ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 24/10/2017

מצבן של היועצות החינוכיות במערכת החינוך

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

פרוטוקול של ישיבת ועדה

×?ומניטק

2017-10-31OMNITECH



הכנסת העשרים

מושב שלישי

פרוטוקול מס' 479

מישיבת ועדת החינוך, התרבות והספורט

יום שלישי, ד' בחשון התשע"ח (24 באוקטובר 2017), שעה 9:30
סדר היום
מצבן של היועצות החינוכיות במערכת החינוך
נכחו
חברי הוועדה: יעקב מרגי – היו"ר

מסעוד גנאים

חנין זועבי

חיים ילין
חברי הכנסת
דב חנין

מנחם אליעזר-מוזס

מיקי רוזנטל
מוזמנים
אלה אלגריסי - מנהלת אגף ייעוץ, משרד החינוך

אורלי הראל - מפקחת על היועצים במחוז תל אביב, משרד החינוך

אברהם פרידמן - כלכלן, רפרנט חינוך, אגף שכר, משרד האוצר

ליאורה רמון - מפקחת על צוותים טיפוליים, משרד העבודה והרווחה והשירותים החברתיים

זהבה ספיר - מפקחת על היועצים במחוז צפון, האגף להכשרה מקצועית לנוער, משרד העבודה והרווחה והשירותים החברתיים

מיכל גלסר - מפקחת על צוותים טיפולים, אגף להכשרה מקצועית, משרד העבודה והרווחה והשירותים החברתיים

חלי גיא אלדר - עורכת דין, משפטנית, ייעוץ וחקיקה, משרד המשפטים

עדנה דוד - יו"ר הסתדרות המורים, סניף חיפה והמרחב וסגנית המזכ"לית

הניה פישמן - סיו"ר הנהלת אגודת היועצים, אגודת היועצים החינוכיים בישראל

אביגיל כהן - חברת הנהלת האגודה, אגודת היועצים החינוכיים בישראל

חנית יעיש - חברת הנהלת האגודה, אגודת היועצים החינוכיים בישראל

עמליה הדרי - יו"ר הנהלת האגודה, אגודת היועצים החינוכיים בישראל

רקפת ברנד - יועצת חינוכית, אגודת היועצים החינוכיים בישראל

נאוה קורין - MA, יועצת חינוכית, אגודת היועצים החינוכיים בישראל

אסתר אורנבוך - חברת הנהלת האגודה, אגודת היועצים החינוכיים בישראל

ד"ר שלי אלקיים - יו"ר האגודה לטיפול קבוצתי אנליטי

אריאלה שרון - סגנית מנהלת בית ספר יסודי בחיפה ויועצת חינוכית
ייעוץ משפטי
מירב ישראלי
מנהלת הוועדה
יהודית גידלי
רישום פרלמנטרי
ר.כ., חבר תרגומים

מצבן של היועצות החינוכיות במערכת החינוך
היו"ר יעקב מרגי
בוקר טוב לכולם. אני מתכבד לפתוח את ישיבת ועדת החינוך, התרבות והספורט של הכנסת, 24 באוקטובר 2017, ד' בחשוון תשע"ח. רק אתמול פתחנו את מושב החורף, זו ישיבה רביעית של הוועדה ונקווה שראשיתו מעיד על המשכו וסופו. נקווה שכל המושב יהיה כך פורה. כמובן צוות הוועדה, לא ברכנו אתכם פעם אחת. אנחנו הדתיים יוצאים ידי חובה. עושים תנאי לכל השנה, אז אנחנו מודים לכל צוות הוועדה וזה נכון לכל הדיונים שיהיו ובאמת אלמלא שיתוף הפעולה, העזרה והליווי, היה קשה לעמוד בכל היעדים שאנחנו מציבים לעצמנו, חברי הכנסת.

הנושא על סדר היום – מצבן של היועצות החינוכיות במערכת החינוך. אני אומר מספר מילות פתיחה. ידענו פחות או יותר שסוגית היועצות החינוכית, כשאני אומר ידענו - אני מדבר על הדעה הרווחת בעם - שזה אכן מקצוע שקיים ולא קיים במערכת החינוך. חלק מההורים כן הרגישו את היועצת וכשהם הרגישו את היועצת הם הרגישו אותה טוב מאד. הם הרגישו מה זה ליווי מקצועי, מה זה ידע מקצועי. כמה היועצת יודעת לעשות שיקוף לבן שלהם או לבת שלהם, אבל לא כולם מגיעים ליועצת.

בחודשים האחרונים, עם הפגישות שלי ועם מספר פניות ציבור גם עם היועצות ופניות ציבור מיועצות, הבנתי מה שלא ידעתי קודם. מודה. אני לומד. שהתקן של היועצת מגיע – תקנו אותי - - -
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אין תקן.
היו"ר יעקב מרגי
התקן של היועצת מגיע כשעות הוראה למנהל אחרי שהמנהל פורש את המפה ובסוף בסוף השיירים, מה שנשאר קובע את תקן היועצת. יש מי שעושה את טוב יותר כי הוא מעריך את עבודת היועצת ויש כאלה שיש להם צוק עיתים כזה ואחר. אני חושב שמלכתחילה זה דבר לא נכון. דבר לא בריא. דבר לא בריא, כי אי אפשר ואני גם לא בא לזרוק הכל על המנהל, גם אני לא שופט את המנהל. גם הוא מתמודד עם לחצים כאלה ואחרים מכל הכיוונים. רגשיים ולא מקצועיים, מהותיים. תיקחו את כל מה שאתן יודעות – אני מחפש, יש כאן גם יודעים? יש פה יועצים?
קריאה
כן.
היו"ר יעקב מרגי
אני רואה שיש יועצות. יש פה גם יועצים?
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
יש פה אחד שנשוי ליועצת.
היו"ר יעקב מרגי
זה אותו דבר? אז אני חושב שסוגיה זו צריכה להשתנות במהות, בשורש, בחשיבה. התקן צריך להיות ייעודי, באמת רק לתת את כל הקרדיט לפרופסיה. אי אפשר מצד אחד למקצע, למקצע, למקצע, בסוף תגידו אם יישאר משהו אני אתן לכם אתם. אני חושב שזה דבר נחוץ. אתמול היה דיון קשה מאד בוועדה. קשה מאד בוועדה על בית הספר נעמי שמר.

מי שלא יודע מה הוא בית הספר הוא מי הוא בית הספר נעמי שמר, זה בית הספר שהועסק בו במשך שנה וחצי מחנך בהגדרה כממלא מקום, מורה פדופיל שהיה חסום במערכת. והתחושה שלי שהיה מאן דה הוא בשרשרת המזון הזו, שהיה לו עניין להעסיק אותו. ומהתפוצצות הפרשה - כחמישה חודשים - יש פער בין מה שמשרד החינוך טוען שנעשה בבית הספר לבין מה שהילדים והילדות שנפגעו, ההורים לאותם ילדים. במצב חירום כזה להסתפק בפסיכולוגית, תגבורת של פסיכולוגית נוספת או תגבורת של יועצת נוספת – וטיפול פרטני לא ניתן לילדים האלה. הייתה תופעה קשה גם כן שחלק מהילדים לקחו את זה כבדיחה והתחילו להעצים את המורה הפדופיל. היו רואים את הבנים או הבנות הנפגעות וקוראים להם שאול המלך. קוראים לו שאול המלך.

זה מעיד כאלף עדים כמה התפקידים המקצועיים, מעבר לכוח ההוראה, הם חשובים בבית הספר.

אני אתן ברשות חברי הכנסת, לארגון היועצות, נציגה שלהם שתציג את הבעיה, או שאתם רוצים קודם לדבר?
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אני אשמח מאד. אני צריך לצאת לדיון אחר. אני נורא מבקש.
היו"ר יעקב מרגי
קדימה. בבקשה.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
באמת שלוש דקות מזמנכם. ראשית כי אני בגילוי נאות קודם כל אומר שרעייתי היא יועצת כבר 35 שנים בבית ספר ואני מכיר את הבעיה מקרוב ואין לי שום אינטרס אישי מלבד הרצון לעזור ליועצות, שהוא חשוב ביותר.

המצב הוא כדלקמן. היועצות הן בנות חורגות של המערכת. המקצוע הזה נולד כמקצוע שהייתה לו משימה אחת או שתיים, לעשות הכוון מקצועי. במשך השנים נוספו לו עשרות מטלות, מאבחונים, דרך ייעוץ פסיכולוגי ועזרה ובעיות דיגיטאליות ואני לא רוצה לפרט, הם יפרטו וכו'. אלא שהמטלות גברו והתקן והמקצוע לא הוגדר מחדש.

מדינת ישראל היא כמעט המדינה היחידה שבה היועצות הן גם מורות. הן נאלצות להיות גם מורות, הן נאלצות לעשות שעות הוראה. אין דבר כזה כמעט בעולם. יש מעט מאד מקומות שזה קיים גם. אחד. ראשית.

הדבר השני והחשוב הוא שאין תקנון שעות. התקנון של השעות הוא בלתי אפשרי. הרי אתם תשמעו פה מהיועצות. בממוצע זה מגיע לשעה וחצי לכיתה והכיתה יכולה להגיע ל-30 ו-35 ילדים. אתם יודעים מה המשמעות של הדבר הזה, שרוב התלמידים, שגם אם הם רוצים לראות את היועצת, הם לא מצליחים לראות אותה בכלל.

אני רק אספר לכם מניסיוני האישי. אשתי עובדת בהיקף של שלושת רבעי משרה, 12 שעות שבועיות היא הייתה אמורה לתת. היא נותנת 25 שעות. חצי מהמשרה היא נותנת בנוסף רק בגלל שאיכפת לה, וגם אז היא לא מספיקה.

הכרחי לעשות שלושה דברים. אני אציין עוד דבר אחד, דו"ח חמור מאד של מבקר המדינה בשנת 2014, שמדבר על הייעוץ החינוכי בבתי הספר ובגני הילדים.

תראו, העולם שלנו הוא עולם שהשתנה. פעם ילדים היו מודעים פחות, מקטרים פחות, היו להם פחות קשיים, היו להם פחות אבחונים. היום היועצת – אני לא רוצה להכביר מילים על חשיבות תפקידה במערכת, אבל היא זאת שמחזיקה הרבה פעמים את הילדים האלה על כפיים. ממש כך. והיא זאת שהיא המחסום האחרון מפני נשירתם, יציאתם מהמערכת, הידרדרותם וכו'.

דבר הזה מחייב אותנו אחד להגדיר את תפקידה. שנית, להתאים את הדרישות לתקן. שלישית לייצר תקן ורביעית להכיר במקצוע היועצת כאגף מקצועי. אני חושב שארגוני המורים – ויש לי גם ביקורת על הארגון ועל הסתדרות המורים. מתנכרים.
היו"ר יעקב מרגי
מה פתאום?
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אני אומר לך, מתנכרים למקצוע היועצת מהטעם הפשוט שאין מספיק יועצות. יש אולי 5,000-6,000 יועצות במדינת ישראל. זה לא מספיק. הן לא עושות בלגן, הן מנומסות, הן משקיעות בתלמידים במקום במאבק המקצועי שלהן. אנחנו צריכים להירתם ולעזור להן להגיע ליעדים שציינתי.

תודה רבה לך אדוני יושב הראש. אני חושב שקיצרתי מאד.
היו"ר יעקב מרגי
היה נחוץ ודרוש ותודה רבה. חברי הכנסת רוצים להסכים?
מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת)
כן. שתי דקות.
היו"ר יעקב מרגי
בבקשה.
מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת)
מאחר שאני טיפלתי בעניין ועקבתי אחריו, לפני כ-3-4 שנים הייתה לי ישיבה עם יועצות בחברה הערבית, אצלי בסכנין. אני מורה לשעבר, אני מכיר מה זה העבודה והאחריות הגדולה של היועצת החינוכית ומה התפקיד שהיא עושה בבית הספר, שהוא תפקיד חשוב מאד בכל עניין האווירה והאקלים בבית הספר ובכל העניין של לעקוב אחרי התלמידים והתלמידות שצריכים טיפול.

לפי דעתי, אדוני יושב הראש, המצב של היועצות הינו מצב של הרבה מגזרים בישראל, שככל שהנטל והאחריות עליהן עולה, המצב שלהן יותר גרוע. אז אי אפשר שיועצות שעושות תפקיד כל כך חשוב, שיש להן תפקיד כל כך חשוב בבית הספר, במיוחד בצל כל התנאים וכל מה שאנחנו חווים, האלימות של בני הנוער, אלכוהול, כמעט התפרקות מוסד המשפחה וכל הדברים האלה. אני חושב שזו בושה שעד היום אין קביעות, אין תקן. כל שנה הן לא יודעות כמה שעות מוקצבות להן. וגם הצחוק הגדול זה כמות השעות המאד מאד זעירה שמוקצות לייעוץ, כ-1.7. ככה קראתי, בחטיבות העליונות.
קריאה
ביסודי בכלל - - -
היו"ר יעקב מרגי
בסדר, בסדר.
מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת)
בחטיבה העליונה. לא יודע, בזמני - - -
היו"ר יעקב מרגי
יועצות, אני מבין שבמערכת אין לכן פתחון פה, אז אתן רוצות להוציא את זה פה, אבל פה יש סדר.
מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת)
לפני 9 שנים על היועצות הטילו בתיכונים את כל העניין של לקלוט את התלמידים החדשים, אם יש תכנית כישורי חיים אז זה יועצת, אם יש טיפול אז זה יועצת, אם יש העלאת המודעות, אנא עארף – המינית וכל זה – היועצת. הכל על היועצת.

אני חושב שכולנו צריכים להירתם אם אפשר לשפר את מצבן, לפחות, כדי שהתקן - - -
היו"ר יעקב מרגי
מעבר לזה, אי הוודאות כל שנה - - -
מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת)
כל שנה.
היו"ר יעקב מרגי
אנחנו מדברים על הביטחון התעסוקתי.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
נכון.
היו"ר יעקב מרגי
כי אם נחשוב על זה שיועצת בתוך המערכת אין לה ביטחון תעסוקתי, זה - - -
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
העניין הוא כזה שבגלל הגדרת התפקיד, אז יש להן קביעות לחלקן, לרובן בתור מורות, אבל אין להן בתור יועצות וזה בדיחה. כי בסופו של דבר - - -
היו"ר יעקב מרגי
חבר הכנסת חיים ילין.
חיים ילין (יש עתיד)
זו שיטה במדינה שלנו. אין טיפול מונע. הרי מה זה ייעוץ? ייעוץ זה לנסות לאתר דברים ולמנוע אותם. ובמדינת ישראל קודם כל צריכים את השריפה בשביל להביא את הסופר-טנקר. כאילו אם לא תהיה שריפה לא יהיה סופר טנקר. מי שימנע את המלחמה בעצם לא יקבל צל"ש? כאילו, זה סגנון שכבר הרבה מאד שנים קיים.

אני אגיד את הפן האישי, בסדר? הפן האישי הוא שאנחנו בלי היועצות בעוטף עזה, מערכות החינוך כולן מגן, יסודי ותיכון, היו קורסות. בסוף גם היינו צריכים לטפל ביועצות, דרך אגב, גם מי מטפל במטפל? אף אחד לא שם לב לזה בכלל וזה - - -
היו"ר יעקב מרגי
הקמנו להן מרכזי חוסן שיטפלו בהן.
חיים ילין (יש עתיד)
זה לא בשבילן, תאמין לי. הלוואי שזה היה בשבילן.
היו"ר יעקב מרגי
אל תתפלאו. בדיון שהייתי בו מילאתי את מקום יושב ראש ועדת העבודה, הרווחה והבריאות ודיברנו על מקצוע רפואי שהוא כמעט בהכחדה – הפסיכיאטריה והפסיכיאטר הראשי אומר רבותי, ברוב השנים לא אבוש, גם אני צריך טיפול פסיכיאטרי.
חיים ילין (יש עתיד)
ידידי היקר, בשביל להיות פסיכיאטר אתה צריך ללמוד 15 שנה.
היו"ר יעקב מרגי
חשבתי אתה צריך להיות פסיכי.
חיים ילין (יש עתיד)
אתה יודע כמה אנשים מוכנים ללמוד 15 שנה בשביל להיות פסיכיאטר בסוף, שיגידו לך שאתה משוגע? אז עזוב, בחייך. זה מזוכיזם, אתה מבין?
קריאה
לא, אבל זה נושא חשוב, כי בארצות הברית היועצים החינוכיים הם פסיכיאטריים בעצם.
היו"ר יעקב מרגי
תודה, עוד לא הגענו לשם.
חיים ילין (יש עתיד)
אנחנו לא - - -
היו"ר יעקב מרגי
תודה. חיים.
חיים ילין (יש עתיד)
בסוף מה שקורה זה שבמקומות, בעיריות, במועצות שיש ראש עיר או ראש מועצה שהוא רואה ביועצות אבן דרך, אז הוא שם יד בכיס ועל חשבון המועצה או העירייה, בעצם מעסיקים חלק מהיועצות כי אין דרך אחרת, כי אין תקן לזה וזה בעצם בלתי נסבל.

אם כבר יש תקן ונותנים תקן לגיל הרך, שבדרך כלל זה בא דרך הגיל הרך, אז ברגע שהיועצת מסיימת את תפקידה צריך להילחם על עד שתבוא יועצת אחרת, כי נלחמת על התקן הקודם, עכשיו תתחיל את המלחמה מחדש. בסוף השלטון המקומי קורס. הוא קורס בגלל שבעצם מפילים עליו עוד משימות.

משרד החינוך צריך לבוא ולקבל החלטה וזה דרך אגב לא דיון של בסוף כסף. הרי בסוף מה אנחנו דורשים? שיהיה פה ביטחון גם ליועצות, בשביל שהן תוכלנה לעבוד ולסיים לעשות את המשימה כמו שצריך. מצד שני הרי בלאו הכי משלמים את המשכורת. או שתהפוך את זה לתקן ואז לא תהיה בעיה ותוכל לחלק - - -
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
שתהיה התאמה בין המשימות לבין - - -
חיים ילין (יש עתיד)
בדיוק, תוכל גם לחלק את התקן. היא תוכל להמשיך להיות מורה ולהיות גם יועצת. בסופו של דבר אני חושב שהדבר הזה, אם לא נבוא עם משהו מוסדר מול משרד החינוך, זה לא יקרה. תשע שנים אתה מטפל בזה? נהיה פה עוד 20 שנה ושום דבר לא יקרה. צריך להזיז - - -
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
לא, לא, חיים.
היו"ר יעקב מרגי
אתה רוצה לשמוע או להתבטא?
חיים ילין (יש עתיד)
לא, אני אומר אם לא נזיז את הדברים זה לא יקרה.
היו"ר יעקב מרגי
תודה חיים. חברת הכנסת חנין זועבי, בבקשה. מוזס רוצה אחר כך, אחרי שהוא ישמע אתכם.
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
תודה רבה אדוני. אני לא מסתכלת רק על הנושא של ביטחון תעסוקתי. אני חושב שזה הרבה הרבה יותר חשוב - - -
היו"ר יעקב מרגי
לילד.
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
זה ביטחון לחברה, זה ביטחון חברתי, זה ביטחון ערכי. קודם כל אני רוצה להעיר שתי הערות שלא עלו כאן. לא רק תנאי התעסוקה, אלא גם הכמות - - -
היו"ר יעקב מרגי
התקן.
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
התקנים.
היו"ר יעקב מרגי
עוד לא התחלנו את הדיון, אני רק נתתי סקירה לחברי הכנסת.
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
כן, התקנים. אנחנו מדברים על רמת ואחוז אלימות בבתי ספר ערבים, שהם מהגבוהים בארץ. אתה מדבר על 70% ממקרי הרצח שקורים ב-20% של האוכלוסייה. 70% ו-20%. זה פי שבעה מקרי רצח בחברה הערבית. פי 7.4. אני אביא לך עכשיו דו"ח שנעשה וזה הנושא. גם למשטרה יש צד עיקרי, אבל אנחנו בוועדת החינוך, אז בתי הספר.

נשירה זה עניין שמתקשר עם אלימות, זה מתקשר עם נשירה. אחוז הנשירה בבתי הספר הערביים, הרשמיים, אנחנו אפילו לא מקבלים אותם כי יש נשירה סמויה, אבל זה פי שלושה בבתי ספר ערבים, לפי הסטטיסטיקה הרשמית. אתה מדבר על קטסטרופה שאין לה רתיעה, אין לה מניעה ואין לה טיפול. זה גם החלק המניעתי וגם החלק הטיפולי שהיועצות והיועצים גם נכנסים פה. אז אתה מדבר על להרוס חברה.

בית הספר זה מה שאתה מטפח לעתיד. בית הספר זה היסוד הערכי של החברה והיסוד המרכזי של החברה. אז זה לא רק ובטח ובטח אני מסכימה עם כל מילה לגבי תנאים תעסוקתיים. לכולנו יש בנים ובנות. מי שחושב על הבת והבן שלו צריך לחשוב על בית הספר, על התנאים של המורים, על רמת ההכשרה של המורים ועל רמת החוסן – זו המילה שאני מחפשת – החוסן האתי, המוסרי של החברה כולה, של הבנים שלנו, שזה היועצות.

אני חושבת שזה נושא מאד מאד חשוב, אבל צריכים – אור אדום, וזה משפט אחרון. נורה אדומה נדלקת כאשר אנחנו לא מדברים על הנושא רק במשמעות של ביטחון תעסוקתי, אלא ביטחון חברתי, ביטחון ערכי.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. אני חושב שהדברים חשובים. עמליה הדרי, בבקשה. תציגי את עצמך בבקשה.
עמליה הדרי
שמי עמליה אדרי, אני יושבת ראש אגודת היועצים החינוכיים בישראל, של כל היועצים בכל המגזרים. אני רוצה לומר, חברי הכנסת בעצם עשו לנו את העבודה. הם תיארו את המצב המאד מאד נחוץ בייעוץ במערכת החינוך, אני לא אפרט על זה.

אני רק רוצה לומר ולהזכיר שכיום הייעוץ נתפס לא כשירות ספח, כי במשרד החינוך ובאוצר מתייחסים לייעוץ כשירות ספח. זה מרכיב מאד בלתי נפרד מהתכנית החינוכית של בתי הספר ואם זה ככה, צריך לתת להם סל שירותים שהם יוכלו לעבוד. זה בלתי אפשרי. המצב הזה נמשך 50 שנה ומקצוע הייעוץ כמקצוע אקדמי קיים במערכת החינוך 50 שנה. הרבה זה לא השתפר מאז. נשאר באותו מצב.

היועצות הן בסטאטוס של עובדות הוראה ואין להן קביעות, אין להן תקן. אפשר במקצוע שלהן, שההכשרה שלהן היא ארוכה. תנאי הסף לקבלת יועצת חינוכית במערכת החינוך הם שיהיה לה תואר שני. היא צריכה תואר שני אקדמי. היא צריכה לעבור שלוש שנים הדרכה ואחר כך צריכה לעבור הערכה מקצועית ואז היא תקבל רישיון ייעוץ קבוע. רק אז. וגם שכרה קבוע, אבל עכשיו אני לא מדברת על שכר.

אי לכך ושהמצב נמשך כבר 50 שנה ולמרות ועדות שהוקמו בוועדת החינוך, אני יכולה אחר כך לסקור אותן, ולמרות התביעות שחוזרות ונשנות על תקן ליועצים, לא השתנה כלום. השתנו דברים בהוראות מנהליות, לעזור ליועצת, אבל זה לא עוזר בתקנים ליועצת. עודכנו פה תוספות ליישובים בשעת חירום ופה קצת תוספות פה וזה תוספות מנהליות, זה לא - - -
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
לא מהותיות.
היו"ר יעקב מרגי
זה לא המהות.
עמליה הדרי
זה לא המהות, בדיוק. צריך להכריע אחת ולתמיד מה לעשות. אי לכך מאז שיצא דו"ח מבקר המדינה, אנחנו פועלים לשינוי המצב והגשנו מסמך תביעות, שעדיין לא קיבלנו תגובות עליו.
היו"ר יעקב מרגי
מתי פורסם דו"ח מבקר המדינה?
עמליה הדרי
מאי 2014. הרבה זמן. אני מעבירה את זכות הדיבור להניה, שהיא תתאר את התביעות שלנו.
היו"ר יעקב מרגי
היא תעביר את רשות הדיבור, בסוף יקצצו לי אני בשעות. אבל בבקשה.
עמליה הדרי
בקיצור.
הניה פישמן
אוקיי, שמי הניה פישמן ואני הסגנית של יושב ראש אגודת היועצים החינוכיים. עמליה תיארה ואני דבר ראשון מודה על הזכות לבוא לכאן ולפרוש בפניכם את המצוקה שלנו, של היועצות. תודה למר מרגי שכבר פגש אותנו לפני כן, בפגרה, הסכים לפגוש אותנו ולשמוע את המצוקות שלנו.
היו"ר יעקב מרגי
אל תקלקלי, כי הציבור חושבים שהיינו בחופשה 84 ימים.
הניה פישמן
אתה עבדת בחופש, גם אנחנו עבדנו בחופש.
היו"ר יעקב מרגי
אבל תנו להם את ההרגשה הטובה, אל תקלקלי, כי זה משודר.
הניה פישמן
אז כולנו עבדנו והיועצות עדיין ממשיכות גם לעבודה בחופש, וזאת עוד נקודה שאנחנו נרצה לדבר עליה. אני רק רוצה לחזק משהו בדברים שעמליה אמרה. על ההכשרה של היועצות. אין אף בעל תפקיד בבית הספר שיש לו תנאי סף לקבלה כמו שלנו, של היועצות. בלי תואר שני ורישיון הוראה אנחנו לא מתקבלות לעבודה בשום מגזר. גם היום היועצות במגזר החרדי, שאני עובדת גם איתן, גם הן נדרשות היום להשלים את הלימודים שלהן לקראת התואר הראשון והתואר השני.

אנחנו נדרשות לשלוש שנים של הכשרה, מתווה חינוכי בבית הספר.
היו"ר יעקב מרגי
מה עושים עם המשאב הזה? דברו איתי.
הניה פישמן
ועד עכשיו מה - - -
היו"ר יעקב מרגי
תעזו. בואו, אני אתן לכם עצה.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אנחנו הולכים להילחם על בנק מזרחי.
היו"ר יעקב מרגי
לכו, אני משחרר אתכם.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אבל אדוני, אני מאד מבקש - - -
היו"ר יעקב מרגי
הן בידיים טובות.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
שההחלטה לסיכום תהיה לא רק שהן צודקות - - -
היו"ר יעקב מרגי
הן בידיים טובות.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
הן צודקות.
היו"ר יעקב מרגי
ודאי. אתה תקרא את הסיכומים שלי.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
ואיך אנחנו עוזרים להן. אני נתרם לעזור לך בעניין הזה לגמרי.
היו"ר יעקב מרגי
אנחנו לא נעזוב. בואו תקשיבו רגע. תאמרי מה שרצית לומר. הדוברת הבאה מטעמכן או מי שדומה לכן, תתעסקו בכמה המערכת – כי ברגע שהדיון יהיה רק כמה אתן משקיעות בהכשרה, בתארים ובכם ובכם ובכם, נחמיץ את הדיון. תמשיכי, תציגי את מה שאמרת. זה חשוב מה שאמרת. אני לכן אמרתי - - -
הניה פישמן
רגע, אני רוצה רגע - - -
היו"ר יעקב מרגי
רגע, רגע. זה לא חדר מורים, חכו. אני אומר לאחר מכן. תאמרי, זה חשוב ולכן שאלתי והמשאב הזה הולך לאיבוד. השקעה כל כך גדולה, אבל אני רוצה גם בהיבטים האלה, מה יכולתן לעשות אם באמת היו שעות תקן ראויות. הייתה התייחסות ליועצת, רק יועצת, ולא – סליחה על הביטוי – כולבויניקית של בית הספר. אם לא תעשו את זה אני אעשה את זה, אבל אני לא רוצה להוכיח את הידע שלי כלפיכן. אני רוצה שאתן תציגו את זה. בבקשה.
הניה פישמן
אוקיי. אני רוצה להשאיר את הנושא הזה לשתי החברות הנוספות, מר מרגי. אני רוצה לתת מספרים לתביעות שלנו, כדי שזה גם יהיה - - -
היו"ר יעקב מרגי
אין בעיה, זה לגיטימי. שלא תבינו אותי, אבל שזה לא יהיה רק זה.
הניה פישמן
בחטיבה העליונה יש תקן מחייב ליועצת – 1.7 לכיתה, כשאנחנו יודעים שגם היום לאור - - -
יהודית גידלי
1.7 מה?
היו"ר יעקב מרגי
לכיתה.
הניה פישמן
שעה לכיתה.
היו"ר יעקב מרגי
זה לא יועצת נקודה שבע.
יהודית גידלי
זה לא נאמר.
קריאה
לכיתה שלמה?
הניה פישמן
כן. וגם על זה יש מניפולציות.
היו"ר יעקב מרגי
גבירותי, אני לא יכול לומר ורבותי, גבירותי, תנו אחת אחת.
הניה פישמן
וגם אנחנו יודעים שלאור הצרכים המרובים שיש ליועצת, גם זה לא עונה ולא מתאים ולא הולם את תנאי השעה.

בבתי הספר היסודיים ובחטיבות הביניים אין תקן מחייב ליועצות. זאת אומרת שאנחנו תלויות בסל השעות של המנהל – כמה שיש לו, כמה שהוא יכול לתת – בהתאם להשקפה החינוכית שלו, בהתאם להשקפת התפיסה הפדגוגית שלו.
היו"ר יעקב מרגי
תעצרי פה, אל תמשיכי, בהתאם לעוד כמה דברים.
הניה פישמן
ולכן אנחנו מבקשות מהוועדה שתעזור לנו.
היו"ר יעקב מרגי
יש יותר מנהלים או מנהלות בתי ספר?
הניה פישמן
מנהלות.
היו"ר יעקב מרגי
אז למה אמרת המנהל?
קריאה
לא, בתיכון יש מנהלים.
היו"ר יעקב מרגי
בסדר, אני קולט. רק שאלתי. אוקיי, זו התשובה.
הניה פישמן
התכוונתי מנהלים. ועל זה אנחנו מבקשות שהוועדה תעזור לנו מול משרד החינוך, מול משרד האוצר, לתקן ולתקף את שעות הייעוץ.

דבר נוסף, אין לנו קביעות ואנחנו מבקשות שתהיה קביעות על תפקיד היועצת. יועצת יכולה היום להיות יועצת על 16 שעות, בשנה הבאה היא יכולה להיות יועצת על כלום, על 10 או על 5 שעות, כמה שהמנהלים יחליטו, אין לנו קביעות ב- - -
היו"ר יעקב מרגי
בתפקיד, לא בעבודה.
הניה פישמן
בתפקיד. ודבר נוסף והוא גם חשוב, הגמול של הייעוץ שלנו. הגמול של הייעוץ שלנו הוא בין הנמוכים ביותר במערכת החינוך. אנחנו עם תואר שני ולכן הדגשתי את ההכשרה שלנו. יש מקסימום 9% גמול ליועצת, שזה - - -
היו"ר יעקב מרגי
לעומת?
הניה פישמן
וזה לא המשרה המלאה, אלא זה תלוי נוסחה הזויה שקבעו לנו.
היו"ר יעקב מרגי
לעומת מה? סליחה, כשאת מציגה נתון הוא יתום, הוא ערטילאי. לעומת גמול אחר, כי אם מורה - - -
קריאה
מחנכת - - -
היו"ר יעקב מרגי
תנו לה.
הניה פישמן
לעומת מחנכת שנה ראשונה בעלת תואר BA, היא מתחילה עם 10% ממשרה מלאה. אנחנו על פי יחסיות המשרה שלנו. מורה לחינוך מיוחד, תואר ראשון, 14% גמול תפקיד. לנו – 9% במקסימום ועוד חלקי משרה. אלה שלושת העיוותים - - -
קריאה
בתנאי שיש לנו 16 שעות. הם לא מגיעים לנוסחה הזאת.
הניה פישמן
אלה לפחות שלוש התביעות העיקריות, הבסיסיות שלנו, שאנחנו מבקשות שהוועדה תעזור לנו לממש אותן. דו"ח המבקר מתייחס לזה.
היו"ר יעקב מרגי
טוב, יש לנו בקשות דיבור מעוד 7 חברות ארגון. אני לא אוכל לתת לכולן, כי הזמן מאיץ ואני רוצה לשמוע את משרד החינוך ואני גם רוצה לסכם, לפתח דיון.
קריאה
אבל אנחנו מייצגות את השטח.
היו"ר יעקב מרגי
אז הנה, אני נותן לעוד שתיים מהשטח. אני אתן לכן עוד שתי יועצות, חברות ארגון מהשטח ונעבור הלאה. רצית עוד משפט. במשפט לא תעמדי בזה, קחי שניים.
הניה פישמן
שניים. שתי דוגמאות למצב העגום בו נמצאות היועצות נמצאות. נכון, דוגמא אחת נכונה לתחילת שנת הלימודים. יועצת באזור מצוקה קשה ביותר, כשלכל ילד בבית ספר יסודי יש סיפור קשה מאד, הורים, מאסר, סמים - - -
קריאה
לא אומרים באיזה אזור זה.
היו"ר יעקב מרגי
בואי אני אגיד לך למה ההערה שלך מיותרת. בואי תקשיבי, גברתי. את יודעת למה צומצמו מספר האבחונים בהקלות משרד החינוך. אם נלך לפי רעננה, שיש שם 80% באים עם אבחונים, מה נעשה איתם?
הניה פישמן
נכון.
היו"ר יעקב מרגי
אז עזבי אזור ועזבי זה.
הניה פישמן
היועצת הזו, בבית הספר היסודי באזור מצוקה, היה לה בשנה שעברה, כמה שנים, 16 שעות ייעוץ והשאר היא השלימה בהוראה. בשנה הזו לבית הספר הייתה איזו בעיה בתחום של מתמטיקה. יועצת לומדת גם ייעוץ וגם חייבת עוד מקצוע כדי לקבלת תעודת הוראה. יועצת היא גם מורה למתמטיקה. חזרה היועצת בתחילת השנה, אומרת לה המנהלת – מצמצמת את המשרה ל-9 או ל-8 שעות והשאר תלמדי מתמטיקה.
היו"ר יעקב מרגי
כי בודקים אותה לפי הרמה וכמה יחידות.
הניה פישמן
נכון, ולא בודקים כמה ילדים נמצאים במצוקה. דוגמא אחת. דוגמא שנייה, עוד משפט, לפני כמה שנים הייתי אז מפקחת על יועצות בשטח, יועצת חזרה משבתון, הייתה בשבתון. אומרת לה המנהלת, אני לא רוצה השנה ייעוץ. את מלמדת ספרות, עברית. אני צריכה עכשיו אוריינות ואת תלמיד אוריינות. היה מאד קשה לשכנע אותה.
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
אז זה נזק כפול. גם אין יועצת גם אין מורה טובה.
הניה פישמן
אז אלה שתי דוגמאות שממחישות את האבסורד שאין כדוגמתו לשום בעל תפקיד אחר במערכת. תודה.
היו"ר יעקב מרגי
היטבת לבטא, אפילו שזה לא במשפט אחד.
הניה פישמן
תודה רבה.
היו"ר יעקב מרגי
בבקשה, תציגי את עצמך.
אביגיל כהן
שלום, שמי אביגיל כהן ואני עובדת כיועצת חינוכית בחטיבת ביניים בראשון. אני בסך הכל במערכת 27 שנים.
היו"ר יעקב מרגי
לא הרבה.
אביגיל כהן
לא הרבה, אפשר לומר.
מנחם אליעזר מוזס (יהדות התורה)
לאורך ימים.
אביגיל כהן
יש פז"מ ומתוכן 14 שנה אני עובדת כיועצת.
היו"ר יעקב מרגי
היא לא הבינה את המחמאה.
אביגיל כהן
אני רוצה להגיד שבאמת חברותי פה וכולנו בעצם, כל היועצות, אני מרשה לעצמי לדבר בשם כל היועצות, כשבחרנו במקצוע הייעוץ בחרנו בו מתוך שליחות, בחרנו בו כי ראינו בו תפקיד עם המון נשמה, המון משמעות, המון סיפוק. אבל לצערי הרב לאורך השנים אנחנו מרגישות שחיקה מאד מאד גדולה בתפקיד שלנו, בעבודה שלנו. פשוט לא מאפשרים לנו לבצע את התפקיד באופן מיטבי.

המצוקה שלנו היא באמת מאד מאד גדולה ואנחנו כל כך שמחות להיות ואני גם חייבת להגיד שאני מאד מתרגשת. כולנו מתרגשות, כי המאבק התחיל לפני מספר שנים ורק עכשיו יש לנו הזדמנות להביא את המצוקה בפני מקבלי ההחלטות. אתם מקבלי ההחלטות - - -
היו"ר יעקב מרגי
תגידי, אם היית באה לראיון עבודה והיית יודעת שהמראיין שלך מעניין אותו בראש סדר העדיפויות נושא מסוים ובדרגה שנייה נושא אחר, במה היית פותחת?
אביגיל כהן
אז אני רוצה להביא לכם - - -
היו"ר יעקב מרגי
במה היית פותחת?
אביגיל כהן
במה שמעניין את המראיין, נכון.
היו"ר יעקב מרגי
את המראיין. אז אל תיפגעו, הנושא השני הוא תנאי ההעסקה שלכן. רמזתי לכן ואמרה לכן את זה חברת הכנסת. אני רוצה שבדיון יופיע פה – סליחה, תנו לי לכוון אתכם. אני רוצה לסייע לכם, להיות היועץ של היועצת, בסדר? תקשיבו, אני אתן לכן להמשיך, אבל תקשיבו היטב. אם לא היה לכן ערך מוסף, לא הייתה בכן תועלת, לא הייתי מקיים דיון. אל תיפגעו. אל תיקחו את זה באופן אישי.
אביגיל כהן
בסדר גמור.
היו"ר יעקב מרגי
יש לנו עוד 20,000 נושאים חשובים במערכת החינוך ואתם תראו את מערכת החינוך עם הצרכים שלה ועם החולאים שלה יותר טוב ממני. אני אומר לכן מידע ומפרקטיקה ואמרתי זאת בתחילה ואמרתי את זה בפגישה האישית ואני חוזר ואני מצפה שבדיון הזה זה יעלה. זה עדיין לא נוגע, עדיין אנחנו תקועים עם התואר השני - - -
אביגיל כהן
לא, אבל אני רוצה - - -
היו"ר יעקב מרגי
רגע, אני אתן לך. אני מכוון. תני לי לכוון, מותר לי. לו הייתי רוצה להכשיל אותך הייתי נותן לך לגמור את הדיון, רבותי טוב, הדיון נגמר והלכנו הביתה. ואני אומר לך, תקשיבי, אמרתי בתחילת דברי, בפתיחה, תלמידים שחוו את הטיפול הטוב של היועצת יודעים מה ערכה של היועצת. ההורים שלהם יודעים מה ערכה של היועצת. מנהל בית הספר יודע ימה ערכה של היועצת. יש הרבה תלמידים שגם היו צריכים את הליווי, את התמיכה, את האבחון.
אביגיל כהן
זאת הנקודה.
היו"ר יעקב מרגי
רגע. של היועצת ולא זוכים לקבל את זה.
אביגיל כהן
נכון, אז זה - - -
היו"ר יעקב מרגי
רגע. ואם אני לוקח את שני התלמידים האלה ורואה לאן הצלחנו להביא מאותה נקודה את התלמיד הזה שקיבל טיפול, לעומת התלמיד שלא זכה לקבל, בגלל שלקחו אותה למתמטיקה, בגלל שלא נתנו תקן, בגלל שאמרו לה שאת גם יודעת, את מבינה טוב בריתמיקה ויש לנו איזה מופע למנכ"ל או למנהלת המחוז שמגיעה, תעשי לנו גם את זה. ובגלל עוד 20,000 דברים.
אביגיל כהן
אז זאת הנקודה.
היו"ר יעקב מרגי
תני לי לסיים. עכשיו אני ברשות דיבור. ואני אומר לכן, במפגש אישי עם יועצת, אילו המערכת הייתה משכילה לתת את שעות התקן לפי באמת הצורך האמיתי להכרה בערך היועצת – אם אין הכרה בערך היועצת, שיבטלו את הפרופסיה הזו. לא צריך גם את ה-1.7. לא צריך כלום. אבל מאחר שמכירים בערך היועצת, ואני אומר לכם, תלמיד שעובר "תחת השבט" של היועצת, הוא לא צריך ללכת אפילו לאבחון. הוא לא יצטרך ללכת לאבחון. מפגש אחד, שניים, שלושה, לשמוע מהמורה, מהמנהל בכמה מקצועות איך הוא פה ואיך הוא במקצוע הזה ואיך הוא במקצוע השני, שהוא בשילוב, לחשוב על רמת החשיבה הקוגניטיבית ופה הוא מצליח ופה הוא לא מצליח, היא יכולה לעשות לו שיקוף ולתת ולהגיש אותו אם זה למנהל, אם זה להורים, אם זה למחנכת, אם זה לייצג אותה בוועדת ההשמה ולתת לו את הליווי האופטימאלי.

פה המערכת - - -
אביגיל כהן
אבל אני רוצה שנייה - - -
היו"ר יעקב מרגי
שנייה. תני לי לסיים. תאמיני לי אני עכשיו מדבר כמו ארבע יועצות ותורם לדיון. תקשיבו לי. האוצר לא יבוא. משרד החינוך והאוצר לא ייכנסו למרכז הדיון פה על זה שאין לכם ביטחון תעסוקתי. על זה שהגמול שלכם לא ראוי, על זה שהמנהל משחק עם התפקיד שלכם, על זה הוא לא יבוא. אנחנו נביא אותו, דעת הקהל תביא אותו. הדיון הציבורי יביא אותם רק כשנצליח להציב מראה מול המערכת ולומר להם כמה אנחנו מפסידים, כמה אנחנו פוגעים במערכת. כמה אנחנו מקפחים.

אנחנו מדברים על מתן שוויון הזדמנויות שווה לכל תלמיד, על נקודת זינוק שווה, על צמצום פערים, על העצמת התלמידים ולא להשאיר מאחור אף אחד וכל מנהלת כשאת באה לסיור אצלה או מנהל, אומרים לך אצלנו בבית הספר המוטו שלנו זה לא להשאיר אף אחד מאחור. בסדר, נשמע טוב. איך עושים את זה?
אביגיל כהן
אפשר עכשיו?
היו"ר יעקב מרגי
אני נותן לך עכשיו להשלים בשני משפטים, אם תעמדי באתגר.
אביגיל כהן
אוקיי, אז שנייה, אני רוצה רגע להגיד שזה עיקר הקושי שלנו וזאת המצוקה, כי ליבנו יוצא לאותם תלמידים שאנחנו לא מגיעים אליהם. אנחנו פועלות במתכונת של חירום, כמו חדר מיון.
היו"ר יעקב מרגי
טלאי, טלאי, טלאים.
אביגיל כהן
זאת המטפורה שחוזרת על עצמה. כשאתה תשאל כל יועצת בשטח תספרי לי על יום שגרתי בעבודה, היא תגיד לך מתכונת חירום וכיבוי שריפות. לסבר את האוזן, תחשבו ששעה וחצי לכיתה עם 38 תלמידים, מה אני יכולה להספיק כיועצת? בשעה וחצי אני מגיעה רק למקרי החירום, למקרים הדחופים. תלמידים שקופים, שקטים, שזקוקים לי לא פחות, מחכים לי ליד החדר, רוצים לדבר איתי, אין זמן כי אני צריכה ללמד בשיעור, כי אני גם מורה. כי אני לוקחת חלק באיזו שהיא ועדה. כי אני צריכה להיוועץ עם שותפי התפקיד, עם המחנכים, עם המנהלת, עם הקולגות. ישיבות בלי סוף.

אני לא מגיעה לתלמידים השקופים, השקטים, שלא סתם ומה הבעיה עכשיו? תראו מחקרים מהשנים האחרונות שמצביעים על כך שיש יותר מקרי אלימות, יש יותר מקרי בריונות, סמים ואלכוהול, פגיעות מיניות. כל הדברים האלה שלא היו בעבר, כשהיועצת התחילה אך ורק עם תכנית ההכוון. עם השנים, בגלל שינויים ביטחוניים, חברתיים, כלכליים, קרו המון דברים.
היו"ר יעקב מרגי
טכנולוגים.
אביגיל כהן
קבוצות הווטסאפ. אתם יודעים בכמה קבוצות ווטסאפ אנחנו מטפלות? בריונות ברשת, פגיעות מיניות, הפצת תמונות. אין לנו זמן.
קריאה
כמה חרמות.
אביגיל כהן
אנחנו עובדות המון בהתנדבות. אנחנו עושות את זה מתוך אהבה, אבל יש גבול. אנחנו באות למשמרת שנייה בבית שלנו. אין לנו את האפשרות לטפל בילדים.
היו"ר יעקב מרגי
תודה.
חנית יעיש
אני רוצה להוסיף רק כמה משפטים.
היו"ר יעקב מרגי
תציגי את עצמך.
חנית יעיש
שמי חנית יעיש, אני גם יועצת וגם חברה בהנהלת אגודת היועצים. דבר ראשון אני רוצה להגיד שמה שאנחנו אומרות כאן זה מייצג את כל היועצות בשטח. יש לי עצומה עם 3,000 יועצות מהשטח. אנחנו אומרות דבר מאד מאד פשוט. במשך 50 שנה תפקיד הייעוץ הורחב, גדל, התרחב. אני חושבת שאנחנו נוגעות בכל נושא. אם זה הורים, אם זה מורים, אם זה מנהלת, אם זו עבודה שהיא מערכתית גם, זה לא רק עבודה פרטנית, כשזה לתרום לאקלים החינוכי של בית הספר, שיהיה אקלים טוב, אבל השעות לא השתנו. כלומר אותן שעות משנות ה-50 עד היום, אבל העבודה רבה רבה והצרכים רבים.

אני גם רוצה לחדד ולהגיד משהו, שגם מחקרים מראים שככל שיש יותר שעות ייעוץ, האקלים המיטבי טוב, הבעיות פוחתות וכרגע אנחנו במצב של קריסה. השטח קורס. אנחנו קורסות, כי אם אנחנו לא נעבוד גם בבית סביב השעון, בחגים, בחופשות ואנחנו מטפלות במקרי חירום גם בשעות שתים עשרה בלילה, גם בחופשים שלנו, גם בחגים. כל הזמן. אם אנחנו לא נעבוד, התלמידים הם כבר נפגעים, אבל הם ייפגעו מאד כי היועצות כבר קורסות. אנחנו כבר באמת - - -
היו"ר יעקב מרגי
תודה.
אביגיל כהן
רק עוד משפט אחד.
היו"ר יעקב מרגי
לא, לא. עדנה דוד, בבקשה.
עדנה דוד
עדנה דוד, יושבת ראש הסתדרות המורים בסניף חיפה, סגנית המזכ"לית ומנהלת בית ספר לשעבר. אני רוצה לדבר בכל הכובעים שלי. אני חושבת שהשטח כרגע בוער. במשולש של צוות-מורים ותלמידים, אין אחד מתוך כל החברים שמחברים את המשולש הזה, שלא נזקק לטיפול היועצת. תפקיד היועצת לא מתחיל בשמונה בבוקר ונגמר בשתיים עשרה או אחת או שתיים בצהריים.

אני מתחברת לכל מה שאמרו כאן היועצות מתוך השטח והבאתי איתי גם יועצת לשעבר, שהייתה הסגנית שלי. השעות הן שעות הערב, אם צריך להוציא ילד במצוקה מתוך הבית, אם צריך לעזור בבעיות בקשר בין הורים לבין בית הספר. העבודה היא לא רק בתוך בית הספר בשעות בית הספר ועל זה הן לא מתוגמלות וגם דיברנו על - - -
היו"ר יעקב מרגי
היית מנהלת יסודי או תיכון?
עדנה דוד
יסודי. אחד הגדולים בחיפה. הן לא מתוגמלות על השעות שמחוץ. אני לא מבינה בכלל מדוע היועצת צריכה להיות גם מורה. זו פרופסיה ייחודית שצריך להגדיר אותה ולהכיר בה.
היו"ר יעקב מרגי
משכך, עדנה, עכשיו נשתמש בכובע הנוכחי שלך בהסתדרות המורים. למה הסתדרות המורים, עם כל העוצמה שלה, לא תביא – וקחי את המסר הזה. בואי אני אומר לכם מניסיון שלי. בכל הארגונים שניהלתי, גם בכהונתי כשר, כשניסיתי לשנות סקטור מסוים בקרב העובדים, זו משימה כמעט בלתי אפשרית במדינת ישראל, אלא אם כן ניסן קורן מאיים בהשבתת המשק או ארגון או הסתדרות המורים מאיימים בהשבתה.

צריך לומר את הדברים בכנות, כי יבוא לך הממונה על השכר ולו יצויר שאני עובד עכשיו אצל הממונה בתפקיד מסוים באגף הממונה על השכר באוצר. הייתי אומר תשמעו, אתן צודקות, אבל אם אני מוסיף לכן זה בהסכמי הרחבה, פותח לי השלכות רוחב. לא יודע כמה אמת יש בזה, כי אף אחד לא חוקר את זה ולא בודק את זה. השלכות רוחב וזו עלות תקציבית אדירה ואני לא הולך לעשות זאת בהסכם הקיבוצי הבא. עיניהם רואות וכלות, שהנה הגיע הסכם קיבוצי ראשון והם לא על השולחן. הגיע ההסכם הקיבוצי השני ושוב הם לא על השולחן. ואני פונה, לא מבקר.

אני אומר לך תדעי לך, אני יכול לזעוק, אנחנו נביא את זה לסדר היום. נוציא סיכום שמדבר בעד עצמו, אחרי שנשמע את משרד החינוך הלוואי ויתייתר הסיכום. נשמע בשורות טובות. אבל זה לא יתקדם. זה לא יפתח אם לא יהיה פה מנוף, מנוף עם עוצמה ויש את העוצמה להסתדרות המורים. לצערי הרב לא תמיד - - -
קריאה
גם לארגון, להסתדרות של המורים.
היו"ר יעקב מרגי
גם בתוך תקיעת שופר יש מקום שאפשר לקחת נשימה ויש מקום שאסור לקחת נשימה. אז חכו. את בהסתדרות המורים. פונה אליה, שיבוא – יש פה נציג מארגון המורים? כלום. אתמול חשבנו קצת משב רוח רענן, הגיע איזה נציג, אחרי ששנים לא ראינו. חשבנו שזה יהיה משהו קבוע. חבל.
קריאה
עוד שש שנים.
היו"ר יעקב מרגי
לא, לא, אני לא אתן לזה. אני אומר לך, תקשיבי, זה נכון גם לגבי ארגון המורים, אבל אני אומר לכם, שלא ישמעו, תתלו תקוות בהסתדרות המורים ולא בארגון המורים. זה גוף גדול. לא משנה מי שירים את זה, איך אומרים, כמו אותה בת עני שנפל לה הדלי לבאר – מי שירים את זה, ירים את זה. אני מקווה. הסוגיה הזאת חייבת לצוף מעל לפני השטח. נכון שיש שוני, אבל אני קורא לך להביא את זה בפני מזכ"לית הסתדרות המורים. זה לא יכול להימשך ככה.
עדנה דוד
מזכ"לית הסתדרות המורים יצאה בעצמה בהצהרה בנושא של - - -
היו"ר יעקב מרגי
בסדר, הצהרות זה לא מספיק.
עדנה דוד
נכון.
הניה פישמן
הם השיגו לנו תוספת של 2%. הם טוענים שהם השיגו לנו לשנת 2019, בפעימה השנייה.
היו"ר יעקב מרגי
בואי נשמע את זה. טוב, תודה. עדנה, סיימת?
עדנה דוד
כן. אני רק רוצה לומר שישנה תכנית סדורה בהסתדרות המורים, למאבק - ואני מתחברת למה שאמרת - למאבק עבור זכויות היועצות.
היו"ר יעקב מרגי
אני שמח. תודה. ד"ר שלי אלקיים, בבקשה.
שלי אלקיים
תודה. אני יושבת ראש האגודה הישראלית לטיפול קבוצתי אנליטי ובמשך הרבה שנים אני הייתי יושבת בישיבות ועדת חינוך מטעם נציבות הדורות הבאים, מדור חינוך ואיגודי היועצים החינוכיים ש - - -. אני רוצה להתחבר בנוסף לנושא גמול ייעוץ, שזה ודאי עניין שצריך להסדיר אותו ויפה שעה אחת קודם. אני פונה פה לנציג האוצר לשמוע. אני רוצה להתחבר לדברים שאמרה היועצת החינוכית, הגברת יעיש, משום שהיא שמה את היד על הלב של הדבר.

מעמד של פרופסיה, מצב ותקן משמעם במערכת החינוך אחד בלבד, וזה כמו שאת אמרת, שעות שבועיות. אין משמעות אחרת לתקציב של משרד החינוך במערכת בית ספרית חוץ משעות שבועיות, מה שנקרא ש"ש. האוצר מתבקש פה באמת לתקן דבר שנעשה עוול לדעתי. ב-2002 אני ישבתי בדיונים כמומחית מטעם אגודת היועצים החינוכיים ונציבות הדורות הבאים ויוסי שריד היה אז יושב ראש ועדת החינוך ואני המלצתי על שתי שעות שבועיות לכל כיתה בכישורי חיים, אבל האוצר התנגד ורצה שעה שבועית.

משמעות הדבר לשבור את העבודה של היועצת, כי העבודה של בית ספר עובדת לפי שבוע. יום ראשון ככה ויום שני ככה ויום שלישי ככה. ויועצת שנותנים לה שעה, כאשר שעת ייעוץ, יחידת ייעוץ היא שעתיים, כי אתה נכנס לעבוד, עד שאתה מתחיל לעבוד עם כיתה או עם תלמיד זה לוקח לפחות שעה וחצי שמשמעו שתי שעות שבועיות. בזה האוצר, שעמד על רגליו האחוריות, שכישורי חיים יהיו רק שעה שבועית לכיתה, הרס את האפשרות של יועצים שאין להם תקן ביסודי, לעבוד ביסודי. זה דבר אחד.

ולכן לדעתי צריך להחזיר או לשים לב לעניין שבחוק הליבה, כישורי חיים יינתנו לכל כיתה שתי שעות שבועיות.
היו"ר יעקב מרגי
עוד זווית.
שלי אלקיים
כן, זה הנושא של שעות שבועיות. ברשותכם, הנושא השני - - -
היו"ר יעקב מרגי
לסכם.
שלי אלקיים
אני מסכמת. אני רוצה כדי שנדע מבחינה מתודולוגית, מדעית, על מה אנחנו מדברים. מה תחום הדעת של ייעוץ חינוכי בישראל. אני לא מדברת על ארצות הברית. בישראל תחום הדעת של ייעוץ חינוכי הוא מומחיות של פדגוגיה, שבשונה מפתולוגיה. אנחנו לא עוסקים בתופעות פתולוגיות. אנחנו בייעוץ החינוכי עוסקים בפדגוגיה ובהתפתחות האפשרית של האדם. איך אדם נורמטיבי, סליחה, אני למדתי 30 שנה באופן אקדמי את הייעוץ.
היו"ר יעקב מרגי
בואי נסכם.
שלי אלקיים
מה אדם נורמטיבי שנקלע למשבר או לסיטואציה סוציו אקונומית משברית, כמו הורים שהתפטרו וכו'. איך אדם נורמטיבי, לא מקרה פתולוגי, לא פגוע מוח אלא מקרה נורמטיבי שנקלע למשבר, איך אנחנו משבירים מהמשבר צמיחה. איך אנחנו משבירים, מאתרים את מה שצריך, מקנים לו כישורי חיים להתמודדות.
היו"ר יעקב מרגי
לכל זה צריך הרבה שעות כדי לתת. תודה.
שלי אלקיים
כישורי חיים צריך שתי שעות בתכנית ליבה.
היו"ר יעקב מרגי
אמרנו.
שלי אלקיים
ואז, אדוני יושב ראש ועדת החינוך, הבעיה תיפתר גם בבית ספר יסודי, שבו אכן אין תקן. אני רוצה לומר, מאחר שגם הערתם לגבי פרופסיה, כמו שאמרה הגברת לפני, לגבי הפרופסיה קודם כל היה מאבק גדול מאד לפני 50 שנה, להכניס את הייעוץ החינוכי להסתדרות המורים. אז אני פה לא מומחית במאבקים - - -
היו"ר יעקב מרגי
זה לא השולחן היום.
שלי אלקיים
אבל זה היה מאבק גדול וזה נחשב היה הישג. אני נותנת לאיגוד לטפל בצעד הזה. אני הייתי בוועדת הפרופסיה של האיגוד, אז אני אומרת שאני יודעת שהיה מאבק גדול, אבל אני רוצה לדבר על משהו אחר. על משהו שהוא ראייה לעתיד.
היו"ר יעקב מרגי
אין לנו זמן, שלי. משפט אחד.
שלי אלקיים
ודווקא פה פנקס היועצים החינוכיים, שהובטח ליועצים החינוכיים במשך 20 שנה לפחות, יכול לדעתי לסייע לחיזוק המעמד של הפרופסיה.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. חבר הכנסת מוזס ישב בסבלנות והקשיב ויש לו מה לומר.
מנחם אליעזר מוזס (יהדות התורה)
תודה אדוני יושב הראש. הדיון הזה בעצם, כשאני עוד הייתי משנה למנכ"ל במשרד החינוך, בשנת 1989, כבר אז התנהלו דיונים על הנושא הזה. עוד בימי זבולון המר המנוח התקיימו דיונים לאין ספור. ואחר כך, כשהייתי סגן שר החינוך בימי גדעון סער, אז היה דיון מאד מעמיק על כך שיועצת חינוכית לא צריכה להיות גם מורה למתמטיקה. מה זה העניין הזה להדביק עוד משהו? אבל אני מתפלא גם כן ואני רוצה לשאול, מאז דו"ח מבקר המדינה כבר יש 3.5 שנים, מה נעשה? מה קרה מאז?
קריאה
לא נעשה כלום.
היו"ר יעקב מרגי
לא, הוא לא ביקש תשובה. זו שאלה רטורית.
מנחם אליעזר מוזס (יהדות התורה)
לא, אני באמת שואל מה קרה בשלוש וחצי השנים האחרונות האלה.
קריאה
אפשר לענות?
מנחם אליעזר מוזס (יהדות התורה)
כן.
היו"ר יעקב מרגי
לא.
מנחם אליעזר מוזס (יהדות התורה)
סליחה, אתה המנהל.
היו"ר יעקב מרגי
אתה שואל, תסיים ואחר כך.
מנחם אליעזר מוזס (יהדות התורה)
אני באמת רוצה לשמוע מה.
היו"ר יעקב מרגי
בסדר. סיימת הרב?
מנחם אליעזר מוזס (יהדות התורה)
כן. אני חושב שצריכים בצורה מעשית קודם להפריד בין ההוראה לבין היועצת. אחר כך זה ממש מיותר רק לכל מה שמבקר המדינה אומר, מה שקורה היום עם ה-1.7 לכיתה, הרי זה אבסורד. אני יודע גם מבחינה אישית, הבת שלי יועצת חינוכית במערכת החרדית והיא עכשיו צריכה להשלים כבר את התואר השני, כי אחרת היא לא יכולה. אבל זו השקעה אדירה. היא אומרת מה זה, אני רואה איך שהיא ערה בטלפון, בלילה ומזמינה הביתה בנות, יושבת איתן. זה עבודה מתישה. היא מותשת לגמרי. ואני לא יודע איך אפשר ב-1.7, שזאת תהיה - - -
קריאה
וזה רק בתיכון.
מנחם אליעזר מוזס (יהדות התורה)
רק בתיכון.
היו"ר יעקב מרגי
תודה, תודה.
מנחם אליעזר מוזס (יהדות התורה)
תודה יושב הראש.
היו"ר יעקב מרגי
אענשי משרדי החינוך יושבים בסבלנות, שומעים. הם רוצים לפרוק, לתת תשובות, אבל במצוקת הזמן יש לנו עוד שתי דוברות. רקפת ברנד, יש משהו שלא נאמר שאת רוצה להוסיף?
רקפת ברנד
כן.
היו"ר יעקב מרגי
בבקשה.
רקפת ברנד
רציתי לחדד לגבי - - -
קריאה
מי את?
רקפת ברנד
אני יועצת בבית ספר מקצועי בפיקוח משרד העבודה, שאלינו מגיעים - - -
היו"ר יעקב מרגי
יפה. ותודה שהגעת.
רקפת ברנד
הם הגיעו צוות גדול, צריך לכבד אותם.
קריאה
שלוש המפקחות כאן.
רקפת ברנד
אז אנחנו עובדים באמת עם החברה שלא הצליחו להישאר בבתי הספר העיוניים וגם לספור את השעות לפי כיתות ולא לפי תלמידים, כבר דובר על זה. רציתי לחדד את העובדה אנחנו מתחילות את השנה עם תכנית פרו אקטיבית. זה נכון שאנחנו עובדות כמו חדר מיון, אבל יש לנו תכנית עבודה ותכנית העבודה - - -
היו"ר יעקב מרגי
אני שואל אותך שאלה. במשרד העבודה, מה שהיה תמ"ת ופעם כלכלה והיום משרד הרווחה והעבודה, התקינה של היועצות זה דומה?
רקפת ברנד
לא.
היו"ר יעקב מרגי
איך זה קורה?
רקפת ברנד
אצלנו התקינה היא של שלוש שעות פר כיתה - - -
קריאה
3.5. בעוז לתמורה.
היו"ר יעקב מרגי
בואו, גבירותיי, לא, לא, אני לא צריך עזרה של אף אחד וגם היא לא. תנו לה. בבקשה.
רקפת ברנד
בבתי הספר אנחנו מתכננות את העבודה כך שלוקחות בחשבון, ודיברו כאן הרבה על העבודה הפרטנית - - -
היו"ר יעקב מרגי
ממוצע, סדר גודל.
רקפת ברנד
אבל - - -
היו"ר יעקב מרגי
רגע, רגע, אני איתך. אנחנו צריכים ללמוד, לא רק לנאום. לכן אני שואל, בממוצע גודל של בית ספר מקצועי כזה, ובכוונה אני שואל את השאלות כדי לתת את ההבדלים. בית הספר המקצועי, הטכנולוגי הכי גדול שאני מכיר, הוא לא יכיל יותר – הכי גדול מ-200 תלמידים.
רקפת ברנד
אז אצלנו יש 300.
היו"ר יעקב מרגי
ואיפה זה, אם אפשר לשאול?
רקפת ברנד
עתיד פלמחים.
היו"ר יעקב מרגי
יפה.
רקפת ברנד
יש אצלנו 300 תלמידים.
היו"ר יעקב מרגי
והוא נחשב גדול.
רקפת ברנד
הוא נחשב גדול ולשמחתי המנהלות אצלנו - - -
היו"ר יעקב מרגי
היום התיכון הממוצע, אם הוא אזורי אז הוא 700, אם הוא לא אזורי הוא גם 600 ו-500.
רקפת ברנד
ואני עבדתי גם עם בית ספר של משרד החינוך, אז שם השכבה - - -
היו"ר יעקב מרגי
אנחנו נתמקד. תתמקדי בטכנולוגי מקצועי.
רקפת ברנד
אבל מה שרציתי להגיד, אנחנו אמורות להיות גם בישיבות ההנהלה, אנחנו חלק מההנהלה.
היו"ר יעקב מרגי
חייבות.
רקפת ברנד
אנחנו צריכות להיות עבור המורים גם בשכבתי וגם פרטני. עבודה עם נוער בסיכון, גם המבוגרים שעובדים איתם הם מבוגרים בסיכון. גם המורים המקצועיים צריכים את הליווי שלנו. ההורים צריכים את הליווי שלנו. יש כל כך הרבה אנשים שצריכים את היועצות. למשל אם דובר פה על שעות כישורי חיים, הם נמצאים רק בכיתה ט'. אין להם תקן מעבר לכיתה ט'. ובכיתה ט' זה לא לגמרי - - -
שלי אלקיים
לא, יש תכנית לימודים - - -
היו"ר יעקב מרגי
שלי, אני מבקש, תנו לה. תאמרי מה שיש לך לומר. תתמקדי בטכנולוגי.
רקפת ברנד
אני מוצאת את עצמי עם משרה של 19 שעות, עובדת הרבה יותר מ-50 שעות בשבוע וזה בלי לדבר על ליווי של סדנאות הורים בערב ועבודה בחופשת הקיץ ואני עוד לא מדברת על מקרי החירום. אני מדברת רק על העבודה - - -
היו"ר יעקב מרגי
בטכנולוגיים אתן נדרשות גם ללמד?
רקפת ברנד
פחות מאשר במשרד החינוך.
היו"ר יעקב מרגי
אולי כשיש מצוקה קיצונית.
רקפת ברנד
כשרוצים להשלים את השעות מעבר למה שהתקן פר כיתה נותן.
היו"ר יעקב מרגי
אבל לא בגלל חוסר בשעות, בתקינה או צרכים של בית הספר.
רקפת ברנד
אנחנו לא מחויבות, יש יותר גמישות.
קריאה
במשרד החינוך יועצת חינוכית - - -
היו"ר יעקב מרגי
תודה רבה על הסיוע, אבל הוא לא נדרש.
רקפת ברנד
יש יותר גמישות מבחינת החובה ללמד, אבל אם יועצת רוצה משרה מלאה היא חייבת להשלים את זה בשעות הוראה.
היו"ר יעקב מרגי
אוקיי. נאוה, בבקשה.
נאוה קורין
אני נאוה קורין, שלום רב.
היו"ר יעקב מרגי
את רצית לדבר, באת עם המנהלת? אז אחריה. נאוה.
נאוה קורין
אז ראשית אני רוצה לומר לכם שזו תחושה שאתם מדברים מגרוננו וזו תחושה מאד טובה שאתם מבינים אותנו. שמי נאוה קורין, אני יועצת בקריית חינוך יפו. אני דווקא באה מבית ספר שמנהל בית הספר מכיר ומעריך את תפקיד הייעוץ, אבל עדיין התקן הוא התקן ואני עובדת באזור - - -
היו"ר יעקב מרגי
יסודי או על?
נאוה קורין
חטיבת ביניים ותיכון. סוג האוכלוסייה זה משפחות רבות רב בעתיות – ערבים, יהודים. מה שאני רוצה לומר ולחדד, זה שבעצם אנחנו כמו בית חולים שעם כל הקשיים שמגיעים לבית החולים כשיש שם שני רופאים. זה שתי יועצות בבית ספר גדול שצריך המון המון צרכים. אין את מי שצריך בשביל לטפל. אין מספיק. כמו שאין רופאים, אין מספיק יועצות לטפל במקרים ובעומס ובהצפה שבעצם יש היום.
מנחם אליעזר מוזס (יהדות התורה)
סליחה, כמה תלמידים?
נאוה קורין
600 תלמידים. אנחנו 3 יועצות עם 600 תלמידים, אבל זה אזור מאד מאד מורכב.
קריאה
שאתן לא עובדות במשרה מלאה.
נאוה קורין
כן.
היו"ר יעקב מרגי
היא הטיבה לבטא את זה קודם.
נאוה קורין
ומי שנפגע כמובן זה קודם כל התלמידים. אנחנו לא מצליחים לספק את רשת הביטחון שאנחנו רוצים לספק לתלמידים שלנו. יש תורים מאד מאד גדולים וזה החברה שלנו, העתידית. זה הילדים. אנחנו מדברים פה על דיני נפשות. אני לא צריכה להגיד, רק אתמול בערב בטלפון, איך אמרת על הבת שלך? אני טיפלתי בשני מקרים של אמירות אובדניות של תלמידים וזה בשעות הערב. שלא נדבר על נשירה, התנהגויות בסיכון, כל מה שכולנו מדברים עליו כל הזמן.

תלמידים כמהים מחפשים גם בגיל ההתבגרות מבוגר משמעותי שידבר איתם.
היו"ר יעקב מרגי
אוזן קשבת, אין ספק.
נאוה קורין
הם זקוקים ורוצים וכמה שהם ישחקו כאילו, אתה יושב איתם, אתה מרגיש שזה עושה את העבודה, אבל לצערנו המערכת מתנהלת עם לו"ז מטורף. לא המחנכים ולא היועצות מצליחים להיענות לכל הדרישות ולכל מה שצריך.
היו"ר יעקב מרגי
תודה נאוה.
נאוה קורין
כלומר מה שאני רק אגיד בשורה התחתונה, צריך להגדיל את התקן כמובן. התקן היום לא רלבנטי לצרכים ולהגדיל את מספר היועצות בבתי הספר.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. זה היינו הך.
מנחם אליעזר מוזס (יהדות התורה)
גם התפקיד של מורה. את צריכה להיות גם מורה?
היו"ר יעקב מרגי
כן, כן, בוודאי. בבקשה, אחרונת הדוברים לפני צוות משרד החינוך.
אריאלה שרון
אני אקצר. שמי אריאלה שרון, אני שנה 24 במערכת. עד לפני שנתיים הייתי יועצת ועכשיו אני סגנית המנהלת. אני יכולה להגיד לגבי, ככה אני אסכם את הדברים, שבשנה הראשונה שלי באתי לבית הספר היסודי והמנהלת אמרה לי יש לי 5 שעות לתת לך ומה תעשי בשעות האלה, כיועצת של בית ספר של 300 תלמידים, ושנים שנאלצתי לצאת לשנת שבתון, כי לא היה לי, הייתי מורה עודפת ויש שנים שנאלצתי לעבוד בשני בתי ספר כדי שתהיה לי משרה מלאה, עד שהגעתי באמת לנחלה של משרה מלאה, וזה בזכות המנהלים היום וגם הצוות.

יודעים שאין מנהל שמוכן לפתוח שנת לימודים בלי שתהיה יועצת בבית ספר, כי מי שמרוויח ואני לא אחזור על דברים, זה התלמידים ומי שמפסיד שאין מספיק שעות זה התלמידים. כי אם בשעה אחת אני צריכה לדבר עם ילד שניגש אלי, לענות להורה שבטלפון שהוא במצוקה ופתאום יש מקרה חירום בבית ספר, אז למי אני הולכת ראשון? מה אני עושה קודם? ובאמת אנחנו עושות.

אני עדיין יועצת בנשמה. גם את התפקיד הנוכחי שלי כסגנית אני עושה מתוך תחושה של יועצת. מה לעשות קודם? ואז אתה הולך הביתה וכואב לך, כי הילד הזה חיכה לך ולזה לא עזרת ואנחנו משתלמות גם אחרי שאנחנו לומדות תואר ראשון ושני. אנחנו מומחיות בכל התחומים, אם זה באובדנות, אם זה פורנוגרפיה שהיום יש הרבה מקרים. אם זה ווטסאפ וכו' וכו'. משתלמות, הולכות ללמוד. בשעות כישורי חיים מעבירות את כל הנושאים שאנחנו רוצות להעביר ואנחנו לא רוצות רק לכבות שריפות. אנחנו רוצות ליזום דברים ושהילדים יהיו בריאים, כמו שהם באו לבית הספר, שככה יחזרו הביתה.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. דב, לפני משרד החינוך?
דב חנין (הרשימה המשותפת)
כן, אני אשמח.
היו"ר יעקב מרגי
בבקשה.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
תודה לך אדוני יושב הראש, תודה על הדיון החשוב הזה. אני מתנצל שהגעתי באיחור, הייתי בדיון בוועדה המקבילה על העלאת שכר המינימום. אני רוצה קודם כל - - -
קריאה
אתה יכול להציג את עצמך?
דב חנין (הרשימה המשותפת)
חבר הכנסת דב חנין, שלום, בוקר טוב. אני רוצה ראשית לומר לכן, היועצות שנמצאות איתנו כאן, להגיד לכן תודה קודם כל. אתן עובדות במקרים רבים בתנאים בלתי אפשריים, עושות עבודה חשובה ממעלה ראשונה והאמת היא שמגיע לכם לא רק תודה מאיתנו, אלא גם בקשת סליחה. שאנחנו מציבים אתכן במקום הזה ובמצב הזה ובתנאים הבלתי אפשריים שאתם צריכים לעבוד בהם.

אני חושב שהתקן הקיים היום, של 1.7 יועצת לכיתה - - -
קריאה
לא, לא.
היו"ר יעקב מרגי
1.7 שעה לכיתה.
קריאה
ביסודי - - -
היו"ר יעקב מרגי
רגע, רגע, תנו. חדר מורים.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
התקן הזה הוא פשוט מנותק מהמציאות. הוא לגמרי מנותק מהמציאות. העובדה שדורשים מיועצות כדי להשלים משרה, במקביל להיכנס לתפקיד הוראה, זה גם אי הבנה של הפונקציה החברתית השונה ושל המקום החברתי השונה בתוך המערכת של היועצת. כל הייחודיות של התפקיד הזה של היועצת זה היכולת להביא מבט אחר, שאיננו המבט מתוך העבודה השוטפת בתוך הכיתה, אלא זה מבט אחר שמסייע לתלמידים. לפעמים הוא מסייע למורים, לפעמים הוא מסייע למנהל בית הספר. המבט האחר הזה מאד מאד חיוני ואי אפשר לשחוק אותו. בוודאי אי אפשר לחסל אותו.

אדוני יושב הראש, אני הייתי מציע בסיכום הדיון הזה לכתוב לשר החינוך ולמנכ"ל משרדו, שאנחנו שמענו בדאגה את התמונה שמצטיירת לגבי מצבן של היועצות ואנחנו מבקשים מהם לפעול לשינוי מיידי בשלושה דברים. א', לקבוע תקן אחר לגמרי של מספר שעות שנדרשות לעבודת יועצת בבתי הספר. שנית, לקבוע כעיקרון שיועצת זו משרה בפני עצמה והיא לא צריכה השלמות בתפקידים אחרים. ושלוש, להסתכל באופן ממוקד איפה המקומות שצריכים כבר עכשיו, באופן מיידי, תגבור במערך הייעוץ. אנחנו שומעים פה על בתי ספר מורכבים.

זה באמת באמת סוגיה שהיא מצילת חיים. גם חיים במובן המיידי, ממש חיים, אבל גם חיים במובן של העתיד של אותם תלמידים שלומדים בבתי הספר.

אם שר החינוך ומנכ"לו לא משתכנעים שהדבר הזה מחייב שינוי, אז אולי נזמין אותם כאן לוועדה וננסה לשכנע אותם פעם נוספת שזה מה שצריך לעשות. תודה רבה.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. לא דומה, אבל קרוב לזה, גם אבסורד שקיים למערכת. זה נושק לכם קצת. כדי להיות קב"ס ברשות מקומית, צריך תואר בהוראה, רישיון הוראה, איך שזה נקרא. אבל מרגע שמורה עם ניסיון הוראה, זאת אומרת שהיא לא רק למדה, מרגע שמורה החליטה להיות קב"סית, תנאי השכר שלה יורדים, אם אני לא טועה ב-30%, 30 ומשהו אחוז. יש מחסור אדיר בקב"סים. חוסר מוטיבציה. יש עיוותים שהם לא מתקבלים על הדעת. זה חלק מכל העניין.

משרד החינוך, שמעתם בקשב רב. לא הייתם צריכים אותנו ולא את הדיון הזה. אתן מכירות את המציאות ואם לא מכירות, לו יצויר שלא הייתן מכירות, שמעתן בימים האחרונים, בשבועות האחרונים על מצוקתן של היועצות. א' תאמרו את העמדה של המשרד, תעדכנו אותנו אם יש דברים שאנחנו לא יודעים. אולי תציירו לנו, כמו שניסו אתמול לצייר לנו תמונת מצב אחרת, עם פער אדיר בין מה שקורה בבית ספר נעמי שמר לבין מה שהמשרד אומר שהוא עשה. בואו נראה מה הפערים ואולי לקראת מה אנחנו הולכים. בבקשה.
אלה אלגריסי
אז בוקר טוב, אני אלה אלגריסי, מנהלת אגף ייעוץ, יועצת חינוכית בעצמי הרבה מאד שנים ועשיתי את כל הדרך אל המטה. לא רק יועצת, מחנכת, מורה. עשיתי את כל מה שאנחנו שומעים.
היו"ר יעקב מרגי
היית שם, איפה שהם דיברו?
אלה אלגריסי
לגמרי, לגמרי, כל השנים. אני מודה על הדיון. אני מקווה שגם ייצאו ממנו דברים טובים. כל החברות שיושבות כאן הן חברות מקצועיות שלנו ואנחנו שותפים ואני מוכרחה להגיד שכמעט כמעט כל העובדות שנאמרו כאן בחדר על ידי כולם, הן נכונות.
היו"ר יעקב מרגי
נראה לי שגם את מבקשת את הסעד שלנו.
אלה אלגריסי
נכון.
היו"ר יעקב מרגי
גילוי נאות. כל הכבוד לך.
אלה אלגריסי
נכון. הכל נכון, אבל אני כן רוצה להוסיף עוד כמה היבטים שלא נאמרו ולהגיד מה אנחנו יודעים.
היו"ר יעקב מרגי
כמה שנים את בתפקיד?
אלה אלגריסי
אני בתפקיד של מנהלת אגף ייעוץ שמונה שנים. במערכת החינוך 25 שנים.
היו"ר יעקב מרגי
לא, מנהלת אגף ייעוץ.
אלה אלגריסי
כמנהלת אגף ייעוץ שמונה שנים.
היו"ר יעקב מרגי
יש מסמך מקצועי שאת הוצאת כמנהלת אגף למנכ"ל שלך, לשר שלך, שהמצב הוא לא סביר?
אלה אלגריסי
ממש. כן.
היו"ר יעקב מרגי
רגע, שיש לך נייר עמדה מקצועי, שאומר המצב האידיאלי, שעות תקן כאלה וכאלה בתיכון, ביסודי - סתם אני מאתגר אותך - לבטל אולי לא צריך. לא יודע, לא שאני מאמין בזה. לא יודע. יש מסמך מקצועי כלשהו?
אלה אלגריסי
כן.
היו"ר יעקב מרגי
מתי יצא ומה נעשה?
אלה אלגריסי
רגע, אני אגיד. קודם כל כבר השנה יצא למנכ"ל בתחילת השנה שוב, שוב מסמך.
היו"ר יעקב מרגי
שוב.
אלה אלגריסי
שיוצא, לפני כל שר וכל מנכ"ל חדש מקבל מאיתנו את המסמכים האלה. דו"ח מבקר המדינה היה בעינינו הזדמנות. הרי הדו"ח נכתב על סמך ראיונות של מפקחים ויועצים ואני הייתי שותפה. אני מבוקרת בדו"ח הזה כאגף ובאמת כל העובדות - - -
היו"ר יעקב מרגי
אני שמח שאת כמבוקרת אומרת הייתה הזדמנות, כי זו תפיסה נכונה.
אלה אלגריסי
חשבנו שזאת הזדמנות.
היו"ר יעקב מרגי
זו תפיסה נכונה של גוף מבוקר.
אלה אלגריסי
בהחלט חשבנו שזאת הזדמנות.
מנחם אליעזר מוזס (יהדות התורה)
אבל מה היה בשלוש וחצי השנים האחרונות?
היו"ר יעקב מרגי
עכשיו זו התשובה שאתה הולך לקבל.
מנחם אליעזר מוזס (יהדות התורה)
בואו נשמע.
אלה אלגריסי
אני אגיד ככה, התפקיד של הייעוץ מוערך מאד. אני לא אכביר במילים, אבל אין היום מנהל בית ספר שלא רוצה יועצת שתהיה בתוך בית הספר וכל הדברים שנאמרו הם נכונים. אני רק רוצה להוסיף רגע לתפקיד הייעוץ, שהיועץ אינו - - -
היו"ר יעקב מרגי
בואי תקשיבי. אמרה זאת גברתי, אריאלה ואת חוזרת על זה. אין מנהל בית ספר שלא ירצה. את יודעת מתי מנהל בית ספר יצליח? אני לא מחזיק מהתפיסה הזאת. ברגע שישנו מצב שהוא קודם כל מחלק את שעות התקן ואת היתרה ליועצת, אז הוא לא רוצה. יכול להיות שהוא לא יכול. את יודעת איך הוא היה משיג? מניסיון שלי כמנהל בכל שרשת המזון של התפקידים עד היותי שר, אילו הוא היה קודם כל שם את הצורך האמיתי שלו ביועצת והוא חוזר למפקחת שלו ולמנהלת המחוז שלו ואומר לה תקשיבי, או אומרת לה תקשיבי טוב טוב, אני אין לי השנה מורה למתמטיקה, יש לי שלוש כיתות בלי מורה למתמטיקה. אין לי מחנך לכיתה ח'. היא תגיד לו כבר – איפה השעות שקיבלת? אני מאמין בייעוץ. אני צריך. זה בית ספר עם 30% ילדים שיש להם בעיות כאלה וכאלה ועם 40% כאלה וכאלה ואני צריך יועצת.

אם הוא היה שם את זה בתחילה היינו, לא כולם, לכן כשאת אומרת לי אין מנהל בית ספר שלא, תסלחי לי. נכון שהאווירה היא נעימה וחגיגית ואני לא רוצה לקלקל, אבל תקשיבי אין גזירה משמיים שמישהו ינהל תפקיד מסוים. אדם מאמין במשהו, צריך לשים את זה על השולחן. לבוא לממונים שלו, להגיד להם – במציאות הזו, ככה אני יודע לילדי בית הספר. אתה רוצה, יש, אתה לא רוצה – תפדל, תעביר למישהו אחר.

מצד אחד אנחנו באמת רוצים לתת למנהל את כל הכלים, מצד שני אנחנו מאמינים, לא בגלל שאתן יושבות כאן, אנחנו מאמינים בצורך, בחיוניות של התפקיד הזה וכפי שאנחנו לא רוצים להפיל תמיד על הש"ג, גם לא רוצים להפיל תמיד על זה, זו עבודה. ואתם יודעים מה? היו לי הרבה מפגשים עם מנהלי בתי ספר הן כהורה, הן כבעל תפקיד, הן כיושב ראש ועדה. כשמנהל בית ספר רוצה עוד שעות למטרה כזו וכזו וכזו, הוא מתחיל לקדוח לכל מי שזה והוא מפעיל את כל מה שזה והוא משיג.

לכן זה שותפות של כולם. אם מנהלי בתי הספר לא ירימו קול זעקה והסתדרות המורים קול זעקה וארגון המורים קול זעקה וההורים קול זעקה, ואני לא רואה פה את ארגוני ההורים. יש פה מישהו מהפורום? לראשונה בשנתיים וחצי האחרונות שיש דיון בלי נציגות הורים. זה כולם ביחד. לכן הערתי לך על האמירה שאין מנהל בית ספר - אני אראה לך כמה שלא רוצים.
אלה אלגריסי
אוקיי, אבל אני כן רוצה קצת נתונים, כדי להרחיב את התמונה. אנחנו מדברים היום על נוכחות של 5,800 יועצים ב-7,000 משרות ייעוץ, שזה הרבה הרבה יותר ממה שהיה לפני חמש שנים או לפני 10 שנים וזאת אמירה. אני אגיד שכשהגענו בסימולציות לאוצר - - -
היו"ר יעקב מרגי
בואי תקשיבי, אני מתנצל שדווקא בך עולים בי התסכולים שלי ואת לא אשמה.
אלה אלגריסי
אבל אולי רגע תיתן לי לדבר - - -
היו"ר יעקב מרגי
אני אתן לך לומר הכל.
אלה אלגריסי
אבל אני יועצת, אני - - -
היו"ר יעקב מרגי
אני שותק. מבטיח לך שאחרי האמירה הבאה אני מתאפק.
אלה אלגריסי
אני מקשיבה לך.
היו"ר יעקב מרגי
הנה, למרות זה שרשות הדיבור היא שלי, אני מבטיח. תקשיבו, מגיעים לפה בעלי תפקידים ואומרים מה אתה רוצה, זה במגמת עלייה. בסדר, גם החברה הישראלית גדלה. גם הצרכים בחברה הישראלית גדלו ויש את הריבוי הטבעי ואם הייתי מוח אנליטי הייתי עושה ריבוי טבעי ומחלק משרות לשעות ולתקנים ולבעלי תפקידים, הייתי - - -. אבל תפדלי, אני לא נוגע לך יותר.
אלה אלגריסי
אז ככה, בסימולציות שעשינו כדי לבוא אל האוצר עם העניין התקציבי, אנחנו מדברים במקרה הכי הכי בסיסי של שעה ייעוץ לכיתה בבית ספר יסודי, שברור שזה לא מספיק, אנחנו מדברים על 750 מיליון שקלים בשנה, תקציב, תוספת שצריכה להיות כדי שנוכל לאייש את התקנים האלה ולצערי הרב שם אנחנו נתקעים.

מה כן המשרד עשה או עושה בשנים האחרונות? מנסה לשים פלסטרים ולתת פתרונות מקומיים ונקודתיים כדי בכל זאת להגדיל את משרות הייעוץ. ואני כן רוצה להגיד שבעוטף עזה, בארבע השנים האחרונות, המשרד נותן 2,000 שעות ייעוץ וחלוקה לייעוץ בעקבות צוק איתן. כן הצלחנו להגיע למבנה שבו כל מפקחת גיל הרך, שבעבר לא היה ייעוץ בגיל הרך, יש לה יועצת בשליש משרה. זה כלום, זה מעט, אבל עדיין יש לכל מפקחת בגיל הרך יועצת בשליש משרה, שזה משהו שנעשה בשנים האחרונות וזה לא תקנים, אוקיי?

הדבר הנוסף הוא שכשהתקצוב הדיפרנציאלי נכנס לאוכלוסיות הנחשלות, התבקשו מנהלי בתי הספר לתת 20% מהשעות הדיפרנציאליות לשעות ייעוץ. זה עדיין לא לגמרי מיושם, אבל יש פה איזו שהיא תקווה להגדלת שעות הייעוץ, לא בתקן.

עכשיו אני רוצה להגיד עוד מילה על הקשר - - -
היו"ר יעקב מרגי
אבל איך זה לא בתקן? לא לעזור לי ולא לה.
אלה אלגריסי
תקנון אומר שבכל מקרה מנהל בית ספר חייב לתת כך וכך, נקודה. שעות דיפרנציאליות אומרות אם תקבל 40 שעות, תן מתוך זה 20% ליועצת, תגדיל לה את המשרה. ואז - - -
היו"ר יעקב מרגי
עוד פעם? סליחה, אתן רוצות לנהל את הדיון לטובתכן? לא הצלחתן עד היום. אתם תולים בי תקוות, אולי. אני מסופק ביכולות שלי, אבל אתן מפריעות לי.

אנחנו עוד פעם חוזרים לרעה החולה, שזה תלוי.
אלה אלגריסי
נכון.
היו"ר יעקב מרגי
את יודעת מה, אני אגיד לך משהו יותר קר, בלי רגש. בלי אמפטיה. בלי סימפטיה, כלום. אני אומר לך, לא צריך טובות. יכול להיות שלא מגיע. אני רוצה - - -
אלה אלגריסי
מגיע להן.
היו"ר יעקב מרגי
יכול להיות שלא מגיע. אני רוצה מסמך מקצועי, שיבואו אנשי מקצוע, ישימו על השולחן, שזה יהיה פר האוכלוסייה של בית הספר, פר מספר התלמידים, פר הנתונים הכלליים של מדינת ישראל לגבי אוכלוסיות שזקוקות. שיהיה תלוי משהו. אנחנו לא לוקחים משהו שהיה ב-70 שנה, לפני 70 שנה ועושים עליו כל מיני אפקט הבצל עד שיוצא לנו איזה משהו שהוא לא ברור. לא יהיה.

אם אנחנו כבר דנים ורוצים ואני מציע לך כראש אגף, צריך להיות – את לא צריכה טובות של אף אחד. את צריכה לגבות את עצמך עם ועדת מומחים שתבוא, שתבחן, שתבדוק זאת. שתשים על השולחן את הצרכים, את ההיבטים, את הנזק מול תועלת, את החיסכון מול תועלת לטווח ארוך של המשק ושל החברה הישראלית. מסמך מקצועי. אין את זה.

אני נתקל בזה לא רק בתחום הזה. אני עושה דיונים מול משרד החינוך, כאילו לא יודע מה זה. אם זה היה עסק כלכלי של כל אחד מאיתנו, היינו עושים לא כל שבוע – לפעמים בעלי עסקים קטנים עושים כל יומיים סיעור מוחות. אנחנו פה המשאב הכי גדול במדינת ישראל אחרי הביטחון. המשאב הכי גדול והכי חיוני. אני אומר לכם, הכי חיוני. שיהיה עניין מקצועי. לא רוצה להישען על בינתי. אולי יש לי אמפטיה, אולי יש לי איזה בת דוד בגלגול הקודם שיש לה והיא מפעילה לי - - - האחורי. לא רוצה.

אני רוצה לדעת באופן קר מה התועלת, מה צריך, מה הדבר המיטבי שמערכת צריכה מבחינת שעות ייעוץ, תפקיד היועצת. לא רוצה להיות תלמיד תלוי במנהלים. אני רואה ביועצת כך וכך והשנייה רואה כך וכך והשלישית רואה ביועצת כך וכך. אני רוצה שזה יהיה מוגדר.
אלה אלגריסי
המסמכים האלה קיימים, לא תחת הגדרת ועדת מומחים. אני שמחה - - -
היו"ר יעקב מרגי
אני אבקש אותם ואני מציע לך, זה חייב להיות בוועדה. לא יודע, ועדת מומחים נשמע כמו איזה משהו שייקח עוד 4 שנים. לא, אבל את צריכה את זה כיועצת. תקשיבו, אני כיושב ראש ועדה חורג מגדר תפקידי, עושה גם שולחנות עגולים לא מחייבים בהרבה תחומים נוספים עשיתי. תשלומי הורים, סייעות מלוות. תעשי לך. יש זמן איכות, קחו אנשי מקצוע, קחו מהשטח, תעשו, תגישו איזה מסמך. תגישו למנכ"ל. תגישו לשר.
אלה אלגריסי
אנחנו עושים בדרכנו. יכול להיות שאפשר לעשות יותר. אני בכל זאת רוצה להגיד שבלי ועדת מומחים אני כן רוצה לשים פה את המספרים. גם כשאנחנו מדברים על מינימום שכבר ברור לנו שהוא לא מספיק, כי בתיכון יש תקנון. יש 1.7 לכיתה, שזה כאילו המון. אם אנחנו נדבר על יסודי, 1.7 אנחנו מדברים על הגדלה מאד - - -
היו"ר יעקב מרגי
עזבי את היסודי. קחי תיכון - - -
אלה אלגריסי
חשוב לי, לא, לא - - -
היו"ר יעקב מרגי
רגע, רגע.
אלה אלגריסי
זה לא מספיק 1.7.
היו"ר יעקב מרגי
תני לי רגע. אני איתך. אני איתך.
אלה אלגריסי
אז אתה צריך להיות - - -
היו"ר יעקב מרגי
אל תשווי מול היסודי, כי שם זה כלום. מול כלום לא משווים אף פעם. נכון שאני בעד היפוך הפירמידה ולהשקיע בגיל הצעיר, בגיל הרך כדי לצמצם את הצרכים בגיל הבוגר יותר, אבל קחי את הנערים המתבגרים. הילד המתבגר עם הצרכים הייחודים שלו. כולנו שומעים "בא לי למות", נכון. לא תמיד "בא לי למות" זה עם עומק חשיבתי. לפעמים זה עומק רגשי, בעייתי. אנחנו מכירים את ההסתבכויות של בני הנוער על כל מה שהצגתם פה. מכירים את הצורך הזה.

צריך לקיים דיון. מערכת החינוך ערוכה, לא ערוכה. עם כל הכבוד, לפעמים אני רואה מנהלים כאלה וכאלה, אחת שהיא גם הפסיכיאטרית, גם פסיכולוגי, גם יועצת חינוכית, גם עובדת סוציאלית, תסלחי לי, גם ספקית מזון ויש מנהלים אפאטיים. יש את כל הסוגים, כי אנחנו מתנהלים כמו שוק. זה טוב לצאת מחוץ לקופסה, אבל קודם שתהיה לי הקופסה. קודם כל אני כגוף מבקר רוצה שתהיה הקופסה מוגדרת. מי שיעשה פחות יקבל על הראש, מי שיעשה יותר אנחנו נצדיע לו, נוקיר אותו.
אלה אלגריסי
אני עדיין חושבת שאם אנחנו רוצים - - - באופן רחב, אנחנו צריכים להבין את המשמעויות של זה. וכן אני רוצה להגיד שהמשמעות לוועדת מומחים שרק תדבר על המינימום, כן כדאי לדעת מה המשמעות של זה, של עלות למדינת ישראל לשנה.
קריאה
- - - על ההתנהלות שלהם?
היו"ר יעקב מרגי
סליחה, למה את מפריעות לי?
אלה אלגריסי
כי זאת התשובה שאני מקבלת.
היו"ר יעקב מרגי
סליחה, אני אהיה חסר סבלנות כי יש לי 4 דקות לסיים את הדיון ועוד לכתוב סיכום, אז אל תפריעו לי.
אלה אלגריסי
ולסיכום אני רוצה להעלות עוד נושא אחד. כרכו פה כל הזמן את עניין המורה יועץ ויש פה בעצם ניסיון כן לשמור על היועצים ולכן שומרים עליהם כעובדי הוראה, מכיוון שזה כרוך בתקנון. מכיוון שאין תקנון, אם תתקבל החלטה לנתק את הייעוץ מעובדי ההוראה, בעצם מגדילים את הסיכון המקצועי שלהם מבחינת שעות. צריך להיזהר מזה.
היו"ר יעקב מרגי
לא בהכרח. זה לא גזירת כתוב.
אלה אלגריסי
אז אני אומרת, אם זה לא מתוקנן והמנהל לא חייב לתת לי את מספר השעות ויותר מזה, כשהוא ייתן לי 12 שעות - - -
היו"ר יעקב מרגי
אני מבין את החשש שלך.
אלה אלגריסי
אז זו פגיעה ביועצים ב- - -
היו"ר יעקב מרגי
אני מבין את החשש, אבל אני לא יכול להסתתר אחריו.
אלה אלגריסי
לא, רק לדעת אותו.
היו"ר יעקב מרגי
גברתי הנכבדה, מודה לך. אני ער לכך, אבל כפי שאמרתי, בשרשרת המזון מסמך 2 שלי - - -
אלה אלגריסי
הילדים.
היו"ר יעקב מרגי
מספר 1 זה הילדים, זה החברה הישראלית.
אלה אלגריסי
נכון.
היו"ר יעקב מרגי
והן ערות לכך והן מקבלות את זה והולכות עם זה.
אלה אלגריסי
אני יודעת.
היו"ר יעקב מרגי
יש להן את הערך המוסף שלהן. אני לא מאמין, לא מאמין שמנהל בית ספר שיעריך את היועצת שלו, שבסוף תקבל תקנון ויהיה לה, אתם יודעים מה, בר מינן, חס ושלום מבחינת האוצר היא תגיע ל-80% משרה ודאי ו-20% תאמינו לי שמנהל בית הספר ימצא מה לעשות איתה. לפחות ולפחות במקרים בשביל לא להעסיק מורה פדופיל, או מורה חסום במערכת, או מורה ללא הכשרה. או עוד הרבה. תאמינו לי, אני מכיר את ההוויה הבית ספרית ואני לא מורה ולא איש חינוך. מה לעשות, רק ניהול אני יודע לעשות. לנהל גופים. ואני אומר לכם, תמיד אני ער לחשש הזה, לא מוטרד ממנו.
אלה אלגריסי
אוקיי.
היו"ר יעקב מרגי
וגם הן לא.
אלה אלגריסי
בסדר.
היו"ר יעקב מרגי
אלף אני מודה לך. זה סוג של בעל תפקיד ממשלתי שמגיע ופורש. יש כאלה שהיו באים לפה ומנסים להתפתל ולהתחבט וזה היה מקומם אותי והייתי מתנהל אחרת. זה קודם כל, אין ספק.

משפט לסיכום לפני שאני נוגע בסיכום.
אורלי הראל
אני אשמח להגיד משהו.
היו"ר יעקב מרגי
תציגי את עצמך.
אורלי הראל
שמי אורלי הראל, אני מפקחת על ייעוץ חינוכי במחוז תל אביב 8 שנים. אני רוצה קודם כל - - -
היו"ר יעקב מרגי
לא הרגשת בנוח כשדיברנו על נעמי שמר.
אורלי הראל
קצת, אבל לקחת את זה למקום שדווקא אני מרוצה ממנו ואני אגיד גם למה. אני רוצה לומר שקודם כל אני מברכת על הדיון הזה. הוא חשוב. אנחנו לא בשני צדדים, אנחנו באותו צד. אנחנו נציגות המשרד והן היועצות שלנו ואנחנו נמצאים כאן בעיני לא בדיון על הייעוץ, כמו בדיון על רווחת ילדי ישראל, על רווחתם של המורים, על רווחתם של המנהלים ועל היכולת של בית הספר באשר הוא לתפקד. בעיני זה הדיון כאן, יותר מאשר אפילו על הייעוץ כפרופסיה בפני עצמה.

אני כן רוצה לומר שבמהלך השנים המקום של הייעוץ הפך להיות מקום מאד מאד משמעותי במערכת. זה לא סתם שמנהלים, זה לא דבר מובן מאליו. גם אני זוכרת את עצמי כיועצת. אני לא חושבת וזיכרוני איננו קצר, שמקום הייעוץ היה כל כך חזק וכל כך ברור וכל כך משמעותי כמו היום, כי היום יועצות לא רק מטפלות בילדים במצוקה. היום יועצות מובילות תהליכי שינוי, היום יועצות מחזיקות את החוסן של הארגון ושל האנשים שלו. היום הן יד ימין של המנהל. הן עוסקות בתהליכי מניעה ואני שמחה שדיברת על תכניות עבודה שהן מנסות בין חירום לחירום גם להוביל אותן.

לכן היועצת היום היא עמוד תווך של מערכת החינוך בבתי הספר ובגני הילדים ולכן הדיון כאן הוא הרבה יותר משמעותי ממה שדובר על יועצות כיועצות.

אני כן רוצה לומר שלמשל במחוז תל אביב יש איזה שהוא מפתח. אין תקנון, אבל יש מפתח שאומר שבאמת בבית ספר יסודי יועצת תהיה שעה לכיתה, תקבל שעה לכיתה ובחטיבת הביניים היא תקבל שעה וחצי לפחות ובתיכונים מן הסתם יש תקן. ואני אומרת שהמפתח הזה הוא מפתח שכן בא לידי ביטוי בפועל. ועדיין, בגלל סוגיות חברתיות, ערכיות, משמעותיות והמורכבות שהולכת ונהית גדולה יותר, האחריות ומה שנושאות יועצות ואנשי חינוך על כתפיהם, המורכבות הזאת דורשת משהו אחר ואני כן חושבת שהדיון הזה מבורך בגלל זה.

לגבי נקודה של הקביעות של יועצות, שדובר עליה, זה נכון שיש רישיון קבוע ואין קביעות בייעוץ, אבל אני לפחות, באזור שאני נמצאת בו, לא מכירה שום יועצת שבאיזה שהוא שלב הפכה להיות מורה. אני כן - - -
היו"ר יעקב מרגי
מאחר שאת במחוז תל אביב, רק להזכיר לך, לפעמים שוכחים – זה לא כל המדינה. אני נאלצתי לקבל כמה פניות בתחילת שנת הלימודים. בתחילת שנת הלימודים, לא בתחילת חופשת הקיץ, מיועצות שממשרה כמעט מלאה בשנה שעברה, אמרו לה שליש משרה תעשי בבית ספר במרחק נסיעה של 50 קילומטר ושליש, אולי - - -
אורלי הראל
גם אלי מגיעות - - -
היו"ר יעקב מרגי
גם השליש שהיה בבית הספר, הוא אולי, לא בטוח. וזה אי ודאות, זה בלתי נודע. אז תל אביב לא תחליט הכל, אבל - - -
אורלי הראל
גם אצלי יש יועצת מחולון ומנתיבות.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. תני לי לסכם בבקשה. משפט אחרון.
אורלי הראל
לגבי נעמי שמר, אני רוצה להגיד שאני חושבת שמה שדיברת עליו הוא כל כך נכון, כי לפעמים מהבחינה הזו שייעוץ עם משאבי ייעוץ בבית ספר, זו אפשרות להיות נוכחים גם רגשית וגם פיזית, יכולים הרבה פעמים באמת לתת מענים - - -
היו"ר יעקב מרגי
לא היינו מגיעים למצב שהמשרד לא מכיר את המציאות - - -
אורלי הראל
לא יודעת. יכול ל - - -
היו"ר יעקב מרגי
אני אומר.
אורלי הראל
אבל המשרד עושה המון בשביל לתת לייעוץ את המקום שלו ויש תהליכים משמעותיים. אנחנו כמפקחות נמצאות שם.
היו"ר יעקב מרגי
גם הלימון עושה המון, לא תמיד הוא עוזר. זה מה שראינו אתמול, שעושים המון, המון, המון - - -
אורלי הראל
אנחנו המומחיות מלימון ללימונדה, אגב.
היו"ר יעקב מרגי
כן, בסדר. זה מה שקרה אתמול, אבל זה לא היה הצורך. תודה רבה.

הוועדה שמעה סקירה מקיפה על מצוקתם של היועצות החינוכיות, תנאי עבודתן הבלתי אפשריים, שמביאים לכך שתלמידים רבים שזקוקים לטיפול וליווי של היועצת לא מקבלים אותו.

הוועדה עמדה מקרוב על הנזקים החמורים שנגרמים לתלמידי ישראל בחוסר התקנים הראויים של יועצת חינוכית.

הוועדה קוראת להסתדרות וארגון המורים להיכנס למצב של משא ומתן עם משרד החינוך על מתן גמול ייעוץ ראוי, כפי שניתן למורים.

הוועדה קוראת למשרד החינוך להגיש לו מסמך מקצועי שנערך על ידי אנשי מקצוע בתחום, על תקינה ראויה ליועצת חינוכית בכל החטיבות.

הוועדה הגיעה למסקנה ש-1.7 שעות בחטיבה העליונה, אין בהן די הצורך כדי לתת את המענים הנצרכים לתלמידי ישראל, ואף ביסודי דורשת הוועדה לתקן תקינה קבועה ולא להשאיר זאת לשיקול דעת של ברירת מחדל. לכן דורשת הוועדה מהמשרד לקבוע תקינה ראויה וסבירה לפי חוות דעת מקצועית.

הוועדה קוראת למשרד החינוך להניח את סוגית היועצות החינוכיות על סדר היום בדיוני התקציב הקרובים.

הוועדה תמשיך לעקוב אחרי ההתפתחויות בנושא. כל מה שביקשתי להגיש לוועדה, אני מבקש את זה תוך 45 ימי עבודה לוועדת החינוך.
קריאה
ופנקס היועצים החינוכיים.
היו"ר יעקב מרגי
כשנגמור. אני לא רוצה לחזור לתקופת מפא"י ההיסטורית, עם פנקס המהנדסים והאדריכלים ואגודות הצמחים ואגודות הציפורים ולאן אנחנו מגיעים.

תודה רבה.

הישיבה ננעלה בשעה 11:05.

קוד המקור של הנתונים