ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 25/12/2017

קליטת עלייה בקריית שמונה

פרוטוקול

 
ôøåèå÷åì ùì éùéáú åòãä

ôøåèå÷åì ùì éùéáú åòãä

àåîðéè÷

2018-01-01OMNITECH



הכנסת העשרים

מושב רביעי

פרוטוקול מס' 263

מישיבת ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות

יום שני, ז' בטבת התשע"ח (25 בדצמבר 2017), שעה 11:30
סדר היום
קליטת עלייה בקריית שמונה
נכחו
חברי הוועדה: אברהם נגוסה – היו"ר

מרדכי יוגב

קסניה סבטלובה
מוזמנים
אינסה ויניצקי - מנהלת מרחב גליל עליון, משרד העלייה והקליטה

גדי פולק - מנהל מחוז, משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים

רויטל דותן - ממונה על ארגון הלימודים, אגף קליטת תלמידים עולים, משרד החינוך

דיאנה ארליך - מדריכה מחוזית, אגף חינוך מבוגרים מחוז צפון, משרד החינוך

חיים גבאי - מחמ"ד מחוז צפון, משרד החינוך

ניסים מלכה - רב, ראש העיר קרית שמונה

אהובה סירוגין - יו"ר ועדת עליה וקליטה, קרית שמונה

תהל אלון - מנהלת לשכת ראש העיר, קרית שמונה

אשכול שוקרון - מנכ"ל עירית קרית שמונה

עפרה אילון - רכזת מרחב גליל מזרחי וגולן, הקרן לידידות

שמואל סלוטקי - נציג ארגון צהר
ייעוץ משפטי
מירב תורג'מן
מנהלת הוועדה
דנה גורדון שושני
רישום פרלמנטרי
עופרה ארגס - חבר תרגומים

קליטת עלייה בקריית שמונה
היו"ר אברהם נגוסה
שלום לכולם. שלום לכבוד ראש העיר קרית שמונה, לחברי חבר הכנסת מוטי יוגב חבר הוועדה, ונציגי המשרדים. אני שמח שאנחנו מקיימים את הדיון בנושא קליטת עליה בקרית שמונה. זה הנושא שנדון בו וכמובן נתייחס לעולים העולים מארצות שונות ובעיקר גם להמשך הגעתם של עולים מבני מנשה. אני מודה לך אדוני ראש העיר שהגעת. אנחנו רוצים לשמוע גם מראש העיר וגם מנציגי המשרדים בנושא קידום קליטת העלייה בקרית שמונה.

בשלב הזה לפני שאני פונה לראש העיר, האם חבר הכנסת מוטי יוגב אתה רוצה לומר דברים?
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
רק אפתח במשפט. אני ממש שמח שראש עירית קרית שמונה בא לכאן. לא נעסוק בלמה לפני כן או לא הצלחנו ליצור את הקשר הזה. אני אשמח לכל דבר שמתקדם בקרית שמונה, אנחנו גם משתדלים בדברים שונים. היינו ערים לכך שבקרית שמונה במשך זמן בני קהילת בני מנשה שנקלטים בעיר ולברכה, וכך גם בכל הצפון אדוני היושב ראש, הצפון קולט את בני מנשה דרך תהליך קצר שהם עוברים, כשלושה חודשים בכפר הנוער כפר חסידים, תהליך של גיור לחומרה ועברית ודברים נוספים, והם מתפזרים לקהילות שבהם העיריה וקהילה נוספת מוכנים יחד לקלוט אותם, תהליך מבורך בקרית שמונה.

היינו ערים לכך שהמגשר של הקהילה היא דוברת רוסית והיינו ערים לבעיות שונות. הדבר הזה הוא הדבר הראשון גם בתבחין שמשרד הקליטה העיד עליו מספר פעמים וגם בדברים אחרים, השפה היא ה דבר המרכזי. את זה ניסינו בדרכים שונות לשנות. אין צורך בוועדה אם דברים משתנים בשטח. ראינו שהדבר לא השתנה ולא השתנה, וכדי להבטיח שישתנה, הוועדה היא בעיני השליחות הציבורית אחרי שלא הצלחנו לעשות את הדברים בשטח ודברים לא השתנו.

במספר פעמים בחודש מרץ, אפריל ומאי בשנה שעברה אפילו חשנו שבמידה מסוימת לא דוברים איתנו אמת בלשון המעטה ועל כן, ואם אנחנו כבר פה ביחד, אני מקווה שהכל יהיה לטוב גם לעולים וגם לקריית שמונה ונשמע רק טובות.
היו"ר אברהם נגוסה
תודה. בבקשה אדוני ראש העיר.
ניסים מלכה
שלום לכולם, שלום ליושב ראש. אני שמח שמקיימים את הישיבה הזאת, זה חשוב מאוד. לא צריך להביא אותי לא דרך יושב ראש הכנסת ולא דרך אף אחד. פעמיים בשבוע אני נמצא בכנסת אז לא היה צורך בכל ההחלטות האלה, להביא את ראש העיר דרך יושב ראש הכנסת באיזה סעיף של חוק, זה מעליב ופוגע. אבל היות וזה מגמתי, אז אני רוצה לדבר על זה.
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
סליחה אדוני היושב ראש, אני מתפרץ. זה איננו מגמתי ואם ראש העיר ידבר על מגמתי, אז גם אני אשאל אותו למה המוקד הרפואי בקרית שמונה עדיין לא פועל ובקצרין שהתחלנו ביוזמה הרבה אחרי, הוא כבר פועל מזמן. אדוני ראש העיר, את ההשמצות עלי ראיתי בעיתונים של קרית שמונה. לא טרחתי לענות כי אני מכבד אותך. אז אם אתה תייחס לי מגמות, המגמה היחידה שלי שקרית שמונה תעלה ותצליח ושעולים בני מנשה יהיה להם מגשר דובר שפתם, זה בלבד ולא שום דבר אחר. אם אני אשמע עוד פעם אחת על מגמות, אז גם התקשורת תדע לספר עליך עוד כמה דברים, אני מקווה ואומר לך, רד מזה. אנחנו ביחד באים לסייע ולא באים לפגוע.
היו"ר אברהם נגוסה
אני מבקש.
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
לא, שמעתי פה מילה שלא הייתי מוכן לשמוע.
ניסים מלכה
לא נעים לשמוע את האמת, אבל מה לעשות. אתה יכול להגיד עלי מה שאתה רוצה, אני לא מוטרד מזה ולא מפחד מזה ולא שום דבר. ואם חדר מיון לא מתקדם, אתה אשם בזה. חלק מזה זה אתה אשם. בואו נמשיך.
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
תסלח לי, מדוע בחדר המיון מועסק ראש אגף הקליטה שלך יחד עם עוד קרוב משפחה. האם אתה רוצה שאני אפתח פה את כל התיקים של קרית שמונה? ולמה המגשרת דוברת רוסית כאשר צריך להיות מגשר דובר מנשה? האם אתה רוצה שאני אפתח את הכל או שאתה רוצה שנרד לגופו של עניין?
ניסים מלכה
אתה יכול לפתוח, אין לך כלום. אתה יכול לפתוח הכל.
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
אני מציע לך שנדבר לגופו של עניין, ספר לנו על כל מה שעושים טוב בקרית שמונה, ושלא תספר על דברים - - -
ניסים מלכה
אתה מדבר שטויות.
היו"ר אברהם נגוסה
אני מבקש, חבר הכנסת מוטי יוגב. אני מבקש ממך.
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
בסדר. שמעת את הפתיחה שלי אדוני היושב ראש, הייתה כולה לטוב וחיוביות. גם לא הגבתי להשמצות של ראש העיר.
היו"ר אברהם נגוסה
כבוד ראש העיר, אני רוצה להגיד לך, כל דבר זה מאחורינו. עכשיו בואו, אנחנו הולכים לדף חדש. בואו נתקדם קדימה.
ניסים מלכה
צודק. אנחנו נמצאים במקום, לא צריך לפתוח שום דף חדש, אנחנו כבר ממשיכים ומנהלים את העיר כמו שצריך ויודעים לקלוט עליה, זו לא הפעם הראשונה. אנחנו כבר קולטים כמה שנים עולים וקולטים אותם בצורה הכי טובה שיכולה להיות. אפשר לבדוק אותנו, אפשר לבוא ולראות. אני מדבר עם ראשי רשויות שקלטו את בני מנשה, אין כמו קליטה שנעשתה בקרית שמונה, אין דבר כזה. אני שומע עם איזה צרות הם מתמודדים וכשאנחנו את רוב הבעיות של כל העולים, אין עולה היום של בני מנשה שאין לו עבודה. אנחנו באופן אישי דאגנו, לקחנו את האנשים למקומות תעסוקה ולדאוג להם שתהיה להם עבודה. אנחנו באופן אישי מטפלים בהם אחד אחד. משפחות מאמצות את כל משפחות בני מנשה, מערכת החינוך נותנת להם את כל הכלים שצריך כדי שישתלבו באוכלוסייה.

קודם כל נאמר, אנחנו עבדנו לפי קריטריונים ומי שקבע את הקריטריונים עם כל הכבוד זה לא חבר הכנסת מוטי יוגב, זה משרד הקליטה. משרד הקליטה קבע קריטריונים ברורים מי צריך להיות המרכז ומי מנהל הפרויקט. פעלנו בדיוק לפי מה שכתוב. אחד לאחד. לא כתוב שם שצריך לדבר קוקית ולא ספרדית ולא צריך לדבר רוסית. לא כתוב בקריטריונים. אני מצטער מאוד, לכן עבדנו, מצאנו את האדם הכי מתאים שעומד בכל הקריטריונים.

בנוסף לזה העסקנו על חשבוננו אדם שעבד, דיבר קוקית ועבד איתם ביחד כדי שיוכל להיות מתורגמן, על חשבון עירית קריית שמונה. עירית קריית שמונה מימנה את הבחור שהיום התמנה להיות מנהל הפרויקט, אבל לפני כן הוא התמנה. מי שנמצא שם לא מדברת רוסית, היא מדברת עברית וניהלה אותם ולקחה אותם והובילה אותם לאן שצריך. אם תרצו ואפשרי נוכל להראות לכם פה סרטונים, תוכלו לראות איזו פעולה נעשתה עם הקליטה שלהם.

מהיום הראשון אף אחד לא בא אלי, לא מוטי יוגב ולא אף אחד להגיד לי 'אנחנו רוצים להביא קליטת עולים בני מנשה לקריית שמונה'. שיחת טלפון שקיבלתי מהרב חנוך שאמר לי 'תשמע, אנחנו רוצים לבדוק את האפשרות להביא משפחות בני מנשה לקריית שמונה'. אמרתי לו 'לפני שאתה מביא אני רוצה לשמוע מה זה. בוא נדבר'. נפגשנו, שבוע אחרי זה הוא הגיע אלי ונפגשנו והחלטנו שכן, אחרי ששמעתי את התהליך שהם עוברים גם בהודו וגם בארץ, אמרתי 'אני מוכן להתמסר להם' קראתי ליו"ר ועדת הקליטה שלנו – היא נמצאת פה - שעושה עבודה נפלאה בכל מה שקשור לנושא הקליטה. ישבנו איתו ביחד, שמענו את הדברים, אמרו בשלב ראשון שמי שינהל את זה תהיה עמותה שלהם עד שישתלבו, אנחנו נכנסנו לתוך ההשתלבות הזאת, כמו שאמרתי דאגנו למשפחות שיאמצו אותם, דאגנו לבחור שליווה אותם. הוא לא דובר קוקית, הוא מישיבת הסדר, כל הכבוד.

הוא לא מדבר קוקית, הוא זה שליווה אותם כשהם הגיעו לקריית שמונה, והיה מתאים. לא שמענו את חבר הכנסת מוטי יוגב שהוא מתנגד לזה, למה, כי הוא מישיבת ההסדר אז זה בסדר? אז אני הסכמתי איתו, אמרתי שהאיש הזה מתאים והוא עומד בקריטריונים, הוא צריך לנהל וזה לא משנה. עם כל זה, היה איתו מישהו מדבר קוקית, שהיה מתורגמן. עשינו את הדבר, אמרו שצריך ללכת למכרז אחרי שהעמותה עזבה. הלכנו למכרז, אנחנו בהתחלה חשבנו שהמכרז הוא על 100% משרה ופרסמנו מכרז ל-100% משרה. אחר כך התברר לנו בדיעבד שטעינו. ואין מה לעשות, כשהדברים לא כתובים ברור, טועים. קיבלנו מכתב ממנהלת המחוז של משרד הקליטה שאמרה 'אתם צריכים לשנות את המכרז'. היינו צריכים לפרסם מכרז נוסף, פרסמנו. הבחור שפנינו אליו מדבר קוקית, ביקשנו שישתתף במכרז. הוא השתתף במכרז וזכה והתחיל לעבוד. אז איפה הפשע פה? מה עשינו? הכל עשינו כמו שצריך.

הקהילה לא הייתה ללא מרכז אפילו יום אחד. אז לא יכול להיות דבר כזה. עירית קרית שמונה כפי שידוע לכם, היא מתמודדת עם בעיות קשות של תקציב, עם בעיות של תכנית הבראה, עם חשב מלווה. אבל ראיתי בכך חשיבות יותר מהכל, קליטת עולים, להביא אנשים ומשפחות כאלה, אני אוהב אותם ואני רוצה שהם יהיו בקרית שמונה ואני רוצה להביא עוד קבוצה נוספת, ואני הולך ועמל עכשיו, אני מתכוון לנסוע לצרפת להביא עולים, אני נוסע עוד מעט לרוסיה להביא עולים, אני רוצה שיבואו עולים לקריית שמונה. אנחנו רוצים אותם במנות קטנות. בשנות התשעים קיבלנו 4,000 עולים בבת אחת, גם שם הצלחנו להתגבר ולקלוט אותם, אבל הפעם אמרנו שנעשה קליטה בקבוצות-קבוצות כדי שנוכל להכניס אותם לתוך המערכת קודם כל, הם ישתלבו ואחר כך הם ידעו לקלוט אחרים שיגיעו. אז הם יהיו הקולטים שיבואו ויקלטו אחרים. עשינו את כל העבודה כמו שצריך.

מוטי יוגב לא היה איתנו, הוא לא ראה את כל התהליך הזה, הוא לא ראה מה שאנחנו עושים, הוא לא התעניין. אני עדכנתי אותו בכתב ואחרי שעדכנתי אותו בכתב הוא קורא לי שצריך ללכת למשטרה 'להתלונן נגדכם על מה שאתם עושים'. זו התשובה שקיבלתי בסוף. כל העדכונים שהוא מקבל, הוא מקבל מאיזה עיתונאי ממקור ראשון שהוא מעדכן אותו כל הזמן בשקרים ודברים לא נכונים, שחבר הכנסת מוטי יוגב לצערי הרב "אוכל" אותם. אנחנו היינו בידידות טובה, עבדנו ביחד ועשינו שיתופי פעולה ביחד. אז לא יכול להיות שפתאום דבר כזה, ויש לי הרבה מה לומר על כך, אבל אני לא רוצה לומר את זה עכשיו. יש לי הרבה מה להגיד מה המניע לכל ההשתלחות הזאת של חבר הכנסת מוטי יוגב. אני יודע, אני יכול לומר אבל אני לא אומר את זה פה.
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
אדוני היושב ראש, אם ראש העיר רוצה לחזור להשמצות, התלונה עליו במשטרה תהיה היום. יש לך ברירה, אדוני היושב ראש.
ניסים מלכה
אתה יכול להזמין משטרה. אתה לא מפחיד אותי.
היו"ר אברהם נגוסה
אדוני ראש העיר, יש לנו נושא. הנושא הוגדר לפני הדיון. אני מבקש - - -
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
אם ראש העיר בורח מהנושא אנחנו נדאג להבריח אותו לאן שצריך. אני בעדך ואני בעד קרית שמונה ואני בעד העולים מקרית שמונה ושום נושא אחר לא הטריד אותי.
ניסים מלכה
תפסיק לאיים, אתה כל הזמן מאיים. אתה לא מדגדג לי בכלום.
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
צורת הדיבור שלך לא ראויה ורק מסבירה שלא נהגת - - - שום עיתונאי לא עדכן אותי. אני חי את קרית שמונה.
היו"ר אברהם נגוסה
אני מבקש לחזור לנושא.
ניסים מלכה
אני בנושא. אני מדבר על הנושא ואומר שאנחנו קלטנו את בני מנשה, עובדים איתם יפה מאוד. המרכז מדבר קוקית, יש לו גם מרכזת, אותה מרכזת ממשיכה לעבוד במימון שלנו, של עירית קרית שמונה, ואנחנו ממשיכים לתת את כל מה שצריך כדי שהעולים האלה ישתלבו וכבר משתלבים בתוך העיר, גם בפעילות חברתית אחרי הצהריים במועדונים של העיר, גם בתעסוקה, גם בבתי הספר, בכל תחום הם נמצאים ואנחנו יכולים ומסוגלים להמשיך לקלוט את העלייה.
היו"ר אברהם נגוסה
תודה. הוא אמר שיש מגשר דובר קוקית מבני מנשה.
קריאה
זה לא מגשר זה פרויקטור.
היו"ר אברהם נגוסה
אדוני מנכ"ל העיריה, תפרט לנו בבקשה.
אשכול שוקרון
שלום. המגשר זכה במכרז בתחילת אוגוסט ונכנס לעבודה משהו כמו שבועיים-שלושה אחרי זה, אחרי חפיפה. יהודה שהוא דובר השפה הקוקית, ודרך אגב הוא מלווה אותם מתחילת הדרך. לא הצנחנו אותו מחוץ לעיר. הוא תמיד היה מלווה בתפקידים כאלה ואחרים, פעם דרך העמותה, פעם דרך 'תקוותנו' ובאוגוסט הוא בעצם נקלט כעובד עירייה, עד סוף שנה כרגע כי התקציב של הקול הקורא הוא - - -
מרב תורג'מן
במשרה מלאה?
אשכול שוקרון
אני אסביר. הוא נמצא ב-50% משרה עד סוף השנה.
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
בכמה אחוזים הועסקה דוברת הרוסית לפני כן?
אשכול שוקרון
אותו דבר.
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
50%?
אשכול שוקרון
כן.
קריאה
אל תגיד 'דוברת רוסית' בבקשה. זה לא נכון.
קריאה
אני לא מקבלת - - - אתה כל פעם אומר 'דוברת רוסית'. אתה לא חושב שזה פוגע?
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
אנשי קרית שמונה שמשתפים פעולה עם - - - זאת שצועקת. היא לא תהיה פה אם היא תצעק.
היו"ר אברהם נגוסה
אני רוצה להגיד. חבר הכנסת מוטי יוגב מתכוון, כי המטרה פה שיהיה קשר עם העולים החדשים ולכן חשובה שפת האם, ההנגשה בשפת האם של העולים היא יתרון כדי לעזור להם. זו הכוונה.
קריאה
אבל בערים אחרות אין דוברי קוקית. למה אנחנו לא טובים?
היו"ר אברהם נגוסה
אני רוצה שתביני. אנחנו כחברי כנסת, אני בוועדה זו במיוחד - - -
אהובה סירוגין
אני יושבת ראש ועדת עליה וקליטה בקרית שמונה. אף פעם לא ראיתי את מוטי יוגב.
היו"ר אברהם נגוסה
לא, אני רוצה לומר לך את הנהלים. יש לך זכות להביע דעתך, הזמנו אותך ואת כאן תביעי את דעתך בתורך, אבל את לא יכולה להיכנס באמצע דיבור של חבר כנסת. לחברי כנסת יש פריבילגיה שהם יכולים להיכנס ולהעיר במהלך הדיבור אבל למוזמנים אין להם את הזכות הזאת. זה הנוהל, הוא לא נקבע על ידי.

דבר שני, כשאומרים 'דוברת רוסית' זה לא משהו נגד.
אהובה סירוגין
אני מבקשת שהוא לא יגיד יותר ככה. מבקשת מאוד כי אני נפגעת. הוא צריך להגיד 'לא דוברי קוקית'. 'היא דוברת עברית אבל לא דוברת קוקית'. כי 'דוברת רוסית', מה, זה חסרון? אדם שדובר רוסית - - -
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
אני אפילו לא אתנצל בפנייך משום שזה לא חסרון. משום שגם הסבא והסבתא שלי באו מרוסיה והם דוברי רוסית. זה לא חסרון, זה יתרון.
אהובה סירוגין
- - - אז מה? אני מבקשת ממך - - -
היו"ר אברהם נגוסה
את לא בזכות הדיבור.
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
את עוד מעט תצאי מפה כי את אולי זו שאשמה בכך שלא מילאת את חובתך ולא מינית דובר השפה שלהם ולא קלטת אותם כנכון ואולי חרגת מסמכותך, ואולי גם עשית דברים שהם לא בסדר.
אהובה סירוגין
אתה עבדת שם?
היו"ר אברהם נגוסה
סליחה, גברת, עם עוד פעם תכנסי לדברים אני אוציא אותך מהדיון. אני רוצה שהמנכ"ל ימשיך.
אשכול שוקרון
אני אמשיך. כמו שאמרתי באוגוסט יצאנו למכרז וקלטנו את יהודה כעובד עירייה בחצי משרה עד סוף שנה. באותם התנאים שעבדה גברת אירנה לפניו, ללא שום שינוי. אני רוצה לציין שלאורך כל הדרך יהודה היה צמוד לקהילה כמתורגמן והיום שניהם עובדים. יהודה עובד כפרויקטור מטעם העיריה ואירנה עובדת כפרויקטורית נוספת מטעם 'תקוותנו' כך שלמעשה במבחן המציאות, שזה בעיני הכי חשוב, אי אפשר להגיד שיש הזנחה או ליווי לא נכון או קליטה לא נכונה. במבחן המציאות, החברים הנפלאים האלה נקלטו, בעיני לפחות, בצורה מדהימה. דיבר על זה ראש העיר, גם תעסוקה, גם ליווי, גם משפחות שתומכות. דרך אגב, כל הגורמים בעירייה שותפים לזה. כולם כולל כולם, ואני חושב שזה מה שחשוב לצורך הדיון כאן.

דבר אחרון שאני רוצה להגיד, בעיני הנושא התמוה שאני חושב שאולי הוא חולל את הסערה זה שיש ערים נוספות במרחב שלנו שגם קלטו את בני מנשה, והמגשר לא היה דובר השפה הקוקית ולא קרה עם זה כלום. לצורך העניין, זה לא הגיע לדיון כאן. השאלה ששאלנו את עצמנו, ואולי דרך זה נוצרו כל מיני חילוקי דעות, למה דווקא קרית שמונה, ראש העיר צריך להינזף במכתב חמור, להגיע דרך יושב ראש הכנסת, כשיש ערים כמו עכו אם אתם רוצים, כמו בית שאן לדעתי, מעלות. אני לא ראיתי את ראש עירית מעלות כאן מסביר למה המגשר לא דובר השפה הקוקית, ואני חושב שכאן אולי יש פער שעליו צריך היה לתת את הדעת. כי במבחן המציאות, החבר'ה הנפלאים הללו נקלטו פיקס.
היו"ר אברהם נגוסה
אנחנו פה במקום הזה דנו הרבה ואנחנו גם קיבלנו החלטות וקוראים למשרדי הממשלה להנגשת שפת האם של העולים, זה מאוד חשוב כי לעולים יותר קל לעשות את הקשר וההתקדמות בשפה שלהם. בנוסף יש גם את העניין של הבנה מנטלית והבנה תרבותית. גם אני הייתי עולה חדש וגם הייתי פעיל בקליטת עליה, אני מכיר את המשמעות כשעולים חדשים מקבלים את השירות בשפתם וזה מאוד חשוב. לכן כל מטרתנו היא כמה שאפשר לעודד ולדרוש מהרשויות המקומיות וממשרדי הממשלה הנגשת שפת האם של העולים שחשובה לנו. גם להוציא חוברות עם הסברים, שהעולים ידעו את זכויותיהם וחובותיהם לכן, המוטיבציה היא הכיוון. אתה אומר לי שלא נעשה ברשויות מקומיות אחרות, יכול להיות. אני לא אומר שיש פתרון בכל מקום, אתה צודק. אבל איפה שאפשר, וגם כמות העולים קובעת לעניין.

אנחנו מבקשים מנציגת משרד הקליטה שתסביר לנו. משרד הקליטה נותן תקציב לצורך הזה, כדי שיהיו רפרנטים או מגשרים ואנחנו מעודדים גם את משרד החינוך שיהיו להם מגשרים בשפת העולים. לכן אל תראו את הדבר הזה כדבר שלילי או שמכוון על איזה שהוא רקע אישי או אידיאולוגי, אינני יודע ואיני רוצה להיכנס לזה. אבל אני רוצה שכולנו נסתכל במובן החיובי לטובת העולים. אין ויכוח על כך שצריך זאת.

אמרת לנו שהפרויקטור או המגשר, יש לו 50% משרה. זה מטעם העיריה או משרד הקליטה?
אשכול שוקרון
זה כסף שקיבלנו דרך קול קורא שמילאנו שהוא מגיע כל הזמן לשנה, והוא נקלט כעובד עירייה. הכסף מוזרם לרשות, כ-100,000 שקלים. חלק הולך לפעילות וחלק הולך לשכר. זה לא הרבה כסף, ואי אפשר את כל הכסף להשקיע רק בפעילות או רק בשכר, ולכן משהו כמו 66% הולך לשכר ויתרת הכסף לפעילות, שהיא לא פחות חשובה. לכן זה יוצא 50% משרה. אותו יהודה עובד ב-50% משרה נוספים.
היו"ר אברהם נגוסה
במה הוא עובד?
אשכול שוקרון
הוא עובד ב-50% דרך 'תקוותנו'.
היו"ר אברהם נגוסה
גם עם העולים?
אשכול שוקרון
עם העולים, הוא מלווה את החוגים. חבל שאי אפשר להציג פה את הדברים, אבל קורים דברים נפלאים ואנחנו מתנהלים רק על פי הקול הקורא.
היו"ר אברהם נגוסה
מה שמעניין אותי שהעולים מקבלים את השירות ב-100%.
אשכול שוקרון
מקבלים 100%.
ניסים מלכה
הוא עובד 50% בשכר ללוות את הקהילה, והוא גם מלמד, מעביר חוגים אחר הצהריים במרכז הקהילתי שלנו, ב'תקוותנו', בעוד 50% שממומן לו למרכז הקהילתי. אז הוא עובד משרה מלאה איתם. הוא רק איתם, ב-100%.
היו"ר אברהם נגוסה
רק המשכורת באה משני מקומות.
אשכול שוקרון
כן. חשוב להגיד, והיושב ראש, אתה דיברת על זה. אנחנו מתנהלים אך ורק על בסיס הקול קורא וההנחיות, זו חוברת כזו, של משרד הקליטה. יש תנאים לקבל את הכסף. אנחנו מדווחים, כל דבר קטן מדווח. דרך אגב, אחד הפערים שחשוב להבין שאותו פרויקטור צריך לשבת כל חודש ולדווח דיווחים שמי שלא דובר את השפה העברית ולא קורא את השפה העברית על בוריה, אין סיכוי שהוא יצליח לדווח את כל הבירוקרטיה הנדרשת, ולכן מצאנו פתרונות. אבל בסוף, למגשר יש מספר תפקידים מעבר ללתרגם את השפה או להבין את המנטליות, יש גם כל מיני נושאים בירוקרטיים שקשה להם מאוד לעשות אותם. אנחנו מצאנו לזה – לא אני, אהובה – וייאמר לזכותה, היא מצאה לזה פתרון. ואנחנו מדווחים ומקבלים כסף כמו שצריך.
היו"ר אברהם נגוסה
אנחנו נשמע גם את משרד הקליטה בעניין זה איך הם פועלים ברשויות מקומיות אחרות.
ניסים מלכה
הרשות נותנת 10% מצ'ינג.
היו"ר אברהם נגוסה
אוקיי. מאוד חשוב ואני שוב מדגיש, ועדת העלייה והקליטה קוראת לכל ראשי הערים להעסיק רכזים דוברי השפה הרלבנטית לעולים החדשים. מגשרים או פרויקטורים. זה מה שאנחנו קוראים לכולם.

הצטרפה אלינו חברת הכנסת קסניה סבטלובה חברת הוועדה.
מרב תורג'מן
לפני שנציגת משרד העלייה והקליטה מגיבה, אני אשמח לדעת האם יש התייחסות לנושא השפה בהנחיות שלכם לרשויות המקומיות?
אינסה ויניצקי
אני מנהלת מרחב גליל עליון במשרד העלייה והקליטה. אני אגיד את זה בהמשך. אני רוצה להגיד, לפי המבטא שלי, הגעתי בשנות התשעים ומנקלטת הפכתי להיות קולטת. אני תושבת קרית שמונה משנת 1991. להגיד שבעיר קרית שמונה קולטים עליה לא טוב, אז קלטו כנראה אותי לא טוב, אבל הגעתי לאן שאני הגעתי. אני חיה שם, אני רואה את העולים משנת 1993 שאני עובדת במשרד הקליטה, התחלתי בתור רכזת ועברתי להיות מנהלת מרחב. אני מכירה עוד כמה רשויות ואני לא יכולה להתלונן על עירית קרית שמונה. יש פלוסים ויש מינוסים. אני אוהבת את העיר, אני אוהבת את מי שעובד בראשה, ואני חושבת ש-3,500 עולים שמתגוררים נכון להיום משנות התשעים בקרית שמונה, זה אומר דרשני. כולנו עובדים, כולנו בנינו בית, כולנו מגדלים ילדים וכבר נכדים. אוהבים את העיר, עיר שנמצאת בגבול, ואני גאה להיות תושבת קרית שמונה.

ולענייננו, אנחנו כל שנה מוציאים נוהל קליטה בקהילה בעבודה עם הרשויות ועם המוסדות והעמותות, לטובת קליטת העולים בארץ ויוצאים עם קול קורא. אנחנו יצאנו ל-2018, השנה הראשונה שכבר הייתה לנו ועדת תמיכות במחוז חיפה והצפון, שדנו על תכניות ל-2018. בקול הקורא יש קריטריונים משלו. לבני מנשה, על פי מספר העולים שנקלטו בעיר נותנים את התקציב לקריית שמונה, על פי הקריטריונים של מספר העולים שנמצאים מחודש אוקטובר שנת 2015, 124 נפשות נכון להיום.

יש 100,000 שקל לשנה. החלוקה שכתובה שם בנוהל זה 70-30. זה לא יותר מ-70% לשכר. עוד פעם, יש לנו צוות היגוי בעירית קרית שמונה ואנחנו מחליטים בצוות ההיגוי כמה כסף יהיה לפעילות וכמה כסף יהיה לשכר. אי אפשר את כל ה-70% מה-100,000 לתת לשכר כי לא תהיה פעילות. אז אנחנו מחלקים את זה לפי דעתנו, לפי האוכלוסייה והכלים שיש ברשותנו ואחוז המשרה הוא לפי ההחלטה של צוות ההיגוי, וזה בוודאי נכנס למרכבה. במרכבה הכל שקוף, כל אחד כולל אותך, אדוני חבר הכנסת, יכול להיכנס למרכבה ולראות את כל התכניות גם משנה שעברה וגם בשנה הזאת.

חשוב לי לציין שאני אחראית על כמה ישובים במרחב גליל עליון ונקלטו בני מנשה בעכו, מעלות, צפת וקריית שמונה. בישובים שאני אחראית עליהם, רק אדם אחד, פרויקטור אחד דובר קוקית, והוא בצפת. במעלות היא לא דוברת קוקית, היא דוברת עברית ואנגלית. על פי המכרז. הכל נעשה על פי המכרז.
היו"ר אברהם נגוסה
למה לא בקול קורא?
אינסה ויניצקי
בקול קורא כתוב כך: אם אין בעיר מסוימת דובר קוקית או לא מגיש למכרז את מועמדותו, העיריה יכולה לבקש ממשרד הקליטה לפתוח את זה לכל האוכלוסייה.
היו"ר אברהם נגוסה
אם אין מועמדים.
מרב תורג'מן
זה מה שקרה במכרזים האחרונים? לא היה מועמד ראוי או לא הגיש מועמד דובר קוקית?
אינסה ויניצקי
גם בעכו וגם במעלות. כן.
היו"ר אברהם נגוסה
בקרית שמונה?
אינסה ויניצקי
בקרית שמונה הוא לא ניגש בגלל שהוא היה, בזמן שהעירייה פרסמה את המכרז, הוא היה עובד עמותה. בנוהל היה כתוב שהוא לא יכול לעבוד בעמותה. דרך העמותה שבי ישראל. בגלל זה הוא לא ניגש.
היו"ר אברהם נגוסה
אבל עכשיו אנחנו מבינים ש-50% דרך עמותה ו-50% דרך העיריה. אז איך זה?
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
ב'תקוותנו' העיריה מממנת?
אינסה ויניצקי
לא בעמותה. שניה. בוא נדייק.
היו"ר אברהם נגוסה
תדייקי לנו. כי את אמרת מצד אחד מי שעובד בעמותה לא יכול להתמודד, ועכשיו קיבלנו דיווח שהוא מקבל 50% מהעמותה 'תקוותנו'. תבהירי לנו.
אינסה ויניצקי
תקוותנו זה מרכז קהילתי. זה לא עמותת שבי ישראל.
היו"ר אברהם נגוסה
זה לא עמותה?
ניסים מלכה
לא. זה מרכז קהילתי.
היו"ר אברהם נגוסה
אז תקוותנו זה חלק מהעירייה?
אינסה ויניצקי
זה לא חלק מהעירייה.
היו"ר אברהם נגוסה
זה עמותה או לא עמותה?
אינסה ויניצקי
זה לא שבי ישראל. זה עמותה לא שבי ישראל. זה ההבדל.
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
אז מה ההבדל, תסלחי לי? אדוני היושב ראש - - -
היו"ר אברהם נגוסה
שבי ישראל זו עמותה שלא קשורה לעירייה. את זה הבנתי. אבל עכשיו 50% שהוא מקבל מהעירייה, 50% מתקוותנו. אני רוצה להבין האם תקוותנו היא חלק מהעירייה או משרד הקליטה או עמותה?
אינסה ויניצקי
תשאל את מנכ"ל העיריה.
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
אדוני היושב ראש, יש פה כמה דברים לא מדויקים בלשון המעטה. פה ישב מנכ"ל משרד העלייה והקליטה ואחרי זה גם מנהלת המחוז ואמרו שהתבחין הראשון, וכך גם בכתב ויש לי את זה, שהתבחין הראשון למגשר, פרויקטור לקליטת יהודי אתיופיה הוא דובר אמהרית, לקליטות יוצאי צרפת הוא דובר צרפתית, לקליטת יהודים מארצות הברית, נפש בנפש, דובר אנגלית. ולקליטת בני מנשה את שפתם, קוקית ומזית, האמיני לי לא ידעתי מה זה קוקית מה זה מזית, עד שנכנסתי לסוגיה הזאת לפני שנה בדיוק נכון להיום. כך הם הצהירו. כך שאת, כמנהלת מרחב, ואני מכבד אותך, לא יכולה לומר שונה ממנכ"ל משרד העלייה והקליטה ומנהלת המחוז שלך שהצהירה שהתבחין הראשון הוא דובר השפה. זה הגישור הראשון. כי כשילד לא נקלט בכיתה א' וילדה בגן או לקופת חולים, אז הצרות מתגלגלות והולכות ונופלות או על הקהילה הקולטת, או שהם עוברים לרווחה. זו הנקודה הראשונה בקליטת עליה.

אינני יודע כמה עולים במדויק יש, היה לי מספר יותר גדול, יותר קטן, אתם יודעים טוב ממני אם זה 124 או 230 בקהילת בני מנשה של קרית שמונה. גם זה מספר. אבל שוב, את כאחראית על הדבר, ושוב – כרצף, הדבר הראשון, התבחין הראשון שנאמר עליו הוא דובר השפה. מי שפנה אלי, בשביל שראש העיר יידע, זה אותו חנוך משבי ישראל. הוא היה זה שפנה ובא לפה, כשהיה פה דיון ולא אף אחד אחר. לאחר מכן גם מתוך העיר אנשים שמטפלים בקהילה, ואני אומר את זה גם לך ידידי ראש העיר, אנשים שמטפלים בקהילה אמרו 'נוצרים לנו פה פערים' הם לא מצליחים לטפל בבעיות שלהם ואנחנו מקבלים - - -
ניסים מלכה
הם בדקו? עשו בדיקות?
אהובה סירוגין
מי אמר?
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
אני לא שואל אותך ולא מדבר אלייך, אדוני היושב ראש, אתה יכול להוציא את הגברת הזאת? אני מבקש להעיר לה פעם ראשונה ושניה. היא גם חצופה, ואני גם חושב שאם היה צריך לחקור מישהו במשטרה, זו אותה.
אינסה ויניצקי
אני עוד לא סיימתי.
היו"ר אברהם נגוסה
אני יודע. אבל חבר הכנסת שואל שאלה.
אינסה ויניצקי
הוא גם שואל וגם עונה.
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
יכול להיות שראש העיר לא יודע, אבל היא בוודאי מינתה את מי שלא ראוי.
היו"ר אברהם נגוסה
גברת אהובה, אני מבקש ממך. אני לא רוצה להוציא אותך. אמרתי לך שניתן לך לדבר. שמענו את המנכ"ל, אנחנו עכשיו שומעים את נציגת משרד הקליטה. אנחנו חברי הכנסת שואלים, אנחנו לא מחפשים אשמים אלא רוצים לראות איפה האמת ואיפה אנחנו יכולים לקדם ביחד איתכם, זה כל העניין. לכן אני מבקש שתחכי בסבלנות לתורך כשיגיע. את כיושבת ראש ועדת עליה וקליטה בעירייה, ניתן לך את זכות הדיבור.
ניסים מלכה
אדוני היושב ראש, לפני שתמשיך, אינה תסביר על 'תקוותנו' שאלו פה שאלה מה הקשר של תקוותנו לרשות המקומית.
היו"ר אברהם נגוסה
אני רוצה לדעת אם זו עמותה או לא.
ניסים מלכה
יש לנו שני מרכזים קהילתיים בקרית שמונה. יש מרכז קהילתי של חברת המתנ"סים ויש מרכז קהילתי שזה מרכז תקוותנו. אלה שני המרכזים יושבים בבניינים של קרית שמונה. הם קיבלו כנותני שירות חברתי לקריית שמונה. עירית קרית שמונה אין לה פעילות חברתית אחר הצהריים, היא מתעסקת רק בחינוך הפורמלי. כל הנושא של החינוך הבלתי פורמלי מועבר למרכזים הקהילתיים. לכן מרכז תקוותנו עושה את זה. יש גם פעילויות שאנחנו ממנים אותן, זאת אומרת שאנחנו מעבירים כסף לתקוותנו כדי שהם יוכלו לבצע אותה, כמו שאנחנו מעבירים כסף למתנ"סים כדי שיעשו פעילויות נוספות שהרשות מבקשת אותן, אז אנחנו מממנים אותם. כי הם המקצועיים, הם אלה שיודעים לעשות את העבודה ולא בתוך העיריה. לכן אלה המרכזים שיש לנו בעיר.
היו"ר אברהם נגוסה
הבנתי. זה אחד המרכזים של העיריה. אוקיי. תמשיכי בבקשה.
אינסה ויניצקי
אני רוצה לציין שכל העולים בני מנשה עובדים. אין עולה חדש אחד, היינו לפני כמה ימים במסיבת חנוכה עם מחזיקת תיק הקליטה וראש העיר, וראש העיר שאל את העולים שישבו באולם 'מישהו רוצה לעבוד, מישהו לא עובד, תרימו יד' אף אחד לא הרים יד. אין עולה חדש מבני מנשה שרוצה לעבוד ולא עובד. פשוט לא קיים דבר כזה. וזה בזכות גם העיריה וגם מחזיקת תיק הקליטה. היא נסעה ברכב שלה ביחד עם הפרויקטורית שהייתה קודם, ברכב שלה, כי ליהודה אין רכב ואין גם רישיון נהיגה, נסעו למפעלים. עשינו גם יריד תעסוקה שבזכותו הזמינו ללשכת העבודה בקרית שמונה את המעסיקים שמסביב בקיבוצים ובתוך קרית שמונה, וראש העיר היה נוכח שם. שם מילאו את השאלונים, שם יצרו קשר ישיר עם בני מנשה שעוד לא הספיקו לסיים את אולפן א'.

אני בעד דובר קוקית, אין לי שום בעיה עם זה. אם אתה יכול לספר לי איך נקלטים אז אני יכולה לספר לך איך אני נקלטתי. אני עברתי את הקליטה על בשרי. אף אחד מאלה שיושבים פה לא יכול לספר לי איך עושים את זה, ובאיזו שפה יותר טוב לעשות. אבל אחרי שנתיים שהעולים נמצאים בעיר להגיד שהם לא נקלטו טוב, אין לזה הוכחות.
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
אינה, שאלה לי אליך. איש לא אמר שהם לא נקלטו טוב ולכן כל ההשמצות שנשמעות פה, גם ממך כנציגת משרד הקליטה, אינן ראויות. אנחנו דיברנו על המגשר נטו, זה הסיפור. עכשיו אני שואל אותך, האם נקלטו בקרית שמונה בשנים האחרונות עולים מארצות אחרות?
אינסה ויניצקי
כן. אתה רוצה מספרים?
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
כן.
אינסה ויניצקי
בבקשה. משנת 2002 עד 2017 הגיעו לקריית שמונה - - -
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
לא, דברי איתי על השלוש שנים האחרונות.
היו"ר אברהם נגוסה
בסדר. עד 2017.
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
לא מ-2002.
אינסה ויניצקי
תיקח 2007 עד 2017 הגיעו 344 נפשות, 179 נפשות.
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
344 נפשות. משנת 2007. אני שואל עכשיו על השלוש, ארבע, חמש שנים האחרונות.
אינסה ויניצקי
לא לקחתי את המספרים, אני לא יכולה לזרוק לך ככה.
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
כי תשובה שקיבלנו גם בכתב מהעירייה, ויודעת פה הוועדה, או בעל פה, היא שהמגשר שניתן על ידי מי שמינתה אותו, משום שיש עוד עולים שעלו בשנים האחרונות מארצות אחרות. זו הייתה תשובה רשמית שנתקבלה פה. רוצה לומר, היא איננה תשובה מדויקת. כאשר לי אומרים נתונים שאינם מדויקים ואני מצטער על זה שאת מצטרפת להגנה על כך שמגשר לבני מנשה לא יהיה דובר שפתם, משום שהיה במקום דובר שפה ומשום שפה מנכ"ל משרד העלייה והקליטה אמר שזה התבחין הראשוני שצריך, ואם זה כך אז נא לפעול בהתאם למה שצריך. אני לא אספר לך איך קולטים כי את עוסקת בזה יום יום ואת עושה את זה בטח טוב ממני, ואין לי שום טענה על מה שאת עושה. אבל יחד עם זאת אני סבור שמגשר לעליה צריך להיות דובר שפתם. אני גם יודע שאני מאוד רוצה לעזור לעולי צרפת, ויש לי קושי בשפה ואני פחות מצליח. וגמגמנו עם שניים, אני באנגלית, הוא לא ידע ולא הצלחנו. אני באנגלית מגומגמת לא יכולתי לעזור לו. הרי זה דברים ברורים ופשוטים.

תאמיני לי אני אוהב את קרית שמונה, ואוהב אותה מאוד, והלוואי וחלק מילדיי היו נשארים שם, רבים מהם עברו שם בלימודים גם במתמיד בשלף וגם בישיבת הסדר וגם שניים בתל חי, ואוהב את העיר הזאת מאוד, ואומר הלוואי וילדיי היו נשארים בה, ורוצה בטובתה. כל הסיפור היה מאוד ממוקד ומאוד דורש את היושר ואת האמת של הנתונים ולא את הסיפורים. כשהוא עבר לנקודות של חוסר יושר, אז זה הקפיץ אותנו כאן ויש יותר מדי נקודות של חוסר יושר שעלו לאורך הדרך, אנחנו כבר שנה מתאמצים ומי שהפעיל אותנו זה שבי ישראל. אותו חנוך שפנה אליכם, אמר 'יש שם בנאדם, אני לא מכיר את הבנאדם הזה, יודע את שמו הפרטי, לא יודע אפילו איך קוראים לו בשם משפחה, יודע שזה יהודה. ויהודה גם הוא – אינני יודע ועל זה אני לא בא בביקורת – החלטתם להעסיק אותו ב-60% ולא ב-70%, על זה אינני יודע כי אני מבין שיש פה נתונים לכאן ולכאן. מחייכת זו שלידך ואלה נתוני האמת, אולי גם על זה היא רוצה לכפור. הוא מועסק ב-60% לא ב-70%, האם זה נכון או לא נכון, אני רק יכול לשאול שאלה.
אינסה ויניצקי
רגע, 70% דיברנו שהחלוקה צריכה להיות של עד 70%, לא יותר, שכר. 30,000 שקל. אנחנו מדברים על 100,000 שקל. לפחות לפעילות. אבל ההחלטה של צוות ההיגוי הייתה אחרת.
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
סבבה. האם הגברת הקודמת הועסקה ביותר?
אשכול שוקרון
אותו דבר.
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
הועסקה באותם אחוזים? מצוין.
אינסה ויניצקי
אבל נכון לעכשיו אנחנו מדברים שמחודש אוגוסט מועסק יהודה, על ידו עובדת - - -
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
סליחה, גם בזה את לא מדייקת כי הוא מועסק רק מאוקטובר. אז אפילו לא יודעים את הפרטים בתור אחראית אזורית. אז אנא מכן, את אומרת דברים שאינם נכונים.
אינסה ויניצקי
אבל אני לא מעסיקה שלו.
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
את מדווחת פה על טווחים לא נכונים. באוגוסט היה מכרז שני אחרי שמכרז ראשון נפסל. בתוך המכרז הזה, למרות שנאמר שהתבחין הוא שפה, בכוח ניסו להכניס גם את הקודמת, כאשר נאמר לנו פה שהמכרז הוא שפה, בכוח הכנסתם גם אם זו שדוברת דווקא רוסית. כאשר כך דברים נעשים, הם לא נעשים נכון.
אינסה ויניצקי
דוברת עברית. קודם כל היא דוברת עברית.
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
דוברת עברית. אני מדבר באבחון המקצועי לצורך עזרה לעולים.
אינסה ויניצקי
אוקיי. היא לא דוברת קוקית.
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
היא לא דוברת קוקית ומזית. אני מקבל את ההערה הזאת לגמרי. היא איננה דוברת קוקית ומזית. הוא לא מועסק מאוגוסט, אז גם את בתור אחראית אזורית מוטב היה לך שכמנהלת אזורית תדייקי בפרטים. פה אני שואל אותך עכשיו שאלה, האם ל-2018 יש קול קורא של קרית שמונה שיאפשר את המשך העסקתו של יהודה?
אינסה ויניצקי
בוודאי. המשך העסקתו - - -
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
אני גם אשמח שקרית שמונה תמשיך ותקלוט בני מנשה. אני שואל.
אינסה ויניצקי
אני לא המעסיקה שלו.
אינסה ויניצקי
אבל את צריכה לאשר את זה.
ניסים מלכה
אין קול קורא.
אינסה ויניצקי
אנחנו נאשר דו"חות. בגלל זה אני לא מדייקת אם מאוגוסט או מספטמבר. כשאני אקבל את הדו"חות של עירית קרית שמונה - - -
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
האם את פעם פגשת, ראיינת את יהודה בעת האחרונה, שאלת מה מצבו?
אינסה ויניצקי
אני לא ראיינתי, לפני יומיים עמדתי לידו על הבמה מול קהילת בני מנשה.
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
אז את אפילו לא יודעת ממתי הוא מועסק, ממתי יש לו תלוש שכר.
אינסה ויניצקי
מה אני צריכה לדעת?
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
כי את אחראית עליו.
אינסה ויניצקי
אני אומרת לך שאני לא המעסיקה שלו. כשאני אקבל את הדיווח אני אאשר או לא אאשר.
היו"ר אברהם נגוסה
בסדר. את סיכמת?
אינסה ויניצקי
אני חושבת שכן. תודה.
היו"ר אברהם נגוסה
תודה. לשאלות האלה תענה אהובה, יושבת ראש ועדת עליה וקליטה בעירית קרית שמונה.
אהובה סירוגין
שלום לכולם. בכל הבלגן אני אשמה. נפגשתי עם הרב חנוך בחדר טיפולים. היה לי סרטן סוג 4, כל אחד מתבייש לדבר על זה, ראש העיר מגן עלי, המנכ"ל מגן עלי, כולם שותקים אבל פעמיים לא הגעתי לוועדה, כי נאלצתי ללכת לרופא.
קסניה סבטלובה (המחנה הציוני)
קודם כל רפואה שלמה.
אהובה סירוגין
היום אני יכולה להראות לכולם שביטלתי לבעלי ביקור אצל כירורג כי הוא גם הסתבך עם מחלה. נפגשתי עם רם חנוך וחשבתי שזה מצווה שאני אקח את העולים החדשים ולא היה משנה איזה. פניתי לאינה ולראש העיר. ראש העיר אמר 'מזמן דיברתי עם הרב חנוך אבל אם את לא רוצה לשים את התיק על השולחן, אני תומך בך בכל דבר.' דיברתי עם גברת אינה, היא אמרה גם. פגשנו את הרב חנוך, קיימנו ועדת היגוי כמו שהיה צריך בנהלים. הגיע אלי הרב חנוך ואמרתי 'לעירייה אין תקציב. אנחנו בתכנית הבראה ולא ראש העיר הנוכחי ולא אני ולא מי שנמצא פה, לא אשם בזה שהעירייה עברה מ - - - שנים לפני זה קרה' חשבתי איך אנחנו נסתדר. נכנסתי לאינטרנט וראיתי שהעולים דתיים, דיברתי עם ראש העיר, דיברתי עם המנכ"ל, הגעתי למסקנה שצריך למצוא בשבילם מקום שהם יוכלו להתפלל וללמוד לפי הנפש שלהם וזה היה לנו במרכז תקוותנו.

מכיוון שיש שם בית כנסת והם באים לשם ומתפללים כמה פעמים שהם רוצים. העולים האלה הגיעו אלי הביתה, אחרי שהייתי בטיפולים, מרים, שירה, ילדים, נתתי להם סוכריות, באו לבקר אותי כאישה חולה ולתמוך בי. ואני ביקשתי משירה ומרים, שתי בנות שידעו עברית טוב פרט ליהודה, ויהודה היה מתעסק בדברים אחרים, 'האם אתן תוכלו לעזור לנו בשפה כי אתן מדברות טוב' הבנות אמרו 'כן אהובה נעזור לך'. הייתה לנו ועדת היגוי והיה צריך לצאת מכרז, כל הפעילות כמו שנאמר בתקוותנו היא רק בגלל שיש שם תנאים לאנשים דתיים וכל שבת יש שם אוכל, סעודה, ומתפללים. עשו מכרז ועוד לא היו קוקים אצלנו. עוד לא היו אנשים, מאיפה ניקח קוקים? אז יש בנוהל משפט שאם אין כרגע דובר קוקית אתם יכולים לבקש ועל פי בקשה מסוימת תוכלו לקחת פרויקטור אחר. ראש העיר חתם על המכתב ושלח אותו למשרד הקליטה ושם יש ועדה שהיא כן מאשרת או לא מאשרת. לא ידענו אם אישרו או לא. אישרו, לקחו בחורה שיודעת עברית אנגלית ורוסית כמוני. גם אני יודעת לדבר אנגלית ועברית אבל אני לא יודעת קוקית. לא חשבנו 'נזרוק אותם רק כדי לקבל את הג'ובים'. לא. לבחורה הזאת שהייתה לנו ישיבת ועדת עליה וקליטה אמרנו זה הילדים והילדים אהבו אותה, הם קופצים עליה כשרואים אותה. והיא עם יכולת לבקש תרומות. עשינו לילדים האלה טיולים לחרמון, טיול למפעל שוקולד. יש לנו במפעל השוקולד שם גם דובר רוסית, הוא מחזיק אותה. אז הוא נתן לילדים להיכנס בחינם על חשבון של משרד הקליטה הזמנו אוטובוס, לקחנו את הילדים לשם, יש לי את זה בתמונות. נתנו להם כובעים וחלוקים והם עשו דברים משוקולד. אחרי זה עשינו חוג שירה והילדים האלה שרו ברוסית.

גם יהודה, כשהגיע הזמן שהוא סיים לעבוד בעמותה, אמר 'אני לא רוצה לעבוד' הדו"חות האלה שמשרד הקליטה דורש, ברור שיהודה עד היום לא יודע למלא. כמה שלא ישבנו איתו אבל הוא בחור טוב ויש לו כשרונות אחרים, ושילבנו. הכל שילבנו. עשינו הכל לטובת העולים האלה.
מרב תורג'מן
הוא לא פה כדי להגיב אז אני אשמח שלא תדברו ישירות על הכישורים של אותו בחור או על היכולות של אותו בחור. הוא לא כאן.
אהובה סירוגין
בסדר. אני מסכמת, בחנוכה אותה בחורה מצאה תורם, הביאו לילדים כל מיני מתנות ולמבוגרים. ראש העיר שאל 'מישהו לא מרוצה' כולם מרוצים, אבל יש דבר מאוד חמור, לא יודעת מאיפה הוא נובע, שהילדים האלה כבר באים אלי ואומרים לי 'אהובה, אומרים לנו לדבר את האסור כי את מדברת רוסית' בגלל זה אני מבקשת ממך מוטי יוגב, אל תגיד 'דוברת רוסית' כי לדעת את השפה זה לא בושה. אני יודעת רוסית, אני יודעת אידיש, אני יודעת עברית ואנגלית. תודה לכולם. אדוני היושב ראש, אימצתי אל לבי שאתה מוכן ביחד איתנו לפתור את כל הבעיות ויש לנו בעיות להביא עולים לקריית שמונה. אם אתה תיקח את הדגל ותעזור לנו אני והצוות וכל העיר, יש לנו פוטנציאל, יש לנו דירות. כל העולים קיבלו דירה מעמידר. היה צריך לעזור להם לקחת ביד ולהביא, זה כשרון, אדם צריך להיות כמו אמא לטפל בהם. פתאום הם מאבדים כרטיסים מהבנק, צריך בלילה לנסוע ולהוציא מכספומט. יש לנו עכשיו מחשבים לחלוקה ולא חילקנו, אתם יודעים למה? כי אנחנו כבר מפחדים לחלק, אני חושבת איזה עוד תיק יתפרו לי בגלל שאנחנו מחלקים מחשב לילד. הבחורה הזאת נסעה ולקחה ממיקרוסופט מחשבים. עוד שני עולים דוברי רוסית תיקנו אותם. אמרתי אני לא יודעת איך לעשות את זה שלא יכניסו אותי לבית הסוהר, אז בואי נעצור, מכולם נלמד קוקית וזהו.
היו"ר אברהם נגוסה
תודה. קודם כל אנחנו מאחלים לך רפואה שלמה ודבר שני אנחנו מעריכים את ראש העיר והצוות שאתם קוראים שהעולים יגיעו לקריית שמונה. זה כבר דבר חיובי שאתם רוצים לקלוט את העולים.

בקשר לעניין של המגשר, אני מבין שהמגשר עוסק ב-100% עם העולים, למרות שמתקציב משרד הקליטה הוא מועסק 50% ומטעם העיריה 50%, אבל העסקתו והשירות שהוא נותן 100% לעולים החדשים. זה מה שהבנתי.
אינסה ויניצקי
נכון.
היו"ר אברהם נגוסה
אנחנו רוצים לשמוע את משרד החינוך.
רויטל דותן
אני ממונה על ארגון הלימודים באגף קליטת תלמידים עולים. אני רק רוצה לבקש מהעירייה לענות לקול קורא שיצא לגבי מגשרים חינוכיים בין תרבותיים. האפשרות לענות היא עד ה-11.1.2018 ואנחנו מאוד מאוד נשמח שיהיו מגשרים דוברי שפות קוקית ודוברי שפות אחרות בהתאם לצורך שלכם.
היו"ר אברהם נגוסה
קיבלתם את הקול קורא?
ניסים מלכה
קיבלנו.
היו"ר אברהם נגוסה
לקחתם מגשרים בבתי הספר?
ניסים מלכה
עדיין לא. קודם כל צריך לזכות בקול קורא. אחרי שזוכים בקול קורא יודעים כמה כסף יש ולפי זה מחפשים את המגשרים.
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
קודם כל צריך למלא, אדוני ראש העיר. צריך לרצות למלא. ברגע שאתה ממלא, גם יחליטו אם אתה זוכה.
היו"ר אברהם נגוסה
מה זאת אומרת שקודם כל תזכה? אני רוצה להבין איך זה הולך. אנחנו אמרנו שמשרד החינוך צריך לתת מגשרים בשפתם של העולים החדשים. בקרית שמונה לפחות יש 125 עולים דוברי קוקית, לפי הנתונים שקיבלנו עכשיו.
רויטל דותן
אנחנו מדברים רק על תלמידים עולים. לא על כל העולים.
היו"ר אברהם נגוסה
כמה תלמידים יש?
רויטל דותן
יש 33 תלמידים עולים.
היו"ר אברהם נגוסה
אז לא מגיע להם מגשר אחד לפחות?
רויטל דותן
ודאי שמגיע. אבל אי אפשר לתת מגשר אם הם לא עונים על הקול קורא.
מרב תורג'מן
מתי פורסם הקול קורא?
אינסה ויניצקי
שם המגשר צריך להיות בעל השכלה גבוהה.
היו"ר אברהם נגוסה
בואו נשמע מתי פורסם.
רויטל דותן
הקול קורא פורסם בשבוע שעבר. יש עד ה-11.1 לענות על הקול קורא. ברגע שתענו על הקול קורא אין סיבה שלא תקבלו מגשר. זה במצ'ינג עם הרשות.
ניסים מלכה
באופן כללי לכל הקול קורא, אנחנו ממלאים את כל הקולות קוראים, להוציא קול קורא שאנחנו יודעים שדורשים שם מצ'ינג גבוה, אנחנו לא ממלאים כי אנחנו לא יכולים לעמוד בזה, כי אין לנו תקציב לממן כל כך הרבה בשביל להיענות לקול קורא. אז יש קולות קוראים שאנחנו לא ממלאים. אני גם לא יודע מה התנאים של הקול קורא הזה. אם הקול קורא הזה דורש מאיתנו לתת חצי מיליון שקל, סתם זרקתי מספר, אז - - - בטח שמצ'ינג, בלי זה אי אפשר למלא קול קורא.
היו"ר אברהם נגוסה
האם יש דרישת מצ'ינג?
רויטל דותן
בוודאי. אין אפשרות ללא מצ'ינג. זה בהתאם למדד של הרשות. עד כמה שידוע לי 25% למצ'ינג.
ניסים מלכה
משרד הקליטה זה 10%, משרד החינוך זה 25%, זה המון עבורנו.
היו"ר אברהם נגוסה
למה משרד החינוך דורש כל כך הרבה? כי זה גם חובתו לקלוט את העולים. למה צריך להטיל את זה על הרשות המקומית?
רויטל דותן
מכיוון שהעובד שנקלט הוא עובד עירייה. העיריה היא זו שצריכה לתת לו את השכר, הוא עובד אצלה בעצם.
ניסים מלכה
מזכירה בבית ספר היא גם עובדת עירייה ומשרד החינוך מממן 90% ואני מממן 10%. אז מה? זה אותו דבר.
היו"ר אברהם נגוסה
רגע. הכל יוצא מאותו כיס, מאותה קופה. אני שואל פה, קליטת עליה היא מערכתית. אם כך, אדוני ראש העיר, למה אתה לא מקבל את הכסף מהאוצר, למה אתה לא מגיש את זה כצורך חיוני?
ניסים מלכה
אני מגיש. זו לא בעיה שלי בלבד. זו בעיה של רשויות רבות.
היו"ר אברהם נגוסה
אם אתה מגיש, אתה מקבל את זה וגם משרד החינוך מקבל מאותה קופה את הכסף ומעבירים. מה הבעיה?
ניסים מלכה
המצ'ינג שלי חייב להיות רק מהשוטף שלי, אין תקציב אחר.
היו"ר אברהם נגוסה
למה אתה לא מקבל?
ניסים מלכה
סתם לדוגמה, אני צריך לתת 100,000 שקל, אומרים לך 'אנחנו ניתן לך 75,000 ואתה תביא 25,000 שקל' מהשוטף שלך. אתה לא מקבל אותו ממקום אחר. אבל כשהשוטף הוא גרעוני, אין איפה להוציא כסף משם.
היו"ר אברהם נגוסה
משרד החינוך, יש לכם תקציב להעביר פר ילד, נכון?
ניסים מלכה
לא, זה משהו אחר.
היו"ר אברהם נגוסה
פר ילד, אתם מעבירים לרשות המקומית. נכון?
רויטל דותן
אתה מדבר על שעות? על מה אתה מדבר?
היו"ר אברהם נגוסה
סל תלמיד. לתלמידים, לבית הספר, אתם מעבירים פר תלמיד. אדוני ראש העיר, האם הרשות המקומית, העיריה, לא מקבלת פר ילד?
קריאה
זה לא לצרכי מגשר.
אשכול שוקרון
אנחנו מקבלים סל תלמיד. אבל סל תלמיד מגיע לפעולות אחרות בשוטף של בית הספר. כאן מדובר על משרה, בשנה שעברה מילאנו את הקול קורא וזכינו בו, אבל לא יכולנו לעמוד בתקציב כי קרית שמונה בגרעון של 9.6 מיליון שקל בשוטף כל שנה. כן, אולי זה נשמע כאילו עוד 50,000, אבל זה הרבה כסף לעירית קרית שמונה. בסוף בגלל שלא היה כסף, אמרנו אוקיי, השנה אנחנו נסתפק במגשר דרך משרד הרווחה ששם המצ'ינג הוא יחסית סביר, ועכשיו אנחנו ניגש לקול קורא, שאני מקווה שנצליח את זה לממן. אבל אני אשמח שמשרד החינוך יוריד את המצ'ינג ל-10%. זה הגיוני, זה סביר. בטח לרשויות מתקשות כמו קרית שמונה.
היו"ר אברהם נגוסה
למה משרד החינוך לא מוריד את זה כמו משרד הקליטה? למה משרד ממשלה אחד עושה ככה ואחר עושה ככה? למה שזה לא יהיה אחיד? זה יוצא ממשרד האוצר בסופו של דבר. אני אומר אם משרד הקליטה נותן 10%, למה משרד החינוך חורג מהנוהל המקובל?
רויטל דותן
אני לא יודעת אם הנוהל המקובל הוא 10%. אני יודעת שיש קריטריונים בקול קורא, זה בהתאם למדד של כל רשות, אלה הם הקריטריונים. עד כמה שידוע לי 25% השתתפות זה הנמוך ביותר.
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
נדמה לי שעשו דיפרנציאציה במשרד החינוך, התחשבו בצפון.
רויטל דותן
יש דיפרנציאציה, בוודאי.
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
זה עדיין נותר 25%?
רויטל דותן
25%.
אשכול שוקרון
לא היה שום שינוי במצ'ינג. הקול קורא הוא אותו קול קורא.
ניסים מלכה
אני אמרתי שאני ממלא קול קורא, יש קולות קוראים שאני לא ממלא אותם כי אין לי כסף למצ'ינג.
היו"ר אברהם נגוסה
אולי אנחנו צריכים פה את שר החינוך, להיכנס לנושא הזה. אנחנו מדברים על זכאי קליטה. אנחנו מדברים על עולים, לא מדברים על ותיקים. לכן אם לעולה יש זכות לקבל במשרד הקליטה 10%, למה משרד החינוך לא עושה 10% מבחינת המצ'ינג?
ניסים מלכה
דרך אגב, מצ'ינג לוותיקים הוא פחות מאשר של העולים. זה עוד יותר מרגיז.
היו"ר אברהם נגוסה
האם את יכולה לבדוק לנו ולדווח לוועדה?
רויטל דותן
כן.
היו"ר אברהם נגוסה
תודה.
חיים גבאי
אני ממחוז צפון במשרד החינוך. מבחינת הקליטה בקרית שמונה 33 תלמידים נקלטו בחמישה בתי ספר ביסודי ובעל יסודי. כולם קיבלו את שעות התקן שלהם, כולל פרויקטים שפועלים, הם נקלטו באופן מיטבי, הם מדווחים על שביעות רצון והעבודה המשותפת גם רשות וגם המשרד נעשית באופן מיטבי. כמובן שכל תוספת יכולה לסייע, אבל הם מקבלים את כל מה שהם צריכים לקבל.
היו"ר אברהם נגוסה
מאוד חשוב לנו לדעת שמשרדי הממשלה לא מטילים את הנטל הכלכלי על הרשויות המקומיות. משרדי הממשלה שמקבלים תקציב פר עולה חדש, פר ילד, צריכים לתת את הכסף לרשויות המקומיות כדי שיגיע ישר לעולים החדשים. משרד החינוך קיבל ל-33 ילדים מקרית שמונה, העיריה אומרת 'אני לא עומדת בדרישה שלהם ולכן אני לא משתתפת בקול הקורא' ומה קורה כאן? משרד החינוך קיבל את התקציב מהאוצר אבל לא העביר את זה לקריית שמונה - - -
ניסים מלכה
העביר לעיר אחרת.
היו"ר אברהם נגוסה
כן. כיון שקרית שמונה לא עמדו בדרישה. מי נפגע בסופו של דבר? העולים החדשים. אנחנו חייבים לתקן את הנושא הזה. אני מבקש ממך לבדוק ולעדכן אותנו. אם הדבר לא יתוקן, השר צריך להיכנס לנושא. אם השר לא נכנס לנושא הזה אנחנו צריכים לדאוג ואם צריך חקיקה נלך גם לחקיקה. נחייב את משרדי הממשלה שיתנו את הכסף לרשויות המקומיות. לא ייתכן שהעולים נופלים בין הכיסאות. כך אני מבין את הדברים.
אינסה ויניצקי
אני רוצה להוסיף, משרד הקליטה ומשרד החינוך יצאו לפרויקט חדש 'פלא יסודי' יש פלא על יסודי שזה עם חברת המתנ"סים ופלא יסודי שנקראת 'יעל'. אנחנו קיבלנו לקריית שמונה מכסה של שלוש קבוצות וכל שלוש הקבוצות האלה יהיו בני מנשה.
ניסים מלכה
הן כבר קיימות.
אינסה ויניצקי
הילדים האלה כבר מקבלים את התיגבור.
היו"ר אברהם נגוסה
יישר כח. אנחנו מברכים על כל פעילות. אנחנו רוצים לעזור היכן שיש בעיות.
אינסה ויניצקי
שלא יהיו בעיות.
היו"ר אברהם נגוסה
אם התלמידים לא מקבלים מגשרים חינוכיים יש בעיה, כי העולים מפסידים.
רויטל דותן
אני רוצה לומר שאני חושבת שהשותפות של הרשות ושל המשרד היא מאוד חשובה בעבודת גישור, ואני מניחה שזו אחת הסיבות גם למצ'ינג. אני רק רוצה להוסיף שהמשרד מקצה 52 שעות לטובת תלמידים עולים בקרית שמונה. יש תכניות של עוגן, שעל, משעולים, שבכל אחת מהן יש 6 שעות, 6 שעות ו-16 שעות למשעולים בנוסף עכשיו לתכנית יעל לתלמידים עולים ביסודי. כך שבסך הכל אנחנו משתדלים להעביר לתלמידים העולים את המענה הזה. ישנם שני מדריכים מחוזיים גם בממלכתי, גם בחמ"ד שמטפלים בתלמידים העולים ובקשר עם מנהלי בתי ספר וגם עם הרשות. אני מאחלת הרבה הצלחה לעולים בקרית שמונה.
היו"ר אברהם נגוסה
תודה. בבקשה.
דיאנה ארליך
אני נציגה של האגף לחינוך מבוגרים, האולפנים. כרגע אין קליטה של בני מנשה בקרית שמונה אבל באוקטובר 2015 פתחנו ארבע כיתות של בני מנשה וכיתה אחת של קשישים. בשתי כיתות מתוך הכיתות האלה שולבו גם עולי מערב, והמצ'ינג שאנחנו כל כך אוהבים להשתמש בזה כאן, והשילוב הזה היה מצוין לפי דיווחי המורים. אחד תמך בשני. במרץ נפתחה גם כיתה תעסוקתית שזה בשיתוף משרד הקליטה, ומאז אנחנו גמרנו את הפעילות מבחינת האולפנים בקרית שמונה. יש פעילות אחרת, אבל לא של בני מנשה.
היו"ר אברהם נגוסה
תודה אחת. רציתי לומר נקודה אחת, בוועדה קיבלנו החלטה בתחילת הקדנציה, שבני מנשה ועולים מתימן ומאתיופיה, תקופת הזכאות שלהם היא 15 שנה. האם זה ברור לכם בעירייה?
אשכול שוקרון
כן.
היו"ר אברהם נגוסה
אני שמח. אתה רוצה להתייחס?
גדי פולק
אני מנהל המחוז של משרד העבודה והרווחה. מנקודת מבט של שירותי הרווחה אין איזו שהיא בעיה יוצאת דופן בקהילה הזאת. זו קהילה של אנשים צנועים, אנשים עובדים. ברמה העובדתית אנחנו מדברים על שבע משפחות שמוכרות בשירותי הרווחה, מתוכן חמש במצוקה כלכלית ועוד שתיים עם בעיות שלא אכנס אליהן כרגע, כדי לא לחשוף סוגיות טיפוליות, ושישה קשישים שמשולבים בפעילויות קהילתיות. אין בעיה תקציבית בתחום הזה ואין איזו שהיא בעיה יוצאת דופן. ככלל, המדיניות שלנו היא כמה שיותר לא להנגיש אותם לשירותי הרווחה, לא בגלל שאנחנו מתביישים, אני חושב שאנחנו צריכים להיות גאים בעבודה שלנו, אלא שזה יוצר איזו שהיא תלות. אנחנו רוצים כמה שיותר לפתח ושהם יגיעו אלינו רק במצב של נזקקות אמיתית. לכן אני לא רואה בעיה יוצאת דופן בקהילה הזאת של בני מנשה נכון להיום.
היו"ר אברהם נגוסה
לעניין הכשרה מקצועית, האם יש לכם תכנית בשיתוף פעולה עם משרד העלייה וקליטה? תכניות להכשרה מקצועית, שיהיה להם מקצוע לטווח הארוך?
גדי פולק
איחדו את משרד העבודה והרווחה לפני מספר חודשים. אני מנהל מחוז של משרד הרווחה והעבודה, כרגע אין לי נתונים, לא הכנתי אותם, ואני מוכן לבדוק. אבל אולי אינה יודעת לגבי שיתופי פעולה עם האגף להכשרה מקצועית במשרד העבודה כי זה כרגע זה איזה שהוא משרד, הוא מתנהל איתנו בשיתוף אבל עדיין אנחנו ברמת המחוז - - -
היו"ר אברהם נגוסה
אנחנו נשמע ממנה, אבל אנחנו גם מבקשים שתשלח לנו בכתב לאחר בירור.
גדי פולק
אני אשלח. האגף להכשרה מקצועית, הכשרות מקצועיות, אבל הם אומרים שרוב האנשים עובדים כרגע אם אני מבין נכון.
היו"ר אברהם נגוסה
כן, אבל איפה הבעיה? עולים חדשים שמגיעים אם לא נותנים להם הכשרה מקצועית, הם הולכים לעבודות זמניות, אבל אין להם בטחון כלכלי. אם אנחנו רוצים לתת להם בטחון כלכלי ואפשרות להשתלב, כזכאים לתת להם הכשרה מקצועית, יהיה להם מקצוע.
ניסים מלכה
בנושא הזה, היות ואני הייתי מעורב באופן אישי עם מנהלי המפעלים, שהגישה, הפניה שלי לכל מנהלי המפעלים זה בנוסף לעבודה שהם עובדים, להכשיר אותם. אנחנו מוכנים במסגרת הפרויקטים שיש לנו אותם בעיר, גם לתת להם אפשרות להכשרה מקצועית, לממן להם את ההכשרה המקצועית יחד עם מנהלי המפעלים, כל אחד לפי תחומו, לפי הכישורים שלו. איפה שאנחנו מזהים שיש, למשל זיהינו שני חבר'ה צעירים שאנחנו חושבים שהם יכולים ללכת ולהתגייס ליחידות קרביות, כיוונו אותם לשם, והיום משרתים שני חבר'ה מקרית שמונה ביחידה קרבית. גילינו בחורה שיש לה גישה לרפואה, כבר כיוונו אותה והיא נמצאת עכשיו בהכנה בבית הספר לרפואה בצפת. אנחנו כל הזמן מנסים לגלות. אנחנו מכירים את זה, עברנו את זה, אנחנו פעם היינו עולים ויודעים מה לא עשו בשבילנו, אז אנחנו יודעים מה צריך לעשות, כדי שכפי שאתה אומר, שלא יהיה מצב כזה בעוד שבע או שמונה שנים, שהמפעל ייסגר ולא תהיה להם עבודה. אנחנו מכירים את זה.
אינסה ויניצקי
במשרד הקליטה יש פרויקט ואוצ'רים. כל העולים עד עשר שנים בארץ זכאים לקבל את ההשתתפות של משרד הקליטה עד 80%, 7,000 שקל.
היו"ר אברהם נגוסה
בני מנשה 15 שנים. חשוב לי להדגיש.
אינסה ויניצקי
בסדר. או שישה או שבעה מקרית שמונה וארבעה מצפת למדו קורס CNC בחצור הגלילית, סיימו ועובדים במפעלים במקצוע שלהם. כל אחד שפונה ורוצה ללכת לאיזה שהוא ואוצ'ר תוך כדי העבודה או בזמן האבטלה או בזמן הפנוי מוזמן והוא מקבל את הסיוע מאיתנו.
מרב תורג'מן
זה התפקיד של הפרויקטור. להביא את זה לידיעתם.
ניסים מלכה
הוא לא כל כך מתבצע.
מרב תורג'מן
זה בדיוק מה שהפרויקטור צריך להביא לידיעת הקהילה. זה אחד מהתפקידים שלו. את הזכאות.
היו"ר אברהם נגוסה
כן, הפרויקטורים וגם הנגשת שפה שאנחנו דורשים, כדי שהעולים ידעו מה הזכויות והחובות שלהם.
גדי פולק
אתה צודק. אין ויכוח שאדם שדובר את השפה של הקהילה יכול לאפשר להם למצות את הזכויות שלהם בצורה אופטימלית. אין ויכוח על כך, זה א-ב. כמובן שאם המגשר לא יודע את השפה, אז אני לא יודע איך זה מתנהל. אבל אני מבין שמשהו שם בתקשורת כן מתנהל.
היו"ר אברהם נגוסה
כמובן שיכול להיות שהוא לא יודע את כל הזכויות אם אתם לא אומרים לו.
אינסה ויניצקי
בכל אולפן אנחנו מקיימים יריד מידע ומזמינים לשם את כל הגורמים שאנחנו עובדים איתם, כולל מעוף, כולל תעסוקה, כולל יזמות, כולל רווחה. כל גוף שעובד עם העולים החדשים ומטפל בהם. אנחנו נותנים את המידע לעולים ואנחנו גם נפגשים כי משרד הקליטה נותן את הסיוע במשך השנה הראשונה בארץ, 12 חודשים מלאים, סל קליטה שישה חודשים, שישה חודשים דמי קיום על פי התייצבות, על פי הגיל, העולה מתייצב פעם בשבועיים, פעם בשבועיים כל יועץ נפגש עם העולה בארבע עיניים ומדבר איתו. אם יש לנו בעיה עם השפה אנחנו מזמינים מתורגמן. לצורך העניין, יהודה יושב בקבלת קהל והוא מתרגם לעולה כל מה שהוא צריך לדעת.
רויטל דותן
אני רוצה להשיב. לגבי ה-25% של המצ'ינג, זו החלטה של ועדת ההקצבות ששותפים בה גם החשבות וגם הלשכה המשפטית. מה שנאמר לי מהמשרד שנביא את ההערה הזאת לתשומת ליבנו ונראה מה אפשר לעשות.
היו"ר אברהם נגוסה
נשמח לתוצאות חיוביות ונבקש שתעדכנו אותנו בכתב. תודה. לפני שנסכם חבר הכנסת מוטי יוגב יתייחס.
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
קודם כל אני רוצה להגיד לך רפואה שלמה מכל הלב, מכולנו. דבר שני, אני שמח ולא שמח שהגענו לכאן. אני לא שמח כי היינו יכולים כבר מזמן לפתור את זה ולא היה שום צורך, ואני גם יותר אוהב לעלות לקריית שמונה מאשר לעבוד פה בכנסת, ואני אומר לכם את זה מהלב לגמרי. אני נמצא בקרית שמונה, משתדל להיות לפחות פעם בחודש. לפעמים יותר.

אני אומר עוד דבר על קרית שמונה, אני לא אומר, כי אני מקווה שאדוני ראש העיר תדע, ואתה יודע מצוין, כי הייתי איתנו גם במרכז הקהילתי שם בשעה שעוררנו גל וסייענו לגל ועוד נסייע אני מקווה לגל של אנשים לבוא לקריית שמונה, לחזק את קרית שמונה ויש משפחות שמגיעות לקריית שמונה ותגענה עוד אני מקווה, ואני מקווה גם שנצליח בדרכים כאלה ואחרות להמשיך ולסייע לדבר הזה.

חבל שזה היה צריך לקחת לנו כשנה לעמוד כאן ולהיות בטוחים שהמגשר הוא אכן דובר השפה כי יהודה כפי שאת אומרת, ועכשיו אני פונה אליך כאחראית מחוז, הוא מועסק מה-1.10. הוא היה יכול להיות מועסק כבר הרבה לפני כן, הוא היה שם. לא נדבר על הדברים האלה יותר כי אני לא רוצה להאריך בזה.

אני שמח שאנחנו כאן בנקודה שזה נעשה כמו שצריך. אני גם אומר תודה לך ולכם על קיום הדיון, ואני חושב שנמשיך לבנות יחד ואני גם לוקח על עצמי את השליחות ללכת לשר החינוך ולדבר איתו על המצ'ינג הצפוני או לקריית שמונה באופן ייחודי. אני מקווה שיחד נקלוט עוד עולים ונתקדם ביחד. אני לא בא להחליף את ראש העיר, לא בא להחליף אף אחד מאנשי העיר שעוסקים, אני מעריך ויודע את זה גם המנכ"ל ויודעים גם אחרים. אני מקווה שיחד נמשיך לעשות טוב לקריית שמונה.

אין בעיה בעדה של בני מנשה, אני מסכים עם כל מה שנאמר פה, אנשים טובים ואני מקווה שיבואו מכל קצוות תבל, מכל התפוצות. ליבנו על כולם.
היו"ר אברהם נגוסה
תודה. אדוני ראש העיר אתה רוצה לומר משהו?
ניסים מלכה
אני רוצה לומר כמה משפטים. קודם כל אני רוצה לומר שאנחנו מברכים על כל מי שנרתם ועוזר לקריית שמונה, כי קרית שמונה מאז 2006, אחרי שצה"ל יצא מלבנון סוף סוף מתחילה לראות אופק של התפתחות של עיר, מה שבעבר אי אפשר היה לעשות בגלל המצב הביטחוני. היום סוף סוף אנחנו יכולים לראות והיו זמנים שחבר הכנסת מוטי יוגב בא ועזר ותמך והציע את עצמו כדי לעזור לקריית שמונה. כל הקצר הזה היה מיותר אם היינו מדברים ויושבים בלי להגיע לוועדה וכולי, כי זה מאוד מעליב כפי שאמרתי. אפשר היה לפתור את זה בעיר ואני יודע שחבר הכנסת מוטי יוגב מגיע הרבה לקריית שמונה. אפשר היה בפגישה אחת, נפגשנו הרבה, הרבה שעות ישבנו ויכלנו גם לשבת את אותה ישיבה בלי להביאה לכאן, יכולנו לקיים באותו מעמד בקרית שמונה והיינו פותרים את זה ומגיעים אל הדרך הנכונה כי בסך הכל כולנו רוצים אותו דבר, כולנו רוצים בקליטתם של העולים שישתלבו ויהיו בקרית שמונה, ויקבלו מעל ומעבר למה שצריך לתת להם, כולנו רוצים בזה. יכולנו לפתור את זה בלא להגיע לכאן, אבל זה קרה, ואנחנו פה אז אני מקווה שמכאן, ואני שמח על ההחלטות שלך אדוני היושב ראש, הן החלטות חשובות מאוד לקריית שמונה לגבי כל הנושא של קליטת עליה, ונקווה שאנחנו נכנסים עכשיו לדרך חדשה שתוכל להוביל אותנו להמשיך בהתפתחות העיר, וכל מי שיכול להירתם ולעזור להתפתחותה של העיר קרית שמונה יבורך ומקובל על ידינו בשטיחים מכניסת העיר עד ללשכת ראש העיר.
היו"ר אברהם נגוסה
תודה רבה. אני מסכם את הדיון. קודם כל אני רוצה לברך את ראש העיר ואת הצוות של העיריה בקרית שמונה על פעילותם לקליטת העולים בכלל, גם לעולים בני מנשה. זו הדאגה שלנו, ודאגתו של חבר הכנסת מוטי יוגב כחבר ועדה ודאגה שלי גם, האם העולים מקבלים את המגיע להם או לא. לכן אנחנו שמחים היום לשמוע מכם שאכן העולים מקבלים. אני לא מתעסק בעבר, אני מדבר על כך שיש מגשר שמדבר בשפתם והוא עוסק 100% בעזרה לעולים להשתלב ולהיקלט בקרית שמונה. זו הנקודה שהיה חשוב לנו לשמוע.

אני מברך על זה גם את משרד הקליטה, את שיתוף הפעולה עם משרד החינוך, משרד הרווחה, על חינוך המבוגרים, על האולפנים, הדברים האלה חשובים לנו, כי כפי שאמרתי קליטת עלייה היא מערכתית. זה לא רק ראשות העיר, זה לא רק משרד החינוך, אלא כל משרדי הממשלה צריכים להתגייס ולעבוד בשיתוף פעולה.

אני רוצה להודות לחבר הכנסת מוטי יוגב שהוא מתנדב בתוקף תפקידו כחבר כנסת וגם כחבר מפלגה של שר החינוך, הוא הולך לדבר איתו בעניין המצ'ינג, להוריד את גובה המצ'ינג. לכן יישר כח. אם אתה צריך את עזרתי אני יכול להצטרף.
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
בשמחה. אני גם אומר לראש העיר וגם לאחרים שיושבים פה, אנחנו בט"ו בטבת, ב-2.1.18 מקיימים את יום הגליל משולב לא רק לי, גם לאחרים נוספים. אנחנו נעשה פה ארבע ועדות בבוקר. אין עליה וקליטה לצערי, אבל אפשר להוסיף. יש ועדת כלכלה, ששם פועל בעיקר איתן ברושי, והיא תדבר על אזורי תעשיה ותעסוקה בצפון. יש כספים, על כל תכנית פיתוח הצפון שמתקדמת.
היו"ר אברהם נגוסה
אני חבר בשדולה.
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
נכון. יש עבודה ורווחה באולם נגב ב-11:00, שאני מוביל, על כל שיפור שירותי הבריאות בפריפריה והפערים. נדבר על בית החולים השיקומי, על קיצור תורים, על איחוד מרפאות, הבאת רופאים. ישבנו והכנו אותה הרבה מאוד עם המנכ"ל וממלא מקום המנכ"ל גרוטו ואחרים, בצפון. ויש ועדת חוץ ובטחון, שאייל בן ראובן יוביל, על מיגון ועל העלאת תעשיות לצפון. בשורה התחתונה, זה ודאי כולל גם את האזור של מרחב קרית שמונה ונקווה שנצליח לדחוף לעוד נושאים ולזרז גם את הממשלה. אנחנו רוצים לצאת משם וגם נלך לדבר עם ראש הממשלה ישירות שצריך גם לממש את מה שהבטיחו כבר אבל גם חייבים עוד מנה משמעותית מאוד בתכנית פיתוח הצפון, בכל המשתמע.
היו"ר אברהם נגוסה
תודה. אני שוב מדגיש לנציגת משרד החינוך, אנחנו מצפים לקבל את ההחלטה שלכם בעניין המצ'ינג. דבר שלישי שאני רוצה לומר, שאנחנו רוצים לבקר בקרית שמונה.
ניסים מלכה
אנחנו מחכים לכם. כבר נקבע מועד.
היו"ר אברהם נגוסה
יש מועד, אנחנו נשמח לבקר ולפגוש את העולים וגם להתרשם בשטח. אני מודה לכולם שהגעתם. הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 13:00.

קוד המקור של הנתונים