ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 08/01/2018

פרסומי מכרזים לתחבורה ציבורית על ידי משרד התחבורה - פניות ציבור לגבי המכרז החדש בבית שמש

פרוטוקול

 
ôøåèå÷åì ùì éùéáú åòãä

ôøåèå÷åì ùì éùéáú åòãä

àåîðéè÷

2018-01-11OMNITECH



הכנסת העשרים

מושב רביעי

פרוטוקול מס' 125

מישיבת הוועדה לפניות הציבור

יום שני, כ"א בטבת התשע"ח (8 בינואר 2018), שעה 14:00
סדר היום
פרסומי מכרזים לתחבורה ציבורית על ידי משרד התחבורה - פניות ציבור לגבי המכרז החדש בבית שמש
נכחו
חברי הוועדה: ישראל אייכלר – היו"ר
מוזמנים
דרור גנון - מנהל אגף בכיר תכנון תפעול לרישוי תחבורה ציבורית, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים

צחי נווה - סמנכ"ל אשכול העמקים, חברת סופרבוס

ליאור מזרחי - מנהל אשכול פרוזדור ירושלים, חברת סופרבוס

גיל יעקב - מנכ"ל 15 דקות - ארגון צרכני תחבורה ציבורית

צבי שכטר - פונה
מנהלת הוועדה
שלומית אבינח
רישום פרלמנטרי
ר.כ., חבר תרגומים

פרסומי מכרזים לתחבורה ציבורית על ידי משרד התחבורה - פניות ציבור לגבי המכרז החדש בבית שמש
היו"ר ישראל אייכלר
אנחנו פותחים את הישיבה של הוועדה לפניות הציבור בעניין פרסומי מכרזים לתחבורה הציבורית על ידי משרד התחבורה. הדיון הספציפי הוא לגבי פניות לגבי בית שמש, אבל אם המשתתפים ירצו להרחיב את העניין, אז בבקשה.

אנחנו נפתח את הדיון כמו בדרך כלל עם הפונים. אני לא רואה את שלושת הפונים שביקשו לבוא.
שלומית אבינח
הם לא הגיעו.
היו"ר ישראל אייכלר
אז אנחנו נכבד את גיל, שכתביעה ייצוגית הוא ייצג את הפונים. אתה למדת את הנושא של בית שמש?
גיל יעקב
כן, עברנו על המכרז. אני קודם כל רוצה לברך על הגידול המשמעותי שיהיה בשירות בבית שמש וגם על שיפורים שנראים במכרז לעומת שנים קודמות, מבחינת כל מיני אלמנטים של פרסום לציבור ודברים שנכנסו חדשים. יש כמה נקודות שאנחנו רוצים לשים עליהם את הדגש במכרז.

נקודה אחת, זה שבעצם מפת השירות המתוכננת, שהיא בדרך כלל גם משתנה, עד שהמפעיל מתחיל לעבוד, נקבעה על סמך סקרים של נוסעים קיימים. זאת אומרת שלא נעשתה איזו שהיא עבודה מקדימה ואפשר עדיין לעשות אותה עד שייכנס מפעיל חדש ולהתאים גם לעשות פיינטיונינג למכרז.

בעצם אנחנו מנציחים פה איזו שהיא תמונה של המצב הקיים בשיטה הזאת, כשאנחנו בעצם רק סוקרים את הנוסעים הקיימים ואנחנו לא בודקים גם לגבי צרכים של אנשים שצריכים להגיע ליעדים שלא מקבלים היום מענה וגם לא מגיעים לקהל שלא משתמש בתחבורה הציבורית, ויש גם קהל כזה בבית שמש והסביבה. כך שיש פה איזו שהיא בעיה מובנית ואנחנו פשוט רוצים להתריע על זה עכשיו, כדי שכשתתחיל ההפעלה, אז לא ניתקל שוב בתופעה שתושבים קמים וצועקים – אז לה לא עשיתם את הקו הזה ואנחנו צריכים להגיע לכאן ולכאן.

אז אנחנו מבקשים ממשרד התחבורה כן לצאת לאיזו שהיא בדיקה של סקר מוצא יעד לא רק בקרב משתמשי התחבורה הציבורית, כדי באמת להבין את הצרכים של כלל הציבור. אז זאת סוגיה אחת משמעותית.

סוגיה שנייה זה הנושא של תוספות שירות במכרז. יש איזו שהיא אמירה לגבי חובה של המפעיל להוסיף שירות, אבל אני יודע שזה מכרזים שנעשו למשל בביתר עילית ובמודיעין עילית. נקבע איזה שהוא מנגנון אוטומטי של תוספת שירות מדי שנה. זאת אומרת במקום להגיע לסוף השנה ולריב עם האוצר, דרור יצטרך לריב עם האוצר על תוספות כאלה ואחרות, מובנית במכרז איזו שהיא תוספת שירות ולאור הגידול הצפוי באוכלוסייה של בית שמש, שהוא גידול דרמטי, אנחנו חושבים שזה ממש מתבקש להכניס את זה למכרז וזה עדיין לא מאוחר, כי זה בסופו של דבר החלטה של המדינה מבחינת המימון. מבחינת המפעיל זה פחות אמור להיות בעיה, במיוחד אם תיפתר סוגית הנהגים.

עד סוגיה שמטרידה אותנו זה הנושא של עלייה מכל הדלתות. בעצם כמו במכרזים קודמים, נשאר אותו נוסח שקובע שהמפעיל צריך להיות מוכן לזה במידה וזה יוחלט, אבל בעצם למה לא להחליט על זה? יש מכרז חדש, מצטיידים באוטובוסים, אפשר כבר להכניס את זה כמשהו מובנה במכרז שהוא חובה ובעצם המשמעות של זה היא קיצור של זמני הנסיעה בצורה שגם תסייע לציבור שמשתמש וגם במידה מסוימת למפעיל התחבורה הציבורית, שיחסוך גם זמן תפעול. אז אנחנו חושבים שהסוגיה הזאת צריכה להיכנס באופן משמעותי.

יש אזכור במכרז לבנייה חדשה ותוספות של דיירים, אבל זה לא מקבל איזו שהיא אחיזה ברורה לגבי מה בעצם המפעיל נדרש לעשות. מה המדינה תספק לו כדי להגדיל שירות לאכלוס של שכונות חדשות, ושוב, כדאי לפנות.
דרור גנון
לא הבנתי.
היו"ר ישראל אייכלר
הוא אומר שיש אלפי תושבים שהתווספו בשנה, שנתיים שלוש וזה לא חושב - - -
גיל יעקב
יש אזכור לזה במכרז.
דרור גנון
זה חושב, חושב.
גיל יעקב
לפי איך שקראנו במכרז, יש בעצם פרק שמתאר שצפוי גידול, אבל בעצם לא ברורים הצעדים המפעיל צריך לנקוט. אולי זה לא - - -
היו"ר ישראל אייכלר
בסדר.
גיל יעקב
אבל הוא כן צריך להיערך לקראת הדברים האלה ולציין ספציפית את ההסבר בצורה משמעותית.
היו"ר ישראל אייכלר
יש עוד משהו לאיזו נקודה שלא אמרנו?
גיל יעקב
נקודה אחרונה שאני מקווה שכבר לא מאוחר מדי, אבל שיטת הניקוד במכרזים עדיין נותנת העדפה מאד מאד ברורה להצעת המחיר. במכרז הנוכחי מדובר ב-56% אם אני לא טועה.
דרור גנון
זה אותו דבר - - -
גיל יעקב
בסדר, אם מסתכלים על הרכיבים של רמת השירות לנוסע וניסיון קודם עם הבקרה, יש כאן שתי בעיות. בעיה אחת זה שבסופו של דבר אנחנו ממשיכים את התופעה הזאת, שהמפעילים מנסים להוזיל את המחיר באמצעות שכר הנהגים ומשרד התחבורה רוצה להילחם בתופעה הזאת.
היו"ר ישראל אייכלר
ואז אין להם נהגים.
גיל יעקב
כן. דבר שני, נתוני הבקרה. היום הבקרה של משרד התחבורה היא בקרה מדגמית ואנחנו מצפים שהניקוד שניתן במכרז לנושא הבקרה יהיה לא על סמך הבקרה המדגמית, אלא על סמך נתוני ה-GPS שיש אותם למשרד התחבורה. ואני רק אתן כדוגמא שהבקרה המדגמית של משרד התחבורה קבעה למשל שאגד ירושלים לא מבצעת נסיעות בהיקף של פחות מ-2 אחוזים, בעוד שנתונים ה-GPS שהתקבלו בבקשת חופש מידע, מעידים על אי ביצוע של בין 10% ל-18% ובקרה מיוחדת שמשרד התחבורה הוציא בירושלים, הראתה שהנתונים יותר גבוהים משני אחוזים. זאת אומרת גם בקרה שעשיתם מיוחדת בירושלים לקווים מסוימים לכותל או דברים אחרים, הראתה.

אז אנחנו מבקשים להשתמש, כשמפעיל רוצה לזכות במכרז, בואו נראה מה ה-GPS שלא אומר ולא מה - - -
היו"ר ישראל אייכלר
לגבי העבר.
גיל יעקב
כן.
היו"ר ישראל אייכלר
טוב, תודה רבה לך יעקב. גם אני רוצה להציג כמה שאלות. לקראת הדיון גם שלחנו את זה למשרד התחבורה, כך שזה לא שאלות פתאומיות.

קודם כל לכמה שנים המכרז? אם תרצה תוכל לענות בכל שלב ואם תרצה תענה על הכל ביחד. כמה אשכולות יש היום בארץ לתחבורה ציבורית. באיזה התקיים מכרז.
דרור גנון
מה באיזה?
היו"ר ישראל אייכלר
בכמה אשכולות התקיים מכרז וזכה מפעיל להפעלת האשכול. זאת אומרת יש אשכולות שאין בהם מכרז, אני מבין.
דרור גנון
זו שאלה שאני לא יודע להגיד לך אותה בעל פה.
היו"ר ישראל אייכלר
הגשנו את זה למשרד התחבורה בזמן אני חושב.
דרור גנון
זה במכתב הזה אמור להיות? טוב.
היו"ר ישראל אייכלר
ומה שיותר חשוב, מה תכניות משרד התחבורה להוצאת מכרזים לאשכולות שכבר התקיים מכרז וזכה מפעיל ולאשכולות שטרם בוצע מכרז כלל. הכוונה לשנתיים הקרובות. זאת אומרת אני רוצה להיות מוכן מראש, לא כמו מצב שבו אני נמצא עכשיו, שכבר יצא מכרז מבלי שאני יודע, או לפי מה שהתושבים טוענים שונו דברים לרעת התושבים בכמה מקומות, למרות שיש עליות בכמה מקומות אחרים ואם התייעצו שם חוץ מאנשי העירייה, שאפילו לא באו. אגב, לטענתם הם לא באו בגלל ששינינו את זמני הדיון, כי זה היה אמור להיות אז. יש עוד כמה שאלות.
דרור גנון
ברשותך, בוא נענה חלק-חלק.
היו"ר ישראל אייכלר
כן, בוא תענה על השאלות עד עכשיו.
דרור גנון
אני אתייחס. התכנון של המכרז לא מתבסס רק על סקרים. אנחנו מנהלים ומתקצבים כבר מזה שנים תכנית אב לתחבורה באזור בית שמש. אנחנו גם מתחזקים אותה ובמסגרת תכנית האב יש גם תכנית לצירים, כבישים, נת"צים, מערכות הסעת המונים כרגע שמדברים על חלופות שלהם, אזורי תעסוקה, גידול בדמוגרפיה של האוכלוסייה וזה המרכיב המרכזי שעליו התבססנו. הספירות והנוסעים הם לתת את המענה לשנתיים-שלוש הראשונות של הליך המכרזים.
היו"ר ישראל אייכלר
שאלתי כמה זמן המכרז.
דרור גנון
המכרז עצמו הוא לשש שנים פלוס שלוש ושלוש. סך הכל יכול להגיע ל-12 שנים.
היו"ר ישראל אייכלר
ואיך אתה יודע עכשיו כמה תושבים יהיו ברמת בית שמש ג', ד', ה'.
דרור גנון
יש תכניות מתאר שמראות בדיוק כמה תושבים אמורים להיות בכל מקום לפי חוזי בנייה שניתנו ואזורי בנייה שניתנו. הבעיה היחידה - - -
היו"ר ישראל אייכלר
מדובר בעוד עשרות אלפי אנשים.
דרור גנון
מדובר בעוד 100,000. זה לא עשרות, זה 100,000.
היו"ר ישראל אייכלר
עוד 100,000. וזה כלול במכרז ההתפתחויות האלה?
דרור גנון
כן. ב-12 שנים הקרובות העיר בית שמש אמורה להגיע ל-250,000 איש.
היו"ר ישראל אייכלר
למה לא עושים מכרז חדש בעוד שש שנים, כמו שבכל מקום?
דרור גנון
כי אנחנו הולכים להביא פה כמויות אדירות של תשומות והכל ואין שום סיבה לעשות את זה, כי גם ככה המפעיל יצטרך לחדש את כל האוטובוסים שלו ולעבור לשלב הבא. כמובן שהוא יצטרך לעמוד בבקרה תפעולית שתהיה ב-100% ותיכף אני גם אסביר למה, במהלך חמש השנים הראשונות. אם הוא יעמוד בזה, אז הוא ימשיך הלאה לשלוש השנים הבאות ולשלוש שנים שאחרי.
גיל יעקב
רק שאלת הבהרה, אז יש לכם - - -
דרור גנון
רגע, בוא תן לי לענות.
היו"ר ישראל אייכלר
תן לו לענות.
שלומית אבינח
רגע, זה 633?
דרור גנון
כן, זה 6-3-3?
היו"ר ישראל אייכלר
כן, זאת אומרת אם הם יעמדו בתנאי המכרז בשש שנים, יש להם אפשרות לקבל עוד שלוש.
דרור גנון
כן, ואז עוד שלוש נוספות.
היו"ר ישראל אייכלר
זאת אומרת אתם צריכים להחליט על כך, זה לא דבר שהם - - -
דרור גנון
זה נתונים טכניים שאנחנו מקבלים אותם ושההחלטה אם הוא ממשיך או לא, לא נתונה בידיים שלנו. זה משהו שהוא אוטומטי. זאת אומרת הוא טכני, הוא לא נמצא בידיים שלנו. זה לגבי החישוב של התוספות. אין לנו יכולת - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אז מי יקבע אם הוא עמד במכרז או לא?
דרור גנון
יש בקרה, ציוני בקרה בעיקר. זה מתבסס על ציוני בקרה לפי כל אזור ולפי ממוצע שמחשבים אותו במהלך - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אבל אתם עושים אותו. זה לא אוטומטית.
דרור גנון
לא, לא, אנחנו עושים את הממוצע, אבל הנתונים הם נתונים טכניים.
היו"ר ישראל אייכלר
כן, אבל הוא צריך לעמוד בנתונים האלה.
דרור גנון
כן, כן. עד היום המפעילים עמדו בזה. אי אפשר לתקצב יותר משש שנים במכרז, כי הלכאורה הוא לשש שנים ואז יש את הארכות, אבל האוצר מודע לכל הגידולים וכרגע אנחנו מתוקצבים בוא נאמר לשלוש השנים הראשונות. אני מעריך שהתקצוב יגיע ברגע שנדע איך יתפרשו ומה יהיה קצב האכלוס. אחת הבעיות ואנחנו רואים את הדוגמה הכי טובה, זה חריש, שהיו תחזיות מאד גדולות וגבוהות לאכלוס ובסוף, בפועל התאכלסו אולי 12% מהתושבים. אנחנו כבר נערכנו, כבר הבאנו את התשומות, המפעיל מבקש להפעיל אותן, מבקש כסף עליהן. הנוסעים לא הגיעו. לכן אנחנו מתאימים את הנושא של האכלוס ביחס להפעלה.
היו"ר ישראל אייכלר
לפי הקצב. זאת אומרת יש לכם שפיל לשנות דברים.
דרור גנון
כן.
גיל יעקב
למה לא לקחת את המודל של ביתר עילית ומודיעין עילית, שאגב מוכיח את עצמו. הרי הן נמצאות בראש הדירוג של - - -
דרור גנון
מודיעין וביתר עילית גם - - -
גיל יעקב
גם כתוספת אוטומטית של מספר אחוזים מדי שנה, במקום להתחיל מהתחלה את כל ה - - -
דרור גנון
אז אני אענה. שאלה טובה. אני מלווה את ביתר כבר משהו כמו 17 שנה, עוד לפני מכרזי התחרות, כשנכנס זאב הורן בכובע הראשון שלו, כשהיה זאב הורן את ליבוביץ, מה שנקרא. גבעה B וגבעה C, אם אתה מכיר קצת את ביתר, אני לא יודע אם אתה מכיר, לקח לה גם זמן לאכלוס. היה להם שם בעיות עם המינהל עד שהפשירו להם את הקרקעות ומה שקרה זה שהאכלוס שלהם הגיע במכה אחת וכלקח אנחנו הכנסנו. אבל כאן, מאחר שמדובר על תכנית יותר מוסדרת ומדובר פה על מה שנקרא ביתר כפול ארבע מבחינת אכלוס בכמויות, אי אפשר לקחת את זה כקטגורית. אבל אני לא חושב מבחינת הנחיות תכנון, תוספות שירות ובכלל, ההתפרשות העתידית שלנו, שתהיה בעיה תקציבית.

היום אנחנו לא חווים באמת בעיות תקציביות. הבעיות המרכזיות שלנו הן בעיות כמו שאמרת, של נהגים ואמצעים שמאפשרים לנו לתת את השירות ולאו דווקא הכסף לתת שירות. תשתיות וכן הלאה.
היו"ר ישראל אייכלר
לעניין הנהגים אני רוצה להגיד לפרוטוקול. יש פה בשורה שהייתה בדיון הקודם, שלא היית, שהמרב"ד העביר לחברה חיצונית את ה - - -
דרור גנון
זה אותה חברה. זה מצחיק, אבל לא משנה. אותה חברה שעושה בשביל המרב"ד היום את הבדיקות זכתה במכרז חיצוני שעשה משרד התחבורה.
היו"ר ישראל אייכלר
והיא חייבת תוך 21 יום לענות. זה דבר מדהים.
דרור גנון
כן, היא חייבת תוך 21 יום לגמור את התהליך. היא גם ביקשה חצי מהאגרה שמשולמת היום למרב"ד. אנחנו נחבר אותה ישירות למשרד הרישוי באמצעות סטודנטים שיהיו עובדי משרד הרישוי בשביל שלא יטרטרו את הנהגים. בקיצור, יש לה 5,000 נהגים בשנה - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אני רק אמרתי את זה כהערת אגב, שאני מקווה שזה יוסיף הרבה נהגים.
דרור גנון
זה יוסיף, זה יוסיף. הם מייצרים חבילת - - -
היו"ר ישראל אייכלר
הטבות?
דרור גנון
יש גם חבילה שניתן לטובת עידוד הנושא למפעילים, שגם ניתן מענק על כל נהג שמוחזר. נייצר עכשיו קמפיין לתדמית הנהג. נעשה והשנה הזאת תהיה שנה של לייצר את הבסיס התפעולי בשביל השנים הבאות, בנושא של הנהגים. הלוואי והיינו יכולים לבטל את המרב"ד הזה בכלל, אבל זה כבר לא במגרש שלנו, זה במגרש של משרד הבריאות.
היו"ר ישראל אייכלר
אני מבין שהם העבירו אליכם את כל נושא האוטובוסים והמוניות. העבירו אליכם לגמרי, למשרד התחבורה. ככה אמרו לי במשרד הבריאות.
דרור גנון
אתה יודע - - -
היו"ר ישראל אייכלר
בימי קודמו של הרב ליצמן.
דרור גנון
הסיפור הזה לא הסתיים, אבל בוא נדבר על זה בפעם אחרת.
היו"ר ישראל אייכלר
כן, הלאה.
דרור גנון
לגבי שיטת הניקוד, בגדול מה לעשות, מחיר יש לו פקטור ובסוף מחיר הוא נגזרת, אבל חשוב לזכור שהמינימום שאנחנו נותנים במכרזים, זה המינימום שמאפשר הפעלה ברווח מאד נמוך אמנם, אבל זה הבסיס. שכר הנהגים כבר לא נידון כי אנחנו עכשיו נכנסים גם למשא ומתן, או לא משא ומתן, זאת אומרת מתכוונים לדאוג להשוואת שכר הנהגים שיהיה באגד עם כלל השוק, שזה מעלה את השכר. לכן אין צורך כבר להגיע לשם; והבקרה אמורה במהלך השנה הזאת לעבור למאה אחוז בקרה. זה גם דורש - - -
היו"ר ישראל אייכלר
ב-GPS, כן?
דרור גנון
כן. המפעילים הגישו נגדנו עתירה. כרגע אנחנו נמצאים בבירור. אז אני מאמין שנעבור את התהליך הזה בהידברות. צריך לשנות הסכמים, כי יש הסכמים וזה בסוף כל הנושא - - -
גיל יעקב
זה ייכנס למכרזים, הנושא הזה של - - -
דרור גנון
כן. לעתידיים כן. לנוכחיים – אנחנו כבולים בהסכמים קיימים, אנחנו לא יכולים לשנות את ההסכמים הקיימים.
היו"ר ישראל אייכלר
אז מה תעשה עם המכרז עכשיו?
דרור גנון
בית שמש כבר פורסם, אז מה שפורסם, פורסם.
היו"ר ישראל אייכלר
זאת אומרת שאי אפשר יהיה למדוד אותם לפי המציאות?
דרור גנון
יהיה, יהיה. עד אז אנחנו כבר נסכם את זה.
היו"ר ישראל אייכלר
כי קיבלנו תלונות קשות מאד על אי הפעלת קווים.
דרור גנון
קודם כל עוד פעם, ציינו פה את הנתונים, אתם יכולים לראות אותם, שהמצב לא כזה גרוע ביחס למציאות.
שלומית אבינח
לא קיבלנו את הנתונים. לא קיבלנו שום דבר.
דרור גנון
כתוב, כתוב.
שלומית אבינח
איפה כתוב? אצל מי כתוב?
דרור גנון
זה כתוב. תיכף אני אגע בזה.
שלומית אבינח
לא העברתם כלום.
היו"ר ישראל אייכלר
מה שאני קיבלתי מהתושבים, שיש - - -
דרור גנון
זה כתוב בסוף. בין השנים 2016-2017 התקבלו אצלנו 1,298תלונות באשכול בית שמש, פניות באזור הפרוזדור. עיקר התלונות על רמת שירות שכוללים בין השאר אי ביצוע, איחור נסיעה ובקשות לשינוי מסלול והוספת קווים. זה כמות התלונות שהגיעה אלינו. יכול להיות שהגיעו למפעיל ולאחרים עוד. אני לא יודע לגביהם, אבל אני יכול להגיד לכם שיש פה נתון מדהים. יושב פה מפעיל, אתם לא יודעים, אבל האשכול שלו גדל בתקופתו ב-250%, שזה מטורף. בלי תוספות שהיו בבסיס זה גדל. כי בסוף הציבור יצר את התוספות, המציאות יצרה את התוספות.

כמה אשכולות יש במדינת ישראל? במדינת ישראל יש 67 אשכולות שפרושים בכל המדינה. האשכולות היחידים שלא יצאו למכרז זה של אגד ודן, שכרגע אגד נמצא בהסכמים, שבמסגרת ההסכם אנחנו מסכמים את זה; ועם דן כבר סוכם שב-2020 הם ייצאו למכרוז עם הבדל בתחרות. יש מפעילי מזרחי ירושלים שעכשיו חתמנו איתם הסכמים גם כן זמניים, עד שהם יצטיידו בכל המערכות ואז כנראה שגם שם, אם יהיה הצדק לעשות, נעשה; ועוד מפעילים היסטוריים נוספים בנצרת, שאמורים לסיים את תקופת ההסכם הקודם ויצאו למכרזים.

זאת אומרת לפי הבנתנו, בשנת 2020 אנחנו כבר נתחיל עם - - - בכל שוק התחבורה הציבורית באופן שוטף וקבוע.
היו"ר ישראל אייכלר
כולם יהיו במכרזים. מה שהוא אמר בעניין העלייה לאוטובוס מכל הדלתות.
דרור גנון
עלייה בדלת האחורית – מה שקורה כיום, אנחנו פתחנו דלתות. לצערי הרב אחוזי הפדיון ירדו משמעותית. למה? זה יכול להיות מכל מיני סיבות. אני לא רוצה להיכנס כרגע.
קריאה
צריך אכיפה.
דרור גנון
יפה, אנחנו - - -
היו"ר ישראל אייכלר
למה אין לכם פקחים?
דרור גנון
כי משרד המשפטים קצת מקשה עלינו בכל התהליך של אישור הפקחים וחקיקה בנושא הזה.
היו"ר ישראל אייכלר
למה צריך חקיקה?
דרור גנון
זה רק בחקיקה. יש את תקנה 94 שמסמיכה את הנושא הזה ובשביל לגבות קנס מהנוסע או לבקש ממנו להציג תעודה, אני צריך סמכות שנמצאת היום בידי המשטרה וצריך לחוקק אותה בחקיקה.
שלומית אבינח
אז איך בסיטיפס יש לפקחים סמכות?
דרור גנון
אין להם שום סמכות היום לפקחים.
שלומית אבינח
אז איך הם - - -
גיל יעקב
לא, יש חוק של הרכבות, שקובעת סמכויות פקחים ברכבת- - -
דרור גנון
אבל זה רק לרכבות. נכון.
גיל יעקב
אבל אין סמכויות דומות לאוטובוסים.
דרור גנון
נכון, אנחנו רוצים להשוות.
היו"ר ישראל אייכלר
רגע, רגע, מה צריך לעשות כדי שהפקח יוכל לתת את ה-180 שקלים?
דרור גנון
צריך שמשרד המשפטים יאשר לנו את הבקשה שהגשנו לתיקון החוק שמאפשר לפקחי התחבורה הציבורית קודם כל לגבות קנס.
היו"ר ישראל אייכלר
ה-180 שקלים האלה שיש בחוק, אין לכם סמכות לעשות את זה?
דרור גנון
לא ממש, כי אם הנוסע לא רוצה לשלם יש קצת בעיה עם זה, או שאם הוא לא רוצה בכלל להציג תעודת זהות. זה אחד המרכיבים המרכזיים. אין לפקח סמכות לאכוף קבלת תעודת זהות או לעכב.
היו"ר ישראל אייכלר
פקח עירוני כן יכול לדרוש?
דרור גנון
עירוני לא קשור אלינו.
היו"ר ישראל אייכלר
לא, אני שואל אם פקח עירוני יכול לדרוש.
דרור גנון
לא, גם לא.
היו"ר ישראל אייכלר
גם לא, אז למה שאתם תקבלו?
דרור גנון
כי ככה, כי אם פקח רוצה שנוסע יזדהה בשביל לקבל את הפרטים שלו, שיוכל לבדוק אפילו את כרטסי הרב קו שלו, הוא צריך יכולת וסמכות להזדהות. אם לא אז מה עשינו? לא עשינו כלום. אני מקווה שעד סוף השנה נצליח להגיע לזה. סוף השנה? אני מקווה שבמהלך חצי השנה הקרובה משרד המשפטים יסכים להתקדם עם זה, נביא את זה לוועדות הכנסת, לוועדת הכלכלה ואני מקווה שנעבור ואז נוכל להמשיך את פתיחת הדלתות, כי בסך הכל הכל מוכן מבחינה טכנולוגית.
היו"ר ישראל אייכלר
יש לי שאלה. האם אתם בודקים את הנתונים הסטטיסטיים, פניות ובקשות הציבור שמתקבלות במשך הזמן לקראת מכרזים חדשים?
דרור גנון
ודאי, בטח. אנחנו מעבדים גם את הפניות של הציבור. כל המאגרים שעומדים לרשותנו מעובדים בעניין הזה.
היו"ר ישראל אייכלר
כולל תחבורה עירונית פנימית?
דרור גנון
בעיקר התחבורה העירונית הפנימית, כי שם אנחנו שדרגנו באופן משמעותי לאחרונה את התחבורה הזאת. הוספנו המון קווים והרבה נסיעות.
היו"ר ישראל אייכלר
אגב, כבר אמרתי בהרבה דיונים קודמים שמשרד התחבורה עצמו דורש מהמפעילים להפעיל מרכז פניות ציבור ולענות לפניות ולתלונות. מי שהכי פחות עונה לתלונות זה משרד התחבורה. כבר דיברתי על זה.
דרור גנון
לא, משרד התחבורה עונה על תלונות. הבעיה של משרד התחבורה היום היא אחרת. אני יודע שאתה רוצה לבוא לדבר עם המנכ"לית בסוגיה הזאת.
היו"ר ישראל אייכלר
בדיוק.
שלומית אבינח
יש ישיבת ועדה.
דרור גנון
אנחנו מטפלים השנה בצורה - - -
היו"ר ישראל אייכלר
כי השר כבר ספג ממני מסכן. הוא הציג בוועדת חוץ וביטחון אי על הים בעזה והתאפקתי ברגע האחרון לא לשאול אותי האם יש לו אפשרות לספק שירותי אוטובוסים אל האי בחזרה, אבל משום כבודו לא עשיתי את זה. בעניין התלונות, אם אין מענה לתלונות זה שערורייה שאין כדוגמתה. שלומית כבר כמעט התפטרה בגלל זה.
דרור גנון
לא, את זה אנחנו לא ניתן בחיים, ששלומית תתפטר.
היו"ר ישראל אייכלר
גם אני.
דרור גנון
אנחנו נתפטר לפניה.
היו"ר ישראל אייכלר
לא, אבל בוא נאמר ככה, המשרד היחיד שלא עונה לה לשאלות בצורה כזאת, זה משרד התחבורה.
דרור גנון
זה לא מדויק.
היו"ר ישראל אייכלר
נכון או לא? תגידי את זה.
שלומית אבינח
רשימת הפניות שלא נענות הכי גבוהה בשנים האחרונות, זה של משרד התחבורה.
גיל יעקב
זה גם על פי נתונים רשמיים של מבקר המדינה בביקורת.
דרור גנון
בסוף, אך אומרים, מדברים על - - -
שלומית אבינח
גם שלא עונים וגם כשעונים התשובות הן לא ענייניות.
דרור גנון
אומרים על בן אדם שהוא יכול לתת את מה שיש לו. יש לי בסך הכל ארבעה אנשים שמטפלים ב-40,000.
היו"ר ישראל אייכלר
אז אתה צריך 4,000, מה זאת אומרת?
דרור גנון
אז תביא לי אותם. לי אין אותם. גם מה שאנחנו עושים היום זה מעל ומעבר למה שאפשר מבחינת היכולת והכמויות. אני מעריך שבאמצעות טכנולוגיות שייכנסו בקרוב, אנחנו נוכל להקטין משמעותית את הכמות. גם נוכל לייצר מצב של קנס מהיר מול הציבור, ברמה כזאת של המערכת האלקטרונית. אבל עדיין הכמות היא אין סופית. אנחנו ביקשנו תקנים.
היו"ר ישראל אייכלר
זה מראה על המצב.
דרור גנון
אבל אין תקנים. אין.
היו"ר ישראל אייכלר
אף אחד לא עושה את זה מתוך כייף, לבוא ולהתלונן.
דרור גנון
אין אנשים והחוק גם לא מאפשר לי להוציא ולתת לחברה לענות בשמי, כי אין כזה דבר. עובד מדינה צריך לענות. ברגע שפונים למדינה, המדינה יכולה לענות. צריך כוח אדם. זה בסוף שאלה של אנשים שעונים לפניות, זה הכל.
גיל יעקב
אני חייב להגיד בהקשר הזה שלקראת חוק התקציב וההסדרים, זה חשוב לוודא שבתחום התחבורה הציבורית יהיה כוח אדם במשרד התחבורה, שזה בעצם - - -
היו"ר ישראל אייכלר
שיטפל ב - - - אין לכם תקנים לזה או מה?
דרור גנון
לא, אין.
היו"ר ישראל אייכלר
יש לו אפשרות לבנות מחלפים במיליארדים ואין לו כמה תקנים?
דרור גנון
אתה לא יודע שתקנים זה לא קשור. זה כמו שאני צוחק תמיד. אני יכול לחתום על הרשאות של עשרות מיליונים, כמו שאתה אומר לבנות כבישים, אבל אני לא יכול להזמין קפה מהקפיטריה, כי אין לי הרשאה. זה על אותו בסיס. השר מקבל תקציבים גדולים וכל הכבוד שזה קורה, לתשתיות ולתחבורה ציבורית, אבל ברמה של כוח אדם וזה, זה לא בסמכותו.
היו"ר ישראל אייכלר
אולי תיקחו חברה חיצונית.
שלומית אבינח
זה לא נושא הישיבה.
דרור גנון
אני לא יכול, כי חוק מבקר המדינה והתקשיר לא מאפשר מענה דרך חברות חיצוניות בתלונות ציבור.
היו"ר ישראל אייכלר
טוב, זה לא נושא הישיבה, אבל כל הצרות שיש ב - - - זה בגלל - - -
דרור גנון
אתם צריכים להבין את זה. אני לא - - -
גיל יעקב
יש פקק תנועה - - - במשרד התנועה בגלל מחסור בכוח אדם, ושר התחבורה - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אני רוצה להיות מעשי לגבי בית שמש. יש קו שנקרא - - -
גיל יעקב
שר התחבורה יודע לעשות - - -
היו"ר ישראל אייכלר
יעקב, יש קו שנקרא 418 שמשמש כ-2,000 תושבים והוא יפחת מ-49 נסיעות ביום ל-31 נסיעות ביום.
דרור גנון
אתה מדבר על המכרז?
היו"ר ישראל אייכלר
כן, במכרז.
גיל יעקב
אגב, זה אחד הקווים הכי מדווחים אצלנו במוקד.
דרור גנון
נפתחים קווים נוספים.
היו"ר ישראל אייכלר
כן, אבל הקווים הנוספים לא ספציפיים בשכונות האלה, אלה עוברים דרך כל העיר ומאריכים את הדרך.
דרור גנון
לא, לא. אז במכרז החדש יש תכנון חדש של כל הקווים שמשרתים את ירושלים. במסגרת המכרז אנחנו גם לוקחים את הקווים שמופעלים היום על ידי אגד, מחברים אותם עם הקווים שמופעלים היום על ידי סופרבוס ויוצרים תכנון מחודש שהוא הרבה יותר טוב, הרבה יותר ישיר והרבה יותר יעיל. הסיבה שיש יותר תדירות זה בגלל שהוא מסתובב, אז הוא אוסף בדרך הרבה אנשים, אז הוא מתמלא מהר, אבל זמן הנסיעה שלו לא כל כך נוח ובמכרז זה נפתר. נהפוך הוא. זה פתרון הרבה יותר יצירתי.
היו"ר ישראל אייכלר
בכל אופן, התושבים שפנו אלינו דורשים שיהיה לפחות כל 20 דקות קו 418.
דרור גנון
יהיה להם. בבוקר יהיה להם אותו.
היו"ר ישראל אייכלר
הם אומרים שלא.
דרור גנון
לא, אז הם כנראה לא מכירים.
היו"ר ישראל אייכלר
הם טוענים שיש אפליה בין שכונות לשכונות.
דרור גנון
הם לא מכירים.
היו"ר ישראל אייכלר
שגם כנראה יהיו אנשים שיהיו יותר קרובים למכרז. למשל ברמה א' מקבלים שירות הרבה יותר טוב.
דרור גנון
לא, זה לא נכון.
צבי שכטר
סליחה, אם יורשה שלי. אני גר בחפציבה.
שלומית אבינח
צבי שכטר.
היו"ר ישראל אייכלר
צבי שכטר.
דרור גנון
אנחנו מדברים על המכרז, לא על היום.
היו"ר ישראל אייכלר
על המכרז, כן.
צבי שכטר
אני גר בחפציבה ואנחנו ברחוב של קו 418. קו 418 בדרך כלל יוצא מרחוב הרצוג ישר החוצה מהעיר, ולחפציבה הוא לא מגיע, כי הוא מפוצץ פני כן. אז אם הוא - - -
דרור גנון
אני אמרתי, בגלל שהוא מפוצץ - - -
צבי שכטר
בין שכונות לשכונות יש הבדל, כי בשכונה שלנו הוא בכלל לא מגיע. אתה יכול לשמוע במידע הקולי שיצא אוטובוס והוא מגיע בעוד חמש דקות ופתאום אתה שומע הוא יוצא מתחנה ראשית בשעה זאת וזאת. אגב, אם אפשר הערה על קודם.
היו"ר ישראל אייכלר
לגבי המכרז?
צבי שכטר
לא, לא לגבי המכרז, לגבי הטיפול בפניות הציבור. יש שתי שיטות איך לטפל בפניות הציבור. אחת זה להגדיל את כוח האדם שעונה ואחת זה לצמצם את מספר הפניות שמגיעות. כי אם 40,000 - - -
היו"ר ישראל אייכלר
זאת אומרת שהשירות יהיה יותר טוב. בסדר, אבל אנחנו יודעים, הוא אומר 40,000. זה אומר שהשירות לא טוב.
דרור גנון
לא, זה לא אומר שהשירות לא טוב, זה אומר שהציבור יותר קשור למה שהוא צריך לקבל ואיך שהוא צריך לקבל. אני לא מתרגם את זה בצורה כזאת. תיקחו בחשבון שבשנה יש כמות אדירה של נסיעות וקווים וזה כולל גם רכבות וזה כולל הכל, וביחס לכמות זה בסדר. אתה גם יכול לקחת בחשבון שלפעמים על אותו אירוע אתה מקבל 10 פניות, כי עשרה אנשים פנו על אותו אירוע.
היו"ר ישראל אייכלר
דרור, אתה אומר בסדר. תבדוק באירופה ובארצות הברית - - -
דרור גנון
אני לא אומר שזה - - -
היו"ר ישראל אייכלר
מובילים מיליוני אנשים וכמה תלונות מגיעות ל - - -
דרור גנון
המון. אני הייתי בארצות הברית לפני כחודש פלוס מינוס. אני חושב האמריקאים פחות מתקדמים מאיתנו בכל ההתנהלות שלהם לגבי תחבורה ציבורית. הם לא מקדמים אותה כל כך.
צבי שכטר
אני חזרתי מארצות הברית בשבוע שבער.
דרור גנון
אבל יש להם תלונות, המון תלונות קודם כל.
היו"ר ישראל אייכלר
איך הם מטפלים בזה?
דרור גנון
הם מטפלים בזה בצורה-. בארצות הברית הכל מופרט. יש להם חברה שמטפלת בזה. אין להם פקידים שמטפלים. זה עולם אחר.
שלומית אבינח
הרב אייכלר, הבעיה היא ש - - -
דרור גנון
אבל אנחנו לא ארצות הברית. זה עולם אחר לגמרי.
שלומית אבינח
רגע, סליחה, דרור. רוב התלונות שאני רואה שמגיעות לגבי התחבורה הציבורית, אוטובוס שלא הגיע. תשובה של משרד התחבורה – תנו פרטי נהג. בלי פרטי נהג לא ניתן לבדוק את התלונה.
דרור גנון
לא, לא פרטי נהג.
שלומית אבינח
כן, דרור.
דרור גנון
פרטי נסיעה, לא נהג.
שלומית אבינח
אז אם האוטובוס לא הגיע, איך הבן אדם שמתלונן יכול לדעת פרטי נהג?
דרור גנון
תראי לי קודם כל.
שלומית אבינח
אני אראה לך.
דרור גנון
תראי לי כזה דבר ואני אטפל ואני אתקן. אבל הנוסח אומר - - -
שלומית אבינח
אני אראה לך הרבה. זה הנוסח.
דרור גנון
אני מכיר אותו.
שלומית אבינח
גם אני מכירה אותו.
דרור גנון
תנו לנו לא פרטי נהג אלא פרטי נסיעה. בסוף אני צריך לדעת איזה - - -
היו"ר ישראל אייכלר
פרטי נסיעה זה בסדר. הוא יכול לבדוק.
דרור גנון
אף אחד לא מבקש פרטי נהג. פרטי נהג אנחנו מוציאים. זה אנחנו. דרך אגב, אנחנו המשרד היחיד שקונס על סמך פניות ציבור.
שלומית אבינח
בן אדם אומר שהוא חיכה בתחנה שעתיים.
היו"ר ישראל אייכלר
עם מי מהציבור התייעצתם לקראת המכרז?
דרור גנון
היו כמה דיונים.
היו"ר ישראל אייכלר
עם מי?
דרור גנון
קודם כל אנחנו עובדים עם העירייה. ישבנו הרבה עם העירייה.
היו"ר ישראל אייכלר
זאת אומרת את כל המחדלים אני צריך לייחס לעירייה?
דרור גנון
למה מחדלים? אין מחדלים.
היו"ר ישראל אייכלר
כי יש הרבה תלונות על מחדלים.
דרור גנון
של המכרז?
היו"ר ישראל אייכלר
של המכרז, כן.
דרור גנון
אני לא מכיר אותם. אם תוכל להעביר לי, אני אתייחס.
היו"ר ישראל אייכלר
אני נתתי לך עכשיו לגבי קו 418.
דרור גנון
קו 418 אני לא יודע על מה אתה מדבר, כי במכרז הוא - - -
היו"ר ישראל אייכלר
תבדוק את זה. הם אומרים. הנה, הוא מדבר על שכונת חפציבה. זה אתה או מישהו אחר?
צבי שכטר
כן, אני דיברתי.
היו"ר ישראל אייכלר
השכונה הזאת לבדה גדלה מבחינת מספר התושבים על רמה ג' ומקבלת קו בתדירות של כל 20 דקות.
דרור גנון
זה היום.
צבי שכטר
שעל פי רוב לא מגיע.
היו"ר ישראל אייכלר
וקו 418 מקבל אחת לשעה. מסיים שירות בבית שמש כבר ב—22:45.
דרור גנון
זה היום. זה היום.
היו"ר ישראל אייכלר
כן, ובמכרז מה יהיה?
דרור גנון
ואחת לשעה זה רק בלילה. במכרז כל התכנית של כל הקווים משתנית לגמרי, כי גם קווי אגד וגם סופרבוס – היסטורית היו קווי אגד והיו קווי סופרבוס. הייתה איזו חלוקה כזאת שאלה נסעו ככה ואלה נסעו ככה והיה חוסר יעילות מבחינה תפעולית, כי כל אחד נסע למקום אחר ועם קווים אחרים. זה גם גרם למסלולים מאד ארוכים. כרגע אנחנו אוספים את כל הקווים. לקחנו מאגד את הקווים. יש את הקווים שיוצאים למכרז ובנינו מערכת חדשה שהיא הרבה יותר יעילה.
שלומית אבינח
רגע, אגד לא במכרז עכשיו?
דרור גנון
לא.
היו"ר ישראל אייכלר
הם לא הולכים למכרז.
דרור גנון
הם לא יכולים. זה קווים שלהם, ברור שלא.
היו"ר ישראל אייכלר
תגיד לי, יש לך מושג כמה נסיעות לא בוצעו בבית שמש בשנים האחרונות או שאין לך מושג?
דרור גנון
אין לי את זה כאן, אבל אני יכול לבדוק.
היו"ר ישראל אייכלר
תוכל לשלוח לנו את זה?
דרור גנון
כן, ודאי.
היו"ר ישראל אייכלר
אנחנו נשמח לקבל את זה בכתב. יש איזה דבר ספציפי שהיית רוצה - - -
צבי שכטר
כן. נסיעה שלא עוברת בשכונה מסוימת, כי האוטובוס כבר מתמלא לפני כן, זה נקרא שהנסיעה בוצעה או שהנסיעה לא בוצעה?
דרור גנון
זה נקרא שהנסיעה בוצעה - - -
גיל יעקב
אבל זה דילוג על תחנות.
צבי שכטר
הנסיעה בוצעה, אבל - - - אפרופו ארצות הברית, הייתי שבוע שעבר בארצות הברית.
דרור גנון
בוא לא נשתמש בארצות הברית. אנחנו במדינת ישראל, אתה יודע.
צבי שכטר
לא, אני לא לוקח דוגמא מארצות הברית, אבל אני יכול להגיד לך שכשהייתי שם, לא ראיתי מצב שם שעומדים עשרות ומאות אנשים בתחנות האוטובוסים ולא ברחובות - - -
דרור גנון
איפה בארצות הברית? היית בפורו פארק?
צבי שכטר
גם בפורו פארק, גם בברוקלין.
דרור גנון
אבל בברוקלין יש מערכות תחבורה אחרות לגמרי.
צבי שכטר
בימי שישי, אפילו בכל יום בבוקר הילדים שלי הולכים לבית הספר. אני גר ברחוב סיני, אם אתם מכירים את בית שמש. זה היציאה מחפציבה. ממש מעל חפציבה. הילדים עומדים שם כל בוקר. אין להם תחבורה ציבורית. האוטובוסים לא עוצרים שם. הם מתמלאים לפני כן. בשבוע שעבר אשתי נשארה לילה בבני ברק, בגלל שאוטובוס של סופרבוס ריק עבר, האוטובוס האחרון בשעה 12:30 עבר בתחנה והיא נפנה לו בכל כוחה והוא לא עצר לה.
דרור גנון
אולי זה היה מעבר לשעות השירות כבר?
צבי שכטר
לא, לא, לא, האוטובוס האחרון. יש להם בלוח - - -
דרור גנון
תשמע, אלה תלונות פרטניות. תעביר, אני אבדוק ואם צריך, הנה, יושב פה המפעיל, אנחנו נקנוס אותו ונעשה את כל ההליך. הנה, הוא יושב כאן. אין משחקים.
צבי שכטר
גם כשמדברים על כל כך הרבה תלונות - - -
היו"ר ישראל אייכלר
צבי, צבי, בוא - - -
דרור גנון
זה לא דיון פרטי.
היו"ר ישראל אייכלר
בדיוק. רק רגע צבי. אמרת את התלונה שלך, אמר לך דרור תשלח גם אלינו בכתב את התלונה שעכשיו אמרת.
צבי שכטר
אני אשלח.
היו"ר ישראל אייכלר
סופרבוס יבררו את זה.
צבי שכטר
אני כבר עייף מלשלוח.
היו"ר ישראל אייכלר
תשלח עוד פעם אחת ונראה, כי אני לא זוכר פניות שלך שלא טופלו אצלנו.
צבי שכטר
לפה לא שלחתי.
היו"ר ישראל אייכלר
בדיוק, אז תשלח אלינו גם.
צבי שכטר
לאן אני שולח?
שלומית אבינח
למייל של הוועדה בכנסת.
היו"ר ישראל אייכלר
היא תיתן לך את הכתובת. עכשיו אני רוצה שתייצג את אותם תושבים שטוענים נגד המכרז. תתייחס למכרז.
צבי שכטר
אך ורק למכרז. קודם כל לא שמענו על זה שיש מכרז ואני גר בבית שמש. לא שמענו מה התכניות של המכרז. זה לא פורסם ואם פורסם לא פורסם במקומות שהציבור נחשף אליהם, לא במקומות שזה מגיע לאנשים.

אני מתפלל בבית כנסת שלוש פעמים ביום.
דרור גנון
- - - בבתי כנסת - - -
היו"ר ישראל אייכלר
רק רגע, תשיב אחר כך.
צבי שכטר
ולא שמעתי עד אתמול, שגונבה לאוזני שמועה ואז התקשרתי וביקשתי שאני רוצה להופיע ואם אני אומר לך שאני תולה מודע האחת בבית כנסת בחפציבה, שיש ועדה, לא יהיה כאן מספיק מקום באולם בשביל אנשים שיגיעו, בשביל תלונות על סופרבוס.
דרור גנון
חברה, אנחנו לא מדברים על סופרבוס, עוד פעם - - -
צבי שכטר
של סופרבוס.
דרור גנון
בואו נעשה סדר.
היו"ר ישראל אייכלר
המכרז לא מדבר על סופרבוס? המכרז מדבר על בינעירוני?
דרור גנון
המכרז הוא על מפעילים חדשים. הוא פוצל לשניים בשביל שיהיה מה שנקרא כוח רציני כדי לטפל בזה.
היו"ר ישראל אייכלר
גם עירוני וגם בינעירוני?
דרור גנון
גם עירוני וגם אזור פרברים.
היו"ר ישראל אייכלר
שאותה חברה תקבל אל זה?
דרור גנון
לא, לא, שתי חברות שונות, בשביל שיהיה יותר כוח מבחינת יכולת אוטובוסים והכל.
צבי שכטר
אבל - - - של סופרבוס נמצאים - - -
דרור גנון
רק שנייה. אתה שואל, אז אני אענה.
היו"ר ישראל אייכלר
אני לא רוצה שהוא ישאל. אני עשיתי סדר שהוא יסיים את דבריו ואחר כך תענה.
דרור גנון
בבקשה, סליחה.
היו"ר ישראל אייכלר
אל תדבר אליו, תדבר אלי.
צבי שכטר
אוקיי, אני אגיד.
היו"ר ישראל אייכלר
תפרט את הדברים.
צבי שכטר
כי יובהר, אני כאזרח, אני כתושב, אגב אני מחזיק רכב ועובר רק בבית שמש - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אני כבר אמרתי שכל מי שקשור במכרז יש לו רכב פרטי. אני רואה שגם אתה.
צבי שכטר
זה ברור.
היו"ר ישראל אייכלר
חוץ מיעקב. יעקב, גם לך יש רכב פרטי?
גיל יעקב
לא.
היו"ר ישראל אייכלר
חוץ ממנו כולם עם רכב פרטי.
צבי שכטר
אם יחוקקו חוק שכל מי שמתעסק בתחבורה הציבורית יצטרך פעם אחת בשבוע לנסוע בתחבורה ציבורית, כנראה שנוכל לוותר על הרבה ועדות.
היו"ר ישראל אייכלר
נכון.
דרור גנון
לא צריך לחוקק חוק, זה קורה גם ככה.
היו"ר ישראל אייכלר
הלאה, הלאה.
צבי שכטר
אני כאזרח, אני גם מחזיק רכב אבל יש לי משפחה עם שמונה ילדים והם נוסעים בתחבורה הציבורית והם מגיעים הביתה בשעות מאד מאוחרות. בשעות הצהריים, כשהם צריכים לחזור מבית הספר לארוחת צהריים ולחזור בחזרה, הרבה פעמים הם כבר לא יכולים לאכול ארוחת צהריים. אני צריך לדחוף להם סנדביץ בשביל שיחזרו בחזרה, בגלל שהאוטובוס לא הגיע. הם יכולים לעמוד בגשם שוטף, בחום מטורף. הם יכולים לעמוד במשך חצי שעה, שלושת רבעי שעה, לפעמים שעה ולחכות לאוטובוסים. אני לא מדבר על ימי שישי, שיש עומס מתבקש. אפילו סתם, במשך - - -
דרור גנון
אתה מדבר על נסיעות עירוניות?
צבי שכטר
בעיקר על נסיעות עירוניות.
דרור גנון
שעה לא עובר אוטובוס עירוני?
היו"ר ישראל אייכלר
עובר, אבל לא לוקח אותם.
צבי שכטר
עובר, מפוצץ ולא עוצר בתחנה. אתמול סיפרתי בבית לאשתי שאני הולך לוועדה, אז היא אומרת לי יש לי פה, תיקח את הדף - - - הם נסעו אתמול. נהג, אני מדבר של על רמת השירות, השתלח בנוסע אחרי נוסע שעלה לאוטובוס ולא חטא ולא פשע ולא עשה מהומה.
שלומית אבינח
אל תמסור פרטי נהג.
היו"ר ישראל אייכלר
כן, אבל תשלח לנו את הפרטים.
דרור גנון
תשלח את זה.
צבי שכטר
אני אשלח. לא פרטי נהג, את הכרטיס - - -
היו"ר ישראל אייכלר
כן, תשלח לנו את הפרטים עם הצילום.
צבי שכטר
אני אשלח את הפרטים האלה. הוא השתלח בנוסע אחרי נוסע. זה ברמת השירות. אני נוסע ברכב שלי, אני מגיע כל יום מביתר. אגב, אני חייב לציין, אני נמצא בביתר, אין שם בכלל תחנת מוניות בביתר.
היו"ר ישראל אייכלר
כולם מסתדרים עם האוטובוסים.
צבי שכטר
כולם מסתדרים עם התחבורה הציבורית. אין מצב של טרמפים, שעומדים מאות אנשים. אני רוצה לעצור טרמפ ואני לא יכול, כי אני לא יכול לעמוד בחוץ ולעשות סדר בין מאות אנשים, מי ייכנס ומי לא ייכנס לאוטו. אפילו טרמפ אני לא יכול לעצור לאנשים.

אני מנהל תלמוד תורה בביתר, עברנו לרחוב בניין דוד למעלה, יש שם אחד, הרב חיים יעקובזון, דיברנו איתו שצריך תגבורת של התחבורה הציבורית. זה סודר בתוך שבוע.
היו"ר ישראל אייכלר
בביתר?
צבי שכטר
בביתר. בתוך שבוע זה סודר. אנחנו רואים מה זה, אני רואה כל יום מה זה תחבורה ציבורית מסודרת. מה זה תחנות ריקות. בבית שמש התחנות מפוצצות ואם רק נפרסם שיש, שהיה מכרז – אני לא שמעתי על מכרז בכלל. אם רק יפורסם שיש מכרז, אתם תקבלו כמות תלונות בלתי מבוטלת של אזרחים - - -
שלומית אבינח
זה לא יעזור, זה כבר פורסם.
צבי שכטר
אני לא מבין בתחבורה ציבורית, אני רואה עובדות. העובדות הן שהתחבורה הציבורית בבית שמש - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אני כן מציע לך לקרוא את המכרז.
צבי שכטר
לא - - -
היו"ר ישראל אייכלר
תקשיב, תעשה הפסקה רגע. תקרא את המכרז או תיתן למישהו מהחברים שלך, שמכירים, שנוסעים באוטובוס שיקראו את המכרז ואם יש לכם דברים דרמטיים שדורשים שינוי של המכרז, או שאתם רואים איזו אפליה בין שכונה לשכונה, תשלחו אלינו כמו ששלחו אלינו כמה אנשים פה.
צבי שכטר
אני אקבל את הכתובת?
היו"ר ישראל אייכלר
תקבל את הכתובת.
שלומית אבינח
באינטרנט.
היו"ר ישראל אייכלר
קיבלנו, את הוצאת לי את המכרז, ראיתי את המכרז ויש כאלה שטוענים שיש אפליות בתוך המכרז.
שלומית אבינח
אבל השאלה אם זה ישנה משהו.
היו"ר ישראל אייכלר
נראה, נדבר איתם, אבל קודם כל נעלה את זה על השולחן. כי לא יכול להיות. נניח שנפגשת עם סגן ראש עיר ועם ראש עיר - - -
דרור גנון
לא סגן, נפגשנו עם אנשי עירייה, גם עם הצוות המקצועי. אנחנו לא יכולים להיפגש עם תושבים, כל תושב.
היו"ר ישראל אייכלר
מה זאת אומרת? אתה עושה מכרז לתושבים. הרי אתה רואה את הסבל.
גיל יעקב
אתם יכולים לתמרץ את העירייה לעשות את זה.
דרור גנון
אבל אנחנו מנסים.
היו"ר ישראל אייכלר
נדמה לי שהיית באיזה דיון עם תושבים לפני כשנה.
דרור גנון
הייתי נכון, ששמענו את התושבים גם לגבי זה. חלק מהמסקנות היו שהכנסנו אותם גם למכרז.
היו"ר ישראל אייכלר
וזה נכנס למכרז?
דרור גנון
כן, בטח. לא רק שזה נכנס, גם תוספות שירות שהיו בעקבות זה, היו בעקבות הדיון הזה.
היו"ר ישראל אייכלר
זאת אומרת שיש חשיבות לדברי התושבים.
דרור גנון
עוד פעם, חברים, אתם צריכים רגע להבין שבסוף - - -
שלומית אבינח
סליחה רגע, שנייה. אנחנו לא פרסמנו, אנחנו מפרסמים שעושים דיון על בית שמש, אבל כמו שהוא אומר לא פרסמנו. עשינו דיון לפי שנה, באמת הייתה נציגות של כל השכונות והעלו המון טענות. גם עשינו פרטנית את כל הפניות, היו איזה 200 פניות. גם על מודיעין עילית שעשינו, שלחנו 180 פניות על קווים, פרטניות. פה זה דיון עקרוני, כלומר ככה גם הגדרנו אותו, לא הזמנו פונים.
היו"ר ישראל אייכלר
בסדר.
שלומית אבינח
אז אני אומרת שוב, השאלה אם כל מה שאתה מבקש מהם שיעשו עכשיו, האם זה רלבנטי בכלל.
היו"ר ישראל אייכלר
לפחות שאני אדע על מה אני מדבר כשאני אומר לדרור שיש בעיה בקו 418 והוא אומר לי שאין בעיה, שאני אדע.
דרור גנון
לא, במכרז. אתה שאלת על המכרז.
היו"ר ישראל אייכלר
המכרז, אני מדבר על המכרז.
צבי שכטר
אם אפשר שאלה אחת לגבי המכרז. פשוט מה קורה כשהאוטובוס מתמלא לפני כן.
דרור גנון
אחת הסיבות - - -
היו"ר ישראל אייכלר
תגבור? זו אלה מאד חשובה. מה התשובה שלך, יהיה תגבור?
דרור גנון
אחת הסיבות שהיום האוטובוסים מתמלאים זה בגלל שהמסלול שלהם בתוך בית שמש הוא מאד ארוך, עם הרבה תחנות ואז מה שקורה זה שבזמני שיא כאלה ואחרים, בתחנות הראשונות האוטובוס כבר מתמלא ולא מגיע לתחנות שאחרי. בתכנון החדש הקווים הם הרבה יותר ישירים והם יוצאים באופן ישיר מהשכונות ישר לירושלים. לכן הבעיה הזאת, שאתה מעלה, לא תהיה, לפחות לא בשלבים הראשונים, אלא אם כן כמות המשתמשים תגדל ואז נצטרך להוסיף נסיעות.
צבי שכטר
כמות המשתמשים ודאי תגדל. היא גדלה גם. כמדומני שהורידו נסיעות, זה ירד מ-40 - - -
דרור גנון
לא, לא הורידו.
היו"ר ישראל אייכלר
ב-418 הורידו, אבל הוא אומר שיש קווים אחרים.
דרור גנון
לא הורידו, הוסיפו עוד קו. לא הורידו.
צבי שכטר
בסך הכל אנחנו בעד שתהיה תחבורה ציבורית - - -
דרור גנון
אני לא מתווכח. גם אנחנו.
צבי שכטר
ועצם העובדה שסיימנו את כביש 38, זה לבד גרם להקלה מאד מאד גדולה בתחבורה הציבורית.
דרור גנון
נכון. אני חושב שגם צריך לעשות נתיב תחבורה ציבורית לכל האורך, גם בכביש מספר 1 שיגיע עד ירושלים ואז זה בכלל ייתן מענה. אבל יש עוד דברים נוספים שצריכים לקרות גם בבית שמש על אותה עירייה ועל אותו משקל ועל אותם תושבים שאנחנו מדברים. אנחנו רוצים לעשות שם רשת של נתיבי תחבורה ציבורית אפילו מתוקצבים והעירייה גוררת רגליים והתושבים זורקים עלינו אבנים כשאנחנו באים לעשות את זה. אז אתה יודע, יש את הדואליות הזאת, של מצד אחד רוצים תחבורה, מצד שני לא רוצים שהיא תיסע.
צבי שכטר
לא, אני לא מטיל בזה ספק בזה ש - - -
דרור גנון
אתה גר בחפציבה, אתה יודע מה קורה לקווים שמגיעים לפני זה מחפציבה, באזורים השונים, לא רוצה לציין שמות. אתה מכיר את הבעיות שיש לנו עם האוטובוסים?
צבי שכטר
בשביל זה יש עירייה, בשביל זה יש משטרה.
דרור גנון
המשטרה לא עושה כלום.
היו"ר ישראל אייכלר
תעזוב.
דרור גנון
המשטרה לא עושה כלום. יש לנו צרות אחרות. אני לא מעלה אותן כאן. הבריונות שם - - -
היו"ר ישראל אייכלר
זה שיש כמה סמטאות שיש בעיות - - -
דרור גנון
סמטאות? זה שכונה שלמה. הלוואי וזה היה סמטאות.
היו"ר ישראל אייכלר
כן, זה בעיה של כולנו, אבל לא צריכים - - -
צבי שכטר
אתה יודע ש - - - רצו להושיב בכלא בגלל שהוא לא הוריד כמה שלטים. שמו את - - - והשופט אמר לא מעניין אותי, שיעמידו - - -
היו"ר ישראל אייכלר
צבי, צבי, תקפתי מספיק את השופט הזה גם מעל בימת הכנסת, כי אין דבר כזה בעולם ששופט יגיד לראש עיר אם יהיה איזה פשע אצלך בעיר אתה תשב בבית סוהר.
צבי שכטר
שיגיד את זה למשטרה - - -
דרור גנון
לא, אבל המשטרה - - -
היו"ר ישראל אייכלר
לא משנה, צבי.
דרור גנון
צבי, אני מאמין בשיטה אחרת. כמו שאתה אומר שהציבור מעורב וצריך לדעת מה קורה, אני חושב שהציבור גם יכול להתנהל מול הציבור שלו. בסוף בוא, אנחנו לא ילדים קטנים. אני מכיר את המגזר החרדי מספיק שנים, בסדר? ברמה מאד מאד מאד קרובה.
צבי שכטר
אתם - - - הרבה יותר - - -
דרור גנון
אני חושב שאפשר להסדיר את העניין הזה בלי משטרה. הסדרנו הרבה דברים בלי משטרה. אני אישית הייתי בהרבה דיני תורה כאלה ואחרים בחיים שלי, בשעות מאד מאד מאד מאוחרות בשביל לפתור בעיות גם בלי משטרה. אז יש פתרון לכל דבר.
היו"ר ישראל אייכלר
דרור, אמרת שאתה היית לפני 17 שנה כבר מלווה את ביתר.
דרור גנון
נכון.
היו"ר ישראל אייכלר
היה ניסיון לקחת מכרז להורן ליבוביץ, מ-6 שנים לעשות את זה לעוד 6 שנים בחיפזון כזה ואז בוועדה לפניות הציבור, אני לא יודע אם היית שם אז, חשפנו את זה, שנלר היה אז ועשינו בלגן גדול נגד זה ואכן יצאו למכרז חדש ומאז - - -
דרור גנון
לא, היה מתוכנן מכרז, רק שהיה פה איזה בילבולציה.
היו"ר ישראל אייכלר
היה מחטף.
דרור גנון
לא, לא היה שום מחטף. לא התכוונו להאריך לו בכל מקרה.
היו"ר ישראל אייכלר
למה? האריכו לו לשש שנים נוספות.
דרור גנון
לא לפרוטוקול – מישהו רצה להיבחר לרשות העיר על הגב של זה והוא הצליח. זה הכל.
שלומית אבינח
הכל לפרוטוקול.
היו"ר ישראל אייכלר
אני לא יודע.
דרור גנון
לא היה תכנון כזה, לא הייתה תכנית כזאת, אבל לא משנה. בוא נתקדם. בסדר, זה עשה את העבודה בסוף.
היו"ר ישראל אייכלר
אבל עובדה היא שמאז השירות שם מצוין. זאת אומרת זה אותו ציבור, עם אותן בעיות.
דרור גנון
אני לא מתווכח. אני עשיתי את המכרז הראשון ואני גם אחראי על המכרז השני. אני יכול להגיד לך באופן ודאי שגם המכרז החדש שיהיה להם הוא מעולם אחר לגמרי.
היו"ר ישראל אייכלר
המכרז השני?
דרור גנון
כן. ביום הראשון שלו הוא כבר עם 50% יותר, תבינו. זה משמעותי.
היו"ר ישראל אייכלר
ומה קורה בשנת 2018? אני מבין שהמכרז יתחיל בשנת 2019.
דרור גנון
2018 זו תקופת מעבר שנחזק את המפעיל בהתאם לצורך. ולא, זה לא יתחיל בשנת 2019, זה בעצם כן, זה יתחיל בתחילת שנת 2019.
היו"ר ישראל אייכלר
ולכן יש לנו עוד שנה שלמה שאנשים יסבלו.
דרור גנון
לא תהיה בעיה עם זה.
צבי שכטר
בית שמש הולכת להכפיל את עצמה.
דרור גנון
היא תכפיל את עצמה עוד כמה שנים טובות, עוד מספיק שנים.
היו"ר ישראל אייכלר
אתה תבדוק לי את העניין של קו 418 לפחות לשנה הקרובה, מה אנחנו עושים?
דרור גנון
כן, בוודאי. רשמתי את זה, בסדר גמור.
היו"ר ישראל אייכלר
עכשיו אני רוצה לתת לסופרבוס, חיכיתם כל כך יפה 40 דקות. יש הרבה תלונות פה על סופרבוס, אבל במקום שאני אפרט אותן, בוא תספר לנו מה אתם עושים כדי להתמודד עם זה.
צחי נווה
קודם כל אני רוצה לומר מספר דברים.
היו"ר ישראל אייכלר
צחי נווה.
צחי נווה
דבר ראשון לגבי המכרזים עצמם, מכרז בית שמש בעצם פוצל לשניים, כשעדיין יש אי ודאות אם קווי אגד בפנים או לא בפנים. בכל מקרה - - -
שלומית אבינח
הוא אמר שהם לא בפנים.
צחי נווה
עדיין הם לא בוודאות בפנים. כתוב במכרז שיכול להיות שלא יגיעו להסכם עם אגד והקווים לא יכנסו. בלי שום קשר, אנחנו רואים בעיה תפעולית שזה יהיה מחולק לשניים, גם בתגבור וגם באילוצים כאלה ואחרים, תשתיות, נהגים וכו'.
היו"ר ישראל אייכלר
זאת אומרת אתם רוצים לקחת גם את העירוני וגם את הבינעירוני?
צחי נווה
אנחנו חושבים שהטיפול הנכון זה להפעיל את בית שמש עם כל המכלול הגדול, במיוחד עקב אילוצים של תגבורים כאלה ואחרים, בסופי שבוע, בערב או כאלה.
דרור גנון
אבל עירוני לא צריך תגבור. אני לא מבין מה אתה אומר. אם הבין עירוני נמצא - - -
צחי נווה
להיפך. כשהעירוני יורד - - -
דרור גנון
לא, לא. בוא, בוא. הנה יושב פה בחור נחמד. אנחנו רוצים להפסיק את הסאגה הזאת, שאוטובוסים עירוניים נוסעים לירושלים. לא רוצים. לא צריך. אצל אגד. לכן אני אומר אני לא חושב שאוטובוס עירוני צריך לנסוע בשירות בינעירוני. צריך שהבינעירוני יהיה בנפרד והעירוני יהיה בנפרד. שיתנו שירות הכי טוב בעולם בעירוני, כל עבודתם תהיה עירוני, יוסיפו לעירוני ויתעסקו רק עם העירוני, והבינעירוני והפרברים, שהוא כל הפרוזדור ייסע בבינעירוני.
צבי שכטר
קו 497 היה פעם של אגד והיום הוא של סופרבוס - - -
דרור גנון
נו, הוא בין עירוני.
צבי שכטר
ורמת השירות ירדה באופן כללי.
דרור גנון
לא, איזה ירדה? אתה לא מכיר. כנראה אתה היית בארצות הברית באותה תקופה.
צבי שכטר
מה לא מכיר? אני נוסע לבני ברק. אני הסעתי לפני שבועיים יהודי בחנוכה - - -
דרור גנון
בחנוכה.
צבי שכטר
לקחתי טרמפ בחנוכה.
דרור גנון
אבל חנוכה זה לא זמן רגיל.
צבי שכטר
הגעתי לבני ברק, הוא דיבר עם אשתו, היא עדיין עמדה בתחנה וחיכתה לאוטובוס 497 שיגיע.
דרור גנון
מאיפה, בבני ברק?
צבי שכטר
כן. חבל שלא - - -
דרור גנון
יופי. אתה יודע מה קורה בחנוכה בבני ברק? אתה מכיר את בני ברק? בכלל אתה יודע מה קורה - - -
היו"ר ישראל אייכלר
ברגע שאומרים את המילה בני ברק, נסתמו, הכל סתום.
דרור גנון
זה מלחמת עולם.
צבי שכטר
קו מספר 497 של סופרבוס - - -
דרור גנון
נו, עזוב, גם עוד עירייה שמאד דואגת לתחבורה הציבורית, עיריית בני ברק.
היו"ר ישראל אייכלר
בני ברק אני יודע, זה - - - כל הבעיה - - -
קריאה
לא עושים דבר כזה.
היו"ר ישראל אייכלר
בטח, הוא רוצה לזרוק את כל הקווים - - -
דרור גנון
נו, אז מה אתה רוצה שנעשה? שאנחנו נהיה - - -
היו"ר ישראל אייכלר
בני ברק - - - נפרדת.
קריאה
אתם מדברים על חנוך?
דרור גנון
לא רק חנוך, ראש העיר, נו.
היו"ר ישראל אייכלר
ראש העיר אומר במוצהר, ואני אומר את זה לפרוטוקול, הוא רוצה לזרוק את כל הקווים הבינעירוניים מבני ברק.
צבי שכטר
הוא צודק.
צבי שכטר
אבל אני מדבר על קו 497 - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אתה יודע מה אמר הרשלה לרבי, אם החתול צודק, אז אין לרבי ארוחת ערב. אתה מכיר את הסיפור על חד גדיא? אם הוא צודק שהוא רוצה לזרוק את כל הקווים הבינעירוניים מבני ברק, אז אין לאנשי בית שמש, ביתר וכל אלה מה לחפש בבני ברק. אין. או שהוא צודק, או שאתה צודק. אתה נוסע לבני ברק כל יום?
צבי שכטר
פעם בשבוע.
היו"ר ישראל אייכלר
פעם בשבוע? אז אתה רוצה שימנעו את זה מהם? ממך? לך יש רכב פרטי, אני מדבר על מי שאין לו רכב פרטי. לא יגיע להורים שלו?
צבי שכטר
לא, אני מאמין שהוא מתכנן בטח לעשות שאטלים.
היו"ר ישראל אייכלר
בטח, בטח. ואיפה הוא ישים את האוטובוסים?
דרור גנון
איך יעבירו את כל האנשים ביום שישי עם הסירים של הצ'ולנט ועם הארגזים והמזוודות בשאטלים?
היו"ר ישראל אייכלר
תעזוב.
צבי שכטר
אני שם את אותו - - -
היו"ר ישראל אייכלר
בסדר, - - - דוגמא טובה - - -
דרור גנון
זה לא רלבנטי, עזוב.
צבי שכטר
אותו קו - - -
דרור גנון
תשמע, אני למדתי בחיים - - -
שלומית אבינח
תן לצחי.
צחי נווה
עם כל הכבוד, אני זוכר במוצאי שבתות בבני ברק, כשהיו באים - - -
צבי שכטר
אמרתי שזה הפך מרע לרע יותר. זה לא שזה היה טוב.
היו"ר ישראל אייכלר
אני חייב ללכת למנחה.
צחי נווה
אז אם ככה אני רוצה להמשיך. אחת הבעיות הכי משמעותיות בבית שמש בכל תקופת ההפעלה שלנו וכרגע במכרז אנחנו מקווים שזה ייפתר, אבל לא רואים כרגע את העניין הזה, זה התשתיות. התשתיות בבית שמש, כשכבר אנחנו התחלנו את המכרז הובטחו מסופים כדי לעמוד בגידול השירות, כדי לעמוד בשירות הבסיסי, עזוב גידול. עד היום אין מסופים. גם המסוף ב - - -, יש חצי ממה שתוכנן, שלא מחזיק את השירות היום. אין לי מושג איך הוא הולך להחזיק שירות כזה מאסיבי שהולך להיות - - -
קריאה
הוא לא. יש - - -
צחי נווה
אני יכול לתת לכם דוגמא אקטואלית, עכשווית לגבי רמת בית שמש ג'.
דרור גנון
מה, - - -טוב ואתה באת - - - , אני לא הבנתי את הרעיון. זה לא יעצור את המכרז, אז בשביל מה כל זה? אתה באת לתקוף את התחבורה הציבורית היום?
צחי נווה
לא, באתי לומר - - -
דרור גנון
אתה היית במשך 12 שנה אחראי לייצר תשתיות, לא עשית כלום, אז עכשיו אתה בא ותוקף את ה - - -
צחי נווה
אני יכול ל - - -
דרור גנון
אתה יכול לאתר שטחים, כמו שעשית - - -
צחי נווה
סליחה, היינו ביחד עם העירייה ברמה ג', איתרנו שטח.
דרור גנון
יופי, ומה עשתה העירייה?
צחי נווה
לא עשתה כלום.
דרור גנון
יופי, אז זה בעיה של העירייה. עכשיו אנחנו מטפלים בעירייה, עצרנו לה את התקציבים, בשביל שתעשה את המסוף ומשרד התחבורה לקח 35 דונם מאזור מנועי בית שמש, אתה מכיר, באיזו התעשייה ועכשיו אנחנו הולכים לעשות שם הסכם ענק שיהיה בשני שלבים, שיהיה חנייה תפעולית לקרוב ל-400 אוטובוסים.
צחי נווה
על זה אתה מדבר על חניוני לילה.
דרור גנון
אני מדבר איתך על חניוני לילה.
צחי נווה
הגיע הזמן שיעשו, כי העירייה עד עכשיו מנעה את זה, בגלל זה גם לא היה - - -
דרור גנון
אז העירייה נמצאת עכשיו תחת אש, מה שנקרא.
היו"ר ישראל אייכלר
אני שומע פה בשורה. אתם הולכים לעשות חניון - - -
דרור גנון
חניון לילה גדול.
היו"ר ישראל אייכלר
לכל האוטובוסים?
דרור גנון
כן, אנחנו לשכור שטח, המדינה הולכת לשכור שטח.
היו"ר ישראל אייכלר
וביום הם גם יוכלו להיכנס לשם כמסוף?
דרור גנון
בוודאי, בוודאי.
היו"ר ישראל אייכלר
עם שירותים לנהגים ועם הכל?
דרור גנון
הכל. הכל כולל הכל.
היו"ר ישראל אייכלר
אז זו כבר בשורה. אחת הצרות של בני ברק שאין שם מסוף, אין לנהג איפה ללכת.
שלומית אבינח
גם בבית שמש.
צחי נווה
גם בבית שמש אין.
היו"ר ישראל אייכלר
גם בבית שמש אין? מה, חסר שם שטחים?
צחי נווה
עובדה שאין.
דרור גנון
תראה, יש בעיה. הייתה בעיה ועדיין קיימת עם העירייה, שלא מטפלת בכל הנושא של ההקצאה וקידום של אותם אזורים. למשל בתכנית, בתב"ע רשום למשל בשכונה ששטח מסוים יהיה מסוף, זה לא קורה.
היו"ר ישראל אייכלר
אז אנחנו נבקש.
דרור גנון
העירייה צריכה להיות יותר קשובה לעניין הזה ואנחנו נמצאים פה במאבקים פה.
היו"ר ישראל אייכלר
אנחנו נפנה לראש העיר.
דרור גנון
בסדר גמור.
היו"ר ישראל אייכלר
הלאה.
צחי נווה
ברמת בית שמש ג', שגדלה בצורה מאד מאסיבית, היה אמור להיות מסוף ביחד עם משרד התחבורה.
דרור גנון
בסדר, נכון.
צחי נווה
היום הקווים, אפרופו פתחו גשר חדש שיכול לקצר את המסלול של היציאה. אנחנו לא משתמשים.
צבי שכטר
למה?
צחי נווה
למה? כי הבטיחו שתהיה נקודת קצה בצד השני, כי האוטובוסים צריכים לעצור איפה שהוא. אין נקודת קצה. הנקודה שהובטחה לפני חמש שנים, שתוכננה, אני ראיתי בשנת 2012 בתכניות ועד היום היא איננה. והיום האוטובוסים - - -
צבי שכטר
אבל האוטובוסים - - -
צחי נווה
עוד פעם, תבינו שבתשומות של האוטובוסים האלה אפשר היה להגדיל את התדירות בגלל העיקוף שהאוטובוסים רוצים לצאת כשהגשר פנוי. למה? כי אין נקודות קצה.
היו"ר ישראל אייכלר
תסביר לי את המילה נקודת קצה.
דרור גנון
נקודת קצה זה נקודה שהקו מסיים וחונה בה לפרק זמן קצר.
היו"ר ישראל אייכלר
מסוף.
דרור גנון
לא. זה לתקופה קצרה. הוא יכול לחנות שם שעה, חצי שעה, שעתיים.
היו"ר ישראל אייכלר
אה, תחנות מנוחה נקרא לזה.
דרור גנון
זה לא חניון לילה.
היו"ר ישראל אייכלר
תחנה סופית.
דרור גנון
סוג של.
היו"ר ישראל אייכלר
מה שהיה פעם תחנה סופית. איפה צריך לעשות את זה?
צחי נווה
ברמה ג'. היום אנחנו עוצרים במרכז רמה ג', כשקיבלנו כבר מכתב מאיכות הסביבה, שזה לא למקום מתאים וכרגע אין מקום אחר. העירייה אמרה שהם יאתרו לנו משהו זמני. כרגע גם אותו אין. אמרו לנו מרס, עכשיו הגיע אלינו שזה יהיה במאי, אבל עדיין. אז כמו שאני אומר, אם העירייה לא תקדם את התשתיות בד בבד, זה לא יחזיק. התוספת במכרז, כמו שדרור אמר, היא משמעותית ויפה, אין מה לדבר, אבל עוד פעם, צריך בשביל להפעיל את זה גם תשתיות. זה לא הולך לבד.
דרור גנון
אנחנו נדאג לזה, כי אנחנו הולכים ללחוץ את העיריות באופן משמעותי בשנה הבאה. יש הסכמה מלאה שנייצר שם - - -
צבי שכטר
אם אפשר רגע לשאול.
דרור גנון
בוא, רק תן לו לסיים.
היו"ר ישראל אייכלר
אני רוצה לסיים. אני רוצה שהוא יסיים ואני אסיים.
שלומית אבינח
אנחנו חייבים לסיים בשלוש.
צבי שכטר
כי ברמה ג' - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אתה רוצה לשאול, תשאל אותי. אתה לא יודע איך זה הולך? יש יושב ראש לוועדה, אתה שואל אותי ואני שואל אותם. הם לא באו בשבילך.
צבי שכטר
אני לא מכיר. אני פעם ראשונה פה.
היו"ר ישראל אייכלר
כן.
צבי שכטר
אפרופו נקודת קצה, כיום הוא נכנס לרמה ג', הוא גם לא עוצר בשום מקום. הוא נכנס לרמה ג' ויוצא מרמה ג'.
היו"ר ישראל אייכלר
נו?
צבי שכטר
אז באותה יציאה הוא יכול לעשות סיבובים. להיכנס מצד אחד, לצאת מהצד השני.
היו"ר ישראל אייכלר
בסדר, שמעתי את השאלה. אני רוצה שהוא ישלים את הדברים שלו ואחר כך, כשאני ארצה להיות מהנדס, להבין למה הוא לא יכול לצאת ולהיכנס. תראה, אותי מעניין שלילד שלך יהיה שירות. הוא אמר שצריך תחנה סופית? אנחנו נבקש מהעירייה שתעשה תחנה סופית. דבר פשוט מאד.
צחי נווה
דבר נוסף. כמו שדרור ציין, בית שמש באמת גדלה בצורה מאסיבית. אנחנו גדלנו ביותר מ-200% במשך תשע השנים שאנחנו שם. עד שהמכרז ייצא לפועל זה משהו כמו שנה וחצי, אפילו שנתיים, כי מדובר עד שיהיה זוכה ואחרי שיוכרז זוכה, תשעה חודשים ראשונים - - -
קריאה
צ'יק צ'אק נעשה את זה.
היו"ר ישראל אייכלר
מתי נסגר המכרז?
צחי נווה
יש תשעה חודשים - - -
דרור גנון
יש להם הגשה עוד הרבה חודשים ואז הבדיקה של המכרז תהיה משהו כמו חודש וחצי. אנחנו בודקים מהר מאד.
צחי נווה
חצי שנה ואז יש עוד תשעה חודשים, זה כבר - - -
רור גנון
ועוד תשעה חודשים.
שלומית אבינח
אז אמרנו, 2019, גמרנו.
דרור גנון
רבעון ראשון של 2019.
צחי נווה
בתשעה חודשים זה כמו מה שיש היום ואחר כך עוד חצי שנה. מה שאני רוצה לומר בעניין הזה, שכמו שעכשיו גם האדון אמר וגם אנחנו עדים, הקווים העירוניים מפוצצים.
דרור גנון
נוסיף. זה ידוע.
צחי נווה
הם מפוצצים עד אפס מקום. רצינו להוסיף, הבנו שיש בעיה תקציבית שהיא - - -
היו"ר ישראל אייכלר
למה לא עשיתם תגבור?
צחי נווה
ולכן השירות כרגע - - -
דרור גנון
אין בעיה תקציבית. פשוט עכשיו מאשרים את תקציב 2018. אתה יודע, בכנסת יחליטו רק עוד שבועיים. עד שיהיה לי אישור של תקציב 2018, אני לא יכול לתקצב תוספות, אבל ברגע שזה יגמר, הוא יקבל.
היו"ר ישראל אייכלר
הוא יכול לגבי עכשיו, 2018, הרי 2018 כבר נכנס, אישרנו כבר לפני שנה - - -
דרור גנון
נכון, אבל אנחנו ביקשנו שינויים בתקציב כי רצינו להגדיל אותו ואז האוצר כרך אותו באישור של 2019. אני לא יודע אם 2019 יעבור.
היו"ר ישראל אייכלר
לא, 2019 יהיה אחרי הבחירות, תסלח לי. אל תחכה לזה.
דרור גנון
לא תעבירו את זה?
היו"ר ישראל אייכלר
לא.
דרור גנון
יאללה, הלוואי.
היו"ר ישראל אייכלר
בלי נדר. אם זה תלוי בי.
דרור גנון
יאללה.
היו"ר ישראל אייכלר
יש הרבה בעיות - - -
דרור גנון
אז לא יהיה חוק הסדרים. גם טוב.
היו"ר ישראל אייכלר
לא, לא, שום דבר לא יהיה, כי זה נראה לי שהממשלה הזאת, היא לא יכולה להעביר חוק מרכולים בגלל שרן השכל, היא תוכל להעביר תקציב מדינה? חבל על הזמן, צריך להתארגן לפני זה.
דרור גנון
מאה אחוז. אז גם את תקציב 2018 אנחנו נקבל רק בעוד חודש-חודשיים.
היו"ר ישראל אייכלר
זה מה שאתה צריך, את 2018. צריך לתגבר את הקווים וזה מאד חשוב, כי - - -
דרור גנון
הרב אייכלר, אנחנו נתגבר. הנה, תרשמו בפרוטוקול: הקווים יתוגברו משמעותית. נקודה, סוף.
היו"ר ישראל אייכלר
כן, תרשמי.
צבי שכטר
ב-2018?
דרור גנון
כן, בשנת 2018. חברים, אנחנו לא משחקים.
היו"ר ישראל אייכלר
ותוסיפו שאנחנו מבקשים ששר התחבורה יעקוב אחרי הביצוע ויודיע לנו מתי זה מבוצע.
דרור גנון
יש לך עוד בעיות? תלונות? עניינים? דרך אגב, אני רוצה לציין אותו לשבח, סליחה שאני עושה את זה. אני יודע שזה לא מקובל ובדרך כלל אני לא עושה את זה.
שלומית אבינח
תגיד את השם לפרוטוקול. "אותו" – לא מבינים למי הכוונה.
היו"ר ישראל אייכלר
צחי נווה, שהוא מנהל - - -
דרור גנון
צחי נווה, הוא אחד האנשים היותר מקצוענים - - -
היו"ר ישראל אייכלר
סמנכ"ל אשכול העמקים.
דרור גנון
בתחום התחבורה הציבורית. אחד הסמנכ"לים הטובים ביותר, הנחמדים ביותר והענייניים ביותר. זה בלי קשר לזה שהוא גם הביא רשימת קניות מאד מעניינת.
היו"ר ישראל אייכלר
טוב, אני רוצה לסכם את הישיבה. אני חייב כבר לסגור. גם הזמן שלכם יקר וגם אני צריך עכשיו ללכת.

אני רוצה לסכם את הישיבה:

קודם כל אני מודה לרב צבי שכטר שטרח ובא, למרותך שהוא לא נוסע באוטובוסים, אבל למען נושא האוטובוסים הוא בא ויצג פה את בית שמש.

אני רוצה לציין שעיריית בית שמש לא הגיעה. אני לא מקבל את הטיעון שבגלל שהישיבה נדחתה הם לא יכולים להגיע. אנחנו נפנה לראש העיר במכתב על זה שהם לא באו. ראש העיר עצמו אולי לא יכול, כי הוא עסוק - - -
שלומית אבינח
מישהו מטעמו.
היו"ר ישראל אייכלר
מישהו מטעמו. בעיקר מישהו שהיה מעורב במכרז, אני רציתי פה. אני רציתי לשאול אותו את מי שאלת ואת מי לא שאלת.
דרור גנון
סגן ראש העיר.
היו"ר ישראל אייכלר
סגן ראש העיר. איך קוראים לו?
דרור גנון
שמוליק גרינברג.
היו"ר ישראל אייכלר
שמוליק גרינברג, בחור טוב.
קריאה
יש שמועות ש - - -
דרור גנון
עזוב את השמועות עכשיו.
שלומית אבינח
לא להגיד לפרוטוקול.
קריאה
נעזוב את זה.
היו"ר ישראל אייכלר
הוועדה מבקשת שיהיה מענה לבעיית התחבורה הציבורית בשנת 2018, תקופת המעבר עד לביצוע המכרז שכנראה יתחיל ברבע הראשון של שנת 2019. אנחנו מבקשים תגבור נסיעות עירוניות לסופרבוס בשנת 2018, כבר עכשיו.

אנחנו מבקשים לבדוק את העניין של קו 418, שתהיה תוספת נסיעות גם במכרז, למרות שיהיו קווים נוספים.

רשמנו הודעת מר דרור גנון על פיצול המכרז למכרז עירוני ומכרז בין עירוני ואנחנו מברכים על כך, כי אסור לתת עיר שלמה – אני אומר את זה בעיקרון – לתת עיר שלמה בידי חברה אחת. תמיד צריך לפצל - - -
דרור גנון
תחרות.
היו"ר ישראל אייכלר
בדיוק, התחרות זה הדבר הכי חשוב. הלוואי ובירושלים הייתם עושים את הדבר הזה.
דרור גנון
זה יקרה באיזה שהוא שלב, אני מאמין.
היו"ר ישראל אייכלר
סעיף 3 – הוועדה פונה לראש עיריית בית שמש לסייע באופן מידי בהקצאת מקום למסופים, תחנות סופיות ותחנות מנוחה לנהגים, גם ברמה ג' וגם בכל המקומות שמשרד התחבורה דורש את זה ממנו, כי זה לטובת התושבים וכל עיכוב פוגע בתושבים.

העירייה הבטיחה לאתר משהו זמני – כך אמר לנו נציג סופרבוס – אנחנו מבקשים לבצע את ההבטחה הזאת.
דרור גנון
אני גם אבדוק את זה.
היו"ר ישראל אייכלר
זהו? הוועדה רשמה את הודעת מר דרור גנון שלא יהיו נסיעות בין עירוניות באוטובוסים עירוניים במכרז החדש. מאד מאד חשוב.
שלומית אבינח
במכרז החדש. לא תתקיימנה.
היו"ר ישראל אייכלר
כן, אבל אני מקווה שהנסיעות תקיימנה, כי עד היום אומרים לנו שאם לא תיקח אוטובוסים עירוניים - - -
דרור גנון
בסדר גמור.
היו"ר ישראל אייכלר
הוועדה תקיים מעקב אחרי המכרז ותראה אם יש אפליה בין שכונות או שיש נימוקים ענייניים והיא מבקשת להתייעץ עם התושבים עצמם ולא רק עם הממסד העירוני.

תודה רבה ובהצלחה.
דרור גנון
תודה רבה לכם.
היו"ר ישראל אייכלר
תודה רבה לכם.

הישיבה ננעלה בשעה 14:50.

קוד המקור של הנתונים