ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 23/10/2017

תקנות ביטוח בריאות ממלכתי (מסירת מידע ממשרד הביטחון), התשע״ח-2017

פרוטוקול

 
ôøåèå÷åì ùì éùéáú åòãä

ôøåèå÷åì ùì éùéáú åòãä

àåîðéè÷

2017-10-26OMNITECH



הכנסת העשרים

מושב שלישי

פרוטוקול מס' 610

מישיבת ועדת העבודה, הרווחה והבריאות

יום שני, ג' בחשון התשע"ח (23 באוקטובר 2017), שעה 10:30
סדר היום
תקנות ביטוח בריאות ממלכתי (מסירת מידע ממשרד הביטחון), התשע"ז-2017
נכחו
חברי הוועדה: אלי אלאלוף – היו"ר

עבד אל חכים חאג' יחיא

יוליה מלינובסקי
חברי הכנסת
יואב קיש
מוזמנים
יועמ"ש, משרד הביטחון וצה"ל - אלדד מלצר

ראש תחום תקציבי שיקום ומשפחות, משרד הביטחון וצה"ל - אלישבע צור

ראש יחידת הבקרה, משרד הביטחון וצה"ל - איילה צייכנר

סמנכ"ל לפיקוח ובקרה על קופ"ח ושב"ן, משרד הבריאות - רויטל טופר חבר

עו"ד, משרד הבריאות - נתן סמוך

מנהלת תחום נפגעי עבודה, המוסד לביטוח לאומי
לשכה משפטית, המוסד לביטוח לאומי
מנהלת אגף, מנהל המחקר, המוסד לביטוח לאומי





בקי גולדמן
יוסף פולסקי
רבקה פריאור

עו"ד-מח' יעוץ וחקיקה, משרד המשפטים - צילה רבקה נאה

מנהלת מחלקה, קופת חולים לאומית - אירית פינק

ראש אגף תקציבים, שירותי בריאות כללית - הלל דשן

מנהלת מח' הכנסות, מכבי שירותי בריאות - שרית יחזקאל

מנהלת מחלקה - כספים, קופת חולים מאוחדת - ימית ססי רוזנפלד

שדלן/ית (גורן עמיר יועצים בע"מ), מייצג/ת את שירותי בריאות כללית - ליעד אילני

שדלן/ית (גלעד יחסי ממשל ולובינג) מייצג/ת את מאוחדת - אבישג שחם חדד
ייעוץ משפטי
נעה בן שבת

אפרת סלבין (מתמחה)
מנהל/ת הוועדה
ענת כהן שמואל
רישום פרלמנטרי
מוריה אביגד

תקנות ביטוח בריאות ממלכתי (מסירת מידע ממשרד הביטחון), התשע"ז-2017
היו"ר אלי אלאלוף
שלום, אני מתכבד לפתוח את ישיבת העבודה, הרווחה והבריאות בנושא תקנות ביטוח בריאות ממלכתי (מסירת מידע ממשרד הביטחון), התשע"ז-2017.

אני רוצה לומר בהערה כללית, חברים, אמרנו את זה כמה פעמים אבל אני אחזור. אני יודע שמשרד הביטחון, מסיבותיו, ממהות קיומו, הוא סודי ולא אוהב לחלוק אינפורמציה עם אחרים, אבל זה צריך להיות עד השלב שזה פוגע באנשים שהוא אמור לשרת. משרד הביטחון רגיל לא למסור אינפורמציה. תפקידו, בצורה מהותית, הוא לשמור על סודיות, אבל זה צריך להיות עד השלב שזה נוגע באנשים שהוא אמור לשרת באופן פרטי. לכן אתם חייבים לעמוד בדרישות שהחוק קבע. במקרה הזה הספציפי יש חוק מסודר. אתם תצטרכו להעביר להם, לפי התקנות שכרגע נעבור עליהן, את האינפורמציה הנדרשת, במיוחד שמשרד הבריאות נתן את דעתו כאן, הוא מעורב, ולכן הקופות, לטובת האזרח, לטובת מקבל השירות, חייבות את האינפורמציה. זה משרד אדיר, לא צריך להסביר למה – לשמחתנו, לשמחת המדינה הזאת - אז תעמדו בדרישות. לפני הדיון, כשהחבר'ה בדקו את הנושא בשלב ההכנה לדיון, אמרו להם: בלאו הכי לא תקבלו כלום ממשרד הביטחון, אז אני מבקש שתשנו את הסגנון כדי שנוכל לקבל את מלוא שיתוף הפעולה לטובת אזרחים, שרובם נפגעו במסגרת פעולות צבאיות ומגיע להם לקבל את מלוא השירות ושירות טוב יותר. מישהו רוצה לפתוח? משרד הבריאות, בבקשה.
נתן סמוך
אנחנו מגישים לאישור הוועדה תקנות שמבוססות על תיקון חקיקה שאישרה הוועדה בסעיף 40ב רבתי לחוק ביטוח בריאות ממלכתי. על פי חוק ביטוח בריאות ממלכתי, במקום שבו קיימת זכאות של אדם לשירות על פי חיקוק אחר שאיננו חוק ביטוח בריאות ממלכתי, הקופות בעצם פטורות מלתת את השירות לאותו אדם, ובמקום שבו חל חוק אחר – במקרה הזה חוק הנכים (תגמולים ושיקום) – קופות החולים יוצאות מהתמונה. הבעיה של קופות החולים לאורך כל השנים היתה שמצד אחד הן לא חייבות לתת את השירות, מצד שני, הן לא יודעות מי הם נכי צה"ל בדרגת נכות 20% ומעלה, ולכן הן פטורות לתת להם את השירותים. הן רוצות לתת את השירות, אבל גם אם הן נותנות את השירות הן רוצות להתחשבן, מכיוון שבסופו של דבר, היות והאחריות נמצאת במגרשו של משרד אחר יש להן זכאות לקבל שיפוי עבור הוצאות שהן מוציאות. את השיפוי הזה הן יכולות לקבל רק אם הן מציגות מידע שבאמת הן נתנו שירות שנובע מהנכות המוכרת.

בעיית ההתחשבנות מגיעה בשלב שני. הבעיה הראשונה היא בעיית מסירת המידע – איך מבטיחים שהמידע שיכול לאפשר לקופות החולים לתבוע את המגיע להן יגיע לידן. הנושא של המידע כמובן כרוך באופן בלתי נמנע בנושא של הגנת הפרטיות, איך מוסרים את המידע רק במידה הנדרשת לצורך ההתחשבנות. והדבר השלישי – וזה עלה, וטוב שעלה, במסגרת תיקוני החקיקה – הוא איך מונעים מצב שבו קיומו של המידע הזה אצל קופות החולים יגרום לסוג של פינג-פונג בין הגורם האחראי לבין קופות החולים, אלה יגידו: אתם אחראיים, אלה יגידו: אתם אחראיים, ובסופו של דבר אדם לא יקבל את השירות. אומר סעיף 40ב רבתי בצורה מאוד ברורה: זה נעשה לצורך התחשבנות בלבד. כלומר, קופת החולים תהיה חייבת לתת את השירות. כמובן, אגב, שזכותו של אדם עדיין, אם הוא רוצה בכך, לקבל את השירות במקומות שבהם הוא זכאי להם מאגף השיקום. אבל אם הוא פונה לקופת חולים קופת חולים לא תוכל להגיד לו: אני לא חייבת. המידע הזה ישמש לצורך התחשבנות בלבד.

על רקע כל הפרמטרים האלה אנחנו מציגים בפני הוועדה הנכבדה את התקנות, שאני חייב לומר אגב הדברים שאמר היושב-ראש בפתיחת הדברים, בסך הכול, במהלך האחרון, הדברים נעשו בשיתוף פעולה מלא, מאוד חיובי, גם עם משרד הביטחון - - -
היו"ר אלי אלאלוף
אולי תסבירו לנו למה? מה השתנה?
נתן סמוך
היה שיתוף פעולה מאוד טוב עם משרד הביטחון, ישבנו גם עם קופות החולים, אני חושב שסגרנו את הקצוות.
היו"ר אלי אלאלוף
אז אנחנו מברכים. קודם כל מברכים. זה כיף.
נתן סמוך
אני אומר את זה לזכותם של עמיתנו במשרד הביטחון. אנחנו פה כדי לאשר. ישבנו גם עם הממונים על הפרטיות במשרד המשפטים, שפיקחו שאנחנו באמת לא נעשה משהו שהוא מעבר לגדרות הראויים של הנושא ואלה התקנות שבפניכם. התקנות האלה מציינות את פריטי המידע שלעמדתנו ולעמדת כלל גורמי הממשלה שהתעסקו בנושא הם ראויים ונחוצים להעביר לקופות החולים, את מסגרת ההעברה, את האחריות על שמירת הפרטיות והגנת הפרטיות של המידע שנמסר וכדו'. אם אנחנו נתחיל בתהליך הקריאה – תחליטו איך אתם רוצים לנהל את זה – אז יש לי שני תיקונים קטנים.
היו"ר אלי אלאלוף
במסגרת הקריאה. משרד הביטחון רוצה להגיד משהו?
אלדד מלצר
אין לי הרבה מה להוסיף, התקנות אושרו על ידי שר הביטחון.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
התקנות על דעתכם? אתם מסכימים?
אלדד מלצר
על דעתנו, כן.
היו"ר אלי אלאלוף
תודה. הקופות רוצות מילה? כן, בבקשה.
הלל דשן
אני רוצה גם להצטרף למברכים. זה היה תהליך ארוך, סבוך, עם כל הרגישויות שעו"ד סמוך ציין, עם סיוע של משרד המשפטים, משרד הביטחון, זה לקח זמן ואני שמח שהגענו למעמד הזה.
היו"ר אלי אלאלוף
זה אתם? לא החליפו אתכם? עוד מישהו רוצה הערה? זה כל כך נפלא להתחיל מושב עם ברכות. אמרו לנו שזה יהיה מושב חם – רק בלב שיהיה חם. אם אין עוד הערות, בבקשה, אנחנו נתחיל בקריאה.
אפרת סלבין
"תקנות ביטוח בריאות ממלכתי (מסירת מידע ממשרד הביטחון), התשע"ז-2017

בתוקף סמכותי לפי סעיף 40ב לחוק ביטוח בריאות ממלכתי,התשנ"ד-1994, (להלן – החוק) בהסכמת שר המשפטים, בהתייעצות עם שר הביטחון ובאישור ועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת, אני קובע כלהלן:

הגדרות

בתקנות אלה-

"חוק הנכים"- חוק הנכים (תגמולים ושיקום), תשי"ט-1959;

"מבחן", "מבחן החל על הנכה", "פגימה מוכרת" – כהגדרתם בתקנות הנכים;

"נכה", "נכות"- כהגדרתם בחוק הנכים;

"תקנות הנכים"- תקנות הנכים (מבחנים לקביעת דרגת נכות), התש"ל- 1969

הפרטים שייכללו בהודעת משרד הביטחון

משרד הביטחון ימסור לאחראי על ההתחשבנות, כהגדרתו בסעיף 40ב(ג) לחוק, בקופת החולים שבה רשום נכה, שדרגת נכותו אינה פחותה מ-20%, הודעה ובה פרטים אלה:
פרטי הנכה
שם פרטי, שם משפחה, ומס' תעודת זהות;

סימול של הפגימה המוכרת שנפגם נכה וסימול של המבחנים החלים על הנכה, – אם קיים סימול כאמור, הכול לפי תקנות הנכים, וכן תיאור מילולי של הפגימה;

תאריך תחילת הזכאות לתגמולים, או לתגמולים מוגדלים, לפי העניין, לפי סעיף 18 לחוק הנכים, וכן התאריך שבו הוכרה הפגימה לראשונה, ביחס לכל פגימה, גם אם ההכרה בפגימה קדמה לתאריך תחילת הזכאות לתגמולים;

פירוט דרגת הנכות שנקבעה לנכה לפי תקנות הנכים, ביחס לכל פגימה, ואם רק חלק מהפגימה הוכרה כנכות לפי חוק הנכים (להלן- נכות קשורה) תפורט דרגת הנכות הקשורה ודרגת הנכות שאינה דרגת נכות קשורה".
נעה בן שבת
יש לנו פה, אדוני, כמה פרטים: דבר ראשון, אתם פונים לגבי נכה שרשום בקופת חולים. את המידע מי רשום באיזו קופת חולים – מאיפה יש למשרד הביטחון? יש את זה למשרד הביטחון ממילא? זה נושא שכבר ממילא קיים?
איילה צייכנר
את המידע הזה אנחנו זקוקים לקבל מהמוסד לביטוח לאומי ובחלק מהדיונים המקדימים גם ישבנו על המדוכה. אנחנו נצטרך לקבל את מסד הנתונים מהמוסד לביטוח לאומי ובהתאם למידע הזה אנחנו נפצל את המידעים לקופות החולים הרלוונטיות.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
כולל עדכון בזמן מעבר? כי גם חולה יכול לעבור מקופה לקופה.
איילה צייכנר
מדובר פה על העברת נתונים מדי תקופה מסוימת.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
זה מה שאני אומר – כולל עדכון בזמן אמת, אונליין.
איילה צייכנר
זה לא אונליין. לפי מה שכתוב בסעיף 3 מדובר על העברה של פעמיים בשנה.
היו"ר אלי אלאלוף
חבר הכנסת חאג' יחיא מתכוון לאפשרות שהמטופל מחליף את הקופה.
איילה צייכנר
אז במועד הגשת הקובץ מביטוח לאומי, היה והוא שינה את קופת החולים, המידע יועבר לקופת החולים החדשה.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
מי מעביר אותו? זאת השאלה. המוסד לביטוח לאומי מעביר, יש לו קובץ עם פרטי הנכים האלה שהוא מעביר ברגע שהמטופל עובר? כי גם יש את התקופה של חצי השנה, פעם בחצי שנה המעבר הזה. השאלה היא האם אתם צמודים לאותם מועדים שמותר לעבור קופה?
אירית פינק
לא, הם לא צמודים. אנחנו מקבלים את הנתונים מביטוח לאומי בקבצים יומיים. אנחנו מקבלים ברמה יומית נתונים מעודכנים לגבי החברים שלנו, המידע הזה לא יגיע אליהם. אנחנו צריכים לקבל את המידע על הנכות ממשרד הביטחון. זאת אומרת, זה שני ערוצים שונים שהמידעים עוברים בהם.
נעה בן שבת
אני רוצה רגע להבין מבחינת התהליך. משרד הביטחון אומר שהוא יקבל קובץ מהמוסד לביטוח לאומי שישקף לו את הרישום במועד שקודם ל-1 בינואר ו-1 ביולי בכל שנה – כפי שנראה בתקנה 3 – הוא יקבל שיקוף של החברים בקופות החולים. אלה מועדי מעבר ממילא אז לא צפוי שבאותו יום יהיה שינוי, יכול להיות שהשינוי הזה ישתקף לחצי שנה שלאחר מכן.
נתן סמוך
אנחנו נגדיל את זה לארבעה מועדים של העברת מידע אז בכלל הפערים יהיו מינימליים.
נעה בן שבת
השאלה היא האם אתם רוצים להגדיל את זה לארבעה מועדים, אם יש צורך.
נתן סמוך
אנחנו מגדילים את זה לארבעה מועדים, סיכמנו את זה. כשנגיע לסעיף הבא נאמר את זה.
נעה בן שבת
ואז ממילא אתם מקבלים תמונה של המצב שקודם למועד העברת המידע.
אירית פינק
אנחנו מבחינתנו רוצים לקבל את המידע בתדירות הכי גבוהה שאפשר. מבחינתי אפשר גם ליישר קו עם המידעים, עם המעברים של מבוטחים - - -
נתן סמוך
הסיכום היה ארבעה מועדים על דעת "כללית" אז זה מה שיהיה.
אירית פינק
נכון, אבל אם אפשר יהיה לקבל יותר – נשמח.
יואב קיש (הליכוד)
שלום.
היו"ר אלי אלאלוף
יואב קיש, הדיון שלך היה הדיון הקודם, היית חסר לנו.
יואב קיש (הליכוד)
אני הייתי בדיון על ה-SME שאני עשיתי, בהובלתי, אז לא יכולתי שלא להגיע, על הילדים שצריכים לקבל את התקציב לתרופות ל- .SMEעכשיו זה הסתיים ובאתי, אז כבר עבר הדיון שלי?
היו"ר אלי אלאלוף
אתם מבינים שהוא לא יודע על מה אנחנו דנים עכשיו.
יואב קיש (הליכוד)
עכשיו לא. באתי כי אמרו לי שהדיון על תקנות בנושא שילוב אנשים עם צרכים מיוחדים ועם מוגבלויות במגזר הציבורי היה אמור להיות מתישהו בזמן הזה.
היו"ר אלי אלאלוף
היה מתישהו – ב-09:00 בבוקר.
יואב קיש (הליכוד)
ב-09:00 הייתי בדיון ב-SME.
היו"ר אלי אלאלוף
אבל עשינו את העבודה בשבילך.
יואב קיש (הליכוד)
אז אני אתעדכן.
היו"ר אלי אלאלוף
היה דיון טוב.
יואב קיש (הליכוד)
אני סומך עליכם. תודה.
היו"ר אלי אלאלוף
תודה. ביי, יואב. כן, בבקשה.
נעה בן שבת
החיסרון, אנחנו צריכים לדבר על זה, שמעבירים את כל קבצי הנכים שקיימים במשרד הביטחון, הכול עובר בכל אותם מועדים. זאת אומרת, לפי מה שהבנו, המנגנון הוא לא מנגנון של מי שנוסף, או מי ששינה מעמד, או ששונה לו אחוז הנכות, אלא כל הקבצים עוברים בכל אותם מועדים. מבחינת החשיפה, ככל שאנחנו מגדילים את המועדים אנחנו מדברים על יותר מידע שעובר בכל פעם, ולכן צריך מצד שני לצמצמם.
צילי נאה
השאלה היא האם הקבצים הקודמים ידרסו. אם את מעבירה את הכול, לא דלתא, אלא את הכול, אבל מוחקת את הקבצים הקודמים אז לכאורה אין כל כך מה. זאת השאלה, אני באמת לא יודעת מה הכוונה בעניין הזה.
איילה צייכנר
אני לא יודעת לומר, אבל לגבי מסד הנתונים של ביטוח לאומי – הוא מעודכן. זאת אומרת, אגף השיקום מעביר את הנתונים באופן שוטף, לפיכך, המסד שביטוח לאומי יחזיר לאגף השיקום הוא בעיקרון מעודכן. זאת אומרת, נכים שלא יעמדו בסף של ה-20% - לא ייחשף המידע בגינם.
נעה בן שבת
אני רק רוצה להבין, מדברים פה על העברת מידע שעוד לא נעשית ושגם צריכים להכין לגביה את התשתית מבחינת העברת מידע בגופים ציבוריים.
היו"ר אלי אלאלוף
ברור.
רבקה פריאור
נכון. לפי הבנתי – ואני מומחית קטנה מאוד בתחום הזה – זה מחייב טופס א' של משרד הביטחון או קופות החולים אלינו. אני רק לא הבנתי מהדיון פה האם הכוונה היא שאנחנו נקבל ממשרד הביטחון את הקבצים על הזכאים לנכות ונשתול לגבי כל אחד ואחד מהם את החברות?
נתן סמוך
כן.
רבקה פריאור
לא שנעביר לכם את כל הקבצים?
נתן סמוך
לא, לא. אתם מקבלים ורק לגבי זה ואז הם יודעים לאיזו קופה להעביר נתון של איזה נכה.
נעה בן שבת
יש מקום לחסוך את טופס א' ולקבוע פה הוראה ספציפית?
רבקה פריאור
אני לא יודעת.
צילי נאה
השאלה אם אפשר גם מכוח החוק המסמיך, אני לא בטוחה שבחנו את השאלה הזאת. כמו שאמרה חברתי מהביטוח הלאומי, לפחות כמו שהתקנות נראות כרגע, התהליך המקדים של העברת המידע לשיוך לקופות החולים צריך להיעשות לפי תקנות הגנת הפרטיות בעניין העברת מידע בין גופים ציבוריים.
היו"ר אלי אלאלוף
אני כל כך נהנה מכך שמדברים בין משרדים, זה נפלא.
איילה צייכנר
נצטרך רק זמן להיערך לביצוע התקנה ולמימושה כדי להסדיר באמת את כל התהליך.
נעה בן שבת
יש פה דחיה של 90 יום.
רבקה פריאור
אני לא יודעת לענות אם 90 ימים יספיקו גם להיערכות אצלנו, אני חייבת לבדוק את זה.
נעה בן שבת
90 ימים ממועד תחילת התקנות, זאת אומרת, המועד הראשון שתגיעו אליו יהיה 1 ביולי 2018, אם אני מבינה נכון.
נתן סמוך
לא, למרות שכתוב הוראת שעה, אבל אפשר.
הלל דשן
העברה ראשונה היא מידית.
נתן סמוך
"על אף האמור מסירת הודעה לראשונה תתבצע במועד תחילתן של תקנות אלה". האמת היא שהמידע שמדובר בו לדעתי לא צריך להיות כרוך בקושי. אם יש צורך אגב - - -
נעה בן שבת
המועדים, לפי מה שכתוב אצלי, הם 1 בינואר ו-1 ביולי. 1 בינואר הוא בתוך 90 ימים.
היו"ר אלי אלאלוף
אבל הוא אומר שבמקום שני מועדים יהיו ארבעה.
נתן סמוך
במקום שני מועדים יהיו ארבעה, אנחנו נוסיף את 1 באפריל ו-1 באוקטובר. עוד לא הגענו לסעיף הזה פשוט.
רבקה פריאור
אני מבקשת שיירשם שהביטוח הלאומי לא מודה כרגע שהוא יכול לעמוד, לעשות את העברה הראשונה במועד כניסתן של התקנות.
היו"ר אלי אלאלוף
לא, אני לא אוהב הודעות מהסוג הזה, תגידי מתי כן.
רבקה פריאור
אני לא יודעת, אני צריכה לבדוק את זה עם אנשי המחשוב שלנו, אני לא יודעת לענות.
היו"ר אלי אלאלוף
היא יכולה להודיע לנו אחרי הדיון?
נעה בן שבת
צריך לקבוע עכשיו מה מועד תחילת התקנות. אם מדובר על כך ש-90 ימים לא יספיקו, זאת אומרת, עד 1 באפריל 2018 – אם אני טועה פה במועדים אז תקנו אותי – אם נוותר על הוראת השעה ונגיד שב-1 באפריל 2018 זה יכנס לתוקף אני חושבת שזה נותן מספיק זמן.
נתן סמוך
אפשר לוותר על הוראת השעה, זה בסדר.
רבקה פריאור
אני מאמינה שנעמוד בזה.
נתן סמוך
אז נוותר על הוראת השעה.
נעה בן שבת
הסבירו לנו שנושא הסימול חשוב לחלק מהצרכים המחשוביים והכול קבוע כמובן לפי תקנות הנכים, שם מתוארת גם הפגימה וגם המבחנים שחלים על הפגימה, עד כמה היא מגבילה. על פסקה (3) קיבלתי הסבר ממשרד הבריאות שתאריך תחילת הזכאות לתגמולים היא זאת שקובעת במקרה של החמרה, אדם היה בנכות של פחות מ-20% ועכשיו הוא נכנס לתוך הסף של 20%, לכן חשוב תאריך תחילת הזכאות לתגמולים. פירוט דרגת הנכות – אולי תסבירו את הנושא הזה של הנכות הקשורה שלא הוכרה כנכות ואיך משרד הביטחון יכול לדעת על הנכות הזאת אם הוא לא מכיר בה, אם היא לא נכות שלו.
נתן סמוך
אני ביררתי את הדברים פעם נוספת בעקבות הפניה של היועצת המשפטית של הוועדה עם אגף השיקום ומה שנאמר לי הוא שבמקרים שבהם מדובר בבעיה אחת שמצריכה שירות רפואי אחד אבל האחריות של משרד הביטחון היא רק לחלק מהעניין והחלק האחר נמצא בעצם באחריות של גורם אחר, כאן צריך בעצם לייצר את האחוז שנמצא באחריות משרד הביטחון כדי שהוא יידע, וגם קופות החולים יידעו, באיזה חלק מעלות השירות יישא משרד הביטחון ובמשמע, באיזה חלק אחר תישא קופת החולים.
נעה בן שבת
השאלה אבל אם יש דרגת נכות אצל משרד הביטחון לגבי מה שאינו דרגת נכות קשורה, כי לכאורה זה עומד בסתירה.
נתן סמוך
הסבירו לי שכן. המידע הזה יימסר, הם יכולים למסור אותו בדיוק למטרה שציינת. יגידו חברי ממשרד הביטחון.
אלדד מלצר
כן, אנחנו מדברים על דרגת הנכות המוכרת על חשבון השירות הצבאי, יש מקרים מסוימים שלא כל הנכות מוכרת.
היו"ר אלי אלאלוף
מוכרת על ידכם אבל יכולה להיות מוכרת בכלל?
אלדד מלצר
כן.
נעה בן שבת
אבל עדיין, לגבי הנושא הזה של "דרגת הנכות שאינה דרגת נכות קשורה" – האם בגין מה שלא קשור ניתנת דרגת נכות אצלכם, במשרד הביטחון, באגף השיקום?
אלדד מלצר
הנושא מצוי בסמכותן של הוועדות הרפואיות לקבוע את שיעור הנכות המוכרת על חשבון השירות.
נעה בן שבת
"3. מועד מסירת ההודעה

מסירת ההודעה, כאמור בתקנה 2, תהיה ב-1 בינואר, ב-1 באפריל, ב- 1 ביולי וב-1 באוקטובר בכל שנה."
הלל דשן
לא הבנתי, בתקנה 3 זה נשאר פעמיים בשנה?
ענת כהן שמואל
לא, היא הקריאה ארבעה מועדים.
נעה בן שבת
"4. אופן מסירת ההודעה

מסירת ההודעה ממשרד הביטחון לקופות החולים, תיעשה באמצעי של מדיה אלקטרונית, תוך הפעלת אמצעי אבטחת מידע כנדרש על מנת לצמצם את הסיכון לפגיעה בשלמות המידע, לחשיפתו, להעתקתו או לשימוש בו ללא רשות כדין" – השאלה היא אם צריך פה את הסיפה: "ותחול עליה תקנה 4 לתקנות הגנת הפרטיות" או שלא.
צילי נאה
יש לי הצעה שלא הספקנו ללבן אותה עד הסוף לפני כן אבל כן חשוב לי להעלות אותה. היא באמת הצעת נוסח ולא מהות. כל התוכן שיש בתקנה 4 שרצינו להחיל הוא בעצם הטלת האחריות על גורם ספציפי. לא אמירה כללית כזאת שזה יעשה באופן אלא הטלת האחריות על מנהלי המאגר בגוף המוסר ובגופים המקבלים כדי שיהיה פשוט ברור מי אחראי על הנושא. חשבנו לשלב את הדבר הזה פשוט בהוראה עצמה בלי להפנות, אנחנו חושבים שזה יהיה יותר נכון. אם זה מקובל על החברים כאן זאת הצעתנו.
נעה בן שבת
שזה אומר שגם בקופות החולים מצד אחד - - -
צילי נאה
אני אקריא את הנוסח המוצע שבעצם משלב את המהות:

"4. מסירת ההודעה ממשרד הביטחון לקופות החולים תיעשה באמצעי של מדיה אלקטרונית, ובעת מסירתה אחראים מנהלי מאגרי המידע של משרד הביטחון ושל קופות החולים על הפעלת אמצעי אבטחת מידע בתהליך מסירתו כנדרש על מנת...". זה יותר טוב מאשר להפנות, זה עלול ליצור סיבוכים בהמשך וחבל.
נעה בן שבת
וזה בא במקום "תוך הפעלת", זאת האחריות שלהם להפעיל את אמצעי אבטחת המידע כנדרש?
צילי נאה
נכון, "על הפעלת".
אלדד מלצר
ברשות הוועדה אני רוצה רק להגיד את עמדתנו. כעקרון, אכן להבנתנו לא מדובר בשאלה של מהות, אבל בגלל שלא מדובר בצו מכוח הגנת הפרטיות – מה שהיה בגלגול הקודם, מה שסברנו שיש לגבש – אלא התקנות מכוח חוק בריאות ממלכתי, סברנו שיש מקום להיצמד ללשון התקנה הנוכחי וכן לציין את זה באופן מפורש.
נעה בן שבת
להפנות לתקנה 4 לתקנות הגנת הפרטיות?
אלדד מלצר
כן.
נעה בן שבת
למרות שבעצם התוצאה היא אותה תוצאה אם אתה כותב את זה ואולי אתה מייתר - - -
צילי נאה
נראה לי שפשוט חבל. אני חושבת שגם במצב דברים שבו יכול להיות שתקנות הגנת הפרטיות יתוקנו ויחולו יותר ספציפית על התהליך שמוסדר שם, של ועדות וכו', זה באמת עלול ליצור שאלות פרשניות וכדאי להסדיר כאן את המהות בצורה ברורה.
אלדד מלצר
נקבל את עמדתך.
נתן סמוך
אז ההקראה התקבלה? זה לפי מה שאמרה צילי?
נעה בן שבת
כן.
היו"ר אלי אלאלוף
אז מה הסיכום?
נתן סמוך
נאמץ את הנוסח שצילי הקריאה.
צילי נאה
להקריא אותו שוב?
היו"ר אלי אלאלוף
כן.
צילי נאה
"4. מסירת ההודעה ממשרד הביטחון לקופות החולים תיעשה באמצעי של מדיה אלקטרונית, ובעת מסירתה אחראים מנהלי מאגרי המידע של משרד הביטחון ושל קופות החולים על הפעלת אמצעי אבטחת מידע בתהליך מסירתו כנדרש על מנת לצמצם את הסיכון לפגיעה בשלמות המידע, לחשיפתו, להעתקתו או לשימוש בו ללא רשות בדין."
היו"ר אלי אלאלוף
בסדר?
נעה בן שבת
בסדר.
היו"ר אלי אלאלוף
משרד הביטחון, בסדר?
אלדד מלצר
אנחנו באמת מסכימים שתקנות הגנת הפרטיות חלות באופן חד משמעי.
היו"ר אלי אלאלוף
כן, זה כתוב במפורש.
נעה בן שבת
אם הבנתי נכון, מה שאמרה צילי, אנחנו נקבע פה הוראה ספציפית ובעניין הספציפי הזה לא יצטרכו את התחולה של התקנות אלא תהיה פה הוראה של תקנה ספציפית.
נתן סמוך
המהות היא אותה מהות.
צילי נאה
נכון, המהות היא אותה מהות. זאת ההוראה שתחול.
היו"ר אלי אלאלוף
נמשיך.
אפרת סלבין
"5. הסכם בין קופת חולים למשרד הביטחון

על אף האמור בתקנה 2, רשאים משרד הביטחון וקופת חולים, בהסכם ביניהם לעניין הסדרת ההתחשבנות בין משרד הביטחון לבין אותה קופה כאמור בסעיף 40ב לחוק, לקבוע כי על משרד הביטחון למסור לקופת החולים רק חלק מפרטי המידע האמורים בתקנה 2, כפי שייקבע בהסכם, אם מצאו כי די בהיקף מידע זה כדי להסדיר את ההתחשבנות ביניהם; נקבע בהסכם כאמור, יעביר משרד הביטחון לאותה קופה את פרטי המידע כפי שנקבע בהסכם."
היו"ר אלי אלאלוף
הכול בסדר?
נעה בן שבת
תקנה 5 מאפשרת לקבוע הסכם עם מסירת מידע פחות.
שרית יחזקאל
מדובר על ההסכם הגלובלי?
נתן סמוך
מדברים על הסדר התחשבנות. כלומר, בהסדר התחשבנות את יכולה להגיע למסקנה שבעצם את צריכה פחות מהמידע שהתקנות מאפשרות לך ואז זה שיקול דעת שלך, ביחד עם משרד הביטחון, להחליט שמבקשים מידע מצומצם יותר, זה הכול. זה שיקול דעת של שני הצדדים להסכים על מידע פחות.
שרית יחזקאל
זה לא קורה עכשיו?
נתן סמוך
זה לא עכשיו.
צילי נאה
אם יהיה.
נתן סמוך
אם יהיה הסכם, אין שום בעיה להסכים על פחות.
נעה בן שבת
אז רק אולי צריך להוסיף בסוף התקנה הזאת "להעביר את פרטי המידע כפי שנקבע בהסכם אבל בכפוף להוראות אלה", זאת אומרת, לעניין שמירת אופן העברת המידע. אנחנו אומרים שאם "נקבע בהסכם כאמור, יעביר משרד הביטחון לאותה קופה את פרטי המידע כפי שנקבע בהסכם" אבל כמובן בכפוף להוראות של התקנות האלה.
נתן סמוך
ברור, הכוונה היא מצומצם יותר. את אומרת מבחינת הכללים הטכניים?
נעה בן שבת
לעניין אמצעי אבטחת המידע.
נתן סמוך
ברור, ברור. את צודקת, בסדר גמור.
אפרת סלבין
לעניין אופן העברת המידע.
נתן סמוך
לעניין אופן העברת המידע, את צודקת, בסדר גמור.
אפרת סלבין
"6. תחילה

תחילתן של תקנות אלה תוך 90 ימים ממועד פרסומן."
נעה בן שבת
על תקנה 7 אמרנו שאנחנו מוותרים.
רבקה פריאור
לא אמרתם קודם שזה יהיה 1 באפריל?
נתן סמוך
זה יהיה 1 באפריל בגלל ש-90 יום מביא אותנו ל-1 באפריל.
רבקה פריאור
אז השאלה אם לא עדיף לכתוב פה 1 באפריל?
נתן סמוך
לא, זאת התוצאה כי 90 יום מהמועד שבו התקנות האלה יפורסמו מביא אותנו – אני מקווה, במקרה הטוב – ל-1 באפריל. כלומר, זה יכול אפילו להיות מאוחר יותר, אנחנו נשתדל שזה יהיה ב-1 באפריל, לפני זה לא יכול להיות.
היו"ר אלי אלאלוף
אוקיי, אז אמרנו 1 באפריל. עוד הערות? תראו איזו זכות גדולה לאשר תקנות שהמשרדים הסכימו עליהם למרות שהרבה זמן לא הסכמתם אז אני באמת שמח להצביע. מי בעד? מי נגד?

הצבעה

בעד – פה אחד

תקנות ביטוח בריאות ממלכתי (מסירת מידע ממשרד הביטחון), התשע"ז-2017, נתקבלו.
היו"ר אלי אלאלוף
התקנות אושרו. תודה, הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 11:05.

קוד המקור של הנתונים