ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 19/12/2017

צו תעריף המכס והפטורים ומס קנייה על טובין (הוראת שעה מס' 5), התשע"ג-2013 (תיקון), התשע"ח-2017 – (מס מוגדל על רכבי יוקרה)

פרוטוקול

 
ôøåèå÷åì ùì éùéáú åòãä

ôøåèå÷åì ùì éùéáú åòãä

àåîðéè÷

2018-04-11OMNITECH



הכנסת העשרים

מושב רביעי

פרוטוקול מס' 888

מישיבת ועדת הכספים

יום שלישי, א' בטבת התשע"ח (19 בדצמבר 2017), שעה 11:00
סדר היום
צו תעריף המכס והפטורים ומס קנייה על טובין (הוראת שעה מס' 5), התשע"ג-2013 (תיקון), התשע"ח-2017 – (מס מוגדל על רכבי יוקרה)
נכחו
חברי הוועדה: משה גפני – היו"ר

איתן ברושי

עמר בר-לב

אילן גילאון

יצחק וקנין

אורן אסף חזן

מיקי לוי

עודד פורר

מיקי רוזנטל
חברי הכנסת
מירב בן ארי
מוזמנים
ניר ברקת
ייעוץ משפטי
שיר שפר

אייל לב ארי
מנהל/ת הוועדה
טמיר כהן
רישום פרלמנטרי
לאה קיקיון

צו תעריף המכס והפטורים ומס קנייה על טובין (הוראת שעה מס' 5), התשע"ג-2013 (תיקון), התשע"ח-2017 – (מס מוגדל על רכבי יוקרה(
היו"ר משה גפני
שלום לכולם, אני מתכבד לפתוח את הדיון.

הורדתי את הנושא שהיה צריך להיות עכשיו בנושא תקצוב מענק הבירה לשנת 2018. יתקיים דיון אצלי בצהריים על העניין הזה. אני קיימתי כמה דיונים. היו כמה בקשות, לא מצד העיריה, כמובן, מצד הממשלה – שלא לקיים עדיין את הדיון הזה. אדוני ראש העיר, אתן לך להגיד משפט בנושא הזה.
ראש עיריית ירושלים ניר ברקת
אני רוצה להבהיר. שוחחנו אתמול וביקשת את הסכמתי שהדיון יידחה ובמקביל לקיים שיח אצלך בין אגף תקציבים למנכ"ל עירית ירושלים. אני הסכמתי כי אנחנו רוצים למצות את העניין. אני רוצה להזכיר לך – וקודם כל תודה על המעורבות שלך, שאני רואה אותה כמאוד חיובית ומאוד טובה. אני רוצה להזכיר לחברי הכנסת – אתגר תקציב ירושלים לא נפתר. אנחנו, ב-1 לינואר, מתחילים עם 1 חלקי 12. זו עיר יחידה בישראל שאולי אין לה מסגרת תקציב.
היו"ר משה גפני
אולי נפתור את זה היום.
ראש עיריית ירושלים ניר ברקת
אבל בכל מקרה אנחנו מתחילים עם ה-1 חלקי 12 ב-1 לינואר, כי תקציב אנחנו לא יודעים להעביר. המשבר הוא לא פשוט ואני רק תקווה שהכל ייפתר, אחרת אני אבקש ממך ומהחברים לקיים דיון בשבוע הבא, עם כל המשמעויות.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. אני מודה לך, אדוני ראש העיר.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
יש לי הצעה לסדר.

בקשה קצרה שלי. מונחות אצלך הרבה פניות, בין היתר מונחת פנייה בסדר גודל של 700 מיליון שקל שאמורה להגיע לרשות לניצולי שואה. במקרה הזה, ואני אומר לך כמי שהתנגד לכמה וכמה פניות פה – אני חושב שמחר יהיו פה דיונים דווקא בנושא הזה של ניצולי שואה. נכון שהפנייה הזו הוגשה כשלא עברו מספיק שעות מבחינת ההסכמות שלנו, קואליציה-אופוזיציה. אני פונה אליך בבקשה אם תוכל לשים את הפנייה הספציפית הזו של אותם 700 מיליון לניצולי שואה, שנוכל לאשר אותה מחר.
היו"ר משה גפני
אני לא יכול לקבל שום הצעה. גם בקשה שלי שאני מבקש, אם זה לא בהתאם לנוהל.
קריאה
אלא אם כן מסכימים - - -
היו"ר משה גפני
מסכימים – זה לא רלבנטי. יש דברים שהם חשובים לי. הרבה זמן כבר אין דברים שחשובים לי, דרך אגב. יושבים חברים שלי ורואים איך אני מעביר פה את ההעברות למה שהממשלה מבקשת וחושבים שאני פשוט הישתבשתי. נעשה כל מאמץ. אגב, זה כולל קיצוץ רחבי, בעצם – קיצוץ ברזרבה.
קריאות
- - -
עודד פורר (ישראל ביתנו)
שאלה נוספת, אדוני: העליתי את זה בפעם הקודמת, העליתי את זה בפניך. החוק קובע שמשרד האוצר היה צריך לבוא לפה עד 12 בדצמבר ולהגיד מה הוא מתכנן לעשות עם 3.5 מיליארד שקל שהשארנו כרזרבה לתקציב 18 במסגרת תקציב ההתאמות. זה לא קרה. מה ההשלכות של זה? אני לא מצליח להבין. או שיש פה, או שאין פה.
היו"ר משה גפני
אז אני אגיד לך מה שאני יודע. מה שדיברו אתי במסגרות אחרות - - - המציאות היא שעל פי החוק אתה צודק במאה אחוז. תקציב ההתאמות היה צריך להגיע לכאן כבר מזמן. היות ומדברים על תקציב 2019, הם מדברים להעביר אותו מיד.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
במקרה הטוב הוא יגיע לפה במרץ, ימשכו עד מרץ.
היו"ר משה גפני
אני לא מצדיק את העניין הזה, אני רק אומר לך מה המחשבות שעולות שם וממילא כאילו תקציב ההתאמות הוא מיותר, משום שבלאו הכי מגיע תקציב 2019 באופן מידי. אני לא מקבל את זה, לא מסכים. חלק מהעניין של התקציב הדו שנתי היא עם סעיף ההתאמות, כפי שהיה בפעם הקודמת, וזה צריך להיות גם עכשיו. זה לא בסדר, אני מקבל את ההצעה לסדר שלך בעניין הזה, ואני אדבר עם שר האוצר, בעניין הזה.

מי מציג את הצו?
נטליה מירנצ'וב
אני אסביר על מה מדובר. אנחנו מדברים על מס קנייה נוסף שחל על כלי רכב שמחיר המחירון שלהם עולה על 300 אלף שקל. רכב יוקרה הוגדר שהמחיר שלו הוא מעל 300 אלף שקל. המס הזה מופעל בעצם כבר היום ואנחנו מבקשים להאריך את המצב הקיים עד סוף 2019.
היו"ר משה גפני
יש מישהו שמתנגד?
עודד פורר (ישראל ביתנו)
יש לי שאלה – בשווי שימוש אתם עוצרים את חישוב השווי שימוש בחצי מיליון שקל. זאת אומרת, רכב של מיליון שקל ישלם את אותו שווי שימוש שמשלם רכב בשווי של חצי מיליון שקל. למה שבאותה הזדמנות לא תסדרו את העניין הזה?
נטליה מירנצ'וב
אל"ף, אפשר לחשוב על זה.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
אנחנו כבר חושבים על זה הרבה זמן. היה פה דיון בוועדה. עוד לא קיבלנו תשובות מרשות המסים על נושא שווי השימוש.
שיר שפר
שאלה. מס יוקרה יוטל על רכב מעל 300 אלף שקל, רכב בנזין.
נטליה מירנצ'וב
לאו דווקא בנזין. יכול להיות גם רכב דיזל.
שיר שפר
בסדר. מעל 300 אלף שקל. זאת אומרת שרכב בשווי מיליון יכול גם להגיע ל-99% מס. רכבי פלאג-אין יקרים בסכומים האלה משלמים מס בעשרות אחוזים פחות. למה הפער?
נטליה מירנצ'וב
המס הזה באמת מתלבש על שיעור מס של 83, הוא לא מתלבש על שיעורי המס המוטלים, שזה רכב פלאג אין ורכב היברידי שהוא ב-30%, או רכב חשמלי. בזמנו, ההחלטה שהתקבלה היתה בגלל שכלי הרכב האלה היו יקרים בגלל הטכנולוגיה ולא בגלל היוקרה, אז התקבלה ההחלטה לא להטיל מס עליהם. כעת אנחנו רואים שנכנס רכב יוקרה אמיתי – כל המרצדסים והפלאג אינים. אז יש מקום לשקול את זה, אני לא אומרת שלא, אבל כרגע - - -
שיר שפר
זאת אומרת שנכון לעכשיו המס שכאן מתלבש רק על מס קנייה של 83% - - -
נטליה מירנצ'וב
שזה יכול לכלול פלאג אין שעבר את - - -אבל אם הוא בשיעור מס - - אז - - -
אורן אסף חזן (הליכוד)
אני רוצה להבין למה כל פעם באים טיפין טיפין בהקשר הזה של מיסוי רכב ויבוא, למה לא עושים איזה רפורמה או מ - - - או איך שאתה רוצה. בסוף יש הרבה פריצות בדבר הזה, ומי שמרוויח זה אלה שיודעים להלך בין הטיפות.
מיקי לוי (יש עתיד)
שלום. למה כל פעם אתם באים עם משהו טיפין טיפין? למה לא כשאנחנו רוצים מכם בוועדה תשובות על כלי רכב ירוקים אין תשובות יש רק התחמקויות? השאלה היא לא אליך. למה כשאנחנו מדברים על כלי רכב לעסקים קטנים ובינוניים, אותו כלי רכב שאמור ללכת אליו הביתה, שווי ערך, מה שנקרא, רשות המסים מתחמקת? ואת יודעת שאני בעדכם. עסקים קטנים ובינוניים – למה ההתחמקות הזו? אני רוצה לדעת מספרים. זה הכל פיסקלי לחלוטין. כמה כסף אתם רוצים? כמה כלי רכב של עשירים יש? אני לא בעד עשירים, אני בעד עשייה.
אורן אסף חזן (הליכוד)
אני יכול להיות פופוליסט בשקל ולהגיד לך – איפה היית בתור סגן שר אוצר? מה עשית? אבל אני לא אעשה לך את זה.
מיקי לוי (יש עתיד)
דחיתי את זה, לא אישרתי את זה.

לכן אני אומר – אני רוצה לדעת בכמה רכב מדובר לשנה, סטטיסטיקות לאחורה, מה מוגדר כרכב עשירים? האם רק מרצדס? האם רק יגואר? לפי המחיר?
קריאה
300 אלף ומעלה. נו, די. היית באוצר.
אורן אסף חזן (הליכוד)
ואם אני מביא בייבוא אישי, והרכב הוא רכב יוקרה, אבל לא מגיע לסף הזה? יש התייחסות?
מיקי לוי (יש עתיד)
הבקשה של רשות המסים עוד פעם לעשות סל למשך שנתיים אינה מקובלת עלי. יש לי תחושה שזה פיסקלי לחלוטין. אני לא אתן את ידי למהלך הזה. אני חושב שמסמנים איזו מסגרת, ובום-בום-בום. מה קרה? לכן אני לא מסכים אתכם הפעם. יש לי תחושה לא טובה, בלשון המעטה. אני מבקש כמה נתונים: כמה כלי רכב? כמה כסף זה יכניס לאוצר המדינה? עוד מעט יהיה רכב חשמלי, ולכן המחירים יעלו פי כמה וכמה. לא נתתם לנו תשובות על המחירים של כלי הרכב הירוקים. אתם תבואו מסודרים, אני לא אתן את ידי למהלך הזה.
קריאות
- - -
אורן אסף חזן (הליכוד)
תנו לה לענות.
נטליה מירנצ'וב
אז היו כאן כמה שאלות. קודם כל, לגבי הכמויות. יש סדר גודל של 12 אלף מכוניות שהמס הזה חל עליהן, מעל 300 אלף. בערך רבע מתוכם זה רכב היברידי.
אורן אסף חזן (הליכוד)
מתוך כמה רכבים?
נטליה מירנצ'וב
אנחנו מדברים על משהו כמו 10,000 שהמס הזה חל עליהם. מס נוסף ממוצע הוא 7.5%.
מיקי לוי (יש עתיד)
כמה כסף זה?
נטליה מירנצ'וב
אנחנו מקבלים מהמס הנוסף הזה סדר גודל של מעל 100 מיליון שקל לשנה.

שיקול פיסקלי – אני מבקשת להגיד שזה אחד התפקידים המרכזיים של מערכת המס וזה שיקול לגיטימי. זה מס שנגבה מעשירים והולך למטרות חברתיות ראויות אני מאמינה, אז זה לא משהו שאני צריכה - - -
מיקי לוי (יש עתיד)
אלף - - - זה באמת נמוך.
אורן אסף חזן (הליכוד)
בנושא של שווי רכב - - -
נטליה מירנצ'וב
לא סיימתי לענות. מדוע אנחנו מדברים על הוראת שעה? בגלל שמדובר בשוק דינמי ואנחנו מצפים לכניסה של רכב אוטונומי. יכול להיות שנצטרך לשנות - - -
היו"ר משה גפני
ולכן אתם מציעים את זה לשנתיים.
נטליה מירנצ'וב
כרגע זה שנתיים.
היו"ר משה גפני
אני מבקש לומר משהו. החברים העלו כאן ובצדק – יש פה טיפין טיפין כאלה, אני לא מרוצה מהעניין של שווי שימוש ברכב, עבדו עלי. אמרו לי שזה ירוק וכשלי אומרים ירוק אני עובר לדום. מתברר שזה לא ירוק, וזה לא הנושא בכלל.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
בג"צ מדבר על אדום, צהוב, ירוק
היו"ר משה גפני
לא מעניין אותי בג"צ, מעניין אותי הנושא הזה.
קריאות
- - -
היו"ר משה גפני
האמת שהייתי צריך לדחות את בקשת הצו לזמן אחר. תביאו את כל הנתונים - - -
קריאות
- - -
היו"ר משה גפני
אני לא יכול לעשות את זה, לא יכול לדחות את זה כי אז יאמרו שוועדת הכספים תומכת ברכבים יקרים ופוטרת אותם. לא. אני מסכים אתך לחלוטין שצריך לעשות את הצו הזה, זה בסדר גמור. דא עקא אני לא יכול שלא להתחשב במה שהחברים אומרים וגם אני רוצה דיון ארוך יותר, משמעותי יותר, עם נתונים יותר מדויקים, גם לגבי הנושא של שווי שימוש וגם לגבי תמונת המצב הכוללת.

לכן אני מציע לאשר את הצו לחצי שנה ולא שנתיים ובתוך החצי שנה הזאת, כדי שלא יקרה שאנחנו עוצרים את המיסוי על הרכים היקרים, אבל בתוך החצי \ שנה הזאת, אני מקווה שהרבה קודם, אני נדון על מכלול הנושאים. אם לא נגיע לפתרון, אנחנו מודיעים כבר היום – אנחנו נאריך את הצו כמו שאתם מבקשים, בעוד חצי שנה, עד סוף 2019.
מיקי לוי (יש עתיד)
למה לא 3 חודשים?
היו"ר משה גפני
חשבתי 3 חודשים. זה קצר מדי. רציתי להגיד 3 חודשים וחזרתי בי. יש כאן הרבה בעיות. חבר הכנסת רוזנטל אומר שיהיו בחירות.
קריאות
- - -
היו"ר משה גפני
אפילו בלי בחירות – אני לא חושב שתהיינה בחירות, הולכים להיכנס נתונים שישנו את תמונת המצב, גם תקציב 2019 שנכנס לנו באמצע, שאני עוד לא יודע איפה עומדים עם העניין הזה. אני לא יודע מה תהיה התוכנית של רשות המסים. אני חשבתי 3 חודשים, ו-3 חודשים זה זמן קצר. זה גם לא רציני מבחינתנו, ועלול להיות מצב שאנחנו נואשם שאנחנו לא רוצים להטיל את המס על רכבים יוקרתיים.

לכן אנחנו אומרים שאנחנו נאשר אותו לחצי שנה, אם יהיה רוב, כמובן. אנחנו עד חצי שנה נקיים את הדיון הכללי אתכם ובתוך זה נכניס את הארכת המועד ל-2019. במידה ולא – נדון בזה לפני שמסתיימת החצי שנה, ואז נאריך את זה, כשלעצמו, אבל זו תהיה תעודת עניות גם בשבילכם וגם בשבילנו, שאנחנו לא יכולים לראות תמונה כוללת, אפילו לא 100%, אבל לפחות שנראה את התמונה הכוללת. זה לפי דעתי הדבר החשוב לעשות.
מיקי לוי (יש עתיד)
אני אעיר את תשומת לבכם – כלי רכב חשמליים שמתחילים לכבוש את כל העולם ונוסעים כבר 350 ק"מ, הרי המס עליהם יהיה מס גבוה. למה? כי המדינה תאבד את הבל על הדלק, וצריך להמשיך לחיות. לכן - - -
אורן אסף חזן (הליכוד)
אל תיתן להם רעיונות עכשיו.
מיקי לוי (יש עתיד)
אני מסתכל בעיניים כלכליות. לכן אני אומר לכם: מה שאמר היושב-ראש – ראייה כוללת של כל נושא הרכב.
נטליה מירנצ'וב
אני לא משפטנית, תסלחו לי. אני מבקשת להבהיר את הפן הטכני. כרגע מה שמונח זה הצו שמאריך עד סוף 2019. אנחנו לא נספיק להביא צו חדש.
שיר שפר
אנחנו נתקן את הצו לחצי שנה במקום לשנתיים.
נטליה מירנצ'וב
אבל הוא אוטוטו פוקע. הנוסח שמונח כרגע הוא עד סוף 2019.
שיר שפר
הנוסח נשאר אותו נוסח, רק התאריך משתנה, אז אפשר לשנות את זה.
נטליה מירנצ'וב
השאלה לגבי הרכב החשמלי. כרגע יש באמת עשרות בודדים.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
שהם מאוד יקרים אבל לא בגלל שהם יוקרתיים?
נטליה מירנצ'וב
לא בגלל המס. בגלל הבסיס.
היו"ר משה גפני
אז צריך לראות מה עושים עם זה.
נטליה מירנצ'וב
אין שם הרבה מכוניות. בפלאג אין יש הרבה. פלאג אין זה משהו אחר.

נושא נוסף שהייתי רוצה, אמנם הוא לא קשור לדיון, הנושא של שווי שימוש, שהעלית. יש הפחתה שאנחנו נותנים לרכב פלאג אין ולרכב חשמלי, שזה במיסוי ישיר, ומונח על סדר היום.
היו"ר משה גפני
אנחנו נקיים את הדיון אתכם, ואז תעלי את זה. אנחנו צריכים לשנות את המושג, בכלל, של שווי שימוש. .
אורן אסף חזן (הליכוד)
גם צריך לזכור שלא יכול להיות מצב שכאשר רכב הוא רכב חדש אז קובעים לו שווי שימוש ואחרי זה ערך הרכב יורד אבל שווי השימוש נשאר. 300 אלף כלי רכב בישראל משלמים פי 4 יותר מאשר - - -
עודד פורר (ישראל ביתנו)
יש לי שאלה. הצו הזה הוא לטובת העלאת המכס, נכון? אם ירצה שר האוצר להוריד, הוא לא צריך לבוא לפה.
נטליה מירנצ'וב
זה נכון. אם אנחנו מקצרים את התחולה.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
את זה אנחנו חייבים לשנות בחקיקה. כששר האוצר רוצה להעלות הוא בא לפה, ואז אנחנו מאשרים לו, ואז אנחנו מעלים את המיסוי. כשהוא מוריד, הוא מוריד את זה לבד. אין לנו שום בקרה ובאלאנס על איפה הוא מוריד ואיפה הוא מעלה. זה פעם אחת.

פעם שנייה, אני מזכיר לך, אדוני, בעניין שווי השימוש. בדיון האחרון שהיה אנחנו אמרנו לרשות המסים שאם הם יגררו רגליים בעניין, אנחנו נשים הצעת חוק על השולחן.
היו"ר משה גפני
זכרתי ולכן אמרתי את העניין.

אנחנו נקרא את הצו.
שיר שפר
"צו תעריף המכס והפטורים ומס קנייה על טובין (הוראת שעה מס' 5), התשע"ג-2013 (תיקון), התשע"ה-2017.

בתוקף סמכותי לפי סעיפים 3 ו-5 לפקודת תעריף המכס והפטורים 1937, לפי סעיף 1 לחוק מסי מכס ובלו (שינוי תעריף), התש"ט-1949, ולפי סעיף 3 לחוק מס קנייה (טובין ושירותים), התשי"ב-1952, אני מצווה לאמור:

תיקון סעיף 1

1. בסעיף 1 לתו תעריף המכס והפטורים ומס קנייה על טובין (הוראת שעה מס' 5), התשע"ג-2013, במקום "ד יום י"ג בטבת התשע"ח (31 בדצמבר, 2017) יבוא "עד יום י"ז בתמוז, התשע"ח (30 ביוני, 2018)".
היו"ר משה גפני
מי בעד אישור הצו? ירים את ידו?

הצבעה

בעד – רוב

נגד – אין

נמנעים – אין

צו תעריף המכס והפטורים ומס קנייה על טובין (הוראת שעה מס' 5), התשע"ג-2013 (תיקון), התשע"ח-2017, אושר.
היו"ר משה גפני
הצו אושר לחצי שנה ואנחנו נקיים עד אז דיונים בעניין הזה. אם לא נספיק אז נדון על זה מחדש, על הצו עצמו.

אני מודה לכם, הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 12:10

קוד המקור של הנתונים