ישיבת ועדה של הכנסת ה-12 מתאריך 20/01/1992

דיווח נציג משרד ראש הממשלה על יהדות המצוקה

פרוטוקול

 
הכנסת השתים-עשרה

מושב רביעי



נוסח לא מתוקן



פרוטוקול מס' 199

מישיבת ועדת העליה והקליטה

יום שני, ט"ו בשבט התשנ"ב (20 בינואר 1992), שעה 12:00
נכחו
חברי הוועדה: מ' קליינר - היו"ר

די צוקר

י' צור
מוזמנים
ש' גל - משרד ראש הממשלה
מזכירת הוועדה
ו' מאור
קצרנית
ע' הירשפלד
סדר-היום
דיווח נציג משרד ראש הממשלה על יהדות המצוקה.



דיווח נציג משרד ראש הממשלה על יהדות המצוקה

היו"ר מ' קליינר;

אני פותח את הישיבה ומקדם בברכה את מר גל, נציג משרד ראש הממשלה, שהוזמן

לישיבה זו כדי לדווח לנו על מצבם של יהודי תימן.

אני מבין שבימים אלה שוב יש פרסומים מעיקים, מכאיבים, כפי שזה קורה מדי פעם,

אבל הפעם זה אולי בעוצמה קצת יותר גדולה ושוב מדובר על אונס ואיסלום, ובארץ זה

מעורר אי-שקט ציבורי. נוצרה גם תחושה ששכחו את יהדות תימן, כי ראש הממשלה העלה

בוועידת מדריד את נושא יהדות סוריה ולא הזכיר כלל את יהדות תימן, והיינו רוצים

לשמוע מה קורה שם.

ש' גל;

לפני קצת למעלה משנה החלטנו לעשות כל מה שאנחנו יכולים במישור המדיני-ציבורי,

באופן דיסקרטי, לנסות לשכנע את תימן לשנות את הגישה. התחלנו את זה לפני מלחמת

המפרץ. מלחמת המפרץ קטעה את הסוגיה הזו והלכנו לזה ביתר- עוצמה אחרי מלחמת המפרץ,

כאשר המצב המדיני השתנה והוא דיבר לטובתנו. עכשיו יש רק ארצות המערב

וארצות--הברית ויש סבירות שתימן תרצה להראות פרצוץ יותר סימפטי. גם ידענו שאולי

יתחיל תהליך שלום, או שיחות, ואמרנו שזה הזמן לפחות לנסות במישור הפוליטי להשיג

את רוב ההישגים.

אחרי שנה יהדות תימן היום פתוחה בפנינו לחלוטין. אנחנו יודעים הכל עליה.

אנחנו - אני מדבר בשם היהדות בכלל. אנחנו בקשר עם הקהילה הזו, לא חסר לקהילה

דבר, הם לא חיים במצוקה כלכלית, אין להם מצוקה דתית. מבחינה דתית יש להם הכל:

ספרי קודש, ספרי תורה, יותר מאשר לנו. בגלל העדר בית-כנסת הם אוהבים את ספר

התורה בבית, ולכן בכל בית-אב יש ספר תורה.

היום אנחנו נמצאים במצב שהקהילה מוכרת לנו ויש לנו אתה קשר רצוף. אנחנו

יודעים על כל אירוע בקהילה. ילדה בת 13 ברחה מהבית - אנחנו יודעים את זה כעבור

כמה ימים. קורים דברים שעם יהדות תימן לא היו מעולם. היהודים נוסעים בתוך

תימן, מגיעים לעיר הבירה, ומגיעה משלחת יהודית אחרת ויושבים בעיר הבירה, נכנסים

לבתי-מלון 5 כוכבים, והכל בגלוי.

די צוקר;

יש מעקב של השירותים התימנים אחרי מפגשים כאלה?

שי גל;

יש מעקב של שירות הבטחון, אבל פה צריך לקחת בחשבון שלפי השיטה הערבית הבטחון

נמצא בכל מקום. השאלה היא באיזו רמה. להיפך, זה רק מוכיח ששלטונות תימן פתחו את

הדלת במגע עם היהדות והמגע הזה עובד. במהלך דושנה הזו היו עשרות ביקורים של

יהודים ומשלחות והם יצרו את המגע הזה. יש יהודים שהיום מעזים לגשת לטלפון ולצלצל

לחו"ל. הם כותבים מכתבים בצורה גלויה, שהבטחון יודע שהמכתבים האלה יוצאים משם,
ובהם נאמר
אנחנו מבקשים ממך שתיגש לממשלה שלך, שהממשלה שלך תדבר עם ממשלת

אמריקה, ושממשלת אמריקה תדבר עם המלכות שלנו שאני אצא.

די צוקר;

ראיתי אצל חבר-הכנסת גמליאל כמה מכתבים מאד יפים.



ש' גל;

כשאני התחלתי לטפל בזה לפני שנה וחצי, הראו לי שהיהודים היו עושים סליקים

ומכניסים את המסרים. היום הם שולחים את זה בגלוי.

כשמשלחת איטלקית ביקרה בתימן, הרב טואף השאיר להם מעטפות עם בולים ועם הכתובת

ואמר: אם אתם רוצים לשלוח, תכניסו למעטפה ותשלחו את זה. אולי הם עוד ינצלו את

זה. כך שזה נעשה בגלוי.

איו אונס, אין חטיפות, אין מכות. התופעה של בריהת צעירה יהודיה מהבית קיימת.

זה קורה מדי כמה חודשים. השידוך בתימן מתחיל בגיל 12, 13, לוקחים נערה בת 14

ומשדכים אווזה לסלימן זאהד מעיירה אחרת. ההוא בן 60 ומשהו, היא לא רוצה, ובורחת.

לאן היא בורחת? לשיח'. השיח' הוא המלכות, הוא השומר עליהם.

יש להם חופש דת מוחלט. אין להם בתי-כנסת, אין להם מנהיגות, אין להם חיי

קהילה. יש להם חיי משפחה. רצון כל היהודים כמעט הוא לצאת משם. אולי בעבר זה לא

היה כך. ההסטוריה עוד תכתוב מדוע אחרי שנות החמשים, ועוד פעם ב-1962, כששוב היה

גל יציאה משם, מדוע אלה נשארו שם.
די צוקר
מה ההשערה שלך?

שי גל;

פרימיטיביות. אני מכיר את סוג האנשים האלה גם אישית. אתה צריך לבוא אליהם
ולהגיד
יחיא, תקום, ציון קוראת לך. -איך זה? - ט"ו בשבט הגיע. אתה מוכרח

לעבוד עם סמלים. ואז הוא יקום ויילך. אם אף אחד לא יזיז אותו, הוא יחכה, כי הוא

רגיל לחכות למשיח. במושגים שלנו זאת יהדות חרדית. אבל הם רוצים לבוא לישראל.

ליהדות תימן בארץ יש בעיה. כמה שמותר לי להיות מומחה, הם אנשים "סופר"

פעילים מבחינה ציבורית. כל אחד מחפש להיות גנרל של משהו. שאלתי את הרב ערוסי,
שאני מאד מעריך אותו
למה כל תימני פה מושך ומשקר? אני יודע מי מפרסם את הדברים

בעתו נים. הוא אומר לך בפנים: אני יודע שאני משקר. - אז למה אתה משקר? - אם לא

נעשה שזה יבוא לציבור, אף פעם לא יזוז שום דבר.
די צוקר
הפרסומים הלא נכונים יוצאים מכאן או מארצות-הברית?
שי גל
מכאן. אני מקבל טלפון מהצנזור מפני שהנושא הוא כזה, אבל אני משתדל להיות מאד

אובייקטיבי. הספור לא נכון, אבל אני לא אחראי אם הוא נכון או לא נכון. אני מוכן

להוריד את הספור. הוא לא נעים לי, אבל הוא לא מפריע.

די צוקר;

למה אתם לא מפרסמים הכחשות?
ש' גל
יש ועד שמונה על-ידי הממשלה, שמורכב מקהלני, מימון והרב ערוסי, ולאחרונה ראש

הממשלה צירף אליו את חבר-הכנסת אליעזר מזרחי. הועד הזה יצא בהכחשה, ואפילו עשה

אסיפה לפני כמה שבועות, שבח הוא ריכז את כל העמותות התימניות והם דיברו לענין.

אבל יש עדיין אנשים שלא מקבלים את המרות והם פועלים בדרך שהם רוצים לפעול.



ד' צוקר;

איש מהם שם לא מחזיק פספורטים?

היו"ר מ' קליינר;

מאיפה הספור של 15 נפשות?

ו י מאור;

שני יהודים נרצחו לא על רקע היותם יהודים, אלא מישהו רצה אותם ושדד מהם את

כספם. אחר-כך הסתבר שכל המשפחה שלהם נלקחה- - -

היו"ר מ' קליינר;

מה קורה עם היתומים, הם עוברים לשיחי?

ש' גל;

אני יכול להגיד באחריות של 98% שאולי קרה איזה שהוא רצח או אונס שלא ידוע

לי, אבל היום יש קשר טלפוני עם בתי האב התימנים. אילו היה קורה דבר כזה זה היה

מגיע לידיעתי.

היו"ר מ' קליינר;

אני שואל מה החוק? מה הנוהג? אם ההורים הולכים לעולמם ונותרים יתומים, האם הם

עוברים לשיחי?

ש' גל;

אני אספר לכם ספור, גם עצוב, והוא בעצם מספר את כל התוכן. מי שמחבל בעיקר

בעבודה שלנו אלה סאטמר ונטורי קרתא. הם כותבים מכוזבים לנשיא בוש,

לסטייט-דפרטמנט, לנשיא תימן, לאש"ף ולגורמים ארורים בתימן, שלא יתנו ליהודי תימן

לצאת.

י' צור;

כדי שלא ייצאו לשמד.

ש' גל;

נכון. יהדות תימן חייבת להמתין למשיח, ויש פלג בסאטמר שמאמין שהמשיח שיבוא

יש לו בעיה לאן להופיע. הוא הרי לא יופיע במדינת ישראל, הוא צריך להופיע במקום

אחר כדי להוביל את היהודים חזרה. יש כת של כמה משוגעים שמאמינים שהמשיח יבוא

ליהדות תימן. הקהילה הזו שומרת על צורת החיים מימי המקרא, עם החיטה, עם השחיטה.

אם תדבר עם אנשים שביקרו שם הם יאמרו לך; אתה חוזר לימי המקרא.

היתה להם בעיה כשבאיזה שהוא כפר חשבו שכללי השחיטה לא בדיוק לפי ההלכה, והיה

להם דחוף מאד לקבל מסמכות רבנית היתר להמשיך בשחיטה. יחד עם זה, הם ציונים, הם

רוצים לעלות לארץ. חסידי סאטמר מאד מתנגדים להוצאת היהודים.

אספר לכם ספור שהוא סמל ליהדות. יש יהודי בריטי, שהוא סאטמר מסאטמרים, והולך

עם קאפוטה ושטריימל. כך הוא עולה על מטוס ומגיע לשם. נציג אש"ף מחכה לו בשדה,

עוזר לו לעבור. לוקח כלי רכב, נוסע בשבילים ומגיע בדרכי עפר למשפחה יהודית, לוקח

את היהודי התימני, יושבים בחוץ על האדמה ומדברים עברית ביניהם. הסאטמרים הביאו

להם ספרות ללמוד. בספרי סאטמר יש פירוש אידיש למטה. יהודי תימני קורא ולומד



בעל-פה. ראה אידיש, למד בעל-פה. באה משלחת, הוא, בלי להבין מה זה, מצטט מה שהוא

למד בעל-פה באידיש מהספר.

י' צור;

כמה יהודים יש היום בתימן?

ש' גל;

כ-1,420לפי ספירת המחשב. בעשרות כפרים. אנחנו מעריכים שהמספר יכול להגיע

ל-1,600, אבל לא יותר. אנחנו עשינו מיפקד, בסיוע הג'וינט, שאני חושב שאפילו בארץ

עוד לא עשו מיפקד כזה.

י' צור;

איך אתם יכולים לדעת אם אין יהודים בכפרים אחרים? הרי אין קשר ביניהם.

שי גל;

המשפחות מכירות אלה את אלה. יש תקשורת. כשיש חתונה כולם באים מכל הכפרים.

י י צור;

הכל באזור אחד? מה גודל האזור?

ש' גל;

המרוחק ביותר זה יום נסיעה באוטו. הכל בצפון צפון תימן. יש שתי ערים, ריידה

וסעדה, שבהן יש ריכוז יהודי, והבתים על-יד. בתימן יש 10 מיליון אנשים, על פני

שטח איקס, כשבעיר הבירה יש אולי 300,000 איש. לכן, כל השאר מצויים בשטח, בכפרים.

ארזה מוצא אותם בכל מקום. הכפרים שם לא גדולים.

יש שתי ערים שבהן יש ריכוש ובצפון יש עוד כמה כפרים עם יהודים. הם ידועים,

ביקרו אצלם ומכירים אותם אישית היום. יש סרטי וידאו עליהם.

בג'וינט יש מחשב, שעובדים עליו עכשיו באינטנסיביות, האם הילד שנולד לפני שנה

האבא שלו הוא זה, ואם אין טעות, מפני שלכל תימני יש 3 שמות ולכן יש טעויות.

סולימן זה לא סלימן. נעשה בירור עד כדי דקדוק כזה, והגיעו למספר 1,420. אולי יש

עוד כמה שמות. עולים עכשיו על טעויות. יותר מזה אי-אפשר לעשות. לכן, השמועות

על 3,000 או 4,00 יהודים שעדיין יש בתימן אינן נכונות.

יש אגדה שמתהלכת על יהודי חצרמוות, שיש שם קהילה יהודית שהלכה לאיבוד,

שהתמזגה עם האוכלוסיה.

לגבי מה שהשגנו בתימן התמונה פתוחה. אתה רוצה לשלוח מסר ליהודי תימן, אני

תוך שבוע מעביר אותו. אתה רוצה לשלוח יהודי לבקר אותם, אין שום בעיה.

יי צור;

הישראלים איתרו שם את בני משפחותיהם?

ש' גל;

כן. יש כאלה שלא רוצים לדעת עליהם, יש כאלה שכן רוצים, יש ברוגז. אדם אחד

כתב מכתב לקרוב שלו שם. הם משתמשים בשפה בוטה; ימח שמך, לא עליך, רוחות רעים -

כמו במקרא. הוא מאשים אותו; למה לא באת לארץ אז? למה אני היום צריך לעזור לך?
והתימני משם כותב לו חזרה
כו, אבל האבא לא רצה להיקבר בזבל ובאשפה. הוא רצה

להיקבר במערת יהודים, והוא פחד שאם הוא יתחיל לנוע הוא ייקבר בדרך. אז אני

נשארתי עם האבא, ואתה עכשיו כועס עלי? אתה הרי ברחת מהאבא. כך הם מאשימים אחד את

השני מרחוק, עם חילופי מכתבים. זה מראה על פתיחות מסויימות. זאת אומרת, אנחנו

יודעים מה קורה.

איד עשינו את זה? בכל מקום שאנחנו יודעים שהמדינה היא ידידותית, ניסינו שהיא

תתן גיבוי - לא למדינת ישראל, ליהודים. לא פעלנו בשם מדינת ישראל אלא כדחיפה.

לקחנו עמותה בארצות-הברית, שנקראת "עמותת טוויל". זה יהודי ישראלי, יליד

ירושלים, תימני, שירד לארצות-הברית. סביבו רוכזו עוד כמה יהודים והקימו עמותה

להצלת יהודי תימן. הם לקחו גם כמה חברי קונגרס וסנטורים ועשו עמותה לפי כל

הכללים. הם התחילו לרדת לתימן, וגייסו את השגריר האמריקאי לנושא הזה בשגרירות

ארצות-הברית בצנעה. אין שם הרבה שגרירויות, אבל לארצות-הברית יש שגרירות. ומאחר

שלשגריר שם אין הרבה מה לעשות, הוא התלהב ונרתם לנושא. כך ששגרירות ארצות-הברית

נהייתה פעילה.

אנחנו עמדנו מאחורי אותו איקרו ג'וי. ראינו שאין להם כסף, הצמדנו להם את

הג'וינט, שבהתחלה לא כל-כך התלהבו, ובידע של עבודת המטה שלנו מיסדנו את המערכת

הזאת שנקראת "מחמד". זה אומר עמותה, כסף, ג'וינט וכו'. לא רצינו להזרים כסף

ממשרד ראש הממשלה לעמותה אמריקאית, ונשארנו בצורה דיסקרטית.

קבענו תוכנית עם העמותה הזאת שהיא תעשה מרכז קהילתי, קודם-כל להרגיע את

הקהילה הזו, ליצור לה מרכז שסביבו יסתובב הכל, מנהיגות, בית-ספר, חינוך. אין להם

בתי-ספר, אין להם שום דבר.

די צוקר;

אין להם מסגרות חינוך כלליות שהמדינה נותנת?
ש' גל
מותר לילד יהודי ללכת לכל מוסדות החינוך בתימן. הם לא הולכים לשם. תימן היא

מדינה דתית מוסלמית. ילד הולך לבית-ספר ומתפלל שם 4 פעמים ביום.
י' צור
אז איפה הם לומדים, בבית?
ש' גל
בבית, עם הסבא או עם האבא שמלמדים את הילד בקול רם, בעל-פה. אם יש במשפחה

אדם שהוא כשיר להוראה קוראים לו מורי. כך הם חי נכו דורי-דורות, מאב לבן.

נשים לא יודעות קרוא וכתוב. בייקול ישראל" הימה תוכנית - שאנחנו תמכנו

בשידורים האלה - על האשה המשוחררת בישראל. יש שידור חוזר. אמרתי להם: תפסיקו

עם זה, הם ישמעו על האשה המשוחררת, הם לא יבואו לפה.

זה באשר לעמותה האמריקאית. העמותה הזאת השיגה חילופי מכתבים. יש לה קשרים

עם השייח'ים. בנו בית-כנסת יפה בריידה. באו סאטמר והסיתו את היהודים, שברו את

החלונות, שמו שמשות אחרות, הקימו אותו עוד פעם, שברו את הכסאות. מתחילה מלחמת

יהודים בפנים, הקיצוניים נגד הפחות קיצוניים. אלה אומרים עליהם: אתם ציונים,

וכו'.



י' צור;

מה מצבם הכלכלי שם?

שי גל;

אף אחד מהיהודים בתימן לא מת מרעב. מצבם הכלכלי הוא כמו של שאר האוכלוסיה,

וטיפה יותר טוב. הם בעלי מלאכה שעוסקים בתכשיטים, חייטים, סנדלרים. הם עושים

היום סנדלים כמו שעשו בימי שלמה המלך. לכולם יש שם מכוניות, שהחליפו את הגמלים.

בסטנדרד שלנו הם חיים בצורה מאד פרימיטיבית. בסלון הבית יש תרנגולות ועזים. יש

להם קצת כסף. יש פחות עשירים, יש יותר עשירים, אבל בסטנדרד שלנו זה עוני. גם

בתימן שואלים כמה משכנתא מקבלים פה.

אחרי העמותה האמריקאית ראינו כי טוב, יש פתיהות תימנית. אני לא חושב שאנחנו

צריכים להשלות את עצמנו שזה רק הודות ללחץ שלנו. השתנה משהו במפה המדינית. אילו

תימן רצתה, היא היתה יכולה להישאר סגורה כפי שהיא היתה. היא לא רוצה להיות

סגורה. ומעניין, מי שפותח אותה עבורנו, ואני מתכוון לעמותות היהודיות שאנחנו

עובדים אתן, אז זה דווקא משרד החוץ התימני. אני מניח שכששר החוץ התימני יתחיל

להופיע, הוא יגיד; אתם עוד באים אלי בטענות? תראו כמה שאני נחמד אינם. היום הוא

מעודד את הגעת המשלחות.

ראינו כי טוב, לקחנו את הרב טואף מאיטליה. למה? ידעתי שאנדריאוטי אוהד את

הרעיון. זאת אומרת, משלחת יהודית שתיסע בלי שיש לה גיבוי של המממשלה הזו, זה

מאבד את האפקט. אבל ידעתי שאפשר לקבל את תמיכתו של אנדריאוטי, ידעתי שהרב טואף

ואנדריאוטי הם ידידים. הרב טואף פנה לאנדריאוטי, דיבר אתו, ואנדריאוטי אמר לו;

רעיון מצויין. הוא קרא לשר החוץ, עשה ישיבה, קיבל את כל התמיכה של ממשלת איטליה.

וכך הוא נסע לתימן, כשהשגרירות האיטלקית הסיעה אותו שם עם דגל רשמי. הוא דיבר עם

היהודים. אמרתי לו; אתה תהיה הרב הראשון, וזה נכון, שפוגש את יהדות תימן מזה

דורות. אמרתי לו לנסות לעשות אסיפת יהודים. כל דבר שאפשר לעשות שבתימן יקבלו

דברים כעובדות, זה טוב. הוא הכין בהצר מקום עם כסאות וספסלים, עם מסר; הגיע הרב

הגדול וכו', יהודים יבואו לשמוע את הרב. הגיעו היהודים, לא נתנו לו לדבר. הוא

לא יכול היה להושיב אותם. אז הוא אומר; הם לא מתורבתים, הם חיות. תגשו אלי, תן

כסף, כסף.

הם אנשים פשוטים. קשה לי להגיד פרימיטיביים, אבל הם לא מסוגלים לשבת ולשמוע

הרצאה.

י' צור;

אין ביניהם אנשי תורה, רבנים?

שי גל;

ליהדות תימן אין מסורת של אדמו"רים.

די צוקר;

תורה שבעל-פה מוכרת שם?

שי גל;

כן. יש להם כל הספרים; תורה, תלמיד, ספרות מודרנית, כתבי הרמב"ם - הכל יש

להם.



י' צור;

הם רוצים לבוא לארץ?
שי גל
זה החלום שלהם היום. זה מה שהם כותבים.

ד' צוקר;

אז למה התימנים לא נותנים דרכונים?

שי גל;

גמרנו עם המשלהת האיטלקית ואמרנו להם; אל תדברו על יציאה. תגידו שבאתם

ליצור קשר, שיהיו הילופי מכתבים. נפל פנימה - דיברו על יציאת יהודים. עזוב

הרצאות, תלך לממשלה ותגיד שרוצים לצאת. ממש בצורה כזו טיפסו עליו. ראינו שזה

עובד. לאחרונה שלחנו משלחת פרלמנטרית בריטית, ביניהם פרלמנטר יהודי יקר בשם

ז'אנר, כל הכבוד לו. באנו אליו ביוזמה ואמרנו לו; מה דעתך שתיסע לתימן? הרעיון

עלה מפני שיש לנו בתימן שני משטרים: מצד אחד- המשטר הרגיל, ומצד שני המשטר של

הפדרציה של השייהיים, שזה בעצם מסלול פונדמנטליסטי. השייח'יים מתנגדים, כמובן,

ליציאת היהודים. הם פונדמנטליסטים, דתיים, הם נשמעים לסעודיה. אבל מעל לשייח'ים

יש חינוך בריטי. הם באים לאנגליה.

אמרתי; אולי ז'אנר יעזור לנו "להתלבש" עליהם באנגליה, נתפוס אותם באנגליה.

באקדמיה באוקספורד יש המון ערביסטים, ויש תימנים שלמדו שם. בקיצור, זה עוד צנור

לנסות להשפיע. וז 'אנר חזר עם ארבעה פרלמנטרים, בהסכמת משרד החוץ הבריטי, והשגריר

הבריטי שם ערך לו ביקור ממלכתי. הוא ראה את שר החוץ, את שר הפנים ואת השיח'

הראשי, והיום אם אתה מדבר עם ז'אנר, הוא מרגיש את עצמו משיה תימן. מפני שמי

שמכיר את היהודים האלה לא יכול לא לחזור בהתרגשות. זאת הוויה שנשארת לך לכל

החיים. זה לראות את ימי המקרא. יש לך תחושה שאתה מחכה כל רגע שאיזה נביא ייצא

לך מאחורי הדלת.

די צוקר;

אלה הגורמים המסייעים?

שי גל;

משרד החוץ הבריטי הסכים לעזור. האיטלקים הסכימו - לא לנו, ליהודים שם. פנינו

לשוויצרים והם לא הסכימו. רצינו שתצא משלית שוויצרית. יש עתונאי שוויצרי שגר

בארץ ועשה רבות בשביל תימן, יהודי יקר מאד. שאלתי אותו; למה אתה פועל בשם

"מעריב"? תפעל בשם יהדות שוויצריה. לך למשרד החוץ. השוויצרים אמרו בעדינות;

אנחנו נייטרלים, זה לא נושא בשבילנו.

ניסינו עוד כמה מישורים. יש גם המון יהודים פרטיים שנוסעים. בתימן יש 15 -

16 יהודים אמריקאים שמטיילים שם. זמרת כבר היועץ שם. שר החוץ רוצה שנשלח את עפרה

חזה לשיר שם. קלטות שלה מסתובבות בכל תימן.

זה שלב אי של המאמץ שנעשה. כמובן שעכשיו בא שלב בי - להוציא משם יהודים.

יש היום נכונות תימנית לתת למשפחות בודדות לצאת באופן מבוקר. לא אכסודוס,

ואני משתמש במלים שבהן הם השתמשו. לא לתת לזה הגדרה של הגירה. אלא יהודים, כמו

תימנים, נוסעים לחו"ל. זה שהם לא חוזרים זאת בעיה שלהם. אסור להזכיר שהתהליך

הזה הוא בעצם לשם עליה דרך ארץ שלישית. ואם הדברים האלה יקבלו פרסום ציבורי,
התימנים עצמם אומרים
לא נוכל לעמוד בלחץ, אלא נצטרך להפסיק את זה. הכוונה היא

ללחץ אש"פי, לחץ סעודי, לחץ פנימי. יש כבר הפגנות בתוך תימן. ליד בית של יהודי

שיצא כבר הפגינו שם פונדמנטליסטים ערבים.
י י צור
אתם עובדים על יציאת יהודים רק באופן לגאלי?
ש' גל
בשלב הזה כן. ליהודים יש כל מיני מחשבות, אבל אני חושב שאני מנוע מלתת גם

מחשבות אחרות שאינן ריאליות להיום או מחר.
י י צור
לא לפני הרבה שנים דובר שזה או-טו-טו וברגע האחרון נסוגו.
שי גל
אצל היהודים זה תמיד או-טו-טו. לאור הנסיבות מסביב - גם המפה המדינית, וכל

השאר, אני מציע שנלך על הסיכוי הזה. אני מכנה את זה ברז שמטפטף. ננסה, כמובן,

כל הזמן לפתוח את הברז.
י י צור
באופן פשוט יהודי לא יכול לקום, לקנות כרטיס טיסה ולנסוע?
שי גל
לא. הוא צריך לקחת דרכון. על-פי החוק התימני הוא רשאי לגשת למשרד הפנים,

קומה ג/ חדר 14 ולבקש דרכון. שם יושב מוסלמי שיודע שהוא יהודי - וגם אם הוא

התחפש, אותו פקיד יודע שהוא יהודי - והוא ישאל אותו: למה אחה רוצה לצאת? והיהודי

אומר: לא רוצה לצאת, טוב לי פה.
י י צור
זאת אומרת שהם פוחדים להגיע לשם.
שי גל
ודאי. הבטחון יבוא אליו הביתה ויגיד: למה אתה רוצה לצאת? השיח' יבוא אליו

הביתה עם קלצ'ניקוב. יקחו את האשה. זה לא תהליך פשוט. על-פי החוק הוא רשאי

לקבל דרכון.
אם יש יהודי שיגיד
על אף הכל אני הולך למשרד הפנים, ויהיה לו האומץ ללכת

למשרד הפנים, יכול להיות שהוא יקבל דרכון.

כרגע, התוכנית שאני מדבר עליה היא שיבוא רב, שר החוץ יידע מי הוא ויגיד לו:

יחיא, ארגה בסדר, לך למשרד הפנים ותקבל דרכון משפחתי. אתה תוכל לצאת. כשזה

יתחיל, או-טו-טו אנחנו נתחיל. האופטימים אומרים שזה יגיע ל-100 לשנה, ולפי המספר

הזה זה יקח 14 שנה. אבל 100 לשנה אולי זו התחלה. אולי המשא-ומתן יהיה מוצלח.
היו"ר מ' קליינר
אבל הם תמכו בעיראק, ועיראק עצמה נותנת ליהודים לצאת.
ש' גל
אין לי הסבר לזה. אני רק יודע, ואנחנו משוכנעים בהערכה הזאת, שאס נסתפק

בטפטוף, לפחות להתחלה, מוטב כך. אם נעשה עליו רעש, יהיה לחץ על תימן לסגור את

הברז.
י' צור
זה ברור.
ש' גל
להשתיק את זה לגמרי אי-אפשר. יבואו לארץ תימנים, יהיה פה שמח. אנחנו נשתדל

לתת לזה פרסום אבל בצורה נאה, לא מכוערת, לא ברעש - עד כמה שנוכל.

משהו קרה במהלך השנה הזו. זה לא קרה במשך 50 שנה. אז בוא ניתן לתהליך הזה

ללכת.

למה התחלתי לספר על סאטמר? ושאלתם אותי על אונס. סאטמר פגשו בחור בשם סולימן

דהרי, שיש לו ילדים משתי נשים ואשת אחת ברחה ממנו. היא חזרה לאביה. בא סאטמרי
שהיה שם ואמר
תראה, אם אתה משאיר את הילדים בלי האמא, יש למוסלמים עילה לקחת

אותם. מפני שיתומים, לפי המסורת, היו הולכים לשיח'. לא בגלל סיבות דת, אלא

השיח' היה אוסף יתומים גם של מוסלמים. ואז יש חשש שהם הולכים לשמד. ואז הוא

השיג אישור להוציא את ארבעת הילדים, עם האבא, לניו-יורק. האבא הזה נמצא

בניו-יורק, הולך היום עם קאפוטה ועם שטריימל, מדבר כמה מלים באידיש. הילדים לא

נמצאים אצלו, הם נמסרו לרב. אני עוקב אחרי זה. היום אני לא יודע איפה הם, אבל

הם באיזה שהוא מקום אצל הסאטמרים.האמא קיימת ורוצה את הילדים בחזרה. האבא כבר

מבולבל לגמרי. הילדים רוצים לחזור לאמא. בקיצור, יצרו פה סלט שלם באמתלה של

כאילו חשש להו7אסלמות.

שלטונות תימן, מול כל הגל התנפלות יהודים, לא יעזו היום לעשות דבר

כזה. אם ייוודע לנו ולכל הקהל היהודי בעולם שארבעה יהודים אוסלמו בכוח, הרי

אנחנו יכולים למחוץ את ממשלת תימן עם הספור הזה. הם לא יעזו לעשות דבר כזה.

הפתיחות הקיימת היום לא מרשה את זה. עובדה שהסורים שיחררו אנשים ממעצר מפני שלא

היו להם תשובות טובות למה הם יושבים במעצר. למה? מפני שפתאום הם אוהבים את

היהודים? - לא. אז זה לחץ באיזה שהוא מקום.

הסאטמרים רוצים לפתוח ישיבה בניו-יורק ולהביא אליה ילדים תימנים. הם גייסו

רב בארץ שהוא ינהל את הישיבה הזו. אני דיברתי עם חב"ד שיעשו כל מאמץ שזה לא

יקרה, כי אתה קורע את הילדים מהמשפחות. הם יצאו למרוקו והב"ד התנגד במרוקו. הם

לא רוצים את סאטמר במרוקו.

יש הרבה בעיות עם זה. הרב אליעזר מזרחי משתדל לסייע.
י י צור
איד בעצם התחיל הגל הזה של יהודי תימן? אני חושב שזה התחיל ב-5 השנים

האחרונות.
ש' גל
יהדות תימן עלתה לארץ בשנות החמשים. נשארו שם חלק שלא עלו. הם אף פעם לא

היו תחת השפעה של שליחי העליה. כל מה שהם עשו הם עשו לבד. ב-1962 היתה מלחמת

אזרחים האחרונה שהמצרים ירו גאז, וכתוצאה מאותה מלחמה נוצר המשטר של היום. כל

עוד האימאם היה שם הוא אמר ליהודים: אם אתם רוצים לצאת מהמלחמה, אני לא מפריע

לכם. 600 יהודים הלכו ביוזמתם לנמל, עלו על אוניה והגיעו ארצה, ללא עזרת הסוכנות



היהודית, ללא שליחים, ללא משרד הקליטה, ללא הג'וינט. אלה היהודים של המשפחות

המפוצלות. את שנות החמשים כבר שכחו, זה כבר דור שלישי, אבל מ-1962 יש לך אשה פה

והבעל שם. אחים, אבא שם, הבן פה.

לא ברור לי למה נשארו היהודים ההם. למה מאז 1962 לא טיפלו ביהדות הזאת? -

אינני יודע. המשרד שלי התחיל לטפל בזה ב-1982. אני מניח שגם היהדות התימנית פה

ראתה בהם נושרים שלא רצו לבוא, דבר שהוא לא כל-כך נכון.

י י צור;

יהודי תימן עכשיו מאד פעילים.

ש' גל;

הם נזכרו, הם מאד פעילים פה. שם בינתיים אנחנו חושבים שרק באמצעות ממשלת

ארצות-הברית, אנגליה, איטליה, בכל המדינות האלה נשיג הישגים ואת ההישגים האלה

נשיג לא בהיחבא אלא בגלוי, אבל גם לא עם מסע פרסום סביב הענין הזה אלא בצורה

שקטה, דיסקרטית, בתקוה שהברז הזה ייפתח יותר.

היו"ר מ' קליינר;

אם זה עובד, זה טוב. רק מוזר שמצד ארח- על דברים שצריך לשמור טוב, שומרים,

אבל מצד שני יש כל מיני דברי כזב. נכון- שאז אתה לא יכול להפעיל צנזורה על כזבים,

אתה יכול להפעיל צנזורה על אמת. יש בזה היגיון.

די צוקר;

יכול להיות שצריכה לבוא תגובה פורמלית של לשכת ראש הממשלה.

היו"ר מ' קליינר;

חבר-הכנסת צוקר הופיע אתי באוניברסיטה, שם התנפלה עלינו חבורה של אנשים עם כל

מיני ספורי מעשיות, שמאסלמים, שמרמים וממעיטים בסקרים, וכו'.

י' צור;

טוב שהמערכות עובדות בלחץ. לאתיופים שהיו באים אלי היו תמיד הסברים, תמיד

הולכים למשרד ראש הממשלה. הייתי אומר להם; אתם תעשו את שלכם ואנחנו נעשה את

שלנו. אף פעם לא קיבלתי את הדעה להגיד להם לא להפגין. תן להם לעשות את שלהם.

אנחנו גם צריכים שאחרים ילחצו. כל המערכות צריכות ללחוץ.

שי גל;

אני לא אשם שיש בעיה עם הלחץ הציבורי.

י י צור;

המשרד שלכם רוצה שתמיד יהיה שקט ותמיד הקהילה המקומית עושה רעש, וצריך לחיות

עם זה.

ש' גל;

בוודאי. אבל אם יש פרסומים שמתבססים על ידע אמיתי ומסלפים את הדברים האלה

בצורה כזו שהם גורמים נזק. אבל אם אתה הולך ולוחץ ציבורית שצריך לעשות משהו

בשביל יהדות תימן, זה טוב. שגם ממשלת תימן תרגיש שזה לא הולך בלי לחץ.



היו"ר מ' קליינר;

אחד מראשי הארגונים כותב לי תמיד שהוא מתווכח עם קהלני בעתונות בנושא "עורי
תימן. והוא אמר
אם אני לא אגיד שהיה שם אונס או דבר מעין זה, אף אחד לא ישים

לב, אף אחד לא יכתוב על זה. לכן הוא המציא אונס.

ש' גל;

זה נכון.

היו"ר מ' קליינר;

הוא אומר את זה בגלוי לזכותו.

בסך-הכל שמענו היום בשורות טובות. תודה רבה. הישיבה נעולה.

הישיבה הסתיימה בשעה 13:05

קוד המקור של הנתונים