ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 27/11/2017

חידוש הדיון בהצעת חוק קרן קיימת לישראל (תחולת דיני המס והוראת שעה), התשע"ח – 2017 (מ/951) לפי סעיף 89 לתקנון הכנסת

פרוטוקול

 
ôøåèå÷åì ùì éùéáú åòãä

ôøåèå÷åì ùì éùéáú åòãä

àåîðéè÷

2017-12-11OMNITECH



הכנסת העשרים

מושב רביעי

פרוטוקול מס' 868

מישיבת ועדת הכספים

יום שני, ט' בכסלו התשע"ח (27 בנובמבר 2017), שעה 12:30
סדר היום
חידוש הדיון בהצעת חוק קרן קיימת לישראל (תחולת דיני המס והוראת שעה), התשע"ח – 2017 (מ/951) לפי סעיף 89 לתקנון הכנסת
נכחו
חברי הוועדה: משה גפני – היו"ר

מיקי לוי

מיקי רוזנטל
מוזמנים
שי באב"ד - מנכ"ל משרד האוצר

שלומי פיליפ - מנהל תחום מפקח ארצי, משרד האוצר

דניאל מלצר

-

אגף תקציבים, משרד האוצר

משה ביבי - שדלן/ית (גורן עמיר יועצים בע"מ ), מייצג/ת את קק"ל

שלמה זוהר - שדלן/ית (גורן עמיר יועצים בע"מ ), מייצג/ת את קק"ל
ייעוץ משפטי
שגית אפיק
מנהל/ת הוועדה
טמיר כהן
רישום פרלמנטרי
רויטל יפרח

חידוש הדיון בהצעת חוק קרן קיימת לישראל (תחולת דיני המס והוראת שעה), התשע"ח – 2017 (מ/951) לפי סעיף 89 לתקנון הכנסת
היו"ר משה גפני
אני מחדש את הישיבה. אנחנו בסעיף האחרון בסדר היום: חידוש הדיון בהצעת חוק קרן קיימת לישראל (תחולת דיני המס והוראת שעה), התשע"ח. לפי סעיף 89 לתקנון, בבקשה היועצת המשפטית. אני מבקש ככה: אני מבקש למשוך את ההצעה ממליאת הכנסת. אנחנו אישרנו את זה בלילה ארוך במליאת הכנסת ופתאום התברר, אף אחד לא הודיע לי באופן פורמלי אבל ככה אמרו לי לאחר מכן, שהם הגיעו להסכם עם קק"ל לגבי הכסף, שהם יעבירו מיליארד 980 מיליון, וממילא מבחינתם החוק התייתר. מבחינתי החוק לא התייתר. אני מבקש למשוך את זה לכאן. אני לא אומר, יכול להיות שזה ייקח זמן אבל אנחנו דיברנו, גם האופוזיציה וגם הקואליציה, אנחנו דיברנו על זה שצריך להכניס את זה למשטר של מיסוי. זה טובת העובדים, זה טובת החברה, זה טובת העניין, זה גם לא יוצר את האפליה הזאת. זאת היתה העמדה, ויכול להיות שאנחנו נמשיך את הדיון כאן אבל קודם כל, מה שאני מבקש עכשיו זה למשוך את הדיון ממליאת הכנסת ולהחזיר את זה לוועדה.
שגית אפיק
מבחינת התקנון, לפי סעיף 89 לתקנון, ככל שעדין לא החלה הקריאה השנייה במליאה, הוועדה רשאית לקבל החלטה שהיא רוצה לחדש את הדיונים בהצעת החוק, למשוך אותה מהמליאה בהודעה לכנסת.
היו"ר משה גפני
תודה רבה.
מיקי לוי (יש עתיד)
אדוני, אני מלכתחילה סברתי שהיה ראוי שאנחנו נלך למסלול של מיסוי, וגם הגשתי אליך מכתב בעניין הזה. לשמחתי, גם הגענו להסכמה שזו הדרך הנכונה והנבונה, למסות את רווחי הקרן הקיימת. זה היה מכניס סדר. אפילו בשלב הזה אמרתי: עזוב, אני מוכן לוותר על הדרישה שלי, שקרן קיימת תהיה מפוקחת על ידי מבקר המדינה שאגב, בחוק מבקר המדינה, הוא יכול לקחת פרקים בחוק ולהגיד: את זה אני לא מפרסם לציבור. אם מישהו היה לו חשש ממשי מפרסום הקרקעות של קרן קיימת, בחוק מוקנית למבקר המדינה באופציה לא לפרסם חלקים בדוח הזה. אני לא הסכמתי מלכתחילה עם המהלך שעשה משרד האוצר, ואני אומר לך שאין מילה אחרת חוץ מאשר סחיטה באיומים. אנחנו היינו, ואני משתמש במושג משטרתי – אנחנו כולנו היינו בערב הזה כאן, וראינו איך פקידות האוצר, ואני לא מתבייש להגיד יחד עם המנכ"ל, מהלכת אימים, ואני לא מחסידי קרן קיימת. הרי אני הגשתי שלוש פעמים את חוק קרן קיימת שכשל לצערי, וראינו איך מהלכים אימים על הקרן הקיימת ודוחקים אותם לפינה ומאימת החוק, קרן קיימת נסוגה ואמרה: אוקי, נשלם שני מיליארד שקלים.

מה קרה? הלך יושב הראש, חבר הכנסת לשעבר מר עטר, שישב פה בדיון, הלך לדירקטוריון שלו, בדירקטוריון כנראה שהוא קיבל על הראש והנה, חזר ולמחרת הודיעו שאין הסכם. ברגע שהודיעו שאין הסכם, כל המערכת הממשלתית/אוצר נכנסו לאופנסיבה של תקיפה. אמרו: אין הסכם? חוזרים לוועדת הכספים להעביר חוק. ועדת הכספים אינה כלי שרת של אף אחד. ברוך השם, ידענו להיות כאן עצמאיים גם כשזה היה לטובת הממשלה וגם כשהיה נגד הממשלה כי טובת הציבור עומדת לנגד עינינו, ומחובתנו לפקח על עבודת הממשלה. את זה למדתי מהיום הראשון שהתיישבתי כאן.

והנה, עוד פעם אחרי שעשו בנו שימוש ככלי ריק, כאבן שאין לה הופכין, אין לי ממש מילים, כסמרטוט, זרקו אותנו עוד פעם הצידה אחרי שהצבענו כאן והגענו לידי סיכומים, קואליציה ואופוזיציה - -
היו"ר משה גפני
פה אחד.
מיקי לוי (יש עתיד)
- - פה אחד, מתוך רצון להיטיב את עבודת הממשלה, מתוך רצון להעניק את הכסף לממשלה, אמרו: לא, אנחנו מאחורי גבכם עוד פעם מנהלים משאים ומתנים בין האוצר לבין קרן קיימת/ממשלה, לא צריכים אתכם. והנה, נודע לנו אפילו לא בצורה רשמית, תתביישו לכם. לא מישהו מכם הרים טלפון ליו"ר הוועדה, לא שלח לו איזו פיסת מילה, איזה מייל שהיום זה כאן ואמר לו: אדוני היושב ראש, דע לך, הגענו ליידי סיכום, אנחנו מייתרים את החוק. נגמר. עשו בנו שימוש, נגמר. אנחנו הלכנו לדרכנו, הם הלכו לדרכם. אדוני, אני אומר לך, גם עם ההסכם הבא, אנחנו צריכים לחוקק חוק מיסוי הקרן הקיימת לאורך שנים כשהראיה שלנו זה לטווח ארוך. לא יתכן שמחר תהיה ממשלה אחרת ובעוד ארבע שנים ממשלה נוספת, בעוד שמונה שנים, וכל ממשלה תתנהג כשודד בדרך. אין מילה אחרת.

ולכן אדוני, אני שמח מאוד על המגמה שלך למשוך את החוק חזרה לוועדה כדי שנדון. אין לי תשובות חד-משמעיות, אני רק יודע שאהיה מאוד נחוש ומאוד ארצה יחד עם חברי ואתך למסות את קרן קיימת מדי שנה, ובא גואל לישראל מהקופסה הכחולה הזאת, שלצערי הפכה להיות שחורה.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. אתה לא היית קודם, מיקי רוזנטל, אני רק רוצה להגיד מבחינת העבודות: החוק הזה היה פרק בחוק ההסדרים הקודם. אני רציתי להביא אותו אז אבל זה חוק ממשלתי, הם אמרו לי שהגיעו להסדר, לא היה את כל התהליך שהיה כאן ולכן, בסופו של דבר לא הבאנו את זה לדיון. אני כל הזמן במגמה, אני חושב שזה לטובת העובדים, זה מה שאמרתי קודם. אני חושב שזה לטובת החברה. אנחנו לא נמצאים בעידן שכל הזמן יחזיקו את העניין הזה. יתנהל משא ומתן כמה כסף הם מעבירים ולא ימסו וכולי וכולי.

אני, כאשר ראיתי שיש מגמה שם של מחלוקת, אני הבאתי את זה ביוזמתי.
מיקי לוי (יש עתיד)
נכון.
היו"ר משה גפני
אני לא הבאתי את זה על פי בקשת הממשלה. הבאתי את זה ביוזמתי. דווקא הממשלה שלחה שני חברי כנסת שיכינו הצעת חוק פרטית, הם אפילו לא ידעו שיש חוק שנמצא כאן, על שולחן הוועדה, והבאתי את זה במגמה ודיברנו על זה כל הזמן.

אני מקווה שהממשלה לא תמשוך את החוק. אם הממשלה תמשוך את החוק – אני מקווה שהיא לא תמשוך - -
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
נביא אנחנו חוק.
היו"ר משה גפני
אז אני מודיע: אנחנו נביא הצעת חוק. אם הממשלה תמשוך את החוק, אנחנו נביא הצעת חוק פרטית. אני חוזר עכשיו בשביל שי באב"ד: אני סבור שצריך למסות, לא לעשות את ההסדרים האלה. הם לא מכובדים. אנחנו נמצאים ב-2017.
מיקי לוי (יש עתיד)
אני רק רוצה להעיר, ואני מוכן להפוך את זה לחוק של הוועדה: אתמול הגשתי הצעת חוק פרטית שאומרת חד-משמעית למסות את הקרן הקיימת. אני מוכן - -
היו"ר משה גפני
זה כאן עכשיו, חבל.
מיקי לוי (יש עתיד)
- - אני מוכן לבטל את ההצעה הפרטית שלי, לתת אותה שיבחנו גם את הניסוח, ולהפוך אותה לחוק של הוועדה.
היו"ר משה גפני
מיקי רוזנטל.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אדוני היושב ראש, מאחר ואנחנו היינו רק תפאורה לחוק הזה ואף אחד לא באמת התכוון להעביר את החוק הזה לעולם – 1. זה מבייש את הכנסת, כבר התייחסנו - -
היו"ר משה גפני
לא כל כך מדויק אבל בסדר.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אבל אני אגיד לך עוד משהו: זה לא יכול להיות שהתשלומים של קק"ל למדינה יהיו איזה סוג של משא ומתן בין קק"ל לאוצר, והדבר הזה צריך להית מוסדר סופית בחוק. דבר שלישי – אני אומר לך שאם אנחנו נקדם את החוק הממשלתי, הם ימשכו אותו. ולכן אדוני, אני מציע לך בלי קשר, בוא נניח כבר חוק פרטי ושיתחילו לספור את הימים. הלחצים כל כך גדולים. עברת אותם לבד, אני גם עברתי חלק מהלצים האלה. לא כדאי פשוט שהדבר יהיה בשליטת הממשלה, שתהליך החקיקה הזה יהיה בשליטת הממשלה משום שהממשלה, יש לה אינטרסים שונים וכולי וכולי. אולי זה גם ישמש קצת קופה קטנה לכל מיני עניינים שכבר דנו בהם בעבר. ולכן אדוני, אני מציע שבמקביל נציג חוק ומה שיגיע לסיום, יגיע לסיום.
היו"ר משה גפני
מנכ"ל משרד האוצר, אתה רוצה להתייחס? לא חייב.
שי באב"ד
לא.
היו"ר משה גפני
אני אבקש על פי סעיף 89 לתקנון הכנסת, אני מבקש למשוך את החוק שאושר כאן בקריאה שנייה ושלישית, ולמשוך אותו ממליאת הכנסת, להחזיר אותו חזרה לוועדת הכספים כדי שזה יהיה מונח כאן, על השולחן. במקביל, זה לא קשור בכלל להחלטה הזאת, נבחן את ההצעה שלו ונראה.

מי בעד אישור משיכת החוק ממליאת הכנסת לוועדה?

הצבעה

בעד – 3

נגד – אין

נמנעים – אין

משיכת החוק ממליאת הכנסת אושרה.
היו"ר משה גפני
החוק חזר לוועדת הכספים, ובהתאם להתמשכות הזמן אנחנו נקיים בו דיון, ואנחנו סבורים שצריכים למסות ולא ללכת לשום תהליך אחר.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
- - - לא יפגע בהחלטות הממשלה המובטחות - -
היו"ר משה גפני
אתה רוצה לברך את הוועדה או משהו?
שי באב"ד
אני תמיד מברך את הוועדה, מה זאת אומרת? עבודת הוועדה ברוכה.
היו"ר משה גפני
תודה רבה רבותי. הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 14:06.

קוד המקור של הנתונים