ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 19/12/2017

אפליית חיילי צה"ל בביטוח הסיעודי הקבוצתי דרך קופות החולים, אפליית חיילי צה"ל בביטוח הסיעודי הקבוצתי דרך קופות החולים, אפליית חיילי צה"ל בביטוח הסיעודי הקבוצתי דרך קופות החולים, אפליית חיילי צה"ל בביטוח הסיעודי הקבוצתי דרך קופות החולים

פרוטוקול

 
ôøåèå÷åì ùì éùéáú åòãä

ôøåèå÷åì ùì éùéáú åòãä

àåîðéè÷

2018-01-15OMNITECH



הכנסת העשרים

מושב רביעי

פרוטוקול מס' 657

מישיבת ועדת העבודה, הרווחה והבריאות

יום שלישי, י"ז בכסלו התשע"ח (19 בדצמבר 2017), שעה 12:15
סדר היום
אפליית חיילי צה"ל בביטוח הסיעודי הקבוצתי דרך קופות החולים
נכחו
חברי הוועדה: אלי אלאלוף – היו"ר

איציק שמולי
חברי הכנסת
ענת ברקו

יעקב פרי
מוזמנים
כלכלן באגף פיקוח על קופ"ח, משרד הבריאות - מתן אונגר

כלכלן בכיר, משרד הבריאות - איתי קליטניק

רמ"ד כלכלה והסכמים, משרד הביטחון וצה"ל - אמל עבדאללה

מחלקת ביטוח בריאות וסיעוד שוק ההון, משרד האוצר - אודי לוי

מנכ"ל כללית מושלם, ההסתדרות הכללית - דפנה כרמלי

מנהל מערך הביטוח, מכבי שירותי בריאות - רונן הראל

פעיל חברתי - יהודה ברונר

מנכ"לית עמותת בית חם לכל חייל - שפרה שחר

מוזמן/ת - דן אלפר

שדלן/ית (גורן עמיר יועצים בע"מ), מייצג/ת את שירותי בריאות כללית - יהושע שלמה זוהר
מנהל/ת הוועדה
ענת כהן שמואל
רישום פרלמנטרי
אתי אפלבוים

אפליית חיילי צה"ל בביטוח הסיעודי הקבוצתי דרך קופות החולים
היו"ר אלי אלאלוף
בוקר טוב. אני פותח את ישיבת העבודה, הרווחה והבריאות. אני שמח שנפגשים היום שהוא ראש חודש ונר אחרון של חנוכה.
אנחנו נמצאים בדיון דחוף בנושא
אפליית חיילי צה"ל בביטוח הסיעודי הקבוצתי דרך קופות החולים, על-פי בקשת החברים: יעקב פרי, רוברט אילטוב, איציק שמולי וחברת הכנסת שולי מועלם.

הכנתי את עצמי ונציגי רשות ניירות ערך באו להדריך אותי באופן מיוחד. לדעתי יש להם תשובות טובות, אבל ניתן למציעים לפתוח.

בבקשה, יעקב.
יעקב פרי (יש עתיד)
אדוני היושב ראש, הרבה מאוד תודה. יש להם היום שני דיונים מהירים, שאת שניהם היה קשה לדחוף ללוח הזמנים שלכם אבל סוף זה גם זה הגיע. אני באמת רוצה להודות בשם חבר הכנסת שמולי ובשמי ובשם יתר חברי הכנסת שלא הגיעו על הקיום של הדיון.
היו"ר אלי אלאלוף
התחרות זה מול הנכים.
יעקב פרי (יש עתיד)
אני יודע. אתה יודע שאני לא בטענות כשהוויכוחים מוצדקים והכול בסדר, אבל סוף סוף הגענו למנוחה ולנחלה, כך אני מקווה.

לא יעלה על הדעת שבמדינת ישראל מבוצעת איזו רפורמה משמעותית ורק חלק מחיילי צה"ל נכללים בה. אלינו פנו כמה הורים, במיוחד אימא. יושב פה נציג אבא של שלושה חיילים. החייל התגייס במרץ 2016 והיא הלינה בפני על אפליה שיצרו ברשות שוק ההון בין חיילים משרתים. עם הפנייה הזאת בדקנו וראינו שאכן היא צודקת והפנייה היתה נכונה.

נדרשו חמישה חודשים, שני מכתבים, שאילתה אחת, אישור של דיון מהיר שמתקיים זה עתה, כדי שהמדינה תתעשת ותגיד שהיא הולכת לתקן את הרפורמה הזאת בביטוח הקולקטיבי של קופות החולים.

בתשובה הראשונה שקיבלתי מגברת סלינג'ר, מבחינתה מה שהיה הוא שיהיה. ההבחנה היתה בין חיילי צה"ל משרתים. אך רק לאחר שיזמנו את הדיון ואת כל הפניות והוועדה שלך פנתה בעניין לרשות לקבל את תגובתה, נמסר, או, היתה הודעה לראשונה מרשות שוק ההון, שהבעיה נוצרה לא בגלל התקנות שיצרו בשוק ההון, אלא בגלל קופת חולים כללית. יותר נכון להגיד, שהתמזל מזלה של הרשות והבעיה קיימת הלכה למעשה רק בקופת חולים כללית, שהיא למזלנו או לחוסר מזלנו הקופה הגדולה ביותר במדינה.

אני מבין שהרשות הורתה לקופת חולים כללית לתקן את הבעיה. קודם כל אני רוצה לברך על שינוי המדיניות. אני מקווה שכלל חיילי וחיילות צה"ל ימשיכו לקבל רצף ביטוחי ולהיות מבוטחים ברובד הביטוח הסיעודי של קופות החולים.

אבל אני רוצה, אדוני, לשאול שלוש או ארבע שאלות ובזה אני גומר את טיעוני.
שאלה ראשונה
מה המתווה של קופת חולים כללית? האם גם המתווה הנוכחי לא דורש תיקון של התקנות לצורך העניין?
שאלה שנייה
האם במסגרת המתווה יישלחו לחיילים הודעות שיביאו לידיעתם את האפשרות להצטרף חזרה לביטוח, בדגש, לעשות זאת ללא חיתום רפואי? הנקודה של החיתום הרפואי היא מאוד משמעותית ואני מניח שהעוסקים בעניין מבינים את כוונתי.
שאלה שלישית
מדוע בקופות החולים האחרות, פרט לכללית, חיילים שהתגייסו לפני 1.7.2016 כן יכלו להמשיך להיות מבוטחים בביטוח הקולקטיבי ללא חיתום רפואי והאם נעשו פעולות להביא זאת לידיעתם של חיילים?
שאלה רביעית
ממידע שהגיע לידינו, עולה שקופת חולים מאוחדת החלה לפעול לצרוף החיילים רק כשבועיים בלבד לפני תום התקופה בתקנות, כלומר, ב-31.10.2017. האם הטענה הזאת נכונה?

האם מישהו יכול לתת אינפורמציה לוועדה כמה חיילים מבוטחים המשיכו את הרצף הביטוחי הקולקטיבי בכלל קופות החולים כתוצאה מהרפורמה והאם יש חיילים שביקשו להצטרף ולא צירפו אותם חזרה לביטוח בגלל תנאי חיתום או סיבות אחרות?

אני שוב מודה לאדוני על הדיון המהיר. כמה שנוכל לקבל יותר תשובות כדי לפתור את הבעיה, נוכל לחגוג חג חנוכה שמח.
היו"ר אלי אלאלוף
תודה.

איציק שמולי, בבקשה.
איציק שמולי (המחנה הציוני)
תודה אדוני היושב ראש על קיום הדיון. כפי שאמר חבר הכנסת פרי, זאת אכן בעיה כאובה שאנחנו עוסקים בה ונאבקים כמעט שנתיים וחצי. מהרגע שהמפקחת על הביטוח שינתה את המדיניות והוציאה את אותו חוזר מושמץ של שינוי מדיניות בתוך קופת החולים - בעצם עשו האחדה של כל ביטוחי הסיעוד בקופות החולים, לא היתה כמעט קבוצה של מבוטחים שלא נפגעה. למשל, הנכים. אני מזכיר לך, אדוני היושב ראש, את ההוראה השערורייתית שלהם שנכה עם כיסא גלגלים אינו מוגבל בניידות. תינוקות סיעודיים, קשישים ואפילו חיילים משוחררים.

הסיפור, בניגוד לוויכוח שהיה בכנסת, זה לא כן או לא מודל אחיד. הסיפור זה מה הם התנאים האחידים שנקבעים? במקרה של החיילים המשוחררים היתה פגיעה ויש עדיין פגיעה.

רק כדי ליישר קו, עד השינוי הזה, עד עתה, בדרך-כלל תינוקות מרגע לידתם בדרך כלל ההורים משלמים דמי קופת חולים ובתוך זה יש גם את הסל הסיעודי. כאשר אדם מתגייס האחריות עוברת לצבא וכשהוא משתחרר בעצם הוא חוזר לפוליסה הקיימת שלו.

מה קורה כאן? כאן עשו שינוי מדיניות. לא אכנס לפרטים, חבר הכנסת פרי תיאר אותם היטב. קיצורו של דבר, אחרי באמת מאבק של הרבה מאוד זמן, הצלחנו להביא לידי זה שיחזירו את החיילים ללא חיתום רפואי. זה בסדר גמור רק שזה לא פותר את כל הבעיה. מדוע? כי בפוליסה החדשה, אדוני היושב ראש, רשום את המשפט הבא וראיתי את זה במו עיניי. "פוליסה זאת לא כוללת כיסוי בשל מקרה ביטוח שאירע עקב מצב רפואי קודם". זאת אומרת, למרות שאתה נכנס לפוליסה חדשה, כי המפקחת שינתה את המדיניות וכי חברי הכנסת לחצו ואין חיתום רפואי, אטם אתה נכנס לפוליסה חדשה בקופת החולים שלך, אם קרה המקרה במהלך השירות הצבאי, נפצעת בצוק איתן, אין לך כיסוי סיעודי. זה לא נכון, בפירוש, זה מה שאומרים תנאי הפוליסה.

זאת אומרת, שיפסיקו לתעתע אותנו עם זה, שבגלל שעכשיו אין חיתום רפואי אז החיילים בסדר גמור. החיילים לא בסדר גמור כי אם הפציעה של החיילים קרתה, או במהלך השינוי הצבאי, או לפני זה ברגע הלידה, זאת אומרת שאין לך כיסוי רפואי. צריך לשים לב שהפוליסה מתחילה מהרגע שנכנסת אליה ואתה לא חוזר לפוליסה הקודמת שהיתה לך.

לכן, מה שמנסים לעשות פה בשבועות האחרונים זה ניסיון לתעתע ולהוליך שולל גם את חברי הכנסת, לטעמי.

אני חושב שהפתרון צריך להיות מאוד פשוט, אדוני היושב ראש. או שלוקחים את החיילים ומחזירים אותם לפוליסות הקודמות שלהם. זאת אומרת, שאם מגיל אפס הייתי מבוטח בפוליסה מסוימת ובסופו של דבר אני מבוטח בה מרגע לידתי - זאת אפשרות אחת. או שיוציאו את סעיף ההחרגה הזה מהפוליסות החדשות. אין שום פתרון אחר, אחרת זה לדבר גבוהה גבוהה בשם החיילים ולעזור לחיילים, אבל בסופו של דבר זה ממש לדפוק את החיילים עד העצם, סליחה על הביטוי. אין שום שחיילים ישלמו מחיר. לא מספיק שהם משלמים מחיר אקדמי, מחיר כלכלי, עכשיו גם ישלמו מחיר רפואי, בגלל שהם נותנים מעצמם למדינה. זה דבר שהוא כמובן פסול וחמור ואני חושב שאסור לתת לו יד.
היו"ר אלי אלאלוף
חברת הכנסת ענת ברקו, בבקשה.
ענת ברקו (הליכוד)
תודה אדוני היושב. כידוע לך אני לא חברת ועדה אבל הנושא הזה הוא נושא מקומם.
היו"ר אלי אלאלוף
יש נושא שקשור לחיילים שאת לא רוצה אליו?
ענת ברקו (הליכוד)
אין ואני אגיד לך למה. חיילים מקבלים טיפול רפואי גרוע מאוד בצה"ל. לא נפתח את הדיון אבל הטיפול רע מאוד. לחיילים אין טיפול רפואי נגיש. הם נזרקים מרופא לרופא, אין רצף טיפולי. לכן הם מקבלים טיפול גרוע. בשורה התחתונה, אין מספיק רופאים והם מקבלים טיפול גרוע.

משתחררים מצה"ל, מגיעים כדי להתקבל לקופת החולים. אני רוצה לגלות לכם משהו שעליתי עליו במקרה כשליוויתי את הבת שלי אחרי שהיא סיימה 4 שנות שירות. קצינה בצבא, הלכתי איתה להירשם לקופת חולים. מה מסתבר? קודם כל, מגיעה להם שנה בחינם, נכון?

פרי, זה לא שנה. אתה יודע מה הם עושים? השתחררת באוגוסט או ביולי, מעגלים את זה. אתה לא מקבל שנה מלאה.
יעקב פרי (יש עתיד)
ממתי שאתה משתחרר עד סוף השנה?
ענת ברקו (הליכוד)
בדיוק. הם פשוט מסדרים את זה ככה שזאת לא תהיה שנה. על הגב של מי? איך אמר שמולי? דופקים את החיילים עד העצם? עד העצם על הגב של החיילים הם חוסכים.

בזמנו פניתי לשר הבריאות ליצמן. שום דבר לא יצא מזה. קודם כל, צריך לתת להם שנה מלאה. יש התחייבות לתת להם שנה ולא לעגל להם חודש פה וחודש שם. אם יעגלו, שיעגלו לטובתם ולא לטובת קופות החולים.

בגלל שאין רצף ביטוחי אז גם כל הסיבה הזאת. לא חוזרים לביטוח הקודם. אומרים: אנחנו לא יודעים מה קרה לכם בזמן השירות אז אנחנו לא יכולים לקחת עליכם אחריות. מדינה ששולחת מתוקף חוק אנשים לשירות, שמפסידים זמן עבודה, זמן לימודים, עושים מה שרבים אחרים לא עושים במדינה הזאת, והמדינה לא רוצה לקחת אחריות על מה שהיתה להם בתקופת הצבא. מי יודע, אולי היתה לו איזו אנגינה שהשליכה על הפרקים ואז נגיד שזה קרה בזמן הצבא?

זה הקטע הפוגעני ביחס לחיילים.

לכן חייבים קודם כל להתעלם מתקופת השירות ככזאת שפוגעת ברצף הביטוחי בביטוח, לאפשר להם לקבל את מלוא הזכויות, כאילו הם מבוטחים מהיום שהם נולדים. הצבא לא צריך להוריד כהוא זה בתנאים שהם זכאים להם. גם לבדוק את העניין הזה שקופות החולים יתנו להם את השנה שהם זכאים לה באופן מלא.
היו"ר אלי אלאלוף
נתמקד בנושא של הסיעוד לחיילים.

נציג רשות שוק ההון?
אודי לוי
אני מרשות שוק ההון.

חשוב להסביר שבהתאם לחוק ביטוח בריאות ממלכתי, ברגע שהם מתגייסים הם עוזבים את קופת החולים. הם עוזבים את השב"ן, עוזבים את הביטוח הרפואי וגם את הביטוח הסיעודי.

מה שקרה בפועל, היו קופות שגרעו חיילים והיו קופות שלא גרעו חיילים. למרות שהחוק אומר לגרוע, היו קופות שכן והיו קופות שלא.
יעקב פרי (יש עתיד)
זאת אומרת, היו חיילים שהתגייסו ולא נגרעו מקופות החולים והיו כאלה שכן נגרעו.
אודי לוי
נכון. היה שוני בין הקופות. זה המקור לשוני.

ביולי 2016 נכנסה הפוליסה האחידה. בעקבות תלונות שהתקבלו בנושא של החיילים, עוד באותו חודש יצאה טיוטת תיקון כדי שמעכשיו חיילים לא ייגרעו מפה והלאה. התיקון נכנס לתוקף מיולי 2017, כשנה לאחר מכן. קודם כל מיולי 2017 החיילים לא נגרעים, כולל אנשי קבע. אף אחד יותר לא נגרע מהביטוח הסיעודי.
יעקב פרי (יש עתיד)
כולל בקופת חולים כללית?
אודי לוי
כן, כל הקופות. מפה והלאה הנושא הזה סגור והם לא ייגרעו ואין הפסקה. יש רצף מלא. . גם אנשי קבע נשארים, לא משנה כמה אתה בקבע, אתה יכול להישאר בקופת החולים.

אז הדיון היה מה עושים לגבי הפער של השנה? לגבי הפער של השנה נפתח חלון של שלושה חודשים להצטרף ללא חיתום רפואי, שאחר-כך הוארך בחודש נוסף לארבעה חודשים. עשינו מהלך משותף יחד עם צה"ל וקופות החולים כדי ליידע את החיילים. גם החיילים קיבלו מסרונים, גם ההורים קיבלו מסרונים. כמו שאמרנו, החלון הוארך.

לגבי השוני בין קופת החולים כללית לשאר הקופות נובע מזה שבגלל שיתר הקופות לא גרעו חיילים לפני כן, אז למעשה, עבור שאר הקופות השנה חזרה ועוד זה שהם לא גרעו לפני, יצר שוויון באוכלוסייה.

לגבי קופת חולים כללית, בגלל שלפני יולי 2016 היא כן גרעה, אז נוצרה אבחנה כמו שאמר חבר הכנסת פרי, בין מי שהתגייס לפני לבין מי שהתגייס אחרי. אנחנו פעלנו עם קופת חולים כללית. הקופה גיבשה מתווה שיאפשר חזרה לכל מי שהיה חייל והוא יכול לחזור ללא חיתום. נכון לעכשיו, מצבה של קופת חולים כללית אינו שונה ממצבן של שאר הקופות בהקשר הזה. גם החיילים בקופת חולים כללית שהתגייסו לפני זה, לפי המיטב שידוע לנו, המתווה הזה מתייחס גם לחיילים שהתגייסו לפני כן.

לכן, למיטב הבנתי, גם חייל שהתגייס במרץ 2016 אמור לקבל מענה לדבר הזה. אם יש בעיות, אז אפשר כמובן לפנות.
יעקב פרי (יש עתיד)
אדוני היושב ראש, יש פה הורים של חיילים. אולי נשמע אותם ונשמע מהשטח מה קורה.
ענת ברקו (הליכוד)
אדוני, אפשר לדעת מי הנציגים של הצבא פה? רק גורם רפואה נמצא פה?
אמל עבדאללה
אני פה גורם רפואה ובאתי כנציג של צה"ל.
ענת ברקו (הליכוד)
אבל אין ייעוץ וחקיקה?
אמל עבדאללה
לא.
ענת ברקו (הליכוד)
חמור בעיניי.
שפרה שחר
חיילים מעולם לא עניינו את צה"ל.
היו"ר אלי אלאלוף
אני מציע שדמגוגיה נשאיר בחוץ.
שפרה שחר
בלי דמגוגיה אבל זה חמור בעליל.
היו"ר אלי אלאלוף
זה מאוד מעליב. יש פה נציג צה"ל. אם צה"ל החליט שזה מספיק, אז נכבד. אל תתחילו עם הדמגוגיה הזולה, שהיא לא פותרת שום בעיה.

אני מבקש שתענה ספציפית לשאלה של חבר הכנסת שמולי. האם יש כאלה שחוזרים ומזכירים להם שבתקופת המעבר, או, בתקופה שלא היו בביטוח, קרה להם חס וחלילה משהו, ואז הביטוח החדש לא מכסה?
אודי לוי
הצירוף לביטוח, כמו כל מבוטח אחר, הוא ממועד ההצטרפות.
איציק שמולי (המחנה הציוני)
בבקשה.
היו"ר אלי אלאלוף
זה אומר שהוא צודק, שהחיילים נפגעו. תגידו את זה בעברית פשוטה ומובנת לעולה חדש של חמישים שנה. באמת יש פה הטעיה מכוונת. אתה לא מתכוון אבל אתה מטעה. זה פשוט לא יכול להיות.
איציק שמולי (המחנה הציוני)
בוודאי שיש הטעיה. לפני זה הם חזרו לאותן פוליסות. בן אדם שסיים את השירות הצבאי חזר לאותה פוליסה ואז לא יכלו להגיד לו: בגלל מקרה קודם, כי הוא התחיל את הפוליסה מהיום הראשון. עכשיו אתם מחזירים אותו לפוליסה חדשה. אם הוא נפצע בשירות הצבאי, אין לו שום כיסוי. עוד פעם אתם עושים יד אחת עם חברות הביטוח הפעם נגד החיילים. למה? למה? קל וחומר שאתה אומר: אין בעיה, הקבוצה שאנחנו מגדרים אותה היא מאוד קטנה. זה לא כל החיילים. חיילים שמתגייסים היום כבר לא נופלים לבעיה הזאת. זאת קבוצה מאוד מאוד קטנה. למה? למה?
יעקב פרי (יש עתיד)
לא מובן.
היו"ר אלי אלאלוף
יודעים מספר של חיילים שנמצאים במצב הזה?
אודי לוי
לנו אין מספר.
היו"ר אלי אלאלוף
אולי אנשי צה"ל מסוגלים למסור לוועדה את הנתונים?
אמל עבדאללה
אני אעביר את זה בהמשך.
יעקב פרי (יש עתיד)
אפשר לשאול את הנציגים של הקופות אם הם נמצאים כאן.
ענת כהן שמואל
יש. חוץ ממאוחדת שאמרו שהם לא מגיעים, הם פועלים לפי ההנחיות של הרשות.
רונן הראל
אני ממכבי שירותי בריאות, מנהל הביטוחים.

במכבי ב-1.7הוציאנו מהביטוח כ-56,000 חיילים. חבר הכנסת פרי שאל כמה מתוכם חזרו? לאורך כל התקופה פנינו לחיילים פעמיים, גם ישירות וגם באמצעות מסרונים שנשלחו לבקשתנו על-ידי צה"ל. חזרו 8,500 מתוך 56,000. במכבי הם כן חזרו ברצף זכויות. בשונה מכללית, הם היו קודם מבוטחים אז במכבי הם כן חזרו עם רצף זכויות, בלי חיתום. למרות הפנייה שלנו וגם של הצבא, 48,000 לא חזרו.
יעקב פרי (יש עתיד)
יכול להיות שהפרופורציות האלה מתאימות לכל קופות החולים?
דפנה כרמלי
אני מקופת חולים כללית.

אצלנו הצטרפו כ-3,500 חיילים. פנינו לחיילים ולהורים של החיילים והצטרפו רק כ-3,500 מתוך 20,000 אני מעריכה.
יעקב פרי (יש עתיד)
אלה פרופורציות דומות בכל קופות החולים.
היו"ר אלי אלאלוף
אנחנו מול פלונטר אמיתי, מול ברוך אמיתי. יצאתי בהרגשה מהפגישה של אתמול שזה נראה בסדר. אפילו כך פתחתי את דבריי.
שפרה שחר
אני ממנכ"לית עמותת בית חם לכל חייל. אנחנו שומעים כאן את הדברים וזה מחריד כי הרי ברור לנו שהסיכוי שחיילים יצאו מהצבא עם מצב בריאותי פחות טוב, בייחוד הלוחמים, הוא מאוד גבוה, הוא כמעט מאה אחוז. אני אימא לשני בנים, שניהם לוחמים בצה"ל. שניהם יצאו מהצבא פחות בריאים ממה שהם נכנסו אליו.

אנחנו חיים במדינה שבה הייתי מצפה שמי שהיה לוחם בצה"ל יקבל כרטיס זהב וי.אי.פי, שעד סוף חייו יש לו יתרונות על שאר האוכלוסייה. יש לו מסלולים ירוקים, יש לו הטבות. כך הייתי מצפה.

אני מודה לחברי הכנסת המדהימים שממש עומדים על המשמר אפילו בתחומים שאני מודה שלא ידעתי עליהם. זה פשוט לא יאומן. לא יאומן איזה ציניות. לקחת את הקבוצה הכי חשובה במדינה ואותה לדפוק. אלוהים אדירים, איפה אנחנו חיים? באמת, אני ממש לא מצליחה.

תסלח לי ברשותך, אדוני היושב ראש, אני מקווה שזה גם ייכנס לפרוטוקול. הייתי מצפה שגם צה"ל יעמוד על השמירה על חיילים שלו ולא רק חברי הכנסת שיש להם גם את הנכים על הראש וגם את שאר האוכלוסייה. איפה צה"ל? בכל מקום שאנחנו רואים שדופקים את החיילים אין קול ואין עונה מצה"ל. במקרה הטוב, שולח איזה נציג שלא רלוונטי, לא יודע או אין לו תשובות. מה זה הדבר הזה? אני ממש נעלבת בשביל החיילים.
היו"ר אלי אלאלוף
בואו נישאר בעניין, אל תשמיצו את צה"ל. עם כל הכבוד, אני אומר את זה בשום ציניות.
שפרה שחר
אין שום ציניות.
היו"ר אלי אלאלוף
כשאת מגינה על החיילים את עושה את זה עם כל הלב. תעשי את זה גם עם ההיגיון הנדרש. אחר-כך מזלזלים בהתערבויות שלך.
שפרה שחר
זה לא נכון.
היו"ר אלי אלאלוף
אני מעדיף לעבור להורים.
יהודה ברונר
תודה רבה. מלבד היותי אבא לחיילים אני גם פעלתי רבות בשנים האחרונות למען חיילי צה"ל בפעילות ציבורית. אחת הפעילויות שעשיתי היתה מחאה ציבורית משמעותית להעלאת המודעות לצורך להחזיר את החיילים לביטוח סיעודי. זה התחיל יחד עם הפעילות שהתחיל לעשות אז חבר הכנסת שמולי. הוא עשה את הפעילות הפרלמנטרית ואני עשיתי את הציבורית, ברשתות החברתיות בעיקר. קיבלתי המון המון תלונות. אני חייב לציין שאחרי הפגנות שעשינו ואחרי שעמדנו כאן למטה והפגנו מול משרד האוצר ועשינו הרבה עבודה, היתה התקדמות אבל עדיין לא הלכו את כל הדרך. אני עדיין מקבל המון תלונות דרך קבוצות פייסבוק שאני מנהל שיש בהם אלפי הורים. אני שומע על-כך גם מקבוצות אחרות.

קודם כל, אנחנו מפרידים כאן בין שני תאריכים ואפילו שלושה תאריכים גורליים: אלה שהתגייסו לפני יולי 2016 וכבר השתחררו. חלק מהם סורבו להתקבל לביטוח הסיעודי. כל השאר, אלה שכר השתחררו מחויבים בהצהרת בריאות. הצהרת הבריאות הזאת עומדת ללוות אותם לכל החיים. היא הדבר הכי לא הוגן שנעשה להם. אני מדבר על אלפים רבים. אולי נציג צה"ל או נציגי קופות החולים יכולים להגיד כמה אלפים. ההערכה שלי שיש 1,000 חיילים בשנה, שבשנות האזרחות שלהם יצטרכו ביום מן הימים ביטוח סיעודי ולא יקבלו אותו בכלל בגלל אותה הצהרת בריאות. אולי המספרים שלי הם אפילו אופטימיים מידי כי יכול להיות שקיבל שבוע גימ"לים בגלל כאב ראש, יכול להיות שבגיל 70 או 80, כשהוא יצטרך ביטוח סיעודי, יגידו לו אבל היה לך 10 גימ"לים על כאבי ראש ואתה לא הצהרת. קרה לך משהו בראש ובגלל זה אתה סיעודי. אני לא מאמין לכך שהם יתקבלו כשיגיע הזמן. כשיגיע הזמן הם לא יוכלו להילחם על הזכויות שלהם. אנחנו לא מדברים על מעטים שהם סיעודיים עכשיו.

קבוצה אחרת שהיא בבעיה קשה, זה חיילים שנפגעו שלא בגלל פעילות צבאית בזמן חופשה. הם נפגעו, הצבא שחרר אותם זמנית.
יעקב פרי (יש עתיד)
זאת אחת הבעיות הכי נוראית ואני לא יודע איך לפתור אותה.

סליחה שאני קוטע אותך. אני נתקל בהמון פניות שהצבא אומר לו לך הביתה. ההורים לוקחים אותו לקופת חולים. אחר-כך הצבא גם לא מבטיח לו שהוא חוזר לצבא. זה נורא, זאת מן לקונה שאני לא יודע לפתור אותה.
יהודה ברונר
בהקשר של הביטוח הסיעודי, אלה לא יתקבלו בכלל לביטוח הסיעודי, לא היום, לא מחר ולא בעוד 70 שנה.
יעקב פרי (יש עתיד)
אדוני היושב ראש. חייל שיחק כדורגל ונפל. הצבא אומר לו קודם כל תתרפא בבית. זה ברוב הצבא, יש יחידות שמתייחסות יותר ויש כאלה שפחות. הבחור אבוד. אם חס וחלילה נשארה לו נכות קטנה זה נורא, הוא לא נופל בשום קריטריון.
יהודה ברונר
זאת הקבוצה השנייה שסובלת. מדובר פה בהרבה מאוד ואנחנו אפילו לא יכולים להעריך אותם. אני רק יודע שיהיו כאלה שהתגייסו לצבא מכוח חוק שירות ביטחון, עשו את חובתם, נפגעו לא בגלל שהם רצו להיפגע אבל נפגעו תוך כדי שירות. אם הם לא היו מתגייסים לצבא הם היו ממשיכים ברצף ביטוחי מלא והיו מקבלים את כל הטיפול הטוב שקופות החולים יודעות לתת ושחברות הביטוח יודעות לתת להם ככיסוי לביטוח הסיעודי. זאת אומרת, אלה שלא התגייסו.

אם אני מסתכל על אותה שכבת גיל, יש ביניהם היום 50% שמתגייסים ו-50% שלא מתגייסים. ה-50% שלא מתגייסים ממשיכים ברצף ביטוחי בלי שום בעיה ולא משנה למה. גם אם הם שיחקו כדורגל ונפגעו, גם אם זה היה בשישי או בשבת הם יכוסו. ה-50% שהתגייסו הם בסיכון. דווקא הם בסיכון וחלק מהם לא יתקבלו.

הקבוצה השלישית זה קבוצה של חיילים שהם נמצאים באחד משניים. קופת חולים מאוחדת, שלקח להם 3.5 חודשים מתוך הארבעה חודשים שרשות ההון נתנה, כדי להתחיל בכלל להחזיר אותם לביטוח הסיעודי. זאת אחת הסיבות שבגללה יש אחוז נמוך של חיילים שחזרו במאוחדת. יש את קופת חולים כללית שבכלל לא החזירה אותם ורק עכשיו גם היא מתחילה אולי בתהליך שגם הוא לא טוב. שמענו על זה, אני לא רוצה לחזור על זה. הוא תהליך נורא, זה לא ביטוח, זה לא רצף ביטוחי. החיילים האלה מספרים זעומים נכנסים.

הדרישה שלי או הבקשה שלי מהרשויות, בעיקר מהצבא ומקופת החולים, בתוך התקופה של שנה וחצי של מחאה חברתית, היתה שיתנו לנו להגיע להורים. המסרונים הגיעו למספר קטן של הורים. רוב ההורים ששאלתי אותם אמרו שלא קיבלו. גם אני לא קיבלתי. מספר זעום הגיע. החיילים ביחידות לא יודעים על זה ואם הם ידעו מזה, אז הם היו בדיוק בשמירה ולא העבירו את זה להורים. לא לשכוח שההורים הם אלה שמשלמים בזמן השירות.
יעקב פרי (יש עתיד)
יש לי חדשות בשבילך, גם אחרי השירות.
יהודה ברונר
אתה מספר לי?

כרטיס האשראי בקופת החולים הוא של ההורים. אם זה היה כרטיס אשראי של החייל זה היה מצב יותר גרוע, כי חייל שיצא מהשירות, אפילו החלק של לחבר אותו לתשלום – כי בלי תשלום אין ביטוח.

בכללית אמרו לחיילים, זה היה נורא: זה בסדר, אתם מבוטחים ולא צריך לשלם כלום. אמרתי שלא יכול להיות. לא יכול להיות שיש ביטוח ולא משלמים עליו אפילו שקל. לא שילמת, לא בוטחת, לא יעזור כלום. ביקשתי מהצבא מקופות החולים שיתנו לנו לעשות פנייה ישירה ובלתי אמצעית. אולי רק 20% חזרו לביטוח וחלק מהם חזרו לביטוח הלא נכון. ביקשנו שיתנו לנו להגיע לבסיסים. תחלקו את העלונים שלנו. תנו להורים להיכנס לבסיס ולהסביר לחיילים את החשיבות, בגלל שהצבא לא עושה את זה כנראה. הצבא מסיבותיו לא עושה. החיילים האלה חוזרים אחרי זה להורים ואנחנו ההורים מבקשים לקחת את האחריות על זה, אלא אם הצבא מסוגל לעשות את זה. קופות החולם, בבקשה, תחזרו שוב. אני יודע שנגמרו ארבעה חודשים, אבל היו כל-כך הרבה פשלות בארבעת החודשים האלה. תעצרו את זה, תנו עוד ארבעה חודשים ותנו לכולם להיכנס. לא יכול להיות שכל-כך מעט מאלה שהתגייסו הם חברים בביטוח הסיעודי ומאה אחוז מאלה שלא התגייסו הם חברים. זה לא יכול להיות.
דן אלפר
אדוני היושב ראש, חברי כנסת נכבדים. אני אבא לשני חיילים אבל אחד עם בעיה.

הבן שלי מבוטח מגיל אפס בקופת חולים כללית. ב-2014 הוא הלך לגיבוש לקורס טיס וקרתה לו פריצת דיסקט בזמן הגיבוש. הוא עבר ניתוח ואיחו לו את החוליות. זה היה בתקופה שהוא עוד היה מבוטח. אחרי זה הוא התגייס. הוא נלחם להעלות את הפרופיל שלו כדי להתגייס. הוא גמר את השירות הצבאי, עשה שלוש שנים כמו כל חייל. עכשיו הוא רוצה להמשיך את הביטוח הסיעודי, אומרים לו: הצהרה חדשה, עכשיו אתה מתחיל מחדש מ-2017. התקנה של המפקחת על הביטוח תקפה למי שהתגייס אחרי יולי 2016 והוא התגייס ב-2014 אז הוא לא מבוטח.

פניתי לכל הרשויות. לפני יומיים קיבלתי מכתב שהודפס ב-5.12. תשובה מהראל ביטוח שהם המבטחים של קופת חולים ואני מצטט:

"ההוראה הרלוונטית לצרוף לביטוח ללא הצהרת בריאות חלה על מי שבוטל עבורם הביטוח החל מיולי 2016 לכן אינה רלוונטית למבוטח. בקיצור, הבן שלי התחיל ביטוח חדש. מ-2017 הוא בביטוח חודש. כל מה שקרה קודם, אפילו שהוא היה מבוטח, בגלל השירות הצבאי הפסיקו לו את הביטוח והוא מתחיל ביטוח חדש. בביטוח החדש נאמר: "פוליסה זאת אינה כוללת כיסוי בשל מקרה שאירע עקב מצב רפואי קודם". פריצת הדיסק היא קודמת.

עשיתי מיליון טלפונים. חבר הכנסת איציק שמולי מנסה לעזור לי אבל בינתיים אני לא רואה.
היו"ר אלי אלאלוף
גם לו יש רק טלפון אחד ולפחות הוא עונה.
איציק שמולי (המחנה הציוני)
ושלושה עוזרים.
דן אלפר
המכתב הזה הגיע לפני יומיים. פניתי למפקחת על הביטוח, העבירו להם את הבקשה וזאת התשובה שהם ענו.
היו"ר אלי אלאלוף
ברשותכם, אני אנסה לסכם.

זה ברור שהמצב הוא לא תקין. גם אם נעשה ניסיון לסדר אותו, אז זה לא מושלם. לכן אני מבקש שהאחריות היא עליכם, אנשי שוק ההון לבדוק מחדש את כל התהליך הזה, כדי שהחייל יחזור לפוליסה שהיתה לפני כל המהלכים. האחריות היא שלכם בלבד מול הקופות, מול הצבא ומול חברות הביטוח במיוחד.

אנחנו יודעים שבין השורות כותבים דברים שאף אחד לא יודע לפענח חוץ מאנשי הביטוח בשלב של תביעה.
יעקב פרי (יש עתיד)
חשוב מאוד להדגיש, בשלב של תביעה.
היו"ר אלי אלאלוף
נכון. בשלב של התביעה לחברות הביטוח יש מומחים ותמיד הם יודעים למצוא את הסיבה לא לשלם. זאת אחריות שלכם ולא של אף אחד אחר.

שניים. אני פונה לנציג צה"ל ולהגיד לך, שיש הזנחה גם אצלכם בתחום הזה. אי-אפשר שחיילים שלכם יאבדו ביטוח סיעודי בעקבות זה שהם באים לשרת את צה"ל. על השר ללמוד את הנושא בצורה מעמיקה ומסודרת ולשלוח אלינו את הנציג שלו שלומד את הנושא, כמו מבצע צבאי שאתם יודעים לעשות בצורה מדהימה.

אני גם פונה פה להורים ותודה לכם ותודה לחברים שלי מהכנסת שממשיכים ומעלים את זה. הייתי רוצה שהמצב יחזור לקדמותו על המילימטר ללא אפשרות של פרשנות כזאת או אחרת. אתם יודעים את זה. אני שומע אתכם, אני פוגש אתכם ואני יודע לאיזו רמת דיוק אתם יכולים להגיע. שום דבר שיפגע בחייל לא יסולח לכם. באמת, לא נעים להפוך את זה לפרסונלי, זה בלתי נסבל. אנחנו שולחים את החיילים, הם משרתים את המדינה, לוקחים אחריות מדינה כולל על קיומנו ובסוף אנחנו עושים להם תרגיל כזה. זה נראה לי בלתי נסבל, אתם חייבים להיכנס לזה. זה אנשים שצריכים לפתור להם את הבעיה.

אני זוכר את עצמי כחייל, לא ידעתי לעשות שום דבר אחר מאשר לשרת את צה"ל. זה מה שעניין אותנו וזה מה שעשה אותנו מה שאנחנו. אז תחזרו לנושא הזה.

אני מציע, חברים, שבעוד חודש נקיים דיון בהשתתפות כל הנציגים. נציגים של רשות שוק ההון, נציגים של צה"ל, נציגים של קופות החולים וחברות הביטוח הרלוונטיות. אנחנו נזמין אותם שיבואו לפה.

אני מאוד ממליץ, חברים, שעד הפגישה שתהיה בעוד חודש, תעשו דיונים פנימיים ביניכם. תבדקו איך אתם פותרים את הבעיות השונות עד לפגישה הזאת. תודה במיוחד להורים, שמעתם את ההורים ואת חברי הכנסת, תנסו לפתור את הבעיות מבלי שנצטרך לקיים דיון שלא יהיה נעים.

אם לא תעשו את זה, חברי הכנסת וגם אני, אם יקבלו אותי, נעשה הצעת חוק מאוד דרסטית ולא נעימה. תאמינו לי, נריץ את זה בצורה מאוד מאוד מהירה. אז אני מבקש שהצעת החוק תהיה ללא דיונים רק לפי תפיסתנו. התפיסה של חברי הכנסת היום היא קטלנית למהלך כולו. אני מציע שתפתרו את הבעיות כי הכלי שיישאר בידנו זאת חקיקה ואנחנו נפעיל אותה.
יעקב פרי (יש עתיד)
אני רוצה לשאול שתי שאלות קטנות. האם המתווה של כללית דורש תיקון התקנות?
אודי לוי
לא.
יעקב פרי (יש עתיד)
אני מודה לאדוני היושב ראש. יש לכם חודש. אני עברתי סאגה די קשה בפניות ובשאילתות ובאי תשובות וכיוצא בזה. חבר'ה, מדובר פה בילדים שלנו, באחים שלכם, בילדים שלנו, בנכדים שלנו. יש כאן פרצה ויש כאן כשל שהוא קריטי. לפי דעתי הוא לא בשמים לתיקון. צריך ארגון יותר טוב, הודעות להורים, יידוע חיילים, תיקונים בקופת חולים כזאת או אחרת או בחברת ביטוח. לטעמי, רוב הדברים טכניים.
איציק שמולי (המחנה הציוני)
צריך לשים לב, אדוני היושב ראש, כפי שהטבת לתאר, יש פה שני סוגים של בעיות. בעיה אחת, שלפי המספרים שהם אפילו חמורים יותר ממה שחשבנו, לא מצליחים באופן אפקטיבי להחזיר את החיילים לפוליסות.

בעיה שנייה, כפי שאמרנו מקודם, גם אלו שחוזרים לפוליסות בכללית, הרי הן לא תקפות למקרה קודם.

אני אומר לכם נציגי רשות שוק ההון, על סמך היכרותנו הקודמת. בעיה אחת לא פותרת את רעותה. צריך לפתור את שתי הבעיות. זאת אומרת, שאם מחרתיים נראה בעיתון ממון איזו ידיעה שאתם מאריכים בארבעה חודשים את התקופה, זה לא פותר כלום כי הפוליסה כרגע פוגעת בחיילים. את הדבר הזה אתה ואתם חייבים לפתור, נקודה.
דפנה כרמלי
דיברתם פה על מצב קיים של הפוליסה שכשמצטרפים זה לא תקף. למיטב הבנתי, אם קרה כבר מקרה הביטוח והחייל לשעבר הוא כבר סיעודי זה אכן לא יכוסה. אבל אם יש לו מצב רפואי קיים, במקרה של פריצת הדיסק וכתוצאה מזה, חס וחלילה, יקרה משהו שהוא יגיע להיות במצב סיעודי, הוא כן יהיה מכוסה. הכוונה היא רק למקרה ביטוח קיים ולא למצב רפואי קיים.
איציק שמולי (המחנה הציוני)
אני חושב שאם חברות הביטוח היו הולכות איתך, הם לא היו מכניסים את הסעיף של ההחרגות.
דן אלפר
כתוב: "מצב רפואי קיים".
איציק שמולי (המחנה הציוני)
הרי זאת מטרת הסעיף הזה.
היו"ר אלי אלאלוף
אם לא שמתם לב, אני אתן את הדגש על הסיכום. כל מה שתצליחו לפתור תוך חודש אנחנו נברך.

לדעתי יש דברים טכניים שאתם יכולים לפתור מיידית ולא צריך לחכות. זה אפילו לטובתכם, וגם לטובת החיילים.

לא יכול להיות ש-20% בלבד חזרו לביטוח. יש פה בעיה.
דפנה כרמלי
זה לא 20,000 מתוך סך כל החיילים שהתגייסו. הבעיה היא שלמעלה ממחצית החיילים כשהם מתגייסים לא מבוטחים בסיעודי. זאת הבעיה. אנשים לא מודעים לצורך. דרך אגב, הפרמיה היא אפס במקרה הזה.
היו"ר אלי אלאלוף
כדאי גם להגיד למי שלא מבטוח. זה כדאי גם לכם.

תגידו את זה בכתב ותבליטו את זה.
דפנה כרמלי
אנחנו עושים את זה ולמרות זאת. אנחנו מאוד מעוניינים שהחבר'ה הצעירים האלה יהיו בביטוח הסיעודי וזה לא קורה.
היו"ר אלי אלאלוף
אני שמח שאת רואה שהמצב הוא לא תקין ושצריך לעשות יותר.
ענת ברקו (הליכוד)
אדוני יושב הראש, אני רוצה להודות לך ולחבריי על הדיון החשוב. אני לומר לכם שאת הקופה במדינה הזאת הגיע הזמן להפסיק לעשות על חשבון החיילים.
היו"ר אלי אלאלוף
טוב.
ענת ברקו (הליכוד)
אדוני היושב ראש, אני רואה את זה בהרבה מאוד דברים שיש אפליה של חיילים. אני בטוחה שחברי יסכימו איתי. אני חושב שהצבא במקרה הזה היה צריך להגיע עם ייצוג גם של ייעוץ וחקיקה. זאת רמה שראש אכ"א היה צריך לשבת כאן. זה צריך להדאיג את כולנו. זה מאוד חשוב.

כל זה, מבלי לגרוע מהחשיבות של הנוכחות שלך פה, נציג צה"ל, אבל זה משהו עקרוני, מערכתי וצריך להיות ייצוג הולם.
היו"ר אלי אלאלוף
תודה רבה, הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 13:00.

קוד המקור של הנתונים