ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 27/09/2017

צו חתימה אלקטרונית (תיקון התוספת הראשונה לחוק), התשע"ז-2017

פרוטוקול

 
ôøåèå÷åì ùì éùéáú åòãä

ôøåèå÷åì ùì éùéáú åòãä

àåîðéè÷

2017-10-01OMNITECH



הכנסת העשרים

מושב שלישי

פרוטוקול מס' 459

מישיבת ועדת החוקה, חוק ומשפט

יום רביעי, ז' בתשרי התשע"ח (27 בספטמבר 2017), שעה 12:00
סדר היום
צו חתימה אלקטרונית (תיקון התוספת הראשונה לחוק), התשע"ז-2017
נכחו
חברי הוועדה: ניסן סלומינסקי – היו"ר
מוזמנים
עוזר אישי לאפוטרופוס הכללי, משרד המשפטים - בן ציון פיגלסון

משפטנית, משרד המשפטים - רעות אופק

מנמ"ר יחידתי, משרד המשפטים - דיאנה אלגזר

ממונה חקיקה, לשכת עו"ד - פנחס מיכאלי
ייעוץ משפטי
גור בליי
מנהל/ת הוועדה
אסף פרידמן
רישום פרלמנטרי
הדס צנוירט

צו חתימה אלקטרונית (תיקון התוספת הראשונה לחוק), התשע"ז-2017
היו"ר ניסן סלומינסקי
שלום רב, אני מתכבד לפתוח את ישיבת ועדת החוקה, חוק ומשפט. על סדר-היום: צו חתימה אלקטרונית (תיקון התוספת הראשונה לחוק), התשע"ז-2017. בבקשה, תציגו.
רעות אופק
רעות אופק, משרד המשפטים. אנחנו מבקשים לתקן צו חתימה אלקטרונית. אתן ברשותך, רקע כללי על חוק חתימה אלקטרונית, ואז אצלול לסעיף הספציפי ולתיקון שאנחנו מבקשים לעשות.

חוק חתימה אלקטרונית נחקק בשנת 2007. מטרתו היתה לקדם את המתחם האלקטרוני, ולצורך כך להסדיר את המעמד של החתימות בעולם האלקטרוני. החוק הגדיר שני סוגי חתימות, שהן יחסית חזקות, שכונו חתימה אלקטרונית מאובטחת וחתימה אלקטרונית מאושרת. בנוסף, הוא קבע בסעיף 2, שבמקרים שהחתימה נדרשת בחיקוק, אלה המקרים שהם כנראה מאוד-מאוד חשובים, ולכן נדרשת חתימה חזקה, שהיא החתימה המאושרת שהוגדרה בחוק.
היו"ר ניסן סלומינסקי
מה ההבדל בין חלשה לחזקה?
רעות אופק
באופן האלקטרוני התכונות הקלאסיות של חתימה הן לזהות את החותם, ולהבטיח שהמסמך לא שונה אחרי מועד החתימה. אלה שתי פונקציות שחתימה מאושרת מקיימת באופן מאוד-מאוד חזק, כי הזיהוי מתבצע על-ידי צד שלישי, שחוקק על-ידי משרד המשפטים, מישהו מגיע, רוכש תעודה, מזהה את בעל התעודה, אחר כך בעל התעודה מזדהה במחשב, כשהוא רוצה לחתום נועל את המסמך, לא ניתן לזהות את השינוי במסמך, וזה סוג החתימה שהמחוקק בחר שייעשה בו שימוש באופן אלקטרוני, כשאנחנו מדברים על מסמכים שהחתימה בהם נדרשה בחיקוק, אבל מאחר שבשנת 2001 עדיין לא נצבר ניסיון גדול בשימוש בסוגי החתימות האלה, ומתוך הבנה שיש מסמכים שהם בעלי חשיבות גדולה יותר, רצו לאפשר החרגות מסוימות של מסמכים, שאותם ניתן יהיה לחתום אך ורק בנייר, כלומר לא בעולם האלקטרוני בכלל. למשל, קבעו שם צוואות, הסכמים עם בנקים, שיש להם משמעות רבה. על המסמכים האלה, לאחר חקיקת החוק, נקבע צו, ב-2002, ושם נקבעה רשימת מסמכים, שאי-אפשר לחתום עליהם באופן אלקטרוני בכלל.

עברו 16 שנים מאז. ראינו כי טוב, העולם האלקטרוני מתקדם, עושים שימושים רבים בעולם האלקטרוני, לא רק בחתימות. המסחר האלקטרוני התרחב מאוד מאז, וגם שירותי הממשלה הדיגיטליים מתקדמים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
יכול להיות שלאבטחה, לאבטח, שכמה שפחות זיופים וכמה שפחות התערבויות, אלא שזה אמתי. שזו הבעיה המרכזית.
רעות אופק
הוכח שאכן האבטחה של סוגי החתימות שהוגדרו בשנת 2001, היא טובה, והתקנים מעודכנים על-ידי הרגולטור מעת לעת, ולכן אנחנו רוצים לאפשר לעשות שימוש גם בשלושה מסמכים, שעליהם באנו לדבר היום: צו ירושה, צו קיום צוואה וצו ירושה וצו קיום ירושה יחד. בנצי יוכל להרחיב על המסמכים ועל הפרויקט שמקודם בימים אלה.
גור בליי
רק לחדד, לפני שהוא נכנס לפרטים – מה שבעצם מדובר, שהצווים הללו, צו ירושה, צו קיום צוואה וצו ירושה וקיום צוואה, היו בתוספת במובן זה שהם היו חריגים לחוק. בהם נקבע במפורש שאתה לא יכול לחתום בחתימה אלקטרונית, ובעצם הכוונה שלהם זה עכשיו לאפשר.
היו"ר ניסן סלומינסקי
זה הבנתי, אבל כמה יש ברשימה שהוחרגה בזמנו?
בנצי פייגלסון
היתה רשימה של כעשרה פריטים, וברבות השנים, לאחרונה הורדנו כמה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אלה השלושה האחרונים שנשארו?
רעות אופק
לא. נשארו עוד.
היו"ר ניסן סלומינסקי
למה את האחרים אתם לא רוצים להחריג?
רעות אופק
פרסמנו תזכיר חוק חתימה אלקטרונית, לתקן את החוק ולעשות שינוי מהותי בחוק, שבמסגרת הזאת התוספת תימחק כליל, אך מאחר שיש פה פרויקט שמקודם בימים אלה, לא רצינו לעכב עד התיקון ההוא שאנחנו מבצעים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
למה זה לקח כל כך הרבה שנים?
רעות אופק
תהליכים בממשלה לוקחים זמן. אנחנו פה כדי לשנות עכשיו.
גור בליי
אני חושב שכשמדובר בחתימה אלקטרונית של האזרח, מה שפה רוצים זה לאפשר חתימה אלקטרונית של רשות, של רשם לענייני ירושה, אבל כשמדובר באזרח, זה מעלה שאלות אחרות, כי הכרטיס החכם, למשל, זה שמאפשר לך את החתימה האלקטרונית המאושרת, זה עולה כסף להוציא את הכרטיס, כלומר זה מטיל על האזרח במצבים מסוימים עלויות ומורכבויות מסוימות. אני חושב שפה אנחנו במקרה הרבה יותר פשוט. אבל כשאתה מדבר על החתימות - נגיד, החתימה על הצוואה עצמה, זה יותר מסובך להסדיר את הדברים האלה, כאשר לא בהכרח אתה רוצה להשית את העלות של לקבל את הכרטיס החכם, כל מה שקשור בזיהוי וכל הדברים האלה על האזרח. שוב – לא במצב הזה; פה מדובר רק על הרשות שמוציאה את הצו, לכן הבעיות מהסוג הזה לא מתעוררות פה, כי הרשות, אין לה הבעיה הזאת.
היו"ר ניסן סלומינסקי
כלומר לא האדם עצמו. מי שחותם על הצוואה, צריך לחתום פיזית.
גור בליי
כן.
היו"ר ניסן סלומינסקי
בצוואה יש שלוש מערכות משפט: המערכת האזרחית, המערכת הדתית, ובמערכת הדתית אפשר לפסוק לפי המערכת האזרחית גם. זה המקום היחיד שכתוב אצלו חוקה. זה מעין חוק, חוקה. לכן גם אי-אפשר לשנות את זה. זה סיפור מההפטרה. משתדלים שאדם לא יגיע לשלב של צוואה, כי אם זו צוואה, אתה לא יכול לשנות. אתה לא יכול לכתוב צוואה בניגוד להלכה. משנים כמה מילים כדי שזה לא יהיה צוואה אלא מעין מתנה. את הצוואה אתה צריך לתת לבכור יותר, או לאשה. אתה לא יכול לשנות. זה מסובך.
בנצי פייגלסון
עו"ד בנצי פייגלסון, מטעם האפוטרופוס הכללי. במשפט אחד, התיקון שפה אנחנו מובילים היום, להפחית את המילים צו ירושה וצו קיום צוואה מהפרט הראשון בתוספת לחוק חתימה אלקטרונית, זה בעצם הפחתת הנטל הרגולטורי, קיצור הבירוקרטיה, וממילא השבחת השירות לציבור. השינוי, כפי שאמר היועץ המשפטי של הוועדה, הוא בעצם רק אצל הרשות כרגע. אנחנו, במקום לחתום על הצווים פיזית, נחתום עליהם דיגיטלית.

קודם כל נתאר קצת את התהליך היום אצלנו, וממילא גם את האבסורד. היום, בעקבות תקנות שהיינו פה בפני הוועדה אצל קודמי של אדוני, דודו רותם המנוח, הובלנו מהלך, שהציבור יגיש את הבקשות לצווי ירושה וצווי קיום צוואה באמצעות מערכת מקוונת. הסדרנו את זה בתקנות באופן מסודר. נתנו גם הפחתה באגרה. זה עובד מצוין. יש לנו ניסיון של ארבע שנים. היום למעלה מ-70% מהבקשות, הציבור מגיש אלינו באופן מקוון, בלי לסור למשרדינו, והעסק הזה עובד מצוין.

האבסורד שנוצר, שחתימת הצו על-ידי הרשם, כל התהליך מתבצע באופן מקוון, ורק החתימה על-ידי הרשם מתבצעת באופן פיזי – מדפיסים את הצו לרשם, והוא חותם עליו. אנחנו, אדוני, באנו לתקן את העיוות הזה, ולאפשר שהרשם יחתום כמו גורמים מינהליים וגורמים מעין שיפוטיים, וגם בתי המשפט חותמים באמצעות חתימה דיגיטלית מאובטחת, מאושרת. אנחנו נבצע אותו תהליך.

איפה זה משפיע על הציבור – ובסוף אנחנו פה כדי לתת שירות מיטבי לציבור – שבמקום שאנחנו נחתום על הצו, נקפל אותו, נשלח אותו בדואר לאזרח - מה שיכול לקחת לעתים שבוע, שבועיים, תלוי גם באדיבותו של דואר ישראל, היום הכול יעבור באמצעים מקוונים עם חתימה אלקטרונית. איפה היתרונות – אחד, אנחנו נעביר את זה לגופים המקבילים, למשל, האגף לרישום הסדר מקרקעין, שהוא אחל שלנו במשרד המשפטים, מבחינה מבנית. אנחנו נעביר לו את הצווים במישרין. לא צריך שנטרטר את האזרח – תבוא אלינו, תקבל העתק צו כדי לסור עם זה לדלת השנייה, ולהביא. אנחנו נעביר. אנחנו גורם ממשלתי, אנחנו משרד אחד, ונדע להעביר את הצווים בינינו. זה יתרון אחד מובהק של התיקון הזה.

שתיים, זה גם ימנע זיופים. בכוונתנו להרחיב, מעבר לעבודה מול רשויות ממשלתיות, גם נעבוד מול הבנקים, מול חברות הביטוח, נעביר גם להם, כשאדם נפטר, לא לטרטר את האזרח, ללכת לכל אחד מהמוסדות – הנה, אדוני, צו הירושה, עם חותמת בכתב יד שיותר קל לזייף, אלא לעשות משהו שגם יגן על הצווים שלנו, שהם יהיו יותר מהימנים, וחתומים בחתימה אלקטרונית. יעבור במישרין בין הגופים באמצעות קבצים, תקשורת בין מחשבים. זה גם יקל בצורה מובהקת על הציבור, וגם לנו ימנע זיופים במערכת הממשלתית, בטאבו, בבנקים וכיוצא בזה.
גור בליי
עד כמה שאני מבין, הצו מאושר היום? זה לא שהיום יש לכם היכולת הטכנולוגית לעשות את ההעברה המקוונת. אתם עובדים עליו.
בנצי פייגלסון
אנחנו עובדים עליו. יושבת אתנו גם מנהלת מערכת המחשוב שלנו, דיאנה. אנחנו עובדים על זה. זה עניין של כמה חודשים. זו אינטגרציה, שאנחנו צריכים לעשות עם הגופים. אנחנו נפתח להם את הברז, נעביר להם את הצווים בצורה מקוונת, והם צריכים לעשות את האינטגרציה ואת ההתאמות המחשוביות כדי שהם יוכלו לקבל. הפרה רוצה להיניק. אנחנו במגעים עם מספר גופים. עם הטאבו אנחנו בפילוט שעדיין לא מאפשר לפעול, כי אנחנו לא יכולים להעביר להם לפי התיקון שהחריג את זה בשעתו – אנחנו גם לא יודעים מה הטעמים עד הסוף, אבל ברור שהיום בעולם הטכנולוגי, בעולם שאנחנו צריכים לתת שירות מהיר לציבןר, האנשים רוצים את צווי הירושה מהר ובזמן, ואי-אפשר לעכב את הציבור, ועלינו להשביח בתוך הממשלה, להעביר את הצווים בין גוף אחד לעמיתו בצורה מקוונת.
גור בליי
מתי ההערכה שלכם, שלפחות מול הטאבו תהיה העברה מקוונת, לחסוך לאזרח?
בנצי פייגלסון
אנחנו השלמנו את האינטגרציה מול הטאבו. הם צריכים עוד שלושה-ארבעה חודשים. אני רוצה להיות זהיר, כי זה לא הגוף שלנו, אבל מספר חודשים, הם גם ישלימו את התהליך המחשובי אצלם. בהמשך נרחיב את זה לעוד גופים, בתיאום עם בנק ישראל, עם הבנקים, עם איגוד הבנקים, עם חברות הביטוח, משרד הרישוי. כל מיני גופים שהתחלנו ליצור אתם קשרים. כרגע לצערי, בגלל חמש המילים האלה, אנחנו לא יכולים מבחינה משפטית לעשות את זה. ברגע שתואילו בטובכם לאפשר לנו לעשות את זה, נפעל כמה שיותר מהר.
היו"ר ניסן סלומינסקי
זה המשך ההשתלטות של המחשב על חיי אדם. אם תהיה תקלה, שם דבר לא נוכל לעשות. נשכח איך כותבים אפילו. אדם לא יודע לכתוב, הכול על המחשב.
גור בליי
מצד שני, אדם שורף יום עבודה, צריך ללכת, לקבל פיזית, ללכת שני חדרים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
זה בסדר. יכול להיות שאפשר היה לייעל את כל התהליכים האלה. לא היה צריך לעשות את כל הסרבול, אבל היום יותר ויתור המחשב. אין מה לעשות נגד זה. עד שנחזור אחורה יום אחד. יש פצצה מגנטית, שמשתקת את כל המערכות החשמליות, ואז אתה חוזר לג'ונגל...
בנצי פייגלסון
עוד מעט נברך גמר חתימה אלקטרונית טוב...
היו"ר ניסן סלומינסקי
עוד ישלחו לך חתימה אלקטרונית – האב לבן, והבנים להורים ישלחו הכול אלקטרוני. הכול ייהפך לאלקטרוני. איפה תהיה הנשמה, איפה יהיה קצת רגש, משהו, לב? כלום. זה הולך לכיוון הזה.
גור בליי
אנחנו מבינים שגורמים מינהליים מקבילים כמו רשם המקרקעין כבר היום עושים שימוש בחתימות אלקטרוניות, נכון?
בנצי פייגלסון
כן. אתמול שוחחנו, גם היועץ המשפטי וגם אנוכי עם מרשם המקרקעין. אפשר לומר שבשינויים המתחייבים הם גוף תואם פחות או יותר בסמכויות המעין שיפוטיות, וגם הם מבצעים היום את החתימות שמקבל רשם המקרקעין או המפקח על הבתים המשותפים, גם הם עושים את זה באמצעות המנגנון הזה, שאנחנו רוצים לעשות אתו. העולם, ככה נוהגים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אתם רוצים שנאשר לכם את זה? אז החיים שלכם יהיו חיים קלים יותר?
בנצי פייגלסון
הציבור כמה לזה. בשם הציבור. נשמח.
גור בליי
למה מלכתחילה קבעו את זה?
רעות אופק
מדובר במסמכים רגישים. כל העולם הזה היה מאוד רגיש. בנוסף, בעבר כנראה היו גם חובות התייצבות מעבר, לכן הרגישו בנוח להחריג, כי ידעו שזה לא יגביר את הבירוקרטיה. היום זה כבר לא המצב.
היו"ר ניסן סלומינסקי
בסדר. יש טענות? שינויים?
גור בליי
הכול בסדר.

צו חתימה אלקטרונית (תיקון התוספת הראשונה לחוק), התשע"ז-2017.

תיקון התוספת הראשונה לחוק. 1. בתוספת הראשונה לחוק, במקום פרט 1 יבוא: "1. חוק הירושה, התשכ"ה-1965, לעניין צוואה וזיכרון דברים על צוואה בעל פה".
היו"ר ניסן סלומינסקי
מי בעד לאשר צו חתימה אלקטרונית (תיקון התוספת הראשונה לחוק), התשע"ז-2017? מי נגד?

הצבעה

בעד אישור הצו – פה אחד

צו חתימה אלקטרונית (תיקון התוספת הראשונה לחוק), התשע"ז-2017, אושר.
היו"ר ניסן סלומינסקי
תרשום – היום הכול אושר פה אחד - גם החוק הקודם וגם זה.

שיהיה גמר חתימה טובה. שיהיו רק בשורות טובות, אבל לא אלקטרונית, אלא באופן ממשי שתהיה חתימה טובה, בשורות טובות, מילוי משאלות. שהכול יהיה אמתי - לא אלקטרוני. יישר כוח. דרישת שלום, כל אחד.

תודה רבה, הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 12:45.

קוד המקור של הנתונים