פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

פרוטוקול של ישיבת ועדה

×?ומניטק

2017-11-13OMNITECH



הכנסת העשרים

מושב רביעי

פרוטוקול מס' 271

מישיבת הוועדה לענייני ביקורת המדינה

יום שלישי, ד' בחשון התשע"ח (24 באוקטובר 2017), שעה 15:30
סדר היום
חילופי יו"ר הוועדה
נכחו
חברי הוועדה: יואב קיש – יו"ר ועדת הכנסת

קארין אלהרר – יו"ר הוועדה היוצאת

שלי יחימוביץ – יו"ר הוועדה הנכנסת

מירב בן ארי

איל בן ראובן

יוליה מלינובסקי

יעקב מרגי

בצלאל סמוטריץ'
חברי הכנסת
יעל גרמן

יצחק הרצוג

יואל חסון

יוסי יונה

חיים ילין

איתן כבל

מאיר כהן

מיקי לוי

אורי מקלב

איילת נחמיאס ורבין

סאלח סעד

אלעזר שטרן
מוזמנים
יושב-ראש הכנסת יולי יואל אדלשטיין

מבקר המדינה יוסף חיים שפירא

מזכירת הכנסת ירדנה מלר הורוביץ

אלי מרזל - מנכ"ל משרד מבקר המדינה

מירה רזין - סמנכ"לית, משרד מבקר המדינה

יורם רבין - יועץ משפטי למבקר המדינה, משרד מבקר המדינה

דוד נהיר - יועץ בכיר למבקר המדינה ונציב תלונות הציב, משרד מבקר המדינה

אהובה נבו - רמ"ט ועוזרת בכירה, משרד מבקר המדינה

אורלי לוינזון סלע - סגנית מנהל נציבות תלונות הציבור, משרד מבקר המדינה

יוסף ביינהורן - מנהל החטיבה לביקורת מערכת הביטחון, משרד מבקר המדינה

עמיחי שי - משרד מבקר המדינה

דוד דהאן - יו"ר ודובר הארגונים החברתיים בכנסת
ייעוץ משפטי
תומר רוזנר
מנהל/ת הוועדה
חנה פריידין
רישום פרלמנטרי
לאה קיקיון

חילופי יו"ר הוועדה
יואב קיש (יו"ר ועדת הכנסת)
אני מתכבד לפתוח את הישיבה. שלום לכולם. אנחנו בישיבה מיוחדת של הוועדה לענייני ביקורת המדינה. אנחנו נצביע במהלכה על שינוי תפקיד יושב-ראש הוועדה, מחברת הכנסת קארין אלהרר לחברת הכנסת שלי יחימוביץ, שזו היתה המלצת ועדת הכנסת בראשותי, שנקבעה ממש ברגעים אלה. סדר הדברים יהיה כך: חברת הכנסת קארין אלהרר תאמר כמה מילים, לאחר מכן יושב-ראש הכנסת, חבר הכנסת יולי יואל אדלשטיין, אני אדבר ואז נקיים הצבעה ואם ההצבעה תעבור – זה תמיד מותח אותנו בישיבות האלה – אז חברת הכנסת שלי יחימוביץ שתיכנס לתפקידה כיושב-ראש ועדה תישא את דבריה.
היו"ר קארין אלהרר
תודה רבה. אדוני יושב-ראש הכנסת, אדוני מבקר המדינה, צוות משרד מבקר המדינה, אדוני היושב-ראש, חברי וחברותי.

בשנתיים וחצי האחרונות זכיתי לעמוד בראש הוועדה, ועדה מרתקת שבאמת נוגעת למגוון מאוד רחב של תחומים ונוגעת בחיים של אזרחים. אני בחרתי לשים על השולחן נושאים מאוד מאוד ספציפיים, נושאים שנוגעים לאזרחים. בחרתי לקיים דיוני מעקב עד להשגת יעדים. אחד הנושאים שאני חושבת שהיתה לנו הצלחה כבירה בהם הוא נושא של חקיקת משנה, שהוא נושא מאוד לא סקסי, אבל בהחלט משנה חיים של אזרחים, נושא של עבודה מול דוחות מבקר המדינה בנושא קק"ל. גיליתי מערכת שלכולם יש רצון טוב, אפילו מצוין, פקידים מקצועיים, אבל משרדים שלא מדברים בינם לבין עצמם. אני חושבת שאם יש טרגדיה אחת שאנחנו צריכים לטפל בה זו זו. דבר שני, שכפי שעלה מדוחות מבקר המדינה גם בשלטון המקומי וגם בשלטון המרכזי – ליקויים של שחיתות שחייבים לטפל בהם, וכמובן, אם יש משהו שלומדים בדרך הזו היא העובדה שאסור לנו לעמוד מנגד כשיש ניסיון לפגוע בשומרי הסף.

אני רוצה בהזדמנות הזו להודות לצוות הוועדה לביקורת המדינה על שנתיים וחצי של עבודה יום יומית, למעלה מ-270 דיונים, למנהלת הוועדה חנה פריידין – חנה, תודה רבה רבה על כל העצות הטובות, הניסיון, בסוף – הזיכרון הארגוני שינה תמיד את הדברים, לאיל קופמן, הסגן, על העבודה וההשקעה . הדיונים הם דיונים שנראים אבל בסוף יש את האנשים שעובדים מאחורי הקלעים, וכמובן – חנה יוסף, על העבודה המסורה, ליועצים המשפטיים. רבות מדובר על יועצים משפטיים ועל מעמדם. אני מה- old fashioned, ואני מאמינה שיועצים משפטיים חובה שיאמרו את דעתם, והעצה הטובה שלהם תמיד סייעה לדיוני הוועדה, למבקר המדינה, השופט בדימוס יוסף שפירא על דוחות מאירי עיניים ועל באמת הירתמות משמעותית לנושאים החברתיים כמו לנושאים אחרים. זה היה תענוג לעבוד בשיתוף פעולה, אדוני המנכ"ל, אלי מרזל, ולכל ראשי האגפים. אני באמת מרגישה שזכיתי לעבוד עם כולכם, וניכר שהעבודה שאתם עושים היא באמת עבודה שאתם מאמינים בה כשליחות. זה ניכר גם בעבודה בוועדה ובוודאי בכתיבה. אני מאוד שמחה שמחר, יום רביעי, יוצא הדוח הכלכלי, ובין יתר הנושאים שיגיעו גם נושא הביטוחים הסיעודיים הקולקטיביים שהיתה בקשה של הוועדה שעמדתי בראשה. אני בהחלט חושבת שזה נושא חברתי מהמעלה הראשונה ומאוד שמחה שזה מגיע גם לציבור.

אני רוצה להודות לחברי הוועדה, במיוחד לאלה שהיו - - -
יעקב מרגי (ש"ס)
שמדי פעם הפציעו.
היו"ר קארין אלהרר
לא, לא. היו כאלה שמדי פעם הפציעו אבל היו כאלה שהם חברים קבועים, פעילים. בסוף זו עבודת צוות.
מירב בן ארי (כולנו)
גם מחליפים, כולבויניקים - - -
היו"ר קארין אלהרר
בדיוק. אני מאוד שמחתי שחרף העובדה שמדובר בוועדה אופוזיציונית היתה עבודה מאוד יפה ושיתופי פעולה מצוינים של קואליציה ואופוזיציה. אני רוצה להודות גם לארגונים ולעמותות שלקחו חלק בוועדה על התיבול, על התוספת, על הבאת הנושאים. זה תמיד נותן נקודות מבט נוספות שמעמיקות את הדיון.

הכי חשוב, אני רוצה להודות לצוות שלי: לשירה עמיאל, היועצת האולטימטיבית שבאמת עשתה - - -
קריאה
אפשר למחוא כפיים?
היו"ר קארין אלהרר
בטח.
יואב קיש (יו"ר ועדת הכנסת)
זו לא המליאה אז זה בסדר. יש פה מישהו שאצלו אין חכמות, אצלי זה בסדר.
יושב-ראש הכנסת יולי יואל אדלשטיין
במליאה זה כבר נהיה בשגרה, עוד מעט גם יביאו וובוזלות.
היו"ר קארין אלהרר
שירה, את באמת הפכת באמת את העבודה בוועדה לחוויה של ממש, לרחל בן דוד שהחליפה אותך בדיוני הוועדה – בלעדיכן זה לא היה קורה. מעיין אבי מאיר, הדוברת, קורל רבין – בלי הצוות, חייבים להודות, כל חבר כנסת יודע את זה, זה לא קורה.

אחרונה חביבה, חברת הכנסת שלי יחימוביץ שנכנסת לתפקיד. אני רוצה לאחל לך הצלחה רבה. הצלחתך היא הצלחתנו. תודה.
יואב קיש (יו"ר ועדת הכנסת)
תודה רבה לקארין. יושב-ראש הכנסת ממהר, יש לו מליאה לפתוח. אנחנו נהיה מוגבלים בכל מקרה עד השעה 16:00. כמובן שמבקר המדינה שנמצא אתנו, השופט בדימוס יוסף שפירא ויושב-ראש האופוזיציה, חבר הכנסת הרצוג, יישאו דברים. יכול להיות שברמה האישית אולי היום לא נספיק, אבל נעבור ליושב-ראש הכנסת. בבקשה.
יושב-ראש הכנסת יולי יואל אדלשטיין
תודה רבה לכל הנכבדים, ובראשם לאורח הנכבד שלנו – מבקר המדינה, השופט בדימוס יוסף שפירא ולכל צוותו, בראשות המנכ"ל.

אדוני היושב-ראש, ברשותך כמה מילים קצרות. לגבי חברת הכנסת קארין אלהרר, יושבת הראש היוצאת של הוועדה – אני כבר מתחיל להתגעגע לישיבות אתך ועם המבקר, ברגע שהתקשורת נערכת שם בחוץ, בחדר הקטן, ולדיונים בינינו הפחות פורמליים. בנימה קצת יותר רצינית, אני חושב שהבעתי את דעתי לא פעם. אני לא נותן ציונים, ודאי לא לאנשים בכירים במערכת, אבל כל דוח של מבקר המדינה הנוכחי הוא באמת אירוע חברתי חשוב במדינת ישראל, מבחינתי. אבל הדברים האלה היו הופכים – כמו שפעם היו מדברים – אות מתה. נו, אז המבקר כתב עוד דוח, השחיתו עוד יערות באמזונס. דרך אגב, גם זה כבר לא קורה. המשרד בראשותך עבר להגשת דוח דיגיטלי על המצאה ישראלית קטנה. אבל אני חושב, קארין, שהוועדה הזו – גם לפנייך אבל במיוחד בראשותך – נתנה לדוחות האלה פומבי, דיון רציני, המשך, תיקונים איפה שצריך, ואת הפתעת אותי מאוד במשפט שאמרת בהתחלה. את אמרת: אני התרכזתי במספר נושאים ספציפיים. אילו היו שואלים אותי בדרך לכאן מה היה הנושא שקארין אלהרר טיפלה בו, לא הייתי יודע לענות, כי אני חושב שבהרבה נושאים כאלה, צפויים ופחות צפויים, את והוועדה נתתם כאן מענה. אני באמת מאוד מאוד מעריך את זה, אני חושב שעשית עבודה מצוינת. נכון שיש פה צוות נהדר והמילים היפות שאמרת על מנהלת הוועדה וכל האחרים – כל מילה בסלע, אבל באמת, תפקידך ותפקודך פה היו מכריעים בכל מה שקרה פה, בוועדה.

חברת הכנסת שלי יחימוביץ, אני חושב שצריך לומר בביטוי הלועזי – needs no introduction. לא צריך באמת להתחיל להציג את חברת הכנסת יחימוביץ. אבל מה שרלבנטי, לדעתי, שלי, לוועדה הזו ומה שיש לך – אפשר להסכים ואפשר לא להסכים, אבל תמיד יודעים שכשאת יושבת, לא חשוב באיזו ועדה, ועדת כספים או כל פורום אחר – הדברים שאת אומרת באים מתוך ידע, מתוך בדיקת החומרים, מתוך באמת טיפול מקיף לפני זה בחומר, וכאן אני חושב שבוועדה הזו זה הדבר החשוב ביותר. כלומר, לא רק סיסמאות ולא רק צעקות על חשיבות הדוח אלא באמת – סעיף סעיף, עבודה פרטנית, על מנת שכשחברה ממשלתית, משרד ממשלתי או כל גוף אחר שנמצאים כאן יידעו שהם לא באו רק על מנת לשמוע ביקורת, הם לא באו "לעבוד" על מישהו כאן ולומר – זה לא נכון, או – כבר תיקנו. הם יקבלו כאן באמת טיפול, במובן החיובי של המילה, בוועדה בראשותך, עם כל הנתונים שאת מביאה לכאן אחרי שנים רבות בכנסת, ועוד לפני זה, בפעילות שלך. כן, גם בפעילות התקשורתית שלך יצא לך לא פעם לחקור תופעות שליליות בחברה, ואני חושב שזה גם יבוא לידי ביטוי כאן, בוועדה.

אז לא נותר לי אלא באמת לאחל המון הצלחה, בתנאי – כמו שאמר כבר יו"ר ועדת הכנסת, שהח"כים יתנו בך אמון ואכן תיבחרי לראשות הוועדה. אם לא – אני חוזר בי מכל המילים. באמת, המון בהצלחה.
יואב קיש (יו"ר ועדת הכנסת)
ברשותך, אני אגיד כמה מילים ואז נקיים את ההצבעה, ואז גם אפנה את המקום לשלי לנהל את הישיבה. אשתדל לקצר כי בסופו של דבר הזמן הזה יקר.
מבקר המדינה יוסף חיים שפירא
אני כבר חמש שנים בתפקיד וזו הישיבה הראשונה שפותחים אותה חמישה יושבי ראש.
יואב קיש (יו"ר ועדת הכנסת)
אני אתחיל, ברשותכם, בכמה מילים על קארין. יצא לי להיות שותף לעבודת הוועדה, אני מודה – לא שותף פעיל מאוד, אבל שותף, וזכורה לי ישיבה אחת שהיא קצת מחוץ למניין שהיתה בכפר המכבייה בקיץ ועסקה בנושא של הסעות של ילדים עם צרכים מיוחדים לבתי ספר ואיך המערכת מתארגנת ופותחת את השנה, בדיוק בשבוע לפני. באמת, נגעת בנקודה מאוד בעייתית וקשה. אני רוצה להגיד שבעניין הזה תמיד חיברת אליך את הכוחות הכי טובים בכנסת ועשית הרבה עשייה, והרגישו את זה. הוועדה הזו – ופה אני אומר ברמה הכללית – היא ועדה שהיא מאוד חשובה למשטר הדמוקרטי. לא סתם בראשות הוועדה תמיד ממנים איש אופוזיציה. דיברנו על זה קודם בוועדת הכנסת, שאולי ההסתדרות צריכה ללמוד מאתנו בעניין הזה, אבל יש לזה חשיבות גדולה שמי שיושב בכיסא הזה בדרך כלל, חוץ מהישיבה הזו, כרגע, זה איש אופוזיציה. המתח הזה תמיד קיים, דרך אגב, יכול להעיד על זה כל מי שהשתתף בישיבות – בין דוח ביקורת שמוביל המבקר, שבאמת צריך להתייחס ולתקן, ואני גדלתי על העניין של עושים, מתחקרים ומתקנים. הביקורת היא קריטית להצלחתם של המנגנונים, של המשרדים, של המדינה ובעניין הזה אני חושב שהשופט בדימוס יוסף שפירא עושה עבודה מאוד חשובה ומשמעותית לטובת המדינה בעניין הזה ועל כך מלוא הערכתי. הגיבוי בבית הזה מגיע מהוועדה הזו, וקארין, בתקופה שלך באמת עשית עבודה מדהימה. אני בטוח שעוד נמשיך לראות אותך פעילה גם בשאר המקומות בבית הזה. עברת גם לידה תוך כדי העניין הזה, ואני חושב שמגיעות לה מחיאות כפיים.

לפני שניגש להצבעה אני גם רוצה לומר לשלי – קודם כל אני מאחל לך מכל הלב הצלחה, התפקיד הזה מאוד חשוב. יהיה לך תמיד את המתח שהתקשורת מעלה אותו איך באמת לבוא ולהתעסק עניינית ולטפל, לבין איך עכשיו מעוותים או לא מעוותים – מישהו רואה את זה ככה ומישהו רואה את זה אחרת, וזה הופך להיות נושא פוליטי. זה לצערי איזשהו חיסרון שיש למערכת הפוליטית, כי מה לעשות – כולנו אנשים פוליטיים ומבינים את העניין הזה, אבל בסופו של דבר היו לי לא מעט ישיבות אתך גם בוועדת החוץ והביטחון, כשהתקשורת בחוץ הדברים ענייניים, עובדים, עושים. אני חושב שכמה שתצליחי להוביל בדרך הזו את הוועדה הזו זה רווח לכולנו. אני מכיר את היכולות שלך, אני מתייעץ ביכולות שלך כשאני יכול, ואני מאוד מעריך את מה שאת יכולה עם הניסיון שלך להביא למקום הזה. אני מאחל לך הצלחה גדולה, ואני בטוח שכך יהיה.

אני מעלה להצבעה – מצביעים חברי הוועדה לביקורת המדינה. ועדת הכנסת ממליצה בפני הוועדה לענייני ביקורת המדינה לבחור בחברת הכנסת שלי יחימוביץ לכהן כיושבת-ראש הוועדה.

הצבעה

בעד – רוב

נגד – אין

נמנעים – אין

החלטת ועדת הכנסת אושרה.
יואב קיש (יו"ר ועדת הכנסת)
ההחלטה התקבלה פה אחד.

שלי, בבקשה. הכיסא שלך.

(היו"ר שלי יחימוביץ, 15:45)
היו"ר שלי יחימוביץ
כבוד מבקר המדינה יוסף שפירא, חברתי, חברת הכנסת קארין אלהרר, יו"ר ועדת הכנסת יואב קיש, יו"ר האופוזיציה בוז'י הרצוג, כל חברי הוועדה והחברים שלי שבאו לכאן, אני מאוד מודה לכם ותודה על האמון ועל ההצבעה פה אחד.

אני רואה בוועדה לביקורת המדינה הוועדה החשובה ביותר בכנסת. גם לו כל הוועדות היו פנויות והיו מבקשים ממני לבחור ועדה הייתי בוחרת בוועדה הזו, כמובן מבלי לזלזל בחשיבותה של אף ועדה – מהסיבה הפשוטה שהיא באמת מטפלת בכל ענייני המדינה, מענייני רווחה ועד ענייני ביטחון המדינה וכל מה שבאמצע. המנעד הוא מאוד מאוד רחב. זאת ועדה מאוד חשובה עם כלים יוצאי דופן, והשוני המאוד משמעותי בינה ובין ועדות אחרות היא העובדה שהיא עובדת בצמוד מאוד למוסד חשוב מאין כמותו והוא מוסד מבקר המדינה, שעושה עבודה מצוינת, מקצועית, בלא מורא ובלא משוא פנים. אני רוצה מייד כבר להודות למבקר על העבודה שהוא עושה. יש לנו משימות רבות לפנינו שנוגעות בסופו של דבר בטובתו של האזרח ובכך שבסופו של דבר משרדי הממשלה יעשו את עבודתם בניקיון כפיים, הגינות ויעילות – תוך שירות של האזרח, שיתקנו פגמים וליקויים, שחיתויות – כל הליקויים האפשריים שיתוקנו, ושדוחות המבקר לא יישארו אות מתה, אלא ייושמו וישפרו את טובתו של האזרח. אני, באופן אישי רואה חשיבות לא פחותה בעצם ההגנה על מוסד המבקר והצורך שלנו להיות חומה בצורה סביבו, לאפשר לו לעשות את עבודתו בכל עת, בכל נושא שהוא מוצא לנכון לבדוק מבלי לכרסם, חלילה, בכוחו.

בכלל אני מאמינה בכוחם ושמירה על כוחם של שומרי הסף באשר הם, אבל כיוון שאנחנו יושבים בוועדה הזו אני מדגישה באופן מיוחד את החשיבות שיש למוסד המבקר, לעצמאות ולחירות שלו לפעול בלי חשש אפילו שצעדיו יוצרו מאיזושהי סיבה. אמר כאן קודם יואב קיש שאנחנו חיים בעידן שהכל פוליטי. אני מרשה לעצמי לומר בידיים נקיות, כיוון שבשעתו היו ניסיונות להצר את צעדיו של מבקר המדינה בתקופתו של אולמרט כראש ממשלה. גם אז נלחמתי נגד הכוונות האלה וגם כאן אני מתכוונת להמשיך לשאת את הדגל הזה, אני מקווה שבעזרתם של כל חברי הוועדה. אני מרשה לעצמי לבקש מכם כמה ימים כדי ללמוד מאוד מאוד ביסודיות את העבודה. אני לא מקלה בה ראש בכלל. אני נפגשת עם כל חברי הוועדה, אני מאמינה גדולה מאוד בשיתוף פעולה חוצה סיעות וחוצה מפלגות, וככל שנשתף פעולה יותר כן התוצאות שלנו יהיו משביעות רצון וישרתו את הציבור יותר.

קארין, אני רוצה להודות לך על עבודה מצוינת, יסודית, וגם על העובדה שהתחלת אתי חפיפה בנדיבות כזו וחלקת כבר את הידע שברשותך. אמרתי לך גם בשיחה בינינו ואני אומרת גם כאן – ככל שקארין תבחר להישאר בוועדה לבחירתה להמשיך לנהל את הישיבות בנושאים שהם יקרים לליבה והם משוש נפשה, וזה יהיה לי לעזר, ואני אודה לך אם תסכימי לעשות את זה.

חברות וחברים, אין לי נאומים ארוכים להיום. שוב, כמה ימים של חסד אני מבקשת שתעניקו לי, אם כי כבר אין לי, אני כבר מוצפת בבקשות ופניות של דברים דחופים בצורה בלתי רגילה, חלקם באמת וחלקם שנראים דחופים בעיני המבקש. אני מבטיחה לכם שהעבודה שלנו תהיה אינטנסיבית ביותר. אנחנו נעשה את עבודתנו האופוזיציונית, מטבע הדברים – הוועדה הזו מטיבה היא אופוזיציונית, אבל אני גם מקווה שנזכה לשתף פעולה באופן שיהיה מאוד הרמוני ככל האפשר, ואנחנו יודעים לעשות את זה. לכולנו יש ניסיון. אם לא היינו עושים את זה לא היינו מעבירים חוקים, לא היינו מקדמים שום דבר, והיכולת הזו שלנו לשתף פעולה היא באמת דבר בסיסי וחשוב ביותר.

אני סיימתי את נאומי. כבוד המבקר, בבקשה. אני גם רוצה לומר שכמובן אני אבקש עם כל ראשי המשרד שיושבים כאן, אלמד מהם ואחכים. חנה, אני כבר מחכה שנים ארוכות לעבוד אתך. מדי פעם אני אומרת את זה במסדרון.
מבקר המדינה יוסף חיים שפירא
אז היום הוא בעצם יום חג ולא אעסוק בביקורת, להפך. אני חושב שביום כזה, שמתבטא אפילו במחיאות הכפיים זה רק מראה כמה שמחה יש לנו לשבת בוועדה הזו. קארין, אני מרשה לעצמי לפנות היום בשמות פרטיים – באמת, תקופה נהדרת היתה, לא רק שיתוף הפעולה היום יומי כמעט, אלא גם פועלה לחזק את האפקטיביות של דוחות מבקר המדינה. הדבר מתבטא גם בתיקון הליקויים. אנחנו יודעים את זה כיוון שיש גם דוחות של תיקון ליקויים שאנחנו מבצעים, וגם הם מגיעים לשולחנה של הוועדה. קארין באמת עשתה עבודה פשוט נהדרת. על זה באמת מגיעות לך מחיאות כפיים. כמובן גם שירה, שיושבת פה, וכל הצוות שלך שעזר לנו – למנכ"ל, לעמיחי, לדובר שלנו ולכל ראשי החטיבות שנמצאים כאן – בעזרה גם טכנית, וגם כשישבנו וליבנו את הדברים, על-פי סדר העדיפויות של הדברים. באמת, יוצא מן הכלל.

גם להזכיר פה את האנשים שיושבים פה בוועדה כמעט בכל ישיבה – כמו חנה'לה, שאני מכיר אותה גם באופן אישי, שבאמת מסייעת בצורה בלתי רגילה שלא יהיו תקלות, את עורך הדין תומר רוזנר שמאיר את עינינו כאשר אולי לא שמנו לב לפרט כזה או אחר. זה מועיל, ולא נותן לנו לבוא ובדיעבד לומר לנו – הנה, זה היה כך, אולי היה צריך להיות אחרת, אלא מראש עוזר. תומר, באמת, ממש תודה רבה לך. כמובן גם לכל חברי הוועדה שהופיעו, בעיקר בדוחות באמת חשובים. יש כאלה שהופיעו יותר. אני מקווה שבקדנציה שלך נמשיך לראות את חברי הכנסת ולקבל את התגובות שלהם. אני חושב שזה מאוד חשוב. השיח הזה עוזר להבין את הנושאים, להבין אותם. אני לא רוצה להיכנס לפרטים, זה לא המקום כרגע, אבל אנחנו בישיבות הראשונות עוד נגיע גם לדוחות שגם עברו בשלב מסוים כאן.
היו"ר שלי יחימוביץ
אני ממש לא רוצה להתחיל את מערכת היחסים בינינו בזה שאני אפסיק אותך, אבל יש לנו עוד 4 דקות ויש עוד 4 דוברים.
מבקר המדינה יוסף חיים שפירא
אז תודה לקארין, לשלי – אנחנו מאוד מעריכים את העבודה שאת עושה, הפרלמנטרית, ואנחנו בונים עליך ועל דרכך.
יואב קיש (יו"ר ועדת הכנסת)
תנסו לבקש מיושב-ראש הכנסת עוד כמה דקות.
היו"ר שלי יחימוביץ
תודה רבה.

ביקשו רשות דיבור כמה ח"כים, אבל לפני כולם – ראש האופוזיציה, יצחק הרצוג.
יצחק הרצוג (המחנה הציוני)
אתם יודעים שהיחסים שלי עם שלי זה רומן בהמשכים.
קריאות
- - -
יצחק הרצוג (המחנה הציוני)
אנחנו באמת גאים ושמחים על היבחרך, שלי, לתפקיד הזה. את האדם הנכון במקום הנכון ובזמן הנכון, כי זה הוא זמן בין השמשות בו מנסים בכל דרך לפגוע בשומרי הסף, ואת האדם הנכון בגלל אומץ ליבך ונחישותך, מנהיגותך והיכולות שלך. אני מאחל לך הצלחה. חובתנו להגן על מבקר המדינה ועל המוסד הזה מכל משמר.

ולכן, קארין, שלפני למעלה מ-10 שנים פתחת את ליבי בהרבה נושאים, כשהייתי שר רווחה, ואת לוחמת זכויות בכל החזיתות. אני מאחל לך הצלחה בכל אשר תפני, ואולי, ב"ה, לא רק תהיי בביקורת אלא תגיעי גם לאקזקוטיבה בשולחן הממשלה, תחת שלטוננו. בהערכה ובהצלחה.
מירב בן ארי (כולנו)
אני אדבר מהר. אני רוצה להגיד לך שאת אישה מדהימה ומיוחדת. ישבתי פה במקומך בהרבה דיונים, החלפתי אות מתוך שליחות אמיתית כי ידעתי מה מונח על כתפי. אני חושבת שזכתה הוועדה לביקורת המדינה. אני חושבת, שלי, שכמה שאת אדירה בפני עצמך, יש לך באמת נעליים גדולות להיכנס אליהן כי נעשתה פה עבודה נהדרת. הוא אמר כל כך נכון – כל כך הרבה תחומים, מלהט"בים לקשישים – הכל אצלך בלב, הכל אצלך בראש. את חכמה ואינטליגנטית. אני כל כך גאה בך ואני שמחה שאת חברה שלי ושאת היית הקיזוז שלי בחופשת הלידה, ושילדנו ביחד. את יודעת, אחד הדברים שאני אמרתי בראיונות – שבעיניי זה אדיר שהכנסת היא כזו צעירה, כזו נשית, ושיש לנו נשים נפלאות כמוך. אני חושבת, אגב, שמה שאמרה פה, שלי, על זה שהיא תחליף אותך בתור יו"ר בנושאים שלה – זה כל כך מתאים לנשים להגיד כאלה דברים, כי אין כאן אגו. אז שתצליחי, ואני אתך בכל מקום. שלי, דיברנו גם אתמול, מה שאת צריכה, אנחנו לרשותך. אין קואליציה ואופוזיציה – אנחנו איתך בגלל התפקיד הכל כך חשוב של הוועדה הזו. בהצלחה.
קריאות
- - -
יעל גרמן (יש עתיד)
קארין הנפלאה והמיוחדת, אני פשוט באתי כדי להביע את הערכתי. אני הייתי כאן בנושאים שונים – כמו שאמרה מירב: החל מקשישים, בריאות בפריפריה, רשלנות רפואית ולהט"בים, טרנסג'נדרים – כל שכך הרבה נושאים. הכישרון שלך היה לגעת בכל נושא במהירות האפשרית, לא לחכות עד שיפרסמו ועד שמישהו יבקש דיון. לא. יש דיון, יש נושא, את כבר מזמנת את הוועדה ותמיד דנה, ללא משוא פנים, ללא מורא, ואומרת את שלך. יודעת לדבר בנעימות אבל גם לדרוש את התשובות בתקיפות ממשרדי הממשלה כאשר הם באים ומגמגמים ולא יודעים את התשובות.

את נפלאה, את עשית עבודה אדירה. אני מודה לך בשם כולם ובשמי, ואני מאחלת לשלי המון הצלחה. כמו שהבטחתי לך אתמול, ניתן לך הרבה מאוד עבודה. תודה ובהצלחה.
היו"ר שלי יחימוביץ
אני מנסה לחלק בין הסיעות באופן שוויוני. יואל חסון, בבקשה.
יואל חסון (המחנה הציוני)
תודה רבה. קודם כל, קארין – תודה רבה על עבודה באמת באמת מדהימה.
קארין אלהרר (יש עתיד)
אני צריכה ללמוד מהיושב-ראש הקודם.
יואל חסון (המחנה הציוני)
אני התחלתי את התפקיד ב-2009. אני באמת יודע ועוקב ורואה איזו עבודה מדהימה עשית, איך נגעת בדברים הנכונים וגילית מהר מאוד שהוועדה הזו באמת יודעת לחולל שינוי אמיתי ביכולת שלה בעיקר לעקוב אחרי הדברים ולוודא שהביקורת אכן מחלחלת ויוצא ממנה משהו אמיתי. עשית את זה באופן ראוי.

שלי, באמת, אין ראוי ממך לתפקיד הזה. אני חושב שזה תפור על מידותיך. אני חושב שאת תדעי להביא – את כל הדברים שאת כל כך מכירה, תוכלי פה בוועדה, כמו שאמרת, כל נושא שמפריע לך תוכלי לגעת בו ואת הלוקסוס הזה אין בשום ועדה אחרת. יש כל כך נושאי דגל גדולים שדורשים ביקורת שתוכלי בשרביט הזה לקחת ולהביא לשולחן הזה. אני מאחל לך המון הצלחה. את מקבלת פה צוות מדהים – חנה, מנהלת הוועדה, שהיא באמת תופעה יוצאת דופן, מישהי שיודעת לעבוד באופן כל כך מקצועי, נכון ומדויק, עם כל יושב-ראש שהיה כאן. אני זכיתי לעבוד אתה ועם הצוות שיש כאן, ומדהים. אפרופו אתמול, אני חושב שמי שנהיה חמוץ עכשיו, אפרופו חמוצים, זה הממשלה, שהיא מאוד חמוצה מזה שאת ממונה לתפקיד הזה עכשיו.
היו"ר שלי יחימוביץ
לא רציתי לומר דברים שכאלה. אנחנו ברוח של אחדות היום.
יואל חסון (המחנה הציוני)
אמרתי.
היו"ר שלי יחימוביץ
צדיקים – מלאכתם נעשית בידי אחרים.
יעקב מרגי (ש"ס)
אני זכיתי להיות חבר ועדה. להכיר, קודם כל, את קארין – זו חוויה וזו היא זכות להכיר ולהיות חבר בוועדה שלה. למה זכיתי היום? מצד אחד אני ארוויח אותה יותר אצלי, בוועדת החינוך. אתה המבקר, ואת שלי זכיתם שהשינויים הם לא גדולים. זכתה הוועדה שיש פה שתי חברות כנסת יסודיות, ערכיות, מסורות, שיודעות גם להיות ממלכתיות, וטובת הכלל היא לנגד עיניהן בצורה חד משמעית. לא יהיו שינויים מהותיים. אני אומר לקארין תודה ענקית, נמשיך ליהנות ממך כאן, בכנסת, ולך שלי אני מאחל הצלחה. הרבה זמן לא אוכל לתת לך, אבל אני מבטיח שלוועדות החסויות אני אבוא.
היו"ר שלי יחימוביץ
תודה, חברים. תודה רבה לכולם. אני מודה לכם, ישיבה זו נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 16:05

קוד המקור של הנתונים