ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 04/12/2017

חוק הבטחת הכנסה (תיקון מס' 51), התשע"ח-2017

פרוטוקול

 
ôøåèå÷åì ùì éùéáú åòãä

ôøåèå÷åì ùì éùéáú åòãä

àåîðéè÷

2018-01-02OMNITECH



הכנסת העשרים

מושב רביעי

פרוטוקול מס' 646

מישיבת ועדת העבודה, הרווחה והבריאות

יום שני, ט"ז בכסלו התשע"ח (04 בדצמבר 2017), שעה 11:15
סדר היום
הצעת חוק הבטחת הכנסה (תיקון מס' 46) (תשלום גימלה לבני זוג), התשע"ו-2016
נכחו
חברי הוועדה: מירב בן ארי – מ"מ היו"ר
מוזמנים
ממונה בכירה אגף הבטחת הכנסה, המוסד לביטוח לאומי - עירית עמיאל

לשכה משפטית, המוסד לביטוח לאומי - שרית דמרי

מחלקת ייעוץ וחקיקה, משרד המשפטים - שי סומך

יועץ משפטי, שירות התעסוקה - דוד משען

סמנכ"ל השמה, שירות התעסוקה

משה יפרח

יועץ מנכ"ל, ביטוח לאומי - אלעד אליהו זכות
ייעוץ משפטי
נעה בן שבת
מנהל/ת הוועדה
ענת כהן שמואל
רישום פרלמנטרי
הדר אביב

הצעת חוק הבטחת הכנסה (תיקון מס' 46) (תשלום גימלה לבני זוג), התשע"ו-2016, מ/1042
היו"ר מירב בן ארי
בוקר טוב לכולם, אני מתכבדת לפתוח את ישיבת ועדת העבודה, הרווחה והבריאות. היום 4 בדצמבר 2017, כ"ז בכסלו התשע"ח. אני אחליף את חבר הכנסת אלי אלאלוף. הנושא הוא: הצעת חוק הבטחת הכנסה (תיקון מס' 46) (תשלום גימלה לבני זוג), התשע"ו-2016. הצעת חוק חשובה מאוד, מאזנת בין גברים לנשים. עד היום אישה שנולד לה ילד או ילדה, היה לה את אותו - - - תעסוקה לשנתיים. התיקון המוצע כאן מאפשר לבני הזוג לבחור אם זה יהיה הגבר או האישה. כמי שילדה אך לא מזמן, זה תיקון חשוב מאוד, שוויוני, בטח במדינת ישראל 2017.
נעה בן שבת
אני אציין שיש תיקונים בנוסח לעומת הנוסח שעבר בקריאה הראשונה.
היו"ר מירב בן ארי
יש להם את הנוסח האחרון?
נעה בן שבת
כן, וגם הבקשה תואמה עם משרד הבריאות, עם ביטוח לאומי ועם שירות התעסוקה.

"הצעת חוק הבטחת הכנסה (תיקון מס' 46) (תשלום גימלה לבני זוג), התשע"ח-2017

תיקון סעיף 2

1.

החוק הבטחת הכנסה, התשמ"א-1980 (להלן – החוק העיקרי), בסעיף 2(א), במקום פסקה (5) יבוא:
"(5) הוא הורה אשר לילד שבהחזקתו והנמצא עמו טרם מלאו שנתיים, ואולם לעניין בני זוג, תהיה נתונה הזכאות לגימלה לפי פסקה זו לאמו של הילד, אלא אם כן בחרו בני הזוג כי הגימלה תהיה לבן הזוג השני; תוקפה של בחירה כאמור מ-1 לחודש שלאחר מועד הבחירה ואם זכאותו לגימלה של בן הזוג האחר היא לפי פסקה (2) – לא יהיה תוקף לשינוי הבחירה בטרם חלפו שישה חודשים ממועד הבחירה הקודמת;"."

אולי אחרי זה המוסד לביטוח לאומי יוכל להסביר את הפעילות אצלם, אבל ביקשו שברירת המחדל תהיה האם, ואם בני הזוג רוצים לקבוע אחרת אז אפשר לקבוע אחרת. אבל התחילה של הדבר הזה לא משתנה מחודש לחודש, אלא אפשר לשנות את זה רק מהחודש שלאחר הבחירה. ואם אנחנו מדברים על בן הזוג האחר, הוא גם זכאי לפי פיסקה (2), זאת אומרת, בגלל שהוא צריך להתייצב בלשכת התעסוקה, אז שינוי הבחירה ייעשה רק אם חלפו שישה חודשים ממועד הבחירה הקודמת כדי לאפשר אופק של השמה בעבודה, ולא ליצור מצב שאי אפשר להשים אדם בעבודה כי הוא יטען שמחר הוא כבר צריך לעזוב. אם אפשר אחרי זה לבקש מהם להסביר ביתר הרחבה את הדבר הזה.
היו"ר מירב בן ארי
כן, הם יסבירו.
נעה בן שבת
"תיקון סעיף 6

2.

בסעיף 6(ג) לחוק העיקרי, במקום "לבעל" יבוא "לאחד משני בני הזוג לפי בחירתם", והמילים "לאישה או" – יימחקו."
כאן אנחנו מדברים על למי משולמת אותה גימלה, אם היא משולמת לאחד מבני הזוג לפי בחירתם ולא דווקא כפי שהיה קודם.

כאן אנחנו מדברים על ביצוע התשלומים בכלל של הגימלה, בלי קשר לשאלה אם זה הורה לילד עד גיל שנתיים.

"תחולה

3.

חוק זה יחול על גימלה לפי החוק העיקרי המשתלמת בעד התקופה שב-1 לחודש שלאחר יום פרסומו של חוק זה ואילך."

זו היתה בקשה שלהם.
היו"ר מירב בן ארי
כן, הם תיכף יסבירו.

רציתי לברך את פנטה ואסיה, שתיהן חניכות במכינה קדם צבאית עלמה, והן מלוות אותי היום. תודה שהצטרפתן לישיבת הוועדה.

נציגת המוסד לביטוח לאומי, בבקשה.
שרית דמרי
אני עו"ד שרית דמרי מהלשכה המשפטית בביטוח לאומי.

הצעת החוק, מטרתה לתקן שני דבירם בחוק הבטחת הכנסה על מנת שיתאימו למציאות הנוכחית. אלה הוראות חוק שנחקקו בסביבות שנות ה-80, ועל מנת ליצור שוויון בין בני זוג. ולכן בסעיף הראשון שאנחנו מבקשים לתקן, זה לאפשר את הבחירה. מצאנו שהיו לנו מספר מקרים במהלך השנים שבהם האם ביקשה להתייצב בשירות התעסוקה בשל סיבותיה. יכול להיות שאלה סיבות מקצועיות כי לה יש הכשרה והיא יכולה למצוא עבודה יותר טובה, או שהאבא העדיף לשמור על הילד ולהיות האב המשגיח.

בהוראות הנוכחיות לא יכולנו לאפשר את הבחירה ולכן אנחנו מבקשים לעשות איזושהי בחירה. ההוראות היום מגבילות את הבחירה לפעם בחצי שנה, זה לבקשת החברים משירות התעסוקה כדי לאפשר מיצוי נכון של מציאת עבודה.

לגבי תיקון סעיף 6 – אלה הוראות חוק שקובעות שהתשלום על גימלה תשולם לבעל. אני חייבת לציין שהמציאות הנוכחית היום היא שברוב המקרים הפרטים שמובאים בפנינו זה חשבון בנק משותף. אנחנו רוצים לתת את האפשרות שהם ייתנו איזה שהם פרטים של אחד מבני הזוג. אם הם רוצים חשבון בנק משותף, קרוב לוודאי שזה מה שיהיה. אבל לתת את האפשרות.
היו"ר מירב בן ארי
היום בחוק העיקרי זה ישר לבעל, אבל בתכלס, המציאות היא אחד מפרטי חשבון הבנק - - -
שרית דמרי
כן, שרשום על שם אחד מבני הזוג.
היו"ר מירב בן ארי
זה פשוט מעגן את המצב הקיים.
שרית דמרי
בדיוק.

לאור המורכבויות של השינויים שאנחנו נדרשים לעשות, בעיקר לסעיף מספר 1 להצעת החוק – אנחנו רוצים שינוי בתחולה של חצי שנה לעניין צורך בתיקון הטפסים, מכתבי זכאויות, מיחשובים נדרשים - - -
היו"ר מירב בן ארי
כן, אבל למה חצי שנה בשביל טפסים ומיחשוב? היום הכול כבר על המחשב גם ככה. מה, זה ייקח חצי שנה?
קריאה
מה עם בני זוג מאותו מין?
שרית דמרי
זה ייתן פתרון גם לזה.
היו"ר מירב בן ארי
זה גם, ביררתי את זה לפני כן, כי זה בני זוג. זה מה שחשוב לנו.
שרית דמרי
נכון.
עירית עמיאל
שמי עירית עמיאל, מאגף הבטחת הכנסה.

ברמה המיחשובית יש לנו הרבה תיקונים. זה נראה כאילו עניין פעוט, רק להוסיף את הגבר, אבל המערכת היום לא מקבלת את זה בכלל. זאת אומרת, זה הרבה תיקונים מיחשוביים גם ברמה שהמערכת לא תחסום את זה, וגם ברמה של להוציא מכתבים בהתאם, גם ברמה של תביעות - - -
היו"ר מירב בן ארי
מנוכחות שלי קרוב לשלוש שנים בוועדה, אתם בדרך כלל מבקשים שש, ואנחנו נתפשר על שלוש ונראה לי שזה בסדר.
עירית עמיאל
אני חוששת שפחות מארבע, אנחנו לא נעמוד בזה, ויש לזה משמעות - - -
היו"ר מירב בן ארי
כמו שבדרך כלל קורה.
עירית עמיאל
לא, זה הרבה. זה הרבה.
היו"ר מירב בן ארי
אז ארבעה חודשים. זה מה שאנחנו עושים בדרך כלל.

נציג משרד המשפטים, בבקשה.
שי סומך
אנחנו מברכים על החוק. הוא מקדם את השוויון.
היו"ר מירב בן ארי
נציג שירות התעסוקה, בבקשה.
דוד משען
שמי דוד משען, אני יועץ משפטי.

התיקון השני לא נוגע אלינו. התיקון הראשון, אנחנו בהחלט מזדהים עם ערך השוויון וכולי, אבל יש היבט מעשי שהייתי רוצה לפתוח לדיון בוועדה. בגלל העובדה שכשהוא מגיע ללשכה הוא צריך להיות זמין לעבודה אפקטיבית, וזה הרעיון של מבחן התעסוקה, אז מהניסיון שלנו גם חצי שנה זה לא באמת יאפשר מבחן תעסוקה אפקטיבי. הייתי רוצה שנשמע את משה יפרח, גם הוא מהשירות, הוא איש מהשטח, קצת להאיר את הזווית המעשית ולפתוח לדיון את הקושי כדי שנהיה מודעים לקושי היישומי של התיקון הזה.
נעה בן שבת
כשאתה אומר, קושי יישומי, אתה מתכוון שלא צריך להקפיא את הבחירה לשישה חודשים בלבד כשבן הזוג האחר צריך להירשם אצלכם בלשכה, אלא לתקופה יותר ארוכה?
משה יפרח
כן. אני אסביר.

שמי משה יפרח, אני סגן מנהל מחוז ירושלים בשירות התעסוקה. אני אחראי על תחום ההשמה ותוכניות השמה. קודם כל, כמובן שאנחנו מברכים על השינוי. מבחינתנו, ברור שצריכה להיות אפשרות לאחד מבני הזוג לבחור מי יהיה פטור ממבחן תעסוקה. העדיפות הראשונית שלנו כשירות תעסוקה היתה שברגע שבחרת מישהו אז הוא יהיה לכל התקופה, לכל השנתיים, לא נשחק עם זה, פעם האבא ופעם האימא. אבל אנחנו כן מוכנים איך שהוא להתפשר לפעם בשנה, ואני אסביר גם למה.

כיום תהליך של מציאת עבודה לדורש עבודה, בטח לאותן אוכלוסיות שנמצאות בהבטחת הכנסה הוא תהליך שלוקח קמת זמן. ומעבר לזה, מעסיקים היום, אם יבוא מישהו ויגיד שהוא בעוד שלושה-ארבעה-חמישה חודשים מתכוון לעזוב את העבודה לצורך טיפול בילד, סביר להניח שהמעסיק לא יקבל אותו. בכך נגרום, אל"ף, בפועל נתנו רשמית לאחד מבני הזוג פטור ממבחן תעסוקה, ולבן הזוג השני שמתייצב בשירות התעסוקה, הוא יתייצב בשירות התעסוקה פורמלית אבל עדיין לא נוכל להעמיד אותו במבחן תעסוקה רציני כי מעסיקים לא יקבלו דורשי עבודה שאמורים לעזוב בתקופה הקרובה.
היו"ר מירב בן ארי
לא הבנתי. הרי אם מישהו מתחיל עבודה, מה האינטרס שלו לחזור להיות מטפלת? אם הוא כבר התחיל את העבודה, הוא כנראה לקח מטפלת. מאיפה זה הגיע, שמישהו לקח עבודה ואז הוא רוצה לעזוב?
משה יפרח
מהניסיון שלנו באוכלוסיה של הבטחת הכנסה, להבדיל מאבטלה, שברגע שמוצאים עבודה בדרך כלל לא חוזרים אלינו – בהבטחת הכנסה יש דלת מסתובבת מאוד גדולה ויש הרבה אנשים שמחפשים את האפשרות לקבל הבטחת הכנסה, ולא לצאת לעבוד. זה לא בגלל השכר שהם מקבלים, אלא זה בגלל סל ההטבות מסביב, וסל ההטבות מסביב שווה להם הרבה יותר מהשכר שהם מקבלים מעבודה. ולכן יהיה להם אינטרס להישאר ולקבל הבטחת הכנסה ולא לצאת לעבוד.

כשדורש עבודה יגיע למעסיק ויגיד את האמת, שמבחינתו הוא רוצה לעבוד אבל בגלל שבעוד שלושה חודשים או ארבעה חודשים או חודשיים, תלוי כמה זמן יישאר לו עד אותה חצי שנה, הוא מתחלף עם הבן-זוג, והוא חוזר לשירות התעסוקה, המעסיק לא יקבל אותו כי המעסיק מכשיר מישהו ודורש מישהו שיחזיק אצלו תקופה הרבה יותר ארוכה משלושה-ארבעה חודשים.

דבר שני, יש לנו בשירות התעסוקה היום תוכניות השמה, ותוכניות ההשמה האלה הן תהליכים שלוקחים קצת יותר מחצי שנה. בדרך כלל זה אנשים שלא היו בעולם התעסוקה, אלה שנמצאים בהבטחת הכנסה, כי אם הם היו בעולם העבודה, סביר להניח שהם היו זכאים לקבל אבטלה. רוב האנשים שנמצאים היום בהבטחת הכנסה הם אנשים שלא עבדו בשנים האחרונות, לפחות בתקופה של למעלה משנה. אם נכניס מישהו ואחרי חודשיים-שלושה הו אייצא, אנחנו למעשה מעקרים את מבחן התעסוקה ואת התוכניות שאנחנו מנסים לעשות עם אותם אנשים.

ולכן אם היינו נותנים טווח של שנה לפחות, זאת אומרת בתקופת השנתיים שבה הם זכאים לפטור ממבחן תעסוקה, ניתן שנה לבן הזוג ושנה נוספת לבן הזוג האחר, נוכל יותר להעמיד אותם במבחן תעסוקה אפקטיבי.
נעה בן שבת
אני רק רוצה להבין – האם, למשל, היא לא יוצאת מיד לעבודה. זאת אומרת, היא יכולה לצאת לעבודה רק כעבור תום חופשת הלידה גם אם היא מקצרת אותה - - -
היו"ר מירב בן ארי
לוקח לה ארבעה חודשים לפחות עד שהיא חוזרת למעגל העבודה. זה המינימום.
נעה בן שבת
ואז אתה מקבע לשנה נוספת את הבחירה. הם בעצם לא יכולים לעשות בחירות מהותיות מבחינתם.
משה יפרח
נוכל לקבע את זה, לא לשנה מסיום תקופת דמי הלידה, או איך שלא נקרא לזה. נקבע את זה לשנה מאותו יום שהיא קיבלה את הפטור, שלמעשה זה מזמן הלידה. היא תוכל לקבל שנה, ואם לא, אז הבעל יוכל לקחת את השנה הזאת.

אני רק רוצה שתבינו דבר אחד – חצי שנה זה לא מספיק זמן ש נוכל להעמיד בן אדם במבחן תעסוקה. אני לא רוצה להגיד שכולם לא רוצים לעבוד. ברור שיש הרבה אנשים שמגיעים אלינו ורוצים לעבוד, אנחנו רואים גם הצלחות בזה. אבל יש מספר לא מבוטל של אנשים שמחפשים את הדרך לא לצאת לעבודה.
נעה בן שבת
אבל אתה לא חושב שיכול להיות - - - יכול להיות שאחד מבני הזוג ניסה את כוחו וראה שזה לא מתאים לוף ובן הזוג השני רוצה לצאת לעבודה, ואתה לא תאפשר לו לשנות את הבחירה כי אם הוא יצא לעבודה ובן הזוג שלו יקבל - - -
משה יפרח
השאלה היא מה המחיר שנשלם מהצד השני של אותם אלה שלא רוצים לעבוד.
נעה בן שבת
השאלה היא אם יש לך מספיק נתונים. לשם כך הרי נכנס פה הסייג של הקפאה של שישה חודשים בבחירה, אבל השאלה היא אתה בטוח שטווח כזה הוא לא טווח מספק.
משה יפרח
אני יכול להגיד מניסיון שלנו שמעסיקים פחות מחצי שנה, זה לא מדבר אליהם בכלל. זאת אומרת, שום מעסיק לא רוצה לקבל, אלא אם כן זאת עבודה שהיא מוגדרת זמנית מראש, לא מוכנים לקבל אנשים שיעזבו אחרי תקופה. חצי שנה זה יכול להיות זמן מספיק למעסיק, אבל בואו ניקח בחשבון שלא באותו היום הראשון שהוא יתייצב הוא יקבל כבר הפניה לעבודה. יכול להיות שאחרי שלושה חודשים הוא יפנה לעבודה, ואז נשארו לו שלושה חודשים עד הזמן שהוא יכול להחליף עם בן הזוג, ומעסיק לא יקבל אותו לעבודה.
נעה בן שבת
אתה אומר שמרבית האנשים שאצלכם הם אנשים שלא היו במעגל העבודה.
משה יפרח
נכון.
נעה בן שבת
האם אתה חושב שדווקא זה הדבר שימנע מהם חזרה למעגל העבודה?
היו"ר מירב בן ארי
אני לא מצליחה להבין. מה האינטרס? כבר ישבו בני הזוג, בא ביטוח לאומי ואמרו, משנות ה-80 יש לנו חוק כזה, הוא לא נתן את האפשרות לבחור. במדינת ישראל 2017, תיכף 2108, אנחנו נותנים לאחד מבני הזוג לבחור. אנחנו יודעים מה קורה במשק, בדרך כלל הנשים נשארות, ומי שיוצא זה הגברים. פה נתנו את האפשרות להחליט בתוך המשפחה. אתה חושב שאם אותה אישה שהחליטה כן לצאת, כנראה משתלם לה לצאת לעבוד ומשתלם לה שהגבר יהיה בבית, אתה חושב שאחרי חצי שנה היא תבוא ותגיד, לא, בעצם לא השתלם לי? אני לא מצליחה להבין.
משה יפרח
אם הסיפור היה כזה זה היה מצוין מבחינתנו. ברור שאנשים שהתחילו לעבוד לא יעזבו את מקום העבודה. אני מפחד שאנשים ינצלו לרעה, אותם אלה שרוצים ליהנות מסל ההטבות שהם מקבלים כתוצאה מזה שהם מקבלים הבטחת הכנסה.
היו"ר מירב בן ארי
אתה יודע כמה מקבלים הבטחת הכנסה?
דוד משען
כן.
היו"ר מירב בן ארי
אתה באמת חושב שמישהו שיש לו הזדמנות לקבל 8,000–9,000 שקל יחזור כי הוא מקבל את הסיוע בשכר דירה של ה-1,000 שקל, בגלל שהיא מקבלת הבטחת הכנסה של 2,300 שקל? היא יכולה לקבל משכורת נהדרת בחוץ. למה שהיא תחזור? אני מכירה את סל ההטבות. תאמין לי - - -
משה יפרח
סל ההטבות יכול להגיע לפעמים להרבה יותר מ-6,000 שקל - - -
נעה בן שבת
זה לאנשים שהיו זכאים ב-2003, זה לא סל ההטבות הנוכחי.
משה יפרח
לאו דווקא. יש זכאויות שמקבלים גם היום. אני לא רוצה לדבר על אותם אלה שעובדים בשחור, והיום אנחנו מקשים עליהם לעבוד בשחור כי אנחנו - - - אני לא רוצה לדבר על האנשים האלה.
היו"ר מירב בן ארי
חוץ מסיוע בשכר דירה – אני מלווה את החד-הוריות קרוב לשלוש שנים – שהוא הנחה בארנונה, הנחה בצהרון, הנחה במעונות היום, איזה עוד יש לה? הכול תלוי במצב הסטטי שלה כחד הורית. זה לא קשור. אפילו על נכים. בסופו של דבר, חוץ מסיוע בשכר דירה, רוב ההטבות הנלוות, ופרופורציות על ההטבות, הם תלויים במצב ובמבחן הכנסה.
אלעד זכות
אני אלעד זכות, מביטוח לאומי. מעבר לכך זו קצבה משפחתית וזוגית. כלומר, זה לא משנה מי מהם יהיה בשוק העבודה, ההטבות הנלוות יישארו בכל מקרה. לכן הטיעון הזה פחות ברור.
עירית עמיאל
ישנם שני היבטים משני צדדים. מצד אחד, אני חושבת שהחשש של החברים משירות התעסוקה הוא במצבים שבא ילד אחרי ילד. קחו בחשבון שזה לא שנתיים, זה יכול להיות גם 10 שנים, ומצד שני, אנחנו הולכים להפעיל את החוק הזה. אני חושבת שנהיה אולי יותר חכמים בעוד שנה, גם בשירות התעסוקה וגם אצלנו. צריך לעקוב אחרי הנתונים, ואם אנחנו מעלים תוצאות של ניצול לרעה אז יש מקום לחשוב על שינויים.
היו"ר מירב בן ארי
אנחנו נעשה מעקב על החוק מהערות שלכם, שהגעתם לכאן במיוחד. אני מבטיחה לך שאחרי שהחוק ייכנס לתוקף יש להם ארבעה חודשים להיערך. משם אנחנו נבחן אותו במשך שנה, ונגיע לפה לבדוק את התוצאות ואת ההשלכות.
דוד משען
אני רוצה רק לחדד. משה יפרח דיבר על חשש של ניצול לרעה - - -
היו"ר מירב בן ארי
כן, אבל כל חוק, כל קצבה שאתה מביא לוועדה הזאת, יש בה חשש לניצול לרעה. זו המהות של קצבאות, שלפעמים יש בהן חשש. אבל תגיד לי, מה אתה מציע?
דוד משען
פעם בשנה.
נעה בן שבת
פעם בשנה לשנות את הבחינות.
דוד משען
כן.
נעה בן שבת
השאלה היא אם אפשר לעשות חובת דיווח, מעקב שאתם תעשו אחרי אנשים שניצלו בכלל את הזכות הזאת לבחור - - -
היו"ר מירב בן ארי
כמה אנשים ינצלו את הזכות?
עירית עמיאל
אנחנו נעשה מעקב.
נעה בן שבת
ובתיאום עם שירות התעסוקה לגבי הסירובים שנרשמו לאותם אנשים.
היו"ר מירב בן ארי
כמה אנשים כבר ינצלו את הזכות הזאת?
עירית עמיאל
מבחינתנו זה יותר היו-יו של ההחלפות בין אחד לשני.
שרית דמרי
אני רוצה רק להדגיש שברירת המחדל תהיה שלהם, אבל בתום תקופת הזכאות אנחנו ניידע את בני הזוג שיש להם את האפשרות לבחור. אם הם לא יבחרו אז ברירת המחדל היא שהפטור ממבחן תעסוקה עד גיל שנתיים יינתן לאם. חשוב לציין את זה לפרוטוקול.

ציינה כאן בעניין בני זוג מאותו מין – מטרת התיקון היא לתת את הפתרון לבני זוג מאותו מין, כאשר אם יהיו לנו שני גברים, אז כ מובן אנחנו ניתן איזשהו פירוש תכליתי למילה: אמו של הילד, כך שנאפשר לאחד מהם לקבל את הפטור. זה אחד מבני הזוג, לא תהיה בעיה. ברירת המחדל היא אמו של הילד.
קריאה
לא צריך לכתוב: אמו, צריך לכתוב: אחד מבני הזוג.
היו"ר מירב בן ארי
אבל זה מופיע: לאמו, ואלא אם כן בחרו בני הזוג. יש לבני הזוג את האפשרות החוקית באמצעות התיקון הזה להחליט למי זה הולך, וזה מה שחשוב, כי עד עכשיו היה איש ואישה, ועכשיו זה בני זוג.

אני חושבת שאפשר להשאיר את זה על שנה - - -
קריאות
חצי שנה.
היו"ר מירב בן ארי
לא, לא לקבל את ההצעה של רשות התעסוקה. מעקב אחרי שנה, דיווח לוועדה, ורשות התעסוקה תחזור ותראה את המספרים שלה, ואם אנחנו נראה חלילה ניצול של החוק אפשר לעשות תיקון.
נעה בן שבת
אז מי מדווח? גם המשרד לביטוח לאומי וגם שירות התעסוקה?
היו"ר מירב בן ארי
אני בטוחה שהעניין הזה חשוב לשירות התעסוקה, גם לביטוח לאומי, ולכן הם יבואו לפה ויסבירו לנו אם היה ניצול לרעה, חלילה, של הצעת החוק החשובה הזאת.
נעה בן שבת
מבחינתנו, ידווחו על ניצול הזכאות הזאת והשפעתה על - - -
היו"ר מירב בן ארי
כן. אנחנו בכלל נשמח לשמוע מביטוח לאומי כמה אנשים ניצלו את הזכות ונתנו לבן הזוג השני את האפשרות לקבל במקום, כי הרי ברירת המחדל פה מתחילה באימא. אבל מעניין לדעת כמה בני זוג ניצלו את זה.
נעה בן שבת
שירות התעסוקה ישלים מידע על השפעת התיקון על - - -
היו"ר מירב בן ארי
הלוואי שזה יהיה במספרים גדולים. אפילו את חופשת הלידה שאפשר לבחור, גם זה במספרים נמוכים. אני מקווה שזה באמת יביא שינוי.

עוד הערות?
נעה בן שבת
רק אם אפשר לנסח את אותו תיקון, כמובן נכניס אותו. בדרך כלל אנחנו עושים את זה. יכול להיות שיהיו פה יותר שינויים ניסוחיים.
היו"ר מירב בן ארי
איזה תיקונים ניסוחיים יש לך פה? רק הארבעה חודשים.
נעה בן שבת
ארבעה חודשים וההוספה של סעיף דיווח לוועדה.
היו"ר מירב בן ארי
את הדיווח לוועדה את מוסיפה בתוך החוק?
נעה בן שבת
או ש - - -
היו"ר מירב בן ארי
אין צורך. נעשה את זה לפרוטוקול. כתבנו ואנחנו נעקוב.
שרית דמרי
אנחנו גם נגיד לפרוטוקול שתיקון סעיף 2 להצעת החוק, שהוא סעיף 6(ג), כפי שאמרנו, אנחנו ערוכים מידית כי זה מה שקורה היום. אפשר לעשות פעולה נפרדת לשני הסעיפים.
היו"ר מירב בן ארי
תגידי את זה שוב.
שרית דמרי
כבר היום הבחירה היא בידי בני הזוג, למי לשלם את הגמלה. ואנחנו נגיד גם לפרוטוקול, שברוב המקרים זה פשוט חשבון בנק משותף. אבל גם היום, אם חשבון הבנק שיירשם בטופס הגבייה הוא על שם האישה בלבד, לשם תשולם הגמלה, בהתאם לטופס שהם ימלאו. אנחנו פשוט מעגנים את המצב.
היו"ר מירב בן ארי
פשוט לפי חשבון הבנק שבני הזוג מנהלים יחד. אתם לא שואלים.
עירית עמיאל
נכון, לא שואלים. ובלבד שהוא של אחד מהם.
היו"ר מירב בן ארי
ודאי. לא של הסבא והסבתא.
נעה בן שבת
אז יש תחילה מידית שהיא לגבי סעיף 2, ותחילה דחויה בארבעה חודשים לגבי סעיף 6.
היו"ר מירב בן ארי
ובעצם 2 של הצעת החוק ו-6(ג) של החוק העיקרי.
נעה בן שבת
ובכל מקרה אנחנו מדברים על ה-1 בחודש שאחרי אותו מועד.
היו"ר מירב בן ארי
סעיף 1 הוא בעצם ארבעה חודשים. אז אנחנו רק מתקנים את 3?
נעה בן שבת
נכון.
היו"ר מירב בן ארי
כי בסוף, חוק שנכנס, התחולה שלו היא מידית אלא אם כן את כותבת תחולה אחרת.
נעה בן שבת
נכון. בכל מקרה, גם על התחולה המידית אני אכתוב שתחילתו על גמלה שמשתלמת ב-1 לחודש שאחרי יום הפרסום, והשאלה היא מתי משלמים את הגימלה.
היו"ר מירב בן ארי
בסדר. אנחנו נעבור להצבעה על החוק. מי בעד? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה

בעד – פה אחד

הצעת חוק הבטחת הכנסה (תיקון מס' 46) (תשלום גימלה לבני זוג), התשע"ו-2016, אושרה.
היו"ר מירב בן ארי
החוק עבר פה אחד. תודה רבה ובהצלחה. חוק חשוב.

הישיבה ננעלה בשעה 11:45.

קוד המקור של הנתונים