פרוטוקול

 
הכנסת החמש-עשרה נוסח לא מתוקן

2
ועדת כספים
14.07.99
הכנסת החמש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב ראשון

פרוטוקול מס' 1

מישיבת ועדת הכספים
יום רביעי, א' באב תשנ"ט (14 ביולי 1999), שעה 14:30
נכחו
חברי הוועדה: אלי גולדשמידט - היו"ר
משה גפני
נסים דהן
אבשלום וילן
יצחק וקנין
סאלח טריף
אמנון כהן
מקסים לוי
יעקב ליצמן
רחמים מלול
מאיר פרוש
יוסף יצחק פריצקי
ויצמן שירי
שלום שמחון
מוזזמנים
אברהם בורג - יושב ראש הכנסת
אריה האן - מזכיר הכנסת
מזכיר הוועדה
איוור קרשנר
קצרנית
סיגל גורדון
סדר היום
בחירת יושב ראש לוועדה.
יו"ר הכנסת אברהם בורג
רבותי חברי הכנסת, אני מתכבד לפתוח את הישיבה. זאת הוועדה עם ה"עסיס" הגדול ביותר בכנסת. חברי כנסת ששירתו בוועדה במהלך התקופה, יודעים שזאת הוועדה המשיקה ביותר לרשות המבצעת יותר מכל ועדות הכנסת. יש לה יכולת מניעה וגם יכולת עשייה בתחומים מסוימים. לכן, הוועדה הזאת אטרקטיבית, היא בעלת חשיבות גדולה, חברי הכנסת רוצים להיות חברים בה, וניתן להשפיע בה.

הייתי חבר בוועדת הכספים במשך שנתיים, כמעט לא פתחתי את הפה, אבל שמעתי הרבה מאוד דברים.

הוועדה הזאת היא ועדה חשובה בצורה בלתי רגילה, לא רק משום ההשפעה המוניטרית העצומה שלה, אלא משום שכאשר מסתכלים על הכנסת ועל איכויותיה ועל הכבוד לשלטון, לחוק, על היחסים שתמיד חושדים בכולנו המפוקפקים שבין פוליטיקה לכסף, מסתכלים על הוועדה הזאת.

המבט על הוועדה הזאת לרוב הוא חלון ראווה של הכנסת כולה. לכן, בכל ההקשר הזה, יש לי תחושה גדולה מאוד של כבוד ושל שמחה להציע בפניכם ולהמליץ בפניכם כיושב ראש הכנסת על מועמדותו של חברי, אלי גולדשמידט, להיות יושב ראש ועדת הכספים.

יש לי יעד. אני לא יודע אם יש לי חלק בבחירתו של אלי גולדשמידט לכנסת, אבל היה לי חשוב מאוד, שאלי גולדשמידט יהיה חבר כנסת, עבדתי ועמלתי למען זה ואני מאוד שמח על כך. יש לי שלוש שמחות בכנסת הזאת לגבי חבר הכנסת אלי גולדשמידט. שמחה אחת שהוא נבחר לכנסת, השנייה שהוא לא נהיה שר ונשאר בכנסת, והשלישית - שהוא לא התמודד מולי.

אני חושב שמכל הגלריה של הקואליציה, אין מתאים יותר מחבר הכנסת אלי גולדשמידט כיושב ראש הוועדה הזאת, גם בנועם ההליכות, גם בעומק למידתו את הדברים, גם ביכולת לגשר על פני מים סוערים. אין אדם יותר מתאים ממנו לוועדה סוערת ונמרצת מאשר הוועדה הזאת.

במידה והמלצתי אכן תתקבל על ידי חברי הוועדה, אני מאחל לאלי גולדשמידט, שיזכה להיות יושב ראש כטובים שביושבי הראש שכיהנו כאן. אני גם מאחל לו, שכדוגמתם של חלק מיושבי הראש שכיהנו בוועדה הזאת, הוועדה הזאת תהיה בעבורך קרש קפיצה לתפקידים כלכליים גדולים יותר וחשובים יותר במערכת הממלכתית של מדינת ישראל.

רבותי חברי הכנסת, כיושב ראש הכנסת, אני מתכבד להציע בפניכם את המלצתי על מועמדותו של חבר הכנסת אלי גולדשמידט להיות יושב ראש ועדת הכספים של הכנסת החמש עשרה. מי בעד ירים את ידו.


הצבעה

בעד מועמדתו של חבר הכנסת אלי גולדשמידט להיות יו"ר ועדת הכספים - רוב
נגד - אין
נמנעים - אין
מועמדותו של חבר הכנסת אלי גולדשמידט לכהן כיו"ר ועדת הכספים, נתקבלה.
יו"ר הכנסת אברהם בורג
אני מברך את חבר הכנסת אלי גולדשמידט. אדוני היושב ראש, בבקשה.
היו"ר אלי גולדשמידט
אני מודה לכם על האמון, אני גם חושב שהאמון ניתן בי לא רק על בסיס ההסכם הקואליציוני. אני יודע מחברים רבים פה, שהם נותנים קרדיט ואשראי מאוד גדולים לעבודתי כאן כיושב ראש הוועדה ועל כן המשימה שמוטלת עלי היא מאוד כבדה.

אנחנו נתחיל לעבוד בצורה מסודרת החל מהשבוע הבא. כבר ביום שני יופיע בוועדה שר האוצר והוא יציג את עיקרי הדברים בפני הוועדה.

בשתי מילים אני רוצה לומר לכם מהי תפיסתי לגבי צורת עבודת הוועדה. אני לא רוצה להצהיר הצהרות מרחיקות לכת, אבל אני חושב שהוועדה איננה כלי להעברות תקציביות. אני לא רואה אותה ככזו. העברות תקציביות הן חלק מפעולת הוועדה הזאת, זאת פעולה לגיטימית, הממשלה לא יכולה לבצע העברות ללא אישור הוועדה.

אני באמת מתכוון - אשמח אם תוכלו לסייע בידי - להפוך את הוועדה במה לליבון הבעיות הכלכליות/ חברתיות האמיתיות של מדינת ישראל. בענין הזה, בלי הבדל סקטור, גוף כזה או אחר, אני חושב שאם אנחנו נעשה את העבודה בצורה מעמיקה, אני משוכנע שהוועדה הזאת תוכל להפוך להיות אחד מהצירים הכלכליים המרכזיים במשק הישראלי.

מטבע הדברים יש לנו נחיתות מסוימת כלפי הרשות המבצעת. משרד האוצר משופר בעזרה, בפקידות - אגב, פקידות מצוינת - עם יכולת רבה מאוד, יועצים רבים, יועצים כלכליים, יועצים משפטיים, אנחנו עניים מאוד במובן הזה. זה מטיל עלינו משימה הרבה יותר קשה. גם חבר כנסת שצריך להתכונן לדיונים מבקש ללמוד את החומר לפני כן. אם יורשה לי להגיד שבחו של אדם בפניו, כיושב ראש ועדת כלכלה הכרתי את חבר הכנסת נסים דהן, שכל חומר שהיה בפני הוועדה הוא ידע אותו יותר טוב מאלה שהציגו את החומר. הוא למד בבית את החומר בצורה מאוד יסודית. על ידי כך יכולנו לתת "קונטרה" אמיתית, ולא "קונטרה" בשביל להכעיס אלא באמת לעמוד מול אנשים שמציגים נושא ולהוכיח בקיאות בנושא ולהתמודד התמודדות ענינית על הנושא. אני מאוד מקווה שכך אנחנו ננהג.

אני רוצה לומר דבר אחד נוסף. אני מצר על כך שחברי הליכוד לא נמצאים כאן היום במסגרת ההחרמה שהם עושים על כל תהליך בחירת הוועדות בכנסת. אני חושב שזה מיותר, אני מכיר פחות או יותר מה היה בנבחי המשא ומתן, ולדעתי הצעד קיצוני מאוד.

חוויתי בוועדה הזאת הרבה מאוד ימים של התנגחויות מאוד קשות בין אנשים. אנחנו פה מתמודדים על סדרי עדיפויות בחברה הישראלית והרבה פעמים יש מתח, יש כעסים ויש צעקות. אני מאוד מקווה שנוכל לקיים את הדיונים ברוח טובה, בהבנה, מתוך רצון אמיתי של כל אחד מאתנו להמשיך.

כוונתי - וזה חידוש מסויים בחיי ועדת הכספים - לפתוח אותה הרבה יותר לתקשורת, לא משום שאני חושב שאנחנו צריכים להצטלם, אלא משום שאני חושב שמה שקורה בוועדה הזאת צריך להיות ידוע לכל אזרח ואזרח בצורה שקופה מאוד. אבל, אם אראה שהתהליך של פתיחת הוועדה לתקשורת ילווה בתופעות של התנגחויות מכוערות בתוכה, אני אצטרך להפסיק זאת. אני מבקש שתתנו לי צ'אנס בענין הזה. אני חושב שזה גם טוב לכם, כל אחד יביע את עמדתו כפי שהוא מציג אותה ואני בהחלט חושב, שאין שום סיבה, שעתונאים ואנשים שמסקרים את החיים הכלכליים במדינת ישראל לא ישמעו את הדברים שיש לכל אחד מכם להגיד ולהעביר באמצעות התקשורת לציבור שלו את הדברים. אני מקווה לשיתוף פעולה מלא.

אם יש כמה חברים שרוצים לומר משהו, אשמח. חבר הכנסת פרוש, אדוני סגן השר לשעבר, בבקשה.
מאיר פרוש
ראשית, אני רוצה לברך אותך על הבחירה, היא היתה בחירה פה אחד, ואני בטוח שאם התחלנו ביחד, יש לנו הזדמנות לעבוד במשותף. צריך רק לקוות שאחד יוכל להאזין לשני כדי שנוכל לעשות את העבודה בצורה משותפת.

אני חושב שבהזדמנות חגיגית זאת, אנחנו צריכים לומר מילה טובה ליושב ראש היוצא. מאחר ואנחנו לא משופעים בתקציבים, אני לא יודע באם יש את הכלים לערוך מסיבות או השקת כוסית ליושב ראש היוצא, אבל יש יושב ראש יוצא לוועדת הכספים שעשה את העבודה בצורה מכובדת ונאותה ומן הראוי שגם נכבד אותו.
היו"ר אלי גולדשמידט
אני חושב שנעשה זאת בישיבה הקרובה, אפילו בנוכחות שר האוצר.
מאיר פרוש
לשיקולך, אתה היושב ראש.

ברצוני להוסיף משפט, אני מאוד מסופק באם אנחנו מסוגלים לשנות סדרי עדיפויות. מה שקורה, התקציבים מגיעים לכנסת רק לאחר החלטות הממשלה. קשה לי מאוד לראות את ועדת הכספים מסוגלת לקבל את מה שמשרד האוצר מחליט. בשלב זה אני מסתפק במה שאמרתי, ושוב ברכות.
יצחק וקנין
אדוני היושב ראש, אני רוצה לאחל לך הצלחה בתפקיד. אני מכיר אותך כיושב ראש ועדת הכלכלה, אני חושב שהצלחת לנווט את הוועדה בצורה הטובה ביותר, אני בטוח שגם בוועדת הכספים תעשה את התפקיד על הצד הטוב ביותר. אני בטוח שתצליח לעשות זאת עם נועם ההליכות שלך. יחד נסייע לך למלא את התפקיד על כל קשייו.

אני מסכים עם דבריו של הרב פרוש, אני לא יודע כמה נוכל לשנות את סדרי העדיפויות, מי שמכיר את הנושא התקציבי במדינת ישראל יודע, שהכל מגיע מוגמר ממשרד האוצר ואנחנו אלה שצריכים לבצע אולי שינויים קטנים אבל לא את אותם השינויים הגדולים, שאני חושב שאפשר לעשות אותם אם הוועדה תיכנס לעומקם של דברים.
ויצמן שירי
יש לי את העונג להיות נוכח בישיבה זאת ולברך אותך. אני מכיר את חבר הכנסת אלי גולדשמידט יותר מהפן הפוליטי-חברי. זכינו ליושב ראש רגיש מאוד שינסה להתחשב בצרכים.

אם ועדת הכספים על כל חבריה והיושב ראש שלה ידעו לאחד כוחות, אני חושב שגם הממשלה תדע להתאים את עצמה לאותה ועדה כי המחוקק נתן לוועדה הזאת את הסמכות לכך.

מכיוון שזכינו לכך שאלי גולדשמידט יוביל את הוועדה הזאת, הוועדה הזאת תהיה הדומיננטית ביותר וזה יהיה לטובת עם ישראל. בהצלחה.
שלום שמחון
אני רוצה לברך את חבר הכנסת אלי גולדשמידט על הבחירה, אני חושב שזאת הבחירה הטובה ביותר שיכולה להיות למרות שצפיתי אותה הרבה קודם. אני משוכנע שתהיה אחד מיושבי ראש הוועדות בכנסת הטוב ביותר.



אני מקבל את דבריו של חבר הכנסת פרוש, שצריך להיפרד בדרך נאותה מחבר הכנסת רביץ.

בסופו של דבר, מי שייקבע את מעמדה של ועדת הכספים כוועדה החשובה בכנסת הינו היושב ראש. אני לא מדבר על כסף או על העברות תקציביות, זה פחות מענין אותי. הוועדה הזאת צריכה להביא לדיון נושאים חשובים שיעמדו על סדר היום ולא לרדוף אחר הנושאים. זה החלק שתלוי בעיקר ביושב ראש הוועדה. אני חושב שאנחנו חייבים להיות ועדה יוזמת, לומדת, חושבת, ועדה שמצליחה להגיע לכל מגזר במשק הישראלי.

ברצוני להוסיף משפט נוסף בהקשר למעמדה של ועדת הכספים ביחס לעבודת המשרדים ובפרט לעבודת משרד האוצר. ככל שתדע להוביל את הדברים כבר מן ההתחלה בעבודת הוועדה ובחלוקת האחריות בתוך חברי הוועדה, זה בסופו של דבר מה שיטביע את החותם. אין לאף נבחר ציבור כוונה להיות נגרר אחר פקיד כזה או אחר. יש חשיבות שכל בעלי התפקידים החשובים במשרד האוצר ובמשרדים האחרים יקחו בחשבון את הדברים הללו.
אני רוצה להציע לך
יש חשיבות שנתכנס, למשל, באותו סגנון של הכנס בקיסריה על מנת ללמוד את המשק הישראלי.

אני מאחל לך בהצלחה, אני מוכן לסייע בכל צורה שהיא, גם כדי שתצליח וגם כדי שהמשק הישראלי יוכל להסתייע בחברי ועדת הכספים כדי לעלות על המסלול הנכון שהוא צריך לעלות עליו.
היו"ר אלי גולדשמידט
רבותי, אני מאחל לעצמנו שהברכות שלכם יתגשמו ושתהנו מהשירות בוועדת הכספים.

ישיבת ועדת הכספים הראשונה תתקיים ביום שני בשעה עשר בהשתתפות שר האוצר. תודה רבה, הישיבה נעולה.




הישיבה ננעלה בשעה 15:00.

קוד המקור של הנתונים