ישיבת ועדה של הכנסת ה-14 מתאריך 22/07/1997

הצעת חוק מרשם האוכלוסין (תיקון - רישום תאריך לידה על פי הצהרה), התשנ"ז-1996; קביעת מועד בחירות במועצה המקומית אבו גוש

פרוטוקול

 
הכנסת הארבע-עשרה

מושב שני



נוסח לא מתוקן



פרוטוקול מס' 117

מישיבת ועדת הפנים ואיכות הסביבה של הכנסת

יום שלישי. י"ז בתמוז התשנ"ז (22 ביולי 1997), שעה 14:00

נכחו;

חבר הוועדה; סאלח טריף - היו"ר

דוד אזולאי

אברהם פורז

אדיסו מאסלה

טלב אלסאנע

מוזמנים; חנה זיכל - לשכה משפטית, משרד הפנים

רפי כהן - מנהל מינהל האוכלוסין , משרד הפנים

אביטל שטרנברג - משרד המשפטים

עו"ד רועי קרט - ביטוח לאומי

טובה ידידיה - ביטוח לאומי

ציון הדר - ראש המועצה המקומית אבו גוש

אהוד שילת - מפקח ארצי על בחירות, משרד הפנים

יועצת משפטית; מרים פרנקל-שור

מנהלת הוועדה; יפה שפירא

קצרנית; תמר פוליבוי

סדר-היום; 1. הצעת חוק מרשם האוכלוסין (תיקון - רישום תאריך לידה על פי

הצהרה), התשנ"ז-1996.

2. קביעת מועד בחירות במועצה מקומית אבו גוש.



1. הצעת חוק מרשם האוכלוסין (תיקון - רישום תאריך לידה על פי הצהרה),

התשנ"ז-1996

היו"ר סאלח טריף;

אני פותח את הישיבה. אתן לחבר הכנסת אדיסו מאסלה להציג את הנושא.
אדיסו מאסלה
ראשית, אני מודה ליושב ראש הוועדה, סאלח טריף, ולחברי הכנסת,. שמצאו לנכון

לדור בנושא זה. הצעתי את הצעת החוק הזו כדי לתקן עוול שנגרם במשך שנים רבות

בעליות השונות, כאשר יהודים עלו ממדינות שלא היה בהן מרשם אוכלוסין תקין. דבר

זה קרה גם בשנות החמישים בקרב עולים שעלו מצפון אפריקה, והם היום בקרב יהודים

שעלו מאתיופיה, וגם מהפריפריה של רוסיה, מחבר העמים.

יהודים עלו ממדינות שלא היה בהן מרשם אוכלוסין תקין, שלא באשמתם. רוב

רובם של היהודים יודעים את תאריך הלידה שלהם. חודש לידתם ושנת לידתם רשומים

אצלם, אך לרובם אין תעודות שיכולות להעיד להבי תאריך לידה, להבי חודש הלידה

ולהבי שנת הלידה. כאשר הגיעו למדינת ישראל, משרד הפנים רשם אותם בתאריך לידה

00, בחודש לידה 00, ושנת הלידה רשומה על פי הצהרתם של העולים.

טלב אלסאנע;

על פי החוק זה צריך להיות בחודש אפריל.

אדיסו מאסלה;

לגבי כל היהודים האלה בצורה הורפת וקולקטיבית יום ההולדת הוא האחד לינואר

כל שנה. אתן את עצמי כדוגמה, התעודה הראשונית שקיבלתי היתה תעודת עולה, ועליה

היה רשום 16.6.1961, והתעודה השנייה היתה תעודת זהות. בניהוד לתעודת עולה,

תאריך הלידה שקיבלתי ממשרד הפנים הוא 00/00/1961.

דבר זה הורם קשיים רבים והורם נזק ומהבלות לאתלטים העולים, שאילולא

מדיניות זו אותם צעירים וילדים היו יכולים להצליח בענף זה. ילדים שעלו בהיל

צעיר מאד, ואיני מדבר על אדם מבוהר שנולד לפני שישים שנה, שאולי אפשר לשאול

איך הוא יכול לזכור את תאריך לידתו, אלא על ילדים שהגיעו לארץ בהיל שמונה

חודשים או שנה, הם להם רשמו 00. לא מדובר בזמן כה הדול, שהמשפחה יכולה לשכוח.

האבסורד הוא שהיו הם בין היהודים שבאו מאתיופיה יהודים שעלו עם תעודות

לידה, ואני מניח, שכך הם מארצות אחרות, לדוהמה, יהודים שהרו באדיס אבבה, עיר

הבירה של אתיופיה, שם היה מרשם אוכלוסין תקין עם תעודות לידה. כנראה, שהתוכנה

של משרד הפנים היא תוכנה מהמתית, וכאשר מחליפים בה תאריך לידה וחודש לידה, היא

פולטת את המספרים, וזה דבר בלתי נסבל.

פניתי לכל השרים שהיו שרי פנים, ודבר זה לא תוקן. אני מדבר על אנשים שעלו

עם תעודה מאתיופיה, תעודות ממש חוקיות, אך מספרם קטן . כאשר מכניסים למחשב שארץ

הלידה היא אתיופיה, הוא פולט את כל המספרים. זוהי תוכנה מוכנה מראש.

אברהם פורז;

אפשר לתקן את התכנה.



אדיסו מאסלה;

בני האדם עשו את התכנה. מטפלים בעניין בצורה מגמתית מאד ולא עניינית.

אברהם פורז ;

מה קורה אם פונים למשרד הפנים ומראים תעודת לידה?

אדיסו מאסלה;

היו כאלה שגם הלכו לבית המשפט להקיש תביעה ייצוגית כדי לפתור את הבעיה

הזו בצורה אינדיבידואלית. במקום שכולם ילכו לבית המשפט, יכולנו לחסוך בושה זו

גם לעצמנו, ולפתור בעיה זו בצורה חוקתית.

אברהם פורז;

האם אתה מציע שבתוך אותה שנה ההצהרה תתקבל, או שגם אם אדם, נניח, בלי

מסמכים בכלל, והוא אומר שנולד בשנה כלשהי---

הי ו "ר סאלח טריף;

הוא לא מדבר על שנה.

אדיסו מאסלה;

אני מדבר על יום ועל חודש.

אברהם פורז;

האם אתה מדבר רק על יום ועל חודש?

אדיסו מאסלה;

על פי הצהרת העולה רשמו את שנת לידתו. אם כבר משרד הפנים רשם את שנת

לידתו על פי הצהרתו, למה שלא ירשמו יום וחודש?

היו"ר סאלח טריף;

זה העניין , שהשנה משמעותית יותר. אם רושמים את השנה על פי הצהרה---

אביטל שטרנברג;

בהנחה שההצהרה היא אמינה. כל הקושי הוא שההצהרות הן לא אמינות.

היו"ר סאלח טריף;

אך אם רושמים את שנת הלידה, מה המשמעות של החודש ושל היום?
אברהם פורז
בהצעת החוק, כפי שהיא כתובה, כתוב שעל סמך ההצהרה זוהי גם שנת הלידה. זה

פרובלמטי מאד, כי יש לזה השלכה על הצבא, על ביטוח לאומי, וכוי, אך אין סיבה

למשרד הפנים לא לקבל מה שקורה בתוך אותה שנה.
דוד אזולאי
אבל- צריך גם לפתור את הבעיה של השנה. יש אנשים שעיין מחוץ לארץ, ולא תמיד

כתבו נכון את שנת הלידה, וגם לזה, צריך למצוא פתרון .
מרים פרנקל-שור
יש פתרון, יש חוק קביעת גיל, צריך לפנות לבית משפט בבקשה לשנות גיל.
אדיסו מאסלה
זה מסורבל.
היו"ר סאלח טריף
מר רפי כהן , למה אתם כן מקבלים שנה בתאריך לידה על פי הצהרה, ולא מקבלים

את היום ואת החודש?

רפי כהן ;

אעשה מספר הבחנות, שתמקמנה אותנו היטב על בסיס מוצק. אני רוצה לעשות

הבחנה בין הטיפול מייד עם עלייתו של עולה שעולה לארץ לבין אחד שכבר נמצא בארץ.

לגבי עולה שעולה לארץ, בהעדר תאריך לידה מדוייק יש לו אפשרות לרשום את תאריך

הלידה המלא שלו על סמך הצהרה. לא תמיד העולים מודעים לאפשרות זו של הצהרת

הצהרה, ובהעדר רישום אחר, בגלל שאין כל תיעוד, לא רושמים את היום ואת החודש,

ורושמים רק את השנה.

החוק מתייחס לזה, וקובע בסעיף 12 שבמקרה שלאדם יש בתאריך הלידה שלו שנה

בלבד, רואים אותו כמי שנולד ב-א' בניסן בלבד. והיה והשנה וגם החודש רשומים,

רואים אותו כמי שנולד בראשית אותו חודש, כלומר, שמבחינה זו אנו "מסודרים"

לאורך כל הדרך .

היו מקרים שבהם עולי צפון אפריקה, מאתיופיה, או ממקומות אחדים לאחרונה,

טענו שלא ידעו על האפשרות שעם עלייתם לארץ יתנו הצהרה לגבי הגיל, והיום יש להם

כבד תאריך לידה שכולל 00/00.

אדיסו מאסלה;

לפחות מבחינתנו, זאת לא הטענה. כאשר העולים הגיעו לארץ, כמו שהם אמרו את

שנת לידתם, הם גם אמרו בו זמנית את יום וחודש לידתם, אך הפקידים של משרד הפנים

סירבו לרשום זאת.
אברהם פורז
האם יש התוכנה של משרד הפנים אוטומטית "זורקת" אותם ל-00?-
רפי כהן
לא כפי הידוע לי, וקשה לי להאמין שקיים דבר כזה.

היו"ר סאלח טריף;

זו תופעה.



רפי כהן;

אני מוכן לבדוק זאת, ואחזור לוועדה עם תשובה בנושא הספציפי הזה. הרי

כוונתם של חבר הכנסת אדיסו מאסלה וגם של שאר חברי הוועדה היא למצוא תיקון

כלשהו לבעיה. למי שרשומה שנת לידה בלבד, יש אפשרות או באמצעות תעודה ציבורית

מקורית אותנטית, או דרכון שאיתו עלה לארץ, או תעודת לידה מקורית, או תעודת

זהות מקורית---

אדיסו מאסלה;

אין דבר כזה.
רפי כהן
האפשרות השנייה היא להגיש בקשה לבית המשפט, הוצאת פסק דין הצהרתי. יוציאו

מסמך מבית המשפט, ששר המשפטים מוסמך לתקן את התקנות בנושא הזה, ועל סמך זה אנו

רושמים את הגיל המלא.

היו"ר סאלח טריף;

האם אתה מבקש שרק בית המשפט יכריע בעניין הזה?

אברהם פורז;

ראשית, יש הכחשה בעניין המחשב, וכמו כן נאמר שאם זה לא נרשם בהתחלה, כאשר

מביאים את התעודה מאוחר יותר, אז מתקנים.

היו"ר סאלח טריף;

לא מתקנים דבר.

אדיסו מאסלה;

בראשית דבריי אמרתי, שאנשים עלו ממדינה שאין בה מרשם אוכלוסין תקין , לא

היתה תעודת זהות, לא היו תעודות לידה, וכל המסמכים שמר רפי כהן ציין אינם

קיימים.

אברהם פורז;

מה קורה עם אדם שאין לו מסמכים לגבי שנת הלידה?

חנה זיכל;

לעולה חדש שמגיע לארץ יש רישום ראשון . אם ברישום ראשון אין לו תעודה ואין

לו כלל מסמכים, זה נרשם לפי הצהרתו. הבעיה עם עולי אתיופיה היא שהם לא ידעו

לומר---

אדיסו מאסלה;

לא נכון .

היו"ר סאלח טריף;

חבר הכנסת אדיסו מאסלה, אתה יודע אך רבים לא ידעו לומר.



אדיסו מאסלה;

ידען.

היו"ר סאלח טריף;

אז מה אתה אומר? שרצו להעניש אותם ולא רצו לרשום זאת?

אדיסו מאסכה;

עובדה, נתתי את עצמי כדוגמה. בתעודת עולים שלי רשום 16 ליוני ואת שנת

הלידה, אך בתעודת זהות רשום 00, והבאתי איתי גם דוגמאות של תעודות של אנשים

שהיו להם תעודות לידה באתיוביה.

אברהם פורז;

האם הצהרת על תאריך לידה?

אדיסו מאסלה;

בטח, הצהרתי, אן- לא קיבלו זאת.

חנה זיכל;

לפי החוק, עולה שאין לו תעודה, והוא מצהיר על תאריך לידה, רושמים את

תאריך הלידה שלו, וזה מה שכתוב בחוק לפי סעיף 19.

היו"ר סאלח טריף;

מר רפי כהן וגברת חנה זיכל, אתם מתייחסים לחוק, ולא לעובדות שמכריעות

בשטה.

חנה זיכל;

אם מגיע עולה שאינו יודע בדיוק את תאריך לידתו, רושמים רק את שנת לידתו.

אחר כך, כאשר הוא רוצה לתקן זאת, זה כבר נקרא השלמה, וזה נחשב שינוי ברישום.

לצורך שינוי ברישום צריך תעודה ציבורית, וזה בדרך כלל אומר שיש לגשת לבית

משפט. יש חלק שלם בתקנות לבקשה לקביעת גיל בבית משפט, וזה דבר שהוא מקובל. לשם

כך קיימת בקשה לקביעת הגיל.

מכיוון שראו שנוצרה בעיה עם קהילה שלמה של עולים מאתיופיה בנושא הזה---

דוד אזולאי;

זה לא רק האתיופים.

חנה זיכל;

אבל זה לא משנה, כי הם כבר בארץ וכבר רשומים, ומה שאנו דנים עכשיו הוא

מכאן ואילך.

היו"ר סאלח טריף;

לא, יש כאלה שזה מפריע להם.



חנה זיכל;

הקלו עליהם בכך שבמקום לרשום את התאריך מייד עם הגעתם, אמרו שיחכו תקופה

ושיש להם זמן לרישום הראשון, ושהם לא חייבים לעשות מייד את הרישום הראשון.

יתנו להם זמן לברר, ולרישום הראשון הם יבואו מוכנים, ולא תהיה בעיה של שינוי

ברישום. שינוי ברישום הוא דבר מהותי ומשמעותי מאד, יש הרבה רמאויות, וזה, יחול

לא רק להבי עולי אתיופיה, אלא להבי כל העולים. שינוי במרשם האוכלוסין הוא דבר

רציני מאד, שיש לו השלכות רבות, ולכן צריכים תעודה ציבורית, ולא סתם החוק הוא

כ3י שהוא. במקרה הזה צריכים למצוא פתרון לא על ידי כך שכל עולה יבוא עם הצהרה

ויוכל לשנות דברים ברישום, והבעיה היא שינוי ברישום, ולא רישום ראשוני.

היו"ר סאלח טריף;

גברת חנה זיכל, כאשר התחלתי את תפקידי בכנסת, יזמתי הצעת חלק, ואני זוכר

שמישהו קיבל הארכה לקאדי שלוש פעמים רצופות בבית המשפט, כי שלוש פעמים שינה את

שנת הלידה שלו, והוא היה צעיר יותר בעשר שנים. האבסורד הזה היה קיים בבתי

המשפט. אני מכיר אדם שמקבל כבר 15 שנה ביטוח לאומי, והוא עדיין בגיל צעיר.

זה שינוי משמעותי, ולא החודשים. נשאלת כאן שאלה אנושית, ולא שאלה שיש לה

השלכות עליהן דיברת. לכן , מדוע אתם מתעקשים על סתם?

אביטל שטרנברג;

הבעיה היא בעיה אדמיניסטרטיבית, לא צריך לשנות בשבילה את החוק. אי אפשר

לקבוע הצהרה כמשהו קונקלוסיבי, שרק על פיו ירשמו את תאריך הלידה. הם כמה

חודשים הם משמעותיים מבחינת הביטוח הלאומי, ואדם שנולד בדצמבר יכול להירשם

בראשון לינואר, ואלה עוד עשרה חודשים של קיצבאות, וזה לא כל כך פשוט.

דוד אזולאי;

למה את לא מסתכלת על זה הפוך? שאדם מפסיד לעתים חצי שנה----

אביטל שטרנברג;

אך יש מנהנונים המיועדים לקבוע את התאריך המדוייק, וזה בדיוק העניין.

טלב אלסאנע ;

מילא אם היה נאמר מלכתחילה שהרישום צריך להיעשות באמצעות בית המשפט, אך

מכיוון שיש פרוצדורה קיימת שעולים נרשמים על פי הצהרתם---

מרים פרנקל-שור;

השנה על פי הצהרה.

טלב אלסאנע;

אם לאחר מכן הם רוצים לשנות, נותנים להם חריג מסויים, ואז הם משנים על פי

הצהרה. גם חודש הלידה ויום הלידה צריך להיות על 3י הצהרה, ויש לקבוע שצריך

לעשות זאת, למשל, תוך שנה, או שנתיים מיום הרישום הראשוני, ולא צריך לאפשר

שעשרים שנה אחרי ינסו לשנות את התאריך.



אביטל שטרנברג;

אך ההצהרה הראשונה עליה אתה מדבר אינה קונקלוסיבית.

טלב אלסאנע;

לצורך ההדרה של עולה לא צריך רק לכלול את האנשים שעלו ממדינה אחרת לכאן,

אלא גם את האנשים שחיו כאן , ולא ידעו שהם חיים כאן , הם לא נולדו בבית חולים.

אני רוצה להגדיר אותם כעולים, הם עולים חדשים בתוך אותה מדינה, מתפיסת עולם

אחת לשנייה. אם צריך לרשום אותם, על פ:י הצהרה בלבד, ולא על פי פנייה לבית

משפט.

מר רפי כהן , מדוע, כאשר יש פסק דין של בית דין שרעי שקובע שאדם נולד

בתאריך מסויים, אינכם מקבלים את פסק הדין של בית הדין השרעי, אך אומרים לו

לפנות לבית המשפט?

אביטל שטרנברג;

סמכות השיפוט.

טלב אלסאנע;

אם יש עניין של אבהות, כאשר שני אנשים רבים למי שייך ילד, ייחוס, ונקבע

שילד פלוני נולד בתאריך מסויים, מי הם אביו ואמו. יש פסק דין שמגדיר את ההורים

ואת תאריך הלידה, וזוהי הגדרה.

אביטל שטרנברג ;

בבית דין רבני ישנו הליך וישנה סמכות. חשוב להדהיש שההצהרה הראשונה עליה

אנו מדברים שהיא ההליך היום, כאשר אתם אומרים שאנו מקבלים שנה, ולמה שלא נקבל

את חודש הלידה, איננה הצהרה סופית, כלומר, אפשר לומר לעולה שאיננו מאמינים לו

ושצריך לבדוק. אולם, לפי הניסוח כאן בהצעת החוק לא יהיה אחרי ההצעה הדו דבר,

והשאלה היא אם את זה נוכל לתקן .

היו"ר סאלח טריף;

נוכל לתקן זאת, אין זו השאלה המרכזית.

אברהם פורז;

כל הדברים שנאמרו כאן ניתנים להסדר, והייתי מציע שחבר הכנסת אדיסו מאסלה

ימתין ויראה, אם הם מסדירים זאת בלי חוק, לא צריך חוק, ואם לא יסדירו, נראה מה

עושים הלאה.

אם רשמו לאדם רק את שנת לידתו ו- 00/00 לגבי יום וחודש לידה, יש לתת

אפשרות לעולה לומר תוך תקופה שתיקבע בלי התערבות בית משפט, שהוא נקלט 00 וזה

התאריך הנכון. הם אם תהיינה קצת רמאויות ביום הלידה, אז בסדר. לא צריך לשלוח

אדם לבית משפט, כדי שימלא את הוואקום הזה, כי ברור שהוא לא נולד ביום 00 בחודש

00. לעומת זאת, אם העולה הצהיר על תאריך מדוייק, כל שינוי בו צריך להיעשות

בהתאם למשפט, כי יש לזה השפעות על שירות בצבא, על קצבאות, על גמלאות ועל דברים

כגון אלה.



חבר הכנסת אדיסו מאסלה אמר בעניין התוכנה שברגע שעולה אדם מאתיופיה, מייד

רושמים תאריך לידה 00/00, וזה גם טעון תיקון . אני מציע שינסו לתקן שני דברים

אלה.

היו"ר סאלה טריף;

כאשר אתה מבנה זאת לבית המשפט, הוא לבול להוקים, והחוקים הם ברורים. עליו

להביא מסמכים כלשהם.

אברהם פורז;

לא, עדויות.

היו"ר סאלח טריף;

בבית המשפט לא קבילה הצהרה או עדות בעניין הזה על פי חוק, נכון?

חנה זיכל;

קביעת גיל?

היו"ר סאלח טריף;

כן, היא יותר לא קבילה, ובידקו את החוק.

דוד אזולאי ;

אתה יכול להביא עדים, או מוהל.

טלב אלסאנע ;

מדובר בעדות רגילה.

אברהם פורז;

יש בחוק תקנות מדוייקות איך מגישים את הבקשה ולאיזה בית משפט.

אדיסו מאסלה;

בדקנו תעודות מוסמכות, תעודות לידה, או תעודה מאתיופיה--

היו"ר סאלה טריף;

לפי דעתי, ואיני בטוח במאת האחוזים, צריך מסמכים בעניין הזה.

אברהם פורז;

חבר הכנסת אדיסו מאסלה, הסיפור שלך מזכיר מאד את סיפור עליית יהודי תימן

בשנות החמישים. גם שם היו בעיות של מסמכים, ופתרו זאת, פחות או יותר, באותה

דרך , כלומר, אדם יכול לבוא לגבול ולומר שהוא בן 65, כי הוא שמע שבארץ נותנים

קצבת ז יקנה, וכאשר מסתכלים עליו הוא נראה צעיר, האם הפקיד מייד ירשום את

הצהרתו?



אדיסו מאסלה;

לא, איננו מדברים לגבי שנת הלידה. לגבי שנת הלידה איני מבקש לשנות זאת.

אני מדבר על יום לידה ועל חודש לידה. אני מקבל את הצעתך, ואיני רוצה שיחוקק

חוק בכנסת ישראל לגבי הדבר הזה. אם משרד הבנים יסכים לתקן את יום הלידה ואת

חודש הלידה עד מועד מסויים, נדאג בתקופה זו שכל אלה שרוצים לשנות את התאריך,

יעשו זאת.

אספר לכם סיפור פיקנטי , בשנה שעברה נסעתי לארצות הברית, נתתי את הדרכון

שלי, ובטופס רשמתי את תאריך הלידה, אך בדרכון רשום 00. טרטרו אותי, והפכתי

לחיות חשוד.

טובה ידידיה;

הרבה יותר מטרידה אותי בעיית שנת הלידה, כי קשה מאד לאבחן אדם שמצהיר

שהוא בן 65, והוא בעצם בן 55, ואז נתחיל לשלם לו קצבת זקנה, ונשלם לו עשר שנים

יותר ממה שמגיע לו.

אדיסו מאסלה;

איני מדבר על שנת לידה.

היו"ר סאלה טריף;

היא אומרת שמטריד אותה רק עניין שנת הלידה.

אברהם פורז;

במסמך הכתוב כתוב גם שנה.

היו"ר סאלח טריף;

בסדר, נתקן.

דוד אזולאי;

מהו התאריך הקובע בביטוח לאומי? האם התאריך הקובע הוא אפריל, או ינואר?

טובה ידידיה;

אפריל.

דוד אזולאי;

הם אני נמנה על הנפגעים חסרי חודש ויום לידה. כאשר עולים הגיעו לארץ,

ישבו פקידים, ולעתים שמעו מה שרצו, ולכן נעשו הרבה דברים טעונים תיקון בעניין

זה.

אני בהתלט מקבל את ההחמרה בקשר למה ששייך לשנת הלידה. פניתי לבית המשפט,

ורק כדי לשנות את שנת הלידה, ראיתי שזה כרוך בכל כך הרבה בירוקרטיה, וויתרתי

על זה, אך אני חושב שזה טוב. אני מקבל את הגישה שלגבי שינוי שנת לידה צריך

החלטת בית משפט. לגבי יום וחודש לידה, לא מדובר בפקיעה, וזה דבר שאפשר לתקנו

על פי הצהרת האיש בפני עורך דין, אך לא לכל החיים ויש לההביל זאת לתקופה

מסויימת ולאפשר זאת לכל אחד שאין לו חודש ויום לידה.



רפי כהן;

כדברים אלה יש פתרונות, פתרונות מינהליים שהם טובים. בהחלט אשמח להיפגש

גם עם חבר הכנסת אדיסו מאסלה, ללמוד ממנו דברים נוספים. שהיום איני יודע בנושא

הזה ולגבש הסדר כלשהו, שיכול להיות מענה טוב למירב הבעיות שצצות מבלי לפגוע

בדברים אחרים שעלו כאן, שכן יש בעיות נוספות שלא עלו כאן .

אני מציע, שאם מקובל עליכם, נקבל החלטה זו, נגבש אותה ונביא אותה בפניך.

היו"ר סאלח טריף ;

הביאו לנו זאת בפגרה.
רפי כהן
נביא לכם זאת לאחר הפגרה.

היו"ר סאלח טריף;

למה? חודש ימים.

רפי כהן ;

לנו אין פגרה.

היו"ר סאלח טריף;

חודש ימים, עד סוף אוגוסט הבא לנו הצעה.



2. קביעת מועד בחירות במועצה המקומית אבו גוש

היו"ר סאלח טריף;

אנו דנים בקביעת מועד הבחירות הראשונות כיישוב אבו גוש.

אהוד שילת;

אבו גוש היא מועצה ממונה ראשונה, ובפי החוק צריך לקיים בחירות תוך ארבע

שנים ובתום ארבע שנים מהקמת המועצה, או במועד מאותר יותר בהתייעצות, או בהסכמת

הוועדה, תלוי בכמה זמן דוחים. לפני זמן רב הוועדה התכנסה---

מרים פרנקל-שור;

ב-13 בנובמבר 1996.

אהוד שילת;

נכון. היי כאן כעשרה חברי ועדה, וכולם הסכימו שצריך לקבוע את מועד

הבחירות הראשונות למועד הבחירות הכלליות בשנת 1998. אדוני אמר אז שגם הוא נוטה

לדעה הזו , אך מכיוון שהמועצה הזו היא לא מועצה נבחרת אלא מועצה ממונה, אדוני

אמר שאולי כדאי לבחור שוב, לפני שקובעים סופית. לכן , אצטט כאן מההחלטה הקודמת,
כפי שהיא נמצאת במכתב לשר הפנים
"הוועדה החליטה להמליץ בפניך לקבוע את מועד הבחירות לחודש נובמבר 1997

תוך רצון לשוב ולשקול מחדש לפני המועד הנ"ל את קיום הבחירות במועד הבחירות

הכלליות, דהיינו, בנובמבר 1998, מאחר שהתברר שזו הדעה הכללית של חברי הוועדה.

הוועדה בדעה, כי השיקול לאחד את הבחירות באבו גוש עם המועד לבחירות הכלליות

ברשויות המקומיות הוא חיובי ורצוי, ורק לאור העובדה כי המועצה הנוכחית אינה

מועצה נבחרת, אלא מועצה ממונה, חושבת הוועדה כי מן הראוי לבדוק מחדש את תפקודה

בעוד כשנה."

אשר על כן , כך גם פרסמנו ברשומות הודעה בנוסח דומה. עכשיו צריך להחליט,

שכן המועד של חודש נובמבר מתקרב, והבחינה מחדש צריכה להיעשות עתה, כי אלמלא כן

אנו מוכרחים להתחיל את הפעולות לקראת בחירות בנובמבר. לכן ביקשנו באופן דחוף

את קיום הדיון, לפני שהכנסת יוצאת לפגרה, כדי להחליט שאם אין נסיבות אחרות,

אולי יש לקבוע את הבחירות כפי שהמטרה היתה מההתחלה למועד הבחירות הכלליות

הקרובות.

היו"ר סאלח טריף;

האמת היא שכפי שאמרת, אנו נוטים לקיים את הבחירות באבו גוש בבחירות

הכלליות ולאחד כמה שיותר רשויות, ועלתה כאן שאלת תפקוד הוועדה הקרואה שקיימת

שם בראשותו של ראש המועצה שנמצא כאן . אני למד ממה שאני קורא וממה שאני רואה,

שתפקודה הוא כראוי ולטובת המקום והתושבים. ראש המועצה הציג בפנינו דברים שעשה

כדי לקדם את היישוב באותה תקופה שהוא מכהן, ואני מניח שדחיית הבחירות לבחירות

הכלליות רק תעזור לו לסיים פרוייקטים שהוא התחיל בהם, ואולי הם תתן לתושבים

הזדמנות להתארגנות יפה לקראת הבחירות האלה.



ציון הדר;

אני חושב שהדברים מדברים בעד עצמם . בחומר שהגשתי לכם השתדלתי לתמצת עד

כמה שאפשר, ונתתי סקירה בתחום הכספי ובנושאי הכיתות, התקשורת, התרבות והדיור,

ומכך אפשר ללמוד על התפתחות היישוב. אני חושב שכפי שאמר יושב הראש זה יאפשר

לנו להשלים את הפרוייקטים, וכך בהחלט נספיק לגמור את הדברים הבסיסיים שהיישוב
צריך אותם, כמו
השלמת תשתית הביוב, השלמת בניית מתנ"ס ליישוב, הכנה לבריאות

המשפחה, שלב ב' של בית הספר, וכו'.

איני . יודע אם זה רלוונטי או לא, אך יש פרט חשוב נוסף שצריך לקחת בחשבון,

שהיישוב עבר לא מכבר טלטלה הדולה, לצערי, ואיני חושב שבעיתוי הנוכחי, כאשר עוד

אין סולחה, והמתח גם כך גואה, להכניס את היישוב כרגע למצב של בחירות.
דוד אזולאי
אם בישיבה הקודמת שהתקיימה כאן היתה אווירה שכמעט כולם תמכו בכך שאכן

הבחירות תהיינה צמודות לבחירות לרשויות המקומיות, וכן לאור הנתונים ששמענו הם

מראש המועצה, יש להצמידן לבחירות ברשויות המקומיות.

היו"ר סאלח טריף;

מר ציון הדר, סלח לנו, ואפשר לנו להחליט.

ראש המועצה, מר ציון הדר, עזב את הישיבה.

אני מבין שאנו בדעה אחת לקבוע את מועד הבחירות של המועצה המקומית אבו וגוש

למועד הבחירות הראשונות הכלליות, שייקבעו במועדן או במועד אחר שייקבע.

דוד אזולאי;

עלינו לקבוע תאריך, במועד הצמוד לבחירות של הרשויות המקומיות.

היו"ר סאלח טריף;

כן, ברור. אני מבין ששנינו מסכימים על כך.

תודה רבה, ישיבה זו נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 15:00

קוד המקור של הנתונים