ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 27/11/2017

א. מצבם של צעירים יוצאי אתיופיה שצריכים להתפנות ממרכז הקליטה מבשרת ציון; ב. פתרון לזוגות צעירים במרכזי קליטה המתקשים לקבל את זכאותם למשכנתא ממשרד הקליטה.

פרוטוקול

 
ôøåèå÷åì ùì éùéáú åòãä

ôøåèå÷åì ùì éùéáú åòãä

àåîðéè÷

2017-12-06OMNITECH



הכנסת העשרים

מושב רביעי

פרוטוקול מס' 253

מישיבת ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות

יום שני, ט' בכסלו התשע"ח (27 בנובמבר 2017), שעה 12:11
סדר היום
א. מצבם של צעירים יוצאי אתיופיה שצריכים להתפנות ממרכז הקליטה מבשרת ציון; ב. פתרון לזוגות צעירים במרכזי קליטה המתקשים לקבל את זכאותם למשכנתא ממשרד הקליטה.
נכחו
חברי הוועדה: אברהם נגוסה – היו"ר

קסניה סבטלובה
חברי הכנסת
יולי יואל אדלשטיין – יושב-ראש הכנסת

יהודה גליק

יוסי יונה
מוזמנים
תמי אהרוני - מנהלת תחום דיור, משרד העלייה והקליטה

חופית כהן - ראש ענף פניות הציבור, משרד הבינוי והשיכון

קובי אריאלי - ממונה תקציב ומחקרים, משרד הבינוי והשיכון

דפני רוט מושיוב - מפקחת לקליטת עליה, משרד הרווחה

סוניה רוט אדלר - מנהלת אגף אתיופיה וקליטת עליה, הסוכנות היהודית

בני הראל - מנהל מרכז קליטה מבשרת ציון, הסוכנות היהודית

ישמבל אלמיו - מנהלת קשרי קהילה, אגודת יהודי אתיופיה

נגה אלנה - מנהל מגשרים חינוכיים בין תרבותיים, עמותת פידל

שאשא לאקה - נציג, אגודת יהודי אתיופיה

מלדה ליאקה - נציג, אגודת יהודי אתיופיה

חנה אלעזר לגסה - דוברות ושינוי מדיניות, אגודת יהודי אתיופיה

אמאוואיש קאסיה - נציגה, אגודת יהודי אתיופיה

שרה אבבה - סטודנטית, האוניברסיטה העברית

מעיין סרבר - סטודנטית לעבודה סוציאלית, רופין

עטרת חן הורוביץ - נציגת עמותת שומרי משפט

בתיה בר-אפרת - מלווה משפחות עולים

ליקנש רטה - נציג

בוגאלץ קסה - נציג

גטנט מלסה - נציג

אלבצאו אייסו - נציג

אהוד שחם - נציג

נתנאל שיטה - נציג

טללו אבאטה - נציג

מולו דמלאו - נציג

בלטה שיטה - נציג

ניגסטה מברטה - נציג

גלגאי טפרה - נציג

פנטהון אספה - נציג

טגלי שיטה - נציג

סוניה אדלר רוט - נציג

מזנאו מולה - נציג

באזזו מברטה - נציג

ניגסטה מברטה - נציג

אלם ביינה - נציג

מליה באלא - נציג

באייה אדאמסו - נציג

רעות ברג - רכזת שטח

וובנך מרהוויט - נציג

גססה גטאהון - נציג

הנוק טקלה - נציג

אנאבוטיה בטאגד - נציג

מנברו טסה - נציג

סגו אשטה - נציג

מוטגבוש אלמהייו - נציג
מנהלת הוועדה
דנה גורדון שושני
רישום פרלמנטרי
עופרה ארגס - חבר המתרגמים

א. מצבם של צעירים יוצאי אתיופיה שצריכים להתפנות ממרכז הקליטה מבשרת ציון; ב. פתרון לזוגות צעירים במרכזי קליטה המתקשים לקבל את זכאותם למשכנתא ממשרד הקליטה.
היו"ר אברהם נגוסה
שלום, אנחנו מתחילים את הדיון. איתי יחד חבריי חבר הכנסת יהודה גליק וחבר הכנסת פרופ' יוסי יונה, ח"כים אחרים יגיעו בהמשך. נתחיל את הדיון בנושא שלנו. לצורך העניין למשרדי הממשלה שיהיה ברור, חילקנו אותו לשניים: א. מצבם של הצעירים יוצאי אתיופיה שצריכים להתפנות ממרכז הקליטה מבשרת ציון. הצעירים האלה נופלים בין הכיסאות. גם אלה שהתפנו במצב קשה מבחינת הנוהל, אם זה בעניין רכישת הדירה ואם בעניין העברה מעבודתם. נשמע את הנציגים. הנושא השני הוא פתרון לזוגות צעירים במרכזי קליטה המתקשים לקבל את זכאותם למשכנתא. אני אסביר, הגיעו אלי זוגות ממרכז הקליטה, אני רואה כאן את מנהל מרכז הקליטה במבשרת וגם את נציגי משרדי הממשלה. ברוכים הבאים.

אני אסביר בדוגמה. עולה חדשה המתגוררת במרכז קליטה ומתחתנת עם עולה ותיק, אם היא נשואה לא מגיע לה. שמעתי גם מקרים מזעזעים, שהתחתנו ונולדו להם ילדים, אומרים 'תראי, לילד שלך ולבעלך לא מגיע, אבל לך מגיע מה שמגיע לבודדים'. אבל היא נשואה. אפילו הילד לא נלקח בחשבון איתה. בנושא הזכויות לוקחים אותו לצד האב. זה המצב שהזוגות הגיעו אלי ולכן אלה הנושאים שאנחנו רוצים לדון בהם.

אני יודע שנציגת משרד הקליטה נמצאת פה, אני רואה את נציג הסוכנות, נציגת משרד הרווחה. משרד הבינוי והשיכון נמצא כאן? הם אישרו שיגיעו.

אלה הנושאים שנדון בהם. לפני שאתן את רשות הדיבור לנציגי העולים האם חברי הכנסת רוצים להתייחס?
יוסי יונה (המחנה הציוני)
נשמע קודם את נציגי העולים.
היו"ר אברהם נגוסה
לצערי הרב יש החלטה של הבג"צ לפנות את העולים ממרכז הקליטה במבשרת. אני אומר לצערי הרב כי הפתרון היה צריך להיות אחר, אבל זוהי ההחלטה.
יוסי יונה (המחנה הציוני)
הוא החליט שאין מניעה לפנות.
יהודה גליק (הליכוד)
לא, הוא החליט שתוך שלוש שנים הם צריכים להתפנות, וזו החלטה מלפני שלוש שנים.
היו"ר אברהם נגוסה
הייתי בדיון בבג"צ, כמובן הבג"צ נתן לשיקול דעתם של המשרדים, אבל בכל זאת לפי הבקשה, שהבג"צ לא קיבל את בקשתם. זו הנקודה. אני יודע שהמשרדים מתים לפנות אותם, ולכן הם כבר התפנו, אני יודע שמשפחות התפנו למרכזי קליטה, אבל יש צעירים שעדיין אין להם דרך להתפנות כי אין להם זכות לקנות דירה עם משכנתא, לכן הם תקועים. אני רוצה שהנציג ידבר ויציג לנו את הבעיה.
גלגאי טפרה
תודה. הזדמנות להודות ליושב ראש ועדת העלייה והקליטה. אני מתגורר במבשרת, נציג הקהילה. אנחנו מ-2006 נתקלנו, מבקשים למבוגרים עמידר, ולצעירים משכנתאות. עד עכשיו לא קיבלנו פתרון, ובזמן האחרון התחילו לפנות את המשפחות לבאר שבע ולקריית גת. הם עזבו את מרכז הקליטה מבשרת, והילדים שלהם עדיין לא בבית הספר. הפסידו משכנתא, הפסידו לקחת הלוואה, כמה דברים הפסידו, וגם הילדים שלהם לא בבית הספר עדיין.

אנחנו במבשרת מאוד קשה, מה שהסביר דוקטור אברהם, המשפחות בלא גז. למשל שלוש משפחות אם התחתנו בארץ, כאן במרכז הקליטה, יש להם ילדים אחד או שניים, ניתקו להם גז והם נשארו בלי גז במשך חודשיים. המבוגרים שאתם רואים כאן, מחכים לעמידר. הצעירים מחכים למשכנתאות, 'תנו לנו משכנתא ונצא'. יש כאן גם משפחות שרוצות לקנות דירה, שיתנו להם אישור לקניית דירה והם יצאו ממרכז הקליטה, מרכז הקליטה זה לא בית שלנו וזה לא הכיף שלנו. הם אומרים להם תעזבו את מרכז הקליטה ותקנו דירה, ניתן לכם אישור. הם מפסידים את העבודה שלהם, שנתיים או שלוש הם עובדים במקום אחד, ולכן הם לא יכולים לקחת הלוואה, בגלל שיפסידו את תלוש המשכורת, הם לא יכולים לקנות דירה, וזה נתקע.

יש כמה אנשים שאתם יכולים לשאול אותם, - - - לא קיבלו אותם.
היו"ר אברהם נגוסה
הבנתי שיש משפחות שגרות במרכז הקליטה במבשרת ציון. בעקבות ההחלטה לפנותם, חלקם כבר עברו למרכז קליטה במקום אחר והם רוצים לממש את זכותם לקנות דירה, אבל בינתיים בגלל הפינוי הם עזבו את עבודתם ואין להם תלוש משכורת שיוכלו להציג לבנק כדי לממש את זכותם ולקבל את המשכנתא. זה מה שאתה מסביר?
גלגאי טפרה
נכון.
היו"ר אברהם נגוסה
אוקיי. זה דבר אחד. דבר שני, אלה שנמצאים עכשיו ניתקו להם את הגז ואין להם גז.
גלגאי טפרה
נכון. אין גז. אין עובדים, הביאו עובד אחד והוא חולה בבית חולים כבר חודש.
היו"ר אברהם נגוסה
בואו נקבל תמונה כללית מה קורה עכשיו במרכז הקליטה, מי עובד שם, האם הוא לגמרי התפרק או שעדיין המערכת עובדת שם. נשמע ממנהל מרכז הקליטה כדי לקבל את התמונה הכללית ואז נחזור לטענות העולים. בני תן לנו תמונה כללית מה קורה מאז ההחלטה וכמה משפחות גרות שם היום, כמה התפנו ולאן התפנו, ומה קורה עם אלה שהתפנו.
בני הראל
אנחנו היום נמצאים במרכז הקליטה במצב שיש לנו 133 ראשי אב שהם 216 נפשות. אני יכול לתת את הפילוח של משפחות, חד הוריות וקשישים, אבל מבחינת הצוות - - -
היו"ר אברהם נגוסה
אולי תגיד לנו כמה קשישים, כמה צעירים וכמה משפחות, מתוך 216 או מה-133 משפחות כדי שנבין בדיוק את הפרופורציה.
בני הראל
יש לנו 23 משפחות שהם 81 נפש, 11 חד הוריות שהם 36 נפשות, 13 קשישים ו-86 יחידים.
יהודה גליק (הליכוד)
כלומר סך הכל כמה יוצא?
בני הראל
216.
יהודה גליק (הליכוד)
מתוך כמה מקומות יש בתוך מרכז הקליטה כולו?
בני הראל
התפוסה שלו? 1,100.
יהודה גליק (הליכוד)
זאת אומרת שיש כרגע 200 על 1,000 מקומות.
בני הראל
כן. 216 ליתר דיוק. אנחנו למעשה בחודש יוני הצענו למשפחות לעזוב את מרכזי הקליטה, וצוות של עובדים סוציאליים ישב עם המשפחות והתחילה עזיבה מרצון של העולים, למרכזי קליטה כפי שנאמר פה לדרום ומעט לצפון. הייתה החלטת בג"צ ב-30 לאוגוסט שדחתה את העתירה לבקשת ארכה לשהייה במרכז הקליטה ואנחנו המשכנו את הפעילות שלנו בסיוע לעולים לעזוב את מרכזי הקליטה.

מבחינת הצוות הצטמצמנו בצוות, ההחלטה קבעה בעצם שמרכז הקליטה חייב בסגירה ואם משרד הקליטה יחליט שהוא מוכן לתת חודש או חודשיים ארכה לעולים להתארגנות זה מבורך, ושרת הקליטה נתנה אכן חודשיים עד סוף אוקטובר. היזם עזב בסוף אוקטובר, וגייסנו עובד אחזקה נוסף לטפל בבעיות התחזוקה שישנם במרכז. אנחנו לא ניתקנו בלונים, לא גז ולא מים למשפחות שמתגוררות, גם אם מדובר במשפחות ששוהות שלא כחוק, ויש כאלה משפחות ששוהות שלא כחוק.
קריאה
אז מה, יש פה את הדיווחים האלה.
בני הראל
אני אשמח אם ינקבו בשם משפחה.
יהודה גליק (הליכוד)
לא, אל תיכנס לפרטים.
בני הראל
אוקיי. אני אומר את עמדתי, הוא יכול לומר את עמדתו.
יהודה גליק (הליכוד)
לדעתך יש פתרון לכל מי שנמצא פה?
בני הראל
אם יש פתרון לכל מי שנמצא פה? כן.
חנה אלעזר לגסה
מה זה פתרון, מרכז קליטה?
יהודה גליק (הליכוד)
לא.
היו"ר אברהם נגוסה
הצטרפו אלינו חברת הכנסת קסניה סבטלובה וחבר הכנסת יואל רזבוזוב חברי הוועדה. תמשיכי בבקשה.
סוניה רוט אדלר
רציתי להוסיף לדברים שבני אמר, מדובר במרכז קליטה שהוא מקום ארעי לקליטת עולים, בדרך כלל התקופה המקסימלית שאנחנו קולטים עולים היא שנתיים וחצי. אנחנו מדברים על עולים שנמצאים פה מעל חמש שנים ואפילו מעל עשר שנים. הנושא של הפינוי עמד על הפרק כבר כמה שנים ואנחנו בחודש יוני כינסנו את כל העולים והיה מספיק זמן להתפנות. כל העולים הקשישים, המשפחות, החד הוריות, כולם קיבלו בדיוור ישיר ואישי עם עובד סוציאלי הצעה להתפנות למרכז קליטה לפי בקשתם, כשעוד היו מקומות במרכזי הקליטה האחרים. ההחלטה הזאת עדיין עומדת ותקפה לגבי המשפחות שהן פשוט מסרבות לעזוב.
יוסי יונה (המחנה הציוני)
אבל מה ייתן להם אם הם יעברו למרכז קליטה אחר?
סוניה רוט אדלר
במרכז קליטה אחר קודם כל יש מעטפת, יש קורת גג והם ימשיכו את התהליכים שהם זכאים למימוש הזכויות שלהם. אם זה משכנתא, אם זה דיור ציבורי לקשישים וכולי. כי מרכז הקליטה על פי החלטת בג"צ, וכולנו מכבדים את בג"צ, אמרה חד משמעית שצריך לסגור את מרכז הקליטה. הדבר היחיד ש,
יוסי יונה (המחנה הציוני)
יש כאלה שחושבים שזו החלטה אומללה, את יודעת.
יהודה גליק (הליכוד)
אתה מסכים איתי שגם ההחלטה לגבי נתיב האבות היא אומללה, אבל על פי כן אנחנו נאלצים לכבד אותה.
היו"ר אברהם נגוסה
אנחנו לא דנים על החלטת הבג"צ. זה מאחורינו. אנחנו רוצים עכשיו בעקבות ההחלטה, בתהליך הפינוי, משפחות נפגעות. יש פגיעה בזכויותיהן של המשפחות, לכן זה הדיון. אני רוצה לשאול, 26 משפחות, 11 חד הוריות ו-13 קשישים ו-86 יחידים. כשאת אומרת שהצעתם להם מרכז קליטה אחר, אתם הצעתם לכולם או שעשיתם פה הבחנה? אני רוצה לדעת ואם עשיתם הבחנה, למי?
סוניה רוט אדלר
יש הבחנה חד משמעית. האוכלוסיות שאתה מנית, משפחות חד הוריות וקשישים, כולם קיבלו הצעה למרכז קליטה חלופי. ועובדה ש-400 עולים אכן עזבו למרכזי קליטה אחרים, ודרך אגב, לפי הדיווחים שאני מקבלת בתור מנהלת אגף הקליטה, הם נקלטו היטב וקיבלו אותם בחיבוק חם ועזרו להם. היו קשיים, חד משמעית. זאת הגירה נוספת.

אני אשלים את המשפט, היחידים הצעירים שהם זכאים לקבל את מענק הסיוע לשכר הדירה מטעם המדינה של 1,500 שקלים בחודש, ונמצאים, אני מזכירה שוב, פי שניים מהזמן המקובל במרכז הקליטה, אנחנו לא יכולים להציע להם מרכז קליטה חלופי מכיוון שהם אינם זכאים, על פי הקריטריונים שהמדינה קבעה. יש להם חלופה, זה לא שהם יוצאים לרחוב. אני רוצה גם לציין שיש מעל 350 צעירים, בדיוק כמו הצעירים במבשרת, הם לא שונים מהם במאומה, שיצאו דרך סיוע בשכר דירה ואכן שכרו דירה בקהילות, איפה שהם רצו, והם מקבלים את זה למשך חמש שנים. דרך אגב, זאת מתנה שאף צעיר שמשתחרר מהצבא היום לא מקבל, בואו נשים את הדברים על השולחן.
יהודה גליק (הליכוד)
בצדק.
סוניה רוט אדלר
בסדר גמור, חד משמעית בצדק. אבל להגיד שאין להם פתרון זה לא נכון.
חנה אלעזר לגסה
אבל אין להם אלטרנטיבה.
היו"ר אברהם נגוסה
הייתה לי עוד שאלה. מתוך המשפחות שעזבו או שהצעתם להם לעזוב, אחת הבעיות ממנה הם נפגעו זה שעזבו את עבודתם, שהיו עובדים פה והיה להם תלוש משכורת, כתוצאה מהעזיבה של העבודה שלהם הם לא יכולים לממש את זכויותיהם ולקחת את המשכנתא ולקנות דירה, מכיוון שאין להם תלוש משכורת. האם אתם מכירים מקרים כאלה?
תמי אהרוני
קודם כל הצענו את מרכז קליטה קריית גת ומקרית גת אפשר היה לנסוע ולעבוד בירושלים, והרבה אנשים שעדיין עובדים בירושלים, עברו לקריית גת ולא נורא המרחק מקרית גת לירושלים, ובמיוחד כשאנחנו אומרים שזה זמני. במרכזי הקליטה בדרום הארץ ישנם רכזי תעסוקה של מרכזי הקליטה שמוצאים לאנשים עבודה אחרת. האנשים עובדים בעבודות לא הכי מקצועיות ואפשר למצוא גם במקום אחר עבודה, או ללכת לשכר דירה איפה שהם רוצים.

אני חייבת לציין ששכר הדירה זה לא סתם שכר דירה, זה שכר דירה של עד 5 שנים מענק של 1,500 שקל ליחיד, כשבמשך החמש שנים הוא שומר על הזכות לקבל את המשכנתא כעוזב מרכז קליטה, זאת אומרת הוא זכאי לחמש שנים השתתפות בשכר דירה ובתום חמש השנים הוא עדיין זכאי למשכנתא. בואו נפריד בבקשה, משכנתא זכאי כל - - -
היו"ר אברהם נגוסה
איזו אסמכתא יש לו שהוא יקבל אחרי חמש שנים משכנתא?
תמי אהרוני
בהפניה לחברת הסיוע שהוא מקבל את ה-1,500 שקל, יש חתימה של שני עובדים בכירים ממשרד הקליטה שאומר על האישור הזה שהוא זכאי במשך 5 שנים למה שהיה זכאי ביום עזיבת מרכז הקליטה, וזה חתום עם שתי חתימות, ואנחנו אומרים להם לשמור את זה, ויש אצלנו העתק גם. כשאתה אומר 'משכנתא', אני חייבת לדייק. משכנתא זכאי כל יחיד בלי שום בעיה של 281,000 ו-280,000. מה שהצעירים רוצים זה לא משכנתא, הם רוצים את המענק של עוזבי מרכזי קליטה. המענק של עוזבי מרכזי קליטה יחידים על פי חוק לא זכאים. היינו שמחים אם הייתה החלטת ממשלה לתת גם להם, אבל אנחנו רק מבצעים.
היו"ר אברהם נגוסה
הייתה נכונות לבדוק את האפשרות הזאת גם מצד משרד הקליטה, ומה?
תמי אהרוני
משרד הקליטה ממליץ.
היו"ר אברהם נגוסה
משרד הקליטה תומך וממליץ, האוצר מתנגד. אני חייב להגיד שלא מתנגד, אבל במקום לתת 90,000 שקל, האוצר בא ואמר שהם מוכנים לתת 36,000 שקל והצעירים לא קיבלו את זה. את זה צריך גם לציין.
תמי אהרוני
אנחנו ממליצים.
היו"ר אברהם נגוסה
בסדר, הבעיה שלנו היא שהאוצר התנגד לתת יותר מ-36,000 שקל. חבר הכנסת יהודה גליק בבקשה.
יהודה גליק (הליכוד)
אני מתנצל שאני צריך לצאת. תראו, הלב היהודי לכאורה היה צריך להגיד 'תשמעו אנשים מסכנים, אין להם איפה לגור, בואו ניתן להם עוד להיות שם' אבל אמיתית, אם אנחנו רוצים לדאוג לטובת האנשים האלה וזה לא לחינם שהבג"צ כבר ב-2014 אמר שלוש שנים וחצי, והבג"צ עכשיו פנה למשרד הקליטה ואמר 'תנו להם עוד קצת, חודש, חודשיים' ומשרד הקליטה אמר 'ודאי, הולכים על זה'. ותאמין לי, אתה יודע שעבדתי במשרד הקליטה ואני מכיר גם את הבעיות שם, אבל תמי אהרוני היא אחד האנשים הכי רגישים, הכי אנושיים שקיימים שהיא מחפשת ורוצה, ואנחנו דווקא ככנסת לא כדאי לנו להשלות את האנשים האלה שזה טוב להם שם. עדיף להם ללכת או למקום שיש להם סיוע של עובדת סוציאלית ויועץ תעסוקה, או לגשת לשוק הפרטי. זה קצת קשה, אבל באיזה שהוא שלב - - -
היו"ר אברהם נגוסה
יהודה, אנחנו מאחורי זה.
יהודה גליק (הליכוד)
אף אחד לא אוהב לעשות שינויים. אנחנו יודעים שקשה לעשות שינויים, אבל יש פה מערכת שבמשך חמש שנים מאפשרים להם את אותם תנאים שיש להם, אומרים 'חבר'ה, תתחילו להיות עצמאיים', אנחנו רוצים שהקהילה הזאת תפרח ותצמח, יש לנו אינטרס שהאוכלוסייה האתיופית יהיו חלק ממדינת ישראל, יגיעו למעוף. אם הם ימשיכו להיות במרכזי קליטה, מרכזי קליטה שנועדו להיות נחיתה רכה בארץ., הם לא נועדו לתת מקום להישאר שם לנצח, זה לא טוב להם. אלה שנמצאים במרכזי הקליטה מאבדים את הפור של מי שנמצא בתוך הקהילה.

לכן אני חושב שלא יהיה נכון אם הוועדה הזאת תמשיך לעודד את האנשים האלה להילחם נגד הרשויות, באותו זמן - - -
היו"ר אברהם נגוסה
לא, אתה טועה. חבר הכנסת גליק, אף אחד לא מעודד.
יהודה גליק (הליכוד)
משפט אחרון. באותו זמן, אני מציע שגם המערכת של משרד הקליטה והסוכנות, כמו שהם יודעים לעשות באופן נפלא, ימשיכו ללוות את האנשים האלה גם בתוך השטח ויעזרו להם, לתת להם את היד, את הקביים האלה, אבל במגמה להתפטר. ובאמת בני עשה את זה באופן אישי עם משפחות ממרכז הקליטה במבשרת ורבותיי, עדיף לנו להגיד לאנשים האלה 'לטובתכם תעופו, תפרשו כנפיים, תתחילו להתרומם' זה לטובתם, כי להישאר במרכז הקליטה אין הבדל בין היום לבין עוד שנה.
חנה אלעזר לגסה
אבל סליחה, אף אחד לא רוצה להישאר במרכז הקליטה.
היו"ר אברהם נגוסה
רגע. חבר הכנסת יהודה גליק, הוועדה לא מעודדת, אבל הוועדה שומעת ומקיימת דיון כשהעולים מרגישים שבתהליך כזה שנפגעות הזכויות שלהם. העניין של החלטת הבג"צ זו עובדה מוגמרת, ואם הייתי יכול - - -
יהודה גליק (הליכוד)
זאת המלצה מלפני שלוש שנים.
היו"ר אברהם נגוסה
יהודה, אם הייתי יכול, הייתי נלחם להפוך אותה. אבל אני לא יכול.
יהודה גליק (הליכוד)
אם אני הייתי שופט בג"צ הייתי נותן את אותה החלטה.
היו"ר אברהם נגוסה
אני לא יכול, אבל בתהליך כזה הזכויות של העולים נרמסות.
יהודה גליק (הליכוד)
לא, אבל אומרת לך פה סוני מהסוכנות שהזכויות שלהם נשמרות.
היו"ר אברהם נגוסה
קיום הדיון הוא כדי לברר איפה האמת בין שני הצדדים. אנחנו לא מעודדים. אני רוצה שתחזור בך. הוועדה לא מעודדת.
יהודה גליק (הליכוד)
ביקשתי שהוועדה לא תעודד. אם אתה אומר לי שהוועדה לא מעודדת, אני מקבל את דבריך כזקוקים, ככסף טהור, כי אני סומך עליך ומכיר אותך ואת דאגתך לקהילה הרבה שנים אברהם, לכן אני רק אומר לך, אני ממליץ שתמשיך במגמה הזאת לנסות להשתלב עם השכנוע לאנשים האלה שזה לא טוב להם להישאר שם. זו דעתי.
היו"ר אברהם נגוסה
נשמע את יוסי יונה.
יוסי יונה (המחנה הציוני)
ממה שהבנתי, יוצאי אתיופיה שנמצאים במרכזי הקליטה לא רוצים להיות במרכזי קליטה. אין כאן בכלל דיון אם הם רוצים או לא רוצים. הנחת היסוד ממה שאני שמעתי עם כל מי שדיברתי, זה שהם רוצים לצאת ממרכזי הקליטה. והנה יהודה, בשבילך, להעביר אותם ממרכז קליטה אחד למשנהו זה דבר לחלוטין לא הגיוני. לא הגיוני כי כפי שגם אתם אמרתם, מרכז קליטה זה מקום מגורים ארעי. אז מה עשו חכמים בתקנתם אם לקחו אדם ממקום מגורים ארעי ושמו אותו במקום מגורים ארעי אחר?
יהודה גליק (הליכוד)
אתה צודק, אבל אתה לא רוצה לזרוק אותם לרחוב אז אתה נותן להם מקום - - -
יוסי יונה (המחנה הציוני)
לא, אני לא רוצה, יהודה. לכן הפתרון הזה להעביר אותם ממרכז קליטה אחד למשנהו הוא פתרון גרוע, לא קביל, ויש להימנע מקיומו במיוחד כאשר הוא כרוך במחיר מאוד מאוד גדול מצידם של חלק מיוצאי אתיופיה שהמעבר לשם יוצר קשיים עבורם. פה זה עכשיו מרכז החיים שלהם, המשפחות שלהם, מקום העבודה שלהם, ופתאום הם נזרקים - - -
יהודה גליק (הליכוד)
לא פתאום. שלוש שנים.
יוסי יונה (המחנה הציוני)
הם נזרקים לפריפריה, ואז גם בכלל הזדמנויות העבודה שם פחותות ועוד דברים כאלה ואחרים.
יהודה גליק (הליכוד)
אבל פה יש ממשלה שדואגת לפריפריה.
יוסי יונה (המחנה הציוני)
כמו שהיא חייבה את טבע ליצור מקומות עבודה בפריפריה ואנחנו רואים את האסון הזה שפוקד את הפריפריה מדי יום ביומו, לכן גם מקורות התעסוקה שם הם בעייתיים.

אנחנו שומעים כאן גירסה מצידכם ואנחנו שומעים גירסה מצידם של יוצאי אתיופיה שנמצאים במרכז הקליטה ומה שהם אומרים, הם כן רוצים לעזוב את מרכז הקליטה, והם רוצים, לכן יהודה, איפה יהודה הלך עם ההטפות שלו 'מה טוב לכם' ועוד דברים מהסוג הזה, אני חושב שיוצאי אתיופיה יודעים טוב מאוד מה טוב להם ולא צריכים אף אחד מבחוץ שיבוא ויגיד להם 'מה טוב לכם'. הנימה הזאת גם לא צריכה להיות פה בדיונים של הכנסת, אדוני היושב ראש. הם יודעים מה טוב. אני לא צריך להגיד לכם מה טוב לכם, אתם יודעים טוב ממני מה טוב לכם.

ומה שהם אומרים שטוב להם שהם רוצים לצאת ממרכז הקליטה. אבל מה שהם רוצים, הם אומרים ובצדק רב 'תנו לנו בבקשה את התנאים האופטימליים כדי שאנחנו נוכל לצאת ממרכזי הקליטה ולהשתלב'.
קסניה סבטלובה (המחנה הציוני)
יוסי אבל האם מישהו אחר אי פעם קיבל את התנאים האלה? צריך לשאול את זה.
חנה אלעזר לגסה
אחרים מקבלים תנאים אחרים.
קסניה סבטלובה (המחנה הציוני)
לא, לא.
חנה אלעזר לגסה
אל תגידי 'לא לא'. עולים ממדינות אחרות מקבלים מעטפת הרבה יותר גדולה ותקציבים הרבה יותר גדולים.
יוסי יונה (המחנה הציוני)
חברתי הטובה קסניה, אני בוודאי שדוגל בשוויון מלא בעניין הזה, ואני בא ואומר, כל מה שעולה מיוצאי חבר העמים, מאתיופיה, מצרפת ועוד כהנה וכהנה, שיקבל את אותם תנאים, ובעניין הזה אין בינינו שום מחלוקת את ואני.
קסניה סבטלובה (המחנה הציוני)
אין בכלל מחלוקת, אבל אני אומרת שאם זה משהו שלו יהי, אבל זה לא קיים, אז איך אפשר לדון בזה, אם זה לא מציאות?
יוסי יונה (המחנה הציוני)
ברור, אבל אנחנו - - -
היו"ר אברהם נגוסה
זה נושא אחר - - -
יוסי יונה (המחנה הציוני)
תראי מה שהיושב ראש כאן העלה, לגבי - - -
היו"ר אברהם נגוסה
זה לא נושא הדיון ואנחנו נקיים אם תרצו דיון בנושא. בואו נתמקד עכשיו - - -
קריאה
בוא נראה כמה המדינה משקיעה בעולים אחרים לעומת עולי אתיופיה. מעניין באמת.
סוניה רוט אדלר
הרבה פחות.
קריאה
אז תביאי הוכחות. נשמח לראות הוכחות לכך.
היו"ר אברהם נגוסה
חנה, אנחנו ניתן לך את רשות הדיבור, אז תדברי בתור שלך.
יוסי יונה (המחנה הציוני)
אבל הנה אדוני, עלו כאן הצעות שהן אופרטיביות בעניין הזה של העמדת משכנתא ליחידים כזו שאכן תאפשר להם, ואתם גם בעד. אז הנה, זה אחד מהפתרונות שמשרד הקליטה בעד, אדוני היושב ראש מן הסתם בעד וקסניה חברתי מן הסתם בעד.
היו"ר אברהם נגוסה
אנחנו עשינו מאמצים, גם פה קיימנו דיונים וגם מפגשים עם נציגי האוצר ומשרד הקליטה, אכן משרד הקליטה תומך וממליץ, אבל האוצר מתנגד. האוצר אומר מתוך 90,000 הם מוכנים לתת 36,000. זה מה שהאוצר הציע. ההצעה הזאת לא מקובלת. זה בנוסף למשכנתא של 281,000 שקל. ההצעה שהייתה כאן בוועדה שאת ה-1,500 שקל לחמש שנים, להמיר אותם למענק חד פעמי של 90,000 שקל, לתת להם כמענק. הצעירים מוכנים ומסכימים לזה, אבל האוצר, לאחר שהבטיחו פה בוועדה שיבדקו את הנושא, בדקו חזרו ואמרו שהם מוכנים לתת 36,000 שקל. את מה שהאוצר אמר אמרתי לצעירים, והצעירים דחו את זה. זו המציאות.

עכשיו אנחנו רוצים לשמוע את ניגסטה מברטה. תספרי לנו את הסיפור שלך.
ניגסטה מברטה
אני גרה בבית אלפא במרכז הקליטה. אני עליתי ב-2010 ואחרי זה עשיתי גיור והתחתנתי עם עולה ותיק, יש לי שני ילדים. הלכתי להורים שלי כשהייתי בהריון, ילדתי וכשרציתי לחזור למרכז הקליטה אמרו לי 'את לא חוזרת למרכז הקליטה' שאלתי למה אני לא חוזרת, 'לא, יש לך ילדים, את לא יכולה לגור פה'. יש לי זכות, אז למה לא? בגלל הילדים שלך ובעלך את לא יכולה להיכנס. יש לי זכות, למה אני לא יכולה להיכנס?

עכשיו בגלל הילדים שלי ובעלי, כאילו אצל ההורים שלי. כל הזכות שלי בתוך מרכז הקליטה, אני משלמת לדירה.
היו"ר אברהם נגוסה
עדיין את משלמת את השכירות, אבל לא נותנים לך להיכנס עם הילד שלך ובעלך?
ניגסטה מברטה
לא נותנים לי. בגלל שהזכות שלי- - - אז אמרתי להם. הלכתי להורים שלי, אין לי איפה לישון ואני שם, יש לי שני ילדים עם בעלי, בתוך המרכז קליטה כל הדברים שלי שם, אני לא יודעת עד עכשיו איפה אני. אני רוצה לדעת איפה אני, והזכות שלי, המשכנתא שלי והילדות שלי.
היו"ר אברהם נגוסה
האם הלכת וביקשת לקבל את הזכויות שלך, משכנתא?
ניגסטה מברטה
כן.
היו"ר אברהם נגוסה
מה אמרו לך?
ניגסטה מברטה
אמרו לי שאין לי משכנתא.
יוסי יונה (המחנה הציוני)
אשה שנישאת לעולה ותיק, הזכות שלה מתבטלת. כן?
היו"ר אברהם נגוסה
זה קודם כל - - -
תמי אהרוני
סליחה, יש פה בעיה במינוח. משכנתא בהחלט זכאים, היא רוצה מענק, לא משכנתא. משכנתא של עולה אתיופיה היא משכנתא גבוהה, לא הבאתי איתי את ה- - -, את זה היא זכאית. יש משכנתא, בואו נפריד.
יוסי יונה (המחנה הציוני)
לא, המענק.
תמי אהרוני
מענק היא לא זכאית. אני אסביר למה. יש משכנתא ויש מענק של עוזב מרכז קליטה. יחיד שגר במרכז קליטה איננו זכאי למענק של עוזב מרכז קליטה. אני לא מכירה את המקרה הספציפי, היא כנראה הוכרה כיחידה במרכז קליטה, כי היא עלתה יחידה והיא נישאה ללא זכאי, לוותיק, והוותיק לא יכול לעבור לגור במרכז קליטה. הם זכאים כמשפחת עולים יוצאי אתיופיה למשכנתא. אין שום בעיה עם זה. אני לא זוכרת את הסכומים בעל פה, 300,000 ומשהו שקל משכנתא. היא לא רוצה משכנתא, היא רוצה מענק של עוזב מרכז קליטה. ברגע שהיא יחידה, יחיד לא זכאי למענק. היא יחידה, היא נישאה ללא זכאי, זאת אומרת יש שני לא זכאים למענק, לא למשכנתא. אנחנו חייבים לשנות את המינוח בין משכנתא למענק. משכנתא היא זכאית.
היו"ר אברהם נגוסה
כשאנחנו מדברים על משכנתא אנחנו מתכוונים למשכנתא של יוצאי אתיופיה. זה ברור.
תמי אהרוני
היא זכאית למשכנתא של יוצאי אתיופיה שלא מתגוררים במרכז קליטה. משפחת עולים של יוצאי אתיופיה שלא מתגוררים במרכז קליטה.
היו"ר אברהם נגוסה
כמה זה?
תמי אהרוני
אני לא זוכרת בעל פה.
היו"ר אברהם נגוסה
זה 281,000 שקל.
תמי אהרוני
לא, 281,000 ליחיד. משפחה זה 300,000 ומשהו.
היו"ר אברהם נגוסה
321,000 זה המשכנתא המוגדלת.
תמי אהרוני
כן.
היו"ר אברהם נגוסה
אז היא לא מקבלת. זה מה שהיא אומרת.
תמי אהרוני
אבל היא זכאית לזה. לא. תשאל אותה אם היא רוצה את המשכנתא או אם היא רוצה את המענק של עוזבת מרכז קליטה. היא רוצה את המענק, היא לא רוצה את המשכנתא.
היו"ר אברהם נגוסה
לא, בואי נעשה מבחינה מספרית. 321,000 מה שאת אומרת מענק עזיבה.
תמי אהרוני
לא, מענק לזוג ברמת סיוע, תלוי באיזו רמת סיוע, אני בעל פה זוכרת את המאתיים- - -
היו"ר אברהם נגוסה
321,000 אני אומר לך, אני זוכר בעל פה. משפחה עד שלושה ילדים מקבלת 321,000.
תמי אהרוני
תלוי איפה, לא בכל מקום. יש מקומות ש-282,000. זה לפי רמת סיוע.
היו"ר אברהם נגוסה
זה משהו אחר, את מתכוונת לדירוג א', ב', ג'. אני מדבר על א'. לפי א', זה משפחה עד שלושה ילדים מקבלים 321,000 שקל. אנחנו מדברים על זה. אם למשפחה יש ילד אחד, האם היא יכולה לקבל כיוון שהיא דיירת, יש לה עדיין זכות לדירה, משלמת שכירות במרכז קליטה. האם היא מקבלת בגלל שיש לה ילד, האם היא יכולה לקבל את ה-321,000 שקל או לא?
תמי אהרוני
לא.
היו"ר אברהם נגוסה
למה?
תמי אהרוני
משום שהיא כיחידה הייתה במרכז קליטה והיא עזבה את מרכז הקליטה.
ניגסטה מברטה
אני לא עזבתי.
היו"ר אברהם נגוסה
אז באופן טבעי אנשים לא מתחתנים, לא מביאים ילדים?
תמי אהרוני
אבל הם זכאים למשכנתא.
היו"ר אברהם נגוסה
היא לא עזבה את מרכז הקליטה, היא עדיין משלמת שכירות.
תמי אהרוני
כיחידה.
היו"ר אברהם נגוסה
אני רוצה לברר, פה אין ויכוח שהיא עלתה כיחידה והיא קיבלה את הזכות שלה במרכז הקליטה כיחידה, אבל מה לעשות, זה טבעי, היא התאהבה בבחור והתחתנה. זה גידול טבעי ויש לה ילדים. שני ילדים.
תמי אהרוני
אז היא זכאית למשכנתא, לא כמענק.
היו"ר אברהם נגוסה
היא אומרת שהיא לא זכאית.
תמי אהרוני
עוד פעם אני אומרת, יכול להיות שאני לא מבינה אבל אני אומרת עוד פעם, אנחנו הולכים בשני מסלולים. משכנתא היא זכאית. ברגע שהיא הולכת כמשפחה - - -
היו"ר אברהם נגוסה
אני מדבר על משכנתא מוגדלת של יוצאי אתיופיה.
תמי אהרוני
משכנתא היא זכאית. מענק היא לא זכאית.
היו"ר אברהם נגוסה
למה, בגלל שהיא ילדה ילדים? היא גרה שם.
תמי אהרוני
את הנהלים לא אנחנו קבענו.
היו"ר אברהם נגוסה
אני רוצה לדעת מי קבע.
תמי אהרוני
עוד פעם, מבחינה כספית, מבחינת משרד האוצר, מה שאישר או לא אישר. אנחנו עובדים לפי חוקים.
היו"ר אברהם נגוסה
ממשרד האוצר אמרו לי שזה עניין של משרד הקליטה.
פנטהון אספה
אפשר שאלה רק?
היו"ר אברהם נגוסה
תציג את עצמך.
פנטהון אספה
אני מנכ"ל עמותת טבקה, צדק ושוויון ליוצאי אתיופיה. יש לי שאלה אליך, בחורה צעירה שנכנסה למרכז קליטה כדיירת יחידה, קרה המקרה וילדה מחוץ לנישואין.
תמי אהרוני
היא זכאית למענק.
פנטהון אספה
יפה, יש לה ילד והיא מוכרת כחד הורית. אגב, אני ניהלתי מרכז קליטה ואני מכיר גם את התהליכים האלה. אם היא מוכרת כחד הורית בתור אחת שהביאה ילד, אבל לא מתוך נישואין, למה היא לא יכולה להיות זכאית בתור אישה מתגוררת, שיש לה זכויות כיחידה.
היו"ר אברהם נגוסה
אמא לשניים.
פנטהון אספה
אמא לשניים.
תמי אהרוני
כי היא נשואה.
פנטהון אספה
אז מה, היא ממשיכה לשלם שכירות.
היו"ר אברהם נגוסה
זה העונש למי שמתחתן?
פנטהון אספה
אני חושב שיש פה עיוות. עוד דבר אני רוצה להגיד, אדוני היושב ראש. במעבר הזה של אותם עולים ממבשרת למרכז קליטה אחר, המדינה, מי שלא יהיה בין אם זה משרד הקליטה או הסוכנות היהודית, יש הרבה מאוד כסף שמוציאים על המעבר, על השהות שלהם במרכזי קליטה אחרים, מאשר לתת לאותם עולים את מה שמגיע להם כדי לרכוש את הדירה, כולל הצעירים אגב.

ההתעקשות הזאת שלא לאפשר לאותם צעירים לרכוש דירה, היא לא היחידה. אני מכיר עוד ארבעה זוגות כאלה.
קריאה
זה קומבינה.
פנטהון אספה
שממשיכים לשלם שכירות אבל לא מוכרים בשביל הזכויות שלהם. כאן צריך לחבר את כל המוחות, לחשוב טוב טוב ולתת מענה סביר לאותם עולים צעירים שגם, אין מה לעשות, יש להם גם ילדים. צעירים שלא נתנו להם את האפשרות לצאת. נתנו להם להישאר שם הרבה זמן, אין מה לעשות. התהליך הביולוגי עושה את שלו, מביאים ילדים וצריך לתת לזה גם מענה.
קריאה
אנחנו ראינו, העלייה הרוסית הביאו ילדים, חתולים, כלבים מגיעים משם. ומאשרים להם. המשרדים מאשרים להם.
היו"ר אברהם נגוסה
יש תור. תירשם וניתן לך לדבר. חנה בבקשה.
חנה אלעזר לגסה
הבעיה העיקרית היא הנושא של הזמניות. העולים האלה, כמו שחבר הכנסת שיצא אמר, שעולים רוצים להישאר במרכז קליטה, העולים לא רוצים להישאר במרכז קליטה, הם כבר חיו מספיק שנים במחנות המעבר בגונדר ובאדיס ומגיעים לפה, ופה הזמניות הזאת של המעבר ממרכז קליטה אחד לשני, זה לא נורמלי. זה פשוט לא נורמלי. מי בכלל רוצה לחיות במצב הזה? איזה בנאדם ירצה לחיות במצב הזה? איך הוא בכלל מעלה על דעתו שאנשים מעוניינים והם רוצים להישאר תלויים במרכזי קליטה? אף אחד לא רוצה להישאר תלוי במרכז קליטה. אף עולה לא רוצה להישאר תלוי במרכז קליטה.
קריאה
זה לא מרכז קליטה. זה מרכז השמדה.
חנה אלעזר לגסה
זה מרכז כליאה. הם קוראים לזה מרכז כליאה והם צודקים.
קריאה
הם לאר וצים לתת להם לחיות.
חנה אלעזר לגסה
לגבי הנוהל, אנחנו באגודת יהודי אתיופיה כבר שנים מנסים לבטל את הנוהל הזה. הנוהל הזה הוא אחד הנהלים שמשאיר אותם כלואים. יש כל כך הרבה סיפורים מאחורי הנושא הזה של המשכנתאות והמענקים. לא כולם אותו דבר, לא כולם באותו מצב. יש קשישים, יש חד הוריות, יש נכים, יש משפחות ולכל אחד יש מענה אחר וצרכים אחרים. לא יכול להיות שהנוהל הזה גם מסליל אותם לשכונות מצוקה ושכונות קשות, וגם למקרים שהם יוצאי דופן אין בכלל מענה והוא משאיר אותם תקועים במרכז הקליטה שנים רבות. אחד הדברים שאנחנו דורשים זה הביטול של הנוהל הזה, שזה יכול לתת מענה אולי חלקי.
היו"ר אברהם נגוסה
תודה. נשמע את טגלי שיטה.
טגלי שיטה
(מדבר באמהרית)
היו"ר אברהם נגוסה
אני אתרגם את דבריו. הוא גר עם אביו העיוור. חוזה רכישת הדירה נמצא כאן. ביולי 2017 הם חתמו חוזה והעבירו 80,000 שקל עם חתימת החוזה. לאחר מכן הם הגישו את הבקשה לקבל את חלק המשכנתא, וכשהם הגישו את הבקשה למשכנתא שהם זכאים לה, נאמר להם שאם לא יעברו לקריית גת הם לא יקבלו את המשכנתא. עכשיו הם בבעיה מצד אחד הם חתמו חוזה ושילמו. משרד הקליטה אמר להם - --
יוסי יונה (המחנה הציוני)
איפה הדירה?
טגלי שיטה
(מדבר באמהרית)
היו"ר אברהם נגוסה
הדירה בקרית גת. הם קנו את הדירה בקרית גת וחתמו חוזה ושילמו 80,000 עם חתימת החוזה. את היתר צריך לשחרר מהבנק. בינתיים משרד הקליטה אומר להם 'תחתמו שאתם עוברים למרכז קליטה קריית גת'. הם אמרו 'אם אנחנו נחתום עכשיו לעבור לקריית גת, אנחנו נאבד את העבודה שלנו ואם לא נציג תלוש משכורת, הבנק לא ישחרר לנו את המשכנתא'. משרד הקליטה אומר 'אם לא, אתם לא יכולים לשחרר את זה'. זה העניין.
תמי אהרוני
סליחה חבר הכנסת אברהם נגוסה, אני מבקשת שתאמר לנו מתי אמור העולה לקבל את הדירה. אנחנו צריכים לכבד את החלטת בג"צ לפנות את מרכז הקליטה עד 31.10. עכשיו כנראה סביר להניח שקבלת הדירה הרבה יותר רחוק, לכן אמרנו פתרון של מרכז קליטה, במקום שבו הם רכשו את הדירה. אני לא חושבת שעשינו רע בזה.
פנטהון אספה
אבל למה לעכב את הרכישה?
היו"ר אברהם נגוסה
סליחה, אני מבקש שאף אחד לא ידבר בלי רשות. מי שידבר בלא רשות אני אבקש מהסדרנים להוציאו. אף אחד לא ידבר בלי רשות. אנחנו בודקים איפה נפל הפגם, יכול להיות שזה קרה לא בכוונה, לכן אנחנו מקיימים את הדיון. ממה שאני מבין, אני אנסה לראות בחוזה. מתי אתם צריכים לקבל את הדירה?
טגלי שיטה
(מדבר באמהרית)
היו"ר אברהם נגוסה
לפי החוזה הם צריכים לקבל את הדירה בחודש 5.2018, אבל הוא אומר אם תשלמו את כל הסכום, נעביר לכם את הדירה.
תמי אהרוני
אני שוב חוזרת ואומרת. אנחנו אמורים לפי החלטת בג"צ לפנות, וכנראה שהממונים עלי לא יחתמו על מענק שקבלת הדירה בעוד חמישה חודשים. זאת אומרת שאנחנו נותנים גושפנקא להישאר חמישה חודשים נוספים במרכז קליטה מבשרת.
היו"ר אברהם נגוסה
לא לא. אני אשאל אותך. הכוונה פה, המשפחה לא דורשת להישאר עד מסירת או קבלת הדירה.
תמי אהרוני
אז איפה הם יהיו בינתיים?
היו"ר אברהם נגוסה
הם מוכנים לעבור לקריית גת לאחר שהם ישחררו את המשכנתא וישלמו את זה. מה שהוא אומר, אם אנחנו נעבור למרכז קליטה לא תהיה לנו עבודה ואנחנו לא יכולים להציג תלוש משכורת'.
תמי אהרוני
הם יכולים להמשיך לעבוד בירושלים. זה לא מרחק - - - אני אומרת שוב, יש לנו ניסיון עם מקרים כאלה שכן אמרנו ולא עברו, אז יכול להיות שבגלל אנשים שלא עברו, עכשיו ההחלטה היא לא לאשר עד שלא יעברו.
היו"ר אברהם נגוסה
אני שואל כי גם לכם יש רצון לעזור לעולים שיקנו דירה ויצאו. פה מדובר על זמן קצר, יש כבר חוזה.
תמי אהרוני
אבל יש לנו לחכות עד סוף מאי ואנחנו - - -
היו"ר אברהם נגוסה
הם לא מבקשים עד מאי. הוצאת הכסף, העברת הצ'ק מהבנק לבעל הדירה, זה לא עד מאי. יש כבר חוזה, הם כבר שילמו, רק תנו להם זמן שהם יגישו עם תלוש המשכורת, יסיימו את התהליך, ישלמו לבעל הדירה ואחר כך יעברו לקריית גת. מה הבעיה? למה אתם לא מתחשבים בזה? אתם רואים את הדברים האלה, כתוב בחוזה מאי 2018, אתם אומרים 'לא ניתן, הבג"צ אמר לנו '. צריך לקחת שיקול דעת במקרים לגופו של עניין. אני מכיר אותך, את לא ככה.
תמי אהרוני
אני לא המחליטה היחידה. אני לא מחליטה.
היו"ר אברהם נגוסה
אני יודע, אבל כרגע את מייצגת את המשרד. לכן אני מדבר איתך, לבדוק לגופו של עניין. פה אנשים קנו ושילמו ואם יפסיקו לעבוד, יעזבו את עבודתם, לא יהיה להם תלוש משכורת וכל מה שהם עשו יירד לטמיון. לכן למה אתם לא נותנים להם עד שמסיימים? האם את מוכנה לבדוק את זה?
תמי אהרוני
אני מוכנה לבדוק את זה, אבל אני אומרת שוב, הנסיון שלנו הוא נסיון מר שהיו מקרים כאלה בעבר ואנשים אחר כך נשארו. לנו יש בעיה, אנחנו מחוייבים לסגור את מרכז הקליטה ולהחזיר אותו והיינו צריכים לעשות את זה כבר בספטמבר. אם אנחנו גוררים את זה עוד פעם עד סוף מאי, אנחנו בבעיה. אני מוכנה להעביר את זה לממונים עלי.
היו"ר אברהם נגוסה
לא עד מאי.
תמי אהרוני
עד מתי?
היו"ר אברהם נגוסה
אני אשאל אותו כמה זמן לוקח התהליך להוציא את הצ'ק.
תמי אהרוני
אם הוא יעבור ביום שהוא יקבל את הצ'ק, לאן הוא יעבור?
היו"ר אברהם נגוסה
אני אשאל אותו.
קריאה
לא רק הוא. יש עוד אנשים - - -
היו"ר אברהם נגוסה
בסדר. אם יש פתרון לאחד יהיה גם לאחרים. (מדבר באמהרית)
טגלי שיטה
(מדבר באמהרית)
היו"ר אברהם נגוסה
הוא אומר שהתהליך יכול לקחת עד חודש מרץ, אבל הוא אומר שברגע שהתהליך ייגמר הם יעזבו.
תמי אהרוני
אני מוכנה לבדוק עם הממונים עליי, אני לא רוצה להשלות שזה אומר כן. אני חייבת לבדוק את זה.
קריאה
אברהם נגוסה, אתה לא יכול לשבת עם השרה סופה לנדבר ולסגור איתה את העניינים האלה? תסגור עם השרה.
היו"ר אברהם נגוסה
אנחנו הולכים בכיוון. השרה יכולה להגיד לי לפנות לדרג המקצועי. אתה מכיר את הדברים.
גלגאי טפרה
אני רוצה להשלים על המשפחה, מה שהוא דיבר. הם נמצאים שבוע בלי גז. אתמול הייתי בבית שלהם, בני אומר עכשיו אין כלום. יש שלוש דירות בלי גז.
היו"ר אברהם נגוסה
אז בוא נשאל אותו. (מדבר באמהרית)
טגלי שיטה
(מדבר באמהרית)
היו"ר אברהם נגוסה
בני, הוא אומר שהגז נסגר.
בני הראל
מה נראה לך? שאני אשאיר אנשים בלי גז? אתה מכיר אותי הרבה שנים, אני שואל, גלגאי האם מישהו הגיע אלי, דיבר איתי?
גלגאי טפרה
מה אמרת להם? אף אחד לא ייכנס למשרד. אנחנו הרמנו טלפון, 'אנחנו לא עובדים, ניתקנו את המחשבים, אל תבואו. הנה', דירה 63, שבוע שעבר אמרו להם 'למה אתם לא עוזבים את מרכז הקליטה' זה לא קשור בכלל לגז. צריך לחשוב על הבני אדם.
היו"ר אברהם נגוסה
אני מכיר את בני הרבה שנים ולכן לא מסתדר לי. לכן אני שואל, אולי לא ידעת.
בני הראל
אני לא יודע על זה, זה פעם ראשונה שאני שומע את זה.
היו"ר אברהם נגוסה
הוא אומר 'ניגשנו למשרד ואמרו אל תבואו'.
בני הראל
תקשיב, כל יום מגיעים אנשים וכל יום דואגים להחלפת בלונים. אז אם קרה, אני לא יודע על זה, אני מבטיח שאני אתן תשובה עוד היום או מחר בבוקר, לכל המאוחר.
היו"ר אברהם נגוסה
אני אשאל אותו.

הוא אומר שהוא היה אבל לא מצא אותך, לכן לא אמר לך. שאלתי אותו אם יש עובדים אחרים, הוא אומר שלא מקבלים אותם בחיובי.
בני הראל
יש מזכירה במשרד, יש מחברת תיקונים שאני יכול להציג אותה בלי שום בעיה. שם נרשמות כל התקלות.
היו"ר אברהם נגוסה
אני מציע שכל מי שאין לו גז היום בביתו, יפנה למנהל. הוא אמר שהוא יטפל בזה. וגם לפעם הבאה, אם אתם הולכים ואומרים למשרד, אף אחד אחד לא יכול לדעת.
בני הראל
אם הוא מדבר עם גלגאי, שגלגאי יפתור. איך אני אמור לדעת מזה?
גלגאי טפרה
לא סתם אמרתי. למשל, הוא שואל על האמא שלו, יומיים הייתי בבית שלהם ושאלתי אותם. יש את עזרא שעובד שם דרך משרד הקליטה, התקשרתי, התקשרתי לחנניה. עזרא אמר לי 'תלך למשרד'. שלחתי אותם.
היו"ר אברהם נגוסה
עכשיו בני מוכן, תגידו לו איזה דירות בלי גז והוא יתקן את זה. בבקשה נתקדם.
גלגאי טפרה
בסדר, נתקדם, אבל סתם מדברים. למה אתם סתם מדברים? אני לא סתם ממציא, אנשים נשארו בלי גז. למה לא אמרתי על דירות אחרות? יש שלוש דירות, אתם יכולים לבדוק.
היו"ר אברהם נגוסה
גלגאי, הוא אומר שאף אחד לא אמר לו.
גלגאי טפרה
נכון. אי אפשר להיכנס. יותר קל להיכנס לנתניהו.
היו"ר אברהם נגוסה
טוב. בבקשה נגה אלנה בבקשה.
נגה אלנה
אני מנהל מגשרים חינוכיים בין תרבותיים בעמותת "פידל" אנחנו עובדים עם עולים במרכזי קליטה, בבית הספר. כבוד יושב הראש, אחד הדברים שצריך לבדוק בנוהל העבודה של משרד הקליטה, הסוכנות, כל מי שמטפל בעולים חדשים, מה הקשר של אותם עולים חדשים לאותה רשות מקומית. אחד הדברים שאנחנו השנה התמודדנו איתם, ב-29 לאוגוסט, 113 ילדים במבשרת ציון לא היה להם גן ילדים, לא בית ספר יסודי ולא חטיבת ביניים. באותו יום מנהל אגף החינוך במבשרת ציון, שהוא התקשר וסיפר לי, מה שעשיתי יחד עם נציגי הקהילה במבשרת, ביום שישי לקחתי חמישה מגשרים, התחלנו להזמין את הקהילה ולרשום אותם לבית הספר. מנהל אגף החינוך נתן הסעה, ב-1 לספטמבר התחילו את הלימודים.

יש מועדון קהילתי במבשרת ציון, פנינו להיפגש במקום הזה ונציגי משרד הקליטה וגם נציגי הסוכנות היהודית, כבר הם לא תושבים, אנחנו לא נותנים את המקום להתכנסות. לא רק גז. החינוך של הילדים, העתיד של מחר, המנהיגים של המחר, אנחנו פוגעים בהם. אני מכיר אנשים שעזבו את מרכז הקליטה לוד, הביאו אותם למרכז הקליטה מבשרת, עכשיו מעבירים אותם לבאר שבע ולקריית גת. אותו ילד מתוסכל, נער בסיכון, מחר יעלה לנו המון כסף. יהיה צורך לתת לו מענה בכל הנושאים.

היום יש עולים שמגיעים עד סוף דצמבר, כמעט 67 תלמידים יוצאי אתיופיה, יגיעו למרכז קליטה אידים. כשפנו אלי, שלחתי את מנהלת מחוז דרום וירושלים, יש רכז שאינו יוצא אתיופיה ולא דובר אמהרית. יש בת הקהילה שהיא עובדת סוציאלית, היא לא דוברת אמהרית ולמשפחות אין את מי לשאול. המגשרת במקום שתטפל בבית הספר, היא הולכת לתרגם בין המדריך לעולים. אלה דברים שקורים בשטח. יכול להיות שלא בכוונה, יכול להיות בתהליך, יכול להיות בתכנית העבודה, אבל צריך לתת מענה. אנשים בלי שפה אי אפשר לתפקד.
היו"ר אברהם נגוסה
אתה אומר שהם לוקחים יוצאי אתיופיה לא דוברי השפה.
נגה אלנה
היא לא דוברת את השפה במקרה אותם עולים חדשים - - -
קריאה
יש מתורגמנית - - -
היו"ר אברהם נגוסה
לעולים חדשים, מה הבעיה, יש מספיק עובדים סוציאליים יוצאי אתיופיה דוברי אמהרית. אל תלכו לפי הצבע. הילדות שלי לא מדברות אמהרית, לכן אני אומר, הילדים שנולדו פה או גדלו פה לא יכולים גם אם הם עובדים מקצועיים, לא יכולים לדבר את השפה. 'אה, היא יוצאת אתיופיה, אז היא דוברת את השפה', זה לא כך. צריך לבדוק, זה מה שהוא אומר לדעתי.
סוניה אדלר רוט
אני אשמח לענות. אנחנו לא בוחנים את העובדים שלנו לפי הצבע, אני ממש מוחה על האמירה הזאת. יש לנו אנשים שהם בעלי מקצוע. עובדת סוציאלית נבחרה לא בשל היותה אתיופית, אלא בשל היותה עובדת סוציאלית מוסמכת. בכל מרכזי הקליטה יש לנו עובדים מכל התפוצות, ואנחנו מאוד מתגאים בזה. אנחנו לא בוחרים עובד סוציאלי לפי האוכלוסייה שאותה הוא משרת. לשם כך, במרכזי קליטה של עולי אתיופיה יש לנו סומכים ויש לנו מדריך מתורגמן.
קריאה
לא צריך מתורגמן. בשביל מה עוד כסף? תיקחו אחת, שימו מישהי - - -
סוניה אדלר רוט
אני מבקשת לסיים את דבריי.
היו"ר אברהם נגוסה
אתה לא נרשמת.
קריאה
בשביל מה לנפח את התקציב. את האנשים האלה, את הדיבור שלהם אתם לא מסוגלים - - - באמת, אתה שומע דברים של שנות השישים.
היו"ר אברהם נגוסה
אני אתן לך לדבר בתור שלך.
סוניה אדלר רוט
מדריך מתורגמן נמצא בכל מרכזי הקליטה האתיופיים, דרך אגב, גם באידים, שמו טאדג טיגבה. הוא עובד מסור שלנו מזה שנים והאנשים האלה לא נופלים בין הכסאות. הנסיון להגיד שאנחנו לא מתאימים את העובדים לפי האוכלוסייה הוא פשוט לא רלבנטי, עובדתית הוא גם לא נכון. יש מענה ואנחנו מקבלים בשמחה את העולים באידים, בחיפה, בבאר שבע, עם הליווי המתאים. אז יש מענה.
היו"ר אברהם נגוסה
בפרקטיקה, אני אומר שהם עובדים סוציאליים מקצועיים, אם יש עובדים סוציאליים, אם אין, אין מה לעשות. אבל אם יש עובדים סוציאליים שהם דוברי שפה האמהרית, גם מבחינת עלות זה חוסך לכם. אז תקחו עובדים סוציאליים שדוברים את השפה, וגם אלה שדוברים את השפה מכירים את התרבות והמנטליות. לכן זה מאוד חשוב, זה יעזור להם גם מבחינה מקצועית.

אנחנו מציעים לכם, זה לדעתי יותר טוב כי בסופו של דבר אנשים, כפי שהוא מתאר את זה, נופלים בין הכסאות. מה הבעיה שלכם לקחת? אם אין, זה דבר אחר.
סוניה אדלר רוט
יש לנו עובדים סוציאליים דוברי אמהרית שמשרתים אוכלוסיות שהן לא דוברות אמהרית גם.
היו"ר אברהם נגוסה
אני בעד.
סוניה אדלר רוט
אני חוזרת ואומרת, אנחנו לא בוחרים לפי זה. אנחנו בוחרים לפי מקצוע. יש לנו תקן של מדריך מתורגמן ולכן הם לא נופלים בין הכסאות, כפי שאתם חוזרים ואומרים. המענה ניתן, זה לא רלבנטי אם עובדת סוציאלית מדברת אמהרית או לא.
קריאה
את לא יכולה לקחת חולה לב ולשים אותו באף אוזן וגרון.
סוניה אדלר רוט
אני - - - שמדברים ומפריעים.
היו"ר אברהם נגוסה
סליחה, אני אתן לך לדבר בתורך.
קריאה
אני מתנצל. היא לא רוצה לשמוע את האמת.
היו"ר אברהם נגוסה
אני אתן לך לדבר, אבל אל תיכנס לדבריה בכל משפט.
קריאה
זה מחזיר אותי לשנות השישים. עבודה בעיניים.
היו"ר אברהם נגוסה
אוקיי. אני חוזר למקרה שלה. לגבי המקרה של המשפחה קיבלנו הבטחה שתבדקי. במקרה שלה, זה לא רק היא אלא יש כמה לפחות שאני מכיר, שפנו אלי. מי קובע את הנהלים האלה? אני מחזיר אותך לעולות שעלו, יכול להיות גם עולים שעלו כבודד והוא התחתן. מי קובע את זה?
תמי אהרוני
קבעו את הנהלים, הנהלת משרד הקליטה עם הנהלת משרד השיכון.
היו"ר אברהם נגוסה
האם את יכולה - - -
תמי אהרוני
אני אביא את זה. זה לא נוהל פנימי של משרד הקליטה, אלא זה בשיתוף משרד השיכון ואני אביא את זה.
היו"ר אברהם נגוסה
נשמע מה משרד השיכון אומר. אכן הצטרפתם מאוחר לישיבה, אבל אני רוצה לעדכן אתכם. עולים חדשים, גם נשים וגם גברים, שמגיעים כיחידים, בינתיים הם מתחתנים ומביאים ילדים. ואז אומרים להם שאין להם זכות לקבל משכנתא מוגדלת ליוצאי אתיופיה.
קובי אריאלי
אתה מדבר על המשכנתא החדשה של ה-600?
היו"ר אברהם נגוסה
לא. אנחנו לא מדברים על זה. אנחנו מדברים על העולים שהם פחות מ-15 שנה בארץ. זו המשכנתא המוגדלת. בגלל שהם התחתנו והביאו ילדים, הם מקבלים עונש. שאלתי לגבי התיאום, מי קובע את המדיניות?
קובי אריאלי
אני יודע שהתבחינים הוחלטו על ידי משרד הקליטה. אני צריך לראות, אני לא יודע למה מישהו שהתחתן פתאום לא יכול לקבל. שמעתי את זה כבר קודם כשהעליתם את זה, אני מוכן לעשות בדיקה אצלנו. אם צריך לבדוק מקרה פרטני אני אקח את הפרטים ואבדוק.
היו"ר אברהם נגוסה
אוקיי. תיקח למשל דוגמה אחת, יש כאן כמה. אני מבקש שמשרד הקליטה ומשרד השיכון ביחד, אנחנו יודעים שהזכאות מוגדרת על ידי משרד הקליטה.
קובי אריאלי
אתה זוכר אברהם, תמיד אמרתי לך, בעקרון השיתוף שלנו עם משרד הקליטה, משרד השיכון בגלל שהוא מורשה מטעם הממשלה בתחום הדיורי, הוא מהווה צינור בעניין הזה. התבחינים כמו בדיור הציבורי שדיברנו - - -
היו"ר אברהם נגוסה
אני יודע. לכן אם משרד הקליטה מגדיר אותו כזכאי, אתם נותנים?
קובי אריאלי
ברור.
היו"ר אברהם נגוסה
בסדר. אז אני מבקש שתבדקו גם את זה, נרצה לקבל פתרון בנושא הזה. אני רוצה להתקדם. בבקשה, אבל בקיצור.
קריאה
בקיצור. אני שומע את כל המשרדים, הקליטה, השיכון. זה קומבינה שעשו בשנות השישים כשאני הייתי ילד קטן, בתקופת הפנתרים השחורים, על עדות המזרח, עשו לנו. אבל אנחנו יצאנו גברים ולימדנו אותם. הם ממשיכים באותה שיטה, הם מחפשים למלא בתי סוהר. איך? אני מטייל בחדרה, אני מטייל בכפר שלם, אני מטייל במקומות שנמצאים בהם אתיופיים. עבריינים, מפחידים, אני נתקל בהם, יושב איתם. הם אומרים לי 'אנחנו לא רצינו את זה. הכניסו אותנו לפשע. הכניסו אותנו לכל הדברים הגרועים האלה'. אם הם רוצים, הם פותרים את הבעיות. בשביל מה צריך אחת שלא דוברת אמהרית ואחד שמתרגם? למה אני צריך? למה לשלם לשניים? תשלם לאחד ותגמור. הם יודעים, זה משרד של קומבינות. הם רוצים פשע. הם רוצים שיהיו עבריינים פה.
היו"ר אברהם נגוסה
תודה. הזמן שלנו קצר. כן בבקשה.
קריאה
אתם צוחקים. המזל שלהם שלא באו בתקופת הפנתרים. זה המזל שלהם.
קריאה
(מדבר באמהרית)
היו"ר אברהם נגוסה
הוא אומר שהוא גר בנהריה ומדבר בשם הצעירים שנמצאים בכל מרכזי הקליטה בארץ, שהם לא מקבלים את המענק של ה-90,000 שקל שהוצע כהצעה, ואם היו נותנים להם את המענק הזה הם היו יוצאים וקונים. לכן הוא שואל למה לא עושים את זה, ולמה מתנגדים להצעה הזאת.

לצערי הרב נציג האוצר לא הגיע היום לכאן.
מזנאו מולה
(מדבר באמהרית)
היו"ר אברהם נגוסה
הוא שואל למה משרד הקליטה והסוכנות ומשרדים אחרים לא יכולים להשפיע על משרד האוצר כדי להסכים לפתרון הזה.
סוניה אדלר רוט
אנחנו המלצנו בחום. כמה פעמים. צריך לזמן את משרד האוצר שיגידו למה הם לא מסכימים.
תמי אהרוני
מי כמונו יודעים שגם אתה ניסית ומנסה ולא הצלחת.
סוניה אדלר רוט
זה לא שאנחנו לא רוצים.
היו"ר אברהם נגוסה
(מדבר באמהרית)
חנה אלעזר לגסה
משהו שקשור למענקים. יש לי פה את הנוהל של משרד הקליטה ובאחת הטבלאות יש זכאות בדירה למישהו מבוגר שמתווסף למשפחה, שהוא יכול לקבל מענק של 87,400 שקל. זה למישהו שמצטרף, נניח המשפחה קונה דירה, לפי מה שאני מבינה, והוא מתבגר והוא מצטרף למשפחה. ואז ברגע שהוא מצטרף למשפחה, הוא זכאי לקבל מענק של 87,400.
היו"ר אברהם נגוסה
אני חושב שזה 97,000 שקל.
תמי אהרוני
זה 97,000 שקל.
חנה אלעזר לגסה
אוקיי. אם יש אפשרות כזאת למישהו שמצטרף למשפחה, למה לא לתת לו את זה בנפרד? לזה שמצטרף?
היו"ר אברהם נגוסה
זה לאנשים קשישים, למבוגרים. זה מוגדר שם, תקראי את זה.
חנה אלעזר לגסה
משפחת עולים יחיד כתוב. אין פה הגדרה של - - -
היו"ר אברהם נגוסה
לא, יחיד קשיש.
תמי אהרוני
זה יחיד שמצטרף, זכאות נוספת בדירה. זה לא בהכרח קשיש, זה יכול להיות גם בן צעיר שרוצה להצטרף להורים, אין שום בעיה, זה תעודת עולה נוספת. זה לא זכאות נפרדת, זה זכאות נוספת בדירה.
היו"ר אברהם נגוסה
מה שהיא אומרת, את מציעה לצעירים להצטרף להורים?
תמי אהרוני
אני לא מציעה, זו זכאות נוספת לדירה.
חנה אלעזר לגסה
אם האוצר מאשר מענק כזה אז למה לא לתת את זה לצעירים האלה שרוצים לקבל את המענק בנפרד?
היו"ר אברהם נגוסה
זה אם הם רוצים לגור באותה דירה ביחד.
חנה אלעזר לגסה
אבל למה קובעים להם? זה העניין, הנושא הזה של הפטרונות והחשיבה הזאת שמשרד הקליטה קובע להם איך לקבל.
היו"ר אברהם נגוסה
תקשיבי, הנושא הוא שונה ואני אומר לך איפה זה שונה. פה מדובר על צעירים שרוצים לבנות את העתיד שלהם, לקנות לבד. מה שאת מדברת, הסעיף של ה-97,000, למי שקונה ביחד עם המשפחה.
חנה אלעזר לגסה
אני הבנתי את זה. אבל אני אומרת - - -
היו"ר אברהם נגוסה
מי שרוצה, יש לו זכות לעשות. אין הגבלה. אבל אף אחד לא ירצה.
פנטהון אספה
אדוני היושב ראש, מה שחנה אומרת, נניח כל הצעירים שנמצאים במרכז קליטה עכשיו היחידים, יצטרפו להורים שלהם, לכולם מגיע 97,000 מענק.
תמי אהרוני
לא, לא 97,000. - - - בתיאוריה היא לא כל כך נכונה. לטעמי. אני אסביר לך, כי הם צריכים להיות שם בחוזה. זאת אומרת שהם יהיו בעלי חלק מדירה. אתה לא יכול לקחת את כל הצעירים - - - מי שיוצא, אין לנו בעיה עם זה.
פנטהון אספה
שניה - - -
היו"ר אברהם נגוסה
יותר מ-97,000, יש להם 281,000 שקל. זה משכנתא. אבל אם אתה אומר להם יצטרפו עם ה-97,000, הם לא יקחו את ה-281,000. מה שאנחנו אומרים שזה 97,000 בנוסף ל-281,000.
פנטהון אספה
אדוני היושב ראש, לפי מה שאני רואה הבעיה פה ה-90,000 שקל מענק שניתן. ליחידים נותנים 280,000, תקחו. תרצו, תרכשו דירה עם 36,000 שקל מענק, אני מבין נכון?
היו"ר אברהם נגוסה
נכון.
פנטהון אספה
עכשיו אם אתם מצטרפים להורים שלכם, ניתן לכם 90,000 שקל מענק. בלי 281,000.
היו"ר אברהם נגוסה
אוקיי, אז מה עדיף?
פנטהון אספה
בסדר, אבל אני אומר הבעייתיות זה המענק ולא המשכנתא. לפי איך שאני רואה את זה. אם נותנים ממילא את ה-90,000 שקל כמענק ליחיד שמצטרף למשפחה, למה לא לתת לו, ה-281,000 זה משכנתא שצריכים להחזיר אותה ממילא.
היו"ר אברהם נגוסה
אבל מבחינה פרקטית זה לא יילך. אתה צריך לראות מבחינה פרקטית, פה 97,000 הרעיון נולד כדי לתת פתרון לקשישים שלא - - - עמידר, או הוסטל, או משהו. אם המשפחה מסכימה, הם מצרפים את זה עם המשפחה ביחד. כלומר הם פתרו בעיות. אני אקח את גלגאי כדוגמה, הוא לא יילך לגור עם הוריו, כי הוא מאבד את הזכות. פה אומרים לו 'אנחנו נותנים לך 281,000 שקל משכנתא ו-36,000 שקל מענק, קח את זה תקנה ותצא, או שניתן לך 1,500 שקל כל חודש לחמש שנים ואחרי חמש שנים תחזור אלינו וניתן לך משכנתא'.
פנטהון אספה
זה לא אמיתי.
היו"ר אברהם נגוסה
אני מדבר על הנוהל. מה שקודם שאלתי איך הוא יודע שהוא יהיה זכאי אחרי חמש שנים, היא אמרה שכתוב בהסכם.
פנטהון אספה
הוא לא יהיה. עד חמש שנים הוא יכול לקבל משכנתא. אחרי חמש שנים – קפוט.
תמי אהרוני
נכון. עד חמש שנים.
היו"ר אברהם נגוסה
בסדר, במהלך חמש שנים. לכן העניין של 97,000 שקל לא מתאים לצעירים, אלא יותר מתאים לקשישים בודדים. לזוג קשישים עדיף להם עמידר. זה הפתרון. לקשישים בודדים שקשה להם לגור לבד, עדיף, אם הילדים מסכימים, להיות עם אחד הילדים לגור ביחד ולכן נתנו את הפתרון הזה של 97,000 שקל מענק. זה העניין. הזמן שלנו כבר עבר, בבקשה.
בתיה בר-אפרת
אני מבקשת להעלות בעיה. אני מלווה עשרות שנים משפחות מאתיופיה ואני נתקלת בהרבה מאוד בעיות בעניין חינוך. כמה מקרים, מקרה אקטואלי עכשיו, בחורה מעל לגיל 30 שרוצה ללמוד סיעוד, שזו מטרת החיים שלה, אחרי צבא, אחרי בגרות, אין לה אפשרות לשלם 24,000 שקל ללמוד סיעוד כי יש לה ילדה בת 6, בעלה עובד במינימום משכורת. היא צריכה שכר דירה והיא צריכה קיום כדי ששלוש שנים היא תוכל לרכוש מקצוע שתוכל לבנות את המשפחה שלה ואין לה אפשרות לשלם. תשלום ראשון כדי להתקבל ללימודים, שילמנו באופן פרטי מהמשכורת שלנו, מוכנים ללוות אותה אבל מה ניתן לעשות? בכל מקום שהיא הולכת לא מגיע לה, בתור סטודנטית מעל לגיל 28 לאן שהיא הלכה, נשארים - -
היו"ר אברהם נגוסה
אני מבקש, קוראים לי להצביע ואין חבר כנסת שיכול להחליף אותי. אני צריך לעשות הפסקה של שלוש דקות. תמשיכי את הדברים שלך כאחזור. שלוש דקות הפסקה ואני חוזר.

(הישיבה נפסקה בשעה 13:45 ונתחדשה בשעה 13:55.)
היו"ר אברהם נגוסה
בבקשה תמשיכי.
בתיה בר-אפרת
אני מדברת על אפשרות עזרה לעולים מאתיופיה לגבי לימודים. היו לי כמה מקרים שלא הייתה שום עזרה לאן שהם פנו. בחורה אחת שרצתה לסיים 12 שנות לימוד ולא נתנו לה, מצאתי אפשרות לעזור לה להשלים 12 שנות לימוד כי לכל מקום שהיא הלכה לקבל מקצוע, אמרו לה 'בלי זה את לא יכולה'. עכשיו היא סיימה 12 שנות לימוד, רצתה קורס למטפלות. גם זה לא ניתן לה אפשרות לשלם שכר לימוד יחד עם עבודה או משהו. בחור אחר, בעלה, רצה ללמוד נהיגה. הקורס לנהיגה לעבוד עם אוטובוסים היה תיאוריה, היה מעשי, אלפי שקלים. הוא היה צריך לעבוד וללמוד בערב, הוא לא יכול היה להשלים את הלימודים. לקח לו המון זמן והוא לא קיבל שום עזרה. במקום שפנינו אליו לא הייתה שום אפשרות.

בחורה אחרונה שאני מדברת עליה, מלכה מוגס, היא ילידת 1981, מבוגרת, אבל כל השנים המטרה שלה הייתה ללמוד סיעוד. 4 שנים ל-BA, היא לא יכלה. עכשיו היא מצאה קורס של שלוש שנים שהיא התקבלה, עונה על הדרישות.
היו"ר אברהם נגוסה
כמה שנים הם נמצאים בארץ?
בתיה בר-אפרת
הרבה. הבחורה הזאת הגיעה בגיל 11.
היו"ר אברהם נגוסה
אני שואל כדי לדעת למי לפנות. אם זה עד 15 שנים אני יכול לפנות למשרד הקליטה. אם זה מעבר ל-15 שנים יש את משרד העבודה או משרד הכלכלה. לכן אני רוצה שתעבירי לנו בכתב את המקרים האלה, מי הם ומתי עלו, כדי שנדע אם הם עדיין נחשבים כעולים חדשים או שהם ותיקים. לפי זה נפנה למשרדים הרלבנטיים. אם הם מעל 15 שנים יש תכנית של הממשלה שנותנת זכות להכשרה מקצועית שמנוהלת על ידי משרד העבודה.
בתיה בר-אפרת
גם אם בעבר לא קיבלו מכל מיני סיבות. אם זה יותר מ-15 שנה?
היו"ר אברהם נגוסה
לא משנה. יש את ועדת השרים, במסגרת הוועדה הזאת התקבלה החלטה לתת להם הכשרה, ללא התייחסות לכמה שנים הם נמצאים פה, בעניין של אם קיבלו או לא קיבלו, כדי שהם ישתלבו בתעסוקה. אנחנו נפנה את זה לתכנית הזאת, הכתובת היא משרד העבודה ומשרד הכלכלה. לפי התחום אנחנו יכולים לפנות.
בתיה בר-אפרת
ומה לגבי מילגה? אין אפשרות לעזור לה לגמור את הקורס?
היו"ר אברהם נגוסה
היום יוצא אתיופיה, גם אם הוא נולד פה, מי שהולך ללמוד באוניברסיטה או במכללה, מינהל הסטודנטים משלם את שכר הלימוד שלו.
בתיה בר-אפרת
לא הסכימו. היא הלכה. בבאר שבע היא לא קיבלה.
היו"ר אברהם נגוסה
עד גיל 28 כמובן.
בתיה בר-אפרת
אבל היא מעל לגיל 28. זאת הבעיה.
היו"ר אברהם נגוסה
אם מעל גיל 28 הם יכולים להיכנס למסגרת החלטת ועדת השרים ואז אנחנו צריכים לדאוג. יש את מל"ג בתמונה, משרד החינוך בתמונה. אנחנו צריכים לבדוק. לכן אני אומר שתעבירי לנו את המקרים ואנחנו נבדוק מול המשרדים הרלבנטיים.
בתיה בר-אפרת
כלומר יש אפשרות לעזור לה לקיום שתוכל לגמור את הלימודים?
היו"ר אברהם נגוסה
אני לא יכול להבטיח אם כן או לא. אני רוצה לבדוק את העניין מול האופציות הקיימות.
היו"ר אברהם נגוסה
תודה. היינו צריכים לסכם בשעה 13:30 והארכנו את הישיבה. אני צריך שוב לצאת להצבעה ולכן אני רוצה לסכם את הדיון. דובר אחד ונסיים.
מזנאו מולה
(מדבר באמהרית)
היו"ר אברהם נגוסה
אני אתרגם את דבריו. דיברנו עם השרה סופה לנדבר ועם יהודה ועם חביב קצב, שבע שנים לא מצאנו פתרון. אנחנו מבקשים שתקבע לנו זמן עם ראש הממשלה, ונביא את הבעיה לראש הממשלה. זה מה שאתה אומר. בסדר. הדובר האחרון בבקשה.
סגו אשטה
(מדבר באמהרית)
היו"ר אברהם נגוסה
הוא אומר שהוא נמצא פה 12 שנה והוא סובל ממחלות שונות, הוא גם עיוור. יש לו טיפולים אינטנסיביים בהדסה ולכן הוא מבקש שלא לפנות אותו למקום אחר מחוץ לירושלים. הוא מבקש לקבל דיור ציבורי, עמידר, כאן בירושלים כדי שהוא יוכל להמשיך בטיפולים. זה מה שהוא מבקש. הוא אומר שהוא מועמד להשתלה לכן הוא במעקב וטיפולים.
תמי אהרוני
לצערי תור הממתינים לדיור ציבורי בירושלים הוא ארוך מאוד ואני לא יכולה להתחייב ולא יכולה להשאיר אותו במבשרת עד שתהיה דירה מתאימה בירושלים. יש לנו תור של עולים שהחל מסוף 1989 עלו לארץ ונמצאים בתור הממתינים לדיור ציבורי. הלוואי ויכולתי להיות איש בשורה.
היו"ר אברהם נגוסה
אין ועדה שבודקת מקרים חריגים?
תמי אהרוני
הוועדה בודקת ומה שאישרו, יש לנו חריגים על חריגים על קדימויות על קדימויות, ועדיין ממתינים בתור. לצערי מדינת ישראל לא העמידה מספיק דירות ציבוריות בקומות נמוכות לאנשים במצבו, לקומה נמוכה, אין לנו מספיק דירות. הלוואי והיה לנו.
מוטגבוש אלמהייו
(מדברת באמהרית)
היו"ר אברהם נגוסה
היא עלתה בשנת 2013 בחודש השמיני. היא חד הורית, יש לה ילדה והיא מצאה דירה באשדוד, והדירה פנויה ואפשר להיכנס אליה מיד אם היא רוכשת אותה. היא רוצה להתחיל את תהליך המשכנתא או המענק שהיא זכאית לו, אבל במרכז קליטה לא נותנים לה אישור. היא רוצה לקבל את האישור. בני שומע.
בני הראל
משרד הקליטה צריך לתת. אני לא נותן את האישורים.
תמי אהרוני
עוד פעם אנחנו חוזרים לאותה נקודה, שאת מבשרת היינו צריכים לפנות בסוף אוקטובר. כל מי שלא התפנה למרכזי קליטה אחרים ורוצה עכשיו איזה שהוא אישור מיוחד חריג, אנחנו אמרנו, תעברו ותקבלו.
מוטגבוש אלמהייו
(מדברת באמהרית)
היו"ר אברהם נגוסה
היא אומרת שאם היא עוברת למרכז קליטה היא תאבד את עבודתה ולא יהיה לה תלוש משכורת.
תמי אהרוני
עוד פעם. אנחנו משרד ממשלתי, פועל לפי מה שהחלטות הבג"צ, אנחנו עובדים לפי חוק. אנחנו לא יכולים לתת לה אישור להישאר עכשיו עוד כמה חודשים, עוד שנה, עוד שנתיים במרכז קליטה עד שהיא תרכוש את הדירה, עד שהיא תקבל את הדירה. אין מה לעשות, אנחנו עובדי מדינה, לא שאנחנו סתם אנשים רעים. לפני שלוש שנים כבר ידעו שסוגרים את מרכז הקליטה הזה, הכל נזכרנו עכשיו אחרי שכבר היינו צריכים למסור את המפתחות? יש לנו בעיה. אנחנו מחויבים לעבוד לפי החוק. מצטערת שהתשובה נשמעת לא נעימה, אבל אני עובדת נעימה, אני לא איש עצמאי.
מוטגבוש אלמהייו
(מדברת באמהרית)
היו"ר אברהם נגוסה
היא אומרת שהיא ביקשה לפני חמישה-שישה חודשים, אם היו עונים לה הבעיה הייתה נפתרת. היא אומרת שמה שהצעתם לה בקרית גת זה חדר אחד לאמא שלה לבת שלה ולה.
בני הראל
לא, לא לאמא שלה. אמרתי לה שהיא תעבור עם הבת שלה ליחידה של חדר אחד והאמא שלה תצורף לדירה אחרת עם - - -
היו"ר אברהם נגוסה
אני אבקש ממנהלת הוועדה לקרוא את סיכום הישיבה.
דנה גורדון שושני
הוועדה קוראת למשרד העלייה והקליטה: 1.לבדוק ולהשיב לוועדה ולמשפחה ביחס לתלונה של דיירי מרכז הקליטה מבשרת שרכשו דירה בקרית גת והבהירו לוועדה כי אם יעברו למרכז הקליטה קריית גת ייאלצו להתפטר מעבודתם ויאבדו את זכאותם למשכנתא. 2.להשיב לוועדה מדוע עולים דיירי מרכז הקליטה הזכאים למשכנתא ליחיד אשר נישאו ונולדו להם ילדים, מאבדים את זכאותם למענק.

הוועדה קוראת לתושבי מרכז הקליטה מבשרת שהלינו על כך שנותקו מגז, לפנות אל מנהל מרכז הקליטה והבעיה תתוקן.
היו"ר אברהם נגוסה
אני מודה לכולם. הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 14:08.

קוד המקור של הנתונים