ישיבת ועדה של הכנסת ה-15 מתאריך 10/01/2000

תקציב רשות ניירות ערך לשנת 2000.; הצעת חוק בנק ישראל (תיקון מס` 20) (ניהול מדיניות מוניטרית).; תיקונים לתקנון הבורסה – מכירות בחסר.; הצעת חוק ניירות ערך (תיקון מס` 19), התש”ס-1999.

פרוטוקול

 
פרוטוקולים/כספים/1346

2
ועדת הכספים
10.1.2000

פרוטוקולים/כספים/1346
ירושלים, י"א באלול, תש"ס
11 בספטמבר, 2000

הכנסת החמש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב שני




פרוטוקול מס' 79
מישיבת ועדת הכספים
יום שני, ג' בשבט התש"ס (10 בינואר 2000), שעה 10:00
נכחו
חברי הוועדה: אלי גולדשמידט – היו"ר משה גפני
אבשלום וילן עופר חוגי
אמנון כהן ישראל כ"ץ
לימור לבנת רוני מילוא
רחמים מלול מאיר פרוש
מאיר שטרית שלום שמחון
יוסף פריצקי
מ"מ: אבי יחזקאל אברהם פורז
יאיר פרץ
מוזמנים
יושב ראש הכנסת אברהם בורג
מירי כץ - יו"ר רשות ניירות ערך
שמואל האוזר - מנהל המחלקה הכלכלית, הרשות לני"ע
מאיר בקליניק - מזכיר הרשות לני"ע
טל אבן-זהב - סגנית היועמ"ש, הרשות לני"ע
אריה בוביס - עוזר ראשי ליועמ"ש, הרשות לני"ע
דניאלה גורני - מנהלת המחלקה המשפטית, הרשות לני"ע
ליזה חיימוביץ - הרשות לני"ע
אמיר שרף - סגן מנהל המחלקה המשפטית, הרשות לני"ע
פרופ' יאיר אורגלר - יו"ר דירקטוריון הבורסה
שאול ברונפלד - מנכ"ל הבורסה לני"ע
חגית נאמן - היועמ"ש, הבורסה לני"ע
עו"ד פנחס רובין - איגוד חב' ציבוריות הרשומות בבורסה
עו"ד נתי שילה - איגוד חב' ציבוריות הרשומות בבורסה
עמיר ליכט - מרצה למשפטים במרכז הבין-תחומי
אריאל זוכוביצקי - אגף שוק ההון ביטוח וחסכון, משרד האוצר
עינת רביד - משרד המשפטים
יועצת משפטית
אנה שניידר
יועצת כלכלית
סמדר אלחנני
מנהל הוועדה
איוור קרשנר
קצרנית
תמר מרימוביץ
סדר היום
1. תקציב רשות ניירות ערך לשנת 2000.
2. הצעת חוק בנק ישראל (תיקון מס' 20) (ניהול מדיניות מוניטרית).
3. תיקונים לתקנון הבורסה – מכירות בחסר.
4. הצעת חוק ניירות ערך (תיקון מס' 19), התש"ס-1999.

1. תקציב רשות ניירות ערך לשנת 2000
היו"ר אלי גולדשמידט
אני פותח את הישיבה. הדיון יתקיים עד שעה 13:00, אבל אנחנו נקיים הפסקה בשעה 11:00 כדי לדון בנושא מועצת הנגידים. אני מעריך שהדיון יימשך שעה.
מירי כץ
אנחנו מבקשים להציע את התקציב שלנו לשנה הקרובה. למעשה, מבחינת מהות, התקציב לא משתנה לעומת התקציב הקיים בשנה הזאת, למעט העלאות שנובעות ממקדמים שניתנו על ידי אגף התקציבים. גם ההכנסות, כפי שתראו, מתבססות על האגרות הקיימות. אני מבינה שנשמעה איזושהי טענה, שמאחר שאנחנו נמצאים באיזשהו הליך קידום שינוי מבנה האגרות של הרשות,שזה דבר שהוא רלוונטי כרגע – ולא היא. מאחר ששום דבר עדיין לא התקבל, התקציב – גם מבחינת ההוצאות וגם מבחינת ההכנסות – לא חל בו שינוי לעומת הקיים.
היו"ר אלי גולדשמידט
מה היה בערך התקציב בשנה שעברה?
מירי כץ
התקציב היה 58,630,000 שקל בדיוק, והשנה האישור שמתבקש הוא ל-62,700,000 שקל.
היו"ר אלי גולדשמידט
מה יקרה בהנחה שתאושרנה האגרות האלה ותהיה תוספת הכנסה?
מירי כץ
מבחינה זו התקציב שלנו לא משתנה, עובדה שיש לנו מקורות. ההנחה היא שאם יתקבלו התקנות, כפי שמדובר בהן היום, תהיה תוספת של מיליונים בודדים לתקציב. הסיכום עם אגף התקציבים הוא שהדבר הזה, אם הוא יהיה, הוא יהיה בחזקת רזרבה שאמורה להיצבר. יש גם סיכום שאם הרזרבה שאפשר יהיה להגיע אליה בכל מקרה תהיה מוגבלת ואם נגיע אל התקרה, תהיה הפחתה של אגרות, אבל בכל מקרה, בשלב הזה אין שום כוונה שזה ישפיע על התקציב.
אנה שניידר
באיזה שלב עומדות האגרות האלה?
מירי כץ
מבחינתנו, יש לנו הצעה שאושרה על ידי האוצר - מנכ"ל משרד האוצר, הממונה על התקציבים, ועדת האגרות הבין-משרדית, והיתה לאחרונה פנייה של הבורסה. נתבקשנו לשקול דברים מסויימים. נמצא כאן עורך דין רובין, ואני הבטחתי לו לבחון דברים מסויימים. אני אמרתי מראש שזה ייקח כמה ימים. כרגע ישנה הצעה להטיל אגרה על הבורסה.
יאיר אורגלר
אנחנו מתנגדים לנושא של הטלת אגרות על הבורסה.
מירי כץ
אני רק רוצה להבהיר שזה בעצם לא הדיון. אני פשוט נשאלתי, ולא רציתי להסתיר אינפורמציה, אבל זה בהחלט לא הדיון.
היו"ר אלי גולדשמידט
פרופסור אורגלר, אני רוצה להיות לצורך העניין אפילו קצת פורמלי. אנחנו כרגע דנים על תקציב הרשות לניירות ערך. יש פה הצהרה חד משמעית של יושבת ראש הרשות, שאם תוטלנה האגרות, אין להן שום קשר למבנה התקציב, קרי: מקורות ההכנסה שעומדים כרגע לרשות הרשות לניירות ערך מאזנים את התקציב ואת תקציב ההוצאות של הרשות.

הנושא של התקנות עוד לא עומד לפנינו. בהנחה שהוא יעמוד לפנינו, אני מניח שאז תינתן כל הזכות שבעולם להציג עמדה שלכם שמתנגדת מבחינתכם לנושא הטלת האגרות. אני מבקש שההתייחסות שלכם תהיה לנושא שעומד בפנינו. אתם יכולים להגיד מה שאתם רוצים, אבל ההתנגדות המהותית לאגרות לא רלוונטית כרגע לדיון הזה.
יאיר אורגלר
החשש שלנו הוא שמקור הכנסה אחר של הרשות, שנמצא היום בפני אפשרות לתביעה משפטית, ייפסק, ו/או אז תעמוד הרשות במצב שאותן ההכנסות, שהיו אמורות לכסות את ההוצאות, לא תתקבלנה.
היו"ר אלי גולדשמידט
האם אתה יכול לפרט את עניין התביעה המשפטית?
יאיר אורגלר
יש נושא של אגרות על קרנות נאמנות, ששם ככל הנראה – ואני רוצה להיות זהיר – עומדת להיות תביעה. לפי מה שאנחנו יודעים, עלולה לא להיות הגנה על הרשות על ידי משרד המשפטים, וזה אומר שהרשות תהיה חשופה. אם הרשות תהיה חשופה בגלל מחסור בהכנסות, הדבר כמובן ישליך אחד על השני, ולכן חשבנו שיהיה נכון לדון בכל הנושאים ביחד.
היו"ר אלי גולדשמידט
אומר פרופסור אורגלר שהוא חושש שאחד ממקורות ההכנסה שלכם יקטן כתוצאה מקבלת תביעה של קרנות הנאמנות. אני מבקש שתתייחסי לזה.
מירי כץ
קודם כל, אני לא יודעת מה מקורות הבורסה לומר שלא תהיה לנו הגנה של משרד המשפטים. זה ממש לא תואם שום דבר שאני יודעת. גם כרגע לא הוגש בג"צ. כל הנושא התחיל מזה שקרנות הנאמנות ביקשו שאנחנו נשנה את מבנה האגרות שלהם. אני אז אמרתי במפורש שהדבר הזה כרוך בשינוי מבנה כללי של מבנה האגרות ברשות. זה לא דבר שיכול לעמוד בפני עצמו.

בכל מקרה, זה נראה לי דבר שהוא לא רלוונטי כרגע, כי בין אם יהיה שינוי ובין אם לא יהיה שינוי, מזה אוטומטית הרי לא תהיה אגרה על הבורסה. נאמר אפילו שאנחנו נורא זקוקים למקורות; מזה אנחנו עוד לא יכולים לבוא ולהגיד "אנחנו רוצים". ההליך בכל מקרה יצטרך להתבצע בצורה הכי פורמלית והכי מקובלת של תקנות שיוגשו על ידי שר האוצר ויידונו בוועדת הכספים של הכנסת, כך שבכל מקרה אני חושבת שזה מוקדם ולא רלוונטי כרגע.
שאול ברונפלד
אני קצת חושש, משום שהצורה שבה הרשות טיפלה בעניין עד עכשיו נותנת לי אסוציאציה של מחטף פשוט, ואני מפחד ממחטפים גם בעתיד. לא נאמר לנו שוועדת האגרות הבין-משרדית דנה בעניין. לא ניתנה לנו אפשרות להשמיע את דעתנו בפני הוועדה. אחרי שהוועדה קיבלה החלטה, לא ניתנה לנו אפשרות לערער בפני שר האוצר. דירקטוריון הבורסה ביקש פרטים מהרשות על הנושא, וקיבל תשובה לא נעימה. אני הקטן ביקשתי לקבל מהרשות את הצעת התקציב ולא רצו לתת לי.

אז אני אומר שאנחנו פשוט מפחדים. אנחנו פשוט מפחדים שהכנסת ואנחנו נועמד בפני עובדה מוגמרת שהרשות תיאלץ להקטין את העלויות לקרנות. עם הגנת הפרקליטות או בלי הגנת הפרקליטות, העמלות שם הן בלתי סבירות, וכל עם ישראל יודע את זה. וכשזה יקרה, יגידו: רגע, יש לנו הוצאות של 60,000,000 שקל, יש לנו הכנסות של 50,000,000 שקל, מה אתם רוצים שנעשה? אתה יודע מה? בואו נטיל את המס הזה על הבורסה. זה מה שמפחיד אותנו.

לכן, מאחר שה-31 בדצמבר כבר עבר ומאחר שממילא לניהול הכספי השוטף של הרשות זה לא משנה - 1/12 מהתקציב של שנה שעברה יתאים גם עכשיו, או שנדחה את ההחלטה עכשיו ונקיים החלטה מסודרת בעוד שבוע או בעוד שבועיים על כל המרכיבים של הנושא ו"נהרוג פרה פרה".
סמדר אלחנני
מקור הכנסותיה של הרשות הן אגרות, שלפעמים נתונות לתנודות של מצב המשק. לכן, אני מסתכלת גם על המאזן שלכם, וכולו נזיל. לרשות יש "אמבטיה" שממנה היא יכולה להוציא ויכולה להכניס. האם זאת ההגנה שלכם לביצוע תקין של פעולות הרשות?
מירי כץ
אחת הסיבות שהזכרתי קודם - חשבנו בעצה אחת עם אגף התקציבים שראוי למצוא איזושהי רזרבה מסויימת, ואם מבנה האגרות לא ישתנה, הוא מתבסס על שנים קודמות, בדיוק משום שהרצון הוא למתן במקצת את התנודתיות. בואו נבין את הדברים – כאשר נרשמו חברות, מהרגע שהן נרשמו, הן נתונות לפיקוח. זה לא מצב שבו אתה יכול להגיד: השנה יש מעט הנפקות, אז הציבור לא זכאי להגנה בגין מה שקרה בשנים קודמות, או החברות שכבר רשומות בבורסה לא זקוקות לפיקוח. אבל נכון לרגע זה, זה עניין של תכנון, שאמרנו שראוי שייעשה בקשר למבנה אגרות.

אני חוזרת ואומרת, הנושא הזה הוא לא הנושא. אני בכוונה נמנעת מלהיכנס פרונטלית לוויכוח עם אנשי הבורסה בנושא הזה. אני חושבת שלא ראוי שהרשות המפקחת על הבורסה תיכנס איתה לוויכוח בעניין הזה.

אני חושבת שהעובדה שאני אומרת, עם כל הכבוד, שהתקציב מבוסס על האגרות הקיימות, כאשר הנושא של האגרות יבשיל ונגבש את העמדה כפי שמביאים אותה, תמיד אפשר להגיד "אנחנו חוששים", אבל לחשש הזה אין כל מקום. גם אם אנחנו נורא רוצים, אין שום דרך ואין שום כוונה שאנחנו ננסה לעשות איזשהו דבר, כי זה גם לא היה עוזר לנו. השר חייב לאשר את זה, וועדת הכספים חייבת לאשר את זה.

לכן כל הדברים הם הפרכת חששות באוויר. אני חושבת שמה שעומד כרגע לדיון הוא התקציב הנוכחי. גם נראה לי שזה לא מתקבל על הדעת שגוף מפוקח יבוא ויגיד: מכיוון שהתוצאה יכולה להיות שאני אולי אצטרך לשלם אגרה, אני אבוא עכשיו ואתנגד לתקציב של הרשות. על הרשות מוטלות פעולות, היא מפוקחת על ידי שר האוצר ועל ידי ועדת הכספים בכל הנוגע לתקציבה, ואני חושבת שזה הדבר היחיד שעומד כרגע לדיון.
סמדר אלחנני
לא ענית על השאלה שלי.
היו"ר אלי גולדשמידט
בהנחה שאכן תהיה תביעה של קרנות הנאמנות - -
מירי כץ
אני חושבת שזה דבר שמאד לא רצוי לדבר עליו.
היו"ר אלי גולדשמידט
אני שואל משהו אחר. אני אשאל את זה בצורה אחרת שתקל עליך. נניח שתהיה התפתחות משפטית כזו או אחרת במהלך השנה, שתפגע באחד ממקורות ההכנסה של הרשות לניירות ערך, אתם בונים מסלול של הוצאות מול הכנסות, ועלול לקרות משהו, פורס מז'ור כזה או אחר - אם הוא משפטי או אחר – שיגרום לקיטון בהכנסות. איך אתם תנהגו כרשות מבחינת תקציב ההוצאות שלכם בסיטואציה כזאת?
מירי כץ
אגיד את זה בצורה הגלויה ביותר. בשנתיים האחרונות מאז שאני בתפקיד, שוק ההון לא פרח. אנחנו התאמנו את עצמנו ולא ביקשנו אגורה אחת. אנחנו בהחלט טרחנו במשך כל השנה לעקוב אחרי הדברים ולהתאים את ההוצאות שלנו.
היו"ר אלי גולדשמידט
במילים אחרות, אם יהיה צורך, אתם גם תקטינו הוצאות.
מירי כץ
אנחנו חושבים שההוצאות שלנו הן לא הוצאות של בזבוז, אבל אנחנו בוודאי לא ניכנס לגירעונות. אנחנו נצטרך לשנות את הדברים. אנחנו במפורש נבוא וננסה לשכנע, כי גם עכשיו אנחנו חושבים שמן הראוי לשנות את מבנה האגרות, אבל זה לא שייך לעצם הדבר. עצם זה שאנחנו חושבים שצריך לשנות את מבנה האגרות, מזה לא ניתן שאנחנו נשנה – אנחנו גם לא יכולים לשנות - את התקציב מבלי לחזור לוועדה.
היו"ר אלי גולדשמידט
אני רוצה לשאול שאלה עקרונית בנושא האגרות: הרציונל של הטלת האגרות הוא כדי לממן את תקציב הרשות לניירות ערך?
מירי כץ
בוודאי.
היו"ר אלי גולדשמידט
זאת אומרת שהרציונל לבקשה בנושא הטלת האגרות יהיה מנומק - -
מירי כץ
בוודאי. אנחנו נבסס את הדברים, כשנבוא ונעשה את זה בצורה סופית. אני חושבת שזה לא הזמן. כרגע מה שעומד לדיון זה התקציב הנוכחי, המבוסס על האגרות הקיימות.
מאיר שטרית
אין פה העלאה של האגרות בתקציב?
מירי כץ
לא.
מאיר שטרית
עדיין לא, אני מבין שיש בקשה להעלאת אגרות.
מירי כץ
עדיין גם אין בקשה.
שאול ברונפלד
הייתי רוצה למחות על האמירה שרשות מפקחת לא חייבת להיכנס, או לא צריכה ולא ראוי שתיכנס, לשיח עם גוף מפוקח, שרוצים להוציא ממנו 10,000,000 שקל אגרה שהיא למעשה מס. הייתי רוצה לשאול, אולי אני יכול כאן בוועדת הכספים לקבל נתון שאני לא מצליח לקבל אותו, מה גודל הרזרבות הכספיות של הרשות לניירות ערך נכון להיום?
מאיר שטרית
יש רזרבות כספיות?
מירי כץ
אין לנו רזרבות כספיות.
מאיר בקליניק
אין לנו רזרבות כספיות. אם תקראו בעיון את הדוח הכספי, יש לנו איזושהי רזרבה שהיא בעצם לא רזרבה. אני רוצה להזכיר דבר שאני כל פעם נשאל לגביו. כ-2/3 מהאגרות שלנו אנחנו גובים בחודש אחד שהוא חודש אוגוסט של השנה, והוא צריך לממן את הפעילות השוטפת של 2/3 מההוצאות עד לאוגוסט של השנה הבאה. אם תקרא פה, תראה שיש פה רזרבה מסויימת של בערך 20,000,000 שקל.
היו"ר אלי גולדשמידט
היא מיועדת לגשר עד אוגוסט?
מאיר בקליניק
כן, צריכים לממן את הפעילות השוטפת - כשאין הכנסות נוספות – עד אוגוסט, עד שאנחנו מקבלים שוב את האגרה השנתית.
היו"ר אלי גולדשמידט
תודה רבה. רבותיי האורחים, אני אודה לכם, אלא אם יש לכם משהו להוסיף. אנחנו נישאר בינינו כאן, אלא אם יש מישהו מחברי הכנסת שרוצה לשאול משהו את האורחים.
מאיר שטרית
יש לי שאלות.
היו"ר אלי גולדשמידט
לא היית פה בתחילת הדיון. אנשי הבורסה הציגו עמדה בעניין הזה.
מאיר שטרית
אבל הם היו בדיונים בפעם שעברה.
היו"ר אלי גולדשמידט
לא, הם לא גוף ממשלתי.
מאיר שטרית
עכשיו כשהבורסה עברה למסחר סימולטני, איזה הצדקות יש בכלל לגבות את האגרות האלה, כשהן כבר די גבוהות גם ככה? אני מבין שמי שהיום מנפיק בבורסה, משלם היום אגרות לכם לבורסה, ויש אגרות נוספות שמשלמים גם לרשות ניירות הערך פעמיים, או שאתם משלמים לרשות ניירות ערך?
שאול ברונפלד
אנחנו גובים דמי רישום.
מאיר שטרית
אתה יכול לתת לי מושג מה גובה דמי הרישום היום בבורסה?
שאול ברונפלד
זה משתנה לפי גודל החברה. זה יכול להיות אלפים או עשרות אלפים בודדים לחברה בינונית וגדולה, והתקרה היא נדמה לי 200,000 - -
מאיר שטרית
לשנה?
שאול ברונפלד
לא לשנה, חד פעמית לרישום. נוסף לזה, יש אגרה שנתית שהיא כמה אלפי שקלים פר חברה, וכמו שאמרתי, לא היתה שנה בחמש השנים האחרונות שלא הורדנו את העמלות לחברות, את דמי הרישום ואת התמלוגים שלוקחים ממפיצי מידע ואת עמלות המסחר. המחשוב באמת עזר לנו לקצץ בהוצאות, ואנחנו גוף ללא כוונת רווח. מה שאנחנו עושים עם הכסף זה מורידים את העמלות וקצת מממנים גם את ההשקעות בפיתוח ובמערכות מחשב חדשות.
יאיר אורגלר
בעקבות הפעלת הרצף, הבורסה פיטרה 10% מהעובדים הקבועים שלה. הבורסה מתייעלת כל הזמן. מהיום שאני שם, העמלות כל שנה יורדות, והן ירדו גם קודם בשיעורים משמעותיים. רק בשנת 1999 הורדנו ב-20% ריאלית לשנה את כל העמלות שלנו.
מאיר שטרית
ולגבי האגרות האלה - -
יאיר אורגלר
האגרות האלה 10,000,000 שקל זה בערך 12.5% מתקציב הבורסה, כלומר: אם הכוונה של הרשות תתממש - ואני מאד מקווה ומאמין שהיא לא תתממש – פירוש הדבר ש-17.5% מהתקציב של הבורסה יצטרך ללכת לרשות.
מאיר שטרית
אז במקרה כזה אתם תקבעו אגרות ותעלו את האגרות שלכם?
יאיר אורגלר
לא תהיה ברירה.
היו"ר אלי גולדשמידט
האם יש עוד שאלות לאנשי הבורסה? לא, אז אני מודה לכם.

אנחנו עוד מעט מגיעים לדיון על התקנון, ואתם תוזמנו פעם נוספת.
אנה שניידר
קצת לא ברורים לי סעיפי פעילות מקצועית בתקציב, סעיפים 401 עד 408. בחלק גדול מהסעיפים הביצוע הוא הרבה יותר נמוך מהתקציב שאושר בשנת 1999, ובכל זאת בשנת 2000 אתם מבקשים אותו סכום, או לפעמים אפילו יותר. האם אפשר לקבל הסבר על זה?
מירי כץ
כן, בוודאי. קודם שאל היושב ראש מה אנחנו עושים, כאשר ההכנסות שלנו לא מדביקות את ההוצאות, ואני אמרתי שאנחנו במהלך השנה דואגים להגיע למצב שבו אנחנו לא נחרוג מהמסגרת, וזה מה שהיה השנה. זה לא סוד שמספר התשקיפים השנה לא היה רב. אנחנו מלכתחילה במהלך השנה קיצצנו באותם דברים שיכולנו, למשל: יש לנו קבוצה שיוצאת לארצות הברית ללימוד, והקטנו אותה מאד. יחד עם זאת, הגדלנו את התקציב - -

אנחנו חושבים שהדבר הזה הוא מאד רצוי. אם הוא רצוי כל שנה, בנקודת הזמן שאנחנו עומדים עכשיו הוא הכרחי. הוצעה הצעת חוק שלנו בנושא של הרישום הכפול. זה דבר שיצריך לימוד אינטנסיבי של המשפט האמריקאי שאנחנו הולכים להכניס אותו. בין התיקונים שמובאים היום בפני הוועדה זה הנושא של ה-MOU עם ארצות הברית.
היו"ר אלי גולדשמידט
מה זה ה-MOU?
מירי כץ
MOU זה מזכר ביניים עם ממשלת ארצות הברית שנחתם, ומסגרת החוק שהובאה לפניכם היום זה אימוץ האפשרות לקיים שיתופי פעולה בינלאומיים. אלה דברים שכולם מחייבים אותנו להיות באמת UP TO DATE במה שקורה בעולם ומחייבים הרבה מאד דברים. אני מקווה שהמצב הכספי אכן יאפשר את זה. אתם שואלים למה לא עמדנו בזה, התשובה היא שנערכנו במהלך השנה כדי שלא תהיה חריגה תקציבית.
היו"ר אלי גולדשמידט
איך זה מתנהל? נניח שאתם רוצים להעביר מסעיף לסעיף? איך העניין הזה עובד? זה כמו משרד ממשלתי, שזה צריך לעבור לוועדת הכספים?
מאיר בקליניק
עד השנה הזאת ההעברה בין הסעיפים במסגרת התקציב הרגיל היתה בדרך המקובלת במשרדי הממשלה, קרי: העברת הבקשה לשר האוצר וממנו לוועדת הכספים. בשנת 1999 קיבלנו חוות דעת מהיועץ המשפטי שלכם שאם אנחנו מעבירים בין הסעיפים במסגרת התקציב בלי להגדיל אותו, אנחנו צריכים לעשות את ההעברה ורק להודיע לשר האוצר ולוועדת הכספים.
היו"ר אלי גולדשמידט
במסגרת ה-21 יום?
מאיר בקליניק
לא.
מאיר שטרית
זאת אומרת שכל המשמעות של האישור התקציבי שלנו לא שווה דבר.
אנה שניידר
אישור הוא פעם בשנה.
מאיר שטרית
אם אתה יכול להעביר מסעיף לסעיף מה שאתה רוצה, אין שום משמעות למסגרת תקציבית.
מירי כץ
המסגרת התקציבית לא משתנה.
היו"ר אלי גולדשמידט
מה שאנחנו רוצים להגיד זה שהרשות לניירות ערך והרשות לשיקום האסיר והספורטוטו הם יותר חזקים ממשרד החינוך למשל, זאת אומרת: שיקול הדעת שלכם הרבה יותר עצמאי. אין לי בעיה עם זה, אבל...
מאיר בקליניק
מכל מקום ובכל מקרה, בהסכם שלנו עם אגף התקציבים, אגף התקציבים רואה ומאשר לנו.
היו"ר אלי גולדשמידט
בסדר, אבל העובדה שאתם לא צריכים לעבור את המסננת הזאת של ועדת הכספים זאת הקלה גדולה.
מאיר בקליניק
אולי רק אתן עוד שתי תשובות לשאלה של אנה שניידר, קודם כל – הביצוע כאן הוא ל-30 בספטמבר 1999, כי זה המועד שהגשנו את זה פעם ראשונה לאגף התקציבים. מאז זה קצת השתנה. בנוסף לכך, יש פה שני סעיפים שבאמת הושפעו מהקיטון בפעילות השוטפת ברשות, והם: שירותי חוץ – בדיקת דו"חות וביקורת בתאגידים.

יש פה שני נושאים שגם ההוצאה בהם גדולה. אחד מהם זה הוצאות משפטיות, שזה נושא של תמיכה בתביעות ייצוגיות.
היו"ר אלי גולדשמידט
רבותיי, האם יש לכם הערות או השגות לגבי התקציב? יש לנו נושא של תקנות, שזה נושא בפני עצמו.
מאיר שטרית
אחד הנושאים שעלה בדיון, עוד לפני שמירי כץ היתה יושבת הראש, כשהיושב ראש היה מינטקביץ, היה עניין של אחזקת בית ותיקונים. כבר אז הסכום הזה היה נראה לי מופרז ביותר, ואני רואה שזה הולך ועולה כל שנה. בשנה הבאה, לפי הצעת התקציב, זה יעמוד על 10,000,000 שקל.
מירי כץ
לא, יש לנו משרדים עם חוזה רב שנתי.
מאיר שטרית
אני זוכר שבדקנו את העניין הזה, וזה התגלה לנו כדבר מופרז בצורה בלתי רגילה. אני לא מבין למה הגיעו למצב הזה.

שכר דירה לרשות ניירות ערך עולה 10.5 מיליון שקל, וזה נשמע לי מאד מופרז. תחשבו במונחים של עלות-תועלת, זה כמו בניין שהשווי שלו מבחינת השכירות שווה - -
היו"ר אלי גולדשמידט
אבל אני מניח שהם לא יושבים בבניין אחד.
מאיר שטרית
בתל-אביב-ירושלים, אז על אחת כמה וכמה.

רשות ניירות הערך – הנושא עלה בוועדה כבר פעם אחת לפני תקופתה של מירי כץ – משלמת את משכורתם של הפרקליטים בפרקליטות מיסוי וכלכלה תל-אביב. השכר של הפרקליטים והתנאים שלהם בתל-אביב הוא שונה באופן מהותי מהתנאים של פרקליטים רגילים של משרד המשפטים בתל-אביב.

יוצא איפה מצב שלרשות ניירות ערך יש השפעה כמעט מכרעת על אותם פרקליטים שעובדים בפרקליטות תל-אביב והיא יכולה להגיד להם את מי לתבוע ואת מי לא לתבוע.
היו"ר אלי גולדשמידט
לטענתך, הרשות משלמת יותר?
מאיר שטרית
קודם כל, הרשות משלמת את שכרם של חלק מפרקליטי מיסוי וכלכלה בתל-אביב בהנחה שהם מטפלים בתביעות שהרשות רוצה. כשלעצמו בצד העקרוני, לפני שנדבר על העלויות – גם בתקופה של מינטקביץ בדקנו את עניין העלויות – העניין הזה בעיניי פסול. אני חושב שמי שצריך לשלם את הכסף הזה זה משרד המשפטים.
אנה שניידר
ואם הם היו פרקליטים של הרשות והיו מגישים תביעות באישור היועץ המשפטי לממשלה?
מאיר שטרית
אבל אין מצב כזה.
מירי כץ
אבל עובדתית זה לא נכון, גם החלק הראשון וגם החלק השני.
מאיר שטרית
בעיניי זה פסול שפרקליטים מסויימים בתל-אביב הם עובדים של הרשות לניירות ערך ומקבלים את משכורתם מהרשות לניירות ערך. כשלעצמו, בעיניי זה פסול, כי אני חושב שמי שצריך לשלם את שכרם זה משרד המשפטים ולא הרשות לניירות ערך, כדי למנוע מצב של CONFLICT OF INTEREST. העניין הזה עלה בתקופה של מינטקביץ, וזה לא הדיון הראשון שאנחנו דנים בו.
מירי כץ
אבל עובדתית זה לא נכון.
מאיר שטרית
דבר שני, ככל שאני זוכר את התנאים שנבדקו אז – פה אין לנו זמן לבדוק, כי קיבלנו את התקציב הבוקר, ואני לא בטוח שכך אפשר לאשר תקציב ANYWAY - אני חושב שצריך להביא את התקציב לפחות כמה ימים מראש, כדי שנוכל לעיין בו לפני הדיון.
מירי כץ
מבחינתנו, הוא הרבה זמן אצלכם.
סמדר אלחנני
זה הרבה זמן אצלנו.
אנה שניידר
מה-14 בדצמבר.
מאיר שטרית
מתי אנחנו קיבלנו אותו?
סמדר אלחנני
לפני שבועיים.
מאיר שטרית
איפה?
איוור קרשנר
כל מי שמבקש מקבל.
מאיר שטרית
אנחנו צריכים לבקש תקציב? זה לא היה בתיקים.
מירי כץ
מבחינתנו, העברנו את זה בזמן.
היו"ר אלי גולדשמידט
אף אחד לא בא בטענות אליכם, הטענות הן אליי.
מאיר שטרית
חבר הכנסת גולדשמידט, אתה לא היית בוועדה כשהתקיים הוויכוח עם מינטקביץ. היה ויכוח מאד חריף בוועדה על העניינים האלה. אני חושב שסמדר אלחנני, איוור קרשנר וגם אנה שניידר היו בדיון. הדבר הזה לא הוסדר עד היום. אני חושב שזה פסול, שלרשות ניירות הערך יש פרקליטים בפרקליטות שהיא משלמת את שכרם. זאת המשמעות של התקציב הזה. כתוב פה בתקציב שאתם משלמים את שכרם.

למה אני אומר שזה פסול? כי אם מותר לפרקליטות, מותר גם למשרד הדתות להחזיק פרקליטים בפרקליטות שיתבעו את מי שמוכר בשבת בקניונים בשפיים.
סמדר אלחנני
זה משרד העבודה והרווחה.
מאיר פרוש
זה הולך להיות.
מאיר שטרית
מאה אחוז, אם מותר לרשות ניירות הערך, גם מותר לשר העבודה והרווחה לעשות את זה, להחזיק בכסף פרקליטים משלו כדי שהם יתבעו את האנשים. זה דבר לא תקין בעיניי. אני מבין את הרצון של הרשות לניירות ערך, אבל לדעתי, זו חובתה של המדינה לממן את משרד המשפטים בפרקליטים הדרושים שנמצאים כבר הלכה למעשה בפועל, ולהוריד את זה מתקציב הרשות, ואז הרשות תשלם גם פחות כסף.

אני חושב שהחלק של התקציב שמוקצה לעניין הזה בתוך תקציב הרשות לניירות ערך הוא די גדול, לכן גם אין צורך בהעלאת האגרות. להיפך, צריך להוריד את האגרות.
היו"ר אלי גולדשמידט
אבל נושא האגרות לא שייך לנושא היום.
מאיר שטרית
לא קשור, אני אומר שאין צורך, אם את יכולה להקטין את תקציב הרשות.
עופר חוגי
האם 55% מהעובדים הם בחוזה אישי?
מאיר שטרית
כמה עובדים יש ברשות?
רחמים מלול
124, בפועל 105 עובדים.
עופר חוגי
האם השכר של העובדים האלה זהה לעמיתיהם, או שבחוזה אישי השכר הוא יותר גבוה? מה באשר למאזן?
מאיר שטרית
זה מאזן של 1998. 1999 עוד לא נגמר.
עופר חוגי
אבל 1998 הוא מאזן מבוקר, וזה בלתי מבוקר.
מירי כץ
זאת פעם ראשונה שאנחנו בכלל מביאים זאת.
עופר חוגי
איך זה יכול להיות?
מירי כץ
מפני שעד היום בכלל לא הוטל על גופים כמו שלנו להגיש. אנחנו מיזמתנו הגשנו מאזן. עד היום בכלל לא היו מאזנים.
עופר חוגי
למה?
היו"ר אלי גולדשמידט
לספורטוטו אין מאזן?
ישראל כץ
למה אי אפשר לשקול בניית תכנית שתיושם לא רק לגבי הרשות – הרי היא נמצאת בתל-אביב בשכר דירה, ואני לא אומר שזה יהיה עכשיו – של מעבר לערים, כמו: לוד, רמלה או אור יהודה, שיכולות ליהנות מזה.
אמנון כהן
אני מוכן למצוא מקומות ובניינים חלופיים.
ישראל כץ
קודם כל, זה יוזיל את העלויות.
יוסף פריצקי
לפי הבירור, תקופת השכירות היא כמעט עשר שנים.
היו"ר אלי גולדשמידט
חבר הכנסת כץ, השאלה שלך מאד במקום. הנה, עכשיו מעבירים בימים אלה את משרד החקלאות לבית דגן. זו שאלה שאלתית לגבי כל נושא. הוא אומר שמה שבירושלים - בירושלים, אבל מה שמחוץ לירושלים - צריך להעביר לערים שזקוקות לזה.
יוסף פריצקי
אתה רוצה להעביר את הרשות? יש לי הצעה, בוא תעביר את הבורסה לניירות ערך, ואז הרשות תעבור.
ישראל כץ
אני לא יודע אם זה אותו סוג פעילות.
היו"ר אלי גולדשמידט
כל הפעילות מתרכזת במשולש רחובות בתל-אביב.
אברהם יחזקאל
אני מבין שבתקופה האחרונה יש מאבק על דמותה של הרשות, ולא תמיד הדברים ברורים לציבור שעוסק בתחום ניירות הערך והבורסה. אני מציע לנהוג מאד בזהירות לגבי כל הגורמים - חלק רוצה להחליש את מעמד הרשות, ואולי חלק רוצה לחזק את מעמדה.

אני כבר נפגשתי עם מירי כץ, אבל אני מדבר כרגע ברמה של מקרו. אני טוען שהרשות היום נמצאת בפרשת דרכים בעיקר בעידן של בורסה, שאולי תפרח בעידן השלום, בגלל העובדה שאולי נגיד חדש ישפיע על הריבית.

אני מציע לוועדה לקיים סיור ברשות, או שנעשה את זה באמצעות ועדת המשנה. היה איזה ראיון שפורסם עם יושבת ראש הרשות, עורכת הדין מירי כץ, ואני חושב שמהבחינה הזו אפשר היה להבחין שדווקא יש בקשה לשיתוף פעולה עם כל הגורמים, כי יש בעיה של פרגון היום. לא מעט אנשים שמבינים ועוסקים בכלכלה מלחשים על מה שלכאורה קורה או לא קורה ברשות, וזה רק מזיק ולא מועיל.
רחמים מלול
האם היתה תשובה לגבי הפער בין התקציב לבין הביצוע?
מירי כץ
כן, עניתי ואני מייד אומר כמה דברים.
שלום שמחון
לגבי השכר של עובדי הרשות, האם יש להם פנסיה תקציבית?
מירי כץ
לא, אנחנו מייד נגיע לעניין.

אני אענה קודם כל במישור הפורמלי. לגבי שכר הדירה, כמו שנאמר כאן בצדק, שכר הדירה הוא חוזה רב שנתי, ולכן הדברים לא עומדים כשאלה. אני מבינה שירושלים גם לא במחלוקת. באשר לתל-אביב, אני חושבת שיש חשיבות למקום שבו אנחנו יושבים, כי בסופו של דבר, מרוכזים שם הגופים שעוסקים מטעמנו בפיקוח; פיקוח מיידי שיהיה קרוב למקום ההתרחשויות, דהיינו: מקום קרוב לבורסה.

אשר לפרקליטים, הפרקליטים שלנו שווים לחלוטין בשכרם לפרקליטי משרד המשפטים, ואם נאמרה איזושהי מילה בדבריך לגבי התקינות, חשוב מאד שיודגש שמקצועית מבחינת השיקולים שלהם להגיש כתב אישום או לא להגיש כתב אישום, הם כפופים באופן מוחלט לפרקליט מחוז מיסוי וכלכלה. לכן, החשש שיכול להיות לא קיים בכלל.
מאיר שטרית
אבל למה הרשות לניירות ערך צריכה לשכור קומת משרדים בפרקליטות תל-אביב?
מירי כץ
אם אני מבינה נכון את דבריו של חבר הכנסת אבי יחזקאל, הוא בעצם רמז לחשיבות שישנה לרשות מבחינת תקינותו של שוק ההון. אין ספק שחלק מאד חשוב בפיקוח מהווה האכיפה.
אברהם יחזקאל
לא, בעניין הזה אני מסכים עם דעתו של חבר הכנסת שטרית. אני חושב שיש בעיה של אסתטיקה, הרשות בעקרון צריכה להיות עצמאית בהגדרה.
מירי כץ
היא מאד עצמאית. מבחינה מקצועית, כדי שהדברים יהיו לחלוטין נקיים, למרות שהפרקליטים עובדי רשות מבחינה אדמיניסטרטיבית, מקצועית הם כפופים באופן מוחלט ושיקול הדעת המוחלט בקשר להגשת כתב אישום או אי הגשה - -
אברהם יחזקאל
מה באשר לצינון?
מירי כץ
הצינון חל עליהם בדיוק כמו שחל על עובדי הרשות וגם מה שחל על עובדי משרד המשפטים. יש להם בכלל עניין דואלי, כך שאין שם שום עניין של אסתטיקה. בעניין הזה אני חושבת שהפתרון הוא נכון והוא טוב.
מאיר שטרית
למה זה מוצדק לעשות חוזה שכירות לקומה שלמה עבור הפרקליטות בתל-אביב וכמה זה עולה?
היו"ר אלי גולדשמידט
עבור מי? הפרקליטות או הרשות?
מאיר שטרית
עבור הפרקליטות. למה זה עניין של הרשות? שהפרקליטות תשכור להם קומה. כמה עולה שכירת הקומה הזאת לשנה? אני יכול לקבל נתונים כמה זה עולה?
מאיר בקליניק
האמת היא שהחלק שלנו עולה בסביבות 560,000 שקל , מלבד הניקיון שאני לא זוכר כרגע כמה הוא עולה.
מאיר שטרית
מלבד האחזקה. כשכתוב פה 10,000,000 שקל בשנה לשכירות בניינים, מה זה כולל?
מאיר בקליניק
זה כולל את הפרקליטות, את המשרדים בתל-אביב ובירושלים.
מאיר שטרית
והחוזה הזה עם הפרקליטות חודש רק ביולי 1999, כלומר: עכשיו לפני שלושה חודשים הוא חודש לשלוש שנים נוספות.
שלום שמחון
כמה הם משלמים?
מאיר שטרית
אני לא יודע, הוא אומר 600,000,000 שקל.
שלום שמחון
כמה זה למטר?
מאיר בקליניק
אני לא זוכר. אני מקבל את החשבון ממשרד המשפטים.
שלום שמחון
560,000,000 שקל לקומה אחת?
מירי כץ
יושבת שם כל הפרקליטות.
שלום שמחון
כמה מטר יש לכם שם? 2,000 מטר?
מאיר שטרית
כמה פרקליטים יושבים שם?
מאיר בקליניק
13 פרקליטים פלוס ארבעה מתמחים.
שלום שמחון
נגיד שיש להם שם 400 מטר. אתה מדבר פה על סכום אסטרונומי.
מירי כץ
זה במגדל שלום, וזה יחד עם הפרקליטות. כל הפרקליטות של מיסוי וכלכלה יושבת שם, והפרקליטים שלנו יושבים בחלק יחסי.
היו"ר אלי גולדשמידט
הסכום של 560,000,000 שקל זה החלק היחסי?
מירי כץ
בוודאי, זה על השליש שלנו.
אנה שניידר
לדעתי, הנושא של פרקליטות זה דיון שצריך להיערך, אם בכלל, עם היועץ המשפטי לממשלה. כל הפרקליטים בשירות המדינה – ולא משנה אם זאת הרשות לניירות ערך, או אגף המכס ומע"מ למשל – הם נציגים של היועץ המשפטי לממשלה, כאשר הם מגישים כתבי אישום ומופיעים בבתי משפט.

אני יכולה לומר שגם באגף המכס ומע"מ קיימת "פרקליטות" של המכס ומע"מ. הם מגישים את כתבי האישום והם מופיעים בבתי המשפט, על פי אישור של היועץ המשפטי לממשלה.
מאיר שטרית
המכס משלם את שכרם?
אנה שניידר
כן.
מאיר שטרית
המכס משלם את השכירות שעולים המשרדים שלהם?
אנה שניידר
הם יושבים בתוך המכס. אני הייתי ממונה עליהם.
מאיר שטרית
הם יושבים אצלכם בבניין? זאת אומרת, הם עובדי המכס לכל דבר?
אנה שניידר
כן, אבל בצד המקצועי הם כפופים ליועץ המשפטי לממשלה.
מירי כץ
וזה בדיוק אותו מצב אצלנו.
מאיר שטרית
זאת אומרת, עורך דין שכפוף ליועץ המשפטי לממשלה יגיש כתב אישום על פי - -
היו"ר אלי גולדשמידט
יש פה שאלות, כמו: עלויות השכירות וכו'. יש ועדת משנה לעניין שוק ההון.
מירי כץ
אני רק מבקשת להדגיש שוב שבקטע הזה אני יכולה להסכים שכאשר נצטרך לחדש שכירויות, יהיה מקום שנה קודם אולי לדבר עם הוועדה. אנחנו נתונים בחוזה שנקבע לפני שלוש שנים למשך עשר שנים.
אברהם יחזקאל
זה לא תפקידה של הוועדה.
מירי כץ
אני גם חושבת שלא.
היו"ר אלי גולדשמידט
תפקידה של הוועדה זה כל מה שחברי הוועדה רוצים שיהיה תפקידם. אם אנחנו צריכים לאשר תקציב, ובתוך התקציב יש דמי שכירות, מותר לאנשים לשאול.
אברהם יחזקאל
לא, היא אומרת: נדבר לפני חידוש השכירות.
מירי כץ
לא, אני אומרת שאפשר יהיה לדבר על זה, אבל על מה נדבר היום כשיש לנו חוזה שכירות לעשר שנים, שמיצינו אותו קרוב לשלוש שנים?
מאיר שטרית
עשר שנים, אבל משלמים 100,000,000 שקל שכירות.
שלום שמחון
אתה לא מדבר על מצב רגיל. אתה מדבר על מצב שהתקציב שהיה מאושר ב-1999 עמד על 58,000,000 שקל, הביצוע שלו עמד על 42,000,000 שקל, ודורשים לשנת 2000 62,000,000 שקל.
היו"ר אלי גולדשמידט
לא היית בחלק הראשון.
מאיר בקליניק
הסכום עד ספטמבר הוא ל-2/3 ל-3/4 השנה.
היו"ר אלי גולדשמידט
אני רוצה להגיד לכם שיש לנו עם זה בעיה מסויימת. אנחנו שומעים את הצגת הדברים הזאת גם מהממשלה. אני חושב שצריך לפנות בעניין הזה לממונה על התקציבים מטעם הוועדה. אנחנו כל פעם מקבלים את הנימוק הזה, גם כשמגיע אלינו תקציב מדינה.
מאיר שטרית
אני מציע שתזמין את הממונה על התקציבים לפה.
היו"ר אלי גולדשמידט
אני מדבר על כך שכאשר אנחנו באים לאשר תקציב, אנחנו צריכים לקבל את הנתונים הכי עדכניים שאפשר, וזה בלתי אפשרי שבתקופה של תחילת שנות 2000 אנחנו צריכים לראות שזה נכון ל-30 בספטמבר. באים אלינו באחד בינואר. למה אי אפשר לקבל את הביצוע בין 30 בספטמבר לאחד בינואר? זה דבר אלמנטרי.
סמדר אלחנני
עשיתי את זה. ביקשתי שיהיה טור נוסף של ביצוע.
היו"ר אלי גולדשמידט
אנחנו לא נאשר את היום את התקציב. אני מבקש לקבל את הביצוע עד 31 בדצמבר באופן מסודר.
מירי כץ
מאחר שזה דבר שעולה לראשונה, וזה לא שלא הגשנו בזמן את התקציב או שעשינו משהו שהוא לא לפי הכללים - אנחנו הגשנו מבעוד מועד את התקציב, וזה מה שניתן היה אז להגיש וזה מה שעובר כל השנים - אני חושבת שזה לא הוגן להציג את זה עכשיו כאילו אנחנו סרחנו והסתרנו איזשהו מידע מהוועדה.
היו"ר אלי גולדשמידט
אני לא אמרתי שאתם הסתרתם מידע. אני אומר שזה פישול שהוא עובר פה לכל אורך הקו.
אברהם יחזקאל
יושב ראש הוועדה מבקש את העזרה שלך לסייע לנו.
היו"ר אלי גולדשמידט
היו פה אנשים עם שאלות. זה לא עונש, אנחנו לא מענישים את הרשות.

מירי כץ, את יודעת מה? אז בשביל מה להביא תקציב לוועדת הכספים?
מירי כץ
אני יכולה להביא כל מידע.
היו"ר אלי גולדשמידט
אבל אני רוצה את המידע הזה. לא יכול להיות שיהיה פער של 20,000,000 שקל. אפשר לקבל איזשהו נתון או איזשהו הסבר לגבי הפער הזה?
מירי כץ
כן.
היו"ר אלי גולדשמידט
יש לי הצעה, תביא לחברי הוועדה את המידע הזה עד סוף היום.
סמדר אלחנני
יש לפעמים התחייבויות שנתיות.
היו"ר אלי גולדשמידט
אז שיכתבו את זה.
סמדר אלחנני
אתה לא יכול.
מאיר בקליניק
אני אענה על כמה דברים.
היו"ר אלי גולדשמידט
לא, אני צריך קודם כל את הפתרון לגבי הפער.
מאיר בקליניק
קודם כל, הפער הוא לא 20,000,000 שקל, הפער הוא בין 43,000,000 שקל ל-58,000,000 שקל.
שלום שמחון
16,000,000 שקל.
מאיר בקליניק
את הפתרון לזה אני יכול לתת עד סוף נובמבר, כי על דצמבר מקבלים עוד חשבונות סוף שנה.
היו"ר אלי גולדשמידט
אתה יכול לתת לנו את זה עוד היום?
מאיר בקליניק
אני יכול לתת לכם את זה תוך שעתיים.
היו"ר אלי גולדשמידט
תוך שעתיים זה מאוחר מדי, אם אתם רוצים שזה יאושר עוד היום.
מאיר שטרית
מה הבהילות שנעשה את זה היום?
היו"ר אלי גולדשמידט
אין בהילות.
מאיר שטרית
אז מה יקרה אם נאשר את זה מחר או מחרתיים? ספורטוטו מאושר כבר? כל הרשויות האחרות הצמודות לאוצר מאושרות כבר? אף אחד עוד לא אושר.
היו"ר אלי גולדשמידט
הם כבר פה היום.
מירי כץ
אני מתייחסת ברצינות לתקציב, וחושבת שגוף צריך לעבוד לפי תקציב.
מאיר שטרית
גם אנחנו מתייחסים ברצינות לתקציב.
מירי כץ
אנחנו כמובן נציג כל נתון שהוועדה רוצה.
היו"ר אלי גולדשמידט
אני עושה עכשיו הפסקה של 10 דקות. הרי בשעה 12:00 אנחנו ממשיכים בנושא תקנות, ואז תביאו לנו גם את הנייר הזה.
מאיר בקליניק
הוא יהיה קצת שונה מהנייר הזה. הוא יכלול את ההוצאות של סוף נובמבר מול התקציב.
מאיר שטרית
מפורט לסעיפים?
מאיר בקליניק
בוודאי.




2. הצעת חוק בנק ישראל (תיקון מס' 20) (ניהול מדיניות מוניטרית)
היו"ר אלי גולדשמידט
קיימתי אתמול התייעצות עם יושב ראש הכנסת בנושא הליכי מינוי הנגיד, והחלטתי בעקבות ההתייעצות להביא היום את הדיון בנושא של החלת הרציפות על חוק מועצת הנגידים. אני רוצה לומר מה ההיסטוריה של העניין - לפני שאתן ליושב ראש הכנסת לפתוח את הדברים ברמה המהותית - כדי לסבר את האוזן במישור הסמי משפטי והסמי קונסטיטוציוני.

לפני מספר חודשים הבאתי לוועדה בקשה להחלת רציפות על הצעת החוק, שחתומים עליה מאיר שטרית, אברהם פורז ואברהם שוחט מהכנסת הקודמת.
מאיר שטרית
והיא אושרה.
היו"ר אלי גולדשמידט
והיא אושרה. בדיעבד, הסתבר שחלה טעות ולא פנינו לממשלה בבקשה לקבל את חוות דעתה, כאשר זה הנוהל המחייב.
שלום שמחון
פרלמנטר זריז - -
מאיר שטרית
אבל זה אושר.
ישראל כץ
חבר הכנסת מאיר שטרית כבר הצביע נגד החוק הזה בסוף הקדנציה הקודמת ביחד איתי.
מאיר שטרית
נכון.
היו"ר אלי גולדשמידט
נגד החוק שלו?
מאיר שטרית
נגד ההבאה לקריאה ראשונה. רצינו אז לדחות את זה. לא חזרתי בי מהחוק.
היו"ר אלי גולדשמידט
בכל אופן, היועצת המשפטית של הוועדה העבירה את הבקשה של ועדת הכספים – ותקני אותי אם אני טועה – להחלת הרציפות לממשלה, והממשלה הגיבה במסמך שעל פיו ועדת השרים לחקיקה – נדמה לי ברוב של ארבעה נגד אחד - מסכימה כי יחול דיון רציפות על הצעת החוק.

אני מוכרח להגיד למען הסדר, שבאותו מסמך מופיעה ההתנגדות של שר המשפטים שהיה במיעוט בוועדה, והוא ביקש לערער בפני הממשלה; וכפי שנמסר לי ממקורותיי, עדיין לא התקיים דיון בערעור שלו בממשלה.

מבחינה משפטית נכונה, כרגע אנחנו נמצאים במצב שאנחנו ביקשנו מהממשלה לקבל את עמדתה בנושא החלת הרציפות, הממשלה מודיעה לנו שאין לה התנגדות על פי החלטת הרוב בוועדת השרים לחקיקה, ואנחנו בעצם מתבקשים היום - TO BE ON THE SAFE SIDE - לאשר זאת בעקבות ההודעה של הממשלה.
לימור לבנת
אבל לא אמרת שקודם יש ערעור לממשלה ושזה צריך להגיע קודם למליאת הממשלה?
היו"ר אלי גולדשמידט
לא אמרתי שצריך קודם. כרגע יש לי אישור ממשלה פורמלי. הוא יכול להשתנות באמצעות החלטת ממשלה.
לימור לבנת
לא, האם חובתנו להמתין - -
אלי גולדשמידט
אחרי שנתתי את ההסבר הזה, אני רוצה שאנה שניידר תשלים אותי.
ישראל כץ
קודם כל, אני רוצה לברך את יושב ראש הכנסת על זה שהוא נרתם לשיקומו והצלתו של שר האוצר, אברהם שוחט.
אנה שניידר
על פי חוק רציפות הדיון והצעות חוק, לגבי הצעת חוק שמציע חבר כנסת רשאית הוועדה הרלוונטית "להודיע במליאת הכנסת הנכנסת על רצונה שיחול עליה דין רציפות". אם כך, הוועדה צריכה להחליט שהיא רוצה שיחול דין רציפות, ואז היא מודיעה במליאת הכנסת.

אבל סעיף 4 לאותו חוק אומר ש"הודעת הוועדה...תימסר לאחר שניתנה לממשלה הודעה על הדיון בוועדה, לפחות 21 ימים לפני המועד שנקבע לו". כתוצאה מכך, נעשה ההליך הזה, ולמרות שכבר פורמלית היתה החלטה של ועדת הכספים, תוקן ההליך מבחינה פורמלית על ידי כך שניתנה הודעה לממשלה, והממשלה חזרה לוועדה עם העמדה.
מאיר שטרית
עברו 21 יום?
אנה שניידר
יותר.
מאיר שטרית
זאת אומרת, זה לא משנה מה עמדת הממשלה, הוועדה יכולה להחליט.
היו"ר אלי גולדשמידט
זה לא מחייב שהממשלה תאשר או תתנגד, העיקר שהיא התייחסה לזה.
לימור לבנת
אין לנו חובה להמתין לדיון במליאת הממשלה.
אנה שניידר
לא, לדעתי לא, כי הממשלה הביעה את החלטתה בידיעת הוועדה, ועכשיו הוועדה ממשיכה את הטיפול.
יו"ר הכנסת אברהם בורג
ההליך הקבוע אומר שהממשלה מביעה את עמדתה, ואחרי שהיא מביעה את עמדתה, הוועדה מצביעה. כאן קרה מצב של פירמידה הפוכה, קודם הוועדה הצביעה ואחרי זה הממשלה אמרה את דעתה.

האם ההצבעה שנעשתה היא הצבעה שעדיין בתוקף וחוות הדעת שלא הועברה אחרת לא משנה אותה - ולכן ההצבעה עוד בתוקף - או שבעצם היא בטלה?
מאיר שטרית
אפשר לחזור על ההצבעה, זה לא משמעותי.
יו"ר הכנסת אברהם בורג
זה יכול להיות מאד משמעותי.
אנה שניידר
TO BE ON THE SAFE SIDE הייתי ממליצה לוועדה לדון פעם נוספת ולהצביע פעם נוספת, על מנת שלא תהיה טענה כלשהי.
היו"ר אלי גולדשמידט
זאת אומרת שהשאלה ששאלה חברת הכנסת לבנת, האם יש משמעות לעובדה שיש ערעור בממשלה או אין ערעור בממשלה, היא לא רלוונטית מבחינתנו.
ישראל כץ
היא רלוונטית מבחינת תפקוד הממשלה, כששר המשפטים מערער על החלטות.
היו"ר אלי גולדשמידט
אדוני יושב ראש הכנסת, בבקשה.
יו"ר הכנסת אברהם בורג
רבותיי חברי הכנסת וחברותיה, שלום ובוקר טוב. אני ראשית רוצה להודות ליושב ראש הוועדה, שלאחר שנועצנו מה צריך להיות ההיגד של הכנסת בכל התהליך הזה של מינוי נגיד חדש, הוועדה אכן מקיימת דיון בנושא הזה. אני חושב שזה נכון ושזה ראוי, וזה אולי אחד התפקידים המהותיים של ועדה בזמן מן הסוג הזה.

אני חושב שבנושא הזה יש להפריד כאן בין שלושה דברים. יש דבר שיהיה שנוי במחלוקת, והוא איזו מדיניות רצויה היא מדיניות שאנחנו מצפים לה מנגיד בנק ישראל. יש אנשים שאוהבים את המדיניות הקיימת היום, ויש אומרים שגם תונצח עם הנגיד המוצע הבא, או עם המועמד לנגידות הבאה.

יש אנשים כמוני למשל, שחושבים שקידוש יעדים שהם יעדי אינפלציה במסגרת תקציב, בהקשר הזה גודל הגירעון, הם שני ריסונים שהביאו אותנו למצב חברתי קשה ביותר, ואחד הדברים שאותו אנחנו צריכים הוא בין השאר גם מדיניות מוניטרית אחרת של בנק ישראל; וזה שנוי במחלוקת ומותר להתווכח על הנושא הזה.

יש החושבים שהמדיניות הזאת היא טובה. אני חושב שזאת מדיניות חברתית הרת אסון, והוויכוח יתקיים היכן שהוא יתקיים.
לימור לבנת
איזה ויכוח? לא יהיה שום ויכוח, ראש הממשלה אומר וכל השרים יתקפלו כמו שפנים.
שלום שמחון
אני לא מבין מה הבעיה. סמכותה של הממשלה למנות נגיד ולא של הכנסת.
לימור לבנת
נכון, והממשלה תתקפל בפני ראש הממשלה אהוד ברק, למרות שהשרים לא אוהבים את המינוי הזה.
שלום שמחון
הוא מועמד לנגיד, והממשלה תכריע.
לימור לבנת
תתקפל ולא תכריע.
שלום שמחון
קרוב לוודאי שזה לא יהיה אחרת מאשר היה אצלכם.
לימור לבנת
אצלנו לא היה מקרה כזה.
שלום שמחון
האיש הוא איש יוצא מן הכלל, הוא איש שעובד הרבה שנים בבנק ישראל.
לימור לבנת
אבל השרים אומרים משהו אחר. אנחנו לא אמרנו, אבל השרים אומרים.
יו"ר הכנסת אברהם בורג
כפי שאמרתי לכם, הנושא שנוי במחלוקת, ומסתבר שאני די צודק. הוויכוח הזה הוא ויכוח שהתקיים. אני יכול להגיד לחברת הכנסת לבנת שזאת היתה עמדתי קודם וזאת עמדתי עכשיו, ואני לא מתכוון לשנות אותה, כי היא לא נוגעת לגופו של אדם. חלילה שהכנסת תעסוק בגופו של אדם, בוודאי אדם שאין לו זכות תשובה בהקשר הזה בשלב הזה, אלא זה לגבי מדיניות.

אני חושב שמדיניות מן הסוג הזה היא מדיניות שהיא למען הטורף והיא לא מדיניות למען מי שיש לו פוטנציאל להיות נטרף, ועל זה מותר להתווכח.

הנקודה הבאה היא איך הכנסת אומרת את דברה. לכנסת יש שני כלים להגיד את דברה. הדרך האחת היא דיונים. אני כבר ראיתי הצעות דחופות לסדר היום. יכול להיות שאנחנו נסב את זה לדיון על פי סעיף 86(א), כלומר: שזאת לא תהיה הצעה דחופה, אלא יהיה דיון יותר רחב של הכנסת בנושא הזה. הדרך האחרת היא דיון בוועדת הכספים, לאמור גם עצם הדיון ואמירת עמדתם של חברי הכנסת וגם המשך הליך החקיקה.

לגבי המשך הליך החקיקה, אני חושב שהרעיון של מועצת הנגידים הוא רעיון נכון מאד. הוא רעיון נכון מאד, ואני לא רוצה להיכנס כרגע להרכב, אם זה יהיה חמישה או שבעה, ואם זאת תהיה ועדת לוין או שזאת תהיה הצעת חבר הכנסת לשעבר היום שר האוצר, או הצעת שר האוצר לשעבר היום חבר הכנסת שטרית. זה לא חשוב.

חשוב כאן העיקרון, והעיקרון הולך למשהו שהוא יותר רחב מאשר בנק ישראל. ביותר מדי תחומים מתחומי החיים שלנו אנחנו אנשי הציבור מפקירים את האחריות שלנו, והשלטון במדינה הופך להיות שלטון של פקידים כמעט ללא בקרה ציבורית חברתית כלשהי. אני חושב שמועצת נגידים מן הסוג הזה, בכל הרכב שלא תהיה, בתחום שיש לו אולי השלכות חברתיות יותר מאשר לכל אחד מאתנו - אלה שהיו שרים, אלה שהינם שרים, ואלה שאולי יהיו שרים, כאשר ההחלטה של הנגיד על חצי אחוז פה או שם קובעת את הגורל הכלכלי של כל כך הרבה משקי בית בארץ, והיא לא יכולה להיעשות בלא בלמים ואיזונים ובלא מערכת של רסנים - היא חובה של הכנסת לחוקק.

חברת הכנסת לבנת, אני מאד מקווה שהממשלה בהקשר הזה – תהיה עמדתה בנושא הנגיד אשר תהיה – לא תטיל וטו טכני על עצם החקיקה ותאפשר להתקדם בתהליך החקיקה. נאחל לנגיד אשר ייבחר הצלחה, כי כולנו רוצים בהצלחתו, ונקווה שמועצת הנגידים גם תהיה כזאת שתהיה מסוגלת לאזן אותו.
היו"ר אלי גולדשמידט
תודה. אני רוצה לומר שתי מילים, חצי במהות וחצי בפרוצדורה. קודם כל, במהות אני סבור שהרעיון הגלום בהצעת החוק, או בתפיסה שאומרת שלצדו של הנגיד יפעל גוף שיהיה מורכב מהאנשים הטובים ביותר בתחום הכלכלי במסגרת בנק ישראל, שיקבל את ההחלטות הן לגבי מדיניות הריבית והן לגבי האשראי, הוא רעיון נכון. הוא שומר על עצמאות בנק ישראל, הוא לא פוגע לחלוטין בעצמאות בנק ישראל. מצד שני, הוא משנה מצב שבו אדם אחד בלבד מקבל החלטות בנושאים כל כך משמעותיים.

אגב, מבדיקה שערכנו – שלא אגיד שהיא היתה בדיקה יסודית – במקומות רבים אחרים בעולם המערבי קיים המודל הזה של גוף שנמצא יחד עם נגיד הבנק, כשביחד מקבלים את ההחלטות לגבי שיעור הריבית, ובהחלט אני מסכים עם דבריו של יושב ראש הכנסת בעניין הזה.

אני רוצה רק לבקש מחבריי – אבל זה מה שאני גם מתכוון לעשות – שאנחנו לא נמצה את הדיון היום, ואני אומר גם מדוע. פנה אליי ראש הממשלה וביקש בצורה ברורה להביע את עמדתו בנושא של החלת הרציפות על חוק מועצת הנגידים בפני ועדת הכספים. אני עדיין לא יודע כיצד זה ייעשה, אם באמצעות הופעה או באמצעות הצגת הדברים בכתב.

אני חושב שמן הראוי שוועדת הכספים תקבל את הבקשה. ראש הממשלה התקשר אליי הלילה וביקש ממני שהנושא הזה יידון ויוכרע בוועדת הכספים, רק לאחר שתישמע עמדתו. ראש הממשלה נמצא כרגע בשליחות מדינית, ואני חושב שמן הראוי להיענות לבקשה.

לכן, אנחנו נקיים היום את הדיון באופן חלקי. הדיון לא ימוצה. אין לי שום בעיה שחברי הכנסת יביעו את עמדתם. אני גם רוצה לומר שמן הראוי ומן הדין גם לשמוע את עמדתו של שר האוצר בסוגייה הזו.

אני בכל מקרה הייתי מציע לכולנו לא לפרש את קיום הדיון הזה – אני גם הבעתי את העמדה הזו אתמול בצורה פומבית – כפגיעה בדוד קליין עצמו ולא במינוי של דוד קליין. אני חושב שכל מצב שבו דנים במועצת נגידים, או בתפיסה אחרת – כמו שאמר היושב ראש, אם זאת ועדת לוין, במסגרת הצעת החוק הזו או במסגרת שונה – תמיד הדיון יהיה כאשר ישנו נגיד, ותמיד מישהו יכול לפרש את זה באורח אישי.

אני רוצה לציין שההחלטה המהותית של הוועדה הזו התקבלה בתקופה שפרנקל היה עדיין בתפקידו, כשאיש לא ידע שהוא עומד להתפטר מתפקידו, וכשבוודאי נושא דוד קליין לא עמד אז על הפרק. לכן, אין פה שום עניין אישי. אני מנסה להעביר מסר גם לדוד קליין עצמו: הדיון הוא דיון ענייני לחלוטין, שלא קשור כלל לרמה האישית.
אברהם פורז
אדוני היושב ראש, אני הבעתי את דעתי במספר הזדמנויות, שאני תומך תמיכה מלאה במינויו של דוד קליין לנגיד בנק ישראל, ואני גם חושב שיעקב פרנקל ניהל מדיניות מוניטרית נכונה. בעניין הזה אני חולק על יושב ראש הכנסת ועל אחרים.

אבל, אני אף פעם לא הייתי שקט - גם כשתמכתי במדיניות של פרנקל - בזה שאדם אחד יחיד קובע, ואנחנו יודעים שחלק מההכרעות התקבלו, חרף העובדה שאחרים חשבו אחרת. לכן, ההצעה של הקמת מועצת נגידים היא הצעה נכונה.

לדעתי, היה עדיף לסיים את הליכי החקיקה לפני שימונה נגיד, על מנת שהנגיד החדש יידע את כללי המשחק החדשים, ושלא יטען בפנינו כמו פרנקל שכל הזמן שמשנים את כללי המשחק ושכאשר הוא התמנה לנגיד הוא לא ידע שאלה כללי המשחק. בכל זאת, זה הדבר הנכון לעשות אותו. אני חושב שגם כדאי שדוד קליין יידע שבוועדת הכספים של הכנסת החוק הזה בהתקדמות, והוא יחוקק בסופו של דבר.

ההצעה, כפי שהיא מונחת פה, היא נכונה. אני חושב שבדבר אחד עשינו פה – המציעים – טעות, ואני אומר את זה לפחות על דעתי, וזה בנושא מינוי של שר אוצר. מועצת הנגידים חייבת להיות מורכבת מאנשים עצמאיים לחלוטין. הם צריכים לבוא מתחומים שונים, חלקם אולי מתוך הבנק – אנשים שהיו משנה לנגיד או במחלקת מחקר - ואחרים מתוך האקדמיה, או בדימוס, שאין להם ניגוד עניינים. בנק ישראל צריך משקל נגד לאוצר.

לכן, אני חושב שצריך להחיל על זה רציפות. הרי ראש הממשלה יכול לבוא אחרי שנחיל דין רציפות ולדבר על המהות. מה הוא צריך לעצור אותנו?
היו"ר אלי גולדשמידט
הוא לא עוצר אותנו. הוא ביקש להביע עמדה בוועדה, ואני חושב שזה מן הראוי – וזה לא עניין פוליטי – כאשר הוא נמצא בחוץ לארץ.
לימור לבנת
הוא מינה משם נגיד אחרי חודשים.
אלי גולדשמידט
נניח שהוא יפנה לוועדת הכספים ויציג עמדה שמציעה לקיים מערך שונה ממה שמוצע בחוק – מותר לו.
אברהם פורז
למה זה מוזר? כי אם ועדת השרים לחקיקה שהיא הממשלה – ונכון, שר אחד ערער – תומכת בהחלת דין רציפות, מה נותר לראש הממשלה לומר? כבר אין לו מה לומר. הממשלה שלו רוצה בחוק. מה, ועדת השרים תתכנס ותבטל את ההחלטה?
לימור לבנת
בוודאי, הממשלה.
היו"ר אלי גולדשמידט
למרות שזה נשמע פיקנטי, אני מציע לא להתמקד בנקודה הזו. אמרת את דבריך לגופו של עניין.
אברהם פורז
אני אמרתי את דבריי, ואני חושב שאת דין הרציפות אפשר להחיל גם היום, ואחר כך כשראש הממשלה יבוא, נשב איתו כאן. אם הוא מוכן להתעסק עם זה, כל הכבוד, אני שמח מאד שראש הממשלה מתעסק בעניינים כלכליים, זה טוב וזאת בשורה טובה. שיבוא וידבר על הפרטים. גם אני לא נעול על הדברים, יכול להיות שתהיה לו הצעה טובה יותר מההצעה שכתובה כאן, אבל צריך להתקדם בחקיקה הזו. לדעתי, חשוב מאד שדוד קליין יידע שהחקיקה הזאת מתקדמת.
היו"ר אלי גולדשמידט
אני מניח שהוא קורא עיתונים עבריים ושומע רשתות רדיו.
מאיר שטרית
הרי ידוע - וגם אמרתי את דעתי – שאני תומך במינויו של דוד קליין, בניגוד לשרי הממשלה. אני חושב שזה מינוי טוב ושהוא ימשיך את דרכו של פרנקל. תמכתי במדיניות של פרנקל, ועם כל הכבוד לשרי הממשלה, חוששני שהם לא מבדילים בין המרק והזבובים.

לנגיד אין שום שייכות למדיניות החברתית של הממשלה. מי שקובע את המדיניות החברתית של הממשלה זאת הממשלה.
אבשלום וילן
שער ריבית משפיע על העוני ועל העושר.
מאיר שטרית
הנגיד לא אמר לממשלה להעלות פעמיים את מחיר הלחם, את מחיר התחבורה הציבורית ואת מחיר הסולר, ובכל זאת הממשלה שלכם העלתה את זה. לנגיד אין דבר וחצי דבר עם מדיניות חברתית של הממשלה. מי שקובע את המדיניות החברתית של הממשלה אלה שרי הממשלה. הם לוקחים תמיד את הנגיד כשעיר לעזאזל ומטילים עליו את העניין.


הנגיד קובע מדיניות מוניטרית, ואני אומר לכם שדווקא בתקופה שהממשלה מדברת על הרחבה וכשהגירעון הוגדל - למרות אגב שכפי שחזיתי, כזכור לכם בוועדה, צדקתי לגבי הגירעון בתקציב המדינה, לא היה שום צורך בהרחבת הגירעון - דווקא אז זקוקים לנגיד שימשיך במדיניות הכלכלית ושישמור על אינפלציה נמוכה; ואני אומר לכם שאם האינפלציה תישאר יציבה ונמוכה, אפשר עד סוף השנה להוריד את הריבית במשק לריבית הרגילה בעולם. אתם לא מבינים שכדי להוריד ריבית, צריך אינפלציה נמוכה.

החוק הוא נכון, אבל אסור שהחוק ייעשה לפני מינויו של הנגיד - בכל מקרה זה לא יקרה – ולכן, אני לא חושב שהחוק הזה צריך לשמש כלי למי שרוצה לנגח את הנגיד. החוק הוא נכון.

מאחר שהניסוח בחוק נעשה על ידי אברהם שוחט, הוא נעשה בגישה שהמינוי יהיה על ידי שר האוצר. אני מסכים עם חבר הכנסת אברהם פורז בעניין הזה.
היו"ר אלי גולדשמידט
מה זה "נעשה על ידי אברהם שוחט"? אתה חתום עליו יחד איתו. מה, אתה מתנער? כולכם מתנערים ממה שקרה בכנסת הקודמת.
מאיר שטרית
אני לא מתנער, אני עומד מאחרי זה. הלכה למעשה, מי שניסח את הניסוח של החוק היה אברהם שוחט, ואני רוצה לספר לך שאז חברי הכנסת שוחט, פורז ואני ניסינו להגיע לפשרה. דיברנו שנביא זאת לקריאה שנייה ושלישית, והפשרה אומרת שהנגיד ימנה שלושה אנשים והממשלה תמנה שלושה אנשים בלתי תלויים בכל מקרה, ואז יהיה כאילו תיקו. בתיקו בוועדה במועצת הנגידים אנחנו נותנים קול כפול לנגיד להכריע.

התוצאה תהיה שאם יש כל פעם תיקו והנגיד יכריע בקולו הכפול, נותנים לו זכות הכרעה בלעדית, הוא עדיין יישאר עם קול כפול. אם הוא יעשה את זה פעם אחת – יכולים להבין, זאת בכל זאת סמכותו ואחריותו, ואם הוא יעשה זאת כל פעם – יידעו שהוא שוגה, ועל זה הסכימו שוחט, פורז וגם אני.

לכן, לדעתי, אם תחול על החוק רציפות – ולהערכתי זה יקרה - צריך להביא למצב שבו החוק החדש יתוקן כך שיהיו על פי ההצעה הזו שלושה-שלושה בלתי תלויים ולא עובדי אוצר, ושלנגיד יהיה קול כפול בהכרעה.
ישראל כץ
ראשית, אני שמח על דברי ההבהרה של יושב ראש הוועדה. אתה מתכוון אליהם, אבל הם לא מספיקים, כי העיתוי של הדיון שנקבע, נקבע בפועל מבחינה מעשית לגופו של אדם, לגופו של דוד קליין כמועמד לתפקיד נגיד בנק ישראל, גם אם לא התכוונת לכך – ואני מכיר אותך, השיקול שלך היה כללי - וגם אם הוועדה דנה בזה כבר בעבר.

אני חושב שהליך המינוי של נגיד בנק ישראל היה לקוי. ראש הממשלה שהוא הנושא באחריות - -
מאיר שטרית
שישה חודשים לקח לו למצוא את קליין.
ישראל כץ
חודשים למשוך הליך. אנחנו זוכרים את מסיבת העיתונאים הדרמטית של ראש הממשלה, שר האוצר ופרנקל לרגל עזיבתו. היה צורך לסיים את זה כבר מזמן. יש הליך לא תקין. יש כאן מינוי בשלט רחוק מחוץ לארץ. יש כאן פגיעה קשה בשר האוצר והבעת אי אמון בשר האוצר, שמתנגד למדיניותו של הנגיד, וזה הרבה יותר חמור רק מהתנגדותו לאישיותו, הוא הדגיש שהוא מתנגד למדיניותו.

אבל למרות כל הדברים האלו, אני חושב שאני כנציג ציבור וכחבר כנסת לא צריך לנצל את ההליכים הלקויים של הממשלה כדי לבוא כאן לוועדה ולסבך יותר את המצב ולהחיש את הדיון ולקבל החלטות שבפועל יגרמו לזה שדוד קליין, או כל מועמד אחר, לא יראה את עצמו מועמד לתפקיד.

אני חושב שהוועדה לא צריכה לעשות את העבודה השחורה של מספר שרים בממשלה, שכבר מעריכים שלא יעמדו בלחצים של ראש הממשלה, ולכן הם מעבירים את המשחק לוועדת הכספים.

אני פונה ליושב ראש. הדיון הזה כבר מתקיים. היתה גם פנייה של ראש הממשלה, אמרתי בלי קשר להליך הלקוי לטעמי שהיה עד עכשיו. לדעתי, צריך להוריד את הנושא הזה מסדר היום, וגם כל מי שחושב אחרי זה שיש מקום או אין מקום לעשות כל מיני מועצות, לא צריך לעשות את זה בעיתוי הזה.

יש ממשלה, אני לא בחרתי בה, אבל היא קיימת. היא צריכה לקבל אפשרות להחליט. היא צריכה להראות לציבור את מי היא מציגה, וזה אחד מתפקידיה החשובים.

אני רוצה להגיד לסיום – מהבחינה הזאת אני מצטרף לחבר הכנסת שטרית, ואמרתי את זה לנתניהו כשהיה ראש ממשלה, ואני אומר את זה גם עכשיו – אי אפשר להפיל על מינויים פקידותיים, אפילו הבכירים ביותר, את האחריות למדיניות. יש ממשלה, והיא אחראית כלפי הציבור.

הממשלה הקודמת הגיעה להישגים מצויינים: זה התחיל מהורדת האינפלציה, הקטנת הגירעון, העלאת הייצוא, הייצוא המתוחכם. היה לה ליקוי בנושא ההומניות, בנושא שחרור משאבים לשכבות שנמצאות במצוקה.

לצערי, התקציב הקיים לא פותר את רוב הדברים האלה, ולא כדאי שכל הוויכוח יהיה עכשיו דרך גופו של הנגיד על מדיניותה של הממשלה. לכן, הפנייה שלי היא להוריד את הנושא הזה מעל לסדר היום.
רוני מילוא
אני חושב שמה שאנחנו עושים כאן - או מתכוונים לעשות, במיוחד מציעי החוק – זה בעצם לחסל את העצמאות ואת הכוח של מוסד נגיד בנק ישראל, וזה מאד מפתיע אותי. דווקא אחרי שנים של הצלחה של הנגיד, והוא היה נגיד שללא ספק הצליח, בוודאי בתחום האינפלציה, הצלחה גדולה.

אנחנו שוכחים כבר תקופות שהיו במדינה הזאת 400% אינפלציה ו-500% אינפלציה. היינו כמו מדינות דרום אמריקה במצבנו האינפלציוני. בא נגיד, ובמשך שמונה שנים ייצב את המשק הישראלי והביא אותו לאינפלציה, שעכשיו שוקלים להעלות אותה קצת כי היא נמוכה מדי, ואחרי זה באים ורוצים להקים מועצה לסירוס הנגיד. זאת בעצם המטרה שלה. אומרים: נקים מועצת נגידים, כדי שלא יהיה אדם אחד בעל סמכות או בעל כוח, ואנחנו נכבד אותו באמצעות המועצה הזאת. אני פשוט לא יכול להבין את השיקול הענייני בנושא הזה.

יש הנהלת בנק ישראל. ההנהלה הזאת דנה. קיים ראש ההנהלה, או הנגיד, שעומד בראשה. הוא מקבל את ההחלטות והוא מקבל את האחריות, אחרי שהוא מתייעץ עם הנהלת הבנק.

אותו נגיד חדש שעכשיו מתמנה, דוקטור קליין, היה חלק מהמערכת הזאת בבנק ישראל שקיבלה את ההחלטות. הוא לא אדם חדש שבא מבחוץ שצריך איזו שורת יועצים, ואם הוא ירצה יועצים, תמיד הוא יוכל להתייעץ. הנגיד הנוכחי גם כן התייעץ עם פרופסורים לכלכלה מהאוניברסיטה העברית בירושלים ומאוניברסיטאות אחרות. תמיד הוא יכול היה להתייעץ, ותמיד הוא התייעץ, וזה חשוב.

אבל לחייב אותו במן פורום כזה של שלושה-שלושה: שלושה נציגי ממשלה, שלושה נציגי בנק ישראל? הנגיד ייתן הוראות לנציגיו, הממשלה תיתן הוראות לנציגיה, ובסוף אם לאחד יהיה כאב ראש באותו יום, הקול הכפול של הנגיד כבר לא יכריע. איזה מן סידור זה?

אם אתם רוצים להחליש את הנגיד או לנטרל אותו, בואו תשימו את הדברים על השולחן. תגידו: אנחנו חושבים שנגיד בנק ישראל זה דבר לא טוב. נגיד בנק ישראל זה מוסד חשוב, שבאמת תרם למשק הישראלי הרבה מאד וייצב אותו - ובמיוחד ראינו את זה בשנים האחרונות – ואתם הולכים להרוס את המוסד הזה. אני לא מבין.

ואני לא יודע מה עמדתו של ראש הממשלה. אני מניח שראש הממשלה רוצה נגיד חזק. אולי הוא מפחד שאם יקימו מועצת נגידים, מחר יקימו גם מועצת ראשי ממשלה כדי לנטרל קצת את כוחו של ראש הממשלה. אגב, בעניין הזה אני אתמוך בזה.

לפי דעתי, צריך להוריד את הנושא מסדר היום. לדעתי, הוועדה לא צריכה לקבל החלטה בעניין, אלא לברך את הנגיד החדש ולחזק אותו בדרכו. יש לו תפקיד קשה מאד מול הממשלה, מול ראש ממשלה ומול שר אוצר. זה תפקיד לא קל, כי הוא צריך להילחם על דרכו, על עקרונותיו ועל דרכו של בנק ישראל. אני הייתי מחזק אותו, ולא מעלה הצעה כזאת שרק מחלישה אותו.
אבשלום וילן
אני לא מבין מה כל ההיתממות הזאת פה. בוודאי שהעיתוי הוא לא מקרי, אבל אני אומר שהוא גם הגון. הכל על השולחן ביושר. יש בעיה אמיתית: עצמאות נגיד בנק ישראל היא נדבך מאד חשוב, אבל במצב אליו הגענו בשמונה השנים האחרונות, שבו אדם אחד, או גוף אחד – בנק ישראל - הוא המשפיע היחיד על שער הריבית, אני קובע פה שמבחינה כלכלית המדיניות לאורך זמן של הנגיד הקודם יצרה פערים אדירים לגבי מי שנמצא באוברדרפרט וב"מינוס" לעומת אלה שנמצאים ב"פלוס".
מאיר שטרית
"כשיש אינפלציה גבוהה העניים נהנים, הם מאושרים".
אבשלום וילן
סליחה, עם אינפלציה גבוהה בעבר – עם כל ההרס שלה – היתה יכולת להתמודד. פה נוצר מצב מיוחד במינו.
מאיר שטרית
למי היתה יכולת להתמודד? לעשירים.
אבשלום וילן
סליחה, אדם אחד ומוסד אחד יכול היה ליצור פערים הכי גדולים בחברה הישראלית בלי שאף אחד יכול לצייץ, וזאת המשמעות.

אתה בעצמך אומר בהצעת חוק שלך: שלושה-שלושה, כדי לשמור על אי תלות ועל עצמאות, לנגיד יש קול כפול.
ישראל כץ
זאת לא הצעת החוק.
שלום שמחון
אבל חבר הכנסת וילן, יש משהו לא תמים גם בדיון הזה שמתרחש פה עכשיו. אתה אומר לא נהיה תמימים, אבל יש פה משהו מאד לא תמים.
ישראל כץ
הוא עושה את העבודה השחורה של שרי מרצ.
אבשלום וילן
שרי מרצ זאת הבעיה? בוא נראה איך כל שרי ישראל אחת יצביעו. אני יכול להגיד לך דבר אחד, שרי מרצ יצביעו נגד הנגיד. באופן אישי הוא אדם מצויין.
ישראל כץ
הם נלחמים כאריות ונופלים כזבובים, זאת הבעיה שלהם.
אבשלום וילן
מדיניותו היא מאד מאד בעייתית. אגב, יש לי חדשות בשבילך, הוא עדיין לא נבחר, והברית הזאת ביניכם ובין חבר הכנסת פורז וראש הממשלה אהוד ברק מוזרה.
ישראל כץ
שום ברית.
אבשלום וילן
זה כמעט חזון אחרית הימים.
שלום שמחון
חבר הכנסת וילן, זה לא נראה לך מוזר שיושב ראש הכנסת מגיע במקרה לדיון שמתרחש היום בתזמון מאתמול להיום?
מאיר שטרית
לא, יש לזה סיבה הכי פשוטה, היום התקשורת מתעניינת בנושא הזה.
ישראל כץ
הייתי מבקש לא להאשים את היושב ראש שלנו בדברים כאלה.
מאיר שטרית
אני מאשים? זאת האשמה? זה דבר לגיטימי.
אבשלום וילן
יושב ראש הכנסת הוא אדם מאד מעורב, וזאת זכותו הלגיטימית.
רוני מילוא
זה גם תפקידו.
היו"ר אלי גולדשמידט
עם כל הכבוד, ועדת הכספים והכנסת צריכות להיות במה שבה דנים בנושאים שהם מאד אקטואליים. הנושא של מינוי הנגיד כרגע הוא מאד אקטואלי, מה הסיפור? נדון בזה עוד חצי שנה?
אבשלום וילן
אני חושב שטוב עשו גם יושב ראש הכנסת וגם יושב ראש הוועדה שהביאו את הנושא הזה לדיון. אני תומך במועצת נגידים, כדי שתהיה בקרה ציבורית, וכדי שלציבור בגדול יהיה מה לומר גם על שערי הריבית במדינת ישראל. זה מאד פשוט, מאד נכון ומאד צודק לטעמי.
שלום שמחון
חבר הכנסת גולדשמידט, אנחנו אמנם ביחסי חברות, אבל אני רוצה לומר כמה דברים. אני חושב שהשכלת לשמור על העצמאות של ועדת הכספים לאורך כל הדרך. אני חושב שהיום נעשה שימוש ציני בוועדת הכספים שלא לעניין. חבר הכנסת וילן הוא גם חבר בוועדת הכספים, אבל הוא מביא הנה את דעתם של שרי מרצ, ויושב ראש הכנסת פתאום הגיע הנה וגם שרים אחרים פנו אליך.

אני חושב שקיום דיון במועצת הנגידים היום, כאשר יש ויכוח אמיתי מי יהיה הנגיד הבא של מדינת ישראל, זה לא לעניין. אפשר היה להזמין את דוד קליין ולשמוע אותו פה בוועדה, אבל בגלל שלכמה שרים אין עניין לומר את דעתם באופן חשוף לחלוטין, אנחנו צריכים לעשות עבורם את העבודה? הרי אני לא מסכים איתו בהרבה דברים, אבל בחלק הזה, נעשה כאן שימוש בוועדת הכספים כחלק מהלחץ שקיים היום בממשלה לקראת מינוי הנגיד.

מה קרה? עומדים למנות נגיד לבנק ישראל. הוא איש מוכשר מאד ומקצוען, ודווקא היום צריך להגיד לו "נו-נו-נו, דע לך שאנחנו מטילים עליך חישוקים, חישוקים כאלה שיכולים להשפיע עליך בעתיד - -
רוני מילוא
יכולים לחסל את מוסד הנגיד.
שלום שמחון
מה היה קורה אם הנושא הזה היה נדחה? ראש הממשלה כבר מעורב ושרים בממשלה. חבר הכנסת וילן מביא את עמדתה של מרצ באופן מסודר, ויושב ראש הכנסת מגיע כדי לומר את עמדתו, במקרה או שלא במקרה, ואנחנו משחקים פה כסטטיסטים. יש לנו עמדה, וגם אם אני תומך בחבר הכנסת שטרית, אני אומר את זה בדיון ענייני, יש זמן. הוא יודע שהחוק הזה מונח על השולחן. הנגיד יודע שהחוק מונח על השולחן?
מאיר שטרית
בהחלט, ואני רוצה לומר עוד נקודה. לפעמים מוטב שהחרב תישאר באוויר, מאשר להנחית אותה.
שלום שמחון
אני חושב שהתהליך שקורה עכשיו עם מינוי הנגיד, שבו מובילים את הנגיד הזה לפריימריס בין שרי הממשלה, הוא לא לעניין, וועדת הכספים דווקא היתה צריכה לומר את דברה בעניין הזה. זה לא מכובד. ועדת הכספים הוכיחה שיש לה יכולת מאזנת לממשלה, וגם בעניין הזה היא יכולה היתה - -
מאיר שטרית
רק תרשום, האופוזיציה תומכת בברק במינוי הנגיד.
משה גפני
אני רוצה לחלוק על ידידי חבר הכנסת שמחון. זה הזמן לדון היום על הנושא של מועצת נגידים בגלל הסיבה הפשוטה: מכיוון שעכשיו מדובר על חילופי נגיד, ועל כך שעומדים למנות נגיד חדש. ועדת הכספים שהיא הגוף הראשון מבחינת הגוף המחוקק, צריכה להגיד את דברה בעניין הזה - לאיזו תקופה אנחנו הולכים מבחינת נגיד הבנק - והוא צריך לדעת את זה.
שלום שמחון
הוא לא אמר לראש הממשלה שלא יהיה נגיד אם החוק הזה יעבור.
היו"ר אלי גולדשמידט
אני רוצה להגיב על הדברים שנאמרו פה. אני רוצה להגיד לכם – ופה אני באמת חולק על חברי חבר הכנסת שלום שמחון – שאני לא מקבל את ההתייפייפות הזו שפתאום כאשר ועדת הכספים דנה בנושא מסויים, זה בשביל מטרות כאלה או מטרות זרות. אנחנו כנסת, ואני חושב שזה לגיטימי לגמרי שהכנסת מקיימת דיונים. עובדה שבדיון הזה נשמעה הדעה של חבר הכנסת רוני מילוא ששוללת לחלוטין את הגישה הזו, ונשמעה הדעה של חבר הכנסת אבשלום וילן שמאד תומכת בגישה הזו, ויש מפגש של דעות.

הנושא של מינוי הנגיד הוא לא נושא פרסונלי, הוא לא נושא מפלגתי. נושא מינוי הנגיד ישפיע על מצבו הכלכלי של כל אזרח במדינת ישראל במשך השנים הקרובות – נדמה לי שהמינוי הוא לחמש שנים.

לא היה פה שום שיקול. מה שאני אמרתי זה שקודם כל הנושא כבר נקבע בוועדה לפני שלושה חודשים. הממשלה תומכת, ועדת שרים לחקיקה תומכת ביוזמת החקיקה הזו.

התקשר אליי ראש הממשלה וביקש ממני שלפני שנקבל החלטה בנושא החלת הרציפות, הוא מבקש להציג את עמדתו בפני הוועדה. אין דבר יותר לגיטימי מהבקשה הזו. הנושא יובא לדיון, ולכן אני לא מצביע היום.

אבל לבוא ולהגיד שהכל מתוכנן? בכל דקה שנדון במועצת הנגידים, תמיד זה יהיה כלפי נגיד מסויים ותמיד יגידו שזה אי אמון בנגיד מסויים. להיפך, עכשיו זה איזשהו זמן ביניים בין סיום תפקידו של נגיד קודם לבין כניסה לתפקידו של נגיד חדש.

אני רוצה להגיד עוד פעם – בואו לא נהיה שטחיים – בכל העולם המערבי נושא של גוף נוסף שעובד ליד הנגיד – וזה יכול להיות בנוסח לוין וזה יכול להיות בנוסח הצעת החוק או בנוסח ההצעה המשופרת, זה נושא לדיון – של חמישה-שישה כלכלנים בכירים עצמאיים לא תלויים זה דבר מקובל.
שלום שמחון
לחלוטין לא התייחסתי לגופו של החוק, לא אמרתי מילה על החוק, רק דיברתי על העיתוי.
היו"ר אלי גולדשמידט
אבל למה בעוד שבועיים זה יהיה אחרת?
שלום שמחון
אתה הלכת עוד סנטימטר קדימה, ואני לא התכוונתי שתלך אליו. אני חלילה לא הטלתי דופי במעשיך, וגם לא אמרתי מילה על החוק. אני חושב שהעיתוי הזה הוא לא מקרי.
היו"ר אלי גולדשמידט
בוודאי שהוא לא מקרי. יש פה משהו שנעשה בבניין הזה שהוא מקרי? איזשהו דבר שהוא מקרי? חבר הכנסת שמחון, התחלת את הקדנציה לפני יומיים?

ראש הממשלה ביקש להביע את עמדתו. הוא יכול להביע את עמדתו בכתב, הוא יכול להופיע, ומה שהוא ירצה הוא יעשה. הוא יוזמן הנה להציג את עמדתו, כולל אם ירצה להציג אותה בעצמו. אנחנו נשמע אותו, ונקבל החלטה בעקבות הדברים שלו ושל שר האוצר, ואם ימונה בינתיים הנגיד, דוד קליין, אני אזמין גם את דוד קליין שיציג את עמדתו. ואנחנו גם ניפרד בצורה מכובדת מפרופסור פרנקל.
ישראל כץ
חבר הכנסת גולדשמידט, עד עכשיו הצלחת לשמור שהוועדה הזאת תהיה ברמה אחת מעל לממשלה, והפעם הורדת אותנו לרמת הממשלה, ועל זה המחאה.
היו"ר אלי גולדשמידט
רבותיי, אנחנו מייד מחדשים את הדיון בשעה 12:00 בנושא הרשות לניירות ערך.

3. תיקונים לתקנון הבורסה – מכירות בחסר
שלום שמחון
בלי קשר לאישור הפורמלי, הרי אישור בסוף יהיה, אבל יש פה כמה דברים שהם בלתי הגיוניים. מדובר על 10,000,000 שקל, ועם הסכם ל-10 שנים, זה אומר שמדובר על 100,000,000 שקל לשכר דירה. זה משהו שלא יעלה על הדעת.
היו"ר אלי גולדשמידט
בוא נעשה רגע את החשבון הנדל"ני. בואו נחכה שמר בקליניק יבוא, ואז נציג בפניו את השאלות. הוא יענה לנו.
ישראל כץ
עלות שכר הדירה היא כמעט מיליון שקל לעובד.
היו"ר אלי גולדשמידט
אנחנו עוברים כרגע לתיקונים לתקנון הבורסה – מכירות בחסר. יש לנו פנייה של הרשות לניירות ערך לתקן את תקנון הבורסה בנושא מכירות בחסר.
מירי כץ
האמת היא שבזמנו הנושא נידון בוועדה, ולפי החלטת הוועדה הוא הועבר לוועדת המשנה. בין השאר נשמעה גם כאן, וגם אחר כך בוועדת המשנה, בקשה שכאשר מכירות בחסר נעשות באמצעות אותו חבר בורסה, לא תהיה חובה לבצע את המכירות בחסר באמצעות חבר בורסה, כאשר זה בין שני לקוחות של אותו חבר בורסה. כלומר, מי שמשאיל יעבוד באמצעות חבר שייצג אותו, ומי ששואל יעבוד באמצעות חבר אחר שייצג אותו, ועסקאות ייעשו באמצעות חברי הבורסה.
היו"ר אלי גולדשמידט
בין שני לקוחות של אותו בנק שהוא חבר בורסה, זאת אומרת: שני לקוחות של בנק הפועלים זה לא כמו לקוח אחד של בנק הפועלים ולקוח אחד של בנק לאומי.
מאיר שטרית
מה שייך הנושא של חבר בורסה לעניין? עכשיו יש מסחר סימולטני?
מירי כץ
כן, אבל זה לא שייך.
מאיר שטרית
אני מבקש שתסבירו לי למה אתם קוראים מכירה בחסר.
שמואל האוזר
מכירה בחסר זה בעצם למכור משהו שאין לך. אתה בעצם שואל ממישהו לתקופה מסויימת.
מאיר שטרית
אנחנו מדברים על סחר במניות רגילות?
שמואל האוזר
במניות, אבל במקום לקנות מניה ולהרוויח, אתה מוכר בחסר ואתה עושה את זה כאשר אתה צופה שהמניה דווקא תרד. אז אתה שואל מאותו אחד שמחזיק במניה בתקופה מסויימת ומוכר את המניה למישהו אחר. אתם עושים הסכם, אתה משלם לו עמלה מסויימת ולכל אחד יש ציפיות שונות.
מאיר שטרית
אתה שואל מניה מגוף, והיה ומכרת – הגוף ששאלת ממנו חייב לתת לך את המניה?
שמואל האוזר
יש עסקת השאלה ויש עסקת מכירה. אני שואל אותה לתקופה מסויימת. השלב הראשון הוא השלב של ההשאלה, כי אין לי מניה, אז אני שואל אותה ומשלם על זה עמלה מסויימת, וכאשר המניה ברשותי אני יכול למכור. כשאני מוכר אותה למישהו, הוא כמובן משלם לי, אבל אנחנו עושים הסכם שבסוף התקופה אני רוכש את זה בחזרה. אז אני מחזיר את המניה לאותו אחד.
מאיר שטרית
קונה שקונה ממך מעריך שהמניה תעלה.
שמואל האוזר
בדיוק.
היו"ר אלי גולדשמידט
זה מצב שבו אני חושב שאני אמכור ביוקר ואקנה בזול.
שמואל האוזר
עד היום היתה אפשרות לעשות את זה, אבל זה היה כרוך בעלויות מאד גבוהות. זה מאד חשוב, כי זה יכול למתן את התנודות בשוק. היתה ועדה שהציעה להוריד את העלויות, כך שהמנגנון הזה יעבוד בצורה הרבה יותר יעילה, וזה יוכל לתרום למיתון התנודתיות בשוק.
היו"ר אלי גולדשמידט
זה קודם כל ההסבר מה זאת מכירה בחסר. מה אתם מבקשים?
מירי כץ
בעצם אפילו לא אנחנו ביקשנו.
היו"ר אלי גולדשמידט
נכון, זה בא מאתנו. בשלב הראשון אמרו שכדי להגן על זכויות מי שהשאיל מניות ולהיות בטוחים שבבוא היום הוא יוכל לקבל מניות או כסף, הוא יהיה מיוצג על ידי חבר בורסה, כשחבר הבורסה יעשה את העיסקה עם חבר בורסה אחר, ואז כל אחד מהם ידאג לאינטרסים של הלקוח שלו ויקבע איזה ביטחונות הוא רוצה כדי להיות בטוח שיהיה לו ממה למכור את המניות ולקחת כסף או לקנות את המניות לפי העניין.

בעקבות דיון שהתקיים כאן, ביקשו שכאשר מדובר בשני לקוחות של אותו חבר, לא יקבעו את כל הפרוצדורה. יאפשרו לחבר להגן על הזכויות של לקוחותיו ולא יכתיבו את כל התנאים בתקנון עצמו; אפשרות שלמעשה קיימת היום, ורצו לבטל אותה.
היו"ר אלי גולדשמידט
נניח חבר הכנסת מאיר שטרית הוא לקוח אחד ואלי גולדשמידט הוא לקוח שני, ושנינו לקוחות של בנק לאומי.
מירי כץ
מבחינת היכולת שלו, הוא צריך לקבל ממך את ההסכמה המפורשת שלך שאתה מסכים שישאילו את ניירותיך. מתי אתה נותן את ההסכמה? למשל לקוחות שמשקיעים בחברה מסויימת לתקופה ארוכה. אז הוא אומר: אני בעצם לא מתכוון להיפטר ממניותיי בכל מקרה.
מאיר שטרית
בקיצור, בעלי עניין.
מירי כץ
לא רק בעלי עניין. אלה יכולים להיות הרבה פעמים גם משקיעים מוסדיים. מדובר במי שנכנס לפוזיציה שבה הוא אומר: אני הולך להחזיק את מניותיי בנייר ערך מסויים לתקופה ארוכה. עכשיו הוא אומר: אם יש לי אפשרות בלי לאבד את הבעלות – כי אני רוצה את הבעלות לתקופה ארוכה – לקבל עוד "פיפס" ברווחים על ידי זה שבמקרה שלך, חבר הכנסת שטרית, את ניירותיך ישאילו גם לחבר הכנסת גולדשמידט, יש אפשרות להרוויח עוד משהו בדרך בלי לאבד את הפוזיציה.
היו"ר אלי גולדשמידט
כי הרי אני אצטרך למכור לך את זה בחזרה כעבור שלושה חודשים.
מירי כץ
זה דבר שמשכלל את הנזילות בשוק.
מאיר שטרית
אני לא בטוח, אולי דווקא הפוך, כי מה התוצאה של זה? בעלי עניין ישמחו להמשיך להחזיק את המניות שלהם כל הזמן, כי במילא הם מחזיקים היום 70%-74% - -
שמואל האוזר
אבל זה מגדיל את הסחירות.
מאיר שטרית
זה מגדיל את הסחירות בתנאים שאתה לא מכריח אותם למכור כשהם צריכים כסף. אם בעל עניין יכול לגייס כסף באמצעות השאלה ובאמצעות סחר בחסר ומניות בחסר בשעות, הוא לא צריך למכור את המניות שלו.
היו"ר אלי גולדשמידט
אבל איזה אינטרס יש לך שהוא ימכור את המניות שלו?
מאיר שטרית
רוב המניות שנסחרות בבורסה אלה בעלי עניין שהנפיקו 25%-26% ממניות ההון שלהם. הם עושים מה שהם רוצים עם הכסף. אני מוכן להראות לך רשימה של חברות בבורסה שהפסידו כסף שנה אחר שנה, והשכר של המנהלים עלה.
היו"ר אלי גולדשמידט
בתשקיף הרשות אמורה לפחות לבדוק – ואני יודע שהיא עושה את זה – אם יש "חליבה" של החברה וכו'.
ישראל כץ
הם יכולים לבדוק רק הרחבת פעילות.
מירי כץ
זה רק העניין של גילוי, אבל חבר הכנסת שטרית, נכון שמותר להם לשעבד את זה ולקחת הלוואה? ואז המניות האלה גם לא משחקות בבורסה. מה שאנחנו עושים על ידי הדרך הזו – שלפחות המניות האלה נכנסות ויוצאות מהבורסה.
היו"ר אלי גולדשמידט
הן נכנסות למחזור.
מירי כץ
ובעניין הזה בכל העולם זה מוכיח את עצמו כמשהו שתורם לנזילות. לכן, ההמלצה של הוועדה היתה שאנחנו נאפשר את זה ככל שזה נוגע ללקוחות של אותו חבר כשזה יתאפשר לעשות את זה בלי לערב חבר בורסה נוסף; ואחרי בדיקה, ואחרי שנחה דעתו של מס הכנסה שיהיו רישומים שיאפשרו את זה וזה לא יאפשר הימלטות ממס, מומלץ על דעת כל הגורמים – ובעצם בברכת הוועדה, שביקשה מאתנו לעשות את זה – לאשר את התיקון הזה, כפי שהוא מנוסח.
מאיר שטרית
מה עלות העמלות האלה? כמה משלמים עמלה על דבר כזה לבעל המניות?
שמואל האוזר
זו עמלה קטנה מאד, אחרת זה לא כדאי.
מאיר שטרית
כמה?
שמואל האוזר
אני לא יודע.
היו"ר אלי גולדשמידט
תלוי גם בתקופת השאילה.
ליזה חיימוביץ
בעסקת ההשאלה העמלה היא בין שני הצדדים.
היו"ר אלי גולדשמידט
העמלה היא פונקציה של תקופת השאילה?
ליזה חיימוביץ
העמלה בין שני הצדדים - -
היו"ר אלי גולדשמידט
לא בין שני הצדדים. בין שני הצדדים זה שוק חופשי.
ליזה חיימוביץ
לבורסה – לא.
היו"ר אלי גולדשמידט
האם תקנון הבורסה קובע מה זמן המינימום של שאילה, או ששאילה יכולה להיות ליום אחד?
מירי כץ
היא יכולה להיות גם ליום אחד.
היו"ר אלי גולדשמידט
זאת אומרת שאתם לא מתערבים בתקופה.
מאיר שטרית
מה העמלה שלהם?
שמואל האוזר
העמלה מאית האחוז על מניות.
מאיר שטרית
מאית האחוז על כל פעולה?
ליזה חיימוביץ
של המכירה עצמה.
מאיר שטרית
זאת אומרת שכל מכירה או השאלה חזרה – מאית אחוז. האם זה לא משנה התקופה, אם זה לחודש, לשנה או לשנתיים?
שמואל האוזר
זה לא שייך, כך הבורסה גובה על כל פעולת מסחר.
היו"ר אלי גולדשמידט
הוא אמר שזה לא משנה כמה זמן. יכול להיות שבעיסקה החופשית בין שני הצדדים יש לזמן איזושהי השלכה על גובה המחיר.
מירי כץ
דרך אגב, העמלה היא לא חלק ממה שנתבקש כרגע אישורו מהסיבה הפשוטה, שזה לא שונה מהעמלות הרגילות. העמלות הרגילות של הבורסה יחולו על הפעולה הזו, בין אם מכירה בחסר או לא בחסר. אנחנו מבקשים את האישור לעצם המנגנון.
היו"ר אלי גולדשמידט
תודה. אנה שניידר, אנחנו צריכים לקרוא את זה?
אנה שניידר
לא.
היו"ר אלי גולדשמידט
אני מבין שהנושא גם נידון בוועדת המשנה, והוא גם נידון אצלנו. למעשה, הטיפול הנדרש פה הוא רק בנושא של מקרה של לקוחות של אותו חבר. זה המקרה היחיד.
מאיר שטרית
מי יושב ראש הוועדה?
סמדר אלחנני
אז זה היה חבר הכנסת נחום לנגנטל, אבל בינתיים עכשיו זה חבר הכנסת אבי יחזקאל.
היו"ר אלי גולדשמידט
רבותיי, מי בעד התיקון הזה? מי נגד? מי נמנע?


הצבעה

בעד – רוב
נגד – מיעוט
נמנעים – אין
התיקון בתקנון הבורסה – מכירות בחסר אושר.
היו"ר אלי גולדשמידט
התיקון אושר.

1. תקציב רשות ניירות ערך לשנת 2000
היו"ר אלי גולדשמידט
אני רואה שמאיר בקליניק הצטרף אלינו. איך אתם הגעתם לסכום של 10,000,000 שקל בשנה עבור השכרת המשרדים? איפה המשרדים שלכם ממוקמים?
מאיר בקליניק
המשרדים שלנו מצויים בשלושה מקומות: אחד – ברחוב כנפי נשרים בגבעת שאול בירושלים.
היו"ר אלי גולדשמידט
באותו בניין של הממונה על ההגבלים העסקיים?
מאיר בקליניק
נכון.
מאיר שטרית
כמה מטר מרובע יש שם?
מאיר בקליניק
בערך 4,000 מטר, כולל הלובי התחתון – וזה רק ברחוב כנפי נשרים.

יש לנו משרדים ברחוב מונטיפיורי 35 בתל-אביב, שם יש בערך 1,000-1,200 מטר. אלה המשרדים שלנו. יש לנו שותפות בשליש מההוצאה בפרקליטות במגדל שלום בקומה 25.
מאיר שטרית
כמה זה?
מאיר בקליניק
ההסדר שלנו איתם הוא בשני דברים. אנחנו משלמים עבור השכר של הפרקליטים. אנחנו משלמים חלק שהוא שליש מההוצאה בשכר דירה.
היו"ר אלי גולדשמידט
אם אתם משלמים שליש, מה כמות המטרז' בערך במגדל שלום?
מאיר בקליניק
אני לא זוכר. אני יכול לבדוק כמה אנחנו משלמים. אני לא זוכר את המטרז', כי זה חישוב שהממשלה עשתה וזה חוזה שהממשלה עשתה, ועליי הוטל שליש.
שלום שמחון
קומה היא בערך 1,200 מטר, ושליש זה 400 מטר. יש להם סך הכל 5,600 מטר.
היו"ר אלי גולדשמידט
סך הכל 5,600 מטר וזה עולה 10,000,000 שקל בשנה.
מאיר בקליניק
בשכר הדירה שיש לנו כאן יש לנו חוזים. בסכום הזה של שכר הדירה נכללים שלושה מרכיבים: מרכיב אחד זה שכר הדירה עצמו, מרכיב שני זה התחזוקה והניקיון, ומרכיב שלישי זה הוצאות החניה.
סמדר אלחנני
ומה עם הארנונה?
מאיר בקליניק
וארנונה גם כן. הקפיצה פה בסכום היא מסיבה אחת מאד פשוטה. מכיוון שבשנת 1998 החלטנו לעשות דוח כספי, הרואה חשבון אמר: אי אפשר לשלם את הוצאות החניה מסעיף אחר, תעבירו את זה מהסעיף ההוא לסעיף הזה. לכן, אם תסתכל בהצעת התקציב, תראה בסעיף 204 שהתקציב השנה היה 4,410,000 שקל. מפה אנחנו שילמנו את החניות.
מאיר שטרית
זה סעיף 204 – נסיעות בארץ, אשל והובלות. כמה עלו החניות?
מאיר בקליניק
בסביבות 750,000 שקל.
מאיר שטרית
750,000 שקל?
מאיר בקליניק
כן אדוני, ודרך אגב, הסכום "הקשה" בתוך זה, זה הסכום שאנחנו משלמים לפרקליטים.
מאיר שטרית
אתה שומע מה שאתה אומר? חניות לעובדי רשות ניירות ערך 750,000 שקל בשנה?
היו"ר אלי גולדשמידט
חבר הכנסת שטרית, אל תתנפל.
מאיר שטרית
אני לא מתנפל, אני שואל.
היו"ר אלי גולדשמידט
אתה שואל, מסיק מסקנה וכועס.
מאיר שטרית
אני כבר אומר לך שאני מבקש לא להצביע היום על התקציב.
מאיר בקליניק
אם תסתכל בסעיף הזה לשנה הזאת, אתה תראה שהוא ירד מ-4,410,000 שקל ל-3,730,000 שקל. זה אומר שהיתרה הועברה לאחזקת בית ותיקונים, כי מכאן אנחנו משלמים את החניות.
מאיר שטרית
זה לא עולה בקנה אחד עם מה שאתה אומר, כי עדיין עלות החניה בשנה הבאה גם תהיה 750,000 שקל.
שלום שמחון
כל עובד מוציא 6,000 שקל בשנה על חניה.
מאיר שטרית
הם משלמים הטבת מס על החניה?
מאיר בקליניק
לא, כי אף אחד במדינה הזאת שנותנים לו מקום חניה, החל מהמשרד הקטן ביותר והמשרד הגדול ביותר, לא משלם הטבת מס. זה כדי לבוא לעבודה במשרדים. בוא נבדוק את מס הכנסה ואת ההגבלים העסקיים.
מאיר שטרית
מס הכנסה משלם אותן הוצאות חניה?
מאיר בקליניק
אני חושב שיותר, אבל אני לא רוצה להיכנס לזה. קבוצה שמשלמת הרבה יותר – ואת זה אני יודע, כי אני משלם את זה – זאת הפרקליטות בתל אביב. כדאי שתבדקו כמה היא משלמת לעומת מה שאנחנו משלמים. אנחנו משלמים פחות, אם אנחנו כבר בודקים.

באשר לשאלות שנשאלו, אנחנו מעסיקים בסך הכל 12 פרקליטים וארבעה מתמחים, וזה בסעיף השכר הכללי. אני עוד לא גמרתי לענות לכם לגבי הפרקליטים, שכן יש עוד הוצאה.
שלום שמחון
יש בסך הכל 120 עובדים, ואתם מחזיקים בסביבות 6,000 מטר. 6,000 מטר לחלק ל-120 עובדים, זה אומר שכל עובד בממוצע חי על 50 מטר.
מאיר בקליניק
זה חישוב לא נכון.
ישראל כץ
זה ברוטו.
שלום שמחון
מה זה חשוב אם זה ברוטו או נטו?
ישראל כץ
4,500 מתוך זה, זה בירושלים.
שלום שמחון
אתה יודע על כמה מטר אתה "חי" פה בכנסת?
מירי כץ
חלק חשוב מהמשרדים בירושלים הם משרדים שנועדו לשמש כחדרי ישיבות עם מנפיקים. אתם שוכחים שכאשר נשכרו המשרדים האלה, מה שהיה בעיני רוחם של מי ששכר את המשרדים - בהתבסס על שנים קודמות שהיו - היו ישיבות מאד צפופות של תשקיפים.

שתדעו לכם שבימים של הפריחה בשוק ההון היו הוצאות מאד כבדות של הרשות על שכירת חדרים בחדרי מלון, מה שגרם גם לאי נוחות וגם להוצאות, מפני שאתה יושב עם מנפיקים גם על ישיבות של הנפקה וגם על ישיבות של דוחות. במשרדים בתל אביב שאתם רואים את המטרז' שלנו אלה חדרי חקירות.
שלום שמחון
דיברתי פה על הממוצע לבן-אדם. אם את אומרת שאת רוצה להכניס 300 איש לאולם חתונות, החשבון שלך הוא חצי מטר לאדם. זה החשבון בממוצע, כי אדם אחד רוקד על 10 מטר ואחד לא רוקד בכלל.
אנה שניידר
גם אם תוסיף את מליאת הכנסת ואת האודיטוריום, ייצא לך ממוצע שונה מן המציאות.
שלום שמחון
אם תיקחי את כל העובדים שעובדים בכנסת ותחלקי את מספר המטרים, את לא תגיעי למטרים שמדובר פה. מדובר פה על אדם ל-50 מטר.
היו"ר אלי גולדשמידט
מר שילה, באיזה נושא אתה רוצה לדון?
נתי שילה
תיקון חוק ניירות ערך ותיקון תקנות ניירות ערך.
היו"ר אלי גולדשמידט
אנחנו עוסקים בתקציב, וכרגע זה דיון רק של הממשלה, של הרשות ושלנו. נקרא לך כשנגיע לנושאים הללו.
מאיר שטרית
הנתון הוא פשוט: עלות האחזקה, שכר הדירה, הארנונה והחניה היא למעלה מ-10,000,000 שקל על 120 עובדים לשנה. המשמעות של זה היא כמעט 70,000-80,000 שקל לעובד לשנה.

תעשה חשבון בעצמך, חבר הכנסת גולדשמידט. יש לשכה פרלמנטרית לכל חבר כנסת מחוץ לכנסת. כשאתה שוכר משרד עם טלפון, עם שירותים ועם ארנונה, כמה הכנסת משלמת על זה? 40,000 שקל לשנה, כולל כל ההוצאות.
מירי כץ
התשובה היא מאד פשוטה. יכול להיות שכל מה שנאמר כאן הוא מאד מאד נכון. יש לנו כמו שראיתם – ובקטע הזה יש לנו שקיפות מוחלטת – חוזים ארוכי טווח.
מאיר שטרית
מירי כץ, הטענה היא לא אליך אישית. תאמיני לי שהדיון הזה התקיים בוועדה עוד בזמנו של מינטקביץ, ואז קבענו גם חוזה שכירות של הבניינים והערנו מה לא בסדר, ולא תוקן שום דבר.
מירי כץ
אבל אי אפשר לתקן את זה, יש לנו חוזים שהם ההמשך של אותו חוזה.
מאיר שטרית
חידוש החוזה של הפרקליטים נעשה לפני שלושה חודשים.
מירי כץ
זה לא אנחנו.
מאיר שטרית
אתם כתבתם בביאור של המאזן כתוב שבחודש יולי 1999 הוארך החוזה לשלוש שנים נוספות, אשר התחיל בנובמבר 1998.
מירי כץ
משרד המשפטים שוכר את כל הקומה. הפרקליטים שלנו הם חלק מזה. לו הם היו עובדים שלנו, הרי גם היינו משלמים.
מאיר שטרית
לפרקליטים של רשות ניירות ערך אותם תנאים כמו לאלה ממשרד המשפטים?
מירי כץ
בדיוק אותם משרדים עם אותן מזכירות תחת אותו פרקליט.
מאיר שטרית
ומשרד המשפטים משלם אותו דבר?
מאיר בקליניק
אותו דבר.
שלום שמחון
זה לא אומר שמשרד המשפטים הוא בסדר.
מאיר שטרית
את זה לא אמרתי, אבל אני רוצה לדעת אם זה לפחות שווה ערך. אתם לא מסבסדים את משרד המשפטים?
מירי כץ
בוודאי שלא.
מאיר בקליניק
כן, אנחנו מסבסדים אותם לדעתי בחצי מיליון שקל לשנה. לא בשכר הדירה, אלא בהשתתפות בהוצאות הכלליות. הם הגישו לנו חשבון.
מאיר שטרית
תודה רבה. אני מאד שמח שאתה עונה ביושר, כי שאלתי את השאלה הזאת בפעם שעברה, וניתנה אותה תשובה. ביקשנו אז שיתקנו את זה, וזה לא תוקן. זאת אומרת שיש סבסוד של משרד המשפטים בחצי מיליון שקל, ולכן אמרתי שבעיניי העניין הזה לא תקין.

זה לא תקין שרשות אחת מחזיקה פרקליטים של רשות שנייה, כי אז ההשפעה על הפרקליטים האלה היא מכרעת. אני חושב שהדבר הזה לא תקין מבחינה מינהלית ומכל בחינה אחרת. הדבר הזה עלה פה לדיון, וניהלנו על זה שעות של דיונים ומאבקים עם מינטקביץ בזמנו.
יאיר פרץ
הם חייבים לשבת שם?
מאיר שטרית
הם לא חייבים לשבת בשום מקום.
מירי כץ
בוודאי שהם חייבים. מבחינה ציבורית כללית הפרקליטים האלה דרושים, ואני חושבת שאין חולק שהם דרושים. מבחינה מקצועית הם כפופים למערכת של היועץ המשפטי לממשלה. הם מקבלים לא יותר ולא פחות ממה שמקבלים החברים שלהם שעוסקים באותה פרקליטות במיסוי ולא בניירות ערך.
מאיר שטרית
את מאלצת אותי לחזור על השאלות ששאלתי אז, אבל אני מבקש תשובות על העניין. הפרקליטים של מיסוי שלכם שעובדים ברשות ניירות ערך מקבלים אחזקת רכב זהה למה שמקבלים אלה במשרד המשפטים?
מאיר בקליניק
זהה לחלוטין.
שלום שמחון
לפני שבוע-שבועיים הכנסת הצביעה במליאה על תקציב המדינה. כל הכנסת "עמדה על הרגליים" כשחבר הכנסת זבולון אורלב הצליח להעביר הסתייגות שנותנת מיליון שקל לעיוורים. ראו בזה איזו הצלחה לאומית.

אנחנו גם אזרחים בסופו של דבר. יש פה משהו שלא נראה סביר. זו לא אשמה נגדכם באופן אישי, אבל זה נראה בלתי סביר שעבור 120 עובדים משלמים 750,000 שקל לחניות, 10,000,000 שקל לשכר דירה, כאשר הם חיים ב-50 מטר בממוצע לבן-אדם.
מירי כץ
כל הקומה הראשונה שלנו למשל - שזה כבר רבע מהמשרדים עוד לפני שנכנסת - אין שם חדר עבודה אחד.
מאיר שטרית
למה צריך את זה?
מירי כץ
מפני שאיפה תשב עם המנפיקים?
היו"ר אלי גולדשמידט
כמה הנפקות יש לכם בחודש?
מירי כץ
בשנה הזו היו לנו מעט.
היו"ר אלי גולדשמידט
כמה בממוצע?
מירי כץ
היו לנו כ-55 תשקיפים השנה.
היו"ר אלי גולדשמידט
בערך פעם בשבוע.
מירי כץ
זה לא הכל. אראה לך כמה דוחות נבדקו: היו הצעות רכש – 60 דוחות השנה, ניגודי עניינים – נבדקו 171 דוחות, הקצאות פרטיות - היו 87, דוחות כספיים – כ-190 דוחות נבדקו.

אני לא אגיד שבכל אחד מהדוחות האלה יש ישיבה, אבל הרבה מאד מהדברים האלה הם מיועדים לישיבה עם אנשים מבחוץ. הקטע של אנשים שלנו שיושבים עם אנשים מבחוץ הוא מאד דומיננטי.
מאיר שטרית
אם אתה רוצה לקצר את העניין, יש לי הצעה בשבילך. אני מבין את המצוקה של רשות ניירות ערך. אני לא הייתי רוצה שהיא תיפגע מבחינת סמכותה ויכולתה לפעול בשוק ניירות הערך. אין לי שום כוונה כזאת, אבל הייתי רוצה שהעניין הזה יוסדר אחת ולתמיד.

לכן יש לי שתי הצעות. אין שום סיבה להעלות את התקציב של הרשויות יותר ממה שהממשלה העלתה.
מאיר בקליניק
סליחה, זה עולה פחות ממה שהממשלה העלתה.
היו"ר אלי גולדשמידט
הקיצוץ FLAT חל עליכם?
מאיר בקליניק
בוודאי. זה אושר ונידון באגף תקציבים. אנשי אגף התקציבים אמרו לי מפורשות שהעליתי בסך הכל פחות מהאחוזים שהממשלה העלתה את התקציב.
מאיר שטרית
בכמה אחוזים העליתם?
מאיר בקליניק
בסביבות 6.5%.
מאיר שטרית
ומה היה המדד בממשלה?
סמדר אלחנני
תקציב הממשלה עלה ב-13,000,000 שקל, שזה בערך 6%.
מאיר שטרית
עלייה באותו פרמטר.
מירי כץ
הלכנו רק לפי אותם פרמטרים, לא העלינו בגרוש.
מאיר שטרית
חבר הכנסת גולדשמידט, ככל שניכנס בעובי הקורה בעניין הזה, אני אומר לך שתמצא פרטים יותר מסובכים. היינו בדיון הזה לפני כמה שנים, ואז נכנסנו לפרטי פרטים.
היו"ר אלי גולדשמידט
מה אתה מציע באופן אופרטיבי?
ישראל כץ
לקצץ בין 5% ל-10% מהתקציב.
מאיר שטרית
רציתי לנסות להציע הצעה של קיצוץ בתקציב, אבל אם הם קיצצו לפי הפרמטר של הממשלה, אני לא יכול לבוא בטענה. אבל אני אומר לכם שלדעתי צריך שינוי די מובהק בתקציב: בדרך הטיפול, ברמת הטיפול, בצורת הגישה, בהוצאות התקציביות של רשות ניירות הערך.

אני מוכן שנאשר את התקציב השנה תוך התניה מראש שבמשך השנה הזאת – אם אתה רוצה - נקים ועדת משנה ונדון עם אנשי רשות ניירות ערך ונעשה ניתוח מפורט של כל הדברים האלה, כך שנגיע לתקציב בשנה הבאה במצב שאנחנו מגישים תקציב אחר ושונה.
היו"ר אלי גולדשמידט
זה נראה לי סביר. אני מציע שלא נקים לצורך זה ועדת משנה. ישנה ועדת המשנה לשוק ההון.
מאיר שטרית
ועדת המשנה לשוק ההון כרגע היא לא חוקית.
היו"ר אלי גולדשמידט
אתה רוצה שיהיה צוות של שניים ובו תהיה אתה וחבר הכנסת שלום שמחון?
מאיר שטרית
מקובל עליי.
היו"ר אלי גולדשמידט
אתם שניכם תלוו את הרשות.
מאיר שטרית
לקראת תקציב השנה הבאה נרד לפרטים.
שלום שמחון
אני מציע עוד משהו. חבר הכנסת גולדשמידט, האם אתה יכול להזמין הנה את מנהל הדיור הממשלתי?
היו"ר אלי גולדשמידט
אבל זה לא רק לגבי הרשות.
שלום שמחון
לא, בכלל.
מירי כץ
אין שום בעיה. אנחנו נציג בפניכם את כל הדברים.
היו"ר אלי גולדשמידט
תשכיל אותנו לגבי השינויים עד סוף נובמבר.
עופר חוגי
לא הבנתי למה הסכום מגיע ל-10,000,000 שקל.
היו"ר אלי גולדשמידט
הקמנו צוות שיבדוק את זה. חבר הכנסת עופר חוגי, אתה רוצה להשתתף בצוות? אז תבוא גם לצוות, והצוות יכלול גם אותך.

הביצוע של 57,149,000 שקל זה הביצוע הנכון לסוף נובמבר?
מאיר בקליניק
לא, הביצוע הוא 51,650,000 שקל. אתה מדבר על ההכנסות.
היו"ר אלי גולדשמידט
זה ביצוע נכון לסוף נובמבר?
מאיר בקליניק
נכון, והתקציב היה 58,000,000 שקל.
היו"ר אלי גולדשמידט
אם כך, אני מציע שנאשר את התקציב. אנחנו הקמנו צוות של שלושה בראשותו של חבר הכנסת מאיר שטרית ובהשתתפות חברי הכנסת שלום שמחון ועופר חוגי, שילוו את הרשות כדי להציע לקראת תקציב שנה הבאה שינויים, בעיקר בסוגיית העסקת הפרקליטים, או העירוב בין התחומים, והנושא של הבינוי והשכרת הנכסים.
ישראל כץ
אולי כדאי לקנות מבנה.
היו"ר אלי גולדשמידט
אני מקבל את הצעתו של חבר הכנסת שלום שמחון לקיים דיון בוועדה עם מנהל הדיור הממשלתי. אני מבקש לזמן אותו לדיון, כדי שיציג בפנינו כיצד מתנהלת כל היחידה שלו, כיצד ניגשים לחוזים, מה השיקולים בעד קנייה, מה השיקולים בעד שכירות, שכירות לטווח ארוך, שכירות לטווח קצר, אופציות, איך הם הולכים לשוק – אם מקיימים מכרזים או לא מקיימים מכרזים וכו'.

אנחנו מאשרים את התקציב בכפיפות להערות האלה.


4. הצעת חוק ניירות ערך (תיקון מס' 19), התש"ס-1999
היו"ר אלי גולדשמידט
אנחנו לא נגמור את הנושא הזה היום. מירי כץ, תציגי את החוק. אנחנו נסתפק בהצגת הדברים ונסיים את הדיון.
מירי כץ
עיקרו של החוק, כפי שאתם רואים, זה אותו פרק של שיתוף פעולה עם רשות חוץ. החוק אמנם כתוב כחוק מסגרת ומיועד לאפשר שיתופי פעולה בינלאומיים. באופן קונקרטי – כמו שאמרתי כרגע – הוא בעצם נועד להכניס לתוקף מזכר הבנה שנחתם עם רשות ניירות ערך בארצות הברית; מזכר הבנה שהיה תמיד חשוב, והיום אחרי שהפצנו גם את תזכיר החוק לרישום כפול הוא יהיה בוודאי חשוב יותר מתמיד.

אגב אותו תיקון, יש כאן כמה תיקונים טכניים יותר שמגדירים את הנושא של דרישות ותיקונים של דוחות שמוגשים על ידי החברות. וכאן אני מבקשת, אם תרשו לי, להכניס כמה תיקונים, שאנחנו עצמנו - אגב טיפול בחוק - ראינו שמן הראוי לעשות.

בסעיף שמופיע כ-4(ה), בעקבות הערה של איגוד החברות הציבוריות, אנחנו מבקשים למחוק את המילים בסוף פיסקה (ה) שמתחילות במילים "או של תאגיד השולט בו או הנשלט על ידיו".
היו"ר אלי גולדשמידט
אנחנו צריכים לקרוא את החוק ולעבור סעיף-סעיף, ואז תעשי את השינויים האלה. בואי נדבר קודם כל על מהות החוק.
אנה שניידר
אולי תזכירי את המהות לא של התיקונים הטכניים, אלא של שיתוף פעולה עם רשות חוץ. אם יש צורך, לצורך העניין הזה, להפנות לאיזה שהם תיקונים שביצעתם - -
מירי כץ
לא, התיקונים האחרים לא דרושים.
אנה שניידר
אז התיקונים האחרים הם נושאים נפרדים.
מירי כץ
בפרק הזה מדובר על שיתוף פעולה עם רשות חוץ. רשות חוץ היא בעצם רשות מפקחת מקבילה בכל מדינה שלא תהיה שאיתה ייחתם חוזה לרשות ניירות ערך בישראל.
אנה שניידר
היום אין לכם שיתוף פעולה?
מירי כץ
לא פורמלי על פי דין. יש שיתופי פעולה של רצון טוב. היו לנו נגיד השנה שלושה חיקורי דין שעשינו, אבל זאת הפעם הראשונה שאנחנו נותנים ביטוי לאמנה שנחתמה לפני ארבע שנים בין ה-SCC, שזאת רשות הפיקוח האמריקאית.
מאיר שטרית
למה זה לקח כל כך הרבה שנים?
מירי כץ
האמת היא שהיתה הצעת חוק שהתגלגלה, והיה בזמנו איזשהו ויכוח עם משרד המשפטים שנפתר, ואז זה עבר להצעת חוק. זה עבר בכנסת הקודמת, אבל לא הגיע לכלל דיון, ולכן לא ניתן היה להפעיל על זה את הרציפות. עכשיו אנחנו היינו שמחים לקדם את זה. זה לקח באמת יותר מדי זמן.

בכל מקרה, יש כאן אפשרות של כל אחת משתי הרשויות על בסיס הדדיות לבקש סיוע של הרשות האחרת. יש כאן סייג שאומר שלא תיעשה פעולה, אם לדעת היועץ המשפטי לממשלה זה עלול לפגוע בריבונות של המדינה, בביטחונה, או באינטרס חיוני אחר שלה. יש כאן הסמכה לבצע פעולות סיוע והסמכה להעביר ידיעות ומסמכים.
אנה שניידר
ומה עם הגנת הפרטיות, או שאין פה שאלה כזאת?
מירי כץ
אין כאן התייחסות להגנת הפרטיות, כי ה-MOU וגם החוק עצמו אומר שאנחנו יכולים לסייע באותם דברים שהיו בארץ מהווים בסיס לתביעה פלילית, כלומר: אנחנו לא מסייעים במה שלא היה יכול להוות עבירה בארץ.
מאיר שטרית
כל ההסכם נעשה לצורך טיפול פלילי בשתי הארצות?
מירי כץ
בארצות הברית החוקים נאכפים לא רק על ידי פלילים, אלא גם על ידי תביעות אזרחיות ומינהליות. מאחר שכל מדינה אוכפת באותם נושאים שניתנים לאכיפה אצלה, בארצות הברית יכול להיות שנושא מסויים לא מטופל בפלילי אלא באזרחי, אבל המבחן יהיה אם באותה מדינה היו אוכפים עבירה באותו נושא או התנהגות לא נאותה באותו נושא, ואז ארצות הברית תגיש לנו סיוע. כשארצות תבקש סיוע מישראל, אנחנו נסייע לה, אם אותו מעשה שבגינו הם מבקשים סיוע היה עילה לעבירה פלילית בישראל.
מאיר שטרית
וזאת מהות ההסכם?
מירי כץ
כן.
עופר חוגי
לא הבנתי. אתם תסגירו מי שעבר עבירה פלילית באמריקה והגיע לישראל?
מירי כץ
אין כאן בכלל שאלה של הסגרה.
עופר חוגי
הוא לא יוכל לסחור בבורסה?
מירי כץ
לא, יש כאן שאלה של העברת מידע לרשות בארצות הברית, שרוצה להעמיד אותו לדין. אנחנו לא ניתן כל מידע, אלא ניתן מידע באותם נושאים, שלו היו מבצעים אותם בישראל, הם היו נושא לעבירה פלילית בארץ.
עופר חוגי
היום זה לא מבוצע?
מירי כץ
היום זה לא מעוגן בשום חוק. אמנות – על מנת לתת להן חוק, צריך לקבוע חוק ישראלי על ידי המחוקק הישראלי שייתן להן תוקף.
היו"ר אלי גולדשמידט
נתי שילה, מעבר לתיקונים הקונקרטיים, כקונספט אתם מסכימים לחוק?
נתי שילה
מדובר כרגע רק על הקטע של האמנה. לאמנה אין לנו התנגדות, יש לי רק הערה/שאלה: האם לא מן הראוי - אם מדובר נגיד באיזושהי חברה ישראלית בארץ שנותנים אינפורמציה לגביה - לתת לה הזדמנות להתנגד להעברת המסמכים והאינפורמציה?
מירי כץ
ממש לא, כי הרי כל העניין הוא שאנחנו עושים חקירה פלילית. לא יכול להיות שישאלו מישהו ויגידו: האם אתה העבריין מסכים שאנחנו ניתן מידע לגביך? אנחנו הרי מדברים על גלובליזציה, וברור לנו שתהיה יותר ויותר תלות בין מדינות.
עמיר ליכט
אני מרצה למשפטים במרכז הבין-תחומי, והתחום הזה של היבטים בינלאומיים של ניירות ערך הוא תחום ההתמחות שלי. היתה לי הערה, שהיום אני קצת נסוג ממנה, אבל חשוב לי להעלות את הקונטקסט. זה אחד הדברים החמים ביותר היום בתחום של פיקוח על ניירות ערך, וזה דבר שכבר מזמן היה צריך לקרות, ולכן כדאי לקדם אותו כמה שיותר מהר.

העמדה שלי – כפי שהצגתי אותה ברשות – היתה שעדיף היה אפילו להרחיב את 54יא2. עדיף היה בעיניי בראייה נקייה, תוך השוואה למה שקורה בהסדרים מקבילים בעולם, להרחיב מעבר לנושא שהוא חקירה פלילית, למשל: כל מה שנתון לסמכות הפיקוח של רשות ניירות ערך. אני חושב היום אחרי שיחה עם מירי כץ, שבתור צעד פתיחה זה נכון לצמצם את זה.
היו"ר אלי גולדשמידט
אבל בכל זאת, למה חשבת שצריך להרחיב את זה מעבר לעניינים הפליליים?
עמיר ליכט
יש שני טיעונים. טיעון אחד אומר שיכולות להיות סיטואציות שבהן אנחנו כישראלים נרצה לשתף פעולה ולבצע דברים שאין להם קונטקסט פלילי מיידי, אבל אנחנו כן נרצה ליהנות או להפעיל את המסגרת הזאת, ואז יהיה אולי קושי.

טיעון הנגד לזה אומר שכמעט כל דבר בחוק ניירות ערך היום – יש לו פן פלילי, ואז כמעט הכל ממילא בסופו של דבר יכול להיות נתון לחקירה פלילית; כך שאם חשבתי בהתחלה שצריך להרחיב את זה גם לחקירות מינהליות, במצב שבו חוק ניירות ערך נתון היום, זה כמעט חסר משמעות.

בעיניי, עדיף היה לתת מסגרת רחבה כדי לצאת מהקונטקס הצר של ה-MOU עם ה-SCC. אם אנחנו נראה בעתיד MOU – זה עם רשויות פיקוח נוספות, אבל באופן מעשי, זה כנראה הקשר החשוב ביותר, כי גם מרבית הקשר בין השווקים – או חברות ישראליות ברישום כפול - -
מאיר שטרית
הקונגרס בארצות הברית אישר את זה?
עמיר ליכט
מזמן. למעשה, אנחנו נמצאים בהפרה מסויימת של ההבנה עם האמריקאים, כי יש מחוייבות שלנו, של ישראל, TO DO OUR BEST EFFORTS.
היו"ר אלי גולדשמידט
אצלנו BEST EFFORTS זה שבע שנים. האם מלבד האמריקאים יש עוד צד לאמנה?
מירי כץ
כרגע לא. אלה אמנות דו צדדיות.
היו"ר אלי גולדשמידט
האם זה גם שייך להסכמי הסחר הבינלאומיים שנחתמו?
מירי כץ
אין לזה שום קשר.
סמדר אלחנני
זה שיתוף פעולה בין פיל ושפן. שוק ההון האמריקאי הוא הרי עצום בגודלו, ושוק ההון הישראלי – כשנוציא ממנו גם את בעלי השליטה הוא שפן קטן. זה סנדביץ של חצי פיל-חצי שפן. אם נענים לבקשות של האמריקאים, מי משלם?
מירי כץ
זה לא שייך רק לחוק, אבל האמת היא שביחסים – לפחות עד עכשיו – עם האמריקאים אנחנו באמת מקבלים לא פחות. כמו שאת יודעת מצויין, אנחנו משתתפים בכנסים שלהם, מקבלים הדרכות שלהם ויש לנו קו פתוח אליהם; בטח כשאנחנו הולכים לרישום הכפול, ונזדקק בהחלט להכרת החוק האמריקאי .

לא שאנחנו לא עושים את חלקנו – וכמו שאמרתי, רק השנה עשינו שני חיקורי דין עבורם – אבל בהחלט אני מרגישה שבשיתוף הפעולה אנחנו מקבלים יחס מאד טוב מהאמריקאים - גם במישור המעשי של אפשרויות להשתלם וגם אפשרויות לטלפון אדום פתוח כל הזמן - ובהחלט אין לנו עד עכשיו טענות.
סמדר אלחנני
אבל אם צריך לעשות להם חקירות על דברים שקשורים לשוק ההון האמריקאי?
מירי כץ
אנשים שלנו היו לא מזמן בארצות הברית אגב חקירה שאנחנו מנהלים, והיו צריכים לחקור שם חברה אמריקאית, ואנחנו קיבלנו את כל הסיוע בצורה הכי יעילה, והחקירה התבצעה שם בצורה מאד יעילה על ידי חוקרים שלנו. הם נסעו, קיבלו את כל ההיתרים הנדרשים וביצעו את כל מה שצריך.
היו"ר אלי גולדשמידט
יש איזושהי התדיינות עם גורמים אחרים כמו באירופה לביצוע הסכם הדדי כזה? היום מניות ישראליות נסחרות בפרנקפורט ונסחרות בלונדון.
מירי כץ
היו דיבורים שלא היה טעם לקדם אותם מהר מדי עם ארצות מסויימות, שאין לנו דווקא סחר איתן. יש ארצות אחרות שמדי פעם הדברים עולים, ואנחנו משתדלים להתקדם, אבל להתקדם בדברים האלה בזהירות, כדי לא להכניס אותנו למקום שאנחנו לא חושבים שתצמח גם לנו תועלת של ממש; לשמור על אווירה טובה, אבל לא להכניס את עצמנו לדברים שהם כרגע לא דרושים במישור המיידי.
היו"ר אלי גולדשמידט
תודה רבה, אני נועל את הישיבה.

הישיבה ננעלה בשעה 12:55

קוד המקור של הנתונים