ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 03/01/2018

חוק מגן דוד אדום (תיקון מס' 8), התשע"ח-2018

פרוטוקול

 
ôøåèå÷åì ùì éùéáú åòãä

ôøåèå÷åì ùì éùéáú åòãä

àåîðéè÷

2018-01-25OMNITECH



הכנסת העשרים

מושב רביעי

פרוטוקול מס' 668

מישיבת ועדת העבודה, הרווחה והבריאות

יום רביעי, ט"ז בטבת התשע"ח (03 בינואר 2018), שעה 10:00
סדר היום
הצעת חוק מגן דוד אדום (תיקון - מידע בגין אשפוז), התשע"ו-2016
נכחו
חברי הוועדה: מרב בן ארי – מ"מ היו"ר

מאיר כהן

מיכאל מלכיאלי
חברי הכנסת
שולי מועלם-רפאלי
מוזמנים
כלכלן בכיר, משרד הבריאות - איתי קליטניק

עו"ד, הלשכה המשפטית, משרד הבריאות - טל נשרי

מנהלת תחום בכיר שירותי הצלה וע"ר, משרד הבריאות - מירי כהן

מתמחה, משרד המשפטים - תמר באום

רפרנטית בריאות באגף תקציבים, משרד האוצר - ליאור קוטלר

מנכ"ל מגן דוד אדום

רמ"ג אלי בין

משנה למנכ"ל מגן דוד אדום

מגן אורן בלושטיין

רל"ש מנכ"ל, מגן דוד אדום - תמ"ג אורי שחם

סמנכ"ל קהילה, מגן דוד אדום - אלי יפה

ראש אגף בקרה, שירותי בריאות כללית - נועה מן

ראש אגף תקציבים, שירותי בריאות כללית

הלל דש

מנהלת בקרת רכש רפואי, קופת חולים מאוחדת

מאיה קיטרו

מנהלת מחלקת רכש שירותים, מכבי שירותי בריאות

ליזה שוקר

מתנדב, האגודה לזכויות החולה - יגאל שחם

תנו יד לחירש, נכים למען נכים - דן מיכאל קדרון

שדלן/ית

שושי שטוב
ייעוץ משפטי
נעה בן שבת

אפרת סלבין
מנהל/ת הוועדה
ענת כהן שמואל
רישום פרלמנטרי
תמר פוליבוי

הצעת חוק מגן דוד אדום (תיקון - מידע בגין אשפוז), התשע"ו-2016, פ/2898/20, הצעת ח"כ שולי מועלם-רפאלי
היו"ר מירב בן ארי
בוקר טוב, אני אחליף את חבר הכנסת אלי אלאלוף. זה דיון של ועדת העבודה, הרווחה והבריאות, תאריך שלישי בינואר 2018, ט"ז בטבת התשע"ח. הנושא הוא הצעת חוק מגן דוד אדום (תיקון – מידע בגין אשפוז), התשע"ו-2016, של חברת הכנסת שולי מועלם-רפאלי ושל חברת הכנסת אורלי לוי-אבקסיס.

אני ניהלתי גם את הדיון הקודם ודיברתי גם עם היועצת המשפטית. המהות של הדיון היתה על הקשר בין מד"א לבין קופות החולים. הבנתי שבתקופה הזאת הגעתם להסכמים מול קופות החולים. אני גם רוצה לסגור את הדיון היום, אבל לפני ההקראה נשמע את היועצת המשפטית.
נעה בן שבת
דיברנו לפני הדיון וקיימנו פגישות. התברר שכאשר נטרלנו את גורם ההסדר מול קופת חולים, שמאפשרת לא להכניס את המטופל ישירות לתוך מערכת ההתחשבנות – עדיין מד"א אמר שיש סוגיה של אנשים שלא ניתן לברר את זהותם בגלל המצב הרפואי שלהם בעת הפינוי. מכיוון שלא ניתן לברר את הסוגיה הזאת, אי אפשר לדעת אם הם בכלל חברי קופת חולים, אי אפשר לדעת באיזו קופת חולים הם חברים, אם לפנות לקופת חולים, והבירור הזה של הפרטים – יכול להיות שבשלב הפינוי אי אפשר יהיה לברר את הנתונים האלה בגלל המצב קריטי. בית החולים יודע על המצב הזה, ולכן ביקש שתהיה אפשרות לאפשר לקבל את המידע הזה מבית החולים. המידע פה מצומצם בנוסח רק לשלושה פרטים: שם, מספר זהות וקופת החולים. לגבי הפרט של קופת החולים, יש פה סייג שהמטופל יכול – הכלל הוא שהמידע הזה נמסר, אבל המטופל יכול להתנגד, להביע את התנגדותו, אבל הוא צריך להביע את זה רק אם הוא אומר שהוא רוצה לשאת בעצמו בתשלום האגרה, זאת אומרת זה התנאי.
היו"ר מירב בן ארי
למה שמישהו ירצה לשאת בעצמו את התשלום?
נעה בן שבת
אולי הוא לא רוצה שקופת החולים תדע.
מירי כהן
נשמע לא הגיוני.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
זה לא מתיישב, אבל זאת היתה דרישה להשאיר למטופל בסוף. הרי כל הצעת החוק הזאת, המטרה שלה היתה להקל על המטופלים, על החולים – שההתנהלות לא תהיה דרכם, שהם לא יצטרכו לשלם קנסות, כי הדברים לא נסגרו בזמן, ושבכלל בכלל בואו נוציא אותם מהשיח שבין הקופות למד"א.

יחד עם זאת, זה עלה שבסוף בכל זאת זה מידע אישי ואנחנו משאירים כאילו למטופל את האופציה להגיד שלא, למרות שבאמת הקופה היא זו שמשלמת את האשפוז שלו.
היו"ר מירב בן ארי
אין לו שום אינטרס לעשות את זה.
טל נשרי
ולמרות שהשם ותעודת הזהות - - -
היו"ר מירב בן ארי
רגע, אני אתן לחברי הכנסת לדבר, ומיד לאחר מכן כל אחד יציג את עצמו בצורה מסודרת.
נעה בן שבת
יש פה עוד סעיף של דיווח למשרד הבריאות על העניינים הנוגעים לפעילות, לרבות המעקב אחר הנושא של הלא-מזוהים. אנחנו לא רוצים שזה יהפוך להיות נתיב מרכזי להעברת מידע או לזיהוי מטופלים, או שהשירות הזה יתרחב. אז חלק מהעניין הזה זה דיווח על הנושא הזה ודיווח בכלל על פעילות מד"א, זה סעיף 2.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
צריך להגיד קודם כל תודה רבה, שאת מנהלת את זה שוב. אנחנו הרבה זמן על הצעת החוק הזאת, עשינו תהליכים מאוד מאוד גדולים – מד"א מול הקופות, מד"א מול הוועדה, מולי והייעוץ המשפטי. דבר אחד שמאוד חשוב לי להגיד זה שאני ראיתי את התהליך של ההתקדמות בהסכמים שבין מד"א לקופות. הוא תהליך ברוך וראוי, אבל מבחינתנו ברור לחלוטין שהצעת החוק הזאת היא חשובה מאוד כדי לצמצם כמה שיותר את מה שבסוף מושת על המטופלים, להוציא כמה שיותר מטופלים ממעגל האפשרות שזה יתנהל דרכם או "עליהם"; שבאמת תהיה התקשרות אישית שבין מד"א לקופות. לדעתנו זאת הדרך הנכונה, בתפיסות של יוקר מחיה, בתפיסות של ניהול נכון, בתפיסות של הזכויות של המטופלים גם בתהליך הזה מול הקופה שלהם, איך ממצים את הדבר הזה. אלה נושאים ששוב ושוב יעלו לשולחן הזה, זה 1,000 נושאים, וגם פה זה גם נוגע בסוף לשאלת מיצוי הזכויות, וברגע שזה לא עובר דרך המטופל אלא נעשה בדרך האוטומטית, מה שלפעמים אנחנו נוטים לקרוא לו הטייס האוטומטי, זה מקל בצורה משמעותית על מרב המטופלים.
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
אני רוצה לברך את חברת הכנסת שולי מועלם-רפאלי על הדיון. אני חושב שצריך לברך על החוק הזה. בכוונה באתי לספר את הסיפור. אני זוכר שפעם הזמנו אמבולנס לילד שלי. כמובן שהגיע אמבולנס, צריך לשלם עבור זה. כמו כל אדם טוב, שיודע שהוא זכאי לקבל החזרים והוא פונה לקופת החולים. להתחיל להתנהל מול קופת החולים, זאת קטסטרופה, ואני בכלל רגיש מול הסיפור של ניירת. שולחים אותך להביא וזה אובד לך. בסוף הגעתי למצב "לך שלם ותגמור את הסיפור". אני חושב שכמוני יש אלפים.

אני חושב שלהעמיד את מד"א כגוף גדול מול קופות החולים זה הדבר הכי טוב שיש. זה יציל את כולם, וצריך לברך את מד"א שהוא מוכן להיכנס למקום הזה, כי גם מבחינתם זאת בטח פרוצדורה מאוד גדולה וגם מול קופות החולים. אני מקווה שהחוק הזה יעבור כמה שיותר מהר. שוב תודה לגברת מועלם על הדבר הזה.
היו"ר מירב בן ארי
נכון, תודה לשולי על החוק החשוב הזה. אני חייבת לומר לך דווקא בעניין של הניירת והקופות, שהמצב השתפר וכבר לא מה שהיה. שתי הריוניות לשעבר יושבות כאן.
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
לי לקח 10 חודשים לגמור את הניירת.
היו"ר מירב בן ארי
ואני אומרת לך שבכל מה שקשור לפחות להתנהלות – אני לא אגיד מה הקופה שלי – המצב הרבה יותר טוב גם באינטרנט וגם במיילים, זה לא מה שהיה פעם.
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
לא לכולם יש אינטרנט, לא לכולם יש מיילים.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
זה נכון, המטרה היא להגן על המטופלים, אבל אנחנו בהחלט רואים את התהליך החיובי.
היו"ר מירב בן ארי
אתמול היה לנו דיון שלם עם חבר כנסת חרדי על הפלאפונים, בוא לא ניכנס לזה, היום יש אינטרנט כבר כמעט לכולם.
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
היום יש במליאת הכנסת חוק להציל את בעלי הפלאפון הכשר, שלא יצטרכו אס.אם.אסים להעלאת מסלולים, זה חוק שלי שעולה היום.
היו"ר מירב בן ארי
יאללה, אני בעדך. בוא נתקדם. משרד הבריאות, בבקשה.
טל נשרי
אני חושבת שהנוסח שהגענו אליו הוא בסך הכול נוסח טוב, אחרי כל התהליכים שעברו כאן, ואני באמת מברכת ומודה לחברת הכנסת מועלם-רפאלי וגם לנעה, שעבדה הרבה על הנושא הזה. אני חושבת שבאמת נוצרו כאן איזונים טובים, שמצד אחד לא מכבידים מדי על בתי החולים. הקופות בכלל במסגרת ההסכמים, כל הסיפור של ההתחשבנות מול מד"א יצא מהצעת החוק, וזה גם טוב. אני חושבת שבסוף זה באמת כמו שנאמר כאן, כל התהליך הזה הוא תהליך מבורך שמקל על המטופלים. הוא חשוב מאוד למשרד הבריאות. הרעיון המרכזי שלו, עודדנו ותמכנו בו מההתחלה ואנחנו שמחים שזה הגיע למקום הזה.
אורן בלושטיין
אני מודה לגברתי על הובלת המהלך הזה, אני מודה לחברות הכנסת. אני חושב שזה צעד אדיר למימוש זכויות של המפונים ולהוציא אותם ממעגל התשלומים. אנחנו מברכים על הנוסח, וגם תודה לנועה שגרמה לכולם לשבת בסוף באותו שולחן ולהגיע לנוסח הקיים.
מאיה קיטרו
מאוחדת שותפה מלאה להורדת הנטל מהמבוטח. ההסכם שנחתם עם מד"א הביא למצב שבו שני גופים ציבוריים מוציאים את המטופל מהמעגל ומתחשבנים ביניהם, ועל כך אנחנו באמת מודים על היוזמה של חברת הכנסת מועלם.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
שתי חברות כנסת, גם לוי-אבקסיס.
מאיה קיטרו
ההסכם למעשה מעגן החלת מנגנון חיוב ישיר לא רק על זכאות במסגרת הסל, אלא גם במסגרת השב"ן. מאוחדת נותנת 50% על כל פינוי, שלמעשה יש לו זכאות מתוקף הסל. ההסכם מייתר את הצורך של המבוטח להגיע, להוציא מכיסו ולשלם, ולמעשה אנחנו מגיעים להסכם שפוטנציאל הגבייה שלו מאוד מאוד גבוה. מד"א הציגו נתונים, ששם ראינו על פי חובות העבר 85% גבייה. אנחנו חושבים שאנחנו נגיע לפוטנציאל גבייה מאוד מאוד גבוה. אני לא בטוחה לגבי אחוז האלמונים, שאכן מדובר על 4%, כפי שמד"א הציגו. אנחנו חושבים שעל פי מערכת האשפוז מדובר באחוז הרבה יותר נמוך, ולכן אנחנו צריכים להיזהר מאוד עם הצעת החוק ובאמת להקפיד ולראות שאנחנו מדברים על מבוטחים שהם באמת חסרי הכרה, חסרי יכולת דיבור, שבאמת המצב הרפואי שלהם מונע מהם את היכולת למסור את הפרטים. אני מזכירה, שמספיק רק מספר תעודת זהות, אין צורך בפרטים נוספים, כדי לוודא מול הקופה למי המבוטח שייך, ולכן אנחנו צריכים נורא נורא להיזהר בהגדרה. בהגדרה אנחנו חוששים שלא יברחו לערוץ הזה, ובכך יגרמו לפגיעה בסודיות הרפואית - - -
נועה מן
אני מצטרפת לדעתה של נציגת מאוחדת, אנחנו חוששים מהגדרה של אלמונים כאן, כי אנחנו חוששים שההגדרה תורחב, ובמיוחד כשמד"א יכולים להגיש את הרשימה תוך 30 יום. כשנהג אמבולנס מגיע לבית חולים עם מבוטח – או שהוא מחוסר הכרה, או שהוא מבולבל ולא מסוגל לתת לו פרטים לגבי תעודת זהות או קופת חולים – נהג האמבולנס יודע את זה באותו רגע, כלומר: מד"א יכולים לפנות אלינו ביום הפינוי או יום למחרת. החשש שלנו כשמד"א ביקשו 30 יום, זה שמד"א למעשה בהסכם היום עם כל הקופות, וכשהם שולחים לנו קבצים ואנחנו מחזירים להם תשובות, אנחנו מחזירים להם תשובות לגבי לא זכאים. לא זכאים זה לאו דווקא אלמונים שהגיעו לבית החולים במצב שהם לא היו מסוגלים לתת את הפרטים שלהם, אלא יכול להיות שנהג האמבולנס טעה כשהוא רשם את מספר הזהות, יכול להיות שהיתה אחר כך טעות במחלקת הגבייה של מד"א, הרבה טעויות יכולות לקרות בדרך.

החשש שלנו זה שיעמיסו את בתי החולים שלנו במספר גדול מאוד של מקרים, שבתי החולים שלנו יצטרכו להעמיד כוח אדם שיצטרך לתת מענה לאותם מקרים.
היו"ר מירב בן ארי
את יכולה להגיד בערך כמה מקרים כאלה יש לך בשנה?
נועה מן
כן, אני יכולה להגיד שאנחנו עכשיו בודקים תקופה מסוימת מול מד"א של 20 חודש. ב-20 חודש יש להם 2,800 לא זכאים, זה הרבה.
היו"ר מירב בן ארי
חלק מהם יכולים להיות טעויות וחלק מהם זה אלמונים.
נועה מן
אנחנו לא יודעים למה, 2,800 תעודות זהות שמד"א הגישה לנו והם לא זכאים, ומדובר רק על קופה אחת.
היו"ר מירב בן ארי
זאת לא קופה אחת, זאת הקופה הכי גדולה במדינה.
נועה מן
בסדר, עדיין, אז תכפילי את זה בשניים.
היו"ר מירב בן ארי
אבל יש הבדל בין קופת חולים כללית ללאומית. כשאת אומרת מקרים כאלה, אנחנו מדברים על הקופה הכי גדולה במדינה, שיש לה יותר ממיליון מבוטחים, אז פרופורציות.
נועה מן
אבל תסכימי אתי שזה גם לא 2,800 אלמונים, זה לא סביר.
נעה בן שבת
כשאת אומרת לא זכאים, את אומרת גם אנשים שלא אושפזו למשל?
נועה מן
הכול.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
אז יש כל מיני לא-זכאים.
היו"ר מירב בן ארי
זה לא נוגע באלמונים.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
להגיד לא-זכאים, אבל לא להפריד את מי שלא התאשפז ולכן הוא לא זכאי, ממי שהוא אלמוני, זאת בחירה - - -
היו"ר מירב בן ארי
ראשית, אם את נותנת נתונים, חשוב לדייק. אחד, דיברנו על הגודל של הקופה. כשאני מביאה נתון כזה של אלמונים, הייתי מביאה אותו באחוזים.

גם כשהייתי באה ובודקת, הייתי עושה מיפוי בתוך המספר הזה, כי את נותנת כאן מספר גדול משמעותית, אבל אומרת חברת הכנסת מועלם: רגע, תעשי מיפוי. את אומרת שכולם לא זכאים, אבל החוק הזה הוא יותר מדי חשוב בשביל להשאיר את זה רק ברמה של הלא-זכאים, אלא הוא צריך להיות הרבה יותר ספציפי לאותם אלמונים שהיועצת המשפטית מדברת עליהם. את לא יכולה לשים את כל הביצים בסל אחד, אם אדם יהיה לא זכאי בשל העובדה שהוא לא אושפז, בשל העובדה שכתבו בלחץ תעודת זהות - - -
נועה מן
לא-זכאים זה לא כאלה שלא אושפזו.
היו"ר מירב בן ארי
זה מה שאמרת לפני דקה, אז בואי תדייקי.
נועה מן
לא לא, לא-זכאים מבחינתנו זה כאלה שאנחנו לא מזהים בכלל את תעודת הזהות שלהם כחברי הכללית.
היו"ר מירב בן ארי
כן, אבל השאלה למה את לא מזהה.
נועה מן
כי מד"א העבירו לנו תעודת זהות שהיא שגויה.
היו"ר מירב בן ארי
כן, אבל זה קורה.
נועה מן
בוודאי שזה קורה, אבל עכשיו את כל תעודות הזהות האלה יביאו לבתי החולים, ולא מדובר באלמונים כולם, כלומר: בתי החולים יצטרכו להעמיד מערך של אנשי מנהל, שיצטרכו לספוג את כל הפניות האלה של מד"א, ובתי החולים כולם נמצאים במחסור של כוח אדם. בשביל הפקידים האלה צריך כסף.
היו"ר מירב בן ארי
גברתי, את אומרת כאן הערה חשובה, שאני רק באתי וניסיתי לתהות על קנקנה. את נתת כאן נתון של מספר גבוה. אני לא מזלזלת בו, הייתי ממפה אותו בצורה אחרת, ואת מוזמנת להביא את הנתון הזה לקראת קריאה שנייה ושלישית. זה חשוב בעיניי, את תביאי אותו ואנחנו נבדוק אותו.
נועה מן
אנחנו בהחלט נשמח לשבת ולהראות נתונים.
היו"ר מירב בן ארי
תביאי את זה לוועדה, כמה זמן החוק הזה?
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
שנה וחצי.
נועה מן
יש פה משפט אחרון שאומר "ואולם פרט המידע לגבי קופת החולים לא יימסר אם המטופל הודיע על התנגדותו למסירת פרט מידע זה בשל רצונו לשאת בעצמו בתשלום האגרה". האוכלוסייה למעשה נחלקת לאלה שמאושפזים, ואז בכל מקרה הם לא צריכים לשלם את האגרה, ואז אני לא כל כך רואה סיבה למה מטופל - - -
היו"ר מירב בן ארי
את זה גם אני אמרתי בהתחלה.
נועה מן
וכאלה שהגיעו למיון באמבולנס, אבל שוחררו מהמיון, ואז הם צריכים לשלם או את מלוא האגרה או 50%, תלוי בנסיבות.
היו"ר מירב בן ארי
תלוי בסידור שלהם עם הקופה.
נועה מן
בוא נניח שמד"א פונים לבית חולים, המטופל כבר לא נמצא בבית חולים, כי הוא שוחרר מהמיון. מה אנחנו אמורים כבית חולים לעשות? גם אם אנחנו כבר יודעים לאיזה קופה הוא שייך, האם אנחנו צריכים כרגע להשיג את המטופל באיזושהי דרך ולדבר אתו ולבקש ממנו לדעת אם הוא רוצה לתת את הפרטים או לא רוצה לתת את הפרטים? איך אנחנו מתעדים את זה? צריך פה מערכת מחשובית, אולי להקליט את השיחה עם הלקוח, אני לא יודעת, אבל זאת טכנולוגיה שכיום לא קיימת וזאת טכנולוגיה שדורשת מאתנו הרבה עבודה ומשאבים, גם משאבים טכנולוגיים וגם כסף.
הלל דש
גם הייתי בדיון הקודם. אכן חלה התקדמות, כפי שחברת הכנסת מועלם ציינה. בדיון הקודם בחודש מרץ אמרנו שנגיע להסכמים עם מד"א, לכן ערכו של החוק במקומו עומד, אבל ההסכמים ישיגו את מטרתם ואכן - - -
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
מעולם לא אמרנו דבר כזה. מעולם לא אמרנו שההסכמים ישיגו את מטרת החוק. אם אתה רוצה, תדבר בשם עצמך.
הלל דש
לא נתווכח על זה, אפשר להסתכל בפרוטוקול, אבל בכל מקרה כולם ציינו פה, ואני לא חולק על המהלך שנעשה, גם בחשיבות של החוק, עצם זה שהוא עלה זירז את ההסכמים, זה כבר הישג מבורך שיש בזה ואני כמובן מצטרף לכל זה.

אני רוצה להוסיף לדברים שנאמרו קודם על ידי נעה, שאפשר לדייק יותר את החוק הזה, להקל ולצמצם את כל החיכוכים שאנחנו צופים שיהיו בו. אל"ף, לדייק אותו למקרים של אובדן הכרה או מקרים מאוד מוגדרים, כפי שחברתי מהמאוחדת ציינה.
היו"ר מירב בן ארי
בדיוק אני ונעה הסכמנו, שזה ממש לא דומה לוועדה הקודמת.
הלל דש
נכון.
היו"ר מירב בן ארי
שולי, זה בסדר, אל דאגה.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
יש פה איזה תהליך, שהוא לא ברור לי, חברים שלי בכללית. כשהבאתי את הצעת החוק, לא היה מאושר מקופת חולים כללית, כי לא היה לכם הסכם, ואני שואלת את עצמי: מה קרה בינתיים? יכול להיות שקופת חולים כללית, מה שהיה לה דחוף זה הסכם עם מד"א, והחולים לא באמת מעניינים אותה?
הלל דש
לא לא, ממש לא.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
סליחה, ככה זה נשמע. לא היה דוחף גדול מכם להצעת החוק הזאת, חבריי בכללית. כשמשרד הבריאות חושב שהיא חשובה, כשהוועדה חושבת שהיא חשובה, ניחא חברות הכנסת שהגישו אותה, הן לא רלוונטיות, כי הן חשבו שהיא חשובה מההתחלה – פתאום עכשיו אתם נזכרים בדברים שהצעת החוק הזאת בעייתית? נו באמת, אחרי תהליכים מדהימים, שנעשו לטובת המטופלים.
היו"ר מירב בן ארי
את רוצה שנסיים היום?
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
כן, אני רוצה שנצביע היום.
הלל דש
אני רוצה עוד להשלים. אנחנו כן חושבים שיש מקום להצעה הזאת. אנחנו לא חושבים שהיא הזויה או לא נכונה, ממש לא, אני אומר את זה במלוא האחריות. להצעה יש מקום וצריך לדייק אותה כדי לשפר. מה אנחנו מציעים? כשמגיע אמבולנס עם מישהו לחדר מיון, כשהוא מחוסר הכרה או מעורפל הכרה, או לא הצליחו לקבל את הפרטים שלו, מה יותר פשוט מזה שהנהג ישאיר טופס בחדר מיון? אם הוא לא הצליח, אחרי שחזרה הכרתו והצליחו לדלות את הפרטים, למה צריך לחזור אחרי 30 יום? למה לא להסדיר את זה במקום? אם במקום הצליחו להסדיר את זה ולהשיב לו תשובה, יקבלו במקום. אם לא, יחזירו לו כשתשוב הכרתו. מאוד פשוט, לא צריך להסתבך.
היו"ר מירב בן ארי
אדוני, ממה אתה חושש?
הלל דש
מפריצה אדירה של פעילות של בירור נתונים, רחבה באלפי מקרים, אם זה אלפיים ומשהו בכללית, תכפילי בשניים – זה הרמה של המדינה, עומס רב על בתי החולים. יצטרכו לצלצל למטופלים ששולחו מהמיון או מהאשפוז הביתה – אחרי 30 יום הם כבר לא שם – יצטרכו לשלוח שליח להחתים אותם, המון דברים, זה מה שכתוב היום בהצעת החוק, כל זה כתוב בהצעת החוק.
היו"ר מירב בן ארי
הבנו את הנקודה, שניכם הבהרתם אותה טוב.
טל נשרי
אני חושבת שיש פה איזושהי טעות בהבנת הסעיף מצד הקופות. הסעיף לא מבקש מבית החולים לחזור אל המטופל ולבדוק, האם הוא מתנגד למסירת המידע. זה לא מה שכתוב בנוסח, הנוסח אומר שפרט המידע לגבי קופת החולים לא יימסר, אם המטופל הודיע על התנגדותו. הוא צריך באופן אקטיבי לפנות לבית החולים ולהגיד: אני לא מוכן שימסרו את המידע אודותיי. לכן, אם אין לך מטופל, אין שום בעיה. כל המטרה היתה – וזה גם מופיע מפורשות בסעיף.
הלל דש
זה נאמר רק על בסיס שייכות לקופת חולים, לא - - -
טל נשרי
אני חושבת שהתכלית של הסעיף מאוד מאוד ברורה וכתובה: ימסור בית החולים את המידע שנמסר ברשותו ככל שיש. ככל שיש, לא ביקשו מבתי החולים לפנות באופן אקטיבי למטופלים. מדובר על מידע, שההנחה היא שהוא שנמצא בידי בית החולים, ולכן אנחנו רוצים למסור אותו - - -
היו"ר מירב בן ארי
תודה על ההבהרה. אנחנו עוברים ליועצת המשפטית ואנחנו נתחיל בהקראה.
אפרת סלבין
"הצעת חוק מגן דוד אדום (תיקון – מידע בדבר מטופל שזהותו אינה ידועה), התשע"ח–2018

תיקון סעיף 7א

1.

בחוק מגן דוד אדום, התש"י–1950, (להלן – החוק העיקרי), בסעיף 7א, אחרי סעיף קטן (ג) יבוא:

"(ג1)

(1) פונה מטופל בפינוי חירום לבית חולים ובשל מצבו הרפואי בעת פינוי החירום לא ניתן היה לברר את שמו, מספר זהותו או קופת החולים שבה הוא מבוטח (להלן – הפרטים), ימסור בית החולים לאגודה, לפי בקשתה שהוגשה בתוך 30 מיום הפינוי, את הפרטים האמורים, ככל שהם מצויים בידו, לשם גביית האגרה; אולם פרט המידע לגבי קופת החולים לא יימסר אם המטופל הודיע על התנגדותו למסירת פרט מידע זה בשל רצונו לשאת בעצמו בתשלום האגרה.

(2) האגודה לא תעשה שימוש במידע שמסר בית חולים לפי סעיף קטן זה ולא תעבירו לאחר, אלא לשם גביית האגרה כאמור בסעיף זה."

2.

אחרי סעיף 7א יבוא:

"מסירת מידע ודיווח

7ב.

שר הבריאות בהתייעצות עם שר המשפטים ובאישור ועדת העבודה הרווחה והבריאות של הכנסת, רשאי לקבוע הוראות בדבר דיווח של האגודה למשרד הבריאות בכל עניין הנוגע לפעילותה לפי חוק זה, לרבות דרכי דיווח שיאפשרו שמירה על סודיות מידע רפואי מזוהה."

תחילה

3.

תחילתו של סעיף 7א לחוק העיקרי, כנוסחו בחוק זה, ב-1 בחודש שלאחר פרסומו, והוא יחול לגבי פינוי שבוצע מאותו מועד ואילך".
נעה בן שבת
לגבי מספר הימים שעליהם מדובר, הוא נשאר 30 ימים? למה מבחינתכם נחוצים 30 ימים לפנות ולבקש?
קריאה
באותו יום.
אורן בלושטיין
באותו יום בטוח שאי אפשר. באופן עקרוני, יש שני מצבים – והסברנו את זה לוועדה – מצב אחד שלמעשה החולה נתן מידע שגוי של קופת החולים, ואז פנינו לכללית, כללית אומרת: זה לא מבוטח שלי, ואז צריך לדעת לאיזה קופת חולים לפנות כדי לממש את זה.
נעה בן שבת
אבל זה לא המצב הרפואי שלא אפשר לך.
אורן בלושטיין
ברגע שהמצב הרפואי לא אפשר לו, למעשה, אנחנו פנינו לבית החולים. בית החולים באופן עקרוני נתן את המידע הזה. אם אתה רוצה להקטין את זה ל-14, אין בעיה, אתם ביקשתם 30 להזכירכם, לא אנחנו.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
בדיונים מול משרד הבריאות עלה 30 יום.
היו"ר מירב בן ארי
למד"א אין התנגדות ל-14 יום, למשרד אין, אז אנחנו מתקנים את זה ל-14 יום.
אורן בלושטיין
אין בעיה.
היו"ר מירב בן ארי
לפני שאנחנו עוברים להצבעה, אני רוצה להגיד משהו לקופת חולים, כללית בעיקר. אם יש לכם הערות, בבקשה למפות את העניין של המספר ולשלוח אלינו לוועדה לקריאה שנייה ושלישית וזה יגיע לכאן. בבקשה תעשו את זה, אני לא אמרח את זה ממרץ לינואר. לא, זה יהיה בחודש הקרוב, תדאגו להביא את זה, בסדר?

אז אנחנו נצביע על הצעת חוק מגן דוד אדום (תיקון - מידע בדבר מטופל שזהותו אינה ידועה), התשע"ח-2018, מי בעד? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה

בעד – 3

נגד – אין

נמנעים – אין

הצעת חוק מגן דוד אדום (תיקון - מידע בדבר מטופל שזהותו אינה ידועה), התשע"ח-2018, נתקבלה כהכנה לקריאה ראשונה.
היו"ר מירב בן ארי
ההצעה עברה פה אחד. חברת הכנסת שולי מועלם.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
שני דברים. אני מבקשת שמלבד הדיווח שאמור להימסר למשרד הבריאות, שגם ניצור איזשהו דיון מעקב בוועדה בעקבות ההסכמים ובעקבות השינויים שבאמת משמעותיים, שעשינו בעקבות חתימת ההסכמים והדיוק של הצעת החוק; גם ליצור איזשהו מנגנון מעקב שאנחנו נבין מה קורה, מלבד הנתונים שביקשה מרב מכללית ובטח גם שאר הקופות יביאו, לגבי אותו מספר שהוצג פה.
היו"ר מירב בן ארי
זה גם רלוונטי אליך.
נעה בן שבת
אתם רוצים לבדוק איך אפשרי לעשות את זה, אם נגיד בדיוני ועדה או בדיווחים בכתב לוועדה או באיזו צורה?
היו"ר מירב בן ארי
אני חושבת שצריכים להיות דיווחים בכתב לוועדה על החוק הזה.
נעה בן שבת
לקריאה השנייה והשלישית אולי נראה איך לכתוב את הוראת הדיווח וגם לבדוק אותה.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
וגם על ההסכמים. נועה, השאלה אם בדיווח הזה אנחנו יכולים לבקש גם דיווח על ההסכמים, מה המשמעות מבחינת מטופלים להסכם שנוצר בין מד"א לקופות, כדיווח כללי? והצעת החוק הזו היא חלק מהדיווחים.
נעה בן שבת
אולי אפשר לקראת הקריאה השנייה והשלישית לבדוק איזה גורם יוכל לבצע כזה מחקר? האם משרד הבריאות יהיה מוכן לברר איזה גורמים יוכלו לנהל את המחקר הזה? כרגע לקראת הקריאה הראשונה זה כמובן לא נכנס לנוסח לקריאה ראשונה.
נעה בן שבת
יכול להיות שצריך להעלות את זה לרמת מחקר מבחינת זכויות - - -
מירי כהן
זה מעקב יותר אקדמי.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
ושאלה סתם לפתוח בה, כל הקופות כבר חתמו על ההסכם?
איתי קלטניק
כן.
היו"ר מירב בן ארי
אלי מנכ"ל מד"א בבקשה.
אלי בין
גברתי היושבת ראש, קודם כל תודה רבה על הדיון. אני מבקש להודות מקרב לב לחברת הכנסת שולי מועלם, שהובילה את התהליך הזה במשך למעלה משנה. אנחנו מעריכים מאוד את הפעולה הזאת. ללא הפעולה הזאת, ספק אם קופות החולים גם היו מגיעות אתנו להסכם, ואני אומר את זה בלשון המעטה, וגם בעדינות כדי לא לפגוע.

ההסכמים נושמים וחיים. כפי שאמרה חברת הכנסת מועלם, צריך לעקוב אחריהם, אחר היישום שלהם בעיקר ועל דרך הפעולה של הקופות מול מד"א, כדי שההסכמים הללו לא יישברו.

אני חושב ואני סבור שצריך לעגן את ההסכמים האלה בחוק ובתקנות, כך שהן לא יהיו תלויות במנכ"לים כאלה ואחרים, לא במנכ"ל מד"א ולא במנכ"ל הקופות, והדברים האלה לא יהיו על חשבון גב המטופל. אני סבור שראוי לעשות את זה. צריך למצוא את הדרך לעשות את זה ולהוציא את האזרח ממעגל התשלומים, אין שיטה אחרת. אנחנו חייבים לעשות את זה. אני חושב שהכנסת ואנחנו חייבים את זה לאזרחים.
היו"ר מירב בן ארי
תודה רבה. אז נסכם שקופות החולים יכתבו לוועדה – אני רק מבקשת תוך שבוע, שבועיים לכל המאוחר לקבל את ההשגות שלכם, כשהצעת החוק תעלה לקריאה ראשונה במליאה ותחזור לכאן להכנה לקריאה שנייה ושלישית. אני מודה לכולם, ותודה רבה לחברת הכנסת שולי מועלם על החוק החשוב הזה.

הישיבה ננעלה בשעה 10:36.

קוד המקור של הנתונים