ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 20/11/2017

תקנות שמאי מקרקעין (אגרות) (תיקון), התשע״ח-2017

פרוטוקול

 
ôøåèå÷åì ùì éùéáú åòãä

ôøåèå÷åì ùì éùéáú åòãä

àåîðéè÷

2017-12-11OMNITECH



הכנסת העשרים

מושב רביעי

פרוטוקול מס' 489

מישיבת ועדת החוקה, חוק ומשפט

יום שני, ב' בכסלו התשע"ח (20 בנובמבר 2017), שעה 13:00
סדר היום
תקנות שמאי מקרקעין (אגרות)(תיקון), התשע"ז-2017
נכחו
חברי הוועדה: מ''מ אורי מקלב – היו"ר
מוזמנים
אסף נועם - עו"ד, משרד המשפטים

איגי פז - ייעוץ וחקיקה, משרד המשפטים

איל יוסיפסקו - ראש עתכ"מ, משרד הביטחון

דורון אפיק - חבר עמותה, פורום מג"דים, מח"טים וטייסים במילואים

דוד דהאן - יו"ר ודובר, הארגונים החברתיים בכנסת

פנחס קבלו - קשרי כנסת שלטון מקומי, מרכז השלטון המקומי
ייעוץ משפטי
אלעזר שטרן
מנהל/ת הוועדה
אסף פרידמן
רישום פרלמנטרי
רויטל יפרח

תקנות שמאי מקרקעין (אגרות)(תיקון), התשע"ז-2017
היו"ר אורי מקלב
אני מתכבד לפתוח את ישיבת ועדת החוקה, חוק ומשפט. היום ב' בכסלו התשע"ח, 20.11.2017. לפנינו תקנות שמאי המקרקעין (אגרות)(תיקון). אני התבקשתי מיושב ראש הוועדה הקבוע למלא את מקומו ואני עושה זאת בשמחה במיוחד לאור חשיבות הנושא. אני אתן למישהו מכם להציג את זה. מי מציג?
אסף נועם
אני ממשרד המשפטים ואני אציג את התיקון. התיקון הזה הוא חלק מתיקון רוחבי שעורך משרד המשפטים בכל היחידות המקצועיות שהוא מהווה הרגולטור שלהם, לגבי אגרות מופחתות לחיילי מילואים פעילים.

ההחלטה הזאת באה בעקבות שתי החלטות ממשלה - -
היו"ר אורי מקלב
למה זה ביחד? למה אתם מביאים את זה בנפרד, כל דבר בנפרד?
אסף נועם
כל תיקון הוא באכסניה אחרת. השמאים, זו בעצם האכסניה. התיקון הזה נוגע גם לרואי חשבון, חוקרים פרטיים, מתווכים במקרקעין, נוטריונים, אבל אלה בוועדות הכספים והכלכלה.
היו"ר אורי מקלב
הבנתי. הבעיה היא רק המקום, האכסניה.
אסף נועם
כן. אז אני אגיד מילה אחת על התיקון הרוחבי: בעצם משרד המשפטים החליט מתקציבו לעשות כאן הפחתה של 50% בכל האגרות של המקצועות שמניתי. גם בתהליך ההסמכה, אגרות בחינה, אגרות התמחות, גם בקבלת הרישיון וגם ב - - - והאגרות השנתיות. העלות של כל התיקון כולו הוא כ-1,600,000 שקלים בשנה.

לגבי שמאי המקרקעין, ההיקפים מטבע הדברים נמוכים יותר. מדובר על קצת למעלה מ-300 שמאי מקרקעין ומי שעוברים את תהליך ההסמכה להיות שמאי מקרקעין שייהנו מההפחתה הזאת מתוך ציבור של כ-1,800 שמאי מקרקעין - -
היו"ר אורי מקלב
יש לכם סנכרון עם הצבא? איך אתם יודעים?
אסף נועם
כן. מדובר בממשק שמועבר על ידי משרד הביטחון, כפי שמתקיים גם עם משרד התחבורה לגבי רישוי רכב, גם עם משרד הפנים לגבי דרכונים וכלי ירי.
היו"ר אורי מקלב
דווקא פעילים? דווקא שמאים פעילים או שזה יכול להיות גם שמאי לא פעיל. נניח שהוא גם עורך דין וגם שמאי - -
אסף נועם
מי שמחזיק ברישיון של שמאי מקרקעין - -
היו"ר אורי מקלב
הצבא לא יודע את הנתון אם הוא שמאי פעיל או לא. צבא יודע שהוא שמאי בתואר שלו, בהשכלה שלו. מעבר לזה, הצבא יודע אבל זה לא מה שהוא מדווח למשרד המשפטים. נניח שהוא גם עורך דין והוא גם שמאי.
קריאה
אפשר הערה טכנית?
היו"ר אורי מקלב
אפשר אבל ליד השולחן.
דרור יוסף
אני העוזר של המנכ"לית של משרד המשפטים. מבחינה טכנית, רק כדי לחדד, אנחנו מקבלים את מספרי הזהות של משרתי המילואים ואת ההצלבה אנחנו עושים אצלנו. אנחנו בודקים אם הוא שמאי פעיל, אנחנו הרגולטור.
היו"ר אורי מקלב
"שמאי פעיל" אצלך זה נקרא שמאי שיש לו תעודה, שהוא שמאי שמשלם את האגרה כל שנה אבל אני שאלתי לגבי שמאי פעיל, אם הצבא רוצה לתת למישהו שהוא שמאי, והוא עושה ימי מילואים כך וכך ימים בשלוש שנים – כמה זה? 55 יום?
איל יוסיפסקו
זה בוצע בתקופה של שלוש שנים במצטבר, לפחות 20 ימי מילואים. יש על זה עוד משהו בהחלטה 1447 של הממשלה, שגם חייל שהשתחרר משירות סדיר, זה תקף לגבי שנתיים לביצוע 14 יום במצטבר אבל אני מעריך שלא זה המקרה כי שמאי, מן הסתם, זה לא מישהו שהשתחרר מסדיר אך אתמול.
היו"ר אורי מקלב
אנחנו שאלנו שאלה אחרת, העוזר של המנכ"לית: הרי למה זה ניתן ההטבה הזאת, מכיוון שבכל אופן יש לו ימי מילואים והוא עסוק, וחוץ מהבחינות והאגרות זה פוגע בו גם בפרנסה ובסופו של דבר, אנחנו מפצים אותו באגרה. זה לא בהלימה אבל אנחנו נותנים הטבה מסוימת אבל אנחנו לא יודעים אם הוא שמאי פעיל, יכול להיות שהוא במקצוע לא שמאי.
דרור יוסף
כל מי שמשלם אגרה נהנה...
היו"ר אורי מקלב
הוא יכול להיות - - - אפילו שהוא לא עוסק בתיווך. הוא פעם עסק, הוא עדין משלם את האגרה אבל אתה אומר: אני נותן לו – מה גובה האגרה של שמאי מקרקעין?
אסף נועם
אז ככה: באמת כדי לסבר את האוזן, האגרה השנתית, למי שמשלם בזמן היא 1023 שקלים, ולמי שיש לו ותק מסוים עד שלוש שנים, זו אגרה יותר מופחתת של 819 שקלים. זו האגרה השנתית. האגרה לקבלת רישיון היא 669 שקלים - -
היו"ר אורי מקלב
מה אתם עושים לשמאים שאתם לוקחים מהם כזאת אגרה? עזוב רגע את ההנחה. על מה אתם לוקחים? חוץ מהתעודה, הוא לא רואה אתכם, הוא לא שומע מכם. אתם מנהלים רישום, איזה גוף מקצועי אתם שלוקחים את האגרה - -
אסף נועם
בא נגיד שמלבד הרישוי יש כאן מנגנון של דין משמעתי שחל על שמאים, שצבר תאוצה בשנים האחרונות.
היו"ר אורי מקלב
תיקחו ממי שהגיע לבית הדין כמו שאתם לוקחים מכל מתווך ומכל שמאי המקרקעין, הוא בכלל לא מתעסק עם זה. הוא שמאי מקרקעין, והרבה כאלה יש, ולא כל השמאים שגם משלמים את האגרה, הם עוסקים בזה בפועל. אנחנו לוקחים עם אגרות, זה לא קשור. זה לא סתם הטבה. האמת, היו צריכים להוריד את האגרה של 1,000 שקל. באים אלי אנשי מקצוע ואומרים: למה לוקחים מאתנו – באים אלינו בנושא באופן כללי. מה אנחנו מקבלים מהממשלה שלוקחים מאתנו? ומי שלא עוסק, הוא רוצה לשמר את הרישיון שלו. הוא אומר: התקבל איזה משהו מקצועי? עדכון בחוקים? שום דבר. הוא אומר: אני פעם בשנה נתקל, נדרש לשלם את האגרה. מעבר לזה, שום דבר לא. לא עדכונים, לא פעילות שיש בעקבות הדברים האלה, לא איזו הגנה מקצועית או משהו משפטי. שום דבר. אגרה של 1,200 שקל.
אסף נועם
צריך לציין כמובן שיש את עלויות ההכשרה של השמאים, מכתיבת הבחינות והפיקוח על ההתמחות אבל גם השמאים, חוץ מדין משמעתי - -
היו"ר אורי מקלב
את זה הם שילמו כבר כשהם למדו.
איגי פז
אני מייעוץ וחקיקה במשרד המשפטים. אני רוצה להדגיש שהנושא הזה של אגרות לבעלי מקצועות, זה לא איזה משהו ייחודי לשמאי מקרקעין. זאת אומרת, זה משהו שהוא קיים בכל המקצועות, לא חידשנו פה משהו בשמאי מקרקעין. אפשר לשאול כמובן את השאלה למה ומה אני מקבל, ולא בהכרח צריך להדגיש שבאגרות לא בהכרח חייבת להיות קורלציה מלאה בין מה שמקבל שמאי מקרקעין כשהוא עוסק בפעילות שלו לבין גובה האגרה שהוא משלם. כלומר, יכול להיות שיש שמאים שהם קצת יותר - - - אבל בסוף, מה שאתה מקבל זה מקצוע שהוא מוסדר. זאת אומרת, שעכשיו יש גוף שנקרא מועצת שמאי המקרקעין. הגוף הזה אמון על הייחוד של המקצוע - -
היו"ר אורי מקלב
כמה דרגות יש במיסוי? יש מיסים, יש אגרות - -
אלעזר שטרן (ייעוץ משפטי)
יש מס, אגרה ומחיר. מס – אין שום קשר, מחיר זה ממש דבר שצריך להיות כשירות ואגרה, צריך שתהיה איזו שהיא - - - אבל זה לא חייב להיות אחד לאחד.
היו"ר אורי מקלב
כן, אבל בוועדת חוקה לא פעם היו דיונים פה, אפילו בנושא מחירי דרכונים, שלקחו מחירים. באו ושאלו ובהתלוננו: למה אתם לוקחים מחיר כזה גבוה? צריך להיות משהו, איזה הלימה אבל צריך להיות איזה משהו. איפה המשהו הזה? 1,000 שקל אתה לוקח ממני? אתה יודע מה, יש הוצאות של 200,300 שקל. הם לא מבינים על מה. תמיד יש משהו שיש איזה רישום, אז גם הרישום אבל בכלל שום קשר ואין שום הוצאה או נתינה שאתה מקבל את זה בעקבות האגרה. אם מישהו מגיש בג"ץ על האגרות האלה, אני לא יודע אם לא יהיה לנו קשה להתמודד עם זה, ואני לא רוצה דווקא בנושא של השמאים ולא דווקא בנושא של הנחה. אני מסביר כמה שהנחה היא חשובה לאור זאת שאנשים גם בהרגשה מרגישים, ואני אומר לך מתוך פניות הציבור שיש לי, שהם משלמים אגרה סתם. הם לא יכולים לעמוד מול רגולציות, הם לא מרגישים שום תמורה לאגרה, אין סיבה שהם משלמים אגרה, ואני מאוד מחזק את זה - - - שלכל הפחות הם יקבלו, שההתמרמרות תהיה פחותה אצלם.
אסף נועם
צריך לציין שדווקא היחידה הזאת, להבדיל מיחידות אחרות, היא יחידה גירעונית. זאת אומרת, כאן העלויות של היחידה, אפילו בהיבט של הרישוי, הן גבוהות מההכנסות שלה.
היו"ר אורי מקלב
של השמאים? יכול להיות, אתה צודק. אני דיברתי אפילו על הנושא הראשון, מתווכים לדוגמה, שזה הרבה יותר קל. גם המקצוע זה לא איזה מקצוע שהוא אקדמאי. הוא כולה מתווך ועבר איזה קורס או כמה כללים שלמדו בתוך חוקים. שמאים היא לא הדוגמה הקלאסית. יש משהו של איזה תפקיד, מהות, הכשרה. מתווך. תראה מה צריך ללמוד מתווך, איך הוא מקבל תעודת מתווך. שלא תחשוב שהוא צריך להיות בוגר אוניברסיטה וגם לא תיכון ערב בעניין הזה. בסך הכל מכניסים אותם לאיזו מסגרת של חקיקה מה מותר ומה אסור, מה הוא צריך להחתים, מה הוא לא צריך להחתים ואתה לוקח ממנו סכומים... ורבים מהם בכלל לא מתעסקים בתיווך הזה מכיוון שזה לא המקצוע הכי מבוקש.

צבא ההגנה לישראל, מה יש לך לומר?
איל יוסיפסקו
כמובן יש פה חבילה שמשרד המשפטים שמה על הפרק כדי להיטיב עם אנשי המילואים אז אנחנו כמובן בעד.
היו"ר אורי מקלב
כולם ביחד, כמה מצטברים? כל המתווכים, השמאים והחוקרים הפרטיים?
איל יוסיפסקו
1.6 מיליון.
היו"ר אורי מקלב
את זה שמענו. כמה אנשים?
איל יוסיפסקו
זה 3,475 אנשים בסך הכל.
אלעזר שטרן (ייעוץ משפטי)
לכל המקצועות?
איל יוסיפסקו
נכון.
אלעזר שטרן (ייעוץ משפטי)
וכמה מתוכם שמאים?
איל יוסיפסקו
313 שמאי מקרקעין.
היו"ר אורי מקלב
זה באמת אומר שהממוצע הוא הנחה של 300 שקל או קצת פחות.
אלעזר שטרן (ייעוץ משפטי)
- - -
היו"ר אורי מקלב
סך הכל זה 3,000 - -
איל יוסיפסקו
3,400 אדוני.
היו"ר אורי מקלב
תחלק 1,600,000 ל-3,400 ותקבל מה הממוצע של הנחה שכל אחד מקבל.

בסדר. מישהו עוד רוצה להוסיף?
דורון אפיק
אני סגן אלוף במילואים מהעמותה למען חיילי מילואים. אנחנו מברכים על המגמה הברוכה הזאת שבאמת עשו פה עבודה מדהימה, גם צה"ל וגם משרד המשפטים, בשביל לתת את מה שצריך לחיילי המילואים ואנחנו מברכים על זה.
היו"ר אורי מקלב
יכול להיות שיש כאלה שלא יודעים. מכיוון שאנחנו אומרים כאן שכל מי שהוא שמאי או כל מי שיכול לקבל, יכול להיות שיש כאלה שהצבא לא יודע שהם משלמים. יכול להיות שהוא עורך דין, הוא לא הוסיף גם שהוא שמאי. זה לא חייב שהצבא יודע את כל הפרטים האלה. הרי לא חייב להיות שהצבא יודע על מישהו שהוא מתווך. יכול להיות שהוא רשום עורך דין ויש לו גם תעודת מתווך.
דורון אפיק
אני חושב שזה הולך לפי מספר זהות.
היו"ר אורי מקלב
זה לפי מספר זהות?
דרור יוסף
כן. הם מעבירים לנו את מספרי הזהות, זו הצלבה יעילה.
היו"ר אורי מקלב
ואתם בודקים אם מספרי הזהות האלה נמצאים אצלכם גם? ואתם מיידעים והוא מקבל את זה באגרה ישירות, 50% הפחתה?
אסף נועם
כן. הוא אמור לקבל את זה בשבור.
דרור יוסף
עושים גם התאמות כדי שמשרתי המילואים יוכלו ליהנות מההטבה הזאת בצורה מיטבית, עם כמה שפחות בירוקרטיה כדי לקבל את ההטבה.
היו"ר אורי מקלב
כמה אמרת שזה ימי מילואים? זה 20 יום בשלוש שנים?
אסף נועם
נכון.
דורון אפיק
אני יכול להגיד לך שיש את זה היום גם על רישיונות רכב, וכשאתה בא לשלם את רישיון הרכב, עשו פה באמת עבודה נפלאה, שההנחה מופיעה אוטומטית, אפילו אם אתה לא יודע אתה מקבל את זה.
היו"ר אורי מקלב
ממוצע של כמה יוצא סל כזה? גם הרישיון, גם מתווך או נוטריון או רואה חשבון או חוקר פרטי או שמאי מקרקעין? זאת אומרת, יש לכם בממוצע כמה ההטבות האלה נותנות?
איל יוסיפסקו
אני לא זוכר את הנתון במדויק כדי להגיד אותו פה. אני אלמד אותו ואעביר לוועדה.
היו"ר אורי מקלב
טוב, יש עוד משהו נוסף למישהו להוסיף?
קריאה
אנחנו מברכים. בכל מקרה, זה נשמע טוב כל הדבר הזה.
היו"ר אורי מקלב
אתה רואה? בכל מקרה זאת ברכה...

היועץ המשפטי יקריא את הנוסח.
אלעזר שטרן (ייעוץ משפטי)
"תקנות שמאי מקרקעין (אגרות)(תיקון), התשע"ז-2017

בתוקף סמכותי לפי סעיפים 8 ו-43(א)(5) ו-(6) לחוק שמאי מקרקעין, התשס"א-2001, באישור שר

האוצר לפי סעיף 39ב לחוק יסודות התקציב, התשמ"ה-1985, ובאישור ועדת החוקה, חוק ומשפט של הכנסת, אני מתקינה תקנות אלה:

הוספת תקנה 1א 1. בתקנות שמאי מקרקעין (אגרות), התשע"ב-2012, אחרי תקנה 1 יבוא:

"1א. אגרות לחייל מילואים פעיל

חייל מילואים פעיל ישלם מחצית מסכומי האגרות הקבועות בתקנה 1;

סכום של 50 אגורות יעוגל כלי מטה;

בתקנה זו, "חייל מילואים פעיל" – חייל מילואים כהגדרתו בחוק שירות

המילואים, התשס"ח-2008, המחזיק בתעודת משרת מילואים פעיל

תקפה שניתנה לו בידי צבא הגנה לישראל ושפרטיו הועברו למשרד

המשפטים באופן ממוחשב על ידי משרד הביטחון.

תחילה 2. תחילתן של תקנות אלה ביום י"ד בטבת התשע"ח (1 בינואר 2018)"
היו"ר אורי מקלב
אני רק אסיים - דיברתי על הברכה אז אני אגיד משהו קצר מכיוון שהזמן מאפשר לנו עוד דקה. זה משהו שקשור לפרשת השבוע ככה בקצרה ממש: אנחנו מדברים על הצרעה, לא מדבשך ולא מעוקצך. גם מהדבורה. אפשר להבין למה לא מעוקצך אבל לא מדבשך? למה לא מהדבש? אפשר להבין שאנחנו לא רוצים את העקיצה שלך אבל את הדבש אנחנו כן רוצים. למה "לא מדבשך" אנחנו לא רוצים? יש כאלה שגם בתוך הדבש מכניסים את העוקץ. זאת אומרת, זה נראה שזה דבש אבל הם בעצם מכניסים את העוקץ לתוך הדבש ולאלה אנחנו אומרים "לא מדבשך". זה נאמר גם על אברהם שבירך את רבקה, את תהיי לאלפי רבבה, ומהסיבה הזאת שהוא בירך אותה, והוא ידע שהוא מברך אותה בשביל זה, זו הסיבה שהיא היתה עקרה הרבה שנים בגלל שלא יגידו שברכתו של אותו רשע היא - - - היו צריכים לחכות, לעשות פסק זמן, שלא יבואו ויגידו שהוא גרם לכך. הברכה שלו היא זו שגרמה למעשה לעצירה של העניין. אנחנו מקבלים את הברכה.

מי בעד?

הצבעה

בעד – הרוב

נגד – אין

נמנעים – אין

התקנות אושרו.
היו"ר אורי מקלב
התקבל פה אחד. תודה. כל טוב ויום טוב.

הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 13:19.

קוד המקור של הנתונים