ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 06/12/2017

מדד שקיפות משרדי הממשלה - משרד הביטחון

פרוטוקול

 
ôøåèå÷åì ùì éùéáú åòãä

ôøåèå÷åì ùì éùéáú åòãä

àåîðéè÷

2017-12-13OMNITECH



הכנסת העשרים

מושב רביעי

פרוטוקול מס' 111

מישיבת הוועדה המיוחדת ליישום הנגשת המידע הממשלתי ועקרונות שקיפותו לציבור

יום רביעי, י"ח בכסלו התשע"ח (06 בדצמבר 2017), שעה 9:30
סדר היום
מדד שקיפות משרדי הממשלה - משרד הביטחון
נכחו
חברי הוועדה: סתיו שפיר – היו"ר
מוזמנים
תת אלוף (במיל) רוני מורנו - משנה למנכ"ל משרד הביטחון

איל הנס - סגן בכיר לראש גית"ם וראש היחידה לתכנון משולב, משרד הביטחון

דינה פוליאק - ראש היחידה לפניות הציבור, ממונה על חופש המידע משרד הביטחון

רבקי דב"ש - עורכת דין, ראשת היחידה לחופש ומידע, משרד המשפטים

סיגל ארז - אמא שכולה

מיכל פנט פלג - צוות קשרי ממשל נשים עושות שלום

דורותי קרטס - נציגת נשים עושות שלום

שלומית רדי - חברה בארגון נשים עושות שלום

מיכל לופט - עורכת דין, מחלקת משפטית גישה - מרכז לשמירה על הזכות לנוע

נעה גלילי - רכזת פעילות ציבורית גישה - מרכז לשמירה על הזכות לנוע

עינת קורמן - נציגת הפורום המשפטי למען ישראל

דניאל דושניצקי - מנהל תחום מדיניות וחקיקה, התנועה לאיכות השלטון
ייעוץ משפטי
איתי עצמון
מנהלת הוועדה
לאה גופר
רישום פרלמנטרי
ר.כ., חבר תרגומים

מדד שקיפות משרדי הממשלה - משרד הביטחון
היו"ר סתיו שפיר
בוקר טוב לכולם. אני שמחה לקבל את נציגי משרד הביטחון בראשותו של המשנה למנכ"ל, תת אלוף במיל' רוני מורנו, ויחד איתם כמו תמיד הצטרפו אלינו מי שכאן ויצטרפו אלינו אני מניחה אחרי שיסיימו לעבור את הפקקים – ארגוני החברה האזרחית שהם שותפים קבועים לדיונים האלה בוועדה, להכניס אותנו שוב למסגרת.

ועדת השקיפות עוסקת בשבועות האחרונים במה שאנחנו קוראים לו מדד השקיפות במשרדי הממשלה. בזה אחר זה מגיעים לפה מנכ"לי המשרדים, לאחר שהם גם עוברים על סטנדרט השקיפות שאנחנו ביקשנו מהם, שבוחן מענה לבקשות חופש מידע, מענה לשאילתות, חשיפת מאגרי מידע, תקציבים, התקשרויות, כל הדברים שהוועדה עוסקת בהם בשוטף ואנחנו בודקים ביחד עם הרשות הממשלתית לחופש המידע במשרד המשפטים - שגם הצטרפו ויהיו נוכחים בדיון וביחד עם ארגוני החברה האזרחית ומול שאלות שגם הגיעו אינו מהציבור מבעוד מועד - בודקים את המידע והניסיון של המשרד לעבוד באופן שקוף.

משרד הביטחון הוא ככל הנראה מהחשובים ביותר מקרב משרדי הממשלה ומחזיק ומנהל תקציב עתק של עשרות מיליארדי שקלים בכל שנה. ומעבר ליחידות המטה שלו, שגם הן גדולות בפני עצמן, הוא גם הגורם הממונה על צה"ל ועובד מולו. המשרד אחראי בין היתר על נושאים שגם נוגעים לנושאים אזרחיים במדינה, מהמשפחות השכולות, שיקום נכי צה"ל, חיילים משוחררים ועוד מגוון רחב של נושאים, שבהם תחום השקיפות, אם אנחנו זזים לרגע מסוגיות ביטחוניות ממש, בהן תחום השקיפות צריך להיות מובן מאליו ומוסכם על כולנו.

אנחנו קיימנו בוועדה הזאת דיון על שקיפות תקציב הביטחון לפני כבר כמעט שנתיים, מעל לשנה וחצי. אחד הנושאים שעלו בדיון, מעבר לסוגיות הקבועות שעולות בדיונים על שקיפות תקציב הביטחון, אחד הנושאים היו איך בדיוק מחריגים נושאים או מחליטים שנושא צריך להיות מסווג בתוך התקציב. מי קובע את זה, איך מתנהלים סביב זה ואיך יכול הציבור להשפיע על זה.

עד היום עוד לא קיבלנו תשובות ברורות לשאלות שנשאלו בסוף הוועדה ההיא ואנחנו ננסה לדון בזה עכשיו.
רוני מורנו
חבל שלא העברתם לנו על זה.
היו"ר סתיו שפיר
בוודאי שהועברו אליכם. ככה זה קורה בסוף כל ועדה. היו פה נציגים של - - -
רוני מורנו
לא, היה את הדיון הבא - - -
היו"ר סתיו שפיר
בסדר, אנחנו נדון פה בדברים בחדשים, גם כמובן בהספק מאז ועדת לוקר, אל תדאגו. הכל יגיע לכאן.
אנחנו נעשה את זה כך
ראשית אני אבקש ממך, אדוני, להציג לנו את המצגת שהכנתם ואחר כך אנחנו גם נאפשר שאלות מהציבור שהגיע לפה. תודה.
רוני מורנו
טוב, קודם כל תודה רבה על האפשרות הזו להיות פה ולהציג את הדברים שלנו כמשרד. תעודת הזהות של המשרד, כמובן השר הממונה הוא חבר הכנסת אביגדור ליברמן, מנכ"ל המשרד הוא אלוף במילואים אודי אדם. ממונה חופש המידע זו דינה פוליאק שנמצאת פה. המקום הארגוני של הממונה על חופש המידע הוא אצלנו בדוברות, אבל מי שאחראי על זה ביום יום ותיכף אני גם אגיד כמה מילים על זה, זה אני באופן אישי.

כבר אני יכול להגיד לכם שבתכנית העבודה על שנת עבודה 2018, שאנחנו כבר לקראת 2018, אנחנו נכנסנו לעומק בכל נושא חופש המידע, כי זיהינו אם בשנה, שנה וחצי האחרונות, שבעיות חופש המידע הפכו להיות הבעיות של גברת דינה פוליאק ולא בעיות של ראש האגף ולא בעיות של אחרים, וקבענו לעצמנו במסגרת תכנית העבודה פעם ברבעון, להיפגש, לראות את הנושאים, לראות איפה הם עומדים, באיזה סטאטוס הם. להביא את ראשי האגפים להציג מה הם עשו, איך הם עשו. דברים שבעבר ככה עברו קצת לידם. הסברנו להם שזו גם אחריות שלהם וגם אחריות שלנו, כמשרד וכמנהלים במשרד.

אחד מהדברים המרכזים זה פשוט לשבת, להבין את הבעיות ולהפיק לקחים מדברים שעולים לנו בנושא שקיפות, בנושא חופש המידע, כולל נושא פניות הציבור, שזה משהו רוחבי לכל המשרד, בנושא נכים, בנושא משפחות ועוד נושאים נוספים. דברים שעולים כמה פעמים, שנראות בעיות שורש, שאפשר יהיה לקרוא אותן במסגרת עבודה על תהליכים ואחרים.
היו"ר סתיו שפיר
אגב, דינה היא ממונת חופש מידע במשרה מלאה?
רוני מורנו
כן, ברור. יש לה גם חמישה עובדים.
היו"ר סתיו שפיר
על חופש מידע?
רוני מורנו
כן.
דינה פוליאק
חופש מידע ופניות.
רוני מורנו
פניות ציבור ועוד ועוד ועוד, בנוסף על. ייעוד משרד הביטחון הינו לעצב את יעדי הביטחון במימוש שבאחריותו, לממש ולתמוך את בניין הכוח של צה"ל - - - וליישמן למישורי חברה, טכנולוגיה, תעשיה ויחסי חוץ וביטחון.

המבנה הארגוני של המשרד, זה המבנה הארגוני. מנהל כללי, המשנה, אלה כל האגפים שלנו, האגף הביטחוני, האגף הממונה על הביטחון, ראש האגף ליצוא ביטחוני, ראש האגף לפיקוח על הביצוע, - - -
מיכל לופט
אתה יכול לחזור על השקף הקודם?
רוני מורנו
כן.
מיכל לופט
זה היה תפקידי המשרד? שמי מיכל פנט, נשים עושות שלום.
היו"ר סתיו שפיר
אנחנו יכולים להתקדם משם. יהיו שאלות אחר כך. אפשר להמשיך.
רוני מורנו
זה לנושא המבנה של המשרד על אגפיו. אתם יכולים להתרשם. אייל הנס, בבקשה.
איל הנס
טוב, אני אייל הנס, אני הסגן הבכיר של המשנה למנכ"ל ואני בעצם אציג את המצגת הזאת. אני רוצה דווקא להתחיל מהשקף הזה והוא ייקח אותנו לתוך המצגת. הפעילות של משרד הביטחון היא עילות מאד מגוונות, אני מתחבר בדיוק למה שהוא אמר. חלקה הירוק מה שנקרא, הוא הפעילות החברתית, חלקה הוא הפעילות הביטחונית עם הפנים החוצה, משווקים, יצואנים של מוצרים ביטחוניים וחלקה הגדול הוא פעילות הרכשתית על מגוון מאד רחב של דברים, שגם פה יש ספקים ובסופו של דבר יש מאות אלפי עובדים, שהמשרד, כמו שאת בוודאי יודעת, מספק להם עבודה.

מכאן אני בעצם אתחיל. הדבר הראשון שאני רוצה להציג לפי הפורמט שלכם, זה בעצם מטרות ויעדים. למשרד הביטחון במשך ארבע השנים האחרונות ישנה מתכונת קבועה, שכל שנה אנחנו יושבים על יעוד המשרד, המטרות והיעדים. כחלק מהתהליך הזה אנחנו בעצם מזהים את הנושאים שאנחנו רוצים לשים אותם על האג'נדה שלנו בתוך המשרד בפעילות הפנימית. זה תהליך סדור, שיטתי, הוא מתנהל בהתאם למתכונת שאתם מכירים בשאר משרדי הממשלה. בסופו של דבר יוצאת תכנית, שיש בה אלפי משימות.

אני לקחתי מתוך הספר שלנו, של השנים 2016-2017, את מה שנקרא החלק שנוגע ליעדים שעוסקים בתחום השקיפות ומה שאתם רואים פה שאנחנו שמנו לעצמנו במסגרת היעדים לשנת 2017 וגם לקראת שנת 2018, שאנחנו מתעסקים בה ממש בימים האלה, את נושא השקיפות כאחד הנושאים המרכזיים. השקיפות מתחברת לתהליכי עבודה. השקיפות מתחברת לחיבור לקהלים השונים דרך סקרי שביעות הרצון. השקיפות מתחברת בפתיחה של מאגרים לציבור הרחב וכל הדברים האלה, כמו שאתם רואים, נמצאים על האג'נדה שלנו, מה שנקרא במטרות המשרד.

אני יכול לגם להגיד, אמנם עדיין לא להציג, שגם בשנת 2018 הנושא הזה הוא נושא מרכזי. המטרה החמישית של המשרד – ויש פה חשיבות לסדר המטרות – היא מטרה שעוסקת בנושאים האלה והדבר הזה נמצא מה שנקרא על השולחן.

כשמסתכלים על בקשות חופש המידע ועושים השוואה בין שנת 2016 ושנת 2017, היא אמנם לא הסתיימה, אבל אני חושב שאפשר לראות פה מגמות, אתם רואים שישנה פה מגמה חיובית. יש עלייה במסירת כל המידע המבוקש. יש ירידה במסירת מידע באופן חלקי. יש אפילו מה שנקרא ירידה בטיפול בבקשות שהופסק בגלל הפונה. זאת אומרת המגמה היא מגמה חיובית. צריך להבין שבמספרים שנמצאים פה מאחור על פי הכללים שקבעתם לדיווח, יש פה חלק מהפניות שמגיעות אלינו ואנחנו בעצם מפנים אותן הלאה. אנחנו לא המשרד שמטפל בהן - - -
היו"ר סתיו שפיר
82 פניות זה כל בקשות חופש המידע שאתם מקבלים בשנה?
איל הנס
עד חודש יולי.
היו"ר סתיו שפיר
אז 136.
איל הנס
כן.
היו"ר סתיו שפיר
זה כולל את צה"ל? זה כולל את הכל?
דינה פוליאק
לא. זה לא כולל את צה"ל.
היו"ר סתיו שפיר
זה רק המשרד, הבנתי.
דינה פוליאק
זה רק משרד הביטחון, כאשר יש מגמת עלייה. השנה אני חושבת שנגיע ל-170, אולי 180 בקשות.
היו"ר סתיו שפיר
ואתם יודעים מה המספר בצה"ל?
דינה פוליאק
בצה"ל יש בין 200 ל-300 בדיקות בשנה ומתפ"ש גם זה בנפרד. למתפ"ש יש ממונה נפרד.
היו"ר סתיו שפיר
אתם יכולים לפלח את זה לאיזה סוג פניות אלה? מה מתוכן הן יותר פניות שנגדיר באזור האזרחי ומה מתוכן הן שאלות ביטחוניות יותר, שבגלל זה הייתה אולי בעיה למסור את כל המידע המבוקש?
דינה פוליאק
כן, יש לנו הרבה בקשות לגבי יצוא ביטחוני, שזה נושא שנמצא עכשיו ופה זה לא השקף של העתירות, אבל יש לנו 7 עתירות בבית משפט, מתוכן 3 עתירות שמוגשות על ידי אותו עותר בעניין הייצוא הביטחוני. זה נושא שכבר נבדק בבית המשפט והעמדה שלנו שאנחנו לא יכולים למסור מידע, אושרה גם בבית המשפט העליון. יש לנו בקשות לגבי ועדות במשרד הביטחון, יש גם עתירה בבית המשפט על ועדת שמגר בנושא השבויים והנעדרים.

יש לנו בקשות לגבי פילוחים שונים באגף השיקום. יש לנו הרבה בקשות מידע על מכרזים. אלה הנושאים העיקריים.
היו"ר סתיו שפיר
מכרזים באיזה מובן?
דינה פוליאק
מכרזי, חוק חופש המידע לעתים משמש - - -
היו"ר סתיו שפיר
כלומר פרסום התקשרויות.
דינה פוליאק
משמש אנשים שהשתתפו בעצמם במכרז ורוצים עכשיו להבין וללמוד מה קרה. מבקשים מאיתנו את כל המידע. יש אנשים שרוצים להתכונן למכרזים עתידיים ורוצים להבין איך הולך התהליך, מבקשים מאיתנו את המידע.
היו"ר סתיו שפיר
אז מה הסיבה לאי מסירת מידע ב-70% מהבקשות עד כה? או ב-80%?
איל הנס
לא, א' שימי לב, 37% נדחו.
היו"ר סתיו שפיר
לא, אני רואה נמסר כל המידע המבוקש לשנת 2016, נמסר כל המידע המבוקש – 18%.
דינה פוליאק
לא, אני רוצה להבהיר, כאשר כתוב המידע נמסר באופן חלקי, זה אומר גם אם אנחנו מוחקים שורה אחת בעמוד אחד מתוך 100 עמודים, זה יהיה המידע נמסר באופן חלקי. כך שכשהמידע נמסר באופן חלקי הכוונה שכמעט כל המידע נמסר, אבל אנחנו מחויבים לרשום שהמידע נמסר באופן חלקי, גם כאשר מחקנו אחוז אחד מהמידע. אחר כך בקשת המידע נדחתה, זה לא שהיא באמת נדחתה מטעמים עקרוניים, אלא למשל בשנת 2017, מתוך 29 דחיות, 19 דחיות היו כי פנו אלינו בטעות במקום לפנות לצה"ל.
היו"ר סתיו שפיר
הבנתי. והמספר הזה, ה-32% שהטיפול בבקשה טרם הסתיים משנת 2016?
דינה פוליאק
קודם כל אם אנחנו מדברים על שנת 2016, אין כאן פילוח לגבי מתי הוגשה הבקשה. הבקשה יכולה הייתה להיות מוגשת - - -
היו"ר סתיו שפיר
גם סוף שנת 2016 כבר היה מזמן.
דינה פוליאק
לא, זה נתון של שנת 2016, זה לא נתון של עכשיו. הנתון מתייחס לשנת 2016 כמו שרשום, הנתונים 2015 ו-2016 - - -
היו"ר סתיו שפיר
אז אני אשאל את זה אחרת. כמה בקשות שהוגשו בשנת 2016 עדיין לא הסתיימו עד עכשיו?
דינה פוליאק
אני יכולה לבדוק את זה, אבל אין לי כאן את הנתון. אני רוצה להדגיש לגבי משרד הביטחון, אני רואה את משרד הביטחון כמשרד ייחודי, מכיוון שיש לנו מגבלה קשה בתחום הבטחת המידע. אנחנו שונים ממשרדים אחרים - - -
היו"ר סתיו שפיר
ברור, אין ספק. זה מובן מאליו.
דינה פוליאק
זה נושא שאני רוצה להדגיש אותו. אנחנו שונים ממשרדים אחרים.
רוני מורנו
סליחה, אנחנו עושים עכשיו דיון בגלל הבעייתיות הזו, שכל פעם חומר היה צריך להגיע למלמ"ב, לאגף, לבחון אותו וזה הרבה פעמים לוקח הרבה זמן. היום הצמדנו לדינה איש שזה התפקיד שלו, שהוא קב"ט, שהתפקיד שלו לקחת את החומר, להסתכל עליו ובלוח זמנים יותר קצר להעביר אותו הלאה. למנוע את העיכובים במסירת המידע, דבר שהוא היה אחד מהדברים שהם סוג של עקב אכילס בפעילות הזאת.
דינה פוליאק
אנחנו זהינו את החולשה הזאת, אני גם רוצה להדגיש. אנחנו מחויבים בשתי בדיקות של אבטחת מידע אצלנו במשרד. בבקשות רבות אנחנו חייבים לתאם את זה עם אבטחת המידע של צה"ל ועם אבטחת המידע של השב"כ. אנחנו מעבירים להם את החומר ואנחנו כבר בתוך לוחות הזמנים שלהם. אנחנו מעבירים לשב"כ ומחכים לתשובה.

אני חושבת שאנחנו ייחודיים עכשיו. אכן אנחנו קיבלנו עובד ליחידה שזה התפקיד שלו. הוא יושב איתנו בעניין של אבטחת המידע, מתוך מגמה להשתפר ואני מאמינה שצוואר הבקבוק שלנו ייפתח ותוך מספר חודשים נוכל לרוץ ולהיות הרבה יותר טובים ועומדים בזמנים.
היו"ר סתיו שפיר
אוקיי.
איל הנס
טוב, הטבלה הבאה מציגה בעצם את מה שדינה דיברה, זה אותן 7 תביעות שנמצאות ולכן אני ארוץ על זה, אלא אם כן יש שאלות.

בנושא של דו"ח התקשרויות רבעוני, אז אלף אתם רואים שההתקשרויות שלנו לא מנוהלות במערכת המרכבה ולכן הנוהל הזה לא חל על המשרד. יחד עם זאת, לאור פניות שאנחנו קיבלנו, אנחנו סיכמנו והמשנה למנכ"ל אישר את זה לאחרונה, שנעשה עבודה פנימית ואנחנו כן נפרסם נתונים כאלה, שיהיו פתוחים לכלל הציבור.

כמובן שהנתונים, שהם נתונים שאי אפשר להעביר אותם מסיבות של ביטחון, לא יפורסמו. עדיין יש הרבה מאד נתונים שאפשר לפרסם אותם. אז זה משהו שהחל מהחציון, עד סוף הרבעון אנחנו כבר נסכם את המתכונת ומהחציון אנחנו נתחיל לפרסם את זה בצורה שוטפת.

הנושא הבא שבחרנו להציג פה - - -
היו"ר סתיו שפיר
רגע. מבחינת התקשרויות, יש לי כן כמה שאלות על זה.
איל הנס
כן, בבקשה.
היו"ר סתיו שפיר
קודם כל פרסום התקשרויות היה גם אחת מההחלטות במסגרת ההסכם עם משרד האוצר לאחרונה, לא?
רוני מורנו
לא, אני לא מכיר את זה.
היו"ר סתיו שפיר
פרסום התקשרויות בכלל?
רוני מורנו
לא.
היו"ר סתיו שפיר
אוקיי. מבחינת פרסום לפחות של דברים חלקיים, מכרזים ופטורים ממכרז.
איל הנס
זה בדיוק מה שדיברתי.
היו"ר סתיו שפיר
התקשרויות מול חברות ייעוץ. בדיון הקודם שערכנו פה ההערכה הייתה שיש התקשרויות עם חברות ייעוץ. מי שאמר את זה, זה רמ"ח תכנון אסטרטגי בצה"ל לשעבר, שאמר תקציב צה"ל ליועצים עומד על פחות או יותר כרבע מיליארד שקלים. ההערכה, אני לא יודעת. שוב, לא ראינו את הפרטים ולא ראינו את הנתונים. מספרים כאלה הם מספרים שאתם יכולים להעמיד לרשותנו?
איל הנס
כן.
היו"ר סתיו שפיר
פה?
איל הנס
לא.
היו"ר סתיו שפיר
אוקיי, אז מתי?
איל הנס
התשובה היא כן. נעביר לכם.
היו"ר סתיו שפיר
בסדר גמור. כלומר כל רשימת הפטורים והמכרזים שניתן לפרסם?
רוני מורנו
כן. כל מה שלא מסווג אנחנו נעביר לכם.
איל הנס
זה בדיוק מה שדיברתי.
היו"ר סתיו שפיר
יש לכם הערכה של מה סדר הגודל של התקשרויות עם חברות ייעוץ?
איל הנס
נראה לי שהמספר 250 הוא מספר קצת גבוה, אבל אני לא רוצה סתם לזרוק מספרים, אני צריך לבדוק את זה.
היו"ר סתיו שפיר
תראה, בשנת 2016 הדיווחים היו רק בהקשר של מקנזי על מעל 100 מיליון שקלים.
איל הנס
מקנזי נגמר, זה אירוע חד פעמי.
היו"ר סתיו שפיר
חתיכת אירוע.
איל הנס
אבל חד פעמי.
היו"ר סתיו שפיר
אוקיי. דברים מהסוג הזה, בהיקפים כאלה מול חברות הייעוץ?
איל הנס
לא, אין היום כבר התקשרויות בהיקפים כאלה.
היו"ר סתיו שפיר
מתוך החלטה או - - -
איל הנס
לא, לא, מתוך החלטה, בוודאי.
רוני מורנו
זה לא מתוך החלטה - - -
היו"ר סתיו שפיר
שלא מוציאים כאלה סכומים על חברות ייעוץ?
רוני מורנו
כן, כי הפקנו לקחים מאירוע מקנזי.
היו"ר סתיו שפיר
שמה הם?
רוני מורנו
שאנחנו לא מוציאים סכומים כאלה על ייעוץ, כי אפשר לקבל גם ייעוץ כמו שמקנזי נותן בסכומים הרבה יותר נמוכים.
היו"ר סתיו שפיר
כן, זה בהחלט סכום מופרך באופן ממש יוצא דופן. אוקיי.
איל הנס
טוב, אז מפה אני בעצם רוצה לעבור לנושא המאגרים ומה שבחרנו בעצם להציג לכם, זה מכיוון שמשרד הביטחון עובד במערכות נפרדות, אנחנו בשנתיים האחרונות במגמה מכוונת לפתיחת מאגרים ויותר מזה, להקמת אתרים שיהיו פתוחים לציבור. אני בחרתי פה לשים מספר מאגרים, שאני חושב שגם אותך באופן אישי יותר מענייניים.

המאגר הראשון זה המאגר של האיקום. איקום זה מאגר שבו כל היצואנים והמשווקים הביטחוניים משתתפים ופה בעצם דרך המערכת הזאת פעם אחת מפורסמים כל העדכונים, אם בחקיקה ואם בתקנות, להגשת בקשות לרישיונות שיווק וייצוא. במסגרת המערכת הזאת, אתם יכולים לראות את זה גם למעלה, בעצם אנחנו מפרסמים מידע על מדינות שונות כד'י לסייע למשווקים וליצואנים למכור את מרכולתם ואת השירותים שהם נותנים בחו"ל, כולל מידע עסקי.

זאת המערכת שגם משמשת בסופו של דבר להגשת בקשות לרישיונות שיווק וייצוא, מה שפעם בעבר היו מגיעים למשרד הביטחון במעטפות. היום הכל רץ בתוך המערכות, עם הרבה מאד מידע. אתם יכולים לראות למשל פה, בקשות לרישיונות שיווק ביטחוני, רישום במרשם הייצוא. היום כל חברה שרוצה לייצא מוצר לחו"ל חייבת קודם כל להיות רשומה במרשם. אחרי שהיא רשומה במרשם, שוב אני אומר, על פי חקיקה – כל בקשה שלה לייצוא ולשיווק – שוב פעם – על פי תנאים מסוימים, למול מדינות מסוימות, למול טכנולוגיות מסוימות, חייבות לעבור תהליך של בקשה וכל הדבר הזה נכנס כחלק משינוי בכלל כולל במשרד הביטחון, בגישה וביחס למשווקים וליצואנים, למערכת ממוחשבת.

המערכת הבאה שאני בחרתי להציג, בשנת 2017 עלה פורטל חדש במסגרת אגף שיקום נכים, שהוא פורטל שפתוח לציבור. בפורטל הזה יש הרבה מאד מידע שהציבור יכול לקבל על השירותים הרפואיים, על הזכאויות, על הוועדות, על תהליכי העבודה, על הטפסים שצריך להגיש כדי לקבל שירותים שונים. זה פן אחד. זה מה שנקרא פן המידע.

הפן השני שבעיני הוא הסיפור המרכזי של המערכת, המערכת הזאת היא בסופו של דבר – אתה נכה, אתה מקבל קוד אישי לתוך המערכת ואתה יכול לקבל ולהזין את הבקשות שלך דרך המערכת. אתם יכולים לראות פה למשל, אפשר לראות את המידע האישי הרפואי. כמובן שהכל מסווג לבן אדם על פי הכללים הנהוגים במדינה. כל נושא התשלומים וההטבות, כל נושא תלושי התגמולים האחרונים. זו מערכת שנכנסה בשנת 2017 והיא מערכת שעוד לא סיימנו אותה. אתם יכולים לראות פה אפילו סתם, הזמנת הבראה וחמי מרפא, אתם מכירים את חמי מרפא שאנחנו נותנים למשוקמים. אפשר לעשות את זה בעזרת המערכת.
היו"ר סתיו שפיר
מדהים. יפה מאד.
איל הנס
זה מה שנקרא שינוי - - -
היו"ר סתיו שפיר
כמה אנשים משתמשים בזה כבר?
רוני מורנו
50,000.
היו"ר סתיו שפיר
50,000 כבר נכנסו למערכת והשתמשו?
רוני מורנו
כן.
איל הנס
כן, כן. זה מה שנקרא באמת אחד מהדברים - - -
היו"ר סתיו שפיר
אני מתכוונת בפועל כמה משתמשים.
רוני מורנו
כן.
איל הנס
כן, כן, בשוטף.
היו"ר סתיו שפיר
מדהים.
איל הנס
שגם, דרך אגב אחת הסוגיות שעלו פה זה איך אנשים שהם טיפה יותר מבוגרים ופחות משתמשים במערכות האלה ייכנסו. אז מה שעשו פה, עשו פה קצת הדרכות והעבירו חוברות לעניין הזה. ושוב פעם, זה תהליך שייקח זמן, אבל אני חושב שהוא שינוי. דרך אגב, חלק מהאפשרות להשתמש במערכת היא על ידי בני משפחה. זה גם משהו שחשבנו עליו ונכנס.

הדבר הבא שבחרתי להציג, זה בעצם את המערכת שפתוחה לכל הספקים של משרד הביטחון. כמו שאת בוודאי יודעת, יש עשרות אלפי ספקים. יש היום במשרד הביטחון 35,000 ספקים שרשומים כספקים שיכולים לספק שירותים למשרד הביטחון במגוון רחב מאד של דברים. כל הפעילות לרישום הספק, לעדכון פרטי הספק, נתונים כלליים, הם נמצאים פה, כולל גם הודעות למכרזים, כל המענה למכרזים נעשה במערכת הזאת. גם זאת מערכת שעברה שינוי בשנת 2017. שוב פעם, מתוך הגישה הזאת של לפתוח את הנתונים ולאפשר כמה שיותר מידע ושקיפות של מידע לכלל הציבור.
היו"ר סתיו שפיר
זה בעצם כמו המערכת של מרכבה.
איל הנס
זה די דומה למערכת המרכבה, כן, רק ההבדל הוא שלמשל אחד הדברים שיש אצלנו ויש פחות במרכבה, זה כל תהליך הרישום המוקדם. כדי להיות ספק שיכול להתמודד על מרכזים של משרד הביטחון, אתה חייב להיות רשום. זה אומר שבדקו אותך מבחינה ביטחונית, שאתה באמת מסוגל לספק מוצרים ושירותים.
רוני מורנו
יש לך מסחר.
איל הנס
יש לך מספר מה שנקרא. במערכת מרכבה הכל זה מה שנקרא טאבלים וזה פתוח לכולם. זה טיפה דבר שונה, אבל חוץ מזה באמת שאר הדברים נמצאים פה ואנחנו לא עובדים עם מערכת המרכבה. גם את זה אמרתי.

המערכת הבאה - - -
היו"ר סתיו שפיר
אגב, מה הסיבה לזה?
איל הנס
למה?
היו"ר סתיו שפיר
הסיבה העקרונית לא לעבוד מול אותה מערכת, מול מרכבה?
איל הנס
הסיבה היא בעיקר סיבה ביטחונית.
היו"ר סתיו שפיר
אי אפשר להפריד את המערכת באופן שמידע לא יגלוש?
רוני מורנו
לא, אי אפשר.
איל הנס
זה נושא ש - - -
רוני מורנו
לא, לא. זה לא. אני רואה פה חיוכים. דרך אגב, אנחנו נכנסנו למערכת עוד לפני שנולדה מרכבה לדעתי.
היו"ר סתיו שפיר
מתי?
רוני מורנו
לפני כמעט 15 שנה בערך.
היו"ר סתיו שפיר
בערך כמו המרכבה.
רוני מורנו
כן. אז יכול להיות שנכנסו באותו זמן.
היו"ר סתיו שפיר
אגב, העלות שלה היא - - -
רוני מורנו
של מי, של מרכבה?
היו"ר סתיו שפיר
של מרכבה, אפשר להגיד קצת בצחוק, אבל היא מתקרבת לעלות תקציב הביטחון. מערכת מאד-. לא סתם, אבל היא עלתה כמה מיליארדי שקלים. מערכת מאד מאד יקרה.
רוני מורנו
היא מערכת מדהימה שנותנת גם נושא הרכש, גם את האד שארפ, שזה נושא כוח האדם. זו מערכת שבאמת שווה לראות אותה והיא עובדת. כל נושא התקציב, הכל נמצא שם.
איל הנס
רוב המערכות במשרד הביטחון, דרך אגב בניגוד לחלק ממשרדי הממשלה, יושבות ומשיקות למערכת הסאב. לכן יש אפשרות - - -
רוני מורנו
מרכבה היא יותר מערכת אינטרנט. זה לא מערכת - - -. אצלנו כל המערכת היא בתוך מערכת צבועה, מערכת ניהולית, שהיא מסווגת במקרים הסטנדרטים כשמור. זה לא בלמ"ס.
היו"ר סתיו שפיר
לצערנו משרד האוצר מתייחס גם למערכת מרכבה כמסווגת. אנחנו כבר מעל שנה וחצי מנהלים מאבק כדי שחברי הכנסת יקבלו גישה להסתכל על מרכבה כדי להוציא נתונים תקציביים, גישה ישרה להסתכל על הנתונים התקציביים ולקבל אותם, במקום לעבור על כל התהליך של חיפוש בקשות המידע מהאוצר והם מתייחסים אל המערכת כאילו מדובר ממש במערכת שמורה. זה מחוץ לנושא.
רוני מורנו
נמנעתי מלייצג את - - -
היו"ר סתיו שפיר
לא חשבתי ככה.
איל הנס
אנחנו לא נצליח כנראה לייצג. המערכת הבאה שבחרתי להציג, היא המערכת שמשמשת את אגף משפחות, הנצחה ומורשת. שאתם יכולים לראות פה, אפרופו בסרגל העליון את הקהלים השונים ואת המידע שניתן לכל קהל, אם זה ההורים השכולים, אם זה אלמנות, אם זה היתומים, אם זה האחים השכולים. אם זה המשפחות בחו"ל עכשיו. הסיבה שאני מדגיש את העניין הזה, זה כי לכל אוכלוסייה – וזה בעצם הדבר היפה – לכל אוכלוסייה ניתן מידע שמכוון אליה, כי לא בהכרח הדברים דומים.

זו מערכת שנמצאת כבר מה שנקרא שנתיים וחצי באוויר. היא מערכת יותר ישנה ממערכת של אגף שיקום נכים, שעלה בשנת 2017. היא מערכת שמשמשת את האגף בפעילות היומיומית. בכלל באגף הזה צריך להגיד, נכנסו דברים שבעיני הם אפילו עוד יותר מתקדמים, כמו למשל – אנחנו דוחפים בהודעות SMS – הודעות להורים השכולים, אלמנות ויתומים, על כל מיני דברים שאמורים להגיע אליהם. זה דבר שנעשה בדחיפה.
רוני מורנו
אם יש אזכרה למשל, אז מעבירים SMS לפני ומתאמים לפני ומקבלים פידבקים.
איל הנס
והכל יזום לצורך העניין על ידינו. זו דרך אגב אחת התובנות שאנחנו למדנו מתוך שיחות עם מה שנקרא אותם קהלי יעד, שהדחיפה היא מאד נדרשת, שוב פעם, בגלל המצב המאד מיוחד שלהם. אז זה מערכת נוספת שאני חושב שהיא נכונה ונכון להציג אותה לוועדה.

נושא נוסף - - -
עינת קורמן
אפשר להעיר?
היו"ר סתיו שפיר
כן, רק מי את בבקשה?
עינת קורמן
עינת קורמן מהפורום המשפטי למען ישראל. לא מזמן, אם אני לא טועה עבר חוק בנושא של חברות שכולות. האם אתם מעדכנים את המערכת בהתאם וכל כמה זמן?
רוני מורנו
לדעתי זה כבר מעודכן. אני לא בקיא לגמרי, אבל מאותו רגע שעבר חוק, לדעתי זה כבר מעודכן.
עינת קורמן
מי בעצם אחראי?
רוני מורנו
ראש אגף משפחות והנצחה, אריה מועלם. לדעתי זה כבר מעודכן, אבל אני לא יודע.
היו"ר סתיו שפיר
תבדקו ותחזירו לנו תשובה.
רוני מורנו
מאה אחוז.
איל הנס
אגב, כל דבר שמעודכן בתקנות והוא גורם לשינוי של ההטבות - - -
רוני מורנו
זה אגף משפחות, שזה אגף הבוגרים אצלנו.
עינת קורמן
זה מוטל על האגף המקצועי ולא על אגף חופש מידע?
איל הנס
לא, לא, זה על אגף, כן, כן.
רוני מורנו
זה התפקיד שלו.
היו"ר סתיו שפיר
איך אתם מציגים את המידע על הזכאות?
איל הנס
איך אנחנו מציגים אותו? מה זאת אומרת איך אנחנו מציגים אותו?
היו"ר סתיו שפיר
איך הוא מוצג למשתמשים? פירוט של מה? אפשר להיכנס לזה?
איל הנס
לא, אי אפשר. זה - - -. מוצג שם ממש חומר לצורך העניין. הוראות של משרד, טפסים - - -
קריאה
חומר זה חוק, או שזה תמצית שנגישה וברורה לציבור?
איל הנס
לא, לא, לא. בדרך כלל אנחנו עושים את שני הדברים. פעם אחת אנחנו שמים את החוק, כי אין מה לעשות, זה דברים שמפורסמים לציבור. אנחנו מנסים גם להנגיש את זה מה שנקרא בשפת בני האדם ולא בשפת החוק, לא שיש לי ביקורת על שפת החוק.
היו"ר סתיו שפיר
כלומר כל בן אדם שנכנס לשם רואה בנקודות למה הוא - - -
איל הנס
כן, כן, למה הוא יכול והוא יכול לשאול גם שאלות. יש גם פורום שאפשר להשתמש בו. שווה.
היו"ר סתיו שפיר
פורום בתוך המערכת?
איל הנס
למשפחות יש פורום בתוך המערכת.
דינה פוליאק
יש את כל ההוראות המשרדיות הרלבנטיות לגבי הזכאויות. הן מופיעות באתרים האלה, באתרים של שיקום, באתרים של משפחות.
רוני מורנו
אפשר להיכנס באינטרנט ולראות את זה.
דינה פוליאק
יש שם עשרות הוראות משרדיות על הזכויות.
איל הנס
מילה רגע על ההוראות המשרדיות, כדי שיהיה ברור פה לוועדה. במשרד הביטחון, מעבר לחוקים, ישנו סט שלם של מערך של הוראות. יש כ-350 הוראות שהן הוראות משרדים - - -
קריאה
אתה מתכוון נהלים?
איל הנס
זה הוראות. אין את זה במשרדי ממשלה אחרים.
רוני מורנו
יש הוראות - - - זה נקרא, הוראות משרד הביטחון. זה כלי העבודה של המשרד מזה שנים רבות.
איל הנס
ומתחת ל-300 האלה יש כ-2,000 הוראות פרטניות של כל - - -
היו"ר סתיו שפיר
אומרים לנו שיש בעיה בפרוטוקול ובווידאו לשמוע אותך, כשאתה לא ליד המיקרופון.
איל הנס
אין בעיה, אני אנסה.
היו"ר סתיו שפיר
לרוני.
איל הנס
רוני, תנסה להתקרב.
היו"ר סתיו שפיר
כן, יש פה מיקומים.
רוני מורנו
אז אני אחזור על מה שאמרתי. הוראות משרד הביטחון הן כמו פקודות מטכ"ל בצה"ל. זה הוראות שהן חוצות משרד. אם יש נושא שהוא חוצה אגפים, אז הוא יושב בהוראת משרד, שעושה אינטגרציה בין האגפים השונים לגבי אופן הטיפול ואיך מטפלים. ממש כלי עבודה, שאנחנו כל שנה במסגרת תכניות העבודה, יש כאלה שאנחנו מרעננים. לפחות בשנה וחצי האחרונות, אני נתתי הנחיה לרענן את כל נושאי הביטחון. אנחנו גמרנו רענון של הוראות שהיו גם 10 שנים אחורה ו-14 שנים אחורה. למעשה הבאנו את כל ההוראות של המשרד למצב של 5 שנים, הכי ישנות 5 שנים. למעשה זה כלי עבודה לעובד, למנהל.
איל הנס
זה נהלים פנימיים של עבודה.
היו"ר סתיו שפיר
וכל זה באינטרנט?
רוני מורנו
לא, לא, זה בנוהל פנימי.
איל הנס
אבל שוב, באינטרנט לצורך העניין יהיו ההוראות שרלבנטיות - - -
היו"ר סתיו שפיר
זה לציבור על המשרד.
איל הנס
לא, אז הנה, אני אומר. אבל מה דינה אמרה? למשל במסגרת האתר של משפחות, אפשר לראות את ההוראות הרלבנטיות שנוגעות לציבור, כחלק ממאגרי המידע, של האגף הזה במקרה הזה.
דינה פוליאק
של משפחות ושיקום.
איל הנס
משפחות ושיקום, זה בעיקר שני המקומות שהם - - -
רוני מורנו
שאפשר להוציא אותם החוצה.
איל הנס
הנושא הבא שבחרתי להציג לוועדה, משרד הביטחון בשנת 2017 עשה שתי פעולות שמה שנקרא ההסתכלות על הציבור היא דבר שישב בבסיסן. דבר אחד, במשרד הביטחון נכתב בשנת 2017 קוד אתי למשרד הביטחון. הקוד הזה אמנם הוא קוד שמדבר על איך עובדי משרד הביטחון צריכים להתייחס לציבור. הקוד הזה נכתב יחד עם פרופסור אסא כשר שליווה אותנו בעניין הזה. אני חושב ששווה להסתכל על זה. הוא מדבר על עניין של ערכי יסוד בעבודת עובדי משרד הביטחון, אם זה כבוד, אם זה אדיבות, אם זה מקצועיות.

ויותר מזה, כי כמו שאתם יודעים פלקטים קל מאד לעשות, אנחנו מקיימים אצל המשנה למנכ"ל אחת לשלושה חודשים דיונים פרטניים בהם אנחנו מביאים עובדים, שיעלו דילמות מחיי היום יום, בעיקר מול הקהלים. אני מספר פה, כי זה פשוט יפה לשמוע את זה. ישבנו לפני שבועיים בפגישה שכל פגישה אנחנו ממקדים לנושא מסוים. הפגישה לפני שבועיים עסקה בנושאים חברתיים והבאנו ארבעה עובדים מארבעת האגפים החברתיים שיש במשרד, אגף שיקום נכים, אגף משפחות, הנצחה ומורשת, אגף חיילים משוחררים ואגף ביטחוני חברתי, כדי להציף דילמות שלהם מתוך השטח.

עלתה למשל דילמה של איך אנחנו מתמודדים עם משוקם צה"ל, שאנחנו מבינים שחלק מתהליך השיקום שלו דורש מעורבות של המשפחה והוא לא רוצה לערב את המשפחה. מה עושה העובדת הסוציאלית במקרה הזה, שהיא בעצם קרועה בין שני הדברים האלה. קיימנו על זה דיון. מעבר לדיון הזה אנחנו אחרי כל דיון כזה מפיצים לכל עובדי המשרד איזה שהוא מנשר שחתום עליו המשנה למנכ"ל. דרך אגב, על המנשר הקרוב, המנכ"ל אמר שהוא רוצה להיות חתום עליו באופן אישי, שבעצם מציג להם את הדילמות האלה ומציף להם את הערכים האלה בקוד האתי. למרב הבנתי, אני לא מכיר משרדים נוספים שיש להם קוד אתי שזה - - -
רוני מורנו
הקוד האתי במשרד הוא לא הרבה זמן והוא משרת אותנו. דיברנו קודם על אבן דרך והוא משרת גם ככלי עבודה. לדוגמא בעקבות אירוע הצוללות, אז היה איזה דיון על מי זה סוכן. סוכנים כאלה, סוכנים אחרים ובגלל כל מיני בעיות משפטיות, אנחנו לא יודעים להתעסק עם הנושא הזה. לפחות לא עכשיו, כשכל זה בשלבי חקירה. אז אנחנו לקחנו צוות שעסק בנושא הסוכנים ובסוף הגענו למסקנה שהכלי, לפחות לטווח הקרוב, הוא הקוד האתי. זה בא לידי בידוי במסגרת אגף הייצוא ביטחוני, שהקוד האתי המשרדי ירד עד לרמת העובד הבודד ושם ראש האגף הציג מי נפגש, איך נפגשים, מתי נפגשים. מתי צריכים לקבל אישור, איך מתעדים. מה מתעדים. דברים שבעבר, בגלל הקטע של חוקיות, אתה לא יכול להגיד למישהו שמייצג מדינה שלמה, שהוא כאילו לא קיים. אבל החלקים האתים האלה מאפשרים לנו - - -
היו"ר סתיו שפיר
ואיפה זה נמצא, הקוד האתי הזה?
איל הנס
הקוד האתי מפורסם, ודרך אגב אתם יכולים לראות אותו - - -
רוני מורנו
בתוך האגף.
היו"ר סתיו שפיר
לא, אבל הוא מפורסם גם באינטרנט?
איל הנס
שנייה, הקוד האתי, אני מראה לכם אותו פה, הוא מפורסם במסגרת האתר של משרד הביטחון. אתם פה רואים תיכף את הדבר השני שאני הולך להציג מתוך האתר, זה אמנת השירות, עוד דקה אני אדבר על זה. גם הקוד האתי מופיע בציבור - - -
היו"ר סתיו שפיר
לא, אבל בכלל, זאת אומרת כל הנהלים הפנימיים בהליכי רכש, אנחנו מדברים על הנושא הזה - - -
איל הנס
נכון, נמצאים בתוך האתר של הספקים. שוב פעם, איך מגישים בקשה, מה צריך לצרף לבקשה, מה צריך לצרף להצעת בקשה למכרז, איך נרשמים להיות ספק של משרד הביטחון, כמה זמן זה לוקח. תיכף אני אדבר על זה.
היו"ר סתיו שפיר
מה לגבי נהלים לגבי מי יכול להיות מתווך בעסקאות כאלה?
איל הנס
של מה שדיבר המשנה לפני זה? אז התשובה זה, אלף הנושא הזה, צריך להבין, הוא נושא אפל.
רוני מורנו
התשובה נמצאת אצל המשפטנים.
איל הנס
כן, בדיוק.
היו"ר סתיו שפיר
מה זאת אומרת?
רוני מורנו
המשפטים יודעים לתת תשובה ברורה לגבי מי הוא סוכן, מה הוא סוכן, האם מישהו יכול להיות סוכן או לא יכול להיות סוכן. זו בעיה משפטית.
היו"ר סתיו שפיר
איך אתם מחליטים מי יכול להיות?
איל הנס
אנחנו לא מחליטים.
רוני מורנו
אנחנו לא מחליטים, אנחנו נותנים אתים. אנחנו אומרים חברים, אתה לא יכול לשבת לבד עם סוכן, אתה צריך לשבת עם לפחות שני אנשים. אתה צריך לקבל אישור לשבת עם סוכן.
היו"ר סתיו שפיר
מי יכול להגדיר את עצמו כסוכן?
איל הנס
אז ככה, יש כל מיני סוגים של סוכנים. יש אנשים שממש עובדים כעובד, אם זה בשעות ייעוץ או אם זה עובד של ממש בתוך חברות. זה סוג מסוים של סוכנים, שהזיקה שלהם לחברה היא הרבה יותר גדולה. יש מצד שני כל מיני, ואני לא רוצה להשתמש במילה מאכר, כי זה מילה עם קונוטציה שלילית, אבל יש כל מיני אנשים שלצורך העניין כל מה שהם עושים זה עניין של תיווך. הם אפילו לא מקבלים על זה כסף. יש פה מנעד מאד רחבה. זו סוגיה מאד מאד מורכבת.
היו"ר סתיו שפיר
כן, אבל איך עובדים מולם היום? כלומר זה דברים שקורים כל הזמן.
איל הנס
אלף זאת המציאות. אפרופו, אחת הדילמות - - -
היו"ר סתיו שפיר
אנחנו מדינה, אנחנו לא מתנהלים בשוק האפור של מכירות.
רוני מורנו
מבחינת הסיווג של העניין, לפחות יש איזו מדינה אחת שיש שם סוכן שהוא מייצג מדינה ובגלל שאנחנו לא רוצים קשר עם סוכן כזה בצורה גורפת, אז ויתרנו על מדינה בנושא ייצוא ביטחוני.
היו"ר סתיו שפיר
כי יש סוכן אחד שמייצג את המדינה ואין לו מחליפים?
רוני מורנו
כן.
איל הנס
אם אתה רוצה להגיע למדינה אתה צריך לעבור דרכו.
רוני מורנו
אתה צריך לדבר איתו.
היו"ר סתיו שפיר
דרך אותו אחד.
רוני מורנו
כן.
איל הנס
רק דרך אותו אחד.
היו"ר סתיו שפיר
איך קורה דבר כזה?
איל הנס
זאת המציאות.
מיכל לופט
אז זו כנראה מדינה שלא שווה לייצא לה.
איל הנס
לא, לא, דווקא לא. תתפלאי. אחת הדילמות שאנחנו התמודדנו איתה בדיוק בהקשר הזה, זה להבין שזאת המציאות. אנחנו לא יכולים לעצור. אנחנו נסינו בהתחלה ללכת לגישה שהיא גישה הרבה יותר כוחנית, שאומרת בואו נגדיר בצורה ברורה מי זה סוכן, מי זה לא סוכן ואנחנו ניתן לו אישור להיכנס. אנחנו מבינים שהמציאות הולכת ומשתנה. אנחנו לא יכולים להתמודד עם העניין ולכן מה שאנחנו צריכים לעשות זה לתת כלים לעובדי המשרד להתמודד עם ה - - -
היו"ר סתיו שפיר
אבל מה ההליך לבחירת סוכן?
איל הנס
אין דבר כזה הליך לבחירת סוכן. את יכולה להיות סוכן, אני יכול להיות סוכן.
רוני מורנו
סוכן הוא לא שלי. אני לא בוחר אותו. מי שבוחר אותו זה החברה שמעסיקה אותו. אז או שהוא עובד חברה, או שהוא - - -
היו"ר סתיו שפיר
אבל אתם אומרים שהוא לא עובד חברה.
רוני מורנו
או שהוא אח של הנשיא באיזו מדינה עלומה. הוא הסוכן. בשביל לייצא משהו למדינה הזאת אתה צריך לדבר איתו.
היו"ר סתיו שפיר
איך אתם יודעים עם מי? אני לא מצליחה להבין את התהליך?
קריאה
וכמה לתת לו ומה לתת לו.
היו"ר סתיו שפיר
לפני. לא מדברים על כמה. איך אתם יודעים עם מי? אין שום נהלים שאומרים זה הקו? ככה זה עובד בכל המדינות, אגב? ארצות הברית אין לה נהלים לגבי עבודה מול סוכנים?
רוני מורנו
לא.
היו"ר סתיו שפיר
איך זה עובד שם?
רוני מורנו
עם מי?
היו"ר סתיו שפיר
איך זה עובד במדינה כמו ארצות הברית?
רוני מורנו
עם האמריקאים, אז יש דו שיח וזה מה שנקרא G TO G, ממשלה לממשלה ואין סוכנים. יש מה שנקרא דו שיח בלתי אמצעי. ברוב המדינות זה ככה.
היו"ר סתיו שפיר
למה זה לא ככה אצלנו?
רוני מורנו
אבל יש מדינות שהן פחות.
היו"ר סתיו שפיר
למה?
רוני מורנו
למה מה?
היו"ר סתיו שפיר
למה אצלנו זה לא עובד בצורה המסודרת הזאת?
איל הנס
לא, זה לא עניין של אצלנו, סתיו.
רוני מורנו
זה לא, תשמעי, זה אירוע שחבל לדסקס אותו פה כי הוא אירוע משפטי, אין לנו פה יועץ משפטי שיכול להסביר לך את העניין. בגלל זה אמרתי לך שהכלי שמצאנו כרגע - - -
היו"ר סתיו שפיר
האירוע המשפטי נשמע לי החלק של האירוע שבו אין נוהל מסודר.
רוני מורנו
לא, לא. יש נוהל, אבל המשפטנים לא יודעים לכפות מה זה ומי זה סוכן. הם לא יכולים לכפות. זה לא חוקי להגיד למישהו אתה סוכן, אי אפשר לעבוד איתך.
היו"ר סתיו שפיר
אז שוב, אני שואלת איך קורה במדינה אחרת?
רוני מורנו
אנחנו לא יודעים להגיד.
היו"ר סתיו שפיר
מדינות אחרות, גרמניה עובדת - - -
איל הנס
למשל.
היו"ר סתיו שפיר
למשל. עובדת בצורה כזאת מול האח של הנשיא של החברה?
רוני מורנו
מכיוון שיש חקירה על הנושא הזה, אז אני - - -
איל הנס
אנחנו מנועים.
היו"ר סתיו שפיר
קחו מדינה אחרת לבחירתכם.
רוני מורנו
תראי, קודם כל זה לא התפקיד-. זה לא מה שנקרא אחד הדברים המיוחדים. אם את רוצה לדעת יותר, אז אנחנו נביא לפה את ראש האגף הביטחוני של הייצוא הביטחוני והוא יפרט את זה ביתר שאת. אז אני אומר לך שאנחנו מצאנו כלי אתי פשוט לשמור על עצמנו מפני זה.
היו"ר סתיו שפיר
אוקיי, הקוד האתי הזה נמצא במקום שאנחנו יכולים לראות אותו?
רוני מורנו
כן.
איל הנס
הוא נמצא בתוך האתר של משרד הביטחון. תכנסו שם למטה, יש שם למטה מה יש בתוך האתר. זה מופיע, מפורסם. לא צריך לחקור אותו יותר מדי, הוא קיים לציבור. דרך אגב, אחד העקרונות שכותבים קוד אתי בארגון, זה לפרסם אותו לציבור.
היו"ר סתיו שפיר
ברור.
איל הנס
זה מהותו של הקוד האתי.
היו"ר סתיו שפיר
זה מובן מאליו.
איל הנס
לא, לא, זה לא מובן מאליו, אפרופו. זה ממש לא מובן מאליו.
רוני מורנו
יש כאלה ששמו אותו במדף.
איל הנס
בדיוק. אפשר לשים אותו פלקט על הקיר, אבל אצלנו אנחנו קצת פחות מאמינים בפלקטים. לפחות בהקשר הזה.

הנושא הבא והאחרון שבחרתי להציג לוועדה, זו אמנת שירות. אנחנו במשרד הביטחון, בגלל שמשרד הביטחון, כמו שהצגנו מקודם מאד מגוון ועוסק במגוון מאד רחב של נושאים, יש 22 אגפים במשרד הביטחון. כל אחד עם עולם תוכן משל עצמו. בשנת 2017 אנחנו כתבנו אמנת שירות למשרד הביטחון. האמנה הזאת מפורסמת בתוך האתר של משרד הביטחון. דרך אגב, צילום המסך שמופיע לפניכם זה בעצם צילום המסך של האתר של משרד הביטחון.

האמנה הזאת בסופו של דבר מפרטת את התפקידים של המשרד. יש בה הצהרה בסיסית למשל מה אנחנו – אני אקריא לכם: משרד הביטחון על אגפיו מתחייב לספק שירות איכותי, מקצועי ואדיב בתחומי הביטחון, הטכנולוגיה, החברה, התעשייה ויחסי חוץ ביטחוניים, תוך התחייבות לשיפור מתמיד והתאמה לצרכים הייחודים של צה"ל וכלל מקבלי השירות – פנימיים וחיצוניים. איך השירות הזה ניתן – גם בשגרה וגם בחירום.
רוני מורנו
יש נגזרת של האמנה הזאת לרמת אגף. למשל באגף שיקום יש אמנת שירות מול ארגון נכי צה"ל ויש אמנת שירות של אגף משפחות מול אלמנות צה"ל - - -
איל הנס
מול ה - - -. זאת אומרת הנושא הזה בעצם נמצא בפני.
היו"ר סתיו שפיר
אנחנו מחפשים עדין באתר את הסוכנים. יש נקודת גישה מיוחדת לסוכנים?
איל הנס
לא, לא.
היו"ר סתיו שפיר
אנחנו לא מוצאים את זה בתוך הקוד האתי.
רוני מורנו
אתם לא יכולים לקבל את זה.
איל הנס
לא, אתם לא תמצאו את זה בקוד האתי.
רוני מורנו
שנייה, שנייה, אז כנראה לא הבנתם אותי. הקוד האתי מאפשר לנו כלי עבודה. נתתי דוגמא בנושא סוכנים. כלי עבודה זה איך לעבוד. יש נהלים שלמים שמי שכתב אותם זה ראש אגף הסיוע הביטחוני, שאומר איך עובדים, עם מי עובדים.
היו"ר סתיו שפיר
אז איפה זה מופיע?
רוני מורנו
זה בתוך המערכות הפנימיות שלנו.
היו"ר סתיו שפיר
אה, זה לא חיצוני?
רוני מורנו
זה לא משהו חיצוני.
היו"ר סתיו שפיר
אז על מה עניתם לי קודם, שזה מפורסם?
איל הנס
אמרנו שהקוד האתי מפורסם לציבור.
רוני מורנו
הקוד האתי מפורסם.
איתי עצמון
הקוד האתי הכללי, לכל פעילות המשרד.
היו"ר סתיו שפיר
לא, אבל דיברנו בהקשר לעבודה מול סוכנים. איפה הנהלים האלה? זה נהלים שהם - - -
רוני מורנו
זה לא מפורסם. זה לא נוהל, זה קוד אתי של נהלים פנימיים של אגף הסיוע הביטחוני.
היו"ר סתיו שפיר
אבל למה זה סודי?
רוני מורנו
כי זה לא צריך להיות נחלת הכלל. כי זו עבודה של עובדי המשרד אל מול הפעילות השוטפת שלנו. זה לא משהו שהוא חיצוני החוצה. זה לא משהו חיצוני.
היו"ר סתיו שפיר
למה? יש המון דברים שהם עבודה של עובדי המשרד ו - - -
רוני מורנו
מה שהוא לא מסווג אפשר להוציא החוצה. מה שמסווג - - -
היו"ר סתיו שפיר
אבל למה זה מסווג? הנוהל עצמו, אני לא מדברת על פירוט העבודה.
רוני מורנו
זה נוהל אתי, זה נוהל פנימי של אגף. הוא לא צריך לצאת החוצה. זה כמו שאני עכשיו בתוך אגף שיקום אומר אחרי כמה זמן נותנים טיפול רפואי כזה או טיפול רפואי אחר.
היו"ר סתיו שפיר
לא, אבל זה נוהל שדווקא אני לא - - -
רוני מורנו
זה נוהל פנימי. זה שהוא עכשיו בכותרות, זה סיפור אחר, אבל זה נוהל פנימי.
היו"ר סתיו שפיר
הוא בכותרות מסיבה.
רוני מורנו
אני יודע.
היו"ר סתיו שפיר
אנחנו גם יודעים מה קורה.
רוני מורנו
תראי, אף גורם משפטי לא נתן לנו כלי אחר. אין לנו כלי אחר. אין פה שחור לבן, אז אנחנו בנינו כלי על בסיס הקוד האתי המשרדי.
היו"ר סתיו שפיר
כלומר אתם בעצם אומרים שאין פה הגדרה חוקית ברורה.
רוני מורנו
ברור.
היו"ר סתיו שפיר
אם אני מפרשת את דבריך, אין פה הגדרה חוקית ברורה.
רוני מורנו
כן, אין הגדרה חוקית.
היו"ר סתיו שפיר
בעצם זה קריאה לכנסת לבוא ולחוקק משהו שהוא הגיוני בתחום הזה.
רוני מורנו
כן.
היו"ר סתיו שפיר
כן?
רוני מורנו
אין הגדרה חוקית.
היו"ר סתיו שפיר
אוקיי. ועדיין, גם אם מדובר בנוהל פנימי, מה המניעה להוציא אותו?
מיכל לופט
יש חובה לפרסם נהלים פנימיים לפי סעיף 6 לחוק חופש המידע. הנחיות פנימיות של רשות מחויבים להיות מפורסמים.
איל הנס
א' הם מפורסמים. הוראות משרד שאינן מסווגות מפרסמים.
היו"ר סתיו שפיר
סליחה שנייה.
איל הנס
הוראות משרד שאנין מסווגות מפורסמות.
היו"ר סתיו שפיר
אז האם זה נוהל מסווג?
איל הנס
התשובה היא כן. התשובה היא כן וזה גם נושא שנמצא כרגע על שולחן הדיונים. מה שהמשנה למנכ"ל סיפר לכם פה, זה - - -
רוני מורנו
אני רוצה להגיד לך משה. שר הביטחון, בעקבות האירוע של הצוללות, רצה להקים ועדה והיועץ המשפטי לממשלה עצר אותו. אמר לו אתה לא עושה ועדה כי הנושא בחקירה. אז אנחנו לא חיכינו ועשינו ברמת האגף פעילות, שאחד מהם זה הקוד האתי.
היו"ר סתיו שפיר
טוב, זה מצוין שלא חיכיתם, כי מדובר במה שנראה כמו פרשת השחיתות הביטחונית מהגדולות שידענו כאן. חקירה או לא חקירה, זה דבר שצריך לתחקר אותו פנימית.
רוני מורנו
אני לא - - - - אז אני מסביר לך - - -
היו"ר סתיו שפיר
ועדיין אני אומרת, נהלים פנימיים הם דבר שלפי חוק צריך לפרסם.
רוני מורנו
אם הם לא מסווגים.
היו"ר סתיו שפיר
אם אתם רוצים אפשר לקרוא לכם את השורה מהחוק.
איל הנס
אם הם לא מסווגים אז אין סיבה שלא.
רוני מורנו
אם הם לא מסווגים נפרסם אותם, אין בעיה.
היו"ר סתיו שפיר
לפי מה נקבע סיווג של דבר כזה?
רוני מורנו
אני לא יודע, צריך לבדוק את זה.
רבקי דב"ש
אולי אפשר להציע שהם יבדקו אצלם, כי צריך - - -
רוני מורנו
זה בדיוק מה שאמרתי.
רבקי דב"ש
זה צריך להיות שניים. אלף זה צריך להיות הנחיות מנהליו לשיש להן נגיעה לציבור, שעל פניו זה עונה על זה ו-ב' - - -
היו"ר סתיו שפיר
רבקי דב"ש מהיחידה לחופש המידע.
רבקי דב"ש
ו-ב', צריך לראות שאין מניעה מכוח סעיפי 9, שאחד מהם הוא ביטחוני.
היו"ר סתיו שפיר
ברור.
רבקי דב"ש
אז נראה לי - - -
היו"ר סתיו שפיר
לא, אבל זה ברור לגבי כל הנושאים שאנחנו מעלים כאן בדיון - - -
רבקי דב"ש
לא, אבל נראה שהחשיבות של נוהל מהסוג הזה - - -
היו"ר סתיו שפיר
ואיפה שאומרים, ואנחנו גם כמובן מכבדים ואמרנו גם בתחילת הדיון. הוועדה לא חושבת שבכל הנוגע לעניינים ביטחוניים ואסטרטגיים יש איזו שהיא חובת פרסום ושקיפות לציבור. אבל כאן מדובר שאלף יש גם רמה של שקיפות מול הגורמים שעוסקים בתחום. יש רמה של שקיפות בתוך המשרד, שגם בה אנחנו נדון. עוד לא הגענו לשקיפות תקציבית, למשל שהיא בתוך משרדי הממשלה או מול חברי הכנס. יש כל מיני רמות לשקיפות הזאת והנוהל עצמו, אני מנסה להבין מה יכולות להיות הסיבות לסיווג.
איל הנס
אני מקבל את ההצעה.
רבקי דב"ש
כן, אבל צריך שהם יבדקו אצלם.
היו"ר סתיו שפיר
מצוין.
רבקי דב"ש
אם - - - אפשר לפרסם מידע וגם אם את חלקו.
היו"ר סתיו שפיר
בסדר גמור.
איל הנס
אני רוצה לסיים בבקשה. אני מזכיר לכם, דיברתי על האמנה. אז אלף אמרתי יש פה הצהרה בסיסית בתוך האמנה. בסופו של דבר יש פה התחייבויות גם על משך תהליך, גם על שקיפות בתהליך. תסתכלו למשל, קצת קשה לקרוא אבל בואו ננסה, שקיפות: להעמיד לרשות לקוחותינו אתרי אינטרנט מעודכנים, בהם ניתן לעקוב אחרי מידע בכלל ומידע אודות פנייתם בפרט. אני חושב שראיתם דוגמאות שלי. לאפשר עיון בהוראות, בתקנות וחוקים רלבנטיים של המשרד על אגפיו, במגבלות הסיווג ואבטחת המידע, אפרופו מה שרק השנייה דיברנו.

להעמיד לרשות הציבור כתובות דואר אלקטרוני מתאימות לכל בעלי התפקיד הרלבנטי. ובהקשר הזה עשינו פעילות - - -
היו"ר סתיו שפיר
אגב כתובות דואר אלקטרוני, עברתם כבר לעבוד במייל בכל השירותים של המשרד?
רוני מורנו
כמעט כולם, כן.
היו"ר סתיו שפיר
ומה לגבי צה"ל? לא פקס-מייל, מייל.
רוני מורנו
כן, בטח.
היו"ר סתיו שפיר
ההמצאה הזאת משנות ה-80. גם צה"ל?
רוני מורנו
אין לי מושג, אבל גם צה"ל לדעתי עשה.
היו"ר סתיו שפיר
מה?
רוני מורנו
לא יודע.
דינה פוליאק
בחופש מידע כן.
היו"ר סתיו שפיר
לא, אחי החייל שהיה צריך לפנות לאחרונה, נאלץ לפנות בפקס. לכן אני שואלת. אני פעם אחרונה שראיתי פקס זה היה לפני עשור.
רוני מורנו
כמעט רוב האגפים במשרד ללא נייר.
איל הנס
כן, פקס טו מייל וכל הדברים האלה.
היו"ר סתיו שפיר
פקס טו מייל?
איל הנס
לא, בסופו של דבר צריך להבין שחלק מהאוכלוסייה למשל דווקא באגפים החברתיים, היא אוכלוסייה שלא לגמרי כולם משתמשים במייל כמו שאנחנו משתמשים.
רוני מורנו
- - -פצועים ממלחמת יום הכיפורים ו- - -
היו"ר סתיו שפיר
אני מניחה שגם מכשיר פקס אין להם בבית, כי זה פשוט משהו שאנשים לא כל כך מחזיקים. הם לרוב הולכים לחפש במשרד של הדוד אם יש לו מכשיר פקס.
איל הנס
או בדואר ולשלם שישה שקלים בשביל דף של פקס. אני אמשיך. נושאים של אמון ואמינות, נושאים של גמישות, נושאים של שיפור תהליכים והפקת לקחים. אלה חלק מהדברים שנמצאים בתוך האמנה וכמו שאמר המשנה, גם בנושא האמנה, כמו בקוד האתי, כל תחום ותחום יש לו אמנת שירות משל עצמו.

לכן אם אני מסכם, אלף הצגתי לכם בעצם שני דברים. פעם אחת הצגתי לכם את הדברים שנדרשו במסגרת הפורמט, אבל בחרנו גם לשים לכם דברים נוספים, שנדמה לי שהוועדה הזאת קצת פחות חשופה אליהם, וזה פעילות שהתחילה בשנת 2017 ותמשיך גם בשנת 2018, מתוך מגמה של המשרד בכל דבר שאין בו מגבלות ואין בו איסורים מאיסורים שונים, לפתוח את המידע לציבור, לשתף את המידע שיש ברשותנו לציבור וזה נעשה. הז משרד גדול, זה משרד מורכב וגם את זה צריך להבין.
היו"ר סתיו שפיר
ברור. יש פה דברים באמת מצוינים וכל הכבוד, וגם אנחנו מדברים איתכם מתוך מודעות לרגישות ולצד זאת, מתוך הבנה שיש דברים שבהם, כמו שאנחנו רואים בכל משרד ומשרד שאנחנו עובדים מולו, השקיפות היא כלי חשוב ביותר, גם משום שיש לציבור זכות בסיסי לדעת גם מה קורה בכספו, גם מה עושים באמון שהוא נותן במערכות. ובטח במערכת כל כך חשובה, שנסמכת על כוחו והקרבתו של הציבור; וגם מסיבות אחרות שקשורות בהתייעלות, בניצול תקציבי נכון, במאבק חלילה במקרים של שימוש בתקציבים באופן לא נאות ועוד ועוד ומכאן גם נובעות כל השאלות האלה.

רק שני דברים שמעניין אותי לדעת ואחר כך אני בטוחה שיש עוד הערות לציבור. בהקשר של תחום ההתקשרויות, הזכרת שיש איזו שהיא החלטה בעניין חברות ייעוץ. יש נהלים חדשים בכלל לגבי אופן ההתקשרות, מכרזים ופטור ממכרז?
רוני מורנו
קודם כל יש לנו מכרזים דינאמיים, כמעט, אני לא זכור בדיוק את האחוזים, אבל לפחות במנה"ר - - -
איל הנס
20 ומשהו אחוז מכל המכרזים שעושה מנה"ר - - -
רוני מורנו
יותר, יותר. כמעט 70%, אבל אני לא זוכר בדיוק את - - -
היו"ר סתיו שפיר
כמעט 70% מה?
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
20 הם קונבנציונאליים ו-70% הם מכרזים מהמדינה.
רוני מורנו
לגמרי, שיוצאים החוצה למערכות ומתמודדים בתוך האינטרנט.
היו"ר סתיו שפיר
אוקיי. כמה בפטור?
רוני מורנו
אין לי פה נתונים. אם תרצי נתונים, אנחנו נעביר לך נתונים.
היו"ר סתיו שפיר
בסדר. ואיזה דברים הוחלט שלא עושים יותר בעניין מכרזים? כלומר, איזה דברים הוחלט שלא עושים יותר בעניין התקשרויות, כפי שהזכרת בעניין של חברות ייעוץ?
רוני מורנו
מה זאת אומרת לא עושים?
היו"ר סתיו שפיר
אמרת שקיבלתם החלטה בעקבות הפרויקט של מקינזי, של 100 מיליון שקלים – זה היה בשקלים?
רוני מורנו
תראי, היום יש לנו ועדת פטור עליונה שיושבת - - - ואני דוגם כל פעם, יש לנו איזה 4 ועדות פטור כאלה, אני דוגם כל פעם היצע של נושאים, מעלה אותם אל הוועדה העליונה ודן בפטורים כאלה ואחרים, כשאחת מהמטרות של זה זה איפה שלא נותנים פטור, להסביר למה לא נותנים פטור ולהעביר את זה למטה, עד לרמה הכי נמוכה שיש. כמות הפטורים היום היא ממש מינורית. אנחנו כמעט ולא נותנים פטורים במכרזים, למעט מקרים חריגים, שהם באים להציג אותם בצורה מסודרת.
היו"ר סתיו שפיר
אוקיי. בעניין שקיפות בעבודה מול משרד האוצר ובהכנת התקציב, מה השתנה בשנתיים האחרונות?
רוני מורנו
אני יודע שיש תהליך מאד רציני בין משרד הביטחון, וזה אני יודע רק מידע כללי, איני עוסק בזה, של אגף התקציבים שלנו מול האוצר. חלק מההסכם זה נושא השקיפות ואני יודע שהם עסקו בזה וסיכמו את זה. אני לא יודע להגיד לך פרטים.
היו"ר סתיו שפיר
מה ההחלטות? איפה הייתה התקדמות?
רוני מורנו
אין לי מושג. את שואלת אותי שאלה שאני לא יודע לתת עליה תשובה.
היו"ר סתיו שפיר
טוב, אז נבקש על זה גם - - -
רוני מורנו
אני יכול להגיד לך שבמסגרת ההסכם, אחד מהסעיפים היה שקיפות.
היו"ר סתיו שפיר
לא, זה ברור.
רוני מורנו
ואני יודע שזה בוצע. אני לא יודע בדיוק להגיד לך מה בוצע ואיך בוצע ומתי.
רבקי דב"ש
שקיפות כלפי משרד האוצר.
היו"ר סתיו שפיר
כן, כן.
רוני מורנו
כן.
איל הנס
כן, כן.
רוני מורנו
מה שאת לא מקבלת. אנחנו - - -
היו"ר סתיו שפיר
מה?
רוני מורנו
מה שאת לא מקבלת מהאוצר. צריך להזמין מהאוצר. שקיפות מהאוצר.
היו"ר סתיו שפיר
כן, אנחנו יכולים בהחלט להתחרות בעניין הזה. בעניין מה שהזכרתי בהתחלה, נהלים להחלטות על הטלת חיסיון על נושאים, איך זה עובד?
רוני מורנו
אין לי מושג.
היו"ר סתיו שפיר
נוהל כזה - - -
רוני מורנו
אני לא יודע.
היו"ר סתיו שפיר
הוא רשום, הוא קיים?
רוני מורנו
את שואלת אותי שאלות שאני לא יודע. את רוצה שאני אתן לך תשובה מנומקת? אני אחזור הביתה ואני אבדוק את זה. אני לא בקיא בכל הנהלים של המשרד. יש לנו עשרות ואולי אלפי נהלים.
היו"ר סתיו שפיר
אוקיי. אבל גם בהקשר הזה, הפרסום שלהם מקל על העניין. רבקי דב"ש, יש לך הערות?
רבקי דב"ש
יש כמה הערות קטנות. אחת, כן ייאמר לזכותה של דינה, שממונה באמת גם פעילה וגם - - - . גם דינה יודעת וזה נאמר פה, שאחד הכשלים שלנו זה נושא הזמנים, שהוא באמת ארוך ממה שאנחנו מכירים.

כן אני אגיד בעקבות השקף וההערה שנאמרה כאן, שנושא של מידע חלקי, בוודאי בגופים ביטחוניים, בעינינו מאד חשוב. אם אנחנו רואים נגיד את הנתונים של צה"ל, אז 29% מהבקשות נמסרות באופן מלא ו-43% באופן חלקי. כלומר דווקא המסירה החלקית היא חשובה בגופים כאלה, כי זה אומר שנעשה איזה שהוא מאמץ למסור את המידע, גם אם הוא חלקי. אז דווקא אמרת שהירידה היא לטובה, לדעתי הלוואי ויהיו יותר בקשות שנמסרות באופן חלקי, כמובן על בסיס אלה שנדחות.

כן קראתי את המכתב של גישה, ראיתי אותו הבוקר. אני חושבת שחשוב לקיים דיון נפרד על מתפ"ש והמינהל האזרחי. זה לא נתונים שנמצאים כאן. אמנם אנחנו רואים שיפור, התחושה שלנו שיש שיפור. בשנה-שנתיים האחרונות אנחנו נמצאים בלבל אחר וגישה מעלים כאן נקודה נכונה ואני חושבת שנכון שיהיה דיון נפרד לגביהם.
היו"ר סתיו שפיר
את רוצה לפרט מה היו הדברים שלהם?
נעה גלילי
חשוב לזכור שמתפ"ש הוא חלק ממשרד הביטחון.
רבקי דב"ש
כן, אבל צריך להבין שיש גופים, לדוגמא המינהל האזרחי ומתפ"ש ביחד יש להם כ-100 - - -
היו"ר סתיו שפיר
כן, תפרטי על המכתב.
רבקי דב"ש
זה גישה. הם אלה שכתבו את המכתב והם יכולים לפרט.
היו"ר סתיו שפיר
באיזה נושא?
נעה גלילי
אז אנחנו בעצם הגשנו מסמך. אני לא אחזור עליו.
היו"ר סתיו שפיר
רק תגידי את שמך לפרוטוקול.
נעה גלילי
שמי נעה גלילי, מארגון גישה. אנחנו ארגון שעוסק בזכות לשמירה על התנועה, בעיקר ערבים פלסטינים תושבי רצועת עזה. אנחנו הגשנו מסמך שאני באמת לא אכנס לפרטים שלו, כי הוא מנמק באופן מאד מאד מפורט את כל בקשות חופש המידע שאנחנו הגשנו וקיבלו מענה. אם התקבל מענה, הוא לא התקבל בהכרח בלוח הזמנים המקובל. הרבה פעמים התקבל מענה חלקי. יש מקרים שהתקבל מענה סותר. תוך בקשת חופש מידע יחידה נאמר דבר והיפוכו.

אז באמת פרטנו בשביל שזה יהיה כלי, לא ממקום של לבוא ולתקוף, אלא כלי שישמש ובעצם ישקף תמונה רחבה יותר.

אז באמת חשוב לנו כן להיכנס לעניין הזה, כי מתאם פעולות הממשלה בשטחים הוא חלק ממשרד הביטחון והם בעצם מחזיקים בידם את כל הסוגיות שקשורות לשטחים, שבשליטת ישראל. והנהלים האלה הם בעצם מחליטים מי יכול לנוע, כמה ומתי. ולזה יש השלכה ענקית על חייהם של מיליוני אנשים. אני חושבת שאי אפשר - - -
היו"ר סתיו שפיר
ואלה נהלים שלא מתפרסמים בשום מקום?
נעה גלילי
אז באמת בעקבות עבודה שלנו ותהליך משפטי שארך כמה שנים - - -
איל הנס
מתפ"ש מבחינתנו - - -
רבקי דב"ש
לכן אני רוצה להגיד שדווקא בגלל שהדיון הוא מאד חשוב, אני חושבת שנכון שיהיו האנשים שיכולים לתת את התשובות. זו הסיבה שאמרתי. אני חושבת - - -
נעה גלילי
אבל - - - להפתיע אותנו - - -
רבקי דב"ש
לא, לא, לצורך העניין זה כמו להגיד שמשרד האוצר ייתן מענה על מקרים שקורים ברשות המסים. צריך להבין שיש גם בתוך המשרד, בטח משרד גדול - - - וזה גוף שאגב גם משפטית יש לו - - - הוא מן יצור כלאים.
נעה גלילי
אז אני מקבלת את מה שרבקי אומרת.
רבקי דב"ש
ודווקא בגלל החשיבות, אני חושבת ש - - -
היו"ר סתיו שפיר
בסדר גמור. אנחנו נזמן אותם לדיון נפרד.
נעה גלילי
בעל פה אני רוצה לתת דוגמא שהיא רלבנטית למשרד הביטחון, התנהלות חופש המידע שאנחנו מנהלים מול משרד הביטחון, וזה בנושא ההחלטה של ועדת השרים לביטחון לאומי, של לצמצם את אספקת החשמל לעזה בכ-40%.

בעקבות ההודעה הזאת, אפשר להסכים שמדובר בהחלטה דרמטית שמשפיעה על שני מיליון איש ואישה. ברצועת עזה ספציפית מדובר באוכלוסייה - - - בעיקר ילדים וילדות, שכבר שנים חיים בשגרה של 8 שעות חשמל ולאחר מכן 8 שעות נתק. בעקבות ההחלטה לצמצם ב-40%, זה קוצץ בחצי. כלומר חיים על 4 שעות חשמל.

חשוב להבין שההחלטה הזאת יש לה השלכות חסרות תקדים. לדוגמא מתקן ההתפלה - - -
היו"ר סתיו שפיר
טוב, נעה, זה דיון ספציפי שהוא גם לא בתחום שלנו. אנחנו לא מתעסקים - - -
רוני מורנו
זה כאילו חד צדדי.
היו"ר סתיו שפיר
לא, לא בהקשר הזה. זה נמצא לא בתחום השקיפות ועד כמה שזה מרתק והיינו רוצים - - -
נעה גלילי
בוודאי שכן, זו בקשת חופשת מידע.
היו"ר סתיו שפיר
בסדר, זה שהם יתנו לכם מענה לחופש מידע אנחנו נוודא בדיון נפרד איתם. הנושא של ההשכלות וזה דיון לוועדת חוץ וביטחון.
נעה גלילי
אני רק אגיד משפט אחד, שבעצם אנחנו באנו לכאן כדי לבקש ואני חושבת שזו גם אחריות של חברי הוועדה וגם העומדת בראשה, סתיו, שתצא מהוועדה הזאת איזו שהיא בקשה ופנייה למשרד הביטחון שבאמת עברה כבר חצי שנה ולא קיבלנו מענה. זה התפתח לכדי עתירה ואני חושבת שזה נכון שהוועדה תפנה בישיבה הזאת - - -
היו"ר סתיו שפיר
אנחנו נביא אותם לפה.
מיכל לופט
זה מול משרד הביטחון. סליחה, אם אפשר לחדד.
דינה פוליאק
זה בבית משפט, העתירה היא בבית משפט.
מיכל לופט
זו בקשת חופש מידע שהוגשה למשרד הביטחון, זה לא קשור למתפ"ש. זאת בקשת חופש מידע שאנחנו לא קיבלנו עליה תשובה מאז יוני, מאז שהתקבלה ההחלטה לקצץ את החשמל. בהתחלה על חלק מהסעיפים נאמר לנו תפנו למתפ"ש. פנינו למתפ"ש, נחשו מה מתפ"ש אמרו? תפנו למשרד הביטחון. ככה אנחנו נמצאים בלופ, שלמעשה אף גורם ממשלתי לא מוכן לפרסם לציבור את הליך קבלת ההחלטות שקדם להחלטה כל כך כל כך משמעותית של צמצום 40% מהחשמל לרצועת עזה.
היו"ר סתיו שפיר
זה הובן. ברגע שזה נמצא בדיונים בבית משפט כרגע, אין לנו אפשרות לעסוק בזה. אבל לוודא שעונים לפניות חופש מידע, על זה אנחנו גם דיברנו פה. זה הובן.
מיכל לופט
זה דוגמא למצב שבו לא קיבלנו מענה ונאלצנו להגיש עתירה.
היו"ר סתיו שפיר
זה הובן ותודה.
נעה גלילי
מה שאת אומרת הוא מאד מאד חשוב לנו ומשמח שאת בעצם אומרת על משרד הביטחון, שהם צריכים לעשות את זה.
היו"ר סתיו שפיר
תודה. זה הובן. כשיש פניות חופש מידע שלא נענות ולפני שזה נכנס לתוך דיון בבית משפט, אפשר להביא את זה בוודאי ולהביא את הנציגים ולשאול למה הם לא עונים. ברגע שזה נמצא בדיונים אנחנו לא יכולים.
דינה פוליאק
רק משפט, דבר קטן. זו בקשה מאד מורכבת, שנוגעת להחלטות קבינט, שנוגעת למשרד ראש הממשלה ולכן זה גם הגיע לכדי עתירה וזה המקום הראוי שזה יתנהל, בבית המשפט. זה נושא מאד מורכב מבחינה ביטחונית, מבחינת יחסי החוץ והוא הגיע לבית המשפט ושם הוא יתברר.
היו"ר סתיו שפיר
בסדר, תודה. אני רוצה להמשיך. יש לך שאלה נוספת?
עינת קורמן
לא. זאת אומרת זה המשך גם לעניין של חופש המידע.
היו"ר סתיו שפיר
בבקשה.
עינת קורמן
אז אני עינת קורמן מהפורום המשפטי למען ישראל. כמה דברים. אחד, בהקשר של חופש המידע והמינהל האזרחי, אני ממש מצטרפת גם להצעה של רבקי, להביא לפה את המינהל האזרחי. זה באמת גוף - - -
היו"ר סתיו שפיר
התקבלה כבר ההצעה.
עינת קורמן
בעניין של חופש המידע, עמותת ירוק עכשיו, שאנחנו עובדים בשיתוף פעולה איתם, פנו לקבל מידע, חופש מידע מהמינהל האזרחי. הסתבר אחר כך באיזו שהיא עתירה לבג"ץ, שכנראה שהמינהל האזרחי חושב שאין את החוק הזה. וזה מביא אותי לנושא שאליו הגעתי לדבר עליו, הנושא של פרסום צווי אלוף.

יש עיקרון בכל מדינה דמוקרטית בנושא של פומביות החוק, כל אזרח זכאי לדעת איזה חוקים חלים עליו, איזה חוקים לא חלים עליו. כשאנחנו מסתכלים על צווי אלוף, הם אמורים להיות מפורסמים עד לא מזמן, אתם לא תאמינו, אבל בלוחות מודעות במינהל האזרחי בבית אל, עד לפני כמה שנים. בשנים האחרונות אמנם זה נכנס לאתר הפצ"ר, פרקליטות הצבאית, אבל בבדיקה שערכנו, הצווים לא מפורסמים שם במלואם. לא מפורסמים בצורה נגישה. האתר, הממשק על הפנים. אי אפשר להבין שם מה קורה.

למשל דוגמא קטנה - - -
היו"ר סתיו שפיר
אתם מכירים את זה?
קריאה
לא, מינהל אזרחי. זה - - -
היו"ר סתיו שפיר
טוב, אנחנו - - -
עינת קורמן
אבל בפנייה שערכנו - - -
היו"ר סתיו שפיר
אתם מעלים נושאים מאד מאד חשובים, אבל אנחנו צריכים להביא אותו לפה כדי לענות לכם.
עינת קורמן
אבל זה כבר לא בידיים שלהם, זה בידיים של משרד הביטחון. סגן שר הביטחון הבטיח שהצווים האלה יפורסמו באתר עם הממשק הלא ראוי, ובמקביל הוא ינסה - - -
היו"ר סתיו שפיר
מתי זה קרה? מתי הוא הבטיח?
עינת קורמן
קיבלנו תשובה בתחילת נובמבר.
היו"ר סתיו שפיר
אתם מכירים את הנושא?
עינת קורמן
אבל הצווים עצמם עדיין לא מפורסמים. מה שאנחנו מבקשים מהוועדה - - -
היו"ר סתיו שפיר
אנחנו נעביר להם את השאלה.
עינת קורמן
שורה אחרונה, מה שאנחנו מבקשים מהוועדה זה לנסות לעקוב אחרי ההבטחה הזאת, גם בעניין של הפצ"ר, האתר שיעודכן.
היו"ר סתיו שפיר
זה הובן. כבר אמרתי לך גם שנביא אותם לדיון. תודה.
עינת קורמן
רגע, אבל עוד דבר.
היו"ר סתיו שפיר
סיגל, בבקשה. אבל זה הובן. חבל.
עינת קורמן
סגן שר הביטחון הבטיח שהוא ידבר עם היועץ המשפטי של הכנסת, שהצווים יכנסו - - -
היו"ר סתיו שפיר
אבל הבטחתי לך כבר שנעקוב אחרי זה ונביא אותם לוועדה. תודה.
עינת קורמן
זה עניין - - -
היו"ר סתיו שפיר
סיגל, בבקשה.
סיגל ארז
אוקיי, אני מודה לך שאת מאפשרת לי לדבר. שמי סיגל ארז ולצערי הרב אני אם שכולה, ומשום מה כשבעצם הוכרתי אחרי מסע של 13 שנה, קיבלתי חוברת שכתוב בה מידע להורים שכולים. ששאלתי למה זה כתוב 2013, אמרו לי זה מה יש לנו. היום אנחנו בשנת 2018. למה אנחנו כהורים שכולים לא יכולים לדעת מה קורה איתנו, מה מגיע לנו באמת. למה רק נכתבים פה כל מיני סוגיות כאלה ואחרות כשהן לא מפורטות וכשאני פונה אליהם ופניתי אליהם באיזו סוגיה שהיא חשובה לי, הייתי צריכה פשוט להתפשט או לנסות להציג כל מיני נתונים כאלה ואחרים שהם לא אמורים-. סליחה שאני מתרגשת.
היו"ר סתיו שפיר
הכל בסדר.
קריאה
למזוג לך מים?
סיגל ארז
זה בסדר. למה אין לנו חוברת שהיא מעודכנת יותר, שהיום כבר 2018 ושלא לדבר שהם כותבים, סתם לדוגמא סיוע לכיסוי חובות שנוצרו כתוצאה ישירה מהאסון. אני צריכה להוכיח שאכן בגלל האסון שלי, שקרה לי, 13 שנה לפני כן שאני נלחמת בכל המערכת של משרד הביטחון ואחרי שהוכרתי במשפט חלוט, שאכן אני אמורה להיות משפחה שכולה, להוכיח שבעצם כל מה שקרה לי, כל השנים האלה הגעתי לאן שהגעתי ואני צריכה להוכיח? אני לא אמורה להוכיח.
היו"ר סתיו שפיר
סיגל יקרה, באתר, באותו פורום שאפשר לגשת ולקבל את כל הזכויות והמידע, את משתמשת? מה שהוצג לנו לפני?
סיגל ארז
אין, אין באתר את החוברת הזאת. אין באתר את כל הזכויות האלה.
היו"ר סתיו שפיר
אין שם את המידע שנמצא שם?
סיגל ארז
לא. ולא רק זה, שגם החוברת הזו, שהיא לא מעודכנת, היא רק משנת 2013, היא בכלל לא מעודכנת.
רוני מורנו
מתי קיבלת אותה, סיגל?
סיגל ארז
כשהוכרתי כמשפחה שכולה.
רוני מורנו
מתי?
סיגל ארז
לפני, שנה שעברה. בשנה לפני.
רוני מורנו
אוקיי.
היו"ר סתיו שפיר
והחומר הזה כן נמצא בתוך האתר?
רוני מורנו
בטוח. אני צריך לבדוק את זה. בטוח.
סיגל ארז
אין. וגם כשביקשתי את החוברת, אתה יודע, תמיד שאני פונה - - -
רוני מורנו
פנית למישהו?
סיגל ארז
אני מטופלת דרך מחוז רחובות ולצערי הרב כל פעם שאני פונה במשהו, אני נתקלת בהתנהגות לא אתית, התנהגות לא נחמדה בלשון המעטה, ואני מניחה, ואני אישה לוחמנית ואני לא בן אדם שמוותר ותאמין לי, ועם כל זה אני יודעת שמתנהגים בצורה לא יפה.
רוני מורנו
מנהלת רחובות דיברה איתך?
סיגל ארז
כן. וגם מנהלת רחובות שפניתי אליה ודיברתי אליה, דיברה אלי בשפה שהיא לא-, בסגנון מאד, כאילו אני מבקשת איזו טובה כל שהיא. זה משהו שהוא לא לעניין. אני מניחה שכולם ככה מתנהגים אליהם.
רוני מורנו
סיגל, סיגל- - -
סיגל ארז
אין שקיפות בקטע הזה לכל אורך הדרך וזה לא רק אני.
רוני מורנו
קודם כל אני מציע - - -
סיגל ארז
זה גם לגבי משפחות אחרות שאני יודעת ושומעת, לצערי הרב.
היו"ר סתיו שפיר
תודה סיגל.
רוני מורנו
אני מצר על זה. אני - - -
היו"ר סתיו שפיר
סיגל עוזרת להרבה משפחות בהתנדבות.
רוני מורנו
אני אקרא לך אלי - - -
סיגל ארז
אני אשמח.
רוני מורנו
ואני אביא את מנהלת המחוז ואני רוצה לברר איתה למה היא התנהגה כפי שהיא התנהגה.
היו"ר סתיו שפיר
מצוין.
מיכל פנט פלג
אני מוכרחה לספר חוויה שונה לגמרי.
היו"ר סתיו שפיר
אם זה בעניין, כי אנחנו ממש צריכים לסיים בתוך כמה דקות.
מיכל פנט פלג
כן, חוויה טובה, עם לשכות של משרד הביטחון. אימי אם שכולה, אני אחות שכולה והיה לנו ניסיון טוב מאד.
סיגל ארז
יכול להיות.
היו"ר סתיו שפיר
אני מניחה יש ויש. אני בטוחה שהכוונות טובות. איפה שצריך לתקן חשוב מאד לתקן.
סיגל ארז
הן די מפחדות לתת אינפורמציה. מרגישים שהן לא משתפות פעולה בכלל.
היו"ר סתיו שפיר
וגם לברר לגבי האינפורמציה הזאת שבחוברת, גם למה מביאים חוברת משנת 2013 וגם אם האינפורמציה הזאת באמת נמצאת באתר ונמצאת בצורה נגישה וכמה מהמשפחות שזכאיות נכנסות לאתר ומשתמשות בו. על כל הדברים האלה אנחנו גם נבקש מכם תשובות.

אני רק רציתי להבין בהקשר, הנושא של שקיפות תקציבית הוא נושא מאד מאד משמעותי, שהוא גם חלק מהדיון. גם על זה קיבלתם שאלות. עכשיו, כשכותבים את תקציב 2018 - - -
איל הנס
2019.
היו"ר סתיו שפיר
2019, סליחה. זה פשוט כל כך מופרך, שקשה לי להאמין שזה קורה, אבל איך זה עובד מול משרד האוצר?
רוני מורנו
קודם כל התקציב מוצג בוועדת חוץ וביטחון.
היו"ר סתיו שפיר
זה ברור, אבל מבחינת העבודה, כל אופי העבודה. מתקיימות פגישות מול משרד האוצר על הדבר הזה? באיזה תדירות זה קורה?
רוני מורנו
אין לי מושג. אני לא יודע. אני לא בקיא בזה. אני לא רוצה להגיד לך דברים שאני לא בקיא בהם. מי שעוסק בזה היום במשרד הביטחון זה ראש אגף תקציבי, שהיא גם צבא וגם אזרח. זה עולם התוכן שלה ואיפה שאפשר יהיה להסביר לך, יהיה אפשר לקרוא לה.
היו"ר סתיו שפיר
טוב. אז גם על זה אני מבינה שאפשר לקיים עוד דיון.
רוני מורנו
אני לא אתן לך סתם תשובות.
היו"ר סתיו שפיר
טוב, אז תראו, אני אסכם את הדיון הזה. אני רוצה להודות לכם מאד, גם על העבודה וההתקדמות בעבודה מול אזרחים ומאגרי המידע שחשפתם וגם על הנכונות, על העבודה של הממונה על חופש המידע והרצון לשים את זה גם בתוך תכניות העבודה שלכם, זה מאד משמעותי ואנחנו גם נעקוב.

נשארנו עם הרבה מאד שאלות. שאלות מרכזיות שאני מבקשת שתחזירו לנו תשובה לגביהן בהקשר לנוהל של העבודה מול מתווכים, מול סוכנים, איפה הוא מפורסם, מדוע שהוא לא יפורסם? מספר עסקאות הרכש שהמשרד עושה שכוללות מעורבות של מתווכים שהם אנשים פרטיים לעומת נציגים רשמיים של מדינות. העבודה שלכם, איך זה נעשה במקומות אחרים. מדוע יש פערים כאלה בעבודה מול ישראל לבין מדינות אחרות למערב, אם ישנם כאלה, כפי שאתם ציינתם.

נוהל הקוד האתי.
רוני מורנו
זה לא נוהל. קוד אתי זה לא נוהל. קוד אתי. צריך לקרוא לזה קוד אתי. אין נוהל.
היו"ר סתיו שפיר
לא מפורסם לא הקוד האתי ולא הנוהל, אז מה מהם צריך להיות מפורסם בנושא הזה.
רוני מורנו
זה לא נוהל, זה קוד אתי. קוד אתי. קוד אתי.
היו"ר סתיו שפיר
לא, אבל יש גם נוהל רשמי.
רוני מורנו
זה לא נוהל אני אומר, עוד פעם, זה קוד אתי. אין נוהל כזה, כי זה לא חוקי שיהיה נוהל כזה. הסברתי לך את זה קודם.
היו"ר סתיו שפיר
לא, אתה אומר כי חסר חוק.
רוני מורנו
הסברתי לך ש - - -
היו"ר סתיו שפיר
התקיים על זה דיון בוועדת החוץ והביטחון?
רוני מורנו
אז אני מסביר לך עוד פעם, משפטית אין לזה משהו חלוט. אין דבר כזה. אז יש כלי שנקרא קוד אתי ואנחנו עובדים על פי הכלי הזה. זה לא נוהל, זה קוד אתי.
איתי עצמון
זאת אומרת לפי כל מקרה, ממקרה למקרה אתם מפעילים שיקול דעת?
רוני מורנו
ברור. קוד אתי, זה המשפט. זה לא נוהל וזה לא חוק.
היו"ר סתיו שפיר
התקיים דיון בנושא הזה בוועדת חוץ וביטחון?
רוני מורנו
לא שאני מכיר. הסברתי לך ששר הביטחון רצה לעשות ועדה ועצרו אותו, בגלל שהנושא הזה נמצא בחקירה.
היו"ר סתיו שפיר
בסדר, אבל זאת עסקה אחת. יש הרבה מאד עסקאות רכש.
רוני מורנו
לא, אבל את רוצה לעשות ועדה בכלל על נושא סוכנים.
היו"ר סתיו שפיר
לא, אני אומרת עצרו אותו בגלל שעסקה אחת נמצאת בחקירה. אני שואלת, הרי, זה קורה כל הזמן.
רוני מורנו
אז עצרו אותו והוא לא יכול לעסוק בזה, נו, זה מה ש - - -
היו"ר סתיו שפיר
בגלל שיש עסקה אחת בחקירה?
רוני מורנו
את רוצה שאני אביא לך את החומר?
היו"ר סתיו שפיר
לא עוסקים בכלל בתחום הזה - - -
רוני מורנו
לא עוסקים.
היו"ר סתיו שפיר
על עסקאות חדשות שגם נרקמות.
רוני מורנו
לא, לא עוסקים. אני אביא לך את החומר הזה. פשוט עצרו את שר הביטחון, אמרו לו אתה לא רשאי לעסוק בזה, אתה לא רשאי ליצור ועדה שתבחן את נושא הסוכנים, עד שתהיה חקירה.
היו"ר סתיו שפיר
אז מה קורה עם עסקאות עתידיות? עם עסקאות אחרות שקורות עכשיו? מחכים שמה? שבית המשפט יחליט מה הנוהל?
רוני מורנו
אני הייתי ברור, לא?
היו"ר סתיו שפיר
אתה מבין למה זה נשמע קצת תמוה. אני לא חלילה מאשימה אותך, אבל זה נשמע קצת תמוה - - -
רוני מורנו
לא, אז אני מסביר לך. תראי, מה שאני אומר לך - - -
היו"ר סתיו שפיר
לפי מה מחליטים היום על עסקאות?
רוני מורנו
אני מנסה להסביר לך, שאנחנו - - -
היו"ר סתיו שפיר
גם אם יש פה בעיה של חקיקה, איך הכנסת לא עסקה בזה?
רוני מורנו
אז אני מנסה להסביר לך שאנחנו כמשרד לא נחים על זרי דפנה. ברגע שאין חוק - - -
היו"ר סתיו שפיר
לא חשבתי כך.
רוני מורנו
אז אני אומר לך. אני פשוט מנסה להסביר לך את זה כבר חצי שעה ואני בטוח שאת מבינה טוב. רק את אוהבת לשאול עוד פעם ועוד פעם וזה בסדר.
היו"ר סתיו שפיר
זה הוכיח את עצמו בעבר כדרך לקבל מידע.
רוני מורנו
בסדר, אני יודע, אני מכיר אותך.
היו"ר סתיו שפיר
בסוף בפעם הבאה המידע מגיע. עובד באחוז ניכר מהמקרים.
רוני מורנו
טוב, אבל אני גמרתי.
היו"ר סתיו שפיר
טוב, בסדר. משך כמה בקשות מידע משנת 2016 טרם הסתיים טיפול, מה משך הזמן הממוצע למתן מענה מגורמי אבטחת מידע בקשר לבקשות חופש מידע, כלומר שב"כ, צה"ל וכו'.
רוני מורנו
אני מעדיף שתעבירו לנו את כל השאלות.
היו"ר סתיו שפיר
בסדר, אנחנו מקריאים אותן כסיכום, אתם תקבלו אותן והן גם מפורסמות באינטרנט לציבור הרחב, כמו כל המידע שמגיע בוועדה הזאת.

קבלת מידע על מספר התקשרויות בפטור במכרז ופירוט. מספר התקשרויות עם חברות ייעוץ בכלל והעלות שלהן, כמו גם ההחלטה מה הנוהל בהקשר של התקשרות עם חברות ייעוץ.

מערכות עדכון משפחות שכולות מעודכנות, גם בהקשר של בנות זוג, שאינן נשואות, של חללי צה"ל והעדכון.

הנהלים שמתייחסים למגע עם סוכנים בהקשר של רכש, סיווג. איך נקבע הסיווג שלהם ומי קבע אותו, מה הנימוקים לסיווג והאם נבחנה האפשרות לפרסום חלקים מהנוהל. כמה מהאנשים חשופים לנוהל הזה ומה הסיווג שלהם.

אנחנו נזמן בהמשך גם דיון עם המינהל האזרחי, עם המתפ"ש ועם התשובות לשאלות שלכם בהקשר לחופש המידע.

מודה לכם מאד ואנחנו נקיים על כך המשך.

הישיבה ננעלה בשעה 10:53.

קוד המקור של הנתונים