ישיבת ועדה של הכנסת ה-15 מתאריך 17/10/1999

חוק פסיקת ריבית והצמדה (תיקון מס' 8), התשס"א-2001

פרוטוקול

 
פרוטוקולים/כספים/6676



2
ועדת הכספים
17.10.99

פרוטוקולים/כספים/6676
ירושלים, כ"ו בסיון, תשס"ג
26 ביוני, 2003

הכנסת החמש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב ראשון




פרוטוקול מס' 28
מישיבת ועדת הכספים
יום ראשון, ז' בחשון התש"ס (17 לאוקטובר 1999), שעה 10:00
סדר היום
1. צו הבנקאות (פקדון ללא תנועה)
2. חוק פסיקת ריבית והצמדה (תיקון מס' 8)(ריבית ופיגורים ותיקונים שונים)
נכחו
חברי הוועדה: אלי גולדשמידט – היו"ר
אמנון כהן
יעקב ליצמן
נחום לנגנטל
מנחם פרוש


מ"מ: עופר חוגי
מוזמנים
ימימה מזוז – היועצת המשפטית, אוצר
אלי מונטג – היועץ המשפטי, בנק ישראל
טל נדב – איגוד הבנקים
אבי דבלה – בנק לאומי
שלמה כץ – בנק המזרחי
שולה מישלי – בנק ישראל
חביבה דהן – הבנק הבינלאומי
יהודה לנדא – לשכת עו"ד
יועץ משפטית
אנה שניידר
מנהל/ת הוועדה
איוור קירשנר
קצרנית
יפעת שפרכר






1. צו הבנקאות (פקדון ללא תנועה), התשנ"ט-1999
היו"ר אלי גולדשמידט
אני מתכבד לפתוח את ישיבת הוועדה.
אלי מונטג
סעיף 13ב לפקודת הבנקאות מתעסק עם מה שקרוי אצלנו פקדונות ללא תנועה, לאמור שהקשר עם הלקוח נותק מזה 10 חודשים. באותו סעיף הבנקים נדרשים לטפל באותם פקודות שהגיעו לכלל פקדונות ללא תנועה, להשקיע אותם בצורת השקעה שקבע אותה נגיד בנק ישראל, וכל זאת באישור שר האוצר ובאישור ועדת הכספים של הכנסת.
היו" אלי גולדשמידט
האם הפקדונות ללא תנועה יכולים לשבת עד 10 חודשים בחשבון בלי ריבית?
אלי מונטג
כשאנחנו מדברים על חשבון ללא תנועה איננו מדברים רק על חשבון עו"ש.
היו"ר אלי גולדשמידט
האם כשאדם ערירי נפטר ומשאיר אחריו חשבון עו"ש לא משולמת לו שום ריבית?
היו"ר אלי גולדשמידט
למה לא מקצרים את התקופה ל-3 חודשים?
אלי מונטג
חשבונות שלא נעשית בהם תנועה חודשיים ימים זה ענין של יום יום.
היו"ר אלי גולדשמידט
נניח מסכום מסוים ומעלה. אם יש חשבון שיש בו 200 שקל ולא נעשית בו שום פעולה, אני יכול להבין, אבל נניח יש חשבון שיש בו 10 אלפים שקל ומעלה שלא נעשית בו שום תנועה והוא לא סגור בשום תכנית חיסכון – לא פק"מ, לא קופת גמל, למה שהוא יהיה מונח במשך 10 חודשים לפני שיעשו איתו משהו?
אנה שניידר
עד תקופה מסוימת יוצאים מתוך הנחה שזאת מחובתו של אותו לקוח לא לעשות שום דבר.
היו"ר אלי גולדשמידט
אבל למה זה צריך להיות 10 חודשים?
עופר חוגי
למה כאשר אני במינוס לוקחים ממני ריבית וכאשר אני בפלוס אני לא מקבל ריבית?
יעקב ליצמן
עופר צודק. אם אתם לא נותנים ריבית, אל תקחו ריבית.
אלי מונטג
ההגדרה של פיקדון ללא תנועה כפיקדון שעבר עליו 10 חודשים ללא תנועה, היא הגדרה של החוק עצמו- חוק שקיים מזה עשרים וכמה שנים. אנחנו במהלך השנתיים האחרונות מצאנו לנכון לקיים חשיבה אפילו על האפשרות של בקשה לשינוי החוק הזה בקביעה שסתם פיקדון שעברו עליו 10 חודשים לא ייחשב כפיקדון ללא תנועה. גם הקביעה של 10 חודשים מעוררת לעתים קרובות שאלה של פטרונז'. הבנקים, את ההוראה הזאת לטפל בפקדונות כפי שנגיד בנק ישראל קובע בהצעה, מבצעים אוטומטית כאשר הלקוח לא יוצר קשר.
היו"ר אלי גולדשמידט
למה זיכוי בן אדם בריבית זה בבחינת פטרונז'?
אלי מונטג
אנחנו יכולים היום לחייב את הבנקים לזכות בריבית על חשבונות עו"ש, אבל זאת שאלה אחרת שאולי אפשר לקיים עליה דיון בפעם אחרת. אני מתאר לעצמי שלבנקים יש תשובות מספיק טובות.
היו"ר אלי גולדשמידט
אני לא מאמין שאדם סביר במדינת ישראל שיש לו חשבון ללא תנועה – ואני שוב לא מדבר על חשבון של שקלים בודדים – לא ירצה, למשל, להעביר את הכסף לפק"מ יומי. אני לא מאמין שאדם סביר לא היה מרים טלפון לבנק. מה שיכול להיות פה זה מקרה של אדם שלא מודע לקיומו של החשבון כי הוא כל כך עשיר ויש לו הרבה חשבונות, או שיש לו חשבון בבנק אחר שהוא שכח ממנו ובחשבון הזה הוא נדפק. אתה מכיר אדם סביר שיוותר על הריבית הזאת?
שולה מישלי
אני ממונה על פניות הציבור, ולפעמים אנשים ממש מתרעמים: מי זה הבנק שמחליט בשבילי מה לעשות. אני במודע השארתי את הכסף, ואני רוצה שהכסף יישאר שם, שלא יגעו בו, ושיחזירו אותו חזרה לעו"ש. לא ביקשתי לא שיעבירו ולא שיפקידו, ואני חי, שריר וקיים.
אבי דבלה
יש הוראת ניהול בנקאית, הוראה 407. הענין הזה הוא מאוד רגיש, וכפי שאמרה שולה מבנק ישראל יש הרבה תלונות. אתה לא יודע מה הרצונות של אנשים. יש לנו הנחיות בסניפים אחת לכמה לעבור על יתרות גדולות, על יתרות בינוניות ולנסות ליצור קשר אפילו טלפונית עם הלקוחות. יש מערכות מיגוניות, זאת אומרת שלא סתם מגיעים לפרק זמן של 10 חודשים ופתאום צץ הענין של ללא תנועה. יש גם הנחיות אחת לתקופה לשלוח הודעות לאותם לקוחות ולהגיד להם: חבל, יש לך את הסכום הזה בחשבון, אולי תעשה איתו משהו.
היו"ר אלי גולדשמידט
תוך כמה זמן אתם עושים את זה?
אבי דבלה
אנחנו פותחים אחת לחצי שנה, לפי הוראות החוק של פקדונות ללא תנועה אנחנו חייבים ליצור קשר אחת ל-6 חודשים ולברר מדוע הלקוח הזה הפסיק לעבוד איתנו. יש גם סוגי פעולות שמאפיינות יצירת קשר עם הבנק, זאת אומרת סוגי פעולות שמאופיינות עם זיקה אישית בין מפעיל הפעולה עם הבנק, למשל הזמנת פנקס שיקים, הפקדת שיקים דחויים, או פעולת העברה מחשבון לחשבון שהוא נתן אותה. זאת אומרת מדובר בפעולות שהמערכת המיגונית כבר מעדכנת את זירת הקשר ואומרת ללקוח אם זה רדום או לא רדום.
יעקב ליצמן
גם בחובה אתם בודקים פעם בחצי שנה?
אבי דבלה
זה תלוי בגודל החוב.
אלי מונטג
אנחנו מדברים פה היום על צו הנגיד לגבי דרכי השקעה של פקודות ללא תנועה. השאלות שנשאלו הן לגבי הגדרת פיקדון ללא תנועה ומתי פיקדון נהפך ללא תנועה.
היו"ר אלי גולדשמידט
אני מבין שמה שאתם מבקשים זה שנאשר לכם את הדרך.
אלי מונטג
ההגדרה עצמה נמצאת בחוק.
היו"ר אלי גולדשמידט
מהו סעיף החוק שאומר את זה?
אלי מונטג
ההגדרה נמצאת בסעיף 2 לפקודת הבנקאות. הגדרת פיקדון ללא תנועה זה פיקדון בין במטבע ישראלי ובין במטבע חוץ, ואני מוסיף שזה מכל הסוגים ולא רק מסוג עו"ש, שלגביו עברו 10 חודשים מהיום שהתקבלה ההוראה האחרונה בדבר הפיקדון. מה שנשאל כאן זה רק לגבי פיקדון עו"ש. יש לזה השלכה גם לגבי פקדונות אחרים שצריך לחכות איתם עד יום הפרעון. זה לא פשוט.
היו"ר אלי גולדשמידט
איך נקבעו 10 חודשים?
אלי מונטג
זה נקבע בשעתו בחוק. זה נקבע שנה פחות חודשיים, מכיוון שזה סעיף ההגדרה, ובסעיף האופרציה שלנו, קרי בסעיף בחוק שמדבר על פקדונות ללא תנועה, הנגיד מוסמך לקבוע את הכללים, למשל, שחודשיים לפני פרעון של פיקדון שניתן לזמן קצוב הבנק צריך להתחיל ליצור קשר עם הלקוח. מזה נובעים ה-10 חודשים.
היו"ר אלי גולדשמידט
בכמה אתם מעריכים את כמות הפקדונות ללא תנועה שהיום נמצאים בבנקים?
סמדר אלחנני
מי שפותח חשבון בבנק יודע מה הוא עושה.
היו"ר אלי גולדשמידט
אנחנו לא מדברים על מי שפותח. יכול להיות איזה זקן תשוש שנמצא בבית אבות והוא ערירי והוא לא יודע מה קורה איתו.
סמדר אלחנני
אז יש לו אפוטרופוס.
היו"ר אלי גולדשמידט
ואם אין לו אפוטרופוס? לכל אחד יש אפוטרופוס? לא כל אדם תשוש נפש ולא כל ניצול שואה ולא כל אדם שהוא מעל גיל 70 או מעל גיל 75 נמצא תחת אפוטרופוס שמנהל את עסקיו ואת ענייניו. יש כאלה שלא יודעים על החשבון שלהם בכלל, ובינתיים יש פיקדון חסר תנועה שיכול להיות בו הרבה כסף והוא לא מקבל ריבית.
אנה שניידר
אחרי 10 חודשים מודיעים לו.
היו"ר אלי גולדשמידט
כן, אבל זה אחרי 10 חודשים. מאוד מטריד אותי שאף אחד לא יכול למסור לי נתון כמה פקדונות ללא תנועה יש. זה הרבה כסף שהבנקים מרוויחים על חשבון אנשים, שהם באמת אנשים תשושי נפש.
אלי מונטג
עד 10 חודשים זה קטע שהוא מאוד מאוד מצומצם בכל אותם פקדונות ללא תנועה שאנחנו מדברים עליהם.
היו"ר אלי גולדשמידט
בן אדם קיבל ירושה שהוא לא מודע לה בכלל ו-10 חודשים הפיקדון הזה מונח ללא תנועה. למה זה מוצדק שזה יהיה 10 חודשים?
יעקב ליצמן
תשאיר את זה 10 חודשים בתנאי שהבנק לא יקח גם בחובה.
היו"ר אלי גולדשמידט
אל תעשה את זה סימטרי, כי זה לא סימטרי.
יעקב ליצמן
מי שמרוויח כאן זה הבנק, אז למה לא לעשות את זה?
היו"ר אלי גולדשמידט
אני חושב שזה שייך לדיון בשאלה למה מי שנמצא בעו"ש לא יכול לקבל את אותה ריבית יומית שמקבלים בפק"מ. אתה צריך להרים טלפון לבנק ולהגיד שיעביר את הכסף לפק"מ.
יעקב ליצמן
בוא נחכה עם האישור של הדבר הזה.
היו"ר אלי גולדשמידט
למה אתה כנציג בנק לאומי לא נותן ריבית על העו"ש בזכות אבל מחייב בחובה?
אבי דבלה
הבנק רואה את חשבון העו"ש של כל לקוח ולקוח ככיסו, זאת אומרת מתי שהלקוח רוצה ההוא כותב שיק ומושך כסף בלי לתאם עם הבנק כלום. כאשר הוא מפקיד את הפיקדון, הוא בא ואומר: אני רוצה לשבוע, אני רוצה ליום, אני רוצה ל-3 ימים. הוא נותן מקור לפקודה, והבנק צריך לגייס את המקור, כלומר אם הוא קונה פיקדון בבנק ישראל, או שהוא קונה איגרות חוב, או שיש לו מקורות אחרים שמאפשרים לו לגייס את אותה תמורה עם מרווח מסוים כדי לשלם את הריבית עבור הפיקדון. הבנק לא יכול מצד אחד לתת ריבית כמו בפקדונות או קרוב לפקדונות, ומצד שני לתת ללקוח למשוך את הכסף מתי שהוא רוצה בלי לתאם עם הבנק.
היו"ר אלי גולדשמידט
אבל בפקדונות יומיים איפה הבעיה?
אבי דבלה
בפקדונות יומיים אנחנו משקיעים השקעה נגדית כדי לשלם את הריבית לאותם לקוחות. אנחנו נותנים ריביות שונות לאור המקורות שאנחנו מגייסים. לכן לא יתכן שאנחנו נשלם ריבית כמו בפקדונות בעו"ש, כי העו"ש הוא בעצם חשבון שהוא נזיל ב-100% לטובת הלקוח ולפי רצונו של הלקוח.
יעקב ליצמן
אני מציע, לאור מה ששמענו כאן, לקיים דיון על הנושא הזה.
היו"ר אלי גולדשמידט
אני לא הייתי רוצה , כי מה שמבקשים פה זה אישור על דרכי ההשקעות.
יעקב ליצמן
אין לי בעיה שנאשר את זה, אבל אני רוצה שנערוך דיון בנושא הזה. לא יכול להיות שלא יודיעו עד 10 חודשים. אם הם רוצים לקחת את זה לתקופה של שבוע, שבועיים, אני יכול להבין, אבל לא יכול להיות 10 חודשים. אם הם עומדים על 10 חודשים, אני מציע שגם בחובה הם לא יגבו ריבית.
היו"ר אלי גולדשמידט
הם עושים את זה על פי חוק.
יעקב ליצמן
אני מציע שינוי.
עופר חוגי
ממה שאני זוכר בעבר, על פלוס בבנק היו נותנים ריבית, ורק בזמן האחרון זה השתנה. מה קרה היום ששיניתם את זה? האם כאשר החשבון בפלוס ואתם לוקחים גם על מימון החשבון זה לא עושק של אנשים? לא רק שאתה נהנה מזה שהכסף נמצא בפלוס, אתה גם לוקח על ניהול החשבון.
אבי דבלה
לשאלה הראשונה לא זכור לי שזה היה אתמול או שלשום.
היו"ר אלי גולדשמידט
זה היה.
אבי דבלה
זה לא היה לפי מיטב ידיעתי בצורה סוחפת על כל חשבונות העו"ש, זה היה על חשבונות עסקיים גדולים שרמת הרצפה שלהם באחזקה של יתרות השוטף היתה מרמה מסוימת ומעלה.
היו"ר אלי גולדשמידט
אני מציע שתבדוק את האינפורמציה שאתה נותן, אני יודע על דבר אחר לגמרי. אני זוכר שהיה לכולם.
שולה מישלי
כל מה שהוא אמר זה שהענין מתומכר בבנקים ואי אפשר להטיל עליהם מס שיהיה אוטומטי ושהוא בניגוד לתמכור שלהם. קח את זה בחשבון כאשר תרצה להציע לשנות את זה.

אנחנו כפיקוח על הבנקים, מצד אחד, מאוד רגישים לענין של האיתור, ומצד שני נקטנו בדרך האיתור. כדי שהאיתור ייעשה יותר טוב, הורינו לבנקים שאחרי 10 חודשים יפנו למרשם האוכלוסין. הם הצביעו על כל מיני סכנות של חדירה לפרטיות, ואכן לפני שבוע חטפנו מאיזה תכנית רדיו על כך שבנק פנה למישהו שקיבל איזה שטף דם במוח ושכח מהפקדונות שלו והזכיר לו שיש לו חשבון, אבל אותו אחד לא רצה בכלל שאשתו תדע על זה. הוא לא זקף את העובדה שבעקבות זה שבאו אליו הביתה הוא נזכר שיש לו בכלל חשבון. יש לדבר כזה הרבה מאוד סכנות.
היו"ר אלי גולדשמידט
אז אל תנסה לאתר אותו, תנסה מיד כאשר חולף זמן מסוים, שאני חושב שהוא ארוך מדי, להכניס את זה למסלול הפיקדון המוגן וכאשר הוא יגיע לסניף הוא יראה שיש לו את זה.
שולה מישלי
אם לא תאתר אותו הוא לא יגיע.
היו"ר אלי גולדשמידט
אז שלא יגיע.
סמדר אלחנני
הדוגמה שהוא הביא מעוררת את הבעיה של חדירה לפרטיות. אנשים שמחזיקים כסף אומרים: זה הכסף שמגיע לי לשלם למישהו אחר, אני לא רוצה להצמיד אותו. למה צריך להתערב להם בחיים?
היו"ר אלי גולדשמידט
אז תני לו אופציה להחזיר לבנק את כל ההפרש מההצמדה ומהריבית.
סמדר אלחנני
יש חוג מסוים באוכלוסיה שאין לו קשר עם הבנקים והוא לא נכנס למערכת מכל מיני סיבות. חשבון עו"ש הוא בהגדרת הכסף, זאת אומרת מזומן ועו"ש בנק. אתה משלם דמי שימוש – ואני לא מאלה שבאים להגן על הבנקים – כי הבנק שומר לך הכסף. זה עולה כסף. זה שירות. אין לזה שום קשר לריבית. עצם העובדה שה-10 אלפים שקל האלה, ה-1000 שקל, נשמרים לך לא בבית, לא נתונים לגניבה, יש לך פנקס שיקים כנגדם, עולה הרבה כסף. ברגע שהכנסת את זה כפיקדון, אמרת שהנזילות של זה ירדה. בנק צריך שתהיה לו אמינות בין הנכסים שהוא מגייס, שזה חשבונות העו"ש, ובין הנכסים שהוא מוכר, שזה פקדונות או הלוואות. הוא יכול גם לתת הלוואה כנגד זה אבל בסכום הרבה יותר קטן. יש מודלים שלמים שאומרים כמה אתה יכול לתת כסף סגור כנגד כסף סגור.
עופר חוגי
את צריכה להסתכל על האדם הקטן.
סמדר אלחנני
הבנק הוא הגוף הפיננסי שמטפל בענייניהם של הרבה אנשים קטנים.
עופר חוגי
יש להם הרבה אלטרנטיבות על מנת להרוויח כסף.
סמדר אלחנני
להחזיק חשבון עו"ש של 1000 שקל נזיל, עם פנקס שיקים, עם המשוב הזה ועם הכל, עולה כמו להחזיק חשבון של 100 אלף שקל.
היו"ר אלי גולדשמידט
אני לא רוצה להיכנס לוויכוח אם על העובר ושב צריך לשלם ריבית או לא צריך לשלם ריבית. הסיפור של 10 חודשים נראה לי מוגזם, ואני חושב שאוכלוסיית האנשים שהפקדונות שלהם נטושים ולא מטופלים, אלה באמת האנשים שאין להם נגישות, שאין להם את היכולות לעסוק בזה, כי מי שיכול, ירים טלפון לבנק ויגיד לו: תשים את זה בפק"מ, תעביר את זה לפה. אף בן אדם סביר לא יתן לחשבון של 10 אלפים שקל לשבת ללא תנועה בבנק, ומי שנוהג ככה אז משהו בעייתי מאוד. ואם יש מישהו שנורא רוצה שזה יישאר בלי ריבית, אז תמיד אפשר לתת לו את הזכות להחזיר לבנק את ההפרש בין מה שנתנו לו לבין מה שזה היה.
אלי מונטג
זו לא השאלה היחידה.
היו"ר אלי גולדשמידט
מה שאני אומר זה שצריך להקטין מ-10 חודשים ל-3 חודשים.
אלי מונטג
צריך לראות מה אומרים הבנקים לגבי הקטנת התקופה ל-3 חודשים. זו לא השאלה אם הוא רצה לקבל ריבית או לא רצה לקבל ריבית. אם אנחנו מדברים במונחים של 3 חודשים בלבד, יכולים להיות מצבים שבהם אדם חושב שיש לו את הכסף בחשבון עו"ש מסיבות כאלה ואחרות והוא מושך שיק אחרי 3 וחצי חודשים והשיק מוחזר.
היו"ר אלי גולדשמידט
אם קבעת 10 חודשים, זאת אומרת ששברת את העיקרון. אם העיקרון הוא שאסור לך לגעת בחשבון של הלקוח, אז זה משהו אחד, כי באותה מידה אני יכול להחליט שאני רוצה שהחשבון יושקע 11 חודש ואני רוצה לתת שיק לעוד 11 חודש, ואתה באופן פטרנליסטי אחרי 10 חודשים לוקח לי את הכסף ומפקיד אותו בפיקדון. הוויכוח הוא על אורך הזמן ולא על העיקרון. אני חושב שנכון היה לעשות את זה שזה יהיה 3 חודשים, שזה פרק זמן שאני יכול להבין אותו.
שולה מישלי
אתה רוצה אחרי 3 חודשים להשקיע את הכסף בלי להגיד לו?
היו"ר אלי גולדשמידט
אנחנו נחשוב על זה במסגרת הצעת חוק. יכול מאוד להיות שזה לא יהיה על כל סכום, אלא רק מסכום משמעותי. אם יש מצב כזה, אז שהבנק ידע שלפני תום 3 החודשים הוא צריך לנסות ליצור קשר, כמו שהוא מנסה לפני 10 חודשים ליצור קשר. אני רואה לנגד עיני את הקשיש הערירי שיושב בבית אבות ואין מי שיטפל בעניינים שלו, ואני חושב שצריך להגן על האנשים האלה. אתם פועלים במסגרת החוק, אז אין שום טענה, אנחנו צריכים לשנות את החוק.
אלי מונטג
האם אתם רוצים לקראת דיון כזה לשאול כמה סכומים שוכבים בחשבונות עו"ד ללא תנועה מ-3, מ-4 – תגדיר אתה – עד 10 חודשים?
היו"ר אלי גולדשמידט
אני מבקש, אם תוכל, לשלוח לוועדה את האינפורמציה לגבי סך כל הפקדונות מעל ל-3 חודשים, ממוצע שנתי של השנתיים האחרונות ומה היקף הפקדונות ללא תנועה בעו"ש.
סמדר אלחנני
קיצבת זיקנה ועמלות של הבנק זה תנועה או לא תנועה?
היו"ר אלי גולדשמידט
ללא תנועה זאת אומרת ללא תנועה רצונית של הלקוח. לא צריך לכלול בפנים הפקדות של קיצבאות, תנסו לנטרל הוראות חיוב וזיכוי לא של הלקוח, אם תראו שזה לא הולך, תגידו לנו, אבל תנסו לתת לנו תמונה על איזה סדר גודל מדובר.
אבי דבלה
האם לפי החוק החדש או לפי החוק הקיים?
היו"ר אלי גולדשמידט
פיקדון שהוא ללא תנועה מ-3 חודשים ומעלה.
אבי דבלה
מאיזה סכום? האם מסכום של 650 שקל?
אלי מונטג
היום הסכום הוא 650.
היו"ר אלי גולדשמידט
עו"ש מעל 1000 שקל שלא היתה בו שום תנועה של פעולה רצונית של הלקוח במשך כ-3 חודשים.
מאיר פרוש
מה קורה עם כסף שאנחנו יודעים שאין בכלל מי שיורה על פעולה מסוימת?
היו"ר אלי גולדשמידט
כל יורש יכול לבקש מנהל עיזבון.
מאיר פרוש
אין צו ירושה.
היו"ר אלי גולדשמידט
אז האפוטרופוס הכללי. גם עד שיש צו ירושה או צו קיום צוואה אפשר לפנות לבית המשפט ולבקש מינוי מנהל עיזבון זמני שיפעל בחשבון.
מאיר פרוש
יכול להיות שהסיבה שאין מנהל עיזבון היא מכיוון שלא רצו לתת לאחד אפשרות לפעול בחשבון.
היו"ר אלי גולדשמידט
אתה צודק בכיוון אחר. אם מדובר על סכום כסף קטן, אז אין טעם למנות מנהל עיזבון זמני ואז באמת הכסף שוכב בממוצע 3-4 חודשים עד שיש צו ירושה.
שלמה כץ
באופן פרקטי מה שקורה זה שאם אדם נפטר ואפילו אין לו ירושה אבל בא בן משפחה ואומר: יש כסף בעו"ש, אנא תשקיעו את זה, אז בהבדל ממשיכת הכסף אנחנו משקיעים את זה. בענין הזה אין שום הקשחה.
היו"ר אלי גולדשמידט
אני שומע ממך משהו שלא ידעתי עליו. כשאתם יודעים על מישהו שנפטר, אתם מודיעים את זה ללקוחות?
שלמה כץ
אין כאן לקוח.
היו"ר אלי גולדשמידט
נניח שנודע לך על אדם שנפטר שניהל אצלך חשבון בסניף, האם אתה ביוזמתך פונה אל הילדים? אני חייב לומר שאני עברתי את זה באופן אישי לאחר שאבי נפטר. אני לא ידעתי לפני זה שהבנק מוכן להוציא כסף מחשבון הנפטר לטובת מצבה ולטובת מודעות אבל. האם אתם נותנים את האינפורמציה הזאת לאנשים?
שלמה כץ
אם בא לקוח, במקרה שאתה ציינת, ומבקש הוצאות קבורה ומצבה, אנחנו נאפשר עד סכום מסוים.
היו"ר אלי גולדלשמידט
לא נתתי את זה כדוגמה דווקא לענין קבורה. אני הבאתי את זה כדוגמה לזה שזה לא ידוע. אתה בא ואומר, שאם בא בן של נפטר ומבקש להשאיר את הכסף בפיקדון, אתם עושים את זה. מה שאני שואל הוא, האם אתם עושים את זה ביוזמתכם או מחכים שיבואו אליכם.
שלמה כץ
אנחנו מחכים שיבואו אלינו. דיברו פה על פטרונז', וזה נכון, אף אחד לא אוהב שמתערבים בחיים שלו בנושא הזה. אתה לא יודע מה הצרכים שלו, אבל כשבאים ומבקשים – מקבלים.
היו"ר אלי גולדשמידט
אני לא חושב שאנשים היו רואים בהרמת טלפון לבן של נפטר, להגיד לו: תשמע, יש בעו"ש כסף, פטרונז'.
שלמה כץ
יש הרבה התנקמויות בענין הזה. לפעמים יש צוואה, לפעמים יש מנהל עזבון.
היו"ר אלי גולדשמידט
אבל לא מדובר על כך שתוציא את הכסף.
יהודה לנדא
למיטב ידיעתי אין הנחיות של בנק ישראל שמציעות לבנק לעשות פעולות בחשבון של אדם שנפטר. יתכן שברמה המקומית, אצל אדון גולדשטיין או אחר, כן עושים את זה, אבל הסיטואציה היא שב-99.9% זה לא נעשה, ואין הוראה שלהם שאומרת: תאפשרו ליורש להשקיע את הכסף. להיפך. אני נפגשתי בסניף שלי – ואני לא אדם זר בסניף שלי – בסיטואציה שבה הם סירבו חד משמעית לעשות את זה. אם יש פה בעיה אמיתית, צריך לטפל בה.
היו"ר אלי גולדשמידט
אני מדבר, בלי קשר לפטירה, על כך שצריך להשקיע פיקדון שנמצא ללא ריבית במשך 10 חודשים שהמחוקק קבע. אני שואל למה במקרה של פטירה הוא לא יכנס למסגרת הזאת של 10 חודשים או 3 חודשים.
יהודה לנדא
אני בהחלט מסכים לזה.
היו"ר אלי גולדשמידט
את זה צריך לשנות בחוק.
יהודה לנדא
או לקבל הוראה מפיקוח על הבנקים שיאפשרו לפחות להשקיע את זה בפק"מ.
אלי מונג
זה שעורך דין כץ מבנק המזרחי אמר שאצלם בבנק אם מישהו יבוא ניתן לעשות את זה, זאת דוגמה שבשבוע שעבר צלצלו אלי מהבנק שלי ואמרו לי: יש לך כסף בחשבון, למה אתה לא משקיע אותו. זה דברים שהם נעשים, כאשר כל בנק מאמץ לעצמו את שיטות העבודה שאדון דבלה דיבר עליהן במסגרת כזו, ואדון כץ יכול לדבר עליהן במסגרת אחרת. השאלה היא איזה הוראות מחייבות אנחנו מוציאים, וממתי אנחנו מחילים את אותן הוראות מחייבות. אם אתה מבקש ממני, למשל, שאני אחייב בנק שלקוחו נפטר, ולא מדובר בחשבון משותף – חשבון משותף כפי שאתם יודעים זה בחלק גדול מהמקרים – אז יש הוראות מיוחדות שהסדירו את הטיפול בחשבון זה, אבל כאשר מדובר על זה שיש בעו"ש סכומים גדולים והיורשים טרם הגיעו להוצאת צו מינוי מנהל עזבון זמני וכתוצאה מכך נגרם נזק, אני לא יכול לתת הוראה לבנק מכוח ההוראות כי אני לא אעמיד את הבנק בסיכון משפטי.
היו"ר אלי גולדשמידט
תסביר לי מה הסיכון המשפטי, עם כל הכבוד, בהפקדת כסף מחשבון עו"ש לפק"מ יומי. האם הסיכון הוא שיבוא יורש ויגיד: אוי ואבוי, למה הכסף קיבל ריבית?
אלי מונטג
נגיד שבנק שנודע לו על פלוני אלמוני שנפטר יהיה חייב לעשות את זה, אבל מה ההגדרה של נודע לו? האם תגיד שזאת הודעת האבל שתלויה בחוץ?
היו"ר אלי גולדשמידט
צריך לחשוב על זה.
אלי מונטג
עד עכשיו עסקנו בהקדמה, עכשיו אנחנו עוסקים בצו שעניינו קביעת הנגיד במה להשקיע את אותם כספי פקדונות ללא תנועה, בין אם זה בחשבונות עו"ש ובין אם זה בחשבונות אחרים.
מאיר פרוש
ישנה הערכה סכמה כסף מדובר?
היו"ר אלי גולדשמידט
שאלתי את זה, ואנחנו נקבל את הנתונים תוך שבועיים, שלושה.
אלי מונטג
עצם ידיעת הסכומים אינו נוגע לענין שאני מדבר עליו, כי יכול להיות לי פיקדון ניירו ת ערך שלא היתה בו תנועה יזומה על ידי הלקוח. אם אני קורא לזה פיקדון ללא תנועה, אני צריך לתת בצו הנגיד במה להשקיע את זה. ההצעה שלנו, כפי שכבר קיימת היום - פה נקטנו בלשון קצת יותר פשוטה - שבפיקדון ניירות ערך ימשיכו להישאר אותם ניירות ערך. הלקוח לא נתן הוראה לגבי ניירות הערך, אז למרות שהפיקדון נקרא פיקדון ללא תנועה זה ימשיך להישאר מושקע בדיוק באותו מקום. אם לדוגמה מדובר על פיקדון – והיום יש פקדונות כאלה – לא צמוד לשנתיים, אז נשאלת השאלה במה להשקיע את הפיקדון הזה שנפדה. הצו הזה של הנגיד, המתבקש מהוראת החוק , לא מתייחס רק לחשבונות עו"ש. השאלה של היו"ר נגעה רק לחשבונות עו"ש מתקופות מסוימות, ולגבי זה הבנקים ימציאו נתון. הצו שלנו רובו ככולו לא מתייחס לחשבונות עו"ש. בחשבונות עו"ש כשלא משלמים ריבית זה מושך את הדעת, אבל רוב החשבונות שאנחנו מתעסקים בהם פה הם לא חשבונות עו"ש. אנחנו רוצים להגן עליהם, וליצור מצב שזה ימשיך להיות מושקע במה שזה היה מושקע עד עכשיו.

כל מה שמצאנו לנכון לעשות בצו הנוכחי שניתן לפני כ-15 שנים, שמאז התחדשו כמה וכמה דברים הן מבחינת כלי שוק ההון המקובלים והן מבחינת הפיקוח על מט"ח שעבר שינויים משמעותיים, זה פשוט ניסוח מחודש של הצו הזה עם כמה וכמה שינויים קטנים. אנחנו הצענו לגבי תוכניות חיסכון, שחובת ההשקעה תהיה על פי הוראות החיקוק המיוחדות לענין תוכניות חיסכון. אנחנו ניסחנו את הסעיף הזה מתוך תאום עם משרד האוצר לגבי כל נושא תוכניות ההמשך ותוכניות חיסכון. שזה נושא שעלה כמה וכמה פעמים על שולחן הוועדה כאן בכנסת הקודמת. משרד האוצר החליט למעשה ללכת על ביטול תוכניות ההמשך בנושא תוכניות החיסכון, הכל מתוך תאום איתנו ובהיענות לדרישות שהגיעו אלינו במשך השנים גם מחברי כנסת. היות וכרגע המצב הוא שמשרד האוצר מייעד את השינוי בנושא הזה לתוכניות ההמשך רק מה-1 ביולי, אנחנו, מתוך הנחה שאת הצו הזה אנחנו רוצים להכניס לתחילה הרבה לפני ה-1 ביולי, רוצים לעניין תוכניות חיסכון לחזור לנוסח הקיים היום, זאת אומרת שיהיה כתוב: "תוכנית חיסכון לפי תקנות, ובהיעדר תוכנית כאמור, מלוות צמודי מדד".

אנחנו עשינו פה עוד שינוי אחד. יש סכום מינימלי שהנגיד קובע לפי סמכותו בחוק, שאותו לא צריך להשקיע, כלומר שגם אם עברו 10 חודשים, בסכום הזה לא צריך להיכנס לנושא השקעה כי בנושא השקעה יש לפעמים הוצאות, אם זה ניירות ערך בקניה ומכירה, אם זה צמודי מדד וכיוצא באלה. הסכום הזה שמעודכן היום עומד על 670 שקל. הוא עודכן לפי המדד במשך השנים, ואנחנו ביקשנו להעלות את הסכום הזה.
היו"ר אלי גולדשמידט
זה נורא שרירותי.
אלי מונטג
נכון. חשבנו להתחיל מחדש עם עידכון של 1000. זאת לא עליה משמעותית.
היו"ר אלי גולדשמידט
אז המשמעות היא, שאם מישהו לא נוגע בפיקדון עובר ושב ויש לו 900 שקל, אז לא מתעסקים איתו גם אחרי 10 חדשים.
אלי מונטג
נכון.
היו"ר אלי גולדשמידט
למה במטבע ישראלי 1000 שקל זה הגבול ובמטבע חוץ זה 500 דולר, שזה 2000 שקל? תכתוב 250 דולר.
אלי מונטג
יש כאן הרי סוג מסויים של הצמדה שכבר קיימת.
היו"ר אלי גולדשמידט
אגב, הניסוח לא טוב: "פיקדון במטבע חוץ שאינו עולה על 500 דולר", כי אם זה במרקים היית צריך לכתוב שווה ערך.
אלי מונטג
סעיף 9 אומר: "חישוב סכומים במטבעות שונים יהיה לפי השער היציג שפרסם בנק ישראל לאותו יום"...
היו"ר אלי גולדשמידט
עדיין אתה צריך לכתוב "בפיקדון מטבע חוץ ששוויו אינו עולה על 500 דולר". הגדרת השווי מופיעה בסעיף 9.
אלי מונטג
בסעיף 6(2) שינינו משהו קטן. אני מוצא לנכון לא לעבור על זה לסדר היום, אלא להדגיש את זה במפורש בגלל השאלה של חבר הכנסת עופר חוגי, ששאל מדוע לוקחים בכלל עמלה על ניהול שלחשבונות ללא תנועה. בפיסקה 6(2) אמרנו: "התאגיד הבנקאי רשאי להשאיר בחשבון עובר ושב סכום לכיסוי העמלות הצפויות של התאגיד הבנקאי במשך שנה ולגבות מסכום זה את העמלות לא יותר מ-4 פעמים בשנה".
היו"ר אלי גולדשמידט
זה מאפשר לבנק לשלם את העמלות.
אנה שניידר
בסעיף 2 לצו, כתוב: "תאגיד בנקאי ישקיע כספי פקדון ללא תנועה., לפי הוראה האחרונה שקיבל מבעל הפקדון, אם נתקיימו תנאים אלה: 1. וההוראה ניתנה במשך ארבע השנים שקדמו למועד ההשקעה". השאלה היא האם באמת התקופה הזאת היא התקופה הרצויה לעניין מתן ההוראות במקרים כאלה, וזה לאור כל מה שדובר עליו כאן.
אלי מונטג
מה שהנגיד קובע בסעיף 3, שזה הכללים, זה שבלי שיש דרישה מהלקוח במשך 4 שנים זה גביות מאוד כלליות. אני קורא לגביות האלה גביות פשוטות. מבחינתינו הן פשוטות לא מבחינת הטיב שלהן אלא פשוטות מבחינה זו שהן נועדו לפשט את הפעילות הן כלפי הלקוחות והן את הדרישות כלפי הבנקים. זה פחות או יותר מה שנראה לנגיד כדבר הכי סביר שישמור על ערך ההשקעה שלגביה לא ניתנה ההוראה במשך 4 השנים האחרונות.
אנה שניידר
למה קבעתם את הסיפרה 4? האם היתה איזו שהיא סיבה לכך?
אלי מונטג
אני חושב שזה היה די שרירותי. אני לא מאמין שהיתה לזה איזו שהיא סיבה מיוחדת. אין אורך של תוכניות חיסכון ל-4 שנים ואין אורך שלפיקדונות ל-4 שנים.
היו"ר אלי גולדשמידט
פחות מטריד אותי אורך הזמן. מדובר על אנשים שיש להם חשבונות אבל הם נפקדים, הם לא בסביבה בשביל לטפל בחשבונות שלהם. אם נניח הוא נתן הוראה להשקיע בניירות ערך בבורסה, שזאת השקעה עם מקדם סיכון גבוה, למה אנחנו לא מקטינים את הסיכון שלו? לבמה אם במשך 6 שנים הכסף שלו יושב באיזה נייר ערך שכבר מזמן נשחק לחלוטין, בקושי נסחר, אנחנו לא מעבירים מחשבונות שהם ספקולטיבים לחשבונות שהסיכון שלהם הוא יותר נמוך?
אלי מונטג
אנחנו מדברים על אדם שהשקיע במניות. בוא נשאל את עצמינו מתי הוא השקיע ומתי אתה רוצה שאנחנו נתן הוראה לבנקים להעביר את זה להשקעה: האם הוא עשה את זה בינואר ב-94 שבה התחילה המפולת, או ביוני 96 שהשוק התחיל להעלותמחדש.
היו"ר אלי גולדשמידט
אני חוזר בי מההצעה הזאת.
אלי מונטג
לגבי התחילה אנחנו בשעתו לא ציינו כאן תאריך תחילה מכיוון שהתהליך מבחינתינו זה קודם לשלוח לאישור שר האוצר. אישור שר האוצר מתקבל רק באוגוסט. ברור לנו היום במצב הנוכחי של המחשוב בבנקים שזה לא יוכל להכנס לתחילה לפני ה-1 בפברואר מכיוון שזה שינוי מערכות.
טל נדב
ישנן הנחיות שנהוגות בכל העולם, שעד אחרי ינואר לא נוגעים בשום דבר שקשור במיגון. הבנקים עצמם גם לא נוגעים בתוכניות שנועדו להביא להם רווח, כלומר הם לא עושים שום שינוי, זאת אומרת לא נוגעים בשום דבר שקשור בהכנת המערכות לצו הזה לפני, אני מניח, תחילת חודש פברואר. לכן אני מבקש לספור את הזמן שנותנים להערכות מסוף ינואר, תחילת פברואר. בינתיים הצו הקיים עומד בתוקפו כך שהכספים מושקעים, זה לא שהדברים הם הפקר. היינו מבקשים לתת מתחילת פברואר חצי שנה להערכות. לפני 3, 4 חודשים תכניות במיגון לא זזות. מכיוון שהמועדים לא יכולים להספר לפני תחילת פברואר, אנחנו חושבים שלא יגרם נזק אם המצב החדש לא יתחיל לחול בתום חצי שנה מתחילת פברואר. עד אז נוהגים לפי המצב הקיים והכספים מושקעים, זה לא שהדברים באוויר.
אלי מונטג
אני מציע, לאור מה שנאמר כאן, לקבוע מועד שתהיה תחולה, אנחנו לא רואים כאן – הראינו בשעתו גם את המכתב של הבנק שהפניתי אותך אליו בשבוע שעבר – איזה שהם שינויים דרסטיים שצריך לעשות. אנחנו מבינים את הנושא של ה-1 בפברואר, כלומר את הנושא של באג 2,0000, ואת זה אמרתי מראש, ואני מודה שאין לנו כאן איזה יהרג ובעל יעבור שאנחנו צריכים לעשות את זה מהיום למחר. לאור ההערה הזאת, אני מציע שהתחילה תהיה מ-1 באפריל.
אבי דבלה
לטפל במערכת מיגונית זה לא טיפול במערכת אחת שאתה עושה בה שינוי, אלא זאת מערכת בכלל לא פשוטה, כי יש דברים שהם לא כתובים בחוק ואנחנו מקיימים אותם מתוך הכרה של טובת הלקוח.
היו"ר אלי גולדשמידט
מה תגובת האוצר?
אלי מונטג
קשה לי מאוד לשלוף מהשרוול את התשובה לשאלה אם הבנקים יכולים לעמוד בזה או לא יכולים לעמוד בזה. לנו נראה, מתוך הנסיון שלנו, שלתת עד 1 באפיל זה בהחלט סביר.
היו"ר אלי גולדשמידט
אני מציע שנקבע את זה ל-1 באפריל, ואם תהיה בעיה והבנקים לא יוכלו לעמוד בזה בטווח של חודשיים לפני התאריך, תפנו אל האוצר, ואני מניח שאנחנו נאשר דחייה נוספת כדי שתוכלו להערך לזה בצורה טובה.
טל נדב
אני בכל זאת רוצה לומר שלפני פברואר לא נדע כמה זמן נדרש לכך, כי היום לא נכנסים לזה.
אלי מונטג
את הנושא של תכניות חיסכון, תכניות המשך שעוד יבואו לכאן, האוצר רוצה ב-1 ביולי. כל הנוסח שלנו היה בנוי על מה שהאוצר עושה. מקודם הודעתי על שינוי לאור העובדה שזה יכנס קודם.
היו"ר אלי גולדשמידט
אתה רוצה לחזור לניסוח הקיים?
אלי מונטג
אם זה אחד ביולי או אחד ביוני זה כבר לא משנה, זה יכול להיות אחד ביולי עם הניסוח המקורי.
היו"ר אלי גולדשמידט
אז זה יהיה 1 ביולי.
אלי מונטג
זה מתוך ביטחון שמשרד האוצר עד ה-1 ביוני גומר את נושא תכניות ההמשך.
שולה מישלי
אם תכניות ההמשך לא יעבדו, אז אין טעם לקשור בין השניים. אנחנו את התיקון שלנו נעשה ונחזור לוורסיה הקיימת.
היו"ר אלי גולדשמידט
בינתיים אנחנו מאשרים את זה לפי הוורסיה החדשה.
שולה מישלי
שיהיה ברור, חוץ מתכניות החיסכון, אם אי אפשר יהיה, הכל עובר.
היו"ר אלי גולדשמידט
אנחנו מאשרים את הצו AS IS, אם תרצו לשנות את סעיף 3 בגלל שהאוצר לא יהיה מוכן, אז תחזרו אלינו ואנחנו שוב נחזיר את הניסוח הקיים.
טלב נדב
נושא נוסף שעלה בדברי הפתיחה של עורך דין מונטג, שאולי הוא יותר ברמה העקרונית, שהצו הזה מתבסס כולו על קשר ברמת הפיקדון הבודד. לפעמים זה די אבסורד, כיוון שאם יש ללקוח בבנק באותו סניף 3 פקדונות שונים, שבשנים הוא פעיל ובחשבון אחד שיש שם איזה 40000 שקל הוא החליט שהוא לא רוצה לנגוע בכלל, אז למרות שיש לי איתו קשר בפקדונות אחרים, אני מחייב לגבי אותו פקדון שאין לי איתו קשר לעשות את כל הכלים. נכון שאפשר לומר שאם הוא בין כה נכנס לסניף אז שיקח לתשומת ליבו את הפקדון ונפטר מהעניין, אבל זה עדיין יוצר אבסורדים. לקוח נוסע לחו"ל, משאיר הוראות לגבי חלק מהפקדונות ולגבי החלק האחר הוא בכוונה לא משאיר, ואני מחוייב בגלל אותו פיקדון לכל המערכת. השאלה היא אם לא כדאי לתת את כל חובת הקשר ברמה הסניפית, כלומר אם אין קשר איתו באף פיקדון שמתנהל באותו סניף.
היו"ר אלי גולדשמידט
אני הייתי הולך לכיוון אחר, שזה שוב מחייב שינוי בחוק, והוא לאפשר ללקוח באופן פוזיטיבי להגיש תצהיר, שגם אם הוא בחו"ל, באמצעות ייפוי כוח או משהו מהסוג הזה, הואיוכל לבוא ולומר: אני לא רוצה שתעשו ולא רוצה שתפעלו על פי הכללים של בנק ישראל וכו'.
אנא שניידר
זה במסגרת תיקון החוק.
היו"ר אלי גולדשמידט
אנחנו נגיש בעניין הזה הצעת חוק. אני חושב שזה שייך לשינוי. אני מסכים שמותר למי שבאמת רוצה לא לקבל ריבית, אבל הוא צריך לבטא את זה באופן פוזיטיבי.
טל נדב
ישנה הגדרה של השקעה כאשר מדובר בפקדון ניירות ערך, סעיף 3(6). כאן מדובר על כך שאם הפיקדון הוא ללא תנועות הצו קובע איך ישקיעו את זה: או שתמשך אחזקת ניירות הערך, או שהכספים שיתקבלו בגינם יושקעו באותו נייר וכן הלאה. לפעמים יש מצב שנפגע רק חלק מהנייר, פדיון חלקי מה שנקרא, לכן אנחנו מבקשים שתהיה אפשרות להמשיך ולהשקיע באותו נייר, כי לפעמים לא נפדה נייר באופן מלא, יש גם נירות נלוות שתפדו לשיעורים. אם יש מצב שנייר נפדה באופן חלקי, הדרך הכי טובה היא להשקיע את התמורה מהפדיון החלקי באותו נייר. לכן אנחנו מבקשים פה לתקן בסייפא של הסעיף: "כספים שיתקבלו מפדיון סופי של ניירות ערך".
היו"ר אלי גולדשמידט
התקבל.
טל נדב
היום ישנה אפשרות להשקיע בניירות ערך זרים, דבר שנפתח באופן פשוט יחסית. לפי מה שמוצע בצו, אם נפדה לה ערך זר, צריכים להשקיע את זה בפקדונות במטבע ישראלי. השאלה היא אם לא היה עדיף לאפשר פה את האפשרות להקיע בפקדון באותו מטבע חוץ שבו היה עקוב הנייר ולאו דווקא במטבע ישראלי.
אלי מונטג
חלק מהמגמה שלנו בצו הזה זה לפשט את הדברים. לגבי פקדון ניירות ערך יוצא, שאם יש סיטואציה כפי שעורך דין נדב אמר, שיש השקעה בנייר ערך בנסד"א, למשל, והתאגיד התפרק ואחרי איזה 15 שנה מתקבלים כספים כתוצאה מפירוק התאגיד – כי הרי הכספים האלה מתקבלים אחרי זמן רב – והפקדון הוא פקדון ללא תנועה, אנחנו מאפשרים את המצב כמו בכל ניירות הערך, בין שהם ישראלים, בין שהם זרים, בין שהם במטבע ישראלי, בין שהם במטבע חוץ. אתה מבקש שבמקרה הספציפי הזה ישקיעו במטבע חוץ ולא בצמוד מדד. לנו היה נראה שלא כדאי להפריד, ולמען הפשטות לתת הוראה אחת לגבי כולם.
היו"ר אלי גולדשמידט
במקרה הזה איזה אינטרס של הבנק עובד?
טל נדב
כאשר הלקוח השקיע בנייר ערך זר, סימן שהוא רצה את הצמידות לאותו סוג של מטבע זר ולכן השתחרר נייר במטבע זר להשקיע באותו נייר. אין פה שום אינטרס של הבנק.

סעיף 6 מדבר על כספים שמותר לבנק להשאיר בחשבון לצורך פרעון של מיסים שונים, גם עמלות וגם הוראות מהלקוח. בסעיף 6 הקיים היום בצו היה כתוב שהבנק גם יכול לאשר כספים לפרעון חוב שקיים בבנק.
אלי מונטג
אנחנו פשוט לא מבינים מה שכתוב שם, ולא מצאנו שום טעם בסעיף הזה. אני לא חושב שיש בעיה לפרעון חוב, אם אתה משקיע בהשקעות לפי צו הנגיד, לגבות את זה בדיוק באותה מידה כפי שאתה משאיר את זה בדולרים לשלושה חודשים.
טל נדב
אבל פה זה לא מנוסח כך, כי בסעיף 6 הקיים כתוב: אם קיים חוק, אפשר להשקיע כך וכך. פה זה בכלל לא מוזכר. פה סעיף 6 מתייחס לתשלומים שהלקוח הורה לשלם ולעמלות.
אלי מונטג
אין לסעיף 6 היום שום משמעות. אני לא יודע מה כתוב בו.
חביבה דהן
נקודת המוצא היא רק לא להזיק לאף אחד וליצור את הכסף הזמין כדי לשלם חוב. אתה יוצא מנקודת הנחה שהחוב כבר עמד לפרעון. בהנחה שהאיש עד היום שילם את ההלוואה לחצי שנה או לשנה והפקדון שהיה לו הוא לשנתיים, בשביל מה לי להפקיד לו לשנתיים ובעוד חצי שנה לשבור לו, זה לא סביר.
אלי מונטג
אבל אם ביצוע התשלומים צפויים בתוך 6 חודשים את יכולה להשאיר. אם יש לך חוב לעוד שנה תשקיעי, ואחר כך תשקיעי בצורה אחרת.
חביבה דהן
אז אתה מכניס אותנו לסעיף תשלומים, שהיה עד היום בדרך כלל מיועד בהוראות קבע של הלקוח או בהוראות כספים ולא ביחסים עם הבנק.
אלי מונטג
אני לא מבין את מה שכתוב היום בסעיף, אני לא מבין למה הוא נועד, ואני חושב שמה שכתבתי עונה לך על חוב ל-6 חודשים, אלא אם כן יש עם זה בעיה.

אני דבלה:

בפקודה הקיימת לצו הקיים יש דברי הסבר, שהם בעצם מפרטים כל מה שלא ברור בפקודה עצמה. בדברי ההסבר של בנק ישראל התייחסו אך ורק לתיקונים המפריעים. מה שאני מציע זה לערוך את כל דברי ההסבר לפי הפקודה החדשה, זאת כדי למנוע אי הבנות מצד המשתמשים.
אלי מונטג
התשובה לכך היא שזה לא שייך לוועדת הכספים. בוועדת הכספים אנחנו מאשרים את הצו עם שינוייו המהותיים והסבריו המשפטיים, אחר כך הפיקוח על הבנקים עושה את כל מה שהוא צריך לעשות.
אבי דבלה
לסעיף 5 – השקעה חלופית, אנחנו רוצים פה להוסיף בנוסף לסעיף 3(1) גם את סעיף 3(4). לגבי הסכום, אלי, אתה הצעת שזה יהיה 250 דולר, ואנחנו חושבים, אחרי שקיימנו דיון בנושא, שעל מנת ליצור אחידות או אי הבנות במערכת צריך לעשות את זה 2000 שקל.
אלי מונטג
אנחנו חושבים שבשקלים יש יותר מקום להגן על הלקוח.
היו"ר אלי גולדשמידט
אני מציע לחברינו בוועדה לאשר את הצו עם התיקונים שאושרו כאן. מי בעד, ירים את ידו?

ה צ ב ע ה

בעד - הרוב
אושר


ב. הצעת חוק פסיקת ריבית והצמדה (תיקון מס' 8)
(ריבית פיגורים ותיקונים שונים), התשנ"ח – 1998)
ימימה מזוז
המטרה הראשונה של התיקון הזה בחוק היתה למנוע או לייתר את הצורך בעדכון שיעורי הריבית גם בחוק פסיקת ריבית והצמדה וגם בחוק הוצאה לפועל. היתה תקופה שזה לא היה מעודכן וזה לא היה תלוי במדד. הריבית בחוק פסיקת ריבית היתה לא צמודה, ואז עדכנו את זה ואז זה היה גבוה מידי. הם עדכנו את זה בשיעורים שהיו רלוונטים כמה שנים קודם לכן, וזה נתקע עם שיעורים של 8% צמוד בפסיקת ריבית והצמדה ו-10% בחוק הוצאה לפועל, ואז שתקנו את זה שוב זה לקח כמה שנים טובות, ומאז 1994 הם לא תקנו את זה. הרעיון הבסיסי הוא לקבוע נוסחה אוטומטית לעדכון, כך שלא יהיה צורך בצו של שרים, בהתייעצות עם שר האוצר, בהתייעצות עם שר המשפטים ובאישור ועדת חוקה. זה דבר שלוקח הרבה מאוד זמן ולא תמיד מתאים את עצו לשינויים. לכן הרעיון הוא לקבוע בתקנות נוסחה שתהיה רלוונטית לכל אחד מסוגי הריבית ועוד לריבית צמודה ולריבית שקלית נומינאלית, ואולי ריבית קצת יותר גבוהה לנושא על הוצאה לפועל.

בהמשך יש גם תיקון לחוק חוזה הביטוח, שגם שם יש את אותה ריבית של 4% שקיימת היום בחוק פסיקת ריבית והצמדה, ואז אותה נוסחה תחול גם על חוק חוזה הביטוח. זה הדבר העיקרי שבגינו מוצע התיקון הזה.
היו"ר אלי גולדשמידט
עכשיו זה מחייב התייעצות עם שר המשפטים והנגיד ואישור שלנו.
ימימה מזוז
זה תקנות, זה לא קביעת שיעורים. היום הרעיון הוא שתהיה נוסחה לקביעת ריבית מהסוג של עלות הדיור של אגף הממשלה לתקופה מסויימת. בנק ישראל מפרסם מפעם לפעם. יכול להיות שלעניין הזה יוסיפו עוד יותר כי יהיה אלמנט של פיטורים ולכן הריבית תהיה יותר גבוהה. זאת הנוסחה. אחת לכמה חודשים יפרסמו הודעה בדבר שיעורי הריבית הרלוונטים.
היו"ר אלי גולדשמידט
מדובר בעצם על שני חוקים יחידים שאתם עושים לגביהם תיקונים עקיפים. זה יבוא במקום הסיפור של 16%
ימימה מזוז
יש 4% לשנה שזה הריבית הצמודה של חוק פסיקת ריבית והצמדה, יש 16% בסעיף 4 לחוק, שזה הריבית השקלית הנומינאלית, ויש גם ריבית גדולה שהיא נמצאת בסעיף 4(ג).
אלי מונטג
בסעיף קטן 4(ג) נאמר שעל חיובים במטבע חוץ או צמודי מטבע חוץ רשאי בית המשפט להוסיף ריבית בשיעור שלא תעלה, נדמה לי, על הריבית שמשלם בנק ישראל לפקדונות במטבע חוץ של תושבי ישראל לשנה. אנחנו מ-1992 מבקשים להוריד את זה כי הפסקנו לשלם על זה ריבית מסיבות מוניטריות.
ימימה מזוז
מה שעשו זה לקחו חשבון דולרי ושמו עליו 16% ריבית.
היו"ר אלי גולדשמידט
המסלול שקיים היום הוא מסלול שבעצם הופך בהרבה מקרים את התביעה לבית משפט או אי תשלום חוב בהוצאה לפועל להלוואה הכי נוחה במשק.
אלי מונטג
אם זה הצמדה ב-4% והיום לוקחים 6% אתה צודק.
היו"ר אלי גולדשמידט
יש מצב שאתה מגיש היום תביעה לבית משפט נגד חייב, החייב לא משלם את הכסף ואני יכול לקראת סוף התהליך להתפשר ואז בכלל יש מעט מאוד ריבית. השאלה היא אם לא צריכה להיות טמונה פה איזו שהיא אפשרות לבית משפט לשקול הטלת סנקציה של ריבית, או ריבית פיגורים כזאת שלחייב לא יהיה כדאי לספק את המשחק הזה? האם המקום הרלווננטי לקבוע את שיעורי הריבית זה דווקא בוועדת הכספים ולא בוועדת חוקה, כי ועדת חוקה רואה את הצד המשפטי ואנחנו רואים רק את הצד הכספי?
יהודה לנדא
החוק תוקן ב-1989 והעלה את זה ועשה צמוד פלוס 8 ו-10, ואז היו לנו 4 שנים שבהן החוק הקודם חל ולא עשינו התאמה.
ימימה מזוז
הורידו את זה לריבית שקלית לא צמודה ל-8%.
יהודה לנדא
אז יש את הבעיה שמ-1992 לא משלמים ריבית בכלל, ובחוק יש אות מתה שקיימת כבר שנים ארוכות, שאומרת: תשלם מה שבנק ישראל משלם. אין ספק שהחוק מפגר אחרי ההתקדמות. הבעיה פה היא בעיה שחורגת לדעתי מאלמנטים כלכליים. כמה מחמירים בשיעור התוספת עם אנשים שחייבים בהוצאה לפועל, למשל מעבר לחכות בחוב שאיננו פסוק, זה דבר שהוא לא אלמנט כלכלי, יש בו אלמנט חברתי מהותי.
אלי מונטג
לכן באה ההתייעצות עם שר המשפטים באותם סעיפים. שר המשפטים לא בא לתת את ההיבט הכלכלי אלא בא לתת את ההיבט האחר. זו לא סתם קביעה של שר האוצר על פי הריבית במשק אלא היא צריכה להתחשב גם באלמנט של משרד המשפטים.
יהודה לנדא
השאלה היא אם המנגנון שמוצע פה איננו מנגנון שיהפוך משהו שיש לו השפעה למשהו שאין לו השפעה. תחשבו כמה מיליארדים של שקלים מסתובבים במערכת הגבייה בהוצאה לפועל ונמצאים בתהליך של תביעה בבתי המשפט. האם זה המנגנון שצריך לקבוע כמה אותם עשרות או מאות מיליארדים ישאו ריבית והצמדה?
ימימה מזוז
צריך לזכור שהריבית הזאת נפסקת גם על סיכסוכים לגיטימיים לחלוטין ולכן היא לא צריכה הרבה. לפעמים אי אפשר לדעת אם לא עושים אבחנה מדוייקת של כל מקרה, שאין לנו אפשרות לעשות את זה פה.
היו"ר אלי גולדשמידט
אז יש שפיל לבית משפט.
ימימה מזוז
הבעיה היא שהשפיל הוא מסוכן.
היו"ר אלי גולדשמידט
למה הוא מסוכן?
ימימה מזוז
השפיל קיים כבר היום. הריבית משנים 1989 עד 1994 היתה מעל ומעבר לכל ריבית סבירה. הריבית במשק היתה באיזור של 3%, 4% צמוד, ובתי משפט פסקו 8%, ואז היה באמת עסק נחמד מאוד למי שלא רצה לקבל כסף ודחה את התשלום וקיבל עליו ריבית צמודה. לכן בתי המשפט פסקו את זה כעניין של שיגרה. בתי משפט, למיטב ידיעתי, כל הזמן פוסקים את הריבית המקסימאלית כריבית שאין ביכלתה, לכן כאשר נותנים להם שיקול דעת הם לא יודעים מה לעשות איתו מכיוון שזאת לא התמחות באיזה שהוא דבר מסויים זה כל פסק דין.
היו"ר אלי גולדשמידט
בשביל זה יש עורכי דין שמופיעים, יש שלב של דיון בהוצאות, וכאשר בית משפט מציע למסקנה שהסכסוך הוא לגיטימי אז באמת הריבית צריכה להיות הריבית במשק כדי לשקף את המצב במשק.
ימימה מזוז
גם זה לא 100% נכון. צריך לקחת בחשבון שגם בסכסוך לגיטימי יש צד שהיה יכול לקבל על זה ריבית זכות, ויש צד ששילם על זה ריבית חובה, ולכל אחד מהם יש מחיר אחר לכסף.
היו"ר אלי גולדשמידט
אין צדק אבסולוטי. סך הכל בחיים יש מצב שיש חוב, שאתה מפצה את הנושה במסגרת ריבית השוק שהאות הריבית האלטרנטיבית שלו.
ימימה מזוז
אבל הריבית האלטרנטיבית שלו יכולה להיות חובה או זכות.
היו"ר אלי גולדשמידט
גם שאת מחזירה כסף למס הכנסה לנישום, את מחזירה אותו עם ריבית, בלי קשר לשאלה אם הוא מימן את עצמו ביתרות חובה או לא. את כמדינה לא איכפת לך מה קרה לו כתוצאה שלקחת ממנו מס הכנסה.
ימימה מזוז
אני אומרת שיש כאן פשרה.
היו"ר אלי גולדשמידט
ישנה פשרה, והריבית צריכה להיות ריבית שמייצגת במקרה של סכסוך לגיטימי את הממוצע. כאשר ברור לבית המשפט שבאופן חד משמעי האיש לא שילם את החוב ורצה ללכת לבית משפט כדי לדחות את תשלום החוב שלו ולהנות בסוף מריבית שהיא ריבית ובצורה זאת להרוויח, אז הוא השתמש לרעה במערכת המשפטית. למה להשאיר את הריבית במסגרת הזאת?
יעקב ליצמן
קשה להבחין.
היו"ר אלי גולדשמידט
למה? יבואו שני צדדים, יטענו בפני השופט והשופט יקבע. אנחנו סומכים על השופטים. אנחנו תמיד חכמים על החייבים, זה באופן טבעי הרבה פעמים יש נושים שצריכים לרחם עליהם, כיוון שהחייבים הם החזקים והם משחקים עם הנושים. הנושה יכול להיות אדם פרטי והחייב יכול להיות גוף חזק, ואז הגוף החזק ימשוך את הגוף החלש לבית המשפט והוא יצטרך לשלם על זה ריבית. ערב שרוצה לחזור לחייב ויום אחד תבעו אותו כערב והוא תובע בחזרה את הכסף מהחייב, זאת דוגמה של נושה מסכן וחייב שדפק את הנושה. האם צריך להסתפק בהתייעצות עם שר המשפטים ואין מקום לעשות באישור שר המשפטים? האם לא כדאי להעביר את האישור של הצו הזה לוועדת חוקה ולא לוועדת כספים?
יהודה לנדא
האם אין מקום לפרסם מבעוד זמן את השינוי כדי לקבל את התגובות של הציבור לעניין הזה, כי כאשר זה מגיע לוועדת הכספים זה ברגע אחרון?
ימימה מזוז
זה נכון לגבי כל התקנות שמגיעות לוועדת הכספים.
דניאל וקס
היום בחוק ההוצאה לפועל כאשר מדובר על שינוי ריבית, אומר סעיף 87א' – זה סעיף שרוצים לבטל אותו – שר המשפטים בהתייעצות עם שר האוצר ובאישור ועדת החוקה רשאים לשנות את שיעורי הריבית הקבועים בסעיף 10. זאת אומרת שהמצב הנוכחי שקיים בחוק הוא שוועדת חוקה עוסקת בזה ולא ועדת הכספים.
ימימה מזוז
התקנות המוצעות הן תקנות טכניות. הן באות לקבוע נוסחה מהסוג שקובעים בנוסחאות לחישוב ריבית בתקנות של תוכניות חיסכון, של איגרות חוב. זה ממש לא עניין לוועדת חוקה. החוק בא ואומר שבית המשפט בא ונותן את ספק הדין, אותו סכום שפסק, בין אם זה פיצויים ששם אלמנט העונשי יכול להיכנס, שאתה צריך לשלם עליו הפרשי הצמדה וריבית או ריבית שקלית ולכן הוא מאוד מאוד טכני, ובין אם זה משהו אחר. יש שלב שזה הוצאה לפועל, ועל הוצאה לפועל יש ריבית אחרת. משרד המשפטים חשב שאין לו את הכלים לקבוע ריביות כי הוא לא מבין בזה, אז אנחנו מתייעצים איתם כדי לקבוע.
היו"ר אלי גולדשמידט
אבל השופטים צריכים להבין.
אלי מונטג
לא.
היו"ר אלי גולדשמידט
השאלה היא אם משרד האוצר מפעיל את שיקול הדעת במערכת בתי המשפט של כמות השימוש לרעה בהליכי הוצאה לפועל. משרד האוצר זה לא מתפקידו לעשות את שיקול הדעת הזה.
אנה שניידר
הנושא הכללי היה צריך להיות באישור ועדת הכספים. אני מצטרפת לימימה בזה שלפי חוק יסוד: משק המדינה חוזים מסוג זה צריכים להיות מאושרים על ידי ועדת הכספים. אישור של שיעור בדרך חישוב של ריבית צריך להיות בוועדת הכספים. אני הייתי קובעת כאן שהחישוב יהיה בקביעת שר האוצר ושר המשפטים, כמו שיש נושא של קביעת ארנונה או מחירי מים ששני השרים ביחד צריכים לבוא להתייעץ.
ימימה מזוז
אין לי בעיה שנכתוב בהסכמת שר המשפטים.
אנה שניידר
לא, לאישור.
ימימה מזוז
זה מכביד נורא. בהסכמת שר המשפטים זה אותו דבר.
היו"ר אלי גולדשמידט
המגמה היא לא להכניס את ועד חוקה לתמונה, אבל לפחות שנדע שבתהליך החשיבתי של קביעת גובה הריבית גם שיקול הדעת של משרד המשפטים נמצא בפנים ולא ברמה של התייעצות.
ימימה מזוז
ברמה של התייעצות זה בעיני מספיק, כי ההתייעצות בין שני שרים זה ברמה של הסכמה.
היו"ר אלי גולדשמידט
יכול להיות שהיה צריך ליצור טכניקה של אישור של שתי הוועדות במשותף, אבל אין דבר כזה.
סמדר אלחנני
אני ביקשתי לפני כמה שמנגנון קביעת הריבית יהיה הרבה יותר גמיש לתנאי השוק ולא יהיה מה שקרה בשנים שלאחר הפסקת האינפלציה הגדולה. מה שפה את אומרת זה שהנוסחה A+B כפול C חלקי 2 ושורש בריבוע של הדבר הזה יהיה בוועדת הכספים, אבל אם לא תגיע הנוסחה זה אומר שאנחנו חוזרים למצב הקיים היום. האם יש כבר את הנוסחה? את הנוסחה, שלא אתם תעשו אותה, אני מניחה שיעשה שר האוצר או החשב הכללי ולא הלשכה המשפטית.
אנה שניידר
אבל זה יהיה צו.
סמדר אלחנני
הנוסחה תהיה צו.
היו"ר אלי גולדשמידט
התשובה היא לא.
ימימה מזוז
הנוסחה היא נוראה פשוטה, וכבר כתבנו כמוה בכל מיני עניינים אחרים כך שלי אין בעיה מחר לנסח את הנוסחה, השאלה מה מעבר לנוסחה.
סמדר אלחנני
כמה יצא מהנוסחה הזאת? היתרון של הנוסחה זה העוגן, והשאלה היא מה מעבר לעוגן. אני חושבת שהיו כבר בעבר ועדות משותפות.
היו"ר אלי גולדשמידט
אבל לא של ועדת חוקה ועדת כספים. אני מקבל את ההצעה של אנה לעשות UPGRADING למעמד שר המשפטים מרמה של התייעצות לרמה של הסכמה, ואז אני לפחות רגוע שהצד המשפטי ולא רק הצד הכלכלי קיבל ביטוי מקביל, שווה ערך לצד הפיסקלי או המוניטרי של שר האוצר. האישור יהיה במסגרת ועדת כספים. נצטרך קצת לחשוב על אינטרסים של ועדת חוקה.
יהודה לנדא
יש כאן ניכוי שמתייחס לתיקון הריבית העודפת על שיקים. הרי היום שיק בתהליך, להבדיל ממניה רגילה, מקבל ריבית של הוצאה לפועל. הם היום מציעים להשוות את השיק למניה רגילה, למרות שמבחינה תאורטית שיק הוא פסק דין על תנאי. ההנחה היא שיש לך פסק דין ולכן צריכה להיות ריבית צמודה גבוהה יותר.
היו"ר אלי גולדשמידט
האם דינו של שיק, לצורך העניין, כפסק דין?
ימימה מזוז
ה-5% זה חוק ההוצאה לפועל, זה האחוז הנוסף. את הריבית הזאת אנחנו מעבירים מחוק הוצאה לפועל לחוק הזה. המטרה העיקרית של העברה הזאת היא לחייב את המדינה בריבית של הוצאה לפועל, כאשר דיני ההוצאה לפועל לא חלים על המדינה כאשר אנחנו מעברים את זה לחוק פסיקת ריבית והצמדה.
היו"ר אלי גולדשמידט
מה נהייתם לארג'ים כאלה?
ימימה מזוז
אין סיבה שזה לא יחול על המדינה. מה שעשינו זה העברנו את העיקרון של ריבית על ההוצאה לפועל לתוך חוק פסיקת ריבית והצמדה. לכן ההפנייה לגבי שיקים היא במקום ה-5% שהיה בהוצאה לפועל, לריבית שתקבע פה לעניין הוצאה לפועל.
יהודה לנדא
זה לא מה שכתוב. ברגע שאתם מבטלים את התפנית מ-81א לגבי שיקים, אז זה כבר לא מבטיח שבצו הזה תקבעו שזה יחול עליו כמו בהוצאה לפועל. תבדקי את זה.
ימימה מזוז
אני אבדוק.
היו"ר אלי גולדשמידט
ימימה, את מוכנה לקבל את הניסוח כפי שאמרנו.
ימימה מזוז
אני חושבת שאת זה צריך לשאול את משרד המשפטים.
היו"ר אלי גולדשמידט
אני כמי שצריך לשנות את החוק לא מוכן לתת את כל האחריות לשר האוצר.
ימימה מזוז
אז לפי דעתי צריך לכתוב במקום בהתייעצות הסכמה.
אנה שניידר
אם אתה כותב הסכמה, הם לא יכולים לבוא לכאן אם אין ביניהם הסכמה ולכן זה פותר את הבעיה. עכשיו יש את השאלה האם ההסכמה תהיה רק של שר המשפטים או גם של נגיד בנק ישראל.
אלי מונטג
אנחנו לא רוצים ששר האוצר יהיה כפוף להסכמתו של נגיד בנק ישראל.
אנה שניידר
הנוסח יהיה: "קבע שר האוצר בהסכמת שר המשפטים ובהתייעצות עם נגיד בנק ישראל ובאישור ועדת הכספים של הכנסת".
דניאל וקס
מכיוון שבחלק מסעיפים נאמר מה שאמרנו עכשיו בנושא של שר המשפטים ובחלק לא נאמר, צריך להשוות את כל הסעיפים כך שהנוסחה הזאת תופיע בכל הסעיפים.
היו"ר אלי גולדשמידט
את זה אפשר לתקן בניסוח. תעביר לגברת אנה שניידר ולגברת ימימה מזוז את ההערות הניסוחיות. אם מדובר בהערות שהן לא מהותיות לעניין ואם זה מוסכם עליהן ועליך אז זה יכנס לתוקף.
אנה שניידר
סעיף 1: "בחוק פסיקת ריבית והצמדה, התשכ"א-1961 (להלן – חוק העיקרי), בסעיף 1, בהגדרה "הפרשי הצמדה וריבית", במקום "בשיעור של 4% לשנה" יבוא "בשיעור ובדרך חישוב שקבע שר האוצר בהסכמת שר המשפטים בהתייעצות עם נגיד בנק ישראל ובאישור ועדת הכספים של הכנסת".
היו"ר אלי גולדשמידט
מי בעד?

ה צ ב ע ה

בעד - הרוב

אושר
אנה שניידר
2. בסעיף 4 לחוק העיקרי – (1) "בסעיף קטן (א), במקום "יהיה 16% לשנה" יבוא "וכן שיעור ריבית הנפסקת על סכום אשר יש לשלמו במטבע חוץ או במטבע ישראלי כשהוא צמוד למטבע חוץ, יהיה בשיעור ובדרך חישוב שקבע שר האוצר בהסכמת שר המשפטים בהתייעצות עם נגיד בנק ישראל ובאישור ועדת הכספים של הכנסת".
היו"ר אלי גולדשמידט
מי בעד, ירים את ידו?


ה צ ב ע ה

בעד - הרוב

אושר
אנה שניידר
(2)"בסעיף קטן (ב), המילים "בצו לפי חוק הריבית (שינוי שיעורים)" התשל"ג-1972 – יימחקו".
היו"ר אלי גולדשמידט
מי בעד?

ה צ ב ע ה

בעד - הרוב

אושר
אנה שניידר
(3)סעיף קטן (ג) – בטל.
היו"ר אלי גולדשמידט
מי בעד?

ה צ ב ע ה

בעד - הרוב

אושר
אנה שניידר
3. בסעיף 5 לחוק העיקרי – (1) בכותרת השוליים אחרי "תקופת הריבית יבוא "הריבית פיגורים". את יכולה להסביר מה זה.
ימימה מזוז
אנחנו מחליפים את סעיף קטן ב שקיים ומוסיפים כאן את ב ו-ג מחוק ההוצאה לפועל.
אנה שניידר
עכשיו סעיף 5 לחוק יתייחס לא רק לתקופת הריבית אלא גם לריבית פיגורים. זה פשוט תיקון טכני. מתקנים את הכותרת של הסעיף, כלומר מוסיפים בכותרת ריבית פיגורים, והדבר הזה מקבל ביטוי בסעיפים קטנים (ב)ו-(ג) החדשים.

(2) במקום סעיף קטן (ב) יבוא: "(ב) תשלום שנפסק לבעל דין ולא שולם על ידי החייב במועד הפרעון, ייתווספו עליו, ממועד הפרעון עד מועד התשלום בפועל – הפרשי הצמדה בצירוף ריבית צמודה בשיעור ובדרך חישוב שקבע שר האוצר בהסכמת שר המשפטים ובהתייעצות עם נגיד בנק ישראל ובאישור ועדת הכספים של הכנסת".
היו"ר אלי גולדשמידט
מי בעד?

ה צ ב ע ה

בעד-רוב
אושר
אנה שניידר
(ג) "על אף הוראות סעיף קטן (ב), רשאים רשות שיפוטית או ראש הוצאה לפועל לקבוע לפי בשת החייב ומטעמים מיוחדים שיירשמו שיעור ריבית צמודה שיהיה נמוך מהשיעור שנקבע בתקנות לפי סעיף קטן (ב), לגבי התקופה שממועד הפרעון עד התשלום בפועל, ובלבד שהריבית לא תפחת מהשיעור שנקבע בפסק הדין לתקופה שעד מועד הפרעון".
היו"ר אלי גולדשמידט
מה היה קודם?
ימימה מזוז
זה חוק ההוצאה לפועל. (ב) ו-(ג) הם סעיפים 10א רבתי בחוק ההוצאה לפועל מ-1989, ויש בהם את ה-5%, משום מה נשאר שם 10% ריבית בסעיף השני, שבעצם זאת הריבית הנוספת.
אנה שניידר
האם אין מקום לשקול ריבית בשיעור שונה?
יהודה לנדא
תנו לבית המשפט את שיקול הדעת. לא מדובר פה בהליך של פסיקה של הכנסת, מדובר פה בהליך מנהלתי. אני חושב שלהשאיר כאן שיקול דעת לבית המשפט זה הצעד הנכון.
היו"ר אלי גולדשמידט
סעיף קטן (ג) היה בחוק ההוצאה לפועל?
ימימה מזוז
הוא היה בשיעור נמוך מהשיעור כאן.
היו"ר אלי גולדשמידט
שיקול הדעת של בית המשפט היה גם קיים קודם, אבל הוא היה קיים בחוק ההוצאה לפועל ועכשיו הוא עובר לחוק הזה.
יהודה לנדא
היה כתוב שצריך לקבוע שיעור נמוך יותר.
היו"ר אלי גולדשמידט
כי זה על פי בקשת החייב. כך זה גם בחוק הוצאה לפועל. אני מבין שהבשורה בסעיף הזה, שהמדינה בהוצאה לפועל תשלם עכשיו את האחוז הנוסף, כלומר את ה-5%.
סמדר אלחנני
למה כאשר יש בקשה של החייב יש רק את הריבית הצמודה ולא ריבית לא צמודה?
ימימה מזוז
הריבית בהוצאה לפועל היא לא צמודה, זה ריבית מט"חית.
אלי מונטג
בהוצאה לפועל אפשר להוסיף הפרשי הצמדה בצירוף ריבית צמודה. זה יהיה בשיעור קצת יותר גבוה, שיבטא את הפן העונשי של העובדה שלא שילמו אחרי תקופת הפרעון מה שנקבע בפסק הדין. עכשיו סעיף קטן (ג) מאפשר לפי בקשת החייב להוריד את הריבית, אבל לא יתכן שהוא יוריד גם את ההצמדה עצמה.
דניאל וקס
ההצעה שלנו היא לכתוב שונה, מכיוון שהמסלול בהוצאה לפועל לא חייב להיות על הצמדה, הוא יכול להיות גם על 16% ריבית גם בלי הצמדה, ולכן המילה "ריבית צמודה" לא תמיד קיימת.
ימימה מזוז
היום בהוצאה לפועל יש ריבית צמודה והפרשי הצמדה, אין מסלול אחר. החוק הזה יוצר מסלול של תוספת הפרשי הצמדה בריבית של חוק ההוצאה לפועל.
היו"ר אלי גולדשמידט
יש לנו בקשה להוריד את המילים: "לפי בקשת החייב". אם יש חייב שלא מיוצג על ידי עורך דין ובית המשפט הגיע למסקנה שמן הראוי להוריד את הריבית, אז שנשאיר את זה מטעמים מיוחדים שיירשמו ושבית המשפט יוכל גם מיוזמתו.
ימימ מזוז
אני מסכימה.
היו"ר אלי גולדשמידט
מי בעד סעיף (2)(ב), (2)(ג)?


ה צ ב ע ה

בעד - רוב

אושר
אנה שניידר
4. "בסעיף 7 לחוק העיקרי, בסופו יבוא "בסעיף זה, "קרן" – חוב פסוק והפרשי ההצמדה והריבית לפי חוק זה".
היו"ר אלי גולדשמידט
בשביל מה אנחנו צריכים את זה?
ימימה מזוז
האמת היא שכאשר אני קוראת זה עכשיו אני רואה שזה דבר טכני ואני חושבת שיותר נכון לעשות את זה אחרת. יש פה בסעיף 7: ריבית שנפסקה לפי חוק ותצורף לקרן אחת לשנה. לפי דעתי כל מה שצריך לעשות זה לומר: ריבית וכן ריבית והפרשי הצמדה שנפסקו לפי חוק זה יצורפו לקרן אחת לשנה. זה אומר את הכל, לא צריך הגדרה, כי הגדרה פה היא לא ברורה.
היו"ר אלי גולדשמידט
אבל הקרן היא לא חוב פסוק והפרשי הצמדה? יש פה נושא מאוד מרכזי, ההצמדה והפרשי הריבית יהיו רק על הקרן?
ימימה מזוז
זה אומר שבסוף שנה כל הפרשי הצמדה וריבית מצטרפים לקרן.
היו"ר אלי גולדשמידט
הרעיון הוא שכל שנה מתווספים הפרשי הצמדה וריבית צמודה, וכתוצאה מזה הסכום הופך להיות קרן מחדש.
ימימה מזוז
מה שחסר בסעיף הזה זה ריבית שנפסקה לפי חוק זה תצורף לקרן אחת לשנה. היה צריך לומר גם ריבית והפרשי הצמדה.
היו"ר אלי גולדשמידט
את סעיף 4 אנחנו מאשרים בכפוף לבדיקה.
אנא שניידר
5. בחוק ההוצאה לפועל, התשכ"ז – 1967 – (א) סעיף 10א' – בטל. (ב) בסעיף 81א – (;) בסעיף קטן (א), בסופו יבוא: "בסעיף זה, "הפרשי הצמדה וריבית" – כמשמעותם בחוק".
דניאל וקס
למה לא להשאיר את זה לסעיף קטן (ו)? סעיף קטן (ו) זה סעיף הפרשנות.
ימימה מזוז
מדובר פה על דבר טכני. אנחנו נבדוק את זה.
היו"ר אלי גולדשמידט
הסעיפים האלה יבואו לישיבה נוספת עם ההערות הניסוחיות כפי שהן תושלמנה, ואם תהיה למשרד המשפטים איזו שהיא הערה שהוא לא קיבל, גם אז נתקן אם יהיה צורך. אנחנו מאשרים את סעיף 5 בכפוף לניסוחים האלה.
יהודה לנדא
סעיף 10א הוא הסעיף בחוק הוצאה לפועל שיוצר את יעילות ספק הדין של החוב שאיננו פסק דין. הוא קובע את שיעור הריבית הגבוה יותר. אנחנו הולכים היום לבטל את הסעיף המסמיך שיוצר עליונות לפסק דין, ומעלה את שיעור הריבית אם נוטלים אותו מצד אחד ולא יוצרים איזו שהיא אפשרות חלופית.
היו"ר אלי גולדשמידט
האם עד היום המצב הוא שבית המשפט יכול לפסוק ריבית יותר גבוהה מהקבוע בחוק?
יהודה לנדא
החוק קובע שהריבית תהיה יותר גבוהה. הם לא יוצרים מקור חלופי לעליונות פסק הדין.
ימימה מזון
לא נכון. זה סעיף (ב) ו-(ג) החדשים. אנחנו מחליפים את 10א לכל דבר ועניין. 10א דיבר רק על פסק דין מכיוון שזה חוק הוצאה לפועל, אנחנו מכיוון שהעברנו את זה לחוק פסיקת ריבית והצמדה דיברנו על ריבית פיגורים לכל דבר ועניין, וכל מועד שנקבע תשלום, זאת אומרת בין אם זה פסק דין ובין אם זה בשיק. לכן זה רחב יותר.
היו"ר אלי גולדשמידט
לדעתי זה מרחיב. אנחנו מאשרים את סעיף 5.
ימימה מזוז
בסעיף 81א נאמר: "בתוספת ריבית בשיעור שנקבע בסעיף 4(א) לחוק פסיקת ריבית והצמדה". צריך לומר "בשיעור שנקבע לפי".
אנה שניידר
אנחנו נתקן את זה.
היו"ר אלי גולדשמידט
סעיף 6. בחוק הריבית (שינוי שיעורים), התשל"ג-1972, בתוספת הראשונה, סעיף 6 – יימחק".
ימימה מזוז
חוק הריבית של השיעורים מסמיך את שר האוצר בהתייעצות עם השר הממונה על ביצוע החוק כדי לשנות שיעורים שנקבעו בגופים מסוייים ומנויים בתוספת.
היו"ר אלי גולדשמידט
אנחנו מאשרים את סעיף 6.
אנה שניידר
סעיף 7. בחוק חוזה הביטוח, התשמ"א-1981-(א) בסעיף 28-(1) בסעיף קטן (א), במקום "וריבית בשיעור של 4% לשנה" יבוא "וריבית צמודה בשיעור שנקבע באותו חוק". (2) במקום סעיף קטן (ד) יבוא: "(ד) הוראת סעיף קטן (א) לא תחול על תגמולי ביטוח המשולמים במטבע חוץ או במטבע ישראלי המחושב לפי ערכו של מטבע חוץ, ואולים על תגמולים כאמור תיווסף ריבית כאמור בסעיף 4(א) לחוק פסיקת ריבית והצמדה, התשכ"א-1961, החל בתום 30 ימים מיום מסירת הדרישה למבטח". (ב) בסעיף 46(ג), במקום "ריבית בשיעור של 3% לשנה, יבוא "וריבית צמודה בשיעור שנקבע באותו חוק".
היו"ר אלי גולדשמידט
אתם חייבים לנו הסבר בנושא הזה. כיוון ש(ב) אנחנו לא יודעים מה זה, אנחנו לא מצביעים עליו. אנחנו מאשרים רק את (א)(1) ו(2). בכפוף לסעיף 7(ב), בכפוף לתיקונים ניסוחים ובכפוף להערות משרד המשפטים אנחנו מאשרים את החוק הזה.


הישיבה ננעלה בשעה 12:30

קוד המקור של הנתונים