ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 23/10/2017

הפחתת אגרות לחיילי מילואים פעילים (רואי חשבון, נוטריונים, חוקרים פרטיים ושומרים): תקנות רואי חשבון (תיקון), התשע"ז-2017 תקנות הנוטריונים (אגרות נוטריון)(תיקון), התשע"ז-2017 תקנות חוקרים פרטיים ושירותי שמירה (אגרות רשיון)(מס' 2)(תיקון), התשע"ז-2017

פרוטוקול

 
ôøåèå÷åì ùì éùéáú åòãä

ôøåèå÷åì ùì éùéáú åòãä

àåîðéè÷

2017-10-30OMNITECH



הכנסת העשרים

מושב שלישי

פרוטוקול מס' 825

מישיבת ועדת הכספים

יום שני, ג' בחשון התשע"ח (23 באוקטובר 2017), שעה 13:35
סדר היום
הפחתת אגרות לחיילי מילואים פעילים (רואי חשבון, נוטריונים, חוקרים פרטיים ושומרים):

1) תקנות רואי חשבון (תיקון), התשע"ז-2017;

2) תקנות הנוטריונים (אגרות נוטריון)(תיקון), התשע"ז-2017;

3) תקנות חוקרים פרטיים ושירותי שמירה (אגרות רישיון) (מס' 2) (תיקון), התשע"ז-2017

– בקשה לדיון מחדש
נכחו
חברי הוועדה: משה גפני – היו"ר
מוזמנים
לאה רקובר - עו"ד, היועצת המשפטית למשרד המשפטים, משרד המשפטים

אסף נועם - עו"ד, לשכה משפטית, משרד המשפטים

יעל מירזאי - עוזרת ליועצת המשפטית, משרד המשפטים

יונת ריין ספיר - יועצת קמל"ר לענייני ממשל, צה"ל, משרד הביטחון

שי מרנץ - רמ"ד תקציבי אכ"א ושכר, משרד הביטחון

אייל פסקו - ראש עתכ"מ, משרד הביטחון

רו"ח יזהר קנה - נשיא, לשכת רואי החשבון בישראל

אייל זשצקי - עוזר נשיא, לשכת רואי החשבון בישראל

דניאל פרץ - עו"ד, יו"ר לשכת החוקרים הפרטיים בישראל

פיני שכטר - מ"מ יו"ר לשכת החוקרים הפרטיים בישראל

דרור יוסף - מוזמן/ת
ייעוץ משפטי
שגית אפיק

שיר שפר
מנהל/ת הוועדה
טמיר כהן
רישום פרלמנטרי
אירית שלהבת

הפחתת אגרות לחיילי מילואים פעילים (רואי חשבון, נוטריונים, חוקרים פרטיים ושומרים):

1) תקנות רואי חשבון (תיקון), התשע"ז-2017;

2) תקנות הנוטריונים (אגרות נוטריון) (תיקון), התשע"ז-2017;

3) תקנות חוקרים פרטיים ושירותי שמירה (אגרות רישיון) (מס' 2) (תיקון), התשע"ז-2017

בקשה לדיון מחדש
היו"ר משה גפני
אנחנו עוברים לסעיף האחרון בסדר היום. על סדר היום הפחתת אגרות לחיילי מילואים פעילים (רואי חשבון, נוטריונים, חוקרים פרטיים ושומרים).

התקנות הללו אושרו. הגשתי רביזיה על שני דברים. דבר אחד הוא לגבי מי שמבקש פטור מהבחינה ומסביר את בקשתו. בתקנות קבעתם שהוא יצטרך לשלם כמו כולם, נדמה לי 750 שקלים. אני כבר לא זוכר את הסכום כי חלף מאז זמן.
אסף נועם
במצטבר קרוב ל-900 שקלים.
שגית אפיק
זה 750 שקלים ועוד 150 שקלים.
היו"ר משה גפני
ברביזיה ביקשתי שתבדקו את העניין הזה, וגם שלחתי מכתב לשרת המשפטים. זה נראה מוזר, מוגזם, לא יפה כלפי האנשים, זה לא בסדר. אם אתם אומרים שבכל אופן צריך לבדוק, כפי שהשרה כתבה לי, אז תבדקו, שבמקום 900 שקלים יהיה 400 שקלים, 500 שקלים, 450 שקלים. לא יכול להיות שזה יהיה אותו סכום שמשלמים כאשר צריך לעשות את הבחינה וכל מה שנלווה לעניין. לא טוב לאשר דבר כזה. אני חושב שאנחנו גם מוצגים פה לא יפה ולכן הגשתי את הרביזיה.

הסיבה השנייה שהגשתי את הרביזיה היא בשל נושא החוקרים הפרטיים. החוקר הפרטי צריך לקבל אישור שהוא חוקר פרטי והוא צריך לשלם עבור זה אגרה מלאה. לאחר מכן כאשר הוא פותח משרד הוא צריך לשלם פעם נוספת את האגרה. גם הדבר הזה משולל היגיון. הוא קיבל אישור, הוא שילם את האגרה. הוא לא צריך עבור פתיחת המשרד שלו לשלם פעם נוספת. זה נראה כאילו אנחנו קונסים אותו ללא סיבה, כאילו אנחנו קובעים שהוא יצטרך לשלם אגרה נוספת. ביקשתי על כך תשובה.

פנינו וביקשנו תשובות. במשך זמן רב למעשה אף אחד לא קיים אתי דיון, אף אחד לא אמר לי: "נעשה כך". כל הזמן ביקשו ממני: "תביא את זה, תבטל את הרביזיה" אבל לא התקיים אתי דיון למה זה כך, מה בכוונת הממשלה לעשות. אין לי תשובה על הדברים שהעליתי.

אני מבין שרציתם לומר דבר מה?
פיני שכטר
רצינו לשמוע את התשובה של משרד המשפטים.
אסף נועם
אני ממשרד המשפטים.
היו"ר משה גפני
לא טוב לדבר אתי? אני מנסה להבין. יכול להיות שאני אסיק מזה מסקנות אחרות.
לאה רקובר
אני מתנצלת. אני היועצת המשפטית של משרד המשפטים.
היו"ר משה גפני
לא להתנצל. רק תגידי לי, אולי אני צריך לשנות משהו בדיבורים שלי בגלל שאני רואה שאתם לא רוצים לדבר אתי.
לאה רקובר
בעניין הזה לא הייתה שום כוונה שלילית.
היו"ר משה גפני
אז למה לא דיברו אתי? העליתי טענות בוועדה, היו פה החברים שעוסקים בעניין הזה ששמעו את הטענות שלי, שהן טענות נכונות. יכולים להגיד שמשרד האוצר לא מסכים בגלל שהוא רוצה להרוויח כסף. אני שומע את זה מידי פעם בפעם.
לאה רקובר
אומר את הדבר הבא, אם התחושה היא שלא דיברנו – אני מתנצלת. יש פה תשובה של שרת המשפטים.
היו"ר משה גפני
ראיתי אותה היום בבוקר.
לאה רקובר
זה לא בסדר.
אסף נועם
זה היה בגלל טעות.
היו"ר משה גפני
זה בכלל לא משנה. בגמרא כתוב: "אדם מוּעָד לעולם, בין שוגג בין מזיד בין ער בין ישן". היא צריכה לענות לי תשובה. אנחנו מדברים על שאלה ששאלתי כבר לפני יותר מחודש.
שגית אפיק
חודש וחצי.
היו"ר משה גפני
זה לא מי יודע מה, לא ביג-דיל. אפשר לשבת, לדון. גם הייתי משתכנע אילו היו אומרים לי טענה הגיונית, הייתי מייד מסיר את הרביזיה. עד לרגע זה אני לא יודע טענה הגיונית.
לאה רקובר
יש פה את התשובה של השרה.
היו"ר משה גפני
ראיתי ברפרוף.
לאה רקובר
תיכף אסף נועם יציג את התשובה של השרה. אבל שוב אני חוזרת לעניין הזה שלא דיברנו. אנחנו נבחן את הכול. אנחנו חושבים שיש חשיבות גדולה מאוד לאשר את ההנחה ואת הפטור.
היו"ר משה גפני
אין דחיפות לאשר. אם הייתה דחיפות הייתי מבטל עכשיו את הרביזיה, משום שאני בעד סיוע לחיילי מילואים. אין דחיפות מכיוון שאתם מציעים את זה ל-1 בינואר 2018. כלומר אנחנו מדברים בכל מקרה על כך שגם אם אסיר עכשיו את הרביזיה אתם לא תיתנו את ההנחה הזאת. לא קבעתם שברגע שהתקנות יאושרו יתחילו לתת את ההנחה. אני גם מבין את זה, אין לי טענות. אבל אין דחיפות כי הכול מדבר על 1 בינואר 2018.

אני מציע שבמהלך השבועיים הקרובים נדבר. את לא צריכה להתנצל. תדברי אתי. תסבירו, תגידו מה אתם מתכוונים לעשות וכעבור שבועיים אביא את זה, או שאבטל את הרביזיה או שאקבל מכם התחייבות לגבי שני הנושאים הללו, שהם קריטיים.
לאה רקובר
מקובל עלינו.
היו"ר משה גפני
בסדר, אז בתוך שבועיים אסיר את הרביזיה ואפגש אתכם. אני מבקש שתקבעי אתי מועד.
לאה רקובר
נקבע מייד.
היו"ר משה גפני
בסדר. אתם רוצים להוסיף משהו?
פיני שכטר
אם אפשר לשמוע את תשובת שרת המשפטים.
היו"ר משה גפני
יש תשובה בכתב אבל אני רוצה לשנות את זה. דיברתי עם השרה היום בבוקר, היא דיברה אתי. במכתב השרה כותבת "חודשיים". בעיניי זה זמן רב, וגם אין בכך צורך, היה להם חודש וחצי קודם. אם ישכנעו אותי שאכן זה המצב, שחוקרים צריכים לשלם פעמיים, אז אסיר את הרביזיה. אם לא אשתכנע אז הם ישתכנעו. אגב, השרה הביעה נכונות בעניין הזה, שלא תהיה אי-הבנה.

יש להם בעיה פרוצדורלית, שאני חושב שאין להם, אבל הם חושבים שיש להם. יש הבדל ביני ובין אנשי הממשלה. הם חושבים שהכול צריך להתנהל באופן מסודר: צריך ללכת לוועדת האגרות וצריך לשכנע את משרד האוצר. זה בסדר, אין לי טענות על זה. אבל לפעמים אני פה בוועדה מעביר בשינוי תקנות אגרות לטובת האנשים גם בלי ועדת אגרות. אחרי כן מביאים את זה לוועדת האגרות. אבל בסדר, אין לי טענות.

יש לי רק טענה אחת. היה צריך במהלך חודש וחצי לדבר אתי, להגיד לי: "אי אפשר כך, אפשר כך". לא דיברו, עם אף אחד מאתנו לא דיברו. יש לי כל כך הרבה בעיות עם הממשלה, אני לא הולך להפוך את זה לבעיה. זה נושא שהוא די בשוליים, אבל הוא חשוב. חשוב לי שהאזרח שמקבל הטבה מן הממשלה – אני גם מבין, בהתחלה היה מין רוגז, העוזר של השרה התרגז: "אנחנו עושים הנחות לחיילי מילואים אז אתה מתערב באגרות?" אני לא מתערב בשום דבר. אני משבח אתכם על כך שאתם נותנים הטבות לחיילי המילואים, נקודה, וזה יהיה ב-1 בינואר 2018. ככל שזה תלוי בוועדת הכספים ההנחה הזאת תהיה. היא תהיה בעוד שבועיים, אבל בשבועיים האלה אני רוצה לדבר ולנסות לשכנע. אם אצליח לשכנע – תמצאו את הדרך לתקן את זה. אם לא אשכנע – זה אומר ששכנעתם אותי. בסדר, אז זה ייגמר. אתם תוכלו להיערך. זה תקנות שלכם, של משרד המשפטים, תוכלו להיערך לזה מהר.
לאה רקובר
בסדר, תודה רבה.
היו"ר משה גפני
תודה רבה, הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 13:45.

קוד המקור של הנתונים