ישיבת ועדה של הכנסת ה-12 מתאריך 15/05/1991

שאילתות; תכניות הטלוויזיה בשבת

פרוטוקול

 
הכנסת השתים-עשרה

מושב שלישי



נוסח לא מתוקן



פרוטוקול מס' 234

מישיבת ועדת החינוך והתרבות

יום רביעי, ב' בסיון התשנ"א (15 במאי 1991), שעה 00;09

נכחו;

חברי הוועדה; מ' בר-זהר - היו"ר

א' אליאב

ה' מחאמיד

ח' מירום

ח' פארס

די צוקר

מוזמנים; א' הראל - יו"ר רשות השידור

אי מקל - מנכ"ל רשות השידור

י' בראל - מנהל הטלביזיה

נ' משעל - מנהל מינהלת ההקמה של הערוץ השני

י' ביניה - מנהל הטלביזיה הישראלית בערבית

ש' עבודי - מנהל התכניות בערבית

נ' כהן - יועץ משפטי של רשות השידור

מי אוהלי - יועץ משפטי, משרד התקשורת

י' כהן - יועץ שר החינוך והתרבות לענייני תקשורת

ר' נעמן - סגנית יועץ שר החינוך לענייני תקשורת

אי כהן - רשות השידור

ב' נסים - משרד החינוך והתרבות

מזכירת הוועדה (בפועל); י י גידלי

קצרנית; א' זכאי

סדר-היום; שאילתות.

תכניות הטלביזיה בשבת.



שאילתות

היו"ר מ' בר-זהר;

אני פותח את הישיבה. נתחיל עם שאילתות. חלק מהן הפניתי לגב' נסים אבל

מאחר שחלק מהן נוגע לרשות השידור אעלה אותן עכשיו.

קראתי ידיעה שנפסל ראיון עם הומוסכסואל בטלביזיה. האם זה נכון ומה היו

הסיבות לכך.

כולנו יודעים שגל גי וקול-המוסיקה שובתים. מדוע אנחנו נקלעים שוב למסכת

שביתות ברשות השידור?

אני מבין שיש סכסוך בין אמ"י וביניכם והיא הודיעה לחבריה להפסיק להופיע

בטלביזיה. מה קורה בענין הזה. -

פניתי לפני זמן רב לרשות השידור וביקשתי לקבל את שמות העתונאים העובדים

בטלביזיה ומקבלים ממנה משכורת. המנכ"ל הבטיח לי כמה פעמים שהתשובה בדרך. אני

יכול לקבל את האינפומציה הזאת בדרכים שלי בתוך שעה אבל אינני רוצה לעשות זאת.

ביקשתי מידע גלוי ופתוח לציבור. זה סוד?

א' מקל;

זה לא סוד.
היו"ר מ' בר-זהר
אני רוצה לדעת כמה אנשים עובדים בטלביזיה, מי מקבל משכורת ומה התקציב.

אני מבקש לא להתחמק מהנושא כי אינני רוצה להביא זאת לפני שרים בממשלה.

ח' פארס;

וכמה מתוכם ערבים.
היו"ר מ' בר-זהר
אתם רוכשים חומר בהוץ-לארץ. מה עלות החומר הזה וכמה מתוכו משודר. הועלו

טענות שחומר נרכש כדי שלא ישודר ברשתות אחרות. כמה חומר שאתם רוכשים מה-CNN

משודר, איזו כנוגות מהחבילה של BBC-nשאתם רוכשים משודרת בפועל בטלביזיה הכללית

וכמה הוא עולה.

גבי נסים, התפרסמו ידיעות שאמנים אשר הודיעו שחם רוצים להופיע בערוץ 2 או

שהופיעו בו, הטלביזיה הכללית הודיעה להם שהם לא יופיעו במסגרתה. אני מבקש

תשובה על כך.

נושא נוסף, שהיו לנו עליו מספר ויכוחים, הוא המלחמה ביניכם לבין ערוץ 2

לגבי פסטיבל ישראל. הטלביזיה הכללית שילמה סכום נכבד לפסטיבל ישראל כדי לקבל

בלעדיות לשידור היצירות. הדבר מקובל עלי וכך צריך להיות. הוא הדבר לגבי

הרדיו. אחר-כך נודע לי כי גלי צה"ל שביקשו לשדר מופע אחד או שניים ברדיו

קיבלו מפסטיבל ישראל תשובה שלילית מאחר שהתכניות האלה נכללו בהסכם של הפסטיבל

עם רשות השידור. אמרתי לגלי צה"ל שרשות השידור צודקת כי כאשר היא משלמת על

יצירה מסויימת יש לה זכות בלעדית עליה. לא כן הדבר לגבי מה שקרה עם ערוץ 2,



שביקש לשדר יומן של הפסטיבל. לכך אין קשר כלשהו- לשידור יצירות במלואן הנרכשות

על-ידי הטלביזיה. הטלביזיה הכללית לא יכולה לתבוע לעצמה בלעדיות גם על

דיווחים מתוך הפסטיבל.
ה' מחאמיד
יש לי שאילתה. הבוקר נמסר בקול-ישראל כי בבית-ספר אורט יד שפירא ביפו,

בית-ספר מעורב, תלמידים שהם בני מיעוטים - כך זה הוגדר - לא יוכלו להשתתף

במטווה במועדון הגדנ"ע. כמה תלמידים יש בבית-הספר הזה? האם הידיעה הזאת

נכונה? למה התלמידים האלה לא יוכלו להשתתף בפעילות הזאת ומה המדיניות של משרד

החינוך?

היו"ר מ' בר-זהר;

ומה מדיניות וגדנ"ע בקשר לכך.

הי פארם;

אני התכוונתי להעלות אותה השאילתה.

אדוני המנהל, אם יש לך תשובות אשמה לשמוע אותן.

י' בראל;

תשובה על השאלה לגבי החומר הקנוי. ההסכם שלנו עם ה-BBC ועם חברות אחרות

הוא בקשר לתכניות. המחיר הוא אחיד כאשר אנחנו משלמים סכום מסויים על כל דקת

שידור. כל מה שאנחנו רוכשים משודר. אנחנו לא רוכשים חומר שאיננו מעוניינים

לשדר אותו.

היו"ר מ' בר-זהר;

אתם לא משלמים עבור חבילת שידור שהם משדרים בלוויין?

י' בראל;

לא. מהלוויין אנחנו מקבלים חדשות. ל-BBC יש תכניות ואנחנו משלמים פר

דקת שידור על כל תכנית. אנחנו מחוייבים לקנות מה- BBC מספר שעות בשנה כדי

שיתנו לנו את זכות הראשונים בארץ. לאחר שסירבנו שלושה חודשים, הם יכולים

למכור את התכניות. זה הסכם שקיים כשש-שבע שנים מהתקופה של טומי לפיד. זה

הישג נכבד משום שלפני כן לא יכולנו לקנות מהם שום תכנית בגלל המחירים הגבוהים.

ההסכם הזה פועל עם עוד כמה חברות באנגליה.
היו"ר מ' בר-זהר
אין מצב שאתם קונים חומר ולא משתמשים בו?

י' בראל;

בשום פנים ואופן לא. ייתכן שיש אי-הבנה לגבי חבילות סרטים. מציעים

חבילה של סרטים במחיר אחיד לכל סרט אבל מראש אנחנו יודעים שיש סרטים שלא נשדר



אשר לחדשות. יש לני שלושה הסכמים גלובליים גדולים לגבי חדשות: הסכם

גלובלי לשנה עם ארגון השידור האירופי, כאשר החדשות מגיעות בחבילות בצהריים,

בערב, בלילה ואם רוצים לשדר בבוקר, גם לפנות בוקר. מקבלים את החבילה הזאת

כמעט חינם ובוחרים מה שרוצים, חלק הולך לערבית, חלק לעברית וחלק לאנגלית.

ההסכם הזה קיים משנת 1972. שני הסכמים נוספים נחתמו עם ה-CNN וה-CBC לגבי

שירות מיוחד לחדשות. ההסכם עם ה CNN-אומר שיש לנו אפשרות לשדר עד 20 כתבות

באורך מכסימלי של שלוש דקות - ממילא לא מעבירים כתבות יותר ארוכות בגלל בעיות

של זכויות. הסכום הוא 36,000 דולר לשנה. בבנין הטלביזיה יש צלחת שמעבירה את

השידורים וכשיש משהו מעניין אנחנו משדרים. יש הדדיות והם גם מקבלים מאתנו

חומר. עם ה CBC-יש לנו הסכם דומה אבל לא דרך הלוויין. הכתב שלנו בוושינגטון

יכול לקבל כל חומר שהם משדרים ולהעביר אותו אלינו.

אשר ל"מלחמה" עם ערוץ 2. אין שום מלחמה עם ערוץ 2. כוכב מנחה שמופיע

בערוץ מסויים הוא חלק מסמלי הזיהוי של הערוץ. בכל המקרים הוא לא מופיע בשני

ערוצים - זה מקובל בכל העולם.

היו"ר מ' בר-זהר;

דיברתי על רוחמה רז והדבר פורסם גם בעתונים.

י י בראל;

מנחה בתכנית לילה - ואינני נוקב בשמות - אמר שהטלביזיה איימה על זמרת

מסויימת והזמרת בכתה. בינתיים בעלה של הזמרת הכחיש זאת. אין נוהגים כך

בטלביזיה כמדיניות. בתכנית "מוקד", למשל, המפיק אומר למשתתפים שלו: תעשו

טובה אל תופיעו באותו יום ב"ערב חדש" וגם לא ערב לפני כן כי הוא רוצה שהכוכב

הראשי יופיע רק בתכנית שלו. אחד המפיקים כנראה חשב לעשות תכנית עם אותה זמרת,

היא הודיעה לו שהיא מופיעה והוא אמר לה שזה לא יהיה לפני התכנית שלו. שידרנו

את יהורם גאון למרות שהוא הופיע ביום העצמאות.
א' מקל
גילה אלמגור הינחתה את שידורי יום העצמאות שלנו והופיעה גם בערוץ השני.
י י בראל
לגבי פסטיבל ישראל. לא ביטלנו סיקור של גורם אחר. המידע שהגיע הוא

מסולף. אני שילמתי כסף כדי לקבל זכויות ולצלם את המופעים במלואם. בקשתנו היתה

שלא ניתקל שם בצוותים אחרים שמצלמים - לאו דווקא של ערוץ 2 - כי זה מפריע,

ומלבד זאת הם מקבלים את החומר מאתנו. אנחנו מצלמים במקומות קטנים עם ארבע

מצלמות.
היו"ר מ' בר-זהר
שנינו היינו באותו מקום בפתיחה החגיגית. היו מספר צוותים שהסתובבו וזה

לא הפריע לאיש.
י' בראל
אני לא יוצא לשטח. האנשים מהשטח מדווחים לי. יש ערבים בהם אנחנו

מעבירים שידור של הצגה שלמה. למשל "שחר בירושלים", כולם רצו להופיע וזה בלתי

אפשרי. הצטערתי על כך וניסיתי לשכנע לקיים זאת בערב, הפסטיבל התנגד, אחרים

התנגדו וזה כבר פורסם בתכניה.



הסיכום שלנו עם הפסטיבל קיים בכתב ולא כתוב בו שאנחנו מונעים מאחרים לסקר

את האירועים.

אשר לראיון עם ההומוסכסואל. לא היה ולא נברא. היתה שיחה ביני לבין

מישהו ואמרתי שיש נושאים יותר מעניינים מאשר בדידותו של הומוסכסואל בן 70. לא

הקלטנו ולא צילמנו דבר.

היו"ר מ' בר-זהר;

לפי הנוהג התקין אני מבקש לקבל את כל התשובות האלה בכתב.

תכניות הטלביזיה בשבת
הנושא שלנו היום
תכניות הטלביזיה בשבת.

אני מציג את הנוכחים ואת אלה שאינם נוכחים. ממשרד החינוך נמצא מר ישראל

כהן, יועץ השר לענייני תקשורת; גבי רינה נעמן, סגנית יועץ השר לענייני

תקשורת. ממשרד התקשורת - מר מנחם אוהלי, יועץ משפטי. גב' מיה קוק היועצת

המשפטית של משרד הכלכלה והתכנון איננה. מרשות השידור - מר אהרן הראל, י ושב-

ראש הרשות; מר אריה מקל, מנכ"ל הרשות; מר יוסף בראל, מנהל הטלביזיה; מר נתן

כהן, היועץ המשפטי; מר שאול עבודי, מנהל התכניות בערבית; מר יוסף ביניה,

מנהל הטלביזיה בערבית. מערוץ 2 נמצא כאן מר נסים משעל, מנהל מינהלת ההקמה של

הערוץ.

מי שלא הגיעו היום, ואני אומר זאת לגנותם, הם שר החינוך ושר התקשורת

שהתבקשו להיות נוכחים בדיון הזה. הם הטילו למעשה וטו על שידורי טלביזיה בשבת.

אני רואה זאת בחומרה רבה. עם כל הכבוד, דיון כזה לא תלוי ביועצים שלהם אלא

בשני השרים. שר החינוך ושר התקשורת יודעים מראש שיש דיון בהחלטה שהם קיבלו

בנושא הזה ואינם מתייצבים לדיון בוועדה. הם עושים בכך מעשה פסול ופוגעים

בכבודה של הכנסת. גבי נסים, אני מבקש להעביר אליהם את הדברים האלה ואדאג שזה

גם יפורסם בהודעה שלנו. לא ייתכן זלזול כזה בכנסת בנושא שהוא כל כך אישי.

סירוב החתימה הוא סירוב אישי.

אני מבקש מיושב-ראש הרשות ומהמנכ"ל להסביר לנו מה היתה בקשתם והתוצאות

שלה.

א' הראל;

על-פי חוק רשות השידור, האחראים על תכניות השידורים הם מוסדות רשות
השידור
המליאה והוועד המנהל. היות שהנושא עלול להתגלגל הלאה אהיה זהיר

בדברי. אני אומר במפורש שההחלטות בענין שידורים של טלביזיה בשבת ורדיו בשבת,

נתקבלו על-פי החוק באופן המדוייק ביותר.

מליאת רשות השידור והוועד המנהל פנו אל שר החינוך והתרבות ואל שר התקשורת
בשני נושאים
האחד - הרחבת השידורים בטלביזיה בשבתות; השני - הרחבת השידורים

בשבתות ברדיו.

אשר לטלביזיה. הפנייה שלנו באה לאחר שבמלחמת המפרץ, על דעת כל הגורמים

ברשות השידור ובממשלה, שידרנו בטלביזיה 24 שעות ללא הפסק, כולל שבתות. גם

ברדיו שידרנו 24 שעות ברציפות למרות שלא היתה לנו אף רשת, כמו גלי צה"ל,

שמשדרת 24 שעות. מתום המלחמה ועד לרגע זה הרדיו המשיך לשדר ברשת אחת 24 שעות

ביממה.



הסבו את תשומת לבנו לכך שהשרים חייבים לתת לנו אישור להרחבת השידורים

מעבר לשעה 1 אחר-חצות, השעה בה הופסקו השידורים לפני המלר1מה. לכן פניתי בשם

רשות השידור לשר החינוך והתרבות ולשר התקשורת וביקשתי אישור לשידורים ברדיו

במשך 24 שעות. קיבלתי משר החינוך והתרבות ומשר התקשורת תשובה האומרת: "לכבוד

מר אהרן הראל, יושב-ראש רשות השידור: על-פי חוק רשות השידור סעיף 44(2), הננו

מאשרים את פנייתכם להמשיך ולשדר באופן קבוע בשידורי קול-ישראל ברשת ב' גם משעה

1 אחר חצות עד 6 בבוקר, כפי שהיו השידורים הרצופים בזמן החירום במלחמה. הרשאה

זו לא תכלול ערבי שבת וחג."

אחר-כך פנינו בענין השידורים בטלביזיה. בתום תקופת החירום הפסיקו העובדים

את השידורים בתכנית הבוקר של הטלביזיה בשבתות בגלל בעיות שכר שניהלו עליהן

מאבק. ברגע מסויים קיבלנו מהעובדים הודעה שהם מוכנים לשדר בשבתות, לפי הצעת

רשות השידור. כינסנו את המוסדות ופנינו לשני השרים כדי לאפשר לנו לשדר

בשבתות.

על זה קיבלנו מכתב דומה משני השרים בו נאמר: "לפי סעיף 44(א) חוק רשות

השידור, הננו להודיעך כי איננו מאשרים את פנייתך הנ"ל משום שאין אנו סבורים

שיש להרחיב את השידורים בשבתות ובהגים מעבר לקיים כיום."

שני המכתבים שקיבלנו משני השרים אינם מאפשרים לנו לבצע עכשיו את שתי

ההחלטות שקיבלנו פה אחד במליאת רשות השידור, שדרשה להתחיל לשדר בשבתות

בטלביזיה וברדיו.

בשבת משדרים ברדיו עד השעה 1 בלילה. מה ההבדל בין השעה 1 בלילה לבין

השעה 2 בלילה? אילו לא היו שידורים בליל שבת - היתה חריגח, אבל אנחנו שידרנו

כל הזמן ללא ערעור עד 1 בלילה. בטלביזיה אנחנו משדרים בשבת משעה 4 אחר-הצהרים

ובליל שבת. מה ההבדל בין שידור בליל שבת לבין שידור בשבת בבוקר? הבדל אחד:

בשבת בבוקר אפשר לרכז ילדים מול הטלביזיה במקום שיסתובבו ברחובות.

כדי להקל אמרנו שהשידורים האלה יהיו במסגרת הטלביזיה בערבית, כמו

השידורים בשבת אחר-הצהרים. כלומר, אין פה חריגה כלשהי מבחינת ההשפעה על

המערכת ומבחינת הסטטוס-קוו מפני שאנחנו סבורים כי הטלביזיה הישראלית בערבית

צריכה לתת תכניות גם לילדים הערבים. נצרף תרגום בעברית עם כיתוביות אם יהיה

בכך צורך. אנחנו חושבים שזו העת, לאחר המלחמה, להרחיב את השידורים בשפה

הערבית. צריך להיות ברור שאין שום שעה אחרת במשך היום להרחיב את השידורים

בשפה הערבית בגלל קיומה של הטלביזיה החינוכית, המקום היחיד שנשאר פנוי הוא

בשבת.

כאמור קיבלנו תשובה שלילית על כך משני השרים.
אי מקל
מאז 1985, כאשר הוחל בשידורי אחר-הצהרים בשבת, לא שידרה הטלביזיה בערבית

בשבת בבוקר פגשום שהעובדים לא רצו להוסיף משמרת בוקר. במלחמה התחלנו בשידורי

הבוקר בשבת והם נמשכו כל המלחמה. בחודש מרס העובדים הודיעו שהם מפסיקים לשדר

משום שהיו להם דרישות שכר.

כמה ימים לאחר מכן יושב-ראש הרשות ואני הזדמנו לדיון אצל שר התקשורת ושר

החינוך בנושא אחר שקשור לרדיו. תוך כדי הדיון העלה שר התקשורת את הענין של

השידורים בשבת בטלביזיה. הוא אמר שכל זמן שהיתה מלחמה, ניחא, אבל משפסקה

המלחמה הוא מסב את תשומת לבנו לכך שאי-אפשר לשדר בשבת או להרחיב את השידורים

בשבת ללא אישור שני השרים. שאלתי את שר התקשורת מה ההגיון בכך? אם זה כרוך

בהילכות שבת אינני רואה את ההבדל בין ליל שבת לשבת בבוקר, או בין שבת בבוקר



לבין שבת אחר-הצהרים. באותו זמן הערוץ השני שידר בשעה 2 ושאלתי מדוע הם

יכולים לשדר ואנחנו לא. תשובתו של השר היתה: יש היום במדינה סטטוס-קוו

מסויים וכשר המייצג מפלגה דתית זכותי לדאוג שהסטטוס-קוו לא יופר. היו כמה

עדים למעמד הזה.

תייעצתי עם היועץ המשפטי שלנו מר נתן כהן. הוא אישר כי מבחינה משפטית

אי-אפשר לעשות זאת בלא אישור השר. ב-26 במרס הגשתי למליאת רשות השידור הצעה

לאשר אותם השידורים.

כיצד הגענו לנושא של השידורים בערבית. לדעתי זה צריך להיות בעברית, או

גם בערבית וגם בעברית, אפשר לשלב זאת. כמו-כן אין סיבה ששידורים בערבית יהיו

דווקא בשבת, וכולנו יודעים זאת. מר נתן כהן הסביר שיותר פשוט ללכת בכיוון של

הטלביזיה בערבית. אני מציין שגם מר בראל היה מעורב בהכנות לתוכן של השידורים

ולא רק מר ביניה.

בהוק רשות השידור, סעיף 3,.נאמר, ואני מצטט: נקבעה הובתה של רשות השידור

לשם מילוי תפקידיה, בין השאר לקיים שידורים בשפה הערבית לצרכיה של האוכלוסיה

הדוברת עברית ושידורים לקידום ההבנה והשלום עם המדינות השכנות בהתאם למגמות

היסוד של המדינה. במרס 1985 ההליטה רשות השידור להרחיב את שידורי הטלביזיה

בערבית, כפי שהוגדר בחוק "לצרכיה של האוכלוסיה הדוברת ערבית", משעה 4 אחר-

הצהרים ואילך כשהפירוש הוא רחב. הרי ידוע שבשעה 4 משדרים סרט צרפתי והוא

מי ועד לכולם.

בשעתו היו ערעורים על ההחלטה הזאת של רשות השידור והיא הגיעה לבג"צ.

הבג"צ אישר שההחלטה היתה נכונה, ובעקבות אישורו נמשכו השידורים האלה מ-1985

ועד עתה.

ני כהן;

שני השרים דאז אישרו זאת.
אי מקל
נתקבלה עתה החלטה של המליאה לשדר בערבית ובשידורים אלה ייכללו בין השאר:

שידורי חדשות, תכניות לילדים, סרטים דוקומנטריים, תבניות הסברה, תכניות ספורט

ודברים אחרים. כפי שאמרתי, קיבלנו על כך תשובה שלילית של שני השרים.
הי מחאמיד
גם כאשר דובר על שידורים בערבית.
אי מקל
הפנייה היתה לגבי שידורים בערבית, לא ביקשנו דבר אהר. מבחינה חוקית

שידור בעברית הוא פרובלמטי ואילו השידורים בערבית משעה 4 עברו את מבחן בג"צ.

ייתכן שהנהגת השידורים בבוקר תצטרך לעמוד שוב במבחן בג"צ.

לדעתי אנחנו צריכים לשדר בשבת. אינני הושב שמבחינה הלכתית יש הבדל בין

10 בבוקר ל-4 אחר-הצהרים. כרגע ידינו כבולות מבחינה משפטית משום שהחוק אומר

שבלי אישור השרים אי-אפשר לשדר.

ענין נוסף. כאשר אושרה הרחבת שידורי הרדיו לשעות הלילה נאמר במפורש שזה

לא יכלול שידורים בערבי שבת וחג. אני מודה שלמרות זאת אנחנו ממשיכים לשדר

ברדיו בליל שבת.



היו"ר מ' בר-זהר;

זאת אומרת שתפסיקו לשדר ברדיו בליל שבת?

א' מקל;

בהחלט, יש דרישה חד-משמעית כזאת במכתב הזה שאני מניח לפניך.

היו"ר מ' בר-זהר;

ביקשתם הרשאה לשידור של 24 שעות אבל לא ביקשתם הרשאה לגבי שידורים

קיימים, כך שהטענה שזה לא יכלול ערבי שבת וחג איננה תופסת,

א' מקל;

אני שמח שזה המצב כי למרות המכתב הזה אנחנו ממשיכים לשדר 24 שעות גם

בלילות שבת.

י' כהן;

זו עבירה מפורשת על החוק. לפי סעיף 44(א) השרים אישרו את בקשתכם להמשיך

לשדר ברשת ב' 24 שעות ביממה פרט לימי שישי וערבי חג בין 1 ל-6 בבוקר. על-פי

ההרשאה של השרים אתם חייבים להפסיק לשדר בשעות האלה.

אי מקל;

מבחינה ציבורית אין הגיון בהפסקת השידורים בלילות שבת כאשר משדרים בכל

ימות השבוע 24 שעות ביממה. גלי-צה"ל, שהיא תחנה יותר ממשלתית מרשות השידור

ונחשבת חלק מהצבא, משדרים בלילות שבת 24 שעות. אני לא מבין למה קול-ישראל,

כרשות שידור עצמאית, צריכה להיות מופלית לרעה?

אם הנושא הזה פרובלמטי מבחינה משפטית, מן הראוי להביא אותו למבחן בגייצ,

כי לא נראה לי שאנחנו יכולים להפסיק את השידורים האלי!,
היו"ר מ' בר-זהר
בטרם אפנה ליועצים המשפטיים אני רוצה לומר; בדקתי את סעיף 44(א). בינו

לבין שידורים בשבת וחג אין שום קשר, הסעיף נוגע לחלוקת אפיקים והוא סעיף טכני.

הסעיף הזה לא יעמוד במבחן בגייצ והוא לא קשור בשום פנים ואופן לסטטוס-קוו הדתי.

השרים השתמשו בסעיף הזה משום שהם חיפשו לעצמם אחיזה במשהו וניצלו לרעה סעיף

קיים. אמרתי זאת גם לשר החינוך והתרבות והוא אמר לי; אני לא אחתום על

שידורים בשבת.

אני מודיע שעל הדבר הזה יוגש בג"צ על ידי, יחד עם עוד מספר חברים. שימוש

השרים בסעיף הזה הוא שימוש לא הוגן, שימוש פסול, משום שהסעיף הזה נוגע למשהו

אחר. מי שיעץ לשרים את העצה הזאת יעץ להם עצת-אחיתופל. בשיחה הקצרה שהיתה לי

עם שר החינוך והתרבות היה ברור לו שהסעיף הזה הוא סעיף לא טוב והסיבות שונות

לחלוטין. משום כך אני מתכוון להגיש בגייצ בנושא הזה.

אי מקל;

גם הנושא של הרדיו צריך לבוא לפני בגייצ כי מבחינה משפטית הוא חלק מאותו

מכלול.



היו"ר מ' בר-זהר;

מקובל עלי.

נ' כהן;

באשר לרצונך להגיש בג"צ - זאת הדרך, ודווקא מצד יושב-ראש ועדת החינוך

והתרבות של הכנסת, שיעמיד את עצמו למאבק ציבורי ומשפטי, במסגרת הערכאה המשפטית

העליונה במדינה. ב-1968 פרצנו את הדרך לשידורי ליל שישי בערב. ב-1985, כאשר

המליאה החליטה ושני השרים אישרו, עדיין היה מי שחשב להעמיד זאת למבחן משפטי.

עברנו את שני המבחנים האלה.

במישור המשפטי, בוודאי ייעצו לך לא לכפור בסמכות של השרים אלא לצאת

בעתירה לבג"צ נגד שיקול דעתם, שנעשה בדרך זו אחרת שלא כהלכה.

למה יעצתי אשר יעצתי ולמה פורמלית הסעיף הזה, שתוקן פה על-ידי הוועדה

הזאת ואחר-כך בחקיקה, הוא היום הקונסטיטוציה של השידור במדינה? סעיף 44(א)

קבע למי במדינה מותר לשדר ברדיו ובטלביזיה וקבע כמה גורמים: שידורי רשות

השידור, שידורי הטלביזיה הלימודית והערוץ השני. אבל בו זמנית, כשתוקן חוק

רשות השידור, החוק הפקיד בידי שלושה שרים את הנושא: הממונה על חוק רשות

השידור, ולא הממונה על הרשת השניה משום שאין לו כל מעמד לצורך הקונסטיטוציה;

שר החינוך והתרבות; ושר התקשורת. הם על-פי החוק קובעים את סדרי החלוקה

והשימוש באפיקים ובתדרי הרדיו, זו סמכותם, אני מניח פרסונלית. אם יש חילוקי-

דעות ביניהם תכריע הממשלה. מה זה "סדרי שימוש" בחקיקה? אלה הזמנים: מי

משדר, מתי ובאיזה שעות. ואילו אנחנו, רשות השידור האמונה על כך מזה שנים,

לעומת האחרים שהם חדשים בתחום זה, היינו צריכים לפנות לשרים והם קבעו מה

שקבעו. גם בשנת 1985 סברנו שלקביעת שעות שידור בשבת, פורמלית, צריך לקבל את

אישורם של שני השרים.

הפעם היתה מלחמה ומאחר שמיהרנו לשדר לא טרחנו לפנות. שידרנו. אחר-כך

היועצים המשפטיים של השרים העמידו אותנו על הסעיף הזה. אין סיבה לכפור במה

שכתוב בחוק, לכן אמרתי לאחראים ברשות השידור: נעביר במליאת הרשות החלטה

הקובעת את התכנים. השרים אינם קובעים תכנים. אם כמו בעבר, מליאת הרשות היא

שתחליט על התכנים לשידורים השונים ביום שבת, זה קובע מבחינת החוק אבל כפוף,

לפי סעיף 44(א)(ב), לאישורם הסופי של שני השרים.

הצעתי את המסגרת של שידורים בערבית. בתוך עמנו אנו חיים ומאחר ששני

השרים באים מהמגזר הדתי חשבתי שיש להקל עליהם לתת את אישורם הסופי כאשר המסגרת

ברורה והם יוכלו לתת ידם גם מבחינתם. ולא כך קרה.
מ' אוהל
ראשית, אני חולק על הפרשנות שחברי נתן כהן פירש את הסעיף הזה. מר כהן

השתתף בחלק ניכר מהדיונים על הרשות השניה, אבל לא בכולם, והוועדה שעסקה בכך

דרשה בתוקף לתקן את סעיף 44(א). חברים בוועדה טענו אז שרשות השידור עושה דין

לעצמה ופותחת אפיקי שידורים ברדיו ומשום כך שונה נוסח הסעיף, בייחוד סעיף קטן

(ב) של 44(א). במקום הנוסח הקודם שדיבר על סדרי השימוש באפיק לשידורי
הטלביזיה הלימודית, הנוסח היום אומר
סדרי החלוקה והשימוש באפיקים ובתדרי

הרדיו האמורים בסעיף קטן (א) ייקבעו בידי השרים. הוסיפו את הרדיו וגם את

הפועל החלוקה והשימוש, כלומר, לא רק חלוקת הזמנים אלא גם סדרי השימוש.



היו"ר מ' בר-זהר;

במה הפרשנות הזאת נוגעת לשידורים בשבת?

מי אוהלי;

כמשפטן, לדעתי, המשמעות היא שהשרים יקבעו את סדרי השימוש, מתי להשתמש

ובאיזה תדרים.

היו"ר מ' בר-זהר;

לפי הפרשנות שלך, מהר השרים יגידו שסדרי השימוש באפיקי הטלביזיה והרדיו

ביום שישי בערב הם לא לרוהם ומשום כך הם מפסיקים את השידורים. זה נכון?

מי אוהלי;

במידה וזה במסגרת סמכותם -כן. יש נושא של שיקולים לענין.

היו"ר מ' בר-זהר;

אתה כמשפטן, תלך לבית-המשפט בישראל, לא לבית-המשפט העליון, אלא לבית-משפט

לתביעות קטנות, ותגיד להם שהשרים שלך, לפי הסעיף הזה, הגיעו למסקנה שסדרי

השימוש באפיקים לא טובים והם רוצים להפסיק את שידורי הרדיו והטלביזיה - אתה

תטען שזה בסמכותם?

מ' אוהלי;

לא עד כדי כך.

היו"ר מ' בר-זהר;

הרגעת אותי.

מי אוהלי;

מדובר על שינוי המצב. רשות השידור מבקשת מהשרים לשנות את הסדרים על-פי

סמכותם. השרים אומרים; כאן אנהנו מאשרים, עד המגבלה הזאת; כאן איננו

מאשרים.

לא יעלה על הדעת שרשות השידור, הפועלת במסגרת רווק ועל-פי חוק, ולא במסגרת

שיקולים עסקיים, כשהיא מקבלת הודעה שלילית מהשרים עושה דין לעצמה וממשיכה לשדר

בליל שבת. עכשיו מודיע כאן המנכ"ל שרשות השידור לא נשמעה למה שהשרים דרשו.

היא יכולה למהות בפני השרים ולדרוש לשנות את ההוראה שלהם, אבל אין היא יכולה

לעשות דין לעצמה.

לגבי זמן השידור בשבת. מאז ומתמיד נקבעו זמני שידור לטלביזיה הלימודית

מ-8 עד 5 וזמן שידור לרשות השידור.

היו"ר מ' בר-זהר;

ומה שלא יהיה את זה לא משנים.



מ' אוהלי;

השרים סבורים שיש מקום לשקול מחדש את זמני השידור. בוועדת השרים לענייני

חקיקה נערכו דיונים רבים והיא החליטה למנות ועדת משנה לנושא. עלה שם גם הנושא

של ערוץ שלישי באמצעות הלוויין והושבים לעשות סדר בנושא של חלוקת הזמנים

והשימוש.

היו"ר מ' בר-זהר;

הסעיף מדבר על שימוש באפיקים ולא נוגע לשבת ויום חול. זה ניצול לרעה,

בזדון, של סעיף המדבר על נושאים אחרים. נכון, זה בסמכותם.

מי אוהלי;

השרים סברו שזמן השידור שהטלביזיה מבקשת בשבת הוא זמן השידור של הטלביזיה

הלימודית.

היו"ר מ' בר-זהר;

לפי דבריך מותר לתת לטלביזיה הלימודית?

מ' אוהלי;

תבוא הטלביזיה הלימודית ותבקש את שלה.

הי ו"ר מי בר-זהר;

אם מחר אגיד למר לורברבוים שיפנה לשרים הממונים בבקשה לשדר בשבת בבוקר,

אתם תגידו; זה זמנכם?
מי אוהלי
השרים ידונו ויחליטו.

היו"ר מ' בר-זהר;

אתה חושב שעם הטענה הזאת תוכל לעמוד בפני בגייצ?

מי אוהלי;

עד היום רשות השידור לא לקחה מהטלביזיה הלימודית את השעות שלה ואין סיבה

שהיא תיקח זאת ביום אחר.

הי ו"ר מי בר-זהר;

מר ישראל כהן, מה יש לך לחדש?

י' כהן;

אינני רשאי להגיב בנושא של בג"צ, אינני עוסק בזה בתפקידי במשרד החינוך.

פרקליטות המדינה והיועץ המשפטי לממשלה יתמודדו עם הבעיה הזאת.



אני אומר כי ההודעה הרשמית של מנכ"ל רשות השידור שקול-ישראל ממשיך לשדר

בליל שבת, למרות שלא ניתן אישור חוקי לכך, זו לא רק הפרה גסה ובוטה של הוראת

השרים והחלטתם, אלא שמבהינה משפטית זו עבירה שחברי-הכנסת צריכים לצאת בדרישה

להפסיק אותה. לא זכור לי שאי-פעם רשות השידור שידרה, ברדיו או בטלביזיה,

בזמנים שהשרים לא אישרו על-פי חוק ודין. אם רשות השידור רוצה לשנות את החלטת

השרים, היא רשאית לפנות אל השרים, אבל קודם היא חייבת להפסיק את השידור. בשם

שר החינוך והתרבות, הממונה על ביצוע חוק רשות השידור, אני פונה כאן, פומבית,

לראשי רשות השידור לבצע את הנאמר בחוק ולא לשדר בשבת הקרובה ברשת ב' בין 1

בלילה ל-6 בבוקר.

לענין שידורי הטלביזיה. לפי סעיף 44 פנתה רשות השידור לשר החינוך

והתרבות ולשר התקשורת וביקשה מהם לצרף את אישורם לשדר בשבתות ובחגים במשך כל

שעות היום. בהתאם לאותו סעיף קיימו השרים התייעצות והחליטו לא לצרף את אישורם

להחלטת מליאת חרשות. מר נתן כהן דווקא חיזק אותי בפרשנות לחוק רשות השידור,

שסדרי החלוקה והשימוש באפיק הם בסמכותם הבלעדית של שני השרים ורק אם יש

חילוקי-דעות ביניחם, הנושא עובר להכרעת הממשלה. מכיוון שלא היו ביניהם

חילוקי-דעות, החלטת השרים תופסת ומחייבת את רשות השידור. אני שמח שלפחות

בסעיף הזה, רשות השידור מכבדת בשלב זה את החוק ואת החלטת השרים.

היו"ר מ' בר-זהר;

לפי הפרשנות שלך הם רשאים בכלל לאסור עלינו לראות טלביזיה.

י י כהן;

לפי הפרשנות העממית שלי, החוק הזה מאפשר לשרים לקבל כל החלטה. החוק לא

מגביל אותם בשיקול-דעת כלשהו, לא לגבי שבתות וחגים ולא לגבי ימי צום או ימים

אחרים.

היו"ר מ' בר-זהר;

גם היועץ המשפטי של משרד התקשורת טוען שהם רשאים לסגור מחר את הטלביזיה

והרדיו.

מי אוהלי;

לא אמרתי זאת. זה בסמכותם לפי החוק הזה, במגבלות של סבירות.

היו"ר מ' בר-זהר;

את זה הוספת עכשיו.

י' כהן;

השרים סבורים שאין להרחיב או לצמצם היום את שעות השידור של הטלביזיה

הכללית וגם לא של הטלביזיה החינוכית בשיטה של טלאים. בישראל יש ערוץ טלביזיה

ממלכתי אחד ומשדרות בו שתי תחנות ושתיהן מתמודדות על אותו זמן שידור והשרים,

על-פי החוק, קובעים את חלוקת זמני השידור ביניהן. המועצה לכבלים תדון בקרוב

שוב במתן זיכיון לשידורי לוויין שיאפשרו עוד שידורים של 40 תחנות, בנוסף לערוץ

השני. אז יסתיים המונופול של רשות השידור ושל הטלביזיה החינוכית. אנחנו עדים

היום למצב שמחייב את הממשלה לבדוק מחדש את כל הנושא של הלוקת זמני השידור,

כאשר המדיניות שלנו היא תמיכה במתן ערוץ שידור מלא לכל אהת משתי התחנות, כדי

שכל אחת תשדר בהתאם ליכולתה ולא נהיה עדים למחלוקת ומריבות על דקות שידור.



ועדת השרים לענייני חקיקה קיימה בשנה האחרונה כמה ישיבות בנושא של זמני

השידור בטלביזיה הכללית, החינוכית, לוויינים וערוצי שידור. היא הגיעה למסקנה

שהשיטה של טלאי על גבי טלאי שהיתה עד היום היא שיטה לא בריאה ודווקא היום,

נוכח מפת התקשורת, חשוב לבדוק את הנושא הזה מחדש. ועדת השרים החליטה להקים

ועדת שרים מיוחדת שתמליץ לממשלה על חלוקה חדשה של זמני השידור והערוצים.

לצערי הוועדה הזאת לא הוקמה עד היום. אם היא לא תוקם תוך זמן קצר, בדעת שר

החינוך ושר התקשורת להקים צוות מומחים שיבדוק את הסוגיה הזאת וימליץ לממשלה

ולכנסת כיצד לנהוג.

משום כך סבורים השרים שהיום עדיף לשמור על סטטוס-קוו בחלוקת זמני השידור

ולא לקבל כל החלטה אחרת העשויה להביא לטלאי על גבי טלאי, מה גם שמתן כל זמן

שידור היום יקשה על שינוי כלשהו בעתיד.

אשר לאוכלוסיה הערבית, מר מקל היה די גלוי כדי לומר מה הנימוקים הפסבדו-

אמיתיים שעמדו מאחורי ההחלטה לבקש מהשרים את הרהבת השידורים בערבית. אם טובת

האוכלוסיה הערבית היתה לנגד עיני חברי מליאת רשות השידור שקיבלו את ההחלטה,

הם היו צריכים לבקש מהשרים הרהבה של השידורים דווקא ביום שישי בבוקר ולא בשבת

בבוקר. כמו כן לדעתנו לא נעשתה בדיקת שטח רצינית ומעבר לסקרים של רשות

השידור, זה שנים שלא נבדקו הרגלי הצפייה של האוכלוסיה הערבית. אם היו שואלים

את האוכלוסיה הערבית מתי הם מעדיפים שידורים, אני לא בטוח שהם היו מצביעים על

שבת בבוקר. אם יש כוונה לשדר לילדים הערבים, הם לומדים בשבת בבוקר.

היו"ר מ' בר-זהר;

מר כהן, האם גם שולהיך בדעה שאם הטלביזיה החינוכית תבקש לשדר בשבת הדבר

יביא לתגובה שונה מצד שני השרים?

י' כהן;

קיימת האפשרות החוקית לפנות לשרים ולבקש את אישורם לכך, על-פי שיקול-

דעתם.

היו"ר מ' בר-זהר;

מר כהן, אתה פקיד, אינך מביע את דעותיך ולא אשאל אותך שאלות. שלחו אותך

שני אנשים שהעדיפו לא להופיע בפני הוועדה כי הם ידעו שהם יישאלו כאן שאלות

קשות.

אני מבקש לשמוע את מר ביניה.
י' ביניה
שעות השידור של הטלביזיה בערבית מאוד מצומצמות. יש דרישה גוברת

מהאוכלוסיה, בכתב ובעל-פה, להגדיל עד כמה שניתן את שעות השידור. במסגרת השעות

הקיימות קשה לספק את הצרכים החיוניים של האוכלוסיה. בתקופת המלחמה הטלביזיה

הישראלית היתה היחידה ששידרה במזרח-התיכון בשעות הבוקר והצפייה היתה גבוהה.

כל הרחבה של השידורים בערבית היא לטובת הציבור הערבי.

אנחנו מוכנים לתת תכנים שיעניינו את האוכלוסיה הערבית והאוכלוסיה

הישראלית אלא שאין לנו די שעות שידור. המפלט היחיד שיענה על כך הם השידורים

בשבת. יש לי הוכחה שהאוכלוסיה הערבית הישראלית נזקקת לתוספת של שידורים ואם

תהיה לנו אפשרות לשדר בשבת, ביום שישי, או עוד הצי שעה באמצע השבוע - נשדר

ונספק את צרכי האוכלוסיה הזאת.



נ' משעל;

אני חוזר להצעה שלי מלפני כחודשיים: אני מוכן לשדר בערוץ השני מדי בוקר

מהדורת חדשות בערבית. בשלב זה הבוקר פנוי אצלי. תכינו מהדורת חדשות איפה

שאתם רוצים ותשדרו אותה אצלנו.

היו"ר מ' בר-זהר;

מר משעל, אם זכור לך, המלצתי בפניך לשדר מדי בוקר את "בוקר-טוב ישראל".

די צוקר;

לפני שאגע בנושא המרכזי אני רוצה לשאול: מה קורה עם ייבוקר טוב ישראל"

שהיתה אמורה להיות משודרת בדצמבר 1990. מר מקל, ניתנו הבטחות ליד השולחן הזה

ואני מבקש תשובה.
א' מקל
העובדים רוצים תוספות שכר ותוספות אחרות בלתי חוקיות שאנחנו לא יכולים

לשלם אותן בלי אישור האוצר. אנחנו לא רוצים לתת אותן משום שאין זה מוצדק. הם

טוענים שצריך לשכור עשרות טכנאים חדשים. אנחנו לא מסוגלים לעמוד בזה מבחינה

תקציבית. פנינו למזכיר ההסתדרות והוא הבטיח לעזור, אבל לא קרה דבר.
די צוקר
כלומר, ההנהגה הציבורית-המקצועית של רשות השידור איננה מסוגלת לעמוד

בהבטחות לציבור ולהתמודד עם הנושא הזה?
א' מקל
איננו יכולים לעמוד בהן בגלל דרישות בלתי סבירות של העובדים, נכון

לעכשיו. לפני כחודשיים היתה לנו שיחה עם מזכייל ההסתדרות, יושב-ראש האגף

לאיגוד מקצועי ונציגים אחרים. מזכייל ההסתדרות הסכים שאנחנו צודקים וכי זה

אינטרס ראשון במעלה של העובדים להרחיב שעות שידור ולהכניס את הציוד החדיש

ביותר. הוא הבטיח שהוא ייכנס לעובי הקורה. לצערי, למרות הפצרותינו דבר לא

התרחש מאז. אנחנו איננו אוטונומים לשלם לעובדים בלי האישור של הממונה על

השכר. להיפך, הוא טוען שצריך לקצץ להם. המשכורות ברשות השידור הן טובות

פלוס, ייתכן שהן הגבוהות בי ותר.
אי הראל
הערת ביניים: מן הראוי שהכנסת, בעיקר ועדת החינוך והתרבות, תגיע לדיון

אם יש זכות קיום לרשות השידור במצב שהיא נתונה בו.
חי מירום
אולי הוועדה שלנו תציע את עזרתה בענין של "בוקר-טוב ישראל", בסכסוך

הספציפי הזה, כשיושב-ראש האגף לאיגוד מקצועי וועד העובדים נמצאים בתמונה?
הי ו"ר מי בר-זהר
אנחנו לא נכנסים לנושא של סכסוכי עבודה משום שהוא איננו שייך לנו אלא

לתחום ועדת העבודה והרווחה.



ד' צוקר;

אני מדבר על שתי פנים של הענין: האחד - האיכות הפגומה של השירות שהצופה

מקבל היום מרשות השידור; השני - הפן הציבורי, דתי-הילוני.

יושב-ראש הוועדה צדק כאשר אמר שהוויכוה שלנו הוא עם השרים, עם הדרג

הפוליטי, הדרג הנבחר, משום שהם אלה שהשתלטו, בתור מיעוט, על צורת הבילוי של

הרוב. הכל מתמצה בכך שקבוצת מיעוט מכתיבה לי, כהלק מן הרוב, איך לצרוך בידור

ופנאי. היא עושה זאת בתוקף הכוח הפוליטי שיש לה. לכן יש כאן פגיעה בצרכים הכי

יסודיים שלי של בילוי ופנאי שלטעמי למדינה אין רשות להתערב בהם.

לא מדובר כאן בשירות שהיהודי הדתי צורך - בניגוד לתמונת תועבה בתחנת

אוטובוס שאדם דתי מוכרה לעבור לידה ולראות אותה ויש בכך משום פגיעה בציבור

החרדי ואני מבין זאת - כאן מדובר בשירות, אני לא מכריח אדם דתי ללחוץ על

הכפתור.

יותר מזה, לא מדובר במבחן שבת. רשות השידור מחללת שבת בפרהסיה שעות

רבות, בגלים רבים וגם בטלביזיה. מדובר על מצב שבו השר מהמפד"ל לא רוצה שהשר

מש"ס יוכל להאשים אותו שהוא פחות צדיק.

ההחלטה הזאת לא נובעת משוס צורך מקצועי. שמעתי את שר החינוך מספר פעמים

והוא דיבר על כך שיש מחסור בשעות. מציעים לכם כאן עוד 12-10 שעות שידור

לשידור תכניות לילדים. לא משום שחסר לכם שעות אתם לא נותנים לנו לראות

טלביזיה. אתם לא משדרים בגלל השרים.

י י כהן;

אותם שרים אישרו לפני חצי שנה את "בוקר-טוב ישראל" משעה 6.30 בבוקר ולא

משדרים את התכנית הזאת.

ד' צוקר;

אני אומר לך כצופה שהם נפשלו כאן בתפקידם. כמי שאחראים ציבורית על חוק

רשות השידור השרים שלכם נכשלו למרות שמבחינת ציבור הבוחרים שלהם הם הצליחו.

כך שלא הענין המקצועי מונע מאתנו לראות את השידורים בערבית בשבת.

עוד ענין. זו הוכחה נוספת לכך שמי שיש לו מונופול בהכרח עושה טעויות,

בעיקר לזלזל בי. הוא משדר בלעדית ולא איכפת לו גם לסגור את המהדורה. זאת גם

המגמה כאשר אתם חוסמים ערוץ ומונעים ממני לראות משחק כדורסל משום שאתם לא

נותנים לערוץ 2 לשדר אותו.

השרים האלה יעשו כל מה שהם רוצים כדי לשמר את הסטטוס-קוו הזה. אינני

רוצה להיות אופטימי מדי, אבל אולי הסעד האחרון יהיה בבית-המשפט. צריך ללכת

לבית-המשפט ולומר כי מדובר בהחלטה בלתי סבירה. הם לא יוכלו לבוא בטענה של

חילול שבת, שכן השבת מחוללת ממילא; הם לא יוכלו לבוא בטענה מקצועית משום שהם

מבקשים שעות נוספות וכאן הם מונעים זאת מעצמם; נבקש את הסעד מבית-המשפט

העליון ונחזור אליכם. אני מקווה שבכך אנחנו עושים שירות גדול לעובדי הטלביזיה

ולכל מי שעובד שם ורוצה לשדר עוד שעות. בוודאי אעשה שירות לצופים, לילדים

ולמבוגרים.

ה' מחאמיד;

אני לא פוסק הלכה, אבל אני לא מבין איך כל שעות היום והלילה זה לא חילול

שבת ואילו בין 1 ל-6 בבוקר זה הילול שבת.



אני נמצא כאן בדיון על תכניות טלביזיה בערבית שהן תוצאה של בעיה קיימת של

חילול שבת. כולנו יודעים ששידורי הטלביזיה בערבית מצומצמים מאוד. האוכלוסיה

הערבית בארץ שמשתדלת לשלם את האגרה שותפה ומגיע לה לראות שידורים.
אי מקל
אני חולק עליך, רק %5 מערביי ישראל משלמים את האגרה לעומת 80% מהיהודים.

זאת הסטטיסטיקה.
הי מחאמיד
אגיד לך למה. אם אתה משדר בשבילי רק שעתיים ביום, למה אני צריך לשלם

כמוהו?

אי מקל;

זה חוק המדינה.

הי מחאמיד;

חוק המדינה של פנחסי והמר יחליט לגביך, אבל אנהנו חולקים על זה וטוענים

שזה לא צודק. אני רואה שעתיים שידורים בערבית, אתה רואה המש שעות ביום ואחר-

כך אתה נותן גם תרגום ברוסית ולא בערבית - אין לך זכות לדרוש ממני אגורה אחת,

גם אני אזרח המדינה.

א' מקל;

זה לא מה שהכנסת חשבה.

הי מחאמיד;

אתה מתרגם תכניות מאנגלית לרוסית. פעם תרגמת לערבית. עכשיו מחקת את

התרגום לערבית ואתה דורש ממני לשלם אגרה? אני לא אשלם.

היו"ר מ' בר-זהר;

אנחנו מצטרפים אליך ונתמוך בך בנושא של התרגום.

הי מחאמיד;

לאוכלוסיה הערבית מגיעות עוד כמה שעות של שידורים בערבית. הוועדה חייבת

לעמוד באופן עקרוני בפני המגמה לסגור את הרדיו בשבת ולתמוך בחברים הרוצים

להרחיב את השידורים בשבת ויהיו הטעמים אשר יהיו, אם זה בגלל ערבים או בגלל

יהודים.

קשה לי להאמין ששני שרים בישראל יוכלו לכפות את דעתם על כמה מיליוני בני-

אדם. כוועדה אנחנו צריכים לצאת נגד המגמה הזאת של כפייה, אם זה בבג"צ ואם

בדרך אחרת.



ח' מירום;

צר לי לומר זאת, אך כל הענין נובע מהמבנה הנוכחי של רשות השידור שהוא

פוליטי, היא מתערבת, פוגעת בזכות הציבור לדעת וליהנות מתרבות, מונעת ממנו

לחזות בתופעות חברתיות קיימות - בהבל-פה של מנהל, וזה דבר שמחלחל בכל פינה

שהרשות נוגעת בה. מבנה הוועד המנהל עצמו מסורס, היחסים עם העובדים בשפל

המדרגה, בראש המערכת עומדים פוליטרוקים ממשרד ראש הממשלה.

א' מקל;

אפשר לבקש ממך לחזור בך מהביטוי הזה אם אתה מתכוון אלי באופן אישי?

ח' מירום;

לא אמרתי מי זה ואני לא חוזר בי.
אי מקל
אני רוצה להעיר שאני עתונאי משנת 1965. אם הכוונה אלי, אני מתנגד ומוחה

על הביטוי הזה.
היו"ר מ' בר-זהר
מחאתך תירשם. חבר הכנסת רשאי לומר את אשר עם לבו.

חי מירום;

צודק יושב-ראש רשות השידור בהערה שלו; לרשות הזאת אין זכות קיום.

אני מוכרח לומר כאן כמשפטן שלצערי אין לנו סיכוי בבג"צ. בדרך כלל הבג"צ

מגן על זכויות קיימות ומתערב במקום בו יש הפרה של התחייבות לציבור. הוא הגן

עלינו בזמנו כאשר הפסיקו תחבורה ציבורית שהיתה קיימת בשבת ולא היה דבר חקיקח

מפורש, לא ראינו אותו מגן על תביעות לתוספת תחבורה.

היו"ר מ' בר-זהר;

כמשפטן אולי תסביר את הענין של הנהגת שידורי טלביזיה בערב שבת בשנת

1985, דבר שלא היה נהוג קודם אלא דבר שהוסף, בג"צ אישר אותו ומאז יש לנו

שידורי טלביזיה ביום שישי בערב. גב' גולדה מאיר, שהיתה ראש הממשלה דאז, קיבלה

את טענת השרים הדתיים וסירבה לאשר שידורי טלביזיה ביום שישי בערב.

חי מירום;

אני לא מכיר את פרטי המקרה. אבל אם היתה התחייבות כלשהי לציבור-

היו"ר מ' בר-זהר;

לא היתה התחייבות.

הי מירום;

--היה מקום שבג"צ יפסוק. ספק בעיני אם בג"צ יוכל לבוא לעזרת הציבור.



א' הראל;

בשום מקום בחוק רשות השידור לא כתוב שתוכן השידורים נקבע על-ידי ממשלת

ישראל או על-ידי שרי ממשלת ישראל. תוכן השידורים נקבע על-ידי מליאת רשות

השידור בהתאם לחוק. פירוש הדבר, כפי שאמר יושב-ראש הוועדה, הענין של חלוקת

הזמן על-ידי השרים הוא ענין טכני, הם יכולים להגיד שהם רוצים יותר זמן שידור

לטלביזיה הלימודית ופחות לטלביזיה הכללית.

הי מירום;

אין ספק שאתה צודק. השאלה היא של סבירות, אם זה ייכנס בתוך השיקול של

הרשות, שכרגע אינו מחייב זאת.

לנו כמחוקק וכמי שמודאגים מן המצב יש שתי אפשרויות: האחת - להביא את

הענין לידי אבסורד, בנוסח שאנחנו מביאים אותו בכנסת, דהיינו, להציע חקיקה

שמפסיקה את שידורי הטלביזיה בכלל בימי שישי, ואפשר להשיג לכך רוב בכנסת.

י י בראל;

או חקיקה שתתקן את סעיף 44(א) שנותנת להם את הסמכות.

חי מירום;

או בנוסה שהצעת, מר בראל. בזמן האחרון אנהנו נוהגים בחקיקה כזאת בכנסת

אבל היא לא רצויה. אנחנו מציעים פה הצעות שאיננו מאמינים בהן מתוך פזילה אל

המצביע, אל הסיעות הדתיות שמצטרפות לחקיקה כזאת ובדרך זו נביא לדברים שאנחנו

לא מעוניינים בהם.

אפשרות שניה היא ביטול רשות השידור או הצעת מבנה שונה של הרשות. התחלנו

לדון בנושא הזה כאן ומשום מה הוא עוכב. מן הדין שהוועדה הזאת תמשיך בענין הזה

כי זו דרך קונסטרוקטיבית.

היו"ר מ' בר-זהר;

חבר-הכנסת מירום, אני מוסר לך מידע; בעקבות התחלת החקיקה של חבר-הכנסת

ליבאי, לפי החלטת הוועדה, נפגשנו עם השר הממונה שהיה רוני מילוא. הוא אמר לנו

שהוא יתמוך בכל החלטה שמקובלת על שר החינוך בנושא החקיקה. כששר החינוך התחלף,

והשר זבולון המר לקח את תפקידו, הוא החליט ללכת בכיוון שונה של הקמת מוסדות

מיוחדים לטלביזיה החינוכית. זה עמד בניגוד להצעת החוק שלנו. משום כך הצעת

החוק נעצרה בשלב ההוא. אשמח לחדש את הטיפול בה כי אנחנו תמימי דעים לגביה.
חי מירום
אני מבקש להחיש את החקיקה הזאת כי עצם הטיפול בה עושה את שלו. יש שם

הצעות מרחיקות לכת לשנות את המבנה ואת מדרג הסמכויות, ואני מבקש שהטיפול

בקידום החקיקה הזאת יהיה חלק מהחלטת הוועדה.

היו"ר מ' בר-זהר;

אני מסכם את הדיון. הוועדה מוחה פה-אחד על היעדרותם של שר החינוך

והתרבות ושר התקשורת מדיון שנוגע להם, ולהם באופן אישי, כי הסמכות היא שלחם

ולא של י ועציהם.



הוועדה מתנגדת להחלטה הזאת שהיא שימוש לא סביר בסעיף 44(א) לחוק רשות

השידור. אני רואה זאת כניצול לרעה של סמכות שניתנה להם. משום כך אני עומד

לפנות לבג"צ בנושא הזה ואני מקווה שחברי הוועדה יצטרפו אלי. מלבד העובדה

שאנחנו חברי כנסת אנחנו גם אזרחי המדינה ויש לנו זכות לתבוע זאת, כפי שאזרחי

המדינה תבעו זאת ב-1968 וקיבלו את זה. לא נרפה מהנושא עד שייעשה צדק בתחום

הזה.

אם במשך הזמן נקבל הודעה משר החינוך והתרבות ושר התקשורת שזמן השידור -

כפי שאמר מר אוהלי - שייך לטלביזיה החינוכית והם מוכנים להקצות אותו לטלביזיה

החינוכית, אני מניח שכל הגורמים המעורבים בדבר ישמחו מאוד למצוא סידור עם

הטלביזיה החינוכית בנושא הזה.

לגבי הנושא הכללי של רשות השידור, אנחנו לוקחים לתשומת לבנו את הערתו של

יושב-ראש הרשות ואת דבריו של חבר-הכנסת מירום על חטיפול בזירוז חקיקת חוק

לרשות השידור שיוכל לנקות אותה מכל הספיחים האומללים שדבקו בה.

הישיבה ננעלה בשעה 35;10

קוד המקור של הנתונים