ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 17/10/2017

תקנות בריאות הציבור (מזון) (שאריות חומרי הדברה) (תיקון), התשע״ח-2017

פרוטוקול

 
ôøåèå÷åì ùì éùéáú åòãä

ôøåèå÷åì ùì éùéáú åòãä

àåîðéè÷

2018-04-23OMNITECH



הכנסת העשרים

מושב רביעי

פרוטוקול מס' 607

מישיבת ועדת העבודה, הרווחה והבריאות

יום שלישי, כ"ז בתשרי התשע"ח (17 באוקטובר 2017), שעה 12:17
סדר היום
תקנות בריאות הציבור(מזון)(שאריות הדברה)(תיקון), התשע"ז 2017
נכחו
חברי הוועדה: אלי אלאלוף – היו"ר

מיכל בירן

אילן גילאון

עבד אל חכים חאג' יחיא

מאיר כהן

איציק שמולי
חברי הכנסת
סאלח סעד

לאה פדידה
מוזמנים
רינה ורסנו - מנהלת היחידה לניהול סיכונים, שירות המזון, משרד הבריאות

זיוה חממה - מנהלת תחום מזון חדש, היחידה לניהול סיכונים, משרד הבריאות

שרון גוטמן טרודלר - יועצת משפטית, משרד הבריאות

לילא שיני חאג' יחיא - מנהלת אגף א כימיה ותכשירי הדברה, משרד החקלאות ופיתוח הכפר

אטל שפרוט - מנהלת תחום רישוי ופיקוח על תכשירי הדברה, משרד החקלאות ופיתוח הכפר

ריקי קטנר - מרכזת בכירה חומרי הדברה, משרד החקלאות ופיתוח הכפר

אורטל אמת - עוזרת ראשית ליועצת המשפטית, משרד החקלאות ופיתוח הכפר

יאיר גולדשמיד - מפקח חקלאות ארצי, משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים

רות דיין מדר - מנהלת תחום חברה, מרכז שלטון מקומי

הגר יהב - סמנכ"לית קשרי ממשל, התאחדות האיכרים

חגי בר-און - יו"ר ענף הגנת הצומח, התאחדות התעשיינים

אביב חצבני - מנהל מרחב דרום, התאחדות התעשיינים

יפה חובב - מנהלת ענף המזון והמשקאות, איגוד לשכות המסחר

שרה רוזן - פיתוח ותיאום תכניות, הקרן לבריאות והסביבה

איתמר שחר - מדיניות ציבורית, הקרן לבריאות וסביבה

רות אסטרין - מנהלת, הקרן לבריאות והסביבה

אנדריו רזניק - מנהל רישוי, ארגון אדמה וגן

רחלי יצחקי - רישוי ופיתוח חומרי הדברה, לידור כימיקלים

אנדי רזניק - מנהל רישוי חומרי הדברה, אדמה מכתשים

ליאת לביא - מנהלת רישוי חומרי הדברה, אדמה מכתשים

אייל ברק - מנהל רישוי חומרי הדברה, אפעל תעשיות כימיות

אייל יונאי - תאגיד "בראשית"

תמי גנות - מנהלת מדיניות ואסטרטגיה, אדם טבע ודין

נדב רייפר - דובר, אדם טבע ודין

טל גרנות - עורכת דין, אדם טבע ודין

אנה מלר - יו"ר, אגודת מגדלי התבלינים

ארנה סנדל - נציגה, התאחדות חקלאי ישראל

חזי דניאל - חקלאי, התאחדות חקלאי ישראל

שרה מקסים גולדינאל - נציגה, התאחדות חקלאי ישראל

רוני עבודי - נציג התאחדות, התאחדות חקלאי ישראל

חי בנימיני - נציג התאחדות, התאחדות חקלאי ישראל

מרדכי אלעזרי - חקלאי, התאחדות חקלאי ישראל

אלי אהרון - חקלאי, התאחדות חקלאי ישראל

איתן אביבי - חקלאי, התאחדות חקלאי ישראל

אבי גולדשטיין - חקלאי, בנימינה

שי גולני - חקלאי, מלכיה

צחי סמיה - שדלן/ת עצמאי/ת, מייצג את אדם טבע ודין
ייעוץ משפטי
נעה בן שבת
מנהל/ת הוועדה
ענת כהן שמואל
רישום פרלמנטרי
א.ב., חבר תרגומים

תקנות בריאות הציבור(מזון)(שאריות הדברה)(תיקון), התשע"ז 2017
היו"ר אלי אלאלוף
צהריים טובים, אנחנו היום ב-17.10.2017, כ"ז בתשרי תשע"ח. השעה 12:18, תקנות בריאות הציבור(מזון)(שאריות הדברה)(תיקון), התשע"ז 2017. אני מזכיר שהיה דיון קודם לא מזמן. לפני כמה זמן היה הדיון הקודם?
נעה בן שבת
בפברואר 2016 היה דיון בתקנות, אבל היה לכם דיון בין לבין.
קריאה
כן, היה לנו מעקב על זה.
היו"ר אלי אלאלוף
אתם מזכירים לי ואני מודה למי שהזכיר לי, החברים שלי. בדיון הקודם ביקשנו שתתייעצו עם הגופים השונים, המשרדים הרלוונטיים, חקלאות ובריאות, במיוחד עם העמותה אדם טבע ודין שעושה עבודה מרשימה בעניין הזה, ולפני שתביאו את ההצעה שלהם. למיטב ידיעתי לא הייתה התייעצות, ככה נמסר לי. אחת הנקודות המרכזיות הייתה שיטה דרך המדידה, איך אתם מודדים את החומרים שנמצאים איפה שלא צריכים להיות. גם על זה לא קיבלנו שום מסמך, לכן אנחנו נמצאים היום.

מי שרוצה לדבר, יקבל את רשות הדיבור. יש לנו 45 דקות ונסכם את הדיון הזה. מי שרוצה לדבר, אחד-אחד אחרי שתקבלו את אישור היושב ראש לדבר, חוץ מחברי הכנסת שתמיד אני שמח, א', לראות אותם איתנו, מיכל בירן, חברת הכנסת וידידי באופן מיוחד, מאיר כאן.
רינה ורסנו
ד"ר רינה ורסנו ממשרד הבריאות.

משרד הבריאות ומשרד החקלאות העביר לכנסת דף עמדה איך אנחנו קובעים את השאריות. זה נעשה, נדמה לי, לפחות לפני חצי שנה, אם לא יותר. בנוסף לכך המצגת הוצגה בפני חברי הכנסת בוועדה הזאת בדיונים קודמים לגבי השאריות. היום תוצג אותה מצגת, דומה מאוד, לחברי הכנסת, אז כן הוצגו לחברי הכנסת גם דף עמדה וגם מצגת.
היו"ר אלי אלאלוף
בגילי המופלג אני לא זוכר מה היה אתמול.
רינה ורסנו
אנחנו הגשנו דף עמדה למזכירות הוועדה.
היו"ר אלי אלאלוף
בואו נראה. למרות זאת ננסה להתקדם, ברשותכם.

עוד הערות? כן, בבקשה, אדם טבע ודין.
טל גרנות
עורכת דין טל גרנות מאדם טבע ודין.

אנחנו מגיעים לפה היום ובאמת נאלצים בלב כבד, אני יכולה להגיד, שלא לתמוך באישור התקנות האלה, מאחר שכפי שהן מוצגות לנו היום, אנחנו לא יכולים להגיד שהן נותנות הגנה מספקת על ילדים.

אנחנו יודעים שמשרד הבריאות, וכולנו, יש לנו אותה מטרה, שזה בעצם להגן על בריאות הציבור ובפרט על בריאות של ילדים, וכפי שאנחנו יודעים, השיטה שנעשית היום לקבוע את הערכים הללו, לא מתייחסת לדיאטה של ילדים, לא מתייחסת להרגלי הצריכה שלהם ולמה שהם אוכלים בפועל ולכן היא לא יכולה לצפות את הערכת הסיכונים שנעשית כיום, לא יכולה לצפות את הסכנות שיש לילדים כתוצאה משאריות של חומרי הדברה במזון כפי שהיינו רוצים שיעשה.

דבר נוסף, אנחנו יודעים שמשרד הבריאות עצמו, זו העמדה שלו והם מחכים לנתונים בנושא הזה של הדיאטה של ילדים, על בסיסה הם רוצים בעתיד לעשות את הערכת הסיכונים הזאת, ולכן זה תמוה לטעמנו שלא מחכים או לא דורשים לקבל את הנתונים הכול כך חשובים האלה, ובוחרים להעביר את התקנות בלי הנתונים הללו, מה גם שבעולם, אנחנו יודעים שבארצות הברית ובאירופה כן ההתייחסות הספציפית לילדים היא דבר שנעשה ומחויב מכוח חוק.

דבר נוסף, מה שכבוד היושב ראש אמר, זה באמת העניין של השקיפות. אנחנו היום לא יכולים לדעת ערך כזה או אחר, לפי מה הוא נקבע, מה הייתה השיטה, למה זה ירד כך ולא אחרת, למה בפרי הזה ולא באחר. אין לנו את המידע, לא הוצג בפנינו ולא נפתח להערות הציבור, והיינו רוצים כמו כל שאר הציבור שיש לו עניין מאוד מרכזי בעניין הזה, לבוא ולדעת על בסיס מה הנתונים האלה נקבעים, להעיר את ההערות שלנו ולדעת שבסופו של יום באמת אנחנו - - - .
חי בנימיני
את כימאית?
היו"ר אלי אלאלוף
אדוני, לא קיבלת רשות דיבור. כן, תסיימי.
טל גרנות
אלה שני הדברים המרכזיים.

ההגנה על ילדים, אנחנו כיום לא יודעים שהתקנות הללו יכולות באמת לבוא ולהבטיח שהילדים שלנו מוגנים מפני הסכנות שבשאריות חומרי הדברה.
מאיר כהן (יש עתיד)
יש לך ספק במשרד הבריאות.
טל גרנות
אין לי ספק באנשי המקצוע של משרד הבריאות. זה ממש לא הדיון. אנחנו פשוט אומרים, בעולם השיטה מתייחסת לילדים באופן ספציפי ואצלנו לא. נשאלת השאלה מדוע. בכל המדינות המודרניות אנחנו יודעים שילדים הם שונים ממבוגרים. הרגלי הצריכה שלהם שונים. התוצאות של החשיפה שלהם שונה, משפיעה באופן אחר. ילדים אוכלים חמש בננות ליום. מבוגר אוכל שתי בננות בחודש. כמות חומר ההדברה שהוא נחשף אליה היא שונה ולכן אנחנו סבורים שיש צורך מהותי לתת התייחסות ספציפית לילדים. אני בכלל לא נכנסת למקצועיות, שאני מעריכה מאוד את כל אנשי המקצוע במשרד הבריאות וזה לא הדיון. תודה.
היו"ר אלי אלאלוף
אוקי. בבקשה, מיכל בירן, חברת הכנסת.
מיכל בירן (המחנה הציוני)
באמת איזושהי הערה לסדר. תודה אדוני היושב ראש.

ברוב הדיונים כאן יש שני צדדים. אנחנו מכירים, מגיעים שני צדדים שלא מסכימים על עיקר העניין שלשמו התכנסנו. בדיון הזה אני חושבת שזה לא המצב. נראה לי שבאמת כל היושבים מסביב לשולחן כן מסכימים על החשיבות של המדדים האלה, על הצורך בלהגן על הציבור ועל ילדים בפרט. יש לנו פה אי הסכמה האם מה שמובא לפנינו עומד ברף הזה או לא. אלי, בגלל הדבר הזה אני אומרת שאם יש ספק בדבר הזה וכן אני הייתי רוצה להבין שוב אם במדינות אחרות נהוג שמתייחסים לילדים במפורש, למה זה בעצם לא קרה כאן. השאלה שלך, שאלת אותה, את כימאית? בסוף יש חשיבות להערות הציבור. זה לא אומר שכל אחד מחזיק את כל האינטליגנציה ואת כל הידע בידיו, אבל בסוף כשפותחים את הדברים, הדברים מתגלים והתוצאה הסופית היא יותר טובה, אז בסוף אני חושבת שמה שאני מבקשת כן כאיזושהי הערה לסדר, אני מבקשת לא להצביע על זה היום. אשמח לשמוע גם את ההסברים שלכם. אני מקווה שאפשר יהיה את מה שצריך לתקן, לתקן. אני הייתי רוצה שנביא מוצר מוגמר שכולנו נוכל לחיות איתו בשלום.
היו"ר אלי אלאלוף
כן, בבקשה.
חגי בר-און
חגי בר-און מהתאחדות התעשיינים.

קודם כול, אני מאוד מסכים עם חברת הכנסת. לכולם פה סביב השולחן יש אינטרס משותף. כולנו בסוף קונים באותם סופרים את הפירות והירקות וגם התעשייה רוצה לתת לילדים פירות וירקות טובים יותר.

אנחנו מסכימים שגם אפשר לשנות את השיטות ותמיד לבחון ולשפר את השיטות שאותם בודקים ולהחמיר עם המדדים. גם בזה אנחנו מסכימים.

אני רוצה שתבינו רק את הפן של מה אומרת המשמעות שהיום אנחנו נאלצים לחתום על שאריות חומרי הדברה שעברו רישוי עד סוף 2016. זה אומר ששלוש שנים לא נכנסו חומרים אתיים חדשים לשוק בישראל. החומרים האתיים שעומדים ורוצים להיכנס לשוק ולשימוש בישראל הם חומרים שבהכרח הפרופיל הטוקסיקולוגי שלהם איכותי יותר הן למשתמש, הן לצרכן וגם בהיבטים סביבתיים. החקלאות לא עוצרת. נצביע היום או לא נצביע, החקלאות לא עוצרת, החקלאים לא עוצרים, הצריכה של הפירות והירקות לא עוצרת. חקלאים שלא תהיה להם את האלטרנטיבה להשתמש בחומרים טובים יותר, ישתמשו בחומרים ישנים, חומרים שפחות מתאימים, חומרים שהמזיקים והמחלות בהתחממות של האקלים עולים ברמה שלהם, פיתחו עמידויות לחומרים שאנחנו משתמשים ובהכרח אנחנו גורמים לחקלאים לעבור על החוק ולהשתמש במינונים גבוהים יותר מהמאושרים בתוויות, דבר שבהכרח ישפיע הרבה יותר על רמת השאריות שאנחנו נאכל. אנחנו חייבים, להיפך, לא רק לאשר את זה, לזרז את התקנות, לזרז את ההליכים, לזרז את הכניסה של חומרי הדברה למדינת ישראל, כי עוד פעם, החומרים שיכנסו הם הרבה יותר טובים, והאינטרס של כל המשרדים פה הוא אותו אינטרס. גם התעשייה מוודאת שהחומרים שהיא מכניסה הם עם פרופיל טוקסיקולוגי הרבה יותר איכותי. טעות גדולה לעצור כזה דבר ולא לאשר את החומרים האלה, כי בהכרח אנחנו מסכימים מאוד עם מה שאדם טבע ודין אומרים, אבל הדרך להשיג את זה, עצירה היא לא הדרך הנכונה. להיפך הוא הדבר. אנחנו מרעילים את הציבור עם שימוש בחומרים שמזמן כבר היו אמורים לצאת. אם לא נכניס חומרים חדשים, לא נוכל להוציא את כל אותם חומרים ישנים, כי החקלאים צריכים להמשיך לעבוד ולהתפרנס מהדבר הזה.
מאיר כהן (יש עתיד)
אדוני היושב ראש, אני רוצה לשאול את אנשי משרד הבריאות. יש לכם טיעון על זה שאין הפרדה בין מבוגרים לילדים? אתם מראש כיוונתם לשם?
זיוה חממה
ד"ר זיווה חממה מהיחידה לניהול סיכונים במזון, משרד הבריאות.

אני אתייחס לכמה דברים וגם לשאלה ששאלת. קודם לשאלה ששאלת. לא, אנחנו לא מכוונים באופן מיוחד לא להתייחס לילדים. היינו שמחים מאוד להתייחס לילדים. אלה כרגע נתונים ספציפיים שמתייחסים לנתוני הצריכה של ילדים בישראל. אין בידנו. אנחנו עובדים ומקדמים את זה בכל האמצעים שעומדים לרשותנו על מנת לקבל את הנתונים ולעבד אותם באופן שיהיה ניתן להשתמש בהם לצורך החישובים של חשיפת ילדים בישראל.
מאיר כהן (יש עתיד)
אתם יכולים לסמוך על ארצות אחרות? אנחנו את הכול משווים ל-OECD. אי אפשר לקבל צריכה של ילדים מארצות אחרות?
זיוה חממה
אז כמה דברים. קודם כול, שאלה חברת הכנסת, אז למה לא לחכות? כי שלושה חודשים כמו שאדם טבע ודין מבקשים, לא יעזרו במקרה הזה. מדובר בהמון עבודה שאנחנו כבר עושים למעלה משנה ועדיין אין לנו את הנתונים האלה.
היו"ר אלי אלאלוף
למה אי אפשר להשיג נתונים כאלה? אני לא מבין.
זיוה חממה
כי סקרי מבט, שזו הדרך להשיג את הנתונים האלה, נעשו.
היו"ר אלי אלאלוף
הם בתהליך, הבדיקה הזאת?
זיוה חממה
זה בדיוק הסתיים לא מזמן ויש איזשהו תהליך משפטי לקבל את כל הנתונים ולעבד אותם.
היו"ר אלי אלאלוף
כמה זמן הייתם רוצים כדי להשלים את הבדיקות?
זיוה חממה
הייתי שמחה מאוד לדעת. גם העיבוד לוקח זמן. עדיין לא קיבלנו את הנתונים וכשנקבל אותם, לוקח זמן.
היו"ר אלי אלאלוף
אתם רוצים לשחרר חומרים - - -
זיוה חממה
לא. אני אשמח לענות על כל השאלות שעלו אם תינתן לי ההזדמנות. אז קודם כול נתון לכרגע אנחנו לא עוזבים את צריכת הילדים, אלא אנחנו מסתכלים על מה קורה באירופה, מה קורה בארצות הברית, מה אומר ה-W.H.O, ארגון הבריאות העולמי.
היו"ר אלי אלאלוף
אתם תהיו מסוגלים להשלים את הנתונים ולבוא עם השלמת תקנות בשלב יותר מאוחר?
זיוה חממה
מה שאנחנו מבקשים היום מהוועדה לאשר, זה מספר תיקונים לתקנות קיימות. יש מספר תוספות של חומרים, לא הרבה, שכמו שאמר כאן הנציג של התעשיינים, בעצם אמורים לתת מענה, אלטרנטיבה לחומרים בעלי פרופיל טוקסיקולוגי רעיל יותר, שהוצאו ברביזיות קודמות שנעשו. נעשו הערכות מחדש של כל מיני חומרים שהיו בשימוש על ידי החקלאים. חומרים שמצאנו אותם רעילים מדי או לא מתאימים, יצאו משימוש והיום זה בעצם לתת אלטרנטיבות לחקלאים כדי שכן תהיה חקלאות, כי בואו לא נשכח שיש כאן אספקט - - -
מאיר כהן (יש עתיד)
השאלה שמדאיגה אותי לפחות, אני מקבל את מה שהבחור אומר, בגלל שהתעסקתי פעם בחקלאות אני יודע שזה איום ונורא, שאפשר לשפר את החומרים, ואתה מחויב להשתמש במשהו שהוא מסוכן יותר, אבל השאלה, האם אחרי אישור של התקנות האלה, של התוספת הזאת, האם אתם לא תרפו את ידכם? האם אנחנו עוד שלושה-ארבעה חודשים או חצי שנה נוכל לקבל מכם התייחסות לילדים?
זיוה חממה
משרד הבריאות ישמח מאוד לקבל את הנתונים ולעשות את ההערכות האלה.
מאיר כהן (יש עתיד)
בדיוק. יש לנו גם איזה ניסיון כזה, ברגע שההצבעה נגמרת, הדברים נכנסים - - -
זיוה חממה
התקנות האלה זה משהו שנמצא בעבודה כל הזמן. כל הזמן אנחנו בוחנים את הטוקסיקולוגיה של חומרים קיימים, את החשיפה של הציבור לחומרים הקיימים. הנה, רק עכשיו אנחנו יצאנו בתוכנית עבודה שנתית שאנחנו הולכים לבחון 49 חומרים שקיימים היום, בשימוש, ובוחנים את הרעילות שלהם, את החשיפה שלהם.
מאיר כהן (יש עתיד)
אתם בוחנים אותם בהבחנה בין מבוגרים וילדים?
זיוה חממה
עם המידע שיש לנו, בוודאי. חסר מידע. אנחנו פועלים בכדי לקבל אותו בכדי שנוכל לעשות הערכות ספציפיות.
מאיר כהן (יש עתיד)
הנכד הקטן שלי אוכל כל יום בננה, תפוח, ואני יכול לתת לך עכשיו - - -
זיוה חממה
גם הילדים שלי, ואני קונה את זה בסופר ואני עושה את זה בלב שקט.
היו"ר אלי אלאלוף
כן, בבקשה אדוני, בקיצור.
חזי דניאל
קוראים לי חזי דניאל, אני ממושב אחיטוב, אני חקלאי, מגדל מלפפונים. אני בא ממושב שמגדל משהו בסביבות ה-60% מסך כל המלפפונים, ריכוז גדול מאוד של חממות, 3,000 דונם עם 60 ומשהו אלף טון בשנה.

אני רוצה להגיד לכם, תראו, הדיון הזה הוא קצת בעייתי מבחינתי, כי אני לא רואה פה איזשהו גורם מקצועי מצידם של משרד החקלאות, שירות ההדרכה וכו' או הגנת הצומח, שיבוא ויגיד איפה אנחנו החקלאים עומדים בכל העניין הזה. אני יכול להגיד לכם שאנחנו החקלאים משתמשים בחומרים מותרים, זה כמובן, אבל בגלל שהווירוסים והמחלות וכל המזיקים שאנחנו צריכים להתמודד איתם משנה לשנה נעשים אלימים יותר, קשים יותר להדברה, אנחנו נאלצים בהדרכה של המדריכים שלנו וגם של אנשי החברות שמספקים את החומרים האלה, להעלות את המינונים. אנחנו מעלים את המינונים כדי בכל זאת שהחומר הזה יצליח לעבוד, וזה חומר מורשה לכל דבר, אין שום בעיה.
היו"ר אלי אלאלוף
אבל אתם מעלים מינונים ללא הדרכת המשרד?
חזי דניאל
זה בידיעה שלהם ובחוסר ברירה שאנחנו והם חייבים לנקוט במהלך הזה. יש פה איזשהו חומר שנקרא אבמקטין, הוא מוזכר כאן בניירת. אבמקטין שהוא מיועד לאיזושהי כנימה, החומר הזה שפעם היה מספיק משהו בסביבות ה-100 סמ"ק לדונם, היום אנחנו משתמשים חצי ליטר לדונם וזה גם לא עושה את העבודה, זאת אומרת שאין היום מענים שיכולים לבוא ולשים על המדף - - -
היו"ר אלי אלאלוף
מה ההמלצה שלך?
חזי דניאל
אני צרכן של פירות וירקות כמו כולנו ויש לי את הילדים שלי ואת הנכדים שלי ואני רוצה שכולם יהיו בסדר. אני חושב שהדברים צריכים להיעשות מאוד בזהירות לפני שיש חלופות ומענים למה שהולכים פה לשנות. רק אחרי שיש את החלופות האלה לחקלאים, יהיה אפשר לעשות את השינויים האלה. לא לעשות את זה בעיניים עצומות בצורה כזאת.
היו"ר אלי אלאלוף
כן, בבקשה אדוני.
אלי אהרון
שמי אלי אהרון ואני מארגון מגדלי הירקות. לצורך העניין, אני מייצג את המגדלים, את החקלאים.

אני רוצה לציין עובדה. חודש לפני החגים התקיים כנס גדול במשרד החקלאות, שגם אני הייתי שותף לו כנציג מגדלים, אבל היו שותפים לו והוא נעשה תחת הפלטפורמה של ארבעה משרדי ממשלה, והמטרה שלו הייתה בסופו של עניין לקבוע מדיניות אחידה בכל הנושא של שימוש בחומרי הדברה. עד היום זה היה מחולק בין ארבעה משרדים: משרד החקלאות, משרד הבריאות, משרד העבודה ואיכות הסביבה. עשו מהלך שהוא מהלך נכון בכדי לאחד את כל העניין הה ולקבוע מדיניות אחידה. דרך אגב, לכנס הזה, חוץ כמובן ממשרדי הממשלה הרלוונטיים, מכולם, וציבורים כאלה ואחרים, גם אדם טבע ודין היה שותף לחלק מין הדיונים האלה או לכל הדיונים האלה במסגרת ועדות המשנה שהיו שם, וכרגע אנחנו נמצאים יחד עם משרדי הממשלה בשיא הפעילות בעניין הזה.

ההצעה שלי, יתכבדו אדם טבע ודין שהם היו שותפים גם אז, לפנות ולהגיד, רבותיי, אנחנו רוצים להציג את הדברים. את אותו מסמך שאתם הצגתם כאן, ניתן להעביר לגורמים הרלוונטיים, מי שמרכז את זה במשרד החקלאות או משרד הבריאות וכו', ובמסגרת הדיונים לקביעת המדיניות, בסופו של דבר נגיע למסקנות הנכונות. אמרה את זה זיוה קודם.
היו"ר אלי אלאלוף
ובינתיים מה היית עושה? היית מאשר את התקנות?
אלי אהרון
הייתי מאשר אותן כרגע כפי שהן.
היו"ר אלי אלאלוף
אוקי.
אלי אהרון
ברשותך, על אף שאנחנו מגדלים ויש לנו אינטרס לרסס, האינטרס שלנו הוא לשמור על הילדים שלנו ועל הציבור. בריאות הציבור הוא אינטרס מובהק לחלוטין.
היו"ר אלי אלאלוף
חבר הכנסת חאג' יחיא.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
יש לי שאלות בקשר לזה. קודם כול, אנחנו לא רואים את העניין של אפילו לוחות זמנים, מתי תסיימו את הבדיקה. זה מה שאמרת, שאת אפילו לא יודעת להעריך. הבדיקה של כל התקנות וכל מה שצריך, של הסקרים שדיברת עליהם, שאנחנו לא יודעים והיום אנחנו באים לשנות לפי בקשתך, חלק או שאנחנו משנים את הכול. את מבקשת שאנחנו נשנה חלק.
זיוה חממא
זה רק עדכון קטן.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
זה עדכון. זה מה שאתם מבקשים.

יש לי שאלה והיא חשובה, כי אנחנו בשנים האחרונות, המשרד הולך בכיוון לצמצם כמה שהוא יכול בעניין של החקלאות בכלל, ואנחנו מייבאים יותר ויותר, גם פירות וגם ירקות. האם מישהו בודק את חומרי הריסוס שמשתמשים בהם באותם מקומות שאנחנו מייבאים? זו השאלה העיקרית. אנחנו בודקים.

אנחנו במשרד החקלאות ולא רק פה, כי אני בוועדת הכלכלה גם, העניין של הדיג וייבוא בשר, יבוא שמן זית, כל מיני, ואנחנו מצמצמים את העניין של החקלאות. אנחנו פה דנים בחומרי הריסוס ומה ההשפעה שלהם, אבל אני רואה לאחרונה, חלק ניכר ממה שאנחנו אוכלים, אם זה ירקות או פירות, גם הילדים שלנו, הם מיובאים. האם יש לנו שליטה, יש לנו בדיקה, יש לנו יכולת לדעת איזה חומרים נמצאים במה שאנחנו מייבאים?
מאיר כהן (יש עתיד)
יש בדיקה מדגמית.
היו"ר אלי אלאלוף
יש לי התלבטות, ראשית, כי לפי זה נחליט מה עושים בעוד פחות מ-20 דקות. מצד אחד, ברור שיש צורך בהשלמות. מצד שני, מחר נאכל את מה שמספקים לנו בלי התיקונים הנדרשים בעתיד, אז מה עושים? או ממשיכים להתעלם מהמצב הנוכחי ואומרים, תשלימו א', ב', ג', ד' - - -
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
למרות ששמענו שגם המינון גדל.
היו"ר אלי אלאלוף
ודאי. אני שוב בא ומביא את ההתלבטות. יש לנו שתי אפשרויות: או לדחות את התקנות בשלב זה ולהגיד, תבואו עם לוח זמנים, תשלימו את האינפורמציה, תשבו עם טבע ודין, שאני באופן אישי, גילוי נאות, מאוד מעריך אותם, או שאני עונה לבקשות של חברות כנסת שלא באו, אמרו, אל תביא את זה בכלל להצבעה, או שאנחנו מחליטים וממשיכים בעבודה הזאת ועושים תיקונים, משלימים תוך שישה חודשים תוך כדי תיקון כל הדברים שפה עלו. זו הדילמה, אז תעזרו לי להגיד, או זה או זה, ומייד.

משרד הבריאות.
רינה ורסנו
ד"ר רינה ורסנו, מנהלת היחידה לניהול סיכונים, שירות המזון, משרד הבריאות.
היו"ר אלי אלאלוף
עד שאתם מביאים תקנות. אנחנו מחכים לתקנות שלכם בנושא חוק המזון.
רינה ורסנו
אצלנו בחוק המזון רשום שייבוא של ירקות ופירות זה רגיש, זאת אומרת, יבוא של מוצרים רגישים. זה אומר שכל משלוח נבדק בייבוא, ואנחנו בודקים. יתכן ויש שיקולים כאלה וכאלה שנבדק פעם בשלושה חודשים, אבל כעיקרון זה נבדק.
קריאה
אנחנו לא שכחנו את הסלמונלה של הביצים. לא שכחנו עם הייבוא.
רינה ורסנו
אני רוצה להשלים. היו טענות ואנחנו קיבלנו כל הזמן טענות. יש יבוא היום מירדן ויש יבוא מהרשות הפלשתינית. אנחנו בודקים גם מהרשות הפלשתינית וגם מירדן. יש יבוא גם מעזה של שני מוצרים בלבד וגם את זה אנחנו בודקים, זה חצילים ועגבניות. יש בדיקה כל הזמן.
קריאה
איו"ש.
רינה ורסנו
איו"ש ועזה.

אני רוצה גם להסביר לגבי הסכנות האלה. אם אתם מסתכלים על התקנות, השינויים הם מאוד מינוריים. נכנסו למעשה חמישה חומרים, ששלושה מהם חדשים לגבי חקלאות צמחית ושניים וטרינרית, שזה מעניין השימוש הווטרינרי על החיות. זה מה שנכנס כאן בתקנות האלה. בנוסף לכך נכנסו מספר צירופים של גידולים שלא היה להם מענה, הרחבות תווית שלא היה להם מענה, כמו שעועית ירוקה ודברים כאלה שלא היה מענה. הורדו גם רמות של חומרים מסוימים.

אני רוצה גם להדגיש שאנחנו קובעים את השאריות על פי כללים בינלאומיים, על פי הכללים של ה-W.H.0. נכון שהחשיפה שלנו, הכמות עצמה שאוכלים היא דיאטה שיווקית. מזה זה דיאטה שיווקית? למעשה היא מחמירה יותר, כי אתה אוכל פחות מהדיאטה השיווקית. דיאטה שיווקית, כמה שמוכרים. כשאנחנו עושים חשיפה, זה לא רק אלה, אנחנו עושים חשיפה של כל המוצרים ביחד, גם של הייבוא. כשאנחנו קובעים שאריות, אנחנו קובעים את השארית הנמוכה ביותר שניתן לקבוע ולא לפגוע בחקלאות עצמה.
היו"ר אלי אלאלוף
מה ההמלצה שלך?
רינה ורסנו
ההמלצה שלי לאשר את זה.
היו"ר אלי אלאלוף
עם עבודת המשך?
רינה ורסנו
עבודת ההמשך שלנו, היינו שותפים גם למחקר שעשה ד"ר שירה ואנחנו נמשיך לעשות את זה.

לגבי סקר מבט, זה לא כל כך פשוט, אני אסביר למה. כשאנחנו מקבלים דיאטה, אנחנו מקבלים מזון, צריך לפרט. זה לוקח הרבה יותר זמן.
היו"ר אלי אלאלוף
לא, אל תיכנסו לפרטי פרטים. אין לנו את הזמן הזה.

כן, בבקשה.
ליאת לביא
שמי ליאת לביא ואני מייצגת את הפן של התעשייה.
היו"ר אלי אלאלוף
מישהו כבר דיבר בשם התעשייה.
קריאה
גם מה זה הפן של התעשייה? זה לא עובד פה בפנים, זה עובד בארגונים.
ליאת לביא
התאחדות התעשיינים.

מה שאנחנו עשינו, ביקשנו מכל החברות לערוך השוואה בין ה-MRL האירופאי ל-MRL הישראלי. זה נעשה על ידי חברות מולטי נשיונלס שמייצגות את באייר, את סינג'נטה, את כולן בארץ. אנחנו העברנו נייר עמדה שמעל 50% - - -
היו"ר אלי אלאלוף
אז התקנות הן בסדר? אין לי זמן. אל תיתנו לנו הרצאה על כל דבר.
ליאת לביא
50% מהמקרים, ה- MRL הישראלי הוא מחמיר יותר מהאירופאי. זאת עובדה שאתם צריכים לדעת.
היו"ר אלי אלאלוף
אוקי. בבקשה, מאדם ודין.
טל גרנות
אני רק רוצה לומר שאנחנו כמובן היינו שמחים מאוד שיאשרו את התקנות. אנחנו לא חלילה רוצים לעכב. זו לא המטרה שלנו.

אנחנו מחכים, כמו שאמרה חברת הכנסת בירן, כבר מעל לשנה לנתונים האלה, כמו שבמכתב שמונח לפניכם, של פרופ' גרוטו מינואר, שמדבר על כך שמחכים לנתונים האלה מעל לשנה. מי ערב לנו שזה לא ימשיך להיות ככה? ולכן העמדה שלנו, שוב, היא שכרגע יש לדחות את זה עד שנוכל להתיר את הסבך הבירוקרטי הזה.
היו"ר אלי אלאלוף
יש לי שאלה לאנשי משרד הבריאות והחקלאות. למה אתם לא מתייעצים?

כן, בבקשה.
לילא שיני חאג' יחיא
ד"ר לילא שיני חאג' יחיא, הגנת הצומח, משרד החקלאות.

אני רוצה לחדד ברשותכם את הדיון כאן. יש דיון תקנות כאן על עדכונים מינוריים בתוך התוספות של התקנות לערכים מסוימים ולכמה חומרים חדשים. החלק השני שהתחיל הדיון, מדובר על לשפר את השיטה להערכת הסיכונים וניהול סיכונים וקביעת MRL. אני חושבת שזה שני דברים שונים. במיוחד גם הוצג כאילו בכל העולם יש שיטה אחידה ורק בארץ משהו שונה. אני רוצה להגיד שהדבר הזה לא נכון. כל הנושא של ניהול סיכונים הוא משתנה, אם זה באירופה, אם זה בארצות הברית, משתנה ודינמי כל הזמן. אם רוצים לשפר שיטה, בטוח שאיך שקבעו לפני חמישים שנה, לא כמו שקבעו היום, אז כאן תמיד אפשר לשפר שיטות קביעה כמו כאן בארץ או בכל מדינות העולם וזה תמיד משתנה. זה אחד. בגלל זה אני לא רואה שיש שום מניעה ובעיה מלאשר את התקנות.
היו"ר אלי אלאלוף
אז למה לא קיימתם דיון עם הגוף - - - ?
לילא שיני חאג' יחיא
עכשיו אני רוצה להגיד על הדיונים ועל שיתוף הפעולה הפורה בינינו לבין אדם טבע ודין.

אנחנו במשרד החקלאות עוברים תהלך של טיוב רגולציה בכל הנושא של רישום תכשירי הדברה לחקלאות. כל טיוב הרגולציה, אנחנו עוברים על כל התקנות הרלוונטיות לעדכון רוחבי. בנוסף, אחד מהדברים שאנחנו מבהירים וכותבים את כל הנהלים שלנו ומבהירים אותם יותר ועושים יותר שיתוף לציבור. ד"ר זיוה חממה אמרה את הדוגמא הטרייה מהחודש האחרון על הרביזיה ואיך אנחנו הלכנו למהלך של שיתוף הציבור וכל בעלי העניין שקונים כל שנה, ואנחנו רק הולכים לשפר את כל שיתוף הפעולה, ועובדה שאנחנו קיבלנו גם כן חוות דעת של אדם טבע ודין.

אני חייבת להגיד, בשנה האחרונה אני עניתי לאדם טבע ודין וארגונים סביבתיים יותר מכל גורם אחר. הם נמצאים אצלנו בדיונים. גם היו דיונים אצל המנכ"ל, דיונים בהנהלת הגנת הסביבה בכל נושא של חומרי הדברה. בהחלט יש שיתוף פעולה.
היו"ר אלי אלאלוף
אוקי, תודה רבה גברת. בבקשה, אדוני.
חי בנימיני
חי בנימיני מכפר יחזקאל. אני מגדל פרדסים.

האויב של הטוב הוא יותר טוב. המשמעות של מה שהם רוצים, לעכב את התקנות שבתוכם כבר יש עיכוב, כדי לחכות עוד שנה עד שהתינוקות יכנסו ואז הם יגידו שהתינוקות לא היו בזה.

אני אקריא במילה אחת, לאמץ את התקנות האירופאיות הן בנושא רישוי תכשירי הדברה - - -
היו"ר אלי אלאלוף
אתה בא ממפא"י ההיסטורית? יש לך סיכום לפני הדיון?
חי בנימיני
לא, אני עוזר לך כי אתה ממהר.
היו"ר אלי אלאלוף
בסדר.
חי בנימיני
לכן אני אומר, אחד, להפסיק עם הזיהום של האוכלוסייה, בגלל שהתקנות החדשות הן יותר טובות מהישנות, להמשיך במחקר ולהביא תיקונים כאשר זה יגיע, ולא לעכב את זה, אלא ללכת לפי האירופאי.
היו"ר אלי אלאלוף
תודה על העזרה המאוד חיובית.

כן, בבקשה.
אבי גולדשטיין
אבי גולדשטיין, חקלאי מבנימינה.

התקנות האלה זה דבר דינמי. אתם לדעתי לא מספיק דנים בהן פה. כל שנה צריך לבוא לפה, לשבת, לראות מה נכנס, מה יוצא.
קריאה
פעמיים בשנה.
אבי גולדשטיין
או פעמיים בשנה. רק תעמדו בלוחות הזמנים האלה. תתקנו את זה. יתכבדו כל אלה שיושבים ויבואו פה עוד שנה וישבו פה עוד פעם על חומרים חדשים, להוציא, להוריד MRL, כל מה שצריך. זה משהו דינמי, לכן הבקשה הזאת בעיניי היא - - -
היו"ר אלי אלאלוף
תודה. כן, בבקשה גברת.
יפה חובב
עורכת דין יפה חובב, איגוד לשכות המסחר.

אנחנו מברכים על העדכון ועל מתן האלטרנטיבות. אנחנו לא נגד, אנחנו תמיד בעד עדכון הרשימות, אבל אני מוצאת פה הזדמנות להגיד שאם אנחנו היינו גם מאמצים את התקינה האירופאית בנושא הזה, אז זה היה עושה את עולם הייבוא בכל מה שקשור לייבוא מאירופה, יותר פשוט, כי יש היום הרבה יצרנים שנותנים היום רק הצהרות על פי התקינה האירופאית, וכשאנחנו לא יכולים להצהיר על כך, אז מוצר הזה לא יוכל להיכנס לארץ.
היו"ר אלי אלאלוף
אוקי. עוד הערות? כן, בבקשה.
שי גולני
אני שי גולני, חקלאי ממלכיה.

אנחנו משק חקלאי מאוד גדול, קיבוץ חקלאי מאוד גדול על גבול הצפון. חומרים כל הזמן יורדים. יש ירידה אדירה של חומרים מהמדף ואנחנו בסך הכול מברכים על זה.

בתור משק גדול, אנחנו יודעים שפחת ממזיקים הוא פחת נתון. אין מה לעשות, הוא פחת נתון וככל שמורידים לנו יותר חומרים, יהיה יותר פחת ממזיקים. החקלאים הקטנים, אני מלווה קצת חקלאים קטנים, הם לא מצליחים להתמודד עם הירידה בחומרים. צריך לתת להם מענה, כי אחרת מה שהם עושים, הם מעלים מינונים ומסכנים את כולנו. ברגע שאנחנו עוצרים את ההתקדמות ואת מתן הפתרונות לחקלאים, החקלאים הקטנים, הופכים אותם לעבריינים. אנחנו כחקלאים גדולים יודעים לספוג את הפחתים, אבל זה לא חל על כל החקלאים וצריך כל הזמן להתקדם עם חומרים, כי אחרת החור הענק שנוצר בעקבות יציאת כמות החומרים האדירה בעשר השנים האחרונות, יגרום להרבה יותר עבריינות, אז צריך פשוט להתקדם.
היו"ר אלי אלאלוף
אוקי. עוד חברים?
אייל יונאי
אייל יונאי מתאגיד "בראשית", תאגיד שמייצר כ-70,000 טון פירות.

צריך לדעת, אי אפשר לקיים חקלאות בלי חומרי הדברה. האינטרס שלנו כמגדלים, לעשות את זה עם כמה שפחות חומרים.

אני אזכיר לכולם, אנחנו אלה שמרססים ואנחנו גם מרססים בסביבה שלנו. ההרגשה כאילו זה לא משמעותי מבחינתנו, היא לא נכונה.

דבר שני, אנחנו בשנים האחרונות משקיעים הרבה מאוד כספים כדי לעשות את החקלאות הרבה יותר ידידותית. אני עשיתי חשבון אצלנו בתאגיד. בשנה, תוספת של שימוש בחומרי הדברה יותר רכים ופחות יעילים זה סדר גודל בתאגיד שלנו של 6 מילון שקלים בשנה. זה מעבר לכל שינוי המדיניות שאנחנו עושים.
מאיר כהן (יש עתיד)
זה התווסף למחיר בקילו?
אייל יונאי
במחיר לקילו זה בהפסד של החקלאי. ממש 8 אגורות לקילו בהפסד של החקלאי. זה מייצר הפסדים במחיר שהם מוכרים בשוק.
היו"ר אלי אלאלוף
בוא לא ניכנס למחירים.
אייל יונאי
מה שקורה היום זה שאנחנו בעצם ירדנו מחומרים טובים אבל בלתי ידידותיים, ואנחנו לא יכולים לעבוד עם חומרים פחות טובים ולכן אין ברירה, צריך לאשר את זה וצריך כל הזמן לנהל מערכת דינמית, כי העסק הזה מתקדם.

זה לא לדחות לחצי שנה. אני מזכיר, זה כבר חומרים שהיו צריכים להיכנס לתוך המערכת לפני שלוש שנים.
היו"ר אלי אלאלוף
אוקי, תודה.

תראו, הדיון, למרות שהיה קצר, הוא מאוד ענייני לדעתי. הנטייה שלי ואני מבקש את ההבנה של חברי הכנסת, כי רק להם יש זכות הצבעה, אני מזכיר לכולנו, למרות שהדיון הוא פתוח לכולם ואני גאה בדמוקרטיה שלנו שמאפשרת דעה לכולם.

אנחנו לא בצורה רגועה, אני מבקש לאשר את זה. אני אומר לאשר בהשלמה כזאת: אחד, אנחנו תוך שישה חודשים מקיימים דיון המשך גם לתקנות, גם לדרכי המדידה השונים, ותבואו עם דרכי מדידה מסודרים, וגם עם התייחסות מיוחדת לנושא של הילדים.
חגי בר-און
גם עם חומרים חדשים, לעוד חצי שנה?
היו"ר אלי אלאלוף
כן, כן. אם יהיו חדשים, אז תביאו חדשים.

אני מתייחס להערות מאוד מעשיות ונכונות של החברים, שיש צורך בהתייחסות נוספת ומתמדת לאורך שנים, אז אני הולך על זה ולכן אני אומר שזה דיון תוך שישה חודשים על מנת שיהיו שני דיונים שנתיים בנושא הזה, ולכן אני מבקש לאשר את התקנות ומבקש מהיועצת המשפטית שלנו לקרוא את ההחלטה.
נעה בן שבת
אז התקנות הן תקנות בריאות (מזון)(שאריות חומרי הדברה) (תיקון), התשע"ז-2017

בתוקף סמכותי לפי סעיף 3 לחוק הגנה על בריאות הציבור (מזון), התשע"ו - 2015, וסמכות שר החקלאות ופיתוח הכפר לפי סעיפים 2 ו – 7 לחוק הגנת הצומח, התשט"ז - 1956, ובאישור ועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת, אני מתקין תקנות אלה:
היו"ר אלי אלאלוף
אם אתם לא הבנתם מה קורה, פשוט יש לנו חברת כנסת חדשה מיוקנעם. בנוסף לזה פדידה, אז מזל טוב. היא פעם ראשונה איתנו. אנחנו גאים שאת איתנו. בבקשה.
נעה בן שבת
תיקון השם 1. בשמן של תקנות בריאות הציבור (מזון)(שאריות חומרי הדברה),

התשנ"א - 1991 (להלן – התקנות העיקריות), במקום "בריאות הציבור" יבוא "הגנה על בריאות הציבור", בהתאמה לשם החוק כפי שתוקן.

החלפת

תוספת ראשונה 2. במקום התוספת הראשונה לתקנות העיקריות יבוא:

וכאן מופיעה כל החוברת החדשה עם אותם חומרים שהועתקו, עם חלק מהשאריות שהוגדלו, האחוזים שלהם גדלו והסברתם שזה בגלל תיקונים וטעויות במקומות - - -. חלק מהחומרים הופחתו. אני לא אוכל כמובן לקרוא את כל הדבר הזה, חלק ממוצרי המזון קודם שהוספו.
היו"ר אלי אלאלוף
חברי הכנסת כולל החדשים, יש לכם זכות הצבעה.
נעה בן שבת
אני מבינה ממשרד הבריאות שיש להם גם טעות סופר. היו כמה טעויות סופר. כבר דיברנו איתם.
קריאה
תשע"ח, "ואנו מתקינים" במקום "אני מתקין". זה הכול.
היו"ר אלי אלאלוף
אוקי, אז טעויות הסופר יתוקנו.
נעה בן שבת
זה כמובן בכותרת.

התוספת הראשונה היא תוספת של השאריות המותרות, ועכשיו מגיע סעיף 3 של החלפת התוספת השלישית.

החלפת

תוספת שלישית 3. במקום התוספת השלישית לתקנות העיקריות יבוא:

"תוספת שלישית

(תקנה 1, הגדרת "שארית")

חומרי הדברה, תולדותיהם, וחומרי פירוקם"

וכאן מופיעה התוספת השלישית כפי שהיא בנוסח החדש שלה עם ההסרות והתוספות שהובאו בה.

תחילה 4. תחילתן של תקנות אלה שלושים ימים מיום פרסומן.

אני רוצה רק להעיר משהו, שאלה שנשאלנו בדיון הקודם. באישור הקודם של התקנות נשאל על הזרחנים האורגניים, וקיבלנו הסבר שהזרחנים האורגנים שנשארו זה חומרים שאין להם תחליפים ונחוצים לשימושים קריטיים ושגם בהם במקרים רבים צמצמתם או ביטלתם את השיעורים.
היו"ר אלי אלאלוף
כמה חברי כנסת מותר להם להצביע?
מיכל בירן (המחנה הציוני)
אני ואיציק חברים.
היו"ר אלי אלאלוף
אז גברת פדידה, עוד לא מקבלים את ההצבעה שלך וגם סאלח לא, אבל ברוכים הבאים.

מי בעד?
איציק שמולי (המחנה הציוני)
אני לא אשתתף כי לא הייתי.
היו"ר אלי אלאלוף
אוקי. מי נגד? אין נגד. מי נמנע? 1. איציק שמולי לא משתתף.

הצבעה

בעד – רוב

נגד –אין

נמנעים – 1

תקנות בריאות הציבור(מזון)(שאריות הדברה)(תיקון), התשע"ז 2017, אושרו.

תודה רבה, הישיבה נעולה. התקנות אושרו.

הישיבה ננעלה בשעה 13:04.

קוד המקור של הנתונים