ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 31/10/2017

ביטול הרשות הלאומית למלחמה בסמים ובאלכוהול, והעברתה למשרד לבטחון פנים - הערכות ותמונת מצב

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

פרוטוקול של ישיבת ועדה

×?ומניטק

2017-11-13OMNITECH



הכנסת העשרים

מושב רביעי

פרוטוקול מס' 99

מישיבת הוועדה למאבק בנגעי הסמים והאלכוהול

יום שלישי, י"א בחשון התשע"ח (31 באוקטובר 2017), שעה 12:00
סדר היום
ביטול הרשות הלאומית למלחמה בסמים ובאלכוהול, והעברתה למשרד לביטחון פנים - הערכות ותמונת מצב
נכחו
חברי הוועדה: תמר זנדברג – היו"ר
מוזמנים
מנהל עיר ללא אלימות, בטחון פנים - דני מאיר שחר

יועמ"ש, בטחון פנים - יואל הדר

ע' יועמ"ש, המשרד לבטחון פנים - אביב ישראלי

המדען הראשי, בטחון פנים - יוסי הראל-פיש

סמנכ"ל משאבי אנוש, בטחון פנים - רונית ירדן

ר.אגף אכיפה וחקיקה-ר.מלחמה בסמים, בטחון פנים - אסתר כהנא

ראש אגף תכנון ובקרה-רשות למלחמה בסמים, בטחון פנים - איריס יוגב

ראש אגף טיפול ושיקום ברשות למלחמה בסמים, הרשות הלאומית למלחמה בסמים ובאלכוהול - חגי ברוש

אגף פיתוח קשרי חוץ ושת"פ בינל"א, הרשות הלאומית למלחמה בסמים ובאלכוהול - רות אל רועי

מנכ"ל, הרשות הלאומית למלחמה בסמים ובאלכוהול - סימונה מורלי

מפקחת ארצית, משרד הרווחה - חנה אמסלם

מנהלת היחידה למניעת סמים, משרד החינוך - קרן רוט איטח

משפטן, משרד החוץ - בן רביד

ממונה על יעוץ וחקיקה, משרד המשפטים - טל שטיין

מת"ל-ו.סמים, ועדת סמים - איתן גורני

בת זוג לגלעד קרן, בני משפחה עובדי כנסת - גלי קרן

עמותת תנו יד לחירש ונכים למען נכים - דן קדרון

פעילה, ישראל אומרת לא לסמים - אילה סמית

מתנדב, ישראל אומרת לא לסמים - קובי ליס

מתנדבת, ישראל אומרת לא לסמים - גילה חנני

מוזמן, מוזמנים נוספים - טוני וייסבוך

מוזמן/ת - שרונה בלוך

מוזמן/ת - הדס שיין-טלבי
מנהל/ת הוועדה
בת שבע פנחסוב
רישום פרלמנטרי
אורנית אפלבוים, חבר תרגומים

ביטול הרשות הלאומית למלחמה בסמים ובאלכוהול, והעברתה למשרד לבטחון פנים - הערכות ותמונת מצב
היו"ר תמר זנדברג
ברוכים וברוכות הבאים לישיבת וועדת הסמים והאלכוהול של הכנסת. זה למעשה דיון מעקב בנושא סגירת הרשות למלחמה בסמים והעברתה או ייחודה אל תוך המשרד לביטחון פנים, מהלך אותו יזם השר גלעד ארדן ודנו בו כבר, גם בוועדה זו וגם בוועדת הפנים של הכנסת במסגרת הצעת חוק, שעברה למעשה במליאת הכנסת.

בדיון הזה הוועדה מבקשת ללוות את התהליך הזה. ראשית, כמובן כדי לוודא ולפקח שהוא נעשה בצורה הנכונה ביותר, הראויה ביותר, תוך שמירת - גם כמובן התפקוד המקצועי, אולי אפילו שיפורו, אם אפשר, תכף נשמע. תוך שמירת, כמובן, העובדות והעובדים, ותוך שמירת הרעיון שלשמו בעצם הרשות הוקמה מלכתחילה, והיא הובלת מדיניות של מדינת ישראל בתחום הסמים והאלכוהול, תכלול גם נושאים של מדיניות, וגם, ואולי במיוחד, נושאים של טיפול ושיקום.

הוועדה רואה, גם בהובלת מדיניות מעודכנת בתחום הסמים והאלכוהול, וגם בהבנת והובלת התחום המקצועי של הטיפול בהתמכרויות – זה כמובן קודם כל המנדט של הוועדה שלנו. דבר שני זה גם אחד הנושאים, הייתי אומרת המוזנחים, השקופים, הדחויים והדחוקים ביותר בתחומי הבריאות והרווחה של מדינת ישראל.

אנחנו בתור וועדה, וגם אני באופן אישי, ייסדנו איזשהו דפוס עבודה בתחומים האלה של מניעת וטיפול בהתמכרויות, גם מול משרדי הבריאות והרווחה, וגם מול הרשות למלחמה בסמים. מאוד חשוב לנו לוודא שהתהליך הזה, המעבר הזה, נעשה בצורה ששומר על כל התחומים המקצועיים האלה.

זה לא סוד שאנחנו חשבנו שבטח התחום הזה של שיקום וטיפול – אני אגיד את זה ככה: המשרד לביטחון פנים הוא לא המקום הטבעי עבורו. לא בגלל שהמשרד לביטחון פנים לא מקצועי או לא טוב, או משהו כזה. המשרד לביטחון פנים, יש תחומים שהוא מוביל – דרך אגב ביניהם מניעה ואכיפה, שאני סמוכה ובטוחה שהתחומים האלה שהרשות טיפלה בהם ייעשו בצורה מצוינת בתוך המרחב הקיים, יחד עם "מצילה" ו-"עיר ללא אלימות", ותכף נשמע – תרחיבו על התהליך ועל העבודה של הרשות המאוחדת.

לנו מאוד חשוב לשים דגש על תחומי הטיפול והשיקום, שהם לא עבודת אכיפה ומניעה בטבע שלהם. הם אולי מתאימים יותר לתחומים מקצועיים אחרים. העובדה שהם מוצאים את עצמם עכשיו בתוך רשות שנמצאת תחת הכובע של המשרד לביטחון פנים, מצריך, בעיקר מכם, אנשי הרשות המאוחדת, תשומת לב ועבודה מקצועית, ולדעת ולקחת גם אולי את אנשי המקצוע הנכונים, ובאמת להוביל את התחום הזה כך שהוא לא ייפגע, ושהוא גם ימשיך לעבוד בשיתוף פעולה עם משרדים אחרים, שאת האמת, אני לא רואה אותם כאן כרגע.

בריאות ורווחה נמצאים פה?
קריאה
רווחה.
היו"ר תמר זנדברג
אה, רווחה. סליחה, פספסתי אותך. את חינוך אני רואה, אבל בריאות? לא.

אוקי. אז בינתיים, תוך כדי הדברים, נוודא גם עם משרד הבריאות שגם חשוב שיהיה פה.

אני רוצה לפתוח אתכם, אנשי המשרד לביטחון פנים, הרשות החדשה, דני אתה רוצה אתה לפתוח ולהציג? גם את התהליך וגם את המבנה החדש, מה שאתה כבר עוסק בו ברשות הקיימת. מה המחשבות שלכם במהלך הארגוני הזה והקליטה של הרשות החדשה? בבקשה, דני שחר, יש שם לרשות החדשה?
דני שחר
כרגע נראה לי הרשות למאבק באלימות, סמים ואלכוהול.
היו"ר תמר זנדברג
אוקי.
דני שחר
הוספנו רק מילה לשם הארוך הזה וכולי.
היו"ר תמר זנדברג
אוקי, אז בבקשה. מנהל הרשות למאבק באלימות, סמים ואלכוהול, בבקשה.
קריאה
המנהל העתידי, כרגע אני מנהל.
היו"ר תמר זנדברג
מה אתה כרגע? כרגע אתה מנהל הרשות עיר ללא אלימות?
דני שחר
לא. אני מנהל הרשות – אני מנהל אבל עדיין לא נותן פקודות.
היו"ר תמר זנדברג
אוקי, טוב. בוא תתחיל עם התחום המקצועי שלך ואחר כך, אם צריך, נשמע הבהרות מהייעוץ המשפטי, ואיך בדיוק התהליך הזה קורה.
דני שחר
אז אני, גברתי חברת הכנסת, יושב ראש הוועדה. ראשית, אני שמח להיות כאן.
היו"ר תמר זנדברג
אני גם שמחה לברך אותך בברכה לוועדה.
דני שחר
תודה. אני באמת אדבר על כמה דברים, פחות או יותר על הווקטורים שכרגע מובילים אותנו בתוך התהליך. ראשית, חשוב לי לומר שני דברים בפתח הדברים: מהזמן הקצר שאני מסתובב בתוך הרשות, פוגש את האנשים בישיבות – אני בעיקר שומע ושואל שאלות. אלף, מצאתי חבורה מצוינת של אנשים, באמת בעלי מקצוע, עם רוח לחימה לנושא הזה וכולי, וזה חשוב מאוד.

הדבר השני, חשוב לי להגיד שחלק מהדברים שאני רואה כמוביל התהליך או מנהל הרשות הגדולה, לשמר רציפות למה שהיה. זאת אומרת, לא שיהיה משהו חדש, אלא לשמר את הדברים המרכזיים שהיו בתוך הרשות.

אנחנו מתעסקים כרגע בשניים או שלושה דברים מרכזיים. חלקם זה לטווח המידי, כדי לצאת לדרך עם תכנית עבודה לשנת 2018. זה אירוע לא פשוט. כדי להעביר אותם למערכות המשרדיות ולתהליכים המשרדיים, זה רוח מורכב. יושבת כאן היועצת המשפטית, החשבת לא נמצאת, שהיא פקטור מאוד חשוב בתהליך הזה. אירוע מאוד מורכב מקצועית, גם לעשות מיפוי מה דחוף ומה חשוב. זה נושא, מבחינתי, הוא מרכזי כי הוא למחר בבוקר.

הדבר הנוסף שאנחנו מתעסקים בו, זה כמובן – ויושבת כאן סמנכ"ל משאבי אנוש של המשרד, רונית ירדן. זה הסיפור של איוש בעלי התפקידים. זה אירוע לא פשוט, אירוע מורכב. אני מקווה מאוד שכמה שיותר – בכלל בכל הגוף, לא דווקא ברשות למלחמה בסמים, שנצליח, בתחילת הדרך, בשביעי לפברואר, כבר להיות איזשהו גרעין ניהולי שיכול להוביל את כל הגופים.

דבר נוסף שאנחנו עוסקים בו, זה אלף מיפוי של כמה דברים. קודם כל מיפוי זה לא דווקא מלנפות, זה לימוד של כל השותפים, לכל התהליך. אנחנו נפגשים עם חלק מהאנשים, גם עם משרד הרווחה והחינוך, לומדים את התהליך, לומדים את המחויבות, גם המקצועית וגם התקציבית של כל הרשויות. מיפוי של כל מה שקורה – וזה בעצם התהליך שאני עושה. אני נפגש עם כל הגופים. מיפוי של כל התחומים שהרשות למלחמה בסמים כרגע עוסקת בהם, עם כל השותפים בכל התחומים: מתחומי הכשרות, הטיפול, המניעה, עם כל הגופים.

נדמה לי שישבתי עם כולם, לימוד כל נושא המחקרים, סוגי המחקרים, איך הולך, מה הולך, מחקרים רלוונטיים ולא רלוונטיים. נפגשתי עם יוסי, ואנחנו גם לומדים את זה עם האקדמיה.

עקרונית, ממלא מקום המנכ"ל, כשהתחלנו בתהליך, בנה מספר צוותים, שכל אחד עסק בתחום אחר וכולי. אני הובלתי את הצוות שעסק, בעצם, התפקיד שלו היה לבנות את המצפן של הגוף המאוחד, לא רק הרשות למלחמה בסמים, אלא של הגוף המאוחד. בנינו מכתב, היו כאן מתוך הרשות שותפים, גם מהגופים האחרים היו שותפים. המצפן הזה נכתב, והיום בעצם מה שאנחנו עושים, אנחנו מעמיקים ולומדים איך ליישם את זה. חסרות לנו כמה לבנות כדי לגמור את התהליך הזה.

כעיקרון, הגוף הזה, כפי שאתם יודעים – אני מניח שהוא מוכר, הוא יהיה מורכב מארבעה אגפים. יש אגף אחד שהוא יותר האגף הטכני, אגף של ראש המטה שהוא מתעסק עם כל הזה, פחות נעמיק בו. הגופים המרכזיים זה יהיה הגוף, כמובן, אני קורא לזה: חטיבת הסמים והאלכוהול. היה מאוד חשוב, וככה זה קורה, שהסמים והאלכוהול – הנושא הזה של סמים ואלכוהול, יישאר כגוף אחוד ולא ייבלע בתוך כל הגוף המאוחד. הוא נשאר כגוף אחוד – אגב, זה נעשה בתיאום מלא עם הרשות.

גם בהגדרת התפקידים, אני אמרתי את הגדרת התפקידים המקצועיים, יעשו את זה הרשות והם באמת הובילו את זה בצורה בהחלט יפה.

על יד זה, יש את גוף המניעה הכללי, שהוא מתעסק בעיקר בקשרים שלנו עם משטרת ישראל וכל הנושא - - -
היו"ר תמר זנדברג
רגע, סליחה שאני עוצרת אותך פה. מבחינה ניהולית, זאת אומרת, אתם רשות, הרשות הכוללת, נכון? אתם רשות – יש לזה הגדרה משפטית? מה זה אומר רשות? זה שונה מאגף או חטיבה במשרד?
יואל הדר
אפשר להגדיר את הגוף הגדול הזה כרשות שיש לה וועדה מייעצת, שלרוב לאגפים אין וועדה מייעצת. זה שונה מאגף רגיל, אבל ככלל זה לא שונה במהות מהעניין הזה.
היו"ר תמר זנדברג
הבנתי. זאת אומרת, מבחינה ניהולית, זה כמו אגף במשרד פשוט. הכפיפות היא למנכ"ל המשרד - - -
יואל הדר
מנהל הרשות כפוף למנכ"ל המשרד, אלא אם כן יגדירו אותו בעתיד כיחידת סמך, ואז הוא יכפוף ישירות לשר. בינתיים לא מדברים על העניין הזה. כמו שרשות הכבאות שהיא בתוך- - -
היו"ר תמר זנדברג
הבנתי.
יואל הדר
גם היא עדיין לא יחידת סמך, ואני לא יודעת אם היא תהיה. הרשויות בתוך המשרד שלנו, שלוש רשויות, בינתיים לא יחידות סמך. כולן כפופות למנכ"ל המשרד.
היו"ר תמר זנדברג
הבנתי, אוקי. אז זו הדרגה של כל הרשות, היא נגיד מקבילה לאגף. עכשיו, מתחת לזה, מה שאתה אומר זה שאתה, בחזון שגיבשתם, יהיה איזשהו – מה זה מתחת לאגף, איך זה נקרא, יחידה? או מחלקה?
יואל הדר
יש, אני- - -
היו"ר תמר זנדברג
שהיא תהיה סמים ואלכוהול, יחידה של סמים ואלכוהול.
יואל הדר
מתחת יש ארבעה אגפים.
היו"ר תמר זנדברג
אוקי. מתחתייך, מתחת לרשות.
יואל הדר
ארבעה אגפים. אגף אחד זה אגף המטה, אני לא אכנס לזה. יש שלושה אגפים מרכזיים: אחד, הרשות למלחמה בסמים זה אגף בפני עצמו. מטבע הדברים, רוב אנשי הרשות משובצים בתוך האגף הזה- - -
היו"ר תמר זנדברג
ומי עומד בראשו?
יואל הדר
עוד לא נבחר.
היו"ר תמר זנדברג
עתיד להיבחר. זה יהיה תפקיד ייעודי שיהיה ראש אגף סמים ואלכוהול ברשות.
יואל הדר
בדיוק.
היו"ר תמר זנדברג
אוקי.
יואל הדר
זה אגף אחד. האגף השני, שהוא מתעסק יותר במניעה, יותר בתחומים של עיר ללא אלימות וכל החלק הזה. יש, כמובן, אגף שהוא מאוד מרכזי בארגון- - -
היו"ר תמר זנדברג
אגף מניעה יש לו? הוא מאויש? עומד בראשו?- - -
יואל הדר
לא.
היו"ר תמר זנדברג
אין אגף כזה היום.
יואל הדר
עוד מעט אני אדבר- - -
היו"ר תמר זנדברג
כל האגף הזה הוא עתידי.
יואל הדר
אני אגיד כמה מילים על התהליך שעובר, או שרונית ירדן תעשה את זה יותר טוב ממני כי היא מובילה את זה. יש את אגף המניעה. אגף נוסף, זה בעצם האגף של הביטחון האישי, שבו נכלל כל נושא השיטור העירוני, הטכנולוגיה, כל התחום היותר פיזי. אלה שלושת האגפים המקצועיים.

כמובן יש את ה – אני קורא לזה בסופו של דבר בית ספר, זאת אומרת גוף גדול מאוד לכל הנושא של ההכשרות המשותפות. זאת אומרת שלא יהיו הכשרות לזה והכשרות לזה, יהיה כמו קורס טיס. מתחילים קורס טיס עם כולם ובתוך הקורס אחד הולך לטייס קרב, אחד מסוקים. אותו דבר פה יהיה, אנחנו עושים קורס אחיד.
היו"ר תמר זנדברג
אתה מדבר על הרכזים ועל האנשים שבסוף יהיו בשטח?
יואל הדר
אני מדבר כרגע על ההכשרות שלהם.
היו"ר תמר זנדברג
הכשרות של מי?
יואל הדר
יהיה גוף ממש – הכוונה להקים ממש בית ספר, שבסופו של דבר המנהל מחוז צריך לדעת להתעסק גם בטכנולוגיה, גם בסמים והכל, ברמת השטח.
היו"ר תמר זנדברג
אלה שמשובצים כרכזים ברשויות המקומיות, אתה עכשיו מדבר?
יואל הדר
נכון. אבל מעליהם יש את מנהלי המחוזות. יהיו שישה מחוזות, שבכל מחוז יהיה מנהל מחוז שירכז גם את המגזר – לפי אגף המחוזות המשטרתיים. הוא ירכז גם את המגזר היהודי וגם את המגזר הלא יהודי. מתחתיו יהיו שני אנשים, והם יתכללו את הכל. מנהל מחוז צריך לעבור הכשרה, הוא צריך לדעת את הסיפור המקצועי של סמים ואלכוהול, את הסיפור – את שאר הדברים האחרים.
היו"ר תמר זנדברג
אוקי, וכל זה לא קיים היום, לרבות אותו אגף מניעה שאתה אומר, ברשות הקיימת של עיר ללא אלימות הוא לא קיים, זה לא קיים כרגע.
יואל הדר
אנחנו בקרוב מאוד, אולי רונית תראה, יוצאים למכרזים, כי זה דרגות שמחייבים אותנו לעשות מכרזים על פי – ואני מציע אולי פה רונית ירדן, אם צריך היא תפרט לגבי התהליך. אני לא מתחייב- - -
היו"ר תמר זנדברג
אז זה מטה, סמים ואלכוהול, מניעה ומה הרביעי?
יואל הדר
וביטחון אישי.
היו"ר תמר זנדברג
אה. מה ההבדל בין מניעה? – אה ביטחון אישי זה אכיפה?
יואל הדר
בדיוק, זה הפיזי.
היו"ר תמר זנדברג
אוקי.
יואל הדר
זהו, זה נראה לי בערך התהליך. סך הכל התהליך- - -
היו"ר תמר זנדברג
עכשיו, איפה אתם עומדים כרגע בתהליך, מבחינת לוחות זמנים, מה שהחוק קבע? איפה אתם עומדים ביחס להתקדמות?
יואל הדר
בשביעי לפברואר הרשות תקום, הרשות תתחיל לפעול כרשות. כנראה שאת חלק מהדברים נעשה גם בתחום של שיבוצי כוח אדם. גם, כמובן, בסופו של דבר, כל הנהלים וכל ההסדרה – בסוף צריך להיות מנהל אגף, שהוא צריך להוביל את כתיבת הנהלים וכולי. מבחינתי, אני הגדרתי את 2018 כשנת הקמה, וזה מה שיקרה.

כבר אני אומר שתכנית העבודה של 2018 ברמה העקרונית, לא תהיה תכנית אחודה. זאת אומרת שאנחנו לוקחים את התכנית של הרשות למלחמה בסמים, ואומרים שכרגע שום דבר לא משתנה. יהיו שינויים מינוריים וכולי, ואנחנו פועלים לפי התכנית שלהם. אנחנו גם לא עושים עוד בתוך הרשויות, איפה שאין איחוד תפקידים, אנחנו לא עושים את איחוד התפקידים. זה יהיה במעלה השנה.

עיר ללא אלימות גם תעבוד – יעבדו שלושה גופים ממטה אחד בשלב הראשון. במעלה 2018, ניישר את הדברים האלה.
היו"ר תמר זנדברג
כלומר, ב-07.02.2018, בעצם מבחינה חוקית, הרשות מתחילה לפעול, אבל זה לא אומר, מבחינת נניח מכרזים לתפקידים האלה ודברים כאלה, זה עוד ייקח זמן.

זה לא שבשביעי לפברואר הכל- - -
יואל הדר
אני, מבחינתי, פחות זה – אנחנו פשוט בדו שיח הדוק עם הנציבות. מבחינתי שמחר בבוקר יצאו למכרזים. אני מניח שחלק מהתפקידים יהיו כבר מאוישים וחלק לא, נצטרך ללמוד לפעמים לא לעבוד מול מנהל אגף אלא לעבוד מול רמות יותר נמוכות.
היו"ר תמר זנדברג
אוקי, בסדר, תודה. את רוצה להשלים, מבחינת - - -
רונית ירדן
אנחנו בשלב של הקמת המשרות ואיוש. יש את הסדר במרכזים שצריכים לעמוד בו, אנחנו רוצים קודם לקלוט את האנשים, על מנת שכולם גם יוכלו להתמודד בסופו של עניין גם על המשרות הבכירות.

לא כולם נמצאים במדינה – זה לא יהיה טור חשבוני, אנחנו ניקח קבוצה של משרות, נעשה הכל במקביל. אין לי ספק שהשדרה הניהולית הבכירה, ייקח עוד קצת זמן עם המכרזים, אבל כל הבסיס חייב להיות גמור עד - - -
היו"ר תמר זנדברג
כלומר, כרגע בעצם מה שאת אומרת לי זה שכרגע אתם עוסקים בקליטת העובדים הקיימים של הרשות אל תוך הרשות החדשה.
רונית ירדן
ובהקמת המשרות, יחד.
היו"ר תמר זנדברג
הקמת המשרות, איזה, הבכירות? מה שדיברנו עכשיו, ראשי אגפים, או בלי קשר?
רונית ירדן
כולם.
היו"ר תמר זנדברג
יש הבדל בין המשרות הקיימות למשרות הבכירות? – למשרות החדשות, סליחה?
רונית ירדן
פה ושם, בעיקרון, תראי, אני אסביר. יש ארבעה אגפים, כן? ארבעה עוגנים.
היו"ר תמר זנדברג
אה, הבנתי. זאת אומרת שחלק מהאנשים שעסקו למשל במניעה ברשות יעברו למניעה לאגף אחר מאגף סמים ואלכוהול. כלומר, בעצם, מה שאתם אומרים, אני רגע חוזרת אליך לתחום המקצועי יותר. אותו אגף שמיועד להיות אגף סמים ואלכוהול, הוא בעצם, בשפה הקודמת שלנו, הוא אגף שיקום וטיפול? אני צודקת, או לאו דווקא?
דני שחר
לא. הגוף של שיקום וטיפול הוא חלק מהאגף הזה.
היו"ר תמר זנדברג
אז בעצם, מה ההבדל בין אגף מניעה, ככל שבחלקים שלו הוא עוסק במניעת סמים, ובין אגף סמים ואלכוהול?
דני שחר
כדי – היה חשוב- - -
רונית ירדן
הוא מניעת אלימות.
דני שחר
גברתי, היה חשוב לנו לשמור את הצבע, המקצועי אני מתכוון, של הרשות, כי זה משהו הייחודי. זו מניעה קצת אחרת וכולי. בסוף זה יכול – בשטח זה יבוצע על ידי אותו אדם, אבל כל עוד הצד המקצועי, הידע שנצבר ברשות למלחמה בסמים – כדי לשמור את הצבע הזה, היה חשוב להשאיר אותו ולא לעשות אגף אחד שמתעסק עם כל התחומים.

יכול להיות שבמעלה הדרך נלמד, ויכולים להיות פה ושם שינויים. היה חשוב מאוד לשמור את אגף הסמים והאלכוהול כאגף ייחודי.
היו"ר תמר זנדברג
הבנתי, כלומר- - -
דני שחר
ברשותך, אני- - -
היו"ר תמר זנדברג
סליחה שאני שואלת, אבל מה הרוותה פה? כלומר, הלכנו למהלך, הרעיון היה, השר אמר שצריך לעגל משאבים וממילא עושים דברים חופפים – ואגב, בחלק מהמקומות זה באמת נכון, אנחנו ידענו כל השנים שלמשל, יש רכז בעיר מסוימת אי שם שהוא חצי משרה סמים ואלכוהול, חצי משרה עיר ללא אלימות, והוא עושה את כל התפקידים.

אז עכשיו, הרכז הזה, בוא נגיד שלפי התכנית שלך הוא אולי יקבל באותו בית ספר את ההכשרה. אבל הוא עדיין, במקום להתחלק בין שתי רשויות הוא עכשיו מתחלק בין שני אגפים בתוך אותה רשות?
דני שחר
לא. קודם כל, החיסכון הוא חיסכון גדול. היום, בעיר ללא אלימות, יש שמונה רכזי אזור. ברשות למלחמה בסמים יש שישה. אז לא יהיו שמונה ושישה, יהיו שישה שאותו אחד עושה את הכל.
היו"ר תמר זנדברג
אוקי, אז חסכנו למשלם המיסים שש משרות, שזה לא מבוטל, אני לא אומרת, אבל הלכנו פה למהלך – המהלך הזה גם עלה כסף. הכנסת עבדה, עשו פה – הקימו רשות. אני לא זה – אני רק מנסה להבין את הרציונל. כלומר, היה פה רעיון שאמר: יהיו פה המון דברים שיהיו אחודים, ביניהם למשל הנושאים של מניעה ואכיפה. שוב, אלה דברים שבהחלט אני יכולה להבין אותם.

אבל עכשיו, בעצם, מה שאתה אומר, זה שיהיה אגף סמים ואלכוהול, שבתוכו יהיה, למשל, מניעה ואכיפה, ובנפרד יהיה אגף מניעה ואכיפה על אלימות.
דני שחר
על אלימות, פשיעה מסוג אחר כי זה סוג אחר. אנחנו מתעסקים עם המרחב הציבורי פחות בתחום ה – אנחנו למשל, עיר ללא לאימות, לא מתעסקת בשיקום ולא מתעסקת בטיפול. היא חזית רחבה בכל הגילאים ובמרחב הציבורי, שזה תחומים שונים לחלוטין.

לכן, כדי לשמר את הצבע הפרטני יותר של הטיפול ושיקום היה חשוב להקים את האגף הזה כמו שהוא. זה נראה לי גם..
היו"ר תמר זנדברג
אוקי. אגב, גם טיפול ושיקום, אני בטוחה שגם באלימות יש ממד לא מבוטל של – זה לא התחום שלי, אבל משרד הרווחה אולי – בעצם מה שעולה מהסקירה שלך, תקן אותי אם אני טועה, זה שבמקום לקחת את הנושאים של אלימות, פשיעה מהסוג הזה של הפשיעה במרחב הציבורי, סמים ואלכוהול, שיש משותף ביניהם, ולהגיד על כל התחום האחוד הזה מה שיקום וטיפול, מה מניעה ומה אכיפה. במקום זה החלוקה פה תהיה סמים ואלכוהול, אלימות לחוד. יש לנו תחושה שיש פה איזה גמל שתכננה – איך אומרים את זה? סוס שתכננה וועדה, ובסוף הכניסו רק את מה שקיים.

מבחינה מקצועית, רגע אני שואלת, יהיה פה איזשהו – איפה יבוא לידי ביטוי ערך מוסף או יתרון מקצועי, שאתם תוכלו לתת יותר טוב בצורה מאוחדת? אוקי, שש משרות שאולי היו כפולות חסכנו, זה לא דבר של מה בכך, אני לא מזלזלת באף שקל מכספי משלם המיסים.
דני שחר
זה לא שש משרות, זה הרבה יותר, כי יש חוץ מזה – ברשות המקומית זה עוד שישים משרות שנחסכות.
היו"ר תמר זנדברג
אבל שישים המשרות האלה גם קודם, הרי, רובן לא היו באמת כפולות. לרוב, כמו שאני הכרתי, תקן אותי אם אני טועה - - -
דני שחר
לא, רובן היו כפולות.
היו"ר תמר זנדברג
לרוב, היה בן אדם אחד שקיבל חצי משרה מפה וחצי משרה מפה.
דני שחר
זה רק ברשויות הקטנות. ברשויות הגדולות, הייתה משרה מלאה פה ומשרה מלאה פה.
היו"ר תמר זנדברג
בסדר, אבל זה מן הסתם רשויות שגם עכשיו יצטרכו יותר מבן אדם אחד, אם זה רשות גדולה אז לא יהיה אחד. בראשון לציון, סתם דוגמא, שזו עיר גדולה, או תל אביב או ירושלים, מן הסתם לא יהיה רק בן אדם אחד שיעשה את כל הדבר הזה, כי זה לא יספיק.
דני שחר
ברור שמתחתיו יהיו אנשים- - -
היו"ר תמר זנדברג
אז לא יהיה פה חסכון משמעותי בכסף. השאלה היא האם יהיה פה ערך מוסף משמעותי מבחינה מקצועית? האם הטיפול הזה, סתם לדוגמא, שאותו אדם ילך או יידע מה לעשות בחופש הגדול, לראות בני נוער, לזהות, גם התמכרויות, גם אלימות, כל הדברים האלה.
דני שחר
אני חושב שלחלוטין יהיה ערך מוסף לזה שיש גוף אחד שמוביל תחום אחד. אגב, ככה זה קורה בהרבה מקומות. אחד שמתעסק בתחום מאוד – אגב, אני מכיר את זה טוב, כשאני מגיע לרשויות אני יושב עם כולם. כשהשר לצורך העניין מגיע לביקור, אז יש גם וגם. לכן, בהחלט, הסיפור של סמים ואלכוהול זה קודם כל נושא שלדעתי צריך לשים יותר על סדר היום, הוא לא מספיק על סדר היום ברמה המקומית, הלוקלית, לא ברמה הלאומית.

לכן אני חושב שנכון יהיה לעבוד, לפחות בשלב הראשון, בשני גופים עם רכז אחד שמנהל את הכל. יש את הגוף המקצועי הזה ואת הגוף המקצועי השני ובסוף המטה הוא מטה משותף, בית הספר הוא בית ספר משותף, ההכשרות הן הכשרות משותפות.
היו"ר תמר זנדברג
אוקי. עכשיו אני עוברת רגע בכל זאת לתחום שהוא ייחודי לסמים ואלכוהול כרגע, למרות שבעיניי, אני לא יודעת, יכול להיות שמבחינה מקצועית, גם לאלימות יש רקע של רווחה ואולי אפילו בריאות. בכל זאת, הוא כן ייחודי לסמים שזה מה שאנחנו קוראים היום: שיקום וטיפול.

יש לנו כאן – לרשות הייתה המון, ועדיין, המון תחומי פעילות שחופפים גם עם המחלקה לטיפול בהתמכרויות במשרד הבריאות, וגם עם האגף – אתם אגף?
קריאה
שירות.
היו"ר תמר זנדברג
שירות, סליחה, אני בחיים לא אצליח ללמוד את השפה. גם עם השירות לטיפול בהתמכרויות של משרד הרווחה. זה אומר, מהדרגה הכי, זאת של טיפול ומכורים, ועד, כמובן, כפרי הגמילה, האשפוזיות וכולי. עד, וזה אולי המקום שכן לרשות היה ערך מוסף יותר משמעותי, זה בעצם פיתוח שירותים חדשים, שהם גם בתיאום עם התקדמות הידע המקצועי והמדעי בתחום הזה.

למשל תחלואה כפולה, פתיחת מרפאות. למשל הנושא של התמכרות לתרופות מרשם, הנושא של התמכרויות שונות, סמים סינתטיים, סמי פיצוציות מה שנקרא, סמי אונס, כל הדברים האלה. איפה התחום הזה נכנס?
דני שחר
אז אני אגיד לך. קודם כל, דיברתי על זה עם חגי. אחד הנושאים המרכזיים שאני רואה ברשות למלחמה בסמים, הם צריכים לאתר צורך או בעיה, לבנות לזה קודם כל מודל עם מחקר מלווה. צריך אולי לעשות פיילוט ולהוביל אותו איזשהו פרק זמן, ואחרי זה להעביר את זה לגוף הרלוונטי, אלא אם כן מחליטים להשאיר אצלנו. זה חלק מהדברים המרכזיים שאני רואה בתפקיד של האגף של חגי.
היו"ר תמר זנדברג
כלומר, חגי, שהוא היה קודם ברשות וגם נשאר עכשיו, אחראי על תחום השיקום והטיפול. מבחינתך זה תת אגף בתוך האגף של סמים ואלכוהול, והוא אמור להצביע על הצרכים ולפתח את השירותים לפי הצורך בתחום הסמים והאלכוהול, בתיאום עם הרווחה והבריאות?
דני שחר
לחלוטין כן.
היו"ר תמר זנדברג
אוקי.
דני שחר
אגב, כתפיסה, זה לא שונה בהרבה מעיר ללא אלימות. גם בעיר ללא אלימות מזהים צורך, ואני יכול לתת דוגמאות: זיהינו בעיה בערים מעורבות, סתם לדוגמה. זיהינו שם בעיה, העברנו החלטת ממשלה, עשינו את זה גם רוחבי. עשינו טיפול ועכשיו אנחנו נכנסים לפיילוט. פיילוט הוא מוגדר בזמן, עם מחקר מלווה.

יושבת כאן סימונה – שם עשינו למשל בנושא חרדים, סתם דוגמה. ישבנו והחלטנו לעשות פיילוט בהתנהלות אחרת אל מול החרדים. עשינו פיילוט עם סימונה באשדוד, תקצבנו אותו, הפיילוט הצליח. בדקנו את זה כמובן עם נתונים ואמרנו: סימונה, מהרגע זה שלך ומתקציבך. אני לא טועה, נכון?
היו"ר תמר זנדברג
ואתם מתקצבים את זה?
קריאה
לא.
דני שחר
את הפיילוט אני מתקצב. תקצבתי את הפיילוט.
היו"ר תמר זנדברג
תקציב עירייה?
דני שחר
לא. את הפיילוט אני מתקצב, יש תקציב לעיר ללא אלימות ולרשות למלחמה בסמים. מתוך התקציב הזה יכולים לקחת לנושא הזה, או במקרה הזה עיריית אשדוד, שהיא עירייה מאוד חזקה – אגב, לא רק חזקה משאבית, אלא באמת עירייה שהנושאים האלה הם על סדר היום - - -
היו"ר תמר זנדברג
היינו שם, סיירנו, ראינו, מאוד התרשמנו.
דני שחר
התהליך הזה יכול להיות, לצורך העניין, אל מול משרד ממשלתי אחר. אם מזהים איזושהי בעיה שנכונה למשרד הבריאות, צריך להעלות, לבנות פיילוט, מחקר מלווה שמבחינתי זה בסיס לכל מה שעושים. אם אין מחקר הפיילוט הזה לא רלוונטי. אחרי זה צריך להחליט.
היו"ר תמר זנדברג
אוקי, תודה רבה על הסקירה. אני חושבת שפחות או יותר הבנו את התמונה מהזווית שלכם. אני רוצה שנעשה ככה: נשמע את אנשי הרשות היוצאת, המתחלפת, העוברת, לא יודעת מה. את האין פוט, מה שיש להם להגיד. אחר כך אני ארצה לשמוע רווחה ובריאות, איך אתם רואים. אני אתן לך, גם כמישהי שמה שנקרא מהשטח, המילה הזאת שתמיד אנחנו אוהבים פה, כאילו אנחנו באיזה מגדל שן וכל השאר הם בשטח.

אז איך את רואה את זה מהזווית שלך, ואולי זה גם יכול להיות מודל לרשויות נוספות, באמת זה המקום לשבח את אשדוד כעיר שבאמת לקחה על עצמה את הנושא, שצריך להגיד שלא רבים רוצים לקחת אותו. זה נושא שלא נחמד ולא כיף לגעת בו. באמת כשהיינו אצלכם התרשמנו מאוד מהעבודה ומהמסירות, אז תודה.

אז כן, אנשי הרשות. נתחיל ממך, איתן. חגי, יוסי, מי מכם שירצה.
איתן גורני
אני אקצר בדבריי, שלא כמנהגי. מה שאני רוצה לומר, ברגע שנפלה ההחלטה ונתקבל החוק, אז אפשרנו, ואנחנו צריכים לעבוד יחד עם מקימי הרשות החדשה. אנחנו עוסקים כעת, דני, אני וכל האנשים שלנו, בלימוד והעברה של התפקיד. אז אנחנו עכשיו בתקופה של לימוד, ונערכים לקראת הקטע שבו הדגל יעבור מהרשות הישנה לרשות החדשה.

הדברים הם בתהליך, כל התחומים בתהליך. אנחנו יושבים ראשי האגפים, מנהלי תחומים, כל אחד מהם מציג את האגף, את המחלקה שלנו. ישבנו היום, לדוגמה, עם רותי ועם משרד החוץ ודיברנו על כל נושא יחסי החוץ של הרשות, שזה דבר מאוד חשוב לנו. חשוב גם שהוא יימשך. ככה אנחנו עוסקים, נושא נושא, בשיתוף פעולה מלא משני הצדדים.

נושא כוח האדם, שמעתם מרונית, לא סגור עד הסוף, אבל הוא בדרך, הוא גם בדרך. יש עוד בעיות ויש אנשים שטרם הוסדר סופית עניינם. הרוב המוחלט, כן הוסדר סופית. גם התפקידים וגם נושאי שכר.

זהו, על זה אין לי הרבה מה להוסיף, על מה שדני אמר. זאת כי ההנהלה חדשה, הראות חדשה. אני מקווה שכל הנושאים – אני רוצה להגיד לא מקווה, אני כמעט בטוח שכל הנושאים החשובים שלנו ימשיכו גם הלאה. תודה.
היו"ר תמר זנדברג
אוקי, תודה. חגי?
חגי ברוש
אני חושב שדני הציג את הדברים בדיוק כמו הם, בסדר.
היו"ר תמר זנדברג
אוקי, תודה. יוסי?
יוסי הראל פיש
כן. קודם כל, אני שמח להיות פה, ואני שמח לראות את האיחוד הזה מתחיל להתגבש עור וגידים יחד. אני בתקווה ביחד עם כולם שהרשות החדשה תקום בצורה שהיא באמת רק תגדיל את היכולת שלנו לחולל שינוי לטובה באותם תחומים שהרשות הזו מופקדת עליהם.

דווקא אחד התחומים שהוא כן חובק את האלימות, הסמים והאלכוהול ביחד ומחבר ביניהם, ובאמת יכול לתת להם את הנופח המשמעותי ביותר לקידום, גם המדיניות הארצית בתחומים הללו. התחום שיכול לחבר את התחומים הללו יחד זה התחום של המדע והמחקר, או מה שנקראevidence based.

אנחנו, ברשות אצלנו, שבע שנים פיתחנו את המערכת המאוד מורכבת הזו, שמאפשרת לנו בכל הרמות, גם ברמה הגבוהה ביותר של הכוונת המדיניות, לדעת לאיזה כיוונים צריך ללכת, איזה כיוונים הוכחו בעולם כיעילים ואפקטיביים. איזה כיוונים הם כיוונים שאם את הולך בכיוון הזה, אז אתה עוסק גם באלימות, גם בסמים, גם באלכוהול וגם בכלל בהעצמה של בני נוער או של צעירים. אלו ווקטורים שאתה יכול להיות מאוד יעיל, מבחינה תקציבית. כשאתה עושה את הדברים האלה ביחד, אתה יודע ב- evidence based שזה מה שעובד.

את זה הצלחנו לעשות בצורה מאוד יפה. דווקא החיבור עם אלימות לא נעשה עד היום בגלל אי היכולת המבנית, הארגונית של הממשלה. זה היה מקום נפרד באקדמיה. זה כן קורה, באקדמיה בעולם זה כן קורה. אני חושב שדווקא החיבור הזה והרבדים השונים – יש את הרובד של הידע המדעי הכללי לגבי התחום, שבאמת מוביל את המדיניות. יש את הידע לגבי אסטרטגיות של התערבות, לא תכניות התערבות ספציפיות.

לאחר מכן יש את המחקרים, מה שאתה קורא המחקרים המלווים או מחקרי הערכה, שהתכניות הספציפיות בשטח או היכולת ללכת לראש עיר ולהגיד לו: הנה המצב של העיר שלך, הנה הנתונים, ככה זה מופיע בהשוואה לארצי או בהשוואה לעיר שלך לפני שנתיים, או מה הצפי שלנו. אלו הנקודות שדיגלנו לעצמנו בתור יעדים לעוד שנה, לעוד שנתיים. אפשר לעבוד איתו גם ברמה הזו של ידע מדעי שמוביל את התהליך לאורך כל הדרך.

הרבדים הללו, גם ברובד הכללי, גם היכולת ללמוד ממדינות אחרות, מהניסיון שלהם, ולהיות מעורבים בספרות המדעית הבין-לאומית, להביא את הלמידה לכאן, לארץ, כמו שעשינו למשל עם המודל הפורטוגזי, ודברים אחרים. כל הדברים הללו מתחברים ביחד במנגנון המדעי הזה. המנגנון המדעי כולל את כל העולם הזה של האוכלוסייה, של העבודה, של המחקרים המדעיים הספציפיים ואת העבודה של המחקרים בשטח.

אני רואה בייחוד הזה, שכבר קרה וכבר רץ קדימה, מקום שבו אפשר לפרוח מבחינת בניית מערכת מדעית משומנת, שתיתן גיבוי – גם הכוונה וגם גיבוי לכל המדיניות הזה ולכל תהליך קבלת ההחלטות, ותהיה עם ידיים על השטח כל הזמן כדי לוודא שמה שאנחנו עושים באמת עובד, ולעזור לנו לעשות, בזמן אמת, צידודים ימינה ושמאלה, כדי לוודא שאנחנו הולכים לכיוון השגת היעדים בכל אחד מהתחומים שדיגלנו לעצמנו.

זה בעצם הדבר שעומד בבסיס, לפחות של הדיונים שלי עם דני ושל החבר'ה שמעורבים במחקר. זאת התקווה שלי.
דני שחר
רק ברשותך, מילה. אני בנושא הזה של המחקר זיהיתי איזה נושא שאנחנו חייבים להעמיק בו. מחקר, מבחינתי, זה תכנית עבודה. זאת אומרת, אם מציגים מחקר, והציגו שהיום השימוש באלכוהול וסמים הוא בכיתה ו', אני אומר מדברים שהציגו לי. אז אנחנו צריכים לעשות תכנית עבודה שהיא מכוונת לפי אוכלוסיית היעד, ולשם לכוון את תכניות העבודה שלנו.

עוד דבר, בסוף הרמה שאנחנו צריכים להשפיע עליה, בסוף זו הרמה היישובית. כשאני מגיע לראש עיר, אני מציג את הנתונים של מה קורה בעיר, ביחס למה שקורה במדינת ישראל. אם אני עושה לו הרצאה של מה שקורה בעולם זה על הכיפק, ושמעתי באמת הרצאות מרתקות, אבל בסופו של דבר זה לא כלי. לכן, חלק מהדברים שאני צריך לחזק, זה אלף להפוך את זה לכלי עבודה. לחבר את המחקר לשטח ושם אני זיהיתי, לפחות במה שעשיתי עד עכשיו, פערים. צריך לראות איך הכלי הזה שנקרא מחקר הופך לתכנית עבודה, ודיברתי על זה עם יוסי. אני מניח שניכנס לזה מהר מאוד.
היו"ר תמר זנדברג
בתחום הזה של מחקר, בדברים האחרים שהרשות עוסקת בהם: אלימות ושאר הדברים. יש לכם גוף פנימי, חיצוני?
דני שחר
יש לנו מדען ראשי, זה גוף חזק מאוד במשרד.
היו"ר תמר זנדברג
אוקי. המדען הראשי הוא של המשרד או של הרשות?
דני שחר
של המשרד.
היו"ר תמר זנדברג
אבל המדען הראשי של המשרד עוסק בהמון דברים. יש לכם תחום מחקר ייחודי לרשות?
דני שחר
כן, כן. יש בתוך, בעיר ללא אלימות – אגב, זה גם נשמר. יהיה בתוך הרשות למלחמה בסמים – ואני לא מדבר כרגע על יוסי. יהיה להם אחד שיתעסק במחקר וסטטיסטיקות. יש אדם כזה מקביל, כי זה סוג של מחקר אחר, באגף המניעה. מבחינתי, זה צריך להיות משהו ברמה הרשותית. זאת אומרת שלכל מנהל מחוז כזה – כשאני בא לראש עיר, אני בא אליו עם נתונים.

יותר מזה, הרבה פעמים אני יוזם, אני לא אגיד את שם העיר וכולי. באחת הערים החזקות בארץ זיהיתי שכל נושא תחושת הביטחון – אתה משקיע המון משאבים שם. הרשות למלחמה בסמים, עיר ללא אלימות, שיטור. הכל יש שם, טכנולוגיה, והם במקום מאוד נמוך בארץ בכל נושא תחושת הביטחון, דבר שאנחנו מחויבים להתעסק בו. אז אני הרבה פעמים יוזם פגישה עם ראש העיר עצמו, ואומר לו: אדוני אנחנו לא בכיוון, בוא נבנה תכנית מתאימה. זה חלק ממה שאני - - -
היו"ר תמר זנדברג
אוקי, אבל רק תן לי רגע להרים איזה דגל פה. אני מבינה שבאמת הרשות, כמו שעבדה עד עכשיו בעיר ללא אלימות – ושוב, בקטע מסוים של הרשות למלחמה בסמים גם כן, היא עובדת מאוד מוכוונת רשות. כלומר, יש רשות מקומית, ברשות הזו צריך – או באמת מה שאשדוד עשו. ראשון עשתה את זה בצורה אחרת עם החברה העירונית.

כל רשות עם איך שהיא, בסיוע של המשרד וזה באמת עוזר יותר לתחומים של מניעה, סיירות הורים, חינוך בבתי הספר, אולי קצת מחלקות רווחה פה ושם או פתרונות אחרים שיש בשיתוף מחלקת הרווחה של הרשות.

אבל, אני מניחה שוב שגם בתחום האלימות, אבל אני לא מכירה אותו. בתחום הסמים והאלכוהול יש מגמות שהן לא תלויות רשות. סתם לדוגמה, אני אתן לך את הנושא שהיה בכותרות השבוע: התמכרות לתרופות מרשם. מגפה לאומית בארצות הברית, כבר הנשיא השני ששם את זה כמשהו מאוד – הנשיא אובמה דיבר על זה. עכשיו הנשיא טראמפ דיבר על זה ממש לאחרונה. יש לנו משרד הבריאות, עשינו כאן דיון, כמה דיונים בוועדה. משרד הבריאות עצמו מתחיל לאסוף על זה נתונים. חלק מהנתונים קשה – צריך אפילו לדעת מה צריך לחקור, כדי לדעת איזה מידע אנחנו צריכים להשיג.

אני אתן לך דוגמה אחרת: תחלואה כפולה, שזה אנשים שסובלים מתחלואה נפשית והתמכרות לסמים. הם מצריכים טיפול הוליסטי, בריאות הנפש יחד עם מניעת סמים. נופלים בין הכיסאות הרבה פעמים וכולי.

כאן, יש גם כן המון ידע שנצבר גם בעולם, ופה זה כן – זה לא סתם איזה, אתה יודע. מידע מהעולם זה לא איזה השתלמות, זה לא בשעות הפנאי איזה סמינר. זה הרבה פעמים גם כן כלי עבודה. או ידע מישראל, שצריך לאסוף אותו.

עכשיו, אלו דברים שלרשות יש ערך מוסף בהם, כי היא מאגדת את כל מה שקשור לסמים ואלכוהול. שוב, אפשר להמשיך, סמי אונס, סמים שהרשות – אנחנו מאוד קידמנו שהרשות נכנסה לתחום של הבדיקות החדשות, לדוגמה. זה נושא מחקרי חדש. הם היו צריכים לדעת איפה יש בעולם בדיקות שיכולות להתאים, ולקדם ולעשות אותן.

כל הדברים האלה הם לא תלויי רשויות מצד אחד, הם לא יפלו לך במרחבים האלה. מצד שני, אם הרשות לא תעשה אותם ולא יהיה- - -
דני שחר
אנחנו לא חלוקים.
היו"ר תמר זנדברג
אז הם לא יהיו.
דני שחר
את לגמרי צודקת, אנחנו לא חלוקים. לא אמרתי שזה בא במקום. אמרתי, זה אגב נושא מאוד חזק. יוסי הראל עושה עבודה מצוינת בתחום הזה, זה נושא חזק.

הנושא שאני דיברתי, אני מזהה איזושהי נקודת חולשה – אגב, אתה יכול לזהות בתוך רשות. סתם לדוגמה, היה עכשיו פרסום בעיתון, יצא לי לדבר איתם על אותם חבר'ה – זה קשור ולא קשור. אותם חבר'ה שבמסגרת טיול שואה של בית הספר בפולין, קנו, עשו סחר, עישנו וכולי. אז אני מצפה שהרשות תתעסק בזה. אני לא אמרתי שהפעילות ברשות היא על חשבון הפעילות הבין לאומית, זה נושא מאוד חזק ברשות. יוסי מוביל את זה כבר שנים בצורה מבורכת.
היו"ר תמר זנדברג
לא, זה לאו דווקא בין לאומית. זה ידע, קידום הידע והמחקר בתחום מניעת התמכרויות. סתם לדוגמה, אני לא יודעת, גם משרד הבריאות מוביל – הולכים בשנים האחרונות, עוברים לגישה של:harm redaction למשל. מתוך איזושהי הבנה שאפשר להמשיך להילחם במכור עד מחר, לאסור אותו, לכלוא אותו ולעצור אותו. זה לא ירפא את המחלה שיש לו, שהיא מצריכה טיפול מתחום אחר.

איך אנחנו נדע את הדברים האלה?
דני שחר
אני לגמרי, את משכנעת את המשוכנע.
היו"ר תמר זנדברג
לא, אני שואלת איך אתה רואה את זה משתלב בתוך הפלטפורמה הזו שאתה עכשיו מציג?
דני שחר
קודם כל, זה לא חייב – יש את כל מה שקורה בעולם ואת המגמות בעולם וכולי. צריך לראות איך מה שקורה בעולם – האם אנחנו בתוך התהליך, מחוץ לתהליך, איפה אנחנו בהשוואה למה שקורה בעולם. זה דבר אחד. בסופו של דבר, אני גם מצפה שנדע מה קורה, לנתח תופעות כאלה ברשויות.

הייתי גם סמנכ"ל ומנכ"ל, אני מכיר את הצד של הרשות. ברשות, המידע הזה הוא חסר. זאת אומרת שאם אני בא לעיר מסוימת, ואני אומר לה שבעולם קורה א', ב', ג', ד', מדינת ישראל ביחס לעולם בכל הנושאים- - -
היו"ר תמר זנדברג
הבנתי. כלומר, אתה זיהית חוסר במידע של מחקר רשותי, על הרשות הספציפית. שאתה תוכל להציג לראש העיר נתונים, מה קורה בעיר שלו.
דני שחר
לגמרי.
היו"ר תמר זנדברג
אוקי, מצוין. עוד משהו יוסי?
יוסי הראל פיש
לא, אני פשוט שמח שהולכים בכיוון הזה, של באמת לחבר. אני רק אגיד משפט אחרון. אני רואה הפרדה בין הצורך האסטרטגי והצורך הטקטי. הצורך האסטרטגי זה למדיניות הארצית, והדברים שאת דיברת עליהם זה דברים שכל הזמן צריך להסתכל עליהם ברמה הארצית. הדברים הטקטיים זה מה שקשור ברשויות עצמן, שאתה נמצא שם בפנים ואוסף את המידע לצורך העבודה עצמה, היום-יומית.
היו"ר תמר זנדברג
אוקי. עוד מישהו מהרשות? אתי, רות, רוצות להוסיף משהו? יש כאן שתי נשים מהרשות, שתיהן יושבות מאחורה ולא מדברות. רק הגברים מהרשות ייצגו אתכן. למה זה?
יוסי הראל פיש
אני מחובר לצד הנשי שלי היום.
היו"ר תמר זנדברג
זה לא תירוץ, זה לא הופך אותך לאישה שדיברה ויושבת מאחורה. זה לא אליכן אישית, זה פשוט אופייני. לכן אני רוצה לעודד אתכן להתקרב לשולחן ולדבר, לא רק שגברים ידברו בשמכן. הנה, יש פה מקום.

טוב, אוקי. אני עוברת למשרדי הרווחה והבריאות. חנה, פאולה?
פאולה רושקה
אני קודם כל מברכת על ההצגה של התכנית החדשה. אני מאוד מקווה שנוכל באמת לקדם יחד את הדברים, כפי שקידמנו עד עכשיו. הנושא של הטיפול ושיקום זה נושא חשוב, אבל גם כן הכשרות של אנשי מקצוע. לכן אני רוצה להבין, אתה דיברת על בית הספר, אבל מה לגבי הכשרות בתחום בריאות, גם זה ייכלל שם?
דני שחר
בהחלט. קודם כל, היום בבית הספר שאני מנהל אותו, יש לנו הכשרות משותפות עם משרד החינוך. פחות עם הבריאות כי זה פחות רלוונטי. יש לנו הכשרות עם משרד הרווחה – אמרתי, אני מניח שאם יש הכשרות, היום – לא מניח, אני יודע מהדו שיח שיש לי עם אנשים. ההכשרות האלה יימשכו. להפך, אני חושב שהכיוון שאנחנו הולכים בנושא ההכשרות – עוד מעט יהיה מישהו שיהפוך את זה לתכנית וכולי. הוא יהיה הרבה יותר רחב, יכניס את כל התחומים. בסופו של דבר יש מנהל שהוא חייב ידע מאוד רחב, זה לא ידע ספציפי רק בתחום הטכנולוגיה או רק בתחום הסמים וכולי.

אגב, יש קשר. אני הייתי בישיבת הוועד המנהל לפני שבוע או שבועיים, הייתה פרידה מאנדל. המשפט האחרון ששמעתי מיוסי הראל, זה על הקשר בין אלימות לסמים ואלכוהול. אמרתי לו – נכון? אני לא טועה. הנה הסיבה למה צריך לעשות את האיחוד, כי יש קשר בין הדברים. לכן להפך, אני חושב שמרכז ההכשרות החדש, כמו שהוא ייבנה, גם הרעיון הוא לחבר אותו לאקדמיה. הוא ייתן מענה הרבה יותר טוב לכולם.
פאולה רושקה
זה מאוד חשוב. עכשיו לגבי המחקר גם, דיברתם על מחקר יותר ברמה המקומית ושל לבחון האם באמת ההתערבויות הן יעילות, כדי לדעת אם להמשיך. אבל באמת כמו שגם היא הזכירה, העניין ברמה הלאומית, מחקרים בכיוון טיפולים חדשים, התערבויות חדשות, הבנה בתחום המוח ואיך הידע הזה משפיע על השימוש בסמים, על אלימות, על זה. זה יהיה עדיין אצלכם?
דני שחר
זו הכוונה, כן. זה גם מה שאמרתי בפירוש.
פאולה רושקה
אני שואלת כי זה מאוד חשוב.
דני שחר
אני חוזר ואומר. כל תופעה שהיא רלוונטית, שנזהה אותה, התפקיד של חגי הוא א' כל לזהות אותה, ב' לבנות איזה תכנית מלווה במחקר, לעשות על זה פיילוט. הצלחנו, מעבירים אליכם או ממשיכים אנחנו.
היו"ר תמר זנדברג
רגע, פאולה, את מעורבת בתור ראש המחלקה להתמכרויות במשרד הבריאות. משרד הבריאות, יש לו תפקיד מאוד משמעותי בתחום הזה של מניעת התמכרויות, או בכלל טיפול בהתמכרויות. את מלווה את תהליך ההקמה הזה?
פאולה רושקה
עוד לא- - -
דני שחר
זה חלק מהתהליך. אנחנו בתהליך של מפגשים עם כל השותפים. סך הכל אנחנו פחות מחודש באירוע הזה וכולי, זה חלק מהתכנית. אנחנו ניפגש עם – אותך אני מכיר מהוועדות, נכון? כי יש לנו קשר טוב עם המשרדים הרלוונטיים.
היו"ר תמר זנדברג
אוקי. קרן מייצגת את משרד החינוך. בריאות, תראה – ותכף נשמע את רווחה, אבל גם ספציפית אני כן רוצה לשים דגש על משרד הבריאות, עוד לפני שנעבור לרווחה. משרד הבריאות הוא מאוד משמעותי בתחום של התמכרויות. גם כי – בכל דבר, החל מהאשפוזיות שהוא מפעיל טכנית. אפילו כשאתה הולך ליישובים או למקומות שבהם יש מתקנים, משרד הבריאות מפעיל בעצם את הטיפול הראשוני מאוד.

דבר שני, בתחום הפיתוח, ככל שאנחנו נסתכל על טיפול בהתמכרויות כתחום שלקוח מתוך מערך בריאות הנפש, לצורך העניין, אז זה דבר שמאוד חשוב להטמיע אותו כבר מהשלב הראשוני. זה דבר שהוא חשוב לכם כבר להתחלה, זה לא עתידי.
דני שחר
אני איזום פגישה מהירה מאוד עם פעולה, כי האמת היא שהייתי אצל מנכ"ל משרד הבריאות, והוא נתן לי שם אחר. אני מבין שאת הכתובת ואנחנו נקבע- - -
היו"ר תמר זנדברג
טל ברגמן?
דני שחר
אני לא זוכר את השם, אבל לא פאולה. פאולה לא הייתי שוכח את השם. אנחנו נקבע מהר מאוד פגישה איתך.
פאולה רושקה
זה בעצם מי שעוסק בזה, זו אני, מה לעשות.
היו"ר תמר זנדברג
אוקי, טוב. פאולה סיימת?
פאולה רושקה
כן, אני מקווה שאנחנו נצליח. עוד דבר מאוד חשוב, אפרופו אלימות. לאלימות יש הרבה קשרים גם לבריאות הנפש, ולכן תחלואה כפולה. גם לסמים. גם המחקרים שעוסקים במוח והשפעה של הסמים על אלימות ועל ההתנהגות, זה חובה שאנחנו נחבור יחד. אפרופו על הקשר בין סמים ואלימות, צריך להדק אותו יותר.

אני צריכה לומר שבזמנו רציתי ליצור קשר עם עיר ללא אלימות ולעשות אתכם משהו, אבל לא כל כך הלך לי. אני מקווה שהפעם זה יסתדר, כי זה מאוד חשוב לחבר.
היו"ר תמר זנדברג
אוקי, אחלה, תודה. חנה, משרד הרווחה?
חנה אמסלם
ברמה האישית לא הייתה פגישה, עד כמה שאני יודעת, גם לא עם מנהל השירות לטיפול בהתמכרויות. כמו שהצגתי את הצד הבריאותי של המכור, אז הצד הסוציאלי הוא לא פחות חשוב ומשמעותי, אם לא – כי שם הטיפול המהותי. חגי מכיר יותר טוב את שיתופי הפעולה.

אני מאוד מקווה – מה שאני רוצה להגיד, שבאמת לא יהיה פה בזבוז משאבים, אלא איגום משאבים. זאת משום שכמו שהבריאות, וכמו שאתה אומר שאתה מזהה או שחגי מזהה, אז גם במשרד הרווחה ובוודאי בשירות לטיפול בהתמכרויות, ששם אני עובדת – לא מדברת על אלימות כרגע. יש זיהוי מגמות, יש כתיבת מדיניות, יש מעט מאוד מחקר לטעמי, וצריך יותר ומפה יהיה אפשר לחבור ולהתוות דרכי טיפול עדכניות בארץ ובעולם שקיימות.

העבודה נעשית, אז אני רק מקווה שזה באמת לא ייפול בין הכיסאות, או לחילופין לא יהיה בזבוז משאבים כי אנחנו עושים עבודה חופפת. הנכון הוא באמת לשים דגש על שיתופי פעולה בעיניי.
היו"ר תמר זנדברג
אוקי. תראה, שוב, בתפיסה שלנו, של הוועדה, וכמו שראינו במהלך העבודה כאן, אני לא רואה את זה כעבודה חופפת או - - -
חנה אמסלם
אמרתי שזה לא יקרה, כי זה נכון אם יהיה איגום משאבים, זה יהיה רק לטובת המטופלים בסופו של דבר. שלושה משרדים יאגדו משאבים, אין לי ספק שזה יהיה לטובת העניין.
היו"ר תמר זנדברג
לא, בסדר גמור. איפה שאפשר לעבוד – אבל מהבחינה המקצועית, גם לכם היה שיתוף פעולה מאוד טוב והדוק עם הרשות, שנתנה ערך מוסף והוסיפה דווקא בתחומים האלה של השיקום והטיפול למשרד הבריאות- - -
חנה אמסלם
צריך להמשיך ולהעצים את זה אפילו עוד.
היו"ר תמר זנדברג
בדיוק. אנחנו כן היינו מצפים מהרשות הזאת, בדיוק כמו שהם עושים עם רשויות מקומיות, לעשות עם משרדי הממשלה האלה. אם המודל הזה יוכל – שהם באים, יוזמים, מציעים תכניות ואתם - - -
דני שחר
יש לנו מודל מצוין. העבודה שלנו – לא איתה, אבל עם משרד הרווחה ועם משרד החינוך, היא מצוינת. אגב, זה הכל, אפילו יש אמנה כתובה שמגדירה בדיוק את הסמכויות, כי בסוף אנחנו נכנסים לבתי הספר. למשל, משרדי הרווחה וכולי. לכן אין שום סיבה שעכשיו נעמיק בתחומים האלה. מבחינתנו, משרד הבריאות זה מקום שאנחנו לא היינו שם. אני מדבר על עיר ללא אלימות, מצילה וכל הגופים האלה, ואת זה נלמד. לכן, שיתוף הפעולה, לדעתי, הוא רק יהיה יותר טוב, כי עכשיו - - -
היו"ר תמר זנדברג
גם עם משרד הרווחה, אתם תגלו שתחומים של שיתופי פעולה שלא היו לכם עד עכשיו- - -
דני שחר
לחלוטין.
היו"ר תמר זנדברג
כי מניעת אלימות זה משהו קצת אחר- - -
דני שחר
זה מה שאמרתי.
היו"ר תמר זנדברג
הקשר בין סמים לאלימות קיים במקומות מסוימים, אבל לתפיסתנו הוא לא עומד במוקד הצורך. אני אגיד את זה אחרת. הצורך שלנו לטפל בהתמכרויות לא נובע רק, ואפילו בדגש לא, מהצורך של החברה להימנע מאלימות. זה לא בגלל שהמכור גורם לאלימות ואז נוצר איזשהו "מטרד חברתי". הוא נובע מאחריות שלנו קודם כל למכור, למשפחתו, לקהילתו. זאת בגלל הוא קורבן של מחלה או של נסיבות סוציאליות. לכן, יש לנו אחריות כמדינה, כחברה. זו החוליה החלשה מבחינתנו כחברה.

משרד הרווחה הוא זה – מה שאני אומרת, אתה תיתקל בעולם תוכן קצת שונה – מאוד שונה ממה שהכרתם עד עכשיו, כי עד היום אתם עבדתם עם דגש על: מה הקהילה צריכה למנוע מעצמה לראות, לשמוע ו"לסבול ממנו" במרחב הציבורי. פה יש לנו דגש קודם כל על המטופל ואיך אנחנו מממשים את האחריות שלנו כחברה, לחלשים שבנו. בין היתר, זה אנשים שהם מכורים או סובלים או חולים בהתמכרות.

לכן, גם אם עבדתם עד היום עם משרד הרווחה בתחומים מסוימים, זה יהיה שונה מאוד בתחום הזה.
דני שחר
א' נכון, כל מה שאמרתי הוא שיש לנו שיתוף פעולה של שנים- - -
היו"ר תמר זנדברג
ארגוני, אתה מתכוון.
דני שחר
עכשיו זה רק להרחיב אותו טיפה.
יוסי הראל פיש
יש תחום של שיתוף פעולה עם משרד הבריאות ומשרד הרווחה, שבנינו אותו במשך השנים האחרונות בתחום של איגום המשאבים – הנתונים המדעיים, למערכת ניטור לאומית של סמים ואלכוהול. שיתוף פעולה יוצא מן הכלל, עד אחרון מקומות הטיפול בארץ, ובין אם זה מקומות טיפול מחוץ לאשפוז, בין אם בתוך אשפוז. כל המידע מתרכז במקום אחד, והנתונים מגיעים ממשרד הרווחה וממשרד הבריאות אלינו.

עשינו פעמיים ימי עיון משותפים שלנו, כדי ללמוד את המתודולוגיות. שיתוף הפעולה הזה יוצא מן הכלל. בכלל, כל הנושא הזה של מערכת הניטור הלאומית. זה דבר שימשיך הלאה. כלומר, אנחנו רוצים לוודא שהסיפור הזה ימשיך. אנחנו מכניסים גם מתודולוגיות חדשות לצד הממוחשב, כך שזה יוצא מן הכלל.
היו"ר תמר זנדברג
אוקי, תודה.
יוסי הראל פיש
אני רוצה רק – כיוון שאנחנו מדברים על – להגיד תודה רבה לשני המשרדים הללו על שיתוף פעולה יוצא מן הכלל במשך השנים, ממש. כולל גם משרד החינוך.
היו"ר תמר זנדברג
אוקי, תודה. קרן, משרד החינוך, רוצה לומר משהו?
קרן רוט איטח
אני אומר שמבחינת משרד החינוך, האחריות שלנו על תכניות ועל מה שקורה בכל מה שקשור לתלמידים – אפרופו מה שציינת כאן דני. קודם כל ברכות על כניסתך לתפקיד.

האחריות של משרד החינוך היא לגבי תכניות המניעה וגם לגבי טיפול בתלמידים שמעורבים בשימוש בסמים, כמובן בשיתוף פעולה עם משרד הבריאות ומשרד הרווחה. אני רוצה לקוות ששיתופי הפעולה המצוינים שהיו לנו עם הרשות ימשיכו גם עם הרשות החדשה בבניית אסטרטגיה ופחות בכניסה לתוך בתי הספר, כי זה באמת תחום האחריות שלנו.

אנחנו עבדנו עם מסמך אסטרטגיה בשיתופי הפעולה עם הרשות למלחמה בסמים. אני מניחה שנצטרך להתאים את המסמך לרשות החדשה. שיהיה לנו בהצלחה לטובת הילדים שלנו.
היו"ר תמר זנדברג
תודה. סימונה? בבקשה.
סימונה מורלי
ברכותיי לדני על המינוי ועל השלב המתקדם שנמצאים עכשיו. אפרופו שטח, אז – באמת מייצגת את השטח, ואני רוצה רק לחדד שני דברים. השטח הוא לא רק מבחינת התפקיד בעיר, הוא גם אסטרטג תורתי, והוא מוביל דעה בתחום. הוא שם על סדר היום הציבורי של העיר את הנושאים. לראייה, כל הנושא של סמי הפיצוצייה אנחנו העלנו בעקבות פעילות של הרשות הלאומית. אנחנו העלנו בעקבות פעילות של הרשות הלאומית, אנחנו העלנו על סדר היום. זה נכנס לתוך המועצה עד כדי מצב של חקיקה במועצת העיר על הנושא של סמי פיצוציות.

אז זה פעם אחת נושא של הובלה של דברים, ועכשיו נושא של תרופות ממכרות. אנחנו נשים את זה על סדר היום בוועדה שאותה אני מובילה, על מנת להביא למודעות ותודעה ציבורית בעיר אשדוד. אז זאת פעם אחת שבאמת אני מאוד אשמח ואני שמחה לשמוע שהוא צריך להיות מצד אחד מלווה במערכי – מצד אחד במערך הדרכה, ומצד שני מלווה במחקר שטח שמתבסס בוודאי על נתונים כלל עולמיים מבוססים, שאיתם אנחנו נוכל להוביל דעה ברמה העירונית. זה מחד.

מאידך, אני רוצה לבשר ולומר – ודני באמת ביקר גם אצלי בשבוע שעבר, שהשטח לא עושה הפרדה בין עיר ללא אלימות לבין הרשות למלחמה בסמים. זאת אומרת, השטח, אם יש מאתר ואם יש רכז מוגנות, אם יש רכז חברתי בשטח, מבחינתנו זה מתכלל פעילות סוציאלית. זאת אומרת, אותו נער שנמצא בפארק וסיירת הורים מזהה אותו, אנחנו אחר כך בפעילות שעושים איתו, אנחנו מנתבים אותו לטיפול במניעת אלימות, או לטיפול בנושא של התמכרות או שימוש לרעה בסמים.

השטח כבר עובד במתכונת הזו. לכן, קצת הופתעתי לא לטובה שקצת as is זה עובר בדגש על המניעה. אם המניעה נשארת, רק עיר ללא אלימות, ולא נכנסת בשזירה של מלחמה בסמים ואלכוהול או במאבק בתוכן המניעתי, נראה לי שיש פה טיפה פספוס- - -
חגי ברוש
יהיה אגף סמים ואלכוהול.
סימונה מורלי
כן, אבל הוא לא שזור כמניעה בעיר ללא אלימות. בוא נקרא לילד בשמו, תהיה מניעה כאן ותהיה מניעה שם. אז אני בתפיסה שלי העירונית, אני כבר עובדת בשטח בצורה כזאת. היה נכון ביותר לשזור את זה, וצריך לחשוב על זה. זו דעתי האישית.

בנוסף, טיפול ושיקום. גם משרד הרווחה וגם – אנחנו עובדים בקווים מאוד קצרים. זאת אומרת, חגי, אנוכי ופאולה מדברים, כי יש לנו יחידות שעובדות בשטח, אם זה תחלואה כפולה, אם זה אשפוזים בקווים קצרים, מעלים בעיות בשטח שעולות על פתחנו, כולל קונפליקטים שנמצאים ברמת התפעול ונהלים, בין שהם לעיתים לא מגובשים במשרד הרווחה למשרד הבריאות.

למשל, נושא של תחלואה כפולה. למה צריך כפל אישור כשמלוא התקציב ומלוא הפיקוח הוא של משרד הבריאות? אז אנחנו בשטח לפעמים- - -
חגי ברוש
רישיון, זה לא אישור.
סימונה מורלי
מבחינת רישיון. אז דוגמה שיצאה מהשטח כלפי מעלה, וזה דברים שצריכים ברמת ה- - -
היו"ר תמר זנדברג
יש דברים שהם ברמת חקיקה, בהתייחסותך לעניין הספציפי הזה. יש חוק וניסיון.
סימונה מורלי
אוקי, אז אני חושבת שאם זה יהיה יותר בשיתופי פעולה ומדיניות חוצה משרדים, אז השטח – יהיה יותר קל להביא את זה לידי יישום.

אנחנו עובדים גם בנושא של מזעור נזקים בעיר, כולל מענים. אנחנו עובדים בשיתוף פעולה מלא עם האכיפה בעיר, גם אם זה השיתוף עם המשטרה. לשמחתי הרבה בנושא של תחושת הביטחון האישי בעיר אשדוד הוא בין הגבוהים בארץ. אני חושבת שזה גם במענה שאנחנו נותנים לאותה אוכלוסייה שיתרה מזלה הרע והם חולים, אז אנחנו נותנים להם פעילות מקדימה שהיא לאו דווקא בין משרדית כמו הנושא של השמה תעסוקתית, שיקום, טיפול, שאנחנו מזהים.

גם אם יש יחידה אמבולטורית שלמה של משרד הבריאות, אנחנו נכנסים שם עם נושא שהעיר מתקצבת, עם נושא של טיפול, נושא של העצמה, נושא של שיח נשי, על מנת לקדם ולמזער את אותו נזק.

הלוואי שהמהלך הזה יצליח ויביא את הערך המוסף ממה שהיה עד עכשיו, של שניים. שקידום של השניים ייתן יותר מסך חלקיו. הציפייה של השטח היא גם מחד הגדלת תקציבים לאור החיסכון – כן שישה תקנים, לא שישה תקנים – אבל גם מצד אחד חיסכון. גם החיסכון יבוא לידיי ביטוי בהדרכות, במערכים, בקיטים משולבים שירדו אלינו מלמעלה למטה מלווי מחקרים, שזה יקל עלינו את העשייה.
היו"ר תמר זנדברג
אוקי. אני מאוד ממליצה לכם לבקר באשדוד כדוגמה- - -
דני שחר
לפני שבוע באתי ללמוד את המודל האשדודי.
היו"ר תמר זנדברג
נהדר, אז יפה מאוד. אנחנו היינו, הוועדה, ומאוד התרשמנו. אוקי איילה, רצית רשות דיבור? בבקשה.
איילה סמית
שמי איילה, אני מישראל אומרת לא לסמים. זאת עמותה שמשתייכת לעמותה בין לאומית שנקראת drug free world. אנחנו עוסקים בחינוך ובהפצה של נתונים אמתיים על סמים. זה התחום שלנו. אנחנו עושים את זה בשלושה אופנים. יש לנו אתר, האתר הזה מתורגם לעשרים ואחת שפות. כל החומרים באתר ניתנים להורדה בכל צורה אפשרית, כדי שכל מי שמעוניין להשתמש בידע הזה ולהעביר אותו הלאה יוכל.

אנחנו מחלקים חוברות על סמים ספציפיים עם ידע ברור, בערך ארבעה עשר סוגי סמים. בנוסף, אנחנו מעבירים הרצאות בהתנדבות. אנחנו גם מחלקים ערכות של קיט, שאלו מכשירים לאנשים שרוצים לקבל הכשרה כדי להיות מרצים. זה יכול להיות כל אדם ממורים, אנשי אכיפת חוק, אנשי רפואה, תנועות נוער. בקיצור, כל בן אדם שרוצה ללמוד איך להכשיר ולהעביר את הידע על סמים, אנחנו נותנים את הידע הזה.

רק כדי לתת קצת סדרי גודל, אנחנו עד היום חילקנו למעלה מחמישים ושש מיליון חוברות בעולם. אנחנו פועלים בערך ב-180 מדינות וסרטוני הפרסומת שלנו פורסמו כבר במעל מחמש מאות ערוצי טלוויזיה שונים.

אז אנחנו מוטים, שוב, בנושא החינוך. לאור השינויים שהשר ארדן עושה – ואנחנו באמת זקוקים לשינוי ולחיזוק, כי המצב לא טוב. יש גם מגמה עולמית של עלייה בצריכת סמים, ראינו את טראמפ, כמו שתמר אמרה, הוא הכריז על מצב חירום לאומי. גם אצלנו פה בארץ, אני חושבת שאנחנו במצב הקשה ביותר בהיסטוריה שלנו מבחינת חשיפת הנוער לסמים ולאלכוהול.

רק רציתי להדגיש שוב את נושא החינוך. אני חושבת שאם אנחנו רוצים להגיע ליעד שבו נוער, ילדים וחיילים לא ישתמשו בסמים, זה היעד הראשון שלנו, וכמובן גם מבוגרים. אנחנו לא מוותרים עליהם. האמצעים זה קודם כל ולפני הכל חינוך, שיקום של תפיסת המסוכנות. אחת מהדרכים זה הגברת האכיפה.

אני חושבת שעוד אלמנט שצריך להסתכל עליו זה יצירת תדמית פסולה לאנשים שצורכים סמים. תמונות של לפני ואחרי, על מה זה גורם ברמה הפיזית לבן אדם, לזיכרון, לאינטליגנציה, דברים כאלה. יש את הצד ההפך, יש את הצד של שיקום תדמית חיובית טובה לכל אותם בני נוער שלא צורכים סמים, ואת זה אפשר לעשות על ידי קמפיינים עם ספורטאים, דוגמניות, שחקני קולנוע, כל מיני סלוגנים ודברים כאלה.

בנוסף מניעה ככל שניתן של חשיפה של בני נוער למה שאני קוראת: שיווק עקיף של סמים, דרך המדיה והרשתות. אני כן חושבת שאנחנו יכולים לעשות את השינוי. אני חושב שכדאי וטוב, זו התחלה חדשה. צריך לשים שוב את הדגש, כי בהחלט אנחנו במגמה גם עולמית וגם פה בארץ קשה מנשוא. עכשיו זה הזמן הנכון לפעול בכל הכוח.

אני רוצה לברך אתכם ולאחל המון בהצלחה. כמובן שצריך עזרה ורוצים אותה, אנחנו פה.
היו"ר תמר זנדברג
אוקי, תודה. אלא אם יש עוד מישהו שרוצה להוסיף, אני חושבת שאנחנו נסכם את הדיון. כאמור, הוועדה מלווה את הנושא מיום ההודעה למעשה על הסגירה ועל הכוונה, ועד היום שזה למעשה כבר יוצא לדרך וקורה. אנחנו מתרשמים שיש דברים שבהם שיתוף הפעולה, האיגום והמעבר הזה מתנהל בצורה טובה וחלקה, ואולי אפילו יביא תוצאות טובות יותר ממה שהיה קודם.

יש תחומים שבהם זה נראה לנו מצריך עוד קצת הברגה פנימה. שוב, אני חוזרת על מה שהדגשתי בפתיח, במיוחד בתחום הטיפול והשיקום שהוא מאוד משמעותי לנו. זה לא סוד שגם לי אישית, בחלק מהתחומים כמו לגליזציה ואי הפללה, היו חילוקי דעות עם הרשות, ואולי יישארו גם עם אנשי המקצוע בעתיד, למרות שאני חושבת שכולנו, כולל השר – היה איזה שינוי כיוון בתחום הזה, אז נראה לי רב המשותף על המפריד, אבל בתחומי העבודה ברשויות עם בני הנוער, מניעת אלימות וכל הדברים האלה, אין לנו שום – גם לא המנדט שלנו, זה נראה שהכל מתנהל כשורה.

אני באמת רוצה להדגיש מאוד את הנושא של הטיפול והשיקום, שבבסיס הם נושאים שנמצאים תחת אחריות משרדי הבריאות והרווחה, ולרשות צריך להיות, היה גם בעבר ויכול להיות, ערך מוסף מאוד משמעותי בהובלה קדימה, ואז ההעברה אליהם בדיוק כמו המודל שתיארת לנו עכשיו לגבי העבודה שלכם עם הרשויות המקומיות, ככה שיש כאן פוטנציאל עבודה משמעותי וטוב. אנחנו מצפים באמת למימוש שלו ולא שדברים, להפך, ייפלו בין הכיסאות וייזנחו מאחור. כמובן שהוועדה תמשיך לעקוב אחרי הנושא.

אנחנו נקבע דיון המשך, אני חושבת בחודש פברואר. אנחנו נהיה בקשר אתכם, עם המשרד, מתי יהיה הזמן הנכון. אני חושבת שעם היציאה שלכם לדרך מבחינה סטטוטורית, יהיה רגע נכון לשוב ולבדוק אזימוטים, ככה איפה הדברים מכווננים. כמובן שנמשיך להיות אתכם בקשר שוטף מקצועי. הרשות מלווה ונמצאת, הגורמים המקצועיים בכל הדיונים שלנו כוועדה, וכמובן מצפים להמשך שיתוף הפעולה הזה. גם איתך, ראש הרשות, כאשר יהיה צורך. כמובן שלא נטריח אותך כל פעם, אבל כאשר זה מתבקש.

בנוסף ברצוני לברך את יושבת ראש הרשות החדשה, סליחה שלא ציינתי אותך גם בשמך.
קריאה
הישנה-חדשה.
היו"ר תמר זנדברג
הישנה-חדשה, תודה שהצטרפת. באמת תודה לשניכם, גם למנכ"ל וגם ליושבת ראש, מבחינתנו זה אות לשיתוף הפעולה שלכם עם הוועדה, זה שהגעתם לכאן והצגתם לנו את הדברים. תודה על זה והמשך דרך פורייה ומשותפת. אני מודה לכולם על ההשתתפות. הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 13:20.

קוד המקור של הנתונים