ישיבת ועדה של הכנסת ה-14 מתאריך 17/03/1998

מפעל פנייציה ירוחם

פרוטוקול

 
הכנסת הארבע-עשרה

מוטב שלישי



נוסח לא מתוקן



פרוטוקול מס' 185

מישיבת ועדת העבודה והרווחה

יום שלישי. י"ט באדר התשנ"ח (17 במרץ 1998), שעה 10:00
נכחו
חברי הוועדה: מקסים לוי - היו"ר

תמר גוז'נסקי

משה גפני

יצחק כהן

ענת מאור

יוסי שריד

מוזמנים: חה"כ משה גפני

דרור זרס - מטרד ראט הממטלה

בת טבע גליל-הוצמן - יהסי עבודה, מטרד העבודה

והרווחה

אפריס כחלון - מנהל אגף טעות עבודה

ומנוחה, מטרד העבודה

והרווחה

מוטי אביסרור - ראט מועצת ירוחם

סבינועם אביבי - יו"ר מועצת המנהלים טל

פניציה

פיני טחף - מנכי'ל פניציה

חיים זהבי - יו"ר מועצת פועלים ירוחם

אלברט לוי - הוועד למען הטבת

יהודית וקנין - חברת מטה המאבק

ציון בסטקר - חבר מטה המאבק

בבר מלול - חבר מטה המאבק

יוסף פרץ - חבר מטה המאבק

בן ציון טלגאחקר - חבר מטה המאבק

מנהלת הוועדה: שירלי אברמי

קצרנית: רויטל יפרח

סדר-היום: מפעל פניציה ירוחם.



מפעל פנייציה ירוחם
היו"ר מקסים לוי
אני מתכבד לפתוח את היטיבה. למי שמכיר ולמי שאינו מכיר את ירוחם,

אני יכול לומר שירוחם היא ישוב מוכה אבטלה. סיירתי שם, ומה שראו עיני

זו לא תקומה. זה הרבה יותר חמור. מי שלא מו;יע לירוחם ולא רואה את מכת

האבטלה, את העוני ואיד אנשים חיים שם בהיעדר משאבים ממשלתיים לפתור את

בעיית האבטלה והנושא החברתי, לא יודע על מה הוא מ.דבר.

מנתונים שיש לנו, 75% מהעובדים לא עובדים כלל בירוחם. בסך הכל,

מקומות העבודה המצויים בירוחם ומהווים שני מקומות עבודה עיקריים הם

מפעל התרופות ומפעל פניציה. אם יסגרו שני המפעלים ירוחם תקרוס. ואכן,

שניהם עומדים בפני סגירה. משום שאם בנושא יבוא התרופות יהיה המצב כפי

שמשרד הבריאות רוצה, לא יהיה קיום למפעל הזה. 500 איש ילכו הביתה.

ועתה, בפיניציה, רוצים לסגור את המפעל. בכל 50 שנות עבודת המפעל ועד

היום, לא היתה כל בעיה. היום רוצים למצוא בעיה. תהיה תבערה חזקה מאוד.

המפעל הזה לא יסגר. מי שחושב לנסות לסגור מפעל כזה אחרי 50 שנה ולא

לנסות למצוא פיתרון, טועה טעות נוראה. אנחנו לא נשקוט. המפעל הזה נותן

לחם לאנשים שהם גם שומרי מסורת. עיניי ראו שם חברי-ועד עם כיפות

ואנשים שומרי מסורת, כולם רוצים להתפרנס בכבוד. לא יכול להיות שאחרי

50 שנה תהיה תביעה מכל מיני אנשים שיאמרו שעומדים לסגור את המפעל בגלל

בעיות של דת והלכה.

לכן התכנסנו כאן היום, כדי למנוע שמישהו ינסה "לשחק" או ליצור מצב

שיביא ליבוא סחורה מחוץ לארץ על פני המפעל הזה, ויחרימו אותו בכל מיני

מקומות. זאת הבעיה שאנו דניס עליה היום.
תמר גוז'נסקי
בחוץ לארץ לא עובדים בשבת?
משה גפני
אתמול העדפתם יבוא בשר מחוץ לארץ.
תמר גוז'נסקי
את הבשר הכשר אתה מביא גם מחוץ לארץ. על מה אתה מדבר?
היו"ר מקסים לוי
אנחנו רוצים למצוא מוצא ולא להביא לסגירת המפעל. סו;ירת המפעל ביום

שבת פירושה "להמית" את המפעל. נשמע פרטים על כד מפי המנהל הכללי של

המפעל. אני מניח שהמנהל הכללי של ראש הממשלה הקים ועדה אך מהוועדות

האלה לא רואים כלום. בוועדות האלה יכולים לנבור עוד שנה שנתיים, ואם

ישנם הסכמים קואליציונים שיביאו למצב שלא יקבלו את ה1;ישה, אנחנו לא

נשב בשקט. ירוחם איננה רעננה או הרצליה. ירוחם צריכה לפעול ואין כל



בעיה עם משרד העבודה והדרוחה ועם שר העבודה והדורהה. יש בעיה, ואנחנו

רוציס לפתור אותה היום, מהר, מחרתים. לנסות להגיע למצב שהמפעל בירוחם

ימשיך לתת פרנסה לתושבי ירוהם. זאת המגמה.
סבינועם אביבי
אני יושב ראש מועצת המנהלים של ההברה. המפעל הוקם לפני 32 נהש על

ידי יהודי דתי הררי, מאוד ועד היום המפעל עובד בשבת. במצע הדרד, המפעל

נמכר לחברת כור. בשנת 1988, כאשר היה המשבר הגדול בכור קרס תנור,

ואותו יהודי הרדי-דתי, איש תעשיה למופת מר משה בורנשטיין זכרונו

לברכה, סייע אישית ונתן לנו את כל הערבויות וכל הביטחונות כדי שנקים

את התנור, מתוך ידיעה מאוד ברורה שהמפעל עובד בשבת. ואכן הוא עובד

בשבת עד עצם היום הזה.

כור היא חברה פרטית. אני מייצג היום בעלי מניות קנדים, שמה

שמעניין אותם זו רק השורה התחתונה. כלומר, מה הרווח, מה התשואה להון

וכמה כסף אנחנו יכולים להביא מכל השקעה והשקעה. למעט, ואני מדגיש זאת,

המפעל הזה. מפעל פניציה מאוזן עם רווח קטן. כל הסיפורים שסופרו בכמה

עיתונים כאילו המפעל הזה מפסיד והפסיד בעבר, נכונים כמו שמפעל סולתם

הפסיד והיום הוא הולד על הנפקה. אותו דבר גם פניציה. זהו מפעל מאוזן

עם רווח קטן ועם הפסד קטן, אבל בסד הכל בכור ישנה החלטה שאת המפעל הזה

מחזיקים. אני אומר זאת נכון להיום. אני לא יודע מה יהיה מהר. בתנאי,

שהמפעל הזה לא יפסיד. כדי שלא אבוא כעת בדעת יחיד, לקחתי איתי את

המנהל הכללי ואת מזכיר מועצת הפועלים, ראש המועצה שיהיה ראש עירייה

פעם והבאתי אותם למנהל הכללי של כור. הם שמעו בדיוק את מה שאני אומר

לכם. מילה במילה. אנחנו צריכים להחזיק את המפעל גם מבחינה כלכלית.

פניציה זו דוגמא לחברה פרטית שעושה פעולה ציונית בירוחם. אני חושב

שזהו כבוד הן להנהלת פניציה, לעובדיה ולהנהלת כור, שמוכנה לעשות דבר

שכזה. הכנסנו שותף קנדי לפני כשנה וחצי. נעשה מאמץ של למעלה משנה

וחצי-שנתיים להביא את אותו שותף קנדי. הוא נכנס לנושא רק בגלל נושא

אחד: הוא האמין בתהליד השלום, האמין בכל מה שאמרתי לו. אמרתי לו

שהגיענו לנקודה שאין ממנה חזרה.

כאשר התחיל לעלות נושא השבת, הוא התחיל לפקפק בדברים, ולא אתפלא

אם ביום מסויים הוא "יברח" מאיתנו. השותף הזה הוא קרש ההצלה של פניציה

ושל ירוחם. אותו שותף קנדי שאני מכיר טוב מאוד, יכול להביא גם חברות

אחרות ומפעלים אחרים לפניציה, בתנאי שנתנהג כגוף עסקי וכלכלי טהור לפי

כל השיקולים הכלכליים.

יש לנו שתי בעיות מרכזיות שמקשות עלינו: בעיית ההיצף. אנחנו

נמצאים במצב שאירופה מוכרת למדינת ישראל בקבוקים בפער של בין 50 ל-100

דולר לטון. בזה אנחנו מטפלים מול משרד התעשיה, מכיוון שזו בעיה

משפטית. אני ממתין עם זה. כשנהיה מוכנים נגיש את כל הניירות, ואני

מאוד מקווה להגיע לידי מצב שתוך כמה חודשים נחזור להיות בלב ים וליצא

בקבוקים.



נקודה שניה היא לגבי הטבת. הנושא הזה עולה בכל פעם מחדש בעשר

השנים האחרונות, בעיקר משיקולים כלכליים. צימצמנו את העבודה בשבת.

כשהתחיל לעבוד במפעל המנהל הכללי מר שחף, עבדו במשמרות 53 איש. חיום

עובדים 25 איש במשמרת. לצמצום הזה היגענו בחלקו מתוד התייעולות,

שינויים וגישה אמיתית.
היו"ר מקסים לוי
אתם מחייבים מישהו לעבוד בשבת?
סבינועם אביבי
תשאל את העובדים. לא מחייבים אף עובד לעבוד בשבת. חשוב שהנקודה

הזאת תהיה ברורה.
היו"ר מקסים לוי
אם התנור יפסיק לעבוד בשבת, מה המשמעות של זה?
סבינועם אביבי
ברשותך, יושב מולי מומחה מספר אחד בנושא תנורים. הוא יסביר זאת

אחר כד בייתר פירוט. כללית, מדובר בשבועיים כדי לכבות תנור, וכדי

לחדליק תנור מדובר בשלושה שבועות. זח מה שנקרא ייצור רציף. תחליד

רציף. בתהליד רציף כזה, אם אינני טועה עוברת יותר משבת אחת. אנחנו

צריכים להגיע ל-1600 מעלות. אי אפשר לעשות דבר כזה. לא נשמע דבר כזה

בעולם. יחד עם זאת, עשינו את כל המאמצים, כאשר עשינו את הפעולות

הבאות: הבאנו אדם, דתי-חרדי, שיושב במפעל ובודק אילו פעולות אפשר שלא

לעשות בשבת. פעולה אחת לא ניתן לעשות וחיא כיבוי התנור. ישנם דברים

שאנו יכולים לעשות. במקרה הזה אי אפשר להמציא את הגלגל.
מטה גפני
אי אפשר לא לייצר בשבת?
סבינועם אביבי
לא ניתן לעשות זאת. אותו יהודי דתי נשלח יחד עם המנהל הכללי של

המפעל לכמה חברות בעולם. אמרנו, בואו נבדוק את הדברים בראשות הרב קוק

מרחובות. חוקם צוות שכלל את המנהל הכללי של החברח ואת אותו אדם שהוא

מחנדס במקצועו ושמו מר אנטמן, ואותי. ישבנו ובדקנו מה יקרה אם המפעל

לא יעבוד בשבת. יצור חזכוכית עובר על חום. ברגע שאיו חום מתאים, צריד

להתחיל לחמם מחתחלה. יש ויכוח ביננו ובין מר אנטמן. אנחנו אומרים

שהעלות היא בין 7 ל-8 מיליון דולר, ומר אנטמן אומר שהעלות היא 4

מיליון דולר. סיכמנו ביננו שמדובר לפחות ב-5 מיליון דולר.



הנהלת כור הודיעה חד משמעית, והודעתי זאת לחבדיי העובדים, להנהלת

המפעל, למזכיד מועצת הפועליים והוצאתי מכתבים לכולם: באותו יום שיצא

פסק הלכה להברות טמפו, קוקה-קולה ושאר הלקוחות שלנו לא לקחת בקבוקים

מפניציה, מועצת המנהלים הסמיכה אותי לסגוד את ההבדה באותו רגע. לא

נהיה מוכנים להפסיד בין 8-5 מיליון דולר. לא נהיה מוכנים להפסיד.

מר אנטמן העלה רעיון לעשות סינכרוניזציה. פנינו למהנדסים הטובים

בעולם. והיגענו למסקנה שזה אומר: הרס התנור, הפסד למפעל שיגרום לדבר

אחד, לא יהיו 200 מקומות עבודה בירוחם ועוד 100 .מקומות עבודה שקשורים

למפעל. בסד הכל 300 איש. לפי מה שאמר לי מזכיר המועצה,סגירת פניציה

תגרום לכד שהעיירה "תיסגר".
אלברמ לוי
אני עובד כ-20 שנה במפעל, ומתוכם כ-18 שנה אני בוועד. לדעתי,

אנחנו מתבזים במדינה הזאת. כיהודים חרדים או לא חרדים, צריכים לגרום

לכד שהתוצרת של מדינת ישראל תימכר בארץ לא פחות ממה שמייבאים. למה

אנחנו דואגים היום? להביא מהגויים ולמכור לעם ישראל. אני כיהודי דתי,

מלווה את הנושא של פניציה מעל 12 שנה. אני בוש ונכלם. הדת שלי היא

הדבר הראשון במעלה. אבל, כאשר באים והורסים אותי הדתיים, ואומרים

שהבקבוק שלי לא כשר - זה לא נכון. הבקבוק שלי כשר לחלוטין. הוכחתי זאת

שהוא כשר, ויכולים לקדש עליו. ידידי מר גפני, אתה לא הורס אותי.
משה גפני
מדוע אתה פונה דוקא אלי?
אלברט לוי-
אני פונה לכל העם החרדי, שלי, שאני נמצא בתוכו. אתה לא הורס את מר

סבינועם אביבי ואתה לא הורס את כור. אתה בעצמך יודע שכל החרדים ברוד

השם מסודרים ולא חסר להם כלום. מי שירעב ללחם זה אני. אתם גורמים

לשינאת חינם, ומחר תביאו את הדתיים ואת החילוניים למצב שיעמדו האחד

נגד השני.אני לא רוצה להיות בתוד זה. כי אני, כיהודי דתי, אצטרד

להתמודד מולד מחר. לי יש בעיה עם הנושא.
היו"ר מקסים לוי
את חבר ועד?
אלברט לוי
כן.
היו"ר מקסים לוי
האם מחייבים מישהו לעבוד בשבת?
אלברט לוי
לא קייס דבר כזה. יתרה מזאת, עוזרים, מקימים דברים, משתתפים בנושא

בית העלמין במקום. עוזרים לנו בכל דבר ודבר בנושא הדת.
ענת מאור
מי שלא מוכו לעבוד בשבת לא מפטרים אותו?
אלברמ לוי
הם והלילה. לקהנו אדם שעובד במשמרות לרב אבו-הצירא. הרב שאל אותו

אם הוא לא רוצה לעבוד בשבת. האיש אמר לו: כן. או;יד לך מה עשתה ההנהלה,

העבירה אותו מהמשמרות וקידמה אותו. דבר כזה לא עושים במקומות אחרים.

אנהנו יודעים שגם אם תקבל בשביל שבת 1,200 שקל, מישהו צריך לעשות את

העבודה.
היו"ר מקסי לוי
אני מציע שנשמע את מזכיר מועצת הפועלים וראש העיר ירוהם.
חיים זהבי
אני מודה מאוד להבר הכנסת מקסים לוי על שהזדרז לזמן את הוועדה,

ועל שנפגש עם ועד העובדים. אני מודה גם לשאר החברים שהעלו את הנושא

לסדר היום, לחבר הכנסת יוסי שריד, לחבר הכנסת אריה דרעי שהיה אמור

להעלות את הנושא ולא הגיע לישיבת הוועדה, ולשר שאול יהלום שהיה חבר

כנסת.

אני רוצה לומר שפניציה בירוחם היא מפעל מאוד מאוד מרכזי במתן

פרנסה לתושבים. הוא המפעל השני בגודלו בעיירה. פעם הוא הוביל את

העיירה מבחינת מספר המועסקים, והיום השיג אותו מפעל אחר, מפעל אגיס.

שאגב, גם הוא יהיה במשבר גדול מאוד במידה ולא תיפתר הבעיה.

מפעל פניציה מפרנם כ-200 בתי אב, ונותן פרנסה נוספת לכ-100 משפחות

נוספות שמתפרנסות מהמפעל בעבודה עקיפה. ירוחם עדיין עומדת על 13%

אבטלה. אם הנהלת כור תאלץ לסגור את המפעל, או עצם העובדה שקיימת חוסר

ודאות לו;בי מה שקורה במפעל, כבר מבריח לקוחות. גם אם לא אומרים זאת

פה. לצערי הרב, האיום על חברות שצורכות בקבוקים מפניציה, כבר הביאה

לכך שהחברות מחפשות פילחי שוק אחרים. אנחנו לא נוכל לעמוד בזה. לא

נוכל לעבור לסדר היום, ולא נוכל להתמודד עם המשבר שבא עלינו לא מתוך

שיקולים כלכליים.

כשמפעל נסגר משיקולים כלכליים, אנחנו אומרים שאי אפשר לחייב מישהו

להפסיד כסף. אבל משיקוליס שלא לעניין, שאינם שיקולים כלכליים במפעל

שעובד 60 שנה? 30 שנה בפניציה היפה ו-30 שנה מייצר בירוחם. ירוחם הוא

ישוב שיש בו אנשים דתיים, חרדים וחילונים. ידענו איך לחיות האחך עם

השני. אם החרדים, ואני מדגיש חרדים ולא חילוניים, בנושא זה יגרמו



לסגירת מפעל, יגרם משבר כלכלי בלתי רגיל שייפר את האיזונים בעיירה.

אני לא נכנס לדברים הטכניים ולתהליכי הייצור. את זה יעטו בעלי

המיקצוע ואלה שעובדים במפעל. אני רוצה להזהיר את כולם. אני אומר זאת

פעם אהר פעם, ואמרו זאת חברי הוועד בשבוע שעבר במפגש עם יושב ראש

הוועדה מר מקסים לוי. אני מתריע על כך פעם נוספת. אני מציע להחזיר את

הרברים לקדמותם. תעשו מצווה גדולה בכך שתבלמו את האיומים עלינו כדי

שהמפעל יוכל לחזור לנורמליות, ואלה שרוצים להיות שותפים של המפעל כמו

החברה הקנדיתcpi והחברות האחרות, יוכלו להמשיך לפתת את המפעל הזח.

בלי זה אני לא רואה תקומה. אני רואה לאן זה מגביל. אני פוחד מהיוס

שהחרדים יממשו את ההחלטה.
מטה גפני
היו בעיות במפעל לאחרונה חוץ מנושא השבת?
חיים זהבי
המפעל הזה חייב להתאים את עצמו לעלויות.
משה גפני
היה איום של סגירת המפעל?
חיים זהבי
היו איומים אבל עשינו כל מיני פעולות התייעלות.
סבינועם אביבי
היתה רק בעיה אחת והיא בעייתה ההיצף. אם נפתור את בעיית ההיצף

נפתור את כל הבעיות.
חיים זהבי
אם נגמור את בעיית ההיצף ואת הבעיה של איום השבת, נגמר הסיפור.
היו"ר מקסים לוי
היתה בעיה באשמת הממשלה בהיצף. דנו אצל שר המסחר והתעשיה, והיום

הממשלה תפקח על נושא ההיצף והמסקנות יהיו לאחר הפגרה. אבל, למעט הנושא

הזה, אני חושב שיחסי העבודה בין העובדים לביו ראשי המפעל היו

מצויינים, עד שבאו החרדים והטילו אימה על קוקה-קולה, על טמפו ועל כולם

שלא לקנות בקבוקים מפיניציה. אחרי 50 שנה שהמפעל עובד. אם יעשו את זה,

אנחנו נעשה דברים אחרים. צריך לקבל החלטה. אני מדבר גם כדתי שומר שבת

שלא נוסע בשבת. אם משרד העבודה והרווחה נותן לי אישור הוא לבטח בדק את

כל העסק הזה. נכון שלא הולכים לפעול נגד המפעל, אבל הולכים בכיוון

אחר להחרים את הבקבוקים באיומים. אם תקנו מפינציה בקבוקים נחרים אתכם.

הרי זה דבר מקומם שצריך לקומם את כל הבית כאן.
מומי אביסרור
אני רוצה להודות לחבר הכנסת ויושב ראש הוועדה מד מקסים לוי על

קיום היטיבה הזאת, ועל ישיבות קודמות שהתקיימו בנושא. אני גם שמה

שחבדי הטוב הבד הכנסת יוסי שדיד נמצא כאן, והבד הכנסת משה גפני,

שהקהילה בידוהם מאוד יקדה לו והוא קדוב מאוד לליבה של הקהילה בידוהם.

השוב לי להגיד כאן, שהצלהנו להביא ישוב לידי כך שהייס בו בהרמוניה.

מעטים מאוד הישובים בארץ בהם יש היי קהילה שכאלה. בשבת, התושבים

ההילוניים ביותד משתדלים מתוך ידאת כבוד, שלא לינסוע ברהוב הראשי

בשכונת אלי כהן בידוהם. הברי הקואליציה, גם כשיש בעיה של ירידת קבוצת

הליגה בירוהם, מכנסים מועצה כדי להפש תקציב איך לסייע לקבוצה שלא תרד.

יש בירוהם אווירה מאוד מיוחדת.
יוסי שריד
בשבוע שעבד באדבע מהדודות הדשות סיפרו על כך שהפועל ירוהם ניצה.
מומי אביסרור
אהד מהברי המועצה שהוא חוזר בתשובה גילה בקיאות בנושא כי הוא היה

שהקן כדורגל. אני מדבד על הדב אריה אברהם. הוא גילה בקיאות מול

השהקנים, ועובדה שהם הובילו מהלד לתגבד אותם בתקציב.

אני הושב שהבעיה של פניציה היא בעיה קשה מאוד במדינת ישראל ועל

ממשלת ישראל לפתור אותה. מצד אהד, יש תהרות הופשית. ממשלת ישראל התמה

על הסכם לתתרות חופשית. מצד שני, באים אנשי ההלכה ודוצים שלא תהיה

עבודה בשבת. המשמעות של הפסקת ייצור במפעל פניציה אומרת סגירת המפעל.

נכון שהאוצר ישלם שלושה הודשים. אבל לאהרמכן העניין יגמר, כי המשמעות

היא שהמפעל לא יהיה ריווהי והוא יסגר.

לכן אני הושב, שצריך לדון על נושא זה במעמד ראש הממשלה, וכל גורם

אהר שיוביל לתקנות ולשינויים. אם בכלל רוצים לדבר על הפסקת הייצור,

וגם להיות ריווהיים ותתרותיים. אי אפשר לעמוד מול מפעל בפורטוגל שעובד

שבעה ימים בשבוע. פניציה ידוחם לא יכול לעבוד 6 ימים בשבוע. הוא כבר

מפסיד 18%, לפני הכל. אני לא מדבר על בעיית ההיצף. במדינת ישראל

צריכים להוכיה את ההיצף, ולא הובה על המייבא להוכיח את ההיצף מול

מקומות אהרים.
היו"ר מקסים לוי
גם אני הייתי נציג עובדים בכמה מפעלים. בתעשיה האווירית לא עבדו

כולם בשבת? זה היה מפעל שיכול היה לסבול הפסקת עבודה בשבת.
מומי אביסרור
כאן מדובר על הפסקת עבודת התנורים. אי הפעלה בשבת משמעותה "להמית"

את המפעל. זאת הבעיה העיקרית. זה לא סתם שהיה אפשר להפסיק בעבודה

בשבת.



לכן כדאי מאוד שכולנו נירתס למען העניין, ואני דוצה שגם אתה, הרב

גפני, תידתם איתנו. אני יודע מה קורה בתוד הקהילה החרדית ואני יודע

אילו לחציס יש על הרבנים לפסוק. אני יודע מה קורה בפנים. אני הוטב

שצריך להביא לאיפוק. צריך לתת את הזמן כדי לראות איך מטפלים בבעיה

הזאת. היא לא קיימת רק בפיניציה. היא קיימתת בהרבה מאוד מסגרות אחרות.

נושא פניציה הוא קצת רגיש כי הבקבוק הוא איזה שהוא סמל. אני חוטב

שהבעיה הרבה יותר עמוקה והיא הולכת ומתרחבת. ושם צריך לטפל. אנחנו

צריכים להוביל מהלך ליותר אורך רוח. אני מדבר בשם ירוחם. אני לא רוצה

שירוחם תסמל מאבק בין חילוניס לחרדים. אני לא חושב שזה נכון. אני מבקש

שכולנו נירתם כדי למנוע זאת ושניתן למפעל פניציה שעלה על דרך המלך,

להצליח, להתפתח ולהתקדם. כניסתו של משקיע זר אומר יותר מאשר הצפת השוק

של פניציה, זו בעצם כניסתם של מפעלים נוספים.
יוסי שריד
אני רוצה לספר לכם, שכאשר עבדתי לפני כמה שנים עם המשרד לאיכות

הסביבה, היו בעיות סביבתיות קשות בירוחם. הן במפעל פניציה והן במפעלים

אחרים. מכיוון שאני לא חייב שום דבר לאף אחד, אין לי בעיה להתמודד עס

כל בעלי התעשיה בארץ. אף אתד לא תרם לי והכל בסדר. חשבתי שמתפקידי,

כשר לאיכות הסביבה, להכביד על כל המזהמים. לא עשיתי חשבון לאף אחד.

ח"יללות" שהשמיעו באזני לא עשו עלי רושם מיוחד. היו אולי שניים שלושה

מקרים יוצאי דופן, ואחד מן המקרים היה ירוחם. לא שלא תבעתי בתוקף

מההנהלה לסדר את הענייניס, ואני חושב שאפילו פה ושם היו אי אלו

שיפורים אבל אולי לא במידת הצורך.

אבל הבנתי, שמדובר במקום רגיש ובמפעל רגיש ומדובר בהוצאות גדולות.

לא רק שאין ארוחת צהריים חינם גם אין איכות סביבה חינם. הבנתי שאם

אכביד יותר מדי על המפעל בירוחם, אז אני מסכן את המפעל בירוחס. וזה

הדבר האחרון שרציתי לעשות. זאת אומרת, יש שיקולים מיוחדים שקשורים

למקומות מיוחדים שיש שם בעיות מיוחדות. הרי זה לא לטובתי. אני לא גר

בירוחם. ענייני איכות הסביבה הם עניינים שקשורים לתושבי ירוחם. זה

לרווחתם ולאיכות חייהם.

הייתי כמה וכמה פעמים בירוהם, וגם לפני ארבעה חמישה חודשים הייתי

אורח של מר מוטי אביסרור ומר חיים זהבי. לפעמים אני לא מסכים עם

התביעות של החרדים, אבל אני יכול להבין את התביעות האלה לפחות

מבחינתם. לו חייתי מגלה גישה אופורטוניסטית, הייתי אומר שילכו בדרך

הזאת. נראה אותם. על פי תביעתם, אם חס וחלילה יסגר המפעל הזה, תאמינו

לי שכל המרינה תרעש. זה מה שהייתי אומר לעצמי אילו הייחי מגלה גישה

אופורטוניסטית. אבל כפי שראיתי, ומה שראיתי כאשר מילאתי תפקיר מסויים,

המפעל לא יכול להיסגר. אנחנו יודעים מה המצב בירוחם ואנחנו יודעים

שהסגירה לא באה בחשבון.

לפעמיס ההררים באים בטענות על כך שרוצים לשנות מצבים. סטטוס-קוו.

תאמינו לי שיש גבול לשיגעון. 60 וכמה שנים עוברים בפיניצה, קודם בחיפה

ועכשיו בירוחם. 60 וכמה שנים! קרוב ל-70 שנה. 70 שנה שתו מהבקבוקים של

פניציה. אלה שנזקקו לבקבוקים ה"טמאים" האלה כבר ממלאים בתי עלמין. 70

שנה! מהיום שבמדינה מנסים לעשות משהו עם המפעל הציוכי מייצרים



בפניציה. הרושם הוא שממש יושבים וחושבים מה אפטר לעשות כדי למרר

לאנשים טובים את ההיים. הרי אחרת אי אפשר להסביר את זה. איזה שר רוחף

את האנשים האלה? במצב של מפעל שעובר 70 שנה? כמובן שזה מגיע לאבסורר.

ברור שכשהולכים צער אחר צער, בסופו של רבר מגיעים לאבסורר. פה הגיעו

לאבסורר. לסגור מפעל בירוחם? אגב, אני לא מומחה ואני לא יורע אם זה

אפשרי או לא, שלא ייצרו את הבקבוקים לקירוש בשבת. כמה בקבוקים לקירוש

יש?
סבינועם אביבי
לא מייצרים אותם בשבת.
מטה גפני
לרמת אביב אפשר להמשיך לייצר כי ברמת אביב אין קירוש...
יוסי שריד
אתה יורע למה? כי בשבילנו, העוברה שהאנשים האלה מייצרי לנו את

הבקבוקים היא היא הדבר הקרוש. עבודה של אנשים ופרנסה של אנשים זה הרבר

הקרוש בעיננו. הסיפור אם ייצרו את זה ביום שישי או בשבת הוא לא חשוב.

פרנסה של אנשים, חיים של אנשים, לחם של אנשים, זה דבר קרוש בשבילי.

הרברים שאתם מעלים בעיניי מול פרנסה וחיים ורווחה לא כשרים בעיניי, הם

טמאים בעיניי.

מאור שמחתי לשמוע את הורעתו של יושב ראש הווערה ואנחנו מצטרפים

אליה בלב שלם.
היו"ר מקסים לוי
גם היבוא נאסר...
יוסי שריד
טוב זה מגויים. גויים לא נחשבים, גויים זה לא אנשים.

תמר גוז'נסקי;

אני מצטרפת לרברים החשובים שנאמרו פה. כל הנסיון לא למצוא ררך של

הסרר, שבה מי שיש לו בעיות הילכתיות כאלה ואחרות מסרר עניינים כד או

אחרת, זהו נסיון לכופף את ירה של חברה ובעצם להביא לס1;ירת מפעל. אני

לא רואה שום הצרקה לזה. יש לנו מערכת ברורה מאור שמגינה על יום מנוחה

שבועי. ולכן אני בטוחה שמשרר העבודה והרווחה לא נותן סתם אישוריס. אני

רוצה לשאול, נניח שהיו לוקחים לאותו מפעל לרגל השבת 25 תאילנרים, זה

היה פותר את הבעיה? זה מה שאנחנו רוצים להביא? בכל מקום יהיו עוברים

זרים ועכשיו גם מסיבות הילכתיות? גויים של שבת חולבים פרות ועושים כל

מיני רברים. אז עכשיו יהיו גם גויים של שבת שיעברו בפיניציה? ככה

אנחנו רוצים לפגוע בפרנסה שלנו?
יוסי שריד
אם יהיה משבר ויצטרכו לכנס ישיבת ממשלה בשבת, גם לשם יביאו

תאילנדים. זה יהיה אולי יותר מוצלה.
תמר גוז'נסקי
אדוני יושב הראש, אני חושבת שהתגובה שלך צריכה להיות ברורה מאוד.

אני הושבת ששום סיבה הילכתית אצל כל אדם, אדם דתי ואדם הרדי שמבין מה

היא השיבות של פרנסה וקיום משפחה וקיום ישוב, יסכים שזו מצווה לא פחות

גדולה ממצוות אחרות, והוא היה בא לקראת העובדים. הנסיון להגיע מאחור,

ולכפות דברים הוא דבר איום ונורא. אני מצפה שחוגים חרדיים, וגם אתה

חבר הכנסת גפני ואחרים ,ירימו קול צעקה. אדרבא, שהקול שלכם ישמע.
ענת מאור
אני הייתי בירוחם מספר פעמים, וביקרתי במפעל פניציה. אני יושבת

היום פה בוועדה ומרגישה כמו בתיאטרון האבסורד. כשהייתי במפעל פניציה,

שאלתי את מר פיני שחף חזור ושנה, מה קורה עם אותם עובדים ועובדות ליד

התנורים הלוהטים, ומה הם התנאים שלהם. חבר הכנסת גפני, אנחנו ועדת

עבודה ורווחה. אני לא יורעת איד אנחנו בכלל מגיעים למצב שאנחנו היום

דנים בעניין סגירת המפעל בו;לל השבת. תפקידנו לדאוג לרווחת העובדים,

ומסיתים אותנו מתפקידנו המקורי. מה עם התנאים? מה עם השכר? מה עם רמת

החיים? יש דברים שהשתכנעתי שדואגים להם יפה מאוד בירוחם. אבל דווקא

בפניציה, למרות המאמצים האדירים של מר פיני שחף, מדוע לא להתקדם בגלל

התנורים הלוהטים?

דבר נוסף הוא עבודה. תפקידנו לדאוג לכד שתהיה יותר עבודה. בירוחם

יש 13% אבטלה. שמענו שיש יותר אבטלת נשים. אני מבקשת שיפסיקו להסית

אותנו לאחור, ונפסיק להתעסק עם סגירת מפעל בגלל שבת. יש חוקי עבודה

שלא אוכפים אותם בכלל. למשל חוק שכר מינימום. ב-1 באפריל הממשלה

מתכוונת לפגוע בחוק שכר מינימום. לכן אני מבקש מאדוני היושב ראש,

להפסיק להתגונן ולהצטדק. צריד לאפשר לפיניציה ולירוחם, לא רק שימשיכו

לעבוד בשבת אלא מתפקידנו לעזור להם בכד שתהיה שם יותר תעסוקה, יותר

תנאים ויותר שכר.
מטה גפני
אני מעדיף לא לדבר על דברים שמסביב לנושא. היות ואני ער ומודע

ומעורב ומכיר והייתי שותף למאבקים של סגירת מפעלים בערי הפיתוח,

ועבודתי הציבורית הארצית בעצם התחילה עם סגירת מפעל באופקים למי

שזוכר. באו יזמים ומנהלי מפעלים לעיר פיתוח, וקיבלו את כל ההטבות

שהממשלה נתנה להם בשעתו ולאחר כמה שנים אחרי שסיימו הכל, עזבו את אנשי

אופקים והשאירו שם אבטלה חמורה ביותר ועזבו עם הכסף. חלקם עזבו לחוץ

לארץ. אינני חבר בוועדה החשובה הזאת, ובאתי לוועדה לא בגלל שאני מיצג

רבנים או חרדים. אני מייצג מפלגה ואני רוצה לומר את דעתי בעניין הזה.

הרי הייתי יכול גם לא לבוא.



רבותי, אנחנו נמצאים במצב בו כולם רוצים שהמפעל הזה ימשיך לעבוד.

אנחנו רוצים שהאנשים יתפרנסו.
היו"ר מקסים לוי
אבל מקובל עליך החרם?
משה גפני
מיד אומר.

המטרה של כולנו היא שמפעל פניציה, על בעיותיו, ויש בעיות במפעל

פניציה זה לא דבר חדש ימשיך להתקיים. היו בעיות בעבר ויש גם היום. יש

בעיה שהממשלה אשמה בה ויש בעיות אחרות. המפעל צריך להמשיך לעבוד. לגבי

העניין הזה אין ויכוח. נכנסנו לבעיה, ובהתלהמות לא נפתור אותה. זה

שנצעק סיסמאות ונקבל החלטות וכאמר כל מיני דברים האחד על השני לא

יביאו לפתרון הבעיה. כי מה יכול לקרות? ממה אנחנו כולנו חוששים? אנחנו

חוששים שבמדינה דמוקרטית בה אנו חיים, יכול תושב לומר שהוא לא קונה את

החולצה שמייצרים במפעל פלוני ואחר יאמר שהוא לא קונה את הבקבוק

שמייצרים במפעל אלמוני. הרי לא תעזור לעניין הזה החלטה כזו או אחרת.

אנחנו, כל מי שאחראי, כל מי שטובת העובדים ניצבת מול עיניו, לא

פוליטית אלא באופן ענייני, וחרד לגורלם, צריך לטפל בעניין באופן

יסודי. לא לזרוק סיסמאות. אין החלטת ממשלה לא לקנות בקבוקים. אין

החלטת כנסת לא לקנות בקבוקים. לא העבירו פה חוק או החלטה של ועדה

מוועדות הכנסת.
היד"ר מקסים לוי
תו;יד לי אנחנו נאיבים? תתייחם ברצינות רבה לאותם חרדים שהולכים

היום למפעלים בארץ ומבקשים לא לקנות את המוצר של פניציה, בטענה שהם

מיוצרים בשבת.
משה גפני
מר לוי, אני, יותר מכל אחד אחר מעוניין שהמפעל לא ייסגר חלילה על

רקע של שבת. אתה מתאר לעצמך, הרי זה ברור לחלוטין. האינטרם שלי, מעבר

לנושא העובדים שחשוב לי לא פחות מאף אחד אחר והייתי אומר אפילו יותר

מכמה אחרים שצועקים, חשוב לי העניין עצמו. שהמפעל לא יסגר על רקע של

שבת. אעשה כל מה שאני יכול על מנת שהוא לא יסגר על רקע של שבת.
תמר גוז'נסקי
אורני יושב הראש, אולי נזמין את מי שרוצים להטיל את החרם שיבואו

לכאן ויסבירו לנו, למה הם רוצים להטיל חרם? כי הרב גפני לא יכול לייצג;

אותם.
היו"ר מקסים לוי
הוא אומר את דעתו.
תמר גוז'נסקי
הוא אומר שהוא לא יכול לייצג אותם.
חיו"ר מקסים לוי
למה את דואגת? את יודעת כמה חוקים נמצאים פה בנושא החרדים? אחמול

התקיים דיון בנושא של יבוא הבשר ואנחנו והיצבענו כדי שהחוק יעבור,

ובזכותנו החוק עבר.
משה גפני
א1;ב, אתה יודע מה החוק הזה אומר?
היו"ר מקסים לוי
זה לא משנה.
משה גפני
החוק אומר שלא לייבא בשר שמגדלים כאן. וחברי הכנסת ענת מאור,

יוסי שריד ותמר גוז'נסקי הצביעו נגד.
ענת מאור
נכון.
מטה גפני
אני מביו אתכם היטב. אני גם מבין את חבר הכנסת יוסי שריד. ראיתי

אותו גס בהרבה מפעלים בערי פיתוח. תאמינו לי שאני את המפעלים בערי

פיתוח מכיר קצת יותר ממנו.
יוסי שריד
נעשה מבחן ונראה מי מכיר...
משה גפני
אני מכיר את העניין. אל תפריע לי. בסך הכל אני חרדי, למה זה מפריע

לד?



הוקמה רעדה על ידי המנהל הכללי של מטרד ראש הממשלה, ולמיטב ידיעתי

היא מורכבת ממספר חברים. למרות זאת, כל הזמן פונים אלי. אני לא יודע

למה, אולי אני מושך אש... אני לא הוזמנתי לוועדה הזאת. אני,

כפוליטיקאי הייתי צריד להגיד כן! אני בתוך העניין, ואני נלחם בשביל

השבת. אך אני לא אומר את זה. הרב רביץ היה שם כי הזמינו אותו. אני לא

הוזמנתי ולא הייתי בעניין.

תמונת המצב היא זאת שאנחנו, כחברי כנסת וכמייצגי מפלגות חרדיות

ודתיות, מעוניינים שהמפעל לא יסגר. צריך לפעול,. מכיוון שבינתיים אף

אחד לא עושה חרם על המפעל. בינתיים אף אחד לא מונע את העבודה שם כפי

שהיא מתנהלת. ומה שמסר לי המנהל הכללי של ראש הממשלה וממנו שמעתי את

הדברים, ביקשו פסק זמן של כמה חודשים בהם לא נוגעים במפעל ולא נוגעים

בעניין...
היו"ר מקסים לוי
לא צריך לגעת במפעלי
משה גפני
אז בשביל מה כינסת את הוועדה? אז מה הבעיה?
הי ו"ר מקסים לוי
אולי אתה לא מבין ואסביר לך שוב. המפעל לא צריך טובה של הממשלה

ולא טובה שלך ולא טובה של הכנסת. אחרי 50 שנה שהמפעל קיים ומייצר

בקבוקים, התחילו החרדים להשפיע על מפעלי טמפו ומפעלים אחרים, שלא

לרכוש מפיניציה את הבקבוקים אם לא יפסיקו לעבוד בשבת. ולכן הסערה

היום.
משה גפני
אז איך פותרים את הבעיה הזאת?
ענת מאדר
לא עושים חרם.

משה גפני;

בסדר, אז אני לא אעשה חרם ואת אל לא תעשי חרם, והכל בסדר. פתרנו

את הבעיה. אני לא יכול להיות שותף להחלטות שלכם כי אני לא חבר ועדה.

אך אני מציע באופן אחראי, שהוועדה הזאת תפעל באופן לא מתלהם לגופו של

עניין. אני אינני רב כמו יושב ראש ועד העובדים. הוא רב והוא פוסק

הלכות, ואני לא. אבל, למיטב ידיעתי, למדתי הרבה שנים ואני יודע שיש גם

עניינים נוספים. מבחינה הילכתית, ותאמינו לי שאני יודע, כאשר ממצים את

כל ההליכים שצריך למצות, המצב שונה לחלוטין. ולכן, אני מציע שהוועדה

תעשה את עבודתה ושהמפעל ישתף פעולה כולל בעלי המפעל, מנהלי המפעל וועד



העובדים. אני לא בטוח שדבר שכזה קורה כשיש שיתוף פעולה עם הוועדה

הזאת. לכן אני מציע, שהוועדה תעשה את עבודתה ואני מאמין שימצא פיתרון.
דרור זרם
המדינה רוצה למנות ועדה שתהיה מוסכמת על כל הצדדים שתדון בנושא.

וכמו שחבר הכנסת גפני אמר, אין אפשרות לאכוף על ציבור מסויים לקנות או

לא לקנות בקבוקים מסויימים, הדבר צריך להגיע בפשרה מסויימת. חשבו שכל

הצדדים ישתתפו בפשרה הזאת. הבוקר דבירתי עם חבר הכנסת גפני, ואני מבין

שיש תקווה שעוד כמה ימים יקום צוות מוסכם על ידי כל הצדדים. אני מקווה

שאני לא טועה, והצוות יהיה מוסכם גם על אנשי המפעל.
ענת מאור
נוכל לקבל מידע לגבי הסכמות הצוות?
דרור זרם
צריך צוות מוסכם, שהמפעל יסכים לגבי הרמה הטכנולוגית של אנשי

הצוות. הבנתי שלמפעל יש דרישות מסויימות, שהנציג; החרדי שיהיה שותף

בצוות מהבחינה ההילכתית, יהיה לו גם את הידע הנדרש לפתור את הבעיות

הטכנולוגיות.
משה גפני
תעשיין עם רמה טכנולוגית גבוהה.
דרור זרם
נכון. ולכן הקמנו צוות, והנושא לא היה כל כך פשוט. אני מקווה שזה

יתקדם בצורה עניינית בימים הקרובים. אנחנו לא רואים דרך אחרת לפתור את

הבעיה אלא בפשרה.
יוסי שריד
אני לא מבין, אמנם פשרה זו מילה מאוד יפה ומי לא בעד זה וכשאומרים

פשרה אנחנו מתמוגגים. זה ממש כמו עוגת תפוחים. כולם אוהבים פרשה. אבל

מה זאת אומרת פשרה? כפי שהמפעל עבד 70 שנה, כך הוא ימשיך לעבוך עוך 70

שנה. זו הפשרה.
דרור זרם
הוא יכול להמשיך לעבוך כך. יש ציבור מסויים שלא רוצה לקנות

מהמפעל...
יוסי שריד
מה זה ציבור מסויים?
דרור זרם
אני לא מייצג; את הצד הזה, אבל לא תכריח אף אחד לקנות בקבוק...
בבר מלול
כאילו שעובדי פניציה והנהלת פניציה עומדים בפיתחם של סופרמרקטים

ואומרים לדתיים לקנות רק בקבוקים טל פניציה. הבעיה היא עקרונית.

הולכים ומאיימים על מפעלים שלא לקנות בקבוקים של.פניציה. זאת הבעיה.
היו"ר מקסים לוי
ואז לאותו סופרמרקט לא יתנו רישיון...
מטה גפני
בינתיים אין בעיה. ההתלהמות הזאת עכשיו מיותרת.
עגת מאור
אז תבטלו את החרם.
מטה גפני
איזה חרם? מישהו עטה חרם? את רוצה שאתן לך פתק שביטלתי את החרם?

אין חרם.
היו"ר מקסים לוי
אני רוצה לנעול בקרוב את היטיבה משום טדחיתי כמה יטיבות בו;לל

הנוטא הזה. אני מציע טנקצר בדברים.
סבינועם אביבי
לומר טבינתיים אין בעיה זה נאיבי, כבוד חבר הכנסת 1;פני. זה

לא לחיות את המציאות. יטנה בעיה, מפני טעיתון "יתד-נאמן" פירסם על ידי

הכתב בני רבינוביץ', טכבוד הרב אליטיב עומד להוציא פסק הלכה, שפירושו

טל דבר טמפעלי טמפו, קוקה קולה ויפאורה וכל אותם מפעלים טאנחנו קטורים

אליהם וכל היקבים, לא יקנו תוצרת טל פניציה.

מכיוון טכמה מידידי הטובים ביותר הם גם מנהלי החברות האלה, נכון

טאת הפסק הם לא קיבלו, אבל האיום התקבל. ובינתיים, אין פרופורציה בין

היבוא ובין רכישת תוצרת האר?. היא קצת מטתנה. אותו מפעל טקטור אלינו

רוצה להיות בטוח, ואז הוא לוקח כבר ספק בקבוקים נוסף. אם הוא לקח ספק

נוסף מחוץ לארץ, אז במקום 40% או 30% בקבוקים טלקחו ממנו קודם, עוברים

איתו ל-50% ו-60%. זאת אומרת, התהליך מתחיל להתדרדר. אז בואו לא נגיד

טאין בעיה. כי יש בעיה.



אני אומר באחריות מלאה ומהמפעל הזה מסוגל לייצר היום עם תנור אחר

פחות או יותר 75-70 אלף טון. אם בשנה שעברה יצרנו רק 63 אלף טון וזה

מה שמכרנו למרינת ישראל, זה רקחלק מזה ולא הכל. חלק זה ההיצף, והזכרתי

זאת בהתחלה.
משה גפני
בשנה שעברה לא היתה שום בעיה.
סבינועם אביבי
בסוף השנה שעברה התחיל הסיפור.

נקורה שניה, הוקמה וערה במשרר ראש הממשלה לפי ההצעה של חבר הכנסת

רביץ. ביקשתי רק שלושה רברים: שבאותה וערה ישבו אנשי תעשיה של מפעליס

רציפים. אם לא תתנו לנו אנשים כאלה לא תהיה וערה. אני מוריע פה תר

משמיעת.
משה גפני
לא הבנתי, תסביר. אתה מרבר על מפעלים שבהם התנורים לא נסגרי0

בשבת?
סבינועם אביבי
אסביר לך. אתן לך דוגמא של יהורי חררי, המנהל הכללי לשעבר של

מפעלי ים המלח...
מטה גפני
אתה לא יכול להציע שם של ארם, אתה יכול להציע עיקרון.
סבינועם אביבי
למשרר ראש הממשלה מותר לי להציע? כפי שלך מותר להציע גם לי מותר.

היצעתי להם לקחת את מר אורי בן נון. הם פנו אליו והוא ביקש לבדוק את

הרברים תוך יומיים, ולפי מה שנמסר לי מהמנהל שלו מר בן נון אמר שהוא

לא רוצהלעשות זאת כי הוא יורע בריוק את התשובה. התשובה היא שהמפעל

חייב לעבור הלאה. אמרתי, תלכו למישהו אחר מבתי הזיקוק. ררך או;ב, מפעלי

ים המלח עובדים בשבת ומייצרים גם מלח בשבת.
מטה גפני
שמעתי, זה בסדר.
יוסי טריד
מרוע באמת אפשר להשתמש במלח שמיוצר בשבת?
משה גפני
גם חשמל עובד בטבת וגם מים. אפטר להגיד על הרבה דברים.
יוסי שריד
הרי אתם משתמשים במלת שמיוצר במפעלי ים המלח, ועוברים שם בטבת.

תסביר לי את העניין.
משה גפני
מלח אנחנו מביאים מחוץ לארץ. למה אתה לא שואל על חשמל?
יוסי שריד
כי אני רוצה לשאול שאלות קלות כדי שתוכל להסביר. שאלות קשות אני

יודע שלא תוכל להסביר.
מטה גפני
גם את השאלות הקשות אתה יכול לשאול. אני מודיע לך שיש ציבור גדול

שאם אנחנו מדברים על החרם מדובר בו. הרי לא כל הדתיים באותה שיכבה,

ולא כל החרדים אותו דבר. האנשים האלה לא משתמשים בחשמל בשבת. אתה יכול

להכריח אותם להשתמש בחשמל בשבת? אנשים לא משתמשים במים בשבת אלא

מכינים מים מבעוד יום. החיים שלהם קשים אבל זאת העובדה. אז תכריח

אותם?
יוסי טריד
אז את המלח הזה אתם שומרים רק לפצעים?
היו"ר מקסים לוי
השאלה היא לא מה אתה עושה ומה אני עושה בביתי. הבעיה היא שלא

תביאו לכפיה של אותם סופרמרקטים וחנויות.
מטה גפני
צריך למצוא פיתרון.
סבינועם אביבי
בדר שלישי שביקשתי, כאשר חזר אלי מר יאיר מעיין, הוא אמר לי להציע

שם שם של מומחה. אמרתי לו לפנות למר עודד טירה שהוא גם מהתאחדות

התעשיינים ויש לו מפעל גדול. עכשיו שהחרדים יציעו את מי שהם מעוניינים

להציע. כאן זה עומד. השיחה האחרונה שלי עם מר יאיר מעיין התקיימה לפני

שלושה ימים.
משה גפני
אני יודע שיש כבר שם עם פיתרון.
אלברט לוי
אני יודע שהוועדה הזו הוקמה ואין אף נצי!; עובדים. אני רוצה להבהיר

הד משמעית, ואומר זאת בצורה הבוטה ביותר, אותנו לא מעניין אף אהד

בוועדה הזאת. אותנו מעניין דבר אהד-- שציבור העובדים ימשיך להתפרנם

בכבוד. רוצה לשמור שבת, שישמור שבת. לא רוצה, לא מעניין אותי. כל עובד

שיפו;ע, אנהנו נפגע בצד השני. צר לי, הבר הכנסת גפני.
משה גפני
למה אתה פונה אלי? אני רוצה את טובת העובדים.
אלברט לוי
אני אומר לך שהציבור החרדי קורא למפעלים לנתק את היהסים איתנו. לא

נרגע.
סבינועם אביבי
אתה מדבר אל הבר כנסת.
משה גפני
זה בסדר. תאמין לי שאנחנו באותו צד.
אפרים בחלון
נגעתם בענייני עבודה ביום המנוחה. יש למפעל הזה היתר עבודה בשבת,

שאנחנו בודקים מדי שנה בשנה. צמצמנו אותו ב-5 השנים האחרונות בהרבה.

לדעתי אפשר להגיע לפשרה בלי שום בעיה.
יהודית ועקנין
הייתי רוצה להוסיף שניים שלושה משפטים בנוסף למה שכבר נאמר פה. ירוחם

זו לא רמת אביב 1;'. בירוחם מעל ל-80% מהתושבים הם יהודים מסורתיים. יש

קהילה חרדית בירוחם ואנחנו מאוד מכבדים אותה. אם היית בירוחם אתה יודע

שירוחם היא כביש ראשי אחד. ביום שבת, אנחנו כולם מכבדים אותם. לא

מתקרבים אליהם, מכבדים את הפרטיות שלהם, וזה מה שאנחנו מצפים מהם.

לגבי המפעל, דיברתם על דת. לא רק שלא מחייבים בשוס פנים ואופן אף

עובד לעבוד בשבת אם הוא לא ערשה זאת מרצונו, אלא כשהעובד נמצא בשנת

אבל הלילה, גם אם הוא עובד שבת כל החיים ברור מאליו שלאותו עובד

מחפשים מחליף, ומכבדים את העניין שלו והוא לא מגיע לעבודת בשבתות.



אם תיכנס למפעל שלנו בסביבות טעה 14:30, תרגיש שאתה נמצא בבית

כנסת ולא במפעל. רוב התחנות נטושות וכולס מגיעיס לתפילת הצהרייס, וכל

המנהליס יודעים זאת.
סבינועם אביבי
זה בתיאום מלא עם המנהלים.
יהודית ועקנין
זה בתיאום מלא, כולם יודעים והדבר מוסכם על כולם וברור. עוזבים את

התהנות, הולכים להתפלל וחוזרים לעבודה.

חבר הכנסת גפני, טענת שאתה לא מביו מה הבעיה ומה הנזק שניגרם.

התפקיד טלי בפיניציה הוא מנהלת רכש חוץ לארץ. במסגרת התפקיד, יש לי

קשריס עם חוץ לארץ. מסתבר, שפנו אלי ספקים טמהם אנחנו מייבאים סחררה

וטאלו מה קורה? טאלו אם הולכים לסגור את המפעל? הם הבינו טיט בעיה. הם

לא מבינים מה הסיפור? טותים את הבקבוק או טותים את היין? הם לא מבינים

את הבעיה. עובדה טזה הופץ ויט לזה הדים אפילו בחוץ לארץ.

בעיה קריטית, למרות טלא בדקתי את זה סטטיסטית, מעל ל-60% או 70%

במפעל פיניציה הם מפרנסים יחידים. מתוך ה-100 טמתפרנסים מסביב, לפחות

עוד 50%- 60% הם קבלני מטנה שגם הם מפרנסים יחידים. הנזק שיגרם יהיה

בלתי הפיך ויהיה בכי לדורות.
היו"ר מקסים לוי
כל הכבוד.

קיימתי את הדיון כאן בוועדה בבהילות, מטום טיטנה בעיה חמורה. אני

מניח שהוועדה תסייר במפעל כדי ללמוד את הדברים יותר מקרוב בטבוע הבא.

אבל אני מזהיר טאם חלילה יקרה כדבר הזה, אנחנו לא נטב בטקט. כל איום

לסגירת המפעל הזה הוא הרס לירוחם. ומי טרוצה להרוס את ירוחם לא ניתן

לו. המפעל הזה עובד 50 טנה, ואנחנו לא רוצים טמיטהו יאיים על חברות

כמו טמפו וקוקה קולה לא לרכוט בקבוקים מפיניציה, ולייבא מחוץ לארץ.

אנחנו תומכים במפעל.
מומי אביסרור
החלטת המועצה פה אחד היא טכולנו נצא למאבק מטותף. מטום שסגירת

המפעל מטמעותה סגירת היטוב.
היו"ר מקסים לוי
לכן אנחנו נסייר טם כדי לראות את הדברים מקרוב. אף אחד לא מוכן

לעטות הון פוליטי בטביל דבר כזה. אף אחד לא רוצה לצאת בסיסמאות. אנחנו

רוצים טתהיה פטרה מסויימת.כמו טעבדו 50 טנה, ימטיכו לעבוד עוד 50 טנה.



הלוואי והמפעל הזה לא יהיה בהפסד, כיוון שהוא יסגר בגלל הפסד. היום

הוא התחיל להתרומם ואסור לנו לגעת, לא ביזמים, ולא במפעל.
משה גפני
בעיית ההיצף קיימת.
היו"ר מקסים לוי
אני מודה לכולם. הישיבה נעולה.

(הישיבה ננעלה בשעה 11:15)

קוד המקור של הנתונים