ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 28/11/2017

פתיחת איזורי רישום במועצות אזוריות

פרוטוקול

 
ôøåèå÷åì ùì éùéáú åòãä

ôøåèå÷åì ùì éùéáú åòãä

àåîðéè÷

2017-12-06OMNITECH



הכנסת העשרים

מושב רביעי

פרוטוקול מס' 506

מישיבת ועדת החינוך, התרבות והספורט

יום שלישי, י' בכסלו התשע"ח (28 בנובמבר 2017), שעה 10:35
סדר היום
פתיחת אזורי רישום במועצות אזוריות
נכחו
חברי הוועדה: יעקב מרגי – היו"ר

איתן ברושי

יוסי יונה

חיים ילין
חברי הכנסת
לאה פדידה
מוזמנים
שאול קירשנבום - רפרנט חינוך באגף תקציבים, משרד האוצר

שמעון אבני - מנהל אגף הסעות והצטיידות, משרד החינוך

גנאדי קמנצקי - מנהל אגף בכיר מיפוי ותכנון, משרד החינוך

דור שלום כהן - מנהל אגף אכיפה, משרד החינוך

מירה יובל - מפקחת כוללת, משרד החינוך

אילן שי - לשכה משפטית, משרד החינוך

ישראל נדיבי - מנכ"ל מרכז מועצות אזוריות

אורן עוזרד - סגן ראש המועצה האזורית חוף הכרמל

ירון פרידמן - מנכ"ל המועצה האזורית חוף הכרמל

אורנה אשכנזי - חברת מועצת חוף הכרמל

דליה פרץ - יו"ר תא מנהלים ארצי ומנהלת בית ספר

עומרי עדיקה - מורה

ליילה אבו חבייש - תלמידה

מעיין בן דוד - תלמידה

היבה ג'ובראן - תלמידה

עיישה זועבי - תלמידה

עודה אבו שמס - תלמידה

נדין - תלמידה

מיה - תלמידה

שקד - תלמידה

מאור אלבז - תלמיד

מור אביטן - תלמיד

יעקב מלקוב - מוזמן/ת

גילי ברנר - שדלן/ית (קונטקטי בע"מ), אינו/ה מייצג/ת לקוחות בדיון זה (לקוחות קבועים נוספים שנושא הישיבה נוגע אליהם באופן ישיר: המועצה האזורית עמק חפר)
מנהל/ת הוועדה
יהודית גידלי
רישום פרלמנטרי
א.ב., חבר המתרגמים

פתיחת אזורי רישום במועצות אזוריות
היו"ר יעקב מרגי
בוקר טוב, אני מתכבד לפתוח את ישיבת ועדת החינוך, התרבות והספורט של הכנסת, 28 בנובמבר 2017, י' בכסלו תשע"ח. הנושא – פתיחת אזורי רישום במועצות אזוריות.

חברי, חבר הכנסת יוסי יונה, אתה רוצה עכשיו?
יוסי יונה (המחנה הציוני)
כן, עכשיו, משהו קצר.

אדוני היושב ראש, נודע שהחברה הממשלתית מקווה ישראל שהיא בעצם בעלת היסטוריה חשובה, קשורה בתולדות המדינה ופרק מאוד מפואר בבניית האומה שלנו, מזה שמונה או עשרה חודשים לא מינו לה מנהל וזה בפנייה לשר החינוך שיעשה זאת, משום שזו באמת חברה ממשלתית שמעסיקה כ-300 עובדים. שם לומדים כ-1,800 תלמידים ובהיעדר מנהל אין מישהו - - -
היו"ר יעקב מרגי
וכבודו פנה לשר החינוך, למנכ"ל משרד החינוך?
יוסי יונה (המחנה הציוני)
עכשיו רק נודע לי מאנשים שבאו באיזושהי מחאה, מדוע הדבר הזה לא נעשה, אז אני מנצל את הבמה שלנו. יש לנו דיון בשידור. מקווה שזה יגיע לאוזניים כרויות ותינתן תשומת לב.
היו"ר יעקב מרגי
טוב, קריאתך נשמעה, אבל אני מציע שתוציא פנייה למנכ"ל משרד החינוך או לשר ואנחנו נהיה גם לעזר.
יוסי יונה (המחנה הציוני)
תודה.
היו"ר יעקב מרגי
נמצאים איתנו תלמידים ותלמידות מיפו. אתם במסגרת סיור בכנסת?
קריאה
כן.
היו"ר יעקב מרגי
יופי, ברוכים הבאים.

רבותיי, הנושא על סדר היום, פתיחת אזורי רישום במועצות אזוריות.

מישהו רוצה להציג את הנושא או שאני אומר מה הסיפור? בבקשה, רק תציג את עצמך.
אורן עוזרד
אורן עוזרד, סגן ראש המועצה האזורית חוף הכרמל. אני ביקשתי את הדיון בנושא הזה.
היו"ר יעקב מרגי
כמה זמן כבודו בתפקיד?
אורן עוזרד
ארבע שנים.

אני מודה לכבוד היושב ראש שמארח אותנו כאן היום, על הדיון החשוב הזה. אני מודה גם למשרד החינוך, גנאדי ושמעון שנמצאים כאן. צריך להגיד שיש כאן נושא שהוא במחלוקת מול משרד החינוך, אבל חוץ מזה יחסי העבודה שלנו עם מינהל הפיתוח של משרד החינוך הם טובים ויש לנו הרבה דברים שאנחנו בונים ביחד.

נמצאים איתי גם ירון פרידמן, מנכ"ל המועצה, אורנה אשכנזי שהיא גם אימא וגם חברת מליאה, מירי יובל שהיא מפקחת של בתי הספר התיכוניים שלנו. הצטרפו אלי מהבוקר.

רקע קצת, מועצות אזוריות, קיבוצים, מושבים, מרחב כפרי. יש לנו 26 יישובים בחוף הכרמל, ביניהם גם קיסריה ועתלית, אבל 23 ישובים - - -
היו"ר יעקב מרגי
לאיזה מחוז במשרד החינוך אתם שייכים?
אורן עוזרד
מחוז חיפה ביסודי, מחוז המינהלים בחינוך התיישבותי בתיכוני ואנחנו גם עובדים עם המחוז החרדי. יש לנו בית ספר חרדי במועצה האזורית חוף כרמל, כלומר מועצה אזורית שעובדת עם שלושה מחוזות של משרד החינוך.
היו"ר יעקב מרגי
ומשרד החינוך מהמחוזות, אף אחד לא פה.
אורן עוזרד
המינהל לחינוך התיישבותי כאן.
היו"ר יעקב מרגי
מנהל יש עדיין יש. לא פה מקווה ישראל.
קריאה
מנהל מינהל אין לנו.
היו"ר יעקב מרגי
פרש?
אורן עוזרד
עכשיו הוא יוצא.
היו"ר יעקב מרגי
אז לא הבנת אותי. רמזתי.
אורן עוזרד
מה שברור במרחב הכפרי, שאתה קם בבוקר ואין לך בית ספר ביישוב, אתה צריך לנסוע, והמדינה מבינה את זה, ואני מדבר על בתי הספר התיכוניים שלנו. המדינה מבינה שמשרד החינוך מבין שתלמיד תיכון קם בבוקר, הוא צריך לנסוע לבתי ספר התיכון שלו, והמדינה באמת מקצה. במועצה האזורית, במקרה של המועצה האזורית חוף הכרמל היא מקצה סכום של כ-3,000 שקל לתלמיד להסעות, לשנה, לבתי הספר התיכון, אבל משרד החינוך אומר דבר כזה, אנחנו נקבע אזורי רישום, דבר שאנחנו באופן עקרוני לא מתנגדים לו, נקבע אזורי רישום ונמפה ישוב לבית ספר תיכון. המיפוי הוא ישוב לבית ספר תיכון, ואם מאה אחוז מהתלמידים היו הולכים כל אחד לבית ספר שבו היישוב שלו ממופה, במועצה האזורית חוף הכרמל יש לנו שני בתי ספר תיכון במרחק של 40 קילומטר אחד מהשני. האחד בכפר גלים, בצפון המועצה, נושק לטירת הכרמל והשני במעגן מיכאל, בדרום המועצה.

אם כל התלמידים היו הולכים לפי המיפוי של היישוב שלהם, לבית ספר תיכון, היינו מקבלים מאה אחוז מהמימון ממינהל הפיתוח של משרד החינוך. בא תלמיד ואומר, מסיבה כזאת ואחרת אני רוצה ללכת לבית הספר שהוא שונה מבית הספר שבו היישוב שלי ממופה אליו, מסיבה חברתית, מסיבה פדגוגית, מסיבה שלפעמים אני רוצה לאזן את מספר התלמידים, והוא מעלה את הטיעון שלו לוועדת הגמישות שנמצאת באגף החינוך של המועצה, של הרשות המקומית, והוא יכול לקבל תשובה כן או לא. אם הוא מקבל תשובה כן, אז הוא עובר לבית הספר השני והמנהל צריך לקבל אותו.
יהודית גידלי
במה זה תלוי התשובה, כן או לא?
אורן עוזרד
בשיקולי פרט בעיקר.
היו"ר יעקב מרגי
היום בכנסת אנחנו מארחים במסגרת חינוך לפסגות תלמידים שגם יהיו נוכחים בוועדות וגם ילוו חלק מחברי הכנסת, אז זכינו בכם. ברוכות הבאות, ברוכים הבאים, אתם שותפים לדיון. תקשיבו - - -.
יהודית גידלי
שישבו כולם ליד השולחן, יש מקום.
היו"ר יעקב מרגי
מצידי כל התלמידות יכולות לשבת סביב השולחן.
אורן עוזרד
התלמיד הזה בא לוועדת הגמישות של אגף החינוך וקיבל אישור ללמוד בבית ספר אחר מבית הספר שבו היישוב שלו ממופה, ויכול להיות שהוא לא קיבל. במידה והוא לא קיבל, הוא הולך למנהל המחוז, המינהל לחינוך התיישבותי והוא יכול לערער על ההחלטה של אגף החינוך של המועצה. מנהל המחוז יכול לקבל את הערעור שלו ולהגיד, בסדר, אתה יכול ללכת במקום לבית הספר הצפוני, בגלים, אתה יכול ללכת לבית הספר המשותף במעגן מיכאל.

בשני המקרים האלו ללא יוצא דופן, גם אם אני מאשר וגם אם משרד החינוך מאשר, משרד החינוך גורע ממני את מימון ההסעות של אותו תלמיד. ה-3,000 שקל שדיברנו עליהם, שמראש הוקצו במידה והתלמיד היה הולך לבית הספר שאליו היישוב שלו ממופה, עכשיו נגרעים ממימון ההסעות של המועצה. מדובר במאות תלמידים לאורך השנים. תעשו את החשבון.
היו"ר יעקב מרגי
ואתה שואל למה.
אורן עוזרד
ואני שואל למה. זה כסף שהוקצה.
היו"ר יעקב מרגי
כסף שהוקצה, הוא הוקצה בכפוף למגבלות. הטיעון שזה הוקצה, זה עדיין לא שלך. תמיד עומדת לריבון או שהשתנו הסיבות.
אורן עוזרד
נכון. בסך הכול הכותרת של הדיון הזה היא פתיחת אזורי רישום. נושא מימון ההסעות הוא התשתית לאפשר למועצות אזוריות פתיחת אזורי רישום מבוקרת בתחום המועצה.
היו"ר יעקב מרגי
אתה מבין שלאזורי הרישום יש כמה רציונליים, לא רק ההסעות.
שמעון אבני
אגב, ההסעות זה הדבר הכי שולי במיפוי.
היו"ר יעקב מרגי
לכן פתחתי בשאלה הזו.

בגדול, יש לי עשרות פניות ואני לא על כל פנייה מכנס דיון. קראתי את הפנייה של ראש המועצה ואני חושב שצריך לקיים דיון כי אני מקבל פניות רבות בסוגיה הזו של פתיחת אזורי רישום. יש מחוז שמתעקש יותר, יש מחוז שמתעקש פחות, יש מחוז שאומר, לא אכפת לי, אני אעשה ככה, רק שראש המועצה יחתוך, לא אני, וראש המועצה משחק ראש קטן, "שמנהלת המחוז תיתן לי אישור". אם זה קודש קודשים ויש לזה נימוקים מקצועיים, תשים אותם על השולחן. אם זה דבר שהוא באמת כלי שהוא גמיש ואפשר לתת למחלקת החינוך במועצה האזורית לנהל את הסוגיה הזו בחוכמה ובאחריות, למרות שאני בעד פתיחה ולתת גמישות, אבל צריך להיזהר שלא נייצר מצבים של הסעת תלמידים מסוימים לבית הספר הזה והסעת תלמידים מסוימים לבית הספר הזה. צריך לעשות שכל. אזורי רישום עושה שכל ועושה סדר, אבל לא על המזבח הזה נחלוק את המערכת. אם יש צרכים אמיתיים, אני חושב שצריך לתת מענה.

בבקשה, תציגי את עצמך.
אורנה אשכנזי
שמי אורנה אשכנזי, אני חברת מועצה בחוף הכרמל ואני גם אימא בחוף הכרמל.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
מאיזה ישוב?
אורנה אשכנזי
אני מקיסריה. אני רואה היום בעיה בנושא של התשלומים שהיום הם נופלים על ההורים, כי הילדים שהולכים לבתי הספר שהם לא ממופים אליהם, הם בעצם אמורים לשלם היום על הנושא של ההסעה.
היו"ר יעקב מרגי
מישהו צריך לשלם.
אורנה אשכנזי
מישהו צריך לשלם, ואני חושבת שאין סיבה שילד שרוצה ללמוד מוזיקה ואין מוזיקה בבית ספר מסוים, אז פה אני נכנסת לנושא השני והנושא של שוויון הזדמנויות לכל התלמידים. אני חושבת שאם ילד במועצה האזורית חוף הכרמל, שהוא גר בדרום המועצה, רוצה ללמוד כלבנות שיש רק בכפר גלים - - -
היו"ר יעקב מרגי
אני אשאל אותך שאלה, גבירתי. אנחנו דיון פתוח. לו צויר שייווצר מצב שמשרד החינוך בא ואומר, אתה יודע מה? זה התחום שלך, תתנייד, ויבואו כל תושבי המועצה, יגידו, אנחנו רוצים ללמוד בבית הספר הזה, זה יצור מצב כאוטי במועצה, אלא אם כן אין צורך ואפשר לעשות בית ספר אזורי אחד לכל המועצה. הטיעונים שלכם חזקים. אני חושב שכל ילד שרוצה ללמוד, אין אדם לומד אלא מה שליבו חפץ.
אורנה אשכנזי
בדיוק.
היו"ר יעקב מרגי
אין ספק, אבל אני רגיל שאומרים לי קביעות חד משמעיות, כי יש גם מציאויות אחרות, לכן שאלתי אותך את השאלה הזאת. יש פה צורך אמיתי לתת מענה, אבל צריכים להיות גם כלכיים, באיזה מצב כן, מתי מאשרים, מתי לא מאשרים, כי בסוף זה יכול לחזור אליכם כבומרנג, ואנחנו מתמודדים במועצות אזוריות אחרות, אבל אני לא רוצה לתת תשובה בכל הנושא הזה.

עכשיו תמשיכי, הפסקתי אותך רק לצורך הדיון.
אורנה אשכנזי
כן, אני מבינה. אני חושבת שכרגע הנושא הבוער בעיניי זה נושא התשלומים, ושוויון הזדמנויות זה באמת נושא מאוד רחב.
לאה פדידה (המחנה הציוני)
זאת אומרת שאין בעיה בפתיחת אזורי הרישום?
היו"ר יעקב מרגי
זה משרד החינוך יאמר לך, אם יש או אין.
לאה פדידה (המחנה הציוני)
מה שאתם מעלים עכשיו, אני שואלת אתכם, תלמיד או תלמידה במועצה אזורית חוף הכרמל שרוצים להירשם, אין בעיה באזורי רישום? יש בעיית תקצוב ההסעה? זאת הבעיה על השולחן?
אורן עוזרד
בשביל ליישם את המדיניות של הגמשה, לא פתיחה, היושב ראש מתאר את זה בצורה יפה. אני רוצה להפעיל את שיקול הדעת בתוך המערכת המוניציפאלית שלי, הפדגוגית שלי, להפנות תלמידים על סמך ייחודיות של בית ספר, על סמך מגמות, על סמך שיקולים חברתיים, על סמך שיקולי פרט אחרים, מבית ספר לבית ספר שני. זו המשמעות של פתיחת אזורי רישום מבוקרת. את הדבר הזה אני לא יכול לעשות בלי שאני אשלם או מכיסי או שישים את זה על הגב של ההורים, את התשלום.
לאה פדידה (המחנה הציוני)
אז הבעיה היא תקציב ולא פתיחת אזורי רישום.
היו"ר יעקב מרגי
עתלית, איפה מתחנכים?
אורן עוזרד
הם הולכים לכפר גלים.
יוסי יונה (המחנה הציוני)
יש סוגיה של הסעות?
אורן עוזרד
מעתלית?
יוסי יונה (המחנה הציוני)
מעתלית לכפר גלים.
אורן עוזרד
עתלית היא ישוב ממופה לגלים ויש תלמידים מעתלית שלומדים במשותף. עבורם ההורים אמורים לשלם.
יוסי יונה (המחנה הציוני)
אני מבין, אני אומר לגבי הסוגיה הזאת של עתלית, כפר גלים. יש סוגיה של הסעות או אין? אני רק רוצה לדעת מבחינה טריטוריאלית.
אורן עוזרד
יש הסעות.
היו"ר יעקב מרגי
נדיבי, בבקשה.
ישראל נדיבי
ישראל נדיבי, אני מנכ"ל מרכז המועצות, סבא לנכדים בבתי הספר.

אני רוצה להתחיל משמונה שנים אחורה. הנושא הזה עלה בעבר על פי בקשה של מועצה אזורית מטה אשר ששלחה מכתב לד"ר שמשון שושני במשרד החינוך, ושם זה קצת יותר מסובך כי יש שם בתי ספר עם כל מיני מגמות.

אני הולך לסיכום ואני חושב שזה מה שצריך להתקבל כאן. הסיכום שאמר ד"ר שמשון שושני, שהוא מוכן לתת גמישות למועצה אזורית במיפוי התלמידים באיקס אחוזים, 5%, 10%, והסיכום היה, אני לא מצאתי את הסיכום הזה בכתב, אבל הסיכום היה שבמטה אשר יהיה להם את המרווח הזה של ה-5%. הם שלחו אז מכתב, היה להם כמעט 4% תלמידים מוסעים שעלה להם 300,000 שקל. זה פחות או יותר המחירים. דרך אגב, כל תלמיד שממופה במקום אחד ומוסע למקום אחר, בערך עולה למועצה 3,000 שקל בשנה. אני אומר איזשהו מחיר גס וממוצע. אני חושב שזה מה שצריך להיות.

עכשיו אני רוצה להגיד את הנימוקים, ואת הנימוקים האלה מישהו צריך לשקול ואולי לא רק המועצה. יש נימוקים פדגוגיים. אני זוכר שבזמנו היו בעמק חפר שני ילדים תאומים שחשבו שלא נכון שהם ילמדו בכיתה אחת, הסיעו אותם למקום אחר. כמובן שהמועצה קיבלה קנס של 3,000 שקל, כי אתה לא הולך לפי הכללים של מדינת ישראל. נימוק אחד.

נימוקים שניים, לפעמים תלמיד הולך לכאן או לשם, זו פתיחת כיתה פחות בשנה, אז יכול להיות שהנימוק של ההסעה של 3,000 שקל "העקרוני" הוא יותר חשוב מבניית עוד כיתה.

נקודה אחרונה. במקומות מקבילים אצלנו, אם זו רשות מקומית ששם התלמידים לא מוסעים בהסעה אלא עולים על האוטובוס, ומישהו יעשה את זה, אף אחד לא יקבל קנס.

לסיכומו, אני מציע שמשרד החינוך יקבל וייתן לכל רשות מקומית מרווח של עד איקס אחוזים, לא קובע כמה, באישורכם.
היו"ר יעקב מרגי
אם אני מצטרף להצעה שלך, ובכפוף לכללים שווים.
ישראל נדיבי
כן.
היו"ר יעקב מרגי
בבקשה גבירתי, ואחר כך אני אפתח את הדיון עם חברי הכנסת.
דליה פרץ
בוקר טוב, אני דליה פרץ, אני יושבת ראש תא מנהלים ארצי, מנהלת מכהנת. ניהלתי הרבה שנים, עד השנה האחרונה בדימונה. השנה אני מנהלת במיתר.
היו"ר יעקב מרגי
אז עכשיו אנחנו נתחיל לראות אתכם בדיונים, קבוע?
דליה פרץ
מדי פעם.
היו"ר יעקב מרגי
יופי, חשוב. מקבלים החלטות, ממליצים המלצות.
דליה פרץ
אני רוצה להביא את כל השטח.

אני לא רוצה לדון כרגע בעלויות, אני רוצה לדון במהות של פתיחת אזורי רישום ולומר קודם כול שאני חושבת שזה משגה כל כך חמור, כי אני חושבת שאתם כרגע, מה שאני שמעתי בכל אופן, אף אחד עוד לא דן על ההשלכות של פתיחת אזורי רישום על בתי הספר, על האופי של בתי הספר ועל איך ההחלטה הזאת משנה.

אני רוצה לשתף אותך ואת הוועדה, ברשותך. אני הייתי שותפה בתהליך שהתרחש בדימונה, בוועדת ההיגוי בכל התהליך של אזורי פתיחת רישום, מה שנקרא מבוקר. במשך שנתיים עברנו תהליך, אפשרו לנו לבחור מודל שמתאים ליישוב שלנו על פי החוזקות והקשיים. בסופו של התהליך בחרנו מודל, ומה קרה? ראש המינהל, ואני לא באה בטענה, אני רק מספרת, וראש העיר, לא יכלו לעמוד בפרץ של ההורים ולמעשה המודל נפל, ומה שקרה, לא בחירה מבוקרת ולא שום דבר. כל הורה בחר לאן הוא רוצה ללכת.

מה ההשלכות של זה על בית הספר? קודם כול החזקים איכשהו שורדים. החלשים, מה לעשות, יש להם את אלוהים.
היו"ר יעקב מרגי
לא איכשהו שורדים, הם שורדים.
דליה פרץ
אם יש להם את אלוהים, אז זה מה שיש להם, לא מעבר לזה. בתי ספר חלשים מוחלשים עוד יותר. אוכלוסיות חזקות מרוקנות את בתי הספר החלשים.
היו"ר יעקב מרגי
מתפתח תהליך של מיתוג בתי הספר. אוקיי, תודה.
דליה פרץ
אני רק אומר משפט אחרון, ברשותך. מה שזה הופך את מנהלי בתי הספר, שבמקום לעסוק בפדגוגיה ובתהליכי למידה שמעמיקים חשיבה, אנחנו עוסקים היום בפופוליסטיות מול ההורים.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. אין ספק שצריך להתייחס למציאות כזו. היא עלתה ואמנם רמזתי עליה בפתיחה, בשאלות.

חברי הכנסת. פרופ' יונה, בבקשה.
יוסי יונה (המחנה הציוני)
תודה אדוני היושב ראש. איתי פה ליילה אבו חבייש מיפו והיא תגיד מילה או שתיים על עצמה.
היו"ר יעקב מרגי
איפה את לומדת, מה את עושה פה היום.
ליילה אבו חבייש
אני לומדת בעירוני י"ב. אחרי בית הספר אני הולכת לפסגות. אנחנו הולכים שם ללמוד ולדעת - - -
היו"ר יעקב מרגי
אני אעזור לך. הצגנו כאן את המיזם הזה, את תכנית חינוך לפסגות. הם מקבלים מסלול של העצמה. הם מגיעים לפסגות ומגיעים להישגים, הם הופכים להיות חבל על הזמן, בסיירת, הדובדבן של הקצפת של מערכת החינוך והלוואי שנמצא את המשאבים לשכפל את המיזם הזה. הוא נמצא בכמה מקומות בארץ. לאחרונה קיימנו דיון. הם התחילו ביוזמתם, אם אני לא טועה, בשגב שלום. הם ביקשו את הסיוע של המשרד ושלנו. אני חושב שזה נכון. ראיתי בביקור באחד מבתי הספר כאן בירושלים, התלמידים הבוגרים והתלמידים הציגו איפה הם היו, איפה הם נמצאים היום והשמיים הם הגבול. תודה רבה.
יוסי יונה (המחנה הציוני)
הסוגיה הזו באמת של פתיחת אזורי רישום, אני חושב שאף אחד מאיתנו, חברות וחברי הכנסת, נשות ואנשי חינוך לא יתנגד לרעיון שתחת הכותר שנקרא חנוך לנער, לנערה על פי דרכם, זאת אומרת שאכן תהיינה מסגרות חינוכיות שיתנו לכל ילדה וילד את ההזמנות לפתח את הפוטנציאל שלהם ולעסוק במה שהם אוהבים. זה מנקודת מבט אחת וכולנו בעד העיקרון הזה ובעד הרעיון החינוכי הפדגוגי הנהדר הזה.

מצד שני, אנחנו חוששים שפתיחת אזורי רישום כפי שדליה, מנהלת בית הספר, מתריעה על הסכנה, שפתיחת אזורי רישום זו סכנה שמוכרת לנו, אדוני היושב ראש, מוכרת לך, מוכרת לכל מי שעסקה ועוסקת בחינוך, שיש תופעה של קרימינג, שבעצם פתיחת אזורי הרישום תיצור איזשהו ריבוד וסלקציה סוציו אקונומית מעמדית שבו תלמידים טובים ומצטיינים עם עידוד של הורים וכסף, בעצם - - -
לאה פדידה (המחנה הציוני)
למה זה יצור ריבוד? אתה יכול להתייחס לזה?
יוסי יונה (המחנה הציוני)
בוודאי, אדרבא. תארי לך נוצר בידול מעמדי, פדגוגי אם תרצי, והנה דווקא כאן יכולה לבוא בקשה, מדינה יקרה, אנא סייעי לנו ליצור את הבידול המעמדי.
היו"ר יעקב מרגי
ואנחנו הולכים בכיוון הזה ומתעצמים.
יוסי יונה (המחנה הציוני)
כן, אז זה יוצר בעיה, כפל. אם בעבר ההורה יכול היה לבוא ולומר, אני רוצה בידול ואני יכול לממן את הבידול, עכשיו הוא יכול לבוא בתביעה למדינה ויגיד לה, מדינה יקרה, אנא סייעי לי במשאבים כדי להעצים את הבידול, אז הסכנה הזאת עומדת לפתחינו ואני מן הסתם אשמח לשמוע את נציגי משרד החינוך, מה דעתם ועמדתם בנושא הזה.

משפט סיכום, אדוני היושב ראש. איך אנחנו יכולים להגיע לאופטימום שמצד אחד אנחנו אכן רוצים שמערכת החינוך תיתן לכל ילדה וילד את האפשרויות להתפתח באופן המקסימלי ולפחות האופטימלי, ומצד שני שלא תיווצר לנו חברה שהעיקרון והערך של שוויון הזדמנויות הופך להיות לאות מתה במערכת החינוך. תודה.
היו"ר יעקב מרגי
מאחר ולא הצגתי את האורחים שלי, את המלווים שלי, אז מור אביטן, רמלה, כיתה י"א, היבה ג'ובראן מיפו, י"א. עודה אבו שמס גם איתנו. ברוכים הבאים. בעזרת השם תיהנו מהדיון.

בבקשה, חברת הכנסת פדידה.
לאה פדידה (המחנה הציוני)
אז קודם כל לפני זה רק תגידו את שמכם כי אני עדיין לא הספקתי להגיד.
מעיין בן דוד
קוראים לי מעיין בן דוד, בכיתה ו' מאיתמר בן אב"י ביפו. אני בחינוך לפסגות, יפו ד' קסטרו. אני בת 12 ו-9 חודשים.
היו"ר יעקב מרגי
ומה את רוצה להיות כשתהיי גדולה?
מעיין בן דוד
וטרינרית. זה החלום שלי.
היו"ר יעקב מרגי
יפה. אנחנו נשתדל לסייע בידך. המדינה תשתדל לא להפריע לך.
מאור אלבז
אני מאור אלבז מבית ספר יובל בבאר שבע, כיתה ו'. אני בן 11 ואני בחינוך בפסגות.
היו"ר יעקב מרגי
באיזו שכונה אתה גר?
מאור אלבז
נחל עשן.
לאה פדידה (המחנה הציוני)
תודה רבה, מאור. האמת שזה מוסיף כייף וצבע ליום-יום.

אני רוצה להגיד משהו. מה תפקידו של החינוך, אנחנו יודעים והוא מורכב, אבל אחד מתפקידי החינוך בעיניי הוא באמת לתת לילד הזדמנות לממש את הפוטנציאל שלו.

פתיחת אזורי רישום הוא דבר חיובי, הוא דבר נכון, אבל צריך להיות לו מינון וצריך להיות לו אבני בוחן, מתי, איפה ואיך.

לגבי הסוגיה של בתי ספר ומעמדות, אם אנחנו נוכל להתחייב שכל ילד וילדה ללא שום קשר במצב הסוציו אקונומי שלו, יוכל לבחור ללמוד בבית ספר כזה או אחר וידאגו לו, ובואו ניקח את המקרה הפרטי שלי. אני לא יכולתי ללמוד כנערה בבית ספר שרציתי, בא חוק ממשלתי, אמר אינטגרציה, שלח אותי לריאלי בעירוני ה'. שילמו עלי הכול, אני קיבלתי הזדמנות. תאמינו לי, לקחתי אותה בשתי ידיים. היום אני כבר עם תואר שני וכן הלאה.

יש פה גם טריק. זה לא באמת פתיחת אזורי רישום, זה בא במסווה של בואו ניתן תקציב להסעות, אבל זה בסדר להביא את זה לשולחן, כי על מנת שאותו ילד וילדה יוכלו ללמוד איפה שהם רוצים, אם זה בית ספר רעות, שזה לאומנויות, ואם זה כל בית ספר אחר, בשמת או כל בית ספר אחר, אז אני מציעה שלצד האישור של פתיחת אזורי הרישום אנחנו צריכים לדעת מהן אבני הבוחן שבאמת ילד יכול, לא בגלל שסתם בבוקר לא התחשק לו. אם זה המקצוע שהוא צריך ואם זה מקצועות הליבה ואם זה העניין שהוא נמצא, זה דבר אחד, ומאידך, לדעת שיש מה שנקרא תיקון, והתיקון הזה אומר שאם ילד וילדה שחשקה נפשם ללכת ללמוד בבית ספר רעות כי יש לה כשרון למשחק או כשרון למחול, מדינת ישראל/מישהו אחר צריך לתת לה את המאה על מנת לאפשר לה ללמוד בבית הספר הזה.
היו"ר יעקב מרגי
ואם היא כבר מוסעת ויש תקציב ייעודי, למה מתבטל?
לאה פדידה (המחנה הציוני)
אם בעצם אנחנו מגשרים על זה, בדיוק הרצון שלך, הרצון שלך, כבודו, לתת איזשהו קו שווה והזדמנות שווה, אז אם יש לה את ההסעה ומשלמים עליה על בית הספר, היא תוכל להגיע גם מהשכבה הזו.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. איתן ברושי.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
בואי תגידי.
עיישה זועבי
שמי עיישה זועבי מבית ספר חשמונאים מיפו.
היו"ר יעקב מרגי
באיזו כיתה את?
עיישה זועבי
ד'.
היו"ר יעקב מרגי
וכבר בכיתה ד' את רוצה להעפיל לפסגות? כל הכבוד לך.
עיישה זועבי
ואני בת 9.
היו"ר יעקב מרגי
ומה השאיפות שלך?
איתן ברושי (המחנה הציוני)
מה את רוצה להיות כשתגדלי?
עיישה זועבי
אני עדיין לא יודעת.
היו"ר יעקב מרגי
יפה, גם תשובה חכמה. אני שיניתי כמה פעמים את מה שאני רציתי להיות, תראי לאן הגעתי בסוף.
מור אביטן
אני מור אביטן, בן 16, לומד ברמלה, תלמיד בפסגות, בכיתה י"א.
היו"ר יעקב מרגי
ויש לך תוכניות לעתיד?
מור אביטן
שואף גם להיות פוליטיקאי.
היו"ר יעקב מרגי
אם לא קלקלנו לך את המוטיבציה, יש לנו עוד תקווה.
מור אביטן
לא, אני באתי ללמוד.
היו"ר יעקב מרגי
יפה, כל הכבוד.
עודה אבו שמס
שמי עודה אבו שמס, אני בת 10. אני מיפו ואני בכיתה ה'.
היו"ר יעקב מרגי
ואת שמחה שאת בתוכנית הזו של פסגות?
עודה אבו שמס
כן.
היו"ר יעקב מרגי
מה זה נותן לך לעומת שנים שעברו שלא היית?
עודה אבו שמס
ללמוד יותר חזק.
היו"ר יעקב מרגי
נותנים חשק ללמוד? זה הכי חשוב.
היבה ג'ובראן
שלום, קוראים לי היבה ג'ובראן, אני בת 16, כיתה י"א, מיפו. אני גם בחינוך פסגות. לי מה שחינוך בפסגות נתן, אני מגן בעצם עד כיתה ח' הייתי בבית ספר פרטי ששם זה היה מה זה קשה, ואז כשהגעתי לבית הספר שאני לומדת בו עכשיו, אז חינוך לפסגות ממש עזר לי. הוא ממש לקח אותי והעצים אותו ופיתח אותי.
היו"ר יעקב מרגי
נאחל לך הצלחה.
היבה ג'ובראן
תודה.
היו"ר יעקב מרגי
בבקשה, איתן.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אדוני היושב ראש, חברי הכנסת ואורחים יקרים, אני חושב שיש פה אי הבנה. בדיון שיזמה המועצה האזורית חוף כרמל לא מוצע לפתוח את אזורי הרישום.
היו"ר יעקב מרגי
אני יודע, אני כבר שמתי את זה על השולחן.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
מוצע לאפשר איזושהי התנהלות של מועצה אזורית, ואני רוצה להסביר בכל זאת, למרות שיש פה עוד ראש מועצה לשעבר. לא בטוח שכולם מבינים את ההבדל.

תראו, ילדים שנולדו במועצה אזורית, בעיקר מושבים וקיבוצים, לאחרונה גם ישובים קהילתיים בעשרות השנים האחרונות, נולדו בחלק גדול ביישובים קטנים, מבודדים בקבוצות קטנות, שבעצם מלידה ועד סוף בית הספר לא בחרו שום דבר והיו בקבוצה, לעיתים גם עם אותם ילדים, עם כל הבעייתיות, עם אותם מורים, וחייבים לפתוח איזשהו ונטיל שמאפשר שחרור לחצים, לאפשר מגוון אפשרויות, אני תיכף אגיע ללימודים, גם חברתיות. לעיתים למורה כבר אין סבלנות לילדים ולהורים אין סבלנות וחייבים לאפשר את התנועה הזאת.

מישהו דיבר פה קודם על הסעות. תראו, במועצה אזורית, הסעות זה דבר שאין לך שליטה עליו. אני תמיד אמרתי, זה כמו מום מלידה, אתה לא משחרר מזה. אי אפשר לעשות כלום בלי הסעות. זה לא במקרה איזו הובלה. ההסעות זה תנאי הכרחי לכל הפעילות גם הבלתי פורמלית, ולכן מרכיב ההסעות פה הוא מרכיב חשוב, אבל הוא לא הסעות שנולדו בגלל שהעבירו תלמיד מיישוב ליישוב. גם עניין הפערים פה הוא לא דרמטי כמו שמישהו מדמיין. מועצה אזורית, יש בה רמת שוויון יותר גדולה מפערים בין אזורים אחרים ולכן זו לא תוספת הסעות, זו בעיה של קיבעון של פקידים. פה הבעיה היא לא כספית, אלא חוסר ההבנה של אנשים שלא יודעים על מה הם מדברים, כאילו יש פה תוספת. אל תיתנו תוספת אבל אל תגרעו ותשאירו גם קצת שיקול דעת לראש מועצה. הוא לא הדבר האחרון בשרשרת, הוא גם נבחר על ידי ציבור. ראש מועצה לא קיבל את התפקיד הזה במכרז והוא לא מקורב לשר פוליטי. ראש מועצה נבחר על ידי התושבים כדי לנהל את המועצה שלו, ולכן אני חושב שהדיון על פתיחת אזורי הרישום הוא חשוב.

אני אגיד כראש מועצה אזורית עמק יזרעאל, ואני הנהגתי כשהייתי ראש מועצה, בין שלושה בתי ספר תיכוניים, במזרע, ביפעת ובנהלל, קראתי לזה שילוב אזורי ואפשרתי לתלמידים מכיתה י' עד י"ב ללמוד יומיים-שלושה בבית ספר אחר כדי להגיע לחוגים שלא קיבלו בבית הספר שלהם, משום שגם במועצה אזורית גדולה כמו שאני גדלתי איתה, עמק יזרעאל, לא ניתן לאפשר את כל האפשרויות. זה לא רק מוזיקה ומחול, זה גם תקשורת וזה 5 נקודות והמון מקצועות שאתה לא יכול לאפשר אותם בבית ספר של אלף תלמידים ואתה עושה אותם במועצה ומאפשר גמישות בהסעות כדי להגדיל את הבחירה במקצועות, ואת זה אתם לא מבינים, לכן יש בעיה שכמעט ואין נציגי ההתיישבות בשום מקום שמתקבלות ההחלטות. עוד מעט גם בתוך בתי הספר לא יהיו אנשים שבאים מההתיישבות, לכן מה שאני חושב, אדוני היושב ראש, שזה יהיה נכון לקיים פה דיון על פתיחת אזורי הרישום, שהוא לא מתייחס דווקא להיבט שהוצג פה, ומצד שני לומר שצריך לאפשר את הגמישות בוודאי בתוך מועצה אזורית. הרי ראש המועצה לא ייתן לפגוע בבית ספר שתהיה לו גם בעיה כלכלית, כי זה עולה כסף, אבל אי אפשר להתעלם מהשאלות האחרות ולא רק הכלכליות, ולכן אני מבקש לאשר את העיקרון ואולי להגיע לנוסחה יותר מדויקת מזאת שהוצגה.

אני אומר למשרד החינוך, אתם עוסקים בחינוך. החינוך ההתיישבותי הוא לא רק האוטובוס הצהוב, ואני מציע שיבואו לבית ספר בכוח המשיכה ולא בכוח ההסעה, לא בכוח ההסעות אלא בכוח המשיכה, אבל בלי היכולת להסיע, שום תורה לא ניתן ללמד ושום תפיסה חינוכית לא ניתן ליישם. תודה.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. חיים ילין. קודם כול מי האורחת שלך?
מיה
אני מיה, בכיתה ו' בכרמיאל ואני בחינוך לפסגות מכיתה ג'.
היו"ר יעקב מרגי
באיזו שעה יצאת הבוקר מהבית?
מיה
6:30.
חיים ילין (יש עתיד)
היא דרך אגב לא ראתה גשרים וצמתים. היא ישנה בדרך.
היו"ר יעקב מרגי
את רוצה לומר לנו משהו?
חיים ילין (יש עתיד)
מה את רוצה להיות?
מיה
מעצבת פנים.
היו"ר יעקב מרגי
יפה, יש לה טעם טוב. חיים, בבקשה.
חיים ילין (יש עתיד)
האמת שאני ממש שמח לראות את הילדים ולנסות להכניס אותם לאיזושהי אווירה של דמוקרטיה בכנסת ישראל, עם כל המוגבלויות והמגבלות שיש פה בבית הזה.

תראו, כשאתם מדברים על פתיחת אזורי רישום, אז יש פה בעיה לא פשוטה, כי בדרך כלל, למה שאת התייחסת, בדרך כלל זה נובע מאותם בתי ספר קיבוציים או מושביים במועצות האזוריות שהעירונים רוצים לבוא ללמוד שם, למה? כי יש להם את האפשרות לבוא ולשלם ולהגיע למקומות האלה. זה בדרך כלל קורה ביישוב של משרד החינוך. אנחנו רואים את זה, דרך אגב, בשער הנגב כאשר יש מועצות אחרות שבית הספר עצמו הוא בית הספר של שלוש מועצות אזוריות. זה באישור של משרד החינוך, אלא מה, יש פה טריקים ומשרד החינוך מעלים עין מזה, גנאדי, אני אומר לך את זה בשיא הרצינות. חוזה פיקטיבי באחד המושבים או הקיבוצים, זאת הכתובת שלהם ועכשיו משרד החינוך משלם, יש הסעות, וואלה יופי. בואו נשים הכול על השולחן. מה אנחנו אומרים ומשרד החינוך אומר? רגע, אם יש חוזה שכירות, מי אנחנו בכלל?
היו"ר יעקב מרגי
אם הוא יעסיק חוקרים פרטיים, יהיה דיון מהיר בוועדה אצלי, שמשרד החינוך מעסיק חוקרים פרטיים.
חיים ילין (יש עתיד)
כבוד היושב ראש, העסקת החוקרים תעלה פי עשר מאשר הדיון עכשיו. בואו נשים את הדברים כמו שהם.

לי היה אותו סיפור, גנאדי, אתה מכיר אותו מעולה. בית ספר מושבי, בית ספר קיבוצי ועכשיו חלק מהמושבניקים רוצים לעבור לבית ספר הקיבוצי. דרך אגב, אף פעם לא ראיתי בקשה הפוכה. על מה מדובר פה? מדובר פה וידוע שאם יש לי בית ספר מושבי שעכשיו גנאדי, אתה צריך לבנות כיתות שם, לעזוב את בית הספר החדש. צריך לבנות שם כיתות שעולות טונה כסף כאשר יש מקום בבית הספר השני. אני לא רוצה לקרוא לזה, מה שנקרא פתיחת אזורי רישום, אני רוצה לקרוא לזה ניוד בשביל לחסוך בסופו של דבר למדינת ישראל או לאזן בין שני בתי ספר לא מבחינה אינטלקטואלית אלא מבחינה פיזית.

המסקנה שלי הייתה מאוד פשוטה מכל הדיונים האלה, דרך אגב. ההחלטה שאני קיבלתי הייתה מאוד ברורה, יש מרכז חינוכי אחד, כל בתי הספר נבנים שם, כל ההסעות מגיעות לשם ועכשיו מבחינתי א-ג' לכולם, ד'-ג' לכולם או אזורי או ערבוב שלם. בסוף יש מועצה אחת. לא בכל מקום אפשר לעשות את זה טכנית, אבל לבוא ולהגיד לילד מבית ספר אחד שרוצה לעבור לשני בגלל שההורים שלו עובדים קשה מהבוקר עד הערב ובבית ספר אחד הלימודים נגמרים ב-14:00 ובבית הספר השני נגמרים ב-16:00 או ב-16:30, זה היה אחד הקריטריונים שאנחנו היינו מאפשרים לעבור מצד לצד. אם היו מעודדים מגמות שונות לשני בתי ספר, אז גם היה עירוב. בסוף על מה מדובר? שקל אחד לא צריך להוסיף. זה מה שהכי מעצבן אותי. זו לא תוספת תקציבית. הילד שעובר מפה לפה ילך עם הפר קפיטה, זה הכול. לא להוריד את הפר קפיטה. זו לא החלטה שהיא ברומו של עניין ולא תקציבי ולא שום דבר, ולכן אני לא יודע למה לא מאפשרים את זה.

אני רק דבר רוצה להגיד לכם. בסוף אני רוצה להגיד לכולם ואני אומר את זה גם לחוף הכרמל. עקב ראש, לא משנה, ההחלטה תהיה שיש עקב ראש שלהם. את מי הם יעבירו? על סמך מה הם יעבירו? תהיה להם מלחמת עולם שם בפנים, לכן בואו חבר'ה, כל מה שאתם צריכים להגיד להם, חבר'ה, תשברו את הראש אתם, אנחנו מאפשרים את זה. עקב ראש יהיה שלהם, לא שלכם בכלל, אז למה להתערב?
היו"ר יעקב מרגי
משרד החינוך, הדיון פה מתחלק לשני חלקים. קודם כול בואו נתייחס ספציפית לאורחים שלנו מחוף הכרמל, שזה גם נושק. דרך אגב, זה הדיון השני היום שאני מתעסק עם מועצות אזוריות, שדיון ספציפי יישובי יכול לעזור למועצות אזוריות אחרות.

אני בא ואומר, יש פה צורך ספציפי. לא ביקשו תוספת תקציב. אם אני הבנתי נכון, המועצה פה מתנהלת על פי המסלול שהמחוזות אישרו להם. יש להם את הצורך. הם לא עכשיו מבקשים, פתח אזורי רישום, תן לנו מאה אחוז חופשיות ולנהל את העניינים שלנו לבד. כרגע במצב הקיים אומר לך, תקשיב, אילו התלמיד הזה לא היה מבקש לעבור לבית ספר כפר גלים או המשותף, הייתי מקבל את הקפיטה שלו בהסעות, מקבל את הכסף. אישרתי לו לעבור, אתה גורע זאת ממני למרות שהוא ילד מוסע. השאלה למה, אם זה הכרח. אני שואל שאלה, למה? אחר כך נפתח את הדיון. בכלל, תנו לנו הסתכלות על כל סוגיית פתיחת אזורי הרישום.

ברשותכם, לפני כן, הגיעו אלינו אורחות חשובות. הראשונה שבהן תציג את עצמה, מה השם, איזו כיתה?
שקד
קוראים לי שקד, אני מכיתה ו' ואני באתי מקצרין.
היו"ר יעקב מרגי
באיזו שעה יצאת מהבית?
שקד
5:30.
היו"ר יעקב מרגי
כל זה בשביל להיות בכנסת. זה חינוך לפסגות. שואפת.
נדין
קוראים לי נדין, אני בת 11, מלוד.
היו"ר יעקב מרגי
יפה, ואת בחינוך לפסגות. אני לא אשאל אותך מתי יצאת מהבית, זה לא רחוק, אבל גם יצאת ב-7.
נדין
ב-6:30.
היו"ר יעקב מרגי
יפה. אני מאחל לכם יום פורה, מהנה ושתצליחו באמת להגיע לפסגות בחינוך.

משרד החינוך, לשאלה שלי קודם.
גנאדי קמנצקי
גנאדי קמנצקי, מנהל אגף בכיר מיפוי ותכון.

תראו, הנושא הזה הוא מבחינתנו לא כספי ולא רצון לחסוך כסף. אני אתן תמונה כללית.

המערכת עובדת, אם אין בית ספר ביישוב, על פי מיפוי. ישוב אחד הולך ליישוב שיש בו בית ספר. נתקלנו בכל מיני סיטואציות שחלק מראשי המועצות העלו אותן, שבית ספר אחד, מספר התלמידים באופן טבעי ירד, בבית ספר אחר ההיפך, יש גאות, אז אנחנו פיתחנו מערכת של מיפוי כפול. אנחנו מאשרים ליישוב במועצה, שהמועצה קובעת, להתחלק. לפעמים זו גם עיר. יש ערים או מועצות מקומיות שאין שם בית ספר.
היו"ר יעקב מרגי
אתם מאשרים את זה באופן קבוע או רק מקומות שיש צורך?
גנאדי קמנצקי
רק על פי בקשה. אנחנו שואלים את המחוז מה דעתו, שואלים את הרשות הקולטת מה דעתה, בודקים האם זה לא מביא לצורך לבינוי נוסף ועם כל התנאים האלה אנחנו מאפשרים, כולל כספי הסעות. זאת אופציה שנייה. בעצם אנחנו מאפשרים גם מיפוי קשיח וגם מיפוי כפול.

אם יש חריגים כאלה אחרים, אז יש לנו ועדה עליונה להסעות שהיא בוחנת את כל הנושאים שלא נכנסו לאחת משתי הנישות. זאת שאלה מאוד מורכבת שאתם שמעתם את שתי הקצוות, קצוות מסוימות שאומרות לא לאפשר מיפוי - - -
היו"ר יעקב מרגי
זה לא הדיון. הילד הגיע לוועדה עליונה, אישרתם לו רישום בבית ספר איקס, למה אתה גורע לו את ההסעה?
גנאדי קמנצקי
אני אפילו לא חבר בוועדה העליונה. אני מבקש שחברי שמעון יסביר.
היו"ר יעקב מרגי
אחר כך. תסיים רק את הדברים שלך.
גנאדי קמנצקי
אני רוצה להגיד שאנחנו יצרנו שתי אופציות ואופציית ביניים שבוחנת כל דבר לגופו של עניין, כי כל החלטה, חייבים להסתכל עליה במבט ארצי, מה יקרה אם נאשר לכם, אז יתחיל לחץ על מועצה אחרת או על מועצה מקומית אחרת שהיא לא מעוניינת לפתוח את זה. הרי זו רק התחלה. אחר כך אתה נותן את התלמיד, אחר כך יתברר שצריך לשלוח הסעה מיוחדת או מונית או לפעמים הורים אומרים, תנו לנו רק כסף, אנחנו באוטובוס. אחר כך אומרים, לא אוטובוס, לא הולך, תדירות לא בסדר, תסדר לי הסעות מכיוון שאני כמו כל תלמיד במועצה. זה יוצר מורכבויות ופניות שונות, לכן כל הנושא הזה, צריך לדון לגופו של עניין בוועדה העליונה לביצוע הרפורמה, בגלל השלכת רוחב.

עכשיו אתה פותר בתוך המועצה, אחר כך יבוא מישהו ויגיד, אני רוצה לנגן על עוד ויש רק בבית ספר ברשות אחרת, למה אתה פוגע בי, וכן הלאה, ויתחיל לחץ מטורף על הרשות. אני אישית כאיש מקצוע ממש לא הייתי ממליץ ללכת על זה.

במועצה הזאת יש בית ספר עם שם מצוין בקיבוץ, נכון?
אורן עוזרד
שני בתי הספר עם שם מצוין.
גנאדי קמנצקי
אבל אני די בטוח שהתנועה, בלי שאני ביררתי קודם - - -
אורן עוזרד
ממש כבר לא. זה היה ככה לפני כמה שנים. זה כבר לא. שניהם מאוזנים, שניהם מצוינים.
גנאדי קמנצקי
אז בעצם המטרה שלנו במדיניות של ההסעות היא לא לחזק את התופעות השליליות שבזה, אז הדיון צריך להתבצע לגופו של עניין בוועדה.
היו"ר יעקב מרגי
לא קיבלתי תשובה.

שמעון נבון, אני שואל אותך שאלה ממוקדת. התלמיד הזה כשהוא שובץ בבית ספר א', תוקצב בהסעות. אישרת לו לא על דעת ראש המועצה. הוועדה העליונה אישרת לו לעבור לבית ספר ב'. למה נגרע ממנו?
שמעון אבני
הוועדה העליונה שאתם קוראים לה, היא נקראת מרכזית, אין דבר כזה לאשר ילד בלי כסף. זה אוטומטית גורר כסף.
היו"ר יעקב מרגי
אז תתקן אותי, למה נגרע כסף?
שמעון אבני
הם לא אושרו. הילדים האלה עלו לוועדה אצל המנכ"ל ועלו לוועדה מרכזית ולא אושרו.
היו"ר יעקב מרגי
ובכל זאת נרשמו בבית ספר אחר.
שמעון אבני
אני לא יודע אם הם נרשמו או לא. מי שלא לומד בבית ספר לפי המיפוי, לא מקבל את הכסף. זה הכלל.
היו"ר יעקב מרגי
אתה אומר, ברגע שהוועדה אישרה - - -
שמעון אבני
הוועדה אמרה שפה תעשו שני אזורי מיפוי וכולם ייסעו, אין בעיה.
היו"ר יעקב מרגי
אני שואל אותך שאלה. אנחנו בתהליך של פישוט הליכים בקדנציה הזו. סיפר לנו נדיבי משהו היסטורי.
שמעון אבני
הוא לא עובד היום, המשהו ההיסטורי.
היו"ר יעקב מרגי
אתה כבר יודע מה אני שואל?

הייתה המלצה לתת מרווח שוליים צרים לתת חופש פעולה. אני לא הייתי מציע למועצה לקחת את זה. אני חוויתי כשהתערבתי במקרה במועצה אחרת, למה לזה אישרו ולזה לא אישרו. אתה אומר לי שאין מציאות שהמועצה יכולה לאשר בלי אישור הוועדה?
שמעון אבני
בלי מיפוי כפול. יש עשרות פניות, אגב, של מועצות אזוריות בארץ, שכולן נדחות. הם לא הראשונים, כשאנחנו אומרים, חבר'ה, תעשו מיפוי כפול. אני אומר לך שאם הם מבקשים מיפוי כפול, אנחנו נאשר אותו.
היו"ר יעקב מרגי
בכל מקרה?
שמעון אבני
אני אומר לך עכשיו פה, אם הם יגישו בקשה למיפוי כפול, אנחנו נאשר.
היו"ר יעקב מרגי
כשאתה בא ואומר עמדה נחרצת, אם המועצה תבקש רישום כפול באותו ישוב, אתם תאשרו.
שמעון אבני
כן.
היו"ר יעקב מרגי
כל ישוב שיבקשו, לא תבדקו, לא תבחנו?
שמעון אבני
לא, רק לשני בתי הספר האלה.
היו"ר יעקב מרגי
אין להם בתי ספר אחרים.
שמעון אבני
אם הם יבקשו מיפוי של כל היישובים, ילמד ילד 100 קילומטר מאיפה שהוא גר, אני אומר לך, נוסע.
היו"ר יעקב מרגי
ואתה פתאום לא חושש לכל התופעות השליליות?
שמעון אבני
איזה תופעות שליליות?
היו"ר יעקב מרגי
אתה באת ואמרת מצב נתון, רבותיי, אנחנו בעל כורכנו נכנסים לדיון הזה של פתיחת אזורי רישום. אשאל אותך שאלה. אתה אמרת דבר בנחרצות ואני לא חושב שיש לך כיסוי למה שאתה אומר.
שמעון אבני
יש, הנה מנהל אגף המיפוי.
היו"ר יעקב מרגי
אז אני אומר לך, זה חמור מאוד. לו יצויר, אני ראש המועצה, מבקש ממך, תן לי רישום כפול בכל ישוב, זאת אומרת תן לי חופש פעולה בכל המועצה. פועל יוצא ממה שאתה אומר לי, אם אתה נותן לי לכל היישובים במועצה רישום כפול, זאת אומרת שאני רשאי לשבץ כראות עיניי.
שמעון אבני
נכון. שההורים יבחרו.
אורן עוזרד
ההורים רשאים לבחור. הם רוצים להחזיק את החבל בשתי קצותיו.
שמעון אבני
נכון.
היו"ר יעקב מרגי
אתה אומר, בתנאי שזה על פי רצון ההורים.
שמעון אבני
כן.
היו"ר יעקב מרגי
ואין לך בעיה עם זה שכל ההורים יבואו - - -
שמעון אבני
לי אין בעיה.
גנאדי קמנצקי
לא אין בעיה כי הוא מתקצב, אבל לי תהיה בעיה ואנחנו נבקש ממחוז לבנות תוכנית, לקבל חוות דעת. יש פתיחת אזורים מבוקרת שיוחלט לא להפעיל אותה במועצות אזוריות מאותן סיבות, והם לא מבקשים את זה ולא ירצו את זה, אז הבעיה היא לא אצלנו בדיוק.
היו"ר יעקב מרגי
הבעיה אצלך. הוא אתגר אותך. לו יצויר שאני יועץ ארגוני שלך, אני אומר, יש לי בעיה, בוא נמקד אותה, מאיזה אזורים זה בא לי. אולי זה בא לי מיישוב אחד או שניים? בוא ניקח אותם, נבקש אישור כפול באותו מקום, תן להורים לבחור באותו ישוב.
אורן עוזרד
מיפוי כפול זה לכל הרשות.
היו"ר יעקב מרגי
לאו דווקא, הוא אומר לך, גם יישובי.
אורן עוזרד
יכול להיות שאנחנו יכולים לעשות יישובי, אבל ברגע שאתה עושה ישוב, הגברת פרץ הזכירה דבר נכון. מיפוי כפול זה לפתוח את עצמך ללחצים במקומות שאתה לא יכול.
היו"ר יעקב מרגי
ברור.
לאה פדידה (המחנה הציוני)
למה אתה לא יכול?
אורן עוזרד
כי לפעמים אתה לא יכול, כי אתה לא יכול למנוע מילד מהחותרים, זה ממש גדר אל גדר עם כפר גלים, להגיד, אני רוצה ללמוד במעגן מיכאל, שזה שלושת רבעי שעה נסיעה. הוא רוצה, ויש את המיפוי הכפול הזה, ולפעמים אתה רוצה לשים, ואת אמרת את זה, חברת הכנסת פדידה, בואו נגדיר איזה שהם כללים. מעבר לאחוז נגדיר איזה שהם כללים, וזה בסדר ואני מקבל את זה.

לגבי פתיחת אזורי רישום מבוקרת, יש מנגנון של פתיחת אזורי רישום מבוקרת ברשויות עירוניות, לא במועצות אזוריות, אבל מה החלמאות? שברשויות עירוניות כשאתה עושה פתיחת אזורי רישום מבוקרת, אתה מוסיף תקציב להסעות כי אתה שולח ילד במרחק שהוא יותר גדול מחמישה קילומטר ממקום מגוריו. אתה מוסיף. פה במועצות האזוריות משרד החינוך אומר, אני לא נותן לך פתיחת אזורי רישום מבוקרת, ודרך אגב, משרד החינוך בצורה מושכלת, פתיחת אזורי רישום מבוקרת זה לא הסעות, זה גם ייחודיות של בתי ספר, זה עולם שלם. יש פרוייקט ממש טוב ועמוק של משרד החינוך. הוא פשוט לא עושה את זה במועצות אזוריות.

לגבי ועדת החריגים, כל הפניות שלנו לוועדות החריגים נדחו.

אני רוצה לסכם. אנחנו רשות מקומית, אנחנו מכירים את מערכת החינוך שלנו. תסמכו עלינו בתור רשות מקומית, תנו לנו 20% גמישות בניוד בתוך גבולות המועצה, ככלל. אם צריך להוסיף כללים נוספים וקריטריונים נוספים, אנחנו מוכנים לדון ולעשות את זה. תנו לנו את הגמישות הזאת, אל תגרעו מאיתנו - - -.
היו"ר יעקב מרגי
אתה מבין ש-20% זה שוליים רחבים, זה לא שוליים צרים. אתה לא פותר את הדילמות ב-20%.
אורן עוזרד
אני בטוח שאת רוב הבעיות של המועצות האזוריות שאני מכיר, אני די מכיר.
לאה פדידה (המחנה הציוני)
כבוד היושב ראש, למה לא מחילים את מה שעושים בערים, רישום מבוקר גם במועצות האזוריות? מה הסיבה?
היו"ר יעקב מרגי
פתיחת אזורי רישום מבוקרים.
לאה פדידה (המחנה הציוני)
כן, למה?
גנאדי קמנצקי
דרך אגב, כשאנחנו דנו בזה עם מועצות אזוריות, לא כולם התלהבו. אתה אומר שאתם תסתדרו. אני מאחל לכם הצלחה, אבל שמעת מה קרה בדימונה.
לאה פדידה (המחנה הציוני)
אבל דימונה לא דומה בכלל.
היו"ר יעקב מרגי
הבוקר היה פה דיון עם מועצה אזורית שאני תושב שלה, והיה פה ראש המועצה. זו סוגיה מרחבית, בסוגיה של החתך סוציו אקונומי היישובי בתוך מועצה, בסוגיה של פרוייקט הצהרונים, ניצנים, מה שהיה ציל"ה. היה דיון ונגענו בנקודה הזו. משרד החינוך המליץ לו לייצר איזה מנגנון של ועדת הנחות. אני באתי וטענתי, בואו תנו לנו מענה כמו שניתן במפת הטבות המס. המדינה יודעת בהטבות המס להסתכל פר ישוב במועצה. אצלי במועצה יש ישובים 7%, יש ישובים עם 9%. בצהרונים לא, זה פר כל היישוב, ויש ישובים חלשים ספציפית, יכול לקרות, אז הוא אמר לו בסדר, אתה לא מכיר את הדי.אן.איי של תושבי המועצות האזוריות. אם אני פותח את זה לוועדת הנחות, אתה חושב שזה רק יסתכם לי ביישוב? ומחר יעשו בשקיפות שאני רגיל בה, אני אשים את זה ואז יראו שכל היישוב הזה מקבל הנחה. הדי.אן.איי זו הסתכלות יישובית, לכן לא תמיד אתה יכול לבקש פתרון שהוא יעזור לך.

אגיד לכם את האמת, עוד לא נפל לי האסימון. אם כל הבקשות נדחו, אין לך מצב שילד לא מקבל היום הסעות אלא אם כן שיבצת אותו בלי אישור המחוז.
אורן עוזרד
לא, תבין, משרד החינוך, יש את מינהל הפיתוח ויש את מחוז המינהל לחינוך התיישבותי. המחוז למינהל לחינוך התיישבותי אישר.
היו"ר יעקב מרגי
אתה יודע למה? בהסכם השלום עם מצרים כשבגין דיבר על אוטונומיה, זה המינהל, סליחה שאני מדבר. זה כמו חיל האוויר בתוך צה"ל. אתה יודע למה אני מתכוון, חיל האוויר בתוך צה"ל? יש להם איזו עצמאות כלשהי, הכול שונה אצלם. האוכל שונה, הביגוד שונה, ההתנהלות שונה, הצ'ופרים שונים. ככה זה המינהל ההתיישבותי במשרד החינוך, אז אלה הרשו לעצמם הרבה דברים מעבר. אני אמרתי את זה בציניות וקצת בהומור.
לאה פדידה (המחנה הציוני)
סליחה, רק לתיקון הפרוטוקול, אני לא שמעתי. זה מה שקורה כשלא שומעים עד הסוף וההערה שלי לא הייתה לגבי התוכנית הזו. לא שמעתי עד הסוף.
היו"ר יעקב מרגי
ברור, ברור.
אורנה אשכנזי
אני לא מבינה בשביל מה יש ועדה אם אף אחד לא עבר. לא ברור לי העניין הזה.
שמעון אבני
לא עלו ילדים לוועדה.
היו"ר יעקב מרגי
לוועדה עולה העיקרון. כן, נדיבי.
ישראל נדיבי
אני רוצה שתי הערות, אחת, זה המינהל לחינוך התיישבותי. זה יכול להיות במקום אחר גם המחוז. הם בעצם אמורים להיות אחראים על הצד הפדגוגי. ברגע שהם מאשרים, מה זה עניינכם ההסעות?
היו"ר יעקב מרגי
שי, נכון?
אילן שי
כן.
היו"ר יעקב מרגי
אתה רוצה לומר לי שאם מינהל חינוך התיישבותי אישר רישום של תלמיד שלא על פי אזורי רישום, הוא פעל שלא על פי הנוהל או החוק?
אילן שי
א', אני רוצה לומר שאנחנו לא רצינו לנהל את הדיון הספציפי על המקרה הספציפי כאן מכיוון שזה תלוי ועומד בבג"צ, רצינו לקיים יותר ברמה העקרונית, אבל יש שני עניינים, יש את העניין של לקבוע את המיפוי הבין יישובי, שזה בוועדה שנמצאת במינהל הפיתוח, שיש פה גורמים נוספים שחברים בוועדה, אבל היא ועדה במינהל הפיתוח, ויש את הסוגיה של אם יש בקשת העברה של תלמיד, מי הגורם המוסמך לדון בבקשת העברה ספציפית של תלמיד מכוח תקנות חינוך ממלכתי העברה, שזו הסמכות של מנהל מחוז. סמכות לדון בערעור על רישום היא סמכות של מנהל מחוז בעניין הספציפי.
היו"ר יעקב מרגי
תודה.
ישראל נדיבי
אני רוצה לדעת אם בעיר השכנה שלהם, חיפה או טירת הכרמל, מסיעים - - -
היו"ר יעקב מרגי
לא מעניין אותי.
ישראל נדיבי
האם גם שם נותנים לרשות קנס?
היו"ר יעקב מרגי
אמרתי, לא רוצה להתייחס.

אני רוצה להיות פרקטי. הגענו לשלב הסיום והסיכום. זה לא ייפתר במסגרת דיון ולהוריד לכם הנחתה, סיכום, המלצה או משהו כזה.

אני מבקש עם קצת פתיחות, תצמצמו, תמקדו את הבעיה אצלכם. לא תקבל 20% לרוחב. יש לך כרגע צורך מקומי, נקודתי, תמפה אותו. אני יכול לבקש מכם לשבת על הצורך הזה ולבחון אותו?
קריאה
כן.
היו"ר יעקב מרגי
תעדכנו אותי. תודה רבה, הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 11:40.

קוד המקור של הנתונים