ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 12/12/2017

אי יישום הסכם השכר בין ההסתדרות החדשה ובין ארגון חברות האבטחה, אי יישום הסכם השכר בין ההסתדרות החדשה ובין ארגון חברות האבטחה

פרוטוקול

 
ôøåèå÷åì ùì éùéáú åòãä

ôøåèå÷åì ùì éùéáú åòãä

àåîðéè÷

2017-12-20OMNITECH



הכנסת העשרים

מושב רביעי

פרוטוקול מס' 651

מישיבת ועדת העבודה, הרווחה והבריאות

יום שלישי, כ"ד בכסלו התשע"ח (12 בדצמבר 2017), שעה 10:00
סדר היום
1. אי יישום הסכם השכר בין ההסתדרות החדשה ובין ארגון חברות האבטחה, של חה"כ טלי פלוסקוב.

2. אי יישום הסכם השכר בין ההסתדרות החדשה ובין ארגון חברות האבטחה, של חה"כ מיכל בירן.
נכחו
חברי הוועדה: טלי פלוסקוב – מ"מ היו"ר

מיכל בירן

עבד אל חכים חאג' יחיא

מאיר כהן
מוזמנים
שלמה יצחקי - הממונה הראשי על יחסי עבודה, משרד הכלכלה והתעשייה

שונטל קולט - רפרנטית שכר ותנאי שירות, אגף החשב הכללי, משרד האוצר

איה דביר - מחלקת ייעוץ וחקיקה (אזרחי) משרד המשפטים

לאורה ביניאמינוב - מתמחה, מחלקת ייעוץ וחקיקה (אזרחי) משרד המשפטים

פקד דנה אברהמי - קצינת מדור תקציב, המשרד לביטחון פנים

סנ"צ אייל זילברמן - רמ"ד הכשרות, חטיבת האבטחה, המשרד לביטחון פנים

יוחאי וג'אמי - ראש מינהל בטחון, מרכז השלטון המקומי

פנחס שיף - מנכ"ל הארגון הארצי של חברות האבטחה בישראל

מיכל וקסמן חילי - ראש אגף עבודה, התאחדות התעשיינים

יוסי ברבי - מזכיר ארצי של ההסתדרות, ההסתדרות החדשה

חנה שניצר - סגנית ראש הלשכה המשפטית, האגף לאיגוד מקצועי, ההסתדרות החדשה

עדי קוסטה-דואק - מנהלת חטיבת הסתדרות האבטחה, הסתדרות העובדים הלאומית

חזי אופיר - אחראי תחום אכיפת זכויות עובדים, הסתדרות העובדים הלאומית

אלי יריב - ההסתדרות החדשה

אלכס טנצר - יו"ר מטה עובדי קבלן

אריה ספקטור - מאבטח
מנהלת הוועדה
ענת כהן שמואל
רישום פרלמנטרי
ר.ל., חבר תרגומים

אי יישום הסכם השכר בין ההסתדרות החדשה ובין ארגון חברות האבטחה

אי יישום הסכם השכר בין ההסתדרות החדשה ובין ארגון חברות האבטחה
היו"ר טלי פלוסקוב
בוקר טוב לכולם. היום 12 בדצמבר 2017, השעה 10:06 ואני פותחת ישיבת ועדת העבודה הרווחה והבריאות. הנושא שאנחנו נדבר עליו היום הוא בקשה לדיון מהיר, של שני חברי כנסת, אחת היוזמות זאת אני והשנייה חברת הכנסת מיכל בירן, שאני מאוד מקווה, אחרי לילה סוער וכמה שעות שינה, שאולי היא כן תגיע. הנה, בבקשה, יש לנו עוד חבר כנסת שהצטרף אלינו, שלום לך, חאג' יחיא. הנושא הוא אי יישום הסכם השכר בין ההסתדרות החדשה ובין ארגון חברות האבטחה. אני חייבת להגיד לכם שאני זוכרת את היום שחתמו על ההסכם בין ההסתדרות ואתם, שרגא היה בחוץ, נכון?
פנחס שיף
בוודאי.
היו"ר טלי פלוסקוב
הוא היה האחד שמסתכל והיה צריך ליישם.
קריאה
אין לו שום קשר לעניין.
היו"ר טלי פלוסקוב
אני מאוד שמחתי על ההסכם הזה. אחת, כי אני חושבת שמי שעובד - - - ואתם יודעים מה? כששמעתי על המקרה של המאבטח שנפצע בירושלים לפני כמה ימים, אמרתי, עד כמה, לא שאני שמחה על כך, אבל המקרה הזה מאוד יחזק את הנושא שלנו היום. המאבטחים עובדים מאוד קשה, הם עומדים בשמש, הם עומדים בגשם, הם עובדים בקור ובחום ולא תמיד דואגים לתנאים נורמליים לעבודתם, אלה אנשים שמסכנים את עצמם כדי להגן על אזרחי מדינת ישראל ואנחנו רואים את זה. כשאנחנו עוברים אנחנו חושבים, 'אה, הבן אדם לא עושה שום דבר, מה הוא עושה?', אבל אנחנו יודעים מה הוא צריך לראות וכמה הוא צריך להיות ערני לכל מה שקורה מסביב ואלף ואחד דברים. לכן, כששמעתי על כך שבגלל שקל וחצי מישהו הולך להפר את ההסכם הזה, התביישתי. אני חייבת להגיד לכם, התביישתי. איפה אנחנו חיים? ואמרתי שאני הולכת לבקש דיון בוועדה על זה. אני רוצה לראות בשולחן הזה אנשים שיסתכלו אחד לשני בעיניים וגם לנו בעיניים, איך אפשר, איך אפשר לעצור את ההסכם הזה, כשהוא בעיני עדיין, רחוק ממה שהם צריכים לקבל?

בואו לא נשכח שכשההסכם הזה נחתם שכר המינימום היה 4,700. זאת אומרת, אז דאגו לפער בין 4,700 לבין 5,530 שקל, שזה היה סדר גודל של 700 שקל. כששכר המינימום עלה, ואני מאוד שמחה שהוא עלה, ל-5,300, הפער הזה הוא רק 200-150 שקל. גם זה לא נלקח בחשבון. בעיניי, היו צריכים איכשהו להצמיד את זה לשכר מינימום אם אנחנו רוצים לשמור על סוג של תמריץ למאבטחים. אין, התמריץ היום הוא כמעט אפסי.

אני חושבת שהיום בדיון אנחנו נשמע את כולם. אני עוד לא יודעת מי כן יגיע לדיון הזה, אבל אני אנסה לבדוק מול מי אנחנו יכולים לפתור את הבעיה. אני רוצה לברך גם את חבר הכנסת מאיר כהן שהצטרף אלינו, הספקת לישון משהו?
מאיר כהן (יש עתיד)
שעתיים.
היו"ר טלי פלוסקוב
גם אני כך. אם הייתה חברת הכנסת מיכל בירן בטח הייתי נותנת לה זכות דיבור קודם, כי כך זה נהוג אצלנו, קודם לתת ליוזמים.
מאיר כהן (יש עתיד)
היא היוזמת?
היו"ר טלי פלוסקוב
היא היוזמת ואני. יותר נכון אני והיא, היא הצטרפה אליי, אבל תמיד טוב שיש עוד חברי כנסת שמדברים על הנושאים האלה, במיוחד כשמדובר על אנשים שהם פחות מעוגנים בהסכמים קיבוציים וכן הלאה. לכן אני חושבת שזה מאוד חשוב שאנחנו היום לא רק נדבר אלא גם נמצא איזושהי דרך לקיים את ההסכם, לפחות מה שהוסכם לפני כשנה, זה היה בסוף 2016, נכון?
קריאה
27 לספטמבר.
היו"ר טלי פלוסקוב
בבקשה, שנה.
קריאה
שנה וחודשיים.
היו"ר טלי פלוסקוב
הם שילמו מנה ראשונה. זה מה שאני רוצה, אני אבקש מחברי הכנסת קצת להתאפק.
מאיר כהן (יש עתיד)
כן, כן.
היו"ר טלי פלוסקוב
אנחנו נבקש עכשיו מיושב הראש - - -
מאיר כהן (יש עתיד)
דיברנו כל הלילה, קשקשנו.
היו"ר טלי פלוסקוב
כן, נכון. אז אני אבקש קודם ממנכ"ל הארגון הארצי של חברות האבטחה בישראל, פנחס שיף, תן לנו סקירת תמונה קצת יותר רחבה. לי שלחת את כל הנתונים, למדתי אותם, ראיתי את הכול, אבל אני אשמח שעוד חברי כנסת וגם מי שנמצא כאן, ישמעו את הכול מההתחלה ועד הסוף, כדי לראות איך אנחנו עוזרים לכם.
פנחס שיף
תודה, תודה גבירתי. אני חושב שהכותרת שאת נתת לדיון הזה היום היא הכותרת הפשוטה והנכונה ביותר, אי כיבוד הסכם. פשוט, בתכלית הפשטות. ב-27 בספטמבר 16' אבי ניסנקורן, יו"ר ההסתדרות, ואנכי, חותמים על הסכם קיבוצי שמגדיר בצורה הפשוטה ביותר עדכון שכר בענף האבטחה בישראל בשתי פעימות. פעימה ראשונה שמעדכנת את השכר ל-28.5 שקל לשעה בינואר 17' ופעימה שנייה, עדכון שני, שמעלה את השכר ל-30 שקל ב-1 לדצמבר 17'. מבחינת פשטות הדברים אין פה שום דבר מיוחד, הסכם קיבוצי על עמוד אחד שאבי ניסנקורן ואני חתומים עליו, לעדכון השכר בענף האבטחה בישראל בשתי פעימות, ינואר ודצמבר.
מאיר כהן (יש עתיד)
שמחייב את כולם.
היו"ר טלי פלוסקוב
הסכם.
פנחס שיף
בוודאי, בוודאי, בוודאי וכמובן אמור לקבל צו הרחבה על ידי שר העבודה.
קריאה
הוא מותנה - - -
פנחס שיף
מותנה, בוודאי.
קריאה
מותנה בצו הרחבה.
מאיר כהן (יש עתיד)
מותנה באיזה צו הרחבה?
קריאה
צו הרחבה על ידי שר העבודה.
היו"ר טלי פלוסקוב
ושר העבודה חתם על מנה ראשונה.
פנחס שיף
שר העבודה חותם על הפעימה הראשונה ומכל מיני סיבות שאני לא חושב שצריך להיכנס אליהן, אנחנו מסכימים בינינו שעל הפעימה השנייה אנחנו נדבר במחצית 2017. השכר מתעדכן ל-28.5 שקל בינואר 17', שר העבודה חותם על צו הרחבה ומנציח את העניין.

אני צריך לומר למען הגילוי הנאות, אני מנכ"ל ארגון חברות האבטחה, אבל אני גם חבר נשיאות הארגונים העסקיים אצל שרגא ברוש. זאת אומרת אני אחד מ-13 המעסיקים שיושבים סביב שולחן הנשיאות. אז אני נושא איתי שני כובעים שיכול להיות שיש מישהו שחושב היום שאני לא מכבד את אחד הכובעים, בזה שאני מבקש, בניגוד לעמדתו של שרגא ברוש או בניגוד לעמדתה של הנשיאות, לעדכן את הפעימה השנייה. ושרגא ברוש מתנגד, מתנגד נחרצות לעדכון הפעימה השנייה. הסיבה שהוא מעלה היא שבמידה ואני אעדכן את 30 השקלים על פי ההסכם, אני אמשוך את כל המשק למעלה, את שכר המינימום של כל המשק למעלה.

אני רוצה לומר לך, גבירתי היושבת ראש, אני כבר שמעתי תירוצים מתירוצים שונים. מילא אם לא הייתי יושב בנשיאות הארגונים העסקיים ולא הייתי שותף לדיונים, להחלטות, יכול להיות שהייתי משקיע קצת מחשבה ואומר איך אני, שמעלה בענף האבטחה, אגב, שנמצא שנים, מאז הסכם 2008, ענף האבטחה בישראל נמצא תמיד 2.5% מעל שכר המינימום במשק. מדוע? מפני שב-2008, כשחתמנו על ההסכם הקיבוצי הבסיסי של ענף האבטחה בישראל, הבנו שאין לנו מה לתת לעובדים, אין לנו מה לתת. היו מספר תוספות שבוטלו בגלל שהן היו אנכרוניסטיות, למשל תוספת רכב, לכן חיפשנו, חיפשנו איזשהו סעיף שישמר את השכר – אני לא רוצה לומר את המילה שאני אומר – הנמוך, בסדר? של עובדי האבטחה בישראל. אגב, חברי הכנסת, יש כ-80,000-90,000 אנשי אבטחה שמועסקים בענף האבטחה בישראל.
מאיר כהן (יש עתיד)
למען הגילוי הנאות, זה מה שעושה בני הסטודנט.
פנחס שיף
כן? טוב, אז אני עוד יותר מכבד את זה. אם כבר חבר הכנסת מאיר הזכיר את זה, אז אני רוצה שתדעו, זה ענף שמועסק בו חתך לאומי של אנשים במדינת ישראל. חיילים משוחררים, סטודנטים שמשלבים עבודה ולימודים, עולים מארצות הרווחה, מברית המועצות לשעבר - - -
היו"ר טלי פלוסקוב
וקשישים, לא מעט.
פנחס שיף
ועולים מאתיופיה ופנסיונרים צעירים ופנסיונרים ותיקים. תראו, מוסדות החינוך במדינת ישראל, במוסדות החינוך במדינת ישראל מועסקים 4,800 מאבטחים. אני אומר לכם, זאת השלמת ההכנסה המכובדת ביותר שאני מכיר בישראל. כולם מבוגרים, לא תראו חייל קרבי שעומד בפתח בית ספר, למה? אלף סיבות. תדמית, דימוי, אינני יודע מה, כולם אנשים מבוגרים ואגב, בתחתית השכר. מוסדות החינוך הם בתחתית השכר.
היו"ר טלי פלוסקוב
ואנשים ראויים, לא סתם.
פנחס שיף
אנשים ראויים בהחלט, בהחלט. אני מבקר אותם בבתי הספר, אני משוחח איתם, באמת, אנשים נהדרים, שעברו את ההכשרה המתאימה, לא בקלות, אנשים בני 50-60, קשה להם כבר לעמוד בדרישות הפיזיות של התפקיד, אבל עשו את זה, מפני שהם רוצים להתפרנס.

אני חוזר לעמדת נשיאות הארגונים העסקיים, "העדכון ימשוך את כל המשק למעלה". אגב, עשר שנים הוא לא משך את המשק למעלה, בשום פנים ואופן לא.
היו"ר טלי פלוסקוב
שקל וחצי זה מה שישנה את המצב במדינה?
פנחס שיף
אני מיד מגיע לסְכום, אני מיד מגיע לסכום, תראו על מה - - -
קריאה
כשהיה נמוך הוא לא משך למטה, למה שעכשיו ימשוך למעלה?
פנחס שיף
כן, אני לא מוצא את הסיבה. תראו על מה אני במשך חצי שנה האחרונה מנהל עם שרגא ברוש דיונים, על שקל וחצי.
היו"ר טלי פלוסקוב
הוא עכשיו רוצה לתת מיליארד וחצי למדינה.
פנחס שיף
כן, לקשישים. זה בסדר, אנחנו מברכים אותו על זה, בהחלט.
היו"ר טלי פלוסקוב
זה מאוד מבורך, אבל שקל וחצי?
פנחס שיף
על שקל וחצי בתוך הבית שלי, עם חבריי לשולחן הנשיאות, אני מנהל ויכוח כבר מזה חצי שנה. אגב, יכול להיות שזה לא יהיה שקל וחצי, כי אם יעבירו את קיצור שבוע העבודה במשק ושכר המינימום יעלה ל-29.12, אז אני מדבר על 88 אגורות. על 88 אגורות, סליחה שאני מדבר מדם לבי, אני מנהל ויכוחים בנשיאות הארגונים העסקיים ובכך אני "אמשוך את המשק למעלה".

אגב, אותו שרגא ברוש לא מתערב לאיש מחברי הנשיאות כשהוא מעלה את השכר. כשנשיא התאחדות המלונות חתם עכשיו על הסכם קיבוצי והעלה את שכר עובדי המלונאות לא נשמעה מילה. אגב, גם לא שלי. אני מעולם לא אמרתי, לא לנשיא התאחדות המלונות ולא לנשיא התאחדות הבנקים ולא לנשיא התאחדות התעשיינים ולא לנשיא התאחדות הקבלנים שהעלה ב-10%, בצדק, לעובדי הבניין את השכר, לא לאף אחד, לא אמרתי מילה כי באיזו זכות מתערב נשיא הארגונים העסקיים בענף האבטחה בישראל? אני אומר את זה כאן בשיא הרצינות, אין לו שום זכות. גם בהסכם הזה, הוא לא חתום עליו, הוא לא צד לו, אין לו בו יד ורגל, הוא פשוט החליט שזה ככה, עלה לו בראש ואני, סליחה על הביטוי, מתקשקש כבר מזה חצי שנה כדי לשכנע את חבריי לנשיאות לעדכן את הפעימה השנייה בהסכם קיבוצי חתום ביני לבין יו"ר ההסתדרות.

אגב, שכר במשק עולה בענפים רבים. ברשות המסים השכר עלה ב-9% לפני שבועיים בהסכם קיבוצי. עלה, כי כנראה מצאו סיבות נכונות מדוע לשפר את עובדי רשות המסים. בעולם המסעדנות נחתם הסכם בשבוע שעבר, הסכם קיבוצי, עם ההסתדרות, להעלאת 8% לעובדי המסעדות, אבל בענף האבטחה, ענף, אני אומר לכם, קשה, אני לא יודע איפה בנו של חבר הכנסת מאיר עובד, ענף קשה, קשה, מה צריך יותר מזה? עומד שלשום מאבטח בפתח של התחנה המרכזית ומבקש לבדוק מישהו שרוצה להיכנס וחוטף סכין בלב. חברים, זו עבודה קשה. אני אומר לכם, ב-2016, לאורך כל השנה, כאשר הייתה תופעת הסכינאות, מאבטחים נחשפו לדקירות ולקטטות ואינני יודע מה, מפני שהם בחזית של המרחב הציבורי, לא יעזור.
מאיר כהן (יש עתיד)
מאבטחים שנמצאים בבתי חולים, עם כל הצו הזה, זה שכרם?
פנחס שיף
כן, זה שכרם. אגב, טוב שהזכרת לי. תראו מה קורה בבתי החולים בישראל. תראו את הקטטה האחרונה שהייתה בבית החולים איכילוב ושבוע לאחר מכן בבית החולים בצפון. חברים, זו עבודה קשה, זו עבודה קשה. היא לא אטרקטיבית, אין לה דימוי גבוה, ובכל אופן 80,000-90,000 איש מוצאים את פרנסתם במקצוע הזה. אז אני היום צריך להתאמץ, להתעמת, כדי לעדכן את הפעימה השנייה להסכם על 30 שקל לשעה? אני אומר לכם, זו חוצפה, בסדר? אני לא מהסס בדבריי, אני יודע שהדברים נשמעים על ידי הנציגה של נשיאות הארגונים העסקיים כאן, שרגא ברוש ישמע את זה בטלפון בעוד מספר דקות, זו חוצפה וזו שערורייה, שערורייה ממדרגה ראשונה. כשם שאני - - -
מאיר כהן (יש עתיד)
אני מבקש מהנציגה לשלוח לו בטלפון את הדברים הבאים שאני אומר, זאת חוצפה ושערורייה.
היו"ר טלי פלוסקוב
עד סוף הישיבה אני גם רוצה שהוא יקבל החלטה. את בקשר איתו?
מיכל וקסמן חילי
לא כרגע, בוודאי שאני בקשר איתו.
מאיר כהן (יש עתיד)
תעבירי את מחאתנו, השקטה והלא שקטה.
מיכל וקסמן חילי
אתה תשמע את דבריי.
פנחס שיף
לכן, כדי לסכם את הדברים, יש הסכם קיבוצי חתום, פשוט, שתי פעימות, ינואר ודצמבר. כל בקשתי היא לעדכן את הפעימה השנייה ולסיים את הסיפור הזה, זה הכול. בין אם זה יהיה שקל וחצי, בין אם זה יהיה 88 אגורות, יש פה עיקרון קודם כל של כיבוד הסכמים, צריך לכבד את ההסכם שנחתם, דבר ראשון.

אני רוצה להוסיף נדבך נוסף. אנחנו שנתיים, שנתיים, יחד עם משטרת ישראל, נציגיה נמצאים פה ויחד עם המשרד לבטחון הפנים, והשר לביטחון הפנים יודע את זה היטב, אני נפגש איתו ב-19 לחודש, קיימת בענף מצוקת כוח אדם קשה. היום חסרים בענף 3,000 מאבטחים. כל פיגוע מעלה את הדרישות של המשטרה ליתר מאבטחים. המרחב הציבורי הוא בעייתי, ראו הפיגוע בשׂרונה, אוקיי? אין ברירה, מה לעשות, המציאות הישראלית מכתיבה וענף האבטחה בישראל הוא הכוח השלישי באבטחה אחרי משטרת ישראל וצה"ל. אין עוד גוף אחר. המשטרה, הצבא ואחריהם, כפי שאני מכנה אותו, הכוח השלישי, זה חברות האבטחה, זה המאבטחים. אז במצוקת כוח אדם כזאת, ששרגא יודע, הוא מודע לה היטב, הוא שמע ממני את כל התורה, אני נתקל בהתנגדות, בהתנגדות של שרגא ברוש, של נשיאות הארגונים העסקיים, לעדכן את הפעימה השנייה.

אני מבקש פה, כדי לסכם את הדברים, אני מבקש מידידי הטוב אבי ניסנקורן, לממש את הפעימה השנייה, לפנות לשר העבודה והרווחה ולבקש ממנו להחיל צו הרחבה על הפעימה השנייה ובזאת למצות את ההסכם שנחתם.
היו"ר טלי פלוסקוב
תודה רבה. אני חייבת להגיד לך שקודם כל, אתה מציג את הנושא בצורה בלתי רגילה, פיני, זה כבוד גם לכל מי שאתה מייצג אותם היום.
פנחס שיף
תודה רבה.
היו"ר טלי פלוסקוב
אני אבקש מאלכס טנצר להגיד כמה מלים, אחר כך אני אשמח לשמוע את משרד העבודה ואחר כך אנחנו נגיע גם אליכם.
אלכס טנצר
בוקר טוב, שמי אלכס טנצר, אני יושב ראש מטה למען עובדי קבלן. ב-2014 מאבטחים היו מרוויחים 2.30 שקל מעל שכר המינימום, משנת 2016 מצב המאבטחים הולך ומידרדר. ב-2016 ארגנתי סדרת הפגנות והייתה אמורה להיות שביתה ב-1 לספטמבר. על מנת למנוע את השביתה, ב-31 לאוגוסט 2016, ההסתדרות ועיריית ירושלים חתמו הסכם איתי ועם המאבטחים שיהיה משא ומתן עם מעסיקים ועם הממשלה והנציגים שהיו היו המאבטחים וגם אני הייתי אמור לעשות. נחתם הסכם בלי שהמאבטחים ידעו בכלל שיש משא ומתן, כי פשוט לא התייחסו למאבטחים בכלל. התחייבו, ההתחייבות הראשונה. ההתחייבות השנייה אחר כך, כשהתחלנו לארגן עוד פעם שביתות והפגנות, בית דין קבע שאני חייב להיפגש עם אבי ניסנקורן. ב-9 לאוקטובר 2016 אבי ניסנקורן אמר, "אם מצב המאבטחים לא ישתפר, אני הולך להכריז סכסוך עבודה". באוקטובר 2016 הבאתי חבילה של מכתבי מאבטחים שהתפטרו מן העבודה כי בתנאים כאלה אי אפשר היה לעבוד. אבי ניסנקורן הודיע לתקשורת שאם המצב לא ישתפר הוא הולך להכריז על סכסוך עבודה. הקבוצה היחידה במדינת ישראל שההסתדרות לא מכריזה סכסוך עבודה ומרמה אותה היא המאבטחים. כל מאבטח - - -
מאיר כהן (יש עתיד)
אתם מאוגדים בהסתדרות?
אלכס טנצר
תיכף אני מסביר. כל מאבטחי מוסדות החינוך וכל המאבטחים בכלל, 90,000, משלמים להסתדרות דמי טיפול ארגוני 0.8% מהמשכורת. זאת אומרת משלמים כ-60 מיליון שקל כל שנה. ההסתדרות לוקחת את הכסף ובתקציב שלה, של 660 מיליון שקל, לא מוזכרים בכלל מאבטחים, לא נותנים לאף אחד. אחת הדרישות שלנו היא שחברי כנסת שנמצאים כאן יעבירו את החוק שיבטל את דמי הטיפול הארגוני שרק לוקחים - - -
יוסי ברבי
טלי, זה לא הנושא אבל, זה לא הנושא.
אלכס טנצר
שרק לוקח - - -
יוסי ברבי
מר טנצר, זה לא הנושא.
היו"ר טלי פלוסקוב
תנו לבן אדם לדבר, אני לא רואה כרגע שום דבר - - -
אלכס טנצר
שרק מפריע למאבטחים, לוקח כסף - - -
יוסי ברבי
הנושא הוא ספציפי להעלאת - - -
היו"ר טלי פלוסקוב
אדוני, אני מבקשת לא להפריע. יש לו זכות דיבור, גם אתה יכול להגיד מה שאתה חושב לנכון. לא מפריעים, בסדר?
אלכס טנצר
לוקח כסף ולא נותן כלום. ב-1 לדצמבר הייתה צריכה להיות העלאה נוספת, כשאנחנו דרשנו הרבה יותר. גם בחגים, חלק מהמאבטחים במוסדות החינוך מקבלים 1,600 שקל לחודש, 2,000 שקל לחודש. אבי ניסנקורן הבטיח להכריז סכסוך עבודה, לא נעשה שום דבר. ההסתדרות חתומה. אין לי שום תלונות נגד מר ברוש, הוא לא חתום. ההסתדרות, שמקבלת 60 מיליון שקל, צריכה להחזיר את הכסף ולהכריז סכסוך עבודה. ואתם, חברי כנסת, צריכים לבטל את דמי הטיפול הארגוני, כי הם שוד של עובדי קבלן וזו פשוט בושה למדינת ישראל. אנשים - - -
מאיר כהן (יש עתיד)
רגע, תדייק, אדוני. האם אתה מדבר על כלל עובדי הקבלן?
אלכס טנצר
כן, כל עובדי הקבלן חייבים, זה חוק - - -
מאיר כהן (יש עתיד)
כל עובדי הקבלן מכניסים לקופה של ההסתדרות 60 מיליון שקלים לשנה?
אלכס טנצר
לא, לא. 60 מיליון שקל משלמים רק המאבטחים.
מאיר כהן (יש עתיד)
רק מאבטחים?
אלכס טנצר
רק המאבטחים. חוץ מזה בסך הכול מקבלים יותר מ-100 מיליון שקל. למה עובדי קבלן, שאף אחד לא עוזר להם, אף אחד לא מתייחס אליהם, צריכים לשלם כל כך הרבה כסף, 0.8%? מקבלים 0.8% ויש עלייה של שקל וחצי לחודש, שביטלו בחוצפה הזו, של יושב ראש ההסתדרות שלא מקיים - - -
היו"ר טלי פלוסקוב
לא, לא, לא, אנחנו פה לא עושים דברים כאלה, אלכס. אלכס.
אלכס טנצר
חוצפה, כי הוא אמר כמה פעמים שהוא הולך להכריז סכסוך עבודה. היום יש חתימה שלו, ב-1 לדצמבר. אני רוצה לשאול, חברת חשמל, הוא מכריז סכסוך עבודה, כל המעסיקים, כל מי שמרוויח, נמל אשדוד, למה? בגלל שזו משכורת של 30,000 שקל הוא חייב להכריז סכסוך עבודה ובגלל בן אדם שמרוויח 2,000 שקל ומצבו מידרדר - - -
יוסי ברבי
אתה צריך להודות שיש לך את אבי ניסנקורן.
אלכס טנצר
על מה אני צריך - - - הוא צריך להתבייש.
יוסי ברבי
אתה צריך להודות, אלמלא אבי ניסנקורן היית ממשיך והציבור היה ממשיך לקבל משכורות נמוכות. פערי העוני, מי שמטפל בהם זה אבי ניסנקורן.
היו"ר טלי פלוסקוב
רבותיי, אני לא אתן פה לאף אחד להכפיש את אף אחד, סליחה.
אלכס טנצר
אני יכול להבטיח לך שאתה לא יודע על מה אתה מדבר.
היו"ר טלי פלוסקוב
אדוני, אני מבקשת. אדוני - - -
יוסי ברבי
אני יודע - - -
אלכס טנצר
אני יודע על מה שאתה מדבר, אתה פשוט לא יודע מה המאבטחים - - - המאבטחים, אין להם מה לאכול.
יוסי ברבי
שמי יוסי ברבי, אני מההסתדרות.
היו"ר טלי פלוסקוב
אלכס, אלכס טנצר, אדוני - - -
אלכס טנצר
מההסתדרות? תתבייש לך, תתביישו.
יוסי ברבי
אני אתבייש? אני אתבייש? אתה לא יודע כמה דברים אנחנו עושים למען המאבטחים - - -
היו"ר טלי פלוסקוב
תודה רבה, אני מבקשת - - -
אלכס טנצר
תתביישו.
היו"ר טלי פלוסקוב
אדוני, אדוני, תודה רבה. אני מבקשת להפסיק אחרת אני אבקש מכם לצאת מהדיון. אין דברים כאלה.
מאיר כהן (יש עתיד)
תכבד את ה - - -
יוסי ברבי
לא, אבל כבוד היושבת ראש, אי אפשר לתת לאדם, עם כל הכאב של הבחור, עם כל הכאב, לקחת את זה ולהסיט את זה לדיון אחר.
היו"ר טלי פלוסקוב
קודם כל, אם אתה רוצה שהדברים שלך יירשמו בפרוטוקול, תציג את עצמך.
יוסי ברבי
שמי יוסי ברבי, אני המזכיר הארצי של ההסתדרות בתחומי אבטחה, מלונאות ושמירה.
היו"ר טלי פלוסקוב
יופי, מצוין.
יוסי ברבי
ואני מטפל, יחד עם גב' חנה שניצר, שהיא ראש הלשכה המשפטית, תיכף היא תציג את כל העמדה של ההסתדרות, אבל אי אפשר להסיט את הדיון למקום של הסתה כזאת כמו של מר טנצר - - -
היו"ר טלי פלוסקוב
אני גם לא אתן פה מקום להסתה.
יוסי ברבי
אני מבין את כאב הבטן שלו, אבל אי אפשר להסיט את זה.
אלכס טנצר
נכון, כי אני אמרתי את האמת.
היו"ר טלי פלוסקוב
אלכס, אדוני, תודה לך על דבריך.
יוסי ברבי
מר טנצר, דברים כאלה - - -
היו"ר טלי פלוסקוב
שמענו, שמענו. תקשיבו לי טוב, אני מבקשת מכולם, כל מי שנמצא כאן, עם כל הכאב של הנושא, ואני לא אומרת שהוא לא חשוב, בואו נכבד את הכנסת ואת המקום שאתם נמצאים בו. אני לא אסכים לדיון מסוג זה. אנחנו לא מכפישים פה אף אחד, אנחנו מחפשים פתרון ואני לא אגיד מי פה טוב ומי פה רע. אנחנו מחפשים פתרון וזה מה שאני רוצה להוציא מהישיבה הזאת, לא להאשים אחד את השני.
פנחס שיף
גבירתי, אני רק רוצה לבדל את הדברים שאני אמרתי מהדברים שנשמעו פה.
היו"ר טלי פלוסקוב
בבקשה, זה חשוב.
פנחס שיף
אני לא מכיר את האיש, אני לא מתואם איתו. אני לא נכנס לכיסהּ של ההסתדרות, לא מעניין אותי מה היא גובה ומה היא לא גובה, זה לא ענייני. אני מנכ"ל של ארגון מעסיקים, נקודה, אין לי קשר עם הדברים שנאמרו כאן. יחסי העבודה ביני לבין אבי ניסנקורן הם יחסים קורקטיים של יו"ר הסתדרות ומנכ"ל של ארגון מעסיקים.
היו"ר טלי פלוסקוב
זה מה שצריך להיות.
פנחס שיף
אני לא מכריז על סכסוכי עבודה, אני אומר פה שכל עוד אני מנכ"ל ארגון חברות האבטחה בישראל לא יהיה סכסוך עבודה בענף האבטחה. זה ענף שלא משביתים אותו ולא מסתכסכים בו.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
אל תתחייב.
פנחס שיף
לא, לא, אני מתחייב, אני מתחייב. עמדתי בזה - - -
היו"ר טלי פלוסקוב
בכל מקרה, אתה לא תיתן לזה יד.
פנחס שיף
לא, לא, ודאי שלא, אלא אם כן זה - - -
היו"ר טלי פלוסקוב
הבנו.
מאיר כהן (יש עתיד)
אולי זאת הבעיה?
פנחס שיף
אני חושב שלא.
מאיר כהן (יש עתיד)
למה אתה אומר לי לא?
היו"ר טלי פלוסקוב
מאיר, אני רוצה להגיד לך, אתה יודע כמה אנשים רצו להגיע לכאן לדיון והם לא הגיעו רק מסיבה אחת - - -
מאיר כהן (יש עתיד)
אני לא מצפה שהוא יעשה שביתה, אבל אולי באמת זאת הבעיה, כי אנחנו מכירים את ההסתדרות, ההסתדרות היא די לוחמנית. כשהיא רוצה היא לוחמנית. אני עכשיו מלווה את "נגב קרמיקה", אני יודע, כשהם רוצים הם - - - יכול להיות שבמָקום שיש 90,000 איש שנושאים מס להסתדרות, היה רצוי שבמְקום להגיע למצבים כאלה, שבאמת ההסתדרות, ברבי יוסי, אולי המקום, תיקח את זה, תעביר את זה לניסנקורן, שינסו לשבת, כי הוא מדבר מכאב לבו. גם אם זה לא הנושא ואתה צודק, זה לא השולחן, אבל אתה יודע, בדיונים בכנסת אומרים גם לשמה וגם לעתים לא לשמה. מותר להגיד את זה, זה לא נורא, כי אנחנו שומעים על 90,000 איש שנושאים מס והנציגים שלהם להערכתי חייבים להרגיש הרבה יותר בטוח. ואולי אנחנו לוקחים את המאבטחים כמובן מאליו.

חבריא, המאבטחים יש להם משמעות, אני לא אחזור על הדברים שהוא אמר. בוודאי שיש להם משמעות וככל שהמצב ממשיך להיות כזה מבחינה ביטחונית, שהם באמת חשופים, כמו השוטרים. אני החסיד הגדול ביותר להעלאת שכרם של השוטרים, אנחנו עושים הכול שהפנסיונרים של השוטרים יקבלו כמו במשרד הביטחון, כי זה מאוד חשוב. על אחת כמה וכמה כשהמאבטחים האלה נדקרים פה ונדקרים שם ולעתים הם אלה שנותנים לנו את התחושה, הורים מביאים את הילדים לבית הספר וכשהם רואים שיש מאבטח שהוא מסודר ועומד ואומר להם, הייתי מנהל בית ספר הרבה שנים, המאבטחים, הייתה להם משמעות, הם היו נותנים את התחושה של המרחב המוגן בתוך בית הספר. ואני ראיתי, גבירתי, את היית ראשת עיר, את מכירה, ראיתי מאבטחים שהפכו להיות הלב הפועם של בית הספר - - -
היו"ר טלי פלוסקוב
חלק של משפחה, משפחה, ממש כך.
יוסי ברבי
מאיר, אני בעצמי הייתי מאבטח ומפקח סיירים וסייר במוקד 99. אני לא נולדתי בהסתדרות, אני הגעתי - - -
מאיר כהן (יש עתיד)
מאה אחוז, ברבי, עלא כפק.
יוסי ברבי
אני הגעתי להסתדרות מתפקידים אחרים על מנת להגן על ה-90,000 העובדים האלה. ואני רוצה להגיד לך שאין שותף מלא, וכל מי שיושב עם אבי ניסנקורן מבין את זה, אין שותף מלא למען העובד המוחלש, בעלי המוגבלויות וכולם - - -
היו"ר טלי פלוסקוב
אני לא רוצה, רבותיי, אני עוצרת - - -
יוסי ברבי
לכן מר צנטר, הכאב בטן שלך מובן לי, אבל אנחנו איתך, אנחנו בצד שלך.
היו"ר טלי פלוסקוב
יופי, יופי, זה מה שהיה חשוב לשמוע.
אלכס טנצר
למה לא קיימת את כל ההסכמים - - -
היו"ר טלי פלוסקוב
לא, אלכס, לא פותחים את זה. תקשיבו לי, אני רוצה שתבינו. הדיון הוא לא על ההסתדרות.
מאיר כהן (יש עתיד)
בוודאי.
היו"ר טלי פלוסקוב
הנושא של הדיון שלנו הוא לא ההסתדרות, אז אני מבקשת - - -
קריאה
נכון, זה השכר - - -
היו"ר טלי פלוסקוב
בדיוק.
אלכס טנצר
ההסתדרות יכולה לעשות.
היו"ר טלי פלוסקוב
אני רק רוצה להגיד משפט אחד, שאני יודעת שהרבה מאבטחים היו רוצים להיות היום בדיון הזה והם לא באו רק מסיבה אחת, הם עובדים, הם שומרים על האזרחים שלנו. לכן אנחנו צריכים לעשות את העבודה הזו במקומם. צריך לדבר עם מי שצריך לדבר ואנחנו חייבים, שוב אני אומרת, אנחנו חייבים להביא להם את השקל וחצי. אני מתביישת להגיד את זה, אבל אנחנו חייבים להביא להם את זה, חייבים.

אלכס, תודה. אני רוצה לשמוע את משרד העבודה, מה עמדתכם בנושא, כי אני הבנתי שעדיין יש פה שלב של חתימת השר על הפעימה השנייה, איפה זה נמצא אצלכם? אחר כך אני אשמח לשמוע גם את ההסתדרות, את ההסתדרות שמענו, אבל אני אתן גם לָך, גברתי.
יוסי ברבי
בצורה מסודרת.
היו"ר טלי פלוסקוב
בבקשה, אדוני.
שלמה יצחקי
הסכם הוגש, בזמנו שר העבודה - - -
היו"ר טלי פלוסקוב
שלמה יצחקי, נכון?
שלמה יצחקי
שר העבודה הוציא כוונה להרחיב את ההסכם ורצינו להרחיב את ההסכם על שתי פעימותיו מלכתחילה, ההסכם מותנה בהוצאת צו הרחבה. בדברים שהיו מוסכמים גם על מר פיני שיף, יחד עם ההסתדרות, ארגוני המעסיקים וארגון חברות האבטחה, הוסכם שתורחב רק הפעימה הראשונה. כרגע אנחנו נמצאים ואני יודע שיש מגעים של ארגוני העובדים, של ההסתדרות, עם המשרד ואני בטוח שפיני גם שותף למגעים האלה, עם כל מיני רעיונות. עלו רעיונות וירדו ואנחנו נמצאים בעיצומם של מגעים לצורך קידום הנושא הזה, או של הרחבה של הפעימה השנייה או של הצעות אחרות חלף הפעימה השנייה, שיענו על המאוויים של ארגוני המעסיקים שזה לא ימשוך וכד'. אני לא טוען שזה - - -
היו"ר טלי פלוסקוב
אתה לא יכול קצת לפרט לנו?
מאיר כהן (יש עתיד)
אתה נציג ממשלה, למה אתה צריך לבדוק שיענו על המאוויים של המעסיקים? למה אתה לא אומר גם על המאוויים של העובדים?
מיכל וקסמן חילי
כי מדובר פה ביחסי עבודה.
מאיר כהן (יש עתיד)
אז מה?
מיכל וקסמן חילי
ביחסי עבודה יש שני צדדים.
מאיר כהן (יש עתיד)
אז מה? אבל הוא לא מזכיר את שני הצדדים, זה בדיוק מה שאני מבקש.
מיכל וקסמן חילי
אולי צריך לשמוע את שלמה יצחקי אחרי ששומעים את נשיאות הארגונים?
מאיר כהן (יש עתיד)
סליחה, בדיוק, בדיוק, הוא שאמרתי. אני מצפה - - -
היו"ר טלי פלוסקוב
אתם רוצים שאני קודם אתן - - -
שלמה יצחקי
סליחה, חבר הכנסת כהן, אתה נתפסת למילה אחת שלי ואתה בונה עליה כל מיני תלי תלים, עם כל הכבוד. אני לא מגן על אף אחד, אני בא להציג את העמדה של המשרד שלי.
מאיר כהן (יש עתיד)
אל"ף, מותר לי לבנות מה שאני רוצה, אתה תפרק את זה. מותר לי.
היו"ר טלי פלוסקוב
לא להתעצבן על חברי כנסת, כך זה מתנהל כאן.
מאיר כהן (יש עתיד)
אני אומר, דווקא היות ומדובר בסכום שהוא פעוט, באמת שהוא לא סכום בעייתי, גם אם אתה עושה את ההשלכה הרוחבית שלו. אני משוכנע שהשר יודע שזו באמת מן פינה כזאת של חבר'ה שצריך לעזור להם כי שכרם הוא שכר מינימום. עוד משפט ואתה תפרק את כל המגדל שלי. אני יודע גם, לברכה, מה השר עשה כשאני העברתי את המשרד ואמרתי שרוב העובדים מקבלים שכר מינימום והשלמת הכנסה ממשרד הרווחה, ואני יודע איך הוא תיקן את זה תיקון מכובד ואני אומר את זה כאן על השולחן. אני מצפה, גם ממך כנציגו, שתיקחו את הסיפור הזה.

לחפש היום חלף זה לעוד שנה שנתיים שלוש, ואתה יודע את זה. לבוא ולהגיד האם, ותמסור את זה לשר, אני גם אבקש ממנו, האם באמת השקל וחצי שהוא צריך לחתום על צו ההרחבה, זה הדבר שיערער את ההסכמים הקיבוציים במשק? זה כלום. אילו אני הייתי השר, תעביר לו את זה, אני אדבר איתו, זה יהיה לכבודו של השר שהוא יבוא, וכמו שהוא יודע, לבוא ולהגיד, "חבריא, פה אני מחליט, אני חותם על צו ההרחבה". ואם אתה רוצה לפרק את זה – תפרק.
שלמה יצחקי
לא, אני לא מפרק. חבר הכנסת כהן, אין לנו התנגדות - - -
מאיר כהן (יש עתיד)
בבקשה.
היו"ר טלי פלוסקוב
תראו, הפעימה השנייה הייתה צריכה לעבור מ-1 בדצמבר?
שלמה יצחקי
אדרבה, רצינו בזמנו להרחיב את שתי הפעימות, אין לנו התנגדות, אבל אנחנו גם מקדשים דבר שנקרא הסכמה קיבוצית, יחסי עבודה קיבוציים. אתה יודע שביחסי עבודה זה כלים שלובים. דיברו פה על הנושא של ההסתדרות. ההסתדרות במשך עשר שנים, אני לא מגן על ההסתדרות, אבל עובדתית, במשך עשר שנים, שכר המינימום הכללי במשק עולה מעבר לשיעורו החוקי בהוראות שעה כל הזמן, עשר שנים, והיום הוא הגיע לשיעור של כמעט 52% מהשכר הממוצע במשק. האמת היא שזה בעקבות הסכמים של ההסתדרות והמעסיקים. צריך להגיד את הדברים האלה.
היו"ר טלי פלוסקוב
נכון.
שלמה יצחקי
הנושא של הסכמים בענפי הניקיון ובענף השמירה, מעֵבֶר לזה, זה ההסתדרות ומעסיקים, הם עושים את הדברים האלה. יש אינטרסים, ופיני יושב בנשיאות הארגונים העסקיים, יש אינטרסים של הארגונים יחד עם ההסתדרות, אלה יחסי עבודה, אנחנו גם מקדשים יחסי עבודה, עם כל הכבוד, ולא רק את העניין של השקל וחצי. נכון שזה חשוב מאוד ואנחנו רוצים לעשות את זה, אנחנו אולי גם נעשה את זה, אני לא אומר, כרגע אין פה החלטה של השר כן או לא - - -
מאיר כהן (יש עתיד)
כשאתה אומר - - -
קריאה
מתי אתם מגיעים - - - של החלטה?
שלמה יצחקי
אני אגיד. למשל, יש הצעה, יש הצעה ואני מעלה אותה פה על השולחן. כרגע היא לא בשלה, יש התנגדות לגביה, במקום להעלות את שכר המינימום, לקצר את חודש העבודה של מאבטח, במקום 186 ל-176 שעות, להוריד בעשר שעות.
פנחס שיף
אוי ואבוי - - -
היו"ר טלי פלוסקוב
איך זה פותר את הבעיה?
שלמה יצחקי
פיני, זה רעיון, הוא עלה, זאת אומרת שיש פה דברים. וכשאני מדבר על חלף זה לא שנתיים, זה ענין של שבועות. כרגע אין החלטה - - -
פנחס שיף
שלמה, לא צריך לחפש פתרונות אם יש הסכם פשוט.
היו"ר טלי פלוסקוב
לי יש הצעה אחת רק למשרד העבודה.
שלמה יצחקי
אני רק אומר ששר העבודה ודאי וודאי לא מתנגד להעלאת שכר המינימום של מאבטחים.
היו"ר טלי פלוסקוב
אין לי ספק. אני מכירה את שר העבודה ולכן אני לא חושבת לרגע שהוא מתנגד להוסיף שקל וחצי, אבל, ופה אני שמה הצעה על השולחן. אני מאוד מברכת על הצעות חדשות ורעיונות שאתם מעלים, בעיניי להקטין מספר שעות זה לא, אתם צריכים לגייס עוד עובדים כדי למלא את שעות העבודה בעצם, מה עשיתם בזה?
מיכל בירן (המחנה הציוני)
כן, אפשר לחשוב שמישהו כרגע מעסיק מאבטחים ספייר.
היו"ר טלי פלוסקוב
נכון, כאילו שהם ממש ממתינים בתור להיכנס לעבודה. אבל אני חושבת שכדי לכבד את האנשים האלה, עד שאתם תקבלו החלטה, קודם כל, עכשיו, ב-1 בדצמבר, תעלו שקל וחצי. תמשיכו לחשוב. רוצים אחר כך לשנות? תסגרו בהסכם שלכם, זה עד לפתרון נוסף שאתם שם חושבים עליו, אבל לא לעשות את זה זה לא ראוי, זה לא מכובד כלפי האנשים האלה וכלפי אלה שישבו בשולחן וחתמו על ההסכם, בעיניי.

בבקשה, גבירתי, מי מכן קודם? או ההסתדרות או - - -
קריאה
אני חושב שההסתדרות.
מאיר כהן (יש עתיד)
תסבירי לנו למה אין - - -
היו"ר טלי פלוסקוב
אני גם חושבת שקודם אני רוצה לשמוע את ארגון המעסיקים. מאוד חשוב לנו, למה פתאום החלטתם?
מיכל וקסמן חילי
אני אסביר. עורכת הדין מיכל וקסמן חילי, ראש אגף עבודה בהתאחדות התעשיינים. העלאה של שכר המינימום למאבטחים פירושה העלאה של 5.3% לכלל משתכרי שכר המינימום במשק ולעובדים נוספים אחרים שמשתכרים משכורות נמוכות יותר מעל שכר המינימום. בשל תרחיש של זליגה, שהוא בהחלט תרחיש הגיוני וסביר, על בסיס הערכה כלכלית ולא על בסיס איזושהי הערכה שהיא לא מבוססת - - -
היו"ר טלי פלוסקוב
רגע, גברת, אני עוצרת אותך.
מיכל בירן (המחנה הציוני)
מיכל, במה זה שונה מהמצב שבו חתמתם על ההסכם? ידעתם, את כל מה שאמרת ידעתם.
מאיר כהן (יש עתיד)
לא יאומן, לא יאומן.
קריאה
חתומים על הסכם.
היו"ר טלי פלוסקוב
יש לי תחושה שאני נמצאת בבית משפט ולא בבית המחוקקים.
מיכל וקסמן חילי
רגע, חברת הכנסת בירן אמרה שאנחנו חתמנו על ההסכם, לא חתמנו על ההסכם.
מיכל בירן (המחנה הציוני)
במקור הגעתם להסכמות על העלאת שכר - - -
מיכל וקסמן חילי
אז על זה אני אדבר, זה לא קשור. רגע, אני אומַר. קודם כל אני רוצה לדבר על הערכה כלכלית סביב העלאה של שכר המינימום - - -
מיכל בירן (המחנה הציוני)
מה השתנה מיום שחתמתם, אותו ספטמבר 2016, להיום? מה השתנה?
מיכל וקסמן חילי
גבירתי, אני מבקשת להשלים את הדברים שלי בצורה מסודרת - - -
היו"ר טלי פלוסקוב
לא, אבל תיקחי בחשבון את השאלה שלי, בסדר?
מיכל וקסמן חילי
אני כנראה פה אחת וכולם חושבים אחרת, אז בואי תתני לי להשלים את הדברים לפחות בצורה סדורה, בטח בזמן אני לא אוכל להשלים את כל מה שנאמר פה.

העלאת שכר המינימום היא בסופו של יום העלאה של מעל 5% בקרב כל משתכרי שכר המינימום ומשתכרי משכורות אחרות נמוכות יותר, עד 7,500 שקלים. המשמעות של המהלך הזה, בזמן שאף אחד פה לא הביא איזושהי הערכה כלכלית, הוא לוקח בחשבון שתהיה פה העלאה רק בקרב שכר המאבטחים - - -
מאיר כהן (יש עתיד)
את הבאת הערכה כזו?
מיכל וקסמן חילי
בוודאי שכן.
מאיר כהן (יש עתיד)
מה ההערכה שלך אומרת?
מיכל וקסמן חילי
אני אומרת אותה, אני מדברת אותה, אם אדוני רק ייתן לי לדבר. העלות המשקית הכוללת כתוצאה מהמהלך הזה היא לא פחות מאשר 8 מיליארד שקלים למשק.
קריאה
מה?
מאיר כהן (יש עתיד)
קשקוש בלבוש.
היו"ר טלי פלוסקוב
מה את אומרת?
מאיר כהן (יש עתיד)
קשקוש בלבוש.
היו"ר טלי פלוסקוב
מיהם הכלכלנים הגדולים - - -
מיכל וקסמן חילי
אגף הכלכלה - - -
מיכל בירן (המחנה הציוני)
זה נשמע כמו הפצצה האיראנית - - -
מיכל וקסמן חילי
גבירתי, בזמן שאף אחד לא הביא פה הערכה כלכלית אחרת, אני לפחות מבססת את זה על הערכה של אגף כלכלה, אגף רציני, מכובד, שקיים עשרות שנים בהתאחדות התעשיינים, מכיר, לא פעם עשה תרחישים מהסוג הזה והערכות מהסוג הזה, במסגרת כל העלאות שכר המינימום שהיו בשנים האחרונות, כפי ששלמה יצחקי הציג את זה. מי שהיה אחראי על העלאת שכר המינימום בשנים האחרונות זה נשיאות הארגונים העסקיים והתאחדות התעשיינים.

אני רוצה להזכיר לכל הנוכחים כאן ששכר המינימום עלה, ב-1 בדצמבר, לפני 11 ימים, ל-5,300 שקלים על בסיס הסכם אחראי עם חשיבה לטווח ארוך, שנחתם בין נשיאות הארגונים לבין ההסתדרות הכללית, שהפעימה האחרונה שלו הייתה 5,300 שקלים. נחתם ועוד לא יבשה הדיו תחת ההעלאה של שכר המינימום ל-5,300 שקלים ומבקשים להעלות, בדלת האחורית, בלי שום הערכה כלכלית, בלי שום מחשבה על התרחישים העתידיים של ההערכה הזו, להעלות את שכר המינימום בדרך שהיא לא דרך ולא דרך השותפים הסוציאליים הלגיטימיים.

עם כל הכבוד לארגון השמירה, ויש לי כבוד גדול לארגון הזה, ארגון ותיק ומנוסה שנמצא בנשיאות הארגונים העסקיים, בסופו של יום זה לא הארגון שמשלם את הכסף הזה. זה ארגון שחותם על ההסכם הזה, אבל מי שמשלם את זה הוא המעסיק בפועל והמעסיק בפועל חתם עם ההסתדרות על הסכם העלאה של שכר המינימום, מתוך מחשבה והבנה שמחד צריך להעלות את שכר המינימום, אבל מנגד אסור לנו לשפוך את התינוק עם המים. בדרך הישרה, בדרך הנכונה, בדרך ההוגנת, בדרך האחראית, אחרי שעושים חשיבה כלכלית סביב העניין הזה - - -
היו"ר טלי פלוסקוב
את אומרת לי עכשיו שבספטמבר 2016 אתם לא הייתם אחראים ופתאום עכשיו הפכתם להיות לאחראים. מה השתנה מאז?
מיכל וקסמן חילי
אני אומרת ש-5,300 שקלים זה מה שהמשק כרגע יכול לעמוד בו - - -
היו"ר טלי פלוסקוב
ולכן האנשים האלה, 90,000 איש, צריכים לשלם מחיר?
מיכל וקסמן חילי
גבירתי, זה לא משנה. 5,300 שקלים האלה, זה מה שהמשק אולי יכול לעמוד בו, אבל להעלות עוד 280 שקלים ובכך להעלות בעוד, ואני חוזרת על זה, 8 מיליארד שקלים - - -
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
את יכולה להסביר לנו את ה-8 מיליארד?
מיכל וקסמן חילי
בוודאי.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
תסבירי לנו, את אומרת 280 שקל, נכון?
מיכל וקסמן חילי
נכון, וזה ישפיע על כלל משתכרי שכר המינימום, למרות מה שנאמר פה - - -
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
למה? כפול כמה?
מיכל וקסמן חילי
זה ישפיע על כלל משתכרי שכר המינימום, משום שלמרות מה שנאמר פה אין סיבה - - -
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
למה?
מיכל וקסמן חילי
משום שלמרות מה שנאמר פה אין סיבה להעלות דווקא למאבטחים את שכר המינימום, יש מספיק עובדים שעובדים בעבודות קשות במפעלים - - -
מאיר כהן (יש עתיד)
סליחה, אל תעשי עכשיו מניפולציה.
מיכל בירן (המחנה הציוני)
תסבירי - - -
מאיר כהן (יש עתיד)
אל תעשי מניפולציה, סליחה.
מיכל וקסמן חילי
אני רוצה להשלים את המשפט - - -
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
תעשי את החישוב, כי אני - - -
מאיר כהן (יש עתיד)
תתייחסי להסכם - - -
מיכל בירן (המחנה הציוני)
כל אחד יכול לבוא ולהגיד, אם העלו למאבטחים אני רוצה גם. זה ה - - -
מיכל וקסמן חילי
גבירתי, על בסיס ההנחה - - -
היו"ר טלי פלוסקוב
אז למה עד עכשיו זה לא קרה?
מיכל וקסמן חילי
גבירתי, על בסיס ההנחה, שאני מתארת אותה עכשיו, מכיוון שאין סיבה מיוחדת להעלות דווקא למאבטחים והקושי הזה בהשגת עובדים קיים בכל הענפים, בוודאי בתעשייה, שאותה אני מכירה מקרוב, כי אני מהתאחדות התעשיינים, הקושי הזה בהשגת עובדים הוא קושי גדול מאוד. יש מחסור בכוח אדם מקצועי בתעשייה. אחת הבעיות הגדולות - - -
פנחס שיף
לא העליתם את השכר בתעשייה? לא העליתם את השכר בבניין?
היו"ר טלי פלוסקוב
רגע, גבירתי, יש לי שאלה אלייך.
מיכל וקסמן חילי
אדוני, לא - - -
היו"ר טלי פלוסקוב
ה-8 מיליארד האלה - - -
פנחס שיף
את זורקת פה מספר באוויר - - -
מיכל וקסמן חילי
לא - - -
היו"ר טלי פלוסקוב
אני שואלת אותך שאלה. מה זה לא? אני שואלת אותך שאלה.
מיכל וקסמן חילי
אבל תקשיבי, זורקים פה דברים - - -
היו"ר טלי פלוסקוב
אני מבקשת לעצור, אני מבקשת לעצור. שאלה לי אלייך. מה שאת אומרת עכשיו, שאם אנחנו נעלה למאבטחים יגיעו גם האחרים וגם יבקשו העלאת שכר. זאת ההערכה שלך ל-8 מיליארד שקל?
מיכל וקסמן חילי
בוודאי, חד משמעית - - -
היו"ר טלי פלוסקוב
אוקיי, אז אני שואלת אותך שאלה נוספת.
מיכל וקסמן חילי
אבל אני מסבירה לגבירתי אם אפשר, למה, למה זה יקרה. משום שאין סיבה אמתית להעלות דווקא להם. משום שיש הרבה עובדים - - -
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
אז את לא יכולה לעמוד - - -
היו"ר טלי פלוסקוב
אז למה חתמתם על ההסכם? אז למה חתמתם על ההסכם, ריבונו של עולם?
פנחס שיף
מה זה עניינכם?
מיכל וקסמן חילי
זה ענייננו כי אנחנו משלמים - - -
פנחס שיף
למה אפשרתם להעלות את השכר במלונאות, מי משלם את עליית מחיר החדר? למה אפשרתם? אני שואל אותך, תעני לי, למה אפשרתם לנשיא המלונאים להעלות את השכר במלונאות? מי משלם את זה?
היו"ר טלי פלוסקוב
יופי, שאלה מצוינת, פיני, תודה.
פנחס שיף
אני שואל, מי משלם את זה?
מיכל וקסמן חילי
אני מסבירה, אני מסבירה. כשמדובר בהעלאת שכר המינימום אצל המלונאים או אצל בוני הארץ, בסופו של יום זה לא זולג החוצה, זה בסופו של יום נשאר בתוך הענף הזה.
פנחס שיף
ופה זה לא נשאר?
מיכל וקסמן חילי
בוודאי, כי השומר נמצא - - -
פנחס שיף
למה? כי את אומרת בוודאי?
מיכל וקסמן חילי
לא, תראה כי אני לא יכולה - - -
היו"ר טלי פלוסקוב
אתה מבין, שם אפשר להעלות את המחיר של השהייה שלך במלון.
מיכל וקסמן חילי
אני לא יכולה להתגבר על הקול שלךָ, סליחה.
פנחס שיף
מיכל, זה לא עניינכם.
מיכל וקסמן חילי
זה בוודאי - - -
פנחס שיף
אתם מתערבים במשהו שהוא לא שייך לכם, לחלוטין. זה לא עניינכם, זה הכול.
מיכל וקסמן חילי
גבירתי, בסופו של יום השומר נמצא אצל כל מעסיק בפועל ולכן תהיה השפעה. כשמדובר בהעלאה אצל המלונאים זה נשאר שם, כשמדובר אצל בוני הארץ זה נשאר שם, זה לא המאבטחים שנמצאים בכל מקום.
היו"ר טלי פלוסקוב
הייתי מקבלת את כל מה שאת אומרת אם היית יושבת פה בספטמבר 2016. בספטמבר 2016 חתמתם על ההסכם, הגעתם להבנה. אתם חייבים לכבד את ההסכם הזה, נקודה. מה קרה? אז לא הייתם חכמים? פתאום התעוררתם ועשיתם לנו 8 מיליארד שקל? אל תפחידי אותי עם המספר הזה, לא מאמינה למספר הזה. לא הצלחת לשכנע אותנו שזה יעלה 8 מיליארד שקל.
מיכל וקסמן חילי
גבירתי, אין פה שום הערכה כלכלית אחרת. אף הערכה - - -
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
אז תראי לנו את ההערכה הכלכלית שלך, על מה היא מתבססת?
מיכל וקסמן חילי
אני אמרתי אותה, אני אמרתי אותה כמה פעמים ואין לי בעיה גם להזמין את הכלכלנית שלנו, שתבוא לפה לדיון הבא וגם תסביר בדיוק איך היא הגיעה לשם.
פנחס שיף
מיכל, שמונה וחצי שנים, תקשיבי לי לשאלה, שמונה שנים שכר המינימום בענף האבטחה היה 2.5% מעל המשק. מעולם לא שמעתי שהשכר של ענף האבטחה משך את כל המשק למעלה. מעולם לא.
מיכל וקסמן חילי
בוודאי - - -
פנחס שיף
הטיעון הזה הוא טיעון ציני, אין לו שום אחיזה במציאות. המספרים הם מספרים של כלכלנים - - - הגעת כבר ל-8 מיליארד, אני לא יודע מאיפה הבאתם את זה, אני יכול לעשות תחשיבים אחרים. תפסיקו עם הציניות הזאת.

אני אומר לכם עוד פעם ותגידי את זה לשרגא, שמונה שנים שכר המינימום בענף האבטחה היה 2.5% מעל שכר המינימום במשק, היה שקט, אף אחד לא אמר שהוא מושך את המשק למעלה ולא מושך את המשק למטה, מאיפה הטיעון הגאוני הזה? פתאום, פתאום עכשיו, השקל וחצי או ה-88 אגורות ימשכו את שכר המינימום למעלה? מאיפה הדבר הזה, תגידי לי, מאיפה?
מיכל וקסמן חילי
גבירתי, בסופו של יום - - -
פנחס שיף
יש לי עוד שאלה אלייך.
מיכל וקסמן חילי
רגע, רגע, בסופו של יום, תן לי רגע לפחות לענות לך על זה.
פנחס שיף
כן, תעני לי.
מיכל וקסמן חילי
בסופו של יום אנחנו הגענו לפה עם הערכה כלכלית סביב נושא שלפני שהוא נושא של יחסי עבודה הוא נושא כלכלי. אין פה שום הערכה כלכלית, לא של אף משרד רלבנטי - - -
פנחס שיף
זה לא נושא כלכלי, אבל. לא, הוא לא נושא כלכלי, לא.
היו"ר טלי פלוסקוב
פיני.
מיכל וקסמן חילי
זו הטעות, לחשוב שזה לא כלכלי, לחשוב שזה יחסי עבודה. בסופו של דבר המשמעות של הדבר הזה זה העלאה של השכר במשק. כולנו מכירים, כל מי שחי במדינה הזאת קורא עיתונים ולא צריך לעבוד בהתאחדות התעשיינים, מפעלים נסגרים חדשות לבקרים, ירידה חדה בפתיחה של מפעלים חדשים והכול מה? חלק בגלל - - -
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
בגלל השקל וחצי.
מיכל וקסמן חילי
בגלל עלויות העסקה. אז אפשר להמשיך עם זה ומצד שני אפשר להיות אחראיים ולהתנהל בצורה נבונה.
פנחס שיף
כמה עלות השקל וחצי? השקל וחצי, לא מיליארדים, כלכלנים, כמה עולה השקל וחצי?
מיכל וקסמן חילי
אני לא יודעת. אני מניחה שרק למעסיק זה - - -
פנחס שיף
את זה אתם לא יודעים.
מיכל וקסמן חילי
לא, לא, את זה אני פשוט - - -
פנחס שיף
את זה לא חישבתם, הא?
מיכל וקסמן חילי
בוודאי שכן, אבל, פיני, אתה אומר דברים - - -
פנחס שיף
אז אני שואל, כמה עולה השקל וחצי?
מיכל וקסמן חילי
זה מאות מיליונים.
פנחס שיף
מאות מיליונים?
מיכל וקסמן חילי
מאות מיליונים.
אלכס טנצר
רגע, לא עשיתם חישובים? זרקתם - - -
היו"ר טלי פלוסקוב
גבירתי, לצערי הרב אני לא רואה כאן אדם אחד שהשתכנע מההסבר שלך למה - - -
מיכל וקסמן חילי
אבל אני גם לא רואה אף אחד שהביא הערכה כלכלית אחרת.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
את לא העברת לנו - - - את שלפת מספרים, את לא הראית לנו על מה את מסתמכת.
מיכל וקסמן חילי
בכנסת, בוועדות, לא עושים הערכות כלכליות ומתמודדים איתן בצורה לא אחראית, בלי לחשוב לטווח ארוך, בלי לחשוב מהי העלות, בוודאי כשמדובר בשכר המינימום זה הדבר הראשון - - -
היו"ר טלי פלוסקוב
הייתם צריכים לעשות את זה בספטמבר 2016, גבירתי. אתם חתמתם על ההסכם והסכם צריך לקיים. מה שנשאר לי עכשיו להגיד ואני חושבת שחברי הכנסת עכשיו יחזקו אותי, אני אפנה מהיום לכל הארגונים, ההסכם, מתברר, זה כלום, היום מכבדים אותו, מחר לא. כנראה שאנחנו נצטרך לסגור את ההסכמים האלה באמצעות חקיקה, כדי שלא תהיה לכם דרך לברוח מהאחריות ומההבטחה שלכם. זה לא מכובד כלפי אף אחד, מה שאתם עושים. חתמתם על ההסכם – תשלמו. אתם, בספטמבר 2016 הבאתם בשורה לאנשים האלה. אתם חייבים לכבד את הבשורה הזאת.

באמת אני אומרת לך. אני כל כך כיבדתי את הארגון שלכם, מה שעשית היום, ואני לא באה אלייך אישית, אבל אתם הורדתם מהערך של הארגון שלכם. הסכם, הסכמתם, חתמתם, אין דרך אחורה, אין דרך חזרה, אתם חייבים לכבד. תסתכלו קדימה עוד פעם. מה, לפני שנה לא היו אנשים חכמים בארגון שלכם? פתאום באה איזו כלכלנית שהפכה לכם את הדעה שלכם? לא מאמינה. זה חוסר אחריות. פשוט חוסר אחריות. הבטחתם – תקיימו.

טוב, אנחנו עוד נשמע את מיכל בירן, אבל בואו נשמע את ההסתדרות, אנחנו איתכם. לפני שאתם מתחילים, באמת, אני מעריכה מאוד את העבודה של אבי ניסנקורן בכל התחומים שהוא נוגע בהם. רק אתמול אנחנו היינו ביחד בפתיחת ועדה לאזרחים ותיקים ולכן כל מה שנאמר פה, תיקחו את זה בעירבון מוגבל, זה יצא מתוך אמוציות, ואולי באמת הבן אדם התכוון, אבל הוועדה לא נמצאת שם. אני יודעת שאתם איתנו ואני רוצה שתעזרו לנו מול הארגון הזה, לפתור את הבעיה. פה אנחנו צריכים אתכם.
מאיר כהן (יש עתיד)
סליחה, גבירתי, אני צריך להיות בוועדת החינוך - - -
היו"ר טלי פלוסקוב
אתה צריך לצאת? אז בואו ניתן לחבר הכנסת ואחר כך - - -
מאיר כהן (יש עתיד)
סליחה, החבר'ה מההסתדרות, אני מצטרף למה שהיא אומרת. אני רוצה להגיד לך, גבירתי, את יודעת, אני באמת מלא הערכה לשרגא ברוש ולחבר'ה שלו, אני חושב שתשנו את הדיסקט. את יושבת כאן בוועדת הכנסת, מלהגת, למרות העברית הקולחת, כי להגיד 8 מיליארד שקלים - - -
מיכל בירן (המחנה הציוני)
זו מילה קצת פוגענית. אפשר לא להסכים איתה - - -
מאיר כהן (יש עתיד)
לא, סליחה, מישהו שבא ואומר "זה עולה 8 מיליארד שקלים" הוא מלהג.
מיכל בירן (המחנה הציוני)
אני לא מסכימה איתה, אבל המילה מלהגת היא פוגענית.
מאיר כהן (יש עתיד)
לא, היא לא פוגענית, אני לא חוזר בי. אני חושב שצריך לכבד חברי כנסת ולכבד אנשים שבאו לוועדה ולא להגיד להם, "היות ואתם לא הבאתם נתונים כלכליים אז אני אגיד מה שאני רוצה". זה לא מקובל וזה ממש ללהג. את יושבת כאן ואומרת את אחד הדברים האיומים והנוראיים, דווקא כנציגי המשק. מה את אומרת, את אומרת "נסגרים מפעלים בגלל עלויות השכר", האמנם? תגידי, תסתכלי לי בעיניים ותגידי לי ש"נגב קרמיקה" נסגר בגלל עלויות השכר.
מיכל וקסמן חילי
גם בגלל זה. שאלת אותי, גם בגלל זה.
מאיר כהן (יש עתיד)
סליחה, תמיד יכול להגיד איזה ספקולנט "אני רוצה לשלם כמו בסין", אבל זה מה שאנחנו רוצים? זה מה שניסנקורן רוצה? זה מה שכל מי שיושב כאן רוצה, שנשלם שכר עבדים כמו בסין? יש לנו כאן שכר שהוא לא גבוה. השכר, השכר השעתי שלנו הוא פחות מאירופה, פחות מארצות הברית, פחות מאוסטרליה ופחות מניו זילנד, אז לבוא ולהגיד שיש שבר בכלכלה הישראלית או שנסגרים מפעלים בגלל שכר זה לפגוע בעובדים.

אני מעריך את שרגא ברוש ואני אצא מכאן ואני ארים טלפון לשרגא ברוש, כי אני חושב שמה שנאמר עכשיו בשמו של הארגון הזה הוא לא נכון, לא היה צריך להיאמר. הארגון הזה הוא טוב מדי מכדי שהנציגה שלו תבוא ותגיד, "בגלל שאתם לא הבאתם נתונים אז מותר לי להגיד 8 מיליארד שקלים" - - -
מיכל וקסמן חילי
אני חייבת לתקן, זה ממש לא מה שנאמר.
מאיר כהן (יש עתיד)
זה בדיוק מה שאמרת.
מיכל וקסמן חילי
זה ממש לא מה שנאמר.
מאיר כהן (יש עתיד)
אמרת "בסופו של דבר אני היחידה שהבאתי לכאן נתונים".
מיכל וקסמן חילי
נכון, בוודאי.
מאיר כהן (יש עתיד)
לכן אני מציע, ואמרה היושבת ראש, ואני חושב שזה צריך להיות נר לרגליכם, ושוב, אני אמרתי, למען הסדר הטוב, שבני עובד שם, אבל הוא סטודנט ויש לו עוד הרבה הכנסות, אבל אני מסתכל על המאבטחים, שאני עוצם את עיניי ורואה אותם עומדים בשערי בתי הספר בדימונה ובכל מקום אחר בארץ, אני מסתכל על החבר'ה האלה שאמרו להם, ב-2016, שתהיה תוספת קטנה והתחייבות. גם שרגא והארגון שלכם מחויב לזה. כשהיום באים ואומרים להם, "תראו, על הכתפיים שלכם 8 מיליארד שקלים", אנחנו עושים להם עוול גדול מאוד. לכן, ראוי ששרגא יבוא לכאן, אני אבקש, למרות שזה דיון של מיכל, אבל זה דיון שמעורר בדיוק את הפָּנים של התעסוקה הישראלית.
היו"ר טלי פלוסקוב
נכון.
מאיר כהן (יש עתיד)
לבוא לכאן ו - - - אם הוא מדבר מגרונך, אני לא מאמין ששרגא מדבר מגרונך, לא מאמין. אני מכיר את האיש הזה, הייתי ראש עיר, הוא היה איתי במאבקים שהורדתי בפניו את הכובע. כנציג המעסיקים, הוא דאג לפנסיה של עובדים שפיטרו אותם אחרי שמפעל נסגר. אז לבוא ולהגיד שהחבר'ה האלה, על הגב שלהם 8 מיליארד שקלים, אני לא חוזר בי מהמילה מלהגת שאמרתי, לא חלילה כדי לפגוע בך, את רהוטה ועלא כפק, אבל תחשבו כשאתם באים לישיבת ועדת כנסת, תחשבו באמת עם מה אתם באים. הדיון הוא פשוט. אני מקבל את מה שאומר שלמה, שלמה אמר, "יש חלופות, אנחנו יושבים עליהן ובודקים", אומרת ההסתדרות, "אנחנו נשב ונבדוק", את באה ואומרת, "לא, לא נבדוק, זה 8 מיליארד שקלים", זהו.
מיכל וקסמן חילי
גבירתי, זה בפירוש לא מה שנאמר.
היו"ר טלי פלוסקוב
את אמרת שאת מתנגדת, זה מה שאנחנו הבנו.
מיכל וקסמן חילי
לא, רגע, אבל אי אפשר לקחת את זה - - -
מאיר כהן (יש עתיד)
להתנגד, זה לא מה שנאמר?
היו"ר טלי פלוסקוב
את אמרת שאת מתנגדת.
מיכל וקסמן חילי
אבל, גבירתי, אי אפשר - - -
מאיר כהן (יש עתיד)
גבירתי, הייתי מורה להבנת הנקרא.
מיכל וקסמן חילי
בסדר גמור.
מאיר כהן (יש עתיד)
אולי לא להבנת הנשמע, אבל - - -
אלכס טנצר
אפשר כמה מלים?
היו"ר טלי פלוסקוב
סליחה אדוני, דקה.
מיכל וקסמן חילי
להעלות באחריות. גבירתי, מה שאני אמרתי והדגשתי, להעלות באחריות כמובן שכן, לכן חתמנו על ההסכם להעלאת שכר המינימום, לכן העלינו את שכר המינימום - - -
היו"ר טלי פלוסקוב
מה זה מבחינתך אחריות, 20 אגורות?
מיכל וקסמן חילי
טוב, בואי, אנחנו לא נפתח פה דיון בשאלה כזאת - - -
היו"ר טלי פלוסקוב
לא, אני רוצה להבין איפה הגבול שהאחריות נגמרה בו.
מיכל וקסמן חילי
בסופו של יום מי שהעלה את שכר המינימום בשנים האחרונות זה נשיאות הארגונים העסקיים עם ההסתדרות הכללית והעלאה בדרך הזאת היא העלאה בדלת האחורית, בלי לחשוב - - -
היו"ר טלי פלוסקוב
אהה, הנה הגענו. הנה הגענו, אתה מבין? קיבלו החלטה בלעדיהם.
מאיר כהן (יש עתיד)
למרות שהוא לא מהמפלגה שלי, למה לא מזכירים את עמיר פרץ?
מיכל וקסמן חילי
גבירתי, אני ממש מתנצלת שככה מבינים את הדברים שלי, כל פעם את מה שאני אומרת מבינים אחרת.
היו"ר טלי פלוסקוב
אבל זה מה שהבנו, כולנו. תודה, מאיר, תודה. אני עוצרת כרגע אתכם כי חברת הכנסת מיכל בירן הצטרפה אליי, ותודה שהצטרפת אליי, להעלות את הנושא הזה לדיון ואני כן רוצה שמיכל תגיד כמה מלים. אחר כך אני אתן להסתדרות, בסדר? אם מישהו רוצה לדבר אז בבקשה להירשם פה, זה לא עובד אחרת.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
וגם אני.
היו"ר טלי פלוסקוב
נכון, כמובן, סליחה, בוודאי.
מיכל בירן (המחנה הציוני)
יצא לי להסתובב בכמה מקומות בעולם ולהתעמק בקשר שבין המעסיקים לעובדים. הייתי ממש עכשיו בדנמרק והדבר המדהים שנמצא בבסיס המערכת שלהם, ובגלל זה כל כך קשה לשכפל אותו ולעשות לו copy-paste, זה אמון. בין המעסיקים לעובדים, למדינה, יש אמון בסיסי שנמצא בבסיס של המערכת. בהרבה מהמדינות האלו בכלל אין שכר מינימום בחוק. בגרמניה הכניסו את שכר המינימום בחוק בכלל רק לפני שנתיים, אני חושבת או שלוש, אבל מה שהיה זה הסכמים ענפיים בין המעסיקים לבין העובדים והקונספט של זה היה שבדיוק אלה שמכירים את הענף, מכירים את העלויות בו, מכירים את הרווחים בו, זה ברור למי שעוסק בו שהמעסיקים צריכים להרוויח אחרת הענף לא יתקיים, הכול בסדר, אבל מתוך הערכה של זה והבנה של הנציגים של העובדים גם את העלויות ומצד שני, ההכרה של המעסיקים ביכולות, בכישורים, בעבודה של עובדים מקצועיים, זאת המשמעות של שכר ענפי שגבוה יותר משכר המינימום.

כשאתם חתמתם על ההסכם, על העיקרון הזה שהשכר של המאבטחים יהיה גבוה משכר המינימום, זה היה ידוע. זה לא חדש, זה לא קשור למה שקורה כאן. כל הדיבורים שאת מדברת איתי עכשיו על זליגה, הייתם צריכים לעשות אותם מזמן, בדיונים פנימיים, כשנחתם ההסכם הזה שהעלה את שכר המאבטחים מעל לשכר המינימום. העיקרון הוכרע כבר שם. מה שהתכנסנו לדון בו היום זה בגלל שהייתה עלייה בשכר המינימום וצריך לראות שמעדכנים את הפער הזה ומעדכנים את הפעימות בהתאם, אבל הלוגיקה כבר הוכרעה מזמן. זה שאת באה שוב עם הלוגיקה הזאת, אל"ף, זה לא רציני. הדיון הזה כבר היה, כבר קרה, כבר נגמר. היו לכם הסתייגויות, הייתם צריכים להעלות אותן שם, לפני שההסכם הזה נסגר.

דבר שני, בדיוק בגלל שעלה שכר המינימום זאת לא פחות ממניפולציה להגיד שזה יעלה 8 מיליארד. אנשים שעכשיו העלו להם את שכר המינימום לא יגידו, "היי, למאבטח", שבכלל אין לי שום אינטראקציה איתו, בואו נגיד, "העלו כך, אני רוצה יותר". זה לא סביר. אגב, יכול להיות שאם לא היו מעלים עכשיו את שכר המינימום 20 שנה, יכול להיות שהייתה תנועה כזאת שהייתה אומרת, "היי, למה למאבטחים ול- - -". דווקא אל מול זה ששכר המינימום עלה, ההערכה של הזליגה שלך, של 8 מיליארד, היא מופרכת והיא לא פחות ממניפולטיבית.
היו"ר טלי פלוסקוב
תודה, גבירתי. חבר הכנסת חאג' יחיא, בבקשה.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
יש לי כמה נקודות שרציתי להעלות. אחת, אני מרגיש שחלק מהמעסיקים וחלק מהאנשים במשק, לוקחים את המאבטחים כבני ערובה, כי הם, אין להם לאן ללכת, לרובם. הם מבוגרים, חלק מהם לא ימצאו מקומות עבודה ואז הם, אפילו אם נלחץ אותם אל הקיר, אין להם לאן ללכת. אני רוצה לשאול שאלה, מישהו שמע שהבן שלו, כששואלים אותו, מה תרצה להיות כשתהיה גדול, אמר מאבטח? מישהו שמע את זה? מישהו תכנן להיות מאבטח? מאבטח זה עבודה בלית ברירה, להיות מאבטח הולך מי שלא מוצא עבודה אחרת, לכן האנשים הם אנשים כל כך חלשים - - -
מיכל בירן (המחנה הציוני)
והם מסכנים את חייהם.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
זה נאמר בהתחלה, ממש.
היו"ר טלי פלוסקוב
לא הייתְ בהתחלה.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
זה נאמר בהתחלה. לכן המאבטח הזה, שאנחנו כולנו סומכים עליו, גם יש לנו את חלק מהעובדים שלהם שהם עובדי קבלן ויש לנו את הבעיה שהם לא משלימים שמונה שעות ואז הם בכל מקרה לא מגיעים לשכר המינימום, כי עושים להם חישוב לפי שעות. ואני חושב שאנחנו צריכים לתקן, אני כבר מכין הצעת חוק לתקן, שהשכר של עובדי הקבלן יהיה לפחות במינימום מספר שעות, כך שתהיה לו הכנסה מינימלית. אני לא רוצה להגיד לו שכר מינימום, אבל שתהיה לו גם הכנסה מינימלית, כי אני מכיר מקומות שלוקחים מנקה והיא עובדת שעתיים בתוך הבנק מנקה ואין לה עבודה אחרת ואז אומרים שהיא עובדת לפי שכר המינימום בשעות והיא בסדר. היא לא בסדר. אני אומר, קודם כל, המאבטחים האלה, אנחנו צריכים לדאוג להם כי הם דואגים לנו. זה אחת.

שתיים, לבוא ולהגיד שזה זולג, 8 מיליארד, אני שאלתי את זה כמה פעמים כי אני יודע שורה וחצי בחשבון ואני עשיתי את החשבון, זה 300 וכמה מיליון שקל העלות שלהם, אם את מחשבת את ה-280 שקל שהם הישיר. את רוצה לבוא ולהגיד לי ש-300 מיליון, 320 מיליון האלה, הישירים, הם מושכים את המשק עד כדי 8 מיליארד? זה לא מתקבל על הדעת. הסכום הזה לא מתקבל על הדעת.

לכן אני חושב שהגיע הזמן לבדוק עוד פעם את החישוב, במיוחד עם העלאת שכר המינימום, במיוחד, כך שמי שקיבל אתמול לא יבוא מחר ויגיד "אני רוצה עוד". ה-8 מיליארד הם, סליחה, לא משכנעים אותי, ועוד פעם, אני מבין קצת בחשבון.

הנושא של המאבטחים שהם עובדים בכל מקום, גם במלונות, כמה אנחנו מוסיפים כדי להשליך על הכול? אנחנו מדברים על 280 שקל, נכון, לאחד? כמה מאבטחים יש פה, עשרה? באותה משמרת לבית המלון?
קריאה
פחות.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
אני אומר עשרה, זה מה שישנה את הכול?
היו"ר טלי פלוסקוב
היא אומרת שבמקביל אפשר להעלות את המחיר של שהייה במלון ואז זה מכסה את ההוצאות. למעסיקים האחרים כאילו אין את זה. זה מה שאני הבנתי.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
בסדר אבל המעסיקים לא מחזיקים עשרה, הם מחזיקים אחד.
היו"ר טלי פלוסקוב
נכון.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
בבית ספר יש אחד, שניים, כמה יש?
קריאה
אחד.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
אחד, יש לנו אחד. ואתם יודעים מה, פנו אליי מנהלי בתי ספר ואומרים, "תשמעו, נתנו לנו שבע שעות ואנחנו צריכים את השעה השמינית", כי חלק מהתלמידים יוצאים יותר מאוחר וחלק מבתי ספר שילמו לחברות כוח האדם עבור השעה הזאת, שיישארו, מתוך התקציב של בית הספר. השכר הזה לא יכול להיות ואם אנחנו מדברים על השקל וחצי, אני חושב שממש היינו במצב שחבל שיהיה לנו דיון בוועדה המכובדת פה - - - קודם כל, כל הכבוד על שיזמתם.
היו"ר טלי פלוסקוב
תודה.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
למה? כי מה שמובן מאליו כנראה שהוא לא מובן מאליו, צריך להעלות גם את המובן מאליו. גם ההסתדרות, אני חושב ש-90,000 עובדים שווים גם תזוזה מסוימת או אתה יודע מה? להרים קצת את השוט מהצד של ההסתדרות ולהגיד, "תשמעו, עד פה".

והשר, כמה זמן צריך השר כדי לבדוק? משרד העבודה, כמה זמן צריך לבדוק? הרי מהיום של הפעימה הראשונה אנחנו יודעים מה התאריך של הפעימה השנייה.
היו"ר טלי פלוסקוב
אני חייבת לסיים.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
אני מסיים. אני אומר, יודעים את התאריך של הפעימה השנייה, כמה זמן צריך לדון? האם ביום התאריך שצריך לחתום אנחנו מתחילים לדון? גם זה של המשרד שלכם, השר שלכם מתחיל לדון בפעימה השנייה רק ביום שצריך לחתום? זו בושה.
היו"ר טלי פלוסקוב
תודה רבה, תודה. אני רוצה לתת להסתדרות, רבותיי, הוועדה הבאה כבר ממתינה, אז בבקשה, ההסתדרות.
חנה שניצר
מילה אחת, באמת. עורכת הדין חנה שניצר מההסתדרות. שתי הפעימות האלו, שנחתמו בספטמבר 2016, מצטרפות להסכם קיבוצי מעולה משנת 2014, הסכם קיבוצי ענפי שנתן קרן השתלמות שאין אותה לכל העובדים במשק, שנתן הפרשות מוגדלות לפנסיה, שנתן דמי הבראה מוגדלים, דמי חופשה מוגדלים, שי לחג, ארוחות, שלא לדבר שאחר כך היו מענקים חד פעמיים שההסתדרות דאגה להם.
היו"ר טלי פלוסקוב
כן, נכון.
חנה שניצר
הכול מצטרף לכל. ההסתדרות סומכת את ידיה על ההסכם הזה, ההסתדרות חתמה על שתי פעימות, ההסתדרות כמובן, אפשר כבר להבין מהדיון פה, לא מתנגדת, להיפך, מאוד רוצה שהפעימה הזאת תיושם ואנחנו כמובן, כמו שאמר מר שלמה יצחקי - - -
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
ומה עושים כדי שזה - - -
היו"ר טלי פלוסקוב
רגע, שנייה, ברשותכם.
מיכל בירן (המחנה הציוני)
נראה לי שאפשר לראות שההסתדרות, כל מה שההסתדרות נוגעת בו קורה, אז אני מציעה פה לשמור על - - -
היו"ר טלי פלוסקוב
בדיוק. אני רוצה לסכם את הדיון. אדוני, אני יודעת שביקשת, אבל בגלל שהוועדה הבאה בחוץ אני לא יכולה לתת זכות דיבור לאף אחד אחר.

מה שאני רוצה מכאן להגיד, באמת, לא מתאים לכם מה שקרה פה. לא מתאים לארגון שלכם, זה פשוט מוריד מהכבוד. אני מבקשת משלושה אנשים, שר העבודה, חיים כץ, ניסנקורן בהסתדרות, שרגא ברוש בהתאגדות המעסיקים, אני מבקשת לשבת ביחד, למצוא את הנוסחה. הנוסחה היחידה כאן היא לכבד את ההסכם. אין דרך לסגת מההסכם שנחתם לפני שנה. זה בעצם יפסול את כולכם. אנשים יסתכלו עליכם, "מה זה הסכם? היום זה קיים מחר זה לא יהיה". אתם פשוט פוגעים בעצמכם. לכן, בבקשה, שלושה האנשים האלה, אני מבקשת מכל מי שנמצא כאן להעביר, לשבת ביחד ולמצוא לנו, יותר נכון לא למצוא אלא להעביר לנו בשורה, "אנחנו הולכים לקיים את ההסכם שנחתם לפני שנה". אני מבקשת לעדכן אותי אישית על זה ואני אעדכן כמובן את חברי הכנסת שכאן על ההסכם שהגעתם אליו.

תודה רבה לכולם, הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 11:08.

קוד המקור של הנתונים