ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 31/10/2017

חוק העונשין (תיקון מס' 137), התשע"ט-2019

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

פרוטוקול של ישיבת ועדה

×?ומניטק

2017-11-15OMNITECH



הכנסת העשרים

מושב רביעי

פרוטוקול מס' 472

מישיבת ועדת החוקה, חוק ומשפט

יום שלישי, י"א בחשון התשע"ח (31 באוקטובר 2017), שעה 13:00
סדר היום
הצעת חוק העונשין (תיקון מס' 124) (עבירות המתה), התשע"ו-2015
נכחו
חברי הוועדה: ניסן סלומינסקי – היו"ר

יעל גרמן – מ"מ היו"ר

זאב בנימין בגין

ענת ברקו

אורי מקלב

מיכל רוזין
חברי הכנסת
מיקי רוזנטל
מוזמנים
פרקליטה-מח' יעוץ וחקיקה, משרד המשפטים - לילך וגנר

מתמחה, משרד המשפטים - ענבר סיימונס

ראש תחום פלילי, משרד המשפטים - תמר בורנשטין

עו"ד בסניגוריה הציבורית הארצית, משרד המשפטים - ישי שרון

קמ"ד חקירות באח"מ, המשרד לביטחון פנים - יפעת כהן אזולאי

ע' יועמ"ש, המשרד לביטחון פנים - איילה ויינשטיין

סגנית מנהל המחלקה הפלילית, פרקליטות המדינה - נעמי גרנות

מתמחה, פרקליטות המדינה - אופיר ביתן

סגל אקדמי, אוניברסיטאות ומוסדות אקדמיים - פרופ' רות קנאי

עו"ד, הסיוע המשפטי - אפרת ברזילי

יו"ר ארגון משפחות נרצחות ונרצחים - לרה צינמן

יועצת משפטית, ארגון משפחות נרצחות ונרצחים - רותי אלדר

פורום פלילי, לשכת עורכי הדין - סוזי עוזסיני ארניה

פורום פלילי, לשכת עורכי הדין
ממונת חקיקה, לשכת עורכי הדין




גדי זילברשלג
אוריין לביא

חוקר, המכון הישראלי לדמוקרטיה
עו"ד, המרכז האקדמי למשפט ועסקים ברמת גן




עמיר פוקס
ד"ר סיגל שהב

עוזר משפטי, לשכה משפטית, הכנסת - ירון שמואל אונגר
ייעוץ משפטי
נעה ברודסקי-לוי

אפרת חקאק
מנהל/ת הוועדה
אסף פרידמן
רישום פרלמנטרי
מוריה אביגד

תמר פוליבוי

הצעת חוק העונשין (תיקון מס' 124) (עבירות המתה), התשע"ו-2015, מ/972, הצעת ח"כ ניסן סלומינסקי
היו"ר ניסן סלומינסקי
צהריים טובים, חברי חברי הכנסת, אנשי הממלכה, גברתי רות קנאי, המשטרה, לשכת עורכי הדין, האחרים המצטרפים אלינו ועוד יצטרפו, אני פותח את ישיבת ועדת החוקה, חוק ומשפט בנושא הצעת חוק העונשין (תיקון מס' 124) (עבירות המתה), התשע"ו-2015. קצת דשדשנו בנושא חוק ההמתה כי נעצרנו בנושא שהוא מאוד רגיש. בכלל, כל הנושא כאן הוא ממש דיני נפשות, הוא לא סתם. כל מילה ומילה כאן היא דיני נפשות והיא תבוא לידי ביטוי בפועל אמיתי, לכן אנחנו צריכים להיות מאוד זהירים.

ב', עצרנו בדיון הקודם בנושא שהוא נושא מחשבתי, שעד היום תמיד יש בו את הלבטים, נושא האדישות, איפה לשים אותה, עד היום החדר הזה חלוק. יש כאלה שנמצאים כאן ויש כאלה שנמצאים כאן, זה לא נושא פשוט. לכן אני אומר שלא דשדשנו במובן השלילי אלא עסקנו בזה רבות ולכן זה היה על חשבון ההתקדמות. חפרנו לעומק על חשבון ההתקדמות אבל צריכים להשלים את זה. לכן אני אומר, אנחנו ננסה לעשות מאמץ להתקדם אבל לא על חשבון התוכן, כי כמו שאמרתי מדובר ממש בדיני נפשות, כל אות וכל מילה. יהיו עוד מחלוקות, פרשנויות וכו', אבל לגבי נאשמים זה חיים ומוות. אנחנו ננסה להתקדם מהר אבל בלי לוותר על שום דבר מהתוכן ומהעומק שנרצה להגיע אליהם. לילך, בבקשה.
לילך וגנר
בדיונים הקודמים עסקנו בנושא של היסוד הנפשי בעבירת הרצח הבסיסית, והוועדה עקרונית קיבלה את עמדת הצעת החוק הממשלתית שתוגדר עבירת רצח בסיסית כזו שהיסוד הנפשי שלה יהיה אדישות או כוונה. כרגע אנחנו נדון, כמו שאני מבינה, בדיון הנוכחי, בהצעה שעוסקת ברצח בנסיבות מחמירות. בהצעה, בעקבות המלצות ועדת קרמניצר, מוצע לקבוע עבירה של רצח בנסיבות מחמירות, שלפיה מי שגרם למותו של אדם באדישות או בכוונה בנסיבות הקבועות ברשימה הזאת יורשע בעבירה של רצח בנסיבות מחמירות והעונש שלו יהיה עונש של מאסר עולם חובה, בכפוף למה שנאמר בסעיף קטן (ב) שנדון בו בהמשך.

הנסבות המחמירות כוללות את מקרי הרצח החמורים ביותר שמצדיקים קביעת קטגוריה נורמטיבית מתאימה. החלק הארי שבהן מיוחד למצב נפשי מיוחד של העושה, או מניע זדוני או פסול נוסף למעשה המתה. כך זה בהמתה המבוצעת לאחר תכנון ושקילה, כך זה בנסיבה שהמטרה היא לאפשר או להקל ביצועה של עבירה אחרת או הימלטות לאחר ביצוע עבירה אחרת, כך זה בנסיבה של פעולה עונשית במטרה להטיל מרות או מורא, לכפות אורחות התנהגות על ציבור וכך זה גם במניע של טרור והמניע הגזעני. דיברנו על הקטגוריות של הנסיבות המחמירות והסברתי שישנה קטגוריה שנעוצה בזהות של הקורבן, כך זה בנסיבות של קטין שהנאשם אחראי עליו, או חסר ישע, וכן בנסיבה של עד או מי שצפוי למסור עדות במשפט הפלילי.
היו"ר ניסן סלומינסקי
את לא הולכת לפי הסדר, עשית כאן מקבצים.
לילך וגנר
אני מקבצת את הנסיבות לקטגוריות כדי להסביר. אנחנו נדון כמובן בכל נסיבה, זה מין הקדמה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אבל אם התחלת בראשון אז כל האחרים זה כבר מקבץ של הראשון, לא?
לילך וגנר
אני אתייחס לזה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אם הראשון אומר כל רצח שלאחר תכנון אז הכול כבר נגמר, אז כל האחרים זה כל שכן. אדם לא יכול לעשות מעשה אכזרי ובכלל לא לתכנן. כלומר, הכול זה תוספות אבל התכנון כמעט בכולם - - -
לילך וגנר
דווקא זו נסיבה מובהקת שיכולה להתקיים גם בלי תכנון או הליך משמעותי של שקילה, אבל זה נכון שהנסיבה הזאת מהותית "בולעת" נסיבות אחרות. אני אסביר למה בכל זאת אנחנו חושבים שגם אם מרבית או רוב רובם של המקרים שנכללים באותה קטגוריה ייכנסו להליך של תכנון או שקילה משמעותית יש צורך בקביעת הנסיבה כנסיבה, כאמירה מוסרית, חברתית של המדינה, של המחוקק, שזו קטגוריה שרואים אותה בחומרה, ברף הגבוה ביותר של עבירת ההמתה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
כנפרדת הכוונה. שרואים אותה, יכול להיות לפעמים כל שכן, אבל שהיא נפרדת. כלומר, שאתם צריכים לציין אותה כקטגוריה נפרדת והיא לא נכללת בקטגוריה הראשונה או כל שכן.
לילך וגנר
אני אומרת, גם היא נכללת בקטגוריה הראשונה יש פה פגיעה בערך מוגן, מובהק וחשוב נוסף ויש צורך בקביעה הקטגורית שלה כיחידה בפני עצמה, שכל מי שנכנס אליה נכנס לנסיבות מחמירות ולא צריך לעבור את המסננת של הנסיבה הראשונה, למרות שאני מסכימה שהרבה מקרים יכנסו גם לנסיבה הראשונה.

אז דיברתי על הקטגוריות של המניע הפסול או הזדוני, של זהות הקורבן, הגעתי לקטגוריה השלישית של מקרים שבהם יש סכנה רחבה יותר לציבור שגלומה במעשה המתה. כך זה בנסיבה שהמעשה יוצר סכנה ממשית לפגיעה חמורה בגופו של אדם - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
את עברת על השנייה – יש לי שאלה עוד לפני הדיון – מה המיוחד שבה? "המעשה נעשה במטרה לאפשר ביצוע עבירה אחרת", למה זה נותן יותר חומרה מאשר הנושא כשלעצמו?
לילך וגנר
רוב הדיון הנוכחי יתמקד בנסיבה הזאת, כרגע זה דברי הפתיחה הכלליים. אני כרגע בדברי פתיחה כלליים כדי להסביר יותר את המסגרת, גם כי היתה לנו הפסקה ממושכת. בסוף הישיבה האחרונה כן סקרתי את הנסיבות אבל למען הסדר אני רוצה שנפתח את הנושא החדש הזה בצורה שמציגה אותו לקהל ומסבירה איפה אנחנו נמצאים.

גם כשהמעשה הוא במסגרת ארגון טרור או ארגון פשיעה, נוצרת סכנה לציבור גדול יותר וזו הצדקה לקביעת הנסיבות כנסיבות מחמירות. הקטגוריה האחרונה עניינה חומרה הבאה לידי ביטוי באופן ביצוע מעשה המתה – יש לנו רק נסיבה אחת כזאת – אכזריות או התעללות.

נסיבות מחמירות בעבירות המתה נהוגות ברוב מוחלט של שיטות המשפט בעולם. יש לנו סקירה משווה רחבה אבל אני רק אגיד כרגע בקצרה שבחלק משיטות המשפט הנסיבה המחמירה מאפשרת הרשעה ותיוג שונים מעבירת רצח רגילה, כמו שאנחנו פה מציעים, כך למשל בקליפורניה, בניו יורק ובקנדה, קיומן של נסיבות מחמירות יוביל לסיווג הרצח כרצח מדרגה ראשונה, ובקליפורניה העונש של מאסר עולם חובה הוא רק ברצח מדרגה ראשונה, מאוד דומה להצעה הנוכחית.

בצרפת לא נהוגים עונשי חובה, רק בעבירה של רצח בנסיבות מחמירות העונש הוא מאסר עולם, בעוד שהעונש בעבירת רצח רגילה הוא 30 שנה. בבלגיה, גרמניה, הולנד וספרד, הנסיבות המחמירות מובילות לסיווג העבירה כרצח לעומת הריגה. באנגליה, שעבירת הרצח שם עונשה מאסר עולם חובה והיא עבירה מאוד רחבה ביחס לשיטות משפט אחרות – הרחבנו על כך את הדיבור בישיבות קודמות – הנסיבות המחמירות משפיעות על תקופת המינימום הנקבעת לקציבת העונש. כך זה גם בארצות משפט מקובל אחרות כמו ניו זילנד ואירלנד.
היו"ר ניסן סלומינסקי
באנגליה יש עונש מינימום?
לילך וגנר
של הקציבה. העונש הוא מאסר עולם חובה. לאחר גזירת הדין יש הליך של קציבה וכשמדובר בנסיבות מחמירות יש תקופת מינימום שרק ממנה אפשר לקצוב את העונש.

הצוות קרמניצר, וגם אנחנו בהצעת החוק, התלבטנו האם ליצור רשימה סגורה או פתוחה של נסיבות מחמירות ובעקבות באמת המלצת הצוות אנחנו מציעים רשימה סגורה. להבנתנו, התפיסה הזאת עולה בקנה אחד עם כל החוקיות ועם גישת המשפט הישראלי באופן כללי לנושא של נסיבות מחמירות. עקרון החוקיות דורש שהעבירה לא תהיה עמומה או פרוצה, וכשמדובר באחת העבירות הכי משמעותיות בספר החוקים שלנו, עבירת הרצח, ראוי שאנחנו נקבע מפורשות את הרשימה ונגדיר אותה בצורה מדויקת, כך שתיווצר ודאות.

הרשימה מתבססת על מקרי המתה חמורים שלקוחים מניסיון העבר ומחקיקה משווה, כמו שאמרתי, שיש בהם פגיעה בערך מוגן חשוב נוסף, וההנחה היא שהם לא יכולים לקבל ביטוי נכון במסגרת עבירת הרצח הבסיסית, כי לכאורה עבירת הרצח הבסיסית מאפשרת גם לבית המשפט לגזור מאסר עולם כעונש מקסימום, לא כעונש חובה. היום, בתקופת ההבניה, סעיף 40ט קובע רשימה של נסיבות שקשורות בביצוע עבירה שבית משפט מתחשב בהן במתחם העונש ההולם, ושוב, כמו שאמרתי, הגישה שלנו של רשימת הנסיבות המחמירות מתיישבת עם החקיקה בעולם, ששם יש רשימות סגורות של נסיבות מחמירות.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
באורך דומה? בפירוט דומה? אני אומר, זה לא משפטי אבל זה לא כל כך אלגנטי ליצור רשימה. יש לנו היום פה 11 פריטים, אם אפשר להכליל אותם. אז מה במדינות אחרות – מונים בפירוט כזה?
לילך וגנר
במדינות אחרות אני יכולה לסקור, יש לנו סקירה משווה לגבי כל אחת מהנסיבות, אם היא מופיעה בחקיקה של מדינות אחרות. הנטייה של הצוות, וגם של הצעת החוק בעקבותיה, היתה ללכת על נסיבות מקובלות בעולם. יש כמה נסיבות בודדות שהן חידוש ישראלי, אבל בהרבה נסיבות אנחנו פשוט הולכים בעקבות המקובל בעולם.
היו"ר ניסן סלומינסקי
בני, לפני שבאת הספקתי לשאול כי להערכתי רוב הפירוטים נכנסים בסעיף הראשון בכלל, לא צריכים אפילו לפרט כי הם נכנסים בסעיף הראשון הזה.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
אני מבין את הצורך לפרט כדי להיות יותר מסוימים ולילך הסבירה, אבל תסבירי לי את השיטה המשווה: האם לקחתם שתי נסיבות מחמירות מבלגיה ועוד שלוש אחרות מהולנד וצרפתם את כולן חלילה?
לילך וגנר
ניסינו לראות תפיסה של נסיבות מחמירות מקובלות במדינות רבות. כשראינו שנסיבה מופיעה בשיטות משפט רבות היא נראתה נסיבה שראוי לכלול אותה גם אצלנו. יש אצלנו, כמו שאמרתי, גם כמה חידושים ספציפיים שכשנגיע אליהם אני אגיד, במיוחד הנסיבה של מטרה עונשית, שהיא באמת נובעת בעצם מצורך מקומי ולא מחקיקה מושפעת. אנחנו חושבים שצריכה להיות אמירה ברורה של המחוקק שמדובר בנסיבה מחמירה באותם מקרים שהמעשה נעשה כפעולה עונשית ויש לו אפקט מרתיע לציבור ניכר. אני מוכנה כמובן לסקור את הנסיבות המחמירות כסדרן ונפרט אותן. יש איזשהן שאלות לענייניים הכלליים?
ישי שרון
לשאלת היושב-ראש, הערך המוסף שיכול להיות בין הקטגוריה הראשונה ליתר הקטגוריות – לא בכולן – היא העובדה שיש יסוד נפשי של אדישות, לפי ההכרעה העקרונית של הוועדה. יכולות להתקיים קטגוריות אחרות שהן לא בכוונה אבל הן באדישות ואז הן כן רלוונטיות.
היו"ר ניסן סלומינסקי
נעבור אחת אחת ואתה תראה.
יעל גרמן (יש עתיד)
קבענו כבר לגבי אדישות?
היו"ר ניסן סלומינסקי
כן, דשנו בזה הרבה מאוד, בזה פתחתי. אתה תראה רק שבחלק מהדברים המעשה נעשה במטרה אז זו כבר לא אדישות, זה מעשה שנעשה במטרה. אנחנו נראה כשניכנס. רות, בבקשה.
רות קנאי
חבר הכנסת בגין, יש רשימות הרבה יותר ארוכות.
היו"ר ניסן סלומינסקי
היא אומרת שיש רשימות הרבה יותר ארוכות, לשאלתך, שתהיה רגוע.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
תודה.
רותי אלדר
ואם יורשה לי להוסיף – אני מארגון משפחות נרצחים ונרצחות – לטעמנו הרשימה הזו זקוקה לתוספת למספר נסיבות מאוד משמעותיות שהן מגבשות רצח בנסיבות מחמירות, כמו שגם כתבנו בנייר העמדה ששלחנו.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אפרת, בבקשה.
אפרת ברזילי
אני מסכימה עם לילך שיש מידה של חפיפה בין הנסיבה הראשונה לנסיבות אחרות, אבל מכוח אותה תפיסה שהחומרה לא תמיד נובעת מהיסוד הנפשי ולפעמים היא נובעת מנסיבות אחרות שנושאות חומרה מיוחדת, ומתוך המחשבה שמי שצריך לומר שהדברים נתפסים בעיני החברה בישראל כדברים חמורים מאוד זו כנסת ישראל, ראוי שהדברים האלה יאמרו במפורש.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
אני אומר למה שאלתי. אתם המומחים, נחה דעתי, יש מדינות אחרות. ככל שהרשימה ארוכה יותר מבחינה הגיונית ההנחה היא שאנחנו, אתם יחד אתנו, שקלנו יחד את כל הנסיבות המחמירות האפשריות. אם הניסוח הוא כללי, יותר כללי קצת לפחות, אז ניתן עוד להרחיב אולי מעט, בית המשפט, אבל אם אנחנו אומרים: אלה הנסיבות ואין אחרות, אז זו החלטה אבל צריך להבין שזו החלטה מאוד עמוקה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
בני, היא פתחה ואמרה שהיה להם דיון האם להשאיר את הרשימה פתוחה לעוד אפשרויות והם החליטו שזהו זה, רשימה סגורה.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
ככל שהיא ארוכה יותר היא אומרת: אלה העבירות. בדמיוננו הסתכלנו יובל שנים קדימה, או 10 שנים קדימה, זה מה שהחברה שלנו חושבת.
היו"ר ניסן סלומינסקי
זה מה שהם אמרו שהיה, זה הדיון שהיה והם החליטו.
אפרת ברזילי
כיוון שהשאלה הזאת מאוד הטרידה גם אותי אומר לך מה היתה התשובה שנתתי לעצמי. ראשית, הערכתי שאם ישבנו בוועדת קרמניצר הרבה אנשים, חשבנו על נסיבות מחמירות וגם בדקנו מה קורה בחוץ לארץ, הסיכון שיש תופעה שלא עמדנו עליה איננו גבוה. יתכנו מקרים שלא חשבנו עליהם, הערכה היתה שהם מקרים בודדים. אני מזכירה גם שהחוק, על פי ההצעה, מתיר להטיל מאסר עולם גם במקרים שבהם לא התקיימו נסיבות מחמירות. במקרים האלה מאסר העולם לא יהיה - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
בחריגים.
נעה ברודסקי-לוי
לא, לא בחריגים. ברצח הבסיסי מאסר עולם כעונש מרבי בכל מקרה.
אפרת ברזילי
אבל לבית משפט יש שיקול דעת להטיל אותו. ולכן, אם התקיימו באירוע נסיבות שלא נכללות ברשימה ובכל זאת בית המשפט יסבור שזה מקרה חמור מאוד, מן הראוי יהיה שהוא יטיל עונש מאסר עולם וכך הוא יעשה.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
היתה הצעה של אחד החברים לכלול עבירה מסוימת בנסיבות מחמירות שהרוב בוועדה חשב שזה לא נכון, או שמיציתם את כל מה שעלה בדעתכם?
אפרת ברזילי
אני חושבת שיש דברים שהיתה בהם התלבטות.
לילך וגנר
הצעת החוק הממשלתית מצמצמת את רשימת הנסיבות המחמירות מההצעה שהוצעה בצוות קרמניצר בשתי נסיבות שהושמטו. זאת אומרת, המטרה שלנו היתה באמת ליצור רשימה כמה שיותר מצומצמת אבל שתכיל את המקרים החמורים מאוד. כפי שאמרה אפרת, כאשר אם יש מקרים מאוד חמורים שאינם נכללים, אז בית המשפט כמובן רשאי לתת את העונש המרבי בעבירת הרצח הבסיסית. יתכן גם כי בעוד כ-10 שנים המחוקק ירצה לעשות רביזיה גם של הרשימה הזאת.
היו"ר ניסן סלומינסקי
למה עוד 10 שנים? יכול להיות שגם היום.
לילך וגנר
בוודאי, אבל גם אם הכנסת תחליט על הרשימה של המקרים שבעיניה אמורים לזכות לתיוג החמור ביותר, אני יכולה להעלות על דעתי שהמציאות תוכיח לנו אחרת ואולי נצטרך לשנות.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
אבל למה לנו להמתין? אני אומר, אדוני היושב-ראש, אולי לשם שלמות הדיון יובאו לידיעתנו ההצעות שעלו.
יעל גרמן (יש עתיד)
הנסיבות שלא נכנסו.
לילך וגנר
במסמך ההכנה שערך הייעוץ המשפטי לקראת הדיון הוא מנה גם נסיבות שאינן נכללות בהצעה שלנו.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
אני מדבר עכשיו על ההפרש בין המלצות הוועדה לבין ההצעות הממשלתיות.
היו"ר ניסן סלומינסקי
יש את זה בנייר פה.
לילך וגנר
אני אפרט. אני אציג את הצעת החוק הממשלתית לגבי הנסיבות שאנחנו חשבנו שצריכות להיכלל בקטגוריה ואני מציעה שאחרי שנסיים את הדיון בהצעות הללו נוכל לדון הן בהצעות שהופיעו בדוח ואנחנו חשבנו שאין מקום להן והן בהצעות שארגון נרצחים ונרצחות העלה על הפרק.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
מצוין.
היו"ר ניסן סלומינסקי
עמיר, בבקשה.
עמיר פוקס
לגבי העיקרון שזה כאילו נבלע בתוך הכוונה, זה היה נכון אם היינו חיים בעולם של כוונה תחילה, שבעבר, אבל משום שאנחנו משנים פה את כוונת התחילה למשהו אחר – למעשה לאחר תכנון או הליך ממשי של שקילה וגיבוש החלטה להמית – גם כוונה, שיכולה להיות באחת הנסיבות, מטרה לזה וכוונה לזה, היא לא בהכרח תכנון והליך ממשי של שקילה. זאת אומרת, היא יכולה להיות כוונה ספונטנית יותר. לכן זה בכל זאת - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
"כוונה ספונטנית" זו הגדרה מעניינת.
נעמי גרנות
זה מה שיש בפסיקה.
עמיר פוקס
כבוד היושב-ראש, היום הכוונה התחילה כוללת הרבה יותר מאשר בן אדם תכנן, זו כוונה על אתר שמה שמוכיח אותה זה עצם הנפת הסכין או הרמת האקדח. לכן, משום שאנחנו שמים פה כוונת תחילה אמיתית, אחרת, שונה, של הליך יותר רציני, כן תהיה משמעות לחלק מהמקרים בהם יש איזושהי כוונה, אבל היא לא בהכרח כוונה תחילה כמו של החוק החדש.
היו"ר ניסן סלומינסקי
מאה אחוז. נעמי, בבקשה.
נעמי גרנות
נראה לי שחינכתי אותו היטב כי הוא כיוון בדיוק למה שרציתי לומר, אבל אני אומר עוד משהו.
עמיר פוקס
נעמי היתה המאמנת שלי בפרקליטות.
נעמי גרנות
קודם כל, יש משמעות עצומה למה שאפרת אמרה מבחינה ערכית, מבחינה נורמטיבית, גם להעביר לציבור את הערכים שאנחנו רואים אותם כמחמירים, גם לאותת לבית המשפט באופן כללי, אבל גם הלכה למעשה במישור הראייתי מה אני כפרקליטה צריכה להוכיח לבית המשפט. מלבד מה שאמר עמיר, שהיום בהחלט יכול להיות שהחקיקה פחותה, מעבר לזה, לא תמיד אני ארצה להוכיח. אני אוכל לבחור מה אפשר להוכיח ומה ניתן להוכיח אחרי שכבר הוכחתי אדישות, שהמוות נעשה באדישות. לאחר מכן אני אוכל להתפצל ולומר: הנה, יש לי פה נסיבה, די לי בנסיבה הזאת שהיא במטרה לעורר פחד ובהלה, אני לא צריכה להיכנס לשאלת ההוכחה של תכנון ושקילה, שעוד נראה איך הפסיקה תמלא אותם בתוכן. אני אומרת, גם ברמה הערכית-ההצהרתית וגם ברמה הפרגמטית יש חשיבות בעיקר לפירוט הזה, גם אם יש חפיפה מסוימת בעיקר לנסיבה אחת.
היו"ר ניסן סלומינסקי
גדי, בבקשה.
גדי זילברשלג
לדעתי, לפני שנכנסים לדיון הפרטני של הנסיבות המחמירות צריך לשאול את השאלה המוסרית-הערכית – וטוב שיש כאן חברי כנסת, וכמובן הם צריכים להכריע – האם בכלל צריך להשאיר בעולם את עונש מאסר עולם חובה או לא. זאת שאלה ערכית. היא לא שאלה משפטית. היא שאלה שמשפטנים יכולים לחשוב עליה, אנשים אחרים יכולים לחשוב עליה. העמדה שלנו כלשכת עורכי הדין היא שצריך להעביר מהעולם את עונש מאסר עולם כי אין לו שום הצדקה, כי אין הצדקה להגביל את שיקול הדעת של השופטים דווקא כאשר מדובר בהכרעה הכי חשובה. זה זכר, כמו שדיברנו על זה בדיונים קודמים, זה נותר כזיכרון מכך שבאנגליה היו עונשי מוות ועשו איזה דיל להוריד את עונשי המוות, אמרו: נעשה עונש מאסר עולם חובה שעדיין יגביל את מי ששופט לתת עונש חמור. דעתנו האישית ודעתנו כלשכת עורכי הדין היא שאין לזה מקום היום.
רותי אלדר
מתי ואיך התקבלה העמדה הזאת של לשכת עורכי הדין?
גדי זילברשלג
אנחנו הגשנו נייר עמדה.
רותי אלדר
זה שהגשתם אני מבינה, אבל עצם העמדה - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
רותי, כבר פעם שלישית או רביעית שאת נכנסת בלי שקיבלת אישור אז אני מבקש.
גדי זילברשלג
אני אישית עמדתי הרבה פעמים בסיטואציה בתיקי רצח שייצגתי, וגם כאלה שלא ייצגתי, שראיתי שופטים שמכניסים אנשים למאסר עולם כשהם לא חושבים שזו התוצאה הצודקת רק בגלל - - -
לילך וגנר
אבל תתייחס להצעת הזאת.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לילך, לא, בבקשה.
גדי זילברשלג
אני מתייחס. גם לפי הצעת החוק הזאת יצאו עוד הרבה יותר מקרים, כי כשמנהלים משפט רצח לא מנהלים את המשפט אם זה ארגון טרור או לא ארגון טרור, מנהלים את המשפט אם הוא רצח או לא רצח, ואז, כשיגיעו להכרעה, ארגון טרור כבר ייכנס "על הדרך". יש המון בעיות שאפשר לעלות פה, המון המון בעיות, אבל באמת הבעיות לא יכולות להיבחן במסגרת כזאת. אני אומר, למה לכבול את השופטים דווקא בעבירת רצח? אם זה אונס חמור, אונס אכזרי, לא צריך מאסר עולם?
היו"ר ניסן סלומינסקי
הבנתי את השאלה, השאלה שלך היתה ברורה. אני שואל את השאלה שלך אבל משני הכיוונים, כי אני גם לא בטוח שאני לא בעד עונשי מינימום – אני רוצה להגיד שאני בעד – וזה גם לכבול את השופטים. השאלה כאן היא ביחס. שמענו היום בישיבה בנושא הלבנת הון שבעבירות של 10 שנות מאסר, הממוצע שהשופטים נותנים הוא סדר-גודל של שנתיים, שנתיים ואולי, היא גמגמה, שלוש. אז אתה יכול להגיד: מצוין, רחמנים בני רחמנים אולי - - -
גדי זילברשלג
אני חושב, אדוני, שאם אתה היית יושב שם, כנראה הממוצע היה שנה וחצי.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
גם בפגע וברח הטווח הוא שבע והממוצע הוא שנה וחצי.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לכן אני אומר, יכול להיות שאנחנו חושבים לפעמים שהשופטים נותנים עונשים יותר מדי קלים ולכן אין הרתעה וכל המערכות שאמונות על האכיפה שאני מדבר אתן אומרות: מה אתם רוצים מאתנו? דברו עם השופטים. אנחנו מרימים ידיים. אנחנו עובדים כמו משוגעים, מביאים, בסוף זה מגיע לשופט, הוא מוציא אותו בקלות. זה לכיוון של עונש מינימום, יכול להיות שגם יש את הכיוון ההפוך. השאלה פה היא יותר בסיסית, האם השופט הוא המרא דאתרא הסופית ואני סומך עליו באלף אחוז? שופט אחד יכול לתת לו מאסר של 30 שנה והשני יכול לתת לו מאסר של 10 שנים על אותו דבר אולי.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
זה כבר בהבניה.
גדי זילברשלג
אבל אם אתה סומך עליו אם הוא ירשיע או לא ירשיע - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
הבניה – יש הבניות ואני חושב שבית המשפט בכלל לא עושה הבניות כבר, ככה אמרו לי, נכון?
אפרת חקאק
היום יותר.
היו"ר ניסן סלומינסקי
יותר כבר היום? לא יודע. השאלה היא שאלה עקרונית, אתה צודק, האם אנחנו רוצים עונשי מינימום ועונשי מקסימום או לא רוצים בכלל.
גדי זילברשלג
מינימום זו שאלה אחרת לדעתי, כי מינימום - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
הן שתיהן קטגוריות שבסוף בתחתית-תחתית הן נובעות מאותו דבר.
עמיר פוקס
המינימום והמקסימום הם אותו דבר, זה עונש מינימום.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא, אני לא מדבר על המקרה הזה, אני מדבר באופן כללי שיש מקרים שאנחנו רוצים לתת עונשי מינימום כי לא רק שהשופטים לפעמים לא יוצרים הרתעה, הם פשוט מרפים את ידיהם של הגופים האחרים. אני שומע את זה הרבה פעמים מדמויות בכירות במשטרה שאומרות: מה, אנחנו עובדים כמו משוגעים, מביאים את הכול וכו', בסוף השופט משחרר ככה, או נותן דברים קלים. זה מרפה את ידיהם גם לעבוד. לכן אני אומר, הדיון הוא דיון אמיתי וצריך לדון בנושא הזה אם בכלל יש את הדברים האלה.
גדי זילברשלג
אבל זו שאלה מקדמית. אני אומר, לפני שנכנסים לפרטים זו שאלה בעצם מקדמית שעשויה לייתר את הדיון אם בכלל צריך להיות עונש מאסר עולם חובה או לא. זו השאלה. אפשר להחליט שכן.
היו"ר ניסן סלומינסקי
השאלה היא אם אתה חושב שיש משהו שהוא חמור יותר ויכול להיות שמהניסיון אתה רואה שבתי המשפט לא הולכים כך. השופט הוא לא המחוקק ואתה כמחוקק חושב שיש דברים מסוימים – אני אקח לדוגמה טרור, שאנחנו עוסקים בזה הרבה, יכול להיות שיבואו שופטים ויגידו: רצח, טרור, מבחינתי זה אותו דבר, פה הוא רצח אותו בגלל פלילי ופה הוא רצח אותו בגלל טרור וכו'. אני כמחוקק חושב – והיום העברנו אפילו חוק בדיוק בנושא – ממש לא, על אותו רצח, רצח רצח, אבל מאחר והוא פלילי זה משהו אחד, בטרור יש הרבה יותר חומרות שאני כמחוקק רואה אותן. לכן אני כן רוצה לעשות את האבחנה הזאת.

אם אני לא אעשה את מה שאנחנו עושים כאן אז מבחינת שופט הוא יוכל לעשות מה שהוא רוצה, לכאן ולכאן, ואני כמחוקק רוצה כן להבליט. אז נתתי דוגמה בכוונה טרור כי גם היום עסקנו בנושא הזה גם לגבי משהו אחר, הבחנה בין רצח פלילי, חוק של ברקו, לבין משהו של טרור, אז יכול להיות שכן יש לנו לפעמים רצון להביע ולהגיד לשופטים: אנחנו כן רואים שיש מין קטגוריה כזאת, יש כאלו ויש כאלו שהם אולי יותר.
לילך וגנר
אני רק אגיד שבצוות קרמניצר דנו באריכות במשמעות של מאסר עולם חובה, היתרונות והחסרונות.
יעל גרמן (יש עתיד)
מה היו המסקנות?
גדי זילברשלג
אבל יש דעה של הסנגוריה שהיא דעת מיעוט שם.
היו"ר ניסן סלומינסקי
רבותי, אני רוצה שנחזור למסגרת המסודרת שלנו, גם נרוויח זמן ובעיקר גם נשמע אחד את השני. מי שמקבל את רשות הדיבור ידבר, נשמור על זכותו לדבר, והוא יקצר גם בדרך כלל. אחר כך אחרים יוכלו להגיד וזה יהיה מכובד. דברי חכמים בנחת נשמעים. לילך, בבקשה.
לילך וגנר
דנו באריכות בחסרונות גם של עונש חובה ועונש מאסר עולם חובה בפרט והיתרונות של העונש הזה. התפיסה בצוות קרמניצר היתה שאם אנחנו חושבים שזה העונש הראוי בקטגוריות האלה צריך להגיד את זה במפורש כי אם נותנים לבית משפט שיקול דעת כעונש מרבי להגיע למאסר עולם, החשש הוא שרק המקרים הקיצוניים והחמורים ביותר ידונו למאסר עולם. אם אנחנו חושבים שככלל שורת המקרים שאנחנו ממפים כרגע ביחד אתכם ראויים למאסר עולם, צריך לקבוע את זה כעונש חובה.

עם זאת, לאור החסרונות של עונש חובה – וזה בין היתר הסוגיות שהועלו פה על ידי לשכת עורכי הדין – מוצע בהצעת החוק לקבוע אפשרות לסטות מההרשעה בנסיבות מחמירות במצבים מסוימים. הסנגוריה ואנחנו הסכמנו על עצם הקביעה של העבירות האלה עם עונש מאסר עולם חובה וחלקנו על מהותו של פתח המילוט, אבל לא היתה עמדה של הסנגוריה – אני מדגישה את זה וישי יתקן אותי אם אני טועה – שלא ראוי ככלל לקבוע רצח בנסיבות מחמירות שהעונש שלו מאסר עולם חובה.
ישי שרון
לא מדויק.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אז מתכוונת לסעיף האחרון שבו יש אפשרות לשופט, למרות שזה עונה על אחד הקריטריונים, להחליט שהמקרה הזה כמקרה חריג לא יכנס לתוך המסגרת החמורה.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
בנסיבות שיירשמו.
היו"ר ניסן סלומינסקי
כן. אז יש את האפשרות הזאת אבל נגיע גם לזה.
לילך וגנר
הוא ירשיע בעבירת הרצח הבסיסית באותן נסיבות ואז בעצם כתוצאה מהרשעה בעבירת הרצח הבסיסית העונש יהיה פתוח. זה קו המחשבה שלנו. אם אתם רוצים, אגב, אפשר לדון בפתח המילוט קודם, סדר הדיון הוא לפתחכם.
היו"ר ניסן סלומינסקי
יעל, בבקשה.
יעל גרמן (יש עתיד)
קודם כל הייתי רוצה לשמוע את דעתה של הסנגוריה. הוא אמר בשקט שזה לא מדויק, אז אנחנו רוצים לשמוע מה כן מדויק. שנית, יש לך שאלה אליך, לילך, את היית בצוות, נכון?
לילך וגנר
נכון.
יעל גרמן (יש עתיד)
השאלה שלי היא מהיכן נובעת התחושה שאי אפשר לסמוך על השופטים שהם יתנו את העונש הראוי?
לילך וגנר
אני אדגיש – זה לא לא לסמוך על השופטים - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
הם? חס ושלום. זה אני אמרתי.
לילך וגנר
כשעונש הוא עונש מרבי בחוק הוא ניתן בנסיבות החמורות ביותר.
יעל גרמן (יש עתיד)
למה את לא מוכנה להשאיר את זה לשיקול דעתו של השופט?
לילך וגנר
אצלנו באמת רוב העבירות הן עבירות של עונשי מקסימום, מעטות העבירות שיש עונשי מינימום. אני חולקת על עמדת היו"ר בנוגע לנחיצות הענישה הזאת - - -
יעל גרמן (יש עתיד)
כן, אני יודעת שאתם מתנגדים מאוד.
לילך וגנר
אבל באופן כללי הניסיון מלמד – ויתקנו אותי חברותי - - -
יעל גרמן (יש עתיד)
אנחנו מנסים שיהיה בעבירות מין עונש מינימום ויש לנו התנגדות גדולה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
יש, יש בכמה מקומות.
לילך וגנר
בעבירות מין יש עונש מינימום שלצערנו לא משיג את המטרות שהמחוקק רצה להשיג באמצעות עונש המינימום.
היו"ר ניסן סלומינסקי
תקפצו על זה עכשיו כי זה לא הנושא.
לילך וגנר
אני שמה את זה בצד ואני אומרת שהניסיון מלמד שעונשי המקסימום ניתנים במקרים הקיצוניים, המובהקים והחריגים ביותר, ולכן - - -
יעל גרמן (יש עתיד)
אבל לא זאת היתה השאלה. השאלה שלי: האם בעצם זה שאתם, בצוות קרמניצר, ואתם מבקשים שגם אנחנו, נקבע – את יכולה לומר עונש מינימום, עונש מקסימום, כי במאסר עולם זה גם זה וגם זה – האם זו לא איזושהי הבעת אי אמון בשיקול הדעת של השופטים? גם מה שאמרת כרגע, אני שומעת את זה כערעור - - -
לילך וגנר
זו לא הבעת אי אמון בשופטים. א', זו הכרעה של המחוקק. צריך לזכור שהיום המצב הקיים - - -
יעל גרמן (יש עתיד)
אני שואלת כרגע האם המסקנה הזאת נבעה מכך שאתם בחנתם גזרי דין וראיתם בסופו של דבר שהם לא ראויים?
לילך וגנר
לא. בעבירות הרצח, המצב הקיים הוא שזה עונש מאסר עולם חובה. אולי יש שיגידו שזה - - -
יעל גרמן (יש עתיד)
לא, במקרים אחרים שמהם אתם - - -
לילך וגנר
אבל זה מקרה הבוחן שלנו כשאנחנו דנים בעבירות המתה. אז כרגע אנחנו לא יכולים לדעת מה בית המשפט יפסוק אם אנחנו נבטל את עונש מאסר עולם חובה. בנושא הזה צריך לזכור שבשיטות משפט רבות יש עונש מאסר עולם חובה. זה נכון שיש מדינות שבהן עונש כזה לא קיים. אנחנו במצב שבו עונש חובה קיים במשפט שלנו, נוהג במשפט שלנו, וההפך, ההצעה - - -
יעל גרמן (יש עתיד)
באילו מדינות הוא קיים ובאילו מדינות לא?
לילך וגנר
אני יכולה להביא את הסקירה המשווה. באנגליה, כמו שאמרתי, בעבירת הרצח זה עונש מאסר עולם חובה בצורה הרבה יותר רחבה מאשר מה שאנחנו מציעים אצלנו. בקליפורניה, כמו שאמרתי, יש מאסר עולם חובה וגם מיתה בעבירת רצח בנסיבות מחמירות.
יעל גרמן (יש עתיד)
השאלה היא היכן לא.
לילך וגנר
בצרפת, למשל, מאסר עולם כעונש מרבי - - -
גדי זילברשלג
בסקנדינביה יש את זה? בטח שלא.
לילך וגנר
אפשר להתנפל עלי עם כל המדינות ולשאול אותי: בסינגפור בדקת? אז אנחנו בדקנו במדינות שיותר קרובות אלינו.
היו"ר ניסן סלומינסקי
בסין למשל?
יעל גרמן (יש עתיד)
סין דווקא לא מעניין, אבל סקנדינביה כן מעניינת.
לילך וגנר
אני אבדוק אם יש לי. אנחנו בדקנו באמת את השיטות היותר קרובות אלינו. אם אתם רוצים, אני יכולה גם להעביר את הסקירה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אז תעבירי לה את הרשימה.
נעמי גרנות
בסקנדינביה, באותו מקרה כל כך מפורסם של אותו אחד שירה, נדמה לי, ב-70 איש, הוא נשלח בערך ל-20 שנה לכלא.
יעל גרמן (יש עתיד)
שירה בילדים.
גדי זילברשלג
ואין שם פשע אבל כמעט.
נעמי גרנות
האם זה מה שאנחנו רוצים פה? אני לא יודעת.
יעל גרמן (יש עתיד)
אז אומרת שבוודאי אין שם עונש מאסר חובה.
לילך וגנר
גם בגרמניה ברצח החמור זה מאסר עולם חובה. וכמו שאמרתי, בצרפת, העונש בצד עבירת הרצח הבסיסית הוא 30 שנה, ומאסר עולם לא חובה הוא בצד עבירת הרצח המוחמרת. גם צריך לזכור שאצלנו, בשיטת המשפט שלנו, כשאומרים מאסר עולם גם כעונש חובה, המשמעות שלו היא לא בהכרח שאדם נמצא בכלא כל ימיו, כמו למשל בארצות הברית, אלא יש את מנגנון הקציבה שמתלבש על המנגנון של הענישה שלנו, שגם בצוות קרמניצר סברנו שאולי מן הראוי גם לדון ברפורמה מסוימת בעניינים שלו.

יש תיקונים למשל לחוק שחרור על תנאי שיוצרים משהו שקצת דומה למשפט האנגלי, שאפשר יהיה רק לבחון שחרור על תנאי בעבירות מסוימות, בהרשעות מסוימות, אחרי תקופה מאוד ארוכה. זאת אומרת, יש לנו פה כמה מנגנונים שצריך לראות את הממשק ביניהם. כמו שאני אומרת, אצלנו, בשיטת המשפט שלנו, עבירת הרצח היום כוללת מאסר עולם חובה ואנחנו לא סברנו שצריך להרחיק לכת עד כדי כך שנבטל לחלוטין את עונש החובה בצד מאסר עולם בנסיבות המחמירות.
יעל גרמן (יש עתיד)
מה הקצובה של מאסר עולם – 25 שנה?
גדי זילברשלג
מעל 30 שנה. 33 בדרך כלל. זה היה 24 שנה אבל עזר ויצמן שינה את זה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
יעל, לגבי השאלה שלך, אני חוזר רק על התשובה שלי – שהיא שונה לגמרי מהתשובה שלה – שלפעמים דווקא אנחנו כמחוקק רוצים כן לעשות הבחנה לשופטים ולהגיד להם לדוגמה - - -
יעל גרמן (יש עתיד)
אנחנו חושבים שזה חמור, ראו - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
טרור הרבה יותר חמור נניח מבחינתי מאשר פלילי, ולכן פה אני רוצה ופה לא, ויכול להיות שההפך, על חלק מהדברים האלה נגיד כן ויכול להיות שעל חלק נגיד לא, להוריד את זה בדרגה. אבל כן אנחנו רוצים לפעמים להגיד לשופטים – לא שאני לא סומך עליהם אלא מישהו צריך לכוון. אז אתה יכול לבוא ולהגיד לשופט: אתה תחליט, אנחנו סומכים על שיקול דעתך, אבל לפעמים בא המחוקק ואומר: אני רוצה להביע את עמדתי כמחוקק מה בעיני דבר חמור מאוד כי יש לו א', ב', ג', ד', הוא גורם לכך וכו' וכו' – כדוגמה תמיד הטרור – ומה לא ולכן יש לפעמים כן להיכנס.
יעל גרמן (יש עתיד)
מאוד מקובל. זו בדיוק קביעת נורמה, נורמה חברתית ואין לי ספק שזה התפקיד שלנו.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אמת. כן, ישי.
ישי שרון
אני אתחיל כך, הסנגור הציבורי הארצי כתב דעת מיעוט בדיוק בנושא הזה בדוח הוועדה. אם צריך להסתכל על הנקודות הכי מהותיות שבמחלוקת אני חושב שהאדישות היתה נקודה אחת מאוד משמעותית שבמחלוקת, והנקודה השנייה שהיתה במחלוקת זו באמת השאלה של העונש בגין רצח בנסיבות מחמירות, וכשאלה נגזרת גם מה אותו פתח מילוט שאנחנו מאפשרים אפילו אם אנחנו קובעים עונש מאסר עולם חובה. אני חושב שזה כן מצריך דיון מהותי. אני מוכן לקיים את הדיון הזה כאן ועכשיו אבל מבחינתנו גם היינו רוצים שהסנגור הציבורי הארצי יבוא ויפרוס בפני הוועדה את הנימוקים לדעת המיעוט שהוא כתב בוועדה.

אדוני צודק שזה קשור גם לגישה הכללית לגבי עונשי מינימום ועונשי חובה באופן כללי. הסנגוריה הציבורית באופן מסורתי מסתייגת מעונשים שכובלים באופן גורף את שיקול הדעת השיפוטי של בית המשפט בענישה מכיוון שאנחנו לא יכולים לצפות ולעלות על הדעת את כל קשת האפשרויות שיכולות להגיע לבית המשפט ואנחנו לא רוצים לכבול את השופט שיושב בדין בכל מקרה ומקרה.

לגבי מאסרי עולם באופן כללי, יש איזושהי מגמה בעולם ללכת ולבטל את העונש הזה שנקרא מאסר עולם ולקבוע עונשי מאסר fixed, עונשי מאסר קבועים מראש – 30 שנה, 40 שנה. יש את זה למשל, אם אתם מתעניינים, בספרד, קרואטיה, סלובניה, פורטוגל, נורבגיה ובמדינות נוספות. יש גם ביקורת מסוימת בספרות על העונש של מאסר עולם כעונש שמעבר לשלילת החירות יש לו איזשהו אפקט נוסף של חוסר ודאות. אותו אסיר שנכנס לבית הסוהר לא יודע מראש מה העונש שהוטל עליו ויש ביקורת שהפגיעה הזאת היא פגיעה שהיא לא מידתית ולא ראויה. היא פגיעה שהיא מעבר למטרה המרכזית של הענישה שהיא שלילת החירות.

רק כדי לסבר את האוזן, מבחינת מנגנוני הקציבה במדינת ישראל, זה נכון שיש מנגנוני קציבה במדינת ישראל. אסירים רבים, אגב, עונשם לא נקצב, בניגוד למה שמקובל לחשוב, וגם אם עונשם נקצב הוא נקצב לתקופות מאסר הרבה יותר ארוכות מתקופות המאסר שקיימות במדינות אחרות בעולם. לכן אני חושב שזה כן שווה דיון מעמיק יותר שיתמקד בשאלה, א', של מאסר עולם, כן או לא, וסוגיה נפרדת היא, אם כן אז מהו אותו פתח מילוט שאנחנו מציעים לקבוע ממאסר עולם באותם מקרים שבית המשפט באמת חושב שיש לפניו מקרה מאוד מאוד חריג שהוא לא יכול להטיל מאסר עולם. אנחנו היינו מעדיפים לקיים את הדיון הזה אולי בישיבה הבאה בנוכחות הסנגור הארצי, אבל אם רוצים לקיים אותו עכשיו, לפני רשימת הקטגוריות, זו גם אפשרות מבחינתנו.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אני אגיד לך שבכלל אני חושב שהדיון על עצם המאסר הוא דיון שצריך להיות דיון מאוד מעמיק כי בהלכה היהודית אין עונש מאסר באמת. אחת ההצדקות הגדולות לעונש מאסר, מעבר להרתעה ומעבר לזה שאני מעניש את האיש על מה שהוא עשה, המגמה המרכזית היא לחנך אותו כדי שכשהוא ייצא הוא יהיה אדם נורמטיבי. אנחנו צריכים לשאול את השאלה האם זה מה שאנחנו מצליחים לעשות במאסר. הערכה שלי – בטרור ודאי שלא. אתה רואה שמי שנכנס חצי חמסניק יוצא משם חמסניק מדופלם. להפך, הוא שם עוד מקבל עידוד לדרך כי אנחנו לא מצליחים שם. יש להם שם מערכות שלמות עם שלטון שלהם בתוך בתי הסוהר, שלטון ממש. אנחנו רוצים שיהיה שקט אז נותנים להם שלטון ממש. אני לא מדבר על הדברים האחרים, אולי בית הבראה לפעמים, אבל גם שלטון שלהם שם, עם מערכות שלמות והוראות וכו'. כלומר, לא מחנכים.

אני לא בטוח שבמגזר האחר, הפלילי נניח או הדברים האחרים, אנחנו משקיעים מספיק מאמצים כדי לחנך את האיש, את מי שנפל, וכשהוא ייצא – לא חשוב אם זה אחרי שנה, שנתיים, שבע שנים, 20 שנה, 30 שנה – הוא יצא אדם נורמטיבי וטוב יותר. כי אם אנחנו לא מצליחים לחנך אז השאלה על עונש המאסר היא שאלה עוד יותר גדולה. המסקנה בכלל צריכה להיות שאם אנחנו כן הולכים על זה, ככל שיש לנו עונשי מאסר גדולים יותר המדינה היתה צריכה להשקיע הרבה הרבה יותר במה נעשה שם בפנים, איך מחנכים, איך מוציאים בסופו של דבר אדם, או לפעמים ילד או נער צעיר שנכנס, איך הוא יוצא בסוף אדם הרבה יותר נורמטיבי שיכול להיקלט בחברה. לא בטוח שהמדינה משקיעה בזה.
ישי שרון
צריך להיות הוגנים דווקא ולומר שבשנתיים-שלוש האחרונות דווקא נעשית חשיבה מאוד רצינית לגבי העניין הזה, בין היתר בעקבות דוח ועדת דורנר. ההחלטה של השופט רובינשטיין בעניין בג"ץ על צפיפות גם הביעה זאת. אני חייב לומר שיש שינוי גם - - -
תמר בורנשטיין
לא לגבי עבירות רצח או המתה.
ישי שרון
לא, באופן כללי על שיקום אסירים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
רק תדע שאת ההחלטה של השופט רובינשטיין, לדוגמה, שלכל אסיר צריך שיהיה 4.7 מטר, נדמה לי – איך המדינה מפרשת את זה? היא מפרשת את זה בצורה כזאת שעכשיו היא הולכת ועושה שני דברים: היא רוצה שמי שעד היום קיבל עד שישה חודשי מאסר, להמיר לו את זה בעבודות שירות. אז אומרים פה: בואו ניתן לו עד תשעה חודשים. בעבודות שירות אין כלום, יתנו לו להיות גנן באיזה מקום או משהו כזה. ומצד שני, החנינות עכשיו – הוועדות יוכלו לאשר, לא שני-שליש, אלא 50%. כלומר, אנחנו לא הולכים לפתור את זה באמת בדרך של הגברת חינוך, אנחנו הולכים לפתור את זה באמצעים טכניים שעושים בדיוק את ההפך, אני חושב. לא הולכים להשקיע כספים. כספים לבניית בית סוהר זה סכומי עתק ואני לא רואה שהמדינה הולכת להשקיע – הלוואי וכן - - -
יעל גרמן (יש עתיד)
לפני שתשקיע, שתמנע את העוול שקיים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
יש לנו את שני החוקים שנמצאים אצלנו.
ישי שרון
אדוני, אנחנו חורגים מהדיון אבל יש גם - - -
יעל גרמן (יש עתיד)
יש בשבוע הבא דיון, אני מקווה שאתם תהיו בו.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אני אומר, שני החוקים האלה נמצאים גם אצלנו ואמרתי כבר לשר לביטחון פנים שהטעם שאני מוכן לדון בזה הוא רק אם אני רואה התחייבות שלכם להכפיל את הסכומים ועוד יותר במה שנעשה בבית סוהר, בהשקעה בחינוך וכו', אחרת מה אנחנו עושים? לא עושים כלום. אני מקווה שנגיע להבנות.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
אבל הא בהא תליא, ניסן, קודם כל ברור שיהיה צורך לתקצב – זה לא בדיון הזה – בהרבה יותר ממה שמתוקצבת היום הרשות לשיקום האסיר. הצפיפות בבתי הסוהר מונעת במדינה רבה, או מפריעה במידה רבה, להליכי השיקום הפנימיים בכל מקרה. אבל עברנו – דוגמה יפה: טלפן אלי עיתונאי לפני כמה שבועות ואמר לי זה ממש מקרה שהוא לא מכיר שהמלצות של ועדה מיושמות בהיקף כזה לעומת ועדות ציבוריות אחרות – עברנו את זה אבל צריך לדאוג לכל הדברים האלה. רק לדוגמה שלך לגבי טרור – צריך לקחת בחשבון בין 11 העבירות, ככל שעבירת הטרור משמשת לך דוגמה מובהקת, זה רק שתי עבירות שמנויות כאן מתוך ה-11. צריך למצוא נימוקים אחרים לגבי התשע האחרות.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אמרתי, יכול להיות שנצמצם את הרשימה. אני לא כפוף לזה. הם מגישים ואנחנו נראה. אם יהיו לנו כאן אלמנטים נורמטיביים - - -
זאב בנימין בגין (הליכוד)
הנימוקים האלה הם לגבי מיעוט מהעבירות שברשימה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
הבאתי את הנימוק של הטרור אבל יכול להיות שלגבי דברים אחרים גם כן נרצה לקבוע איזו נורמה חברתית מסוימת. לקחתי את טרור כדוגמה כי זה קל, זה מקובל אצלנו, אנחנו רגילים לזה ועסקנו בזה – כל יום אנחנו עוסקים, גם היום – אבל יכול להיות שכשנעבור פה על שאר הדברים נראה שיש גם נקודות נוספות, ואם לא, יכול להיות שנחשוב שפה לא צריך אולי. זה בידינו.
ישי שרון
אני רק רוצה להגיד לגבי הרשימה – דובר מקודם על כך שאולי יש קטגוריות שלא נכנסו לרשימה. בוועדה היה דיון משני הכיוונים, היו דיונים גם על האם צריך להכניס קטגוריות או לעבות אותן, והיו גם דיונים על קטגוריות שכן נכנסו, שאולי צריך לצמצם אותן. מה שייחודי, אגב, לגבי הרשימה הזאת, הוא שבניגוד לדברים אחרים היה חשוב לנו להגיע כצוות לאיזושהי רשימה שהיא בהסכמה. בסופו של דבר, אני חושב שכל צד ויתר והגענו לרשימה שהיא מאוזנת ולוקחת בחשבון את מרבית האפשרויות שצריכות להיות בעבירה הזאת.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אתם כצוות זה מכובד, גם כן יש ועדה ואתם רוצים לצאת עם מסקנות מסודרות אז זה בסדר, אבל כשאנחנו עכשיו מגיעים פה לדיון אצלנו אנחנו פותחים את זה, ולהפך, על סמך זה ועם המחשבות שלכם אנחנו עכשיו רוצים לראות, יכול להיות שנחתוך חלק מהם ויכול להיות שנמצא לנכון להשאיר, נראה. כן, יעל.
יעל גרמן (יש עתיד)
ודאי שמה שאמרת הוא נכון, אנחנו רוצים להעניש את העבריין, אבל מבחינתי העונש הוא בעיקר מכוון לשאר החברה והוא מכוון להרתעה. עצם זה שאני מענישה את העבריין ומנסה לחנך אותו - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
יש שלוש סיבות, אני אומר, במשפט הכללי, ובמשפט העברי יש עוד סיבה, סיבה רביעית גם.
יעל גרמן (יש עתיד)
מהי?
היו"ר ניסן סלומינסקי
הסיבה היא כפרה.
יעל גרמן (יש עתיד)
זה אישי, אני מדברת יותר על האפקט החברתי.
היו"ר ניסן סלומינסקי
הוא מכפר על זה ואחר כך, אחרי כל זה, הוא כאחיך. אתה חייב להתייחס אליו כאחיך, התכפר לו וכו'.
יעל גרמן (יש עתיד)
זה מנוגד לחוק שהצבענו עבורו לפני שעה וחצי – כי אם הוא כיפר אז מה אנחנו עכשיו מענישים אותו ולא נותנים לו להיבחר?
היו"ר ניסן סלומינסקי
אם הוא כיפר. זו שאלה אם הוא כיפר. זה נכון שיש את העונש לאיש שעשה את העבירה, יש את ההרתעה ובעיקר אנחנו רוצים את החינוך.
ישי שרון
דווקא שיקול ההרתעה במקרה הזה קצת מוגבל, כי לצורך העניין העושה הפוטנציאלי, ההבדל בין מאסר עולם לבין 30 שנות מאסר – ההרתעה כאן לא משחקת תפקיד.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא, אמרתי לך רק מהישיבה שהיתה לנו הבוקר. אני אומר, זה לא כך.
ישי שרון
זה חוק ייחודי - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
מ-10 שנים שיש אפשרות, הממוצע שהשופטים נותנים הוא סדר-גודל של שנתיים. זאת אומרת שאם אתה קובע לדוגמה ש-10 שנים חייב, או עד 10, ההבדל הוא לא רק שנה אלא הוא יכול להיות לפעמים הבדל של 8 שנים.
ישי שרון
זאת העבירה הייחודית ההיא - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
סתם אני נותן כדוגמה.
ישי שרון
זו דוגמה מאוד קיצונית.
לילך וגנר
זו דוגמה קיצונית שבה באה הממשלה ומבקשת להוריד את העונש - - -
ישי שרון
זו פעם ראשונה שהממשלה רוצה להוריד את הענישה.
לילך וגנר
הממשלה מבקשת להוריד את העונש כדי להתאים אותו למצב בפועל. אז צריך לזכור, נכון, נקבעה עבירה של 10 שנים אבל באה הממשלה ומבקשת מהמחוקק לשנות את המצב. כאן אנחנו - - -
גדי זילברשלג
אבל יש לזה סיבות אחרות.
היו"ר ניסן סלומינסקי
שם שאלנו אותך מה הממוצע של עונש שהשופט נותן, לא המדינה. השופט זה לא המדינה.
לילך וגנר
המדינה אף פעם לא נותנת עונש. מה שאני אומרת, יש ממשק, לכאורה אנחנו קובעים עבירות לפעמים בלי לדעת מה תהיה התחולה הטבעית שלהן. הפרשנות של סעיף 3(ב) לחוק איסור הלבנת הון היתה פרשנות שהרחיבה מאוד את העבירה, ובצדק, אבל יחד עם זאת, העונשים שניתנו הם עונשים נמוכים יותר. אז באה הממשלה בהצעות חוק שונות כבר שנים רבות ומנסה להוריד את העונש המרבי כדי שהוא יעמוד בהלימה לעונשים שנגזרים בפועל.
היו"ר ניסן סלומינסקי
זו הטעות אבל. לילך, זה מה שאני מנסה להסביר - - -
לילך וגנר
זה לא אומר שבכל העבירות של 10 שנים הממוצע של בתי המשפט הוא שנתיים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
מה שאת אמרת עכשיו הוא נכון וזו נקודת המחלוקת. את אמרת שהמדינה רואה שהשופטים נניח נותנים שנתיים במקום שהם יכולים להגיע עד 10, אז המדינה באה ואומרת: אני אוריד ואוריד שלא יהיה כזה פער. אני מנסה לומר שאנחנו מנסים להכתיב – יכול להיות שנחשוב שזה מלכתחילה שנתיים, נקודה, אבל יכול להיות שיש מקרים, כמו שנתנו את הדוגמה של הטרור ומקומות כאלה, שאנחנו רוצים להגיד לשופטים: אדוני, אני לא רוצה שנתיים, אני רוצה שזה כן יהיה שם. אנחנו המחוקק, לא הפוך. לכן לא המחוקק יבוא ויגיד: הם עושים כך אז אני אנמיך, יכול להיות שזה צריך להיות הפוך. זה שיקול דעת שמבוסס על מה הנורמות החברתיות שאנחנו רוצים להנהיג, וזה תלוי בנו ולפי זה בית המשפט יצטרך לפעול ולא הפוך.
לילך וגנר
אני רק רוצה להגיד דבר אחרון ואולי באמת נעבור לנסיבות. הצעת חוק לרפורמה בעבירות ההמתה עושה מדרגים, היא מדרגת מחדש את העבירות, כאשר המצב החמור ביותר נשאר בעונש החמור ביותר. זאת אומרת, הנסיבות המחמירות נשארות במאסר עולם חובה, ולעומת זאת ומעבר לזה נעשה דירוג מסוים. הדיון הזה לא מנותק מהמדרג הכולל שאנחנו מבקשים לערוך בו באמת רפורמה.

אחד הדברים שדובר בהם לגבי העבירה של ההריגה הוא שהעונש בצידה הוא 20 שנות מאסר אבל בפועל יש בה דיפרנציאציה עצומה בעונשים ונסיבות שאפשר לעשות להן קטגוריזציה, העונשים מאוד מאוד נמוכים, אפילו יותר מהפער שאמרנו לגבי סעיף 3(ב) לחוק איסור הלבנת הון – שנה-שנתיים מאסר בעבירה של 20 שנה. זאת אומרת, כן הניסיון כרגע הוא לעשות את הדירוג הנכון ביותר ובעינינו, כשמדובר בעבירה כמעט החמורה ביותר בספר החוקים, חוץ מעבירת הבגידה, או עבירות כאלה שנמצאות עם עונש חמור יותר בספר החוקים נכון להיום, כמובן העבירה של רצח עם, זו העבירה המובהקת החמורה שאמורה לזכות לעונש החמור, שבעינינו העונש החמור ביותר שקיים הוא מאסר עולם חובה. זו גישתנו.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אני מסכים, רק אמרתי שנעבור באמת לראות כל סעיף, אם הוא עונה על קריטריון הזה או לא.
מיכל רוזין (מרצ)
את אומרת שבעצם הפסיקה נמוכה יותר ממה שהמחוקק קבע?
לילך וגנר
לא בעבירות הרצח. בעבירות הרצח היום העונש הוא מאסר עולם. זו לא הדוגמה. הדוגמאות שהובאו לא הובאו מתחום עבירות הרצח. כרגע, מה שאנחנו מנסים לעשות ברפורמה הוא לכרסם בחובתיות של עונש מאסר עולם באמצעות פתח המילוט, שיכול להיות ויכוח אם הוא צריך להיות גדול, קטן או בינוני.
היו"ר ניסן סלומינסקי
שתי הדוגמאות, מיכל, שראינו הן: א', בהלבנת הון, שמ-10 שנים הממוצע הוא שנתיים; ובהריגה, שמ-20 שנה הממוצע יכול להיות שנה או שנתיים.
לילך וגנר
לא הממוצע.
גדי זילברשלג
ממש לא.
היו"ר ניסן סלומינסקי
להריגה אני לא יודע ממוצע - - -
נעמי גרנות
אל תגזים.
מיכל רוזין (מרצ)
יש תחומים נוספים שאני יכולה לתת דוגמאות אבל אני רוצה לשאול האם מתוך הסתכלות על הפסיקה, לא במה שיש חובה או עונש מינימום, מתוך מקום שיש שיקול דעת לשופט, האם את רואה שהענישה באופן קטגורי היא יותר נמוכה או בממוצע יותר נמוכה משמעותית מהחקיקה?
זאב בנימין בגין (הליכוד)
היא מוכרחה להיות כי קבענו עונש מקסימום.
גדי זילברשלג
חקיקה היא מקסימום.
מיכל רוזין (מרצ)
ברור, אבל יש הבדל אם עונש מקסימום - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
השאלה כמה, מה המרחק.
מיכל רוזין (מרצ)
תנו לי לשאול מה אני לא מבינה בדיוק, מה השאלה שלי ואז תבינו מה אני שואלת. אם העונש הוא 20 שנה ומקבלים פעם אחת 15, פעם אחת 10 ופעם אחת שמונה, זה שונה מאשר מקבלים שתיים, חמש ושבע באופן קבוע. לכן אני שואלת האם יש בפסיקה סוג של בקרה, ביקורת, איך שאתם רוצים לקרוא לזה, גם על מה שהמחוקק קבע. כי מתוך הפסיקה, שהיא הרבה יותר מורכבת ובסוף היא מסתכלת על ראיות ואנשים ולא על איזה כלל שאנחנו רושמים פה על הנייר, האם בעצם הפסיקה מעידה או מעבירה לנו מסר שאנחנו צריכים לחשוב על כך שברוב המקרים ה-20 שנה הוא לא ריאלי, הוא לא מתאים למציאות והחיים הרבה יותר מורכבים?
זאב בנימין בגין (הליכוד)
זה מה שהיא אומרת.
לילך וגנר
אמרתי שבנושאים האלה, שזה המסר של הפסיקה, לפעמים זה מוביל לתיקון חקיקה, כמו שאנחנו עושים במקרים האלה. לעיתים המסר הוא דווקא הפוך, המחוקק רוצה להחמיר. היה לנו תיקון בעניין ידויי אבנים שבו המחוקק בחר להנמיך את העונשים כדי להחמיר את הענישה. קיימים כל סוגי הממשקים.
מיכל רוזין (מרצ)
אני שואלת הפוך – לא מה אנחנו קמים בבוקר ורוצים להחמיר כי אנחנו רוצים להעביר מסר ציבורי – אני שואלת: האם עובר אלינו מסר מהפסיקה שאומר לנו: חברים, אתם אמנם - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
הנה, זה מה שהם עשו עכשיו בחוק הזה. עבר להם מסר ולכן הם מורידים.
מיכל רוזין (מרצ)
רציתי לדעת אם אני מבינה אותך נכון.
לילך וגנר
אבל זה לא נעשה לגבי כל עבירה ועבירה, כל עבירה נבחנת על פי הפסיקה שרלוונטית אליה. מה שניסיתי להגיד ואולי לא הובנתי נכון הוא שהחשש בצוות קרמניצר מקביעת עבירת רצח שהעונש בצדה הוא מאסר עולם כעונש מרבי בצד המקרים החמורים ביותר היה שבתי המשפט יתנו את אותו עונש מקסימום רק במקרים מאוד מצומצמים. מאחר וזה עונש מקסימום, מעצם טיבו של העניין, הוא יינתן רק במקרים הקיצוניים, המזעזעים ביותר, ולא יינתן במקרים שבעינינו הם המקרים המתאימים. לכן אמרתי שצוות קרמניצר המליץ להותיר את עונש מאסר עולם חובה, אם כי לסייג אותו במעט באמצעות פתח המילוט.
יעל גרמן (יש עתיד)
האם שקלתם גם את עמדת לשכת עורכי הדין כפי שהובעה בפנינו היום? האם הם הופיעו בפניכם?
לילך וגנר
אני חושבת שכן.
גדי זילברשלג
לא, אנחנו לא הופענו. הסנגוריה הופיעה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
זו אותה עמדה. רותי, בקצרה ונתקדם.
רותי אלדר
לשאלה של חברת הכנסת רוזין – היה תיקון 113 לחוק העונשין שבגלל הפערים הגדולים מאוד בין בית משפט לבין בית משפט, בין שנים ואפילו בין מחוזות, בענישה, והוא באמת מבנה את שיקול הדעת השיפוטי לעניין של הענישה, וזה ענה חלקית כמובן על הפערים האדירים האלה. זאת אומרת, הפערים האלה אכן קיימים ובצורה מאוד משמעותית.
מיכל רוזין (מרצ)
לכן קבעו עונשי מינימום. מקסימום – אני מבינה את מה שלילך אומרת, שזה הופך להיות רף ממש - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
אפרת, בבקשה.
אפרת ברזילי
שאלת אותנו מה המסר של השופטים לחברי הכנסת אבל נראה לי שכאשר נקבע רק עונש מרבי, המסר של הכנסת לשופטים הוא שזה העונש המרבי שמתאים למקרים החמורים ביותר ושזה לא צריך להיות הכלל או העונש הרגיל. כאן גם ההבדל בין קביעת עונש חובה עם מנגנון מילוט לבין קביעת עונש מרבי. עונש מרבי אומר: יש מקרים חמורים במיוחד שלהם העונש הזה מתאים, לגבי היתר, יש שיקול דעת שהעונש המרבי משפיע עליו אבל הוא ודאי לא הופך את העונש הזה לכלל שבתי המשפט מטילים. כשאומרים: עונש חובה עם אפשרות לחרוג ממנו זה מקרים שבהם הכנסת מוצאת שהיא יכולה להגיד שלרוב המקרים, לחלק ניכר - - -
מיכל רוזין (מרצ)
את הופכת את ברירת המחדל.
אפרת ברזילי
נכון, זה הופך את זה לכלל והחריג, ממש היפוך של התפיסה, וזה המסר שהוא מהכנסת לשופטים. אני חושבת שכששופט שומע: עונש מרבי 20 שנה, הוא לא מניח שברוב המקרים זו הציפיה וזה העונש.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
הוא אומר: זה יהיה בקייס הבא, אני אדפוק את זה כשזה יהיה עוד יותר אכזרי.
אפרת ברזילי
יש גם מקרים כאלה אבל הם אחרים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לילך, תתחילי לקרוא אחד אחד כדי שנוכל להתקדם.
לילך וגנר
אני אתחיל לקרוא את הנסיבות המחמירות לפי הסדר.

"הגורם בכוונה או באדישות למותו של אדם באחת מן הנסיבות המפורטות להלן – דינו מאסר עולם ועונש זה בלבד:

המעשה נעשה לאחר תכנון או לאחר הליך ממשי של שקילה וגיבוש החלטה להמית".

הנסיבה הזאת היא גלגול חדש של מה שהמחוקק ניסה להביע במילים "כוונה תחילה". בואו נאמר שבשיטות משפט רבות מאוד הרצח החמור ביותר הוא רצח מתוכנן, אבל כשאנחנו אומרים "רצח מתוכנן" אנחנו לא מתכוונים רק להתנקשות, מצב שבו בן אדם תכנן מבעוד מועד במהלך תקופה ארוכה וממושכת את הרצח שהוא עומד לבצע, אלא במקרים שהיה סיפק בידו מבחינה מוסרית לשקול את המעשים שלו והוא שקל והחליט והוציא לפועל את ההחלטה וביצע את הרצח. במצבים כאלה, מבחינה מוסרית, עקרונית נתפסים חמורים יותר, כי בן אדם שקל והחליט שהוא רוצה להמית אדם אחר. זאת להבדיל ממה שאנחנו קוראים "הכוונה הספונטנית", למשל, במהלך קטטה. בן אדם בא עם סכין ובמהלך הקטטה מרגיז אותו מאוד אותו בן אדם שהוא רב אתו והוא שולף את הסכין וגורם למותו. זה מקרה שבו לא התגבשה טרם הסיטואציה החלטה להמית לאחר הליך של שקילה - - -
יעל גרמן (יש עתיד)
אבל האם אין פה אדישות?
לילך וגנר
אנחנו לא באדישות, אנחנו נגענו בנסיבה המחמירה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
זו לא אדישות, הוא התכוון להרוג אותו - - -
נעה ברודסקי-לוי
בנסיבה הזאת זה לא רלוונטי.
קריאה
לא צריך את האדישות, יש שם כוונה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
זו לא אדישות, מדובר על כוונה.
נעה ברודסקי-לוי
בנסיבה הזאת זה לא רלוונטי.
לילך וגנר
אדישות לא מתיישבת עם מה שנקרא premeditated, או כוונה תחילה בעבר.
היו"ר ניסן סלומינסקי
במקרה הזה, יש מקרים שכן.
לילך וגנר
ההגדרה היום של "כוונה תחילה" בסעיף 301 היא הגדרה מאוד מסורבלת, שכוללת מספר רכיבים שהרחבנו את הדיון עליהם בדיונים הקודמים, הפסיקה רידדה במידה מסוימת והסתפקה בתנאים מאוד מינימליים ובכך בעצם הרחיבה את הכוונה תחילה. המטרה שלנו היא באמת ליצור את אותה קטגוריה של מקרים חמורים, של רצח לאחר שקילה, שבא בן אדם, עשה את ההחלטה המוסרית לגרום למותו של אדם.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
מה ההבדל בין תכנון, שקילה, לבין הליך של שקילה, לבין הליך ממשי של שקילה? זה מה שיש פה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
זה הדרגות.
לילך וגנר
גם מצבים שהיה סיפק בידי בן אדם לתכנן את ההוצאה לפועל של ההמתה שהוא מתכנן לעשות, כמו למשל במצב נניח של רצח מוזמן, שבן אדם תכנן והוציא לפועל באמצעות שלבים של הכנות וכיו"ב, אנחנו לא רוצים לכלול רק מקרים כאלה, מקרים מתוכננים מבעוד מועד, תכנון מפורט, אלא גם במצב שהתקיים אצל אותו אדם הליך ממשי של שקילה וגיבוש החלטה להמית. אנחנו רוצים לבטא באמצעות המונחים האלה את ההחלטה המוסרית שהתגבשה אצלו לפני המעשה. זו בעצם המהות.
היו"ר ניסן סלומינסקי
כלומר, את מצמצמת בעיקר את פער הזמן.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
עכשיו אני הסניגור ואני אומר: אני רואה הליך שקילה אבל הוא לא ממשי – מה המילה הזאת נותנת לנו?
לילך וגנר
למשל, נתתי את הדוגמאות של הרצח הספונטני. הרצח הספונטני יכול להיות במצב שבו יש באמת איזושהי תגרה או במצב שלא היה שום אירוע ולפתע פתאום קפץ לבן האדם הפיוז וללא שום תכנון הוא גרם למותו של האיש הזה.
מיכל רוזין (מרצ)
מה מוסיפה המילה "ממשי" מאשר "הליך של שקילה"? הרי כל העניין של הרצח בנסיבות מחמירות זה שאת אומרת שהבן אדם יצא מהבית עם הסכין, עם האקדח, עם החבל, כדי להרוג מישהו.
לילך וגנר
אני לא מתייחסת רק למצבים כאלה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא, זה היה הפירוש הישן, עכשיו זה קצת שונה.
מיכל רוזין (מרצ)
מה זה "הליך ממשי"? מה היה ממשי שם? יש סיבה שכתבתם "ממשי" – מה מוסיפה המילה "ממשי"?
לילך וגנר
אנחנו רצינו, גם אם ביטאנו את זה בצורה לא אידיאלית – כמו שהסברתי, לגבי הנסיבות המחמירות, כל הערה שמבטאת את העיקרון שאותו ניסינו לגלם תתקבל בברכה, זה לא נחקק בסלע, זה לא ניתן למשה מהר סיני, הכנסת אמורה לעבור הליך ממשי של שקילה בנוגע לנסיבות האלה. אני מנסה לשקף לכם את ההליך שהיה בצוות קרמניצר שהוביל לניסוח הזה. מה שניסינו לבטא זה בעצם את אותה כוונה תחילה מקורית שבפסיקה הורחבה בצורה קיצונית והסברנו את כל הסיבות לזה, אני פשוט לא רוצה לחזור. למשל, הכנה, דובר על כך שבן אדם שנוטל את הסכין ודוקר זו כבר הכנה. הפסיקה לא דרשה שזה יהיה מבעוד מועד. את כל הרכיבים של הכוונה תחילה רידדו ובעצם נותרה רק ההחלטה להמית. אז אנחנו כן רצינו לבטא מקרה חמור יותר מאותה כוונה ספונטנית שבן אדם תופס סכין ודוקר אלא מצב שהיתה לו אפשרות לשקול שקילה מוסרית.
ישי שרון
יש כאן איזה לעג למילה "ממשי", אז נכון שאנחנו משפטנים ולפעמים אנחנו רציניים מדי בנוגע למושגי השסתום שלנו, אבל מזה אנחנו מתפרנסים וזה הדברים שאנחנו עושים בבתי משפט. המילה "ממשי" לצורך העניין – גם כשיש לנו איזשהו סעיף עבירה וכתוב שם "סכנה ממשית לגופו או לבריאותו", אז כן, המילה "ממשית" נמצאת שם כי זו איזושהי מילה שמוכרת בפסיקה של משהו שהוא לא סתם, הוא לא זניח.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
שקילה זה לא סתם.
ישי שרון
אנחנו מבינים אבל זה איזושהי מילה – אגב, בתוך הוועדה לדעתי הצענו אפילו "משמעותי".
לילך וגנר
משמעותי, נכון. היו כל מיני מילים שניסו להחליף את זה, בסוף הגענו לממשי.
ישי שרון
המילה "ממשי" זה לא דבר של מה בכך, זה אומר שמדובר בשקילה שהיא אמיתית. המילה ממשית היא כפשוטו. זה לא כזה מורכב. זה מושג שאנחנו כל הזמן אומרים אותו, גם במעצרים, שיש איזושהי סכנה ממשית לשלום הציבור. זה מושג שסתום מוכר בפסיקה שבית המשפט - - -
מיכל רוזין (מרצ)
פעמיים נתת את אותה דוגמה של סכנה ממשית כי כשאתה אומר "סכנה ממשית" ברור לנו למה אתה מתכוון. כשאתה אומר "הליך ממשי" - - -
ישי שרון
אגב, לא רק סכנה, זה יכול להיות נזק, זה יכול להיות גם דברים אחרים. זה adjective שאנחנו נוהגים לעשות בו שימוש כדי להראות שיש פה איזה משקל מסוים, לא משקל זניח, לא משקל אפסי.
לילך וגנר
אני רק רוצה לציין שנסיבה כזאת – תכף אולי נעבור למילים שלה – מקובלת ברוב מדינות העולם. זו נסיבה שבדרך כלל הופכת באמת עבירה לעבירה המוחמרת יותר, אם זה רצח מדרגה ראשונה, אם זה מהריגה לרצח. זה יסוד נפשי מוכר ומקובל בעולם שאצלנו זכה לפרשנות מאוד מסוימת בגלל הקשיים של הרצח בכוונה תחילה הישראלי. אבל למעשה זו קטגוריה שגם אם אפשר לחלוק – וראיתי במסמך הכנה שציינתם איזושהי התלבטות קצת פילוסופית שעלתה בצוות קרמניצר, האם הבן אדם שלא שוקל בכלל את המוסריות של המעשים שלו והוא כל כך אנטי חברתי שהוא פועל בצורה כזאת בלי הרהור ושקילה, הוא לא חמור יותר או שקול לזה ששקל והחליט לגרום למוות. בעיני זה מין הרהורים פילוסופיים שהם פחות רלוונטיים להכרעה הזאת.
נעה ברודסקי-לוי
זה לא רק הרהורים פילוסופיים כי זו גם השאלה האם אדם, שבשביל חניה מוציא סכין ודוקר במקום, האם בהכרח הוא פחות מסוכן לחברה? האם הוא פחות אנטי חברתי מאשר בן אדם ששקל מראש? זו שאלה. האם בהכרח תמיד עבירה שמתוכננת מראש היא יותר חמורה ממישהו שמוכן לרצוח בספונטני?
לילך וגנר
צד המתרס השני של הוויכוח על האדישות שניהלנו בסבב הקודם. אני חושבת שעל דעת כולנו שככל שהיסוד הנפשי כלפי המוות הוא חזק יותר בעניין הזה, כוונה וכוונה מתוכננת או שקולה, זה מגלם את מידת האשמה הגדולה יותר. אנחנו סברנו שאדישות עוברת את הרף ומגיעה לחומרה מספקת כדי שהיא תיכנס לעבירת הרצח הבסיסית, אבל ודאי שכוונה מתוכננת או כוונה שקולה חמורה יותר ממנה. זה המדרג המוסרי בעינינו הנכון.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
האם תהיה זו הגנה טובה לנאשם: אכן שקלתי, אבל לא באופן ממשי? זה ההבדל בין מאסר עולם חובה ל-20 שנה, לא?
היו"ר ניסן סלומינסקי
בני, תגיד הפוך – אכן מימשתי אבל לא שקלתי.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
מישהו רצה עוד לסייג, זה ברור, לא לאפשר הריגה קלה.
ישי שרון
לתת לך סימנים. אפשר ללעוג לכל דבר פה מבחינת - - -
נעמי גרנות
התכנון זה משהו יותר אובייקטיבי, משהו בעולם, מעבר, והחלק השני, הליך ושקילה, זה ביני לבין עצמי עשוי להיות. לכן אני מניחה שרצו להוסיף עוד שסתום כדי שזה לא יהיה אך ורק שקילה לפה או לפה אלא משהו באמת, כמו שאמר ישי - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
הרבה פעמים התכנון מגיע אחרי השקילה. אתה קודם עושה את השקילה המוסרית אם כן להרוג או לא, ואם כן אתה יוצא לתכנון ואחר כך יש גם את הממשות, אם רצחת גם. רוצים כאן שני אלמנטים מרכזיים: א', שאתה התלבטת עם עצמך והחלטת, החלטת, לרצוח; ודבר שני, שזה גם לא היה משהו ספונטני אלא גם תכננת, זאת אומרת שזה עוד יותר מחמיר את הדברים.
נעמי גרנות
זה או.
היו"ר ניסן סלומינסקי
זה או? זה שתי קטגוריות, חשבתי לעצמי שאתם רוצים את שתיהן ביחד.
נעמי גרנות
לא, לא.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אתם אומרים: או זה או זה, מספיק להוכיח אחד מהם.
נעמי גרנות
אכן.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אז ירדנו בדרגה, כלומר, מספיק אחד.
יעל גרמן (יש עתיד)
אני מקבלת את המדרג שלילך ונעמי אמרו, אני בהחלט מקבלת את המדרג ואני חושבת שבאמת בן אדם ששקל מראש, בצורה ממשית או לא ממשית, אבל הוא שקל מראש ותכנן, יש בזה מידת אשמה יותר גדולה מאשר מישהו שלא מצא חניה ובעדנא דרתחא הוציא סכין והרג, אולי אפילו לא בכוונה. אבל יש לי עדיין בעיה עם הכותרת שהגורם בכוונה או באדישות. אני לא שלמה עם זה. אני כנראה לא הייתי כאן כשסיכמנו. אני הייתי רק בזמן הדיונים אבל לא בזמן הסיכומים – זה בסדר גמור, אני מאשימה רק את עצמי – אני לא שלמה עם כל הנושא של אדישות.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אז לא פותחים את זה, עסקנו בזה.
יעל גרמן (יש עתיד)
לא נפתח את זה אבל תסבירו לי איפה האדישות. אני קראתי את כל אחת מהנסיבות, היא לא נמצאת.
היו"ר ניסן סלומינסקי
נעבור אחד לאחד ונראה.
ישי שרון
זה יותר רלוונטי לקטגוריות הבאות.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
הקרבן הוא חסר ישע בהגדרתו אז זה לא מוכרח להיות שהוא תכנן אלא באדישות.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא מעניין אותו, החיים לא מעניינים אותו.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
אדישות לא הולכת על כולם, לעיתים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא על כולם, על חלק. מאחר והוספנו פה שגם אדישות נכנסת לנושא של רצח מדרגה ראשונה, לכן יש מקומות שאדישות אפילו מספיקה.
יעל גרמן (יש עתיד)
אני אנסה להבהיר מה מטריד אותי. מה שמטריד אותי הוא שברגע שאנחנו קבענו שאדישות היא גם גורם שבגינו אנחנו צריכים לתת מאסר עולם, אז בכלל זה לא משנה אם היה תכנון או לא היה תכנון.
קריאות
לא, לא.
לילך וגנר
אדישות זו הכוונה לעבירת הרצח הבסיסית - - -
יעל גרמן (יש עתיד)
בן אדם הרג, בתכנון או לא בתכנון הוא הרג, הבן אדם מת, אז למה צריך את כל המדרגים האלה?
לילך וגנר
קבענו עבירת רצח בסיסית.
נעה ברודסקי-לוי
זו ההבחנה בין עבירת הרצח הבסיסית, שלצדה עונש מאסר עולם כעונש מרבי, השופט יכול לתת גם מתחת לזה וגם התיוג הוא של רצח בדרגה הבסיסית, לבין מה שאנחנו כבר מדברים כאן, רצח בנסיבות מחמירות, שמעלה גם את התיוג וגם את העונש לעונש מאסר עולם חובה.
יעל גרמן (יש עתיד)
אבל אדישות נמצאת בו.
נעה ברודסקי-לוי
כדי שאדישות תיכנס זה בתנאי שמתקיימת אחת הנסיבות האחרות, המחמירות.
יעל גרמן (יש עתיד)
אבל בכל אחת מהנסיבות האלה אנחנו כאילו מאיינים את הסיבה ברגע שהוספנו - - -
נעה ברודסקי-לוי
לא, זה חייב להיות שילוב. בנסיבה הזאת זה באמת נכון, בנסיבה הזאת לא רלוונטי לחלוטין העניין של אדישות, נכון, אבל עוד מעט נגיע לנסיבות שבהן זה כן. לדוגמה באכזריות, אכזריות יכולה להיות גם באדישות.
היו"ר ניסן סלומינסקי
יש מקרים שיש אדישות ואנחנו החלטנו פה שאדישות נכנס לרצח – האם הרצח הזה יהיה חמור? אם זה עונה על אחד מהמקרים שכתובים פה, ששייכים, רלוונטיים, לאדישות אז הוא נמצא בטופ; אם לא אז אז יהיה רצח, לא מדרגה שנייה אבל רצח נמוך יותר. זה נחשב כרצח נמוך יותר, אותה אדישות.
יעל גרמן (יש עתיד)
מה שאתה אומר אני מקבלת וזה נשמע לי הגיוני, אבל ברגע שאנחנו כותבים למעלה "הגורם בכוונה או באדישות" - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
כדי להכניס גם את האדישות.
יעל גרמן (יש עתיד)
זאת הכותרת.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אבל לא כל הסיבות עולות על אדישות.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
אני אגיד אחרת: הגורם בין באדישות ובין בכוונה תחילה, הכול לפי הסעיף המתאים.
מיכל רוזין (מרצ)
גם אותי זה מה שהקפיץ אותי כי סעיף מס' 1 - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
סעיף 1 לא קשור לאדישות, הרבה לא קשורים לאדישות.
יעל גרמן (יש עתיד)
אני מבינה שמכיוון שאנחנו הכנסנו את האדישות ברישה, למעלה, ככותרת, אז גם מעשה שלא נעשה בתכנון אלא שנעשה בלי תכנון ולא חשבו עד הסוף מה יקרה - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
אם הוא עונה על אחד הסעיפים. אם הוא עונה על אחד הדברים. אם הוא הרג למשל חסר ישע.
עמיר פוקס
אם מתקיימת סיבה אחרת, אם היתה סיבה מחמירה אחרת.
יעל גרמן (יש עתיד)
אז בשביל מה צריך את המדרגים האלה?
עמיר פוקס
כי לא תמיד יש נסיבה מחמירה אחרת.
מיכל רוזין (מרצ)
אנחנו אומרים שאדם שהרג קטין שבחזקתו, אפילו אם הוא לא התכוון, אנחנו כחברה – אני לא עכשיו מגנה על זה – מגדירים את זה כנסיבות מחמירות. זה לא נסיבות רגילות של רצח, זה נסיבות מחמירות שמחייבות מאסר עולם חובה.
יעל גרמן (יש עתיד)
אבל אני אומרת שגם במעשה שלאחר תכנון, מעשה שמתוך אדישות.
נעה ברודסקי-לוי
לא, זה התכנון של הרצח, זה התכנון של מעשה המתה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
רבותי, בואו נתקדם, חשבנו שאולי נגמור את כל הסעיפים ואנחנו רק בראשון.
מיכל רוזין (מרצ)
לא תמיד את יכולה להוכיח כוונה אבל את כן יכולה להוכיח שהנסיבה מחמירה. הוא לא התכוון להרוג את הקטין שבחזקתו, הוא הרג אותו? מארי פיזם – הוא הרג אותה? הוא לא התכוון, נתן לה סטירה, הוא לא התכוון להרוג אותה, אבל עצם זה שהוא הרג קטינה שהיא בחזקתו הופך את זה למאסר חובה ולא למאסר מרבי.
יעל גרמן (יש עתיד)
גם גור, יכול להיות שהוא רק סתם לו את האף - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
יכול להיות.
יעל גרמן (יש עתיד)
אני טוענת שברגע ששמנו את הכותרת הזו כל הפירוט מיותר.
נעה ברודסקי-לוי
להפך, הפירוט הוא מה שהופך את - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
רבותי, אנחנו לא יכולים לחזור.
נעה ברודסקי-לוי
כדי שנגיע לרצח בנסיבות מחמירות חייב להתקיים: או היסוד הנפשי של כוונה או אדישות ואחת הנסיבות המחמירות – שלא כולן רלוונטיות למצב של אדישות, כמו הנסיבה שעליה אנחנו מדברים עכשיו. ישנן כן נסיבות שיכולות להתקיים גם באדישות, לדוגמה מכות רצח שנתנו למישהו בלי כוונה מראש להרוג אותו, ואז בכל אחת מהנסיבות שזה רלוונטי אפשר לבוא ולשקול האם חברי הכנסת חושבים שלא צריכה להיכנס לשם אדישות. אפשר גם לדבר על זה כמובן, אבל ככלל לנסיבות המחמירות יש בהחלט משמעות, צריכה להתקיים אחת מהן כדי להגיע לרצח בנסיבות מחמירות, אחרת זה לא נכנס להגדרה הזאת.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אחת מהן או לכוונה או לאדישות.
יעל גרמן (יש עתיד)
בסדר.
היו"ר ניסן סלומינסקי
ירון, בבקשה.
ירון שמואל אונגר
אני אולי אקדים ואומר, אני מטעם הלשכה המשפטית, עוסק בנושאים של משפט עברי והייתי רוצה אולי להביע עמדה לגבי הנסיבה הראשונה. אני אומר, קודם כל, שזו לכאורה נסיבה ראויה מאוד להיות נסיבה מחמירה. בהקשר הזה כדאי אולי ללמוד מחוכמתו של רבי יצחק עראמה – אני ארשה לעצמי לצטט דברים שהוא כתב במאה ה-15 בנוגע לפסוק שאומר: "וכי יזיד איש על רעהו להרגו בערמה מעם מזבחי תקחנו למות" – אדם חושב שהוא יאחז בקרנות המזבח וימלט מעונש המוות ומסירים אותו משם ואומרים לו: לא, אתה לא תימלט.

לגבי הביטוי "להרגו בעורמה" הוא אומר, המשמעות הפשוטה היא שאפילו הרוצח הנמסר למיתת בית דין, שהדין הכללי שלו הוא דין מוות – בהשאלה לימינו מאסר עולם – "אם נזדמן לו העניין ההוא פתאום, ובחמתו אשר בערה בו קבל ההתראה ובפתע הכה, שזה אם נמלט למזבח, מזבח קולטו". הוא יכול אולי להינצל מהעונש החמור ביותר כי יש לו עדיין טענה שהוא לא היה ב"מתון המחשבה". הוא לא חשב בצורה שקולה. לעומת אדם אחר שהוא "צודהו ואורב בערמה ועצה חמוצה" – יש פה ביטוי מאוד מעניין, חמוץ בלשון חז"ל זה בשיקול הדעת, מתוך שיקול דעת מתון - - -
אפרת ברזילי
כמו בצק שמחמיץ.
ירון שמואל אונגר
כן, דיין שהוא מתון קוראים לו דיין שמחמץ את דינו. מי שעשה את זה בעצה חמוצה "אז אין לו שום טענה, ואפילו מזבח אינו קולטו, כי חשב מחשבות לשפוך דם נקי והוא יותר רע מהחיות המזיקות". אז מי שבאמת עשה את זה מתוך תכנון ושקילה, זה משהו שאפילו המזבח לא קולטו ובאמת ראוי להחמיר בעונשו יותר מאחרים.

זה באמת המסקנה שאליה מגיע גם – חבל שהוא לא הגיע לדיון – ד"ר יעקב חבה מאוניברסיטת בר-אילן, שבעצם עשה את הדוקטורט על החוק הזה וכדאי להביא אותו בהמשך. הוא אומר שאף על פי שהפוסקים לא הביאו את הדברים האלה להלכה כאשר המלכות דנה – כאשר המדינה דנה – בענישה הראויה, לא רק שראוי להתחשב בשיקולים האלה, וגם לומר, אני שוב אצטט, ש"רשאי להתחשב בשאלה עד כמה היה הרצח עניין מתוכנן מראש או בא כתגובה ספונטנית לאירוע, ואפילו ראוי שיתחשב בה". "העונש ההולם את הרצח מהסוג השני" – זאת אומרת, תגובה ספונטנית – "עשוי להיות קל יותר במידת מה". וזה באמת עולה בקנה אחד עם הנסיבה הזאת.
היו"ר ניסן סלומינסקי
ישר כוח.
לרה צינמן
אני רוצה להציג את הצד של הקורבנות. הבת שלי היתה קורבן של רצח מתוכנן, אחרי שקילה מאוד מאוד ממשית ורצינית. מעבר לכאב של האובדן ושל הכעס, המחשבה לא עוזבת אותי גם בחלוף 21 שנים, שישב אדם ללא שום סיבה, ללא שום קשר לאישיות של הבת שלי ותתכנן ושקל וביצע עד הסוף.

אני מכירה עשרות משפחות שיקיריהן נרצחו, ואני ממש מקנאת במשפחות שהרצח של יקיריהן היה באמת ספונטני, ושהוא לא כוון באופן ספציפי לאותו קורבן, ואז גם ההתמודדות עם הרצח במידה מסוימת היא לא קלה יותר, אבל הם יודעים שהאדם הזה לא התכוון לרצוח את היקר שלהן באופן ספציפי. לכן אני חושבת שהאשמה המוסרית וגם העונש צריכים להיות בהתאם.
יעל גרמן (יש עתיד)
אני מחזקת את זה. יפה, מההיבט הרגשי, לא המוסרי.
לילך וגנר
חשבתי שמירב הדיון היום יהיה על הסעיף השני.
היו"ר ניסן סלומינסקי
יהיה, חכי, מי אמר שלא?
לילך וגנר
זה מה שחברת הכנסת רוזין אמרה, ואני הסכמתי איתה. חשבתי שהנסיבה הזאת היא נסיבה שהיא במובן מסוים פשיטא. כשמדברים על רצח בנסיבות מחמירות, יכול להיות שאפשר לחדד את הניסוח ולבטא את הרעיונות שלנו בצורה יותר מדויקת.
גדי זילברשלג
לגבי הראשונה, אני חושב שהרישא – כשמדובר על תכנון, הדברים ברורים, פשוטים ונכונים. לגבי הסיפא, כשההליך של שקילה ממשי או לא ממשי, לדעתנו לא ראוי להכניס את זה כאן כנסיבה מחמירה, כי זה מאוד מאוד גמיש ומאוד מאוד משתנה, והיום לפי הפסיקה של בית המשפט העליון זה נכנס בגדר של כוונה תחילה. זאת אומרת, הליך ממשי של שקילה היום שקול לכוונה תחילה.
מיכל רוזין (מרצ)
זה מה שזה אומר, הליך ממשי של שקילה וגיבוש החלטה להמית זאת כוונה תחילה.
גדי זילברשלג
נכון, אבל אני חושב שההליך הממשי הזה של שקילה, אם הוא חשב דקה או חשב שתי דקות, זה מאוד מאוד - - -
מיכל רוזין (מרצ)
זה נותן לכם פתח להגן עליו ולהוציא אותו מהעניין.
היו"ר ניסן סלומינסקי
מה שמפריע זה שכשאדם מתכנן, זה דבר שקל מאוד לראות אותו, להבין אותו, להוכיח אותו. שקילה זה דבר הרבה יותר מסובך, כי הוא שוקל את זה פנימה בתוכו, אז הרבה יותר קשה להוכיח. אנחנו יוצאים מתוך הנחה, שיש דרך להוכיח את זה, כי אם אין דרך להוכיח שהיתה שקילה, זה נופל ממילא. כאן מדובר על כך שיש דרך להוכיח – איך? יכול להיות שהוא סיפר לחבר, התנאי הוא שאתה יודע להוכיח את זה. אם אתה לא יודע להוכיח שמדובר כאן ברצח, בטח שזה נופל. אני מבין את התחושה.
נעה ברודסקי-לוי
לשם ההבהרה, כן עלתה פה הפרשנות המאוד מרחיבה שבית המשפט נתן לה כוונה תחילה, ולכן ישנם מקרים שנכנסו היום לעבירת הרצח, כמו אותה כוונה ספונטנית, שהיום כן נכנסים לעבירת הרצח כולל מאסר עולם חובה, ועכשיו כן תהיה הבחנה באותם מקרים נותרים אלא אם כן יש נסיבה מחמירה אחרת בעבירת הרצח הבסיסית ויוצרים פה את ההבחנה. כן יהיו מקרים שיורדו מעבירת הרצח הכי חמורה.
לילך וגנר
פסקה 2: "המעשה נעשה במטרה לאפשר ביצוע עבירה אחרת או להקל על ביצועה, או במטרה להסתיר

ביצועה של עבירה אחרת, או לאפשר הימלטות מן הדין לאחר ביצוע העבירה האחרת".

אני אסביר, תנו לי כמה דקות.
היו"ר ניסן סלומינסקי
ניתן לך, את השאלה כבר שאלנו בהתחלה.
לילך וגנר
אני יודעת שאתם קצרים בזמן, אבל זו סוגיה משפטית טיפה מורכבת יותר, ואני אנסה להסביר אותה בצורה הגיונית. בעצם הנסיבה הזאת מאחדת שתי נסיבות שקיימות היום בסעיף 300, בסעיף הרצח, אבל יוצרת שינוי מסוים בהן. הסעיפים שקיימים היום זה סעיף 300(א)(3) לחוק ו-300(א)(4). 300(א)(3) קובע כי אשם ברצח מי שגורם במזיד למותו של אדם תוך ביצוע עבירה, או תוך הכנות לביצועה, או כדי להקל על ביצועה. סעיף 300(א)(4) קובע, כי אשם ברצח מי שגורם למותו של אדם כשנעברה עבירה אחרת, כדי להבטיח לעצמו או למי שהשתתף בביצוע אותה עבירה, בריחה או הימלטות מעונש.

הפסיקה במהלך השנים העלתה בעיות שקשורות להגדרה של העבירה הקיימת, ובמיוחד העבירה של 300(א)(3). דבר ראשון, היסוד הנפשי שנדרש היום לכאורה לעבירה הזאת, שהיא עבירת רצח עם מאסר עולם חובה, זאת פזיזות שכוללת לפי תפיסתנו גם קלות דעת. אחרי שעשינו כל כך הרבה שיעורים במשפט פלילי, אתם בוודאי יודעים שקל הדעת הוא מי שמודע לתוצאה, אבל מקווה שהיא לא תתרחש. אנחנו הדגשנו חזור והדגש כמה קל הדעת שונה מהאדיש מבחינה מוסרית, וזאת אחת הסיבות להבחנה שעשינו בעבירת הרצח הבסיסית.
מיכל רוזין (מרצ)
הסכמנו שזאת אדישות, ועדיין – למה זה רצח בנסיבה מחמירה?
לילך וגנר
רגע, עוד לא הגעתי להצעה, אני שנייה סוגרת את המצב הקיים והבעיות בו, שמסדיר תיקונים שעשינו בנוסח הנוכחי.
מיכל רוזין (מרצ)
לא תגמרו את החוק הזה, עוד מעט יש בחירות...
היו"ר ניסן סלומינסקי
אז לא היית בהתחלה עוד.
מיכל רוזין (מרצ)
עוד מעט, זה לא ייגמר.
לילך וגנר
בפסיקה, גם בעניין אבו זייד וגם בעניין טמטאווי דיברו על הבעייתיות הזאת של היסוד הנפשי. בטמטאווי בית המשפט קבע, שכדי לגבש את העבירה הזאת, יש צורך ביסוד נפשי של אדישות, ולא די בקלות דעת.
מיכל רוזין (מרצ)
מה היה המקרה?
לילך וגנר
עניין טמטאווי זה הסיפור של השוטר שגנב המתכות דרס במחסום ליד מצפה רמון. הבאתי הרבה פסיקה, כי בעניין הזה המקרים מאוד חשובים כדי להסביר את הנחיצות.
מיכל רוזין (מרצ)
במקרה הזה זה יהיה רצח בנסיבות מחמירות?
לילך וגנר
באותו מקרה הוא זוכה מרצח בנסיבות מחמירות והורשע בהריגה.
מיכל רוזין (מרצ)
אבל לפי הניסוח החדש?
לילך וגנר
אני עוד לא הגעתי להרשעה.
יעל גרמן (יש עתיד)
את משכנעת אותנו שזה לא בנסיבות מחמירות.
לילך וגנר
אני לא הגעתי להרשעה, אני מספרת על המצב הקיים ולמה הוא דורש שינוי, ומה השינוי בהצעה שלנו לבין הנוסח הנוכחי, כי בניגוד לדברים אחרים, פה אנחנו כן לקחנו סעיפים שקיימים בחוק ושינינו אותם קצת.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אבל השאלה שלנו היתה – לפחות שלי בהתחלה – אדם רוצח מישהו, זה שהוא רוצח כדי לאפשר ביצוע עבירה, למה זה נותן עדיפות על רצח ישיר? גם בחוק הקיים, את אומרת שאת הולכת לשנות את החוק הקיים, איזה עדיפות זה נותן אם זה נעשה במטרה לבצע עבירה אחרת? הוא רצה לגנוב ולכן הוא רצח, זה יותר חמור מרצח?
קריאה
הוא לא רצח, הוא הרג.
לילך וגנר
הריגת מוות היא לא רצח, היא גרימה של מוות, אפילו מתוך יסוד נפשי של קלות דעת כלפי המוות, אבל זה נעשה, למשל, לפי 300סעיף (א)(3) תוך כדי ביצוע העבירה, כאשר הירי לא נועד לגרום למותו של אדם.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אז זה לא עונה על הנושא של כוונה או אדישות. זה לא יכול להיות, התנאי הבסיסי זה כוונה - - -
לילך וגנר
היום בחוק הישראלי די בפזיזות כלפי המוות, כדי שאדם יורשע בעבירה הזאת. נכון, הרפורמה משנה.
מיכל רוזין (מרצ)
אבל אני מחמירה.
לילך וגנר
הרפורמה בעניין הזה מחמירה מהמצב הקיים בשני מובנים.
מיכל רוזין (מרצ)
היא קובעת שזה יהיה עונש חובה או מאסר, זאת ענישה מחמירה יותר - - -
לילך וגנר
אני לא התכוונתי מחמיר במובן הזה, התכוונתי שהצעת החוק שלנו מצמצמת את העבירה הקיימת היום של רצח בנסיבות האלה.
מיכל רוזין (מרצ)
למה?
לילך וגנר
אם תתנו לי באמת שתי דקות וקצת, אני יודעת שהשעה היא שעה קשה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
מה זה קשה? יש לנו עד ארבע.
לילך וגנר
אולי אני אתן לכם את הסיפור של אבו זייד, כדי שתבינו את ההתלבטות של הפסיקה בהקשר הזה, ומיד אני אציג את הבעיות הנוספות. בעניין אבו זייד, עצרו נאשם ומצאו עליו נשק, ובהימלטות שלו הוא ירה והרג שוטר מאותו נשק, שזה כמובן שלא כדין. זאת אומרת, העבירה הנוספת היתה נשיאת נשק. הוא הורשע על ידי בית המשפט ברצח, לפי הנסיבה של 300(א)(4) של ההימלטות. בית משפט קבע שלא מתקיימת לדעתו הנסיבה לדעתו של 300(א)(3), שזה רצח תוך כדי ביצוע עבירה אחרת. זה היה חידוש של הפסיקה.
מיכל רוזין (מרצ)
באיזה נימוק?
זאב בנימין בגין (הליכוד)
שהעבירה האחרת היא "רק" נשיאת נשק בלתי חוקי.
לילך וגנר
לא בגלל שהעבירה האחרת היא רק נשיאת נשק. בית משפט ראה את עבירת נשיאת הנשק בחומרה. פה הוא נעץ את הבעייתיות שלו באמת בקושי השני, הוא היעדר דרישה לקשר סיבתי או לקשר ענייני בין העבירה האחרת לבין גרימת המוות. אם תשימו לב בסעיף 300(א)(3), מי שגורם במזיד למותו של אדם תוך ביצוע העבירה או תוך הכנות לביצועה, בחלק הזה שלה לא דורשת קשר סיבתי. הפסיקה קבעה בצדק, שזה מאוד בעייתי. אם אין קשר סיבתי, איזה הצדקה יש לי להרשיע בן אדם ברצח כשהעונש שלו מאסר עולם?

בשתי הנקודות האלה שדיברתי עליהן, היסוד הנפשי של האדישות והקשר הסיבתי, אנחנו נותנים מענה בהצעת החוק, כמו שהיא מנוסחת. היא דורשת יסוד נפשי.
יעל גרמן (יש עתיד)
למה פסיקת בית המשפט לא היתה מוכנה?
מיכל רוזין (מרצ)
היא מחדדת את הניסוח.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
הם ראו קושי, עכשיו אנחנו מתקנים.
לילך וגנר
בבעיות אחרות שהפסיקה העלתה, וגם אפרת ונועה ציינו במסמך היפה שלהן, השאלה היתה אם כל עבירה יכולה להיות אותה עבירה אחרת.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
כן, לאו דווקא חמורה.
לילך וגנר
אני מדברת על העבירה, שתוך כדי ביצועה – או כדי להבטיח הימלטות ממנה – גרמו למוות של אדם.
מיכל רוזין (מרצ)
דיברתי בפלאפון, עצר אותי שוטר, יריתי בו.
לילך וגנר
נשאלה שאלה בפסיקה, האם באמת כל עבירה, גם עבירות קלות מאוד, יכולה להחמיר את המצב כלפי גורם המוות ולהרשיע אותו ברצח – גם אם עוד פעם לא התקיימו נסיבות עבירת הרצח במעשה ההמתה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
מה הפירוש לא התקיימו?
לילך וגנר
החלופה להרשעה ברצח בהקשר הזה היתה הריגה. לא היתה כוונה.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
פה זה במטרה.
יעל גרמן (יש עתיד)
אני החלטתי לנסוע מהר במטרה לעבור באדום.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
היו הנחיות של היועצים המשפטיים בעבר לא להגיש כתב אישום, אם העבירה דרך אגב היתה קלה?
לילך וגנר
לא היו הנחיות כאלה, והגישה של צוות קרמניצר היתה – אחרי שהוא שקל את העמדה הזאת של הפסיקה שבאה לידי ביטוי בהרבה פסקי דין – חלק אמרו שצריכה להיות עבירת פשע, חלק אמרו שצריכה להיות עבירה מסכנת חיים כדי שזה ייכנס. הגישה של צוות קרמניצר שבאה לידי ביטוי בהצעת החוק, שכל עבירה יכולה להיות אותה עבירה אחרת.
יעל גרמן (יש עתיד)
כל עבירה? גם מעבר באדום? אני רוצה לעבור באדום.
לילך וגנר
גם מי שנוסע ללא רישיון, כל עבירה. ההפך, מי שמוכן – מה שנקרא – להלך על גוויות כדי למלט את עצמו מעבירה מאוד שולית, החומרה המוסרית שבדבר הזה, שהוא מוכן להרוג בשביל לא לקבל קנס, החומרה המוסרית בזה יותר גבוהה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
יותר גבוהה מרצח ישיר? אני לא מצליח להבין.
לילך וגנר
הרצח אותו דבר כמו הרצח - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
אבל את אומרת שכאן לא דורשים כוונה אפילו, אז למה הוא נכנס לרצח? בגלל שבאותו זמן הוא דיבר בפלאפון בנסיעה? למה זה שהוא ביצע עבירה אחרת שלא קשורה - - -
לילך וגנר
למה היא לא קשורה? היא קשורה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
היא דיברה בפלאפון, שוטר עצר אותה, היא הוציאה אקדח וירתה כדי להימלט מהעבירה של הפלאפון נניח. למה זה יותר חמור מרצח שהוא תכנן?
מיכל רוזין (מרצ)
אבל זה לא הגיוני שזו אותה חומרה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא, זה יותר חמור מרצח רגיל, שלא עונה על הנסיבות האלה.
לילך וגנר
אני באמת חושבת שזאת סוגיה שהוועדה צריכה לדון בה ולהתלבט בה. אני מבינה מאוד את הסערה שזה מחולל כאן, ובאמת נשאלת פה שאלה מוסרית, האם אתם רואים במצב כזה מצב שצריך להיכנס לנסיבות המחמירות.

בפסיקה הישראלית בפועל הרשעה ברצח בנסיבות האלה היתה בעבירות חמורות, כמו: שוד – שוד זה המקרה הכי נפוץ – אונס או ניסיון אונס, כשנשה רצח למשל כדי להשתיק את הקורבן אחרי מעשה האונס או במהלכו. בדרך כלל העבירה הנוספת הזאת, העבירה האחרת היתה עבירה חמורה.
עמיר פוקס
אבל לא סתם, היה קשר.
מיכל רוזין (מרצ)
אבל יש פה שני דברים – האם העבירה הזאת יותר מאשר כל רצח וצריכה להיות בנסיבות מחמירות, זו שאלה אחת; ושאלה שנייה אם כן חושבים, נתת דוגמאות שזה יכול להיות הגיוני שכן, צריך בכל זאת לסייג את זה או להחריג מה העבירה האחרת. אחרת עבירה, למשל לדבר בטלפון, לא מצדיקה להכניס את זה לנסיבות מחמירות.
יעל גרמן (יש עתיד)
או אפילו לנסוע מהר.
לילך וגנר
אני מחזירה אתכם להצעה שלנו, ברפורמה נדרשת האדישות כיסוד נפשי מינימלי, ונדרש הקשר הסיבתי, מה שהיום - - -
מיכל רוזין (מרצ)
ועדיין נשאלת השאלה, למה זאת נסיבה מחמירה, אלא אם כן זה במקרים שאתם מציינים, שבהחלט אנחנו יכולים לראות את זה בנסיבות מחמירות, ואז צריך איכשהו לצמצם את הסעיף הזה, כי הוא רחב מאוד. זה לא אומר שהוא לא יהיה רוצח.
יעל גרמן (יש עתיד)
את נותנת כאן דוגמאות שקל מאוד להזדהות איתן.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא, לא להזדהות. להפך, אנחנו לא מזדהים - - -
זאב בנימין בגין (הליכוד)
יש פה שלוש אפשרויות, אז נלך אפשרות, אפשרות: האפשרות הראשונה, במטרה לאפשר, אחר כך במטרה להסתיר לאפשר.
לילך וגנר
בכל אחד מהרכיבים המוצעים נדרשים היסוד הנפשי של האדישות והקשר הסיבתי לעבירה האחרת. אני אתן לכם דוגמה, למשל של עבירה אחרת שיכולה להעלות הרהורים, ובעינינו מצדיקה הרשעה ברצח. בן אדם התפרץ לדירה כדי לגנוב, זה מה שהוא רוצה, אבל בעל הדירה מתעורר וחוסם את דרכו. הוא הורג אותו בלי כוונה מיוחדת, באדישות למותו, כדי למלט את עצמו, מה התיוג הנכון לדעתכם?
מיכל רוזין (מרצ)
רצח, למה רצח בנסיבות מחמירות?
יעל גרמן (יש עתיד)
את נותנת את הדוגמאות האלה, שהן קלות, אבל אני דווקא חושבת על דוגמאות אחרות.
היו"ר ניסן סלומינסקי
קחי את הדוגמה שלה, הדוגמה שלה זה רצח רגיל, למה את נותנת לו את החומרה? בגלל שהוא רצה לגנוב? זה רצח רגיל, שאין כאן תכנון או הליך ממשי. זה רצח רגיל, זה לא רצח חמור.
יעל גרמן (יש עתיד)
ואני אומרת בתוך הנוסח הזה, כפי שהוא קיים, אנחנו יכולים למצוא דברים בנאליים, למשל הילדים עושים רעש למטה, אדם יורד למטה כדי להשתיק אותם, לצעוק עליהם או להרביץ להם, זו עבירה? הוא יורד למטה כדי להרביץ.
נעמי גרנות
אם הוא לא הרביץ, זו לא עבירה.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
בא שוטר, הוא רוצה להימלט מהמקום - - -
מיכל רוזין (מרצ)
למה זה מוצדק כנסיבה מחמירה בהצעה הזאת? למה זה מצדיק נסיבות מחמירות?
היו"ר ניסן סלומינסקי
זה לא רצח רגיל.
נעמי גרנות
כי אדם יצא לדרך לעשות עבירה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אז מה? אבל זה לא רצח.
תמר בורנשטיין
אתה רוצה להרתיע אותו על ידי החמרת העבירה שהוא עשה עוד בהריגה של אדם. הוא יצא לעשות שוד, אתה רוצה שתהיה לו סיבה טובה לא לשלוף אקדח ולירות במישהו.
היו"ר ניסן סלומינסקי
זה רצח, אבל למה רצח בדרגה חמורה?
נעמי גרנות
מי שכבר יוצא לעשות עבירה, שלא יחמיר אותה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
למה זה יותר חמור?
זאב בנימין בגין (הליכוד)
בגלל שהוא ביקש להימלט מן הדין.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אז מה?
קריאה
שיישאר במקום.
היו"ר ניסן סלומינסקי
בני, הוא לאו דווקא ביקש, הוא בא לגנוב, הוא לא נמלט מהדין.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
אבל כשהוא הרג, הוא רצה להימלט מהמקום.
נעמי גרנות
כן, זה במטרה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
מה זה במטרה? התעורר בעל הבית, אז מה הוא עשה? הוא הרג אותו.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
לא, למה הוא הרג אותו? כדי שיאפשר לו להימלט.
היו"ר ניסן סלומינסקי
או לגנוב או לא חשוב מה. הרי הוא לא תכנן את זה מראש, אז זה רצח רגיל.
מיכל רוזין (מרצ)
נכון, זה רצח רגיל, למה נסיבות מחמירות?
נעמי גרנות
גבר אונס אישה ואנשים מסתובבים ליד, והוא סותם לה את הפה בכוח, שלא תצעק. אולי הוא נותן לה גם כמה מכות. הוא לא מתכוון להרוג אותה, הוא מתכוון להקל על עצמו לבצע את האנוס, הוא מתכוון למנוע את עצירת האונס או יתפסו אותו. את המצב הזה – אל"ף, רוצים למנוע את התנהגותו כלפיה.
מיכל רוזין (מרצ)
זה מעלה אותו מהריגה לרצח.
לילך וגנר
לא, זה רצח בסיסי.
תמר בורנשטיין
נכון.
לילך וגנר
הרצח הבסיסי בהכרח מתקיים, אנחנו לא במצב שהשאלה היא אם התקיים רצח.
תמר בורנשטיין
אל"ף – רוצים להרתיע אותו מפני הקלות שבה הוא מתנהל כלפי הקורבן; ובי"ת – כיוון שהוא התחיל בביצוע עבירה מסוימת ועוד הוסיף על זה את הפגיעה בחיי אדם, רואים את זה חמור יותר ממי שרק התעצבן על מישהו ובמכות הרג אותו.
יעל גרמן (יש עתיד)
המטרה היא להסתכל על המקרים הבנאליים.
מיכל רוזין (מרצ)
צריך לצמצם את ההגדרה, היא רחבה מדי בניסוח.
היו"ר ניסן סלומינסקי
רבותי, חילוקי הדעות כאן ברורים, אי ההבנה ברורה. עדיין לא הצלחתי לשכנע, אני חושב שאתן מנסות לשכנע את עצמכן גם, כי אני לא בטוח שאצלכן זה כל כך ברור. את נניח לקחת את הדוגמה של אונס. נניח הוא רוצה לגנוב ממנה תכשיט, וכדי שאנשים מסביב לא ישמעו, הוא סותם לה את הפה וכתוצאה מזה נניח היא מתה.
יעל גרמן (יש עתיד)
הוא לא ידע שהיא חולת אסטמה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא, כתוצאה מזה היא מתה, היא נניח נחנקה ומתה. בוודאי שזה רצח, אבל למה זה בנסיבות מחמירות?
נעמי גרנות
מה זה בוודאי? זה לא כל כך בוודאי.
היו"ר ניסן סלומינסקי
נעמי, אני מוכן להסכים אתך שזה רצח. להפך, אני אומר שאני אפילו מוכן להסכים שזה רצח, אבל מה הנושא החמור שיש פה?
נעמי גרנות
זה הדיון.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
זה לא דרך אגב, זה שלוש מטרות.
לילך וגנר
האיש בא לבצע עבירה מתוכננת, הוא בא מראש לשדוד, למשל בפרשת פידיניאן ברצח הרבנית ציונה סאמין, הם הגיעו לביתה כדי לשדוד את ביתה ואת הכספת שם כשהיא היתה לבדה בבית, אישה מבוגרת. כפתו אותה, סתמו את פיה, גם היכו אותה קצת תוך כדי, כדי שהיא תגלה את הקוד לכספת, והיא נפטרה כתוצאה מהתקף לב. בוודאי שלא הוכחה כאן כוונה תחילה או כוונה מיוחדת לגרום למותה. האם בעיניכם המקרה הזה אינו שונה מכל רצח אחר באדישות? האם בעיניכם העובדה שהם באו לשדוד את אותה אישה, לא מחמירה את המעשה?
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא, הפוך, זה רק מראה שהם לא התכוונו להרוג אותה. אז הפוך, זה אפילו יכול להוריד אותך מדרגה של רצח אפילו, אבל אני אומר שאני מסכים על רצח.
יעל גרמן (יש עתיד)
למה להחמיר? רצח זה מספיק בהחלט.
לילך וגנר
לפני החוק החדש הוא הורשע ברצח.
מיכל רוזין (מרצ)
בגלל העבירה תוך כדי, אבל אחרת זאת היתה הריגה, נכון? ולכן עכשיו כבר החמרת, מראש הוא כבר לא יישפט על הריגה, אלא על רצח מתוך אדישות.
יעל גרמן (יש עתיד)
בנסיבות מחמירות, למה את מחמירה? למה להחמיר?
מיכל רוזין (מרצ)
הוא היה מקבל קטלוג כרוצח בכל מקרה, זאת תוספת כפולה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא הצלחנו להשתכנע.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
לא הצלחנו בלשון – התכוונת רבים מלכותי, אני שוכנעתי.
היו"ר ניסן סלומינסקי
זה בסדר, אבל מספיק אם היינו שניים כדי להגיד "לא הצלחנו". אנחנו שלושה, אז בטח שאני יכול להגיד לא הצלחנו.
נעמי גרנות
השאלה היא האם באמת התוספת הזו, שאדם יצא לדרך כדי לעשות עבירה, ובסופו של דבר, כדי –או להימלט מאותה עבירה, או כדי להקל על עצמו לעשות עבירה, by hook or by crook, הוא אדיש לחלוטין ופוגע למוות באדם, האם זה בעיניכם שווה למי שמלכתחילה לא יצא לדרך לעשות מעשה פלילי, אלא באופן ספונטני לחלוטין מצא את עצמו בסיטואציה, שבאדישות הוא הביא למותו של אדם. הסברה היא כפולה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אני יכול להגיד לך גם סברה הפוכה.
נעמי גרנות
הסברה היא כמו שתמי אמרה, שאנחנו רוצים להרתיע עבריינים. אתם כבר יצאתם לדרך, אבל אם תשימו לב, שאם תסלימו את ההתנהגות העבריינית שלכם במטרה – זה הכול במטרה – להקל, יש לזה מחיר גבוה יותר. זה שיקול הדעת, לא משכנע?
היו"ר ניסן סלומינסקי
אני יכול להסביר לך גם סברה הפוכה, שזה בדיוק ההפך, זה יכול להיות מקל. נניח אדם שהלך ברחוב ורצח מישהו. הוא רצח, אז יכול להיות שהוא גם עשה לפני כן שיקול מוסרי והוא רצח.
נעמי גרנות
הוא רצח באדישות?
היו"ר ניסן סלומינסקי
או באדישות או לא, אבל בלי תכנון.
נעמי גרנות
בלי תכנון, באדישות.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא חייב באדישות, הוא רצח. אם זה לא תכנון, זה לא חייב להיות אדישות. נניח שאדם רצח, הוא ידע מה שהוא עשה, יכול להיות שבלי תכנון מראש, אז זה רצח, לא רצח חמור. פה את יכולה להגיד שזה בדיוק הפוך, יותר קל, האיש הוכיח במעשיו שהוא לא רוצה לרצוח, רק מה, הוא בא לגנוב.
נעמי גרנות
- - - הוא אדיש.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא, הוא רצח, למה אדיש? הוא רצח, הוא התכוון לרצוח, רק לא בתכנון. אני לא רוצה להוריד את זה מדרגה של רצח, אבל להפך, זו יכולה להיות סיבה מקלה ולא סיבה מחמירה.
יעל גרמן (יש עתיד)
אנחנו מדברים כרגע על רצח בנסיבות מחמירות, ומכיוון שזה רצח בנסיבות מחמירות, אני מבקשת להקל ולא להחמיר. אם יש מקרה כזה שהיה מטרה והכול טוב ויפה ודנו בו קודם ובמקרים מסוימים קבעו שזה כך ובמקרים מסוימים קבעו שזה אחרת, אני רוצה להשאיר את זה שם, ולא להכניס את זה לרצח בנסיבות מחמירות, כי רצח בנסיבות מחמירות מתאים באמת לאחד וללא ספק יש עוד מספר סעיפים שזה בהחלט מתאים. את הסעיף הזה לא מתאים בעיני להכניס באופן אוטומטי.

נתתם דוגמאות שיכול להיות שהן מסתדרות, שיכול להיות שבסופו של דבר יקבעו שזה רצח בנסיבות מחמירות. לי בראשי עולות דוגמאות שזה לא. לכן כאשר אני מסתכלת על המשפט שחייב להיות בספר החוקים ומחייב את כל מי שנתקל במשפט הזה לשים את זה תחת כותרת של רצח בנסיבות מחמירות, אני חושבת שזה לא מצדיק.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
שלא יירשם לחובתי, אבל גם היום, ביחוד בנערותי, מאוד התפעלתי מפושעים מתוחכמים, ואחד מהם הוא וילי סאטן משנות ה-30', פורץ הבנקים שקוונטין ריינולדס כתב עליו ספר עם עלילותיו, ואפילו הייתי אומר הוקסמתי ממנו בנערותי. הייחוד של וילי סאטן, שהוא פרץ בנקים, וכשהוא נזקק לאקדח, זה תמיד היה אקדח צעצוע, זאת אומרת: הוא ידע שהוא הולך לשדוד, אבל בשום פנים הוא לא רצה גם לרצוח.

שודד אחר עם אקדח אמיתי, מה הוא אומר לעצמו? אני שודד, הקופאית לא תיתן לי, מישהו ינסה לעצור אותי, אז אני אירה בו, ייפצע – ייפצע, ייהרג - ייהרג. אני רואה בזה פשיעה לא מתוחכמת, שלא ראויה להערכה, ואני רואה בזה בהחלט נסיבות מחמירות. אדם צריך לומר לעצמו: אני אסתפק בעבירה הזאת, ואם אסתבך, אני אפילו אשא בעונשי, ובלבד לא ליטול חייו של אדם אחר.
עמיר פוקס
אבל מה שתיארת זו לא אדישות.
איילה ויינשטיין
בתוך הדיון המוסרי הזה, אני חושבת שיש אולי נקודה שלא חודדה. הפעולה הזאת של המתה תוך כדי ביצוע עבירה אחרת, או לצורך הקלה על ביצוע העבירה הזאת, בעצם הופכת את הפעולה של ההמתה לכלי, לאמצעי לביצוע עבירה אחרת, נתווכח אם היא חמורה או לא. זה מה שצריך לשקול, זאת נקודת המחלוקת, האם זה כן הופך את זה לנסיבה מחמירה או לא. האם אדם שלוקח פעולה של המתה, של נטילת חיי אדם והופך אותה לאמצעי, לכלי, לצורך הימלטות מעבירה אחרת – האם זה בעינינו מוסרי יותר או פחות?
עמיר פוקס
אני רוצה לחדד את זה. התחושה שלי שמה שמטריד את יעל, ואולי גם את מיכל, זה שיש לכם בראש את המודל הקודם כשמדובר על רצח במהלך ביצוע העבירה, זאת אומרת: שאני במהלך ביצוע עבירה קלה מאוד גרמתי למותו של אדם. נדמה לי שהיה מקרה מפורסם באנגליה של מישהו שגנב תפוחים ואיכשהו גרם למותו של אדם בקלות דעת.
לילך וגנר
שם אפילו לא היה צריך יסוד של קלות דעת כלפי המוות, די היה בגרימת החבלה.
עמיר פוקס
כן, מישהו עשה איזו טעות ומישהו מת, ואז גם אצלנו התחילו לנסות לגדר את זה רק לעבירות חמורות. אבל פה אנחנו עושים את הגידור, כמו שכל הזמן הדגיש חבר הכנסת בגין, שזה נעשה לשם ביצוע העבירה, או כמו שאמרה איילה, שיש פה שימוש באדם בתור כלי להשגת המטרה של העבירה או להשגת העבירה של ההימלטות או כל אחת מהשגת המטרות.
מיכל רוזין (מרצ)
אז למה זה לא נכנס בכוונה?
נעמי גרנות
כי הוא לא התכוון למוות.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
כי הוא התכוון לפצוע, ולא להרוג.
עמיר פוקס
אין כוונה להמית, יש כוונה להימלט.
מיכל רוזין (מרצ)
הנה, זו התשובה, הוא ייקרא רוצח – רצח מתוך אדישות.
עמיר פוקס
הוא מתכוון להשתמש באותו אדם כדי להשיג את המטרה העבריינית שלו.
היו"ר ניסן סלומינסקי
וזה יותר חמור ממי שהולך לרצוח "אשכרה", מה שנקרא?
עמיר פוקס
לא, מי שהולך לרצוח "אשכרה", ייכנס לרצח בכוונה תחילה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא, למה? אם הוא לא תכנן את זה מראש, הוא פגש אותו ברחוב ורצח אותו, מה פירוש? הוא רצח, והוא עשה את זה בידיעה.
נעמי גרנות
אם הוא עשה את זה באדישות, זה פחות חמור.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אבל אם לא באדישות, לא בתכנון של הליך ממשי וכו', אלא בכוונה ספונטנית כמו שקראתם לזה? זה יותר חמור מהמקרה שאנחנו מדברים עליו עכשיו.
עמיר פוקס
בוודאי, כן, כי אני מדבר על אותו מקרה כמו שאתה אומר, רק שהוא הרג אותו בכוונה ספונטנית.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא, אבל הכוונה הספונטנית זה לא חמור, זה רצח רגיל. גם זה צריך להיות רצח רגיל, כי הרי הכוונה הספונטנית יותר חמורה מזה, ואם הכוונה הספונטנית היא "רק" רצח ולא רצח חמור, גם זה צריך להיות רצח, אבל לא רצח חמור. בגלל שהוא בא לגנוב, אני אקפיץ את זה?
עמיר פוקס
תשווה שני מקרים שווים – כוונה ספונטנית בלי עבירה אחרת וכוונה ספונטנית עם עבירה אחרת, ואז תראה אם יש חומרה. כוונה ספונטנית להמית מישהו סתם ככה, זה רצח רגיל. כוונה ספונטנית להמית מישהו סתם ככה כדי לברוח – זה יותר חמור.
היו"ר ניסן סלומינסקי
כן, אבל מה זה קשור כדי לברוח מגניבה? למה זה נותן לרצח בכלל מעמד? מה זה שייך? אתה יכול להגיד הפוך, שבגלל שהוא רצה לגנוב ורצה לברוח, הוא התבלבל ורצח; להבדיל ממישהו שהלך ברחוב ורצח, שזה חמור הרבה יותר.
נעמי גרנות
זה ינחה את השופט שהעונש שראוי במקרה הזה, יש פה עוד נסיבה מחמירה, שבגללה השופט צריך כנקודת מוצא לתת מאסר עולם חובה. יכול להיות שהוא יחשוב, שבמקרה הספציפי הזה זה לא כזה חמור.
מיכל רוזין (מרצ)
את לא יכולה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
מיצינו את הדיון.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
אדוני היושב-ראש, אני בשיא המתח חייב לעזוב. בכל זאת, כדי שנלמד מניסיונו של וילי סאטן, when I speak softly and hold the gun, I usually get more than when I speak softly... יש לזה משמעות פוליטית כללית, אסטרטגית, ואתם רואים, זה כבר 60 שנה מאז שקראתי את זה.
נעה ברודסקי-לוי
ההחלטה גם לא חייבת להיות אם להכניס את הנסיבה המחמירה הזאת או לא, גם אפשר ללכת על דרך הביניים של עבירה חמורה, כמו שגם הפסיקה התייחסה לזה, או גם להחמיר יותר.
עמיר פוקס
מכניסה את זה, אבל בתנאים שונים שזה במהלך.
נעה ברודסקי-לוי
נכון.
נעמי גרנות
כשזה לא היה במטרה.
נעה ברודסקי-לוי
נכון, אבל כן אפשר היה לבוא ולחדד כאן ולדרוש שזו תהיה או עבירה חמורה או עבירה מסכנת חיים, ואז אותם מקרים קיצוניים, לדוגמה של מישהו שהלך לגנוב מסטיק והחליט משום מה כשהוא נמלט מהחשש להיתפס איכשהו - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא יודע אם החליט או עשה את זה כדי לברוח, לא חשב הרבה.
נעה ברודסקי-לוי
הוא עשה את זה כדי לברוח, או מצד שני לא לוותר על המקרים החמורים שבהם אדם יצא לשדוד עם נשק חם ובמהלך השוד ירה, והוא יכול היה לצפות את זה עוד לפני ביצוע העבירה. אפשר ללכת על דרך ביניים כזאת.
יעל גרמן (יש עתיד)
אנחנו לא באים לטבולה ראסה, אנחנו באים לספר חוקים מאוד מאוד מגוון שדן בהרבה מאוד מקרים. אנחנו יודעים שמקרה כזה או אחר יידון, ובהחלט בסופו של דבר השופט גם ימצא לנכון שזה היה רצח בנסיבות מחמירות. אנחנו באים היום ומבקשים להכניס תבניות ברורות, שבהן שיקול הדעת של בית המשפט יהיה כמה שפחות. הוא רואה תבנית מסוימת, כפי שקודם ראינו, מספיק שהפרקליט יבוא ויטען: הנה, זו התבנית ולכן זה רצח בנסיבות מחמירות – זה מספיק. אני לא רוצה, אני רוצה שזה לא יהיה אוטומטי. כדי שזה יהיה אוטומטי, מעשה לאחר תכנון ממשי, של שקילה זה באמת סיבה, אבל מה שאתם נתתם כרגע זה איזושהי תבנית, שבפנים אפשר לצקת הרבה מאוד תרחישים, שחלקם בעיניי לא יחייבו את ההחלטה שזה רצח בנסיבות מחמירות. ואתן מבקשות כל מקרה של תבנית כזאת, לא משנה מה היתה העבירה, לא משנה מה המטרה, לא משנה מה היתה העבירה השנייה, בכל מקרה זה רצח בנסיבות מחמירות, ולא – אני חושבת שזה לא נכון, נשאיר לבית המשפט לקבוע.
היו"ר ניסן סלומינסקי
יש לי תחושה, שאתם – חלק מאתנו שבויים בחוק הקיים, שהוא כן עשה איזושהי הבחנה בין מעשה שנעשה בביצוע עבירה אחרת, ואיכשהו עם האצבע ככה לנסות למצוא לו איזה פתרון, כי אני חושב שמלכתחילה, אם זה לא היה מופיע בחוק הקיים, לא היינו עולים על זה עכשיו, וזה שהוא רצה לגנוב ואחר לברוח - - -
לילך וגנר
זה בדיוק מה שרציתי להגיד – ואני מאוד אוהבת לחשוב מחדש על דברים – אבל כדי להשלים את התמונה, אני חייבת לציין שהעבירה כנסיבה מחמירה היא נפוצה ביותר בכל העולם, ושוב, אני לא אומרת את זה כי אני חושבת שלא צריך לחשוב אחרת.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אני מתנצל, יעל אני יכול לסמוך עליך שאחרי שהיא תגמור לדבר בקצרה, תמשיכו לסעיף 3? אני צריך לקפוץ לכמה דקות.
יעל גרמן (יש עתיד)
זה בסדר, אבל בדיוק אני צריכה לצאת ולחזור. אני בינתיים נשארת.
היו"ר ניסן סלומינסקי
יכול להיות שמיכל תחזור. אני כבר חוזר.
יעל גרמן (יש עתיד)
נסתדר, לך לדרכך. אז זה זמן טוב.
היו"ר ניסן סלומינסקי
תוכלי לסיים ולהתחיל סעיף 3.
יעל גרמן (יש עתיד)
מאה אחוז.

(היו"ר יעל גרמן, 15:09)
לילך וגנר
בקליפורניה רצח מדרגה ראשונה שעונשו מאסר עולם הוא מוות, אם המעשה נעשה כאשר הנאשם היה במהלך ביצוע או ניסיון ביצוע, או במנוסה מהפשעים המוגדרים בחוק – שוד, חטיפה, אונס, מעשה סדום, מעשה מגונה בילד, יחסי מין אורליים, פריצה, הצתה, יצירת מהומה, חטיפת מכוניות והשחתת רכבות. זו הרשימה למשל בקליפורניה.

בניו יורק גם עבירת הרצח כוללת רצח תוך כדי ביצוע עבירות מוגדרות – שוד, פריצה, חטיפה, הצתה, אונס, תקיפה מינית וניצול מיני. יש שם הבחנה מסוימת ביסוד הנפשי, אם זאת כוונה או פזיזות בהקשר הזה.

בקנדה רצח מדרגה ראשונה שעונשו מאסר עולם חובה, או שחרור מוקדם ל-25 שנים, אם הוא נעשה בכוונה ספונטנית, כאשר מדובר ברצח תוך כדי ביצוע עבירה אחרת, שהיא חטיפת מטוס, תקיפה מינית, חטיפה וכליאה ולקיחת בני ערובה.

במשפט הקונטיננטלי הם פחות בשיטת הרשימה. נפוצה עבירת הרצח הקונסטרוקטיבי כנסיבה כללית, שמצדיקה הרשעה ברצח ללא כוונה לגרימת המוות. בגרמניה עבירת הרצח למשל כוללת הריגה כדי לאפשר או לכסות על ביצוע עבירה אחרת, כשהעבירה האחרת יכולה להיות כל עבירה. בהולנד גם הריגה בנסיבות מחמירות, שעונשה מאסר עולם, לא כוללת רשימת עבירות; ובצרפת עבירת הרצח בנסיבות מחמירות כוללת הריגה שביצעה לפני, תוך כדי או לאחר עבירה מסוג פשע, להבדיל מעוון. זו הסקירה המשווה. שוב, אני לא אומרת שבהכרח אנחנו צריכים להיצמד למוסכמות יסוד בכל העולם, אבל כן יש בזה אמירה נפוצה מאוד של מחוקקים ברחבי העולם, שרואים בזה נסיבה מחמירה, לפחות בגבולות עבירות מסוימות.
אפרת חקאק
אני רוצה לחדד משהו לחברת הכנסת גרמן, כי את אמרת שיכול להיות שהשופט יחליט שהרצח בוצע בנסיבות מחמירות. לפי ההצעה אין כזה דבר, השופט כן יכול להטיל את עונש מאסר העולם כעונש מקסימום, אבל הוא לא יוכל לקבוע את העבירה כרצח בנסיבות מחמירות, אלה שני דברים שונים – אם זה לא ברשימה.
נעה ברודסקי-לוי
אין לו שיקול דעת, על נסיבה שלא תהיה ברשימה, אין לו אפשרות.
היו"ר יעל גרמן
אוקי, זאת הבהרה חשובה מאוד.
אפרת חקאק
יש לו שיקול דעת לגבי העונש המרבי, אבל לא לגבי - - -
היו"ר יעל גרמן
הוא יוכל לתת לו עונש מרבי שדומה, אבל הוא לא יוכל לומר שזה רצח בנסיבות מחמירות.
ישי שרון
הוא יכול להגיד שזה רצח.
היו"ר יעל גרמן
בעיניי זה מתאים, כי בראש שלי יש לי דוגמאות שזה לא מחמיר. הרי כולנו ניזונים מהדוגמאות שאנחנו מכירים, ואתן מכירות את הדוגמאות שבעיניכן זה באמת חמור, ואני חושבת על דוגמאות – שאולי אתן מעולם לא חשבתן עליהן, ושאולי גם לא קיימות במציאות – אבל איזשהו תרחיש שזה לא – אני מתנצלת, אני חייבת לעשות הפסקה בדיון. אני מכריזה על הפסקה. זה ייקח לי שבע דקות.

(הישיבה נפסקה בשעה 15:14 ונתחדשה בשעה 15:19.)
היו"ר יעל גרמן
אנחנו בסעיף 3, ברצח בנסיבות מחמירות.
לילך וגנר
סעיף 3 שייך לקטגוריה של זהות הקורבן. אני מקריאה אותה:

"הקורבן היה עד במשפט פלילי או היה צפוי למסור עדות במשפט פלילי והמעשה נעשה במטרה למנוע או להכשיל חקירה או הליך משפטי". גם זו נסיבה שהיא נפוצה בעולם, הערך המוגן הנוסף כמובן הוא עשיית הצדק ועשיית ההליך המשפטי, אי-שיבוש ההליך המשפטי. זה ערך מוגן נוסף חשוב, שבא לידי ביטוי ברצח של עד.

במקרים רבים רצח של עד יהיה באמת רצח מתוכנן וייכנס לנסיבה הראשונה, אבל שוב, כמו שאנחנו ניסינו להגיד בהתחלה כשנשאלנו באופן כללי על החפיפה בין יתר הנסיבות, הנסיבה של הליך משמעותי של שקילה, אנחנו חושבים שיש פה אמירה של המחוקק בהקשר הזה של הערך המוגן של צדק ומשפט, מעבר לאותה כוונה תחילה, שבאה לידי ביטוי בפסקה 1 לנסיבות המחמירות. שוב, כפי שאני אמרתי, זו נסיבה שהיא נפוצה במדינות שונות בעולם, מיד אני אגיד לכם באילו מדינות.
היו"ר יעל גרמן
לא, זה בסדר. אני רק הייתי רוצה לשמוע סביב השולחן את הדעות השונות.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
יש איזו הסתייגות מהדבר הזה?
גדי זילברשלג
אני חושב שזה בדיוק סעיף שמביא לידי ביטוי את הבעייתיות בהכללת האדישות גם בנסיבות המחמירות, כי מה שקורה במצב הזה – כמה שברור שרצח של עד או של הליך משפטי זה סופר חמור – עדיין, אם זה לא מבוצע בכוונה ורק באדישות - - -
היו"ר יעל גרמן
תאר לי דוגמה.
גדי זילברשלג
נגיד אירוע בתוך משפחה, נגיד אירוע שהוא אלמ"ב מה שנקרא והעדים הם חלק מהמשפחה, ויש איזושהי סיטואציה שהיא לאו דווקא מתוכננת.
לילך וגנר
אבל יש פה כוונה בסעיף עצמו.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אם בן המשפחה הזה שאתה מתאר מסר עדות במשטרה והעדות שלו היתה משמעותית, ועכשיו באקראי, הוא לא התכוון, הוא היכה אותו מכות רצח על זה שהוא הלך למשטרה, אבל הרג אותו.
עמיר פוקס
נכון, בדיוק, הוא לא התכוון להרוג אותו. הוא התכוון להפחיד אותו, לא להרוג אותו, והוא מת.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
בנסיבות שתיארתי עכשיו, האם המקרה הזה יהיה רצח בדרגת חומרה יתרה?
לילך וגנר
אם המכות נועדו, למשל, להרתיע אותו מלבוא להעיד, והוא לא רצה להרוג אותו, אבל הוא רצה לחבול בו מאוד והוא לקח בחשבון שהוא ימות מהמכות האלה, זאת אומרת: הוא היה אדיש למוות, והמטרה המרכזית היתה להרתיע אותו מלהעיד, כן.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
איך תלמדו על זה? כי הוא אמר לו במהלך ההכאה: אם תעיד נגדי, אני אשבור לך את העצמות?
לילך וגנר
- - - יכולה לבוא לידי ביטוי, למשל, באמצעות מסרונים שהוא מנסה להרתיע אותו מלהעיד, או הפגישה שהוא קובע אתו כדי להרתיע אותו.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
היו סימנים מוקדמים, שהוא ניסה להניא אותו מלהעיד.
גדי זילברשלג
אבל בכל הדוגמאות שהן אומרות עכשיו זה חל כשיש כוונה, לא אדישות. נגיד בעל ואישה, כשהאישה צריכה להעיד במשפט רצח של הדוד, והוא במסגרת איזשהו ריב עם האישה אומר לה: למה נתת עדות? הוא זורק עליה משהו או מפיל אותה, הוא לא רוצה להרוג אותה, זה הרעיון. הוא עושה את זה במטרה - -
עמיר פוקס
- - להכשיל את החקירה.
גדי זילברשלג
- - להפחיד אותה.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
יכול להיות שהוא רצה רק להפחיד אותה, אבל להפחיד אותה זה להכשיל את החקירה.
תמר בורנשטיין
אז הוא לא היה אדיש למוות שלה.
גדי זילברשלג
ברגע שהוא עשה לה איזשהו מעשה לא מתוך כוונה להרוג אותה, זה קודם כל, זאת הנחת יסוד, כי אנחנו באדישות ולא בכוונה, הוא לא רצה להרוג אותה, הוא רצה רק להפיל, הוא רצה רק לדחוף אותה. אבל הוא נגיד עשה את זה מתוך אמירה: מה את מעידה במשפט, מה פתאום? ואז יגידו שזה כן היה במטרה שלא תעיד, עלולה להיות כאן טעות שהוא ייכנס לנסיבות מחמירות. בשביל מה צריך להיכנס לפינה הזאת? לא מספיק שבן אדם כזה יישפט על רצח, הוא צריך להיות ברצח בנסיבות מחמירות?
נעמי גרנות
אתה מתאר קל דעת.
עמיר פוקס
זה שזה רצח – זה ממילא, משום שהוא המית אדם באדישות, הרצח הבסיסי ממילא שם. אבל משום שהוא המית אדם באדישות כדי להכשיל הליך משפטי, זה רצח בנסיבות מחמירות. אפשר להתווכח האם זו נסיבה מחמירה, אני חושב שכן.
היו"ר יעל גרמן
אתה חושב שכן.
עמיר פוקס
כן.
ישי שרון
אני אגיד כאן משהו בכנות באופן כללי. יש כאן נסיבות, שאנחנו בסניגוריה לא אהבנו, או חשבנו שהן צריכות להיות יותר מצומצמות במהלך הדיונים בוועדה, הנסיבה הקודמת היא אחת מהן, או סוג העבירה, אבל הגענו לעמק השווה, ולכן אני מרגיש באיזשהו מקום שהרשימה הזאת מבטאת גם את העמדה של הסניגוריה במהלך הדיונים בוועדה.

לגבי הנסיבה הקודמת, יכול להיות שיש בעייתיות מסוימת עם סוג העבירה, אבל כפי שציינתי, במהלך הדיון בוועדה היו גם נסיבות שאנחנו חשבנו שאולי צריך לצמצם, היו נסיבות שבפרקליטות חשבו שאולי צריך להרחיב ואנחנו הגענו לאיזשהו עמק השווה. הנימוקים כאן נפרסו משני הכיוונים, ונראה לי שהם ברורים ונתונים להכרעות.

(היו"ר ניסן סלומינסקי, 15:25)
יעל גרמן (יש עתיד)
ניסן, אני רק רוצה לעדכן אותך, שמלבד לשכת עורכי הדין שמייצגת את בית הלל לחלוטין, יש לנו הסכמה שסעיף 3 אכן מתאים לרצח בנסיבות מחמירות. עוד שאלה אחת, צריך יהיה להוכיח שזה נעשה במטרה.
לילך וגנר
כל נסיבה צריך להוכיח פרט - - -
קריאה
זאת גם מודעות, זה לא רק שהתקיימו.
לילך וגנר
פה יש מטרה מיוחדת.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אני אומר שבעיניי הסעיף הזה חשוב מאוד, כי העניין הזה של שיבוש חקירה, שיבוש משפט, התנכלות לעדים וכו' וכו', צריך אמירה מאוד מפורשת של המחוקק לגבי מי שפוגע בעד. זה חשוב מאוד בעיניי. לכן אני מצדד בעמדת הפרקליטות בעניין הזה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
זה פשיטא, לכן יכולתי לעזוב בסעיף הזה כי זה פשוט, זה האלף-בית של כל התשתית של מערכת המשפט. נכון שיש את ההודאה שאדם מודה, אבל תמיד הוא צריך גם תוספת, וחוץ מזה, אנחנו לא רוצים לסמוך רק על זה, בטח שלא במשפט העברי. אם אנחנו מאפשרים לעדים להיות בפחד או בחיסול, למעשה כמעט אנחנו יכולים לפרק את מערכת המשפט. לכן המערכת הזו צריכה להיות מוגנת בהגנה הכי טובה שרק אפשר כדי שזה לא יקרה, ולכן במקרה הזה רצח של עד זה רצח חמור.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
גם אם הוא נעשה באדישות.
אפרת ברזילי
כבוד היושב ראש, זה מתקשר גם לנסיבה הקודמת שלגביה היה ויכוח כל כך חריף, כי למעשה הנסיבות כאן זה שאדם הוא כבר עד, והשלב שבו העבירה נעברת והעבריין שוקל האם כדי למנוע את אותו משפט שעתיד לבוא הוא גם - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא, אל תכניסי את זה למסגרת הזאת. אם זאת היתה הסיבה, לא הייתי מסכים אתך. ברגע שהם יהיו מאוימים, זה הרס של הכול, ולכן צריך להגן עליהם מכל משמר, גם על העד ואני חושב גם על השופט, זה פשיטא, אבל אולי זה נמצא במסגרת אחרת. יכול להיות שלגבי שופט יש החמרות במקום אחר, אבל להערכתי, גם שופט, לא רק עד, היה צריך להיות כאן.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
יש לך מענה?
לילך וגנר
השמטנו את הנסיבה של איש מערכת אכיפת החוק. אפשר לנהל על זה הדיון עכשיו או בסוף כשנגמור.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
כל חברי הוועדה שנמצאים פה, גורסים שפגיעה בשופט היא כמו פגיעה בעד והיא צריכה להיות בנסיבות מחמירות.
יעל גרמן (יש עתיד)
אפילו יותר חמור.
גדי זילברשלג
אבל אז אתה צריך גם רופא.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
לא, אנחנו מדברים על שופט בית משפט. לכם יש בעיה עם זה?
סוזי עוזסיני ארניה
ממש לא.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
למישהו סביב השולחן יש בעיה עם זה?
רות קנאי
אני לא בדקתי, אבל מזיכרון רחוק יש מדינות שהשופט הוא כמו עד.
יעל גרמן (יש עתיד)
כי זה שיבוש הליכי משפט.
היו"ר ניסן סלומינסקי
עד צריך להיות כמו שופט אפילו.
יעל גרמן (יש עתיד)
זה לא משנה אם זה עד או שופט, כשרוצים לשבש.
רות קנאי
אבל אני אומר שיש בכל זאת הבדל, כי לגבי השופט כל החשש הזה שמא הוא יפחד ולא יעיד לא כל כך חל על שופט, זה חל על עד.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אבל גם על שופט, שמא יפחד ויפסוק אחרת. לא רק זה, לא קוראים ושומעים על איומים במדינות מסוימות על השופטים, וכתוצאה מזה הפסיקה יוצאת אחרת לגמרי? לעומת שופט חופשי, שיכול לדון אותו? איום על שופט יכול לגרום לפסיקה שונה.
גדי זילברשלג
אבל זה אפקטיבי באיומים על שופט, לא ברצח.
היו"ר ניסן סלומינסקי
נחשוב עוד פעם, עצם זה ששופט או עד יחששו שהם לא מוגנים, זה כבר מביא את העד להעיד אחרת או בכלל לברוח ולשופט לחשוב אחרת. הם צריכים לדעת שהם מוגנים בהגנה הכי טובה. גם זה אחד הדברים.
נעמי גרנות
גם חוקר, גם פרקליט וגם סניגור לצורך העניין יהיה אותו דבר.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אבל אז באמת מרחיבים את השורה.
לילך וגנר
העניין של העבירות הפרסונליות מעלה קושי מסוים.
קריאה
הסניגור.
היו"ר ניסן סלומינסקי
הסניגור שלו זה משהו אחר. ההפך, הוא ישמור על הסניגור שלו, אני מקווה, אלא אם כן הוא יתרגז עליו, וזה קורה במשפחות, שהוא התאכזב מהסניגור ורצח אותו, גם זה יכול לקרות.
לילך וגנר
אני אגיד שוב שהנסיבות המחמירות הפרסונליות, כמו שאפרת ונעה ציינו, מעלות קושי מסוים שצריך להתמודד אתו בהקשר הזה, וזאת הסיבה שבאמת צמצמנו את העבירות הפרסונליות. אחת הנסיבות שהופיעה בהמלצות הצוות היתה איש אכיפת החוק בהקשר הזה במסגרת מילוי תפקידו, ואנחנו חשבנו שאין מקום לכלול את הנסיבה הזאת.

בעניין הספציפי הזה, אני יכולה לראות את ההצדקה לכלול שופט, ככל שיש אותה מטרה מיוחדת למנוע או להכשיל חקירה או הליך משפטי, ואם הוועדה סבורה שיש להוסיף את זה, אני אקבל את זה.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
בעיניי כן.
היו"ר ניסן סלומינסקי
ממשיכים ל-4.
לילך וגנר
ההצעה נכתבה לפני שחוקק חוק המאבק בטרור, שעמלתם עליו רבות. כרגע, לאור החוק, אני מציעה להתאים את הנוסח ולקבוע שהמעשה הוא מעשה טרור, כהגדרתו בחוק המאבק בטרור, הגדרה שבאמת מכילה את המאפיינים הנדרשים. יש שם פסקה 3 להגדרה שהיא לא כל כך רלוונטית, כי ממילא מדובר ברצח.
אפרת חקאק
וזה לא החזקות. את לא מתכוונת להרחיב את החזקות.
לילך וגנר
נכון, אלא מעשה טרור - - -
אפרת חקאק
את המטרה והמניע.
לילך וגנר
נכון, פסקאות (1) ו-(2) להגדרת מעשה טרור, אני אקרא אותן: מעשה המהווה עבירה או איום בעשיית מעשה, כאמור, שמתקיימים לגביהם כל אלה: (1) הם נעשו מתוך מניע מדיני, דתי, לאומני או אידיאולוגי; (2) הם נעשו במטרה לעורר פחד או בהלה בציבור או במטרה לאלץ ממשלה או רשות שלטונית אחרת, לרבות ממשלה או רשות שלטונית אחרת של מדינה זרה, או ארגון ציבורי בין-לאומי, לעשות מעשה או להימנע מעשיית מעשה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
ואז מה?
לילך וגנר
ואז יהיה רצח מוגבר. יש לנו כבר הגדרה, עבדתם עליה רבות.
היו"ר ניסן סלומינסקי
את לוקחת רק את ההגדרה.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
כפי שמתואר בחוק עצמו.
נעה ברודסקי-לוי
נחזור על ההגדרה פה, כדי לא להפנות לחוק שם עם כל החזקות.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא עכשיו, תכניסו את זה לפה, לא לשלוח למישהו אחר זה בסדר.
לילך וגנר
זה גם בסדר, או להפנות או מבחינתי לצטט זה גם בסדר.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לצטט זה תמיד טוב.
לילך וגנר
"5. המעשה נעשה מתוך מניע של גזענות או עוינות כלפי ציבור, כאמור בסעיף 144ו".

הנושא של מניע גזעני מופיע כבר כנסיבה מחמירה בעבירות קלות יחסית, שהעונש שלהן מופעל ומגיע ל-10 שנים. מחר יתקיים דיון בנושא ההרכב שצריך לדון בעבירות האלה, זאת אומרת שהמחוקק באמת סבור שעבירות כאלה – צריך להתייחס אליהן בחומרה יתרה. כשמדובר בעבירות רצח, ולצערנו היו דוגמאות לרצח, למשל ממניע הומופובי, פגיעה במי שנטייתם המינית אינה הנטייה המועדפת, לצערנו מקרים לא מעטים.
יעל גרמן (יש עתיד)
קדמו את הצעת החוק שלנו שזה פשע שנאה.
לילך וגנר
יש לנו, אנחנו רוצים להחיל אותה בהקשר הזה, זאת אומרת: גם אם זה נעשה באדישות או בכוונה ספונטנית, אם יתלווה לזה המניע של הגזענות או העוינות כלפי ציבור, כמו שזה מוגדר בסעיף 144ו, זה - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
איך עוינות מוגדרת?
נעה ברודסקי-לוי
"עוינות כלפי ציבור, מחמת דת, קבוצה דתית, מוצא עדתי, נטייה מינית או היותם עובדים זרים".
יעל גרמן (יש עתיד)
גזענות, בקיצור.
נעה ברודסקי-לוי
לא, זה העוינות; והגזענות זה "רדיפה, השפלה, ביזוי, גילוי איבה, עוינות או אלימות או גרימת מדנים כלפי ציבור או חלקים של אוכלוסייה, והכול בשל צבע או השתייכות לגזע או למוצא לאומי-אתני".
היו"ר ניסן סלומינסקי
אבל פה אנחנו מדברים על רצח.
קריאה
רצח בנסיבות מחמירות.
היו"ר ניסן סלומינסקי
המעשה פה זה סיפור אחר.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
זו ההגדרה של גזענות.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לכן אני אומר, כאן לוקחים רק את ההגדרה, אבל אנחנו אומרים שבגין זה בוצע רצח.
נעה ברודסקי-לוי
נכון, הוא בוצע מהמניע.
יעל גרמן (יש עתיד)
זה יהיה נסיבות מחמירות, בהחלט.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
יש למישהו הסתייגויות מההגדרה?
היו"ר ניסן סלומינסקי
אם זה נניח ממניע גזעני, הרצח היה כנראה רצח מתוכנן, לא?
נעה ברודסקי-לוי
יכול להיות שוב אדישות.
לילך וגנר
יכול להיות שבאמת יהיו מקרים שגם יהיה פה רצח מתוכנן וזה ייכנס לנסיבה הראשונה. יש מקרים שלא תהיה חפיפה, אבל גם במקרה שיש חפיפה, יש חשיבות באמירה של המחוקק, שהוא רואה את פשעי השנאה, רצח ממניע של שנאה לציבור כרף העליון של החומרה של מעשי הרצח. זה במקרה שיש חפיפה.

יכולים גם להיות מקרים, שבהם לא תהיה חפיפה, שתהיה אדישות לגורלו של אותו – למשל אתיופי, מישהו שצבע עורו שחור. לצערנו, תמי סיפרה לי על דוגמאות מהשטח, אפשר גם שהפרקליטות תציג מקרים כגון אלו.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אם יש אדישות, איך את יכולה לדעת שזה בגלל שהוא אתיופי? אם יש מגמה, אם יש כוונה, באמת יכול להיות, אבל אם יש אדישות?
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
קודם כל, צריך להגיד "עולה מאתיופיה". אם אנחנו כבר דנים בגזענות, "עולה מאתיופיה".
יעל גרמן (יש עתיד)
אני אתן לך דוגמה, בחיפה ממש לפני שנה נכנס מישהו, ראה טרנסג'נדרית יושבת על הבר, לקח כוס, ניפץ לה על הראש. היא לא מתה, היא רק נפצעה. ברור שהוא ניפץ לה את זה על הראש מפני שהיא טרנסג'נדרית, באותה מידה הוא יכול היה גם להרוג אותה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
במקרה שאת דיברת עליו זאת לא אדישות.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אם היא תמות, זה רצח מתוך אדישות.
היו"ר ניסן סלומינסקי
זה רצח, למה מתוך אדישות? הוא התכוון להרוג אותה, מה הוא התכוון לעשות?
יעל גרמן (יש עתיד)
הוא התכוון לבזות אותה.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
הוא התכוון להכות אותה, אני לא יודע מה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אם הוא התכוון להכות אותה, הסיפור כבר אחרת, לא בטוח שזה לא רצח.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
לא נחזור על הדיון על האדישות עכשיו. אם אתה מוריד למישהו בקבוק על הראש, אתה מבין שהוא יכול למות מזה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
היה כאן כבר תכנון מסוים, אני כבר לא יודע אם זה לא תכנון של רצח.
גדי זילברשלג
אני מצטער להיות המסתייג הקונסטנטיבי פה.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
לא, זה חשוב דווקא.
גדי זילברשלג
הרי מדובר ברצח, ורצח, מאסר עולם אמרנו 30, מעל 30 שנה גם ככה. לבוא ולהראות שזה עונש מאסר עולם חובה נניח רק בגלל שהקורבן הוא אתיופי או רוסי - - -
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
לא, החוק לא אומר את זה, החוק אומר: אם אתה פגעת בו בגלל שהוא אתיופי, או אם פגעת בו על רקע הנטיות המיניות שלו.
גדי זילברשלג
אז אתן דוגמה פשוטה של חבר'ה צעירים בבר, אחד תוקף את השני ואומר לו: יא אתיופי או רוסי, ואז עושה את התקיפה, זה בגבול, זאת אומרת זה על הגבול. זה צריך להביא אותו לעונש מאסר עולם חובה?
לילך וגנר
המניע צריך להיות של גזענות או עוינות כלפי ציבור, לא סכסוך אישי עם אותו אחד שמלווה בקללות. יש להבדיל בצורה מהותית בין המניע לבין נסיבות של סכסוך, שיכולות להתלוות אליהם גם כל מיני פגיעות על רקע גזעניים. זאת לא הכוונה שלנו, וזאת גם לא הכוונה של הנסיבה המחמירה וההגדרה של גזענות ועוינות כלפי ציבור.

מעבר כמובן לערך של הגנה על קבוצות נרדפות וקבוצות שבשל הגזע שלהן פוגעים בהן, בדרך כלל זה לא אישי, זאת קבוצה רחבה שזה נעשה נגדה – בעבירות האלה גם גלומה הסכנה המיוחדת לציבור בלתי מסוים, והנושא הזה של הגנה על הערך המוגן הזה וההגנה על החברה שלנו מפני הגילויים של הגזענות בצורה החמורה שלה, שכבר מבוטאים בחוק הפלילי, אני חושבת שזה בהחלט מצדיק לקבוע את זה כנסיבה מחמירה.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
תמיד הבעיה היא - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
- - זה תחום אפור שיכול להיות.
נעמי גרנות
זה עניין ראייתי כבר.
תמר בורנשטיין
השופט – אין לו תמיד את האפשרות, אל"ף לא לקבוע את זה, ובי"ת את המילוט.
גדי זילברשלג
אבל פה את פתאום סומכת על השופט?
תמר בורנשטיין
אני תמיד סומכת על השופט.
גדי זילברשלג
אז למה עונש מאסר עולם חובה?
תמר בורנשטיין
כדי להנחות אותו מה אנחנו, המחוקק, חושבים שנכון.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא אצל כולם זה חוסר ביטחון בשופט, אלא אמרנו מההתחלה שאנחנו רוצים לקבוע נורמות מסוימות, שבית המשפט יהיה מחויב להן, כי אנחנו המחוקק שקובע את הנורמות החברתיות או המוסריות או מה שלא יהיה.
גדי זילברשלג
לעונש מאסר עולם חובה זה נורמה - - -
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אתה יכול להגיד: שמע, יש היום עבירת רצח, למה אתם בכלל באים להגיד לנו כל מיני דברים חדשים? כל החוק הזה והווייתו נועד לקבוע נורמות מה חמור בעינינו יותר.
גדי זילברשלג
בסדר, אבל לא בכול.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
לא אמרתי הכול, חלילה, אפשר להתווכח, אבל אני רק אומר לך שכל הדיון הנורמטיבי פה של בית המחוקקים הוא ערך חיי אדם, באיזה נסיבות הם נקטלו.
היו"ר ניסן סלומינסקי
גם הנושא נניח של אשכנזי וספרדי, זה גם יכול להיות משהו כלפי ציבור?
יעל גרמן (יש עתיד)
אני חושבת שיש אנטישמיות נגד רוסים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אמרתי אשכנזי וספרדי, בגלל שאתה ספרדי או אשכנזי, בגלל שאתה קיבוצניק, היום זה פחות.
לילך וגנר
זה נכנס למניע של עוינות כלפי ציבור. קיבוצניק זאת לא קבוצה עדתית.
נעמי גרנות
זה לפי הסעיף הקיים.
לילך וגנר
הסעיף הקיים היום די מצומצם בהיקפו, הוא מדבר רק על נושא של hard core גזענות מחמת דת או קבוצה עדתית, מוצא עדתי, נטייה מינית או היותם עובדים זרים, זה לא חל על כל סוגי הקבצות והאוכלוסיות.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
רק כדי לחדד את העניין, גם אל מול השאלה של ניסן, צריכים להתקיים הנסיבות הבאות: אחד – אי יריבות אישית בדרך כלל.
לילך וגנר
מניע כללי.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
המניע הוא כללי, זאת אומרת: חיפשת אשכנזי להרוג אותו לצורך הדיון שלנו, זה דבר אחד. אי יריבות אישית לצורך העניין חייבת להתקיים?
לילך וגנר
זה מאוד דומה למניע של הטרור במובנים מסוימים בהקשר הזה. אתה בטרור דורש שלא תהיה היכרות אישית, או שהוא הורג את היהודי שעובד אותו בגלל שהוא יהודי, זה באמת דורש שהוא לא יכיר אותו?
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
לא, אבל אמרתי שאין יריבות אישית. אני מנסה להבין, כי ניסן שואל שאלות.
עמיר פוקס
אני לא חושב שבהכרח זה מוציא כל היכרות אישית. יכולה להיות היכרות אישית בין שני שכנים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
קחו את הרצח האחרון של שמרלינג. הוא הכיר אותם, אמנם לתקופה קצרה, אבל הוא הכיר, אבל הם רצחו בגלל שהם החליטו לרצוח יהודי. הוא היהודי הראשון הנגיש שנפל לידיהם. הוא אמר שזה כמו בטרור, אז אמרתי שגם בטרור יכול להיות שיש היכרות מסוימת.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
כן, הקורבן הוא אקראי.
לילך וגנר
הקורבן לאו דווקא אקראי כמו במקרה הזה, הם הכירו אותו.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אבל הוא עדיין נבחר כקורבן אקראי, הוא אמר: אני מכיר אותו, אני מכיר את האזור שהוא גר בו, אבל אני הולך להרוג אותו כי הוא יהודי. אם היה יהודי אחר יותר קרוב להרוג אותו, הייתי הורג אותו גם, אז הקורבן הוא אקראי. אני לא מנסה לתפוס אותך במילה, לילך, אלא מנסה להבין את הנסיבות בהן זה נחשב רקע גזעני.
לילך וגנר
למשל אם אתה נכנס למועדון של להט"בים – אני נותנת דוגמאות שקורות – כדי, נניח, להרביץ להם קשות מאוד מתוך אדישות לגורלם, ואחד מהם מת; אני חושבת שבהקשר הזה זה יתקיים.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
יש עוד דבר מלבד האקראיות, שמאפיין את הנסיבות?
גדי זילברשלג
בהקשר למה שאת אמרת, אם הוא נכנס למועדון של זקנים ועושה את זה, זה פחות חמור?
לילך וגנר
אז שוב, המחוקק החליט מראש.
גדי זילברשלג
למה?
היו"ר ניסן סלומינסקי
זה מועדון נוער, קח מועדון נוער.
עמיר פוקס
לרה צודקת, הקשישים חסרי ישע.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
חסרי ישע הם גם בנסיבות מחמירות.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא למועדון ישע...הוא אמר חסרי ישע, אבל פתאום שמעתי יש"ע, אם כי גם זה יכול להיות, ימין, שמאל וכו', מועדון של תנועת נוער.
עמיר פוקס
הרשימה סגורה, זה לא ימין ושמאל.
היו"ר ניסן סלומינסקי
מה זה רשימה סגורה? יום אחד תתחיל עלייה ממקום נוסף, זה אולי גם ייכנס.
נעמי גרנות
יש פה הגדרה כללית.
היו"ר ניסן סלומינסקי
נניח הוא נכנס למועדון ורוצה להכות מכות רצח, לא להרוג, ואם בסוף מישהו מת? זה יהיה רצח חמור, למרות שהוא התכוון רק להכות.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
לא, אבל הוא היה אדיש.
היו"ר ניסן סלומינסקי
מה זה נקרא אדישות? הוא התכוון להכות.
לילך וגנר
נכון, במהלך המכות הוא היה אדיש, הוא היכה מכות כל כך חזקות, בעט בו, קפץ עליו כשהוא על הרצפה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
היא תיארה מישהו שנכנס כדי להכות, ובדרך כלל מי שנכנס להכות, לא רוצה להרוג.
תמר בורנשטיין
הוא זרק פנימה חומר דליק, ולא היה אכפת לו.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אבל אם אתה בא עם מקלף, אתה לא רוצה להרוג, אבל לא אכפת לך אם הוא ימות, הרי זה כל הדיון שניהלנו פה קודם.
אפרת חקאק
הוועדה יכולה להחליט שברצח הבסיסי אנחנו מכניסים את האדישות, אבל לא בנסיבות המחמירות.
היו"ר ניסן סלומינסקי
פה הכנסנו את האדישות גם, רק היא לא תהיה בכל סעיף.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אפשר פה להסתייג, יכול להיות שכדאי להסתייג בהקשר הגזעני, אם לא היתה כוונה להרוג.
לילך וגנר
איך אתה מבחין?
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אני לא יודע. הלוואי שהייתי יודע, אם הייתי יודע, היה לנו חוק הרבה יותר פשוט.
לילך וגנר
איך אתה מפריד את זה מהטרור? גם בטרור אתה דורש כוונה בלי אדישות?
נעמי גרנות
בזה אתה אומר שאם אתה רוצח בטרור והורג באדישות מישהו, זה אותו דבר.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
חוזר בי, חזרתי בי. בסוף זה דומה, אין מה לעשות.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אפשר למצוא, אבל בואו נתקדם.
תמר בורנשטיין
אם אתה זורק משהו נפיץ למועדון או לכינוס של אנשים ממוצא או מגזע מסוים – אתה אדיש לשאלה אם יקרה משהו, היית אדיש.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אם זרקת רימון, זה משהו אחר, זה אפילו לא אדישות, אבל אם זרקת נניח סתם נפצים ומישהו מת מזה – תלוי מה זרקת, או שזרקת רימון עם כוונה.
תמר בורנשטיין
בקבוק תבערה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
בקבוק תבערה – זאת כוונה, זאת לא אדישות.
תמר בורנשטיין
לאו דווקא, אתה אדיש.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אם ידוע שזה הורג, זאת לא אדישות, כאן זאת כוונה. אולי לא התכוונת להרוג את יעקב או את מוישה, אבל התכוונת להרוג.
נעמי גרנות
ההנחה היא שבמישור הראייתי אנחנו מדברים פה במישהו שגורם למותו של אדם מתוך מודעות באדישות גמורה לכך שהאדם הזה ימות. השאלה היא האם הנסיבה הנוספת – כשהוא עשה את זה מתוך מניע שהוא שונא את הציבור הזה, האם זה מוסיף את זה ומעלה לנסיבות מחמירות, זאת השאלה, הא ותו לא.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אני לא רוצה להיכנס עוד פעם לנושא של אדישות.
נעה ברודסקי-לוי
הוועדה יכולה להחליט שבחלק מהנסיבות אדישות לא תיכנס, יש אפשרות כזאת. אם זה מטריד את חברי הכנסת, זה כן משהו שאפשר לשקול.
לילך וגנר
אני רק אגיד, שזאת גם נסיבה מאוד נפוצה בחקיקה משווה.
נעה ברודסקי-לוי
אנחנו יכולים להחליט שאם האדישות נוגעת לעבירת הרצח ולא לרצח בנסיבות מחמירות, או להחליט שחלק מהנסיבות המחמירות - - -
ישי שרון
השאלה אם רוצים לחזור לזה, אבל הצעת הביניים שלנו היתה – גם אם יש הכרעה שאדישות נכנסת לעבירת הרצח הבסיסית, לכל הפחות לא להכניס אותה לעבירת הרצח המוחמרת.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא זה מה שאנחנו אמרנו. כבר דחינו את זה בהתחלת הישיבה, זה היה הנושא הראשון. עכשיו אנחנו אומרים משהו אחר, שנדון על כל סעיף, ויכול להיות שיש סעיף שבו נגיד: כאן בסעיף הזה, שהוא רחוק מאוד, תצטרכו משהו אמיתי.
יעל גרמן (יש עתיד)
למעט - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
- - למעט אדישות, אותו סעיף ספציפי.
לילך וגנר
אני לא חושבת שזאת נסיבה שצריך להחריג. דווקא זו נסיבה נפוצה מאוד בחקיקה משווה, היום פשעי שנאה זוכים להתייחסות מאוד חמורה במדינות שונות בעולם מסביב לגלובוס. בניו יורק כל פשע שנאה מחמיר את ההרשעה ברצח, ממש בדומה למה שמוצע כאן. גם בדין הצרפתי מניע גזעני הומופובי מחמיר את הרצח לרצח המוחמר. גם באנגליה רצח במטרה לקדם מטרה פוליטית, דתית, אידיאולוגית או גזעית מהווה נסיבה מצדיקה לקבוע, שמאסר העולם יהיה ללא הקיצורים או השחרורים המוקדמים.

גם רצח ממניעים גזעניים דתיים או בשם נטייה מינית, נסיבה שמצדיקה לקבוע מינימום של 30 שנות מאסר ללא קיצור או שחרור מוקדם מתוך מאסר העולם. גם בדין הקנדי, בדמיון מסוים לדין האנגלי, מניע של עוינות כלפי ציבור אינו חלק מההרשעה אלא מגזירת העונש, מאפשר לקבוע שאפשר להחמיר את זה. לכן אני חושבת שהנסיבה הזאת היא מאוד מאוד נפוצה. לצערנו, אלה גם מקרים שקורים במציאות, ודווקא פה לא הייתי עושה את ההבחנה. אם החלטנו שאדישות צריכה להיכנס לרצח הבסיסי, דווקא כשיש לי את המניע החמור זה, לא הייתי לוקחת את הכוונה ומחריגה אותה מהאדישות.
היו"ר ניסן סלומינסקי
בואו נתקדם.
לילך וגנר
אולי נספיק עוד נסיבה. אני אקריא את נסיבה 6: "המעשה נעשה כפעולה עונשית במטרה להטיל מרות או מורא ולכפות אורחות התנהגות על ציבור".

אז אם קודם מאוד מאוד הסתמכתי על המשפט המשווה, זו יצירה ישראלית.
יעל גרמן (יש עתיד)
אני הייתי רוצה לדעת מה דעתה של אותה אוכלוסייה שבה קורה רצח על כבוד המשפחה. זה קל מאוד, אנחנו יושבים פה בחברה עם תרבות שונה ומבקרים ושופטים את התרבות האחרת. מנגד זה, שלא תחשבו אפילו לרגע, אני מבקשת לקבל חוות דעת של האנשים, של נשים, של עאידה למשל.
לילך וגנר
אני אשמח שחברת הכנסת עאידה תומא סלימאן, יושבת ראש הוועדה לקידום מעמד האישה, תבוא לישיבה ואני גם ביקשתי ממנה. מדיונים שנערכו בוועדה לקידום מעמד האישה, עמדתם היתה שאסור לקרוא לזה רצח על כבוד המשפחה, כי זה לא כבוד בכלל, ובמובן הזה אין שום הגנה תרבותית.
יעל גרמן (יש עתיד)
האם זה רצח בנסיבות מחמירות?
לילך וגנר
כרגע זה רצח חמור ביותר לפי הפסיקה הישראלית, זה מאסר עולם. אני לא רוצה לדבר בשמה, אני אשמח אם היא תבוא, אבל אני מניחה שהיא תאשר את זה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אני לא יודע אם היא בתוך התמונה של כל הדברים האלה.
קריאה
מיכאיל קרייני הופיע בפנינו, דיקן של העברית.
היו"ר ניסן סלומינסקי
הוא היה אצלנו, כשדיברנו על ההתמחות.
יעל גרמן (יש עתיד)
אני מבקשת לקבל חוות דעת של עאידה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
עאידה היא נוצרייה, להם יש גם כבוד המשפחה בצורה כזאת? אני חושב שפחות.
יעל גרמן (יש עתיד)
הכוונה כאן לכבוד המשפחה, אני לא רואה עוד דוגמאות.
לילך וגנר
אנחנו כבר התפרצנו לדיון. אז כמו שאמרתי, זו יצירה ישראלית, שנודעה להביע את הערך המוגן לא רק כלפי הקורבן הספציפי, אלא כלפי המשטור של אנשים דוגמת הקורבן בחברות בישראל. היום בדרך כלל המעשים של רצח במטרה להטיל מרות על ציבור הם מעשים מתוכננים, הם בדרך כלל ייכנסו לסעיף הרצח. כאן אין לי כמעט דוגמאות מהפסיקה הישראלית למעשים של כוונה ספונטנית או אדישות, הם נעשים בתכנון רב, בדרך כלל תוך שיתוף בני משפחה קרובים מאוד לקורבן, במטרה למשטר את כל הציבור, בדרך כלל של הנשים באותה אוכלוסייה, שיידעו לא לפרוץ את גבולות ההתנהגות המקובלות.
נעמי גרנות
השותפים כן יכולים להיות כאלה שאין להם כוונה.
לילך וגנר
נכון, אולי המעגלים הנוספים של העבירה, יכול להיות שלא תהיה להם כוונה מיוחדת, אבל בדרך כלל מדובר במציאות הישראלית ברציחות מתוכננות. בית המשפט העליון קבע חד-משמעית לגביהן, שאין לקבל טענות של הגנה תרבותית, רואים את הרציחות האלה בחומרה יתרה.

אני חושבת שהאופן שאנחנו רוצים להביא את זה לידי ביטוי באמירה של המחוקק, שהמעשים האלה – לא רק שהם לא מהווים סוג של הגנה, הם מעשים ברף הכי גבוה של החומרה במשפט הישראלי, זה מסר חשוב, יש בהם פגיעה בערך מוגן מאוד רציני באוכלוסייה שלמה. לצערנו, זה ייחודי במידה מסוימת למעשים שקורים כאן, ולכן סברנו בצוות קרמניצר ולאחר מכן בהצעת החוק, שיש מקום לקבוע את הנסיבה הזאת.
היו"ר ניסן סלומינסקי
שם זה לא נכנס למסגרת של 1? הרי זה פרופר 1.
נעמי גרנות
- - - זה רצח בכוונה תחילה, אבל לאח הנוסף זה לא היה בכוונה תחילה, הוא היה אדיש.
יעל גרמן (יש עתיד)
הוא לא ידע את התוצאה?
נעמי גרנות
בוודאי שהוא ידע, אבל לא היה אכפת לו, הוא לא רצה בזה דווקא.
קריאה
הבעיה היא שברוב המקרים הרצח לא מפוענח בכלל.
אפרת ברזילי
אני חושבת שראשית כאשר דנו בשאלה בוועדת קרמניצר, הבנו שאין מקום לסטריאוטיפ לגבי התייחסות לעבירה מהסוג הזה באוכלוסייה הערבית. זה לא שיש סטריאוטיפ שהערבים חושבים שמותר או פחות חמור לעשות את הדברים האלו. ככל שהוא קיים, הוא כנראה לא נכון.

שנית, נראה לי שכחברה, חשוב שנראה את הדברים מנקודת מבטן של נשים בדרך כלל. זאת אומרת, הזווית היותר נכונה בעיניי היא זווית של מי שעלול להיות קורבן, ואותו יותר חשוב לשמוע.
עמיר פוקס
לפני כמה חודשים היה כנס לכבודו של קרמניצר בחיפה וכל הכנס עסק בשאלה, האם ראוי להכניס את זה כנסיבה חמורה ברפורמה. יש מאמרים, היו שם נציגים של ארגוני נשים מוסלמיות וכו', ואני חושב שאולי כדאי להזמין אחד, שניים משם. אני אבדוק את השמות ואהיה אתכם בקשר.
היו"ר ניסן סלומינסקי
כמו שאמרתי בהתחלה, אנחנו ננסה למצוא דרך לרוץ, אבל במתינות כמו שאומרים. בסדר, בהתחלה חשבתי שנגמור את הכול, אחר כך כשהתחלנו חששתי שניעצר רק בסעיף הראשון, אבל אחר כך לקראת הסוף איכשהו עשינו משהו באמצע.
לילך וגנר
אנחנו כבר יודעים מתי הישיבה הבאה?
קריאה
ב-14 בנובמבר.
היו"ר ניסן סלומינסקי
תודה רבה לכולם, אנחנו נמשיך בעזר השם.

הישיבה ננעלה בשעה 16:00.

קוד המקור של הנתונים