ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 08/11/2017

חוק קרן קיימת לישראל (תחולת דיני המס והוראת שעה), התשע"ח-2018

פרוטוקול

 
ôøåèå÷åì ùì éùéáú åòãä

ôøåèå÷åì ùì éùéáú åòãä

àåîðéè÷

2017-11-29OMNITECH



הכנסת העשרים

מושב רביעי

פרוטוקול מס' 848

מישיבת ועדת הכספים

יום רביעי, י"ט בחשון התשע"ח (08 בנובמבר 2017), שעה 9:15
סדר היום
קק"ל - פרק ז' (פיתוח לאומי) מתוך הצעת חוק ההתייעלות הכלכלית (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב לשנות התקציב 2015 ו-2016), התשע"ה-2015
נכחו
חברי הוועדה: משה גפני – היו"ר

דוד ביטן

איתן ברושי

מיקי לוי

בצלאל סמוטריץ'

רחל עזריה

מיקי רוזנטל
חברי הכנסת
קארין אלהרר

איתן ברושי

עמר בר לב

דב חנין

מוסי רז
מוזמנים
מנכ"ל, משרד האוצר - שי באבד

סגן הממונה על התקציבים, משרד האוצר - אריאל יוצר

יועמ"ש, משרד האוצר - אסי יוסף מסינג

סגנית היועמ"ש, משרד האוצר - אפרת פרוקצ'יה

הלשכה המשפטית, משרד האוצר - אריאל פרץ

מנהל תחום בכיר עלויות חקיקה, רשות המסים, משרד האוצר - שלומי פיליפ

ממונה מפקח ארצי - חשבונאות, רשות המסים, משרד האוצר - ברק מימון

יועץ השר, משרד האוצר - נדב שינברגר

סגן יועמ"ש הרשות, רשות מקרקעי ישראל - דרור אהרוני

יו"ר ועד עובדים קק"ל, קק"ל - קרן קיימת לישראל - ישראל גולדשטיין

סמנכ"ל כספים, קק"ל - קרן קיימת לישראל - יובל ייני

יועץ למזכירות החברה - קרן קיימת לישראל - תום מור

מוזמן/ת - שלמה קורקוס

שדלן/ית (משרד עו"ד-מיתר,ליקוורניק, גבע, לשם, טל), מייצג/ת את קק"ל - ינקי פפר

שדלן/ית (גורן עמיר יועצים בע"מ ), מייצג/ת את קק"ל - משה ביבי

שדלן/ית (גורן עמיר יועצים בע"מ ), מייצג/ת את קק"ל - יהושע שלמה זוהר

שדלן/ית (משרד עו"ד-מיתר, ליקוורניק, גבע, לשם, טל), מייצג/ת את קק"ל - אלון גלרט
ייעוץ משפטי
שגית אפיק

איל לב ארי

שיר שפר
מנהל/ת הוועדה
טמיר כהן
רישום פרלמנטרי
אסתר מימון

קק"ל - פרק ז' (פיתוח לאומי) מתוך הצעת חוק ההתייעלות הכלכלית (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב לשנות התקציב 2015 ו-2016), התשע"ה-2015, מ/951
היו"ר משה גפני
בוקר טוב, אני מתכבד לפתוח את ישיבת ועדת הכספים. היום אני מבקש שלא יפריעו, כי אני פשוט אוציא. נמאס לי מהחגיגה שהיתה פה ביומיים האחרונים.

אני מבקש למסור הודעה לפרוטוקול. קיבלנו החלטה על הנושא של ועדות האיתור. פנה אליי מנכ"ל הכנסת, הוא אמר שכמו שההחלטה נוסחה היא כאילו כובלת את ידיו באופן מוחלט. סיכמנו שמה שנקבע בוועדות האיתור לכנסת ה-20, הכנסת ה-21, נקבע בהסכמה. אני לא נכנס לזה, בגלל שזה גם לא על סדר-היום, אני רק רוצה שזה יהיה רשום בפרוטוקול.

אני לא משנה במהות שום דבר. כך כתוב בהחלטה: מובהר בזה כי המשרות המפורטות בהודעה זו הן המשרות היחידות שיאוישו באמצעות ועדות איתור ולא תתווספנה עליהן משרות נוספות – שזה בסדר – וזאת עד לתום כהונתה של הכנסת ה-21, אלא אם כן ניתנה לכך הסכמתו של ועד עובדי הכנסת. זה לגבי ועדות האיתור.

התווסף משפט שלטענת המנכ"ל סיכמנו, אבל לא סיכמנו שזה יהיה כתוב בהחלטה, בגלל שזה לא ועדות האיתור ולא מה שנלווה לזה. היה הליך שלדבריו לא סוכם שזה יהיה בהחלטה. סיכמנו שיהיה כתוב, כפי שהיה כתוב עד עכשיו: הליך אישור כל יתר המשרות בכנסת עד לתום תקופת כהונתה של הכנסת ה-21 יהיה בהליך מכרזי, כפי שהיה בכנסת ערב הודעה זו – אני מוסיף עכשיו לפרוטוקול, אני לא משנה את המהות. זה לא הנושא של ועדות האיתור, אני מדגיש – שינוי במצב זה יתאפשר רק לאחר התייעצות עם ועד עובדי הכנסת.

אם יש מצב שבו, לאור ועדות האיתור – יש מצב בהליך מכרזי או משהו מהסוג הזה, שרוצים לעשות את זה באיזה דרך, צריך לעשות בהתייעצות עם ועדת עובדי הכנסת.

אני מוסיף את זה, זה לא משנה בהחלטה דבר.
מיקי לוי (יש עתיד)
אני מבקש מהיועצת המשפטית, אני מבקש את חוות-הדעת שלך לפרוטוקול.
היו"ר משה גפני
חבר הכנסת מיקי לוי מבקש חוות-דעת.
מיקי לוי (יש עתיד)
התוספת, האם היא מהותית? האם היא פוגעת במה שנקבע על-ידי ועדת הכספים?
שגית אפיק
התוספת הזאת אומרת שאם ירצו לעשות שינוי בהליך המכרזי שקיים ביחס ליתר המשרות שקיימות בכנסת, שאינן ועדת איתור - - -
מיקי לוי (יש עתיד)
בעשר המשרות.
שגית אפיק
ההחלטה שהביאו בפניכם עסקה בוועדות איתור. בנושא הזה, בוועדות האיתור, התחייב המנכ"ל, וזה מופיע גם בהחלטה, שאלה יהיו המשרות היחידות, ושהוא לא יעשה שום משרות אחרות שילכו לוועדת איתור בלי ועדת השירות ובלי הסכמת ועד עובדי הכנסת.

לגבי ההליך המכרזי היתה הסכמה בעל-פה של המנכ"ל, ולפי ההסכמה הזאת הבטיח המנכ"ל ליושב-ראש שהוא לא ישנה גם את ההליך המכרזי אלא לאחר שהוא התייעץ על זה עם ועד העובדים ונכנס בצורה חזקה יותר לנוסח.
מיקי לוי (יש עתיד)
אני מבקש להוסיף "ובאישור ועדת הכספים". למה? אני אגיד לך למה. הוועד הזה נתון לחבטות חוזרות ונשנות, הוא מפחד.
היו"ר משה גפני
אבל אנחנו מגנים עליו.
מיקי לוי (יש עתיד)
אני רוצה להגן עליו, אז אני רוצה את האישור שלך.
היו"ר משה גפני
אתה לא יכול.
מיקי לוי (יש עתיד)
אני מבקש את אישור הוועדה. למה? הוועד הוא נחמד, כי הוא מפחד מהמנכ"ל.
היו"ר משה גפני
שגית, יש לנו סמכות "באישור ועדת הכספים"?
מיקי לוי (יש עתיד)
"ובאישור ועדת הכספים", אני מוכן.
היו"ר משה גפני
בסדר. נחשוב על זה.
דוד ביטן (הליכוד)
ממתי יש עתיד דואגת לעובדים?
היו"ר משה גפני
ועדת הכספים כן.
דוד ביטן (הליכוד)
לא. "יש עתיד", אמרתי. לא ועדת הכספים.
מיקי לוי (יש עתיד)
תתפלא.
היו"ר משה גפני
מיקי, נדבר על זה.
מיקי לוי (יש עתיד)
אני חושש מאוד.
היו"ר משה גפני
נדבר. נראה. אם החשש שלך מוצדק, אני אחזור לדבר עם המנכ"ל, אבל אני לא חושב שזה נכון.
מיקי לוי (יש עתיד)
היועצת המשפטית צוחקת, היא מסכימה איתי...
היו"ר משה גפני
רבותיי, אני עובר לסעיף.
שי באבד
היא הכינה, היא כבר יכולה לקרוא את הסעיף.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
רגע. רגע. רגע. ביקשתי הערה - - -
שגית אפיק
אפשר אולי לראות אותו? לא – היא פשוט תקריא אותו?
היו"ר משה גפני
אל תיקחי על עצמך.
שגית אפיק
- - - בג"ץ דירה שלישית לא התקיים כנראה. הם חיים בספירה אחרת.
שי באבד
למה, מה אמרתי?
שגית אפיק
היא תקריא סעיף שלא ראינו? מה דעתך?
קריאות
- - -
שגית אפיק
מילא היינו מפסידים בבג"ץ בדירה שלישית. בסדר, הייתי אומרת לא צריך להביא נוסחים אף פעם לוועדה שיקריאו, אנחנו נאזין. בהאזנה - - -
דב חנין (הרשימה המשותפת)
הבעיה היא שהם לא קוראים את פסקי הדין של בית המשפט העליון.
היו"ר משה גפני
שגית, זה לא המצב עכשיו.
שגית אפיק
היא אמרה אתמול כשדיברנו שאין לה נוסח. עכשיו יש נוסח, אז אני רוצה לראות אותו.
היו"ר משה גפני
מאה אחוז, הכול ילך בהליך נורמלי, ולא יקרה שום דבר לפני זה.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
אתם קראתם את פסק הדין של בית המשפט העליון בעניין דירה שלישית? כדאי ללמוד את זה במשרד האוצר.
אפרת פרוקצ'יה
יש הצעה שאנחנו רוצים להציע עכשיו בעקבות השיחות. נביא הצעה לוועדה.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
יש יועצת משפטית לוועדה.
שגית אפיק
לפני היועצת המשפטית יש חברי ועדה.
היו"ר משה גפני
שגית, שנייה. אני עוד לא יודע מה קורה פה. תמתיני, בואי נראה. נלך לפי הליך נורמלי. צריך להפיץ את זה בין חברי הוועדה ולא נצביע לפני זה.
קריאה
- - -
היו"ר משה גפני
מה הבעיה? הלוואי והגיעו לפתרון.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
זה גם לא שונה בנוסח שלפנינו - - -
אפרת פרוקצ'יה
יש לנו - - -
היו"ר משה גפני
רק רגע, רבותיי.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
יש לך רעיון. רעיונות זה דבר טוב.
היו"ר משה גפני
שנייה. צריך לקבל רשות דיבור בוועדה. אני מבקש לא לדבר. מי שידבר יוצא החוצה מייד. מספיק עם השוק הזה בוועדה. אם מישהו מדבר, הוא יוצא. אני לא מסכים לזה. מה שקרה פה ביומיים האחרונים זה פשוט בושה.

אמר לי המנכ"ל שיש הצעה חדשה. להצעה חדשה יש הליך. אני מברך על כל הצעה שתהיה מוסכמת, אבל יהיה לזה הליך, זאת אומרת, נצטרך לקבל נוסח, להפיץ בין החברים, נעשה הפסקה.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
יכול להיות שתהיה טענת נושא חדש.
היו"ר משה גפני
הכול יכול להיות. אני רק מבקש לומר גם לאופוזיציה שמגלה אחריות, לפחות ברובה, אני רוצה לומר גם לעצמנו: יש פה שני פרמטרים, כשהפרמטרים האלה היו ביסוד העניין. האחד זה הדרישה של הממשלה להעברת 2 מיליארד שקל – מיליארד ברבעון הראשון של 2018 ומיליארד ברבעון השני של 2019. עלה כאן לדיון, גם על-ידי חברי האופוזיציה, גם על-ידי חלק מחברי הקואליציה, אני למשל, ועלה על-ידי היועצת המשפטית של הוועדה, ללכת למסלול נורמלי. המסלול הנורמלי הוא שישלמו מיסים, היטלים, ארנונה, כל מה שנלווה לעניין. וזה מסלול שהוא המסלול הכי נכון שצריך לעשות. היו על זה אתמול הרבה מאוד ויכוחים.

הצעתי הצעת פשרה. אני מושך את הצעת הפשרה שלי אם ההצעה שלכם תהיה מוסכמת. דיבר איתי אתמול בלילה בצלאל סמוטריץ, הוא כנראה לא ירד לסוף דעתכם, בגלל שלא קראנו את כל ההצעה שהצעתם. ההצעה במקורה, מה שהצעתי אתמול, אומרת כך: היא אומרת שעל 2018 כבר אין דיון, כבר הגיעו להסכמה עם קק"ל, וזה יוצא מחוץ לעניין. 2019 מתחיל מיסוי, כשהמיסוי הזה יימשך באופן רגיל.
מיקי לוי (יש עתיד)
זה מה שרציתי.
היו"ר משה גפני
כן. ממילא קק"ל לא תהיה נתונה להחלטות ממשלה שיפגעו בה, בגלל שעל-פי ההצעה שהוצעה המציאות יכולה להיות כזאת שבאים לקק"ל ואומרים לה: לא פחות מ-80% מהרווחים. יכולה לבוא הממשלה ולקחת ממנה 100%, היא יכולה לקחת את הכסף של העובדים, היא יכולה לעשות הרבה דברים. אם זה הולך על מיסוי, הם מכלכלים את צעדיהם בצורה נורמלית, העובדים, כבודם במקומם מונח. ואז זה נכנס למסלול של המיליארד השני, הוא נכנס למסלול של תשלום על המיסוי לפרק זמן של שנתיים או שלוש או מה שמכסה את המיליארד. ואז יצא דבר נורא פשוט, הממשלה יכולה להכין את התקציב מכיוון שיש לה את מיליארד השקלים האלה וקק"ל יוצאת נשכרת בעצם העובדה שאין חוק כזה שאומר שהממשלה, כל ממשלה יכולה לבוא ולקחת 80% לפחות מהרווחים שלה, ואז בכל שנה יהיה משא-ומתן בין קק"ל ובין הממשלה. מי זה קק"ל? אנחנו יודעים תמיד. מי זה הממשלה? אנחנו לא יודעים, ממשלה מתחלפת. קק"ל אני יודע, זה דני עטר ובצלאל סמוטריץ, זה לא משתנה.
ישראל גולדשטיין
הקק"ל זה לא דני עטר.
היו"ר משה גפני
לא חשוב. מותר לי להגיד גם בדיחות בבוקר הזה.
קריאה
- - - בצלאל סמוטריץ ודני עטר. דני עטר יכול להתחלף.
היו"ר משה גפני
מותר לי גם להגיד בדיחות, עם כל הכבוד לכם.
ישראל גולדשטיין
אנחנו נראים לך במצב של בדיחות?
היו"ר משה גפני
אני לא יודע. דני עטר אולי יתחלף, אולי סמוטריץ יתחלף.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
עד שפעם אחת אתה אומר משהו רציני, אתה אומר שזה בדיחה אחרי זה?
היו"ר משה גפני
בצלאל סמוטריץ לא מתחלף.
קריאה
- - -
היו"ר משה גפני
סתם בדיחה...
דוד ביטן (הליכוד)
אל תצהיר הצהרות סרק, הוא יתחלף.
קריאה
הוא יתחלף לפני דני עטר.
היו"ר משה גפני
ואז קק"ל נעמדת על בסיס אמיתי, היא מכלכלת את צעדיה. לא יכולה ממשלה לבוא בשרירות לב ולהגיד: אנחנו ניקח כסף כמה שאנחנו רוצים, נעביר החלטה. נגמר העניין. היא נכנסת ברבות הימים למסלול של תשלומי מסים, ארנונה, היטלים, כמו כל אחד אחר במדינת ישראל, ואז המציאות היא שקק"ל מכלכלת את צעדיה - - -
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
כמו כל גוף מלכ"רי.
היו"ר משה גפני
כן. יורדת ההסתייגות בחוק שהיא פטורה מתשלום מיסים וזה הולך לפי הכללים הרגילים, הנהוגים גם לגופים אחרים. זה מה שהצעתי.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
אני ביקשתי הערה לסדר.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
אדוני היושב-ראש, יש לי הסתייגות על פיקוח על-ידי מבקר המדינה. האם זה נשאר?
היו"ר משה גפני
לא. רגע. אמרתי מה הצעתי אתמול.
יצחק הרצוג (המחנה הציוני)
מבקר המדינה כבר מבקר את קק"ל.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
לא נכון, באופן מאוד חלקי.
קארין אלהרר (יש עתיד)
זה לא נכון.
יצחק הרצוג (המחנה הציוני)
יש להם - - -. למה? אתם היום במשא-ומתן - - -
דב חנין (הרשימה המשותפת)
באופן חלקי.
היו"ר משה גפני
עם כל הכבוד, מספיק.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
טוב שבוז'י יידע שהם לא מבוקרים.
היו"ר משה גפני
מאה אחוז. בא מנכ"ל משרד - - -
מיקי לוי (יש עתיד)
הם מבוקרים חלקית, קארין תגיד לכם.
קארין אלהרר (יש עתיד)
חלקית מאוד.
היו"ר משה גפני
- - - בא מנכ"ל משרד האוצר, עכשיו כשפתחתי את הישיבה, והוא אומר לי: הגענו להסכמה. מבחינתי זה הדבר החשוב ביותר להגיע להסכמה, לפחות עם רוב החברים. הגענו להסכמה, אנחנו חוזרים לחוק המקורי, אנחנו משנים שם, אנחנו עושים - - -
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
אמרת מה אומרת ההסכמה?
היו"ר משה גפני
זה מה שהוא אמר לי, תיכף נשמע אותה. אם אכן המצב הוא כזה שיש הסכמה ויש הצעה חדשה שמתבססת על החוק המקורי, אני אבקש שתגידו מהי, ואנחנו נלך לפי ההליך הרגיל. בהליך הרגיל תצטרכו לתת לנו, אחרי שתסבירו – לתת לנו את הנוסח, תעבור על זה הלשכה המשפטית אצלנו, אנחנו נחזיר את זה לוועדה, אנחנו נצטרך להצביע. אולי יהיו כאלה שירצו להגיש הסתייגויות. זה ילך בהליך חקיקה רגיל. אני אברך על זה, אם אכן יש הסכמה.
דוד ביטן (הליכוד)
יש הסכמה לא עם קק"ל, עם חברי הכנסת.
היו"ר משה גפני
בסדר, אני מדבר על הוועדה. בבקשה, שי באבד, מנכ"ל משרד האוצר.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
אני ביקשתי הערה לסדר.
שי באבד
אני רוצה לתאר את ההצעה ברמה העקרונית, ואני אעביר לאפרת שתמשיך בניסוח.
ישראל גולדשטיין
- - -
היו"ר משה גפני
יושב-ראש ועד העובדים, אמרתי שאני מוציא. איך תדבר אם אני אוציא אותך?
קריאות
- - -
היו"ר משה גפני
עוד לא. ידברו. הבטחתי לו והוא ידבר, אבל שלא יפריע.
שי באבד
אני אתחיל ואעביר לך - - -
היו"ר משה גפני
שנייה. אל תתחיל. אני מבקש לשבת. איתן, אני מבקש לשבת. באמת, מה הדבר הזה?
איתן ברושי (המחנה הציוני)
עוד לא הספקתי, רק עכשיו הגעתי.
היו"ר משה גפני
למה איחרת?
איתן ברושי (המחנה הציוני)
הייתי ב"פשיעה חקלאית" בביקורת המדינה.
היו"ר משה גפני
תשבו. אני לא רוצה שזה ייראה ככה. תשבו. תשבו.
דוד ביטן (הליכוד)
- - -
היו"ר משה גפני
אז תצאו, בבקשה. אני רוצה לשמוע את ההצעה. אני לא מכיר את ההצעה הזאת.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
הסתרנו ממך, שלא תקלקל.
היו"ר משה גפני
אני יכול לקלקל עכשיו.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
חס וחלילה.
היו"ר משה גפני
בבקשה, שי. שי באבד מנכ"ל משרד האוצר.
שי באבד
אני רוצה שנייה לתאר את ההצעה ברמה העקרונית, ואני אעביר לאפרת שתמשיך בניסוח.
שי באבד
ההצעה אומרת את הדבר הבא: אנחנו חוזרים בגדול לנוסח המקורי של החוק, שבא ואומר, או שקק"ל תשלם מיסים, שזה הדיפולט, ואם היא לא משלמת מיסים, היא יכולה לבחור בערוץ של העברה של 65% מכספי ההעברות מרמ"י לקק"ל – להעביר אותן למדינה, ואז זה ייתן להם להמשיך את הפטור הקיים. זו הצעת החוק המקורית. המקורית היתה 65%.

עכשיו אנחנו מוסיפים עוד דבר להצעה המקורית שאומר את הדבר הבא: ככל שקק"ל תבחר בשנתיים הראשונות, ב-2018 וב-2019 שלא לשלם את המיסים, שזו בחירה שלה בסופו של דבר, אף אחד לא כופה עליה, אלא להעביר 65% ב-2018 ולהעביר 65% ב-2019, המשמעות תהיה שהם יקבלו פטור ממיסים עד ה-1 בינואר 2024, וב-1 בינואר 2024 הם יוכלו לבחור שוב בין תשלום המיסים - - -
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
- - - נאמר עד 2025.
שי באבד
לא. עד שנת 2024.
קריאות
- - -
שי באבד
לא. אתה נותן פטור עד שנת 2024.
אפרת פרוקצ'יה
התשלום הוא - - -
היו"ר משה גפני
אני עוצר את הישיבה, וזהו. באמת, מספיק.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
- - -
היו"ר משה גפני
בצלאל, אני מתחיל לקרוא לך לסדר ומוציא אותך.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
איפה ביטן?
היו"ר משה גפני
ביטן יצא. הוצאתי אותו.
שי באבד
אני חוזר שוב. ככל שקק"ל תבחר להעביר 65% מההעברות של רמ"י בשנת 2018 ובשנת 2019 – הבחירה צריכה להיות לשתי השנים – המשמעות תהיה שההסדר של הבחירה בין מיסוי ל-65% יידחה ל-2024. זו ההצעה. אפרת, את רוצה לדייק משפטית או לתת את הנוסח?
היו"ר משה גפני
שנייה. מה שאתה אומר זה כך, אתה אומר שאנחנו חוזרים להצעת החוק המקורית, יצטרכו לשלם 65% - - -
שי באבד
או מס. לבחור.
היו"ר משה גפני
65% או מס. משנת 2024 זה נכנס למסלול של מס רגיל. למה 2024?
שי באבד
אנחנו רוצים לתמרץ את קק"ל לבחור – זה עדיין בחירה שלהם, לא כופים עליהם, כדי שלא תגידו הלאמה, לקחתם לנו כספים שלא - - -
היו"ר משה גפני
לא אומרים. תגיד מה ההצעה, על הסופרלטיבים כבר דיברנו.
שי באבד
אני אומר את ההצעה. אנחנו המדינה רוצים להעביר לתקציב, ל-2018, 2019, מיליארד שקל, אמרנו את זה לכל אורך הדיונים. אנחנו רוצים לתמרץ את קק"ל לעשות את זה. ככל שקק"ל תבחר באופציה של 65% ב-2018 ו-65% ב-2019, ההסדר של החוק שאומר או מס או 65% יחול עליה מ-2024. הם בעצם יקבלו פטור לשנים 2020, 2021, 2022, 2023. זו המשמעות.
קארין אלהרר (יש עתיד)
מה עם ביקורת?
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
מה עם הביקורת? מה עם ההסתייגות על הביקורת?
מיקי לוי (יש עתיד)
אני לא מבין. ב-2020, 2021, 2022, 2023, 2024 - - -
שי באבד
לא. 2023. זהו.
מיקי לוי (יש עתיד)
הם לא ישלמו כלום? אני לא מבין. אני לא מבין את זה. זו תהיה בעיה של שר האוצר הבא. אני לא מבין את זה.
שי באבד
מיקי, אין לך כלום בכל מקרה. זה על חשבון 2018, 2019, שהוא מעביר. היום אין לך כלום בכל מקרה. הדרך שלך לחוקק, זה לדאוג שב-2018, 2019 יהיה לך - - -
היו"ר משה גפני
מיקי לוי, גם אני לא הבנתי את זה. אבל אם תהיה הסכמה, אני אברך על כך.
מיקי לוי (יש עתיד)
אני רוצה לשמוע את שגית.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אתה רוצה שנסביר עוד פעם?
היו"ר משה גפני
לא, לא. הבנתי, אבל לא הבנתי למה.
שי באבד
ההבנה למה זה היא שהמיסוי עושה הרבה פחות - - - הממשלתית, ואז אתה מתמרץ אותם לעשות העברה של כסף ולא את המיסוי. זה העניין.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
אדוני היושב-ראש, אני ביקשתי - - -
שגית אפיק
ואז אתה נותן להם ארבע שנות פטור.
שי באבד
הם לא צריכים להעביר כסף - - -
שגית אפיק
- - -
שי באבד
עד 2024.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
- - - 2024 - - -
שי באבד
לא. לא כולל פטור ב-2024. נו, די.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
- - -
שי באבד
די, נו. זה לא מה שסיכמנו.
קריאות
- - -
שי באבד
די. די. די. חבר'ה, די. נתתי לך 2023 לפני רגע. די. סמוטריץ, זה לא בסדר מה שאתה עושה עכשיו.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
עד יוני. ככה הבנתי.
שי באבד
די. זה לא בסדר.
היו"ר משה גפני
אני לא מאשר עד יוני 2024, אני מאשר את מה שהוא אמר.
שי באבד
בדיוק.
היו"ר משה גפני
חבר'ה, אתם כבר הגזמתם.
שי באבד
בוז'י, זה לא בסדר. זה לא בסדר.
היו"ר משה גפני
אתם עושים צחוק גם מהכנסת.
דוד ביטן (הליכוד)
- - - עד יוני 2024.
היו"ר משה גפני
בסדר. נו, מה זה משנה? כדי שהכסף יגיע אליהם ואחרי זה אחריי המבול?
דב חנין (הרשימה המשותפת)
אני ביקשתי, אדוני היושב-ראש - - -
היו"ר משה גפני
בסדר, אני נותן לך, ובקצרה.
קריאות
- - -
היו"ר משה גפני
שי. שי. שי. שי, זו הפעם האחרונה שאני קורא לך, מנכ"לים גם ייצאו.
שי באבד
סליחה.
היו"ר משה גפני
הצעה לסדר. דב חנין, בבקשה. בקצרה.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
אדוני היושב-ראש, מה שקורה כאן עכשיו מסמל את כל הצורה של ההתנהלות של הפרשה הזאת. זה ממש מסמל את כל ההתנהלות של הפרשה הזאת.
דוד ביטן (הליכוד)
איזו התנהלות?
דב חנין (הרשימה המשותפת)
אני מייד אגיד. אני מייד אגיד.
דוד ביטן (הליכוד)
נאום מס' 80 לפני ארבע שנים.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
דוד. דוד. דוד.
דוד ביטן (הליכוד)
אני אוהב את הנאומים שלך...
דב חנין (הרשימה המשותפת)
אני שמח שאתה אוהב...
היו"ר משה גפני
דוד, אפשרתי לו הצעה לסדר בקצרה, ולא להפריע לו.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
זו הצעה לסדר. אדוני היושב-ראש, אנחנו עומדים בפני החמצה של הזדמנות גדולה מאוד, מכיוון שהיתה לנו ויש לנו עדיין הזדמנות לנהל דיון אמיתי על מה שקורה בקק"ל ולאן הולכים כספים בהיקפים עצומים ששייכים לציבור.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
- - -
היו"ר משה גפני
שנייה. בצלאל, אני קורא אותך לסדר פעם ראשונה. אתה מגלה פעילות שמתחילה להיות חשודה...
קריאות
- - -
דב חנין (הרשימה המשותפת)
אדוני היושב-ראש, אני אומר לך שמה שקורה כאן זו החמצה של הזדמנות היסטורית לעשות סדר בפרשה הזאת שנקראת "קק"ל". קראתי הבוקר בעיתון שכתגובה על הדיון שהיה כאן אתמול בוועדת הכספים קק"ל הודיעה שהם מפסיקים לשווק קרקעות. קק"ל הכריזה מלחמה על המדינה. מה התוצאה? במקום שהמדינה תשיב מלחמה שערה מגיעים מאחורי הקלעים, מתחת לשולחן, לעסקה עקומה. לא שמעתי על חוק שבו מציעים לנישום לבחור באיזה מסלול, באיזה צורה ובאיזה מתכונת.

גם הסוגיה של ביקורת מבקר המדינה נופלת פה מתחת לרכבת, בניגוד למה שאמר יושב-ראש האופוזיציה - -
מיקי לוי (יש עתיד)
יש לו דוחות כספיים. מה אתה רוצה?
היו"ר משה גפני
מיקי, אני לא מסכים.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
- - בניגוד למה שאמר יושב-ראש האופוזיציה.
מיקי לוי (יש עתיד)
מה אתה רוצה?
היו"ר משה גפני
מיקי, אני לא מסכים.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
בניגוד למה שאמר יושב-ראש האופוזיציה - -
היו"ר משה גפני
תסיים.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
אני מסיים.

- - אין ביקורת כספית אמיתית על קק"ל.

מה אני מציע לעשות, אדוני היושב-ראש? מה אני מציע לעשות לדיון הזה? אני מציע שנוכח ההודעה של קק"ל מאתמול אנחנו נשים על סדר-היום של השולחן הזה הלאמה של קק"ל - -
מיקי לוי (יש עתיד)
אנחנו מתנגדים.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
אתם מתנגדים.

- - צריך להבטיח את זכויות העובדים. אם הממשלה מלאימה את קק"ל, ולדעתי זה מה שצריך לעשות, הממשלה צריכה לקחת אחריות מלאה לזכויותיהם ולמעמדם של העובדים בקק"ל. את זה צריך לעשות עכשיו.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. פרוקצ'יה, בבקשה.
אפרת פרוקצ'יה
אנחנו רוצים להדגיש שחזרנו להצעת החוק המקורית. אנחנו נותנים לקק"ל את האופציה לבחור בין מס לבין תשלום של 65% מהכנסותיה ממקרקעין. ככל שהיא תבחר באפשרות לשלם 65% מהכנסותיה, פוטרים אותה מתשלום מס. זה כהקדמת תשלום מס, ולכן פוטרים אותה ממיסוי עד לשנת 2024. לא מדובר פה בשינוי, אלא בחזרה לנוסח הקודם, שאותו הבהרנו, עם שינויים לגבי הקדמת המס ככל שהיא משלמת בשנת 2018 וב-2019. היא בוחרת לשלם 65% מהכנסותיה.
מיקי לוי (יש עתיד)
אם היא תבחר לשלם מס, זו פררוגטיבה שלה.
אפרת פרוקצ'יה
פררוגטיבה שלה לחלוטין. אם היא בוחרת לשלם מס, היא משלמת מס מכאן ועד עולם.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אדוני היושב-ראש, אני רוצה להעיר.
היו"ר משה גפני
לא.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
לשאול אותה.
היו"ר משה גפני
יש לך נוסח?
אפרת פרוקצ'יה
אני יכולה - - -
היו"ר משה גפני
את לא מקריאה. אני עושה הפסקה, פרוקצ'יה.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
מתי נקבל ניסוח?
היו"ר משה גפני
את רוצה להקשיב לי רגע?
אפרת פרוקצ'יה
אני יכולה לתת - - -
היו"ר משה גפני
אל תתני, היית צריכה לתת אתמול ליועצת המשפטית ולא להגיד שאין לכם נוסח. אני עוצר את הישיבה. אני מבקש שתשבי עם היועצת המשפטית, תתני לה נוסח, כדי שנוכל לחלק לחברים, ורק אז נתחיל לדבר על ההצבעות. הפסקה עד שאנחנו מקבלים הודעה אם ישבתם.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
גפני, ביקשתי הערה לפני ההפסקה.
היו"ר משה גפני
בבקשה. תשבו.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
אדוני היושב-ראש, מה שקורה פה עושה פלסתר מהעבודה של ועדת הכספים וחברי הוועדה.
היו"ר משה גפני
במידה מסוימת.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
אדוני מסכים איתי?
היו"ר משה גפני
במידה מסוימת.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
אדוני מסכים אתי?
היו"ר משה גפני
במידה מסוימת.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
במידה רבה מסוימת...
ישראל גולדשטיין
גפני, תן לי לדבר.
היו"ר משה גפני
אני אתן לך, אבל אין נוסח שעליו אנחנו מדברים.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
אתמול היה דיון רציני, עמדות קוטביות על גוף שלא משלם מיסים, על חברה פרטית שלא משלמת מיסים.
ישראל גולדשטיין
הווקף משלם מיסים?
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
היא לא משלמת מיסים.
קריאות
- - -
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
היא לא משלמת מיסים.
דוד ביטן (הליכוד)
אחמד, הם תורמים 2 מיליארד. מה אתה רוצה? זה המיסים.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
כל הזמן הם רק גנבו קרקעות, לא שילמו מיסים.
ישראל גולדשטיין
לא. הווקף משלם...
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
גנבו קרקעות. שדדו קרקעות.
ישראל גולדשטיין
- - -
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
זה הגוף עם שוד הקרקעות הגדול בהיסטוריה - -
ישראל גולדשטיין
משטר פרלמנטרי, ממשלת ימין.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
- - גוף גזעני.
ישראל גולדשטיין
- - -
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
תסתום את הפה כשאני מדבר.
קריאות
- - -
היו"ר משה גפני
חבר'ה. חבר'ה. חבר'ה.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
למה אתה לא מוציא אותו?
היו"ר משה גפני
הוא יוצא. הוא יוצא.
קריאות
- - -
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
תסתום את הפה.
היו"ר משה גפני
אחמד. אחמד.
קריאות
- - -
היו"ר משה גפני
אחמד, תמשיך.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
למה אתה לא מוציא אותם? אתמול לא הוצאת את חזן ועכשיו אתה לא מוציא אותו. תתחיל לנהל ישיבה כמו שצריך.
היו"ר משה גפני
אמרתי לו לצאת. אתה לא צריך להתייחס לדברים שלו.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
לא אמרת לו לצאת.
היו"ר משה גפני
אמרתי לו. אמרתי לו לצאת.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
אתה מת להוציא אותו...
היו"ר משה גפני
אחמד, אמרתי לו לצאת. אני מבקש להפסיק.
ישראל גולדשטיין
בבקשה, - - - הווקף.
היו"ר משה גפני
לצאת.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
הווקף בסומליה - - -
היו"ר משה גפני
חבר הכנסת טיבי, אני מבקש שתשלים את המשפט. אני רוצה לסגור את הישיבה.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
הם גם מביאים בריונים לכאן - -
היו"ר משה גפני
הם העובדים של קק"ל.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
- - גם הורסים את אל-עראקיב 130 פעם, גם גונבים 50,000 דונם ביישובים הערביים בגליל כדי שהערבים לא יתרחבו, ובסוף באים אנשים ואומרים: למה אתה מצביע נגד קק"ל?
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
אחמד, אנחנו ממש משתתפים בצערך.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
הדבר האוטומטי זה להצביע נגד קק"ל כי זו עמדה מוסרית. ביקשתי הסתייגות לפיקוח על-ידי מבקר המדינה.
היו"ר משה גפני
אתה לא יודע עוד מה הנוסח. עוד אין נוסח.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
אבל לא הזכירו פיקוח. שניהם לא הזכירו פיקוח.
מיקי לוי (יש עתיד)
יהיה דיווח לרשות המיסים, זה מספיק לנו.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. רבותיי, הפסקה. אנחנו נודיע על חידוש הישיבה.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
אני מסכים על רשות המיסים.
מיקי לוי (יש עתיד)
הקרקעות לא יהיו שקופות, לא יעזור.

הישיבה ננעלה בשעה 09:53.

קוד המקור של הנתונים