ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 06/11/2017

מפגע סביבתי חמור שאינו מטופל בכפר סולם שבמועצה האזורית בוסתן אל מרג'

פרוטוקול

 
ôøåèå÷åì ùì éùéáú åòãä

ôøåèå÷åì ùì éùéáú åòãä

àåîðéè÷

2017-11-21OMNITECH



הכנסת העשרים

מושב שלישי

פרוטוקול מס' 599

מישיבת ועדת הכלכלה

יום שני, י"ז בחשון התשע"ח (06 בנובמבר 2017), שעה 13:30
סדר היום
הצעה לסדר היום (דיון מהיר) של חה"כ יוליה מלינובסקי בנושא: מפגע סביבתי חמור שאינו מטופל בכפר סולם שבמועצה האזורית בוסתן אל מרג'
נכחו
חברי הוועדה: איתן כבל – היו"ר

ג'מעה אזברגה

עבד אל חכים חאג' יחיא
חברי הכנסת
סעיד אלחרומי

איתן ברושי

תמר זנדברג

יעל כהן-פארן

יוליה מלינובסקי
מוזמנים
פאינה יאגנוב - מרכזת בכירה ענף מים מחוז צפון, המשרד להגנת הסביבה

יוסי אל-עזרה - מנהל אגף ייעוץ משק המים, משרד התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים

לאוניד מריאכין - מהנדס ראשי במילת"ב, רשות המים והביוב

אחמד זועבי - ראש הרשות, מועצה אזורית בוסתן אל מרג'

אחמד זועבי - מהנדס המועצה, מועצה אזורית בוסתן אל מרג'

שועאע זועבי - תושב הכפר סולם, חבר מועצה ויו"ר ועדת הביקורת, מועצה אזורית בוסתן אל מרג'

עינאד זועבי - תושב הכפר סולם, נציג המשפחות שנפגעו

עבדאללה זועבי - תושב הכפר סולם שביתו קרוב למקום האירוע

ראיד זועבי - תושב הכפר סולם ונפגע עיקרי מהזיהום

סמי עלי - הרשימה המשותפת

ריאד חמיד - הרשימה המשותפת
מנהל/ת הוועדה
לאה ורון
רישום פרלמנטרי
אירית שלהבת

הצעה לסדר היום (דיון מהיר) בנושא: מפגע סביבתי חמור שאינו מטופל בכפר סולם שבמועצה האזורית בוסתן אל מרג', של ח"כ יוליה מלינובסקי (מס' 7191)
היו"ר איתן כבל
שלום לכולם. גברתי מנהלת הוועדה, רשמת פרלמנטרית, דוברים, שלום לחנה קרליץ שמסייעת בדוברות, חברותי וחברי חברי הכנסת.

אנחנו מוטרדים היום על ידי חברת הכנסת יוליה מלינובסקי, שמעלה בקשה לדיון מהיר בעניין מפגע סביבתי חמור שאינו מטופל בכפר סולם שבמועצה האזורית בוסתן אל מרג'.

גברתי, כמובן הזכות הראשונה היא שלך להציג בקצרה את העניין.
לאה ורון
ההצעה עברה מוועדת הפנים והגנת הסביבה לוועדת הכלכלה.
היו"ר איתן כבל
רק בגלל שזה את. אחר כך תינתן האפשרות לאחרים להתייחס. אני מקווה שבסופו של דבר נדע להסדיר את העניין. גברתי, בבקשה.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
אני לא שוכחת, יש לי זיכרון טוב. ראשית, תודות, גם ללאה ורון, גם ליושב-ראש הוועדה, שהסכימו לבקשתי להעביר את הדיון מוועדת הפנים והגנת הסביבה לוועדת הכלכלה. זה לא ברור מאליו.
היו"ר איתן כבל
בואו נגיד כך: הם לא עסוקים יותר מאתנו.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
לא, חס ושלום, אין לי אפילו צל של ספק.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
לכן מגיעות תודות.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
אם זה היה משהו בהליך רגיל לא הייתי אומרת לך תודה, אבל כאן זה היה הליך חריג. באמת תודה על ההבנה שהנושא זה חשוב, וגם שחברת כנסת מ"ישראל ביתנו", לא רגילים שאנחנו דואגים למגזר הערבי ולכפר סולם, איפה אני ואיפה כפר סולם. הביוב זורם שם בלי שום קשר לאופן שאתה קורא את שם הכפר. אבל מבחינתי זה לא משנה. פנו אליי אזרחים והראו לי את החומרים. להגיד שהזדעזעתי – זה לא להגיד שום דבר, כי זה באמת נורא ואיום.

ברשותך, אדוני היושב-ראש, היועץ שלי יקרין כמה צילומים כדי שנתרשם וכדי שיהיה לנו פשוט יותר לדבר אחר כך.
היו"ר איתן כבל
יש כאן נציגים מכפר סולם?
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
כן. בשמם ידבר עבדאללה זועבי.
היו"ר איתן כבל
מי נמצא פה מבוסתן אל מרג'?
איתן ברושי (המחנה הציוני)
ראש המועצה לא נמצא פה.
היו"ר איתן כבל
הוא דיבר אתי אתמול ואמר שהוא יגיע לישיבה.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
התקשרתי למועצה ואמרו לי שהוא בירושלים. ניסיתי לתפוס אותו בטלפון הנייד אך יש בעיה.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
אתם הייתם צריכים לטפל בזה, לא אני הייתי צריכה "להרים" את הדיון.
לאה ורון
שוחחתי אתו באופן אישי, הזמנתי אותו לדיון.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
בואו נראה כמה צילומים כדי שנתרשם ממה שקורה שם.

זה פרספקטיבה, שבריכת הביוב נמצאת ממש מתחת לבתים של אזרחים. זו בריכה "נחמדה".
היו"ר איתן כבל
באיזה ערוץ זה שודר?
קריאה
בערוץ 2.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
נראה את הבורות שם. אדוני היושב-ראש, ניסו לטפל בבעיה ואז חפרו בורות בעומק של 3 מטרים, שלא מכוסים בשום דבר, גם בפנים יש חרה וילד יכול ליפול לתוכם. זה במקום ציבורי. כלומר, משחקים שם ילדים. בזה כביכול ניסו לפתור את הבעיה.

כולנו אוהבים זיתים, שדות, חקלאות. ההר הזה גולש גם לתוך השדות, אז יש שם עכשיו ביוב במטע הזיתים. זה המצב.

הכתבה לצערי לא עולה.

כנראה ב"ווינט" ידעו שאנחנו מקיימים את הדיון ויש שם כתבה: "משרד הבריאות הורה להרתיח מים בדחי ובסולם עקב קבלת תוצאות חריגות". זאת אומרת, לא מספיק שזה מתחת לבתים שלהם וזה גורם לפגיעה קשה בחיי האנשים, אלא עכשיו גם כולם יודעים שהמים שם לא בסדר וצריך להרתיח אותם.

פניתי לרשות המים, פניתי למשרד להגנת הסביבה. המשרד להגנת הסביבה אמר שהוא יודע על הבעיה אבל הוא מעביר את האחריות לרשות המים. רשות המים אמרה שגם היא מכירה את הבעיה אבל כל פעם שמנסים לטפל – כי היישוב הזה לא שייך לאף תאגיד מים. אפשר היה לצרף אותם לעפולה, אפשר היה למצוא פתרונות אחרים, יש מועצה אחרת.

הבעיה קיימת מ-2014, היא לא חדשה, כולם מכירים אותה. הבנתי אפילו, יש פה טענה מעניינת, שהם אומרים שהם העבירו כסף לטיפול בבעיה אבל הכסף הלך. אדוני היושב-ראש, אלה שתי התשובות. נאמר שהשתמשו בכסף באופן לא נכון. אולי זה נכון, אבל אנחנו יודעים שיש בעיה, אז קחו את הכסף הזה ותטפלו בבעיה, אל תעבירו את זה למועצה. וגם באשר לתאגידי מים: או שתצרפו את זה לתאגיד קיים, או שתפתרו את הבעיה באופן אחר, אבל לשבת על הגדר כבר מספר שנים- - -
היו"ר איתן כבל
אני לא יודע, אני לא רוצה להגיד. לא חייב להיות קשר לשאלה אם הם בתאגיד או לא בתאגיד. לא כל הרשויות המקומיות הן חלק מתאגיד.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
הם מקשרים את זה. אלה התשובות שקיבלתי.
היו"ר איתן כבל
יש רשויות מקומיות שמנהלות את המים שלהן, גם רשויות מקומיות יהודיות. אין לזה קשר.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
אני מנסה להציג את התשובות של משרדי הממשלה, שהם מנסים לקשור לכך שאין תאגיד. המצב ברור, ראינו את זה. "מורחים" אותם.

ברשותך, יושב פה נציג של הישוב, עבדאללה זועבי. אני מכירה אותו מתוקף זה שהוא עובד גם במשרד הבריאות, אבל פה הוא נמצא כאזרח שפנה אליי. אנחנו צריכים למצוא להם פתרון. אף אחד מאתנו לא היה רוצה לגור במצב כזה, וזה גם לא היה מתאפשר בשום מקום אחר. אנשים בורחים משם בגלל הריח והסביבה, אנשים עוזבים את הבתים שלהם ומנסים למצוא מקום מגורים חלופי לתקופה מסוימת. הבנתי שהייתה זליגה לנהר, זה התפשט. זה פגיעה סביבתית קשה.
עבדאללה זועבי
הזליגה הייתה לפני כמה שבועות לשדה של זיתים. יש ישוב סמוך אלינו שהיה בו עוד מפגע ומן המפגע הזה המים זרמו לנחל מי תבור. ב-7 בפברואר משרד הבריאות הוציא הודעה לתושבים על הצורך להרתיח מים בכל האזור. היום פורסמה הודעה חדשה על הצורך להרתיח מים גם בישוב שלנו, סולם, וגם בישוב הסמוך, דחי, שהוא גם תחת אחריות מועצת בוסתן אל מרג'.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
רק לדייק בדברים, כדי שאבין. קיבלתי רושם כאילו המצב הזה קיים כבר 3 שנים כי זה התחיל ב-2014 ואני מבין שאתם אומרים שהביוב זורם גם לאחרונה. השאלה מה קורה, האם במשך 3 שנים יש זרימת ביוב בתוך השדות, או שזה היה במשך תקופה ואז תיקנו והתקלה חזרה על עצמה?
היו"ר איתן כבל
התשתית היא "על הפנים", זו נקודת המוצא. אני מכיר את זה כי במשך שנים רבות בשכונה של הוריי, היכן שגרתי את רוב שנות חיי, הייתה בדיוק אותה סיטואציה, לפני שראש העין קיבלה את הממדים החדשים שלה. המכון לא מסוגל בכלל לשאת את כמות המים, אין לו די קיבולת, ואז מספיק שיש סתימה קטנה ואז יש גלישה של ביוב. זה היה קורה מעת לעת, המים היו עולים על גדותיהם, מציפים את כל השטח, וחוזר חלילה, עד הפעם הבאה. זה עובר, פותחים את הסתימה, הביוב מתייבש, עוברים עוד חודשיים–שלושה במקרה הטוב וזה חוזר על עצמו.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
מה יש במבנה הקטן הזה שראינו בצילום?
קריאה
זה המשאבה המרכזית.
היו"ר איתן כבל
לצערי אני מדבר מניסיון. אין לי ספק שהמכון שם לא מסוגל לשאת את הקיבולת של הביוב. יכול להיות שאני טועה, יכול להיות שלא.

קודם כול אתן את זכות הדיבור לנציגי כפר סולם. מי מכם רוצה להציג את הדברים? בבקשה. ברשותך, אל תחזור על הדברים שאמרה חברת הכנסת יוליה מלינובסקי. אם יש דברים נוספים שאתה רוצה לחדד, להוסיף, להאיר – זה יעזור לנו מאוד.
עבדאללה זועבי
תודה לכם. תודה גם לחברת הכנסת מלינובסקי. זה לא מובן מאליו שאת מקדמת נושא חשוב מאוד.

היא הציגה אותי בתור עובד של משרד הבריאות. אמנם אני במשך ימי השבוע גר בירושלים אבל מתוך חוויה אישית אני רוצה לספר לכם. אתה רוצה שלא אחזור על הדברים אבל חוויה אישית אי אפשר לשכפל ולהעתיק. אני עובד עם כמה חבר'ה שכאשר סיפרתי להם והראיתי להם את התמונות שאלו: אתה מגיע מן המציאות הזאת? איך אתה לא מרים פה את הכפפה ופונה לכל העולם ואשתו? איך אתה מסוגל לחיות בתנאים האלה? זה לא רק אני, גם ההורים, גם כל מי שיושב בשולחן הזה, אני מייצג גם אותם. אלה פשוט דברים בלתי נסבלים. לא רק הריח, אלא גם הצורה, המפגע הסביבתי.

בכתבה ששודרה בערוץ 2, האירוניה היא שהכתבה שודרה ב-26 במאי 2017, התבקשה תגובת המועצה. התגובה שלה הייתה שהתמונות ישנות מאוד: "התושבים שלחו לכם תמונות ישנות מאוד, התקלה מאחורינו". הלכנו לשטח, צילמנו תמונות ותיעדנו, עם תאריך התמונה, מ-31 במאי 2017 ומ-9 ביוני, שבוע ושבועיים אחרי פרסום הכתבה, והמצב הידרדר והלך מדחי אל דחי.

פרט לכך, אם ניסו שם לפתור בעיה, כך משאירים בורות? זה כבר סכנה חדשה. אני לא רוצה לדבר על המפגע הסביבתי אבל כך משאירים בורות בעומק של 4 מטרים? אם מישהו הולך שם ולא שם לב זה כבר סכנה כשלעצמה.

יושבים פה נציגים שמתפנים למשך שבועות בשנה כדי לדאוג לפרנסתם, הם עובדים במסיק זיתים. החבר'ה האלה כבר שנתיים לא עוסקים במסיק הזיתים, לא מתקרבים לעצי הזית שלהם. פשוט עץ הזית זועק לשמים. פרט לכך, יש עוד תוצרים חקלאיים שנפגעו ישירות מזה.

חשוב לי להדגיש, אנחנו לא מציגים נקודה קונקרטית, בעיה ספציפית, שיכול להיות שבאחד הימים תיפתר. אני מבטיח לך, חבר הכנסת חאג' יחיא, שאם ניפגש בינואר-פברואר המצב יהיה גרוע יותר מן התמונות שראית עכשיו, אני מבטיח לך, לצערי הרב.

פרט לכך, יש פה מדיניות מתמשכת. אין אסטרטגיה.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
עוד לא אמרתי את העמדה שלי.
עבדאללה זועבי
אין שום אסטרטגיה של המועצה לטפל בנושא הזה. לצערי הרב אין שום פתרון באופק.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
יכול להיות שהמועצה לא מסוגלת לטפל.
עבדאללה זועבי
דבר אחרון, אני יודע שהמשרד להגנת הסביבה הטיל קנסות על המועצה. אשמח אם נשמע גם את הדעה של המשרד להגנת הסביבה. זו תופעה שמוכרת כבר כמה שנים, גם למשרד, גם למועצה וגם לרשות המים.
היו"ר איתן כבל
שלום חברי ראש המועצה. חברת הכנסת יוליה מלינובסקי הציגה את העניין ואת הבקשה, נציג התושבים התייחס והרחיב עוד כמה מילים. עלתה טענה שיש גלישה של הביוב אל תוך השדות. לא צריך לתאר, הם הראו את הכתבה ששודרה בטלוויזיה. כל העניין שצריך עכשיו לראות – ותיכף נשמע את האורחים – האם לנושא הזה יש מענה, יש סיכוי, יש פתרון. אולי זה גדול על המועצה, אולי צריך להפעיל פה כוחות אחרים, לכפות ולטפל בזה. אנחנו פה כדי לעזור לכולם, שהתופעה הזו תיפתר. חייבים לגמור את זה.

אני חייתי במשך שנים ליד מכון טיהור שפכים ואני יודע מה זה. אגיד לך יותר מזה, אספר לכם, מאחורי הבית של בועז הקימו לנו מכון טיהור שפכים. אמרו לנו: אל תדאגו, זה מכון שעוד לא היה כמותו, כל השכונה תוכל לעשות את ליל הסדר בתוך מכון הביוב, הוא כל כך משוכלל, עוד לא היו דברים כאלה. כמובן שאף מילה לא הייתה נכונה. באנו לפה כדי לתת פתרון. אי אפשר לחיות ליד מכון טיהור שפכים. כאשר יש לפעמים גלישה קטנה שלא מנקים ומטפלים זה פשוט בלתי נסבל. אתה מחכה שהרוח לא תהיה מזרחית כדי שהריח לא ייכנס לך אל תוך הבית. אתה אוכל בבית ואתה חושב שאתה יושב בבית שימוש. זה איום ונורא.

אאפשר כמובן לחברי הכנסת להתייחס, כל אחד בתורו, בקצרה, ואל תחזרו על עצמכם ותספרו את הסיפור פעם נוספת כדי שנדע אותו כבר בעל פה. לאחר מכן נאפשר לגורמי המקצוע להתייחס, ואני אבקש מאדוני ראש המועצה להציג את התייחסות המועצה. חשוב לי שאתה תשמע את כל הגורמים מסביב. חבר הכנסת חאג' יחיא, בבקשה.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
כבוד היושב-ראש, חברים, ברור שקורות תקלות במערכת הביוב, אנחנו גם רואים לפעמים שסוגרים חופים מסוימים בתל אביב, אבל זה תקלה שאפשר להתגבר עליה והיא לפרק זמן קצוב וקצר עד שנפתרת הבעיה. לפי מה שאני שומע, אני מבין שהבעיה כאן תמידית: פותרים את הבעיה ואחרי תקופת מה היא חוזרת על עצמה. המשמעות של זה – ואני מדבר מעמדה של בעל מקצוע, של מהנדס שהתמחה בנושא הזה, ואפילו בטכניון עשיתי פרויקט של תכנון ביוב אז אני יודע בדיוק מה צריך – המצב הזה מחייב שדרוג של המשאבה הזאת. יכול להיות שאין לה די קיבולת, יכול להיות שחלק מן הקווים לא בסדר. חופרים בורות כדי שהביוב לא יגלוש יותר מדי. זה עדיין פתרון זמני כדי להגיע לפתרון הקבוע שייתן תשובה.

יכול להיות שבמועצה קטנה עם תקציב קטן לא יכולים להרים את זה. אנחנו כוועדה, אנחנו ככנסת צריכים לעזור למועצה לפנות למינהלת הביוב, לקבל את הכסף, בין אם במענק – בתקופה שלי כראש רשות מקומית קיבלנו מענקים – ובין אם בהלוואה.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
הם אומרים שמעבירים למועצה כסף וכל פעם הוא הולך לדברים אחרים.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
כפי שהכרתי את העבודה, גם כמהנדס, כמפקח על עבודות כאלה וגם כראש רשות מקומית, הם מעבירים כסף לקבלן ישירות.
היו"ר איתן כבל
זה כסף "צבוע".
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
זה כסף "צבוע" שלא יכול להיכנס לתקציב של הרשות המקומית.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
זה מה שהם אמרו לי.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
לחשבונות של הרשות זה לא נכנס. אפילו חשבון מיוחד לפיתוח הזה לא עובר למועצה. זה עובר ישירות לקבלן. לכן אני חושב שיש מקום לדאוג לטיפול ובכך לדאוג גם לתושבים, גם לרשות המקומית, כי הרשות עלולה לחטוף קנסות, בקשות לפיצויים ודברים אחרים, וגם יש פגיעה באיכות החיים ואנחנו צריכים לפתור את הבעיה הזאת.
היו"ר איתן כבל
ראש המועצה, אחמד זועבי חברי, בבקשה.
אחמד זועבי
צהרים טובים לכולם. אני שמח מאוד שהדיון הגיע לוועדת הכלכלה, לא רק בגלל התלונה שהוגשה אלא בגלל הנושא בכללותו, של תאגוד מועצה אזורית. היום חוק התאגוד לא חל על מועצות אזוריות ובשל כך אנחנו סובלים כל הזמן מן הבעיה הזאת. אנחנו רוצים להתאגד כמו שאר הרשויות בארץ אבל בתור מועצה אזורית החוק לא חל עלינו. זאת ההקדמה.
תמר זנדברג (מרצ)
אתם רוצים להתאגד רק המועצה שלכם או ביחד עם המועצות הסמוכות?
אחמד זועבי
יש הצעת חוק לקידום תאגוד של בוסתן אל מרג' ושל אל בטוף – שתי מועצות אזוריות ערביות בצפון, שתיהן באשכול סוציו-אקונומי 2. בגלל הגירעונות והמצב הקשה משרד הפנים יזם ששתי המועצות האזוריות יתאגדו. מן היום הראשון שנכנסתי למועצה לפני כמעט 3 שנים דאגתי ועשיתי את כל המאמצים שאנחנו נתאגד, כמובן בשיתוף פעולה ובתיאום עם משרד הפנים ועם מינהלת הביוב, אבל לצערי הרב עד היום הנושא הזה לא יצא אל הפועל, בשל כל מיני סיבות, בגלל שבהיותנו מועצה אזורית צריך לתקן את החוק, צריך חתימה של 3 שרים, אישור של ועדת הכלכלה ואחר כך הנושא הזה ייצא אל הפועל. היום מאחר ואין תקציבים אז משרד האוצר עדיין לא אישר את זה. לפני שבועיים הייתה לנו פגישה ברשות המים בנושא הזה ועדיין אין תשובה סופית ומספקת.
סעיד אלחרומי (הרשימה המשותפת)
מה הסוגיה עצמה? תסביר אותה. ממה זה נובע?
אחמד זועבי
התלונה מתייחסת לגלישת ביוב במשאבה של כפר סולם.

המועצה האזורית בוסתן אל מרג' מורכבת מ-4 ישובים: סולם הוא הישוב הכי גדול, כפר מצר, נין ודחי. בשלושה ישובים יש משאבות ביוב. בדחי אין מאחר והביוב של דחי הולך לשני מקומות: גם לגבעת המורה וגם למשאבה של נין.

בכל תחנה יש שתי משאבות, משאבה אחת שצריכה לפעול והשנייה כרזרבה במקרה של תקלה.
יש שלוש דרכים לטפל בזה
הדרך הראשונה היא מהשוטף של המועצה; הדרך השנייה, פנינו למינהלת הביוב לתת פתרון דחוף לגלישות או תקלות; והדרך השלישית היא התאגוד.

נתחיל מהפתרון הראשון. כאשר הייתה תקלה במשאבה הזאת – והיו תקלות גם במשאבות אחרות – מייד הזמנו משאבה חדשה שהותקנה והגלישה נפסקה באופן סופי. אמנם זה לקח כמה ימים אבל באותה תקופה היה פתרון מלא ולא הייתה שום גלישה. יותר מזה, התקנו בכל משאבה מערכת התרעה שתתריע על כל תקלה שמתהווה שם.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
אז אין עכשיו בעיה בכפר סולם?
אחמד זועבי
אין בעיה בכפר סולם. אמרתי: הייתה בעיה שנמשכה שבוע-שבוע וחצי.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
עכשיו אין שם בעיה להערכתך?
סעיד אלחרומי (הרשימה המשותפת)
מתי התקנת את המשאבה? באיזה תאריך?
אחמד זועבי
בחודש יוני או יולי.
עבדאללה זועבי
בעת פרסום הכתבה, בחודש מאי, אתה טענת שהתקלה מאחוריך.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
אנחנו רוצים לפתור את הבעיה.
היו"ר איתן כבל
עבדאללה זועבי, באנו לכאן לא כדי להעמיד אותו אל עמוד הקלון אלא קודם כול כדי לתת פתרון לבעיה. לגבי זה – תבוא אליו למועצה, או לא תצביע עבורו, זה עניינך. התפקיד שלנו הוא לא להביא עניינים מקומיים לשולחן הזה אלא לגרום לכך שבסוף הטענה הצודקת שלך ושל החברים שלך תבוא על פתרונה, אם בדרך שהוא יודע לתת אותה או בהתערבות שלנו, כזו או אחרת, כדי שהעניין הזה יבוא על מקומו. זה הכול. אם הוא אמר את זה שבוע לפני או חודש לפני – נביא עכשיו צלמים ונבדוק אם הוא אמר או לא אמר? זה לא מעניין. אני רוצה פתרון. לא אאפשר שבכפר סולם אנשים ימשיכו לסבול בצורה הזאת. כולנו כאן שותפים לעניין הזה.
אחמד זועבי
הייתה בעיה בתקופה מסוימת והיא באה על פתרונה. ממקורות של הרשות המקומית תיקנו את כל המשאבות שהיו לא תקינות. כל טענה נוספת היא רק מיותרת.

בנוסף, לפני שבועיים היינו במינהלת הביוב ופאינה יאגנוב הייתה אתנו. אמרו לנו: תביאו תכנון להחלפת כל המשאבות ותיקונן, אפילו גידור, כל מה שצריך. עשינו תכנון שהעברנו אותו לפני כמה חודשים. זה עבר את ועדת ההשקעות של מינהלת הביוב. בסוף אמרו לנו: עדיין אין תקציב. למרות שזה יהיה 50% מענק ו-50% הלוואה. בתאגידי מים החלוקה היא 80% מענק ו-20% הלוואה. בהיותנו מועצה ולא תאגיד בכל זאת הסכמנו שיהיה 50% הלוואה ו-50% מענק, ועדיין זה לא יצא אל הפועל מאחר ואין להם תקציב.
היו"ר איתן כבל
הבנתי. לפני שאני חוזר אל התושבים אני רוצה לשמוע את הגברת פאינה יאגנוב, מרכזת בכירה ענף המים מחוז צפון במשרד להגנת הסביבה, בבקשה גברתי.
פאינה יאגנוב
הבעיה הזאת לא קיימת מלפני 3 שנים אלא מאז שאני עובדת במשרד. התחלתי לעבוד ב-1995. בינתיים במועצה התחלפו חמישה ראשי רשויות ממונים על ידי משרד הפנים ואף אחד לא הביא את הפתרון.
היו"ר איתן כבל
הממונים לא הביאו את הפתרון. זה כל כך מתסכל. שמים אותם להיות ממונים כדי לתת את כל מה שהתושבים זכאים לקבל. בסוף זה נהפך להיות מכולת של ג'ובים.
תמר זנדברג (מרצ)
אין תחליף לדמוקרטיה.
פאינה יאגנוב
אדון אחמד זועבי טוען שאין בעיה. יש בעיה, ועוד איך. בכל תחנת שאיבה צריכות להיות שתי משאבות, אולם בכל תחנה בבוסתן אל מרג' יש משאבה אחת. בכל תקלה במשאבה האחת הביוב זורם באין מפריע עד שראש המועצה מתקן אותה. הוא צריך לפרק, הוא צריך לקחת למפעל ואחר כך להחזיר. בכל הזמן הזה הביוב זורם.
היו"ר איתן כבל
ברגע שאין גיבוי אז מייד יש גלישה.
פאינה יאגנוב
עדיין אין גיבוי, הבעיה קיימת.

פרט לכך, אנחנו יכולים לשקם את התחנות, לצחצח אותן, אבל אם התחזוקה לא תתבצע באופן נכון זה לא יעמוד אפילו חודשיים. למה? בתחנה במצר יש בור רקב ובור רטוב שממנו שואבות המשאבות. הבור הרטוב הזה צריך לקבל שפכים ללא מוצקים, המוצקים נשארים בבור הרקב, שאותו צריך לפנות בתדירות הנדרשת כדי שכל הסמרטוטים לא יעברו לבור הרטוב. מה שעושים במועצה, שואבים מהבור הרטוב בו יש רקב והוא סתום בכל מיני סמרטוטים ומגבונים.
אחמד זועבי
עשינו את זה.
פאינה יאגנוב
סוף סוף עשיתם, אחרי זמן רב. במצר הביאו משאבה חדשה אך אחרי 4 ימים היא נסתמה שוב, ועוד פעם הייתה זרימה של ביוב למשך זמן רב.

אם מדברים על פתרון – אך ורק הצטרפות לתאגיד, ויש תאגיד כזה, תאגיד חזק ומסודר, תאגיד מצוין שנקרא "כפרי גליל תחתון" או "מי יקום". זה לא תאגיד ברשויות האזוריות בוסתן אל מרג' ואל בטוף, לא, כי הן כבר היו ביחד ונפרדו כאשר זה לא הצליח. שתי רשויות חלשות לא יכולות להקים תאגיד חזק. הן יכולות רק להצטרף, וברוך השם "כפרי גליל תחתון" הסכימו, אבל בשביל זה הם צריכים לקבל מימון כדי להביא את כל המערכות של ביוב ומים בישובי שתי המועצות למצב נורמלי.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
מאין הם יכולים להביא מימון?
פאינה יאגנוב
לתת כסף בשביל לשקם ולהשאיר את זה בתחזוקה של המועצה זה לשפוך את הכסף ביחד עם הביוב.
היו"ר איתן כבל
מי נמצא כאן מרשות המים? אני רוצה להבהיר את הדבר הבא: אני מכיר את הדברים האלה לצערי מניסיון אישי, שכולם צודקים, רק דבר אחד: התושבים סובלים. אי אפשר להגיד לרשות הזאת, שאנחנו יודעים שהיא רשות חלשה, לא לחינם היו בה 4 או 5 ראשי מועצה ממונים. מר אחמד זועבי נבחר לאחרונה, לפני 3 שנים, והוא מנסה להסדיר את מה שאחרים לא הצליחו. ברור שהוא לבדו אין לו יכולת להרים פרויקט כזה, גם אם הוא רוצה, גם אם יעזוב את הכול וירצה להתקין את המשאבות הוא לא יכול. למה כולם מתחמקים? כי צריך להשקיע כסף, לא מעט כסף. אנחנו מכירים את זה, כל אחד מתפלל שיהיו פחות מגבונים ופחות סמרטוטים, אבל זה לא יעזור, זה יהיה.
פאינה יאגנוב
זו לא הרשות היחידה שיש בה מערכות ביוב. אחרים מסתדרים.
היו"ר איתן כבל
אמרת שעובדה שהם החליפו את כל המשאבות. צריך עכשיו כסף.
פאינה יאגנוב
הם לא החליפו.
היו"ר איתן כבל
אחמד זועבי, אמרת שהחלפתם את כל המשאבות.
אחמד זועבי
החלפנו. בסולם יש משאבה חדשה, בנין יש משאבה חדשה, בכפר מצר יש משאבה חדשה.
היו"ר איתן כבל
חברים יקרים, בואו נעשה סדר. אני רוצה שנצא מפה לפחות כאשר אנחנו יודעים את העובדות, נסכים לפחות על העובדות. ברור שיש בעיה עם משאבה שנייה שצריכה לתת גיבוי, אין על כך ויכוח. אומר אחמד זועבי ראש המועצה שהמשאבות הראשיות הוחלפו. אבל ברור לך ולכולנו שאם לא יתבצעו עוד שני מהלכים כל זה לא שווה כלום. מהלך אחד, משאבת גיבוי.
אחמד זועבי
הזמנו כבר.
היו"ר איתן כבל
ומהלך שני, אם לא תהיה תחזוקה שוטפת אז גם הגיבוי לא שווה כלום. אומר יותר מזה, כפי שלמדתי על בשרי, על האף שלי, שהדבר הכי חשוב לאחר מכן זה התחזוקה. אכן שמו בזמנו ליד שכונת הורי מכון טיהור שפכים הכי משוכלל שיש, אבל בתחזוקה אף אחד לא רצה להתעסק.

אני רוצה להבין ממך את הדבר הבא: אתה אומר לי שבשלב הזה, עד שתצטרפו לתאגיד קיים, צריך לתת מענה. בשלב הראשון בסולם, בנין ובכפר מצר, אתה אומר שבכל אחד מן הישובים האלה יש מכונת שאיבה חדשה אחת.
סעיד אלחרומי (הרשימה המשותפת)
מה העלות של כל משאבה?
היו"ר איתן כבל
בכל ישוב יש רק משאבה אחת חדשה. מה העלות של כל אחת מן המשאבות, אתה זוכר?
אחמד זועבי
תלוי, 60,000-70,000 שקל כל אחת.
היו"ר איתן כבל
צריך להזמין בכל אחד מן המקומות האלה משאבת גיבוי. מה אתם עושים עכשיו כדי לייצר את הגיבוי הזה?
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
שמענו שהוא פנה למינהלת הביוב.
אחמד זועבי
פרט למינהלת הביוב, שהבטיחה לנו 1.2 מיליון שקל, על פי הערכה שהייתה, לטיפול דחוף בכל המשאבות, בכוחות עצמנו התקנו את המשאבות החדשות ועכשיו משפצים את המשאבות הישנות. בנין הזמנו משאבה חדשה שנייה, בסולם ובכפר מצר משפצים את המשאבות שהיו קודם. אולי בתוך שבועיים-שלושה יותקנו כל המשאבות.
היו"ר איתן כבל
נעקוב אחרי זה, לראות איפה אנחנו יכולים לעזור לך.
נקודה נוספת שאני רוצה לדעת
משאבה אחת קיימת. נגיד שתוך חודש-חודש וחצי, עד סוף השנה המשאבות המשופרות וזאת שקניתם יתחילו כבר לפעול. מי עושה את העבודה השוטפת ומי מתחזק את זה בסוף?
אחמד זועבי
אנחנו, המועצה. יש לנו קבלן.
היו"ר איתן כבל
זכה במכרז קבלן.
אחמד זועבי
כדי לנקות את המשאבות, גם הבור הרטוב וגם בור הרקב. את הרטוב מנקים בכל חודש ואת היבש בכל 3 חודשים.
היו"ר איתן כבל
נעצור פה. אאפשר לחברים להתייחס, כי אני חייב שיהיה סיכום יותר משמעותי.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
פאינה יאגנוב אומרת שמקצועית זה לא קורה, שהם גם לא מחזיקים כפי שצריך.
היו"ר איתן כבל
לא יהיה פתרון לאחזקה אם לא תתחיל לפעול משאבת גיבוי.
עבדאללה זועבי
אפשר שיתייחס לשאלה אם בכלל קיבלו תקציבים במשך 3 השנים? חשוב לדעת.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
בואו ננסה להתקדם.
היו"ר איתן כבל
אני לא רוצה לקחת את הדיון לכיוון הזה. אם קיבלו תקציבים והשתמשו בהם – אני יודע שהם תקציבים ייעודיים, שאי אפשר להשתמש בהם לדברים אחרים. הוא שואל אם קיבלת תקציבים עבור הביוב ובזבזת אותם לדברים אחרים.
אחמד זועבי
לא.
היו"ר איתן כבל
אין דבר כזה, הוא לא יכול לעשות דבר כזה.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
זה חיוב אישי. אם הוא השתמש בזה במקומות אחרים מוטל עליו חיוב אישי.
היו"ר איתן כבל
פעם היה אפשר לעשות דברים כאלה. תיקנו את זה בחוק. אין דבר כזה. הוא לא מקבל את הכסף ואז אומרים לו: קח צ'ק ותבנה בית ספר או משאבה. אם יכולה להיות חס וחלילה קומבינה זה כאשר אתה עושה מכרז ואז אתה עושה דברים, וזה לא כל כך פשוט.
אחמד זועבי
יש עוד נקודה חשובה בתשובה למה שנאמר. כל החשבונות לעבודות ביוב ומים מאושרים על ידי המהנדס והמתכנן והגזבר. לראש המועצה אין זכות חתימה על הנושא הזה. הכסף יועבר ישירות לחשבון הקבלן. למועצה אין כל נגיעה בתקציב. אלה דברים רגישים. אין דבר כזה.
היו"ר איתן כבל
תודה, העניין הובהר. יש חברי כנסת שרוצים להתייחס?
עבדאללה זועבי
אם אפשר לשמוע את תגובת רשות המים.
היו"ר איתן כבל
בוודאי, אנחנו רוצים לשמוע גם אותם. ובכן נשמע את רשות המים, בבקשה.
לאוניד מריאכין
אני ממינהלת הביוב. אנחנו מזהים את הבעיות של שתי מועצות: אל בטוף ובוסתן אל מרג'. כבר מספר שנים שאין להן אפשרות להקים את הפרויקטים וגם לתקצב פרויקטים חדשים, למרות שאנחנו במהלך השנים האחרונות תקצבנו עשרות מיליוני שקלים בשתי המועצות הללו לצורך הקמת מערכות הביוב. אנחנו רואים את התוצאה, שהביוב לא מתוחזק, המערכות כבר לא יכולות להמשיך לפעול.
היו"ר איתן כבל
בדקתם למה?
לאוניד מריאכין
מכיוון שהמועצה לא מסוגלת לתחזק את מערכות הביוב.

זיהינו את הסוגיה, כפי שאמרתי קודם. לצורך זה יזמנו, ואפילו מועצת הרשות אישרה, את הצטרפות שתי המועצות הללו לתאגוד האזורי, כפי שאמרה פאינה יאגנוב, ל"כפרי גליל תחתון", ובאמצעות מציאת פתרון תקציבי כי כיום קיים מצב שהמועצה האזורית בוסתן אל מרג' זכאית ל-50% מענק מטעם המדינה, כמגזר לא יהודי שזכאי לקבל את התמיכה מרשות המים, ממינהלת הביוב.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
50% מענק להקמה או לתחזוקה?
לאוניד מריאכין
להקמה.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
תחזוקה זה מהשוטף.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אני יודע, הייתי ראש מועצה ואני מכיר אותם היטב. הם יותר קרובים אליי מאשר לגליל התחתון. אבל אתם לא מסדירים פה את העניין. מערכות הביוב האלה קיימות, לא צריך להקים אותן, המערכות האלה הוקמו, המדינה נתנה מענקים. יש אגרות והיטלים של ביוב. המועצה הזאת קטנה, 4 כפרים קטנים ומפוזרים, אין להם רצף טריטוריאלי ואין להם הכנסות משום דבר אחר ולכן יש בעיה למועצה בכלל, ובביוב בפרט. יש בעיות שהן לא מסריחות אז לא באים איתן לכאן. זאת בעיה מסריחה ולכן הגיעו עד לכאן.

פרט לכך שהם בדואים, מה הקשר בין בוסתן אל מרג' לאל בטוף? תחבר אותם ליזרעאל. אם חיברת שני חלשים, מה ייצא מזה?
לאוניד מריאכין
אף אחד לא אמר כך. פשוט לא שמעת את ההסבר.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
אדוני, אני מבינה את כל השיקולים אבל- - -
לאוניד מריאכין
עוד לא סיימתי.

לצורך הקמה יכולנו לתמוך רק ב-50%, כפי שציינתי. לצורך התחזוקה השוטפת קיימות אגרות של חוק העזר שהמועצה המקומית מחוקקת ויכולה לתקן. לצורך תחזוקה שוטפת אף מועצה במדינת ישראל לא קיבלה תקציב ממדינת ישראל כתמיכה. זה נקודה שרציתי לציין.
היו"ר איתן כבל
תחזור על המשפט האחרון שאמרת, בבקשה.
לאוניד מריאכין
אמרתי שאין היום שום מועצה שמקבלת תמיכה בתחזוקה השוטפת של המערכות, אלא רק בהקמה.

לצורך כך יזמנו וקידמנו את התאגוד, להכניס את המועצה אל תוך התאגיד האזורי. לא כפי שצוין לאחד את שתי המועצות החלשות אלא לאחד אותן לגוף חזק מאוד שיכול לתת תמיכה ולתת את התחזוקה הנדרשת בהתאם לכללים הנדרשים של רשות המים, המשרד להגנת הסביבה ומשרד הבריאות. כפי שאמרתי, אנחנו מקדמים את העניין. כעת צריך לקבל את אישור שלושת השרים – שר הפנים, שר התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים ושר האוצר – ולאחר מכן בוועדת הכלכלה צריך להתקבל אישור הצטרפותם לתאגיד.
היו"ר איתן כבל
מתי השרים יצליחו לשוחח?
יוסי אל-עזרה
אני מנהל אגף משק המים במשרד התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים.

כפי שלאוניד מריאכין אמר, הייתה החלטה של מועצת רשות המים לצרף את מועצת אל בטוף ומועצת בוסתן אל מרג' לתאגיד. מאז ההחלטה, שנתקבלה ב-2016, אל בטוף משכו את רצונם להצטרף לתאגיד ורק הבקשה של בוסתן אל מרג' נמצאת על השולחן.

כדי לצרף אותם לתאגיד – יש חתן ויש כלה: הכלה צריכה להסכים. גם צריך שהתאגיד יסכים לקבל את המועצה וגם יש חוזר מענקים של משרד האוצר שאמור לתת מענקים לתאגיד לטובת שיקום התשתיות.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
אף כלה לא תקבל חתן עם כאלה חובות. קודם כול תשפרו את מצבה מבחינת החובות.
יוסי אל-עזרה
בגלל זה משרד האוצר צריך להביא נדוניה לעניין הזה. ב-1 בנובמבר קיבלנו מכתב מתאגיד "מי יקום", שהוא התאגיד של כפרי גליל תחתון, שהוא רוצה לקבל את המועצה. אנחנו עובדים על זה כעת.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
באילו תנאים? בתנאי של הסדר חובות, נכון?
יוסי אל-עזרה
כמובן בתנאי של תקצוב, שיתקצבו.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
כמה כסף?
יוסי אל-עזרה
לא הוגדרו התקציבים.
לאוניד מריאכין
התקציבים לא מוגבלים. כאשר מועצה אזורית נכנסת לתוך התאגיד יש אפשרות לתקצב אותם במענק מוגבר כתאגיד זכאי, 80% מענק ו-20% הלוואה. אני יכול לציין שלפני שעתיים תקצבנו את בוסתן אל מרג', שלא הייתה מסוגלת ואנחנו "תקענו" פרויקט לאומי, מט"ש עפולה, פיתוח של 20,000 יחידות דיור באזור. אנחנו תקצבנו על חשבון תאגיד "מי נועם" של עפולה, שלקחו על עצמם את החלק של המועצה האזורית. כלומר יש כרגע התארגנות של אנשים שמבינים שלמועצה אין אפשרות להשתתף בפרויקטים לאומיים למרות שהם מזרימים את הביוב לאותם מכוני טיפול.
היו"ר איתן כבל
לאוניד מריאכין, נער הייתי וגם זקנתי. עם כל הכבוד לכם, עם כל הכבוד לחברת הכנסת יוליה מלינובסקי ועם כל הכבוד לנו, לגבי מערכות – בשבילם בוסתן אל מרג' ואל בטוף זה אי-שם מאחורי הרי החושך, זה לא מעניין אותם, בגדול. צריך שיקרו פה דברים הרבה מעבר לכך שתדבר על המועצה, שכן עשתה או לא עשתה. יש פה דברים שצריך לגרום למערכות לקום ולהגיד: אנחנו פותרות את הבעיה הזאת. אם יש ראש מועצה שמוכן לשתף פעולה, אם אין ראש מועצה שמוכן לשתף פעולה – צריך לתת לזה מענה.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
תפתרו קודם את הבעיה ואחר כך תסתדרו.
היו"ר איתן כבל
מ-2016 התכנסו, והשרים צריכים להכין את הדרוש.
לאוניד מריאכין
אנחנו לא יכולים לפעול בניגוד לחוק.
היו"ר איתן כבל
כאשר ממשלה רוצה להעביר משהו ראיתי איך זה זז תיק-תק. היה כאן משהו שהיה צריך להסדיר – הייתי בשוֹק: ביום שני העברתי בקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק, היום כבר הביאו תקנות. אפילו המשיח לא מגיע כל כך מהר. למה? כי זה באינטרס של המדינה. זה היה בעניין סליקת צ'קים. למה? כי 17 מיליארד שקל מסתובבים שם, אז אלה רצים ואלה רצים, כולם ממהרים כי יש הרבה כסף ואף אחד לא רוצה להפסיד בסליקה מול הרשות הפלסטינית. הרבה כסף עושים משני הצדדים, מסתבר. הייתי בשוֹק: 17 מיליארד שקל. זה לא צחוק.
לאוניד מריאכין
אנחנו לא יכולים לפעול בניגוד לחוק. אם אתם יכולים לשנות את החוק- - -
היו"ר איתן כבל
לְמה כוונתך?
יוסי אל-עזרה
החוק קובע שהרשות המקומית לא כפופה לתאגידי מים וביוב. כדי להחיל אותם בחוק יש תהליך. מועצת רשות המים ממליצה, השרים מסכימים.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
אמרת שהתאגיד הסמוך הסכים.
יוסי אל-עזרה
התאגיד הסכים רק בשבוע שעבר.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
אחרי שיש לכם הסכמה שלו, מה לוחות הזמנים שלכם?
היו"ר איתן כבל
אני רוצה להבהיר ליוסי אל-עזרה, ללאוניד מריאכין ולפאינה יאגנוב, עם כל הכבוד, זה כמו חגֵי תשרי. אתם זוכרים שלפני שנתיים היה משבר, לא היה מספיק אוכל. שאלנו: מה, חגי תשרי פתאום פרצו ללוח? אף אחד לא ידע שפתאום אמור להגיע ראש השנה ויש שבת ואז יש עוד שבת, ושלמוסלמים יש בדיוק באותו זמן במקרה חג והם לא יכולים לבוא ולטפל?
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
ביקשו לייבא שמן זית לפסח...
היו"ר איתן כבל
מה אני רוצה לומר? זה תהליך שמתקיים, לפחות על פי מה שפאינה יאגנוב מציגה, כבר שנים רבות. זה לא פרץ ללוח.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
החורף לא הגיע במקרה פתאום עכשיו.
היו"ר איתן כבל
כדי לסכם את התהליך, אני רוצה להבין שתי נקודות. אבל לפני שאני מסכם, ברשותכם, אני רוצה לאפשר לחברים שלי לומר כמה מילים, לאפשר לכולם להתייחס ואני אסכם את הדברים.
לאה ורון
צריך לדבר עם הנציג של משרד התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים האם הכין את הצו.
לאוניד מריאכין
הצו מוכן כבר.
יוסי אל-עזרה
אנחנו מחכים.
היו"ר איתן כבל
זה כבר יהיה בסיכום.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
בלי קשר אם הם בתאגיד או לא בתאגיד, צריך קודם כול לטפל.
היו"ר איתן כבל
אתייחס לזה. בבקשה, חבר הכנסת סעיד אלחרומי.
סעיד אלחרומי (הרשימה המשותפת)
תודה, כבוד היושב-ראש. אני חייב מילה טובה גם לאנשים שהגיעו והרימו קול זעקה נגד מה שקורה וגם ליוזמת הדיון הזה.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
פעם הבאה תצטרף אליי.
סעיד אלחרומי (הרשימה המשותפת)
בהחלט. אני רק שבועיים פה אבל חשוב מאוד להצטרף.

אנחנו דנים בסוגיה קונקרטית, של הוספת עוד משאבה למה שיש עכשיו. הבנתי שהמחיר הוא 70,000 שקל למשאבה. אנחנו מדברים על כ-300,000 שקל. אנחנו בסוף השנה. יש היום תקציבי פיתוח במשרד הפנים. אני מציע לך, אחמד זועבי, ממש עכשיו להגיש בקשה למשרד הפנים לתקציבי הפיתוח, אולי תזכה ביותר מ-300,000 שקל. זה הדבר הראשון. אפשר לעשות את זה. עשית חלק מזה אבל אפשר גם להתקדם.

צריכה להיות קריאה מן הוועדה גם בקשר לתאגוד של המועצה. חשוב מאוד שזה יבוצע במהירות האפשרית, גם בכדי לפתור את הבעיה של המועצה וגם בכדי שהפגיעה בחיי התושבים לא תחזור על עצמה. אנחנו לא רוצים שבעוד שבועיים או בעוד 3 חודשים פתאום אחת מן המשאבות תיפגע והתושבים שוב ייפגעו. התחזוקה – לכל זה יש עלויות. לגבי העלויות האלה המדינה צריכה לקחת יוזמה ולדחוף לקידום הנושא מהר ככל שניתן. תודה.
ג'מעה אזברגה (הרשימה המשותפת)
שם המשחק בסופו של יום הוא תקציב. אם תאגיד הביוב מוכן לקבל אליו את המועצה או לא מוכן לקבל אליו את המועצה – עלו כאן כמה שאלות. ואם המועצה מצליחה להשתמש בכסף בצורה נכונה או לא מצליחה, זה גם שאלה. אני רואה בסופו של יום ששם המשחק הוא תקציב. אם תצא מוועדת הכלכלה המלצה להקציב למשל תקציב חד-פעמי, אולי מתקציב חירום, לעשות את זה פעם אחת – באמת מה שאנחנו רואים הוא מזעזע וגורם סבל איום לתושבים, זה מפגע סביבתי ובריאותי, מכל הכיוונים. אני חושב שחשוב מאוד שנצא בהמלצה להעביר תקציב לטיפול בבעיה.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
התקציב שלכם מאוזן?
אחמד זועבי
יש לנו גירעון מאושר במשרד הפנים של 2.2 מיליון שקל, מתוך תקציב כולל של 40 מיליון שקל.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
זה לא כל כך נורא, זה 5% מהתקציב.
היו"ר איתן כבל
אני רוצה לשאול כמה שאלות. בבקשה, אתה רוצה לומר משפט נוסף?
עבדאללה זועבי
אני רוצה לנקוב פה במילה שלא נאמרה עד כה. נאמרו הרבה דעות ואני מכבד גם את הדעה שאני לא ממש מסכים איתה, ויש הרבה אנשי מקצוע שהתייחסו. איפה המילה "אחריות"? כתושב אחרי הישיבה הזאת אני הולך הביתה, התושבים האלה הולכים הביתה ומחכים עד שתהיה החלטה. אני רוצה שהוועדה תטיל אחריות על מישהו, על גורם אחד או שניים, שבסופו של דבר כתושב שחוזר הביתה אדע, גם אם העוול הזה לא יתוקן מחר או מחרתיים או עד סוף השנה, אדע שיש פתח לתקווה. נכון להיום הריח לא נעלם, הריח ממשיך להכות בנו חזק. פרט לכך, הרבה עצי זית נפגעו.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
הריח לא ייעלם בעקבות ההחלטה פה.
עבדאללה זועבי
אני רוצה לשדר לכם מה אנחנו מרגישים.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
אנחנו רוצים לפתור את הבעיה.
עבדאללה זועבי
אנחנו לא יכולים להשתמש בעצי זית רבים. אני לא יודע מי יפצה אותנו על זה.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
ברור לנו שהמצב שם לא טוב.
עבדאללה זועבי
אני לא מופתע מן התגובה של המועצה. אתה יודע למה? המנגינה הזאת חוזרת על עצמה כבר שנים רבות: התקנו, תיקנו, מתקנים. זו מנגינה שחוזרת על עצמה כבר זמן רב. יכול להיות שיש פה פוטנציאל גדול לתקן את זה. אני לא ממורמר. אני מציאותי. את המנגינה הזאת אני שומע שנים רבות. לצערי הרב צריכה להיות אמירה קצת קשה, להגיד: אנחנו לא מסוגלים. אנשי המקצוע פה אמרו שהתחזוקה השוטפת היא באחריות המועצה, שלא עושה את העבודה. לפחות צריך להעיד: אני לא מסוגל, אין לי יכולת, תעזרו לי. אני רוצה לשמוע את זה כתושב, לחזור הביתה ולהגיד: המועצה שלי לא מסוגלת אבל לפחות היא מודה שהיא לא מסוגלת.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
רציתי לשאול מה שיעור גביית הארנונה אצלכם במועצה.
אחמד זועבי
94%.
יוסי אל-עזרה
שיעור גביית מים: 50%. על פי נתונים שיש לנו במשרד התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים, פחת מים – 25%, ושיעור גבייה – 50%.
אחמד זועבי
היא שאלה על שיעור גביית הארנונה.
יוסי אל-עזרה
אנחנו מממנים את תשתיות המים והביוב.
היו"ר איתן כבל
אני מבקש לסכם.

אני חוזר ואומר לך, עבדאללה זועבי, אני יודע שאתה רוצה ואנחנו נשתדל להוציא מתחת ידינו כאן החלטה שאנחנו יודעים להצביע על מישהו שגם אפשר לצעוק עליו ולהגיד לו: לא עמדת בתהליכים שהתחייבת עליהם כאן בפני הוועדה. לא באתי להלקות את המועצה. בשביל זה יש לכם את האזור, יש לכם בחירות, כל אחד יעשה את אשר הוא חושב לנכון. אני נזהר מאוד – קורה לפעמים שעושים שימוש בכנסת למאבקים פנימיים.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
אני לא צד בזה, אין לי שם עניין פוליטי.
עבדאללה זועבי
גם אנחנו. אם ראש המועצה לא היה מתעלם מאתנו לא היינו מגיעים לכאן.
היו"ר איתן כבל
חברים, אני לא פותח כאן את הדיון. אני לא מביא לכאן עניינים מקומיים. עובדה שיש בעיה וצריך לתת עליה את הדעת ולתת לה מענה.

אני מחלק את זה לשלושה חלקים. החלק שצריך לתת עליו את הדעת, אני כבר אומר לך, אחמד זועבי חברי, אין שום סיכוי שמדינת ישראל תאפשר לך ללכת יד ביד עם אל בטוף ולהקים תאגיד משותף.
לאוניד מריאכין
זה לא הכיוון.
קריאות
- - -
היו"ר איתן כבל
חברים יקרים, ביקשתי את עזרתכם? אמר ראש המועצה. אני חוזר בסך הכול על דברים שנאמרו כאן כי הייתה מחשבה כזו מלכתחילה.
אחמד זועבי
הרעיון הוא שאנחנו ואל בטוף, שתי המועצות ייכנסו לתאגיד "כפרי גליל תחתון". אין כוונה שנעשה תאגיד ביחד.
לאוניד מריאכין
הם לא יכולים לעשות משהו ביחד, הם צריכים להיכנס לתאגיד הקיים.
היו"ר איתן כבל
חברים יקרים, הבנתי. הדברים לא נאמרו בתקופת המזוזואיקון התחתון, לא צריך לבדוק אותם במיקרופיש באוניברסיטה העברית. אני בסך הכול מנסה לסכם את הדברים שנאמרו.

הוא אמר שעלתה אפשרות שאולי הם יפעלו כתאגיד, וגם אפילו התייחסו פה לעניין הזה, שאין להם כוח לשאת את הדברים. אני אומר את זה גם כמי שמנהל כאן דיונים על עניין תאגידי המים מסוגיהם השונים, ויש כאן ועדה שעוסקת בזה. קודם כול, זה לא יקרה.

הדבר שצריך לזרז אותו – אל בטוף לבד, או בוסתן אל מרג' לבדה, בוודאי רצוי ששתיהן יוכלו להצטרף לאחד מתאגידי הביוב הקיימים. אני לא נכנס לזה עכשיו, אין לי את הכלים המקצועיים לומר ברגע זה האם נכון שילכו ליזרעאל או ל"מי יקום" – כפרי גליל תחתון, אני לא נכנס לזה.

אני מבקש קודם כול, מה שבידינו כרשויות מוסמכות, קרי: מדינה וכנסת, את זה אנחנו חייבים לעשות בצורה המהירה ביותר. את זה כבר אי אפשר להפיל על ראש הרשות. גברת לאה ורון, נשלח להם מכתב. אני רוצה לדעת עד אמצע השבוע הבא לכל המאוחר את סיפור הדרך, מי נגד מי, במובן הנכון של המילה. נשלח את המכתב לרשות המים ולמשרד התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים. אני רוצה שמשרד האנרגיה יוביל את זה, זה נמצא באחריותו. אני רוצה לדעת: שלושה שרים אמורים לחתום. התזכיר לחתימת השרים מוכן או לא מוכן?
יוסי אל-עזרה
הצו מוכן כבר.
היו"ר איתן כבל
מי אמור לחתום עליו? מתי אמורים לחתום עליו? מתי אפשר להביא את הצו לדיון בוועדת הכלכלה כדי שהיא תוכל לקיים דיון ולאשר אותו? אני רוצה לדעת את זה עד יום שלישי בשבוע הבא. עד אז תוכלו להכין צווים, לעשות פליק-פלק, בורג. השר שלכם יבוא לכאן במקרה מחר.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
אנחנו נחתים את השרים אם יהיה צורך.
היו"ר איתן כבל
זה קודם כול. אני אומר לכם שוב, מנקודת המבט שלי, את התהליך הזה של חתימת השרים ואישור הוועדה נסיים בחודש הזה. אם לא, אדע לטפל בזה. אני אומר את זה בצורה הכי ברורה.
יוסי אל-עזרה
נשמח לעשות את זה מהר.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
אדוני היושב-ראש, יש לי שאלה. ברגע שהם נכנסים לתאגיד- - -
היו"ר איתן כבל
הם עוד לא בתאגיד ואת כבר שואלת על השלב הבא? תני לי לסיים, בבקשה, את הסיכום כדי שנצא מפה לא רק עם דיבורים אלא גם עם החלטה.

קודם כול, שנדע שבמהלך חודש נובמבר החלק שנמצא באחריות הממשלה הסתיים.

אחרי זה, אני מקווה שברגע שהם יהיו כבר חלק מן התאגיד הדברים ירוצו מהר ככל שניתן.
יוסי אל-עזרה
האחריות על ניהול התשתיות תהיה על התאגיד.
היו"ר איתן כבל
בדיוק. אלך עכשיו צעד לאחור. בינתיים המועצה מוציאה כספים, לפחות לפי ההודעה של ראש המועצה אחמד זועבי. מעבר להתקנה של מה שהותקן, אם כן העברתם להם כסף או לא העברתם להם – עובדה, יש את המשאבות שפועלות היום. הם כבר בתהליך שהם משקיעים כספים, ואני מקווה שיש להם כיסוי עבור זה, כדי לתקן את המשאבות הקיימות. בנין כמדומני אמרת שהחלפתם והתקנתם משאבה חדשה. להערכתך מתי יסתיים התהליך של התקנת משאבה בנין ומתי שתי המשאבות האחרות יתוקנו?
אחמד זועבי
תוך כחודש. כרגע הכול תקין.
היו"ר איתן כבל
יש הבדל גדול. גם אם כרגע הכול תקין, הבעיה היא שכאשר יש רק משאבה אחת, בכל דקה יכולה לקרות תקלה, זה העניין. כאשר יש רק משאבה אחת, לפעמים לא צריך הרבה, גם אם אתה מטפל בזה באופן יוצא מן הכלל יכולה להיות תקלה, לאו דווקא בהכרח בשל סתימה, גם בשל נפילת מתח חשמל, בשל תקלה שלא קשורה בכלל בתהליך עצמו. לצערי אני מכיר את זה מהניסיון בשכונה שלי.

מנקודת המבט שלי, נשלח מכתב לראש המועצה ונבקש שבסוף חודש נובמבר ידווח לנו היכן עומד התהליך של שיקום שתי משאבות והתקנה של משאבה בנין. אנשי הממשלה צריכים לתת לי תשובה עד ליום שלישי הבא. עד סוף דצמבר נהיה כבר מאחורי כל הפרשה הזאת. נעשה הכול כדי לעזור לך. תבקש מאתנו ובמה שאנחנו יכולים נעזור לך. אני אומר למען גילוי נאות, אחמד זועבי ואני חברים כבר שנים רבות מאוד. אני אומר את זה פה כדי שהדברים יהיו ברורים.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
וגם הערכה תקציבית, כדי שנדע כמה כסף צריך.
היו"ר איתן כבל
אנחנו חייבים לתת פתרון לעניין הזה. אנחנו צועדים פה עכשיו בשני שבילים מקבילים: רשות המים והביוב ומשרד התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים; והמועצה המקומית עם המחויבות שלה. לכל המאוחר בסוף דצמבר תאגיד המים כבר אמור לפעול ואז אנחנו אמורים בעזרת-השם, כך אני מקווה, להיות במקום אחר.

עבדאללה זועבי, שלא תחשוב שתאגיד המים הוא איזה מלאכים שמסתובבים עם פרופלור על הראש וכל הזמן מסתכלים ממעל ואין שם שום תקלות ושום בעיות ואין בעיות תקציביות ו"מתי יגיע" ו"שבוע הבא" ו"ניתן לזה מענה", אני מזהיר. רוב הסיכויים שהתאגיד, בגלל הכוח הכלכלי שלו, היכולת שלו להתמודד עם בעיות מן הסוג שקיים בשתי המועצות האזוריות האלה גדול יותר מאשר של מועצה אזורית שצריכה משאבים גדולים מאוד לתהליך שכזה.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
שאלה שנוספת שכדאי לשאול כאן מלכתחילה היא על הערכה תקציבית. כדי שהכלה, התאגיד, תקבל את החתן צריך הערכה תקציבית.
היו"ר איתן כבל
זה כבר מאחורינו, הם כבר הסכימו.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
יש בעיה של מחסור בכסף.
היו"ר איתן כבל
משרד האוצר התחייב לתת שיפוי בדרך כזו או אחרת. זה כבר מאחורינו.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
הכניסה לתאגיד כוללת העברת תקציב.
עינאד זועבי
יש לכם פתרונות טובים, אבל מה עם הפתרון המיידי? הריח כבד, אנחנו 300 מטרים משם ולא יכולים להתקרב. יש לנו זיתים ובמשך שנים רבות לא היינו במטע ולא הצלחנו למסוק זיתים. פרט לכך, הביוב שנשפך על השטח שם עוד לא התייבש, יש הרבה יתושים, דבר בלתי נסבל. מה עושים עם זה?
היו"ר איתן כבל
חברים יקרים, הלוואי והיה לי קסם כדי לפתור את כל הבעיות של אלה שבאים לפה, שדי יהיה להגיד: אתה תעשה כך, אתה תעשה כך.
עבדאללה זועבי
אנחנו פונים אליכם כי אנחנו נואשים.
היו"ר איתן כבל
מנקודת המבט שלי, נחלק את זה לשתיים. לליבת הבעיה אני מקווה שנתנו פתרון. אני לא יודע לייבש לך את המקום, אני לא יודע לפתור את בעיית הריח. דרך אגב, אם אתה שואל אותי, מרגע שהבעיה תבוא על פתרונה ייקח זמן רב עד שהריח יפוג, לצערי, מניסיון. זה לא שמישהו עובר עם מטהר אוויר.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
אחרי שייכנסו לתאגיד אפשר לעשות קצת החלפת קרקע במקום, אם יהיה תקציב, ואז יטפלו גם בזה.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
אני במקומך הייתי תובעת את המועצה על הפסדים כלכליים.
היו"ר איתן כבל
כאשר התאגיד ייכנס אל תוך התהליך הזה – אתה בא לפה עם בעיה שקיימת לפחות עשור. לפחות אנחנו בנקודה שאולי הצלחנו לתת מענה. אני מתחייב לא לתת פתרונות לכל הבעיות. בשלב הזה, אם הצלחנו בזה עשינו דבר גדול מאוד.

אני כן פונה למועצה האזורית בבקשה לרסס במקום נגד יתושים.
אחמד זועבי
לסיכום: אין ריחות, אין לכלוך, הכול כבר מאחורינו, וזה גם רחוק מן הבתים.
עבדאללה זועבי
לצערי זו טענה לא נכונה. אני מציע לו להתחלף אתנו. אתה לא גר בישוב סולם. חבל שאני לא יכול לצלם את הריח. מכאן אי אפשר להריח.
אחמד זועבי
אתה גר בירושלים.
היו"ר איתן כבל
חברים יקרים, אני אומר לכם שוב, בעזרת השם, אעקוב מקרוב אחרי ביצוע ההחלטה. אם הצלחנו בזה פתרנו את כל הבעיות. מבחינתי זה הסיפור הגדול.

תודה רבה. הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 14:35.

קוד המקור של הנתונים