ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 01/01/2018

חיסול ענף המדגה המקומי, סכנה להמשך קיום ענף המדגה המקומי, בשם ח"כ שולי מועלם - סכנה להמש יום ענף המדגה המקומי, חיסול ענף המדגה המקומי, חיסול ענף המדגה המקומי

פרוטוקול

 
ôøåèå÷åì ùì éùéáú åòãä

ôøåèå÷åì ùì éùéáú åòãä

àåîðéè÷

2018-01-09OMNITECH



הכנסת העשרים

מושב רביעי

פרוטוקול מס' 902

מישיבת ועדת הכספים

יום שני, י"ד בטבת התשע"ח (01 בינואר 2018), שעה 10:42
סדר היום
חיסול ענף המדגה המקומי הצעתו של חה''כ איתן ברושי

חיסול ענף המדגה המקומי הצעתו של חה''כ אילן גילאון

בשם ח"כ שולי מועלם - סכנה לחמש יום ענף המדגה המקומי הצעתה של חה''כ שולי מועלם-רפאלי

סכנה להמשך קיום ענף המדגה המקומי הצעתו של חה''כ אחמד טיבי

חיסול ענף המדגה המקומי הצעתו של חה''כ חיים ילין
נכחו
חברי הוועדה: משה גפני – היו"ר

יצחק וקנין – מ"מ היו"ר

איתן ברושי

עמר בר-לב

אילן גילאון

יצחק וקנין

אחמד טיבי

מיקי לוי

מיקי רוזנטל
חברי הכנסת
דב חנין

חיים ילין
מוזמנים
צביקה כהן - סמנכ"ל בכיר למימון והשקעות, משרד החקלאות ופיתוח הכפר

ניר פריימן - מנהל אגף הדיג, משרד החקלאות ופיתוח הכפר

יוליה אונגר - מנהלת תחום תכנון וכלכלה, רשות המסים, משרד האוצר

יורם קרין - ראש המועצה האזורית עמק המעיינות

אבשלום וילן - מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל

גרשון פלד - יושב ראש ארגון מגדלי הדגים

אלי שריר - מנכ"ל ארגון מגדלי הדגים בישראל

חגי סגל - מנהל מדגה ניר דוד

ניצן סגל - מדגה העמק

עמיחי גלר - ארגון מגדלי הדגים בישראל

דורית ארלי - ארגון מגדלי הדגים בישראל

ג'ק בלנגה - לשכת רואי חשבון בישראל

טל בנוש - שדלן/ית (ריפובליק יועצים בע"מ), מייצג/ת את ארגון מגדלי הדגים בישראל
ייעוץ משפטי
שגית אפיק

שיר שפר
מנהל/ת הוועדה
טמיר כהן
רישום פרלמנטרי
אהובה שרון, חבר תרגומים

חיסול ענף המדגה המקומי הצעתו של חה''כ איתן ברושי

חיסול ענף המדגה המקומי הצעתו של חה''כ אילן גילאון

בשם ח"כ שולי מועלם - סכנה לחמש יום ענף המדגה המקומי הצעתה של חה''כ שולי מועלם-רפאלי

סכנה להמשך קיום ענף המדגה המקומי הצעתו של חה''כ אחמד טיבי

חיסול ענף המדגה המקומי הצעתו של חה''כ חיים ילין
היו"ר משה גפני
בוקר טוב. אני פותח את ישיבת ועדת הכספים.

הצעה לסדר.
מיקי לוי (יש עתיד)
תודה אדוני. בוקר טוב. אתמול אדוני נקרא בדחיפות לראש הממשלה. אני מבין שיש דברים דחופים מאוד. חבר הכנסת וקנין החליף אותך וראינו חבורה של חברי קואליציה שמתנהלים כמו כבשים. לא עוד שכל השנה הם באים, מרימים, מורידים את היד ולא יודעים על מה הם מדברים בכלל, בקושי קוראים את החומר, אתמול כולם ברחו בשעות הצהרים וללא אחריותם של חברי האופוזיציה, חבריי שישבו כאן יחד אתי עד לשעה 3:30 וגילינו אחריות בהסדרת נושא הקרן הקיימת והצלחנו להוריד מדרישות האוצר משני מיליארד שקלים למיליארד שקלים, כי הנה פתאום היינו גם הרוב, האופוזיציה הייתה הרוב כי חברי הקואליציה ברחו. לא רק שהם מצביעים כמו כבשים אלא הם גם בורחים כמו כבשים, כמו עדר. רק הרועה נשאר. חבר הכנסת וקנין שחמתו בערה בו בגלל הצעקות של חבר הכנסת רוזנטל ושלי.
יצחק וקנין (ש"ס)
בלעדיך לא היינו מסיימים.
מיקי לוי (יש עתיד)
בסופו של דבר הצלחנו להעביר ולהסדיר, כך אני מקווה, בוועדה את נושא קרן הקיימת, להקטין את דרישות האוצר למיליארד שקלים, להפסיק את זה ב-2020 וב-2021 זה יהיה מוסדר כמיסוי. זאת לא נקודת זכות לחברי הקואליציה. שיתביישו להם.
היו"ר משה גפני
תודה רבה על ההצעה לסדר. אני מבקש להתייחס להצעה לסדר ולומר שאלמלא האופוזיציה האחראית, לא היינו עושים כאן הרבה דברים כולל העניין הזה של מה שהיה אתמול. אני לא אהבתי את זה. שמחתי שניתנה לי ההזדמנות מתוקף הנסיבות לברוח, מה שאף פעם אני לא נוהג לעשות.
מיקי לוי (יש עתיד)
לפחות אתה אומר את האמת.
היו"ר משה גפני
אני רוצה להודות – לא הספקתי לעשות זאת בטלפון ואני עושה את כאן בפומבי – לחבר הכנסת יצחק וקנין שניהל את זה ביד רמה.
מיקי לוי (יש עתיד)
לא היה פשוט לו עם הצעקות שהיו כאן.
היו"ר משה גפני
נכון. אני מודה לו על זה. לי היה יותר קשה במשרד ראש הממשלה אצל ראש הממשלה. היה לי יותר קשה גם בהעברות שהיו כאן. לא רק מה שאתם יודעים על המרכולים. היה לי קשה עם ההעברות. גם שם הייתה לי חזית לא פשוטה. בסדר, מה לעשות, זה טבע הדברים וכנראה נולדתי לכל מיני מאבקים כאלה.

בסופו של דבר החוק נכון. בסופו של דבר לא פוגעים בקק"ל באופן כזה שאומרים שלוקחים מהם.
מיקי לוי (יש עתיד)
הוא מאוזן לחלוטין.
היו"ר משה גפני
כן. הם יצטרכו לשלם מסים כפי שנהוג. אני לא בטוח שעמדתם הם שונה. בסך הכול הכללי אני לא בטוח.
חיים ילין (יש עתיד)
זה לא מה שהם רוצים.
היו"ר משה גפני
אני לא יודע. אני לא יכול לדבר בשמם. אני אומר מההתרשמות שלי של מה שהיה בכל הישיבות האלה ולא אהבתי שאנחנו כבר שלוש פעמים מדברים על זה. אגב, אם זה יקבל שחרור מחובת הנחה, זה יעלה היום למליאת הכנסת, יכול להיות שעד שזה יגיע למליאה, יהיה הסכם.
יצחק הרצוג (המחנה הציוני)
זה אמור להגיע בסוף סדר היום שיימשך בערך יומיים.
חיים ילין (יש עתיד)
אסור להסכים להסכם. החוק הזה צריך לעבור. די. מספיק. גפני, אתה מחייך אבל אתה נראה עייף.
היו"ר משה גפני
אתה אומר אסור. אסור לחלל שבת ולא צריך להעביר את ההסכם עם קק"ל.
מיקי לוי (יש עתיד)
איציק, תודה רבה.

רבותיי, אנחנו מתחילים בנושא חיסול ענף המדגה המקומי. הצעות לסדר של איתן ברושי, אילן גילאון, שולי מועלם-רפאלי, אחמד טיבי וחיים ילין.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אדוני היושב ראש, אני אצמצם בדבריי גם כי חבריי תומכים בדיון הזה וגם כדי לאפשר לחברים שלנו שבאו מרחוק להתייחס.

אנחנו עדים פעם נוספת למדיניות שגויה של האוצר שבהדרגה אבל בעקביות מחסל את החקלאות. עמק המעיינות שהוא אסם המדגה של מדינת ישראל, לא רק אבל בעיקר גדלים שם דגי הבריכות, לא דגי הים, הוא במשבר קשה גם מעבר לשאלת המדגה. סובלים ממצוקת תיקון 27 שמעלה את מחיר המים למצב בלתי אפשרי ועד היום השאלה הזאת לא נפתרה. בייסורים נקנית הארץ אבל אף אחד לא התכוון שיהיו ייסורים כל כך קשים, בעיקר במקום שאמרו שהוא לפתחו של גן עדן. תראה מה קרה לפתחו של גן העדן. הוא הפך לגיהינום. הממשלה הופכת את גן העדן, את עמק המעיינות, לגיהינום וליתר ביטחון הביא גם את הכלבת כך שתהיה גם חותמת של כלבת לצערי בחודשים האחרונים. גם בזה משרד החקלאות לא מסוגל לטפל.

לסיכום. יש לנו בעיה ולא רק במדגה, בעיקר חוסר הוגנות ומה שתופס את המקום של הדגים תוצרת ישראל, זה יבוא דגים ממדינות שמסבסדות ותומכות את מה שממשלת ישראל שכחה לעשות.

לכן אנחנו הבאנו את הנושא הזה לדיון מהיר. אני מודה לך על ההיענות.
יצחק הרצוג (המחנה הציוני)
אפשר לדעת מאיזה מדינות מייבאים?
איתן ברושי (המחנה הציוני)
קודם כל מסין.
יצחק וקנין (ש"ס)
הרוב מסין.
יצחק הרצוג (המחנה הציוני)
זה קפוא?
עמר בר-לב (המחנה הציוני)
אלה דגים מלאי חומרים כימיים.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
היה ניסיון של משרד האוצר והחקלאות להוריד את הדיון מסדר היום כי האוצר חתם על הצו שמאפשר לקבע את המכס במדרגה האחרונה. כידע להעלות את המכס, האוצר צריך אישור, ולהוריד- שר האוצר יכול לעשות לבד והוא עושה את זה יותר מדי. ולכן, למרות שהעניין כאילו הוסדר, צריך לומר שיש כאן שגיאה גדולה של משרדי הממשלה, בעיקר החקלאות והאוצר, ולכן הדיון הזה חשוב גם אם האוצר יגיד שהוא סידר את העניין. בגדול, העניין לא מטופל נכון. תודה אדוני היושב ראש.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. קיימנו הרבה דיונים על הנושא הזה. אילן גילאון, בבקשה.
אילן גילאון (מרצ)
כאמור ובהמשך לדברי חברי, הנושא לא טופל אבל זה מתחיל להיות ריטואל.
היו"ר משה גפני
אם אפשר להעיר הערה לפני כן. כנראה בשבוע הבא אני רוצה לקיים דיון על הנושא של ההפחתות. לקיים דיון על כל ההפחתות שהיו לאחרונה, להביא את ההפחתות ולקיים דיון האם גם היום הפחתה היא דבר שלא צריך אישור של ועדת הכספים. מי שעשה את זה בהתחלה, התכוון שאם מוזילים דברים, לא צריך אישור. מתברר שהיום פעמים הוזלה היא החמרה.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
יש לך על סדר היום הצעה שאני הצעתי בעניין הזה.
היו"ר משה גפני
בסדר. נביא אותה.
יצחק הרצוג (המחנה הציוני)
יש לך בשבוע הבא גם דיון על המטבעות הדיגיטליים.
היו"ר משה גפני
כן. אני מקווה ביום שני.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אדוני היושב ראש, אתה חתום, זה חוק המכס והבלו שקובע שהשר לא יכול להפחית.
היו"ר משה גפני
אגב, ביום שלישי הבא יהיה חופש לוועדה. אני החלטתי, אחרי מה שהיה כאן בימים האחרונים, שצריך לתת חופש לעובדי הוועדה ולחברי הוועדה.
יצחק הרצוג (המחנה הציוני)
ובצדק.
אילן גילאון (מרצ)
תודה אדוני. הדבר חוזר ונשנה. אנחנו כל פעם דנים מחדש בחיסול עוד ענף ועוד ענף. כאן צריך להחליט. אני האחרון שמתנגד להוזלת מחירים, נגיד שהייתה הוזלת מחירים והיא כן זלגה. להגדיל את כוח הקנייה של הציבור, זה דבר חיובי, אינני בהכרח דבר שצריך להיות מלווה בחיסול מקור פרנסתם של אחרים ואיך אומרים עורכי הדין? לחילופי חילופין כאשר מדובר בחקלאות.

רבותיי, אתם רוצים לעשות את הדבר הזה, לקנות יותר מוצצים, להוזיל את דג הבקלה, כל מה שאתם רוצים זה בסדר גמור, אבל הדבר הראשון שצריך לשמור אותו זה על כושר קנייה ופרנסה של אנשים אחרים. ולכן, כאשר משרד האוצר, שכמו שאמרת, יכול היום שר האוצר, ללא אישור ועדת הכספים, לעשות את מה שאנחנו קוראים לו הרגולציה, ואני ברוך השם מאוד בעד רגולציה, צריך לשמור על הקודם קודם ועל האחרון אחרון. כלומר, הדייגים חייבים להיות קודמים לדגים וההכנסה של הדייגים למחירי הדגים. כאשר אנחנו מדברים על הפסד בשנה האחרונה של לפחות חמישים מיליון שקלים ומשרד האוצר בשיפוי נותן 25 מיליון שקלים, כאן צריך לבנות, תרתי משמע, רשת שבתוכה אף אחד לא ייפול. את הדברים האלה צריך לברר. עם כל הכבוד, המדיניות הפופוליסטית הזאת, אני קורא לה מדיניות של מוצצים. אגב, גם אין לי שום דבר נגד מוצצים כי יש לי הרבה נכדים ואני רוצה שגם המוצצים יהיו זולים, אבל הדבר הזה חייב להיפסק. צריך לדאוג לראשון ראשון ולאחרון אחרון. קודם כל הבטחת הכנסה כדי שיהיה לאנשים כסף לקנות, ודבר שני, להבטיח את המחיר כדי שאפשר יהיה לקנות הרבה.

לכן נדרשנו לכאן, מאותן סיבות. יש כאן סיפור של ענף נוסף בתוך החקלאות באופן כוללני. יש לי מסקנות לגבי הטיפול של שר החקלאות במשרד החקלאות אבל זה לא הזמן להרחיב את הדיבור. כרגע אנחנו מדברים על דגים והדבר הזה הוא פשוט בלתי נסבל. רוצים להוזיל, לפצות באופן מלא. לא, אל תוזילו, תמצאו דרכים אחרים כדי להגדיל את כוח הקנייה של האנשים. לא באמצעות פגיעה במקור פרנסה של אחרים.
עמר בר-לב (המחנה הציוני)
זה לא רק עניין של ענף אלא זה גם עניין של אזור. חלק גדול מהענף הזה מתמקד בעמק המעיינות עם אלטרנטיבות מאוד מוגבלות אחרות לענף הזה. לכן זה לתת מכה קשה מאוד לאזור שלם במדינת ישראל, אזור שהוא אזור ספר. אם זאת לא פריפריה, מהי פריפריה?

(היו"ר יצחק וקנין)
היו"ר יצחק וקנין
חבר הכנסת אחמד טיבי.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
אני מצטרף לדברים שאמרו חבריי. מ-203 מיליון שקלים ב-2015 ל-150 מיליון אחרי הורדת המכס, המספרים אומרים הכול. זה המקום למצוא פתרון ולתת מענה לאנשים שנפגעים, למגדלי הדגים שנפגעים, וזו הסיבה שיזמנו את הדיון שכבר נדון בעבר וטופל גם בוועדה הזאת.
היו"ר יצחק וקנין
חיים ילין.
חיים ילין (יש עתיד)
אנחנו הבאנו עבודה מאוד סדורה בנושא ירידת המיסוי. אנחנו גם ראינו שמעט מאוד מהירידה הזאת מחלחלת לאזרח. כאן העיוות. אם היו באים ואומרים שאנחנו מוזילים את המכס וכל ההנחה הזאת - כי הרי מה עושה האוצר? הוא מקטין הכנסות – מחלחלת לתוך הכיס של האזרח, דיינו. היינו צריכים עכשיו לדבר במושגים אחרים אבל מה קורה בפועל? זה נכנס לכיס של הטייקונים, אותם אנשים שיש להם הסכמים עם מכולות בסין. למה הם קונים שם בזול? כי הממשלה בסין מממנת ומסבסדת את הדגים שם, מה שכאן לא קורה. זה הזוי לחלוטין.
היו"ר יצחק וקנין
אני עשיתי עבודה על זה. בפעם הקודמת אני הבאתי את כל העבודה והראיתי והוכחתי שבהורדת המיסוי – בפעם הקודמת, עת החליטו על ההורדה אצל לפיד, ראש המפלגה שלך עת היה שר אוצר, הוא התחיל בזה – ואני אז הבאתי את העבודה והראיתי שהטונה בעולם ירדה, לפחות מהמזרח הרחוק, וגם המושט המפולט, כמעט במאה אחוזים. זאת אומרת, אחרי הורדת המכס, לפי השיטה הזאת, היינו צריכים לקבל כאן מחיר נמוך למטה אבל זה בכלל לא חלחל למטה. מי שעשה את הקופון כמו שאתה אומר, אלה הטייקונים.
חיים ילין (יש עתיד)
שם נמצאת הבעיה. במדינת ישראל כנראה הורדת המכס לא מחלחלת לכיס של האזרח. אם זה היה קורה, אני חושב שהיינו במציאות אחרת לגמרי ודנים כרגע מה קורה עם הענף, עם הענף היקר הזה של מעט מאוד אנשים שהתיישבו באזור שתאמינו לי, אף אחד אפילו לא רוצה להיכנס למים בקיץ באותו מקום. אני אומר לכם את הדברים כמו שהם.

מעל כל זה, ואני מחבר את זה גם לקק"ל, תראו, הם צריכים לקחת על עצמם את מחזור המים. אנחנו הרי כל הזמן באים ומעלים את הרף, ובצדק, אבל ההשקעה היא השקעה של בין שמונים ל-120 מיליון שקלים. אני דרשתי שהאוצר לפחות, כחלק מההסכם, ישים גם את הכסף. יש עכשיו הזדמנות שגם מסדירים את קק"ל, ואני מציע כבוד היושב ראש שזה יהיה חלק, כחלק מהפרויקטים. הרי קק"ל אוסטרליה, כלך היהודים שהולכים דרך קק"ל אוסטרליה, מקבלים פטור ממס על מחזור מים. כך עשו בכל עוטף עזה. בכל עוטף עזה יש מחזור מים שמומן על ידי קק"ל אוסטרליה. אז כאן אפשר לעשות את אותו פרויקט. גם כך תראו איך ההכנסות יורדות. לא בטוח שאם נקפיא עכשיו את המכס כמו שהוחלט, עדיין לא תהיה ירידה בהכנסות. לכן אני חושב שלפחות כל נושא המחזור צריך להיות ממומן על ידי קק"ל ומשרד החקלאות והגנת הסביבה.

לסיכום. אני מבקש, מעבר להסדר שיש כרגע, שלא נגיע לכאן כל שנה. כל עוד אלה המספרים, או שתהיה ירידה, להקפיא לחלוטין את המיסוי ואת המכס בצורה כזאת שזה ימשיך לרדת. אמרנו ששר האוצר יכול להוריד את זה לבד. להפך, אפילו צריכה להיות, אם צריך לעשות, התאמה בעלייה.
היו"ר יצחק וקנין
תודה. יושב ראש האופוזיציה, יצחק הרצוג.
יצחק הרצוג (המחנה הציוני)
העניין הוא שאתה רואה בערב החגים מכולות שלמות של דגים קפואים מגיעות מכל מיני קצוות תבל, כביכול להוריד מחירים בסופר אבל בסוף המחיר ירד בשישה שקלים, בחמישה שקלים, אבל אזורים שלמים בארץ נכחדים. כי מה האלטרנטיבות? מה החלופה שהם יכולים לייצר? הרי לא מביאים לשם תעשייה ולא מביאים פתרונות אחרים. אני חושב שזה ענף נפלא בכל המובנים, גם מבחינת הגנת הסביבה וגם מבחינת הספקת המזון.

אני מתנגד בתוקף לפתיחת השוק בנושא הזה. אני לא יודע מה עוד אפשר לעשות כי זה נראה כאילו אלה החלטות שכבר התקבלו, אבל אני חושב שלא יצאה זעקה מספיק גדולה וצריך לראות את זה. עוד מעט האזורים הללו יתייבשו לגמרי.
היו"ר יצחק וקנין
תודה. יורם קרין, ראש המועצה האזורית עמק המעיינות.
יורם קרין
שלום. תודה לממלא מקום היושב ראש, חבר הכנסת וקנין, ולכל חברי הכנסת שהגישו את הנושא הזה לדיון.

אני רוצה להזכיר שברקע מתגלגל גם תיקון 27 לחוק המים שאתה מכיר אותו מצוין. בשנתיים האחרונות – אני שנה עשירית ראש המועצה – זה נראה כאילו מישהו מוביל איזו תכנית להיפרד מחבל ארץ.
יצחק הרצוג (המחנה הציוני)
ממש כך.
יורם קרין
לא פחות. כאילו אומרים, או.קיי, הם היו חשובים שם פעם, הם מילאו את תפקידם, עכשיו יש לנו בעיות אחרות, הגבול הזה יחסית שקט, בואו נהרוג את מה שיש שם. השילוב של תיקון 27 לחוק המים, שאתם מכירים אותו מצוין, יחד עם הורדת המכס על יבוא דגים ועוד כל מיני פעולות אחרות, פשוט לא יישאר בחבל ארץ הזה כלום. לא תישאר חקלאות, לא יישארו נופים, לא יהיה מי שידאג לסביבה. אנחנו לקחנו אחריות על האזור שלנו, מה שאנחנו יכולים לעשות. מפתחים אותו, מביאים לשם תושבים, מקימים ישובים אבל אי אפשר בלי פרנסה וענף המדגה אצלנו הוא הבסיס לכל קיום ההתיישבות בעמק. רוב הדגים, דגי הבריכות בארץ, הדגים הטובים, הטריים, האיכותיים, אי אפשר בכלל להשוות אותם ליבוא, מגיעים מעמק המעיינות והממשלה באה ורוצה לחתוך את הענף הזה. למה? אחר כך, בעוד שנתיים, יגלו שמביאים דגים נחותים ואז יקימו ועדת חקירה כדי לראות למה הוזנח חבל ארץ. אנחנו לא ניתן לזה לקרות. נגיע לממשלה.

אני קורא לוועדה הזאת לקרוא למשרד האוצר ולכל מי שקשור בזה להתעשת, לבטל את הסיפור הזה של הפחתת המכס. אנחנו עכשיו בדיון ועוד חצי שנה זה יגיע עוד פעם ואחר כך יחביאו איזה סעיף בחוק ההסדרים. אי אפשר עם הסלאמי הזה. צריך להפסיק את הדבר הזה, לעזוב את הענף הזה, להניח תכנית שאנחנו יודעים להכין לפיתוח הענף הזה, להגדלה שלו, להכפלה שלו, ולתת לאזור שלנו להמשיך לגדול ולצמוח. זה חשוב לנו, זה חשוב לבית שאן, זאת העיר שאנחנו חיים אתה בשכנות טובה, בואו נדאג קצת להתיישבות בארץ ישראל. תודה.
היו"ר יצחק וקנין
אבשלום וילן.
אבשלום וילן
אדוני היושב ראש, אני רוצה להוסיף נימוק אחד שאני מודה שאני קצת מתפלא על כנסת ישראל ועל נבחרי הציבור. 85 אחוזים מהדגים המיובאים, כמעט שמונים אחוזים מתוכם מגיעים מסין. רמת האנטיביוטיקה, ההורמונים, המים בהם מגדלים את הדגים, פתאום הבריאות לא חשובה? כל התקשורת מלאה, ובצדק, בבריאות, הסוכר וכולי, ובנושא הדגים – דום שתיקה. הייצור המקומי שהוא היום 15 אחוזים מתוך הסיפור, וכל הנימוקים נאמרו כאן, בעצם אין לו כמעט זכות קיום.

דובר על מה שחיים הזכיר, פרויקט של 120 מיליון שקלים, המגדלים שישים מיליון והמדינה שישים מיליון, כדי לנקות את המים שזורמים לנחלים ולשמור על הטבע. למה כמה שנים כבר מדברים על זה ובינתיים כמעט שום דבר לא זז?

כמעט כל השוק המוסדי, זה מה שנותנים לאנשים לאכול בבר מצוות, בחתונות. תגידו, לאף אחד זה לא אכפת? כאילו פתאום אין תודעה בריאותית. חבר הכנסת אחמד טיבי יצא, חשבתי שהוא ירים את הזעקה הזאת. אני באמת חושב שכל הסיפור הזה אל מול דגה טרייה, שמזהים לא פעם ולא פעמיים דברים שאינם ראויים מאכל והארץ שותקת. אני חושב שמישהו צריך לראות גם את הנקודה הזאת. אנחנו לא ניתן שהענף הזה יחוסל. אני חושב שאפשר להציל אותו וחייבים לדאוג שיהיה כאן ייצור של דגים טריים ברמה סבירה.
היו"ר יצחק וקנין
תודה. דב חנין.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
תודה לך אדוני היושב ראש. אני רוצה להצטרף לחבריי שהציעו את הנושא החשוב הזה ולומר בדאגה שאנחנו מתייחסים היום לא רק למצוקה בתחום הדגים אלא בכלל למצוקה בתחום החקלאות. כאשר אנחנו מדברים על החקלאות הישראלית, אתה אדוני היושב ראש מכיר את זה גם מענף הלול - - -
היו"ר יצחק וקנין
את כל הענפים אני מכיר.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
כל פעם כשיש איזושהי מצוקה כזו או אחרת, במקום להבין שיש אינטרס לשמור על חקלאות ישראלית, מייבאים בהיקפים גדולים מחוץ לארץ בלי סטנדרטים, בלי חשבון, ובעצם מחסלים את הבסיס עליו החקלאות הישראלית יכולה לעבוד.

אנחנו מדברים כאן על שלוש בעיות. אנחנו מדברים על בעיה כלכלית, על תחום כלכלי שיש אינטרס למדינה לשמור אותו, תחום החקלאות הוא תחום שיש אינטרס למדינה לשמור אותו, לקיים אותו ולפתח אותו, אנחנו מדברים על הצד הבריאותי ואני לגמרי מצטרף לדברי חבר הכנסת לשעבר אבו וילן. אגב, כל היבוא החקלאי הוא יבוא שהסטנדרטים בו יותר נמוכים מאשר מה שאנחנו יודעים לייצר בישראל. כשאנחנו מייבאים בזול, אנחנו לפעמים מייבאים דברים שהם לא מועילים לבריאות הציבור.
חיים ילין (יש עתיד)
אתה צודק. עגבניות ופלפלים שנכנסו מירדן עם וירוס, תקעו את כל החקלאות במדינת ישראל במשך שנתיים, עד שעלו על זה. גם הזרעים נדבקו באותו וירוס. זאת בדיוק השיטה. בסוף אתה מבין לאן זה מגיע, לבטן שלנו.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
הנימוק השלישי הוא הנימוק הסביבתי. אנחנו מדברים בעולם שלנו על צריכה נכונה של מזון, צריכה נכונה של מזון היא מזון מקומי, זה מזון שמגודל בקרבה שלנו ולא מזון שמייבאים אותו ממרחקים אדירים.

בכל הנושאים האלה, אני חייב לומר בצער שאני לא רואה את שר החקלאות. אני לא רואה את שר החקלאות. יש שר חקלאות בישראל שמתעסק בענייני חקלאות חוץ מאשר בענייני בנייה בשטחים? איפה שר החקלאות? למה אנחנו לא שומעים את קולו? למה אנחנו לא רואים אותו מתייצב כאן בראש המאבק ונלחם למען החקלאים בישראל?
איתן ברושי (המחנה הציוני)
יש לו ניגוד עניינים. הוא נולד בטירת צבי, אז לא נוח לו לטפל בדגים.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
אם כך הוא מתנהל, הוא כנראה שכח את המקום בו הוא נולד.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
זה נכון.
היו"ר יצחק וקנין
תודה. גרשון פלד, יושב ראש ארגון מגדלי הדגים. אחריו אלי שריר.
גרשון פלד
אני רוצה להודות על הדברים החמים ששמענו עד כה. כמגדל דגים וכמי שקרוב לעניין, אני רוצה לציין שהענף הוא על פי פחת. אחרי הורדת המכסים המצב של המגדלים הוא קשה מאוד. ירדו המכסים בחמישים אחוזים, לקחנו את זה על עצמנו, עשינו הסכם עם האוצר, אנחנו עומדים בו, אבל רק להתחיל טיפה מהסוף, אנחנו צריכים להשקיע בתחנות לאיכות הסביבה מיליוני שקלים. איך אנחנו יכולים להשקיע מיליוני שקלים בתחנות האלה כאשר הענף מפסיד? אנחנו כאן במלכוד. לא רק זה שהענף מפסיד, אלא מחירי המים עולים. פשוט גזרו עלינו בצורה, אני לא אגיד מתוכננת אבל לא חשבו מספיק על מה שעושים.
היו"ר יצחק וקנין
אני אחזק את מה שאתה אומר כי גם דב נגע בזה וגם אחרים נגעו בזה. אני אומר לך בידיעה ברורה שמה שאנחנו יודעים, זה לא רק מה שאמר ידידי חיים ילין לגבי העגבנייה והפלפל ויבוא העגבנייה מתורכיה, איזו איכות של עגבנייה. אין מוצר אחד בחקלאות שמייבאים אותו שהוא מגיע לרמה של התוצרת הישראלית. אין מוצר אחד. אני אומר לך שאם ילכו ויראו את בריכות הדגים, אני לא בטוח שאנשי איכות הסביבה יאשרו להכניס את הדגים האלו לארץ.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
בוודאות לא יאשרו.
היו"ר יצחק וקנין
פעם הראו איך מתבצע כל התהליך. לצערי הרב מאתנו דורשים להגיע לרף העליון באיכות בכל הדברים, אבל מה שמייבאים אלינו לכאן, אף אחד לא בודק מה האיכות שלו, איך מגדלים את זה ואיך מייצרים את זה. אני אומר שדג אחד לא ייכנס מסין לכאן אחרי כל מה שהוא עובר, כל התהליכים שהוא עובר.
גרשון פלד
אני רוצה לומר עוד דבר. אני בעברי הייתי גם מנכ"ל החברה להגנת הטבע ואני רוצה לקשור בין הדברים. בריכות הדגים, ויודעים בעמק המעיינות שיש להן חשיבות, יש להן גם חשיבות סביבתית. הציפורים, התיירות, בית הגידול שמחליף את מה שהיה שם. תראו את התמונה הזאת. אנחנו הולכים לחסל אותה ועושים זאת במו ידינו. כבר היום משקים הודיעו שמפסיקים לגדל דגים. בשנה הבאה יהיו פחות. המקום יהפוך לביצות? לשדות בור? יחזרו היתושים? גם בביצות עולה כסף לטפל בהן, לרסס, למנוע אנופלס ולמנוע קדחת.

צריכה להיות כאן חשיבה מחדש. הורדת המכסים בחמישים אחוזים היא שגויה. ירדו המכסים בשבעה וחצי שקלים לקילו, אנחנו מקבלים בשני שקלים לקילו. אי אפשר בצורה הזאת להתקיים ואני עוד לא מדבר על מחיר המים.

אני קורא לכם, אתם הקובעים, משהו צריך לעשות ומהר כיוון שהדברים קורים מהר. להרוס נורא קל.
היו"ר יצחק וקנין
תודה. אלי שריר.
חיים ילין (יש עתיד)
אדוני היושב ראש, אני מציע, מעבר להחלטה שנקבל כאן, להוסיף בעקבות השינויים, שכל נושא מחזור המים והדרישות של הגנת הסביבה לא ימומנו על ידם. זו הבקשה שלנו.
אלי שריר
שלום, תודה רבה שהזמנתם אותנו לכאן.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
למה נציגת האוצר לא יושבת ליד השולחן? זה אומר שהם לא בדיון?
היו"ר יצחק וקנין
לא. הם בדיון.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
זו תרבות ידועה באוצר, או לא לבוא או לשבת בצד.
היו"ר יצחק וקנין
לא. אם יש לנו אור בקצה, זאת היא. אל תתקוף אותה. תן לי להגן עליה. לא כל פעם צריך לתקוף את האוצר.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
לאוצר אין אחריות?
היו"ר יצחק וקנין
למה אין לו אחריות?
איתן ברושי (המחנה הציוני)
האחריות העיקרית מוטלת עליו.
אבשלום וילן
דווקא בנושא הזה האוצר היה בסדר גמור. לא צריך לתקוף אותו.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
הוא המציא את המדיניות ואחר כך הוא תיקן אותה, אז הוא בסדר.
אבשלום וילן
שלא תתבלבל. השר המציא. את כל יבוא הדגים דחף השר. לפרוטוקול אדוני, חצי שנה לפני שהתחיל היבוא המסיבי, שאלו אותנו עיתונאים האם ידוע לנו שיש אניות בים עם כמויות אדירות של דגים קפואים. אמרנו לא. אז הגיע פסח ופתאום באה הקצאה. חברים, את זה מישהו צריך לחקור, איך כל היבואנים הגדולים - - -
חיים ילין (יש עתיד)
הנושא נמצא בוועדת ביקורת המדינה. זה נמצא בבדיקת ועדת ביקורת המדינה.
היו"ר יצחק וקנין
אני שוב אומר שהרפרנטית של האוצר עושה את עבודתה נאמנה עד כמה שאפשר.
אלי שריר
תודה לוועדה, ליושב ראש הוועדה, תודה לחברי הכנסת שאפשרו לנו להשמיע את קולנו. אנחנו בדרך כלל ענף מאוד שקט, מתחת למים. מיקי, אפילו את הכבשים לפעמים שומעים ואותנו לא. תודה שאפשרתם לנו.

רוב הדברים כבר נאמרו ונמצאים בניירות שחילקנו. הענף השנה הגיע לפי פחת, חמישים אחוזים הורדה במכס, כניסה אדירה של דגים מיובאים. 17 אלף טון פילה במושגי דג שלם, זה חמישים אלף טון כאשר הייצור שלנו הוא עשרה אחוזים מזה. אנחנו באמת מתמודדים כאן עם משהו בלתי אפשרי. יש כאן זעקה גדולה לעזרה. אנחנו רואים שפדיון הענף ירד ב-52-53 מיליון שקלים. גם כשמסתכלים על התמיכה שקיבלנו, אנחנו עדיין נמצאים בירידה שהעמידה אותנו מתחת לרף שנקבע בהסכם. לצערנו היינו צריכים לנהל משא ומתן מאוד מאוד קשה עם האוצר, גם בשביל לקבל את עצירת המכס שתגיע כאן לאישור בוועדה והיינו צריכים גם לוותר ולהוריד רף בשנה הבאה.

אני באמת קורא לוועדה, אם אפשר, לקיים דיון ולדרוש שהנושא של הפחתת המכס ייעצר לתמיד. חמישים אחוזים במכה, זה המון. לפי המתווה בכל שנה, במשך השנים הקרובות, זה אמור לרדת בעוד 12,6 אחוזים עד שזה יגיע למשהו מינימלי. זה יעמיד אותנו במצב בלתי אפשרי.

אנחנו מציגים כאן את הירידה של המחירים לצרכן ולמגדל. אצל המגדל כל שקל, זאת המשמעות אם הוא מביא הביתה כסף או לא. בשנת 2017 שהסתיימה אתמול, ככל שאני יודע, עם כספי התמיכה, אף מגדל לא הרוויח כסף והרוב בהפסדים וחלקם בהפסדים קשים מאוד. לתשומת לבכם. זאת אומרת, הענף הזה עם הגב לקיר, משקים עומדים לסגור, מדברים על סגירה בגלל כל האיומים שנוספו כאן מסביב ושמעתם כאן עליהם. באופן כללי בענף מועסקים באופן ישיר כ-500 אנשים. אני חייב לציין שבין ענפי החקלאות הענף הוא ענף קטן מאוד אבל מאוד אהוב על בני הנוער והצעירים. הרבה צעירים במשקים, כולל הבנים שלי, עובדים בענף הזה, עבדו לפני הצבא וצמחו בו למרות שהוא ענף קשה מאו. בבוקר קר וגשום כמו היום – הבאנו אתנו נציגי מגדלים - יורדים לתוך המים עם רשתות. הוא לא ענף קל. הוא לא ענף מפנק אבל אהוב מאוד ומאוד פופולרי. פוגשים בו פחות עובדים זרים ויותר עבודה עברית. במעגלים השונים מועסקים עוד גורמים רבים, אם זה בתחום ההובלה, הלוגיסטיקה, השינוע, המזון והעיבוד. ישב לידי חבר הכנסת אחמד טיבי, הוא הלך, אבל במגזר הערבי, מתוך אלפיים עובדים, אחוז מאוד גדול במפעלי עיבוד הם מכפרים בצפון שזה מקור פרנסתם וגם הם בתוך מעגל התעסוקה שיכול להיפגע. אתם רואים כאן את מספר המגדלים שהלך וירד לאורך השנים והשנה, אחרי שנה קשה כזאת ויש שני משקים ששוקלים ברצינות לסגור.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אתה יכול לציין את השמות?
אלי שריר
עין חרוד איחוד ולהבות הבשן.
היו"ר יצחק וקנין
כשהוא אומר משקים, אלה לא משק חקלאי אלא זה קיבוץ שלם, או מושב או קיבוץ, שהתעסוקה העיקרית שלהם היא הדגה.
אלי שריר
כרגע הענף הזה כולו במגזר הקיבוצי. אני לא רואה מושבניק שיכול להתמודד עם הון חוזר ועם ההיקפים שנדרשים כאן.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
מה עם גן שמואל ומעגן מיכאל?
אלי שריר
גן שמואל הפסיק לגדל דגי מאכל בשנה שעברה. רוב הבריכות בעוטף חדרה יבשות. מגדלים קצת דגי נוי. מעגל מיכאל על חוף הים, מקטינים ומצמצמים.
קריאה
היו אלפיים דונם ואנחנו הולכים ויורדים. לא מרוויחים. מפסידים. על כל קילו מפסידים שקל.
אלי שריר
על האיומים והאתגרים, שמענו כאן אבל מדובר בנושא של מחירי היצף מסין. צריך להבין שהמחירים שם גם בשוק הסיני ירדו מאוד. ההורדה שהגיעה בארץ לידי ביטוי, רובה לא מהמכס אלא מהורדת המחירים שם. מביאים לכאן את הבררה של הבררה במחירים הכי זולים וזאת ההורדה שהצרכן מרגיש. את ההורדה במכס, ישר לכיס של היבואנים. יש כאן תחרות בלתי הוגנת ונגע בזה חבר הכנסת דב חנין. הנושא של הרגולציה, יש כאן תחרות בלתי הוגנת בבדיקה של הדגים. אותנו בודקים בצורה קפדנית וטובה וכך צריך אבל הדגים המיובאים, רק לסבר את האוזן, בשנת 2016 על 16 אלף טון יבוא פילה, נלקחו 16 דגימות. זה הכול.
חיים ילין (יש עתיד)
אחד לכל אלף.
אלי שריר
כן. זה פשוט מגוחך. על עשרת האחוזים מהכמויות אצלנו, אנחנו נבדקים אלפי בדיקות.
חיים ילין (יש עתיד)
16 אלף טון?
אלי שריר
כן, וגם כל דגימה לא נבדקת בכל החומרים.
היו"ר יצחק וקנין
מה יש לבדוק? הכול שם אלה חומרים ומים. מה יש לבדוק?
אלי שריר
פוספטים וכל מיני דברים אחרים. פשוט לא מבצעים בדיקה. משרד הבריאות, ואנחנו בעתירה מינהלית מולו, נכשל בגדול בשמירה על בריאות הציבור. ועדת הכספים צריכה לדאוג לעניין הזה.

עליית מחירי המים, יורם אמר, זאת מכת המוות.
מיקי לוי (יש עתיד)
את מה שאמרת עכשיו, אני ממליץ שתשלח לנו כדי שנקיים דיון בוועדת העבודה, הרווחה והבריאות כי זה לא נושא שלנו. כל הנושא הזה של הפוספטים הוא לא כאן. בכיף הייתי מרים את זה, אבל הוא לא כאן. אם אתם רוצים שנטפל בזה, זה בוועדה אחרת.
אלי שריר
בסדר גמור.
חיים ילין (יש עתיד)
היכן שיש שלושה משרדים, תמיד יש כשל. את הבריכות בודק הגנת הסביבה, את הדגים בודק משרד הבריאות - - -
אלי שריר
לא. משרד החקלאות. את היבוא משרד הבריאות.
חיים ילין (יש עתיד)
כן. הבנתי. תמיד קורה אותו הדבר. כך נכנס הווירוס למדינת ישראל.
אלי שריר
עליית מחירי המים, זאת מכת מוות לענף הזה שהוא ענף שחייב את המים לשדות הגידול. הוא חי ממים, אין לו ברירה וצריך את המים האלה. הוא משתמש במים שוליים ונחותים שאין להם שום אלטרנטיבה אחרת ועכשיו רוצים שיממנו את האמבטיה הארצית של תקנה 27, של קלקול 27. זה נושא שחייב להיות מטופל כי אחרת כל מה שאנחנו מדברים כאן מיותר. כנ"ל הנושא של ההשקעות ברפורמה.
חיים ילין (יש עתיד)
אני חושב שאתם לא צריכים לשים שם אפילו שקל אחד.
אלי שריר
אנחנו כרגע מקדמים תכניות ואף משק לא ישקיע אגורה לפני שהוא ידע לאן הענף הזה הולך.
חיים ילין (יש עתיד)
אני אומר לך ישירות. אמרתי את זה. זה צריך להיות חלק ואני מבקש מהיושב ראש שזה יהיה חלק מההחלטה שלנו כאן, שאתם לא מממנים את המחזור.

(היו"ר משה גפני)
יצחק וקנין (ש"ס)
אני אסכם את הדיון, ברשות היושב ראש. הוועדה קוראת לממשלה, לשר האוצר ולשר החקלאות, לעצור את ההורדה במכס לאלתר. ענף הדגה במדינת ישראל נמצא בירידה משמעותית עקב הורדת המכסים. משקים נסגרו ואחרים עומדים לפני סגירה. יש לתמוך בענף הזה וגם את כל הרפורמות שצריך לעשות אותן כמו שדרוגים בענף, המדינה צריכה לממן את הפעולות הללו על מנת שהענף הזה ימשיך וייצר דגה במדינת ישראל. אין חלופה לתוצרת כחול לבן. תודה.
היו"ר משה גפני
תודה רבה.

הישיבה ננעלה בשעה 11:20.

קוד המקור של הנתונים