ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 21/11/2017

החשש מסגירת ההוסטלים לשיקום אסירים בגלל מחסור בתקציב, החשש מסגירת ההוסטלים לשיקום אסירים בגלל מחסור בתקציב, החשש מסגירת ההוסטלים לשיקום אסירים בגלל מחסור בתקציב, החשש מסגירת ההוסטלים לשיקום אסירים בגלל מחסור בתקציב

פרוטוקול

 
ôøåèå÷åì ùì éùéáú åòãä

ôøåèå÷åì ùì éùéáú åòãä

àåîðéè÷

2017-11-27OMNITECH



הכנסת העשרים

מושב רביעי

פרוטוקול מס' 634

מישיבת ועדת העבודה, הרווחה והבריאות

יום שלישי, ג' בכסלו התשע"ח (21 בנובמבר 2017), שעה 9:06
סדר היום
1. החשש מסגירת ההוסטלים לשיקום אסירים בגלל מחסור בתקציב

של חברת הכנסת עאידה תומא סלימאן

2. החשש מסגירת ההוסטלים לשיקום אסירים בגלל מחסור בתקציב

של חברת הכנסת לאה פדידה

3. החשש מסגירת ההוסטלים לשיקום אסירים בגלל מחסור בתקציב

של חבר הכנסת ישראל אייכלר

4. החשש מסגירת ההוסטלים לשיקום אסירים בגלל מחסור בתקציב

של חבר הכנסת מיקי לוי
נכחו
חברי הוועדה: אלי אלאלוף – היו"ר

מירב בן ארי

מאיר כהן
חברי הכנסת
ישראל אייכלר

מסעוד גנאים

תמר זנדברג

דב חנין

אכרם חסון

מיקי לוי

עאידה תומא סלימאן
מוזמנים
נדב כץ - ראש מטה מנכ"ל, משרד העבודה הרווחה והשירותים החברתיים

אייל מדן - רפרנט רווחה, אגף תקציבים משרד האוצר

ליאור קוטלר - רפרנטית בריאות, אגף תקציבים משרד האוצר

סוזן בן עזרא - ס' ראש אגף טיפול ושיקום, המשרד לבטחון פנים

אצילה מלמוד - מרכזת בכירה תקציבי שב"ס ומשרד, המשרד לבטחון פנים

רב כלאי מאיה קזז - רת"ח שיקום ארצי שב"ס, המשרד לבטחון פנים

רונן איילון - מנהל מחוז דרום, הרשות לשיקום האסיר

אריה ביבי - מנכ"ל הרשות לשיקום האסיר

אורי שכטר - ממונה מחוז ירושלים, הרשות לשיקום האסיר

אבינועם כהן - ראש תחום שיקום תורני, הרשות לשיקום האסיר

מינדי בוקשפן - יו"ר עמותת דרור למשפחה

מיכאל מחפוד - מנהל, א.ל.א אדם למען אסיר

ג'מאל שחאדה - מנכ"ל בית החסד

אליאס סוסן - מנהל הוסטל בית החסד

עבד אלפתח דעיף - בוגר הוסטל בית החסד

סיגל שהב - עו"ד, המרכז האקדמי למשפט ועסקים

מזל נייגו - ממונת חקיקה, לשכת עורכי הדין

אורית סוליציאנו - מת"ל, הוועדה למעמד האשה

ישראל לוי - מוזמן/ת

מאירה בסוק - מוזמן/ת

חגית דסקל ויכהנלדר - מוזמן/ת

ענבל ברנר - מוזמן/ת

עלוה קולן - מוזמן/ת

סיגל גינת - מוזמן/ת

תום קמחי - מוזמן/ת

אברהם אלמי - מוזמן/ת
מנהל/ת הוועדה
ענת כהן שיראל
רישום פרלמנטרי
עופרה ארגס - חבר המתרגמים

החשש מסגירת ההוסטלים לשיקום אסירים בגלל מחסור בתקציב, של ח"כ עאידה תומא סלימאן (מס' 7980).

החשש מסגירת ההוסטלים לשיקום אסירים בגלל מחסור בתקציב, של ח"כ לאה פדידה (מס' 7907).

החשש מסגירת ההוסטלים לשיקום אסירים בגלל מחסור בתקציב, של ח"כ ישראל אייכלר (מס' 7905).

החשש מסגירת ההוסטלים לשיקום אסירים בגלל מחסור בתקציב, של ח"כ מיקי לוי (מס' 7903).
היו"ר אלי אלאלוף
בוקר טוב ברשותכם נתחיל. היום 21 בנובמבר 2017, ג' בכסלו התשע"ח. השעה 9:06. הוזמנו לדיון דחוף על פי בקשתם של חברי הכנסת מיקי לוי, ישראל אייכלר, לאה פדידה וחברת הכנסת עאידה תומא סלימאן. תרשו לי להתחיל בהודעה המרשימה אתמול של שר האוצר ושר הבריאות והצוות שלהם, על כך שמתחילים שינוי בחוק הסיעוד בצורה, לדעתי חכמה, דיפרנציאלית. אין שום הצדקה לתת למי שיש לו סיעוד, שהוא קונה בלי שירגיש, והסיעוד הזה אמור לאפשר לאוכלוסיות החלשות ביותר לקבל שירותים ברמה יותר טובה ועד הבית, לחלק מהם, ובסכום גבוה מהסכום הקודם שהיה.
קריאה
פוטרים את הילדים, שזה הישג.
היו"ר אלי אלאלוף
דבר נכון מאוד, ומבוסס על רמת הכנסה של הקשיש בלבד, של הסיעוד בלבד, ולא על רמת ההכנסה של המשפחה. דבר נוסף, אני גם שמח לציין שזה בהתאם להמלצה של דו"ח העוני, שגם טיפולי שיניים מגיל 75 ומעלה יהיו בעצם כמעט חינם בכל מה שקשור לטיפולים הדחופים. אני שמח על כך. זה רק שלב ראשון במאבק על הסיעוד. אני לא בעד סיעוד בכלל, אני לא בעד קצבאות אוניברסליות, כיון שהקצבאות האוניברסליות הולכות גם לאנשים שזה לא טוב להם אפילו לפיצוחים של יום שישי.

אין שום הצדקה לתת לכלל האוכלוסייה קצבאות ולא לחזק את הקצבאות דווקא לאוכלוסיות החלשות. באמת בשם הוועדה ובשמכם אני מרשה לעצמי לברך את שר האוצר ושר הבריאות על המאבק, וכל מי שפעל בנושא זה ואנחנו שמחים על כך.

אנחנו הוזמנו לפי הבקשה של החברים שציינתי שהם היוזמים של הדיון. אני שמח שאריה ביבי איתנו, חבר ושותף להרבה מאבקים חברתיים בעבר ובתחומים שאנחנו מתעסקים בהם. אני חייב להגיד שזה די מדכא לראות שאנחנו חוזרים לדיון עם שירות שמוצע, בהצהרתך, במכתב ששלחת למיקי, אתה מודיע שאין לך תקציבים מספיקים למלא את הפונקציה. אני רוצה להזכיר שבזכות המכתב ששלחת למיקי והופץ בין החברים, זה נראה לי הזוי שמעשרה מרכזים, הוסטלים שהיו עד לפני מספר שנים אנחנו נמצאים עם שלושת האחרונים. אז תודיעו שזה ניתן לסגירה וזהו. לא חייבים להתעלל באלה שקיימים ולתת להם הרגשה שאין בטחון לעתיד. אני חייב להגיד מהידע שיש לי, ואני מרשה לעצמי להגיד שיש לי לא מעט ידע, השירותים בקהילה לא קיימים. לא ברמה הנדרשת. בוודאי לא ברמה הנדרשת במקומות החלשים ביותר שמשם גם באים עבריינים לשעבר שמעוניינים להשתקם. ציינו לפני כמה דקות גם את יום האלימות נגד נשים, זה עוד מהלך שפוגע ומדרדר אנשים לכיוון של אלימות כלפי הנשים.

זה פשוט לא טבעי שמשרד שבשנה האחרונה קיבל תקציבים גדולים יותר במיליארדים, לא במיליונים ולא במאות מיליונים, במיליארדים, לא מצאתם לנכון למצוא את התקציבים הנדרשים לפעולה הסופר חשובה שאנחנו דנים בה עכשיו. יש לי פגישה לאחר מכן עם המנכ"ל, בשעה 12:00, ואני גם אעלה את זה. תיקחו את זה בחשבון שההידרדרות של האנשים שיוצאים מבתי הסוהר ואין להם שיקום, זה גורם להוצאות בלתי צפויות וענקיות במדינה. ותחשבו על זה גם באוצר. זה לא סגירה של זבנג וגמרנו. זו סגירה שיכולה לדרדר את האנשים לאלימות, כפי שציינתי, להוצאות נוספות של המדינה. לריצה אחרי אנשים שבסך הכל עשו טעות פעם בחיים ורוצים לחזור למוטב. זו מערכת שתפקדה בצורה יוצאת מן הכלל, זה לא דבר שהיה מיותר. זאת מערכת שהמהלך הזה של סגירת ההוסטלים, זו הידרדרות בהרבה מאוד תחומים שהמדינה תשלם, תשלם בצורה שלילית. השיקום עוצר תהליך. חוסר השיקום גורם לתהליך מטורף שיכול רק להוציא כספים מיותרים ובאיחור, של המערכת. נסכם את זה בתום הדיון, אבל אני רוצה שתדעו שזה במצב בלתי נסבל ואנחנו נעשה הכל כדי לעמוד לרשותך, לידך, אבל גם אתה בתוך המערכת ואני סומך על היכולות שלך לשכנע אותם. נתחיל במציע הראשון מיקי לוי. מצטרפת אלינו תמר זנדברג.
תמר זנדברג (מרצ)
אני אומרת מראש שבאתי לחמש דקות כי אני באמצע דיון שאני מנהלת אבל הנושא הזה נדון אצלנו בוועדת הסמים לכן היה חשוב לי להיות, ככל שאני אעזוב ואחזור. וסליחה מיקי.
מיקי לוי (יש עתיד)
אני נזעקתי לנושא הזה גם מהיכרות שלי את הצד האחד של המתרס, בוודאי ובוודאי אריה מכיר את העסק והוא מקצוען יותר גדול ממני כי הוא היה גם נציב שב"ס. היו בסך הכל 12 הוסטלים ברחבי מדינת ישראל במשך השנים, כתוצאה מחוסר תקציב בשנים מסוימות, והיו שנים לא טובות מבחינה תקציבית, הנושא הזה קוצץ והיום אנחנו מדברים על ארבעה הוסטלים שגם אותם מאיימים לקצץ כי חסרים סדר גודל של 35 מיליוני שקלים. מכיוון שהייתי גם בצד השני, בבניין למטה, ואני מכיר את הכספים שזורמים מצד לצד, אוצר, תקשיבו לי, תעבירו אחר כך לראש אגף התקציבים – ואני מכיר את רבע מיליארד השקל שנתתם לאותם חברי כנסת רק שיצביעו עבור התקציב, אז אני יודע איזו חשיבות ואיזה סדר עדיפויות עושים לפעמים מבחינה פוליטית. כאן אין פוליטיקה. כאן אין לא שמאל ולא ימין ולא מרכז ולא קואליציה ולא אופוזיציה. כאן בנפשנו הדבר, ומכיוון שאותם אנשים פגשתי אותם מהצד השני של המתרס, אני יודע מה העלויות התקציביות שנדרש ממני.

זה לא רק שאם נתפוס אותם נשים אותם בבית הסוהר, זה איפה ההשקעה של כל החבורה של להגיע אליהם, ואני אומר לכם – רק בימים אלה אדוני, משרד המשפטים יחד עם נציבות שירות בתי הסוהר עומלים על התכנית כתוצאה מחוסר מקום בבתי הסוהר, להרחיב משישה חודשים את המעצר, לעשות חלופת מעצר לתשעה חודשים עבודות שירות, מכיוון שאין מקום. אז מה אתם אומרים? בואו לא נטפל באנשים האלה שיש סיכוי, לפי מה שאני בדקתי – וכאן יתקנו אותי – סדר גודל של 30% או 25% לא חוזרים אל תוך כתלי בית הסוהר, אנחנו אומרים אריה ביבי הולך לסגור כתוצאה מחוסר תקציב של 35 מיליוני שקלים את ארבעת ההוסטלים האחרונים. ואיזה הוסטלים, אדוני? שמטפלים במאות אסירים, הוסטל ירושלים למכורים, הוסטל מפתחות לגברים אלימים במשפחה, יחזרו אותם גברים וירביצו בחזרה לילדים ולנשים, ומרכז הוליסטי לאסירות משוחררות שהוא ההוסטל היחידי שנותן מענה לאסירות משוחררות שיכולות להשתלב בקהילה, והוסטל בית החסד לאסירים משוחררים מהמגזר הערבי.

עכשיו אל תספרו לי אתם גם במשרד הרווחה ובאוצר, אתם יכולים להעביר את זה, ואם אני אצטרך אני אומר לכם, אם אתם לא תוסיפו כסף, כחבר בוועדת הכספים אני אעשה שם מהומת אלוהים ואני אגרור את שאר החברים שלי לא להצביע על העברות תקציביות. אתמול הביאו העברה תקציבית של 4.5 מיליארד שקלים חודש וחצי לפני סיום השנה. חודש וחצי לפני סיום השנה, תקציבים שהמשרדים לא הצליחו לנצל אותם. אז נכון יש נומרטור, ואני בעד סדר, וצריך להצביע על מקור תקציבי, 35 מיליון שקלים זה סעיף תקציבי קליל, אני אומר לכם, 6.5 מיליארד שקלים אתמול הבאתם. אתמול. ויש ברוך השם 20 מיליארד שקלים עודפים, נכון, הם לא בבסיס התקציב, ואתם לא יכולים לגעת בהם, אבל כבר עובדים על תקציב 2019 ואני תומך בעניין לא לעשות תקציב ברגע האחרון, לכוד עם ישיבות מטורפות, אני תומך בזה. 35 מ ליון שקל, מה, עושים צחוק? מיליוני שקלים מצד לצד. אתמול רק ביצעתי העברות. אתמול. בוועדת הכספים.

זה באמת לא עניין של שר האוצר, זה כסף קטן. ואם אדוני יצטרך, ילך לראש מפלגתו ויגיד. אני פונה אליכם, גם משרד הרווחה, אני לא נכנס לסדר העדיפויות של שר הרווחה, וישב כאן מאיר כהן, אני מבין את המורכבות של המשרד הזה. אני פונה למשרד האוצר, איפה נעלמו 60 מיליון שקלים של האגף הזה, של הרשות? אז כבר צמצמנו, והוא מדבר על 35 מיליון שקלים, נותנים לו 12, תסגור. אתה צודק. תסגור. אתה לא יכול לחיות. לכן אני לא פונה אליך בטענות, אני פונה אליהם בטענות.

אתה יכול להגיד לראש אגף התקציבים שאני הולך לעשות צרות. הנה, יירשם בפרוטוקול. אני הולך לעשות צרות בוועדת הכספים אם לא יימצאו 35 מיליוני שקלים כדי להציל את ההוסטלים האלה, הם בנפשנו. מה עוד שהמדינה תשקיע הרבה יותר. משטרה תרדוף אחריהם מחדש, תעצור אותם, תביא אותם, תעשה את כל מה שצריך ואחר כך גם נלך ונשלח אותם, בית משפט יבזבז את זמנו פעם נוספת, ואחר כך נשלח אותם לכלא שגם שם העלות הכספית היא אדירה.

חברים, תחשבו בהגיון מחוץ לקופסה. אני אומר לכם, אם לא יימצא הכסף כל דבר אני מצביע שם וגורר את מירב חברי וחברותיי להצביע נגד. תביאו, זה כסף קטן. ב-460 מיליארד שקלים תקציב מדינה, וברוך השם אנחנו נמצאים בעודפים של 20 מיליארד שקל, יש מאיפה לקחת כסף קטן, אפילו לא כסף כיס. זה כסף קטן מאוד. תחזרו לראש האגף, תגידו לו שצריך להציל את ההוסטלים האלה ותביאו את הכסף, תשבו יחד עם משרד הרווחה. מאיר כהן מומחה גדול ממני למשרד הרווחה, אני יודע איזה בעיות יש שם ואיזה סדר עדיפויות, אבל תביאו את הכסף. אני לא אעבור על זה לסדר היום, אני אומר לכם את זה. תודה רבה.
היו"ר אלי אלאלוף
תודה רבה. עאידה בבקשה.
עאידה תומא סלימאן (הרשימה המשותפת)
תודה רבה. את האמת כל הנושא הזה, אני לא במצב של חבר הכנסת מיקי לוי. אני לא הייתי בתחום הזה, לא נגעתי בתחום הזה, להיפך, הייתי בצד השני של המתרס. אבל מאז שנכנסתי לכנסת והתחלתי להכיר מקרוב את העבודה של הוסטל בית החסד, בית אלנאעמי, וראיתי את העבודה הנהדרת שהם עושים שם ואני כבר זאת השנה השלישית שנכנסת למאבק הזה של להחזיק את המקום הזה, כל שנה הם עומדים בפני אותה בעיה. בשנים שעברו, אולי זה היה בשנתיים האחרונות, בית החסד היום אנחנו מבינים שזה התרחב ונעשה סכנה על כלל ההוסטלים באופן כללי.

היום זה יום המאבק באלימות נגד נשים ואם יש אחד הכלים החיוניים ביותר, זה לשקם את הגברים האלימים, ולשקם את הגברים האלימים, נכון, ענישה זאת אחת הדרכים אבל אחרי הענישה הם ישתחררו, יהיו בתוך הקהילה, ויחזרו לבצע בעצם את כל העבירות שהם עשו מקודם.

בית החסד עושה עבודה נפלאה. כבר ברשות הכירו בעבודה הזאת, שיבחו את התוצאות. הם בעצם מביאים לתוצאות הכי טובות מבין כל ההוסטלים, הם עובדים במסירות, הם מקבלים תקציב מאוד מזערי בכדי לשקם את האסירים. האסירים הערביים מהווים 40% מכלל האסירים במדינת ישראל.
קריאה
44%.
עאידה תומא סלימאן (הרשימה המשותפת)
44% מכלל האסירים במדינת ישראל. ויש להם רק הוסטל אחד. וההוסטל הזה כבר מיוני הודיעו להם שמפסיקים להעביר להם אסירים חדשים לשיקום. זאת אומרת הם כבר הוכנסו בגירעון תקציבי מעבר לגירעון שהם ספגו כל שנה בגלל שרצו להחזיק את המקום. הרי הכסף שמועבר אליהם זה, קצת הזוי, להגיד שהם עושים את כל העבודה הזאת בכסף שהם מקבלים. הם משקיעים מעצמם. מי שמכיר את בית החסד ומכיר את המסירות של המשפחה שמנהלת אותו שהתחילו את הכל בהתנדבות מלאה, והיום הם ספגו גירעונות והיו מוכנים לעשות את זה כי גייסו הרבה אנשים להתנדב, באים היום וסוגרים, ומה נעשה עם האסירים האלה? אל תגידו לי לשקם אותם בקהילה. כולם יודעים מה זה אסיר, במיוחד באוכלוסייה מאוד קטנה שכולם מכירים את כולם, חוזר למקום שבו הוא הידרדר. איך הוא ישתקם? במפגש שבועי עם עובדת סוציאלית? אנחנו עושים מעצמנו צחוק.35 מיליון שקל זה כסף? נו באמת. זה כסף, 35 מיליון שקל? אפשר להוציא הרבה יותר מזה ואני יודעת שהכסף נמצא ואפשר לעשות את זה. זה לא בעיה שלנו אם הרשות נכנסת כל שנה, התשובה היא שהרשות תמיד, מאשרים להם תקציב ונכנסים לגירעון ובגלל הגירעון הזה כל פעם באים ודורשים או שנסגור את ההוסטלים או שתספקו לנו את הגרעון.

אם הרשות לא יודעת להתנהל מבחינה כספית, זה התפקיד של המשרד. לא התפקיד שלנו, לא התפקיד של ההוסטלים. תפקחו על העבודה שלהם, אם זה המצב, תגידו להם שאתם לא יכולים לעשות את זה, אבל אל תתנו לאסירים ולקהילה לשלם את המחיר עבור חוסר ניהול של המשרד עצמו. אני מאוד מצטערת. שהמשרד יתנהל כמו שצריך, שהרשות תתנהל כמו שצריך, בינתיים ההוסטלים כן מתנהלים כמו שצריך. בינתיים בית החסד עושה עבודה נהדרת ואי אפשר לתת לו להסגר בגלל מאבק כזה או אחר.

אני חושבת שאפשר היום כבר לקבל החלטה לחייב את הרשות במה שצריך לחייב, אבל לשדר מסר שאומר שאנחנו לא רוצים לוותר לא על שיקום האסירים ולא על בטחון ושלום הקהילה שהם יוצאים אליה.
היו"ר אלי אלאלוף
תודה רבה עאידה. בבקשה חבר הכנסת אכרם חסון.
אכרם חסון (כולנו)
בוקר טוב. אדוני היושב ראש, לפני שלושה שבועות קיבלתי פניה מהנהלת בית אלנעמי, בית החסד בחיפה, וחברת הכנסת עאידה תומא הזכירה אותם, אנשים שעושים עבודת קודש. בסך הכל התקציב השנתי שלהם 540,000 שקל שזה כסף קטן והם כפי שהיא אמרה, היחידים במגזר הלא יהודי, למרות שמצב האסירים הערבים - - -
היו"ר אלי אלאלוף
זה שרות שהם מקבלים מהמדינה.
עאידה תומא סלימאן (הרשימה המשותפת)
המגזר הערבי. יש לנו שם. מה זה לא יהודי?
אכרם חסון (כולנו)
המגזר הערבי. סליחה. הם היחידים במגזר הלא יהודי.
היו"ר אלי אלאלוף
מי יכול לתקצב אותם אם לא הרשות?
אכרם חסון (כולנו)
הם מקבלים גם תרומות כדי לחיות, כי 540,000 שקל - - -
היו"ר אלי אלאלוף
מי יכול לתקצב אותם? נותנים שירות לרשות. הרשות אמורה לשקם אסירים. זה טבעי שזה יבוא מתקציב הרשות. מאיפה יבוא?
אריה ביבי
צריך לתת לי כסף.
היו"ר אלי אלאלוף
לא, זה - - - כשאומרים מיד האוצר, זה אומר שמוותרים על המשרד. יש משרד. המדיניות זה המשרד. הוא קובע את המדיניות כלפי כל הגופים שלו, לפני שהולכים לאוצר. האוצר ייתן בדברים שלא מתוכננים. אבל דברים שהם מתוכננים, מתוקצבים בצורה זו או אחרת על ידי המשרד - - -
מאיר כהן (יש עתיד)
אני ממש לא מבין למה פונים למשרד האוצר.
היו"ר אלי אלאלוף
למה הם מיד קופצים לאוצר? ולא מפני שאני חבר המפלגה של - - -
עאידה תומא סלימאן (הרשימה המשותפת)
לא, כל שנה זה אותו סיפור. כל שנה משתמשים בהוסטלים.
אכרם חסון (כולנו)
גם אני אגיד, הם נותנים פר אסיר 3,000 שקל שזה לא מספיק לסיום חצי חודש, לא חודש שלם. ולכן הם גם מבקשים נדבות ועזרות מכל מיני עמותות כדי לחיות ולקיים את הדברים האלה על פי מצוות האב שבזמנו הקים, זה מוסד היסטורי שבאמת צריך להעריך אותו, לכבד אותו, ולהגיד תודה על שמשפחה שלמה נרתמה כדי לקדם ולהביא מה שנקרא גם לשיקום האסיר במגזר הערבי. במגזר הערבי אין הרבה מוסדות שמשקמים את האסיר ומחזירים אותו למוטב כדי שיחזור ויהיה אזרח טוב ולא ישפיע על כל החברה, ואנחנו כל שני וחמישי מדברים על האלימות ועל הרצח שיש במגזר הערבי ואתה יודע כמה זה עולה למדינת ישראל.

משם יצאתי ואני אישית דיברתי עם שר האוצר. שר האוצר, לכל המכובדים שיושבים כאן, לא יודע על הבעיה הזאת. אף אחד לא פנה אליו. אף אחד לא דיבר איתו. לפעמים אומרים לי פקידים, לא פקידים, לא מעניין אותי. עובדה, אתמול שר האוצר עשה תיקון עוול היסטורי לאוכלוסייה במדינת ישראל, שלא נעשה עשרים שנה. האם לשר האוצר קשה לשלם עוד 3 מיליון שקל כדי שההוסטלים לא ייסגרו? אני חזרתי להיסטוריה כדי להיות מכובד ולבוא לראש הרשות לדבר איתו - - -
אריה ביבי
מה אמר לך שר האוצר? אני פגשתי אותו לפני שבוע.
אכרם חסון (כולנו)
אני קודם אגיד מה אמר השר שלך.
אריה ביבי
השר שלי הוא מצוין.
אכרם חסון (כולנו)
אני לא אמרתי, אני רק אומר לך, אני למדתי שבמדינת ישראל מתעסקים עם מסמכים כי 'אמר לי' ו'אמרתי לו' זה לא הולך. השר שלך בנובמבר 2016 התגאה שהתקציב - - -
היו"ר אלי אלאלוף
חברים יש לי הצעה. קודם כל שום דבר לא בא מהכיס שלנו, אל תגידו 'נתתי לו'. זה לא השר שלי, זה השר של מדינת ישראל. תתחילו להיות ממלכתיים גם בביטויים.
אכרם חסון (כולנו)
השר חיים כץ כתב בנובמבר 2016 שהוא גאה לבשר שתקציב הרשות עלה מ-29 מיליון שקל, ב-2017-2018 מגיע ל-38 מיליון שקל. 9 מיליון שקל תוספת כדי לטפל. והאנשים האלה קיבלו מכתבים והתחייבות לבנות את השנה שלהם ולהתחיל. באמצע השנה מקבלים שאנחנו לא רק שלא נגיע ל-2018, תתחילו לסגור. אני חושב, וכולכם יודעים שמשרד הרווחה תקציבו השנתי גדל בשנת 2017. אנחנו לא אחראים איך כל שר מחלק את הכסף שלו לכן נפסיק להאשים את האוצר ונפסיק להאשים את שר האוצר. ברגע שבאים עם בניה הומנית, אמיתית, נכונה לשר האוצר, מניסיוני שעשיתי את זה לא בגלל שהוא ממפלגתי, עשיתי את זה עם הרבה רשויות וזה פורסם וכולם יודעים על זה, השר עם חמלה, עם כבוד, עם אחריות כדי לתקן עוול ולא ייתן יד לדברים האלה.

אבל אני שואל, כל פעם שמגדילים תקציב של משרד ממשלתי, אנחנו אחראים איך הוא יחלק את הכסף? ברגע שיש בעיה ודברים שנוגעים לליבנו, והדבר הזה נוגע לליבו של כל אזרח במדינת ישראל, אנחנו צריכים להתקומם על האוצר? למה אנחנו אחראים על חלוקת הכסף? אנחנו יודעים מה סדר העדיפות שיש במשרדי הממשלה?

לכן בואו נעשה את העבודה בצורה נכונה, לא בהאשמות ולא בדיבורים, הכל מתועד אצלי כאן בכתב. מי שירצה את זה, אני שלחתי לך כבוד היושב ראש כדי שאתה תדע. כאב לי הלב לצאת משם ואני לא תושב חיפה ופעם ראשונה שאני מכיר את המקום - - -
עאידה תומא סלימאן (הרשימה המשותפת)
הם מקבלים מכל מקום.
אכרם חסון (כולנו)
האנשים האלה מקבלים מכל הישובים, מכל העדות, בצורה אחראית, עניינית, מקום מטופח, יש כנסיה שם, אנשים מאמינים. צריך לעודד ולפתח ולקדם מקום כזה ולתת שירותים יותר טובים שהחברה הישראלית תהיה נקיה ולא נחזיר למעגל העבריינות והפשע עוד פעם ועוד פעם. תודה רבה.
היו"ר אלי אלאלוף
תודה. בבקשה חבר הכנסת מאיר כהן ידידי.
מאיר כהן (יש עתיד)
בוקר טוב אדוני, בוקר טוב לכולם. אני מבין שביבי שלח למיקי ומיקי הביא את זה לוועדה, אבל זה דבר שצריך להסגר במשרד הרווחה. משרד הרווחה צריך לקבל החלטה האם הוא רוצה את הרשות לשיקום האסיר או לא רוצה את הרשות לשיקום האסיר. הפטנט הזה של לבוא ולהגיד למה שלא מוצא חן בעיני, להגיד לאנשים 'צאו החוצה מתוך המסגרת לכו תשברו את הראש בוועדות ותביאו כסף' הוא קשקוש מקושקש. או שמשרד הרווחה רוצה את הרשות או שהוא לא רוצה את הרשות.

כשנכנסתי לתפקידי הרשות הייתה במצב קשה. קראתי לאנשים, הוספתי תקציב והתחלנו לבנות מחדש. עשו תכנית הבראה, באמת ברשות היו כל מיני שומנים מיותרים, ניקינו את זה וזהו, ועשינו את זה.
מיקי לוי (יש עתיד)
איפה הכסף?
מאיר כהן (יש עתיד)
איפה הכסף? ברצותם משרד הרווחה נותן כסף. תשמע, אני הייתי שם.
מיקי לוי (יש עתיד)
אני יודע, בגלל זה אני שואל אותך.
מאיר כהן (יש עתיד)
אם שר לא רוצה, שיגיד 'אני לא רוצה אותם' שיסגור אותם, שיעביר אותם. דיברתי עם ארדן, ארדן מוכן להעביר את הרשות לשיקום האסיר אליו. הוא אומר 'תביאו את הרשות, אני מוכן לקבל אותם אצלי'.
אריה ביבי
מאיר, יש לך בעיה. אני אגיד לך, יש לך בעיה.
היו"ר אלי אלאלוף
לא, אל תפריע.
אריה ביבי
ארדן יכול לקבל את הרשות? נו? אנשים עם מדים יתעסקו עם המשך השיקום?
מירב בן ארי (כולנו)
למה לא? הוא לקח על עצמו את הרשות למלחמה בסמים.
היו"ר אלי אלאלוף
תאפשרו למאיר להשלים את דבריו.
מאיר כהן (יש עתיד)
ביבי, תן לי להשלים, אחרי זה תגיד מה הבעיות שיש. קודם תן לי להשלים. אם משרד הרווחה לא רוצה את הרשות, הרשות תעבור לארדן, כן. אני אעשה הכל בכדי שהיא תעבור. ואם אני אחזור למשרד אני אעביר אותה לארדן. למה לא?
מירב בן ארי (כולנו)
למה לא?
מאיר כהן (יש עתיד)
איזו סיבה לו יש? אם יש משרד שכן עסוק גם בחינוך, הרי זה לא רק אכיפה.
אכרם חסון (כולנו)
לפי דעתי זה מסר לא טוב.
מאיר כהן (יש עתיד)
שניה, אם אתה רוצה להיות איש הבשורה, אני לא חשבתי בזמנו כשהייתי השר ומצאתי אותה במצב מאוד קשה, לא לקחתי ואמרתי שאני מעביר אותה למשרד - - -
אריה ביבי
אבל רוב הגרעון בתקופה שלך מאיר, תסלח לי.
מאיר כהן (יש עתיד)
לא, אתה טועה.
אריה ביבי
אני טועה? אתה טועה.
מאיר כהן (יש עתיד)
אתה טועה. אנחנו הכנסנו לשם עוד 12 מיליון שקלים. ולא סגרנו את ההוסטלים.
אריה ביבי
8.5 מיליון ב ת קופה שלך. מה אתה אומר 'לא'? תשאל אותם.
מאיר כהן (יש עתיד)
12 מיליון שקלים. סליחה, אני אשאל אותם.
אריה ביבי
יש פה אנשים, תשאל אותם.
היו"ר אלי אלאלוף
אני מזכיר לאדון ביבי היקר שאתה עובד מדינה ואתה פונה לנבחר. היחס צריך להיות - - -
אריה ביבי
לא, אבל צריך לטפל - - -
היו"ר אלי אלאלוף
אל תתקן אותי. בזה זה חד משמעי. תתייחס בהתאם. אתה כבר לא חבר כנסת אז תתייחס בהתאם למרות כל החברות שיש בינינו.
מאיר כהן (יש עתיד)
אני מכבד אותך עד לשלב מסוים, אז תכבד אותי. בסדר? יותר אל תיכנס לדברים שלי. כך לא נוהגים בכנסת.
היו"ר אלי אלאלוף
בבקשה מאיר.
אריה ביבי
תדבר, אבל תדייק.
היו"ר אלי אלאלוף
לא, אדוני, אתה ממש מפריע לניהול התקין של הישיבה.
מאיר כהן (יש עתיד)
אני חוזר, צר לי שאתה מגיע וכל מה שיש לך להגיד זה 'הקודמים לא היו בסדר'.
אריה ביבי
אני לא אמרתי את זה.
מאיר כהן (יש עתיד)
סליחה, זה מה שאמרת. אל תגיד לי שלא אמרת.
אריה ביבי
אני עוד לא דיברתי.
מאיר כהן (יש עתיד)
אם שלחו אותך להוציא ערמונים מהאש אז אתה טועה, וחבל, זה לא מכבד אותך.
אריה ביבי
תן לי לדבר ותשמע.
היו"ר אלי אלאלוף
אתה תקבל את רשות הדיבור - - -
מאיר כהן (יש עתיד)
אם יש לך בעיה לך לשר שלך, שב איתו, תגיד לו את מה שאמר אלי בהתחלה. "אתה רוצה אותי או אתה לא רוצה אותי. אתה רוצה אותי, תן לי כסף. אתה לא רוצה אותי, שלום". כמו שידע לעשות הקודם שלך בתפקיד. כמו שהוא ידע לעשות.

אני חוזר, יש ויכוח בין אנשי מקצוע לגבי כל הסיפור הזה של ההוסטלים. יש כאלה שטוענים שלהחזיק אסיר ב-35,000 שקלים בשנה זה הרבה. יש כאלה שאומרים "נשלח אותם לקהילה", זה עולה נדמה לי בקהילה בין 7,000 ל-9,000 שקלים. לשנה. בכל מקרה, אני בתפיסת עולמי אמרתי 'חברה בואו ניקח את ההוסטלים האלה כי הם מאוד חשובים', מהבדיקות שאני עשיתי, גם מהביקורים היום יומיים שלי בהוסטלים, שנמצא אסיר בתוך הוסטל והוא מלווה על ידי טבעת תומכת, הרבה יותר טוב מאשר המפגשים הספורדיים האלה של פעם-פעמיים עם עובדת סוציאלית כשהוא נמצא בקהילה. בדקתי את זה בדימונה לפני ולפנים.

לכן בתוך המצב הקשה שהיה, ובתוך הקיצוץ הגדול של מש רד האוצר, ומיקי יודע את זה, אנחנו גייסנו עוד 12 מיליון שקלים, כיסינו חובות והוספנו את השאר, ופתחנו, המשיכו לעבוד. לימים כשיצאתי מהמשרד הבנתי שהאוצר לא עמד, לא האוצר אלא פריצקי אמר לי את זה, אני מוכן שיביאו אותו לכאן. הוא אומר לי 'תשמע, יש החלטה לייבש את המקומות האלה'. אז אם יש החלטה לייבש, תייבשו. אז מה זה בא לכאן? אם יש החלטה של משרד הרווחה להגיד 'אני לא רוצה את המקומות האלה' בבקשה תחפשו, תעבירו. אבל אם אתה אומר שהם חלק ממך, תתן את התקציב. זה פינאטס. לא מדובר אפילו ב-35 מיליון שקלים. לא מדובר ב-35 מיליון שקלים, מדובר בפחות. כי אני לפחות יכול להעיד כשאנחנו בדקנו את כל המינהלת של שיקום האסיר, לא ראינו שם איזה תופעות חורגות של עובדים וכולי. זה היה מקום קטן, מצומצם, שעשה תכנית הבראה. לכן זה צריך לצאת ולהחזיר את זה לשר להגיד לו 'אדוני, אתה רוצה את המקום, קח אותה, אתה לא רוצה את המקום, תעבירו את זה'. דיברתי עם ארדן, ארדן אמר לי 'אני בשמחה גדולה אקח את זה אלי'. תודה.
היו"ר אלי אלאלוף
אני חייב לפרש את ההצעה של ארדן. א. זה אומר שגם מערכת אכיפת החוק - - -
מאיר כהן (יש עתיד)
מבינה את החשיבות של השירות.
היו"ר אלי אלאלוף
מבינה את החשיבות. זה לא נאמר כדי לעשות סכסוכים ומתחים בין שרים, גם הביטוי של השר לבטחון פנים רק מוכיח כמה זה חשוב. גם המסמך שלך, חברי ביבי, אומר כמה חשוב השירות הזה. אתה מצטער על תת התקצוב שלו, אבל אי אפשר מצד אחד להגיד ככה, ומצד שני לסגור את הברז. אם כבר נוסיף נימה, אני אוסיף. שר האוצר רצה שאפילו העוזרת האישית שלו תהיה במקומה, מרוב חשיבות הנושא הזה. אבל השר המחליט החליט אחרת. אז אם הוא מחליט אחרת, שיעמוד בהתחייבות הנדרשת בעקבות זה. אני עוד לא פגשתי מישהו שאמר לי בכנות ושמבין את הנושא 'תסגור את ההוסטלים' אין פתרון אחד שמתאים לכל אוכלוסיית האסירים המשוחררים. צריך מגוון של פתרונות. המערכת חייבת לתת מגוון של פתרונות, והתירוץ הזה שיש במשרד הרווחה, וכדאי שתעביר את המסר האישי שלי לשר ולמנכ"ל, ואני אעביר למנכ"ל, שכביכול בקהילה יש פתרונות, זה ישראבלוף. זה בושה. לא מכינים את הקהילה לקבל את האנשים שזקוקים לטיפול. לא בנוער, לא בנשים, לא בקהילה כזו או אחרת. זו רק התחמקות שיטתית של משרד הרווחה בנושא הזה, ואני מכיר את זה טוב מאוד, כי 'הפנים לקהילה' הישראבלוף הזה של סיסמה שכביכול תוציאו את הילדים מהפנימיות, תמצאו אותם מטופלים בקהילה, זה רמאות אינטלקטואלית. זה חוסר אחריות מקצועית ומיניסטריאלית, וכדאי שתפסיקו עם השיטה הזאת. כדאי שתפסיקו במשרד הרווחה, תיקחו אחריות לתחום שאתם אמורים לנהל אותו.

ההרגשה שלנו שכל הזמן יש התחמקות של המשרד. אני אומר דברים קשים היום. היה לנו בנושא של האוטיסטים, 'לא צריך אוטיסטים, תהיה לנו תכנית של מינהלת הנכויות', לא צריך את זה ולא צריך את זה. ועולה השר ואומר את זה על בימת המליאה בכנסת אומר 'תורידו את זה זמנית אני מביא לכם חוק תוך חודש' איזה חודש, ואיזו שנה שכבר עברה. אז תיקחו את האחריות במשרד ואל תשתמשו בתירוץ שהאוצר.

אני מצטער, השליחה של איש המשרד באמצעותך היא גם כן סימן של זלזול במערכת הזאת. לפחות שיהיה ממונה. חבר הכנסת מסעוד גנאים בבקשה.
מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת)
תודה אדוני היושב ראש. בקצרה, אני מצטרף לדבריהם של חברי המודאגים ולתהיות שלהם שלצערי במקום להרחיב את המסגרות לשיקום האסירים מול כל העלייה באחוזי האלימות אם זה נגד נשים או בכלל, מקרי הרצח וכל הדברים האלה, לצערי אנחנו שומעים על סגירה וכל זה בגלל כמה מיליונים שלא צריכים להוות בעיה.

כאשר הבעתי את התנגדותי בקשר לרווחה, בטחון הפנים, אני לא התכוונתי לכך שהמשרד הזה לא יכול לתחזק או לספק תקציביים אבל דיברתי מבחינה סימבולית שהאסיר כל הזמן בבתי סוהר שהממונה עליו הוא שירות בתי הסוהר במשרד לבטחון פנים, אז כאשר ישתקם וזה השער שלו והדלת שלו לחזור ולהיות חלק טבעי מהחברה, מהקהילה שלו, אני מעדיף שמשרד אחר כמו משרד הרווחה, אבל אני מצטרף לכל דבריהם של חברי שבאמת זו לא צריכה להיות בעיה אם הסכום הוא רק כזה וצריך באמת לתחזק את הקיימים ולשמור עליהם, במיוחד בית אלענאמי שדיברה עליו חברתי עאידה וחבר הכנסת אכרם חסון, וגם בכלל כל המסגרות האחרות.
היו"ר אלי אלאלוף
תודה רבה מסעוד. מירב, רצית?
מירב בן ארי (כולנו)
כן. אני רוצה גם להוסיף משהו אחד.
היו"ר אלי אלאלוף
גילוי נאות – היא מהסיעה שלי.
מירב בן ארי (כולנו)
נכון. גם אכרם. וגם גילוי נאות, פגשנו גם את ביבי בוועדה לנגע הסמים שאנחנו עוסקים בזה גם שם, גם חברת הכנסת זנדברג הייתה פה ועשינו גם כמה סיורים בהוסטלים.

אני רוצה להגיד שני דברים, אחד – אני בעד, אני חושבת שמה שמאיר כהן אומר לדעתי, אני חושבת שזו הדרך להציל את רש"א. עשינו את זה עכשיו בוועדת הפנים - - -
היו"ר אלי אלאלוף
אני שמח לציין את כניסתם של החברים של בית החסד, אני מבין שיש לנו תירוץ תמיד, פקקים.
מירב בן ארי (כולנו)
והגשם.
מירב בן ארי (כולנו)
אבל גשם זו ברכה. פקקים פחות.
מירב בן ארי (כולנו)
קודם כל נגיד שני דברים. אחד, עשינו את זה עכשיו בוועדת הפנים עם הרשות למלחמה בסמים ועם מצילה שהם ארגונים של טיפול בכלל, ארגוני טיפול. הם לא ארגוני אכיפה, גם הרשות וגם מצילה, עברו עכשיו למשרד לביטחון פנים, גם תהליך של טיפול. עבר, ואני מניחה שזה יהיה בהצלחה. כי בסופו של דבר אם אותם אסירים נמצאים בכלא ואחרי זה יוצאים למסגרות של הוסטלים ושיקום, לדעתי זה הדבר הטבעי. ברגע שהוא מסיים כאן, יש תקשורת, אנשים יודעים שהאדם יצא עכשיו מהכלא, עובר אל ההוסטל. יש תקשורת ישירה ויש טיפול, וגם במשרד לבטחון פנים אפשר לשים אנשי טיפול. בעיני עשינו את זה גם עכשיו, אין סיבה שזה לא יהיה. אני אומרת לך משהו שכבר אמרו כאן כולם, נכון שכל דבר 'אוצר', 'אוצר', נכון שככה - - - ישראל, אני ואלי, תאמין לי מתעסקים עם זה כמעט כל שבוע. אבל בסוף כמו שאמרו כאן, מדובר על מיליונים בודדים, עניין של סדר עדיפויות. ההוסטלים חשובים, יביא השר את הכסף. פחות חשוב – ייתן למשהו אחר. זה לא יכול להיות שכל שבוע, כל שבוע, אוטיסטים, אתמול ישבנו עם העיוורים גם, כל שבוע 'לכו לכחלון' די. יש כאן עניין, תקציב 2018 הולך להיות 10 מיליארד שקל. 10 מיליארד שקל. הכי גדול אי פעם של משרד הרווחה. איפה הכסף? לאן הוא הולך? ומה הקטע לקחת כל הזמן עוד משרדים ועוד משרדים, ומשרד העבודה והחינוך הטכנולוגי והתעסוקה והכשרות מקצועיות, ורש"א, אם אתה לא יכול שהרשויות האלה יעבדו?

אני חייבת להגיד לך, הייתי בהוסטלים, בזווית הטיפולית. וזה אני תמיד אומרת על ה- ROI, האם אנחנו באמת מחזירים את ההשקעה. בסוף אותו אדם, הרצידיביזם הזה, שאנחנו פוגשים אותו עוד פעם בכלא ואז חזרנו עוד פעם בכלא וסיבוב שלישי עוד פעם בכלא, זה עולה המון כסף למשרד הרווחה. כי בסוף כמה פעמים הוא חוזר להוסטל, הצליח, לא הצליח – חזר. הלך לאשפוזית, סיים את האשפוזית, חזר להוסטל. סיים את ההוסטל, עוד שנה- חזר לרחוב. לא קיבל מסגרת מתאימה. די. חשוב לכם העניין – תדאגו לשים על זה את המשאבים.
היו"ר אלי אלאלוף
תודה. נציג משרד הרווחה.
נדב כץ
אני ראש מטה של מנכ"ל משרד העבודה והרווחה. במשך השנה נכנס אריה ביבי, מנכ"ל חדש של הרשות. מצא - - -
היו"ר אלי אלאלוף
הוא כבר יותר משנה.
אריה ביבי
אני פחות מחצי שנה.
נדב כץ
מצא גירעונות מצטברים במשך שנים אחורה. אנחנו ראינו דו"חות משנת 2013 כבר עם גירעונות שהלכו ותפחו במשך השנים, שמגיעים לסך של 12.5 מיליון שקלים, שמהווים איזו שהיא סכנה להתנהלות של הרשות. השר הנחה לפעול, להעביר להם תקציבים לכיסוי מירב הגירעונות.
מירב בן ארי (כולנו)
כמה כסף?
נדב כץ
שניה.
מירב בן ארי (כולנו)
כמה כסף הוא העביר? 'הנחה להעביר כסף' אנחנו שומעים כל שבוע.
נדב כץ
לכסות את החלק הארי אפילו של הגירעונות. במקביל ובכפוף לבניית תכנית של התנהלות כלכלית נכונה במסגרת התקציב של הרשות, שעל זה כבר החלה לעשות עבודה בשיתוף של המשרד, של הרשות, שלי.
היו"ר אלי אלאלוף
אתה תרשה לי להשלים, יש לי פה נתונים עם חתימה של השר, מופנה לחברת הכנסת תומא סלימאן. מציין שהתקציב ב-2018 יעמוד על 38.4 מיליוני שקלים.
אכרם חסון (כולנו)
תוספת 9 מיליון.
היו"ר אלי אלאלוף
לאחר שהתקציב ב-2016 היה 29.4 מיליון זה מה שכתוב פה, השר, בחתימתו. אני לא מאמין שהוא חותם על דברים שהוא לא מאמין בהם ולא מתכוון אליהם. אנחנו נמצאים במספרים האלה?
נדב כץ
כן.
עאידה תומא סלימאן (הרשימה המשותפת)
האמת, המכתב הזה מאוד מרגיע.
אריה ביבי
אל תגיד 'כן'.
נדב כץ
למה לא?
אריה ביבי
אתה נמצא במצב הזה?
מיקי לוי (יש עתיד)
כמעט 39 מיליון.
היו"ר אלי אלאלוף
זה חתום. אני אצרף את המכתב הזה ברשותך לפרוטוקול.
נדב כץ
זו התקנה התקציבית לתקציב שנת 2018. חשוב להבין, הגירעונות האלה הלכו ותפחו במשך שנים אחורה. זה לא יעזור סתם לעשות הוקוס פוקוס ולכסות אותם כי הם ימשיכו לתפוח בשנים הבאות. לכן זה נעשה ביחד ובמקביל לתכנית, לבניית התנהלות כלכלית אחראית ונכונה כדי שזה לא ימשיך לשנים הבאות. זה מה שהתחלנו לעשות על זה עבודה.
אריה ביבי
חבר'ה, איזו התנהלות כלכלית? מנהל מחוז יש לו פקידה אחת בסך הכל, וכל היתר עובדים. נו, איזו התנהגות כלכלית? מה תקצץ בדיוק? אנשים שעובדים? כל המינהלות הן אופרטיביות. אני עובד עם שישה אנשים בסך הכל. על מה אתם מדברים? אני יודע מה זה לקצץ. הוא יודע, הייתי יו"ר ועדה קרואה בלוד, והיה לי חשב מלווה. ידעתי איך. אבל תיכף אני אדבר.
נדב כץ
אנחנו מצאנו, אתה מצאת בעצם מצב כלכלי קשה, נכון?
היו"ר אלי אלאלוף
אדון כץ, אתה כנראה חדש במערכת.
נדב כץ
מה זה חדש?
אריה ביבי
הוא לא חדש.
היו"ר אלי אלאלוף
היית לפני כן במשרד?
נדב כץ
לא. אני עם קפלן.
מירב בן ארי (כולנו)
הוא מלווה את המנכ"ל.
היו"ר אלי אלאלוף
יש לי הצעה בשבילך. תלמד איך סוגרים גירעונות במשרדים ממשלתיים. אל תנסה לסגור גירעונות במשרדים ממשלתיים בשיטה של הסקטור העסקי או הפרטי, זו לא אותה שיטה. כדאי שתלמד את זה. אני אומר לך לאור 50 שנות וותק בתחום הזה. יש לי הצעה בשבילך, אם אתה חושב שתסגור את הגירעונות בזה שאתה סוגר פעילות עתידית, אז תסגור בכלל את הפעילות. זה לא יכול להיות.
נדב כץ
חשוב לי להגיד שהשר אמר שלא ייסגר שום הוסטל, אין לו כוונה לסגור הוסטלים.
היו"ר אלי אלאלוף
זה לא יכול להיות. חבר'ה, אם אתם רוצים לטפל באסירים של היום, לא של אתמול, לא של הגירעונות של שלשום, הוא צריך להיות עם מסגרת חיובית לכל אורך התקציב שלו. ותעבירו לחשב שלכם שיודע לתמרן בצורה מדהימה, הוא אחד הוותיקים והמתמרנים הטובים ביותר שיש במערכת הציבורית. תן לאדון פריצקי לתמרן שם. אבל אתה תדאג לפעילות. ודאגה לפעילות זה תקציב חיובי. לא מעניין אותו וגם אותנו הגרעון של אז. כשאנחנו נדבר על גירעונות אני אלך לחשב האוצר ואני אגיד לו 'איך אפשרת את זה, כי זה חוסר פיקוח שלך'. לא תפקידך עכשיו. תפקידך עכשיו הוא איך אתה מבטיח שתהיה פעילות חיובית שעונה לדרישות של השטח. זה הדבר הכי חשוב שאתה צריך לדאוג לו, ואני מאחל לך שתצליח בתפקידך, כי זה לטובת המשרד ובעיקר לטובת האסירים. אנחנו לא אמורים להפוך את המשרד כמטרה בפני עצמה. המטרה היחידה שיש למשרד זה לשרת את האזרחים.
נדב כץ
כולם מסכימים.
היו"ר אלי אלאלוף
תודה. ביבי בבקשה.
אריה ביבי
חבל שמאיר לא פה. כשאני באתי לפני חמישה וחצי חודשים להיות מנכ"ל הרשות, בדקתי מה יש ברשות. ראיתי 12.5 מיליון שקל גירעון, משנת 2013 עד שנת 2016, 8.5 מיליון שקל גירעון. משנת 2016 היו התחייבויות של 4 מיליון שקל לשנת 2017. התחייבויות. כך שלא יכולתי לזוז מילימטר, הייתי במיטת סדום. באתי לשר ביום הראשון ואמרתי לו 'אדוני, זה המצב' אמר לי 'אני אעזור לך'. על השר אין טענה ולא יכולה להיות טענה, כי השר רוצה לעזור וגם כשהגענו למצב הזה, השר הראשון שהרים לי טלפון ואומר לי 'ביבי, אתה לא סוגר שום הוסטל. אנחנו נעשה הכל, אתה לא תסגור הוסטל'. זה השר. אבל מה שלמדו חברי כנסת בדקה, אנשי האוצר לא למדו כבר, ואני שנים בכנסת, הייתי 4 שנים, ועכשיו בתפקיד הזה, בתפקידים קודמים, או שהם לא לומדים או שלימדו אותם לא ללמוד. אני חושב שהם צריכים ללכת לאופטומטריסט ולקרוא מספרים.
היו"ר אלי אלאלוף
החוק קבר את זה.
אריה ביבי
אדוני היושב ראש, גם אם יתנו לי היום את ה-12.5 מיליון שקל והם מתכוונים לתת לי, איך הם מתכוונים? 8.5 מהמשרד, 4 האוצר נותן עם המנכ"ל, בתנאי שאעשה תכנית הבראה. אבל לא חשבו על דבר אחד, אוקיי, אני מקבל את ה-12.5 מיליון שקל, מה יהיה בשנת 2018? אהיה עוד פעם בגירעון. אז שוב אני אבוא?

נתנו לי 5 מיליון שקל לנוער. מתי נתנו לי את זה? בשנת 2016. היה מנכ"ל בשנת 2016, אמר 'אני מתפטר' והוא נכנס לנבצרות. אני נכנסתי ביוני 2017. ביום הראשון שנכנסתי אמרתי 'חבר'ה יש פה 5 מיליון שקל לנוער, בואו נתחיל להוציא'. אני אזרוק כסף לפח? לא. אז הוצאתי 2 מיליון שקל, יש לי 3 מיליון שקל צבועים. אמרתי לאוצר 'תשמעו, תמחקו לי את הצבע, אני בגירעון, תמחקו את הצבע ואני מבטיח לכם שאנהל את ההוסטלים'. 'לא, אי אפשר, זה לא, זה לא'.

עכשיו לעצם העניין. אני חושב שכולנו טועים ומטעים. הבעיה היסודית, השיקום. מי שלא יודע מה זה שיקום - - -
היו"ר אלי אלאלוף
נכנס חבר הכנסת יצחק וקנין וזה מחייב אותנו לדיון לפי האתיקה של הכנסת.
אריה ביבי
גבירתי, את דיברת על המשרד לבטחון פנים. הייתי שם הרבה מאוד שנים ואני רוצה להגיד לך שיש בעיה עם רצף שיקום. עד שער בית הכלא יכולים אנשי שירות בתי הסוהר או כל אגף אחר להתעסק. משער היציאה של בית הכלא, זו כבר חייבת להיות רשות וזו הרשות לשיקום האסיר. הם בלי מדים, הם עובדים סוציאליים, הם לא מפחידים. מה קרה? קרה דבר אחד, שנתנו לרשות, היום אגף, 70 מיליון והייתי גם בעוונותיי הרבים יו"ר הרשות למלחמה בסמים. נתנו 70 מיליון. לשירות בתי הסוהר, ועיני לא צרה, הייתי נציב שם מעל 4 שנים, נתנו כסף. עיני לא צרה, הם צריכים כסף. הם משקמים. אבל אסיר משוקם, הנה, יש פה עובדים סוציאליים, תשאלי אותם. אם אסיר משוקם יוצא מכותלי בתי הסוהר, מהשער, אם הוא לא ממשיך בשיקום, העבודה של שירות בתי הסוהר היא לבטלה כי הוא חוזר לכלא.
מירב בן ארי (כולנו)
אז הוא חוזר לכלא. זה מה שאמרתי. אני מסכימה איתך. זה הרצידיביזם. זה מה שאני כל הזמן אומרת.
אריה ביבי
55% חוזרים. אלה שמשוקמים אצלנו חוזרים רק 28%. את המספרים את יודעת.
מירב בן ארי (כולנו)
אין לי ויכוח איתך. אני לא מצליחה להבין למה אנחנו בדיון בוועדת הרווחה, אם אתה אומר שיש כסף, למה אנחנו בדיון פה עם כל כך הרבה - - -
אריה ביבי
אני לא אמרתי שיש כסף.
מירב בן ארי (כולנו)
אמרת שאף הוסטל לא ייסגר.
אריה ביבי
אני לא אמרתי שיש כסף.
מירב בן ארי (כולנו)
אמרת שהשר אמר שאף הוסטל לא ייסגר. אז הוא לא ייסגר ו - - -?
עאידה תומא סלימאן (הרשימה המשותפת)
מירב, אני חייבת להגיד שהשר אומר לי את זה כבר חמישה חודשים. אבל בינתיים נתנו - - -
היו"ר אלי אלאלוף
יש לי בקשה. למרות הכל הדיון הזה - - -
מירב בן ארי (כולנו)
נכון, אבל אדוני, בוא נצטמצם לדיון. אני רוצה לדעת, הוא אומר שהוסטלים לא ייסגרו, אבל אין לו כסף. אז תסביר לי את זה.
היו"ר אלי אלאלוף
יש לך מספיק חכמה כדי להבין את הדברים שנאמרו בקונטקסט. אני רק מזכיר שזה דיון דחוף וזה 45 דקות. אני חייב לסגור ב-10:00, יהיה מה שיהיה.
אריה ביבי
אני רוצה להסביר לגבירתי. 8.5 מיליון אמרו שיתנו. עוד לא קיבלתי. 4 מיליון זה תלוי במנכ"ל האוצר. וזה מותנה בתכנית הבראה. איך אני יכול לעשות תכנית הבראה כשאני יודע שב-2018 יחסרו לי שוב 4 מיליון? כי ב-2018 אני לא יכול לכסות. יחסר לי. נכנס לחוק עכשיו הסעדה לאנשים שאני צריך לתת, אני צריך לתת לבית החסד יותר מחצי מיליון, 550,000 שקל, ויש לי הפרשים בשכר ואני ב-2 מיליון גרעון, עוד לא התחלתי את השנה.
מירב בן ארי (כולנו)
זה ברור.
היו"ר אלי אלאלוף
איש האוצר רוצה להגיד משהו?
יצחק וקנין (ש"ס)
אני יכול להגיד משהו? מילה. זה חשוב מאוד לדיון של האוצר. חצי דקה.
היו"ר אלי אלאלוף
אם תגיד, אני חייב לעבור דרך דב חנין. אתה מרשה?
דב חנין (הרשימה המשותפת)
לוקנין תמיד. עקרון הוותק.
יצחק וקנין (ש"ס)
בליל התקציב ביקשתי 2 מיליון שקל, הדבר היחיד שביקש יצחק וקנין זה לרשות לשיקום האסיר. 2 מיליון, ואגב, שיקום תורני. לצערי הרב מישהו פה משחק משחק ואומרים שלא מעבירים את הכסף, לא יודע מאיזה סיבות. אני רוצה לדעת למה לא מעבירים את הכסף הזה.
אריה ביבי
זה נמצא אצל היועץ המשפטי. לא 2 מיליון, נמצאים 160 מיליון, שזה אצל היועץ המשפטי כי זה הסכם קואליציוני. זה בהסכם קואליציוני.
היו"ר אלי אלאלוף
הוא עצר את כל הקואליציוני?
מירב בן ארי (כולנו)
לא. יש כאלה שקיבלו.
מיקי לוי (יש עתיד)
יש כאלה שאיימו, אל תדאג. יהודה ושומרון קיבלו הכל.
היו"ר אלי אלאלוף
אני ממליץ שיסגור את כל הקואליציוני. אני חושב שהסיעה, למרות שזו מצווה ענקית מה שעשית יצחק, אני בעד לסגור את כל הסעיף של הקואליציוני, זו בושה וחרפה לניהול התקין של המדינה שלנו. כן אדוני.
אייל מדן
אני אנסה לעשות את זה בקצרה. התקציב של הרשות לשיקום האסיר בשש השנים האחרונות פי 2. ב-2011 התקציב היה 14 מיליון, בשנת 2018, יותר מפי 2, 38 מיליון כפי שנאמר. זה התקציב. זה לטענות שאין מספיק כסף. רק בשנה האחרונה היה גידול של 17%, שזה 5.5 מיליון.
אריה ביבי
5 מיליון.
אייל מדן
בסיכום תקציבי, הוא נמצא פה אצלי.
אריה ביבי
היות ואני עשיר קיצצתם לי חצי מיליון.
אייל מדן
היה קיצוץ בכל הממשלה.
היו"ר אלי אלאלוף
בואו לא נעשה חשבונאות. מה הסיבות לדעתך?
מיקי לוי (יש עתיד)
האם ה-3 מיליון ניתנו בבסיס? זה מה שאני שואל. האם ה-38 מיליון שקלים הם בבסיס אצל הרשות?
אייל מדן
כן. וגם ה-5.5 מיליון.
היו"ר אלי אלאלוף
אתה יכול להסביר לי מה הגרעון?
אריה ביבי
איך הגעת ל-38? תסביר לנו.
אייל מדן
בסיס התקציב.
היו"ר אלי אלאלוף
הייתה ישיבה ביניכם? ביבי?
אריה ביבי
אתמול קצת רבנו - - -
היו"ר אלי אלאלוף
לריב זה לא חכמה. ישבתם?
אריה ביבי
הם כל פעם שולחים לי מישהו אחר.
היו"ר אלי אלאלוף
אני יכול לחייב אותך לדיון אישי עם אדון ביבי?
אריה ביבי
מה זה יעזור לי?
היו"ר אלי אלאלוף
אני רוצה לבקש. אני יודע מה זה עוזר. אתה יכול לשבת בהמשך בזה? וגם אני אעשה מעקב.
מיקי לוי (יש עתיד)
תוך שבועיים אם אפשר ועדת מעקב.
אייל מדן
אני יכול לסיים את דבריי? יש בעיה, כפי שנאמר על ידי משרד הרווחה, בהתנהלות השוטפת של רש"א. כמו שנאמר, יש גירעון שוטף של בין 1-2 מיליון שקל בשנה שנצבר ל-8.5 מיליון, ורק בשנה האחרונה עוד גרעון שנוסף כפי שנאמר, 4 מיליון שקל בהתחייבויות. כך שלכולם ברור שיש התנהלות שהיא בעייתית בניהול הכלכלי של רש"א. לכן כל תוספת וכל כיסוי גירעון חייב להיות מותנה בבניית תכנית הבראה, שבעזרת תכנית ההבראה הזאת גם יגיעו למצב שב-2018 לא יהיו הוצאות מעבר, לא יהיה גירעון. זה הכל. ושם זה ייגמר.

כמו שנאמר וגם הובטח על ידי השר, הכוונה היא שלא ייסגרו הוסטלים.
אריה ביבי
איך לא יהיה גירעון?
אייל מדן
זו תכנית הבראה. ככה בודקים. ודבר אחרון, לנו אין - - -
מיקי לוי (יש עתיד)
- - -
אריה ביבי
מנהל מחוז יושב עם פקידה. זה הכל. איפה יכולים להוציא לי? על מה תכנית הבראה?
מיקי לוי (יש עתיד)
לא, אני שואל אם - - - כספים.
היו"ר אלי אלאלוף
רגע. תרשה לאיש האוצר להמשיך את דבריו.
מיקי לוי (יש עתיד)
סליחה. אני מתנצל.
אייל מדן
על מנת לייצר את תכנית ההבראה הזאת הנושא נבחן על ידי משרד האוצר. בימים אלו יש ישיבות שבודקות את כל הדו"חות הכספיים, שאגב, כל הדו"חות הכספיים בין 2013-2016 - - -
אריה ביבי
הם חתומים. אני היחידי שבא ועשה שתי ישיבות מועצה. לפניי לא עשו ישיבות מועצה בכלל.
אייל מדן
אני לא רוצה להגיד על מי האשמה. אני לא יודע. בכל מקרה זה המצב. לא היו דו"חות חתומים. לנו אין יכולת לדעת לאן הכספים האלה הלכו. אם הם הלכו לדברים שהם באמת חשובים, כספי ציבור הלכו לדברים חשובים של שיקום אסירים - - -
היו"ר אלי אלאלוף
זה לא תפקיד של חשב המשרד?
אייל מדן
אבל בגלל שלא היו דו"חות חתומים הם לא יודעים ולכן בשבועיים או שלושה הקרובים - - -
אכרם חסון (כולנו)
יש לכם בעיה להעביר לו את ה-4 מיליון שקל?
היו"ר אלי אלאלוף
משפט אחד לחבר הכנסת דב חנין.
אכרם חסון (כולנו)
אולי רק דבר אחד. הוא לא דיבר על ה-4 מיליון שקל שביקש להעביר מהנוער לכיסוי גירעונות.
היו"ר אלי אלאלוף
אם נשחק בפינג פונג בינינו - - - בבקשה.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
אדוני היושב ראש. הדיון הזה הוא סופר חשוב. יש כאן מוסדות, והוזכר כאן בית החסד למשל שאני מזכיר אותו קצת - - -
היו"ר אלי אלאלוף
כבר הוזכר פעמיים.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
כן. עושים עבודת קודש.
היו"ר אלי אלאלוף
כולם אמרו את זה. בוא נתקדם.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
אני רוצה להגיד משהו במבט יותר רחב. מה שקורה בבתי הסוהר עומד בפני שינוי מאוד גדול, כי בית המשפט העליון החליט החלטה שהמשמעות שלה היא שצריך לשחרר מאות ואולי אלפי אסירים כדי לעמוד בסטנדרטים במהלך השנה הקרובה. אנחנו מדברים פה באמת על כסף קטן. כל הכבוד לכם שאתם מחזיקים מעמד בתקציב הזה.
אריה ביבי
יש גם את החנינה של הנשיא עוד מעט.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
חנינת הנשיא ל-70 שנה. צריך להעריך למספרים של אלפי אסירים והרשות שעושה עבודת קודש עובדת עם תקציב שהוא כבר היום לא מספיק. לכן אני פונה מפה לך אדוני היו"ר, אולי כדאי להזמין לפה את השרים הרלבנטיים. גם את השר לבטחון הפנים שאחראי על שירות בתי הסוהר, גם את שר הרווחה גם את שר האוצר, כי צריך פה שינוי מאוד גדול. זה הכסף הקטן. צריך כסף מאוד גדול.
היו"ר אלי אלאלוף
אנחנו נרים את הכפפה ברעיון המצוין שלך. כרגיל, לדב חנין יש תמיד רעיונות, לפחות בוועדה הרעיונות מתקבלים.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
כל הכבוד לוועדה.
היו"ר אלי אלאלוף
אני מתנצל בפני כל האנשים שבאו במיוחד, אבל זמן הוא זמן ואני לא יכול לחרוג. אני רוצה לסכם את הדיון. אני מודה לאריה ביבי על כנותו וזעקתו גם במכתבים וגם בתשובות וגם בישיבה היום שהוא מראה שלמרות כל הרצון הטוב ביותר הוא אינו מסוגל לספק את השירות הנדרש על ידי הרשות. וזה לתשומת לב המשרד. המשרד צריך לדעת שהוא האחראי, ולא הרשות אחראית. לכן הרשות קשורה למשרד. 2. אני מבקש מאגף תקציבים להיות יותר ברור לישיבה מסודרת עם ראש הרשות, מנכ"ל הרשות כדי שכל המספרים שעפו פה באוויר יאומתו. 3. הוועדה מחליטה בצורה חד משמעית, ותיאבק על זה שלא ייסגר שום הוסטל ללא הסכמה, הבנה והבאת הנושא לדיון בוועדה. שום החלטה מנהלית לא יכולה להספיק כדי לסגור הוסטל כל שהוא. אנחנו ממליצים לעשות הכל גם לאור הערת חברי, הערה מאוד חשובה של דב חנין, לבדוק את האפשרות להגדיל לאור ההיערכות שהמדינה תעשה עם האסירים שישוחררו לפני הזמן ואני באופן אישי מאוד מברך על כך.

אני אפנה למנכ"ל האוצר כדי שיעמוד בהתחייבויותיו. אני מקווה שנוכל לעשות את זה. נקיים דיון במהלך החודשיים הקרובים, נשתדל לפני סוף דצמבר. נקיים דיון על הנושא של היערכות מערכות השיקום ושירות בתי הסוהר לשחרור של מסות של אסירים. כולל הנושא של חנינה. אני אבקש לקיים פה דיון בהשתתפות השרים.

אני שוב מבקש סליחה מכל אלה שבאו מרחוק וגם מקרוב, שלא הספיקו לשאת את דבריהם. תודה רבה.

הישיבה ננעלה בשעה 10:00.

קוד המקור של הנתונים