ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 05/12/2017

חוק חניה לנכים (תיקון מס' 8), התשע"ח-2017

פרוטוקול

 
ôøåèå÷åì ùì éùéáú åòãä

ôøåèå÷åì ùì éùéáú åòãä

àåîðéè÷

2017-12-20OMNITECH



הכנסת העשרים

מושב רביעי

פרוטוקול מס' 629

מישיבת ועדת הכלכלה

יום שלישי, י"ז בכסלו התשע"ח (05 בדצמבר 2017), שעה 12:40
סדר היום
הצעת חוק חניה לנכים (תיקון מס' 6) (חניה במקום חניה מוסדר לנכים שיועד לרכב מסוים), התשע"ז-2017 (מ/1109)
נכחו
חברי הוועדה: איתן כבל – היו"ר

יעקב אשר

יצחק וקנין

עבד אל חכים חאג' יחיא
מוזמנים
עו"ד – מח' יעוץ וחקיקה, משרד המשפטים - עדן אברהם

עו"ד – סגנית בכירה ליועמ"ש, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים - חוה ראובני

ראש מדור יעוץ וחקיקה באגף התנועה, המשרד לביטחון פנים - סנ"צ דנה ימינחה

עו"ד – לשכה משפטית, משרד האוצר - איה שוורץ

יועמ"ש, מרכז השלטון המקומי - מירה סלומון

מנהלת נגישות ישראל צפון - ד"ר רויטל סבירסקי

נכות ללא נראות - נעמי הירשלר

רכז תחום נגישות, פורום ארגוני הנכים - ישראל אבן זהב

ממונת נגישות ארצית, נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות - איריס גוראל

ממונה על טיפול בפרט, המרכז לעיוור בישראל - גיא אקוקה

ארגון הנכים פתח תקווה - רחמים קייסי

תנועת נתגבר - טטיאנה קדוצ'קין

תנו יד לחירש, נכים למען נכים - דן מיכאל קדרון

יו"ר עמותת מזור וחברה בפורום ארגוני נכים - שמחה בניטה

נכה, מזרח ירושלים - סאוסן ג'ית

נער נכה - דניאל סטארק בריליאנט

נכה צה"ל - דוד גלר

מוזמן/ת - חדווה יצחקי כהן

מוזמן/ת - יורם פלאוט

מוזמן/ת - סמדר אונה

מוזמן/ת - מקס כץ

מוזמן/ת - שי דיין

מוזמן/ת - ויטל זינגר

שדלן/ית (אימפקט (ל.א.ב) בע"מ), מייצג/ת את נגישות ישראל - אירדה קריימר

שדלן/ית (פרילוג בע"מ), אינו/ה מייצג/ת לקוחות בדיון זה (לקוחות קבועים נוספים שנושא הישיבה נוגע אליהם באופן ישיר: ארגון נפגעי פעולות איבה ) - זכריה יחיאל רייך

שדלן/ית - סיגלית בן ששון

שדלן/ית - לירן בן הרוש
ייעוץ משפטי
נעמה דניאל
מנהל/ת הוועדה
לאה ורון
רישום פרלמנטרי
תמר פוליבוי

הצעת חוק חניה לנכים (תיקון מס' 6) (חניה במקום חניה מוסדר לנכים שיועד לרכב מסוים), התשע"ז-2017 (מ/1109)
היו"ר איתן כבל
שלום לכולם, גברתי מנהלת הוועדה, היועצת המשפטית ברוכה הבאה, יעל המתרגמת בשפת הסימנים ברוכה הבאה, רשמת, דובר, חבריי חברי הכנסת, הנושא שנמצא על סדר יומנו – הצעת חוק חניה לנכים (תיקון מס' 6) (חניה במקום מוסדר לנכים שיועד לרכב מסוים). הצעת החוק היא של הממשלה. חוה, בבקשה גברתי.
חוה ראובני
תודה רבה אדוני. הצעת החוק הזאת התחילה במכתב שקיבלנו מאזרח. המכתב ארוך, אני אקרא מתוכו רק שלושה משפטים: אני ואשתי תושבי חדרה, בני 83, שנינו עם נכות 92% לצמיתות מהמוסד לביטוח לאומי, עם מקום חניה ממוספרת לרכבי מספר רישוי כך וכך. בבניין מגוריי שש קומות: קומת מרתף שבעבר שימש כאולם שמחות, קומת חנויות בת 10 חנויות ומחסנים, וארבע קומות עם 16 דירות מגורים, ורק שלושה מקומות חניה של הבניין עצמו. כמובן כשהתיאור הוא כזה, לאחרונה היו מספר מקרים של חניה במקום החניה הממוספרת שלי, לעתים גם שתיים באותו יום, ואחר כך הוא מכניס את הפירוט. המצב מבחינתו, גם אם אלה שתופסים את מקום החניה הממוספרת שלו הם רכבי נכים, מבחינתו זה כאילו לא הקצו לו מקום.
היו"ר איתן כבל
נכון.
חוה ראובני
וכאן אנחנו מדברים על שני נכים, נכים קשים, מקום לרכב אחד. הקושי המשפטי באכיפה בדבר הזה – ואי אפשר היה לאכוף – נובע מכך, שלכאורה חניה במקום כזה היא חניה אסורה, כי זה מקום שמיועד לרכב מסוים. יחד עם זאת, חוק חניה לנכים קובע שלנכה מותר לחנות במקום שבו החניה אסורה. יש רשימה סגורה של איסורי חניה, שחלים גם על רכב שנושא תג נכה.

הצעת החוק נועדה להוסיף לרשימה הזאת עוד סוג איסור חניה – שאסור יהיה גם לרכב שנושא תג נכה לחנות במקום שיועד בתמרור לחניה של רכב נכה מסוים, ועל ידי זה להבטיח לנכה, שקיבל מקום חניה מסוים, ליד הבית, לפעמים ליד מקום העבודה שלו, במידה וזה מתוחם רק בימים ושעות, אז רק באותם ימים ושעות שזה יהיה שמור לו, ורק לו ולא לא אחד אחר, כולל לא לנכים אחרים.
שמחה בניטה
קודם כל, אני מברכת על הדיון הזה. מלבד זה, לצערי, אנשים משכפלים את תו החניה או מקבלים תו חניה לילד או לאבא נכה, נוסעים בפרייבט, אתה רואה אותם חונים עם תו חניה כשהם בריאים. הנכה עבורו קיבלו את התו זה לא האדם שנכנס לאוטו. לצערי, זה קורה הרבה מאוד בשטח, והמשטרה אומרת שהיא לא יכולה לעשות כלום, כיוון שיש תו נכה.

אני חושבת שצריכים להגביל בהיתר חניה במקומות חניה רגילים שהעירייה מקצה לנכים – התו הכחול המפורסם הבין-לאומי – שאם יוצא משם אדם בריא, עם כל הכבוד, זה שאתה משתמש באוטו של הבן שלך, דוד שלך או של אבא שלך, החוק הוא שהנכה צריך להיות באוטו; שלא יהיה מצב שבגלל שאני רוצה לבלות, אני משתמשת בתו הזה ומקום חניה לנכים לא נשאר.
היו"ר איתן כבל
תודה שמחה, העניין ברור. הצעת החוק היא מאוד פשוטה וברורה. כדי שלא נתעכב, בוא נתקדם כדי שנוציא את התיקון הזה כבר היום.
ישראל אבן זהב
קודם כל, אני מברך על החוק הזה, זה חוק נכון וטוב.

אני רוצה להעלות נקודה נוספת לחוק חניה לנכים על נושא האכיפה שבתגי חניה. הכוונה היא לשימוש לרעה בתגי חניה. כיום, למעשה, משטרת ישראל לא רושמת דוחות על שימוש לרעה. אני חושב שאני יודע את הסיבה, אבל אולי חוה תסביר יותר טוב ממני.
היו"ר איתן כבל
יש כאן נציגות למשטרה, שהיא תיתן את ההתייחסות.
ישראל אבן זהב
כי מי שמשתמש לרעה בתג חניה לנכה, זאת עבירה פלילית, ושופטי התעבורה לא ששים לדון בעבירות פליליות, למיטב ידיעתי.
היו"ר איתן כבל
אתה צודק.
ישראל אבן זהב
הקנס הוא גם מאוד גבוה, אז צריך באיזשהו מקום לשנות את הדבר הזה, ששוטרי תנועה – גם מתנדבים וגם שוטרים – יוכלו לאכוף את החוק הזה, אולי אפילו להוריד את הקנס, נניח ל-5,000 שקל ולא זימון למשפט, פשוט לקבוע שזאת עבירת תעבורה נוספת, וככה ירווח לכולם. תודה.
רויטל סבירסקי
אני רוצה להביא כאן בקצרה את עמדתה של עמותת נגישות ישראל, שתומכת בתיקון. לא יתכן שמקום חניה ממוספר לא יהיה זמין לאדם עם מוגבלות שגר באותו מקום, וגם אפס סובלנות לתגי נכים שתופסים את מקום החניה.
רחמים קייסי
תמיד כשחוסמים לי את החניה, ויש לי תמרור עם מספר, המשטרה מאתרת את הנהג, מודיעה לו שהוא צריך להזיז את הרכב וככה זה נגמר, וככה קורה שחוסמים אותי כל פעם. יכול להיות שאני אחכה גם שעתיים עד שיאתרו את הנהג, ואני נשאר באוטו ולא יכול להחנות.
טטיאנה קדוצ'קין
אני נציגת תנועת "נתגבר", של "נכים שקופים", שיש כאן מעט מהם, כי רובם לא יכולים לצאת מהבית. אלה אנשים שלא רואים את הנכות שלהם, אבל זה לא אומר שהם זקוקים לפחות.

בחוק הזה שמציעים לא הכניסו דיור ציבורי לחוק. אנשים על כיסא גלגלים מקבלים סכום אחד, אבל האנשים שלנו מקבלים אך ורק 770 שקל סיוע לשכר דירה.
אניטה בניטה
זה לא קשור.
טטיאנה קדוצ'קין
אם הנכים הקשים מקבלים 2,500 או 2,600 לעומת 770 שקל שאיזה עמותה נותנת להם כסף והם בוכים: מה לקנות? אוכל או תרופות? בגלל 200 שקל אחר כך חוזרים אלי ובוכים.
אניטה בניטה
זה לא קשור.
היו"ר איתן כבל
זה לא הנושא שדנים בו עכשיו. כבר ביקשתי ממך פעם אחת לשלוח מכתב ליושב ראש ועדת הכלכלה. אני מבטיח לך שאני אבדוק את העניין הזה, כך שבדיון שיהיה בקרוב על הדיור הציבורי, אנחנו נעלה את זה.
טטיאנה קדוצ'קין
יש לי בקשה מכל חברי הכנסת לא לחתום על החוק, אם לא תהיה שם ההמלצה של ירון זליכה. תודה רבה לך.
חדוה יצחקי כהו
שלום, שמי חדוה יצחקי כהן, אני מחולון ובאתי לייצג את עצמי, בעניין חניית הנכים כמובן. לפי החוק, חניה לנכים, חוק כללי, מותר להעמיד עמוד עבור חניית נכים רק לנכה שהניידות שלו היא 60% ומעלה. 60% ומעלה זה יותר מרגל אחת פצועה או משותקת. לי יש שיתוק חלקי ברגל אחת ולי יש לא יותר מ-50% נכות. אני לא יכולה ללכת יותר מ-10 מטר, אני נעזרת בכיסא גלגלים, גם קניתי לאחרונה קלנועית, כי הידיים שלי כאבו מכיסא הגלגלים.

משרד הבריאות אישר לי כיסא גלגלים, וכשהגשתי ערעור בשביל לבקש מעלון עבור כיסא הגלגלים, לא אישרו לי, כלומר: מאשרים לי כיסא גלגלים, אבל אני אמורה להוריד אותו מהאוטו ולהעלות אותו חזרה. את העניין הזה אני כבר לא מבינה.

לגבי החניה והעמוד, אני חושבת שהחוק צריך להיות אינדיבידואלי ולא כולל, כי יש באמת אנשים שיש להם 60% והם גם שכנים שלי והם יכולים ללכת מהבית עד רחוק, ואני 10 מטר מהחניה עד הבית שלי לא מסוגלת ללכת. היא דיברה על אנשים שחונים בשביל משפחה. אני עומדת באמצע הכביש, אני עולה הביתה ומישהו מהמשפחה הולך וחונה איפה שהוא, כי אין לי חניית נכים. באזור שלי אין בכלל חניית נכים. אני חושבת שכל אזור, לא רק אזור ציבורי, כל אזור חניה צריך להיות מוסדר בחוק, שיהיו כמה חניות נכים פנויות, בלי מספר, כללי, כך שאדם נכה שמגיע לאזור, תהיה לו אפשרות לחנות.

אצלנו בשכונה הולך ונהיה הרבה יותר עמוס וצפוף, אפילו על המדרכה אין איפה להחנות, אני פשוט עומדת באמצע הכביש ומחכה שמישהו יבוא. זה דבר מאוד לא מכבד ומאוד עצוב ומאוד קשה. בעניין הזה אני לא יודעת מה לעשות.
היו"ר איתן כבל
תודה גברתי. אני אנסה להשיב לשאלות שלך. לגבי ה-60%-50%, לנו כמובן אין שום יכולת להשפיע או להתערב בעניין הזה, אלה עניינים שנוגעים לגורמים שמטפלים בעניין הזה. אני יודע שזאת ויה דולורוזה לא קטנה.
חדוה יצחקי כהן
מי?
היו"ר איתן כבל
מי שמגדיר.
חדווה יצחקי כהן
זה לא ביטוח לאומי, זה משרד התחבורה.
היו"ר איתן כבל
הנחת העבודה שלי היא כזו, שמי שקובע את האחוזים זה הביטוח הלאומי, ומשרד התחבורה, כנראה בתיאום עם הביטוח הלאומי – חוה תענה על הקטע הזה.
חוה ראובני
יש הגדרת נכה בחוק חניה לנכים, מי זכאי לתג חניה לנכה. אחת החלופות שיש לו 60% נכות לפחות ותנועתו בדרכים בלי רכב עלולה לערער את מצב בריאותו. חלופה נוספת היא שהוא מוגבל בהליכה וזקוק לכיסא גלגלים לצורך ניידותו. שלוש, שהוא נכה הזקוק לרכב כאמצעי תנועה בגלל רגליו הנכות.

אני רופאה קטנה מאוד, ובוודאי את מצבך הספציפי אני לא מכירה, אבל לפי התיאור את אמורה להיכנס לחלופה השנייה.
היו"ר איתן כבל
את אמורה להיכנס לקטגוריה הזו.
חדוה יצחקי כהן
אבל אני רק 50%.
חוה ראובני
מי שמוגבל בהליכה, זה לעניין תג נכה.

אופרה אחרת, שהיא כבר לא משרד התחבורה, זה הקצאת המקומות, שזה בסמכות השלטון המקומי, הרשות המקומית. יושבת כאן נציגת מרכז השלטון המקומי, שאולי תוכל לדבר יותר על הבסיס החוקי והמדיניות לפיה הם עושים את זה. לאחרונה עבר תיקון מס' 7 לחוק חניה לנכים שאושר במושב הקודם. שם הם מגדירים, מתי חובה על הרשות המקומית להקצות מקום חניה לנכה ליד הבית. עם זאת, זה לא שולל את סמכותה של הרשות המקומית להקצות במצבים אחרים, בתנאים אחרים.
מירה סלומון
בהמשך לדברים שנאמרו על ידי נציגת הלשכה המשפטית של משרד התחבורה, חוה, יש חובת מינימום של הצבת מקום חניה מסומן בסמוך לביתו, במסגרת תיקון שנעשה זה לא מכבר. לצדו יש סמכות רשות, והרשות המקומית כרשות תמרור מקומית, לסמן מקומות חניה.

הנהלים ברשויות המקומיות הם שונים ומגוונים, אבל יש קו מחבר אחד מאוד חזק שאנחנו מכירים, שזאת התייחסות לוועדות הניידות של משרד הבריאות כטריגר, כסמן בקשר לצורך בהסדרת מקום חניה בסמוך למקום המגורים.
איריס גוראל
אני ממונת נגישות ארצית בנציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות. השנה אנחנו נרחיב את האכיפה לעבירות חניה. הרבה רשויות אכן מבצעות חניות נכים, אבל הן לא בהכרח תקניות, לפי מה שהתקן דורש. אחד הנושאים הבעייתיים זה העלייה עצמה בין החניה למדרכה, ואת זה שוכחים או חושבים שזה יקרה בשלב ב', ולא מבינים שזאת המהות של החניה; או שלא עושים אזור היערכות, שהוא מספיק רחב ומתאים; או שלא נותנים דוחות או אוכפים שזה יישאר פנוי, ואז מבטלים את עצם כל החניה והמטרה שלשמה היא הוקמה. לכן זה נושא שאנחנו צריכים לטפל בו בצורה מערכתית.

בתקנות לאחרונה היה תיקון לחוק, והנושא הוא שבמקום הקצאה במקומות ציבוריים ובמקומות חניה, גם פרטיים למגורים חדשים, לא מתוך טבלה של כמות החניות יהיו חניות לנכים, אלא בנוסף, וזה שינוי שבעצם אמור לשפר גם את פני העתיד, כי אם היום החניה היא על פי בקשה לדייר בסביבת המגורים שלו, ככה לאורך החיים הארוך של הבניין, גם אם ישכירו אותו או ימכרו אותו, תמיד תישאר עוד זכות גם לדייר, או למבקר במידה ואין דייר, באותו מתחם להחנות בחנייה נכים שהיא ייעודית.

לגבי מה שאניטה בניטה הציגה, נכון שאנשים עם מוגבלות שמקבלים תווים כפולים לשני רכבים בבית, לעתים עושים בזה שימוש לרעה; אבל גם יש אנשים שהם לא בכיסא גלגלים או מוגבלי ניידות, שאת לא יכולה לדעת שהם זקוקים לחנות קרוב למקום הכניסה למבנה ציבור או בכלל.
היו"ר איתן כבל
אני מודה שהיום נפתח לפניי עולם ממש גדול של אנשים, שנראים מה שנקרא בריאים לכל דבר ועניין, ולעתים המוגבלות שהם נושאים על כתפיהם היא לאין שיעור יותר מאשר מוגבלות פיסית.
נעמי הירשלר
27% מנכי הניידות שזכאים לתג נכה ורכב לניידות – רק 27% מתוכם נראים נכים. מרבית הנכים, לא רואים עליהם שהם נכים, ועדיין הם זקוקים לחניה, להיות קרובים למקום. זו לא פריבילגיה, זו עצמאות. לא רוב הנכים הם על כסאות גלגלים.
קריאה
אבל הם מקבלים תו נכה, וחשוב שהם יהיו קרובים למעלית.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
אנחנו לא נשנה את הקריטריונים.
היו"ר איתן כבל
כולם אומרים פה אותו דבר. היא לא כיוונה בשום פנים ואופן למי שלא נראה. בוא לא ניתמם, זה נושא שכבר עלה יותר מפעם אחת, יש שימוש לא ראוי שנעשה בתו נכה. זה לא דיון חדש, אני בטוח גם לא ליושבים כאן. אני לא רוצה לתת סופרלטיבים, אנשים משתמשים בזה בצורה לא נאותה ומנצלים זאת בצורה לא ראויה, זה הכול, ולצערי אין אכיפה מספקת בעניין הזה.
נעמי הירשלר
כשאין אכיפה, האזרחים הופכים להיות האוכפים, ואז הנכים סובלים כפול.
מקס כץ
אני מבקש להעלות סוגיה נוספת בנושא של חניית הנכים. אני משתמש ברכב עם מעלון, ואין שום תמרור ייחודי לרכב עם מעלון. אסביר למי שלא יודע, רכב עם מעלון אומר שהוא צריך 2.5 מטר נוספים בצד ימין, שמאל או איפה שהמעלון נמצא כדי להוריד את המעלון ולרדת עם כיסא גלגלים מהאוטו עם המעלון. את הדבר הזה לא ניתן לעשות בין שתי חניות רגילות – ויש תמרור לידו. הבעיה היא שמכיוון שהתמרור שלו הוא זהה לכל התמרורים של חניית נכים, אף אחד לא מקפיד להשאיר את זה ריק בשביל חניית רכב עם מעלון.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
כשיש לך מקום חניה, זה מסומן בגודל הרגיל.
מקס כץ
לא קיים תמרור מיוחד לדבר הזה, אז הציבור לא יכול לדעת.

סוגיה אחרת – חניית נכים ממוספרת, בדרך כלל במקום העבודה. עצם קיומה הוא מבורך, ואיש לא חולק על זה, אבל כשאדם לא נמצא בעבודה ומגיע רכב אחר עם מעלון, שזה המקום היחיד שהוא יכול להחנות, הוא מקבל דוח, למרות שידוע בוודאות שבאותו היום האדם לא נמצא בעבודה.
ישראל אבן זהב
לא, יש מגבלת שעות וימים.
היו"ר איתן כבל
לא, הוא התכוון למשהו אחר. הוא אמר שיש תמרור עם מגבלת שעות, הוא לא הגיע למקום העבודה ונכנס נכה אחר. אתה כבר נכנס אתנו לרזולוציות – אני חושב שאם הוא ישים פתק עם מספר טלפון, אפשר יהיה להתמודד עם העניין הזה, כי כמות המקרים שאדוני, מר כץ, מעלה שיודעים להתכתב עם בעיה מן הסוג הזה, אני מניח שהיא קטנה מאוד מאוד.
מקס כץ
אני קיבלתי באופן אישי, אבל לא זה הדיון.
היו"ר איתן כבל
אני מניח שאם תביא את המכתב, יתחשבו בעניין הזה.
ישראל אבן זהב
זה בדיוק הטיפול שנעשה היום.
היו"ר איתן כבל
לא, הוא אמר משהו אחר. הוא אמר: זאת החניה עם המספר שלי, והוא באותו יום לא הגיע לעבודה מסיבות כאלה ואחרות, אז מה לגבי נכה אחר?
ישראל אבן זהב
הבנתי, הבנתי מצוין.
היו"ר איתן כבל
היום אסור.
ישראל אבן זהב
עכשיו אסור אחרי התיקון.
מקס כץ
דבר נוסף – בדרך כלל את חניית הנכים עוקפים, כל מה שנמצא על הכביש. אם בקניון לצורך הדוגמה יש חניות שנועדו לנכים ובא מישהו אחר וחונה, איש איננו יכול להיכנס, כי זה נחשב כמקום פרטי.
ישראל אבן זהב
אוכפים היום כבר. אם זה לשירות הציבור – אוכפים.
היו"ר איתן כבל
יש הצעת חוק שאנחנו עכשיו - - -
לאה ורון
זו הצעת חוק של מלכיאלי לא לחסום חניית נכה.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
זה בחניון ציבורי.
לאה ורון
בחניון פרטי, על זה הוא מדבר.
היו"ר איתן כבל
אני מתנצל, מר כץ, לא נפתור את כל הבעיות בחניונים ובחניות.
מקס כץ
בטוח שלא, אבל חייבים להביא למודעות את זה.
היו"ר איתן כבל
חברים, שתי התייחסויות אחרונות, כי חייבים לעבור להקראה.
דניאל סטארק בריליאנט
כל החניות של המוניות בירושלים – אני לא יודע לגב יערים אחרות – יש חניות מיוחדות לתושבי ירושלים, שנכים לא יכולים להחנות שם ואין חניה אחרת.
נעמי הירשלר
נכים יכולים להחנות בחניה - - -
אניטה בניטה
מונית? לא, נותנים לך דוח.
דניאל סטארק
לא, אסור, קיבלתי שני דוחות.
אניטה בניטה
אני קיבלתי הרבה יותר.
סמדר אונה
ישנם נכים, כמוני, שאין להם עוד את כל הזכויות או רכב נכים ומשתמשים במה שקיבלו פה בכנסת, מוניות נכים. אם נהג מונית נכים צמוד אלי כל היום, איפה הוא אמור להחנות כדי להוריד אותי, לקחת אותי וכו'?
יורם פלאוט
כשיהיה תג אישי, זה יפתור את הבעיה.
סמדר אונה
אז שיתנו לי תג אישי ולא לרכב. אני בסוג מחלה, שקיבלתי הודעה ממשרד הבריאות שיש לי אפס אחוז ניידות, כי אין קוד מחלה במדינת ישראל. זה אומר שאני משתמשת רק בשירותים הציבוריים האלה של מוניות נכים ויד שרה, ואז כשצריכים להוריד אותי, לקחת אותי, להזיז אותי, מקבלים דוחות על זה. משהו פה לא הגיוני, לפחות שייתנו לי משהו כמו שהוא הציע פה. אגב, כמוני יש 3% מהאוכלוסייה, שהם חולי פיברומיאלגיה שאין להם קוד.
חוה ראובני
למיטב ידיעתי, לרכבים האלה – למשל הנכוניות שמקבלים נכים מיד שרה, זו פרשנות מאוד מאולצת של חוק חניה לנכים, אבל הם מקבלים. רכבי הסעת נכים, כמו שיד שרה מפעילה וכו'.
אניטה בניטה
מה עם מוניות?
חוה ראובני
מוניות לא צריכות להחנות, הן צריכות להעלות ולהוריד.
אניטה בניטה
אבל הם צריכים להיכנס, להוריד אותה וללכת.
חוה ראובני
עצירה זה לא חניה.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
הפקח אורב לו.
סמדר אונה
לא, כנראה מישהו לא הבין את הנושא פה. אם אני נכנסת לבדיקה לחצי שעה, הוא לא נוסע לטייל, אני משלמת לו שיחכה לי. איפה הוא יחכה לי? הוא לא מוצא שום מקום. יש מקומות יותר בעייתיים, למשל הדסה. אי אפשר להוריד אותי כשמגיעים לשם, אפילו האוטובוסים לא יכולים. יש שם איזשהו ברדק, שבכלל אף אחד לא יכול להגיע ולהוריד נכה בכלל.
היו"ר איתן כבל
אני מבין מה שאת אומרת. אני מתנצל בפניך, את מעלה בפניי עניין, שאני אפילו לא יודע איך להתחיל להתכתב אתו.
ישראל אבן זהב
אין בעיה לפתור את זה. תג אישי יפתור את הבעיה הזאת, ואז היא תוכל להגיע עם התג שלה, הרכב שמשמש אותה באותו יום, המונית, התג יהיה על המונית.
היו"ר איתן כבל
השאלה אם תג אישי מאפשר בחוק היום, אני פשוט לא מכיר.
ישראל אבן זהב
להחנות בחניית נכים.
חוה ראובני
חוק חניית נכים לא מאפשר תג אישי כיום.
היו"ר איתן כבל
אני כבר התקדמתי מעבר למה שאתה הנחת בפניי. השאלה שאני רוצה לשאול זה אם יש לו תג חניה אישי, האם המשמעות היא שהנהג למטה יכול כן להמתין?
חוה ראובני
חוק חניה לנכים לא יוצר תגים אישיים, התגים הם פר רכב. זה ויכוח ארוך שנים שאני מנהלת, גם עם מר אבן זהב, כבר הרבה מאוד שנים על הדבר הזה. אני חושבת שהתפתחות הטכנולוגיה הביומטרית יכולה בעתיד לפתור את זה. נכון להיום, אין תגי חניה אישיים. היה ויהיה, התג הזה הוא צמוד לנכה בכל רכב שהוא נוסע.
ישראל אבן זהב
יפה, וזה יפתור את הבעיה.
היו"ר איתן כבל
בוא נעשה תרגיל לחוה. אתה תפנה אלי בעניין הזה, כולל בשם הגברת ששאלה את השאלה מאחורה. אני אאתגר את חוה, ובוא נראה איך מתקדמים עם זה.
ישראל אבן זהב
אני מאתגר אותה כבר הרבה שנים.
היו"ר איתן כבל
אבל אני חושב שיש קצת הבדל דרך הוועדה לעשות את זה. אם לא, אולי צריך תיקון חקיקה או משהו מן הסוג הזה, אז נעשה את זה.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
העניין לסמן את מיקום החניה יכול להיות במיוחד במקום הציבורי שעליו אנחנו מדברים. לרוב זה בחניה ליד הכביש או בקצה הכביש, או חניה מקבילה, ואז תהיה לנו בעיה עם המעלונים, כי הרוחב שלה הוא גם מוגבל.
איריס גוראל
לכביש - - -
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
בדיוק, אז איפה שיש מעלון, זה לא יכול לפתור את הבעיה; או שהיא ניצבת, ואז אם היא ניצבת – או אלכסונית במפרץ חניה ליד הכביש – אז אולי אפשר לעשות את ההרחבה בין חניה לאחרת, ואז אפשר לפתור את הבעיה.

בכל מקרה אני בעד שבחוק הזה יהיה מוגדר מספר רכב, אבל יש לי בעיה אחרת שאנשים פנו אלי. היא לא קשורה לחוק, אבל אולי דרכך נוכל לעזור. פנו אלי ממזרח ירושלים, במיוחד נשים שיש להן נכות והן רוצות ללמוד נהיגה ויכולות ללמוד רק בידיים, כי יש להן בעיה עם הרגליים. יש רק מורה נהיגה אחד עם רכב אחד, והוא הפסיק ללמד.

רישיון רכב יכול להיות ההבדל הגדול בחיים שלהן. אני פונה אליך, חוה, כמשרד התחבורה, בלי לפנות באופן רשמי, כי ניסיתי להביא את זה לדיון מהיר ולא אישרו לי בנשיאות. אני חושב שיש מקום גם לבדוק את זה ולעזור לאנשים האלה, כי המוגבלות שלהם משאירה אותם בבית, ואם תהיה להם אפשרות לקבל רישיון נהיגה, זה משנה דרסטית את כל החיים שלהם.
חוה ראובני
רק לוודא שאני מבינה את השאלה, יש מחסור במורי נהיגה דוברי ערבית לנכים?
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
לא נכים רגילים, נכים שהנהיגה שלהם עם הידיים. יש מורה אחד שגם הפסיק ללמד. יש פה מישהי שיושבת פה והיא למדה אצלו.
חוה ראובני
זה שייך לביטוח לאומי.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
יש מורה אחד שהיא למדה אצלו והוא הפסיק. אמרו לה: אל תבואי עוד. היא יושבת פה.
היו"ר איתן כבל
מה שמך? מאיפה את?
סאוסן ג'ית
סאוסן, מירושלים.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
אני אומר לך מפה, ממזרח ירושלים.
חוה ראובני
אתה אומר שפשוט יש מחסור במורי נהיגה מתאימים.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
השאלה היא מה אתם יכולים לעזור כמשרד התחבורה.
חוה ראובני
בעיקרון, מורי נהיגה הם עצמאיים, הם לא עובדים שלנו.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
הם מקבלים סבסוד בלימודים?
חוה ראובני
זה ביטוח לאומי, זה לא משרד התחבורה.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
לא, זה התשלום. אני יכול להבדיל בין ביטוח לאומי, שמשלם למורה, השאלה אם אתם גם בכיוון הזה - - -
חוה ראובני
אנחנו לא מסדירים את זה בכלל. כל מורי הנהיגה הם אותם מורי נהיגה. מורה נהיגה שרוצה לקבל את המיומנות ללמד על הכלים האלה, זה לא אצלנו.
היו"ר איתן כבל
זה לא בתחום של חוה. אם תרצה, תעביר אלי פנייה, אני אדבר עם אפי רוזן. אפי, זו סמכותו, ננסה לאתגר אותו בעניין הזה, לראות איך הוא יכול בדרכים שלו, אולי נפנה אפילו לארגון מורי הנהיגה. אתה מעלה פה נקודה מאוד מעניינת, שננסה יחד לתת עליה את הדעת.
יעקב אשר (יהדות התורה)
אני רוצה אולי לאתגר אותך במה שגם אתה הזכרת מקודם. קודם כל, התיקון הזה חשוב, ובמשך הזמן נעשים כל מיני תיקונים, אבל הם נעשים באיזושהי צורה של תחבושת על תחבושת, אין פאזל שלם, כי המושג נכה הוא מושג שכולנו רוצים וחושבים שחייבים לעזור בעניין. יש נכות של ניידות, ראינו את הסיפור של הגברת שיש אולי חוסר מידע בעניין הזה, אבל מה שמדאיג אותי זה שיש תקנות של משרד התחבורה ויש מדיניות של הרשויות. שמעת את מירה סלומון, שאמרה שלכל עיר יש מדיניות שלה. אני חושב שהיה צריך פעם אחת לפרוס על השולחן - - -
מירה סלומון
יש גם סעיף מחויב, סעיף בחוק חניה לנכים - - -
יעקב אשר (יהדות התורה)
אני יודע, השאלה אם הבסיס הזה הוא כאן.
היו"ר איתן כבל
אם הוא מספיק.
יעקב אשר (יהדות התורה)
גם יתנו לו למשל הסתכלות לפי אזורים, לפי סדרי עדיפויות, יש נכה ויש נכה, למי מגיע יותר קרוב ולמי פחות קרוב.
היו"ר איתן כבל
הטענה שלו שגם אם יש רשות מקומית, שמחליטה בנסיבות המתקיימות אצלה – יש כאלה שזה בלתי אפשרי, אין כניסה – בסך הכול הכללי, הכללים צריכים להיות כללים משותפים.
יעקב אשר (יהדות התורה)
בדיוק.
היו"ר איתן כבל
של כל יישוב אל מול הכללים האלה.
יעקב אשר (יהדות התורה)
על זה הרשות המקומית תרצה לוותר לה, זה מצוין. אבל צריכים להיות איזה שהם קריטריונים, גם של עדיפות, למשל אם יש רחוב מסוים, מי צריך לקבל את היותר קרוב ומי את הפחות קרוב, אם אין מקום חניה אחר לנכים? אני חושב שכדי להשלים את הדברים האלה, צריך לראות את התמונה הכוללת.
היו"ר איתן כבל
תודה. גברתי, כדי לסכם את העניין, שלך לפחות, לא רק חוה לא רופאה, גם אני לא. אניטה, אינני יודע לענות לך. גם אף אחד פה בפורום הזה לא יודע לענות לך על שאלה כזו. אני מציע שקודם כל תפני אליך, אני אפנה לגורם המוסמך. יכול להיות שהוא יגיד שאת רואה את זה מזווית אחת, וזה לא בדיוק כך. עם ביטוח לאומי, לכל דבר יש להם תשובה בחוק.
חדווה יצחקי כהן
אבל אני מדברת על העירייה.
היו"ר איתן כבל
העירייה לא פועלת בחלל ריק, בטח הביטוח הלאומי אומר לה מה מותר ומה אסור. אני מציע לך לכתוב לנו. אני אפנה גם לעירייה, עיריית חולון, אני מכיר את הגורמים שם, ננסה לאתגר. את יודעת מה? אולי תביני למה הם לא נותנים לך, אין לי מושג, אני רק מנסה לעזור.
חדווה יצחקי כהן
יש חוק עירוני, שמ-60% יש - - -
היו"ר איתן כבל
60% כן, 50% לא.
חדווה יצחקי כהן
אין ועדת חריגים, בעירייה.
היו"ר איתן כבל
יש לי שאלה, את רוצה שננסה לעזור לך, או באת להתווכח אתי? אני לא מומחה, אני לא מתיימר אפילו. הקונספט שאת מתארת ברור. אני רק יכול לנסות. אני למדתי בחיים שלי, לא הפונה בהכרח גם רואה את כל התמונה, לכן אני לא יודע, אין לי מושג, אני רק מנסה לעזור לגברתי. אנא כתבי לי בצורה מהירה וברורה, בלי פרשנות, את הסיטואציה שאת נתקלת בה, ואני אנסה לבדוק ולעזור לך.

בבקשה, עוברים להקראה.
חוה ראובני
תודה רבה אדוני. בשבוע שעבר העברנו נוסח מתוקן, אחרי הערות היועצת המשפטית, שהתייחסו גם לתיקונים שנעשו בחוק.
לאה ורון
והוא מונח בפני חברי הכנסת.
חוה ראובני
אני קוראת:

"הצעת חוק חניה לנכים (תיקון מס' 8) (חניה במקום מוסדר לנכים שיועד לרכב מסוים), התשע"ח-2017

תיקון סעיף 2 1. בחוק חניה לנכים, התשנ"ד-1993 (להלן – החוק העיקרי), (בסעיף 2, בסעיף קטן (ב),

הסיפה החל ב"אלא אם כן", תימחק".

זה תיקון טכני, שלא קשור בכלל לדיון פה, אלא סעיף 2 מפנה לסעיף 1(ב) שכבר בוטל.

"תיקון סעיף 3 2. בסעיף 3 לחוק העיקרי, בסופו יבוא:

(9) במקום חניה שהוקצה לרכב מסוים של נכה – אני מבקשת לא להוסיף את המילים "לרבות" וכו' – וסומן בתמרור שבו צוינו פרטי הרכב, בכל הימים והשעות, ואולם אם צוינו בתמרור ימים או שעות מסוימים, לא יחול ההיתר שבסעיף 2 רק בימים ובשעות שצוינו בתמרור.
כאן זאת התוספת שאנחנו אומרים
הוקצה מקום חניה לנכה לרכב מסוים, זה מסומן בתמרור למי זה הוקצה, ההיתר הכללי שקבוע בסעיף 2 חניה לנכים לחנות במקומות אסורים, לא יחול על המקום הזה. זה אומר שגם לרכבי נכה אחרים, שהם לא זה שפרטיו צוינו בתמרור, אסור יהיה לחנות במקום הזה. הוא שמור אך ורק לרכב שמצוין בתמרור.
היו"ר איתן כבל
ולכן ישראל, אני הבנתי אותו, אתם לא הבנתם אותו. זה לא נתן מענה לשאלה של מר כץ. מר כץ שאל שאלה, שהיא נקודתית לחלוטין, אני לא חושב שצריך לעשות עליה תיקון בחוק, אני רק לא יודע אם החוק ימנע ממר כץ להחנות בפעם הבאה בחניה. השאלה של כץ היתה פשוטה. יכול להיות שהיא נקודתית.
ישראל אבן זהב
יכול להיות שהוא בחופש ולא הגיע לעבודה ומישהו אחר הגיע. אסור לו להחנות לפי התיקון החדש.
היו"ר איתן כבל
לפי החוק הזה אסור לו.
ישראל אבן זהב
נכון, זה מה שאמרתי, אז שום פתק לא יעזור, זה מה שאמרתי.
יעקב אשר (יהדות התורה)
חניה שיתופית.
נעמי הירשלר
זה לא מצחיק, זה טוב חניה שיתופית, זה רעיון לא רע בכלל במקומות עבודה.
היו"ר איתן כבל
מצד שני, אתם יודעים מה זאת חניה? זה כאילו אתה מחזיק בזהב ביד, שתהיה פנויה וחניית נכה זה קל וחומר. אני לא יודע לתת לזה תשובה בעניין הזה, כי אני אגיד לך מה הבעיה מר כץ, זה יכול להיות פתח לכל מיני שימושים לא ראויים, וזה הפחד שלי, שאנחנו ננסה להקל פעם ב- על המקרה, ונפתח פה פתח לבעיות שלא נדע איך אחר כך אנחנו יוצאים מהן.
חוה ראובני
הדבר היחיד שאני יכולה להציע כפתרון במצב כזה זה לא פתרון מראש, זה פתרון בדיעבד, שאם הנכה נעדר מהעבודה והסכים שמישהו אחר יחנה שם, יבקשו לבטל את הדוח והוא יגיד: אני הודעתי לו מראש, זה היה על דעתי, זה מקום שמיועד לי ואני הסכמתי.
היו"ר איתן כבל
חוה, אני כבר מודיע לך – כיוון שמדובר במקרים מאוד מאוד נדירים, אני מניח, אני מעדיף שמר כץ יסבול, סליחה שאני אומר את זה, מאשר נפתח פה פתח. זה יהיה סחר מכר, והיה ולא בא, הבנתי אותך, לא הבנתי אותך, חשבתי שלא תבוא. מר כץ, אני מצטער, אבל אני לא מציע. אני מבין את הבעיה, אבל זה מסוג השאלות שאין להן גבול, לא רק בנקודה המסוימת הזאת. כמעט על כל תהליך, אתה יכול למצוא את החריג המאוד קיצוני.
מקס כץ
אני מוכן לוותר על הנקודה הזו של החניה הספציפית, בתנאי שיפתרו את בעיית המעלון ואת חניית המעלון.
חוה ראובני
"3. תחילתו של חוק זה, 30 ימים מיום פרסומו".

אנחנו לא יוצרים איסור חדש.
נעמה דניאל
רק הערה קצרה על הנוסח זה ההתייחסות לסעיפים 4ד או 4ה, כי באמת הנוסח תואם עם נציגה של משרד התחבורה. סעיפים 4ד ו-4ה עברו ביולי 2017 בכנסת, והם ייכנסו לתוקף רק באפריל 2018, ולכן אין טעם להתייחס אליהם כאן, אבל ברור שהסעיף הזה שמוסיפים עכשיו יתייחס גם לחניות כאלה.
היו"ר איתן כבל
בסדר גמור. מי בעד, כולל ההערות?

הצבעה

בעד ההצעה להעביר את הצעת החוק לוועדה – 2

נגד – אין

נמנעים – אין

ההצעה להעביר את הצעת חוק חניה לנכים (תיקון מס' 6) (חניה במקום חניה מוסדר לנכים שיועד לרכב מסוים), התשע"ח-2017, לקריאה שנייה ושלישית, נתקבלה.
היו"ר איתן כבל
תודה, הצעת החוק אושרה לקריאה שנייה ושלישית במליאה. אני רק אומר לאדוני, שזה סיפור, זה בכלל חלק מאותה תפיסה, איך מתייחסים במרחב לאנשים נכים או לאנשים עם מוגבלות, כפי שהיום נוהגים לומר. תפנה אלי, אני אאתגר את מרכז השלטון המקומי או את משרד הפנים.
אניטה בניטה
למה? אתה קורא להם, הם לא מגיעים, כי זה לא מעניין אותם?
היו"ר איתן כבל
הוא לא מדבר עכשיו על איתור, אלא על יצירת - -
איריס גוראל
- - מרחב היערכות סביר. יש את זה בתקנות, כלומר בתקן. יש הגדרה לרכב גבוה, מה צריך להיות.
אניטה בניטה
המעלון.
איריס גוראל
יש אזור היערכות למעלונים.
חוה ראובני
הנחיות הצבת תמרורים מפנות לתקן.
היו"ר איתן כבל
חוה, לפני שאנחנו פותרים את כל בעיות העולם – אתה תפנה לרשות המקומית, היא צריכה לסמן את זה בהתאם לכללים שנוגעים להצבת תמרור. אם הם יתחמקו ממך, לא יענו לך, תעביר את הפנייה אלי פה לוועדה.
איריס גוראל
עם העתק לנציבות.
היו"ר איתן כבל
או לנציבות ואלינו, ואנחנו נתמודד עם זה.
מקס כץ
הבעיה היא לא בחניה ספציפית כזו או אחרת, אלא בציבורית.
היו"ר איתן כבל
אומרת פה הגברת מנציבות שוויון זכויות, שהיום בכללים זה מוסדר בתקן.
איריס גוראל
תקן 1918 חלק 2 מגדיר בדיוק את המידות ואת אזור ההיערכות לרכב גבוה ואת כל דברים. לצערנו, בהתנהלות של האנשים זה לא קורה.
ויטל זינגר
אני מייצגת את עצמי. הבעיה היא לאו דווקא במידות, הבעיה היא בהיעדר המודעות וההפרדה בין מי חונה איפה. אם אני מגיעה על רכב עם מעלון, שיש את ההיערכות ויש את השני מטר, אבל אנשים – אל"ף, לא יודעים מה זה בכלל הפסים על הרצפה ומחנים עליהם כאילו זה שטח שהוא אי תנועה או שאופנועים מחנים שם, זה דבר אחד, סיפור בפני עצמו.
היו"ר איתן כבל
את צודקת.
ויטל זינגר
בי"ת, רכב פרייבט שעומד על חניה מתוך חניון של 60 חניות רגילות, אולי כמה בודדות הן חניות נכה, נגיד חמש, שש, מתוכן אחת או שתיים הן ייעודיות לרכב גבוה, ועליהן עומד פרייבט. מה אני אמורה לעשות? אין לו מעלית. גם אם יש לו תו נכה, אין לו מעלית. צריך להיות שלט שיגיד: אם אין לך מעלית, גם אם אתה נכה, אל תחנה על החניה הזאת, כי היא שמורה לכאלה שבאים עם מעלית ואין להם אופציה אחרת.
איריס גוראל
את צודקת, זה עניין של חינוך אישי.
היו"ר איתן כבל
זה לא חינוך, גם אם תחנכי, אנשים לא יודעים את זה. איך תדע בכלל?
ויטל זינגר
בדיוק, אם אין שלט, איך אני יכולה לפנות לבן אדם?
היו"ר איתן כבל
העניין ברור, תיכף נראה מה עושים.
דוד גלר
אני עם רכב עם רמפה, יש לי רכב גדול. פה בכנסת בחוץ רציתי לחנות ועמדה שם קיה פיקנטו קטנה עם תו נכה, שתפסה לי את המקום הרחב לאוטו. נאלצתי לעמוד על המדרכה, פה בכנסת בחוץ.
דנה ימינחה
על מנת שאנחנו נוכל לאכוף את התיקון, נצטרך לבצע תיקון משלים בתקנות התעבורה, כי נכון להיום אין לנו סמכות לבצע אכיפה בנושא של "נכה נגד נכה". אנחנו נציע הצעה.
היו"ר איתן כבל
חוה, למרות הכול, אנא בדקי את העניין הזה של תמרור מיוחד לרכב גבוה.
חוה ראובני
אני אעביר את זה.
היו"ר איתן כבל
זה תפקידו של אפי.
חוה ראובני
לא, זאת רשות התמרור.
היו"ר איתן כבל
אנא ידעי אותי. בכל מקרה תדאגי להעביר לי תשובה מסודרת, ואני אחליט אחר כך איך אני מתמודד עם זה.

תודה רבה לכם, הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 13:30.

קוד המקור של הנתונים