ישיבת ועדה של הכנסת ה-14 מתאריך 27/10/1998

הצעת חוק המועצה לקולנוע, התשנ"ח-1997 ח"כ דוד צוקר, ח"כ ראובן ריבלין; הצעת חוק הקולנוע, התשנ"ז-1997ח"כ יונה יהב

פרוטוקול

 
הכנסת הארבע עשוה

מושב רביעי



נוסח לא מתוקן



פרוטוקול מספר 227

מישיבת ועדת החינוך והתרבות

שהתקיימה ביום ג' , ז' בחשוון תשנ"ט, 27/10/98, נשעה 12:00
נכחו
חברי הוועדה; היו"ר עמנואל זיסמן

ראובן ריבלין

יונה יהב

דוד צוקר
מוזמנים; משרד החינוך והתרבות
עו''ד מיכה ינון - מנהל מינהל התרבות

בוריס מפציר- מנהל האגף לתרבות ואמנות

שלמה יצחקי - תקציבן אגף התרבות

מיכל שדות
משרד המשפטים
עו"ד עמי ברקוביץ - לשכה משפטית

נגה ענתבי - ראש תחום נוסח החוק
משרד האוצר
אורי אליאל

יעל אנדורן - רכזת חינוך

צביקה האוזר - יוי'ר המועצה לשידורי כבלים ולווין

עו"ד אנה שניידר - יועצת משפטית
על סדר היום
1. הצעת חוק הקולנוע, התשנ"ז-1997

ח"כ יונה יהב

2. הצעת חוק המועצה לקולנוע, התשנ"ח-1997

ח"כ דוד צוקר, ח"כ ראובן ריבלין
נרשם על-ידי
רקורד שרותי הקלטה



היו"ר עמנואל זיסמן; אנחנו רוצים שהצעת החוק תונח לדיון בקריאה

ראשונה. התברר שיש לנו שניים-שלושה דברים שאנחנו

צריכים לברר. לכן אני קראתי להתכנסות הזאת לישיבה רשמית כדי להשלים את

התהליך. אני רוצה רק לספר שאתמול, אחרי התייעצות שהיתה, צלצל אלי הממונה על

התקציבים וניסה להסביר לי שהחוק הזה הוא חוק שפוגע בתקציב, שזה 60 מיליון

שקל וכו', ושיש לו הצעות אחרות ומחשבות אחרות. אמרתי לו שהדברים האלה ידועים

לנו משך חודשים. לא שמעתי על איזשהי מחשבה שתרמה לענף הזה, שהוא ענף שיכול

להביא תועלת לא רק לאלה שעובדים בו, אלא גם למדינת-ישראל. לכן, אנחנו צועדים

רק קדימה. אז הוא אמר שיכול להיות שהוא יבוא או שנציגי האוצר יביאו איזשהן

הצעות של ממש. שני נציגי האוצר נמצאים פה. אולי הם עכשיו מתייעצים מה להגיד.

יש להם הרבה הצעות והם רוצים לחשוב.

אני רציתי רק למען ההגינות, כי הוא אדם בעל

נימוסים נאים ותרבותי, הסברתי לו על איזה מצב אנחנו מדברים. אמרתי, מבלי

להתחייב לא בשמו של ח"כ דוד צוקר, לא בשמו של ח"כ יונה יהב, ולא בשמו של ח"כ

ראובן ריבלין, שאם בין קריאה ראשונה, שניה ושלישית יהיו הצעות של החברים שלי

הייתי אומר, לא רק חוק, אלא שיפור משמעותי, נוציא את הענף מן המשבר העמוק

שהוא נתון בו משך שנים. אני לא שמעתי עד עכשיו. אני מבין שאם אנחנו נסיים היום

ונניח מחר או בשבוע הבא נצביע עליו. זו הפרוצדורה.

אנה שניידי; אנחנו למעשה דנים בישיבה הזאת למיטב הבנתי

בסעיף אחד בלבד של ההצעה שמונחת בפניכם, וזה

סעיף 11 לחוק. הסעיף כפי שאנחנו כאן מציעים את הנוסח שלו אומר ש"תקציב שנתי

בתחום הקולנוע, להלן תקציב הקולנוע, יקבע בתוכנית נפרדת במסגרת ההקצאה

לתרבות בסעיף תקציב משרד החינוך בחוק התקציב השנתי. בתקציב הקולנוע הזה

יכללו עד 500/0 מסכום התמלוגים המועברים לאוצר המדינה לפי סעיף 100 לחוק

הרשות השניה ועד 500/0 מסכום התמלוגים לפי סעיף 6(לו)ב לחוק הבזק".

הנוסח הזה לפי מיטב הבנתנו מעורר שלוש בעיות.

בעיה אחת - אנחנו אומרים כאן, בעצם, שאנחנו מוציאים סכום מסויים מתוך תמלוגים

שהם צבועים לפי חוק הבזק להפקות מקומיות, לפי אותו סעיף 6(לו) שמפנה לסעיף

6(ה) רבתי, שמדבר על הפקות מקומיות שחייבים לקיים 10% לפחות של הפקות

מקומיות. איך שאני מבינה, אם אנחנו מוציאים 500/0 מהתמלוגים ומעבירים אותם

לתקציב הקולנוע במסגרת משרד החינוך, מקטינים על-ידי כך את התקציב הזה של

ההפקות המקומיות. זאת בעיה ראשונה שצריך בעצם לתת את הדעת עליה. זה נכון גם

לגבי חוק הרשות השניה, כי אמנם בחוק הרשות השניה נעשה תיקון בחוק ההסדרים,

שזה לא מסומן, אבל בשנת 1999 זה עדיין מסומן בחלקו. גם שם יש קצת בעיה. זאת

בעיה ראשונה.

בעיה שניה - האם אנחנו מדברים על עד 500/0 או

שאנחנו מדברים על סכום של 500/0? יש כמובן הבדל בין שני המצבים.

בעיה שלישית ואחרונה, לפי מיטב הבנתי - אם אנחנו

אומרים שזה נכנס לתוך תוכנית תרבות במסגרת תקציב משרד החינוך, אז תוכנית

תרבות כוללת שירות הסרטים, תמיכות במוסדות תרבות, אמנות ומחקר, יוצרים

ואמנים. אבל זה כולל גם תמיכה במתנ"סים, ספריות, תרבות תורנית וכוי. השאלה אם

אנחנו מכניסים 500/0 מהתקציב מהמקורות האחרים לשירות הסרטים או לתמיכה

בקולנוע, האם זה על חשבון הדברים האחרים או שישתנה התקציב של משרד החינוך

בהתאם. שלוש הנקודות האלה עכשיו הוועדה פה צריכה לקבל החלטות לגביהן.
דוד צוקי
אני אתחיל מהנקודה השלישית, שממש לא ברור לי

איך הגענו אליה. אני לא חושב שצריך להכביר עליה

מלים. היה ברור שאנחנו רוצים לייעד כסף לסרטים. לא לדברים אחרים. איך זה נוסח,

זה לא המקצוע של אף אחד מאתנו, אבל זה המקצוע שלכם. אנחנו דיברנו על הקדשת

משאבים, כסף לטובת הקולנוע בלבד, במובן שעליו דיברנו פה. לא במובן של סרט

שנעשה דרך מתנ"ס ולא במובן של חוג להתעמלות במתנ"ס. בואו נעבור לשתי השאלות

האחרות שהן יותר מהותיות.

קייאה; רגע. זה מוסכם.
דוד צוקר
למה לסכם? יש פה יו"ר.

היו"ר עמנואל זיסמן; סליחה. לפני הכל אני רוצה לקדם בברכה את בוריס

מפציר. אני מאחל לו הצלחה.

דוד צוקי; השאלה השלישית שהעלתה עו"ד אנה שניידר וביקשה

עליה הבהרה לפני שהיא מנסחת, היא - האם הכסף

שאנחנו מדברים עליו יהיה בתוך סעיף תקציבי, תוכנית, כפי שזה מנוסח כאן, שכוללת

בין השאר גם סעיפים אחרים שאינם קולנוע. לזה עניתי את מה שנדמה לי כפרשנות

נכונה על מה שהיה בוועדה. השאלה השניה היתה - האם זה עד 50% או 50%. אם זה

עד 500/0 חבל על החקיקה. אני אומר את זה ממש פשוט, כי עד 50% זה כל אחוז שהוא

עד 500/0. זה בעצם שולל את הרעיון שאמרנו, אנחנו רוצים לייעד, לשריין, להגן על מתח

מסויים שאנחנו יודעים פחות או יותר את הגודל שלו לטובת הקולנוע. אם זה עד 500/0.

אגב, לפי מיטב זכרוני, זה לא מה שסוכם בוועדה. מתכנסים עוד פעם. אפשר גם לשנות.

אנה שניידר; הפרוטוקול לא משקף. זאת הבעיה.

דוד צוקי; אמרתי, מותר לשנות הכל. בשביל זה יש עוד ישיבת

ועדה. לפי מיטב זכרוני, על המהות אני מדבר עכשיו,

נעזוב זכרון, זכרון יש לי רע, זה צריך להיות 500/0. כשאני הצעתי את הצעת הפשרה

הזאת דיברתי על 50%. להיפך. היה מי שאמר שני שליש אם אתם זוכרים. היה 600/0.

אני אמרתי 500/0. נדמה לי שזה מה שח"כ עמנואל זיסמן סיכם. ואם לא, זה מה שלפי

דעתי צריך לסכם. השאלה הראשונה היא שאלה יותר בעייתית. כי חלק מהכסף, אני

מודה, הוא משוריין. חוק הבזק, ערוץ 3 והערוצים בכבלים. אני גם רוצה להיות הגון

בעניין הזה, משום שזו חקיקה שאני הובלתי ואני עשיתי ואני יודע ששם יעדנו כסף. זה

בערך 20 מיליון שקל אם אני לא טועה לשנה.

קייאה; זה 100/0.

דוד צוקי; זה 100/0 מהשעות. 100/0 הפקות בפועל. אבל מהי פה

אני רוצה להגיד משהו. אנחנו, ח"כ עמנואל זיסמן, לא

אמרנו שאנחנו משריינים כסף, אנחנו לא צובעים כסף מסויים. אנחנו קבענו

פרופורציות מכסף מסויים.

אנה שניידי; אתה רוצה, בעצם, לפי שיטתך, 10 מיליון שקלים

שילכו לקולנוע.

דוד צוקי; נכון, לא קבענו את המקור. לקחנו אמת מידה. אמת

המידה היתה התגמולים. לא אמרנו שהתגמולים

הולכים. לא התגמולים הולכים. כי אז זה כסף מסומן, ואני מבין אז את האוצר.

האוצר לא רוצה לסמן אף כסף. אנחנו אמרנו - אמת המידה היא התגמולים. מתוכם,



לא מתוכם, זה המאה, המאה זה התגמולים, וסכום השווה ל-50% מהמאה הזה. לכן,

לפי דעתי, צריך להשאר בנוסח כפי שאמרנו קודם לכן.

קריאה; זה בנוסף ל-10% שכתובים בחוק.

היו"ר עמנואל זיסמן; כן. מה אתה אומר ח"כ יונה יהב?

יונה יהב; אני בדעה של ח"כ דוד צוקר לכל שלוש הנקודות.

היו"ר עמנואל זיסמן; אתה בדעה שלו. מה אתה אומר ח"כ ראובן ריבלין?

ראובן ריבליו; אני בדעת שני חברי, ואומר דבר יותר חמור. לתשומת

לבם של אנשי הקואליציה בוועדה הזאת. היה לי עכשיו

דיון עם יו"ר הקואליציה. היו לי דיונים קודמים גם עם ראש הממשלה. אני אומר זאת

לפרוטוקול. ראש הממשלה בסופו של דבר, לאחר שהיה אותו אירוע שהשאיר טעם מר,

אני לא רוצה לומר מר ונמהר, אבל שהשאיר טעם מר מאד, שהתנגד ללא סייג, מהטעם

הפשוט, שהוא נפגע אישית. כאשר אני שכנעתי אותו, הוא אמר בסופו של דבר, אוקיי,

אנחנו נשאיר את העניין ככה. אתה תמשיך בחקיקת החוק. אני לא אתנגד. זאת

אומרת, אני לא תומך, אבל אני לא חסיד.

היו"ר עמנואל זיסמו; מי אמר לך את זה?

ראובן רינלין; ראש הממשלה. דרך אגב, ח"כ דראושה הודיע הרגע

שהוא לא מצביע. אני לא סתם עשיתי פאוזה בין עניין

לעניין. יו"ר הקואליציה עכשיו מודיע לנו שאנחנו נודיע שאנחנו נתגמל את הקולנוע

וניתן לו נדבות כדי לשכנע אותי, להניע אותי לתמיכה בחוק הקולנוע. לכן, אני חושב,

שהואיל ובלאו הכי אנחנו עשויים להיתקל באי הסכמתה של הקואליציה וחוק זה הוא

חוק פרטי של אנשים מתוך ועדת החינוך, שגם חושבים שהקולנוע הוא דבר ערכי ושאי

אפשר יותר שיחיה מן היד אל הפה ועל ידי דרכים שבהם התקציב שלו לא יהיה מעוגן

בחוק, ובהתחשב בעובדה שבלאו הכי הממשלה מתנגדת, אני מציע ללכת על אותה

מסגרת שאנחנו קבענו לנו מלכתחילה - 500/0 מהתגמולים שהזכיינים נותנים למדינה.

לאחר מכן, אם הממשלה תתעשת וזה יעבור- אם זה לא יעבור בקריאה ראשונה, זה

לא עבר בלאו הכי. לא עבר עם 500/0, עד 500/0, ולא עבר בלי 500/0. אם לאחר מכן

הממשלה כאשר היא תבוא ותשב אתנו לאחר שזה עבר קריאה ראשונה, לאחר שחברים

בוועדת החינוך בראשות יו"ר ועדת החינוך מביא חוק זה כמתנה וכתשורה לקולנוע

ביום חגו, אנחנו נעמוד ונעביר את החוק בקריאה ראשונה, ויש לי את ההרגשה שאנחנו

כן נעביר אותו. אז אנחנו נבוא עם הממשלה בדברים על מנת לראות איך היא פותרת

את הבעיה. אם 500/0 זה הרבה מדי, אז יבואו ויאמרו 300/0 ולא יותר מ-500/0 או יאמרו

עד 500/0 ולא פחות מ-25%. אנחנו מוכנים לשמוע ולקבל נתונים כאשר אנחנו נשב על

זה. היום, הואיל ובמלחמה כמו במלחמה, נלך על הנוסח שאנחנו גמרנו.

היו"ר עמנואל זיסמו; יש מישהו שרוצה להעיר לפני שאני אתייחס?

אורי אליאל; אני רוצה להתחיל מהנקודה שח"כ דוד צוקר סיים בה,

התנגדות האוצר. יוצא לכאורה כאילו אנחנו מתנגדים

לאלמנט של הסימון, שמבחינתנו הוא מסרבל, אבל הוא פרט טכני בלבד. ההתנגדות

שלנו העקרונית להצעת החוק היא לשריון תקציב שיכול להגיע ל-60 מיליון שקל בנושא

תחום הקולנוע, דבר שלא קיים לא רק בתרבות, הוא לא קיים בכל מערכת החינוך,

בפרט לא בשעות לימוד. אני חושב שבמצב שבו מדי שנה נערך דיון על תקציב משרד

החינוך ומדובר על הקיצוצים בשעות לימוד, לא נכון לשריין דווקא את נושא הקולנוע.



דוד צוקי; מר אורי אליאל, משריינים את החלשים תמיד.

בוריס מפציר; אחת, הייתי מעדיף שזה יהיה לפחות 500/0. שתיים,

תקנה נפרדת אי אפשר לארגן לדבריו. שלוש, אני לא

נבהל הייתי אומר מתקצוב יתר, מאחר והחופש הטוב והמוסרי הוא פשוט לא נמדד.

לכן, מדובר כאן במוצא חירום. לגבי הסוגיה הנוספת, לגבי ההקצבה והחלוקה, אני

רוצה להדגיש ולחזור שוב. מדובר בקולנוע העלילתי בראש ובראשונה. הקולנוע

העלילתי מתוקצב במשרד החינוך אך ורק בסכומים מסויימים. זה הפער העיקרי. לכן,

לדעתי, זה באמת צריך להיות כנתיב נפרד שיטופל בהתאם.

צביקה האוזר; אני קודם כל מתנצל. אני זומנתי לישיבה היום בשעה

תשע בבוקר.
היו"ר עמנואל זיסמן
הרי החוק כבר נגמר.

דוד צוקר; לאנה שניידר היו אי בהירויות עם הפרוטוקול

והם רצו להבהיר שלוש נקודות. זו הסיבה שאת כולנו

הזעיקו מהר. חשוב שתדע.

צביקה האוזר; הבנתי. כי בכל זאת אנחנו היום נותנים, הקרן שלנו

היא בת ארבעה מיליון שקלים שעוברת ליצירה ועל פי

החוק הזה כנראה שהיא לא תהיה קיימת, אז אני חושב שהיה בכל זאת ראוי להזמין.

קריאה; אמרת את זה גם בישיבה קודמת.

דוד צוקר; נכון. זו נקודה שצריך להתייחס אליה אחרי הראשונה.

צניקה האוזר; רבותי, אני לא יודע למה העויינות הזאת שאני מגלה

פה.

קריאה; חס וחלילה.

צגיקה האוזר; אני אומר פה עובדות. אמרת את זה. אני מתנצל. יכול

להיות שגם ההזמנה בתשע לא היתה במקומה ואולי

עדיף היה שלא הייתי מוזמן.
היו"ר עמנואל זיסמן
לא. היא היתה במקומה.
צניקה האוזר
אני מנסה להגיד. עוד לא הצלחתי להשלים פה משפט.

אני אומר, בישיבה הקודמת שהיתה רבת משתתפים

ועם הרבה מאד דברים, נדמה לי שנפלה בין הכסאות העובדה הפשוטה שנכון להיום

כארבעה מיליון שקלים מהתמלוגים שמשלמים זכייני חברות הכבלים עובר לקרן

יצירה מקורית בטלוויזיה בכבלים. אינני יודע מה גורל הכסף הזה בסיטואציה

הנוכחית והייתי שמח לדעת. זו נקודה אחת.

ראינו ריבליו; גם במסגרת ה-50% .

צניקה האוזר; כן. במסגרת ה-50%. שתיים, שאלת הקולנוע, ושוב,

נדמה לי שיש כאן קצת איזשהי או הטעיה או אי דיוק

בפרטים. תראו, רבותי, כל סרטי הקולנוע שמיוצרים או רוב רובם המוחלט של סרטי

הקולנוע המיוצרים בעולם מופיעים בחלון הבא בשלב מסויים בטלוויזיה.



דיך צוקי; אתה נכנס למהות עכשיו. לא על זה עו"ד אנה שניידר

ביקשה הבהרה.

היו"ר עמנואל זיסמן; אני חשבתי לפני שביקשת את רשות הדיבור-

צביקה האוזי; לא. היתה פה הערה שזה לא קולנוע.

היו"ר עמנואל זיסמן; אני אומר לך, אני חשבתי גס לפני שקמת לדבר. אתה

עכשיו בהערותיו חזרת על מה שאני החלטתי. אני

מציע שאנה שניידר תלך עכשיו נקודה אחר נקודה. היא תגיד שוב. אני יודע מה

מוסכם, אבל אנה שניידר תקריא כל אחת מהנקודות. בבקשה, עו"ד אנה שניידר,

תתחילי מהנקודה הראשונה.

אנה שניידי; להגיד כבר את הסיכום?
היו"ר עמנואל זיסמו
כן. אני אגיד לך, רק לגבי ה-50% יש לי משהו להגיד.

אנה שניידר; הנקודה הראשונה, האם זה יכנס לתוך תוכנית של

משרד החינוך, תוכנית התרבות במסגרת תקציב משרד

החינוך ויהיה על חשבון דברים אחרים בתוכנית הזאת, סוכם שזה לא יהיה על חשבון,

אלא זה יהיה בנוסף. לכן, אנחנו מציעים לכתוב שבתוכנית התרבות במסגרת תקציב

משרד החינוך יתווסף במסגרת תקציב הקולנוע סכום מסויים ששווה ל-

יעל אנדורן; אי אפשר לכתוב את זה בחקיקה.

אנה שניידי; למה לא!

היו"ר עמנואל זיסמו; זה הסיכום. זה בסדר.

דוד צוקי; זה הסיכום של העקרון. מה אכפת לי הניסוח?

יעל אנדייו; לא. יש בעיה. אני רוצה להגיד בכל זאת משהו, למרות

כל האווירה והחגיגיות. אני אגיד מה אני חושבת. בכל

מקרה, אנחנו לא יכולים להכנס בחקירה הראשית גם אם רוצים לכתוב את הקטע של

500/0 מסכום התמלוגים, ונגיד ששנה הבאה תהיה קטסטרופה ותקציב הקולנוע-

דוד צוקי; היא עוד לא הגיעה לזה. את אפילו לא הקשבת מה

היא אומרת.

היו"ר עמנואל זיסמו; על 50% עוד לא דיברתי.
דוד צוקי
היא עוד לא הגיעה לזה.

היו"ר עמנואל זיסמו; יעל, אני רוצה שתתייחסי רק למה שהיא אומרת. אני

בכוונה מפרק את זה לשלושה. אני יכולתי לעשות את

מה שדוד אמר לי, אבל בכוונה בחרתי ללכת כך.
אנה שניידי; נקודה ראשונה
זה יכנס לתוכנית קולנוע, תוכנית

נפרדת, בתוך תקציב נפרד. לא על חשבון תוכניות

אחרות.



היו"ר עמנואל זיסמן; מוסכם. הלאה. הנקודה השניה.
אנה שניידר; הנקודה השניה
זה יהיה סכום ששווה לסכום מסויים

מתוך התמלוגים לפי חוק הבזק ולפי חוק הרשות

השניה. סכום השווה לסכום מסויים ולא לקיחה מתוך הסכום שמופיע בחוקים האלה.
הנקודה השלישית
כמו גובה הסכום-
היו"ר עמנואל זיסמו
אני אגיד מהי הנקודה השלישית. אני רוצה שזה יהיה

500/0. ח"כ דוד צוקר צודק וזה מה שסוכם. אם זה עד

500/0 אז יכולים לשחק כל מיני דברים. מישהו אמר זה יכול להיות גם 50/0. אז איך

מנסחים את זה כך שזה לא יהיה יותר מ-50%.

אנה שניידי; אז 500/0.

היו"ר עמנואל זיסמן; אני לא יודע. אני מקבל את ההערה. אני פוחד מזה

שהתיאבון יגבר. אני לא רוצה.

ראובן ייבליו; התיאבון לא יגבר. אנחנו מייפים את כוחך. 500/0. לא

יותר.
נגה ענתבי
היתה טעות, שאין לנו תקציבים לחוק הזה. רציתי

שידאגו לזה. אני צריכה לדעת גם מה העלות. אני

מבקשת שתכינו לי את הדברים.

צביקה האוזר; בקרן הזאת כתוב שמתוך כספי התמלוגים ינתנו. יבוא

מי שיפרש את החוק ויגיד אנחנו כבר נותנים לקולנוע.

לא אכפת לי שינתן לקולנוע או באמצעות הקרן, זאת שאלה אחת. כמה קרנות, לדעתי,

שאלת הביזור חשובה כאן. אנשים הכי טובים שיהיו. הביזור הוא חשוב. שתיים, לא

אכפת לי שהעסק יגיע קודם כל לקולנוע, אבל יובטח שאותם כספים שמגיעים מתמלוגי

הכבלים בחלון הבא שזה מופיע בטלוויזיה, שזה יופיע בכבלים ולא במקום אחר.
היו"ר עמנואל זיסמו
אני מציע עוד דבר אחד. אני חושב שח"כ ראובן ריבלין

אמר גם את כל האמת. אני גם יודע מה דעתו של ח"כ

דוד צוקר ושלי. אחרי הקריאה הראשונה אנחנו פתוחים למשא ומתן כדי שבקריאה

שניה ושלישית להעביר משהו בהסכמה רחבה ככל האפשר. ההנחה היא, שאחרי

הקריאה הראשונה ההתייחסות תהיה אחרת. שר האוצר כשאני הייתי אצלו גם בנקודה

הזאת אמר לי, הרי אתה יודע שאני כעו"ד הייתי אחד המעודדים. אני בעד זה. אז

אנחנו בין קריאה ראשונה לשניה ושלישית נסגור כל מיני דברים. פה זה יותר עכשיו

איזשהו אמצעי לחץ. תודה רבה.

הישיבה ננעלה נשעה 35;12

קוד המקור של הנתונים