פרוטוקול

 
פרוטוקולים/כספים/2018

2
ועדת כספים
1.2.2000

פרוטוקולים/כספים/2018
ירושלים, י"א בחשון, תשס"א
9 בנובמבר, 2000

הכנסת החמש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב שני




פרוטוקול מס' 90
מישיבת ועדת הכספים
יום שלישי, כ"ה בשבט התש"ס (1 בפברואר 2000), שעה 10:00
נכחו
חברי הוועדה: אלי גודלשמידט - היו"ר
משה גפני
אבשלום וילן
עופר חוגי
אמנון כהן
ישראל כץ
לימור לבנת
נחום לנגנטל
רוני מילוא
רחמים מלול
מאיר פרוש
יוסף פריצקי
מאיר שטרית
שלום שמחון
מוזמנים
מוטי איילון מנהל מכס ומע"מ
טלי ירון יועמ"ש מכס ומע"מ
ישעיהו בן-יהונתן יח' צווים, מכס ומע"מ
שרה קנדלר מכס
טל ירון-אלדר מע"מ ומכס
אבישי מיכאלי משרד התחבורה
חזקיה ישראל התאחדות התעשיינים
ציון אוסמו אגף כימיה, התאחדות התעשיינים
ציפי גל-ים הממונה על הכנסות המדינה, משרד האוצר
בועז סופר אגף הכנסות המדינה, משרד האוצר
אלי אביר לשכה משפטית, משרד התחבורה
יואב ערמוני מנהל מינהל הדלק
שוקי שי כלכלן, מינהל הדלק
חגית אייזנמן לשכה משפטית, מינהל הדלק
יהודה היימן התאחדות התעשיינים
נרי נדר התאחדות התעשיינים
רמזי גבאי התאחדות התעשיינים
עמיעד ליפשיץ התאחדות התעשיינים
גבי בן-הרוש יו"ר מועצת המובילים
דוד כוכבא מנכ"ל מועצת המובילים
יהושע בונס סגן מנהל אגף הכספים, חב' פז
משה ארז מנכ"ל, חב' סונול
יעקב פרידגוט מנכ"ל אגיוד חברות הנפט, חב' דלק
אלי משגב סמנכ"ל שיווק, חב' דור אנרגיה
ציפי איסר-איציק אדם טבע ודין
סימה סלע לשכה משפטית, משרד התשתיות
משה אבנון מנהל מינהל המים, משרד הפנים
זוהר ינון רפרנט אגף התקציבים, משרד האוצר
יועצת משפטית
אנה שניידר
יועצת כלכלית
סמדר אלחנני
מנהל ועדה
איוור קירשנר
קצרנית
יפעת שפרכר


נושא: 1. צו תעריף המכס והפטורים ומס קניה על טובין (תיקון מס' ...) התש" ס- 2000
צו הפעלת רכב (מנועים ודלק) (דיווח על תחנות דלק)
צו הפעלת רכב (מנועים ודלק) (סולר ותחבורה) (תיקון)
תקנות מס הכנסה (פחת) (תיקון)
צו הבלו על דלק (הטלת בלו) (תיקון)
2. צו תעריף המכס והפטורים ומס קניה על טובין (מס' 41), התש"ס - 1999.
3. חוק המים (תיקון - תעריפי המים לבתי מרחץ ומקוואות) (מ. פרוש).






























1. צו תעריף המכס והפטורים ומס קניה על טובין (תיקון מס'...),
התש"ס - 2000
מ"מ היו"ר שלום שמחון
אני מתכבד לפתוח את ישיבת הוועדה. נושא הישיבה: צו תעריף המכס והפטורים ומס קניה על טובין, והעלאת הבלו על הדלק.
מוטי איילון
מונחים לפנינו, למעשה, 6 צווים שקשורים להחלטת ממשלת ישראל להעלות את הבלו על הסולר. הצווים מצד אחד מעלים את המס על הסולר, מצד שני מגדירים איזה שהן הגדרות טכניות כאלה ואחרות כדי לאפשר את הדבר הזה, ודבר השלישי מאפשרים מערכת של הקלות. הנושא העיקרי בכללותו הוא העלאת הבלו - מס קנייה ויבוא - על הסולר בשיעורים של 56 אגורות לליטר במקום 11 אגורות לליטר היום.
ציפי גל-ים
אני אמנה את הצווים ואני אגיד מה יש לנו כאן. העלאת בלו סולר תחבורה מ11- ל56-, הורדת בלו אחר מ11- ל4-, צו סימון כימי, שזה צו של משרד התשתיות שחתום עליו השר סוויסה פלוס איסור מכירה לתחנות דלק ציבוריות סולר שאיננו סולר לתחבורה, חובת דיווח לתחנות שאינן תחנות ציבוריות, הפחתת אגרת דיזל גם לרכב הפרטי. השיעורים: דיזל פרטי, מ2606 ל1700, מסחרי מ1178 ל800, משאיות מדורגות על פי המשקל ולכן האגרה עליהן היא מ1447 למשאיות קלות עד 16 טון ועד 2501 למשאיות מעל 20 טון, איחוד האגרות לרמה הנמוכה של 1447. סימון הדלק באוצר זה בנוסף לצו של משרד התשתיות. הפחתת אגרות לדיזל מופיע בתקנות התעבורה, לכן שר התחבורה חתום עליהן. הגדלת פחת מוכר על משאיות מ20% ל25% לרכב מעל 3 וחצי טון.
מאיר שטרית
האם נכון הדבר שהפלסטינים הודיעו לכם שהם לא יעלו את הבלו על הדלק?
מוטי איילון
הם לא הודיעו, אנחנו מנהלים איתם מו"מ.
מאיר שטרית
לי ברור שאם הם לא מעלים את הבלו על הדלק, תהיה הברחה המונית של סולר מהרצועה ומהגדה חזרה לישראל.
נרי נדר
לצעד הזה של האוצר יהיו השלכות שליליות מאוד על הנושא של הצמיחה, שעליה כולם מדברים, על צימצום האבטלה, מפני שהסוד לכל הדברים האלה טמון בעיקר בתעשייה. עם כל ההקלות בבלו על הסולר בתעשייה מ11 ל4, זה סכום קטן מאוד בהשוואה ל500% הבלו על הסולר להובלה. מהמאות מיליונים של העלאת הבלו על הסולר להובלה בהשוואה לעשרות מיליונים של ההקלות על הפסולת לתעשייה, רוב המעמס יפול על התעשייה. התעשייה משנעת חומרי גלם למפעלים, משנעת עובדים, משנעת סחורות. כל הדברים האלה, בסופו של דבר, ייפלו על המגזר התעשייתי, ואני חושב שפה טמון המוקש. אמנם צריך למצוא לאוצר איזה שהוא מקור תקציבי מתאים, אבל לא על חשבון התעשייה. זה גם, כמובן, יקשה על התחרות בשווקי חוץ. אם לא נוכל בסופו של דבר לייקר מחירים בגלל תחרות אז נצטרך לספוג, ואם נספוג אז נקטין את הרווחיות ועוד פעם יהיה צמצום ייצור ועוד פעם יפטרו עובדים. אנחנו מבינים שלאוצר צריך להיות מקור תקציבי, השאלה אם זה הצעד הכי חכם לעשות את זה. הכוונה של האוצר היתה טובה, כי הוא בכל זאת הלך והקל בבלו על הסולר לתעשייה מ11 ל4 אגורות, אבל תראו את הסכומים של ההקלה ותראו את הסכומים של ההכבדה. אנחנו קוראים לכם לשקול את העסק בכובד ראש, כי העסק הזה יכול ליפול כבומרנג על הנושא של הכלכלה, של הצמיחה ושל האבטלה בישראל.
מוטי איילון
יודע לך, אולי, מה משקל התובלה בסך כל הפעילויות והתוצר של התעשייה?
נרי נדר
לי אישית לא ידוע, אבל ידוע לי פחות או יותר משקל הסולר במרכיבי ההובלה.
מוטי איילון
מהו?
נרי נדר
משקל הסולר במרכיבי ההובלה נע בין 15 ל20 אחוז. אם אתם מייקרים את הסולר בשלושים ומשהו אחוז, כי זה המשמעות של ייקור הבלו, אז כ15 עד 20 אחוז מהשלושים ומשהו אחוז זאת אומרת ייקור ההובלה בערך ב5,6,7 אחוז.
עמיעד ליפשיץ
אני זוכר, בישיבה הקודמת שהיתה כאן, שאמר חבר הכנסת מאיר שטרית שהצו הזה הוא מעשה חלם. מה הולכים לעשות פה? הולכים להפוך אלפי ועשרות אלפי אנשים לרמאים בפוטנציה, לגנבים בפוטנציה, שיחפשו כל דרך שהיא לשים במיכלים שלהם סולר שמיועד לתעשייה. עכשיו שמעתי שאת החקלאות כבר הוציאו. הטרקטורים הם כבר לא תחבורה והם יהנו מסולר מוזל. אני לא מבין את העניין הזה. מה זה ההובלה? זה לא חלק מהתעשייה? האם הוא יכול להביא את הדברים שהוא מייבא לנשר ללא משאיות? המפעלים לא מייצרים עם משאיות? לחלק גדול מהמפעלים יש משאיות משלהם. הם לא הולכים להשתמש בהן? מה אנחנו הולכים לעשות פה? עוד פעם מדינת משטרה בעניין הפיקוח? יוצרים צבא פקחים שיעשו ויגידו: אופס, תפסנו 3 נהגים שנוסעים בסולר.
מ"מ היו"ר שלום שמחון
אנחנו מתייחסים לצווים שמונחים על השולחן.
עמיעד ליפשיץ
אני מביע בשם איגוד לשכות המסחר התנגדות חריפה לעובדה שמתכננים לפי הצו להעלות את הבלו על הסולר ב45 אגורות, שפירושו עליה של מעל 20% במחירי הסולר. המובילים קורסים כולם, אנחנו יודעים את זה. המובילים יטילו את הכל על המסחר והתעשייה. מה הואילו חכמים בתקנתם? אני לא מבין למה את החקלאות הוציאו.
גבי בן-הרוש
אני רוצה להצטרף לקריאה של חבר הכנסת מאיר שטרית. חבל שחברי כנסת שצריכים להצביע לא נמצאים פה, כי הדברים שאומר כאן הם דברים כבדי משקל שישפיעו מחר בבוקר על כל המדינה.

יש פה הפרה של שני שרים - אוצר ותחבורה. לפני שהולכים למהלך של העלאת מחיר הסולר צריך לדבר איתנו. לא סיכמנו כלום עם האוצר, הכל נשאר בעינו. ענף ההובלה קרס כבר מזמן, הוא שווק חיים. באים היום ואומרים: בואו נחסל אתכם לגמרי. אלה אותם אנשים שמשרתים את התעשייה מבוקר עד לילה. יש פן אחד, משפטי, שפתוח בפנינו. יש פה אפליה חד משמעית. במועצת המובילים אנחנו מאגדים מעל 6000 אוטובוסים להסעה לילדים, לישיבות ולכל המקומות. אגד ודן והמניות הם תחת פיקוח, הם מקבלים סוביסידייה, הם מקבלים פיצוי. אותנו מפלים. אני לא מדבר על המגזר האחר של התעשייה שכולם ילכו לקנות את הסולר. הנושא של הבג"ץ פתוח בפני ללכת מחר בבוקר.

שמעתי במהדורת החדשות שהשרים חתמו ועובדי הנמלים חוזרים לעבודה. אנחנו לא חוזרים לעבודה. אם יש 100 אוניות שממתינות, שימתינו גם 250 אוניות. אנחנו מודיעים לכם חד משמעית כמובילים ששום דבר לא יזוז במדינה הזאת, כי מה שהצו הזה הולך לעשות זה לגמור אותנו חד משמעית. יכולים האוצר והתחבורה להחליט מה שהם רוצים. אנחנו עכשיו נתחיל להכתיב את כללי המשחק. רבותי, פנינו להגיון שלכם כי אתם הולכים לעודד עבריינות.
מ"מ היו"ר שלום שמחון
אתה אומר שאם מחר תהיה הצבעה, אתם תשבתו?
גבי בן הרוש
אנחנו מחכים להצבעה. במידה והצו הזה יופעל, המדינה הזאת הולכת להיות מושבתת. ה100- אוניות זה לא מספיק. בואו נסגור את המדינה, נשאר פה איזה כפר קטן.
מאיר שטרית
אתה יכול להסביר מה הפגיעה בכם. לטענת האוצר זה יעלה את מחיר ההובלה ב2%.
גבין בן-הרוש
אנחנו עוברים 4 שנים של מיתון מאוד קשה. אנחנו כפופים לתעשייה. המשאיות שלנו משרתות את הייבוא והייצוא של מדינת ישראל. כאשר אנחנו יושבים עם אותם מפעלים, אנחנו רואים את ההפסדים ורואים מה שהמפעלים האלה עוברים. ספגנו עד היום ולא ייקרנו את ההובלה כי לא היה מאיפה. התחרות היא פראית. הענף שלנו לא מוסדר. אנחנו מתחרים עם מגזרים אחרים.
מ"מ היו"ר שלום שמחון
אתה יכול להגיד מה המרכיב של הדלק בעלויות שלכם?
גבי בן -הרוש
שמחתי לשמוע מציפי גל-ים ברדיו שהיא מכחישה שהמשק בהתעוררות. לפי החשב, הדלק מהווה בין 16 ל18 אחוז בסל, כאשר החשב לא לקחה בחשבון שרוב ההובלות שלנו הן חד כיווניות. אם לוקחים את זה בחשבון, אז זה מתחיל להשפיע כמעט 40%. על כל שקל שאני ממלא במיכל, אני מוסיף מהכיס שקל וכמה אגורות. רבותי, אנחנו בקריסה, ואתם יודעים את זה באוצר. הענף שלנו גמר. הענף שלנו הוא המרכיב העיקרי במדינה. 95% אנחנו משנעים במדינה, לא הרכבת ולא אף אחד. הולכים לקחת את אותו ילד ולזרוק אותו עם המים.
דוד כוכבא
ראשית, אני רוצה לברך את הלובי החקלאי על זה שהוא הצליח לכופף את הממשלה.
מ"מ היו"ר שלום שמחון
אף אחד לא דיבר איתנו.
דוד כוכבא
מרכיב הסולר בהובלה הוא כ20% בממוצע. ליעדים רחוקים הוא מגיע ל40%. מפעלים שנמצאים במרחקים מעל 150 קילומטר וזקוקים או לחומרי גלם לייצוא או לייצור יספגו עלויות גבוהות יותר, עד 40%. אני לא מכיר את גרונאו, אף פעם לא עבדתי איתו. יש לנו את הכלכלנים שלנו, אנחנו מכירים את המספרים שלנו ואת הדוחות שלנו. המספרים שלנו הם אמיתיים. זה כולל גם את ההובלה וגם את ההסעה.

ענף ההובלה ספג הוזלה ראלית של 25% ב6- השנים האחרונות. זה מנתוני בנק ישראל. אנחנו תרמנו למשק למעלה ממיליארד שקל רק בשנים האחרונות בכך שהוזלנו את מחירי ההובלה גם בגלל המיתון וגם בגלל התחרות. אין דרך ביניים, או שנגלגל את זה על התעשייה, עם כל המשמעויות, או שנצטרך לגנוב כדי לחיות, אין לנו ברירה אחרת. אנחנו מודים שאנחנו ממחר עלולים להיות גנבים אם נרצה לחיות.
רחמים מלול
איך תיעשה האבחנה בין סולר לתעשייה ובין סולר לתחבורה?
מוטי איילון
יצבעו. היום זה צבוע לא לצורכי מס אלא לצורך משרד התשתיות שהחליט להפריד בין סוגי הסולר בגלל הגופרית. בנוסף לזה יתווסף סמן.
מאיר שטרית
זה התוכנית של ברק להתגבר על האבטלה. הוא יגייס 10 אלפים פקחים שיעמדו בכבישים על-מנת לבדוק את המכוניות.
ציפי גל-ים
מדובר על סמן כימי. זה קיים בכל אירופה, אנחנו לא ממציאים שום דבר.
דוד כוכבא
באירופה יש מחיר מינימום להובלה, ושם כל מוביל שמגיש הצעת מחיר זה חייב להכיל אמצעי בטיחות, שכר מינמום ורווח סביר למפעיל.
ציפי גל-ים
מה עם בריטניה?
דוד כוכבא
גם בבריטניה. אי אפשר לקחת איזה קטע מסויים, להתלבש עליו ולהגיד זה כמו באירופה. זה לא הולך ככה. בואו נשב, נראה מה קורה במכלול של אירופה, ונפעל לפי התקן האירופי בכל המכלול. יכול להיות שגם נדבר על הסולר, אבל לא לקחת קטע שמשרת את הקופה הממשלתית ולהגיד שזה כמו באירופה ואנחנו בעצם מתפקדים כמו במדינות הכי חשוכות באסיה.

אם הסולר יעלה אנחנו נצטרך לפעול באמצעים שעומדים לרשותינו, והדבר הכי קל הוא לסגור את הנמלים. אני מתנצל בפני חברי התעשיינים שאנחנו צריכים לנקוט בצעד הזה. כמו שהיום הנמלים לא עובדים, מחר ומחרתיים הם גם לא יעבדו. ברגעים אלה הנמלים לא עובדים.

אנחנו לא נוכל לעמוד בהסכמי העבודה עם השכירים שלנו. אנחנו נפטר עובדים. לא תהיה ברירה. כדי להתחרות אנחנו נחזור לימים החשוכים של נסיעה בעומס יתר. את המחיר כולם יודעים. ברגע שבשוליים יסעו בעומס יתר, זה יסחוב את כל הענף לעומס יתר כי אי אפשר יהיה לשרוד. לא נוכל לקבל את הצ'ופרים של ציפי גל-ים בעניין של 25% פחת. אין שום ספק שתהיה צריכה מאסיבית של סולר זול וסולר מהול. יש מאות, אולי אלפי, תחנות חצר. הפקחים של המע"מ ירוצו לתחנות דלק. יש לנו מאות או אלפי תחנות חצר, שלא תהיה עליהן שום שליטה ואף אחד לא יסע בסולר יקר ולא ישלם בלו 56 אגורות לליטר אם יש לו אלטרנטיבה כל כך אטרקטיבית. כמובן שתהיה גם פגיעה באיכות הסביבה, כי ניסע באותו סולר. הדבר האחרון שאנחנו נחשוב עליו כמפעילים שרוצים לשרוד זה לשמור על איכות הסביבה.
מאיר שטרית
אודה לך, אדוני, אם תתייחס לשאלה מה תהיה ההשלכה אם הפלסטינים לא יעלו את הבלו על הדלק.
משה ארז
אני יכול להגיד שכבר עכשיו מחיר הדלק ברשות הפלסטינית זול בכ30 אגורות מהמחיר במדינת ישראל, כי ערפאת החליט בגלל הלחצים הפנימיים להקל קצת על הציבור שלו. אין כל ספק שאת הבלו הזה הוא לא מתכוון להעלות.
מוטי איילון
אם זה אכן זול בכ30-%, יש איזו שהיא הסטה?
מאיר שטרית
יש לך מידע על זה?
משה ארז
בוודאי. בכל איזור שקרוב לקו התפר אתה מרגיש את זה טוב מאוד.
מוטי איילון
אני מצפה לאמירות אחראיות ממך, משה.
משה ארז
אתה ממני תקבל רק את האמת, אתה יודע את זה. ציפי גל-ים אמרה בזמנו שהסמן בסולר לתעשייה יפגע במונעי משאיות.
מוטי איילון
אומר את זה מהנדס רכב בן ארי.
משה ארז
אותו מהנדס רכב בן-ארי נותן להשתמש בסולר לתעשייה לקאטר פילר, לקומביינים, לגנרטורים, כי אלה אותם מנועים.
מוטי איילון
אלה לא אותם מנועים.
משה ארז
לא אותם מנועים? אז תסלח לי. אני במיסים לא מתווכח איתך, אבל בנושא הטכנולוגי כן.
מאיר שטרית
זה יפגע, או לא יפגע?
משה ארז
אם זה יפגע, זה יפגע, ואם לא יפגע, לא יפגע. שמתי לכם שם תמונה של תחנה שנפתחה במילניום החדש. זאת תחנת דלק. מישהו מצפה שהתחנה הזאת תמכור סולר תחבורה ותשלם בלו? מישהו מצפה? יש כאלה במדינת ישראל כ15 אלף.
מאיר שטרית
איפה זה?
משה ארז
זה בין דימונה לבאר-שבע. יש צו שאומר שתוך 14 יום צריך להודיע על פתיחת תחנות דלק. אני מוכן להמר שזה לא שווה את הנייר שזה כתוב עליו. אני מוכן לקחת את מוטי איילון עם הפקחים שלו ולהקל עליו את החיפוש של התחנות. אני אביא אותו לכפר אחד שיש בו 200 תחנות, לא צריך להתאמץ.

אין סמן, אני גם לא יודע מתי יהיה. אני לא יודע אם מישהו יודע להגיד מתי הוא יהיה. צריך לזכור את זה. זה עוד מחדל אחד בתוך החגיגה הזאת.
מוטי איילון
אם אני אומר לך שכל עוד לא יהיה סמן לא יעלה הבלו, זה בסדר?
משה ארז
מה, זה עניין אישי שלי? אתה לא תעמוד בזה. אני אסכם את דברי. זיהום הסביבה יהיה פי כמה יותר גדול. כמות הסולר שתמכר לתעשייה תגדל פי כמה לעומת מה שהיא נמכרת היום. כמות הנפט שימהל בסולר תחבורה יהיה פי כמה יותר גדול ממה שהוא נמהל היום. אתם, כולכם, תתרוצצו כל היום וכל הלילה ולא תצליחו לעשות דבר, ומי שירוויח מכל העסק הזה אלה יהיו הגנבים, כי התחנות הציבוריות ימכרו את הסולר במחיר המלא, אבל הקנייה של סולר תהיה במקום שבו מוכרים אותו בזול. הם לא ימכרו את כל הסולר במינוס אלא בחצי מחיר. הם יעשו את הכסף. יש שינוי בתקנה שתחנת דלק זה כל מקום שמוכרים דלק לתחבורה. יש היום מקומות שמשתמשים באותו סולר גם לחימום, גם לטרקטור, גם לקומביין, גם לחימום חדר הילדים, גם במכבסה, ובכל אלה אין שום סיכוי שהמשאית תמלא סולר לתחבורה.
מאיר שטרית
למה איכות הסביבה תפגע?
משה ארז
מכיוון שסולר לתעשייה או סולר להסקה יש בו אחוז גופרית יותר גדול. המטרה היתה - והם הציעו פה בוועדת הכספים הקודמת שהם בעד העלאת מחיר הסולר - להקטין את כמות הסולר הנצרכת. מה שהם ישיגו זה שהסולר המזוהם יותר ימכר בכמויות הרבה יותר גדולות, וכתוצאה מזה תפגע גם איכות הסביבה.
מאיר שטרית
בכמה יותר זולה?
משה ארז
פי 4.
רמזי גבאי
תוספת התקציב של 350 מיליון שקל עולה למגזר העסקי באיזה 700 מיליון.
מאיר שטרית
התוספת לתקציב היא 750 מיליון שקל, שמתוכה הם מתכוונים להחזיר 350 מכל מיני מקטעים בשביל להשתיק אותם.
רמזי גבאי
אם המוביל שלי יעלה לי את עלות ההובלה ב0.4% או 1% אז הכל בסדר, אבל אנחנו יודעים שזה לא מה שיקרה, ואלה בעצם לא העלויות. אנחנו משנעים בשנה סדר גודל של כמה מאות קונטיינרים. אנחנו נמצאים באיזור תל-אביב. אין בתל-אביב עובדים שרוצים לעבוד בטכסטיל. אנחנו מביאים אותם מרמלה, לוד. אנחנו מסיעים אותם לאשדוד בעלות של בערך 80, 100 אלף שקל בחודש. כל הדבר הזה, יחד עם כל הקונטיינרים, זה הרבה מאוד כסף. מבחינתי, זה דבר בעייתי מאוד, כי זה פשוט יוצר עלויות נוספות. מפעל בבאר שבע מביא עובדים משדרות, מאופקים, מפתח- תקווה. הוא התקשר ואמר לי: זאת קטסטרופה מה שהולכים לעשות לנו. זה כדור שלג. זה לא רק העלאת הבלו על המשאיות, אלא בסופו של דבר כל המגזר העסקי יעלה מחירים. כולם בסופו של דבר יגיעו לאותם תעשיינים שצריכים לשלם.
שוקי בונס
שר התחבורה ושר האוצר כתבו ליושב-ראש ועדת כספים שיש פה העלאה ב30% והורדה ב30%. יכול להיות שאני לא יודע אריתמטיקה פשוטה, אבל מ11- ל56 זה לא 30%.
ציפי גל-ים
אנחנו לא אמרנו 30%.
שוקי בונס
זה מופיע במכתב.
מאיר שטרית
אדוני היושב-ראש, אני מבקש לזמן את שר התחבורה לדיון הזה. כדי לעשות צו כזה צריך את הסכמתו של שר התחבורה. אם הוא קיבל את הסכמתו של שר התחבורה על בסיס מצג שווא של העלאה ב30%, אני רוצה שהוא יוזמן לכאן כדי שיגיד את זה.
אלי אביר
לא, זאת היתה טעות.
מאיר שטרית
אני רוצה לזמן את שר התחבורה לישיבה הבאה, כדי שנדע על מה הוא חותם.
ציפי גל-ים
חבר הכנסת שטרית, זאת טעות סופר.
מוטי איילון
יש פה נציג שלו.
מאיר שטרית
לא, זה לא סיפק אותי. הוא לא קובע מדיניות.
ציפי גל-ים
זה לא הבלו על הסולר אלא זה מחיר הסולר.
מאיר שטרית
עם כל הכבוד לך, זכותי לבקש לזמן את מי שאני רוצה.
מ"מ היו"ר שלום שמחון
אני מבקש שלמחר יהיה מכתב משר התחבורה אחרי שהוא תיקן את הנוסח. אני אפנה ליו"ר ועדת הכספים לבדוק את האפשרות שמחר לקראת ההצבעה יגיע גם שר האוצר.
ישראל כץ
שר התחבורה הודיע בתקשורת שהוא תומך בדרישות שלהם.
מ"מ היו"ר שלום שמחון
הוא הצביע נגד.
ישראל כץ
אז איך אפשר בניגוד לדעתו להעלות את זה?
מאיר שטרית
הוא הצביע נגד צווי אכיפה.
שוקי בונס
אנחנו לא יכולים שלא להסתכל נכוחה בפני חוסר המקורות של המדינה, אנחנו רק חושבים שיש דרך - ואני מתייחס לצו ולא לחוק - יותר חכמה לעשות את זה. הדרך שאנחנו סבורים שנכון ללכת בה היא הדרך של מניעת התרמית, מניעת האפשרות לתרמית, שהרי מה תיקנו באוצר? תיקנו דיפרנציציה. באוצר מצאו לזה גם איזו תשתית כלכלית. בפגישות שקיימנו עם הנהלת האוצר, הם אמרו: ראו, אנחנו חושבים שנכון להציב אלטרנטיבה כלכלית נכונה, אמיתית בפני מקבל ההחלטות שמייצר חשמל. שימו לב שהנגזרת השביעית של העניין הזה היא, שהוא במקום לצרוך סולר יצרוך נפט ואז נוריד את המיסוי שהמיסוי לא יזיק. וראו זה פלא, העניין הזה התגלגל גם לחקלאות, לתעשייה אחרת, אז מה עניין ייצור החשמל פה? הווה אומר - ואומר את זה שר האוצר במכתב המלווה - שחסרים 350. אנחנו חושבים שיש דרך יותר חכמה להביא 350 באמצעי הזה, והדרך היא להטיל מס זהה לנוכח יחסי הדיפרנציציה בין סוגי הסולר שכמו שאמרו הצרכנים פה: אנחנו נקנה סולר זול, לא יעזור בית דין. גם המספר המופלא של 27 פקחים שמוטי איילון יגייס, לא יעצור את ה15 אלף תחנות. זה ברור לכולנו. אנחנו ממש מהטלים זה בזה. הבא נטיל מס זהה. אמרו באוצר: כן, אתם מחזירים אותנו עכשיו שנות דור לאחור. ואני שואל, הדלק האדום של צה"ל זה לא להחזיר אותנו שנות דור לאחור.
מ"מ היו"ר שלום שמחון
אתה אומר שאתה חושש מכך ש15- אלף התחנות הפרטיות יפגעו..
שוקי בונס
אני אומר לך, אדוני, מיד מה יקרה. תחנה שאיננה תחנה ציבורית - והתחנות הציבוריות הן במיעוט במדינת ישראל - תקנה סולר זול. הגנרטורים, הקאטר פילרים, הציוד המכני ההנדסי יודעים לקבל את הסולר הזה, בעוד שהמנוע האחר לא יודע. מבחינת השימושים הסולר הזה זהה לכולם. מה הסיבה לקבוע מדרגת מיסוי כזאת שתכריח את האנשים, גם את ישרי הדרך, לקחת את הסולר הזה? בואו נטיל מס שמצד אחד יביא את ההכנסות, כמו שהאוצר צריך, ומצד שני יהיה נמוך יותר. נגיד העלאה מ11 ל40 במקום מ11 ל56.

הנפט הוא מקור מספר 2 למיהול. כאשר מוהלים את הנפט בכמות מספקת, היינו קטנה, בסולר, אז הוא מצד אחד מוזיל את המחיר של התזקיק המהול, ומצד שני הרכב נוסע.
מ"מ היו"ר שלום שמחון
אם אני לוקח נפט וקצת סולר אז יש לי סולר?
שוקי בונס
נכון, האוטו נוסע.
משה ארז
עד 20% נפט בכלל לא תדע. בחורף ישנה בעיה עם נקודת הקפיאה של הסולר. כדי למנוע את הקפיאה, באופן נורמאלי שמים נפט בסולר. ככה שמים כמות קטנה - 5%, 6%. אם ישימו 25% אף אחד לא ירגיש, אין סיכוי.
מאיר שטרית
מה המחיר של ליטר נפט?
משה ארז
הוא יותר זול בבסיסו. משאית צורכת כ5000 ליטר לחודש. על 5000 ליטר לחודש, אתם מדברים על סדר גודל של 3000 שקל רווח.
יואב ערמוני
סליחה שאני מקלקל את החגיגה, אבל נפט לא זול בבסיסו ביחס לסולר.
שוקי בונס
אני רוצה לומר לכם, חברי הכנסת, שהתקנה איננה גורסת הכנסת סמן לנפט. גם אם אנחנו אומרים שכולם יהיו צדיקים, אי אפשר יהיה לגלות אם הכניסו נפט או לא.
יעקב פרידגוט
אני רוצה להתייחס לאחד הצווים שעל השולחן, שזה צו הפעלת רכב - מנועים ודלק - דיווח על תחנת דלק. לפי הצו הזה, הגדרת תחנת דלק אומרת: "מתקן לתדלוק כלי רכב וכן אתר בו מצוי מתקן לתדלוק כלי רכב." אם ניישם את ההגדרה הזאת בשטח, יש לכם אלפי תחנות פנימיות שלפי נוסח הצו הצו יחול עליהן. אני מקווה שגם מינהל הדלק לא חשב להפעיל על התחנות הפנימיות את חובת הדיווח.
יואב ערמוני
זאת בדיוק המטרה, כי אנחנו רוצים לדעת איפה קיימות תחנות דלק פיראטיות, חצי פיראטיות.
יעקב פרידגוט
עם כל הכבוד, אפילו אני לא ייחסתי למינהל הדלק את תכונת החלמאות. זה פשוט חלם.
יואב ערמוני
מר פרידגוט, את הצו הזה אנחנו מבקשים בלי קשר לנושא של הבלו.
יעקב פרידגוט
ציינתם גם כמה יעלה לפקח על 15 אלף תחנות? כשאתה בא לכנסת עם חוק, אתה צריך לציין את מקורות המימון. בתקנת משנה לא צריך לציין את מקורות המימון? לפי ההגדרה, זה חל על 15 אלף תחנות פנימיות.

אנחנו רואים בכל התהליך הזה שעיוות גורר עיוות. כל התהליך התחיל בזה שהכנסות המדינה אמרו לנו שלא מדובר בתוספת הכנסות, אלא בעיקרון השיוויון, שהבנזין נעלב מזה שהוא עתיר מיסוי לעומת הסולר..
מ"מ היו"ר שלום שמחון
הם לא אמרו את זה מעולם.
יעקב פרידגוט
לא אמרו? גברת גל-ים אמרה לי. במו אוזניי שמעתי. נכון או לא, גברת גל-ים?
ציפי גל-ים
עבדנו כשנתיים, שלוש יחד עם משרד התשתיות על רפורמה בדלקים, שתקטין את הפער במיסוי בין סולר לתחבורה ובנזין לתחבורה מצד אחד, ובין סולר תעשייה להסקה - מזות וגפ"ם - מצד שני. זאת עבודה ארוכת טווח. הדיפרנציציה נגזרת משם.
יעקב פרידגוט
האם נכון שבישיבה שקיימנו איתך אמרת לנו שהמטרה היא לא להגדיל את הכנסות המדינה?
ציפי גל-ים
זה מה שאני אומרת עכשיו. הצעד הזה לא נולד כצעד להגדלת הכנסות המדינה, הוא נולד כצעד אינפורמטיבי למיסוי נכון של סוגי הדלקים.
יעקב פרידגוט
זה התחיל בזה שזה לא הכנסות המדינה, המשיך במספר של 350 מיליון..
ציפי גל-ים
זה גם זה וגם זה. כרגע זה סוגר בתקציב המדינה 350 מיליון.
יעקב פרידגוט
אולי תשכילי אותי, אבל ה350 מופיע גם לפני שהוצאתם מתחולת הצו את כל הכלים החקלאים.
ציפי גל-ים
לא ולא, התחשיב מראש הוציא מכלל הצו הזה רכבים חקלאים. כך זה הוצג לממשלה. בכל אירופה עושים את זה כך.
יעקב פרידגוט
בנייר שהגשנו כאן אמרנו שהחקלאות תפגע, בין השאר, מזה. ולכן, כפי שאמר חבר הכנסת שמחון, לא..
ישראל כץ
אני מאוד מרוצה שהוציאו את כלי החקלאות, אבל מה ההבדל בין כלי חקלאי למשאית?
ציפי גל-ים
זה מס דרך.
ישראל כץ
אתם רוצים לצמצם שימוש מרצון של כלי רכב פרטיים בכלי רכב שנוסעים על סולר.
ציפי גל-ים
לא פרטיים.
ישראל כץ
במשאיות הם בלאו הכי צריכים לנסוע.
ציפי גל-ים
חבר הכנסת כץ, זה מס דרך. טרקטורים וקומביינים בדרך כלל לא עולים על הדרך.
ישראל כץ
אבל לא מטיילים במשאיות.
מאיר שטרית
הממשלה הזאת מעלה מיסים.
מוטי איילון
המס הוא מס על הדרך. מי הגורם המזיק היום בדרכים? דווקא המשאיות הכבדות. מי שהיום מסבסד אותן זה המכוניות הקלות שמשלמות הרבה יותר.
ישראל כץ
מה הטענה, שהמשאיות מטיילות בכבישים?
מוטי איילון
המשאיות הן גורם מזיק לכביש.
אבשלום וילן
נהגי המשאיות עושים את עבודתם נאמנה. הם חלק חיוני במשק. להגיד פה שהם גורמים נזק, זה לא אחראי.
מוטי איילון
המשאיות גורמות נזק לכביש, לא הנהגים.
ישראל כץ
אבל הם לא מטיילים.
יעקב פרידגוט
אם, לפי מה שאמר מנהל המכס, צריך להטיל אגרה בהתאם לשימוש שעושים, אז לפי אותו הגיון צריך להטיל אגרה על אדם שמן כי הוא משפשף יותר את המדרכות. זה בדיוק אותו הגיון. כדאי שאלה שממונים על הכנסות המדינה יקחו בחשבון את כל הרמאויות שיהיו. כל מי שמכיר את השטח יודע מה יעדיף כל בעל משאית וכל בעל מונית לשלם - 4 שקלים לליטר לעומת 2 שקלים לליטר. חבר הכנסת שטרית, יש לי חדשות בשבילך, לא צריך לעשות שום הברחות מהשטחים לכאן כי יש קו תפר שיקומו שם עשרות תחנות פלסטיניות. תוסיפו לזה את האגרה שהפחתתם על כלי רכב, תוסיפו את הפחת, תוסיפו את כל ההוצאות שיהיו לצורך אכיפת הצווים, ומה350 מיליון פלוס ספק אם יהיה 0.

כאשר התחלנו בזה אמרנו לאנשי האוצר: רבותי, באותו סולר לתעשייה אפשר להשתמש לתחבורה. אמרו לנו: לא, זה יקלקל את המנוע. היום הם מודים שצדקנו. למה הם מודים? כי הם מאפשרים לכלי רכב חקלאים להשתמש בסולר לתעשייה. זה טוב למנוע או לא טוב למנוע?

בוועדת הכלכלה כאשר היה דיון, דווקא חסידי הירוקים חשבו שהגדלת הבלו תתרום לאיכות הסביבה. זה יתרום בדיוק ההיפך, ואני אנמק מדוע. ועדה שישבה ב1993 החליטה על הכנסת דיזל לרכב פרטי. שם ישבו נציגי איכות הסביבה, מהנדסים, והם אמרו שמבחינת בנזין לעומת סולר לתחבורה לגבי איכות הסביבה אין יתרון של האחד לעומת השני.
ציפי גל-ים
אז למה המיסוי שונה?
יעקב פרידגוט
על זה את צריכה לענות, לא אני.
ציפי גל-ים
צריך להתחיל להשוות את המיסוי.
משה ארז
סליחה, כתוב במסקנות הוועדה שמצאו שלא ניתן לאכוף את זה ולכן בחרו באגרה.
יעקב פרידגוט
אתם רוצים להטיב עם איכות הסביבה, אבל אתם עושים בדיוק ההיפך. הבעיה של איכות הסביבה זה בכלל לא עם סולר לתחבורה. בסולר לתחבורה הקטינו את כמות הגופרית בגלל איכות הסביבה. כמות הגופרית קטנה פי 4 או פי 6 לעומת סולר לתעשייה. בגלל הדיפרנציציה הזאת, כל הסולר לתעשייה שהיום בתעשייה מחר יהיה בכבישים. זה מה שאתם עושים. אתם תעשו בדיוק ההיפך לא לטובת איכות הסביבה, לרעת איכות הסביבה. אותו סמן ידוע הוא סמן רעיל מאוד.
יואב ערמוני
לא נכון.
יעקב פרידגוט
אל תגיד לא נכון, תשאל את המומחים.
יואב ערמוני
אנחנו נביא לכם חוות דעת של מומחה שאומר שזה לא נכון.
מאיר שטרית
אני מבקש להזמין את המדענית הראשית של איכות הסביבה, על-מנת לקבל חוות דעת לפני הצבעה על הצו.
יעקב פרידגוט
אני מודיע לכם שהסמן הזה זה חומר רעיל. יש גם חשש שהוא מסרטן. אני לא רוצה להגיד לכם מה קורה כאשר חומר כזה דולף. כידוע, היהודים הם סופר חכמים. מי שזוכר את המחיקון ואת אנטי המחיקון, אז יש באירופה סמן וגם אנטי סמן, והמבין יבין.
אלי משגב
רק שנזכור שכמות הסולר שנמכרת בתחנות ציבוריות היא בערך 20% או 25% מכמות הסולר שנמכרת בכלל. כל היתר זה בדרכים אחרות שאותן יצטרכו לאכוף.
מאיר שטרית
מה הפרופורציה בין מה שמוכרים בתחנות דלק ציבוריות לעומת מה שמוכרים בתחנות הדלק הפרטיות?
אלי משגב
רק 20% נמכרים בתחנות הציבוריות.
מאיר שטרית
זאת אומרת ש80%- נמכרים בתחנות הפרטיות?
אלי משגב
בכל מיני דרכים - מפעלי תעשייה, תחנות פרטיות, לא כולל חברת חשמל.
ציפי איסר- איציק
אנחנו חושבים שמכיוון שהסולר מזהם ותורם פי 10 זיהום אוויר מבנזין, יש הצדקה לנהוג כמו בכל המדינות המערביות ולהשוות את מיסוי הסולר למיסוי הבנזין. אין סיבה שיהיה פער, ועוד פער שיוצר תמריץ הפוך מן הרצוי.
מאיר שטרית
מה המקצוע שלך, גברתי?
ציפי איסר-איציק
אני עורכת דין.
מאיר שטרית
מאיפה את מבינה בזיהום אוויר?
ציפי איסר-איציק
אני מוכנה לתת לך דוח מעניין מאוד שהוצאנו. מדענים שלנו ערכו אותו. אתה מוזמן לקרוא אותו. למעשה אנחנו מדברים על מצב שיש לנו 6 מחקרים של רופאים שאומרים שזה תורם לתחלואה.
רחמים מלול
לפני שבועיים קיבלנו פה חוות דעת הפוכה.
משה ארז
תגידי רק את ההבדל בין סולר לתחבורה וסולר לתעשייה.
ציפי איסר-איציק
אני מבינה את הבעיה שאתם מעלים, אבל אני חושבת שצריך לפתור את בעיית האכיפה לא על ידי כך שנרד מנושא השוואת המיסוי, שזה התמריץ הנכון לאזרח לגבי נושא זיהום האוויר. בואו נלמד ממדינות מתקדמות ובוא נתקדם בנושא של איכות סביבה וזיהום אוויר. זה פוגע בחיים של כולנו.
ישראל כץ
מה את מציעה לעשות עם המשאיות, למשל?
ציפי איסר-איציק
אני מציעה לפתור את הבעיה הכלכלית הזאת באמצעות תמריצים אחרים, לא באמצעות נושא המיסוי.
ישראל כץ
הם יסעו פחות, לפי הקו שלך?
ציפי איסר-איציק
אני חושבת שצריך להשוות את מיסוי הסולר למיסוי הבנזין. אם רוצים לתת תמריצים לענפים כאלה ואחרים, צריכים לעשות את זה בדרכים אחרות. מיסוי הסולר צריך להיות שווה למיסוי הבנזין.

במסגרת כל החומר שקראתי ומונח בפני הוועדה, יש כאן הצעה להפחית את האגרה השנתית כנגד העלאה של מיסוי הסולר. יש כאן הצעה להפחית את האגרה השנתית גם לרכבי דיזל פרטיים. אני לא רואה שום סיבה לעשות את זה.
רחמים מלול
לא, זה יצירת איזון מצד האוצר.
ציפי איסר-איציק
אני לא חושבת שכרגע נחוץ האיזון הזה, מכיוון שכרגע התמריץ הוא עדיין תמריץ לא נכון. עדיין מיסוי הסולר ומיסוי הבנזין אינם שווים. לאזרח הפרטי שנוהג ברכב דיזל יש אלטרנטיבה. יש לו אלטרנטיבה לזהם לנו פחות את האוויר. אני חושבת שכרגע לא ראוי עדין להפחית את האגרה לגבי רכבים של דיזל פרטיים, שזה בבחינת מותרות. אנחנו בעד העיקרון שהמזהם משלם, ובוודאי ובוודאי שרכבי הדיזל הפרטיים לא צריכים לקבל כרגע תמריץ מהמחוקק בנושא המיסוי.
עופר חוגי
הזיהום של רכבים שנוסעים בסולר הוא פי 20 מבנזין?
ציפי איסר-איציק
זיהום האוויר של רכבי סולר זה פי 10 חלקיקים, שיש מחקרים שאומרים שהם תורמים למחלת הסרטן.
מאיר שטרית
ובנזין?
ציפי איסר-איציק
פחות פי 10.
מאיר שטרית
רמת הזיהום מהבנזין שמשתמשים פה בארץ הוא פי 10 מהתקן האירופאי והאמריקני.
ציפי איסר-איציק
שלא יהיה ספק, גם רכבי הבנזין תורמים לזיהום האוויר, אבל רכבי הסולר תורמים פי 10.
גבי בן-הרוש
אנחנו קונים את הרכבים מאירופה. הכנסנו עכשיו משאיות איווקו עם הטכנולוגיה הכי חדישה. אנחנו קונים את הרכב הכי מודרני והכי יעיל.
יהודה היימן
לעצם התקנות, הוחלט לבצע רפורמה בנושא הסולר. אחת הטענות העיקריות היתה, שתוספת האגרה שכוללת היום רכבי דיזל לא מבטאת נכון את ההשפעות החיצוניות השליליות של הרכבים, לכן הוחלט לבטל את האגרה ולהחליף אותה בבלו גבוה על סולר לתחבורה כדי שהוא יבטא יותר נכון את הנושא. מה שעשו פה זה מס כפול. מצד אחד מעלים את הבלו על סולר לתחבורה מ11 אגורות ל56, ומצד שני לא מבטלים את האגרה אלא רק מפחיתים ב30%. קודם כל צריך לבטל.
מוטי איילון
לבטל לגמרי את האגרה?
יהודה היימן
זאת היתה ההחלטה.
ציפי גל-ים
כשהבלו על הסולר יתאים למה שיש באירופה תבוטל האגרה.
יהודה היימן
הוחלט בזמנו לבטל את האגרה ולהחליף אותה בבלו גבוה על הסולר. אם הולכים לכיוון, אז לבטל את התוספת לאגרות. אני שמעתי את גברת ציפי גל-ים גם בישיבות הקודמות שהיו פה וגם בשיחות פרטיות, שהנושא של העלאת הבלו על סולר תחבורה הוא צעד ראשון במהלך של השוואה כוללת של הבלו על הסולר לתחבורה ולבנזין. חשוב לנו לדעת מה הולכים להיות הצעדים הבאים בדרך. חשוב לי שהנושא הזה יגיע לאישור ועדת הכספים לפני הצווים. אנחנו מעוניינים שיהיה פה ביצוע כולל ולא חד פעמי. כל המכונות התעשיתיות שהיום מפעלי תעשייה עובדים איתן, לא ברור היום מצו הפעלת הרכב הנוכחי אם הן פטורות או לא פטורות. אני יודע שרבים פה מבולבלים עדיין אם גנרטור צריך להיות מופעל במפעל תעשייה באמצעות סולר לתחבורה או באמצעות סולר להסקה. אני מקווה מאוד שהתקנות לנושא הפעלת רכב יבהירו את העניין. מלגזות, למשל, זה עם סולר לתחבורה או סולר לתעשייה? הדברים לא ברורים.

עיוות נוסף שהבלו הגבוה על סולר לתחבורה יצור, שיהיה בלו גבוה על סולר ובלו נמוך על גפ"ם. אנחנו מציעים, שבמידה והולכים לכיוון הזה, להשוות את שיעור הבלו על שני המוצרים האלה.
רחמים מלול
הגפ"ם הוא תחליף של סולר לחימום ביתי?
ציפי גל-ים
אנחנו קיבלנו את ההצעה לעשות את ההשוואה. אנחנו מורידים את הבלו על הסולר להסקה לרמה הקיימת היום לבלו על גפ"ם ומזות.
יהודה היימן
בלו על גפ"ם הוא 9% בערך.
ציפי גל-ים
הוא לא 9% מהמחיר לצרכן. הבלו על הגפ"ם נמוך.
יהודה היימן
לצורך הפרוטוקול, נאמר פה ששיעור הבלו על סולר להסקה יהיה דומה לשיעור הבלו על גפ"ם.
מאיר שטרית
מאחר ויש להם הערות לנוסח הצו, אני מציע שנקבל את ההערות בכתב, נעבור עליהן אחת אחת. אין מה למהר.
סמדר אלחנני
מערכת הצווים הזאת נועדה לגבות 750 מיליון ש"ח ברוטו ו350 מיליון נטו. האם זה כולל גם את ההתחשבנות השנייה? הסולר הוא מרכיב בהוצאות של חברות התובלה. ברגע שמגדילים את ההוצאות המוכרות לצורכי מס הכנסה, מס ההכנסה יורד. האם גם זה נלקח בחשבון באומדן? התשובה שלך אתמול, בועז, לפי דעתי, לא היתה ברורה. אני מבינה ש400 מיליון ש"ח זה עלויות הפיקוח, עלויות הקטנת האגרה. האם זה גם כולל את החישוב של העלויות לצורך מס הכנסה?
בועז סופר
זה לא כולל את החישוב של העלויות לצורך מס הכנסה. זה גם לא כולל את החישוב של הקטנה בהוצאות המוכרות כתוצאה מהקטנת האגרה. זה כן כולל את נושא הפחת, אבל מבחינת הכרה בהוצאות לא את הפלוס ולא את המינוס. יש פה שני צדדים. אנחנו מציעים להעלות את המחיר. במקביל אנחנו גם מציעים להפחית את האגרות. כאשר אנחנו מסתכלים על התוצאה הסופית בהוצאות המוכרות, אפשר לראות שלא התייחסנו לא לעליית המחיר וכתוצאה מכך גם לא לגידול בהוצאות המוכרות ולא לקיטון בהוצאות המוכרות שלו.
מאיר שטרית
האגרות שמשולמות על ידי אנשים פרטיים זאת לא הוצאה מוכרת? הנטו של הכסף הוא יותר קטן מ350-.
סמדר אלחנני
כמה סך הכל מכל המהלך הזה נכנס להכנסות המדינה?
בועז סופר
סך כל כלי הרכב שמונעים במנועי דיזל: במשאיות זה 44- אלף כלי רכב, ברכב מסחרי זה 120 אלף מתוך כ240 וברכב פרטי זה כ24 אלף. מתוך 180 אלף כלי רכב שכאלה, האחוז של האנשים הפרטיים שמחזיקים הוא לא יותר מ5%, 8% לכל היותר. מרבית השימוש הוא שימוש עסקי.
מאיר שטרית
למה צריך את המהפיכה?
ישראל כץ
הרי זה לא יפחית את השימוש שהוא עסקי.
בועז סופר
מדובר על הערכה כספית של 350 מיליון ש"ח נטו שנתי, לאחר כל הקיזוזים, לאחר כל ההוצאות, לאחר הפחתת אגרות.
ישראל כץ
לאחר סיבסוד תחבורה ציבורית?
בועז סופר
כן. אני מצהיר כי תעריפי הנסיעה באוטובוס לא יעלו.
מאיר שטרית
הם כבר עלו.
בועז סופר
הם עלו, אבל עוד לא אישרת את הצו. אני לא מבקש להוריד את המשאיות, רק שיש השפעות חיצוניות. בהשפעות החיצוניות המדינה צריכה להתערב. כאשר בעל משאית ממלא ליטר בכשני שקלים, למעשה הוא לא שילם את המחיר הנכון. העלות הכלכלית שמושטת על המשק כוללת זיהום אוויר, בריאות, פגיעה במאגרים האקולוגים.
ישראל כץ
אחד הנימוקים הכבדים שהיו היה שזה פר שימוש בכביש. אחת המטרות הראשיות של החוק זה לצמצם ככל האפשר שימוש בכביש במנועי דיזל. אני חושב שבתחום המשאיות - אלא אם כן מטיילים במשאיות ואני לא יודע על זה - לא ישיגו את המטרה הזאת.
בועז סופר
אני לא בהכרח מבקש לצמצם.
ישראל כץ
ציפי גל-ים אומרת בדיוק ההיפך.
בועז סופר
יש עניין של גמישויות ביקוש. במשאיות אין שום ויכוח שגמישות הביקוש היא כמעט קשיחה, כלומר שינוי במחיר הסולר לא אמור לשנות את הביקוש. זה בטווח הקצר. בטווח הארוך - וזה כבר קרה ב20- השנה האחרונות שעברו ממשאיות קלות למשאיות כבדות, השכר הראלי עלה, מחיר ההון ירד - יש שינויים שלא נמדדים בעין. במחיר הכלכלי כל הרעיון הוא שאתה בא ומציג לפני הצרכן את המחיר היחסי הנכון. זה אומר שאם 2 שקלים הוא מחיר לא נכון, אני כמדינה - כך אני רואה את תפקידי - צריך להראות לצרכן את המחיר הנכון כדי שמערכת המחירים היחסיים תהיה נכונה, גם אם בסיכומו של דבר זה לא יביא לשינוי בביקוש.
מאיר שטרית
למה אתם לא עושים את זה על מים?
בועז סופר
אין השפעות חיצוניות שליליות למים, לטעמי. בכל העולם נהוג מיסוי גבוה על סיגריות, אלכוהול ודלק בגלל אותן השפעות חיצוניות. כאשר באים לכמת את ההשפעות החיצוניות, זאת שאלה שאין עליה תשובה אמיתית. עשו מחקרים של עשרות שנים בארצות הברית ובאירופה, אבל אין תשובה אמיתית.
ישראל כץ
אתה מדבר ככלכלן?
בועז סופר
כן.
ישראל כץ
מה שמקומם אותי זה שאתם מטילים מס ובתוכו אתם מנסים להכניס אלמנטים שסותרים האחד את השני, כאילו אנחנו להקת מעודדים. אתה לא יכול להיות גם כלכלן, היא לא יכולה להיות מומחית לתחבורה, ואיזו אגודה התנדבותית רוצה שכולם ירכבו פה על אופניים.
בועז סופר
צר לי שככה אתה חושב. יש מחלוקת עניינית, שזה בסדר גמור. אנחנו צריכים להטיל מס על סולר לתחבורה. לא ניסיתי לעטוף את זה, ככה זה הוצע.
אבשלום וילן
בכל ישיבה באים הכלכלנים ואומרים לנו מינימום מיסים. פה יצרתם מנגנון שהוא בעצם חזרה לשנות ה50. אני לא מבין את הלוגיקה.
בועז סופר
אני מנסה לטעון ולומר שבכל המדינות המתקדמות מסתכלים על ההשפעות החיצוניות במספר מאוד מצומצם של מוצרים - אלכוהול, דלק וסיגריות. כאן מדובר בהשפעות חיצוניות שקשה לנו למדוד, קשה לכמת אותם. ההשפעות נמדדות בבריאות, בהתמכרות. מכיוון שכך, נהוג להטיל בכל מדינות המערב מיסוי גבוה. לא בכדי בכל המדינות האלה קיים מס גבוה על כל המוצרים שהזכרתי, ללא יוצא מן הכלל. אנחנו לא המצאנו את התאוריה הכלכלית. אנחנו באים וטוענים את הדבר הבא: גם באירופה יודעים שיש מחיקון ואנטי מחיקון. עלות התועלת למשק למרות עלות הפיקוח ולמרות שזה בהחלט לא הדבר הרצוי ביותר בעולם להפריד במס על סוג אחד של מוצר היא חיובית.
מאיר שטרית
נניח שהפלסטינים יודיעו שהם לא יעלו את הבלו על הדלק, אתה חושב שזה עדיין כלכלי לעשות את זה?
בועז סופר
אמרה פה הגברת מהעמותה שזה קשור לענייני אכיפה. כלכלית המהות לא משתנה.
מאיר שטרית
אמרו לך פה אנשים, ש80% מהסולר שמסופק היום מסופק על ידי תחנות הדלק הפיראטיות. רק 20% מהסולר משווק בתחנות הדלק הציבוריות. יש 15 אלף תחנות פיראטיות כאלה. אם מחר לא יעלו הפלסטינים את המחיר ובתחנת התפר יקימו תחנות דלק פלסטינאיות, מי יבוא למלא דלק בתחנה ציבורית? הרי יגנבו דלק בכמויות של אלפי טונות. לא תקבלו מהעניין הזה הכנסה. זה כלכלי לעשות את זה? אתה באמת יכול לאכוף את זה?
ציפי גל-ים
אתה צודק שאם הפלסטינים לא יעלו את מחיר הדלק, זה עושה לנו בעיית אכיפה קשה. אי לזאת אנחנו נמצאים במשא ומתן איתם, ואנחנו נדאג לזה שזה לא מה שיקבע את משטר המיסוי אצלינו.
מאיר שטרית
אבל האם את מסכימה שאם הם לא מעלים את הבלו על הדלק זה דופק את הכל?
ציפי גל-ים
אני לא מסכימה שהם יכולים לא להעלות את מחיר הדלק.
מאיר שטרית
אני חושב שאת טועה. אני אומר לך, שאני יודע שנמסרה הודעה חד משמעית. בואו נחכה שתגיעו להסכם ואז תביאו את הצו. גם אז נצטרך לבדוק.
ציפי גל-ים
אתה תציע את זה גם במקרים אחרים? האם תציע שנשנה את משטר המסים שלנו על פי דעתם?
מאיר שטרית
יש לזה השלכות מרחיקות לכת. היום הפלסטינים כפופים להסכם פריז. אם מחר יחליטו להכריז על עצמאות, יש לך בעיה גדולה מאוד.
ציפי גל-ים
השאלה הזאת לא נוגעת לסולר בלבד, היא שאלה רחבה מאוד. צריך לטפל בה ומטפלים בה כל הזמן.
יוסף פריצקי
לפני שאני מחליט על העלאה של 350 מיליון שקל, אני רוצה לדעת אם יש גידול בהכנסות המדינה? אולי אתם לא צריכים את אותו מס? אפשר לקבל נתונים מדוייקים כמה היה הגידול בהכנסות המדינה מאז התקציב ועד היום?
מאיר שטרית
אפשר לבקש את לוח החשב הכללי של סוף ינואר.
יוסף פריצקי
אולי לא צריך את כל זה.
ציפי גל-ים
אנחנו מדווחים שוטפת, כל חודש, על הכנסות המדינה. יחד עם זאת, לעניין שאתה מעלה, תקציב המדינה לשנת 2000 נסגר, התקבל על ידי הכנסת והוא חוק לכל דבר. ליווה אותו חוק ההסדרים, שגם הוא חוק לכל דבר, בתוקף היום, גם בסוף ינואר. באותה מסגרת, כמו שנלקחו הוצאות אחרות והכנסות אחרות, החוק הזה נסגר על איזו שהיא מסגרת שכוללת גידול בהכנסות המדינה בסך 350 מיליון.

מה שאנחנו מביאים היום אלה תקנות שבאות להסדיר את הדרך שבה נגבה את 350 המיליון. אתה מציע בהזדמנות החגיגית הזאת לפתוח את תקציב המדינה ולבדוק אם השתנו הנתונים.
לימור לבנת
350 המיליון לא ראויים בעיננו.
ציפי גל-ים
לפעמים נקבעים דיונים כאלה בוועדת הכספים על פי הכללים הנהוגים - דוח על הכנסות והוצאות ואיך עומדים מול התקציב. זה כאשר מתקבלים נתוני רביע.
יוסף פריצקי
אני רוצה להחליט על סמך נתונים שאני יודע.
ציפי גל-ים
מה שאתה מציע להחליט עליו זה על חוק התקציב.
יוסף פריצקי
אם יש לכם תיקון בהכנסות, תצטרכו בכל מקרה להביא לכנסת תקציב נוסף.
ציפי גל-ים
אין לנו כרגע צפי ברור שאנחנו עומדים במצב של עודף הכנסות בתקציב. כרגע אין לנו צפי כזה. הדיון הזה יעשה, רק הוא צריך לעשות על בסיס נתונים, לא על נתון של ינואר.


















2. תיקון מספר 41 בספר המכס, יבוא עגלים.
מ"מ היו"ר שלום שמחון
חברים, הנושא שעומד כרגע להצבעה זה הנושא של צו מספר 41 . הדיון על העניין הזה הסתיים. ההצעה שעומדת על הפרק זה 220 קילו. אני רוצה להצביע על ההצעה.
מאיר שטרית
יש לי הצעה אחרת להצבעה. ההצעה שלי היא להצביע על משקל עגלים של 240.
מ"מ היו"ר שלום שמחון
אני כרגע מצביע על 220.
רוני מילוא
נעשו לגבי ההצבעה הזאת דברים שאינם תקינים. אני עומד מאחורי כל מילה. אני חבר סיעת המרכז בוועדת הכספים, ובניגוד לעובדה הטבעית שצריך לפנות לחבר הוועדה מהסיעה לבוא להצביע, פנו פעמיים חברים מהוועדה לחברת סיעה אחרת בסיעתי, שאיננה חברת ועדת הכספים, וביקשו ממנה לבוא להצביע בנושא הזה במקום שיפנו אלי. לא פנו אלי ואמרו לי: אתה חבר הוועדה, תבוא, אלא פנו אליה והיא פנתה אלי ושאלה אם קרה משהו שפנו אליה. אמרתי לה שלא קרה שום דבר ואני אבוא להצבעה. אני מבקש שמזכיר הוועדה ימנה את הקולות.
מ"מ היו"ר שלום שמחון
מי בעד 220?

ה צ ב ע ה
בעד - 8
נגד - 8
לא אושר
מאיר שטרית
תצביע על ההצעה שלי - 240. אני יכול לשמוע את דעת המכס לעניין ההצעה שלי?
ישעיהו בן-יהונתן
הצעת המכס ברורה. חשוב לנו שהמס יהיה מס ממוצע וקצוב לגבי עגלים. אנחנו מעדיפים 220. 220 לדעתינו זה שיעור המס הנכון לגבי עגלים. אם הכנסת לא רוצה לאשר לנו 220, אז יש את הרע במיעוטו - 240, אבל לא 290.
מ"מ היו"ר שלום שמחון
מי בעד ההצעה של מאיר שטרית - 240?

ה צ ב ע ה
בעד - 7
נגד - 7
לא אושר







3. חוק המים (תיקון תעריפי המים לבתי מרחץ ומקוואות) (מ.פרוש).
היו"ר אלי גולדשמידט
אנחנו עוברים להצעת חוק של חבר הכנסת מאיר פרוש, שעברה בקריאה טרומית - הצעת חוק המים (תיקון תעריפי המים לבתי מרחץ ומקוואות). חבר הכנסת פרוש, אנא הצג את הצעת החוק.
מאיר פרוש
ביקשתי תיקון בסעיף 112 לחוק המים. סעיף 112 לחוק המים אומר כך: "קביעת תעריפים בדמי מים ודירוגם" בסעיף קטן (א) כתוב: "ששר החקלאות רשאי, לאחר התייעצות עם מועצת המים ובהסכמת שר האוצר ובאישור ועדת הכספים של הכנסת, לקבוע בתקנות תעריפים לדמי מים בדרך כלל... ורשאי לדרג את דמי המים לפי מטרות המים, לפי השימושים במים, למעט שימושם בחקלאות לפי עונות השנה או שעות היממה, לפי נתונים גאוגרפים, הכל בשים לב למפעלי המים שעליהם יחולו התעריפים, ובשים לב ליכולת התשלום של צרכני המים למטרה פלונית ותצרוכת המים לאותה מטרה." בסעיף קטן (ב) כתוב: "על אף האמור בסעיף קטן (א), תעריפים למים המסופקים על ידי רשויות מקומיות ייקבעו על ידי שר הפנים בהסכמת שר האוצר ובאישור ועדת הכספים של הכנסת". יש תקנה שנקראת תקנות המים (תעריפים למים רשויות מקומיות - תיקון התשנ"ט 1999-). למה התשנ"ט? כי ועדת הכספים דנה ב2 לאוגוסט בייקור המים, ואז התקנות האלה פורסמו ולכן יש נתונים שונים. יש מחירים לצורכי בית, לכל יחידת דיור. אנחנו רואים שמטר קוב לגינון נוי עולה 2.54 אגורות, כאשר באילת זה פחות.
משה גפני
אגב, איך קובעים שזה לגינות נוי?
מאיר פרוש
לצורכי בית, על כל יחידת דיור בעד 8 קוב משלמים כך, ובעד כל מטר קוב נוסף משלמים מחיר גבוה יותר.
מאיר שטרית
על אלה עיני בוכייה.
מאיר פרוש
לגינון כתוב 2.54 שקלים. יש סעיף 4 לאותן תקנות שמדבר על שירותים ושירותים ציבוריים. לבתי מלון, לכל כמות המים הנצרכת משלמים 1.51. "רשות מקומית תקבע, בנוסף על האמור בפיסקה 4(1), הוצאת חלוקה בשיעור של - למוסדות חינוך ממלכתיים ופרטיים, מתקני ביטחון, בתי עלמין, מוסדות ציבור, מוסדות של הרשות המקומית, לרבות המשרדים של המוסדות האלה, למכבסות, לבריכות שחייה, לבתי מרחץ ומקוואות, לבתי חולים, לבנייה ואתרי בנייה, למלאכה ולתעשייה זעירה, למתקני תעבורה, למסעדות, לבתי קפה, למועדונים, אולמי חתונות, חנויות - 4.13 אגורות.
היו"ר אלי גולדשמידט
כולל בתי חולים?
מאיר פרוש
כולל בתי חולים.
מאיר שטרית
מה אתה מציע?
מאיר פרוש
אני בהצעת החוק שלי מבקש שבתי מרחץ ומקוואות יהיו כמו בתי מלון.
היו"ר אלי גולדשמידט
זה לא כתוב. בתי מלון נכנסים תחת המונח שימושים אחרים?
מאיר פרוש
כן.
היו"ר אלי גולדשמידט
אבל זה לא מוגדר כמו שצריך בחוק.
מאיר שטרית
אני מציע להשוות את המחיר לחקלאות.
מאיר פרוש
ישנה דיעה שאומרת לעשות את זה בתקנות, אבל אני רוצה להיות במצב שבתי מרחץ ומקוואות הם לפחות באותו מצב כמו גינות נוי ובתי מלון.
היו"ר אלי גולדשמידט
אבל אני מסביר לך שאיך שזה כתוב זה לא אומר את זה.
מאיר פרוש
אני רוצה להכניס את זה בחוק.
היו"ר אלי גולדשמידט
אם מקבלים את הצעת החוק שלך, אי אפשר להשאר בניסוח הזה כי הוא לא ברור.
מאיר פרוש
יש הבדל אחד בין כל השירותים שהקראתי אותם לבתי מרחץ ומקוואות, והוא שבתי מרחץ ומקוואות השירות הציבורי שלהם זה המים. אם אין מים אין שירות ציבורי.
היו"ר אלי גולדשמידט
גם בבריכת שחייה.
מאיר פרוש
מי שמשתמש במקווה, בלי מקווה הוא לא יכול לתפקד.
מאיר שטרית
העניין של מקווה רחצה זה בנפשם של האוכלוסיות הדתיות. אני מכיר אוכלוסיות גדולות מאוד, לא רק דתיות, שהולכות למקווה. אני מציע שמחיר המים למקווה יהיה כמו מחיר המים לחקלאות.
ישראל כץ
אני מציע שזה יהיה חינם.
אבשלום וילן
אני מודה שהפכתי והפכתי בהצעת החוק המלומדה ולא הבנתי את הרציונאל, אלא אם הוא מאוד סקטוראלי, וזה לא טוב. ההגדרה של מאיר שטרית, שאותה אני בכלל לא מבין, נשמעת לי או כהיפכה מסתברא או כפופוליסטית. אנחנו יודעים שהעיריות מעלות את מחיר המים לצרכנים. זו חלק מהשיטה של העיריות לנהל את תקציבן. גם הן מוחות על הבעייתיות, אבל כל הצדדים שותקים. קודם כל צריך להבין את הלוגיקה של המחירים, שאי אפשר להשוות מקווה לדונם חיטה.
היו"ר אלי גולדשמידט
הוא לא השווה את זה לחקלאות.
אבשלום וילן
הוא אמר כמו חקלאות.
היו"ר אלי גולדשמידט
הוא לא מציע את זה. הוא מציע שזה יושווה לגינות נוי.
משה גפני
אבו, אנחנו לא הפכנו להיות אנטי חקלאים, שלא תהיה לך טעות. אנחנו בעד החקלאים.
אבשלום וילן
הרציונאל של גינות נוי אומר, שמי שמגדל גינת נוי בארץ החמה הזאת שבין מרץ לאוקטובר הוא צריך להשקות אותה, יש לו מכסה יותר נמוכה. האם אנחנו רוצים שכל הערים והכפרים שלנו יראו יבשים? זאת הסיבה שקבעו מחיר מיוחד לגינה. למה אני אומר שיש פה בעיה בסקטוראלי? כי לא ברור הנושא של בתי מלון. המחיר של בית מלון ותעשייה הוא 1.61. למה בית חולים משלם 4.00? אם היו אומרים בתי מלון, בתי חולים, מקוואות, אני מבין כי אלה שירותים לציבור, עיני לא צרה.
אנה שניידר
בתקנות יש פרק שמדבר על שירותים ציבוריים. אחר כך יש פיסקה נפרדת למוסדות חינוך ממלכתיים ופרטיים, מתקני ביטחון, בתי עלמין וכו', וביניהם בתי מרחץ ומקוואות.
אבשלום וילן
וכמה הם משלמים?
מאיר פרוש
4.13.
אנה שניידר
מבחינת הפרק אנחנו נמצאים בשירותים ושירותים ציבוריים. בתי חולים נמצאים באותה פיסקה יחד עם מקוואות ובתי מרחץ.
אבשלום וילן
לכן, מה שאני מציע פה לחבר הכנסת פרוש, לא ללכת רק על זה. אם משנים את החלוקה, זאת צריכה להיות חלוקה הגיונית. צריך לראות אם בין 1.61 ל4.20 אפשר לעשות קטגוריה נוספת שתפתור את הבעיה.
משה גפני
אני כל הזמן בעד החקלאים ובעד החקלאות.
מאיר פרוש
מעולם לא התקפנו אותם.
משה גפני
עזוב התקפנו, אני עוד רחוק מהתקפנו. חלק מהחקלאים תמכו בנו. לא היתה אצלינו החלטת סיעה, כל אחד הביע את דעתו לגופו של עניין. חבר הכנסת פרוש בפירוש לא הצמיד את העניין הזה לחקלאות. בחקלאות הרציונאל הברור והחד משמעי הוא שהיא מבוססת על המים. אני מציע לאשר את זה.
ישראל כץ
אני מציע שבמקוואות המחיר יהיה 0.
היו"ר אלי גולדשמידט
ישראל, אין מים במחיר 0 במדינת ישראל.
זוהר יינון
עמדת הממשלה כפי שהתקבלה בוועדת שרים לחקיקה כשנדונה הצעת החוק היא שהממשלה מתנגדת להצעת החוק. צריך לזכור שהצריכה למגזר הביתי בכללותו על השימושים השונים, כפי שציינו פה חברי הכנסת קודם, נעה בין 600 ל650 מיליון קוב לשנה, כאשר מתוך זה כ30% לכל שאר המטרות, למעט מטרת מגורים. כ180 מיליון קוב זאת הכמות שמשתמשים בה בתי חולים, בתי עלמין, מלאכה וכו'. אם אתם משווים את גינות נוי, צריך להשוות גם ליתר השימושים, שזה כולל את הבנייה, מלאכה זעירה, בתי חולים, מקוואות, סך הכל כ30%, דהיינו כ180 מיליון קוב.

ידועה לכם עמדת משרד האוצר וגם עמדת משרד התשתיות, שסוגיית המחירים במשק המים היא סוגייה שצריך לעשות בה טיפול שורש. מנכ"ל משרד התשתיות עוסק בבחינה של כל מערכת התעריפים של הרשויות המקומיות. משק המים ברשויות המקומיות הוא גם נושא מורכב. הרשויות, לא כולן, בעצם רואות את זה כאיזה שהוא מקור לכיסוי מונציפאלי, שזה דבר שאנחנו לא רואים אותו בחיוב. הסיפור שבתי המלון יש להם תעריף מיוחד אחר, הוא גם כן איזו שהיא קביעה הסטורית שבתי מלון הם כמו תעשייה. רוב התעשייה היא צרכנית ישירה של חברת מקורות. לכן, התעריף שכתוב פה לגבי המלונות זה בעצם מה שהתעשייה משלמת ישירות לחברת מקורות. בגלל השלכות הרוחב, בגלל עמדתינו העקרונית, אנחנו מתנגדים להצעת החוק.
היו"ר אלי גולדשמידט
כמה הצריכה השנתית של המקוואות?
זוהר יינון
אין לי פה את הנתון.
אבשלום וילן
אלי, האם לא צריך להביא את הערכת העלות למשק?
אנה שניידר
רציתי להעיר לנוסח הצעת החוק. כתוב כאן: "ובלבד שהתעריפים לבתי מרחץ ומקוואות לא יהיו גבוהים מתעריפי המים לשימושים אחרים". חייבים להגדיר איזה שימושים.
היו"ר אלי גולדשמידט
גם לי הניסוח הזה לא נראה מבחינה משפטית. אם נעביר את זה, אני מציע שהכוונה תהיה שזה יהיה כמו גינות נוי או כמו בתי מלון.
מאיר פרוש
בתי מלון נמצאים תחת שימושים ציבוריים.
היו"ר אלי גולדשמידט
אחד משניהם. אנחנו נמצאים ערב קריאה ראשונה לא ערב קריאה שנייה ושלישית. את הניסוח המשפטי שיתאם את כוונת המחוקקים נעשה בישיבה שתתקיים בין הקריאה הראשונה לקריאה שנייה ושלישית.
אנה שניידר
אבל מה עכשיו כוונת המחוקקים?
משה גפני
בתי מלון.
היו"ר אלי גולדשמידט
מאיר, יש לך התנגדות שנכניס בתי חולים לסיפור הזה?
מאיר פרוש
יש בכל זאת הבדל בין בתי חולים למקוואות.
היו"ר אלי גולדשמידט
המגמה הכללית של הוועדה הזאת היא להוזיל את עלויות בתי החולים בכל מה שאפשר.
מאיר פרוש
אני לא רוצה שזה יפול בגלל זה. אני חושב שאולי ראוי לתקן במסגרת הדיון שיהיה מדובר גם בבתי חולים.
היו"ר אלי גולדשמידט
מה המשמעות הכספית של זה?
משה אבנון
אין משמעות כספית. לפי דעתינו אסור לפרוץ את הנושא של התעריפים לצרכנים שונים.
מאיר שטרית
המקוואות ברוב המקומות שאני מכיר עובדות תמורת תשלום. האם הורדת המחיר של המים תוריד את מחיר השימוש?
מאיר פרוש
בוודאי.
מאיר שטרית
מי יפקח?
מאיר פרוש
המועצה הדתית בכל עיר.
מאיר שטרית
אני מבין שהרב פרוש מתכוון בהצעת החוק שלו רק למקוואות ציבוריים.
מאיר פרוש
בתי מרחץ ומקוואות ציבוריים.
מאיר שטרית
האם מדובר רק במקוואות ובתי מרחץ ציבוריים?
מאיר פרוש
יש בתי מרחץ ציבוריים שהעירייה בנתה אותם מראשיתם עד הסוף, ויש את המתקנים כמו תלמודי התורה שלנו. אם זה בבית פרטי, לא, אבל אם זה משרת את הציבור, כן.
היו"ר אלי גולדשמידט
הכוונה של חבר הכנסת פרוש זה להשוות לבתי מלון. יש את נושא הכללת בתי החולים בהקלה הזאת. תהיה הסכמה של הוועדה להחיל את זה לקראת קריאה שנייה ושלישית. אנחנו נצטרך להבהיר שלא מדובר במקוואות פרטיים.
אנה שניידר
אנחנו נכתוב לשימושים במסגרת שירותים ציבוריים.
היו"ר אלי גולדשמידט
ישראל עומד על כך שהמחיר יהיה 0. אני אומר לכם, מבחינת עמדתי כיו"ר הוועדה, שאם תתקבל הצעתו של ישראל, אני אצטרך לבקש רוויזיה, אני אצטרך להלחם נגד ההצעה, כיוון שאני לא חושב שיש איזה שהוא גורם במדינת ישראל שצריך לקבל מים בחינם. אני ביקשתי קודם מישראל לסגת מההצעה. הוא עומד עליה. אני אעמיד את ההצעה שלו מול ההצעה של חבר הכנסת פרוש להצבעה.
משה אבנון
כדי למנוע מצב של חקיקה ראשית לסוג מסויים של צרכן, אני מציע שאנחנו יחד עם משרד האוצר נציע לוועדה הצמדה לתעריף מסויים.
היו"ר אלי גולדשמידט
אנחנו נחשוב על זה.
מאיר פרוש
אני בנוסח שלי לא הסכמתי, כי חששתי שאולי בעוד חצי שנה יעלו את מחיר המים למלון ואז אני אהיה כפוף אליו. אני רוצה שבחוק זה יהיה כתוב.
אנה שניידר
צריך שיהיה כתוב מקור מימון.
היו"ר אלי גולדשמידט
מהרזרבה.
סמדר אלחנני
הרזרבה זה לא מקור מימון.
זוהר יינון
על פי התקנות, בהצעות חוק פרטיות צריך להצביע על מקורות מימון להצעת החוק.
היו"ר אלי גולדשמידט
מאיר, אתה תודיע ליועצת המשפטית שלנו עד שבוע הבא על מקור מימון. היא תרשום את זה בגוף הצעת החוק. מי בעד הצעתו של חבר הכנסת ישראל כץ, להפוך את זה למחיר 0?

ה צ ב ע ה
בעד 2-
נגד - 4
נמנע - 1
הצעתו של חבר הכנסת ישראל כץ לא התקבלה.

מי בעד הצעתו של חבר הכנסת מאיר פרוש, עם ההסתייגויות שהצגתי?

בעד - 7
נגד - 1
נמנע - 1
הצעתו של חבר הכנסת פרוש התקבלה.

הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 12:50

קוד המקור של הנתונים