ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 04/12/2017

הצורך בהשוואת המס על טבק לגלגול למס המוטל על סיגריות

פרוטוקול

 
ôøåèå÷åì ùì éùéáú åòãä

ôøåèå÷åì ùì éùéáú åòãä

àåîðéè÷

2017-12-11OMNITECH



הכנסת העשרים

מושב רביעי

פרוטוקול מס' 106

מישיבת הוועדה למאבק בנגעי הסמים והאלכוהול

יום שני, ט"ז בכסלו התשע"ח (04 בדצמבר 2017), שעה 12:00
סדר היום
הצורך בהשוואת המס על טבק לגלגול למס המוטל על סיגריות
נכחו
חברי הוועדה: תמר זנדברג – היו"ר

יהודה גליק
מוזמנים
ס.מנהלת המחלקה לחינוך וקידום בריאות, משרד הבריאות - ניבה מנור

מנהלת מח' הסברה וקידום בריאות, האגודה למלחמה בסרטן - אביטל פאטו בן-ארי

יו"ר, המועצה הישראלית למניעת עישון - עמוס האוזנר

רכז בכיר קידום בריאות, שירותי בריאות כללית - ענת יום טוב

יושב ראש, מוזמנים נוספים - מרק לוריא

רכז מחקר ומידע, עובדי הכנסת - ויקטור פתאל

המדען הראשי, ביטחון פנים - יוסי הראל-פיש

מוזמן/ת - דב אריה גרינוולד

מוזמן/ת - אליהו יצחק

מוזמן/ת - נופר אוליאל

מוזמן/ת - גילי קאקון

יו''ר הסתדרות הרוקחים - דוד פפו

שדלן/ית (גורן עמיר יועצים בע"מ), מייצג/ת את שירותי בריאות כללית - ליעד אילני

שדלן/ית (אימפקט (ל.א.ב) בע"מ), מייצג/ת את המיזם הרב מגזרי למיגור העישון - אירדה קריימר
מנהל/ת הוועדה
בת שבע פנחסוב
רישום פרלמנטרי
א.א., חבר תרגומים

הצורך בהשוואת המס על טבק לגלגול למס המוטל על סיגריות
היו"ר תמר זנדברג
אני פותחת את הישיבה. ברוכות וברוכים הבאים, ברוך הבא חבר הכנסת יהודה גליק, הדיון הזה למעשה הוא ביוזמה שלך ולבקשתך, בנושא מיסוי טבק לגלגול.

אני רוצה להתייעץ איתך באופן פומבי, לפרוטוקול, ולשתף גם את השאר בהתייעצות. כידוע לנו, נושא המיסוי הזה מצוי בתחום משרד האוצר, בין אם דרך רשות המיסים ובין אם דרך מדיניות דרך השר, המנכ"ל וכל קובעי המדיניות.

אנחנו, לקראת הדיון הזה, התייחסנו מאוד ברצינות. לבקשתך, גם הממ"מ של הכנסת הכין כאן דו"ח. אתה פעיל בנושא הזה, שלחת מכתבים לשר האוצר, באמת הפעלת את כל הגורמים. אנחנו, כמובן, הזמנו את נציגי משרד האוצר ונציגי רשות המיסים בתוך המשרד, בתיאום ועבודה מאוד קשה של צוות הוועדה כאן, מנהלת הוועדה ורכזת הוועדה, בת שבע ויעל, שבאמת, כמו שאומרים אצלנו בשפה לא פרלמנטרית, ישבו על הראש ודאגו שהנציגים הנכונים והמתאימים יבואו, באיזה כיפוף ידיים ודין ודברים עם משרד האוצר לאורך שבוע שלם.

אתמול התבשרנו על שמות הנציגים שיגיעו מטעם משרד האוצר. היום בבוקר התקבל שינוי בשמות הנציגים שהגיעו, ובשעה 11:50, עשר דקות לפני פתיחה הישיבה, התבשרנו שאף נציג לא יגיע מטעם משרד האוצר.

אני כרגע דיברתי גם עם לשכת השר וגם עם המנכ"ל, שמסרו לי שלא יגיעו הנציגים, שלא מעוניינים, ככל הנראה – את זה הם לא אמרו לי, אבל זו המסקנה המתבקשת, שהם לא מעוניינים לתת תשובות לוועדה ובעצם לא מעוניינים לתת תשובות לציבור.

אני רוצה את ההתייעצות שלך, מה אתה מבקש לעשות? כיוון שהדיון ביוזמתך.
יהודה גליק (הליכוד)
קודם כל, זה חמור מאוד. לדעתי הכנסת, מתפקידה לבקר את הממשלה, והממשלה כמו שהיא משתלטת לנו על החקיקה ומקיימת וועדת שרים, איזה חוקים אנחנו יכולים להעביר? כשאנחנו מבקשים לעשות את תפקידנו, המינימום שהם צריכים לבוא זה לבוא להשמיע ולשמוע אותנו, לתת את התשובות.

אני חושב שזה זלזול בכנסת, זלזול בך כיושבת ראש הוועדה. לא מדובר פה באיזו שדולה, מדובר בוועדה חוקית של הכנסת שעושה את תפקידה כראוי. אני חושב שקודם כל, בהחלט צריך להתלונן על זה גם אצל מזכיר הממשלה וגם אצל יושב ראש הכנסת. מדובר פה בביזוי הכנסת.

אני לא יודע אם יש טעם לקיים דיון פה כש- - -
היו"ר תמר זנדברג
אין, נדבר עם עצמינו כאן סביב השולחן, אני מסתכלת על הגורמים וכולם מסכימים אחד עם השני.
יהודה גליק (הליכוד)
אנחנו מסכימים.
היו"ר תמר זנדברג
אתה, אני, הגורמים, נטיף למשוכנעים.
יהודה גליק (הליכוד)
נלמד את ה – עשו פה עבודה, יש פה כלכלן שישב וחקר את הנושא, הכין פה עבודה מאוד יסודית. אם הם רוצים להסתיר את המציאות מעיניהם כי הם רוצים להחליט מכל מיני שיקולים פוליטיים, זה פשוט ביזוי הכנסת, ואני חושב שצריך למחות על זה בפני הממשלה ובפני הציבור, שיידע הציבור שממשלת ישראל מזלזלת בכנסת.

זה גם בא לידי ביטוי כהמשך להחלטה שמבחינתי התקבלה אתמול בוועדת שרים, זה אגב בושה וחרפה. הצעת חוק בנושא עישון שהייתה מוסכמת על קואליציה ואופוזיציה, כל סיעות הבית. היא הייתה מוסכמת על 14 מתוך 15 השרים בוועדה השרים, היא הייתה מוסכמת על משרד הבריאות כולל המנכ"ל, כולל השר לשעבר, והיא הופלה אתמול בוועדה כי רוצים לחכות שליצמן יחזור כדי שהוא יוכל לקבל את הקרדיט על החוק.

אנחנו מדברים על נושא שהוא סיבת המוות מספר 1 במדינת ישראל. אנחנו מדברים על נושא שיש היום, ברגע זה, מאות אלפי אנשים שימצאו את מותם בגלל הנושא הזה. אנחנו מנסים כל מיני יוזמות, חלקן שלך ואותן את מובילה ביד רמה בנושא של קביעת יעד שבו לא יהיה עישון פה בישראל. אנחנו מדברים על כל מיני תחומים של איסור פרסום והכל.

פה הממשלה פשוט מצפצפת על נושא שהוא קריטי, אקוטי, נושא של חיי אדם. זה לא דתי, חילוני, שמאל, ימין. זה נושא אקוטי ואני רואה בזה זלזול, יריקה בפרצוף של הכנסת וגם בפרצוף שלך כיושבת ראש הוועדה.
היו"ר תמר זנדברג
אין לי אלא להצטרף. קודם כל, הוועדה תפנה לשר האוצר. דבר שני, אני מסכימה איתך למזכירות הממשלה, כיוון שיש פה עניין מהותי של היחסים בין הממשלה לבין הכנסת. הכנסת עבודתה לפקח על עבודת הממשלה, כולל כשזה לא נוח.

יש כאן מצב קלאסי שלא רוצים לתת תשובה כי זה לא נוח. השר מוביל את המדיניות הזו של אי העלאת מיסים. שמענו את זה, ודרך אגב, אותו סרט חזר על עצמו בדיוק אחד לאחד בדיוק הקודם על מיסוי האייקוס. גם שם, אותו דבר, ישבה וועדה שלמה והמתינה לנציג האוצר שטען שהוא בדרך, חיכינו שעה ולא היה בדרך. משרד האוצר נמצא כמובן פה, מעבר לכביש.

קראנו אחר כך בפייסבוק ובעיתון שהשר אומר שהוא לא מעלה מיסים. יש כאן מדיניות שהיא חד משמעית מדיניות של השר. לכן, יש פה עניין – אם זו המדיניות של השר, יתכבד ויבוא הוא לוועדה או באמצעות מנכ"ל המשרד, ויציג את העמדה שלו ונדון בה אל מול הנתונים, אל מול המציאות.
יהודה גליק (הליכוד)
אם הוא ישכנע אותנו, אולי נקבל את העמדה שלו.
היו"ר תמר זנדברג
בדיוק. אז לכן יש כאן עניין למזכירות, בהחלט כפי שאתה מציין, מזכירות הממשלה. אנחנו גם נפנה, כמובן, ליושב ראש הכנסת, שהוא זה שמייצג אותנו ככנסת באופן כללי, את הוועדות, את חברות וחברי הכנסת, אל מול הרשויות האחרות.
יהודה גליק (הליכוד)
צריך לפנות גם ליושב ראש הקואליציה, לא יודע מי – אולי הוא קשור, לא קשור, אין לי מושג, אני לא יודע מי הגורם שיכול לכפות על הממשלה, מי הגורם המקשר בין הכנסת לבין הממשלה. יש אולי שר שזה תפקידו?
היו"ר תמר זנדברג
כן, יתכן. אני רוצה רגע לעדכן אותך, חבר הכנסת גליק, אולי אתה רוצה שנייה להתייעץ על זה. אומר לי פה עכשיו נציג המנכ"ל שהוא ישלח נציג.
יהודה גליק (הליכוד)
מתי?
היו"ר תמר זנדברג
עכשיו. אז אתה רוצה שנעשה רגע 5 דקות ונברר מתי?
יהודה גליק (הליכוד)
בבקשה, כדאי לברר.
היו"ר תמר זנדברג
אוקי. אז אני קודם כל מבקשת מצוות הוועדה לברר בלשכת המנכ"ל את מי הם שולחים ומתי. משרד האוצר נמצא כאן מרחק של 5 דקות הליכה, אנחנו נמתין 15 דקות, 10 דקות לטובת העניין. אנחנו בינתיים ננסה לברר. יכול להיות שהלחץ שלנו כאן כבר נותן את אותותיו. זה מה שנקרא תולדות קיצור הזמן, לפעמים הפגנה בערב מביאה לשינוי חוק בבוקר, ולפעמים מחאה בשעה 12:00 מביאה לשינוי עמדה ב-12:00, אז אנחנו תכף נבדוק מה המצב, נשאיר את הדיון רגע- - -

תשאיר את הפרוטוקול. אתה רוצה שנתחיל בינתיים עם המצגת של הממ"מ, שיהיה לפרוטוקול?
יהודה גליק (הליכוד)
בואו נשמע, קודם כל האם אם שולחים את העוזר של עובדת הניקיון, אז אני לא יודע מה- - -
היו"ר תמר זנדברג
המנכ"ל.
יהודה גליק (הליכוד)
עצמו?
עמוס האוזנר
כדאי שיהיה לנו מול העיניים המכתב שסגן שר האוצר כתב לחבר הכנסת גליק.
היו"ר תמר זנדברג
יש, הנה חבר הכנסת גליק הגיע כאן עם כל החומר, הוא בקיא בנושא.
יהודה גליק (הליכוד)
עמוס, אמנם אתה המנטור שלי ואני תלמיד, אבל אני משתדל להיות תלמיד טוב, תשמע.
עמוס האוזנר
לא, כי לא ראיתי את זה פה בחומר.
יהודה גליק (הליכוד)
הוא מונח פה אצלי, אפילו ממורקר.
היו"ר תמר זנדברג
אנחנו תכף נברר את העניין.
קריאה
איזה מתח יש.
היו"ר תמר זנדברג
כן, נכון? יש אקשן. מי אמר שאין אקשן בוועדת הסמים והאלכוהול של הכנסת?

טוב, חזרנו לפרוטוקול. אני רק רוצה לעדכן את הוועדה שאנחנו בשני צינורות מקבילים, באחד אנחנו מנסים לברר מול לשכת המנכ"ל ובשני אנחנו מנסים לברר עם המנכ"ל שאמר שהנציג בדרך.
קריאה
המנכ"ל בישיבה אצל השר, הם לא מצליחים להגיע אליו, רק עוד רבע שעה.
היו"ר תמר זנדברג
בסדר, אין בעיה. אני מתכתבת איתו, הוא רק פתאום בוחר מתי לענות ומתי לא.
קריאה
אני לא מציעה להמתין רבע שעה.
היו"ר תמר זנדברג
אנחנו כבר המתנו רבע שעה, כבר עשינו את ה – כבר הלכנו לקראת, באמת בגלל שמפאת חשיבות הנושא ובגלל שלא רצינו – רצינו ככה לא לבוא בשביל להתנגח, לא בשביל לסגור דיון למען ההצגה, אלא באמת כדי לקבל תשובות. המתנו רבע שעה מהרגע שנמסר לנו שנציג האוצר בדרך.

הנה, חבר הכנסת יהודה גליק, תוך כדי הדברים האלה עדיין מנסה בכוחותיו האחרונים להציל את כבודו של משרד האוצר ולהביא לכאן את הנציג, אבל אני חייבת להגיד שזה לא נראה טוב.

אני באמת חושבת שיש כאן זלזול חסר תקדים, ולא בפעם הראשונה. לצערי הרב זאת הפעם השנייה שאותו משרד עושה לנו את אותו דבר באותו סיפור. בפעם הקודמת זה היה במיסוי האייקוס, ועכשיו במיסוי הטבק לגלגול.

שמענו את השר מתבטא גם בפייסבוק וגם בתקשורת, ואומר שהוא לא רוצה להעלות מיסים. אם זאת המדיניות שלו, לא ברור לנו למה הוא לא יכול לבוא לכאן בעצמו, או באמצעות המנכ"ל שלו, או באמצעות נציג אחר של המשרד, להגיד את הדברים ולעמוד לביקורת ציבורית של חברי הכנסת, של גורמי המקצוע שנמצאים כאן, של החברה האזרחית שנמצאים כאן.

יש כאן בריחה גם מאחריות, גם מאחריות לבריאות הציבור וגם מנתינת דין וחשבון לכנסת. זה עוול כפול ומשולש, ולכן בהתייעצות איתך, חבר הכנסת גליק, אנחנו פשוט נסגור את הדיון לצערנו.

אני מתנצלת בפני כל הנוכחים, סליחה על זמנכם שבאתם. תודה על העבודה החשובה שאתם עושים כל השנה. אנחנו נקיים את הדיון הזה. אנחנו כמובן נמשיך לעקוב.

הוועדה תפנה לשר, למזכירות הממשלה וליושב ראש הכנסת, ותתבע את יחסי העבודה התקינים של נתינת דין וחשבון לכנסת על ידי הממשלה. שאנחנו לא נקבל שום דפוס פעולה אחר, זה אחד.

שתיים, אנחנו נמשיך לעבוד, כל אחד מאתנו לחוד וביחד, יחד עם האנשים שנמצאים כאן, כדי להבטיח את בריאות הציבור ולהבטיח שמדיניות פושעת של משרד האוצר לא מביאה למוות מוקדם ומיותר של אלפי ישראלים כל שנה.

אנחנו נמשיך לנהל את זה בכל מקום. בבג"ץ הדיון הזה מתנהל, כאן בציבור ובכנסת. בשלב זה, אני באמת לא רואה טעם בקיום הדיון הזה. מספיק הכנסת בוזתה.
דוד פפו
אפשר שאלה? הכסף הזה שנגבה מהמיסוי, הוא צבוע? או שהוא נכנס ל - - -
היו"ר תמר זנדברג
לא, בוודאי שהוא לא צבוע. הוא צבוע שחור, בדיוק, זאת תשובה יותר נכונה. באמת אני לא רואה טעם לקיים את הדיון הזה, מספיק הכנסת פה בוזתה.
יהודה גליק (הליכוד)
גם המיסים שהם גובים מהסיגריות, שלא קשור לגלגול, מגיע 6 מיליארד והולך – משתמשים לטובת מניעת עישון 6 מיליון.
עמוס האוזנר
גם זה לא. יש לך פה מסמך יפיפה שפיליפ מוריס מצטט את ארגון הבריאות העולמי.
היו"ר תמר זנדברג
ימות המשיח, בסדר. בכל אופן, שוב, אני רוצה להתנצל בפני כל הנוכחים. הכנסת פה בוזתה, אבל זו לא סיבה להמשיך לעשות צחוק מעצמנו ולדבר עם עצמנו. לכן, סליחה מכולם, אנחנו בשלב זה ננעל את הישיבה ונודיע לכם על מועד חדש. תודה, הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 12:22.

קוד המקור של הנתונים