ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 06/11/2017

חוק העיסוק באופטומטריה (תיקון מס' 3), התשע"ט-2019

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

פרוטוקול של ישיבת ועדה

×?ומניטק

2017-11-15OMNITECH



הכנסת העשרים

מושב רביעי

פרוטוקול מס' 622

מישיבת ועדת העבודה, הרווחה והבריאות

יום שני, י"ז בחשון התשע"ח (06 בנובמבר 2017), שעה 12:15
סדר היום
הצעת חוק העיסוק באופטומטריה (תיקון - חובת מסירת תוצאות בדיקת ראייה ומרשם), התשע"ז-2017 (פ/3968/20), של חה"כ יעקב אשר, חה"כ משה גפני, חה"כ אורי מקלב
נכחו
חברי הוועדה: אלי אלאלוף – היו"ר
חברי הכנסת
יעקב אשר
מוזמנים
עו"ד, הלשכה המשפטית, משרד הבריאות - אביטל אגמון ברקוביץ

מנהל המחלקה לנהלים ולסטנדרטים, משרד הבריאות - ד"ר ישי פאליק

עו"ד, עוזרת יועמ"ש, משרד הכלכלה - אילנה מזרחי

עו"ד, ממונה על תחום הבריאות, משרד המשפטים - טלי שטיין

סגן יו"ר המועצה, מועצת האופטומטריסטים בישראל - נתנאל ששונוב

מועצת האופטומטריסטים בישראל - רון חביב

עו"ד, הלשכה המשפטית, המועצה הישראלית לצרכנות - אביטל פריזמנט

שדלן/ית (ח.ב הקבינט ישראל בע"מ), מייצג/ת את מועצת האופטומטריסטים בישראל - צח בורוביץ
ייעוץ משפטי
יעל סלנט
מנהלת הוועדה
ענת כהן שמואל
קצרנית פרלמנטרית
אושרה עצידה

הצעת חוק העיסוק באופטומטריה (תיקון - חובת מסירת תוצאות בדיקת ראייה ומרשם), התשע"ז-2017, פ/3968/20, הצעת ח"כ יעקב אשר, ח"כ משה גפני, ח"כ אורי מקלב
היו"ר אלי אלאלוף
ברשותכם, אני פותח את ישיבת ועדת העבודה, הרווחה והבריאות. היום ה-6 לנובמבר 2017, י"ז בחשון התשע"ח, והשעה היא 13:10.

אנחנו דנים בהצעת חוק העיסוק באופטומטריה (תיקון - חובת מסירת תוצאות בדיקת ראייה ומרשם), של חברי הכנסת: יעקב אשר, משה גפני, אורי מקלב. זו לא הצעה סיעתית, זה חצי סיעה בלבד.

חבר הכנסת יעקב אשר, תציג לנו בבקשה.
יעקב אשר (יהדות התורה)
אדוני, תחילה אומר את מהות החוק, לפחות מה שאני רציתי והתכוונתי. בינתיים עברו עליו עם מכבש התיקונים למיניהם. אבל הרעיון שאני רציתי בהצעת החוק הזו הוא לקחת את המצב הקיים אבל לשפר אותו בחלק אחד. אדם שמגיע לבית עסק של אופטומטריה והוא רוצה לקנות משקפיים או להיבדק בשביל לקנות משקפיים וכו', שיקבל את אותו מרשם של המספר שהוא צריך לראייה שלו ושיהיה בידיו. וזאת למה? מסיבה אחת מאוד פשוטה או הרבה סיבות: אדם נמצא בטיול באיזשהו מקום ואבדו לו המשקפיים והוא רוצה לעשות מיד את המשקפיים בכל מקום שהוא נמצא כי אחרת הוא ממש מוגבל בראייתו, או מהרבה סיבות של נוחות של האזרח.

אותו אזרח שבא ושילם על הבדיקה או שילם עליה בקניית המשקפיים – הרי מה שמקובל היום בחנויות זה שכשאתה בא ובוחר את המסגרת, ואז נותנים לך להיבדק. אם אתה רוצה רק בדיקה לבד אז יש תעריף כזה או אחר שלוקחים או לא לוקחים. אני לא נכנס לזה, אני נכנס רק לדבר אחד. בסופו של דבר, בדקו לי את העיניים. שילמתי על זה בצורה כזו או בצורה אחרת, שיהיה אצלי המרשם ביד כדי שאני אוכל להשתמש בזה כשאני צריך את זה, ולפעמים צריך את זה באופן דחוף.

הצעת החוק שלי היתה קצת יותר רחבה, ובסופו של דבר כרגע נמצאת הצעת החוק בצורה הזו שהיא נמצאת. אדוני היושב-ראש, ואולי כן היה צריך לבדוק את העניין הזה, חסר לי פה בהצעת החוק שנמצאת כרגע הנושא של העיצום שיהיה על אותו אחד שלא יעשה את זה. מאחר ויש בעיה, וזה מה שהוסבר לי על ידי משרד הבריאות ועל ידי אנשים שמטפלים בדבר שמאחר והנושא הזה של אופטיקה הוא לא דבר שמופיע, אין לו מעמד מבחינתם, מבחינת פיקוח על הדברים הללו, ואני מנסה לייצג אתכם, ולכן זה חל על האופטומטריסט. זאת אומרת, מי שיכול לעשות בדיקה הוא רק אופטומטריסט, אדם שיש לו חנות משקפים לא יכול לעשות בדיקת ראייה רק בגלל שהוא פתח עסק של משקפיים, אז ממילא האופטומטריסט שעובד או כעצמאי או בתוך רשת או בתוך חנות יהיה מחויב בדברים האלה. חסר לי בהצעת החוק הזו הנושא של העיצום שאולי כדאי לדבר עליו בשנייה. וגם כדי שהדברים יהיו ברורים יותר, כרגע הצעת החוק מדברת, וברשותך אם אקריא את זה כי זה שלוש שורות - - -
היו"ר אלי אלאלוף
זה לא תפקידך, זה תפקיד היועצת המשפטית.
יעקב אשר (יהדות התורה)
זה לא תפקידי. אני כבר מראש אומר, ואני מבקש אולי לא לדחות את זה כרגע בדיון עכשיו. אבל שזה ייכנס אולי בצורה כזו או אחרת לקראת הדיונים בקריאה שנייה ושלישית, להוסיף: אופטומטריסט עצמאי או המועסק בחנות או ברשת אופטיקה. אני לא נכנס לרשת ולזה, אני רק אומר שהאופטומטריסט הוא אופטומטריסט בין אם הוא קם - - -. זה גם משמעת החוק. אבל למה זה חשוב שזה יופיע כאן? כי אותו אופטומטריסט שהתקבל לעבודה בסופו של יום - - -
יעל סלנט
אופטומטריסט הוא אופטומטריסט לפי החוק. זה ברור שלא משנה איפה הוא עובד ולא משנה תחת איזה מטרייה. הוא מטפל גם לפי חוק זכויות החולה. אגב, גם ללא התיקון שעשינו הוא עדיין מטפל לפי חוק זכויות החולה ומי שמקבל את המרשם הוא עדיין מטופל לפי חוק זכויות החולה, וחלות כל ההוראות של חוק זכויות החולה.
יעקב אשר (יהדות התורה)
נכון.
יעל סלנט
אני גם רוצה להבהיר את זה כדי יהיה ברור שאנחנו לא גורעים ממנו משהו, שההוראה הזו רק באה להוסיף על הוראות חוק זכויות החולה. היא כמובן לא באה לגרוע. לכן, התעודה של האופטומטריסט היא תעודה על זה שהוא מוסמך לעסוק באופטומטריה, וזה לא משנה תחת איזה מסגרת. הוא יכול להיות עצמאי, הוא יכול להיות מועסק ברשת, זה לא משנה.
יעקב אשר (יהדות התורה)
בדיוק, אז את ההבהרה הזו. אני אגיד לך למה זה חשוב. כי בסופו של יום יש רשת גדולה שמעסיקה ארבעה-חמישה אופטומטריסטים או מעסיקה אופטומטריסט. היום הרשתות לא נוהגות לתת את המרשמים, לא נוהגות. אותו אופטומטריסט נמצא תחת הבוס הגדול. הוא לא עובד כרגע באיזה קליניקה או בבית חולים או במקום שמחויב גם הוא לאותן תקנות. לכן, זה כמעט על החלק של דברי ההסבר, אבל זה יותר להבהיר את העניין. אופטומטריסט – או שהוא עצמאי או שהוא עובד ברשת או בחנות אופטיקה. מה הבעיה להוסיף את זה? אם זה היה שייך, אני הייתי שמח מאוד. אם לא, אני לא אעכב את החוק בגלל זה.

אדוני, תודה רבה.
היו"ר אלי אלאלוף
כן, בבקשה שם ותפקיד.
ישי פאליק
ד"ר ישי פאליק, מנהל מחלקת נהלים וסטנדרטים במינהל רפואה. אופטומטריסט, האופטימטראי, הוא עובד בריאות לפי החוקים שחלים עליהם. יש את חוק האופטומטריסטים והם מקבלים רישיון ממשרד הבריאות לעסוק.

כפי שרופא כשהוא עובד בבית החולים, מחרתיים לא באים אליו ואומרים לו: תביא את הרשומה הרפואית של המטופל, אלא בית החולים שמעסיק אותו הוא צריך לתת. כאשר הרופא הוא רופא עצמאי, הוא עובד בחצריו, אז הוא צריך לשמור את זה. יש הוראות וכללים, כפי שנאמר: על פי כל דין. כל הדברים הללו נכונים.

הצעת החוק מחדדת את זה שהם מחויבים לתת ושהרכוש הזה הוא רכוש המטופל. זו רשומה רפואית לכל דבר ועניין. אני חושב שזו הנקודה שבה היה חשוב שהצעת החוק הזו תגיע. כיוון שממילא אולי למי שרושם את המרשם או לבעל העסק שמעסיק את האופטימטראים, יש לו סיבה לא לתת את המרשם הזה שהיא יכולה להיות סיבה הגיונית, סיבה כלכלית.
יעקב אשר (יהדות התורה)
זה להפוך אותו ללקוח שבוי.
היו"ר אלי אלאלוף
קודם כל, זה לא רק סיבה כלכלית. הוא יכול להתחמק מאחריות. זה עוד יותר גרוע.
ישי פאליק
אני לא נכנס לסיבותיו. השורה התחתונה היא שזהו רכוש המטופל, זה הרשומה הרפואית שלו, ואנחנו מצדדים בכך שתהיה החובה על האופטומטריסט להעביר את זה לרשותו של המטופל.
היו"ר אלי אלאלוף
יבוא אופטומטריסט ויגיד: הבוס שמשלם לי משכורת בסוף החודש לא רוצה שאני אתן לך.
ישי פאליק
ברגע שהחוק חוק חל, החוק חל. לכן, נתייחס להצעתך לגבי העיצומים. אנחנו נגד עיצומים.
היו"ר אלי אלאלוף
לא, תענה לי. אני רוצה לשמוע. אם אני עובד ברשת ובעל הרשת אומר: אל תיתן לו.
ישי פאליק
אז בעל הרשת עובר על החוק. מה זאת אומרת? כמו שבית החולים או קופת החולים תגיד לרופא: אל תמסור למטופל את הרשומה הרפואית.
יעקב אשר (יהדות התורה)
לא, קופת חולים מחויבת בזה. פה הוצאתם אותם לגמרי.
ישי פאליק
הפוך, אין כזו חיה. אני רופא בהכשרתי, אין כזו חיה.
היו"ר אלי אלאלוף
אני בא לרופא המשפחתי שלו והוא יכול להגיד לי: אני לא אתן לך?
ישי פאליק
אין כזו חיה. לא נכתבו בחוק עיצומים. הרשומה הרפואית היא רכושך. זה כמו שתשאיר אצלי את המכונית שלך בחניה ואני אגיד לך: אני לא נותן לך אותה. מה זאת אומרת? זה המכונית שלך, זה הרכוש שלך. הרשומה הרפואית היא רכושו של המטופל. כאשר מטופל בא להוציא, למשל, את הרשומה הרפואית הוא מקבל את מסמך את השחרור שלו. ברור, זה שלו. כשהוא הולך לרופא אנחנו צריכים להוציא להם את סיכום הביקור. אבל כל התיק הרפואי הוא תיקו של המטופל. כאשר המטופל רוצה להוציא אותו, לפעמים יש עלות כלכלית אם צריך להדפיס עוד דיסק, אם צריך להפעיל רשמת שתוציא את זה ולשכור אותה. אבל הרכוש, הרשומה הרפואית היא רשומה רפואית לכל דבר ועניין.

כפי שאמרת, והיטבת להגיד, בסופו של יום, הרופא, למשל, כשהוא צריך לתת את הרשומה הרפואית אין כלפיו עיצומים שמוטלים בחוק – הפיזיותרפיסט.
היו"ר אלי אלאלוף
לא, אנחנו לא מדברים על עיצומים. תעזוב את סיפור העיצומים.
ישי פאליק
לכן, העיצומים – אנחנו נגד להטיל עיצומים על הנושא הזה. אנחנו רק רוצים אכן לחדד את הנושא שהמרשם למשקפיים ו/או לעדשות מגע, שאלה מרשמים טיפה שונים, והיה עוד תיקון לחוק האופטומטריה שאנחנו עמלים עליו בתקנות, כל אלה הם רכושו של המטופל.
היו"ר אלי אלאלוף
תודה.

גברתי, בבקשה.
טלי שטיין
אני טלי שטיין ממשרד המשפטים. אנחנו במקור התנגדנו לחקיקה. לא משום שאנחנו חושבים שזה לא נכון, אלא אנחנו חושבים שמבחינה משפטית זה מכוסה כרגע על ידי חוק זכויות החולה. האופטומטראי הוא - - -
היו"ר אלי אלאלוף
אופטיקאי.
ישי פאליק
לא. אופטיקאי הוא מייצר את המשקפיים. אופטומטריסט או אופטומטראי הם אלה שעושים את המרשם.
היו"ר אלי אלאלוף
אחי היה עושה הכול. תודה, סוף סוף אחרי 70 שנה אני יודע מה עשה אחי.
טלי שטיין
בכל אופן, הבן אדם הזה שנותן שירות הוא מטפל במשמעות חוק זכויות החולה, ומי שבא לקבל ממנו שירות, טיפול רפואי, הוא מטופל. אשר על כן, ממילא לפי חוק זכויות החולה הוא חייב לתת לו העתק של רשומה רפואית, תוצאות הטיפול. זה רכוש של המטופל, הוא חייב.

זה שהמטופל צריך לשלם, זה גם עולה מחוק זכויות החולה. לא הבנו איזה בעיה מעשית, וגם לא ידענו על שום בעיה מעשית בשטח.
היו"ר אלי אלאלוף
מה זה? זה סימן ש - - -
יעקב אשר (יהדות התורה)
אמרו לכם פעם שמשרד המשפטים מנותק קצת? לא, לא אמרו.
טלי שטיין
לא, אף פעם לא שמעתי את הטענה.
היו"ר אלי אלאלוף
לא, לא. זה אני לא מעז להגיד.
טלי שטיין
בכל אופן, משפטית לפחות שזה אני כן יכולה להגיד, אנחנו חשבנו שיש כבר הסדרים. ואם אתה מוסיף אז להיפך. מלשון הן אתה גורע במקומות אחרים. זאת אומרת, אין בזה שום תועלת משפטית.
היו"ר אלי אלאלוף
להגיד לך את האמת? אם הייתי עוזר לך בהצעה אני הייתי דורש שכל בית אופטיקאי בית או אופטומטריסט ישים שלט: עליכם להעביר את זה. אתם יכולים לקבל בצורה שיטתית.
יעקב אשר (יהדות התורה)
בדיוק.
היו"ר אלי אלאלוף
אני אומר לך, זה שיטתי. אין לי זמן לעשות תרגילים, אני בא קונה משקפיים והולך. בסוף לא הולך לי באותה חנות ואז אומרים: לא, אנחנו לא יכולים לתת לך.
יעקב אשר (יהדות התורה)
אדוני היושב-ראש, אתה בדיוק התפרצת למה שאני חשבתי. אבל מה שכן, הוסבר לי על ידי המשפטנים, ואני לא משתדל ללכת ראש בקיר, שזה לא דברים שהם קשורים, ויכול להיות שנצטרך לעשות איזושהי השלמה שקשורה יותר לרשות להגנת הצרכן בעניין מה קורה ברשת שמעסיקה אנשים שמחויבים בחוק הרישום, מה החבות שחלה עליהם. אולי צריך ללכת על זה מכיוון אחר וזה יגיע לוועדת הכלכלה ולא לכאן בסוף. גברתי, אבל החידוד הזה הוא חשוב כי עשרות אנשים היו לקוחות שבויים של אותם מקומות כי שם יש את המידע. ואם הוא נמצא עכשיו בכנרת ועפו לו המשקפיים, הוא חייב לבוא לאותה חנות שבה הוא היה ושם לעשות את המשקפיים ולקנות אצלו.

אני רוצה לומר לך שגם איגוד האופטומטריסטים שנמצא כאן בהגינותו הרבה תמך, בסופו של דבר, בתצורה הזו של החוק. אף אחד לא רוצה לגזול את האנשים ולקחת מהם בכוח דברים.
היו"ר אלי אלאלוף
זה באמת עניין של משחק הוגן. כדאי להיות בעסקים הוגן כי זה מחזיר את הקליינטים אוטומטית.

בבקשה, חברים.
רון חביב
רון חביב, מועצת האופטומטריסטים. אכן, אנחנו בעד החוק. אבל צריך אולי להכניס איזשהו תודעה בעניין הזה כי נאמרו כאן דברים שאנשים נכנסים לבדיקת ראייה והם מעין שבויים. אני חושב שצריך להבין שחלק מהמטופלים או הנבדקים לא מעוניינים במרשם או שלא מעוניינים לשלם עבורו. צריך לתת להם אז אולי את האופציה להחליט אם הם מעוניינים במרשם או לא מעוניינים במרשם כי הכללה שכולם צריכים לקבל את המרשם תניב פגיעה בנבדקים שכן כל חנויות האופטיקה וכל הרשתות ינקבו בתעריף בדיקה, ולא משנה למה הבן אדם נכנס, אם הוא נכנס רק לביקורת או אם הוא נכנס רק להסתכל אם אין לו איזה דלקת בעין או איזה עדשת מגע שזזה, והוא יחויב בבדיקה. זה יגרום עוול לאזרחים ולנבדקים.
יעקב אשר (יהדות התורה)
וכיום הם לא משלמים? כיום הוא נכנס?
רון חביב
יש המון בדיקות שנעשות ללא תשלום. לכן, אולי צריך להוסיף איזה תנאי.
יעקב אשר (יהדות התורה)
איזה בדיקות נעשות ללא תשלום?
היו"ר אלי אלאלוף
כמה משלמים בשביל משרד התחבורה?
רון חביב
בסביבות 50 שקלים.
היו"ר אלי אלאלוף
נו, אז תשים - - -
נתנאל ששונוב
לא. יש להבחין בין בדיקה לבדיקה.
ישי פאליק
עכשיו משרד התחבורה הפסיק חד-צדדית את החיוב של הבדיקה.
היו"ר אלי אלאלוף
עכשיו במשרד התחבורה זה על חשבון האופטומטריסט?
נתנאל ששונוב
לא. כל אחד יחליט לעצמו אם הוא רואה טוב או לא.
ישי פאליק
כל עשר שנים היו מחויבים לעשות בדיקה ראייה. כרופא עיניים אני אומר שיש מגוון רחב מאוד של מחלות שגורמות להידרדרות איטית או בשדה הראייה כמו: גלאוקומה, או קטרקט, או ניוון יבש של הרשתית, שגורמים לפגיעה בחדות הראייה שהמטופלים לפעמים לא יודעים. ואז הם מגיעים לחדות ראייה שהיא גרועה מ-6-12 בעין הטובה כי שמחייב החוק כדי שהם יוכלו לנהוג, והם לא יודעים זאת. ברגע שמשרד התחבורה באופן חד-צדדי הפסיק את זה אז יהיו בהכרח נהגים שלא יידעו שהם כבר לא רואים כל כך טוב והם ימשיכו לנהוג. זו בעיה ואנחנו מטפלים בזה כרגע מול משרד התחבורה. היתה לנו ישיבה אחת לפחות.
היו"ר אלי אלאלוף
זה תלכו לכלכלה.
יעקב אשר (יהדות התורה)
כן, זה נושא אחר.
היו"ר אלי אלאלוף
כן, בבקשה.
נתנאל ששונוב
נתנאל ששונוב ממועצת האופטומטריסטים. בדיקות עיניים שמבוצעות כיום אצל אופטומטריסטים, בעצם זה שהם לא מקבלים את תוצאות המרשם זה בגלל שרוב חנויות האופטיקה או הקליניקות שמבצעות בדיקות עיניים הן נותנות למטופלים או לרוכשים את המשקפיים לאחר הבדיקה את האופציה לא לשלם על הבדיקה כדי לקנות את המשקפיים ולא לשלם על עלות הבדיקה. ואז המטופל לא מחויב לשלם את עלות הבדיקה. הוא קונה את המשקפיים שזה מוצר בפני עצמו. אם הוא מעוניין לקנות את מרשם הבדיקה, זה מוצר בפני עצמו. עלות הבדיקה זה זמן כיסא. במקצועות החופשיים אין תמחור מסוים, כמו לעורכי דין. עורך דין מחליט שלהוציא מכתב זה 300 או 400 או 500 שקל. זה מקצוע חופשי, זכותו להחליט כמה יעלה זמן ייעוץ או משהו כזה. אותו דבר אופטומטריסט. לאופטומטריסטים יש מספר בדיקות: יש התאמת עדשות מגע, יש בדיקת רפרקציה למשקפים, יש ראייה ירודה, ויש עבודה עם ילדים. יש מגוון רחב וכל בדיקה מתומחרת בצורה שונה. אם אנחנו מוציאים מרשם שזה לא בעיה, אני בעד לתת מרשמים והכול בסדר, אף אחד לא לקוח שבוי שלי. אבל אם אני לא גובה לו עבור הבדיקה והוא רוצה את עלות הבדיקה, אני עבדתי בשביל זה חצי שעה, ארבעים בדיקות.
יעל סלנט
לא כתבנו שזה בחינם.
היו"ר אלי אלאלוף
לא ביקשנו.
יעקב אשר (יהדות התורה)
הוא לא קונה גם אחר כך את המשקפיים אצלך?
נתנאל ששונוב
משקפיים זה מוצר בפני עצמו.
יעקב אשר (יהדות התורה)
אה, זה מוצר בפני עצמו?
נתנאל ששונוב
ואם הוא רוצה עדשות מגע אז הוא לא ישלם על זה כי עשיתי לו משקפיים?
היו"ר אלי אלאלוף
אני חושב שהחוק לא דרש ממך לתת לו את זה חינם.
נתנאל ששונוב
כרגע הוא מתוקן. זה תוקן, בהתחלה זה היה.
ישי פאליק
יש חוסר הבנה והצגה מעוותת של הנושא, לדעתי.
היו"ר אלי אלאלוף
אם תרצה לכלול לו את המרשם בחשבון של המשקפיים, תכלול. לא רוצה וגם לא קבענו לך כמה תיקח.
יעקב אשר (יהדות התורה)
נכון, לא נכנסנו לזה. בכוונה לא נכנסנו לזה.
ישי פאליק
כוחות השוק יקבעו את מחיר הבדיקה.
יעל סלנט
נאמר לנו על ידי משרד הבריאות שהם עובדים גם על איזשהן תקנות של תשלום מינימלי עבור רשומה רפואית באשר היא רשומה רפואית לא רק בנגזרת של האופטומטריה. אני לא יודעת איפה זה עובד.
היו"ר אלי אלאלוף
אני לא רואה בחוק הזה שום מגבלה ושום הטלת - - -
נתנאל ששונוב
למה מישהו צריך לקבוע לי כמה אני אמור לגבות?
היו"ר אלי אלאלוף
לא קבענו. איפה קבענו?
יעל סלנט
לא קבענו וגם לא כתבנו שזה בחינם.
נתנאל ששונוב
לא, את אמרת שיש איזושהי - - -
היו"ר אלי אלאלוף
לא, אני זרקתי. לא, לא - בחוק זה לא כתוב. השטות שלי לא כתובה.
יעקב אשר (יהדות התורה)
אמרנו רק דבר אחד – מה שעשיתם עד היום מצוין, רק שהמרשם יהיה בידו של הלקוח, זה הכול.
היו"ר אלי אלאלוף
לא אמרנו כמה תיקח.
יעקב אשר (יהדות התורה)
אם תהיה יקר ילכו למישהו אחר.
היו"ר אלי אלאלוף
זה חלק מהמשחק. סליחה שאני חוזר לאחי. תמיד הייתי נדבק לו לחנות, בקיץ במיוחד. אמרתי לו: עשית לו משהו והוא לא שילם כלום. כשהיו שואלים אותו: כמה אני חייב? הוא היה אומר: חיוך. שאלתי אותו: כמה כסף מביא לך החיוך הזה? הוא אמר לי: הוא מביא לי הרבה, הוא מביא את הקליינטים. זה חלק מהמשחק. לתת מרשם, לשחק על המרשם, זה אומר שלא כדאי שאני יתעסק איתך – אני אגיד לך את האמת.
נתנאל ששונוב
אתה יודע כמה עולה חדר בדיקה?
קריאה
אנחנו לא מתערבים לכם במחירים.
היו"ר אלי אלאלוף
היא לוקחת זמן, היא דורשת ציוד. אני יודע את כל הדברים, אני עושה את הדברים האלה. אתה צודק. אבל בסוף אם הוא אומר לי שהמשקפיים עולות 1,000 או 1,050, אני לא אתווכח למה 1,050, כי: תן לי פירוט? מה זה השטויות האלה? זה חלק מהמשחק ההוגן שאתם צריכים.
ישי פאליק
זה סוג של הצגה שגויה של העניין. אנחנו לא חולקים על זה שזה מקצוע בריאות, אנחנו לא חולקים על זה שהם מחויבים לפי חוק זכויות החולה לתת את המרשם. החידוד פה אומר שהמרשם, כשהם עשו אותו, הוא חיה שעומדת בפני עצמה. זוהי ישות שעומדת בפני עצמה, זוהי רשומה רפואית. בתור רשומה רפואית היא של המטופל. אם חייבת אותה, אם דנת איתו לפני שהוא נכנס, והוא אמר לך: יכול להיות שאני אקנה משקפיים ויכול להיות שלא, ואמרת לו: עלות בדיקה היא X, והוא הסכים לזה אז כמו בכל שוק חופשי. אנחנו לא נוגעים בזה. לא נגענו בזה בכלל.
יעקב אשר (יהדות התורה)
לא נגענו בזה.
ישי פאליק
אנחנו נוגעים אך ורק בנושא של מהות הרשומה הרפואית.
היו"ר אלי אלאלוף
כן, בבקשה.
אביטל פריזמנט
שמי אביטל פריזמנט, ואני עורכת דין במועצה לצרכנות. המועצה מברכת על הצעת החוק. כמו שכתבתנו בנייר העמדה שהוגש למועצה, אנחנו חושבים שיש בהצעת החוק הזו בשורה של ממש לצרכנים. במועצה לצרכנות מתקבלות תלונות רבות בתחום האופטומטריה, ובחלק משמעותי של התלונות צרכנים מתלוננים שהבטיחו להם בדיקה בחינם, אבל אם הצרכן מבקש את תוצאות הבדיקה או אם הוא לא מעוניין לקנות משקפיים אצל אותו עוסק, הוא נדרש לשלם עבור הבדיקה למרות שהבטיחו לו שהבדיקה היא בחינם. ההתנהלות הזו פוגעת בצרכנים בכמה היבטים: היא מצמצמת את התחרותיות בענף האופטומטריה, היא פוגעת בצרכנים שרוצים להשוות מחירים ולעשות סקר שוק והיא הופכת את הצרכן כמו שצוין על ידי חבר הכנסת ללקוח שבוי שמחויב לקנות את המשקפיים או את העדשות במקום שבו הוא ביצע את הבדיקה.

בתלונות נוספות שמתקבלות במועצה, צרכנים מספרים שהבדיקות שנעשו להן הן לא מדויקות והם מחויבים לרכוש שוב ושוב משקפיים עד שיקבלו את המשקפיים שמתאימות להם במספר המתאים להם.

אנחנו תומכים בהצעת החוק, ואנחנו מבקשים להוסיף הערה שעל גבי הבדיקה האופטומטריסט יחויב לציין גם את שמו וגם את מספר הרישיון שלו, ובכך לצמצם ואולי אפילו למנוע את - - -
יעקב אשר (יהדות התורה)
זה קיים היום, לא?
נתנאל ששונוב
לא, יש המון מתחזים.
אביטל פריזמנט
מתחזים, כמו שנאמר. לעיתים, יש כאן בדיקות שנעשות על ידי אנשים שהם לא אופטומטריסטים, אנשים שהם מטעם בעל החנות, אנשים שהם לא מוסמכים ולא בעלי ניסיון. אם כן, לציין על גבי הבדיקה את שם האופטומטריסט, את מספר הרישיון שלו, כדי לצמצם את הפגיעה בצרכנים.
היו"ר אלי אלאלוף
אני חושב שזה הגיוני מאוד.
נתנאל ששונוב
הרבה אופטומטריסטים שמועסקים ברשתות חותמים עם החותמת של הרשת.
היו"ר אלי אלאלוף
יעל, לכלול את ההערה שלהם.
יעקב אשר (יהדות התורה)
גם את ההערה של - - -
יעל סלנט
אבל יש שאלה. משרד הבריאות, בחוק זכויות החולה לא נכתב שחלק מהרשומה הרפואית כוללת גם את זה?
ישי פאליק
אני חושב שכן, וגם עכשיו הולך להיות נוהל חדש לרשומות רפואיות.
יעל סלנט
אז זה לא מיותר?
ישי פאליק
לא אמרנו להכניס את זה.
יעל סלנט
אנחנו שואלים מה עמדתכם?
ישי פאליק
אנחנו מצפים שעל כל מרשם שיוצא מכל אדם שיש לו רישיון לעבוד במקצועות הבריאות יסתיים המסמך הרפואי הזה בחתימתו, בחותמתו, של אותו מטפל – חתימה וחותמת.
יעל סלנט
גברתי, גם בחוק זכויות החולה כתוב שרשומה רפואית אמורה לכלול פרטים מזהים של המטפל והמטופל.
ישי פאליק
חד-משמעית.
יעל סלנט
זה חלק מהרשומה הרפואית. לכן, מי שלא כותב את ה- - -, זה פשוט לא תואם את חוק זכויות החולה.
אביטל פריזמנט
- - - חסרה, אולי יש צורך להוסיף - - -. אני מדברת בשם הצרכנים ובשם תלונות שמגיעות למועצה.
נתנאל ששונוב
היא צודקת. יש רשתות שמעסיקות סטודנטים או אנשים שהם אופטיקאים והם מוציאים מרשמים ושמים חותמת של הרשת ולא את השם שלהם. אף אחד לא יודע מי בדק.
יעקב אשר (יהדות התורה)
זה כתוב בחוק ההוא, אז מה?
ישי פאליק
זה לעבור על החוק.
נתנאל ששונוב
זה עבירת מתחזים.
היו"ר אלי אלאלוף
אני ממש מכבד את נתנאל ששונוב יושב-ראש הארגון על הכנות שלו. פה אנחנו הולכים לשנות שינוי תרבותי. אז תעשו, תאפשרו את זה. תדגישו את הצורך. אני חושב שזה לא יזיק להגיד ולהזכיר שכפי ש-. אני סומך על המשפטנים למצוא את הנוסח. יש צורך שזה יכלול את הפרטים של הזה.
יעל סלנט
ברשותך, אדוני, אולי אפשר להציע שנכתוב פשוט: מבלי לגרוע מהוראות חוק זכויות החולה. הוראות חוק זכויות החולה הן ממילא - - -
היו"ר אלי אלאלוף
מי עכשיו ילך ויחפש את חוק זכויות החולה? נו, באמת.
יעל סלנט
בכל מקרה אפשר להגיד שאנחנו לא גורעים. את בכל מקרה לא גורעת.
יעקב אשר (יהדות התורה)
מה הבעיה לחדד שצריך שיהיה לו רישיון ושהוא צריך לחתום ושגם אם הוא עובד ברשת או גם אם עובד כעצמאי או גם אם הוא עובד בחנות, - - -?
אביטל אגמון ברקוביץ
אבל זה ברור.
היו"ר אלי אלאלוף
זה ברור אולי לכם. אנחנו בני אדם, לא משפטנים. אשתי תמיד אומרת לי שהיא משפטנית.
אביטל אגמון ברקוביץ
אבל זה כתוב בחוק זכויות החולה.
יעקב אשר (יהדות התורה)
אדם שהולך לאופטיקאי לא מרגיש שהוא חולה. הוא לא מטופל, הוא לא מרגיש מטופל. הוא הולך עכשיו לקנות משקפים מודרניות וחדשות. על הדרך הוא מבין ש - - -
נתנאל ששונוב
אבל לא מגיעים אלינו רק בשביל לקנות משקפיים.
יעקב אשר (יהדות התורה)
כדי לקנות משקפיים הוא הולך לאופטומטריסט טוב שהוא סומך עליו, שהוא יודע שהוא בחור רציני עם רישיון ועם הכול שגם יבדוק לו את הראייה ויראה שהמשקפיים היפות שהוא הולך להשקיע בהן 4,000 שקל הולכות גם לשרת אותו ביום יום. אז למה לא להדגיש את זה שאנחנו באים לשנות את הדבר?
נתנאל ששונוב
אז הוא נקרא מטופל.
יעקב אשר (יהדות התורה)
אדוני היושב-ראש, אני הייתי מציע. אם הייעוץ המשפטי יסכים לנסח את זה אחרת, מה טוב ומה נעים. אם לא, אני מציע להעביר את זה כרגע בקריאה ראשונה, ולקראת השנייה והשלישית נתקן את הדברים האלה כדי שלא יטענו שזה נושא חדש.
היו"ר אלי אלאלוף
אני חשבתי שאם יש חוק כל כך פשוט - - -
יעקב אשר (יהדות התורה)
גם אני חשבתי. מה לעשות?
נתנאל ששונוב
יש בעיה של אכיפה, זו בעיה. אכיפה של המתחזים לא קיימת בכלל, ופה יש בעיה מאוד קשה עם זה. אנשים יכולים להתנער. אתה לא יודע מי בדק כי ברשת מסוימת חתמו עם החותמת ולא רשום שם הבודק. למי תבוא בטענות?
ישי פאליק
לא. ברגע שתהיה חתימה וחותמת כמחויב בחוק זכויות החולה אז זה יעזור לכם מאוד בחשיפת המתחזים.
יעקב אשר (יהדות התורה)
נכון.
רון חביב
אנחנו בעד.
נתנאל ששונוב
בעד מאוד.
יעקב אשר (יהדות התורה)
הם ודאי בעד. ודאי בעד כי יש מתחרים שלוקחים חאפרים.
טלי שטיין
אני חושבת שמשפטית לא כדאי לכתוב: "מבלי לגרוע מהוראות חוק זכויות החולה". כי אם את כותבת את זה כאן ולא כותבת באלף מקומות אחרים זה ברור שזה בלי לגרוע מהחוק. את רק עושה נזק לחוק זכויות החולה ויתחילו להתפלפל למה דווקא כאן את כתבת: "מבלי לגרוע", ובמקום אחר לא. שוב, משפטית אני לא רואה שום ערך בחוק הזה משפטית בעניין הזה. אם יש בעיה עם עובדים שהם לא אנשי המקצוע או עובדים של הרשת או משהו כזה אז זה אולי באמת לא החוק הזה.
היו"ר אלי אלאלוף
אני שוב חוזר להערה. הולכים לשנות התנהגות קיימת. רוצים עכשיו שהוא יגמור את הבדיקות אצל האיש הכי טוב בעולם ושיתנו לו את המרשם שלו. זה שינוי, ועם כל הכבוד עם כל מסמכים שתעבירו בין כל החברים, לא כולם יתפסו את זה כדבר רציני. יש פה בקשה טכנית לציין שיש פה שינוי טכני עם יישום החוק הזה, עם ההחלטה הזו. תרשמו את זה. אם לא, בדברי ההסבר מותר לכתוב?
יעל סלנט
אפשר לכתוב מה שרוצים. מה שאנחנו אומרים זה שזה כבר היום חובה של ה - - -
היו"ר אלי אלאלוף
אנחנו לא סותרים את החוק, אנחנו רק אומרים: תנו את הכלי הטכני כדי שזה יעבור הלאה.
יעקב אשר (יהדות התורה)
תחדדי את זה.
אביטל אגמון ברקוביץ
כן, אבל אז יבואו במקצועות אחרים, ולמה לא כתבתם וחידדתם שם? זה לא עובד ככה.
טלי שטיין
זה נראה מיותר משפטית, פשוט מיותר. לא שלא נכון, זה נכון.
היו"ר אלי אלאלוף
המשפטנים, הרגתם אותנו. כל דבר קשור למשהו אחר. חבר'ה, תמצאו. תהיו פרגמטיים מאוד.
יעל סלנט
לא, אנחנו לא מתנגדים. אנחנו פשוט אומרים שבחוק זכויות החולה בדיקת הראייהֿ - - -
היו"ר אלי אלאלוף
אני מאמץ את ההמלצה שלו שהוא אומר: בואו נעשה את זה לקראת קריאה שנייה ושלישית. אנחנו נעבור כרגע בקריאה ראשונה. אתה מוכן להצביע?
יעקב אשר (יהדות התורה)
אני מוכן, אני רק אומר עוד פעם. אני רוצה לחזור על שלוש הנקודות שגם אדוני אמר אותן שאני חושב שהן חשובות בעניין הזה: האחת, לכתוב שאופטומטריסט שהוא עובד או ברשת או כעצמאי - לחדד את זה כי אנשים לא יודעים. שתיים, שתהיה חתימתו מתנוססת עם מספר האישור שלו כאופטומטריסט. שלוש, אולי הנושא הזה של איזשהו שלט על המקום של הבדיקה. אבל זה כבר יותר מדי. את שני הדברים הראשוניים האלה לפחות אני כן חושב, למרות שאמרה פה משרד המשפטים: למה להוסיף אם זה כבר כתוב בזה? קורה עם זה משהו? זאת אומרת, מישהו עלול למות אם נוסיף את השורה הזו כאן או שרק יכול להיות שאנשים יידעו את הזכויות שלו יותר?

תחשבי גם על האופטומטריסטים עצמם. אופטומטריסט שבא לעבוד, מחפש עבודה, לא מצא. הוא הולך לרשת כי אין לו כוח, הוא לא מסוגל לפתוח עצמאית עסק. הוא הלך לאיזה רשת וקיבלו אותו בשכר נמוך מאוד, האמיני לי. אין לי שום ספק בזה. משתמשים בזה שלו. הוא גם לא יודע להגיד לבוס הגדול: תקשיב, אני חייב לתת את זה. אם לא, אני מאבד את הרישיון שלו. מעניין את הסבא שלו שהוא מאבד את הרישיון. אתה עובד אצלי. תנפיק ואל תיתן כי זה עסקית יותר טוב לי. נגיד שהיה קורה, זה לא קורה כאן במדינה. זה עוד לא קרה, זה עוד לא הגיע עד למשרד המשפטים. אבל נגיד שזה היה קורה פה במדינה. מחדדים דבר כזה. אם כבר הטרחנו את היושב-ראש אחרי ישיבה כל כך סוערת שהיתה לו קודם, ולפני ישיבת סיעה שכנראה לא תהיה סוערת שהולכת להיות לו עכשיו, להוסיף רק את שני האלמנטים האלה, ובא לציון גואל. ואם לא, נעשה את זה בין השנייה לשלישית. כבודו עכשיו יחליט.
היו"ר אלי אלאלוף
יש לי הצעה. תעשה את השילוט עם ברכת הבריאות, ותרשום זה וזה ותחלק את זה לכולם.

אני בעד. יעקב, אם כך בוא נעבור להצבעה. בסדר? תקראי בבקשה.
יעל סלנט
"הצעת חוק העיסוק באופטומטריה (תיקון - חובת מסירת תוצאת בדיקה ראייה ומרשם), התשע"ח-2017

הוספת סעיף 8א. בחוק העיסוק באופטומטריה, התשנ"א-1981, אחרי סעיף 8 יבוא:

חובת מסירת תוצאת בדיקה למטופל 8א. אופטומטראי שערך למטופל בדיקת ראייה ימסור לו בסיום הבדיקה את תוצאותיה ואת המרשם להתאמת משקפיים או עדשות מגע לפי העניין."

אני חושבת שכן צריך להגיד שזה לא גורע מחוק זכויות החולה כדי שיהיה ברור שכל הכללים שחלים על רשומה רפואית, כולל כל מה שהוזכר פה: שם המטופל ושם המטפל ומספר הרישיון וכל הדברים שנאמרו פה, שיהיה ברור שהם חלים כמובן גם על הרשומה הרפואית כי זו רשומה רפואית.

הצעת החוק הזו לא משנה את המצב המשפטי במובן שמדובר ברשומה רפואית ושלמטופל יש זכות לקבל אותה. לכן, אני חושבת שכן כדאי לכתוב: מבלי לגרוע מהוראות חוק זכויות החולה כדי שהדברים גם אם הם ברורים, יהיו ברורים יותר. למעשה, על אופטומטריסט, אם הוא ברשת או אם הוא עצמאי - זה ברור. אופטומטריסט הוא מי שקיבל רישיון לעסוק באופטומטריה. לא יכול להיות שהוא יעבוד בעסק ויגידו שהוא לא אופטומטריסט. פשוט מי שקיבל את הרישיון הוא אופטומטריסט. לכן, אפשר לחדד את זה בדברי ההסבר. אבל זה ברור שזה המצב המשפטי.
יעקב אשר (יהדות התורה)
תחדדו את זה בדברי ההסבר.
נתנאל ששונוב
אם המטופל קיבל את המרשם וביצע את המשקפיים במקום אחר והם לא טובים לו, מי אחראי על זה? מי שביצע את המשקפיים או מי שערך את הבדיקה?
היו"ר אלי אלאלוף
- - - ואם הוא יבוא להגיש תלונה אז יצטרכו לעשות.
יעקב אשר (יהדות התורה)
זו סוגיה יפה מאוד שלא קשורה לחוק.
נתנאל ששונוב
אם אני עשיתי את המשקפיים, אני יכול להחליף. אין לי בעיה. אם מישהו אחר עשה וטעה?
ישי פאליק
אם עשה וטעה, אז מי שטעה אשם. אבל מי שנותן את המרשם, כמו רופא. מי אשם? רופא רושם תרופה מסוימת עבור ריפוי מחלה. האם בית המרקחת שמכר את התרופה שהרופא הורה לו הוא אשם? לא. מי שאשם זה הרופא שרשם את המרשם.
יעקב אשר (יהדות התורה)
זה ממש לא רלוונטי.
נתנאל ששונוב
זה לא אותו דבר, זה לא נכון.
רון חביב
- - - והתרחיף לא בוצע כהלכה בבית המרקחת. מישהו צריך לבדוק את זה, וזה בעייתי.

ברשותך, אני רוצה לציין עוד דבר אחד כי יש הרבה בדיקות שמתבצעות בבתי העסק ובחנויות האופטיקה, והן נעשות על מנת להקל על המטופלים ולא לחייב אותם במחיר בדיקה. הרבה מטופלים מגיעים לבדיקות על מנת רק לדעת אם יש שינוי קל. ואז החוק הזה יגרור מצב שכל אופטומטריסט כדי להגן על עצמו בעת שהוא חייב לתת את מרשם הבדיקה, הוא יחייב במחיר בדיקה מלא ומיד בכניסה.
היו"ר אלי אלאלוף
אני אומר לך, שיחייב. אני לא מכיר שירות טוב שהוא בחינם.
רון חביב
זה מה שעומד לקרות, שכל המטופלים ייכנסו לבדיקה בתשלום מראש.
היו"ר אלי אלאלוף
כן, גברתי.
אילנה מזרחי
אילנה מזרחי מהרשות להגנת הצרכן. אני רק רוצה לשאול האם החוק הזה בא לטפל רק בחובה של אופטומטריסט שעורך בדיקת ראייה או בדומה למה שהמציע הציע בגרסה המקורית גם נגיד על רופא שעוסק בדיקת ראייה.
היו"ר אלי אלאלוף
לא, לא.
יעקב אשר (יהדות התורה)
לא, לא.
יעל סלנט
רופא הוא מטפל.
אילנה מזרחי
בסדר, גם אופטומטריסט הוא מטפל.
יעקב אשר (יהדות התורה)
אני חשבתי שתבואי מכיוון אחרת אם את הגנת הצרכן, מהכיוון של איך מטפלים ברשתות.
אביטל אגמון ברקוביץ
רופא - זה ממש ברור. אופטומטריסט זה מכוח צו.
היו"ר אלי אלאלוף
אנחנו הולכים להצביע, בסדר?
יעקב אשר (יהדות התורה)
כן. אני מציע להשאיר את זה כרגע בלי שום תיקון, ועל ה"בלי לגרוע" - בואו נחשוב על זה אחר כך לקראת הקריאה השנייה והשלישית. כרגע להשאיר את זה כמו הנוסח שהוסכם.
היו"ר אלי אלאלוף
מה את אומרת? ניתן לו את רצונו?
יעל סלנט
תראו, בכל מקרה זה רשומה רפואית ובכל מקרה זה כפוף לחוק זכויות החולה. לא יכול להיות על זה ויכוח.
יעקב אשר (יהדות התורה)
בסדר גמור, יש לנו עוד קריאה שנייה ושלישית.
יעל סלנט
אני חושבת שעדיף כדי שיהיה ברור שאנחנו לא גורעים מזכויות, רק מוסיפים.
היו"ר אלי אלאלוף
אולי נמחק בשנייה ושלישית.
יעקב אשר (יהדות התורה)
לא, לא. אין לי התנגדות לזה כי לא הבנתי את המשמעות של מה שהיא אומרת לכאן או לכאן. אני רק בא ואומר, הצענו גם הצעות טובות. בואו נדון בהן ביחד אחר כך לקראת זה. בואו כרגע ניקח לפי הזה.
היו"ר אלי אלאלוף
יאללה, אוקי. מי בעד הנוסחה המקורית? מי נגד?

הצבעה

בעד – פה אחד

הצעת חוק העיסוק באופטומטריה (תיקון - חובת מסירת תוצאות בדיקת ראייה ומרשם), התשע"ז-2017 (פ/3968/20, נתקבלה.
היו"ר אלי אלאלוף
תודה.
יעקב אשר (יהדות התורה)
אין נגד.
היו"ר אלי אלאלוף
אושר בקריאה ראשונה.

תודה לכם, יום טוב.

הישיבה ננעלה בשעה 13:45.

קוד המקור של הנתונים