ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 08/11/2017

חינוך לשילוב בחברה של אנשים עם צרכים מיוחדים - הקרנת הסרט "מיוחדים במקדוניה"

פרוטוקול

 
ôøåèå÷åì ùì éùéáú åòãä

ôøåèå÷åì ùì éùéáú åòãä

àåîðéè÷

2017-11-16OMNITECH



הכנסת העשרים

מושב רביעי

פרוטוקול מס' 490

מישיבת ועדת החינוך, התרבות והספורט

יום רביעי, י"ט בחשון התשע"ח (08 בנובמבר 2017), שעה 9:42
סדר היום
חינוך לשילוב בחברה של אנשים עם צרכים מיוחדים - הקרנת הסרט "מיוחדים במקדוניה"
נכחו
חברי הוועדה: יעקב מרגי – היו"ר

אברהם נגוסה

נורית קורן
חברי הכנסת
יחיאל חיליק בר
מוזמנים
רחל אברמזון - מנהלת אגף א', חינוך מיוחד, משרד החינוך

יואל לוין - מדריך ארצי בתכנית השתלבות, האגף לחינוך מיוחד, משרד החינוך

דן אוריין - שגריר ישראל למקדוניה ומנהל מחלקת הבלקן, משרד החוץ

סוזן גיא - מנהלת מרכז ההדרכה, מרכז מש"ב, משרד החוץ

פאיו אווירוביץ' - שגריר רפובליקת מקדוניה בישראל

בארדהיל קנאג' - שגריר אלבניה בישראל

פליסיאנו אנטוניו דוס-סאנטוס - שגריר רפובליקת אנגולה בישראל

ילנה ראייקוביץ' - שגרירת בוסניה הרצגובינה בישראל

דייאן בלגוייביץ' - סגן ראש הנציגות הסרבית בישראל

טיטו פייו אמאראל גאורגל - נספח עיתונות

קלרה פלדמן - מנכ"לית עמותת שק"ל

פייר לביא - במאי הסרט "מיוחדים במקדוניה"

פרופ' חפציבה ליפשיץ - אוניברסיטת בר אילן

רחלי לוי דרומר - מזכירה אקדמית, אוניברסיטת בר אילן

עפרה כהן - יזמת חברתית

דורון לאון - מוזיקאי

ירדנה אמסלם - אורחת

נתנאל אלמדהוואי - אורח

נתנאל מנחם מילר - אורח

בנימין ברוכים - אורח

ליאור גאלו - אורח

אלחנן חיימוביץ' - אורח

ג'נין ליטמנוביץ' - אורחת

חגי שמואלי - אורח
מנהל/ת הוועדה
יהודית גידלי
רישום פרלמנטרי
ר.ל., חבר המתרגמים

חינוך לשילוב בחברה של אנשים עם צרכים מיוחדים - הקרנת הסרט "מיוחדים במקדוניה"
היו"ר יעקב מרגי
בוקר טוב לכולם. אני מתכבד לפתוח את ישיבת ועדת החינוך, התרבות והספורט של הכנסת. 8 בנובמבר 2017, י"ט בחשוון תשע"ח. הנושא על סדר היום: חינוך לשילוב בחברה של אנשים עם צרכים מיוחדים, במסגרתו יוקרן סרט בשם "מיוחדים במקדוניה".

מספר מלים. השיח בשנים האחרונות הולך ומתרחב בדבר הצורך בשילוב של אנשים עם צרכים מיוחדים בחברה, על כל הסקאלה של החברה. אנחנו מדברים הרבה, יש מודעות, נסתכל על חצי הכוס המלא, יש מודעות, יש שינויים, יש מי שלקח את זה, גופים, ואם מדברים על גוף, אנחנו כאן בכנסת, זה מעורר השראה. הכנסת הייתה חלוצה, אני חושב שהיא לא הסתפקה באחוזון הקטן שמישהו אמר שצריך, אלא באמת עשתה את זה בצורה מכבדת ועוד היד נטויה, אבל אנחנו לפעמים מדברים הרבה וגם הגופים שמדברים מקבלים לפעמים החלטות שמקשות ליישם את אותה מדיניות. לעתים קרובות אנחנו נתקלים בכך כאן בדיוני הוועדה. אין ספק שכל פעם שהנושא הזה עולה זה מבורך, צריך להעלות אותו לסדר היום.

כדרכי בקודש, בוועדת החינוך אין דיון לשם דיון ואנחנו גם נסיים אותו עם מסקנות ועם פנייה למשרדים הנוגעים בדבר. ברשותכם, אני אעביר את רשות הדיבור למספר מילות פתיחה לחבר הכנסת חיליק בר, שרוצה לכבד את המעמד, בשמחה.
יחיאל חיליק בר (המחנה הציוני)
תודה רבה, אדוני היושב ראש. היה לי באמת חשוב לצאת מוועדה ואני גם מתנצל שאני חוזר אליה, בשביל להגיד שאפו ענק ולכבד גם את עמותת שק"ל, שאני מכיר את העבודה שלה, היא עושה עבודת קודש וגם את חברי היקר והמוכשר פייר לביא. החיבור הזה מראה משהו על החברה הישראלית, שקם יוצר, משורר, סופר, ומחליט שהוא לא עושה רק לביתו מה שנקרא, אלא לוקח את הכישורים שלו ומחבר אותם לאותם צרכים, לאותם ילדים וילדות מדהימים עם צרכים מיוחדים ומביא את הסיפור שלהם, אתם גם תראו בסרט, לכל העולם, כולל לפסטיבל הסרטים בקרוב. ואני רוצה, פייר, גם להצדיע לך על הדבר הזה, זה מראה שאכפת לך מהחברה. התחברת לעמותת שק"ל שהיא עמותה שצריכה לקבל פרס. מערימים עליה קשיים לאחרונה, אני יודע, גם בזה אני מנסה לסייע מול העירייה, אבל זה במקום לקבל פרס.
היו"ר יעקב מרגי
מעניין, כי השק"ל לא בקשיים, אני לא מבין למה מערימים עליה קשיים.
יחיאל חיליק בר (המחנה הציוני)
השק"ל לא בקשיים, אבל אני אספר לך כמה קשיים מערימים עליהם. אני מקווה שזה ייפתר בקרוב. אני פועל מול ניר ברקת ומול המשרדים הממשלתיים בנושא הזה, אבל זה לא לכאן.

באמת שני גורמים מרגשים שמראים כמה יפה החברה הישראלית הזאת, כמה נכנסים אנשים פרטיים, גם עמותות וגם יוצרים, אגב, במקום שאולי הממשלה צריכה להיכנס אליו יותר, אבל כשהיא לא מצליחה להיכנס לכל הדברים אז נכנסים אֲתֶם. אני רוצה להצדיע לכם, לקוות שהפרויקט הזה יצליח, שיביא חשיפה גם לאותם חיים של הילדים עם הצרכים המיוחדים, למציאות היומיומית שאנחנו אולי רואים בסרט, אבל הם מתמודדים אתה כל יום ואתם מסייעים להם. ולך, אדוני יושב ראש הוועדה, יישר כוח שבחרת לקדם את זה. שיהיה בהצלחה לכולם ותודה רבה.
היו"ר יעקב מרגי
תודה רבה לך, חיליק. אני רוצה לקדם בברכה, נמצאים איתנו שגריר ישראל במקדוניה, דן אוריין, שגריר מקדוניה בישראל, שגרירת בוסניה, היא בכניסה, היא תגיע, שגרירת מונטנגרו, סגן השגריר בסרביה ונספח התרבות באנגולה. וכמובן, לא הזכרתי בפתיחה את כל חברי המשלחות, האורחים שלנו. עמותת שק"ל, מישהו רוצה לומר כמה מלים לפני ההקרנה? בבקשה, הציגי את עצמך.
קלרה פלדמן
שמי קלרה פלדמן, אני מנכ"לית עמותת שק"ל הרבה שנים. קודם כל כבוד היושב ראש, הדיפלומטים, בעיקר מר לביא ומר דן אוריין, שהתחבר אלינו כבר לפני הרבה שנים וקידם את הנושא של שילוב אנשים עם צרכים מיוחדים בקהילה. יש פה גם אורחים, החברים שלנו משק"ל, הדיירים, העובדים והאורחים, אז אני מקבלת את כולם בברכה, כי לא כל יום אנחנו זוכים להיות בוועדת החינוך וגם, בעצם, לדבר על הנושא שאצלנו זה בתוך הלב שלנו – שילוב אנשים עם מוגבלויות בקהילה.

אנחנו עוסקים בזה כבר כמעט 40 שנה. אנחנו מאמינים באמונה שלמה שזכותם של אנשים עם צרכים מיוחדים היא להיות בתוך הקהילה כשווים בין שווים. ולא רק שזו זכות, זו גם היכולת שלהם לעשות את זה. אתם תראו, גם בסרט, ואתם, אם תבקרו בשק"ל, גם תראו את חיי היומיום של האנשים, אנחנו משלבים כ-8,000 אנשים בתוך הקהילה ברצף של שירותים, שזה דיור, תעסוקה, פנאי. אגב, חלק מהעובדים שלנו משולבים פה בעבודה בכנסת. יש לנו מרכז ישראלי לנגישות, אנחנו גם מנגישים את הכנסת, כל מה שנעשה פה בתחום הנגישות זה שק"ל.

אני רוצה כמה מלים להגיד על רצף השירותים, בעיקר על הדיור. אנחנו מאפשרים לאנשים לגור בקבוצות קטנות או באופן עצמאי ברצף של מענים, כל אחד לפי הצרכים, החל מאנשים סיעודיים ועד לאנשים שהם יכולים אחר כך להיות בדיור עצמאי או חצי עצמאי, בהתאם להתקדמות שלהם ולרצונות שלהם.

התכנית הזאת, הפרויקט הזה של הביקור במקדוניה, אנחנו כבר מספר שנים נמצאים ביחסים ובקשרים עם משרד החוץ, עם מדינות שונות בברית המועצות לשעבר, עם אירופה, ספרד, גרמניה, הרבה מאוד מדינות. אנחנו מנסים גם ללמוד וגם להעביר ממה שאנחנו עושים ואת התפיסה שלנו שצריך לחיות בקהילה.

חיים בקהילה, מבחינתנו, זה דבר שצריך להיות מובן מאליו. הנה, אנחנו פה בוועדת חינוך, זה אירוע חגיגי, זה צריך היה להיות אירוע יומיומי, אירוע שהוא מובן מאליו שאנשים שלנו נמצאים בכל מקום, כשהם מראים את היכולות שלהם.
היו"ר יעקב מרגי
בוועדת החינוך, כל דיון רביעי כמעט, מאז שהתחילה הקדנציה הזו, בממוצע, זה דיון שנוגע לתלמידים עם צרכים מיוחדים.
קלרה פלדמן
שאפו. באמת שאפו לוועדת החינוך, ואני מאוד מאוד שמחה כי אני חושבת שכל הנושא של שילוב והבנה ומודעות לאוכלוסייה שלנו, מתחיל מהגיל הרך, מתחיל מבית הספר, מתחיל מתהליך של חינוך. זה לא משנה מה אנחנו מנסים לעשות, כשאנשים כבר בוגרים זה הרבה יותר קשה מאשר אם נתחיל עם הילדים כדבר מובן מאליו.

אנחנו עוסקים הרבה מאוד בשינוי מודעות כלפי האוכלוסיות עם צרכים מיוחדים ולצורך זה אנחנו גם בעצמנו עושים. יש לנו חוג לטלוויזיה קהילתית וצילומים ופסטיבל סרטים בינלאומי ועוד הרבה מאוד תכניות שכל המטרה שלהן היא לשנות את המודעות של הציבור כלפי אנשים. וזה קורה. כיוון שאני נמצאת הרבה מאוד שנים בתחום הזה, אני יודעת מה היה בעבר ומה קורה היום – שינוי עצום. אני מברכת על כך ותודה רבה לכל מי שעסק, לפייר במיוחד, על הסרט המיוחד הזה ולדן אוריין, תודה רבה. אנחנו רוצים לראות עוד הרבה דברים כאלה.
היו"ר יעקב מרגי
אנחנו עכשיו רוצים לשמוע דברים טובים. לכן אני מבין שבסדר היום יש לנו שיר.
קלרה פלדמן
נכון.
היו"ר יעקב מרגי
אז בבקשה.

אני אתן רשות דיבור לאחר מכן. אנחנו נפתח דיון, ניתן לאורחים. הצעה לסדר, מי שרוצה לדבר פתק קטן למנהלת הוועדה. בוא, בוא, שב לידי.
דורון לאור
אני דורון, בוקר טוב לכם. היום אנחנו נשיר לכם את הלחן של קובי אושרת לשיר "16 מלאו לנער".
עפרה כהן
מי מלווה אותך?
דורון לאור
מלווה אותי הגיטריסט אלון מאיר.

(השמעת השיר)
עפרה כהן
דורון לאור לומד בבית ספר קןרצ'אק בפתח תקווה.
היו"ר יעקב מרגי
מי הדוברת?
עפרה כהן
אני עפרה כהן, אני מוזיקאית ומפיקה חברתית ומכניסה את האוכלוסייה המיוחדת באשר היא לחברה הישראלית, עם מוזיקה, ולא כתרפיה אלא כהזדמנות שווה ללימודי מוזיקה. אנחנו היום מכניסים את זה לתוך הקונסרבטוריונים, לתוך המתנ"סים, הילדים לומדים מוזיקה, מגיעים ולומדים מוזיקה. על איזה כלי אתה מנגן?
דורון לאור
חלילית.
עפרה כהן
ואיזה כלי עוד אחד אתה מנגן?
דורון לאור
מלודיקה.
עפרה כהן
מלודיקה. ובשנה הזאת דורון נכנס לתוך חבורת זמר שמשלבת את כל הקהילה. אנחנו הבאנו אותו לכאן כי הדרך של דורון לתקשורת זה מוזיקה, נכון? כמה אתה אוהב את המוזיקה?
דורון לאור
הרבה.
עפרה כהן
הרבה. מה אתה עושה יום יום אצלך בחדר, על מה אתה מנגן ומאלתר?
דורון לאור
באורגנית.
עפרה כהן
באורגנית שלך. אתה בן 16, נכון?
דורון לאור
בן 16 וחצי.
עפרה כהן
בדיוק. ולכן בחרנו את שירו של קובי אושרת.
דורון לאון
המלחין.
עפרה כהן
המלחין, נכון, המלחין שלך. זה בדיוק המיזם החברתי של הזדמנות שווה ללימודי מוזיקה, ודורון הוא חלק מתוך הנושא הזה.
קריאה
איפה דורון לומד?
עפרה כהן
איפה אתה לומד?
דורון לאור
קורצ'אק.
עפרה כהן
איפה זה?
דורון לאור
בפתח תקווה.
עפרה כהן
נכון. ואחר הצהריים אנחנו מגיעים לקונסרבטוריון כמו כולם. המיזם הזה הוא ברמה ארצית ויש פה כמה אנשים שיעידו על הדברים בהמשך, שאנחנו מבצעים את הפרויקטים שלהם. תודה רבה, דורון, תודה רבה לך.
היו"ר יעקב מרגי
דורון, תודה.
דורון לאון
בבקשה.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. טוב, ניקח קצת נשימה עמוקה מההתרגשות. אין ספק, דורון ריגש אותנו, אבל אני חושב שהוא עשה גם לי מחווה, החזיר אותי אחורה כשהייתי בגיל 16, זה בדיוק היה שלאגר, השיר הזה היה שלאגר.

אני רציתי לקצר בתחילה בדברי הפתיחה, כי זה שונה. פוליטיקאים אוהבים לדבר. אין אדם בלי מוגבלות, זו התפיסה שלי, יש מי פחות ומי יותר. אני מקווה ומייחל ליום הזה שנבין זאת ונתנהג כך, שנבין שכל אדם באשר הוא אדם, צריך לקבל הזדמנות שווה. אני לא ארחיב, הבטחתי שאני לא אאריך ואנחנו עכשיו נותנים לדן אוריין.
דן אוריין
(אומר דברים בשפה האנגלית, להלן התרגום החופשי)

תחילה ברצוני לקדם בברכה את עמיתינו מחו"ל, תודה שאתם כאן איתנו. חברי המשלחת המיוחדת שהגיעה ממונטנגרו, שהגיעה להתייעצויות עם משרד החוץ, ביחד עם עוד חברים רבים שהגיעו מהיכן שאנו קוראים מדינות מערב הבלקן וגם מעוד הרבה מקומות, ביניהם חברי הטוב שיושב לצידי, פאיו אוירוביץ, שהוא שגריר מקדוניה בישראל. הוא גם מדבר עברית, אז תיזהרו.
היו"ר יעקב מרגי
אנחנו מודים לך על הגילוי הנאות, שלא נעלה על איזו תקרית דיפלומטית כזו או אחרת.
דן אוריין
בדיוק, חשוב. אני אהיה ממש קצר, אני אדבר באנגלית.
היו"ר יעקב מרגי
רק ברשותך, דן, אני מקדם בברכה את חבר הכנסת אברהם נגוסה מהליכוד. הוא יושב ראש ועדת העלייה והקליטה של הכנסת.
דן אוריין
ברוך הבא. בתור מנהל מחלקת הבלקן ושגריר ישראל במקדוניה. אני מאמין שלישראל יש הרבה מאוד דברים שאפשר לשתף ולהראות ולבנות יחד איתם גשרים. לכן חשבתי שצריך להביא את האנשים המאוד מיוחדים האלה משק"ל וכמובן תערוכה מקסימה שפתחנו שָם, "מגש של אהבה". הרעיון הוא שמדינה חזקה זה מדינה שעושה את הדבר הנכון ונבחנת בזה שהיא תומכת בחלקים החלשים בחברה. זה מה שאנחנו מנסים לעשות וזה הרבה מאוד דברים מאוד מאוד מיוחדים שאנחנו מנסים להביא לבלקן ולהראות את הפנים המיוחדות של ישראל.

רק השבוע נמצא שם אחד המומחים הגדולים של ישראל בתחום ההייטק, טל כתרן, במקדוניה, ומנחה שם קבוצות, בשבוע שעבר הייתה דנה גביש, מהמובילות של הסטארט אפ בדרום היום, סטארט אפ באר שבע, בן גוריון והרעיון הוא לעשות שיתופי פעולה ולעשות מה שאפשר בשותפות. אני לא אאריך, אני רק רוצה לומר עוד דבר אחד, הבלקן חשוב לנו. ובשבילי, הבלקן חשוב והשותפות שלנו חשובה, אבל כשאני מצליח להביא קבוצה כמו הקבוצה של האנשים המיוחדים האלה, שהיו שם, אני מרגיש שאני עושה את התפקיד שלי בתור שגריר ישראל.

אז אני מודה לכם שבאתם. הרבה מאוד חברים ואנשים יקרים שאני רואה כאן. תודה לכולכם שבאתם, במיוחד לחברים היקרים מכל העולם. תודה שבאתם. תודה רבה ותודה לפייר. תודה, פייר, על כל המאמצים, אני יודע שזה לא היה, עם כל השינויים הלוך ושוב עד עד שהתוצאה באמת הייתה מאוד מאוד מיוחדת. אני ראיתי כבר את הסרט ומאוד מאוד התרגשתי. אני מאוד מקווה שזה יהיה לנו רגע מכונן.

סליחה, בכל זאת, עוד משפט אחרון. בסרט אתם תראו את האנשים המיוחדים האלה גם במקום אחד נורא מיוחד, נוטעים ורדים. יש רגע אחד מיוחד בסרט, שבו האנשים עם הצרכים המיוחדים יחד עם אנשים עם צרכים מיוחדים מהעיר ביטולה, מוֹנַסְטִיר, עיר שכל יהודיה חוסלו בתקופת השואה, מגיעים לשם ונוטעים ביחד לזכרם ורדים, רגע שאני אוהב באופן מיוחד. אני מקווה שאתם תמצאו את זה מיוחד גם. סליחה שהארכתי. תודה רבה.
היו"ר יעקב מרגי
תודה רבה. זה אירוע חגיגי. בכנסת לא מוחאים כפיים, אבל באירוע חגיגי מותר. נמצאים איתנו חלק מגיבורי הסרט או אחד מגיבורי הסרט?
קריאה
כולם פה.
היו"ר יעקב מרגי
אחד מהם רוצה לומר משהו? לדבר? נתנאל, סביב השולחן מול מיקרופון, בבקשה. אני מבקש לאפשר לו לשבת. אתם יודעים שמשה מהכנסת הוא אחד מהגיבורים שלי. כל בוקר אנחנו אומרים שלום, לוחצים יד. אין על משה, מסביר פנים לכל אדם בכנסת. בבקשה.
נתנאל אלמדהוואי
אני חייב להגיד שאני מאוד מאוד מתרגש. קוראים לי נתנאל ואני בדיור של שק"ל. אני למעשה נמצא בכל המערכת של שק"ל. יש לנו דיור, יש לנו תעסוקה, ואני חייב להגיד שאני מאוד מאוד מתרגש. לא הכנתי מלים.
היו"ר יעקב מרגי
מה שייצא לך. אגלה לך סוד, הנה, אף אחד לא שומע. מרוב המרוץ שלנו לפעמים גם אנחנו לא מכינים מלים. יום אחרי יום, דיון אחרי דיון אבל זה יוצא, כי אנחנו מחוברים לנושא ואין לי ספק שיש לך מה לומר, מהבטן.
נתנאל אלמדהוואי
יש לי הרבה מאוד מה לומר. אני נמצא בדיור של שק"ל מזה שלוש, כמעט ארבע שנים, הייתי בכמה דירות. הייתי בהתחלה בדירה עם מדריכים, אחר כך עברתי, אני נמצא היום בדירה ללא מדריכים ובעזרת השם אני אעבור לדירה ממש ממש עצמאי, עם הרבה מאוד תכניות.

לשק"ל לא הצטרפתי כשהייתי בדיור, הצטרפתי לתעסוקה קודם ואז לדיור. עבדתי בהתחלה במלון קינג דיוויד, זה היה נהדר. יש לשק"ל מגוון פעילויות, באמת. יש הרבה מאוד ענפים, יש את מכללת שק"ל, שזה כל התחומים של שק"ל. אני נמצא בחדר כושר, יש חוג גיטרה ויש חוגים של פיתוח קול, יש שחמט, יש אירובי, יש ערבית. יש גם המון המון תחומים ששק"ל מתעסק בהם. אני ומשה מתחום תקשורת, שזה אומר אנשים שנמצאים על הספקטרום, על הרצף האוטיסטי, בדרגות שונות, אנחנו בדרגה עצמאית מאוד. יש בתוך הרצף דרגות שונות של עצמאות. יש את הנופשונים של שק"ל. אני באופן אישי הייתי במלטה ובבייג'ין, היינו בחומה הסינית, לאחרונה ממש היינו - - -
היו"ר יעקב מרגי
הם גם מגשימים חלומות, שק"ל.
נתנאל אלמדהוואי
בהחלט. אני יכול להגיד שיש את החיים שלי לפני שק"ל ויש את - - -
היו"ר יעקב מרגי
זו אמירה.
נתנאל אלמדהוואי
זה עולם ומלואו, שמים וארץ. אני מאוד שמח שהצטרפתי לשק"ל. אני חושב שבעבור הרבה מאוד אנשים זה ממש קרש הצלה, חבל הצלה. ועוד דבר, אתה אמרת שיש אנשים עם מוגבלות.
היו"ר יעקב מרגי
כולם עם מוגבלות.
נתנאל אלמדהוואי
בדיוק, מי יותר מי פחות. אני רוצה להגיד לך שאני חושב שאין אדם בלי מוגבלות, יש פשוט אנשים שמקוטלגים ומאובחנים ויש אנשים שלא מאובחנים, שלא מקוטלגים.
היו"ר יעקב מרגי
נכון, מסכים איתך. יש הרבה אנשים עם מוגבלויות. שמע, אני אומר לך, תקשיב, אתה לא הכנת דברים ואני אומר לך, אם היית יושב להכין, היית מחמיץ. אמרת את כל הדברים שצריכים להיאמר בצורה הכי אותנטית, אמתית, בגובה העיניים, שנוגעים באמת במציאות. אין לי אלא להודות לך על התרומה.
נתנאל אלמדהוואי
תודה רבה.
היו"ר יעקב מרגי
שאלה לשק"ל, איך משכפלים אתכם?
קלרה פלדמן
רוצים להעלים אותנו.
היו"ר יעקב מרגי
רק אל תבקשי שקלים.
קלרה פלדמן
אני רק רוצה להגיד מילה. כולם חושבים ששק"ל קשור לכסף.
היו"ר יעקב מרגי
הבנתי שלא.
קלרה פלדמן
שק"ל הוקמה בתקופת הלירה, אז לא היה לנו כסף, לא אז ולא היום.
היו"ר יעקב מרגי
אבל צפיתם פני עתיד, כנראה. תודה. עכשיו דברי הבמאי.
פייר לביא
כבוד היושב ראש, אנחנו ננהל את זה בעברית? אני יכול באנגלית, מפאת כבודם של - - -
היו"ר יעקב מרגי
שמעת את השגריר?
פייר לביא
אוקיי.
היו"ר יעקב מרגי
ממנו ראה. אם אתה יודע לעשות כפי שעשה את זה דן, לסירוגין.
פייר לביא
בוקר טוב לכולם. קודם כל תודה רבה שכולכם הגעתם.
היו"ר יעקב מרגי
תציג את עצמך. יש פרוטוקול שלא רואה אותך.
פייר לביא
(אומר דברים באנגלית, להלן התרגום החופשי)

ברצוני להציג את עצמי בפני אלה שלא מכירים אותי. שמי פייר לביא, אני יליד טהרן ותושב ירושלים מגיל ארבעה חודשים. בין יתר עיסוקיי אני גם קולנוען בתחילת הדרך וברצוני להודות לוועדה ולכל האורחים שהגיעו לכאן על מנת לתת כבוד לגיבורי שק"ל ולסרט שלי.

אבא שלי ז"ל, נפטר לפני חמש שנים ואמא שלי ז"ל, נפטרה לפני כשמונה חודשים. העובדה שאני מציין את זה היא כי עד יומם האחרון הם גידלו ולא נטשו את אחי, אבי, שהיום הוא בן 48. אבי אחי היה גם האחרון שהחזיק בכף ידה של אמי כשהיא נפטרה ואחר כך הלך והזעיק עזרה. לאבי יש תסמונת דאון.

אני רוצה לסיים רק במשפט אחד קצר, עם איזשהו סיפור שאני תמיד מספר לילדים שלי וזה מתקשר לנושא של צרכים מיוחדים, כי כשאנחנו מסתכלים על אנשים עם צרכים מיוחדים וכמו שאמר חבר הכנסת מרגי, כולנו אולי עם מוגבלויות וזה אומר שבעצם כולנו דומים, גם האנשים עם הצרכים המיוחדים, כי לכולנו יש את אותן שאיפות, אותם חלומות. ישנו ביטוי "אל תסתכל בחצי הכוס הריק או החצי המלא". אני תמיד אומר לילדים שלי שזה ממש לא חשוב, מה שחשוב זה שיש לנו כוס, יש אנשים בעולם שאין להם אפילו כוס.

אני מקווה שתיהנו מהסרט. תודה רבה לחבר הכנסת מרגי, יושב ראש הוועדה, שאירח אותנו כאן.
היו"ר יעקב מרגי
הכבוד כולו שלי.
פייר לביא
תודה רבה לרבקה.
היו"ר יעקב מרגי
למנהלת הוועדה.
פייר לביא
לרכזת הוועדה, למנהלת הוועדה. תודה רבה, סליחה, ליהודית גידלי, רכזת הוועדה, תודה רבה לרבקה ותודה רבה גם למיטל, לתומר ולכל מי שעשה את העבודה הזאת. מקווה שתאהבו.
היו"ר יעקב מרגי
ועכשיו למה שהתכנסנו, לסרט. בואו נראה מה פייר הכין לנו.

(הקרנת סרט)
היו"ר יעקב מרגי
תודה רבה לכולם. אני חייב לציין שאנחנו ב-11:00 בדיוק חייבים לנעול את הישיבה כי מתחילה מליאת הכנסת ואין אישור לחרוג מהזמן הזה, אז אנו ניתן רשות דיבור אבל מצומצמת. כל מי שרוצה ונרשם, במשפטים קצרים, בקצרה. אני אתן את רשות הדיבור לחבר הכנסת אברהם נגוסה, יו"ר ועדת הקליטה.
אברהם נגוסה (הליכוד)
אני אקצר. אני רוצה להגיד לארגון שק"ל יישר כוח על עבודה טובה שאתם עושים. אני חושב שאנחנו, כחברה, זה חשוב לנו. הגישה המשלבת של האזרחים עם צרכים מיוחדים, זה יהיה החוזק של החברה, של המדינה. זה מה שיקדם אותנו. כמו שנאמר פה, כל בן אדם יש לו את המוגבלות שלו, אבל כשיש הזדמנות שווה לכולם, אז יש התקדמות. זה לא סתם שהבחור אמר שם שהוא רוצה להיות שר האוצר.
היו"ר יעקב מרגי
קוראים לו משה.
אברהם נגוסה (הליכוד)
משה, כן, אז כדי להשיג את המטרות האלו, לשלב את האנשים עם צרכים מיוחדים צריך משאבים ולכן המדינה צריכה להתגייס, לשים תקציבים, כדי לתמוך באנשי מקצוע, בארגונים כמו שק"ל וארגונים אחרים כדי לקדם את זה.

(אומר דברים בשפה האנגלית, להלן התרגום החופשי)

ברצוני לקדם בברכה את עמיתינו שהגיעו מחו"ל ולהודות לכבוד השגריר על העבודה המצויינת שהוא עושה. תודה רבה.

יישר כוח לראש הוועדה, שקיים את הדיון הזה.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. ממש משפט בקצרה, אני רוצה לומר לחברי המשלחת, במיוחד לאנשי המשלחת המכובדים, שאנחנו כחברי כנסת, כשיוצאים למשלחות, באגודות ידידות בין פרלמנטים שונים, אנחנו עושים את אותם מסלולים. הרגשתי כאילו אני בשליחות עכשיו. אני אומר לכם, באותה רמה, באותו מינון. נכון, נפגשים עם הפרלמנט ומחליפים קצת, אבל בסך הכול המארחים תמיד רוצים להראות לנו את המדינות, את המסלולים וזה אותו מסלול, זה כמעט באותה תבנית וכל הכבוד למי שתכנן ויזם את זה. זה רק מראה שאם מתמודדים עם מגבלה – אין מגבלות. כשיודעים להתמודד עם מגבלה אין מגבלה. תודה רבה.

נרשמו מספר אנשים, אני אתן אבל ממש בקצרה, אם ייוותר זמן, בשמחה רבה. גב' סוזן גיא, בבקשה. בקצרה.
סוזן גאי
(אומרת דברים בשפה האנגלית, להלן התרגום החופשי)

שלום. אני סוזן גיא, אני מנהלת את מרכז ההדרכה של משרד החוץ, מש"ב, מרכז לשיתוף וקידום.

אנחנו בשיתוף עם שק"ל, מפעילים את התכנית של שילוב אנשים עם צרכים מיוחדים כבר משנת 1999, התחלנו בפדרציה הרוסית וכיום פועלים ב-11 מדינות של ברית המועצות לשעבר.

יש לנו את הטכנולוגיה והידע כיצד להפעיל את התכנית ויש לנו את האנשים שהוכשרו לצורך הפעלת התכנית הזו. אנו שמחים לראות שהשגריר דן אוריין הבין את מהות התכנית ואת חשיבותה. כאשר המשלחת הזו של שק"ל החלה להפעיל את התכנית במקדוניה, דבר שהיה משמעותי כי מדובר בעבודה קשה וניתן היה לראות את התוצאות. עמותת שק"ל היא ייחודית מאחר והאנשים שם נמצאים בסביבה הכי קרובה לחיים נורמאליים והם מנהלים חיים נורמאליים.

אנחנו מודים לוועדה שאישרה את הדיון הזה ואנחנו מקווים להתחיל את התכנית גם במקדוניה ולהעביר את כל הטכנולוגיות הישראליות ביחד עם שק"ל, שהוא שותף שלנו כבר 22 שנה.
היו"ר יעקב מרגי
תודה רבה. עכשיו ניתן לשגריר מקדוניה בישראל לומר כמה מלים.
פאיו אוירוביץ'
שלום לכולם. שמי פאיו אוירוביץ' אני שגריר של מקדוניה בישראל.

אנחנו, השגרירים, כאשר אנחנו מוזמנים לכנסת זה בדרך כלל כדי לשמוע, להסתכל ונהנים כמובן מהדמוקרטיה הישראלית הגבוהה. הפעם זה יום מיוחד. יש לנו הזדמנות, יש לי הזדמנות וכבוד להשתתף גם בשיתוף הפעולה בתחום המיוחד.

כמו שחברים קודם אמרו, אין אנשים בלי מוגבלויות ומה שאנחנו, כשגרירים או דיפלומטים, עושים זה שבדרך כלל אנחנו בונים את הקשרים ואת היחסים בין אנשים, בין המדינות, עוסקים בפוליטיקה אבל מה שאנחנו ראינו היום זה באמת הפוליטיקה הכי גבוהה שיש והכי Noble שיש. לסייע ולתמוך בחלקים החלשים בחברה. אין פוליטיקה שיכולה להיות מוצלחת בלי זה, בלי שאנחנו מבינים שיש אנשים בינינו, כמו שאמרנו, כולנו יש לנו צורך בסיוע, במילה, לתמיכה, אבל מדרגים את המדינות ואת החברות לפי היחס שלהן כלפי אנשים בעלי צרכים מיוחדים.

לסיום, ברצוני להודות לדן אוריין ולמשרד החוץ לך אדוני היו"ר ולחברי הוועדה, לפייר לביא על שארגן זאת ולעמותת שק"ל. תודה רבה.
היו"ר יעקב מרגי
תודה רבה.

אני מקדם בברכה את חברת הכנסת נורית קורן שבאה מדיונים אחרים וכיבדה אותנו. ירדנה אמסלם.
ירדנה אמסלם
בוקר טוב לכולם.
היו"ר יעקב מרגי
ממש בקצרה. את הנימוסין אני עכשיו שם בצד. השעון מולי.
ירדנה אמסלם
שני משפטים. אני פה לכבוד בני, ערן, יש לי בן בן 34, עם צרכים מיוחדים. המכללה הראשונה בארץ, מכללת "כישורי חיים" הוקמה לכבוד בני, בוגר החינוך המיוחד. אני לא אספר פה בשתי מלים כי זה לא מתאים לפה. אני מזמינה את כולכם לבקר במסגרת שלנו, היא מסגרת נפלאה, שמאפשרת לכל אחד ואחד לעסוק במה שהוא אוהב. זו מסגרת יום. במשפט קצר, אצלנו לומדים במכללה האקדמית, מתגייסים לצבא, מתנדבים בבתי חולים והכי הכי שמצא חן בעיניי פה זה שיש לנו כיתת אמן, אנחנו נציג תערוכה במוזיאון ישראל בתל אביב ובשנה הבאה בלוזאן שבשוויצריה. אני מזמינה את כולכם לאשדות יעקב, למכללת "כישורי חיים".
היו"ר יעקב מרגי
תודה. פרופ' חפציבה ליפשיץ, בבקשה. תציגי את עצמך.
פרופ' חפציבה ליפשיץ
שמי פרופ' חפציבה ליפשיץ ואני כאן יחד עם רחל לוי דרומר מאוניברסיטת בר אילן.
היו"ר יעקב מרגי
שתדבר אחרייך מיד, אז נחסוך את זה.
פרופ' חפציבה ליפשיץ
ראשית אני מלאת התפעלות משק"ל, מכיוון שראינו פה הבדלים בין המודל הרפואי בטיפול באנשים עם צרכים מיוחדים לבין המודל החברתי השילובי. ומה שמצא חן במיוחד זה שבאמת לא הלכו אנשי מקצוע ליוון אלא אתם, האנשים, אתם השגרירים הכי טובים של כולנו. כל כך יפה שדרככם אפשר היה ללמוד איך להתייחס לאנשים עם צרכים מיוחדים. כל הכבוד למארגנים ולשק"ל על המקוריות.

באוניברסיטת בר אילן אנחנו מתחילים את השילוב כבר מגיל צעיר. אני עומדת בראש מכון שנקרא מרכז בייקר לקידום ילדים עם מוגבלות שכלית. זה מרכז שילובי שכדאי לבוא לבקר בו ולראות מה אנחנו עושים. אני גם ראש פרויקט "עוצמות" – שילוב אקדמי בן ארבע דרגות לבוגרים עם מוגבלות שכלית. יש לנו ששה סטודנטים שלומדים לתואר ראשון באוניברסיטה. זה מהפכני וזה בהחלט נושא לוועדת החינוך של הכנסת, איך לקדם את זה - - -
היו"ר יעקב מרגי
תאתגרו אותנו.
פרופ' חפציבה ליפשיץ
ואני זוכה לשיתוף מלא באוניברסיטה.
היו"ר יעקב מרגי
ד"ר רחל לוי דרומר.
רחלי לוי דרומר
אני רציתי למעשה להציג את פרופ' חפציבה ליפשיץ - - -
היו"ר יעקב מרגי
עשיתם את זה הדדי, תודה.
רחלי לוי דרומר
אני אשמח לקבל סיוע שלך גם. אני בדרך כלל פה בהקשר מל"ג, אני אשמח לקבל סיוע שלך - - -
היו"ר יעקב מרגי
בתנאי, בואי נעשה שותפות. תעזרי לי במל"ג, אני אעזור לך בוועדה.
רחלי לוי דרומר
בשמחה רבה. כדי לקדם את הנושא של תואר ראשון אקדמי מלא ומסודר עבור אנשים עם צרכים מיוחדים. אוניברסיטת בר אילן תומכת בזה ומקדמת את זה - - -
היו"ר יעקב מרגי
אני אשמח לקבל נייר עמדה מקצועי. תני לנו מסמך מקצועי, נתמודד. נאתגר אותה. היא מן המל"ג, לא?
רחלי לוי דרומר
לא, אני לא מהמל"ג, אני המזכירה האקדמית של אוניברסיטת בר אילן.
היו"ר יעקב מרגי
אז למה אמרת שאת באה לכאן - - -
רחלי לוי דרומר
בדרך כלל, כשאני מגיעה לפה, אני מגיעה בהקשר מל"ג, אוניברסיטה, צעקות, ריבים, פה זה לא זה.
היו"ר יעקב מרגי
תמיד אין פה צעקות וריבים.
רחלי לוי דרומר
פה הפגישה היא נהדרת.
היו"ר יעקב מרגי
אנחנו נוזפים בגורמים ממסדיים שלא עושים את עבודתם, כן, אבל לא צועקים ולא רבים. רבותיי, יש לי שלוש דקות, סליחה, סליחה. התוספת הזאת שנתתי בפתיחת הדיון היא יוזמה שלי. אני לא רוצה להצטער עליה אחר כך, כי אני חייב לרוץ ולנעול את הישיבה. יש לי פה את גברת רחלי אברמזון שהיא מנהלת אגף חינוך מיוחד במשרד החינוך, שחשוב לי שתיתן לכם על רגל אחת, כך בקצרה, רחלי, על מדיניות השילוב של משרד החינוך של מדינת ישראל, בבקשה.
רחל אברמזון
בוקר טוב. אתם תסלחו לי, לא נעשה את זה סימולטני - - -
היו"ר יעקב מרגי
לא, רק עברית.
רחל אברמזון
אני רק רוצה לברך על הדיון ועל הבוקר המרגש הזה. זאת זכות גדולה. אני מרגישה שזאת זכות גדולה. יחד איתי נמצא כאן יואל לוין, שהוא מדריך ארצי בנושא תכנית ההשתלבות שאנחנו מקדמים. חשוב לי להגיד שמשרד החינוך רואה באוכלוסייה המיוחדת, באוכלוסיית התלמידים והבוגרים המיוחדים, בעצם את החוליה הכי חזקה. אני מזהה שהם אלה שמחזיקים, או במעגל הגדול החברתי יותר, הם אלה שהופכים אותנו לחברה טובה יותר, לחברה רגישה יותר, ערכית ומוסרית, אז זה הבסיס. מבחינתי הם הילדים או הבוגרים הכי חזקים בתוך החברה שלנו, שמאפשרים לנו לעשות את עבודתנו באופן מקצועי יותר.

פנֵינו לשילוב בתוך הקהילה, לקרב אותם ככל שיותר לקהילה הטבעית ולסביבה הטבעית שבה הם חיים וגרים. ואנחנו מקדמים בתוך המשרד את העקרונות שמאפשרים קודם כל להורים לבחור את סוג המסגרת עבור הילדים שלהם, לאפשר להם השתלבות מיטבית בתוך אותו בית ספר שכל חבריהם בשכונה נמצאים בו ולאפשר להם את המענים ואת הבחירה המיטבית עבור הילדים. בגילאים הבוגרים יותר אנחנו מקדמים הרבה מאוד ואני חושבת שהליבה המרכזית שלנו בתכניות לשלבים הבוגרים יותר, היא לאפשר להם התנסות תעסוקתית בתוך הקהילה, במסגרות בקהילה. אנחנו מאפשרים להם גם תכניות במסגרת הכנה לחיים בוגרים, כדי שהמעבר אחר כך יהיה רציף יותר, יהיה רגוע יותר, יהיה נוח יותר ויהיה עם תשתית נכונה לְמעבר לדיור בתוך הקהילה.

לברך קודם כל את עמותת שק"ל על העשייה ולומר לכם שאנחנו נשמח לחזק או לבוא ליוזמות חדשות ונוספות.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. חברת הכנסת נורית קורן. משפט ברכה.
נורית קורן (הליכוד)
אני רוצה לברך את היושב ראש. אני מתנצלת שהפסדתי את הסרט, זה בטח היה מאוד מרגש. אני רוצה לומר שרחלי עושה עבודה מצוינת במשרד החינוך, אבל אני רוצה להדגיש את הדבר החשוב יותר. אני פגשתי השבוע מישהי בת 40 שהיא מאוד רוצה לעבוד בשוק הרגיל ולהיות רגילה ואנחנו כחברה לא משלבים אותה ולא מאפשרים לה לעבוד במקום רגיל. זאת המטרה הנעלה ביותר, שאנחנו כחברה נשלב את כולם כעובדים רגילים, כאחד מאיתנו. זה מה שאנחנו צריכים לשאוף אליו.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. משפט. בבקשה.
קריאה
משפט אחד. גילוי נאות שאני דוד של פייר והיום - - -
היו"ר יעקב מרגי
רואים שאתם מאותה תפוצה אבל לא משנה.
קריאה
פגשתי רק פעמיים בעלי מוגבלויות. אני מבקש את אדוני, חבר הכנסת, לקרוא בכנסת בקול רם לכולם, לעיתונאים וחברי כנסת, עם מוגבלויות - - -
נורית קורן (הליכוד)
עם מוגבלויות, אנחנו מתקנים כל הזמן.
היו"ר יעקב מרגי
בוועדה הטרמינולוגיה חשובה.
קריאה
אם אפשר להעלות את זה, תודה רבה.
היו"ר יעקב מרגי
תודה רבה על ההערה והיא הערה במקום. רבותיי, אני מסיים. הוועדה מודה לעמותת שק"ל על החשיפה הנפלאה שנחשפנו לה כאן בוועדה, על העשייה החשובה בשילוב אנשים עם צרכים מיוחדים בחברה.

הוועדה מודה לשגריר ישראל במקדוניה על הליווי, היוזמה ועל הרגישות. הוועדה מודה למר פייר לביא על עבודתו הנפלאה, עבודה מקצועית שידעה לבטא את חשיבות הנושא של שילוב אנשים עם צרכים מיוחדים בחברה.

הוועדה מודה לחברי המשלחת. על השליחות החשובה, על עמידתכם במשימה ועל הייצוג המכובד, שכחת לומר את זה, של מדינת ישראל במקדוניה. הוועדה מודה לזמר, למוסיקאי, שעוד עתיד מזהיר צופים לו, דורון לאור, שביצע את שירו של קובי אושרת "16 מלאו לנער".

הוועדה שמעה על יוזמות ברוכות נוספות שנעשות בתחום זה על ידי גופים נוספים, וולונטריים וממסדיים. הוועדה קוראת למשרד החינוך ולמשרד הבריאות וכן למשרד לשירותים חברתיים וכן למועצה להשכלה גבוהה, לפעול ככל שניתן להקל ולפשט את התהליכים, הן לתקצוב, הן לתמיכה, הן להכרה והן לרישוי של הגופים האלה על ידי המדינה.

הוועדה מברכת את אוניברסיטת בר אילן על היוזמה שלה לשלב אוכלוסיות עם צרכים מיוחדים במוסדות להשכלה גבוהה וכן – אם אני אבחר את המילה הנכונה – לייצר תואר אקדמי מתאים. הוועדה תושיט יד ותיתן כתף חמה לפתור את הבעיה שישנה מול המועצה להשכלה גבוהה.

תודה רבה, הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 11:00.

קוד המקור של הנתונים