ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 21/11/2017

דיון על יישום חוק הטבות במס וייעוץ במס (תיקוני חקיקה), התשע"ו-2015 – עדכון מדד הפריפריאליות והמדרג החברתי-כלכלי

פרוטוקול

 
ôøåèå÷åì ùì éùéáú åòãä

ôøåèå÷åì ùì éùéáú åòãä

àåîðéè÷

2017-11-27OMNITECH



הכנסת העשרים

מושב רביעי

פרוטוקול מס' 863

מישיבת ועדת הכספים

יום שלישי, ג' בכסלו התשע"ח (21 בנובמבר 2017), שעה 11:30
סדר היום
קביעת המדד הפריפריאלי על ידי הלמ"ס, לעניין חוק הטבות במס וייעוץ במס (תיקוני חקיקה), התשע"ו-2015
נכחו
חברי הוועדה: משה גפני – היו"ר

יצחק וקנין
מוזמנים
יצחק עירון - מרכז בכיר מיסים, משרד האוצר

קדון לואיזה בורק - מנהלת אגף בכיר, הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה

יורם ישראלי - ראש המועצה, מועצה אזורית מטה אשר

ניצן מאיר - מנהל קהילה, מועצה אזורית מטה אשר
ייעוץ משפטי
שגית אפיק
מנהל/ת הוועדה
טמיר כהן
רישום פרלמנטרי
יפעת קדם

קביעת המדד הפריפריאלי על ידי הלמ"ס, לעניין חוק הטבות במס וייעוץ במס (תיקוני חקיקה), התשע"ו-2015
היו"ר משה גפני
אני מחדש את הישיבה. אנחנו עוסקים בקביעת המדד הפריפריאלי על שירותים פיננסיים. אני מבקש מהלשכה המרכזית לסטטיסטיקה להציג.
קדון לואיזה בורק
ביום חמישי ה-16 לנובמבר פרסמנו מדד פריפריאלי ליישובים בארץ, גם לרשויות מקומיות. מה מדדנו? מה המדד הזה מודד? אנחנו מסתכלים על המיקום הגיאוגרפי ביחס לקרבה לפעילות כלכלית או אפשרויות לפעילות כלכלית. מגדירים את האזור הפריפריאלי כאזור שמרוחק מפעילות כלכלית או אפשרויות לפעילות כלכלית. אפשרויות לפעילות כלכלית כוללות שווקים, מקומות תעסוקה, שירותי בריאות, חינוך, ופעילויות כמו לימודים, עבודה, קניות, פנאי וכו'. את הקרבה לפעילות כלכלית אנחנו מודדים על ידי קרבה לאוכלוסיות, לריכוזי אוכלוסיות.

ב-2015 התחלנו את כל התשתיות. האוכלוסייה במרחב המוניציפאלי מעודכנת לסוף שנת 2015, ל-31 בדצמבר 2015. כל התשתיות של הכבישים בארץ מעודכנות עד סוף 2015. זה עדכון מאוד גדול מאז המדד שעשינו קודם, בשנת 2004. אפילו כביש 6 לא היה בפנים כשעשינו את המדד הפריפריאלי הקודם. לכל יישוב השארנו שני מדדים. מדד אחד נקרא "מדד נגישות פוטנציאלית". יש לנו 1,210 ישובים. אנחנו יוצאים מהיישוב, מסתכלים על כל 1,210 הישובים, כולל היישוב עצמו, עושים מן משחק כזה של גרביטציה. ככל שיש אוכלוסייה גדולה בקרבה, כך הישוב הזה פחות פריפריאלי הופך להיות. זה מדד אחד. המדד השני הוא יותר גיאוגרפי. מסכימים שבמחוז תל אביב יש את כל הפעילות הכלכלית. מדדנו את הקרבה למרכז תל אביב. שקללנו את שני המדדים האלה במשקלים של שני שליש לנגישות פוטנציאלית ושליש לקרבה לתל אביב. המדד של המועצה האזרית מתקבל כממוצע משוקלל של הישובים בתוכה, כאשר המשקל של כל ישוב הוא גודל האוכלוסייה ביישוב. אם במדד הקודם היו הרבה טענות - אתה זוכר – על כך שיצאנו מהמרכז התפעולי או מאיזו שהיא נקודה במועצה האזורית, הפעם לא היינו צריכים לחשב מנקודה כזאת, כי כל מועצה אזורית קיבלה את המדד המשוקלל של היישובים בתוכה, כאשר המשקל נקבע לפי גודל האוכלוסייה של כל יישוב.
שגית אפיק
כל יישוב, לא כל מועצה אזרית.
קדון לואיזה בורק
כל יישוב.
שגית אפיק
בתוך המועצה. זה החידוש שנקבע כאן.
היו"ר משה גפני
מה שקרה בחוק הזה ובעבודה שלכם זה שהישובים נמדדים גם במצבם הסוציו-אקונומי וגם במדד הפריפריאלי, שזה המצב של הישוב עצמו. לפני זה היה עוול גדול. למשל, במועצה האזורית מטה אשר יש ישובים שהם צמודי גדר, יש ישובים שקרובים לעמק יזרעאל. אנחנו קבענו בחקיקה הזאת - אני מקווה שזה ילך על כל המקומות - ישובים צמודי גדר, ישובים פריפריאליים. העבודה שלכם פותרת עכשיו את הבעיה הזאת. אנשים באו בטענות: "איך אתם עושים חוק כזה שעניינו הקרבה לגבול, כשהמועצה האזורית בממוצע שלה לא קרובה לגבול?" המועצה האזורית נמצאת גם במקומות מרוחקים. העבודה שלכם בעניין הזה הועילה מאוד לנושא של האמת.
יורם ישראלי
אל"ף, אני רוצה בישיבת הוועדה לציין את העובדה שבאמת הוועדה ידעה בחוק להכניס את הנושא של מדדים יישוביים, גם מבחינת הסוציו וגם מבחינת הפריפריאליות. נכון שהוועדה קבעה שעד סוף 2017 נזכה למדד פריפריאלי, אבל איך אומרים, עדיף מאוחר מאשר אף פעם.
היו"ר משה גפני
אנחנו תיקנו. היות והלשכה המרכזית לסטטיסטיקה עדיין לא הייתה מוכנה, העברנו את החוק ב-3 קריאות. כולם תמכו בזה. עשינו הוראת שעה. הוראת השעה לגבי הדברים האלה, לגבי הישובים - מתבטלת, מכיוון שיש את המדד הפריפריאלי היישובי. לא השארנו אתכם ככה.
יורם ישראלי
ברור. מעבר לתודות, וכבר אמרנו את זה בדרכים אחרות, מה שהמדד הזה הביא מבחינת השקלול המועצתי זה להכרה. לדוגמה, המועצה האזורית מטה אשר, כיוון שמרבית יישוביה הם בקרבת הגבול - גם הם השתדרגו באופן אישי - השתדרגה מבחינת ההכרה שהיא יותר פריפריאלית ממה שהיא הייתה. אם היא הייתה בדירוג 4, היום היא בדירוג 3. זה דבר שבתוך יישובי המועצה משפיע, כי קבענו שהמדד הנמוך הוא המדד הקבוע. מה שהיום התושבים שואלים זה: איך המסלול - אחרי שידועה ההחלטה הזאת וכל הסעיפים בחוק ידועים - עובר לרשות המיסים ומתורגם להטבות מס. האם זה חל על 2017, האם זה יחול ב-2018?
שגית אפיק
זה אמור לחול באופן אוטומטי מרגע שמתפרסם המדד. רשות המיסים צריכה לשנות את הטבות המס בהתאמה לזה. צריך להזכיר שכרגע יש את הוראת השעה שחלה ופותרת לכם את הבעיה, בין היתר אחרי שנפגעתם במשך שנה שלמה לכאורה. הוראת השעה נותנת מענה לעניין הזה.
יורם ישראלי
צריך את העניין הזה לסכם, כי רשות המיסים עובדת בדרך כלל שנתי. זאת אומרת, אם זה פורסם היום, האם זה חל על 2017, האם זה ב-2018?
היו"ר משה גפני
הישובים בכל מקרה נמצאים.
שגית אפיק
יכול להיות שזה יחול מעתה ואילך, זה לא יחול אחורה. צריך לבדוק את זה.
יורם ישראלי
הם לא יודעים.
היו"ר משה גפני
אבל גם בהוראת השעה יש את הפטור.
שגית אפיק
הוראת השעה נותנת פתרון שנתי גם ל-2017 וגם ל-2018.
יצחק וקנין (ש"ס)
אני חושב שבאמת נעשה פה צדק. אתה הובלת את זה לאורך כל הדרך. אפילו באמצע החופש באת לראש הנקרה, ישבת עם הקיבוצים.
היו"ר משה גפני
איתך.
יצחק וקנין (ש"ס)
זה רק מוכיח, ידידי היקר ראש המועצה, שבאמת לנו איכפת ממה שקורה, לא משנה איזו אוכלוסייה. לא כמו שעושים אחרים. אני אומר לך, אני היום אמרתי דברים קשים לגבי מה שעושים לציבור החרדי. אתה יודע, מי כמוך יודע כמועצה אזורית. אתה מסיע את כל התלמידים שלך. כשזה מגיע לציבור החרדי, לא מסיעים את הילדים האלה. זה לא קורה במועצה שלך. אני אומר לך, אצלנו במעלה יוסף יש ציבור דתי שהולך. דווקא אתה, אני יכול להגיד לך, מסיע את הילדים - -
יורם ישראלי
מסיע את החרדים לכל מה שהם רוצים.
יצחק וקנין (ש"ס)
לכל מה שהם רוצים. אתה באת ואמרת: "רבותיי, לא יקום ולא יהיה שילד אצלי לא ייסע". אתה מסיע אותם. במעלה יוסף לא מסיעים אותם. יש כל כך הרבה ילדים. אתה מסיע ברכבים של המועצה מעמקה לרב מרגלית בכרמיאל.
היו"ר משה גפני
יורם?
יצחק וקנין (ש"ס)
כן, יורם. אני אומר לך, אנחנו יושבים פה כי איכפת לנו מהישובים. אם הייתה פה חקיקה פרטית, זה היה אומר הכל לעניין הזה. ראינו שפה נעשה עוול. אני חושב שאיפה שאנחנו חושבים שיש עוולות, שם צריך לתקן אותן.
היו"ר משה גפני
קודם כל, יורם, לגבי הנושא של המועצה האזורית שלכם ויישובי הגדר, אנחנו נודיע לרשות המסים שהחוק שונה וכו'. אין בעיה, לא בוער שום דבר מבחינתכם, כי בינתיים עשינו הוראת שעה שעברה בכל הקריאות ל-2017 וגם ל-2018. מבחינת העניין הזה זה מסודר. חבל שלא הגיעו לפה רשות המיסים, אבל אנחנו נודיע להם את זה. אני רואה בחוק עצמו – דיברנו על זה כבר הרבה - צדק. אני רואה צדק במה שעשתה עכשיו הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, שזה דבר שנובע מהחוק שמדבר על הטבות המס. צריך להודיע את זה לכל המשרדים. מישהו בא וקבל בפניי על מצב סוציו-אקונומי במועצה אזורית. משרד החינוך לא מכיר את זה. הוא משאיר את זה ככה. צריך להודיע את זה גם למשרד החינוך.
שגית אפיק
יש לכם פרסומים נוספים מעבר לפרסום שיש עכשיו של פר יישוב? במשך שנים לא עדכנתם את המדד. עכשיו פרסמתם מדד חברתי-כלכלי פר יישוב. יש לכם עוד מדד חברתי-כלכלי שפרסמתם שמשרד החינוך או משרד אחר יכולים להשתמש בו? לא. זה המדד היחיד הקיים. מרגע שהם פרסמו את המדד החדש, הוא היחיד הקיים, נכון?
היו"ר משה גפני
את צודקת. נכון שזה הפרסום, נכון שמבחינת החוק זה מה שצריך להתחשב בו, כמו שאמר יורם לגבי הנושא של השדרוג של המועצה האזורית, אבל הרבה פעמים יושבים פקידים או אנשים שלא מעדכנים את זה, הם נשארים במה שהיה במשך הרבה מאוד שנים. הפרסום של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה - את צודקת - זה הפרסום המחייב, אין מציאות אחרת. אם אנחנו לא נודיע להם, הם לא ידעו, או שהם לא יעשו. אנחנו ניקח את המדד שלכם, נעביר את זה למשרדים. אנחנו נגיד להם: זה המדד שעכשיו נמצא. לפי דעתי צריך להעביר את זה לכל המשרדים. זה צריך להיות בסיס חדש. למה אני אומר את זה? אני אומר את זה גם פרקטית בגלל שזה צריך להיות, אבל אני חושב שנעשה עד היום אי צדק. יש ישוב שמצבו הסוציו אקונומי נמוך אבל נמצא במועצה אזורית שמצבה הסוציו-אקונומי הוא גבוה. לא לזה התכוון המחוקק. צריך לדאוג לישוב הזה. זה יכול להיות המשרד להגנת הסביבה, בוודאי משרד החינוך. זה צריך להיות על פי המדד היישובי מהרגע שהם פרסמו את זה. אני רואה בזה הישג גדול של החוק מעבר לנושא של הטבות המס, שכמובן זה דבר חשוב. אני רואה הישג גדול בעצם העובדה שעשינו צדק עם הישובים. יש ישובים במדד פריפריאלי שהם צמודי גדר, יש ישובים שנמצאים קרוב לעמק יזרעאל או באיזה שהוא מקום בגליל. כל הישובים באותה מועצה אזורית.
יצחק וקנין (ש"ס)
אתמול מתקשר אלי ראש עיר – אני לא אגיד את שמו - ואומר לי: "לא יכול להיות שסער יקבלו ואני לא". ראש עיר קרוב. אתם יודעים על מה אני מדבר, אתם אלה שצוחקים. אמרתי: "אדוני, אתה לא יכול להשוות את העיר שלך, את מה שיש בה לאיזה קיבוץ, לאיזה למושב".
היו"ר משה גפני
אנחנו מוסרים את ברכתנו לתושבי מטה אשר. מטה אשר היה קטליזטור בעניין הזה. אני גם הייתי שם. הייתי עם חבר הכנסת וקנין. ראינו את זה במו עינינו. אנחנו סבורים שאתם צריכים לקבל את מלוא ההטבות. זה בוודאי הנושא שעליו צריך לדבר. אני שמח גם על תמיכה רחבה שהייתה לנו פה בהוראת השעה. זה לא פשוט להעביר פה חוקים במהירות כזאת. אני מודה ללשכה המרכזית לסטטיסטיקה שבסופו של דבר עשתה את העבודה במדד הסוציו-אקונומי ובמדד הפריפריאלי. אנחנו נצטרך להודיע את ההודעה הזאת לכל המשרדים
קדון לואיזה בורק
אנחנו עומדים לעדכן את המדד החברתי-כלכלי בשנה הבאה, באוקטובר 2018. אנחנו נפרסם מדד חדש ברמה של ישובים וברמה של מועצות אזוריות או רשויות מקומיות.
שגית אפיק
זאת אומרת, עכשיו תעשו אחת לשנתיים עדכונים למדדים?
קדון לואיזה בורק
רק לחברתי-כלכלי. המדד הפריפריאלי פעם ב-5 שנים.
היו"ר משה גפני
הפריפריאלי הוא לא דבר שמשתנה כל כך. החברתי-כלכלי משתנה.
קדון לואיזה בורק
גם עכשיו, כאשר אישרנו את המדד הפריפריאלי, היו חסרים לנו הרבה נתונים תחבורתיים. אנחנו היינו רוצים לדעת על הרגלי הנסיעה של האוכלוסייה, מה המוצא, מה היעד, איך מגיעים. לגבי המדד שאישרנו, אנחנו שלמים איתו, כי רוב התחבורה הציבורית היום זה אוטובוסים שמערכת הכבישים נותנת מענה לכך. במידה והממשלה תעשה צעדים של רכבות מהירות או כבישים מהירים, דברים כאלה, זה לא יבוא לידי ביטוי כרגע במדד שלנו, כי אין לנו מוצא ויעד, אין לנו זמני נסיעה, אין לנו כלי תחבורה. מאוד נחוץ לנו לבצע איזה הוא סקר של הרגלי הנסיעה של האוכלוסייה. אנחנו נשמח אם תעזרו לנו בנושא.
יצחק וקנין (ש"ס)
אני יכול לעזור אם את רוצה. אני יכול לעזור לך בזה כמי שגר בפריפריה. אני יכול להגיד לך שבישובים שלנו יש 4,5 אוטובוסים ביום.
היו"ר משה גפני
לא על זה היא מדברת.
יצחק וקנין (ש"ס)
מי שאין לו כלי רכב - -
ניצן מאיר
חבר הכנסת גפני, גם למי שיש רכב צפונית לנהריה ממילא ילך ליד הרכב ויגיע באותו זמן. יש פקק ארוך מאוד.
היו"ר משה גפני
הפקק הוא רק אצלכם?
ניצן מאיר
לא, אבל אצלנו יש נתיב אחד. אין פיתוח בעניין. כל המדינה מתפתחת, אבל אנחנו - -
היו"ר משה גפני
אני אדבר עם משרד האוצר על כך שהם צריכים להגדיל את התקציב לגבי העניין הזה, מכיוון שאני חושב שזו חובתה של המדינה לעשות את הדבר הזה. אתם הגוף שמבצע. אני אדבר איתם. אנחנו לא כותבים צ'קים, אבל אנחנו נדבר איתם, נסביר להם גם את חשיבות העניין. נצטרך להודיע למשרדים. אם אתם לא מודיעים, אנחנו נצטרך להודיע למשרדים שהמדד היום הוא מדד פר יישוב בסוציו אקונומי, בחברתי-כלכלי וגם בפריפריאלי.
יורם ישראלי
היה אולי כדאי שיעשו את הסוציו כל 3 שנים. יש מוטיבציה לאנשים להישאר נמוכים.
היו"ר משה גפני
יש לי הרבה דברים שאני חושב שלאנשים יש מוטיבציה. בא אלי ראש עיר – אני לא יודע אם אתם מכירים את זה - ואמר לי: "עשיתי טעות בכך שהגדלתי את הרמה הכלכלית של התושבים, כי אני מקבל עכשיו פחות מענקי איזון". יש לי עוד כמה דוגמאות כאלו. בסוף, שתדע, אם המדד החברתי-כלכלי עולה, הישובים נמצאים במצב יותר טוב. זאת המציאות. נכון שאתה כראש ראשות סובל מהעניין הזה, מכיוון שאתה העלית את הרמה, אתה הגדלת את החינוך, אתה עשית תשתיות יותר טובות. פתאום אתה הופך להיות כזה שמקבל פחות מענקי איזון. העוול שנעשה בתופעה הזאת הוא עוול שכרגע אי אפשר לשנות אותו. צריך לחשוב איך עושים את זה. הרי אנחנו רוצים לעזור לחלשים, אנחנו לא רוצים לעזור לחזקים. הבעיה המרכזית היא כשיש מצב שהסוציו-אקונומי של התושבים גבוה, כשהסוציו-אקונומי של הרשות המקומית נשאר אותו דבר כך שהיא מפסיקה לקבל מענקים, או שהיא מקבלת פחות. אי אפשר להגיד את הדבר הזה בגלוי, צריך לחשוב על פתרון. אי אפשר שלא נעזור לחלשים וניתן מוטיבציה לראשי הרשויות להשאיר את היישובים שלהם נמוכים.
יורם ישראלי
אני לא רוצה לערער על הלמ"ס, אבל המדד הסוציו כבסיס לקבלת החלטות תקציביות בנוגע למענק איזון - -
היו"ר משה גפני
זה לא הם. אתה לא יכול לדבר איתם על זה. אתם מבקש מהם, שזה מה שאני ביקשתי מהם: תגידו לנו את האמת, תגידו לנו על היישוב הזה שהוא צמוד גדר, מה מצבו מבחינה פריפריאלית, מה מצבו מבחינה סוציו-אקונומית. זה מה שאנחנו מבקשים מהם. את השינוי אתה צריך לעשות בממשלה. אתה צריך לבוא לשר הפנים, אתה צריך לבוא לשרים, להגיד להם: רבותיי, הם אומרים את האמת, אבל המצב לא פותר לי את הבעיה.

אני מודה לך, אף על פי שעל פי החוק אתם צריכים לעשות את זה. אני אשתדל, בעזרת השם, לדבר עם משרד האוצר לגבי הנושא של התקציב שלכם. אנחנו שולחים את ברכותנו לתושבי צפון הארץ, ליישובי הגדר, לאנשים שנמצאים בתוך המערכת הזאת שהיא מערכת לא פשוטה. אני שמח שתרמנו את חלקנו לעניין. אני מודה לכם. אנחנו נמשיך לעסוק בעניין הזה. תודה רבה, הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 13:26.

קוד המקור של הנתונים