ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 23/10/2017

תקנות התעבורה (תיקון מס' 16), התשע״ח-2018

פרוטוקול

 
ôøåèå÷åì ùì éùéáú åòãä

ôøåèå÷åì ùì éùéáú åòãä

àåîðéè÷

2017-10-30OMNITECH



הכנסת העשרים

מושב שלישי

פרוטוקול מס' 823

מישיבת ועדת הכספים

יום שני, ג' בחשון התשע"ח (23 באוקטובר 2017), שעה 12:30
סדר היום
תקנות התעבורה (תיקון מס' ), התשע"ח-2017 (יישום החלטת ממשלה מס' 1837 בנושא עידוד תחליפי נפט, בעקבות המלצות וועדת מיסוי ירוק 3) – הפחתה באגרת רישוי לרכבים המשתמשים בתחליפי דלק (דלק גמיש וגז טבעי דחוס)
נכחו
חברי הוועדה: משה גפני – היו"ר

מיקי לוי

עודד פורר
חברי הכנסת
אורי מקלב
מוזמנים
אורי זיסקינד - כלכלן, רשות המסים, משרד האוצר

דפנה עין דור - מנהלת אגף הכלכלה, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים

דוד טמיר - עו"ד, הלשכה המשפטית, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים

מצליח שבתאי - יו"ר ארגון ועד נהגי המוניות

אריה שמש - נהג מונית

ארנון טירן - נהג מונית מחדרה

יניב דהן - מוזמן/ת

יעקב יוסף - מוזמן/ת

עו"ד דניאל פרץ - יו"ר לשכת החוקרים הפרטיים בישראל

פיני שכטר - מ"מ יו"ר לשכת החוקרים הפרטיים בישראל
ייעוץ משפטי
שגית אפיק

שיר שפר
מנהל/ת הוועדה
טמיר כהן
רישום פרלמנטרי
אירית שלהבת

תקנות התעבורה (תיקון מס' ), התשע"ח-2017 (יישום החלטת ממשלה מס' 1837 בנושא עידוד תחליפי נפט, בעקבות המלצות וועדת מיסוי ירוק 3) – הפחתה באגרת רישוי לרכבים המשתמשים בתחליפי דלק (דלק גמיש וגז טבעי דחוס)
היו"ר משה גפני
אני פותח את ישיבת ועדת הכספים לדיון בנושא תקנות התעבורה (תיקון מס' ), התשע"ח-2017 (יישום החלטת ממשלה מס' 1837 בנושא עידוד תחליפי נפט, בעקבות המלצות ועדת מיסוי ירוק 3) – הפחתה באגרת רישוי לרכבים המשתמשים בתחליפי דלק (דלק גמיש וגז טבעי דחוס). מי מסביר את התקנות הללו?
דפנה עין דור
אני מנהלת אגף הכלכלה במשרד התחבורה. אנחנו מבקשים למשוך את התקנות המונחות על סדר יומה של הוועדה.
מיקי לוי (יש עתיד)
בטח, אין בזה היגיון. אגיד לך למה, אדוני. אם אתה רוכש אוטו חדש, למדינת ישראל אין שום יכולת לפקח על מחירי המכוניות. כל יבואן קובע את המחיר ומי שקונה אוטו חדש היבואן מעביר לו את הטסט ומכניס את זה אל תוך העלות של הרכב. יש לי חשש כבד שאם זה היה קורה – ולא הייתי נותן לזה לקרות עכשיו – היבואן היה "בולע" את ההנחה שמדינת ישראל נתנה. ההנחה יפה, אני מברך עליה, אבל לא הייתי נותן לזה לעבור בצורה הזאת כי כל היבואנים היו מרוויחים 1,400 או 1,600 שקלים. לכן קחו את ההערה שלי בחשבון, גברתי, כי לא אתן לזה לעבור בצורה הזו. האזרחים ייצאו ניזוקים והיבואן יתעשר.
דפנה עין דור
לא אדבר לגופו של עניין. מדובר פה במהלך שהוא מכלול כולל של הסדר הסולר והעלאת הבלו על רכבים נוספים.
מיקי לוי (יש עתיד)
אז קחו את ההערה שלי בחשבון.
ארנון טירן
כפי שאתם במשרד התחבורה יודעים, אני נהג מונית מאזור חדרה. דיברתם על מס בלו שרוצים לעשות בגפ"מ. יש לי כמה דברים לומר כדי להאיר את עיניכם. אולי אתם לא יודעים, אני רוצה לקוות שאתם לא יודעים ולא עושים דברים בכוונת מכוון.

נהגי מוניות נכון להיום נמצאים במשבר מול משרד התחבורה, כאשר משרד התחבורה – אתמצת לכל הנוכחים כדי שיבינו את הרקע – בוגד בערכים שהוא עצמו קבע. כאשר הוא נתן לרשות שדות התעופה, למשל, לפתוח "ליין" בניגוד למחירון שמשרד התחבורה קבע, של 12%, ולתת הנחה לנוסעים על חשבון הגב של הנהגים בזה שהוא לא הוריד לנו מסים או את הטסטים או את הביטוחים, אבל לתת 11% או 12% הנחה בשדה – זה התקבל. כאשר נהגי המוניות עשו קצת רעש הגדלתם את זה ב-4%, עשיתם לנו טובה.

לגבי הבלו – הבלו זה עצם שמחזיק את נהג המונית בגוף הזה של נהגי המוניות. אתם צריכים להבין גם שירידת ערך של מונית, שדיברתם עליה עכשיו, היא ירידת ערך עצומה, הרבה יותר משל פרייבט. אתם לא לוקחים את כל הדברים האלה בחשבון. אנחנו אוויר בשבילכם.

הגעתי לכאן מחדרה במיוחד דרך חברי הכנסת דוד ביטן ונאוה בוקר וכל האנשים שאני מכיר בליכוד כדי להשמיע את הקול שלי כאן. נהגי מוניות רבים חושבים כמוני, שאתם עושים עוול לכל ענף המוניות.

אני רוצה להדגיש דבר אחד. החוק שהעברתם בתקופה האחרונה, על 11%, לא עבר בשום ועדה. אנחנו מרגישים כבנים חורגים. אנחנו נמצאים תחת הקטגוריה של רכב ציבורי. יש רכבים ציבוריים בישראל שמקבלים סובסידיה מכם.
מיקי לוי (יש עתיד)
אבל אתה הכי חזק במרכז הליכוד.
ארנון טירן
אני לא הכי חזק במרכז הליכוד. נכון שאני במרכז הליכוד אבל אני לא הכי חזק.
היו"ר משה גפני
בבקשה תשלים את הדברים.
ארנון טירן
אני מבקש לא להיות בן חורג תחת הגדרה של רכב ציבורי. אם אני רכב ציבורי תנו לי את כל הסובסידיות שמקבל רכב ציבורי במדינת ישראל. תודה.
מיקי לוי (יש עתיד)
אני מתנצל על ההערה.
היו"ר משה גפני
אני מודה לך.

חבר הכנסת מיקי לוי, לגבי ההערה שלך, אם היה הדיון הזה אז באמת היינו מתקנים, אני מקווה שהיינו יכולים להגיע לפתרון. אני רק רוצה שנדע את האמת. האמת היא שיש צו, יש את הנושא של מיסוי ירוק, תוכנית ל-10 שנים. אתם מכירים אותה.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
לא אישרנו אותה.
היו"ר משה גפני
היא לא באה לדיון. אני בדין ודברים איתם, במשא ומתן לנסות להגיע לפתרון שיהיה מקובל על כולנו כדי שנוכל להעביר את העניין הזה, את נושא המיסוי הירוק וכל מה שנלווה לעניין. לא שמנו על סדר היום תקנות או צווים או לא חשוב מה שקשורים במישרין למיסוי הירוק. מה שקשור למיסוי הירוק – אני מבין, יש מקל וגזר. לא הבאנו את זה. מה שכן הבאנו זה התקנות האלה, שלא קשורות למיסוי הירוק.

אגף התקציבים מהלך עליי אימים. הוא אומר לי: "אנחנו מנהלים משא ומתן, אנחנו באמת מתקדמים, אבל למה אתה מביא דברים שהם הקלות?" התקנות האלה הן הקלות, הן לא מיסוי ירוק. מה שאגף התקציבים עושה במקרה הזה, הוא פשוט אומר: "לא אביא לך הקלות. עד שלא תיכנע ותכופף את הראש עם נושא המיסוי הירוק לא תקבל גם הקלות כאלה."

חטפתי שוֹק כששמעתי שהם מושכים את זה. הם הכריחו גם את משרד התחבורה למשוך. משרד התחבורה לא שלם עם מה שהוא אומר כאן. מבחינתי זה חמור מאוד. רציתי להגיע כאן היום למסקנות קשות. אני לא מגיע אליהן בגלל שבכל אופן יש ממונה על תקציבים חדש ויש סגן ממונה חדש ויש תהליך חדש אז נראה מה אנחנו עושים בעניין הזה.

לא יאושר המיסוי הירוק בכל קונסטלציה שלא תהיה אם זה לא יבוא קודם. אני לא נתון לסחיטה ולאיומים של אגף התקציבים, תשכחו מזה. נכון, אני חבר בקואליציה. אני לא "חותמת גומי" של אף אחד. את זה היינו צריכים לאשר היום עם תיקונים, כפי שאנחנו עושים תמיד בתקנות עם המשרד הנוגע בדבר.

אני מציע שאתם תחזרו בכם מן הבקשה למשוך את התקנות. תביאו את התקנות, תשמעו את ההערות של החברים ונגיע למסקנה בעניין הזה. אל תקשרו את זה עם המיסוי הירוק בגלל שזה לא קשור למיסוי הירוק, זה קשור לאִיוּם עליי. אם מישהו חושב שהוא יקבל ממני משהו בגלל שהוא מאיים, שישכח מזה. אני כבר שנים רבות כאן. אני מציע שאת התקנות האלה תביאו מהר.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
אבל אני מציע, אדוני, שאתה לא תביא הכבדות. אם הם לא מביאים הקלות אנחנו יכולים לא להביא הכבדות.
היו"ר משה גפני
רציתי להביא מסקנות קשות. מכיוון שהתחלפו האנשים, אתמול התמנה ממונה על תקציבים חדש, ראינו פה סגנים ממונה חדשים, אז בסדר. אני אומר לכם בגלל שאתם כאן ומשרד האוצר לא כאן- - -
אורי זיסקינד
אני לא מאגף התקציבים. אני מרשות המסים. אני מבקש לומר דבר מה כי ריכזתי את ועדת מיסוי ירוק 3.
היו"ר משה גפני
על מה אתה רוצה להתייחס? אין כאן תקנות לדיון.
מיקי לוי (יש עתיד)
הם משכו את זה.
אורי זיסקינד
הסעיף הזה הוא חלק מהחלטת ממשלה שיישמה את ההחלטות של ועדת מיסוי ירוק 3. בתוך החלטת הממשלה, סעיף 21 בהחלטה קובע התניה שהסעיף הזה לא יוכל לעבור. הרעיון הוא להעביר את כל החבילה כמקשה אחת, ויש בזה הרבה היגיון, בשביל ליצור "אימפקט" חזק מאוד.
היו"ר משה גפני
בסדר, אני מודה לך על ההערה. רק הוספת לי לעצבים. זה בסדר, אבל אני בעד העצבים, זה לא פסול. הממשלה קיבלה החלטה לסחוט אותי. היא העבירה החלטה שלא יהיו הקלות בכל המערך הזה, אפילו שמשרד התחבורה, שהוא המשרד הייעודי, מעוניין, עד שאכנע ואביא את המיסוי הירוק, שזה המון כסף ושהוא לא יעבור במתכונתו הנוכחית. אנחנו במשא ומתן, עומדים לפני פתרון. בזה שאתם מושכים את זה אתם עושים טעות גדולה.

החלטת הממשלה היא החלטת ממשלה. אנחנו הרשות המפקחת והרשות המחוקקת. הרשות המפקחת מודיעה לך ומודיעה למשרד התחבורה, עד שלא יועברו התקנות האלה בנפרד לאישור לא יובא המיסוי הירוק. אני לא אומר אולטימטום בגלל שאדבר עוד עם אגף התקציבים. אני לא מקבל את הגישה הזאת, היא גישה פסולה, אסור לה לקרות. היא נמצאת בהחלטת הממשלה. משרד התחבורה מעוניין בתיקון הזה. צריך להביא את זה לאישור.

היות ומשכתם את זה אז משכתם. אני חושב שאגף התקציבים לא עשה מעשה נכון. הוא עשה מעשה מרגיז מאוד. היה צריך לקיים את הדיון הזה, לאשר או לא לאשר, לא חשוב, בהתאם לדיון שהיה מתקיים פה, ולהמשיך את המשא ומתן לגבי המיסוי הירוק.
שגית אפיק
ביקשת מהם לחזור בהם מהמשיכה?
היו"ר משה גפני
כן.
שגית אפיק
אני רוצה להגיד שמשיכה יכולה להיעשות רק במכתב של השר. כרגע, כל עוד אין מכתב של השר, אתם למעשה לא משכתם פרוצדורלית, למרות שזה מה שהודעתם. תשקלו את בקשת היושב-ראש ובהתאם אנחנו נפעל.
היו"ר משה גפני
בינתיים לא בוצעה המשיכה. זה עומד על סדר היום. אני מבקש שתחזרו עם תשובה.
מיקי לוי (יש עתיד)
תודיעו לממונים עליכם שכאשר סוחטים את היושב-ראש אנחנו אתו.
היו"ר משה גפני
נתכנס שוב בשעה 13:00.

הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 12:45.

קוד המקור של הנתונים