ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 20/11/2017

תקנות הסניגוריה הציבורית (שכר טרחה לסניגורים ציבוריים) (תיקון), התשע״ח-2018

פרוטוקול

 
ôøåèå÷åì ùì éùéáú åòãä

ôøåèå÷åì ùì éùéáú åòãä

àåîðéè÷

2017-12-06OMNITECH



הכנסת העשרים

מושב רביעי

פרוטוקול מס' 488

מישיבת ועדת החוקה, חוק ומשפט

יום שני, ב' בכסלו התשע"ח (20 בנובמבר 2017), שעה 12:30
סדר היום
תקנות הסניגוריה הציבורית (שכר טרחה לסניגורים ציבוריים)(תיקון), התשע"ז-2017
נכחו
חברי הוועדה: אורי מקלב – מ"מ היו"ר

יעל גרמן
מוזמנים
אווקה זנה - ממונה יחידה הממשלתית לתיאום המאבק בגזענות, משרד המשפטים

יפעת רווה - עו"ד, משרד המשפטים

גיל שפירא - סנגוריה ציבורית

אריאל אדרי - פעיל חברתי, הארגונים החברתיים בכנסת
ייעוץ משפטי
נועה ברודסקי-לוי
מנהל/ת הוועדה
אסף פרידמן
רישום פרלמנטרי
רויטל יפרח

תקנות הסניגוריה הציבורית (שכר טרחה לסניגורים ציבוריים)(תיקון), התשע"ז-2017
היו"ר אורי מקלב
צהרים טובים. אני מתכבד לפתוח ישיבה של ועדת החוקה, חוק ומשפט. היום ב' בכסלו התשע"ח, 20.11.2017. הנושא שעל סדר היום: תקנות הסניגוריה הציבורית (שכר טרחה לסניגורים ציבוריים)(תיקון), התשע"ז-2017. יושב ראש הוועדה הקבוע ביקש ממני למלא את מקומו ולצורך כך אנחנו מקיימים את הישיבה. קיבלתי מנועה הסברים ב-22:00 בלילה אתמול אבל בכל אופן נציג את הדברים כדי שגם אנחנו וגם הפרוטוקול וגם מי שמקשיב לנו, מי שמאזין לנו ומי שיקשיב לנו בעתיד ידע על מה אנחנו דנים היום. קודם כל, זה במסגרת תקנות. בבקשה, מי מציג? יפעת?
יפעת רווה
התקנות האלה נולדו בדוח פלמור, זה הדוח שבחן את נושא הגזענות כלפי קהילת יוצאי אתיופיה. אחת המסקנות של הדוח, ונמצא כאן אווקה שיוכל להרחיב, זה הנושא של חוסר אמון במערכות והקושי לא הפיסי אלא איזה שהוא מחסום מפניה למח"ש אחרי היתקלויות עם שוטרים. התקנות האלה באו לאפשר כשסניגור מייצג אדם, אם אותו אדם רוצה לפנות למח"ש, שזה יהיה חלק מהטיפול וגם פה זה מסביר את הנושא של התשלום אבל הרעיון הוא לעגן את הייצוג במקרה הזה. אתה רוצה - -
היו"ר אורי מקלב
זה לא ספציפית דווקא - -
יפעת רווה
לא,. זה נולד כתוצאה מהדוח, אנחנו כמובן לא מגבילים את זה לאוכלוסיות המקור. הסברתי מאיפה זה בא אבל זה בוודאי כמובן חל על כל אחד.
אווקה זנה
אני רוצה להודות לך, אדוני היושב ראש, על קיום היום הזה - -
היו"ר אורי מקלב
אני מנסה להבין: זה גם מישהו שמלווים אותו הסניגוריה אם הוא מרצה מאסר או לאו דווקא ליווי של ייצוג משפטי?
גיל שפירא
לא, לא, זה בכל מקרה שהסניגוריה הציבורית מייצגת, בכל שלב.
יעל גרמן (יש עתיד)
באתי לחזק את הסנגוריה.
היו"ר אורי מקלב
ללמד סנגוריה על הסנגוריה.
אווקה זנה
אדוני היושב ראש, מספר מילים על דוח פלמור, מה הרקע שלו כדי להבין למה אנחנו נמצאים פה: למעשה, ב-2015 היו שתי מחאות ויותר סביב הנושא של אלימות משטרתית ומניעת אלימות משטרתית, וגם ציבור שלם למעשה דרש למגר את הגזענות הממסדית או המוסדית. כל הפרקטיקות הגזעניות של נותני שירות ממשלתי או מוסד ממשלתי או עובדי ציבור, וועדת פלמור בראשותה של מנכ"לית משרד המשפטים למעשה קיבלה את המנדט בפברואר 2016, ולאחר חצי שנה של עבודה אינטנסיבית נולד דוח מקיף שגם אסף את הנתונים, התייעץ עם גורמים מקצועיים ובסופו של דבר, הביא לממשלה את הדוח עם 53 המלצות בתחומים שונים. ההמלצה הזאת, של לתקן את תקנות הסניגוריה היא חלק ממכלול המלצות שאומצו על ידי הממשלה, ויש החלטת ממשלה בנושא - 1958.

למעשה, עד לפני התיקון לסניגוריה, וחברי עורך דין שפירא ירחיב על זה, ברגע שחשוד נעצר ושוחרר לביתו גם כשיש לו טענה על אלימות שוטרים, אי אפשר היה ללוות אותו או לאפשר לו מיצוי התלונה ובייתר שאת, סביב הנושא של מעורבות או היתקלות של שוטרים עם הציבור, כל הציבור, ופה זה חשוב לחדד כי חלק גדול מהמלצות וועדת פלמור מתייחסים לציבור כולו, לנסות ולייצר איזה שהוא מנגנון שיאפשר התייחסות שוויונית והוגנת כלפי אוכלוסיות שונות בחברה הישראלית שסובלות מתיוגים כאלה ואחרים, מסטיגמות כאלה ואחרות, ולצערנו מצאנו שגם יש בתוך עובדי השירות הציבורי כאלה שפועלים ממניעים כאלה. ולכן, אנחנו מודים על זה. אני, כראש היחידה ממשלתית שמרכז ומתכלל גם את התיאום וגם את יישום החלטת הממשלה, מברך על הדיון ועל ההזדמנות לאשר את התיקון הזה, תקנות הסניגוריה.
היו"ר אורי מקלב
כן גיל, בבקשה.
גיל שפירא
אני מהסניגוריה הציבורית הארצית. אני אסביר רק אולי בכמה מילים מדוע הדבר הזה נדרש מבחינתנו, מבחינת הסניגוריה, כדי שאנחנו נוכל לממש ולמלא את התפקיד שלנו כמו שצריך בהקשרים האלה: הסניגוריה הציבורית מייצגת במגוון של הליכים לכל אורך שלבי ההליך הפלילי. תיאורטית, אנחנו מייצגים החל מהשלב שבו חשוד נעצר לחקירה, כלומר החל משלב החקירה בתנאים מסוימים, וזה יכול גם להגיע עד לשלב שבו אדם יסיים לרצות את עונשו בבית הסוהר. כמובן שבאמצע יש הליכי מעצר ויש את הליכי המשפט עצמו ויש את שאר ההליכים, כל מה שקיים לאורך הציר הפלילי.

אנחנו נתקלנו בתופעה שנוגעת בעיקר לדיני מעצר, שבהם הרבה מאוד עצורים שאנחנו מייצגים מעלים טענות כנגד שוטרים. זה יכול להיות בהקשרים שונים אבל אנחנו מכירים את זה בעיקר מהנושא של אלימות כשמנגד, לאותו אזרח שנעצר, מייחסים תקיפה של השוטרים. כלומר, יש כאן איזה אירוע הדדי שבמסגרתו לאזרח מייחסים תקיפה של השוטר - -
היו"ר אורי מקלב
תגבילו את זה רק כשזה חלק מהאשמה, ואיך הוא יכול לצאת מהאשמה על ידי בדיקה של מח"ש או שגם שאין שום קשר - נניח שמישהו עכשיו עצור בעוון סמים והוא טוען שהופעל נגדו, ולא זה מה שגרם לו להודות. שזה לא קשור לחקירה. בשלב המעצר עצר אותו שוטר אחר ולא החוקר שלו בכלל. עדין אתם מבקשים - -
גיל שפירא
ברור, נכון. עדין אנחנו מבקשים - -
היו"ר אורי מקלב
למה? מה הקשר בין התלונה שלו על אלימות שוטרים לבין הסניגוריה, לבין התביעה שלו אם אין קשר? אני רק רוצה לחדד את הדברים.
גיל שפירא
ראשית, אנחנו סבורים שכל מקום שבו נפגעו זכויותיו של אדם שנמצא במשמורת של המדינה, של המשטרה, יש כאן עניין שראוי וצריך להתברר. זה נוגע לזכות להליך הוגן, זה נוגע לטוהר ההליך, זה נוגע בכלל לכל מקום שבו המדינה או המשטרה מפעילה את סמכויותיה השיטוריות כלפי אדם, הסמכויות האלה צריכות להיות מופעלות בצורה הוגנת, הגונה וחוקית. אם הרשות, אם השוטר חרג מסמכותו ונהג שלא כדין, הדבר הזה צריך להתברר.

אני גם אומר ברקע אדוני, אני כמובן לא אמתח כאן ביקורת על רשויות אחרות אבל אני רק אפנה לדוח מבקר המדינה שהתפרסם לפני כמה חודשים והצביע גם על קשיים שיש בהקשר של מיצוי תלונות שמוגשות למח"ש. אנחנו נתקלנו בזה לעתים מזומנות. הנתונים העובדתיים הפשוטים שוב, מבלי להתייחס לגורמים מדוע זה כך ומדוע זה אחרת – למעשה, כשני שלישים מהתלונות שמוגשות למח"ש נגנזות בלא חקירה. כשמטפלים באירוע כזה, מבחינתנו, מבחינת סניגור שניגש לטפל במקרה כזה שבו לאדם יש טענה, זה דורש עבודה מעט יותר מאומצת מאשר ללכת ולהגיש תלונה, כמו שכל אדם ניגש למשטרה ומגיש תלונה.
היו"ר אורי מקלב
שני שלישים מהתלונות שאתם מלווים?
גיל שפירא
לא, לא, בכלל, באופן כללי.
היו"ר אורי מקלב
היית רוצה להגיד שני שלישים זה מכמה מהתלונות שאתם מגישים?
גיל שפירא
אנחנו לא חריגים בהקשר הזה, עד כדי כך.
היו"ר אורי מקלב
עד כדי כך? חשבתי שאם מגיש את זה מישהו מקצועי - -
גיל שפירא
זהו, כאן בדיוק הכוונה. הכוונה היא בהחלט לשפר את הטיפול המקצועי. אנחנו סבורים או זיהינו כך לאורך השנים, שנדרש כאן איזה שהוא טיפול מעט יותר מוגבר ביחס לתלונות רגילות. צריך כאן ללוות, צריך כאן לשלוח יותר מכתבים, צריך לבקש את החומר, להגיש עררים. לפעמים צריך לעשות איזו עבודה שקושרת בין קצוות, לאתר את העדים, להביא את העדים למח"ש, לעשות איזה שהן פעולות קצת מעבר כדי לאפשר מיצוי - -
היו"ר אורי מקלב
ללמוד את הדחיות מדוע מח"ש דחו, ולפי זה לדעת בפעם הבאה שהם מגישים איך לבנות את זה נכון.
גיל שפירא
וגם במקרים האלה לדאוג שהדברים ימוצו. כלומר, אם למשל מח"ש סגרה ולדעתנו זה מוטעה, אז גם לטפל בתקיפת ההחלטה של מח"ש אם יש צורך. להגיש ערר, לנסות לשכנע אותם, להיפגש אתם. הדברים האלה הם דברים שמצריכים עבודה.
היו"ר אורי מקלב
אבל אתם מדברים עכשיו רק על מי שנמצא באיזה הליך שיפוטי או מעצר אבל מי שהיה עובר אורח בהפגנה, נעצר סתם או לא מגישים נגדו כתב אישום או סתם קיבל מכה משוטרים ועכשיו הוא רוצה להגיש, גם תחייבו אותו? אזרח נקלע להפגנה והתיזו משהו וגרמו לו נזק או היתה עליו התנהגות של אלימות של שוטרים, גם לא עשו לו שום דבר, הלכו וברכו.
יעל גרמן (יש עתיד)
לא, אבל כתוב פה בסעיף קטן (5): טיפול בתלונה למחלקה לחקירות שוטרים.
נועה ברודסקי-לוי
זה אך ורק אם לא מייצגים אותו.
היו"ר אורי מקלב
לא ממנים סניגור בשביל להגיש תלונה. יש סניגור שמונה בשביל הליך כזה או אחר, ולא משנה איזה, כל הליך שיש אבל לא ממנים סניגור בשביל להגיש תלונה.
נועה ברודסקי-לוי
רק אם מונה בסניגוריה הציבורית, שיש פרמטרים מתי אפשר למנות, רק אם מונה - -
היו"ר אורי מקלב
אבל אם מישהו באמת נפגע מאלימות של שוטר, הלך בלילה למועדון והם הבינו שהם טעו בזיהוי והם עזבו אותו אבל הוא נפגע והוא רוצה להגיש תלונה למח"ש.
נועה ברודסקי-לוי
זה בעצם הפער שהיה בדוח פלמור, שכן המליצו שכל מקרה שבו - - -
היו"ר אורי מקלב
בדיוק מה שאומרת היועצת המשפטית, שזה כאן מכיוון שבני העדה האתיופית סבלו מאלימות מזדמנת של שוטר שהחליט שהוא פעל – הוא הבין שהוא טעה אחרי זה אבל הניח אותו מדמם וכאוב והוא הלך הלאה.
יעל גרמן (יש עתיד)
תודה רבה. אבל השאלה שלי, שרציתי לשאול: אני מבינה שהתיקון הזה בא בעקבות דוח פלמור. מכיוון שלא קראתי את דוח פלמור אז השאלה שלי: האם ההמלצות נוגעות רק לאלימות כלפי בני העדה האתיופית או כלפי כל אלימות, גם כלפי פושע וגנב?
גיל שפירא
כל אלימות.
יעל גרמן (יש עתיד)
גם כלפי פושע וגנב?
גיל שפירא
כן, בהחלט.
היו"ר אורי מקלב
אמר עורך דין זנה, אולי גם אמר את זה – הם אמרו שההמלצות של דוח פלמור הן מתייחסות לכלל האוכלוסייה גם בדוח. בעקבות הנושא של עולי אתיופיה, הוא הכין בהמלצה שלו, ככה הבנתי מכם אבל מה שקרה, לא את כל ההמלצות קיבלו. דוח פלמור כן חשב שצריך ללוות את הסניגוריה, גם כאלה שמגישים תלונה.
אווקה זנה
אולי אני אוכל להוסיף משפט.
יפעת רווה
הרציונל בדוח עצמו התחיל מבדיקת נושא יוצאי אתיופיה. אין המלצות ספציפיות שנוגעות לעדה או לסוג אוכלוסייה כשמתקנים חוק. המקור היה – הנה, עמוד 91 לדוח: הנגשת תלונות ומנגנון האכיפה הפלילית לאזרח. הצוות מצא שמספר התלונות מקרב יוצאי אתיופיה למח"ש הוא נמוך. זאת היתה נקודת המוצא. כמובן שהמלצה לא יכולה להיות פרסונלית.
אווקה זנה
אני אוכל גם להוסיף, ברשותכם: הזכרתי קודם שמדובר במכלול של המלצות שבאו לתת מענה לנושאים האלה. יש המלצות שנמצאות בטיפול של היועץ המשפטי לממשלה, שאמורות להסדיר את כל הנושא הזה של טיפול בעבירות שוטרים, וזה אותן עבירות שמתבצעות כלפי אזרח ולנסות לקדם כמה שיותר.
היו"ר אורי מקלב
המלצות של מי?
אווקה זנה
המלצה של היועץ המשפטי לממשלה או בחינה יותר נכון, של היועץ המשפטי לממשלה גם כתוצאה מדוח פלמור שבאמת העלה את הנושא הזה שאין מיצוי של עבירות שוטרים. הם טענו שחלק גדול מההתנהגות דווקא נמצאת בטווח של העבירות המשמעתיות, והמנגנון שקיים היום במשטרת ישראל הוא לא מספק. כך היה גם במהלך עבודת הצוות וכך גם עלה מדוח מבקר המדינה שפורסם לפני כחצי שנה, ולכן יש חשיבה - -
היו"ר אורי מקלב
זה לא מספק הפעילות של מח"ש - -
אווקה זנה
הפעילות המשמעתית. אין מיצוי, אין טיפול הולם נגד עבירות משמעת של שוטרים, שלמעשה יש מנעד שלם - -
היו"ר אורי מקלב
המשמעת איפה? בתוך המשטרה? בשביל זה הקמנו את מח"ש - -
אווקה זנה
נכון, אבל פה חשוב לחדד שלמח"ש אין סמכות. למח"ש יש סמכות לטפל בעבירות שעונשן מעל שנת מאסר ולכן, חלק גדול מהעבירות - -
היו"ר אורי מקלב
אני רוצה לשאול אותך: אבל בתוך פניות של משמעת יש גם את הנציבות. הנציבות לא פועלת בתוך המשטרה?
אווקה זנה
לא, לא. יש מחלקת משמעת בתוך המשטרה - -
היו"ר אורי מקלב
הכל ברור עכשיו. האחוז הוא הרבה יותר נמוך ממה שקורה בשאר משרדי הממשלה, אם ניקח את המשמעת, החיובי בוועדות משמעת שיש בתוך משרדי הממשלה, האחוז הרבה יותר גבוה מאשר קורה במשטרה.
אווקה זנה
ולכן, יש חשיבות לקדם את הנושא הזה של פיתוח או הגברה של שימוש במנגנון המשמעתי ולתקן התנהגויות כאלה ואחרות. אני מאמין שככל שנצליח ליישם את כל ההמלצות, את מכלול ההמלצות שגובשו, אנחנו נצליח להביא לאכיפה שוויונית ולהתנהגות נאותה של גורמי אכיפת החוק כי כולנו פה - -
היו"ר אורי מקלב
שאלה אחת לפני שנעמיד את זה להצבעה: בסדר, תיקנו תקנות. איך הציבור ידע מזה? הרי אתה דיברת על מודעות, שלא יודעים אז נכון שסניגור יכול להציג את התלונה אבל עצם זה שהוא יכול להגיש ויש לו מי שילווה אותו, את זה הוא צריך לדעת גם כן.
אווקה זנה
אני אשמח לענות, אני ארחיב: אני ראש היחידה הממשלתית. במסגרת החלטת ועדת פלמור, בהחלטת הממשלה, הוקמה יחידה ממשלתית לקיום המאבק בגזענות. היחידה יושבת במשרד המשפטים. יש לנו אמצעי קשר מגוונים כדי לאפשר באמצעותנו פניה. אנחנו גם צפויים לצאת בתחילת השנה הקרובה בקמפיין חשיפה לאמצעי קשר ליחידה ועם הגורמים השונים. אנחנו בהחלט נפעל כדי שהציבור ידע כמה שיותר על קיומה של היחידה וגם של האפשרויות ה מגוונות כדי באמת שיוכלו לממש את זכותם.
היו"ר אורי מקלב
מה ההגדרה אצלכם "גזענות"? גזענות זה נגד מוצא או גם השקפת עולם או השקפת חיים?
אווקה זנה
יש מגוון, אנחנו לא יכולים להקיף את הכל אבל יש את ההגדרות שקבועות בחוק, ובגדול היא פסילה או התנהגות סטריאוטיפית כלפי אדם - -
היו"ר אורי מקלב
צבע או גזע או מוצא לאומי אתני.
יעל גרמן (יש עתיד)
גם דת, לא?
נועה ברודסקי-לוי
ההגדרה בסעיף 144(א) לחוק העונשין - -
היו"ר אורי מקלב
מה זה נקרא גזענות? זה רדיפה, השפלה, ביזוי, גילוי איבה, עוינות או אלימות או גרימת מדנים כלפי ציבור או חלקים של אוכלוסייה, והכל בשל צבע או השתייכות לגזע או למוצא לאומי-אתני. גם לא לגבי - -
יעל גרמן (יש עתיד)
גם לא בעלי נטייה מינית לא נכנסים פה.
נועה ברודסקי-לוי
- - - לא בהגדרה של גזענות.
היו"ר אורי מקלב
זה יכול להיות בהגדרה פלילית או לא פלילית - - - יכול להיות שזו עבירה כזו או אחרת אבל לא מה שהם מטפלים.
אווקה זנה
בתפיסה שלנו, כל מקום שבו יש מי שפוסל אדם על רקע היותו אדם שונה, אנחנו רוצים למנוע את זה.
יעל גרמן (יש עתיד)
אבל טרנסג'נדר, אין לך - -
יעל גרמן (יש עתיד)
זה מה שאני אומר: יש את ההגדרה הקבועה בחוק העונשין, היא מאוד מצומצמת. אם אנחנו עוסקים בניסיון, ופה צריך לחדד ולומר שאנחנו עוסקים בגזענות מוסדית, שזה משרד ממשלתי שנותן שירות לקוי בגלל תפיסות כאלה ואחרות – אנחנו רוצים לטפל בזה.
היו"ר אורי מקלב
כמה פניות יש לכם בשנה?
יעל גרמן (יש עתיד)
השנה קיבלנו כ-41 פניות.
היו"ר אורי מקלב
ויש משהו שמאפיין את הפניות האלה? זה רק אתיופים, ערבים? מוציאים גם דוח?
יעל גרמן (יש עתיד)
לא, אנחנו נוציא דוח ברבעון הראשון של השנה. אנחנו מקווים שלקראת מרץ 2018 נוציא דוח. אני רק אומר שאם אני מחלק את סוגי התלונות, יש תלונות של יוצאי אתיופיה, של ערבים ישראלים, של חרדים גם, וגם של מזרחיים.
יעל גרמן (יש עתיד)
איך החרדים נכנסים?
אווקה זנה
בנושא של אפליה בתעסוקה למשל, שלא מאפשרים או מונעים מחרדי שלבוש בצורה מסוימת להתפרנס במקומות שונים במשרדי ממשלה.
נועה ברודסקי-לוי
מעניקים הגדרה יותר רחבה ממה שקיימת בחוק.
אווקה זנה
נכון. אמרתי שכל מקום שיש פסילה של אדם בגלל מה שהוא - -
יעל גרמן (יש עתיד)
אז נטייה מינית זה גם.
אווקה זנה
כל תלונה שמגיעה אלינו נבדקת.
היו"ר אורי מקלב
הוא לא אמר שלא. הוא אמר שבחוק זה לא נכנס.
אווקה זנה
אני לא נוקב עכשיו בפירוט של הרשימה.
יעל גרמן (יש עתיד)
אתם מטפלים בתלונות - -
אווקה זנה
כל תלונה שמגיעה אלינו ליחידה - -
יעל גרמן (יש עתיד)
מגיעות אליכם תלונות?
אווקה זנה
לא קיבלנו בינתיים תלונות אבל אני אומר - -
היו"ר אורי מקלב
אם יגיע אליהם, הם יטפלו אבל זה אומר שאתה מטפל מול משרדי הממשלה וגופים ציבוריים. איזה עוד?
אווקה זנה
כרגע המנדט שלנו הוא במשרדי הממשלה. ככל שהמנדט יורחב אנחנו נוכל לחשוב אבל החשיבות היום היא באמת לנסות - יש מספיק משרדי ממשלה ונותני שירות ממשלתיים שחשוב לנסות לשנות את המציאות שם, ובהמשך ככל שיידרש.
היו"ר אורי מקלב
ואיך אתם פועלים? דרך ועדות המשמעת שיש במשרדים או שאתם עושים לבד הליך? סליחה שעל הדרך אנחנו מתעניינים אבל כל זמן שיש לנו שלוש דקות...
אווקה זנה
אני אסביר: התפקיד של היחידה הוא לתאם בין כל הגורמים הממשלתיים שעוסקים בנושא הזה של מניעת אפליה וגזענות. אנחנו עובדים מול הסניגוריה הציבורית, מול הסיוע המשפטי, מול נציבות שוויון הזדמנויות בעבודה, ומול גורמים שקיימים. הרעיון הוא לקחת את כל הגורמים הממשלתיים שקיימים ונותנים מענה, ולתאם את הפעילות כדי שתהיה פעילות - -
היו"ר אורי מקלב
תן לי דוגמה אחת שהיתה תלונה, הפעלת את זה ואת זה, ומה שקרה בסוף.
אווקה זנה
למשל תלונה שקיבלנו בנושא של אפליה בתעסוקה כי חיברנו בינו לבין נציב שירות המדינה, עקבנו אחרי הנושא הזה וזה טופל. יש עוד נושאים שאנחנו מטפלים בהם או מול מח"ש למשל. מקבלים תלונה, מעבירים למח"ש, עוקבים אחרי ביצוע התלונה ובסופו של דבר, מוודאים שזה אכן יתממש ולא ייפול בין הכיסאות.
היו"ר אורי מקלב
יופי. אנחנו רק נסכם לפני שאת מקריאה.
נועה ברודסקי-לוי
אתם רוצים להסביר על האבחנה שבין ההמלצות של דוח פלמור לבין מה שנמצא כרגע?
היו"ר אורי מקלב
זה מה שחידדנו פה, שזה רק מה שיש וכבר קיים, ועל זה אנחנו מוסיפים גם את ההליך הזה בשביל התשלום אבל אנחנו מסתכלים גם על המהות. אבל בסופו של דבר, אני חושב שחבל שזה ככה. זה לא שאתם מעוניינים אבל זו שאלה של תקציב לטפל וללוות גם תלונה, ואני חושב שדווקא שם צריך את ההגנה הכי חזקה בגלל שגם אחד שמלווה, יכול להיות שהוא מקבל את הייעוץ אבל אנחנו רוצים שהוא יעשה את זה תוך תשלום אבל זה ייעשה. מי שלא מלווה על ידי פרקליט ואין לו עורך דין והוא קיבל את המכות, הוא כאוב וכעוס ויכול להיות הרבה יותר מכך, הוא נשאר ככה. אין לו מי שעוזר לו, מי שמייעץ לו בכלל. אין לו את הנגישות לאותו יועץ משפטי. לכן, אני כן קורא למשרד המשפטים ולמשרד האוצר להרחיב את התקנות האלה - -
יפעת רווה
מי שיושב כאן זה באמת היה משרד המשפטים - -
היו"ר אורי מקלב
אני יודע. יכול להיות שנשלח למשרד, מנהל הוועדה יחד עם היו"ר הקבוע פניה שלנו, מה שהוצף פה בדיון הזה, שזה מביא תקנות מאוד מבורכות שאנחנו מאוד מאוד תומכים. לא רק מסכימים אלא מברכים על התקנות האלה, תומכים בהם מאוד אבל יחד עם זאת, זה לא מושלם. החלק שחסר פה, וחסר כאלה שלא נמצאים בתוך תהליך של סניגוריה ציבורית אלא אנשים שרוצים להגיש תלונה. לדוגמה: עובר אורח שיצא מאיזה מקום לאיזה מקום, משטרה היכו אותו, עשו משהו אחר והוא רוצה להגיש תלונה. הם עזבו אותו, טעו בזיהוי, קשרו אותו, חשבו שיש לו משהו, אין לו שום דבר והוא קיבל את מה שהוא הותקף על ידם והשתמשו נגדו באלימות שלא כדין, אין לו מי שילווה. הסניגוריה לא תלווה אותו.
יפעת רווה
העניין הוא שתקציב של חלק מזה, גם לשכת עורכי הדין צריכה להסכים לתקנות האלה - -
נועה ברודסקי-לוי
- - -
יפעת רווה
יש לה חובת היוועצות, הפנתה את זה - -
היו"ר אורי מקלב
הבנתי אבל בסדר, נעשה את כל התהליך. אני לא מוסיף את זה עכשיו. אנחנו קוראים.

לפני ההצבעה אני רק רוצה עוד דבר אחד להגיד: אנחנו מברכים את הפעילות של הסניגוריה, גם את היוזמה הזאת, את הליווי שלכם. אנחנו רואים את זה כדבר מאוד מאוד חשוב. אנחנו מחזקים את ידיכם, אנחנו יודעים שאתם עושים עבודה חשובה, הסניגוריה הציבורית, בכל המקרים וכנ"ל גם במקרה הזה. פניה למח"ש יכולה להוריד את האשמה מאחד שהוא באמת מואשם אבל אני רוצה להגיד שהנתון שהובא לפנינו, ששני שליש מהתלונות למח"ש לא מתקבלות ומבטלים אותם ולא נעשה אתם שום דבר, זה אחוז יותר מדי גבוה בשביל אחוז התלונות שיש. לא יעלה על הדעת ולא יכול להיות אמתי שאנשים סתם באים ומתלוננים על אלימות שוטרים. זה נעשה בעקבות דברים. אני רוצה להגיד לכם שיש כמה דברים מאחדים אבל אחד הדברים שמאחדים את השולחן הזה ואת הכנסת על כל גווני הנציגות שיש פה זה התלונות על אלימות במחאות, אלימות בהתנהלות ובהתנהגות המשטרה, עם כל הכבוד שרוצים לשפר את התדמית אבל אנחנו, כולנו, יש לנו אחדות דעים בעניין הזה שיש הרבה מה לשפר. ולכן, שני שליש הוא גבוה מדי.
יפעת רווה
צריך את מח"ש בשביל - -
היו"ר אורי מקלב
בסדר, זה לא קשור.
נועה ברודסקי-לוי
אני אקריא את התקנות:

"תקנות הסניגוריה הציבורית (שכר טרחה לסניגורים ציבוריים)(תיקון), התשע"ז-2017

בתוקף סמכותי לפי סעיפים 14(ב) ו-23 לחוק הסניגוריה, תשנ"ו-1995, לאחר התייעצות עם

לשכת עורכי הדין" – רק נציין פה, הם אמנם הוזמנו ולא הגיעו אבל כן נשלחה - - גם אנחנו ראינו אישור על קיום חובת ההיוועצות - -
יפעת רווה
נכון, זה היוועצות, זה לא הסכמה.
נועה ברודסקי-לוי
בסדר גמור. "ובאישור ועדת החוקה, חוק ומשפט של הכנסת, אני מתקינה תקנות

אלה:

1. בתקנות הסניגוריה הציבורית (שכר טרחה לסניגורים ציבוריים), תשנ"ו-

1996, בתקנה 3א, אחרי פרט (4) יבוא:

"(5) טיפול בתלונה למחלקה לחקירות שוטרים במשרד המשפטים."
היו"ר אורי מקלב
מי בעד, מי נגד, מי נמנע?

הצבעה

בעד – הרוב

נגד – אין

נמנעים – אין

תקנות הסניגוריה הציבורית (שכר טרחה לסניגורים ציבוריים)(תיקון), התשע"ז-2017, אושרו
היו"ר אורי מקלב
אין נגד ואין נמנעים. אני מודיע שהתקנות אושרו. השעה 13 ואנחנו סיימנו בזמן אדוני המנהל.

הישיבה ננעלה בשעה 13:00.

קוד המקור של הנתונים