ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 19/12/2017

חוק סדר הדין הפלילי (תיקון מס' 82), התשע"ח-2018

פרוטוקול

 
ôøåèå÷åì ùì éùéáú åòãä

ôøåèå÷åì ùì éùéáú åòãä

àåîðéè÷

2017-12-26OMNITECH



הכנסת העשרים

מושב רביעי

פרוטוקול מס' 510

מישיבת ועדת החוקה, חוק ומשפט

יום שלישי, א' בטבת התשע"ח (19 בדצמבר 2017), שעה 11:00
סדר-היום
הצעת חוק סדר הדין הפלילי (תיקון - שינוי שם עילת "חוסר עניין לציבור" בסגירת תיקים), התשע"ז–2017.
נכחו
חברי הוועדה: זאב בנימין בגין – מ"מ היו"ר

מיכל רוזין
מוזמנים
יניב ואקי - מנהל מחלקת עררים, פרקליטות המדינה, משרד המשפטים

גבריאלה פיסמן - ע' ליועמ"ש לממשלה, משרד המשפטים

יפעת רווה - עו"ד, משרד המשפטים

שמואל לרמן - רמ"ד חקירות אח"מ, המשרד לביטחון פנים

איה גורצקי - ע' יועמ"ש משטרה, אגף חקירות, המשרד לביטחון פנים

ורד בלוך - ק' חינוך, המשרד לביטחון פנים

רויטל גור - ע' יועמ"ש, המשרד לביטחון פנים

סער משה אברמוב - מנכ"ל, פסגה שירותי רווחה בע"מ

מיכל מזרחי - רכזת ליווי הליך משפטי מסלן, איגוד מרכזי סיוע לנפגעות תקיפה מינית

ד"ר כרמית קלר-חלמיש - יועמ"ש, איגוד מרכזי סיוע לנפגעות תקיפה מינית

שני שטלריד - יו"ר עמותת אות הזדהות למען נפגעי תקיפה מינית

סוזי עוזסיני ארניה - יו"ר ועדת חקיקה, פורום פלילי, לשכת עורכי-הדין

פנחס מיכאלי - ממונה חקיקה, לשכת עורכי-הדין
ייעוץ משפטי
נועה ברודסקי-לוי
רכזת תחום פרלמנטרי בכירה
אתי דנן
רישום פרלמנטרי
רונית יצחק

הצעת חוק סדר הדין הפלילי (תיקון - שינוי שם עילת "חוסר עניין לציבור" בסגירת תיקים), התשע"ז–2017
היו"ר זאב בנימין בגין
בוקר טוב, חנוכה שמח, חודש טוב, נדון הבוקר בהצעת חוק סדר הדין הפלילי (תיקון - שינוי שם עילת "חוסר עניין לציבור" בסגירת תיקים), התשע"ז–2017. התבקשתי על-ידי יושב-ראש הוועדה לנהל את הדיונים הבוקר, זה הדיון השני והאחרון. בבקשה, כבוד המציעה חברת הכנסת מיכל רוזין, בכבוד.
מיכל רוזין (מרצ)
תודה רבה רבה. בוקר טוב לכולם, אני שמחה על הדיון הזה, זמן רב עבר מאז שההצעה עברה במליאה בקריאה טרומית, כמעט שבעה חודשים. אני מאוד מקווה שהיום נכין את ההצעה לקריאה ראשונה במליאה.

אני באה עכשיו בדיוק מדיון בוועדה לקידום מעמד האישה, דיון לא פשוט על הגנה, על איך מגינים במערכות המשפט, בהליך הפלילי בכלל על נפגעות עבירה. אנחנו מכירות את הקושי מצד אחד, את הקשיים, ומצד שני באמת את הניסיונות גם במשטרה, גם בפרקליטות – לצערי, עדיין לא מספיק במערכת השיפוטית – להיטיב את ההליך הפלילי. אני לא רוצה להגיד להקל את ההליך עבור נפגעות ונפגעי תקיפה מינית, מכיוון שבסופו של דבר יש פה אינטרס ציבורי שיהיו יותר הליכים פליליים, יותר תלונות, וכמובן שיותר הליכים פליליים יגיעו לידי מיצוי. זאת בסופו של דבר המטרה של כולנו. ולכן, כמי שהייתה מנכ"לית איגוד מרכזי הסיוע לנפגעות ולנפגעי תקיפה מינית כל שלב וכל סוגיה בהליך הפלילי היא מאוד קריטית עבורי וחשובה, ואני מתייחסת אליה בכובד ראש.

הנושא הזה שבו נפגעות ונפגעי תקיפה מינית שהגישו תלונה – אנחנו יודעים גם את המספרים, אנחנו יודעים ש-80% מהתלונות שמגיעות למשטרה נסגרות, התיקים נסגרים, גם ה-20% שעוברים לפרקליטות, משם 80% נסגרים, וב-20% 80% נסגרים בהסדרי טיעון. אנחנו יודעים שבערך 5% בכלל יגיעו למשפט. אני שמה את זה רגע בצד.

אותם אנשים שאנחנו רוצים לעודד, ואנחנו נמצאים באמת בעיצומה של מהפכה בשנים האחרונות, לדעתי בעשור האחרון במדינת ישראל, הרבה לפני שבהוליווד גילו את Me too, אבל גם פה המהפכה הזאת הולכת וגוברת. יש פה מהפכה גם של רשויות החוק בהבנה יותר מעמיקה, אבל לא מספיקה, של נושא ההליך הפלילי לנפגעי ולנפגעות עבירה.

יש שלל דוגמאות שאני יכולה לספר על מקרים שבהם נסגר, בין אם אלו נפגעי עבירות מין ובין אם אלו מקרים אחרים, מקרי אלימות שבהם נסגר התיק מחוסר עניין לציבור. מה שגורם לא רק לנפגע העבירה לא לקבל - - -
היו"ר זאב בנימין בגין
נסגר תיק בעילה של חוסר עניין לציבור.
מיכל רוזין (מרצ)
בעילה של חוסר עניין לציבור, נכון, טוב שאתה מדייק אותי. ולא די בכך שנפגעי העבירה אינם זוכים לצדק באמצעות ההליך הפלילי, אלא הם חשים שהמדינה בעצם מוסיפה חטא על פשע, והכותרת הזאת בעצם אומרת להם: הפגיעה שעברת של אלימות או אלימות מינית היא לא חשובה, היא לא מעניינת את הציבור, היא לא חשובה בעצם באינטרס הציבורי. אני כמובן לא חושבת שזאת הסיבה שהתיקים נסגרים, ברוב המקרים הם נסגרים משיקולים חקירתיים או משפטיים כאלה ואחרים, והם לא משקפים באמת את העניין של חוסר עניין לציבור.

דוח איגוד מרכזי הסיוע ב-2016 מעיד שמתוך הפניות למרכזי הסיוע 12% מתיקי עבירות המין נסגרו מחוסר עניין לציבור, במשטרה נסגרו 443 תיקי עבירות מין בעילה זו. אני חייבת לומר, אלו הנתונים שקיבלתי ממשרד המשפטים, ואלו אולי הנתונים החשובים ביותר שמראים שכמעט רבע מהעררים, 23% מהעררים הנפתחים בשנה קלנדרית הם בין היתר בעילת חוסר עניין לציבור. כלומר, לא רק שנפגע העבירה מרגיש שנעשה לו עוול, אלא שעצם שם עילת הסגירה מעלה בפניו את חוסר האונים וחוסר ההבנה למערכת והוא מגיש יותר עררים באופן יחסי.

במשטרה קיבלו בין 124 ל-241 עררים מאותה סיבה בשלוש שנים האחרונות, שאלו 28% מכלל העררים. אני חושבת שגם בפרקליטות וגם במשטרה הבינו שהמונח של עילת הסגירה הזאת הוא לא נכון. בפרקליטות כבר לפני זמן מה יש הנחיה לתת החלטה מנומקת שאולי עשויה להניח את דעת המתלונן לצד העילה. אבל לאחרונה גם שמעתי מאחורי הקלעים שיש שימוש נרחב כבר בהגדרה שבה אנחנו מנסים לשנות, הגדרה שמשרד המשפטים הסכים לה.

על השולחן היום יש לנו שתי אופציות של הגדרה. הסכמתי כמובן להגדרה שאותה נתתי בחוק. יש פה שתי אופציות: אופציה אחת שלי שכתבתי בחוק זה "נסיבות העניין אינן מצדיקות פתיחת חקירה, אינן מצדיקות העמדה לדין". הפרקליטות או משרד המשפטים מציעים: "אין העניין מתאים לניהול משפט פלילי".

כל אחת מהאופציות מקובלת עליי, מה שיותר נכון, היועצת המשפטית של הוועדה אולי תתייחס לעניין הזה ביתר שאת. מבחינתי, חשוב מאוד, כמובן שהייתי רוצה, ואני פועלת לכך, שפחות ופחות תיקים ייסגרו בכלל ויגיעו לכלל מיצוי ולדין ולצדק. אבל במידה שסוגרים אז באמת עילת הסגירה עם המונח חוסר עניין לציבור צריך להיעלם מהשיח הציבורי ומהשיח המשפטי. זה ייטיב לא רק עם נפגעות ונפגעים, כמו שהראיתי על נושא עררים, זה ייטיב עם המערכת, גם אולי יהיו פחות עררים, וגם בוודאי שזה ייטיב עם ההליך הפלילי.

בסופו של דבר, שורה תחתונה, המטרה שלנו זה שבאמת ההליך הפלילי ייטב כמה שיותר, כדי שיהיו כמה שיותר תלונות וכמה שיותר עבריינים יועמדו לדין ויהיה צדק ציבורי. תודה רבה.
היו"ר זאב בנימין בגין
כפי שנובע מדברייך שזה זמן מה, ואני אשאל מה אורך הזמן, שיש לנו ניסוי, משתמשים בנוסח שונה, יותר ענייני. האם יש לנו ניסיון מבחינת מספרי הערר שהוגשו לעומת המצב קודם לכן, אם בכלל ניתן לבדוק, אם הניסוי הוא לא מצומצם מדי. לך יש נתונים, מיכל?
מיכל רוזין (מרצ)
לא.
היו"ר זאב בנימין בגין
אשאל את נציגי הממשלה. כמה זמן ובכמה תיקים היו עררים גם אחרי הנוסח החדש? והאם אנחנו רואים איזה איתות לירידה מבחינת הציפייה לירידה במספר העררים? אפשר גם להניח שעדיין לא תהיה ירידה - -
מיכל רוזין (מרצ)
ועדיין זה חשוב.
היו"ר זאב בנימין בגין
- - והוא אומר: בסדר, לא מתאים, ועדיין אני תובעת, תובע צדק. יש לנו ניסיון עם זה?
יניב ואקי
זה משהו שהעסיק אותי באמת הרבה מאוד זמן, גם כתבתי מאמר בנושא הזה, ואני בוודאי מצטרף גם לשינוי של השם ולעוד כל מיני שינויים שקשורים לעילת הסגירה, ועל כך שהיא באמת מוצדקת וחשובה. אולי כדאי גם להתעכב על זה בהמשך, למה העילה הזאת חשובה ולמה היא משרתת - - -
היו"ר זאב בנימין בגין
אני רק שאלתי לעניין הניסוי.
יניב ואקי
אני יודע. זה רק איזשהו פתיח מאוד מאוד קצר שמזמין את אדוני לשאול אותי שאלות אם ירצה בהמשך, ואם לא, אני רק אענה על מה שהוא שאל. לא ניתן היה לבדוק, לפלח את השינוי הזה בעילה בקשר לעררים. השאלה היא למה נפגעי העבירה מגישים עררים תלויה בהרבה מאוד פרמטרים. זה יכול להיות, ואני מסכים עם אדוני שזה אחד מהם, לבודד את זה ומזה לגזור ולראות נגיד את השינויים.

שנה שעברה הוגשו למחלקת העררים 1,640 עררים, השנה עוד לא הסתיימה ואנחנו עומדים על 2,300. זה כנראה תלוי בכל כך הרבה גורמים אחרים שלא קשורים לשיום או לשינוי של שם העילה. זה קשור קודם כול לכמה תיקים בכלל נכנסים, כמה תיקים נסגרים, מאיזה סיבה הם נסגרים, האם העררים מוצדקים. כל כך הרבה סיבות שלא תלויות בנו, כך שאין לנו שום יכולת לבדוק רק את הנתון הזה ולשלוף אותו. זה רעיון יפה, הלוואי ויכולנו לעשות זאת.
היו"ר זאב בנימין בגין
מה זה הלוואי? האם לא סביר שמתמחה או סטודנט לקרימינולוגיה באחת האוניברסיטאות יעשה לפחות עבודה סמינריונית וידגום? המספרים גדולים פה, זה לא 100.
יניב ואקי
אני מעביר סמינר בנושא של נפגעי עבירה.
היו"ר זאב בנימין בגין
הנה, כן.
יניב ואקי
אני יכול להציע את זה לאחד הסטודנטים.
היו"ר זאב בנימין בגין
הצעת? לא הבנתי.
מיכל רוזין (מרצ)
יציע. הוא מקבל את הצעתך.
היו"ר זאב בנימין בגין
אתה תציע.
יניב ואקי
עכשיו אדוני הגה את רעיון.
היו"ר זאב בנימין בגין
ידידי, כבר היה לי שכר הליכה, כבר היה כדאי בחנוכה להגיע הנה, והתקבלה ההצעה הזאת.
יניב ואקי
אבל אני יכול להגיד שמשיחות עם נפגעים – יש לנו יחידה שכל מה שהיא עושה זה כל היום לדבר עם נפגעי עבירה שמגישים עררים שמתעניינים בקשר לערר שהתיק שלו נסגר – שם אתה בוודאי שומע את ההבדל בין עילה לחוסר עניין, שהם שואלים מה זה חוסר עניין. מה זאת אומרת חוסר עניין? מה, פגעו בי ואין עניין? עכשיו, למי בכלל אין עניין? מה, המדינה לא מתעניינת בפגיעה בי?

כמובן שהשינוי הוא שמסבירים להם את זה, שזה רק נסיבות העניין ומה זה עניין. דרך אגב, עד שנות השישים בחוק זה היה "טובת הציבור", בעיני זה אפילו יותר וטוב מחוסר עניין, אבל ההצעה עכשיו שחברת הכנסת מציעה היא אפילו יותר טובה משתי החלופות האלה. ואין ספק שנפגעי העבירה, כשמסבירים להם את זה, שם אני כן מזהה – אני גם לא יודע להגיד לך, לא בדקתי אם אחרי זה הם משכו את הערר או לא הגישו ערר, אבל אתה רואה את ההבדל, אין ספק בכלל.
היו"ר זאב בנימין בגין
גם מה שאתה אומר הוא כנראה הסימן הטוב ביותר שיש לנו ברגע זה כדי להיות אופטימיים כלפי העתיד, אם ההצעה הזאת אכן תעבור קריאה שנייה ושלישית, כפי שאנחנו מצפים. מיכל, עוד משהו?
מיכל רוזין (מרצ)
נמצאות פה כרמית ומיכל ממרכזי הסיוע, שמלוות את כל הנושא של ההליך הפלילי כבר הרבה מאוד שנים, אני אשמח שהן יגידו מילה. ציינתי את הנתונים של מרכזי הסיוע לגבי סגירות תיקים, אבל אני אשמח שאתן תגידו משהו על המשמעות העצומה שיש למונח הזה בקרב נפגעות ונפגעי תקיפה מינית.
מיכל מזרחי
תודה רבה. יש לי הכבוד להיות במרכז הסיוע לנפגעות, ויש לי הכבוד להיות 29 שנים במרכז הסיוע. לפני כ-25 שנה הייתה לנו פגישה עם פרקליט המדינה, כי אני באופן אישי מוחה על המשפט הזה, אני חושבת שבשפה שלנו יש מספיק אפשרויות בשביל להבהיר את זה קצת יותר טוב. דנתי לא מעט בפרקליטות שלנו על הנושא, והם הסבירו לי מתי הם משתמשים בזה, הכול טוב ויפה, אבל הציבור מתרגם את זה אחרת.

בכל היישובים הקטנים, הקיבוצים, המושבים, הקהילות הקטנות הפוגע מתרגם את זה: אני זכאי, וזה מה שהציבור מבין. וצריך לא לדבר כל הזמן רק בשפה המשפטית, שפרקליטה מאוד בכירה הסבירה לי מאוד יפה. יופי, אבל זה לא נכון לציבור. צריך למצוא מונח אחר, זה מונח פוגעני. קיימנו דיון בפרקליטות המדינה, ועצוב לי שמעל 20 שנה הנושא הזה עדיין קיים. מספיק. הנפגעות לא מבינות, נפגעות מאוד, כי אני לא מעניינת אף אחד, וכל מיני פרשנויות שלהם שהם נכונות, מעבר לזכאי שהקהילה מבינה.
היו"ר זאב בנימין בגין
טוב. כמה זמן את אומרת שזה לקח? 20 שנה?
מיכל מזרחי
לפחות. הנושא בדיון, ותחשוב על כל הזמן הזה.
מיכל רוזין (מרצ)
כבר סיימנו.
היו"ר זאב בנימין בגין
אני פשוט מקבל איזה קנה מידה. אבל נגיד כדי לקבל קנה מידה נוסף, אני אספר שאני חושב שבשנת 1909 עיריית ירושלים העות'מנית קיבלה החלטה להקים תאורה חשמלית ברחובות ולהקים רכבת קלה בתחום ירושלים, והנה, חלפו רק 100 שנים, יש לנו רכבת קלה בירושלים. אז אני חושב שזה נותן לנו איזה מושג על קצב מזרח תיכוני וארץ-ישראלי פלסטיני.
מיכל רוזין (מרצ)
סיפור אופטימי מאוד.
כרמית קלר-חלמיש
מקרים קצת שונים, אבל בסדר.
היו"ר זאב בנימין בגין
אני מאוד מסכים עם הגישה. דיברה תורה בלשון בני האדם, וגם תורת המשפט לעיתים צריכה בכל זאת להבין את הקשיים שהציבור חווה. אבל אנחנו כבר כאן, אני מקווה שנעלה אותו לקריאה ראשונה. נציגי ממשלה נוספים, משרד המשפטים, ביטחון פנים, משטרת ישראל, זה בערך מה שיש לנו, לשכת עורכי-הדין.
יפעת רווה
בפנינו עלה הנושא הזה ב-2014, עשינו ישיבה עם המשטרה, ובאמת סוכם שהדברים האלו ייעשו בהנחיות כי הדברים ברורים. זאת אומרת, האמירה של חוסר עניין לציבור יש בה איזה משהו פוגעני, יש בה פער לא רצוי בין הלשון המשפטית ללשון של בני אדם ואיך זה נתפס. ולכן לא הייתה מחלוקת בכך שצריך לשנות את זה, וצריך לעשות את זה משהו שהמהות שלו תובהר ותהיה יותר מדויקת גם מבחינת המסר שמועבר. זה בהחלט נפל עלינו.
מיכל רוזין (מרצ)
אבל יש פה שתי אופציות. מה האופציה העדיפה עליכם?
היו"ר זאב בנימין בגין
אבל אתם בכל זאת הצעתם אפשרות אחרת, תסבירו בראייתכם מהו ההבדל.
נועה ברודסקי-לוי
זאת הצעה של משרד המשפטים, זה מופיע בתוך הנחיות פרקליט המדינה בנושא של מתן הודעה, מה שיפעת עכשיו תיארה, שבעצם גם היום נותנים את ההודעה בצורה אחרת. שם בעצם מופיעות שתי האפשרויות, שבעצם העניין אינו מתאים להעמדה לדין פלילי, או האפשרות השנייה של נסיבות העניין אינן מצדיקות פתיחה בחקירה או העמדה לדין.
יפעת רווה
חשבנו שהנושא שזה לא מצדיק בנסיבות את הפתיחה בחקירה ואת ההעמדה לדין זה יותר מדויק מבחינה סמנטית.
היו"ר זאב בנימין בגין
נכון.
יפעת רווה
שתי האפשרויות סבירות ובוודאי משפרות את המצב, הצענו את הדבר הזה.
מיכל רוזין (מרצ)
האם הכוונה המהותית היא שבאמת לא נפתחה חקירה בכלל או - - -
יניב ואקי
יש שתי אופציות.
יפעת רווה
יש בעצם שני מקרים.
יניב ואקי
בדיוק. לפי סעיף 59 לחסד"פ זה "נסיבות העניין אינן מצדיקות פתיחה בחקירה".
מיכל רוזין (מרצ)
נכון.
יניב ואקי
ולפי סעיף 62 זה "נסיבות העניין אינן מצדיקות העמדה לדין".
נועה ברודסקי-לוי
צריך את שניהם, אבל השאלה אם אפשר באותה מידה להגיד: אין העניין מתאים לפתיחה בחקירה או אין העניין מתאים להעמדה לדין פלילי.
היו"ר זאב בנימין בגין
למה שלא נותיר על-פי הנסיבות את שתיהן, כי יכול להיות מצב שיהיה כתוב "אינן מתאימות להליך פלילי" ולא הייתה חקירה. זאת אומרת שאנחנו מקדימים – לא? זה לא יכול להיות?
יפעת רווה
יש שני סעיפים.
נועה ברודסקי-לוי
השלב הזה של לסגור את זה בגלל שזה לא מתאים להליך פלילי או להעמדה לדין פלילי זה רק יכול להיות כבר בשלב שזה מגיע לתביעה, אז זה חייב להיות אחרי שלב החקירה.
היו"ר זאב בנימין בגין
אז אני חושב שהמתלוננים והמתלוננות צריכים וצריכות לדעת זאת – אני אשתמש ב"צריכות לדעת זאת", בסדר? – שאכן נפתחה חקירה והמסקנה הזאת שזה לא מתאים להליך פלילי, בסיום החקירה התברר לנו שאינו מתאים להליך פלילי.
יניב ואקי
ולכן לא כדאי לאחד את זה תחת עילה אחת של נסיבות העניין.
היו"ר זאב בנימין בגין
זה מה שאני אומר.
נועה ברודסקי-לוי
אבל היה אפשר "אינו מתאים לפתיחה בחקירה" או "אינו מתאים להעמדה לדין". אני אגיד למה כן חידדתי גם את האפשרות הזאת, כי אני חושבת שהיא עוד פחות פוגעת.
מיכל רוזין (מרצ)
המילה "מתאימה" מאשר "מצדיקה"?
נועה ברודסקי-לוי
כן, זה לא מתאים להליך פלילי, זה אפילו עוד יותר מרחיק את זה.
יניב ואקי
נכון, ולכן את חושבת שזה לא מתאים.
מיכל רוזין (מרצ)
היא חושבת על המילה "מתאים" ולא "מצדיק".
נועה ברודסקי-לוי
להיפך, אני אומרת שמבחינת נפגע העבירה יכול להיות שזה אפילו פחות פוגעני.
יניב ואקי
לא מתאים.
נועה ברודסקי-לוי
בכל מקרה – זה גם מתקשר למה שדיברנו קודם – ברור שמבחינת נפגע העבירה מתסכל לקבל תשובה כזאת בכל מקרה, לא משנה איך נקרא לה.
יניב ואקי
אני לא חושב שזה המסר.
נועה ברודסקי-לוי
אבל עדיין זה יותר פוגעני להגיד - - -
יניב ואקי
אנחנו אומרים "לא מתאים".
היו"ר זאב בנימין בגין
אבל הנפגעת, הנפגע צריך לדעת – אני לא רואה בעיה בכך – שהעניין בורר, שהיה בירור, אלא אם כן אפילו לא היה בירור, אינו מצדיק פתיחת חקירה.-
נועה ברודסקי-לוי
זה בכל מקרה אמור להיות. השאלה אם במכתב הסגירה שנשלח מהפרקליטות כתוב שזה בסיום החקירה, אני מניחה, או שזה לא מופיע?
יניב ואקי
מופיעה אחת משתי האפשרויות שעכשיו אנחנו מדברים עליהן.
מיכל רוזין (מרצ)
נכון.
יניב ואקי
או "נסיבות העניין אינן מצדיקות פתיחה בחקירה", או "נסיבות העניין אינן מצדיקות העמדה לדין".
היו"ר זאב בנימין בגין
אבל שתי האפשרויות קיימות על-פי העניין.
מיכל רוזין (מרצ)
גם בחוק.
יניב ואקי
ממלאים רק אחת מהן, תלוי בסיטואציה. הרי יש כמה עילות.
היו"ר זאב בנימין בגין
אני מבין. אבל מלכתחילה בפני סוגר התיק עומדות שתי אפשרויות להודעה. הוא יכול להודיע או לא מצאנו הצדקה לפתיחה בחקירה, או במשמעות: חקרנו, בדקנו ומצאנו שאין אפשרות להגיש – אז המשפט שאני הוספתי: בדקנו ומצאנו, או בדקנו וחקרנו, אני חושב שהוא מוסיף מידע למתלונן. יש משהו מאוד מרחף לדידי באמירה כזאת כללית: מצאנו שלא מתאים למשפט פלילי, בלי איזה הסבר נוסף לא משפטי, רק האמירה שזה אחרי בדיקה.
שני שטלריד
וזה בכלל משהו בעיני קצת יותר – סליחה שהתפרצתי – עדין ומתחשב. אני מלווה נפגעים, אני מוסמכת משרד הביטחון, אני מרצה בתחום, התבקשתי לבוא ולהגיד כמה משפטים.
היו"ר זאב בנימין בגין
ממש לעניין זה. בבקשה.
שני שטלריד
רק לזה, ואני חוזרת לאותה ועדה. העניין אצל נפגעים, הרי הם מבחינת הפרקליטות, המשטרה, המדינה, עדים. היחס כלפיהם גם ככה כשהם עומדים בפני כל התהליך הזה הוא מאוד מאוד קשה. כשאתה מדבר עם נפגעת שבסופו של דבר אומרת לי: אחרי כל מה שעשיתי, אחרי החקירה, אחרי השוטרים, אחרי שפגשתי את התוקף שלי, אחרי רעידות, אחרי בכי, אומרים: את לא מעניינת את הציבור.
היו"ר זאב בנימין בגין
אנחנו אחרי זה.
שני שטלריד
אני חושבת שמה שאמרת כרגע, את המשפט הזה של להוסיף: אנחנו בדקנו, זה מספיק היה חשוב לנו, עשינו הליך ואין באפשרותנו להעלות את זה לבית משפט, זה בעיני שינוי מאוד גדול ומאוד מבורך.
היו"ר זאב בנימין בגין
נראה, אם זה אפשרי, אם זה לא מזיק. אנחנו בדיון פתוח לגמרי בעניין הזה. משטרת ישראל.
איה גורצקי
תודה, אדוני. המשטרה תומכת בהצעת החוק, אתם בוודאי יודעים. הדגש הוא קודם כול בוודאי על נפגעי העבירה, על המתלוננים השונים. אבל אנחנו סבורים שיש לכך חשיבות רבה גם כלפי החשודים עצמם, לא רק כלפי המתלוננים. הרי גם מתלוננים וגם חשודים מקבלים את אותה ההודעה, מקבלים הודעה, התיק נסגר, ובאיזו עילה הוא נסגר. יש חשיבות למידע גם לחשוד. חשוד רוצה לדעת לא רק שאין עניין ציבורי, או לציבור אין עניין במקרה שלו, בנושא שלו לשני הכיוונים, הוא רוצה לדעת איפה הוא עומד. והסיבה שלא מוגש כתב אישום זה בגלל שנסיבות העניין במקרה הזה לא מצדיקות.

המשטרה הגיעה למסקנה הזאת כבר ב-2014, ועוד לפני תיקון החוק ביצענו את השינוי אצלנו במסמכים. אני מייד אתן לכם את המסמך לדוגמה. היות שלא ידענו לבחור מבין שני הנוסחים המוצעים כאן היום, החלטנו שיותר נכון יהיה לשלב בין שני הנוסחים.
היו"ר זאב בנימין בגין
לפי העניין.
איה גורצקי
מקסימום מידע גם עוזר תמיד לאנשים שרוצים לדעת. כל משפט מוסיף להם לתחושה הטובה ולהבנה, ולכן כתבנו: התקבלה החלטה שנסיבות העניין בכללותן אינן מצדיקות או פתיחה בחקירה או העמדה לדין, שכן מדובר באירוע אשר ההליך הפלילי אינו מהווה מסגרת מתאימה לבירורו. זה מה שכתבנו. אני מייד אעביר שתוכלו להתייחס לזה.
מיכל רוזין (מרצ)
נראה לכם, משרד המשפטים?
יניב ואקי
הפרקליטות בעד.
יפעת רווה
מצוין.
איה גורצקי
כיום זה הנימוק, אבל אני חושבת שלא ניתן להתעלם מהנסיבות גם בגלל ההגינות. כי היום בהתאם לחוק מותר לנו, לפרקליטות וגם למשטרה, לשנות את עמדתנו. תיק שנסגר מהעילה "חוסר עניין לציבור" יכול במקרים מסוימים להיפתח בעתיד אם השתנו הנסיבות. למשל, אם אותו חשוד עבר שתיים-שלוש עבירות נוספות מאותו סוג ומין השתנו הנסיבות, כבר יש אינטרס ציבורי, ההליך הפך להיות מתאים, נסיבות העניין השתנו, ולכן כן חשוב לתאר את הנושא הזה בכללותו.
מיכל רוזין (מרצ)
את יכולה להקריא שוב כדי שהיועצת המשפטית תרשום את הנוסח?
איה גורצקי
אני יכולה פשוט להעביר לכם את המסמך כדוגמה.
היו"ר זאב בנימין בגין
לפרוטוקול, כדאי לרשום. תקראי, איה, זה עוד חצי דקה.
איה גורצקי
בסדר גמור. נסיבות העניין בכללותן אינן מצדיקות פתיחה בחקירה או העמדה לדין.
היו"ר זאב בנימין בגין
לא, זה מתחיל בהחלטנו.
איה גורצקי
לאחר בדיקה תלונתך הוחלט - - -
היו"ר זאב בנימין בגין
לאחר בדיקה, יפה.
איה גורצקי
לאחר בדיקת תלונתך הוחלט לא להוסיף לחקור בתלונתך, זה נוסח אחד; או שלא להמשיך בחקירה, או שלא להעמיד לדין. אנחנו מדברים על נוסחים חלופיים. וזאת מן הסיבה, נתקבלה החלטה שנסיבות העניין בכללותן אינן מצדיקות פתיחה בחקירה, שכן מדובר באירוע אשר ההליך הפלילי אינו מהווה מסגרת מתאימה לבירורו.
היו"ר זאב בנימין בגין
יפה, אם כי יש פה פעמיים הוחלט. צריך לגהץ קצת, מספיק הוחלט פעם אחת.
איה גורצקי
העברית לא מושלמת.
איה גורצקי
נתון נוסף שחשוב לנו, בדקנו ומצאנו ש-25% מכלל התיקים שנסגרים מדי שנה הם מהעילה הזאת, ולכן מדובר בציבור נרחב של אנשים. בשנת 2017 למעלה מ-77,000 איש, בהחלט מוצדק לקיים את השיח הציבורי בנושא.
היו"ר זאב בנימין בגין
מדהים.
איה גורצקי
אני גם חייבת לומר שאחרי ששמעתי את חברת הכנסת רוזין זה הזכיר לי שבעת האחרונה המשטרה עוסקת בעבודה מאוד נרחבת לתיקון הקשר עם נפגעי העבירה, עם המתלוננים, ושוב, לניסוח מחדש של המסמך שאנחנו שולחים. המטרה היא לסגור מעגל, לשלוח להם קצת יותר מידע. אי-אפשר לתת לכל אחד מידע אישי במסמכים האלה, אבל לשלוח קצת יותר מידע, להסביר מה המשמעות של המונחים המשפטיים כדי שהם לא יישארו בחלל ריק. והעבודה הזאת נמצאת בעיצומה, ממש בשלבי אישור אחרונים.
היו"ר זאב בנימין בגין
זה מספר גדול, 77,000, ויגדל כנראה. יפה, זאת התשובה המפורטת. אני בבתי הספר כבר כמה שנים, יש למורות, בעיקר מורות, תפריט של ציונים, של הערכות כדי שלא יצטרכו להמציא מחדש, אז יהיה גם לכם? ככה אתן רואות את זה? תפריט יותר מפורט שמאפשר בחירה של מה שהולם את המקרה. הרי לא ישבו 77,000 פעם ויחזרו על איזה הערכות מאוד אישיות. משהו יותר כללי.
איה גורצקי
נכון, ממש לא. יש מגוון של שישה-שמונה נוסחים שונים. אני מקווה שלא נוותר לחלוטין גם על היחס האישי.
היו"ר זאב בנימין בגין
בסדר. גברתי.
כרמית קלר-חלמיש
יש לי שאלת מאחרת שהגיעה מוועדה אחרת, ואולי היא מיותרת. בשנת 2016, לפי הנתונים שהועברו אלינו מהמשטרה, 443 תיקים בעבירות מין נסגרו מהעילה של חוסר עניין לציבור. זאת אומרת, הדבר הזה חי וקיים. אז יכול להיות שדיברתם על זה בהתחלה, אבל על אף כל ההנחיות נפגעות עדיין מתמודדות עם המשפט הזה. מזה התחיל הדיון? כי אני מבינה שיש הנחיות שבעצם לא משתמשים בטרמינולוגיה הזאת "חוסר עניין לציבור".
היו"ר זאב בנימין בגין
כן.
כרמית קלר-חלמיש
אבל עובדה שמשטרת ישראל העבירה נתונים לגבי שנת 2016 בכל הנוגע לעבירות מחוסר עניין לציבור.
היו"ר זאב בנימין בגין
אנחנו בסוף 2017.
איה גורצקי
עכשיו זה יעוגן בחקיקה.
כרמית קלר-חלמיש
בסדר. אני מכירה כבר שנים את העיסוק בדבר הזה ואנחנו עדיין רואות אותו בשטח. ההנחיות האלה לא מחלחלות.
מיכל רוזין (מרצ)
ולכן יש צורך בחוק. זה מה שכרמית אומרת, והיא צודקת.
יפעת רווה
מסכימים. על זה הסכמנו.
יניב ואקי
גם אנחנו.
כרמית קלר-חלמיש
פספסתי, סליחה, איחרתי. בתחילת השיעור לא הייתי.
מיכל רוזין (מרצ)
את בסדר גמור, וטוב שהדגשת את זה.
היו"ר זאב בנימין בגין
גבי, ביטחון פנים.
מיכל רוזין (מרצ)
גבי אוהבת לתמוך בהצעות החוק.
גבריאלה פיסמן
אני משפטים. ביטחון פנים רצית?
היו"ר זאב בנימין בגין
לא, בבקשה.
גבריאלה פיסמן
מבחינתנו הדברים נאמרו כבר על-ידי יפעת, ההצעה מוסכמת ואנחנו חושבים שהיא ראויה.
היו"ר זאב בנימין בגין
בבקשה.
ורד בלוך
גם מבחינתנו, אנחנו תומכים בהצעה. נלבן את הנוסח בהמשך, את ה-fine tuning שלה.
היו"ר זאב בנימין בגין
לשכת עורכי-הדין, אם תוכלו לתרום לנס של ההסכמה, אז זה יהיה נאה.
סוזי עוזסיני ארניה
אנחנו גם תומכים לחלוטין בהצעה.
היו"ר זאב בנימין בגין
אפילו לחלוטין.
סוזי עוזסיני ארניה
לגמרי, מחזקים את הנס.
היו"ר זאב בנימין בגין
לגמרי ולחלוטין, וואלכ, הרווחנו.
מיכל רוזין (מרצ)
נס חנוכה.
היו"ר זאב בנימין בגין
ובכל זאת?
סוזי עוזסיני ארניה
שמעתי את דבריה של חברת הכנסת מיכל רוזין, ואנחנו חושבים שיש טעם רב והצדקה מוחלטת להצעה כפי שהיא מנוסחת. אני מצטרפת גם לדברים שחברי יניב ואקי ציין פה. אנחנו חושבים שזה נכון לא רק מבחינת נקודת המבט של המתלונן, זה מאוד חשוב מנקודת המבט הזאת, אלא גם מנקודת המבט הכלל מערכתית, כי כפי שזה הוצג היום זה נראה: אוקיי, יש דברים בגו, אבל זה כרגע לא מעניין את הציבור, אז יש פה קצת סתירה פנימית. אם יש דברים בגו זה צריך לעניין מן הסתם את הציבור.

גם מנקודת המבט של החשוד עצמו, כפי שנאמר כאן על-ידי נציגת המשטרה, אנחנו באמת חושבים שהתחושה הזאת של החשוד שאין עניין לציבור משאירה אותו באפלה ובחוסר הבנה אם הוא עכשיו הולך וצריך להתמודד עם זה, או שהוא רק מתויג כעבריין וזה לא מעניין את הציבור.
מיכל רוזין (מרצ)
בוודאי כשאין בכך הרתעה. אם לא מעניין את הציבור מה הוא עושה הוא יכול להמשיך לעשות זאת, לצערי הרב.
סוזי עוזסיני ארניה
זה בעייתי, אבל מצד שני - - -
יניב ואקי
אבל אנחנו שולחים אזהרות. יש הנחיית פרקליט מדינה חדשה שבעיקר בהקשר הזה היא דווקא מאוד מאוד אפקטיבית.
מיכל רוזין (מרצ)
של אזהרות לפוגעים?
יניב ואקי
לשלוח להם. סוגרים ורושמים לו אזהרה.
סוזי עוזסיני ארניה
וגם דה-פקטו בשטח זה נרשם כבר כך בעת האחרונה. לאחרונה בהרבה מאוד תיקים אכן נרשם: "הנסיבות אינן מצדיקות העמדה לדין", ואנחנו חושבים שזה נכון וזה ראוי. אנחנו לא נכנסים בכלל כרגע לשאלה של ביטול כלל עילות הסגירה, ששם אנחנו גם בזה תומכים וחושבים שצריך לחזק את ההצעות השונות בעניין ההוא. אבל לגופו של עניין היום ראוי בהחלט.
מיכל רוזין (מרצ)
אפשר לגבש נוסח להצבעה?
היו"ר זאב בנימין בגין
נועה, אני גם רוצה לקצר את ההצעה הזאת, אבל חשבתי שיש עוד תיקונים עקיפים נוספים.
נועה ברודסקי-לוי
לפני שאני מתחילה בהקראה, שני דברים. יש עוד כמה תיקונים עקיפים שכשנקריא אז נגיד כבר את החוקים הנוספים שבהם כדאי בעצם לתקן את כל המקומות שבהם מופיעה העילה כרגע. אבל אני רוצה לחדד לפני שאנחנו הולכים להקריא, הנוסח הרחב הזה, האם אנחנו יכולים לשים אותו בחסד"פ עצמו או שאתם חושבים שזה צריך להופיע רק בהודעה למתלונן? זאת אומרת, האם אנחנו יכולים להוסיף: נסיבות העניין אינן מצדיקות פתיחה בחקירה, שכן מדובר באירוע שההליך הפלילי אינו מהווה מסגרת מתאימה לבירורו?
יפעת רווה
צריך להסמיך אותם, זאת אומרת לעשות נוסח כזה שיאפשר להם את ההתאמה הספציפית הזאת.
היו"ר זאב בנימין בגין
נו, כן.
גבריאלה פיסמן
אני בספק אם זה נדרש ברישומים המשטרתיים הנוכחיים. אני חושבת שחשיבות היא בעיקר - -
נועה ברודסקי-לוי
בהודעה למתלונן.
גבריאלה פיסמן
- - בחזית של ההודעה למתלונן ולחשוד.
היו"ר זאב בנימין בגין
מה ההבדל בין הרישום לבין ההודעה? היא נרשמת.
גבריאלה פיסמן
הרישום במרבית המקרים הוא כלי עבודה, הוא מיועד לגורמים שזכאים לקבל מידע לפי חוק המרשם הפלילי, לתובעים, לרשויות חקירה. פשוט זה קצת מסורבל לאותם גורמים. נראה לי שזה לא נדרש בהיבט הזה.
היו"ר זאב בנימין בגין
לא הבנתי. לא רצוי שתהיה כפילות, רצוי להשתמש באותו נוסח.
יפעת רווה
לגורמים מספיק נוסח אחיד ומקוצר יותר שתואם את העילה החדשה, אבל את הניסוחים המפורטים שהביאה המשטרה לא חייבים לעגן בחוק, וניתן לאפשר שם מרווח.
נועה ברודסקי-לוי
זה יוצא קצת מסורבל.
היו"ר זאב בנימין בגין
אני לא מבין. למה הוא מסורבל?
גבריאלה פיסמן
כי זה נורא נורא ארוך.
יפעת רווה
זאת הערה טכנית.
היו"ר זאב בנימין בגין
תראו, הצעתי לגבי החוק, לגבי דבר החקיקה הזה בסעיפים, אני לא רואה טעם לתקן בכל סעיף: כך ייאמר וכך ייאמר כמו שמופיע עכשיו. יש פתיח שאומר: בסעיפי החוק הבאים במקום "חוסר עניין לציבור" יבוא – ויבואו הדברים, או יבוא לפי העניין או כך או כך. ואז זה מסורבל, אבל זה מופיע פעם אחת, ומונים את הסעיפים.
נועה ברודסקי-לוי
אבל זה מופיע פעם אחת בתיקון. אחר כך כשזה מופיע בחוק עצמו, אחרי שמתקבל התיקון, זה כן מופיע בכל סעיף וסעיף. זאת אומרת, גם אם אני עכשיו כותבת את זה בתיקון שבמקום כך וכך יבוא, אחר כך זה משתלב בתוך הסעיפים עצמם.
יניב ואקי
כן.
היו"ר זאב בנימין בגין
אבל אי-אפשר להפנות? כמו: יופיע בסעיף 64, ראה סעיף 55. אני לא יודע.
יפעת רווה
אבל זה טכני.
גבריאלה פיסמן
השאלה אם אי-אפשר לקרוא לזה כהתאמה להליך הפלילי - -
נועה ברודסקי-לוי
אפשר להגיד את זה פעם אחת ואחר כך להגיד להלן.
גבריאלה פיסמן
- - והפירוט יהיה בוודאי בהודעות למתלוננים ולחשודים בנוסח היותר ארוך.
קריאה
זה הגיוני.
גבריאלה פיסמן
פשוט כדי לא לסרבל, לא משום שיקול אחר.
מיכל רוזין (מרצ)
אבל חבר הכנסת בגין שואל איפה יופיע הפירוט הזה חוץ מבהודעה העצמאית שהמשטרה ניסחה, איפה?
היו"ר זאב בנימין בגין
כן.
נועה ברודסקי-לוי
בהודעה שאנחנו לא כותבים בחקיקה.
יפעת רווה
כאן יש שם שהוא יותר מתאים, כמו בהצעת החוק או באחד הנוסחים שיוחלט עליהם כאן, והמשטרה תוכל לפרט קצת יותר שזה לא חייב להיות מעוגן בדיוק בחוק. אני חושבת שזה מבורך שהם כותבים נוסחים יותר מפורטים, שאנשים יכולים להבין אותם יותר, אבל הנוסח במלואו שהם כותבים בטופס לא חייב להיות בחקיקה.
היו"ר זאב בנימין בגין
אז צריך למצוא מה יהיה הנוסח הקצר.
גבריאלה פיסמן
אי-התאמה להליך הפלילי.
איה גורצקי
אי-התאמה להליך הפלילי.
יפעת רווה
אי-התאמה להליך הפלילי.
איה גורצקי
הנוסח הקצר יהיה אי-התאמה להליך פלילי, זה מה שיופיע בחוק כדי שהוא יהיה קריא ומובן.
יפעת רווה
הכותרת.
איה גורצקי
אם יש איזשהו ספק שהמשטרה תהיה מחויבת אפשר לקבוע את הנוסח למתלוננים ולחשודים בתוספת, ואז אין בעיה.
היו"ר זאב בנימין בגין
באיזה תוספת?
איה גורצקי
בתוספת לחוק סדר הדין הפלילי.
היו"ר זאב בנימין בגין
בסדר, אבל זה יהיה בחוק.
קריאה
אין לי בעיה.
איה גורצקי
יכול להיות, רק לא יפריע לנוסח.
היו"ר זאב בנימין בגין
תמצאו את הטכניקה.
מיכל רוזין (מרצ)
אפשר לעשות את זה בתוספת?
נועה ברודסקי-לוי
לא צריך הודעה, הוא לא מופיע בחוק היום.
יפעת רווה
אין צורך.
יניב ואקי
יש סעיף שמדבר על סגירה, יש סעיף שמדבר על ערר, שם בעיני אי-אפשר לתת את הפירוט ב-62 וב-64. אני חושב שב-62, 64, זה לא מונח לפני, או בסעיף 63 שמדבר על חובת הודעה למתלוננת ולחשוד, רק בסעיף זה צריך להגיד מה מודיעים לחשוד ולמתלונן.
איה גורצקי
אוקיי, אז בסעיפים האלה, גם בסדר.
היו"ר זאב בנימין בגין
בסדר? פתרון. רק תבררו את זה עד הסוף לפני שאנחנו מעלים את זה למליאה.
מיכל רוזין (מרצ)
אבל גם ב-64.
נועה ברודסקי-לוי
זה מופיע בכולם. מה שיניב בעצם הציע זה שנתקן בכל המקומות בנוסח המקוצר ורק ב-63 בהודעה בעצם נוסיף את הנוסח.
גבריאלה פיסמן
ב-62(ב).
מיכל רוזין (מרצ)
יש לנו (א)?
נועה ברודסקי-לוי
(ב) על החלטה תימסר לחשוד הודעה.
היו"ר זאב בנימין בגין
אין לי 62 כי זה בחוק.
גבריאלה פיסמן
אז אפשר ב-63.
מיכל רוזין (מרצ)
63.
נועה ברודסקי-לוי
למרות שצריך לזכור שבעצם גם 62(ב) וגם 63 מדברים על כל עילות הסגירה, ופתאום אנחנו כאן נתייחס רק לעילה הזאת?
יניב ואקי
ההצעה עוסקת רק בעילה הזאת.
מיכל רוזין (מרצ)
כאן, גם יש בעיה עם העילה הזאת.
נועה ברודסקי-לוי
ברור, אבל אחר כך זה משפיע לך בחוק גם על הנושא הזה.
גבריאלה פיסמן
אפשר להכניס את זה גם בתוספת, אולי זה נכון יותר מבחינת הניקיון של החוק.
יפעת רווה
כן, כי העילות האחרות לא בעייתיות.
איה גורצקי
זה לא מתיישב, אף אחד לא יבין אותן.
היו"ר זאב בנימין בגין
הצעה פרודוקטיביות נוספת, איזה רעיון נוסף?
יפעת רווה
אני מניחה שגם נוסח החוק שלכם יעבור על זה.
נועה ברודסקי-לוי
אני חושבת שב-63 זה יותר מתאים, למרות שאז זה לא לחשוד, זה רק למתלונן.
מיכל רוזין (מרצ)
כתוב: למתלונן ולחשוד.
נועה ברודסקי-לוי
ב-63 זה רק למתלונן.
איה גורצקי
רק למתלונן.
יניב ואקי
(ב) זה לחשוד.
נועה ברודסקי-לוי
ב-62(ב) זה לחשוד. אז נצטרך בעצם בשניהם.
היו"ר זאב בנימין בגין
בסדר, זה לא החוק הכי ארוך שמצוי בספר החוקים שלנו.
יפעת רווה
בטח נוסח החוק עוד יבוא.
נועה ברודסקי-לוי
עוד נעבוד עליו.
היו"ר זאב בנימין בגין
תיקונים עקיפים נוספים?
נועה ברודסקי-לוי
תכף נעשה את התיקונים העקיפים. מה שכאן נכניס לחוק עצמו שגם צריך חידוד, האם אנחנו נשארים עם "נסיבות העניין אינן מצדיקות פתיחה בחקירה" או עם "העניין אינו מתאים"?
יניב ואקי
אני לא חושב שזה דרמטי. אני חושב שנסיבות העניין אינן מצדיקות, אז הדגש לא על הנסיבות אינן, אלא על הצדקה מול חוסר התאמה. זה לא שהמקרה לא מתאים, אלא שבנסיבות המיוחדות שלו לא מוצדק לפתוח בהליך. "לא מתאים" זה מרחיק את זה מאוד מההליך, דווקא כלפי המתלונן.
מיכל רוזין (מרצ)
העברית, לצערנו, היא שפה מאוד צרה, היא לא מספיקה.
יניב ואקי
נכון.
מיכל רוזין (מרצ)
ולכן להגיד "לא מוצדק", יש פה באמת איזושהי פגיעה בצדק הטבעי שמגיע לכל אדם להיות מוגן על-ידי מדינה.
יפעת רווה
נכון.
מיכל רוזין (מרצ)
"לא מתאים", יש פה עניין של התאמה. מגיע לך צדק, אבל ההליך הפלילי הוא לא מתאים. אני דרך אגב, גם אגיד לנפגעות שיותר מתאים אולי צדק מאחה או אולי מתאים הליך מינהלי במקום עבודה, ולאו דווקא הליך פלילי.
יפעת רווה
תביעה אזרחית.
יניב ואקי
בסופו של דבר רוצים שנפגעי העבירה יבינו. אם את חושבת שנפגעי העבירה יבינו את הנוסחים - - -
מיכל רוזין (מרצ)
ולכן "מתאים". "מצדיק" זה מחזיר אותו לעניין הצדק.
גבריאלה פיסמן
התאמה.
קריאות
- - -
מיכל רוזין (מרצ)
אני מודה שכתבתי "לא מצדיקות", אבל עכשיו אחרי שישבנו על זה, "מתאים" היא יותר מילה נכונה.
היו"ר זאב בנימין בגין
כן, "מתאים".
יפעת רווה
נכון.
נועה ברודסקי-לוי
אז "העניין אינו מתאים לפתיחה בחקירה" או "אינו מתאים להעמדה לדין פלילי".
היו"ר זאב בנימין בגין
כן, על-פי העניין.
יפעת רווה
אנשים יבינו יותר.
מיכל רוזין (מרצ)
אין התאמה. זה לא אומר שזה לא מצדיק, יכול להיות שיש צדק רב, אבל זה לא מתאים להליך הפלילי. ההליך הפלילי – אני אוהבת להגיד את זה הפוך, לוגיקה הפוכה, לא מתאים - -
היו"ר זאב בנימין בגין
למקרה.
מיכל רוזין (מרצ)
- - לחלק גדול מעבירות המין.
יפעת רווה
לפעמים זה מוצדק שהוא יהיה תלוי בכיכר העיר, אבל זה לא מתאים.
היו"ר זאב בנימין בגין
מבחינת הניסוח צריכים להתחיל עם המקרה ולא עם ההליך.
נועה ברודסקי-לוי
הדילמה פה היא זה שמצד אחד מתאים הוא הרבה פחות פוגע בנפגע מאשר הצדקה שיש בה את השורש של צדק; מצד שני זה קצת פחות מנחה גם אולי את התובעים וגם את - - -
יפעת רווה
אבל זה לגמרי להתאמה.
גבריאלה פיסמן
זאת התאמה.
מיכל רוזין (מרצ)
זאת מילה הרבה יותר נכונה.
יפעת רווה
זה נכון שזאת התאמה, כי נגיד שתתבע אותו בתביעה נזיקית.
מיכל רוזין (מרצ)
בדיוק, יש לך אופציות נוספות, ההליך הפלילי לא מתאים לזה.
היו"ר זאב בנימין בגין
לא בבית ספרנו.
יפעת רווה
כן.
מיכל רוזין (מרצ)
למשל, הרבה פעמים אנחנו אומרים למקומות עבודה: מתאים שתנהלו הליך מינהלתי משמעתי, אל תשלחו למשטרה, לא הכול מתאים להליך פלילי. זאת דווקא עמדה שהיא מאוד תואמת את מי שפועל ועוסק בנושא פגיעות מיניות, "מתאים", "לא מתאים".
נועה ברודסקי-לוי
ויש לנו את דברי החקיקה הנוספים שצריכים לתקן, אולי פשוט כשאני אקריא אז אני אמנה את כל התיקונים העקיפים?
היו"ר זאב בנימין בגין
כן, בסדר.
נועה ברודסקי-לוי
"הצעת חוק סדר הדין הפלילי (תיקון – שינוי שם עילת "חוסר עניין לציבור" בסגירת תיקים), התשע"ז–2017

תיקון סעיף 59

1.

בחוק סדר הדין הפלילי [נוסח משולב], התשמ"ב–1982 (להלן – החוק העיקרי), בסעיף 59, במקום "שאין בדבר עניין לציבור" יבוא "שהעניין אינו מתאים לפתיחה בחקירה"."
היו"ר זאב בנימין בגין
העניין או נסיבות העניין? זה שינוי כפול פה.
מיכל רוזין (מרצ)
למה לא "נסיבות העניין"?
נועה ברודסקי-לוי
כי אז אינן מתאימות לפתיחה בחקירה.
מיכל רוזין (מרצ)
זה מה שאמרנו. אמרנו שבמקום "מצדיקות" נגיד "מתאימות".
היו"ר זאב בנימין בגין
לא, "שנסיבות העניין".
יפעת רווה
"נסיבות העניין", כי יכול להיות שהעניין נורא חמור אבל הנסיבות האלה מתאימות לצדק מאחה.
מיכל רוזין (מרצ)
כן, בדיוק, רק להתאים את המילה, במקום "מצדיקות", "מתאימות".
נועה ברודסקי-לוי
"אינן מתאימות"? "שנסיבות העניין אינן מתאימות לפתיחה בחקירה".
היו"ר זאב בנימין בגין
"אינן מתאימות לפתיחת חקירה".
יפעת רווה
כן, "נסיבות". זה לא העניין. שמענו על מקרים חמורים ביותר שהתאימו להליכים חלופיים.
היו"ר זאב בנימין בגין
"נסיבות העניין אינן מתאימות". אפשר גם לומר אינן הולמות. "אינן מתאימות לפתיחת חקירה". שינוי דקדוקי תחבירי.
מיכל רוזין (מרצ)
"מתאימות".
נועה ברודסקי-לוי
"תיקון סעיף 59א

2.

בסעיף 59א(ב) לחוק העיקרי, במקום "שאין בדבר עניין לציבור" יבוא "שנסיבות העניין אינן מתאימות לפתיחה בחקירה"."
מיכל רוזין (מרצ)
לפתיחת חקירה או לפתיחה בחקירה, זה כל פעם אחרת.
היו"ר זאב בנימין בגין
לדעתי, לפתיחת חקירה.
מיכל רוזין (מרצ)
זה כבר עברית.
היו"ר זאב בנימין בגין
הנסחים ינסחו.
נועה ברודסקי-לוי
זה כבר בנוסח. נעשה את זה.

"תיקון סעיף 62

3.

בסעיף 62 לחוק העיקרי –

במקום "שאין במשפט עניין לציבור" יבוא "שנסיבות העניין אינן מתאימות לפתיחת חקירה"."
היו"ר זאב בנימין בגין
לא, "להעמדה לדין".
יפעת רווה
"להעמדה לדין".
נועה ברודסקי-לוי
"להעמדה לדין", סליחה.
היו"ר זאב בנימין בגין
העמדה לדין פלילי, אתם רוצים? כי העמדת דין משמעתי - - -
מיכל רוזין (מרצ)
זה לא פה. החוק הזה לא מתייחס לזה.
היו"ר זאב בנימין בגין
ברור פה שזה דין פלילי.
מיכל רוזין (מרצ)
לזה הצעת חוק סדר הדין הפלילי לא מתייחסת.
היו"ר זאב בנימין בגין
נכון, בסדר.
נועה ברודסקי-לוי
"

במקום "בשל העדר עניין לציבור" יבוא "בשל עילה זו".
תיקון סעיף 62א

4.

בסעיף 62א(ב) לחוק העיקרי, במקום "שאין במשפט עניין לציבור" יבוא "שנסיבות העניין אינן מתאימות להעמדה לדין"."

סליחה, עוד לפני זה אנחנו מוסיפים תיקון גם לסעיף 63 וגם לסעיף 62(ב) לגבי ההודעה שבה נכתוב את הנוסח הרחב יותר, שלפיו בעצם יודיעו בעילה הזאת שמדובר באירוע שנסיבות העניין בכללותן אינן מתאימות לפתיחה בחקירה או להעמדה לדין, שכן מדובר באירוע אשר ההליך הפלילי אינו מהווה מסגרת מתאימה לבירורו.
היו"ר זאב בנימין בגין
יש לי פה הצעה לנוסח הזה.
יניב ואקי
אולי בשני הסעיפים האלה רק נכתוב "בהתאם לנוסח בתוספת", במקום להכניס את כל זה.
נועה ברודסקי-לוי
אתם בכל זאת רוצים שנוסיף גם בתוספת את כל ההודעה?
יניב ואקי
לדעתי זה מאוד מסרבל אם בשני סעיפים נכניס את הנוסח הארוך הזה.
היו"ר זאב בנימין בגין
באופן כללי, איה, הנוסח שקראת בסדר, אבל אני באמת כאן אומר בטעמי האישי – היום כל דבר זה לטעמי, כל רב-סרן אומר "לטעמי" אתה לא תצא לחופשה. אבל באמת זה עניין של טעם, השימוש במינוח "הוחלט", האלמוניות הזאת לא מוצאת חן בעיני. במשטרים אחרים נהוג לומר "המוסדות", המוסדות הגיעו למסקנה. אם נאמר החלטנו, אפילו אם חתום התובע, או חתום החוקר, הוא החליט. הנוסח הזה, אותי הוא מטריד, אני לא יודע מה אתכם. ההוחלט הזה הוא כל כך אלמוני, צף, מי זה זה? איך זה הוחלט? אם יעלה הדבר, אם ימצא חן בעיניכם ויעלה מרצונכם אז אולי נעשה את זה כך, או שלפעמים יותר נוח טכנית.
נועה ברודסקי-לוי
אם אנחנו באמת מפנים לתוספת ושמים בפנים את ההודעה אנחנו חייבים להידרש לזה, לנוסח שיהיה אחיד בדיוק.
היו"ר זאב בנימין בגין
בסדר, לומר הוחלט זה מאוד מקובל, אבל אני באופן כללי – איך נראה לכם, משפטנים, לשכת עורכי-הדין? אני את ההוחלט הפסיבי הזה, האלמוני, החלטנו או החלטתי, מישהו חתום, הוא נציג התביעה, הוא קצין משטרה. זה לא הכרחי, חברים, אני רק מביע איזה עניין של טעם שמלווה אותי בהודעות דומות, המוסדות החליטו. האלמוניות הזאת מתאימה למקומות אחרים, כמו שאומרים שוב, לטעמי. אם זה מסרבל תעזבו, אבל אם אפשר.
איה גורצקי
הניסוח אכן נעים יותר לאוזן, ואני בהחלט מבינה את הרצון להתרחק מתופעת האח הגדול. הבעיה היא שמי שממלא את הטופס הוא רשם התחנה הרלוונטית, הוא לא האדם שבפועל קיבל את החלטת הסגירה. והסיבה שכתוב הוחלט, כי אנחנו נדרשים גם לומר לחשוד במקרה הזה מי הגורם שסגר את התיק. הוחלט על-ידי יחידת תביעות נגב, הוחלט על-ידי מערך - - -
שמואל לרמן
זה מופיע בטופס.
איה גורצקי
זה מופיע כדי שהוא יוכל לפנות בבקשה לשינוי עילת הסגירה באמצעות הגורם שסגר את התיק, הוא ידע בדיוק למי לפנות.
מיכל רוזין (מרצ)
הבנתי. אז אין הבדל, אפשר לכתוב "החליט".
היו"ר זאב בנימין בגין
האם בראש המכתב מתנוסס שם של משטרת ישראל או של הפרקליטות בהתאם לעניין?
יניב ואקי
משטרה. גם אם זה תיק של הפרקליטות, המשטרה היא זאת שמופיעה.
איה גורצקי
כן, משטרת ישראל.
היו"ר זאב בנימין בגין
לא, אם זאת חקירה.
יניב ואקי
בכל מקרה. גם כשהפרקליטה מחליטה על סגירה, בסופו של דבר המשטרה היא זאת שמוציאה את ההודעה.
היו"ר זאב בנימין בגין
בכל מקרה. אז האנשים, החשוד והנפגעת מקבלים מכתב שידוע שהתקבל מהמשטרה. מה עוד כתוב? משטרת ישראל, תחנת חדרה?
מיכל רוזין (מרצ)
אבל יכול להיות כתוב: החליט פרקליט מחוז ירושלים לסגור את התיק.
יניב ואקי
זה מופיע כך. המכתב הוא מהמשטרה.
איה גורצקי
אני מייד אעביר גם את הנוסח לחשוד. המכתב הוא מכתב שיוצא מהמשטרה עם לוגו משטרה ורשומה בו מי היחידה הסוגרת.
היו"ר זאב בנימין בגין
אה, רשום.
איה גורצקי
רשום, בוודאי. התיק נסגר כאן בתביעות נגב.
שמואל לרמן
כולל שם של הקצין שהחליט.
איה גורצקי
כולל הפרטים של מי שהחליט על סגירת התיק, בוודאי. זה פשוט לא מנוסח יפה, אבל הפרטים מופיעים.
היו"ר זאב בנימין בגין
בסדר, קודם כול אם יש כתובת - - -
יניב ואקי
חייב, כי גם לשם הוא מגיש את הערר, אגב.
איה גורצקי
לשם הוא מגיש, בדיוק. זה הנוסח שנשלח לחשוד.
היו"ר זאב בנימין בגין
שיהיה הוחלט אם השם קיים ואם זה ברור.
נועה ברודסקי-לוי
אני מציעה שהוועדה תסמיך אותנו עכשיו לקריאה ראשונה בהתאם לכך שזה יהיה בתוספת.
היו"ר זאב בנימין בגין
כן, ברור, תצחצחו בהכנה, בהתייעצות עם המציעה.
נועה ברודסקי-לוי
ואז נוסיף גם את מה שהעלית קודם, שיהיה כתוב בסיום החקירה כשמדובר בתיק שנסגר על-ידי התביעה.
היו"ר זאב בנימין בגין
אם אפשר, בבקשה.
נועה ברודסקי-לוי
אנחנו בעצם נפנה ב-62(ב) וב-63 לטופס שנכתוב בהתאם למה שנאמר כאן. אני ממשיכה.

"תיקון סעיף 64

5.

בסעיף 64(א) לחוק העיקרי –

(1) ברישה, במקום "משום שאין בחקירה או במשפט עניין לציבור" יבוא "משום שנסיבות העניין אינן מתאימות לחקירה או להעמדה לדין".
יפעת רווה
לפי העניין.
מיכל רוזין (מרצ)
לנסיבות העניין.
נועה ברודסקי-לוי
זה מופיע בחוק עצמו.
יפעת רווה
הכוונה, או העמדה לדין לפי העניין. זה גם כן רק ניסוחי.
נועה ברודסקי-לוי
ב-64. זה לא מופיע כך, אבל אין בעיה, אני אכתוב את זה.
היו"ר זאב בנימין בגין
נועה, ב-64(א)(1) מה יהיה? יש פה איזה עירוב, "נסיבות העניין אינן מצדיקות חקירה או להעמדה לדין"? למה לנו?
נועה ברודסקי-לוי
ב-64 שניהם מופיעים.
היו"ר זאב בנימין בגין
למה לנו לערבב?
נועה ברודסקי-לוי
כי זה לעניין ערר, זה ככה קבוע כבר היום.
היו"ר זאב בנימין בגין
אה, לעניין ערר.
נועה ברודסקי-לוי
גם היום מדובר גם על החקירה וגם על העניין של ההעמדה לדין.
היו"ר זאב בנימין בגין
השאלה אם זה נכון. אם אנחנו רוצים לפרט אז למה לכרוך את שניהם ביחד? אינן מצדיקות חקירה או אינן מצדיקות העמדה לדין לפי העניין, נכון? בסדר?
יפעת רווה
נכון.
נועה ברודסקי-לוי
כן. אינן מתאימות.
היו"ר זאב בנימין בגין
אינן מתאימות לחקירה, או אינן מתאימות להעמדה לדין על-פי העניין, זה קצת יותר מדויק.
נועה ברודסקי-לוי
"

ׁ(2) בפסקה (3), במקום "בשל היעדר עניין לציבור" יבוא "בשל כך שנסיבות העניין אינן מתאימות להעמדה לדין"."
נועה ברודסקי-לוי
לפני שאני עוברת להבא, העניין של עניין לציבור מופיע בעוד שני מקומות שאני חושבת שאולי כדאי כבר להידרש, לחשוב עליהם לקראת הקריאה השנייה והשלישית, גם בסעיף 67א זה מופיע ב-ב. בסעיף 67א מדובר על סגירת תיק בהסדר מותנה. שם מופיע הנושא של עניין הציבור, אבל בצורה קצת שונה. זה בעצם מבנה את שיקול דעת התובע מתי אפשר להגיע להסדר מותנה. אלו אותם מקרים שבהם אפילו לא מגישים כתב אישום.
יפעת רווה
אני לא בטוחה שזה יענה על העניין.
נועה ברודסקי-לוי
זה לא הסדר טיעון, זה הסדר עוד מוקדם יותר, ויש פה שאלה, אם ראה כי מילאו את תנאי ההסדר יענה על העניין לציבור.
יפעת רווה
במקום זה לכתוב "בהתאם לנסיבות העניין" – צריך להתייעץ, לבדוק את זה.
נועה ברודסקי-לוי
אולי נשאיר את זה באמת להמשך לקראת שנייה ושלישית, כי זה לא כל כך פשוט כמו פה.
מיכל רוזין (מרצ)
תבדקו.
נועה ברודסקי-לוי
זה מופיע גם ב-67א(ב) וגם ב-67ב, אותו דבר.
יפעת רווה
אפשר לקראת שנייה ושלישית לבדוק את זה? אני רוצה לבדוק את זה עם עינת.
היו"ר זאב בנימין בגין
תבדקו.
נועה ברודסקי-לוי
נעשה איזושהי בדיקה איך להתאים את זה, כי באמת פה צריך להיות יותר מדויק לעניין הזה, אז גם פה וגם ב-67ב.
יפעת רווה
יכול להיות שאפשר לכתוב "יתאים לנסיבות העניין", אבל צריך לבדוק את זה.
היו"ר זאב בנימין בגין
בסדר, יפעת.
נועה ברודסקי-לוי
"תיקון סעיף 67ז

6.

בסעיף 67ז לחוק העיקרי –

(1) בסעיף קטן (א), במקום "שאין בדבר עניין לציבור" יבוא "שנסיבות המקרה אינן מתאימות להעמדה לדין";

(2) בסעיף קטן (ג)(1), במקום "שאין בדבר עניין לציבור" יבוא "שנסיבות המקרה אינן מתאימות להעמדה לדין".

תיקון סעיף 229

7.

בסעיף 229(ג) לחוק העיקרי, במקום "שבנסיבות המקרה אין עניין לציבור בהמשך ההליכים" יבוא "שבנסיבות המקרה - - -"
היו"ר זאב בנימין בגין
לא, "שנסיבות המקרה".
נועה ברודסקי-לוי
"שנסיבות המקרה". אני מנסה להתאים את זה למה שעשינו.
מיכל רוזין (מרצ)
"אינן מתאימות להמשך ההליכים". פה כבר צריך לראות את העברית.
נועה ברודסקי-לוי
"מתאימות להמשך הליכים". צריך לראות איך זה בדיוק.
יפעת רווה
שם אלו לא הליכים ב-229, זאת עבירת קנס.
יניב ואקי
נכון.
יפעת רווה
זה לא כל כך הליכים, אם אני זוכרת טוב.
נועה ברודסקי-לוי
ב-229 זה מופיע ככה, "או אם היה סבור שבנסיבות המקרה אין עניין לציבור בהמשך ההליכים".
מיכל רוזין (מרצ)
כך רשום בסעיף.
נועה ברודסקי-לוי
זה כך רשום גם היום, אנחנו רק עושים התאמה.
מיכל רוזין (מרצ)
"בהמשך ההליכים". במקום "שבנסיבות המקרה אין עניין לציבור בהמשך ההליכים", יבוא "שנסיבות המקרה אינן מתאימות להמשך ההליכים".
יפעת רווה
229(ג), בסדר, במקום הזה זה לא בדיוק מדויק.
היו"ר זאב בנימין בגין
או המשך ההליכים גורם לבזבוז כספי ציבור, אבל אתם לא רוצים את זה.
נועה ברודסקי-לוי
"תיקון חוק טיפול בחולי נפש

8.

בחוק טיפול בחולי נפש, התשנ"א–1991, בסעיף 21א(א), במקום "וכי קיים עניין לציבור" יבוא "קיימת בנסיבות העניין התאמה" – נעשה את זה עוד פעם."
היו"ר זאב בנימין בגין
תסבירי איך זה נכנס, אלו נושאים רגישים יותר מהרגילים. מה כתוב במקור בחוק טיפול בחולי הנפש, שנראה את זה, חסרי ישע, חוסים, בואו נראה.
נועה ברודסקי-לוי
יפעת, יש לך את זה אולי פה?
יפעת רווה
יש לי את הכול ב"גוגל", רק שנייה.
מיכל רוזין (מרצ)
מנפלאות הטכנולוגיה.
היו"ר זאב בנימין בגין
משהו. זה דוקטור מומחה.
נועה ברודסקי-לוי
בעיקרון העניין הוא שבאמת נשמור על אותה עילה בכל המקומות, כי גם פה זה מתקשר להליך הפלילי, אבל תכף.
היו"ר זאב בנימין בגין
אבל אני רוצה לדעת מה יש שם, כי שם כתוב בשלילה: לא קיים עניין, ופה יש פתאום נוסח חיובי: קיים עניין לציבור. אז אני רוצה לדעת מה יש שם.
מיכל רוזין (מרצ)
בדיוק, למה צריך לשנות?
היו"ר זאב בנימין בגין
סליחה שאני מקשה.
יפעת רווה
21א(א) – זה "קיים עניין לציבור בהעמדתו לדין".
היו"ר זאב בנימין בגין
קיים? תקראי את כל הסעיף, בבקשה, יפעת.
יפעת רווה
"מצא היועץ המשפטי לממשלה כי אף שנאשם נמצא בטיפול מרפאתי על פי צו של בית משפט לפי" – אני לא אקריא את הסעיפים – "יש יסוד סביר להניח כי הוא מסוגל לעמוד לדין, וכי קיים עניין לציבור בהעמדתו לדין, רשאי היועץ המשפטי לממשלה לפנות לבית המשפט בבקשה לעיון חוזר".
היו"ר זאב בנימין בגין
הבנתי. כי נסיבות העניין מתאימות להעמדה לדין.
מיכל רוזין (מרצ)
בדיוק.
היו"ר זאב בנימין בגין
במקרה זה הוא מצא כי נסיבות העניין מתאימות להעמדה לדין. אז אנחנו גם באיזו הרמוניה, וזה חריג פה בסעיפים האלה. אותו דבר כנראה ב-9, רצית עוד לתקן.
יפעת רווה
אחר כך נעבור שוב על הכול.
נועה ברודסקי-לוי
יש לנו פה את אותו דבר חוזר על עצמו, זה מופיע לנו גם בחוק ההנדסאים והטכנאים לעניין קובלנה, ובחוק החברות, ובחוק המאבק בטרור, בחוק המתווכים, בחוק התכנון והבנייה, בחוק ניירות ערך.
יפעת רווה
עבירות מינהליות.
נועה ברודסקי-לוי
בכולם שם בעצם מופיעה העילה הזאת – בפקודת הרוקחים ובחוק העבירות המינהליות, בחוק העונשין.
היו"ר זאב בנימין בגין
מאיפה יש לך את כול זה? איך את יודעת את כל זה?
נועה ברודסקי-לוי
ב"נבו" היום אפשר למצוא הכול.
מיכל רוזין (מרצ)
פלאי הטכנולוגיה.
יניב ואקי
מכניסים חיפוש "עניין לציבור".
נועה ברודסקי-לוי
התחכום פה שצריך לחפש את "העניין לציבור" פעם אחת עם שני יו"דים ופעם אחת עם יו"ד אחת, ואז מוצאים את כולם.
מיכל רוזין (מרצ)
חבר הכנסת בגין, איך ידענו פעם למצוא את הכול? עכשיו בלחיצת כפתור מוצאים.
יפעת רווה
בדיוק, זאת השאלה.
היו"ר זאב בנימין בגין
התשובה לכך היא שכנראה לא ידענו.
מיכל רוזין (מרצ)
ידענו, ידענו.
היו"ר זאב בנימין בגין
כנראה פספסנו הרבה, החמצנו, סליחה, החטאנו הרבה, כנראה, אבל חוקקנו.
מיכל רוזין (מרצ)
לכן התאמנו את הטכנולוגיה.
נועה ברודסקי-לוי
אז בכל החוקים האלה אני מציעה שנעשה התאמה מדויקת למה שעשינו עכשיו.
היו"ר זאב בנימין בגין
אפשר סעיף 71א, ראה "נבו". לא טוב?
נועה ברודסקי-לוי
לא.
יפעת רווה
או "גוגל".
היו"ר זאב בנימין בגין
ככה אתם עובדים.
נועה ברודסקי-לוי
אז אני רוצה שפשוט בכל החוקים האלה נעשה התאמה מדויקת לנוסח שעשינו עכשיו.
היו"ר זאב בנימין בגין
כן, נכון? אתם מתאימים. זה יתאים.
יפעת רווה
נעבור אחר כך אחד אחד.
נועה ברודסקי-לוי
כן, ברור, נעשה התאמה מדויקת לנוסח שעכשיו קראנו.
היו"ר זאב בנימין בגין
את זה כדאי לעשות לקראת הקריאה הראשונה, לא להמתין, כי היה עניין שדחינו בין שתי הקריאות שיהיה זמן.
נועה ברודסקי-לוי
זה משהו אחר, זה עורר שאלה קצת אחרת. אבל לגבי כל החוקים האלה כדאי להניח את זה כבר ככה לקריאה ראשונה.
היו"ר זאב בנימין בגין
מה שאתם אומרים פשיטא.
יפעת רווה
גם לגבי חולי נפש הייתי רוצה לבדוק עם עינת. גם בחוק של טיפול בחולי נפש, כי המקרים בהם כתוב "יש עניין לציבור" זה נשמע לי הגיוני, אבל בכל זאת. נעשה היום את הבדיקה, לא צריך לעכב את זה.
נועה ברודסקי-לוי
אבל אנחנו צריכים להחליט עכשיו אם מכניסים את זה או לא מכניסים את זה לקריאה ראשונה.
היו"ר זאב בנימין בגין
את מה?
נועה ברודסקי-לוי
את העניין של טיפול בחולי נפש.
קריאות
- - -
יפעת רווה
הוועדה יכולה לתת לנו מנדט לבדוק את הנקודה הזאת.
היו"ר זאב בנימין בגין
בסדר, אם זה מוסכם. נדחה. אלו גיהוצים.
יפעת רווה
נבדוק את זה מייד אחרי הוועדה.
היו"ר זאב בנימין בגין
אם דרוש לכם זמן – אנחנו רוצים לגמור, אפילו רוצים בעוד דקות אחדות להצביע אם הגענו להסכמות. ולמה שדורש עיון נוסף נמתין.
יפעת רווה
אפשר לעשות הפוך, אפשר להכניס את זה, ונבדוק בין הקריאות שנייה ושלישית.
נועה ברודסקי-לוי
את הטיפול בנושא של חולי נפש אני מציעה שכן נכניס, ואת כל החוקים הנוספים. את הנושא של 67ב על ההסדר המותנה, את זה לא נכניס כרגע ונבדוק את זה לשנייה ולשלישית.
היו"ר זאב בנימין בגין
כן. יש לנו עוד שלב, אין לנו בעיה.
יפעת רווה
את נושא חולי הנפש את יכולה להכניס ואנחנו נבדוק ונחזור.
היו"ר זאב בנימין בגין
בסדר. אם צריך למחוק נמחק. עוד?
נועה ברודסקי-לוי
הבהרה חשובה. באמת יש הנחיות של פרקליט המדינה גם לגבי בעצם איך בכלל שוקלים היום אם יש עניין לציבור, ורק חשוב להבהיר שאין כוונה פה לשנות מהמצב הקיים, אלא באמת לשנות ולחדד את העילה מבחינת - - -
היו"ר זאב בנימין בגין
את הנוסח של העילה.
נועה ברודסקי-לוי
את הנוסח של העילה, ולא לשנות את העילה הקיימת.
היו"ר זאב בנימין בגין
רשמנו. מציעה, את רוצה לסכם?
מיכל רוזין (מרצ)
אני מקווה שבהמשך נפתור גם מהויות שונות בנושא עילות סגירה ופתיחות תיקים, וכיצד ההליך הפלילי מנוהל. אבל בעניין הזה בהחלט אני חושבת שראוי נכון וטוב שאנחנו עושים את התיקון הזה. יש דברים שרק אחרי שעושים אומרים: מה, זה לא היה קיים כבר לפני שנים? אז, הנה, זה אחד מהם. ואני – לא לפרוטוקול – אצטט מה אמרה לי שרת המשפטים, היא אמרה לי – לא לפרוטוקול - - -
יניב ואקי
אין, אין. זה מצולם, זה משודר.
היו"ר זאב בנימין בגין
הכול מצולם.
מיכל רוזין (מרצ)
אין? לא, היא פשוט אמרה לי.
היו"ר זאב בנימין בגין
נו, תגידי רק בינינו.
מיכל רוזין (מרצ)
בחיוך, בינינו, היא אמרה לי איזה באסה שלא אני הצעתי את ההצעה. אז בסדר, זה אומר שכנראה זאת הצעה מאוד טובה.
יפעת רווה
אבל היא הסכימה.
מיכל רוזין (מרצ)
בוודאי?
היו"ר זאב בנימין בגין
קנאת חברי כנסת תרבה חכמה.
מיכל רוזין (מרצ)
לא, לא, זה היה מפרגון.
היו"ר זאב בנימין בגין
אני אומר, בסדר, הכול בחיוך.
מיכל רוזין (מרצ)
זה האופן שבו מפרגנים פה.
היו"ר זאב בנימין בגין
אני מבקש ומתכבד להעמיד להצבעה את הצעת החוק הזאת לקראת קריאה ראשונה במליאה. כל מה שקראנו, כל התיקונים שהוצעו ונרשמו בפרוטוקול, ועוד יאורגנו, יסודרו, יגוהצו ויותאמו לפי נסיבות העניין, כדי שאנחנו כבר בקריאה ראשונה נגיש הצעת חוק מתוקנת ככל האפשר, קרובה ככל האפשר להצעת החוק, שכפי שאנחנו מקווים, תתקבל בתוך זמן לא ארוך גם בקריאה שנייה ושלישית. מי בעד?

הצבעה

בעד – פה אחד

הצעת חוק סדר הדין הפלילי (תיקון - שינוי שם עילת "חוסר עניין לציבור" בסגירת תיקים), התשע"ז–2017, נתקבלה.
היו"ר זאב בנימין בגין
שניים בעד, שניים נוכחים, אז אין טעם להוסיף בשאלות. תודה רבה לכם, אני חושב שזה היה פורה ושמאוד מאוד חידדנו.
מיכל רוזין (מרצ)
תודה רבה רבה על שיתוף הפעולה.
היו"ר זאב בנימין בגין
נועה, תודה רבה. הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 12:07.

קוד המקור של הנתונים