ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 01/11/2017

צו התעבורה (עבירות קנס) (תיקון), התשע״ח-2017

פרוטוקול

 
ôøåèå÷åì ùì éùéáú åòãä

ôøåèå÷åì ùì éùéáú åòãä

àåîðéè÷

2017-11-15OMNITECH



הכנסת העשרים

מושב רביעי

פרוטוקול מס' 596

מישיבת ועדת הכלכלה

יום רביעי, י"ב בחשון התשע"ח (01 בנובמבר 2017), שעה 9:30
סדר היום
צו התעבורה (עבירות קנס) (תיקון), התשע"ז-2017, בדבר צמצום זיהום האוויר הנובע מתחבורה
נכחו
חברי הוועדה: איתן כבל – היו"ר

ג'מעה אזברגה

סעיד אלחרומי

דב חנין

יעל כהן-פארן

עיסאווי פריג'
מוזמנים
לשכה משפטית, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים - עופר לוי

עו"ד יעוץ וחקיקה, משרד המשפטים - יפעת רווה

ראש ענף זיהום אויר מתחבורה, המשרד להגנת הסביבה - חגית נובו

ראש תחום זיהום אוויר מתחבורה, איכות הסביבה - אמיר זלצברג

עו"ד בלשכה המשפטית, איכות הסביבה - רן סלבצקי

סגן קצין אגף התנועה מחוז חוף, המשרד לבטחון פנים - אשר מלכא

עורך דין, משרד הפנים - נאוה אושר

מתמחה, משרד הפנים - גילי ויליאן

מנהל אגף תכנון דרכים, עיריית חיפה - יואב דנציגר

ראש צוות חקיקה, עיריית ירושלים - שמואל שפט

יועץ לתכנון ובנייה, מרכז השלטון המקומי - יוסי אוחנה

יו"ר, מועצת המובילים והמסיעים - גבי בן הרוש

נציגת הנהלה, מועצת המובילים והמסיעים - קרן גדיש

מנכ"ל, מועצת המובילים והמסיעים - דוד כוכבא

מנהל בטיחות ארצי, אגד, מפעילי התחבורה הציבורית - סלים סעדיה

מנהל אגף האחזקה והמשק, אפיקים, מפעילי התחבורה הציבורית - אלי חני

יועצת רגולציה, חברת יפה נוף - דבורה פרומן סיילס

מנהל איכות, חברת יפה נוף - רונן לוטן

מנכ"ל ארגון חברות ההסעה - יהושוע שדה

עמותת תנו יד לחרש נכים למען נכים - דן מיכאל קדרון

פעיל, המשמר החברתי - שמעון חננאל

מוזמן/ת - אורית נהרי ציפקין

מוזמן/ת - דסטה יברקן

מוזמן/ת - יונה נתן רוס

שדלן/ית (גלעד יחסי ממשל ולובינג), מייצג/ת את קרסומוטורס משנת 1933 (לקוחות קבועים נוספים שנושא הישיבה נוגע אליהם באופן ישיר: עיריית ירושלים) - איתן אלון

שדלן/ית (גורן עמיר יועצים בע"מ), מייצג/ת את פורום ה-15 הערים העצמאיות - יהושע שלמה זוהר

שדלן/ית (גורן עמיר יועצים בע"מ), מייצגת את פורום ה-15 הערים העצמאיות - רחל יעל וידל

שדלן/ית - פרחה ג'ובראן מילר
ייעוץ משפטי
איתי עצמון
מנהל/ת הוועדה
לאה ורון
רישום פרלמנטרי
יפה קרינצה

צו התעבורה (עבירות קנס) (תיקון), התשע"ז-2017, בדבר צמצום זיהום האוויר הנובע מתחבורה
היו"ר איתן כבל
בוקר טוב, היום יום רביעי, פעם אחת כי טוב. מי שלא זוכר, נקרא בשבת את פרשת וירא, כמובן כל אחד מוזמן, מי שרוצה.

היום זה יום הזיכרון העברי לרצח רבין, ורציתי להגיד משפט אחד בטרם אקרא את השיר. אני אומר את זה לא רק כפוליטיקאי אלא גם כאזרח, שהשנים חלפו להן - נזכור 22 שנה. הכרתי אותו מקרוב, יצאה לי הזכות לצקת מים על ידיו. לצערי, השנים חלפו ונראה, כמו שאמרתי הבוקר לעוזר שלי, שאת גדליה בן אחיקם זוכרים כבר יותר מאשר את רצח רבין. גדליה בן אחיקם שהיה חלק מההנהלה ונקבע לזכרו יום של צום. זה לא עניין של מה בכך. ופה, ראש ממשלה, וזה נראה משהו רחוק מאוד. אז מצד אחד להגיד שזה סוג של נורמליות, אבל מצד שני הלוואי שהיינו במקום שהיינו כבר יכולים לדבר על נורמליות.

כמדי יום, אקריא שיר. הבוקר רק טבעי שנקריא שיר שמתכתב עם האירוע הנורא של הרצח של ראש הממשלה על-ידי בן עוולה. אקריא את השיר "שלום חבר", מילים: יענקל'ה רוטבליט.

"וכיכר העיר מוארת

רבבות כל אוהביך

נהרו אל העצרת

נאספו לראות פניך

עת נבוך סמוק כילד

את קולך בשיר נתת

הגורל נקש בדלת

ואתה כלל לא שמעת

שוב ושוב עובר בי רעד

מי יכול היה לדעת

מה נאמר ואין מילים פשוטות יותר

שלום חבר

בעודך טובל באושר

ובשיר שלום פוצח

שם בחושך לשעת כושר

כבר המתין המרצח

הכיכר כולה הומה ו...

לב אל לב נפתח כפרח

אקדחו טעון במוות

ועיניו קרות כקרח

רחובות שטופים בבכי

יום ולילה ושבוע

הדמעות זולגות על לחי

אור נרות רוטט מדוע

חווריין עולה השחר

נסוגים צללים של לילה

עוד מעט חמה זורחת

ונקום ללכת הלאה".

וגם אנחנו נחזור לשגרת יומנו. שוב בוקר טוב לכם. נפתח את הדיון בצו התעבורה (עבירות קנס) (תיקון), התשע"ז-2017, בדבר צמצום זיהום האוויר הנובע מתחבורה. מי יציג את הצו? יש שתי מדרגות: מדרגה ראשונה – מה הוא הצו, מה המהות שלו, איך הוא הולך לפעול, לשיטתכם. כמובן, אם יש התייחסויות, נשמח לשמוע. אם נראה שהארץ לא גועשת ורועשת אז נצלול פנימה, נקריא את הצו ונצביע.
עופר לוי
שלום, אני מהלשכה המשפטית במשרד התחבורה. הצו נולד בעקבות חוק עזר שהותקן בעיריית חיפה, מכוח הסמכות שניתנה לפי סעיף 77א(ב) לפקודה. הסעיף הזה מסמיך רשות מקומית להכין הצעה לתוכנית רב-שנתית לפרק זמן של חמש שנים לניהול ולהסדרה של התחבורה בתחומה, לצמצום זיהום האוויר הנובע מתחבורה. סעיף 77א(ב) מאפשר, לאחר התייעצות עם המפקח על התעבורה, קצין משטרה ונציג שר הביטחון, להתקין את חוק העזר בדבר הסדרת התנועה של קרת בתחומה, כולו או חלקו, על-ידי איסור או הגבלה של תנועת כלי רכב מנועי או סוגים של רכב מנועי באזור שייקבע. סעיף 77ב(ג) מאפשר לקבוע הסדרי תנועה באזור שהוגדר בתוכנית, ואף להציב תמרורים בהמשך לכך.

עיריית חיפה הכינה תוכנית לפי הסעיף הזה, אושרה במועצת העיר בספטמבר 2016 ובהמשך לכך גובש חוק העזר העירוני. התוכנית מגדירה אזור אסור בכניסה של רכב מזהם, כפי שהוגדר בתוכנית. בשלב הזה האזור הזה יתומרר בתמרור 439, והמטרה היא אכיפה של חוק העזר. סעיף 77א והמשכיו מאפשר לראש הרשות להסמיך פקחים, וכדי להקל על האכיפה וגם להקל על הציבור, סוכם לאפשר את האכיפה שלו על דרך של ברירת קנס שתינתן מכוח צו התעבורה (עבירות קנס). בהמשך לכך גובש נוסח משותף יחד עם המשרד להגנת הסביבה ועם משרד המשפטים. אם אתם רוצים שאקריא את הנוסח – אקריא אותו.
היו"ר איתן כבל
נגיע לזה. בכל מקרה נצטרך להקריא. רק תן לנו את הרקע לכל התהליך הזה. אם אני מבין מה אתה אומר, אנחנו מדברים על שלושה מעגלי התייחסות. קודם כול, יש רצון – וזה כבר מתקיים בחיפה – לייצר אזור נקי מזיהום אוויר.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
נקי מזיהום אוויר זה קצת מרחיק לכת. קצת פחות רעיל.
היו"ר איתן כבל
אגיד את זה ככה: השאיפה היא להגיע לאזור נקי מזיהום אוויר. נקי זה מושג יחסי; גם כשאתה מנקה את הבית שלך עם כלור, בבדיקה נוספת אפשר למצוא לכלוך, אבל זה עדיין נקרא נקי, כי הכול נמדד באופן יחסי למה שהיה קיים.

דרך אגב, היתה כתבה בסוף השבוע שעבר ב"וואי נט" שזה טרנד עולמי – טרנד במובן הטוב של המילה – שיש סדרה של מדינות באירופה שלקחו על עצמן וכבר פועלות באופן הזה. נדמה לי שלונדון ועוד רשימה ארוכה של מדינות שהחליטו להפסיק, למשל, לרכוש אוטובוסים שלא עומדים בקריטריונים. אני אפילו לא אומר מזהמים, אלא שלא שעומדים בקריטריונים.
קריאה
החליטו על רכישה של אוטובוסים חשמליים בלבד.
היו"ר איתן כבל
זה מתכתב גם פה. חיפה היא הראשונה להוביל את זה, ויש לה סיבה טובה – אוויר זה לא הצד החזק של העיר, למרות שזה היה אמור להיות מדהים כי היא על ההר ומעל הים.

יש לנו את המעגל השני – מה הכללים לבצע את זה. יש פה עוד נקודה לא פשוטה - ואני תומך בה כמובן, בהגבלות הנראות - שזה סמכויות לפקחים להטיל קנסות משמעותיים על מי שלא עומד בכללים. אלה שלושת מעגלי ההתייחסות.

יש עוד דבר, שכנראה לא הזכרתם אותו, שאתם מבקשים לקבל את זה כצ'ק פתוח לכל מקום, מה שנקרא "בהזדמנות זו". אז אני כבר אומר, עוד לפי שייפתח הדיון, לי אישית אין תוכניות לגבי מה שאני הולך לומר, אבל אם הייתי יודע שמנכ"ל המשרד להגנת הסביבה הנוכחי, ידידי ישראל דנציגר – הוא באמת ידידי, והוא גם דיבר אתי על זה - מתעתד להישאר המנכ"ל ב-20 השנים הקרובות וכל הגורמים שמובילים את העניין הזה מתעתדים לעסוק בתפקיד הזה ולהקפיד שהדברים האלה, בדיוק כמו שאנחנו מסכמים, ייצאו מן הכוח אל הפועל בכל מקום. אבל לי אין תוכניות להישאר בתפקיד הזה מעבר למה שנדרש, ואני מניח שגם ישראל לא, וגם אתם לא, אני מניח. לכן אני אומר לכם שאצלי אין דבר כזה, בוודאי ובוודאי שלא אתן שכל רשות מקומית תעשה שבת. חברים יקרים, ניסיתם, לא יצלח. אני בעד שזה יגיע לכל מקום ומקום. כל תוכנית עד שהיא תגיע לפה - - - אנחנו מקבלים פה החלטות; עד שהן יצאו לממשלה ונרשמו ברשומות חלקן כבר אות מתה. אני יכול לתת לך רשימה של איך מעוותים ואיך משנים, אז קל וחומר אתה מבקש ממני שזה יהיה במועד שאף אחד מאתנו לא יודע אפילו להסתכל עליו. אני בעד שכל הארץ תהיה כך, כמובן שאני תומך ואני בעד. אני בא מהמעגלים האלה, אני חלק מהמעגלים הירוקים, תומך מהיום הראשון שלי פה, לצדו של דב. אני אומר את זה לא בשביל שמישהו ימליץ עלי להדליק משואה, זה חלק מתפיסתי, חלק מאמונתי, אבל יחד עם זאת צריך לעשות את זה בצורה שההתכתבות תהיה נכונה. לך תדע, אני גם יכול לתת כלים למישהו שיעוות לגמרי את הכוונה שלנו, גם זו אפשרות. אמרתי את זה בשביל שתחשבו על רעיונות איך לשכנע אותי, למרות שהסיכוי לכך הוא קלוש.
עופר לוי
מבחינת היקף הזמן, אני מאחל לישראל דנציגר שיישאר הרבה שנים בתפקיד.
היו"ר איתן כבל
בסדר. זה כמו שאתה מאחל לזוג שכל חייו יהיה יחד. זה בסדר.
עופר לוי
להפיס את דעתך, חוקי העזר האלה פגים מאליהם לאחר תקופה של חמש שנים מיום אישור התוכנית.
היו"ר איתן כבל
אתה יודע מה זה חמש שנים?
לאה ורון
כמה אזרחים יוכלו לחטוף קנסות.
עופר לוי
לעומת נצח של חיי חוק עד שהוא מתוקן, חמש שנים זה פרק זמן מאוד קצר.
היו"ר איתן כבל
אתה יודע מה זה חמש שנים בנושאים כאלה, שגם אנחנו לומדים להתכתב אתם תוך כדי תנועה? אתה לא מסתדר עם הרשויות עכשיו, כל אחת עושה שבת לעצמה, אתה רוצה שאתן להן את הסמכות? אם היתה תוכנית שמשנה את פני החקיקה בישראל – ואני בעד, אני כבר אומר לך - ואומרת שהרשות המקומית מקבלת את החלום הגדול שלנו, שהיא גוף לצד הרשות המבצעת, יש לה את הסמכויות שלה, את הכלים שלה ואת התקציבים שלה – תפדל. אבל כשזה בא מהכיוון שלנו, זה לא יהיה צ'ק פתוח. כל מערכת שתצטרך לבוא לפה תבוא למי שיהיה פה בעוד חמש שנים, אני מניח שהיא גם תוכל להגיד מהניסיון בשטח איך זה מתנהל ובא לציון גואל.

בבקשה, התייחסויות.
עופר לוי
אני מציע שהגנת הסביבה יסבירו לאדוני למה זה לא צ'ק פתוח.
היו"ר איתן כבל
אחזור על המשפט הזה בפעם המיליון: אני רק נראה טוב, "על גבי חרשו חורשים האריכו למעניתם". אם הקירות היו יכולים לדבר על כל ההתחייבויות וההבטחות - - - הוא, שעכשיו יושב במשרד להגנת הסביבה, שעכשיו יסביר לי באותות ובמופתים למה כן, הוא בעזרת השם גם רוצה להתקדם. וירצה הגורל ואפגוש אותו, יגיד לי: אני כבר לא מתעסק עם הדברים האלה, לך דבר עם ההוא. חברים יקרים, לא יקרה דבר כזה. זה דבר שהוא חדש, אנחנו בעדו, הוועדה רוצה לתת לו את כל הרוח הגבית, תיתן לו את כל הרוח הגבית. שקלתי את דבריו של השר, והניסיון הוא ניסיון רע בהתכתבות עם הממשלה, וקל וחומר כשאתה משרשר את זה לעוד גורם, בוודאי בדברים שאת המשמעויות שלהם אף מאתנו עוד לא יודע להסביר.
אמיר זלצברג
בוקר טוב, אני ראש אגף תחבורה במשרד להגנת הסביבה. הצגנו בוועדה ביום הסביבה של הכנסת את בעיית זיהום האוויר מתחבורה לאדוני ולחברי הוועדה. לא אחזור על ההצגה, רק אגיד שהמצב בחיפה - ולא רק בחיפה, בירושלים וכמובן בגוש דן – הוא לא טוב מבחינת זיהום האוויר מתחבורה.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
המצב הוא רע. אלפי אנשים מתים מזיהום אוויר מתחבורה. מכיוון שאנחנו מתחילים לדבר בצורה קצת מעומעמת, בואו ננסה לחדד לעצמנו לפחות על מה אנחנו מדברים. המצב הוא רע; יותר מאלף בני אדם בשנה מתים מזיהום אוויר מתחבורה. בואו נתחיל מזה.
אמיר זלצברג
מדויק, אין לי מה להוסיף על דברי חבר הכנסת חנין. הבעיה היא בעיקר ברכבי דיזל. מחוץ לערים, איפה שאין עומסי תנועה, המצב הוא סביר יחסית, אבל במרכזי האוכלוסייה הצפופים והעמוסים יש חריגים. כדי לתקן את המצב הזה נקבע בשנת 2008 תיקון לפקודת התחבורה שמאפשר לרשויות מקומיות להפעיל אמצעים נוספים כדי לשפר את איכות האוויר בתחומן - מ-2008, היום אנחנו ב-2017. עיריית חיפה היא החלוצה בנושא הזה, שקבעה תוכנית וחוק עזר, ומה שהיא עשתה מקובל והוא בדיוק אותו שטנץ שקיים במאות ערים באירופה. ציינת, אדוני, את לונדון, את פריז, את פראג, את וינה ואת שטוקהולם, ובכל אחת מהערים האלה מקובל לעשות Low Emission Zone – יכול להיות שזה לא יהיה נקי, אבל זה יהיה אזור מופחת פליטות. לכן דבר ראשון שאני אומר הוא שיש קריטריון אחיד שקיים גם באירופה וגם בישראל מה עושים.

דבר נוסף שאני רוצה להגיד הוא שפקודת התעבורה קבעה תנאים מאוד ספציפיים; היא קבעה בדיוק איך תוכן תוכנית כזאת, עם מומחים, איזה תהליכים צריך לעבור, עם מי צריך להתייעץ ומי צריך לאשר. יש תהליך מאוד ארוך שיוודה שמדובר בתוכניות שהולכות לכיוון מסוים.

עיריית ירושלים עקבה אחרי עיריית חיפה ובתמיכה, גם כספית וגם ציבורית, של המשרד שלנו הכינה תוכנית שעובדת על אותו עיקרון והכינה הצעת חוק עזר עירוני. מה העיקרון הזה אומר? כלי רכב דיזל מתחת לתקן יורו 4, שהם אחראים על מרבית זיהום האוויר - תוגבל כניסתם. עכשיו יש לנו קול קורא באוויר שיתמוך ברשויות נוספות שירצו לבצע אותו דבר. רק בגרמניה יש 80 ערים שעשו זאת. לכן אני חושב שבסך הכול, מכיוון שמדובר בתהליכי חקיקה מאוד ארוכים – אני מזכיר שב-2008 החוק הראשי התקבל ורק היום אנחנו פה לאשר את הקנסות, ובתחילת 2018 זה ייכנס לתוקף.
היו"ר איתן כבל
היא הנותנת, זו בדיוק הנקודה. אם היתה יושבת פה קבוצה ומתקתקת את זה מדיון לדיון, עוברת ורואה את הדברים – מה טובו אוהליך יעקב משכנותיך ישראל. אתה מבין שכשתצא התוכנית הבאה בעוד X שנים, אני אומר לך שכמעט אף אחד מהאנשים שנמצאים פה, אישרו ואמרו שהכול יהיה בסדר, כמעט לא יתעסקו בה בפאזה הבאה. זה שאתה בא ומספר לי סיפור יפה – זה בסדר. אתה יכול גם לצייר לי פרה רועה באחו, הכול אידיאלי. אבל החיים לא כך, ואתה יודע את זה. אל תתווכחו, במידה רבה זה גם עבורכם. הרי אין כאן מצב שמישהו מתנגד לתהליך כזה, אבל צריך לראות איך זה מתכתב. רשויות מקומיות, כל אחת עם השבת שלה.

בבקשה, חבר הכנסת חנין.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
תודה לך, אדוני היושב-ראש. אני מגיע לדיון הזה מאוד מאוד כועס. תשאלו למה אני כועס, כי לכאורה מביאים פה תיקון שבא ליישם חוק שהעברתי אותו בכנסת. אגיד אפילו יותר מזה – אפילו כתבתי אותו במו ידי.
היו"ר איתן כבל
נכון, זוכר.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
תיקון 84 לפקודת התעבורה – זה הוספת סעיף 77א רבתי עד סעיף 77ה רבתי - זה פיצול מחוק אוויר נקי, שהעברנו אותו במהירות שיא של חודשיים בכנסת, את הפיצול הזה. כי חוק אוויר נקי היה חוק ענקי, התעסקנו בו שנתיים, אז אמרנו שניקח את החלק של התעבורה ופיצלנו אותו מחוק אוויר נקי. בתוך חודשיים כתבנו את הטקסט הזה שנמצא היום בחוק, שכמו שאתה אומר הוא מסובך, מורכב, מאוזן, מנגנונים, כלים ואופרציה והעברנו אותו ב-2008.

אגב, זוכרת המנהלת המופלאה של ועדת הכלכלה את הדבר היוצא דופן שהיה – תיקון לפקודת התעבורה שאפילו לא עבר בוועדת הכלכלה, כי הכול היה מאוד מאוד מהר. עבר בוועדת הפנים, עשינו את כל המאמצים.
לאה ורון
אתה הזכרת כעסים.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
היו כעסים, בהחלט, כי עשינו באמת מאמץ גדול לפעול כדי שזה יעבור מהר. עשר שנים אחרי, ופתאום מגיעה לנו – ואנחנו מברכים על כך - התוכנית הראשונה של עיריית חיפה. מה קרה? כמה אנשים מתו בעשר השנים האלה? אומרים הנתונים הרשמיים: 1,100 אנשים בשנה מתים מזיהום אוויר בתחבורה במדינת ישראל - נתונים רשמיים של מדינת ישראל. 11,000 בני אדם מתו. אתם מבינים על מה אני מדבר? אני מדבר על משהו שהוא הרבה יותר גדול מהמספר של אנשים שנהרגו מאז הקמת מדינת ישראל מתאונות דרכים, שאנחנו מתעסקים בזה - וכל הרוג הוא חשוב, והוועדה הזו עשתה שימועים ועוקבת אחרי הנושא הזה. מספר האנשים שנהרגו בסכסוך הישראלי-פלסטיני הוא הרבה יותר קטן – בכל האירועים ובכל הפיגועים. 11,000 בני אדם שמתו, נהרגו, בגלל זיהום אוויר מתחבורה בזמן שהכנסת כבר ב-2008 יצרה תיקון, יצרה מנגנונים, נתנה לרשויות המקומיות סמכויות, נתנה למערכת את הכלים, נתנה אפילו תמריצים, פקחים, תמריצים כספיים, הכול - ושום דבר לא קרה. אם זו לא שערורייה, אני לא יודע איך נראית שערורייה בעולם.

אז אפשר לבוא בטענות לרשויות המקומיות, ואני בא בטענות לרשויות המקומיות, שלא עשו את המוטל עליהן. אבל אני רוצה לא להסתפק בעבודה הקלה הזו ולהגיד שהאחריות הראשית על המחדל הזה היא על הממשלה, כי סעיף 77א רבתי, 77ב רבתי, 77ג רבתי, 77ד רבתי ו-77ה רבתי נתנו על העיריות את האחריות, אבל כיוון שהממשלה אמרה שאנחנו לא בטוחים שהעיריות ידעו לעשות את העבודה אנחנו רוצים מנגנון אלטרנטיבי. אמרנו: בבקשה, אם הממשלה רוצה לעשות יותר טוב מהעיריות, אנחנו לא נמנע מהם את הטוב הזה. נתנו למשרד התחבורה את הסמכות להכריז על דרכים כדרכים חיוניות, וברגע שמכריזים על הדרך כדרך חיונית, שהממשלה תקבע, שמשרד התחבורה יקבע מה צריך לעשות. לא העירייה תקבע את התוכנית להפחתת זיהום אוויר מתחבורה אלא משרד התחבורה יקבע את התוכנית להפחתת זיהום אוויר מתחבורה. יפה מאוד. נתנו למשרד התחבורה את הסמכות הזאת, והנה משרד התחבורה במהירות רבה הכריז על רשימה ארוכה כאורך הגלות של נתיבים שהם נתיבים חיוניים לתחבורה ולקח מהעיריות את הסמכות לעשות את מה שהחוק אפשר להן. אקרא לכם את שמות הערים: אור יהודה, אזור, אשדוד, באר יעקב, בני ברק, בת ים, גבעתיים, גני יהודה, הוד השרון, הרצליה, חולון, יבנה, יהוד-מונוסון, כפר יונה, כפר סבא, לוד, מודיעין, נס ציונה, נתניה, פתח תקווה, קרית אונו, ראש העין, ראשון לציון, רחובות, רמלה, רמת גן, רמת השרון, רעננה, תל-אביב-יפו. כל הערים במרחב גוש דן, הנתיבים העיקריים בהן נלקחו על-ידי משרד התחבורה כי הוא אמר: אני אקבע את התוכנית להפחתת זיהום אוויר מתחבורה.

כשראיתי את הצו הזה יוצא אמרתי: וואו, במשרד התחבורה החליטו לעשות מעשה. ואז קראתי את השורה המעשית מה מציע משרד התחבורה לעשות בכל אותם מקומות שהוא לקח בהם את הסמכויות כדי להציע תוכנית שתציל חיים של 11,000 בני אדם. "באותן דרכים חיוניות תוגבל תנועת הרכב הכבד בין השעות 12:00 ל-2:00 בצהריים". דרך אגב, אפילו זה לא מיושם. אני אומר לכם, אני נוסע בתל-אביב בדרכים החיוניות ורואה את המשאיות נוסעות שם, את הרכב הכבד נוסע שם בלי שום הפרעה. אז לקחו את הסמכויות, הכניסו פיקציה שלא רלוונטית לשום דבר, וגם על הפיקציה הזאת לא מפקחים. אז תשמעו, חברים, זה נקרא לעבוד בכאילו וזה נקרא לא להתייחס לחיים עצמם. לא להתייחס ברצינות לרצון של המחוקק בכנסת לטפל באופן אמיתי בזיהום אוויר מתחבורה.

אז אני מגיע לדיון הזה, אני חייב לומר לך אדוני היושב-ראש, מאוד מאוד כועס. אני כועס בשמם של כל אותם אנשים שמתו; אני כועס בשם כל המשפחות של האנשים האלה, שהן אפילו לא יודעות שיש אנשים שחתמו על גזר דין המוות שלהם כאשר הם לא קידמו תוכניות להפחתת זיהום אוויר מתחבורה. ועדת הכלכלה, שהיא הוועדה שאמונה על תחום התחום, אדוני היושב-ראש, לדעתי חייבת לקחת את הסיפור הזה ולעשות ממנו סיפור שאי אפשר לעבור עליו לסדר היום. עשר שנים אחרי שהפקירו ככה את הנושא של זיהום אוויר מתחבורה ובאים אלינו עכשיו עם התוכנית הראשונה, אנחנו צריכים להגיד: כן, אנחנו מאשרים את התוכנית הראשונה, אבל אנחנו דורשים שבתוך חודשיים משרד התחבורה יבוא עם כל הדרכים החיוניות שהוא לקח ויביא לנו תוכניות להפחתת זיהום אוויר מתחבורה. ישבתם כל כך הרבה שנים ולא עשיתם שום דבר, תתכבדו ותתחילו לעשות.
היו"ר איתן כבל
אתה רואה מה זה כשיש זיכרון ארגוני? אתם נותנים לי הרצאה וכל אחד בא ומבקש ממני. הייתי שותף לחוק, דב הוביל אותו ואני הייתי חלק מהחוק, כמדומני אפילו מהצעת החוק הפרטית. אתה מדבר אתי על חמש שנים? עשר שנים, ממשלה.

זה מה שאני מנסה להגיד לך, שזה יפה שמציגים תוכנית, אבל בסוף החיים – אנחנו יודעים איך הם מתנהלים. אני בעד; אפשר להגיד על הוועדה הזאת מה שאתה רוצה, אבל אני לא חושב שיש היום ועדה בכנסת שמתכתבת עם נושאי הגנת הסביבה, במנעד הרחב ביותר, כמו הוועדה הזאת. כמעט כל עניין יוצא פה מנקודת מבט של איך זה מתכתב עם הגנת הסביבה. לכן אני אומר את זה, בוודאי אחרי ההרצאה המאלפת והמלומדת של חברי דב.

אני מציע שאם יש התייחסויות של גורמים נוספים - נאפשר את זה ונעבור להקראה. בבקשה, אדוני.
שמואל שפט
אני מעיריית ירושלים. אני מחזיק מכתב שכתבתי למשרד המשפטים ביוני 2014. הבנתי שכדי להפעיל את החוק המבורך שיצרתם, אי אפשר בלי שיהיה צו עבירות הקנס. כבר אז הצעתי את הפתרון שהיום הולכים להביא, ברוך השם, סוף סוף לוועדה כדי לאפשר להעביר את הרעיון הגדול הזה למשהו מעשי. בלי שאפשר יהיה לתת עבירות קנס זה לא משמעותי, אי אפשר לבצע את האכיפה. האכיפה לא מתבצעת על-ידי זה שנגד כל מי שייכנס לשם נגיש כתב אישום. לכן, בהמשך לדברים הטובים שאתם אומרים, זה אומר שכדי לממש את הדבר הזה חייבים את הנושא של עבירות הקנס.

התקדמתי במשך שלוש השנים האלה, אני עוסק בנושא החקיקה זאת גם בעיריית ירושלים, ועכשיו חסר לנו עוד נדבך, אחרי שנשלים את הנדבך הזה. אני מקווה שהיום תאשרו לנו, כי בעוד חודשיים, בעזרת השם, אני הולך לאשר בירושלים חוק עזר דומה לזה של עיריית חיפה על הנושא של צמצום אוויר מתחבורה. אבל גם אם אצליח להתגבר על המכשול הזה ותהיה לי האפשרות לתת ברירות קנס, יש לי עדיין בעיה. אני רוצה לבצע את האכיפה הזאת באמצעות מצלמות, ובשביל לבצע את זה כמו שצריך באמצעות מצלמות אני צריך את העזרה של משרד המשפטים, כי כרגע מה שהחריגו לגבי מצלמות זה רק את הנת"צ.
היו"ר איתן כבל
דרך אגב, מי שהוביל את המהלכים האלה היתה ועדת הכלכלה.
שמואל שפט
השלב הבא שאני צריך כדי להשלים את התוכנית שלי בירושלים - - -
היו"ר איתן כבל
השלב הבא הוא שבב לכל אזרח, עם מצלמה על הפנים שלו.
שמואל שפט
לא, זה אותו רעיון של הנת"צ. האפקטיביות של הרעיון הזה, כדי שנוכל לאכוף על מרכז העיר ירושלים, שרכבי דיזל מעל 3.5 טון לא ייכנסו.
שוקי שדה
מה יעשו האוטובוסים? איך הם ייכנסו?
שמואל שפט
אנחנו בתיאום עם "אגד".
שוקי שדה
"אגד" זה לא הכול, יש עוד חברות.
שמואל שפט
קודם כול, אנחנו מדברים על התחבורה הציבורית בירושלים, שמניידת את הנוסעים ב"אגד". זה המצב בירושלים.
שוקי שדה
יש תחבורה פרטית בירושלים.
שמואל שפט
איזו תחבורה פרטית? של מה?
שוקי שדה
חברות ההסעה הפרטיות. קיימות למעלה מ-20 חברות.
היו"ר איתן כבל
טוב, עוד אין תוכנית.
שמואל שפט
יש תוכנית.
היו"ר איתן כבל
אצלכם. אני לא מחטט במגירות של אדוני; אצלי לא ראיתי.
שמואל שפט
אדוני עשה את חצי המלאכה ומנסה עכשיו לחזור שני צעדים אחורה. התקדמתם יפה, עשיתם משהו - - -
היו"ר איתן כבל
מה הצעדים לאחור?
שמואל שפט
לא יכול להיות שירושלים תצטרך לבוא עוד פעם.
היו"ר איתן כבל
למה? מה קרה? אתה אפילו לא צריך לנסוע, אתה יכול לבוא עם אופניים.
שמואל שפט
אבל התהליך הזה, בשביל שאבוא עם אופניים - - -
היו"ר איתן כבל
הוא מחיפה עוד נוסע.
שמואל שפט
התהליכים - - -
היו"ר איתן כבל
יקירי, - - -
שמואל שפט
תן לי להסביר, עוד שתי מילים.
היו"ר איתן כבל
אם אתה רוצה לשכנע את עצמך, בבקשה.
שמואל שפט
אני מנסה לשכנע את אדוני, אם אדוני פתוח, אם אדוני ישמע מה אני רוצה להגיד.
היו"ר איתן כבל
בבקשה.
שמואל שפט
אני יכול לעדכן את אדוני מה הם הליכי החקיקה. בשביל להגיע לחוק עזר, בשביל להגיע לתוכנית תחבורתית, ואם אצטרך לבוא גם לצו - יעברו חמש השנים ולא יהיה. תצליחו לקבל את זה שתהיה תוכנית תחבורתית, היא תסתיים ולא יהיה - - -
היו"ר איתן כבל
כמה שנים אתה עובד על העסק הזה?
שמואל שפט
אנחנו עובדים כבר תקופה ארוכה.
היו"ר איתן כבל
מה היא תקופה ארוכה בשנים?
שמואל שפט
הדבר האחרון – אנחנו מדברים על שנתיים. הבנתי שכדי שנעשה את התוכנית הזו, זה חסר משמעות שאוביל תוכנית אם אין לי את הצו הזה.
היו"ר איתן כבל
יקירי, בוא נעשה בינינו עסק. ברגע שהתוכנית שלך מוכנה - - -
שמואל שפט
היא מוכנה, היא כבר במועצה.
שמואל שפט
אתה מעביר אותה דרך האישורים.
שמואל שפט
הם עברו.
קריאה
חוק העזר עוד לא אושר. התוכנית אושרה.
שמואל שפט
חוק העזר יאושר בעוד חצי שנה.
היו"ר איתן כבל
חברים, אל תתלהבו מעצמכם. אתם רוצים שאקנוס אתכם – לא קנס מנהלי – אם לא תבואו בזמן? אני אומר לכם, אל תנסו. אם אחוז היה עומד בהתחייבויות שנתן בשולחן הזה על זמן – באים, הרצים יצאו דחופים להחתים גרמושקות ולהחתים פה ולהחתים שם; הושיבו אותנו פה בחקיקה לילות – לא כמליצה - כי "היום הרת עולם היום יעמיד במשפט", ומחר בבוקר אם זה לא ייצא, שומו שמיים מה יקרה. אני יכול לומר לך, לצערי, ש-99% מהמקרים, ואני מוכן שתהיה בדיקה – אני משאיר 1% למקרה שהיה נס, הקדוש ברוך הוא נגע בתהליך – המערכת, הממשלה לא עמדה ולא עומדת בהתחייבויות של עצמה. דרך אגב, תמיד מסיבות מוצדקות. אני האחרון שיכול להגיד שהממשלה לא צודקת. זה תמיד הפקיד, חופשה, שביתה; האוטובוס לא הגיע; ומה לעשות, הנכים סגרו את העיר; מחלוקות, ופתאום יש איזו מחלוקת חדשה בין המשרדים; מישהו ישן בלילה והיתה לו הארה וקם בבוקר ואומר שצריך לתקן עוד איזה דבר.

לכן, אתה תביא את זה, ואני מתחייב בפני מנהלת הוועדה – ובדרך כלל, בשונה מהממשלה, אני עומד בהתחייבויות שלי וגם אתם יודעים את זה. למשל, המשרד להגנת הסביבה היה אמור להביא לנו מזמן התחייבויות ולדווח לנו על שני אירועים, שהם לא פחות חשובים – יישום חוק האריזות ויישום חוק פסולת אלקטרונית. בשביל זה לא צריך שהרצים ייצאו דחופים, לא צריך לקום בבוקר מוקדם ולצאת מחיפה כי לא להיכנס לפקקים. כולה צריך לפתוח מייל ולשלוח, לכתוב איפה זה עומד, וזה הכול.

הנה, אני מתחייב לך – ולא רק בגלל שראש העיר היה אתי בפלוגה אלא גם כדי לומר לך, על השנתיים שאתה עמל קשה, ואני מתרשם באמת ולא בציניות שכבודו, מאוד חשוב לו העניין. אתה יודע משהו, לא נתחרה למי יותר חשוב העניין הזה, כמי שהניח חקיקה בתחומים האלה למכביר. לכן, גברתי, התחייבות: מהרגע שהמשרד להגנת הסביבה או מי שאמור להניח את זה על שולחננו - -
לאה ורון
כך ייעשה.
היו"ר איתן כבל
- - שר התחבורה יניח את זה, אני מודיע לך שאפילו אם צריך 24 שעות – נזיז, נצטמק ונביא את זה. איך אני אתך? אתה מסוגל לעשות בעירייה שלך דברים כאלה? הנה, אני עושה את זה פה. עכשיו, מהרגע שמעבירים היום את ההחלטה אני שם שעון עצר - - -
לאה ורון
לוח גאנט.
היו"ר איתן כבל
בדיוק. מתי אתם מביאים את זה. הנה, התחייבות: אם אתה מביא את זה – לאלתר.
שמואל שפט
אדוני יודע שבשביל זה אני צריך ללכת קודם למשרד התחבורה, שמשרד התחבורה יוציא לך את הדבר הזה. עד שאני אוציא את הנשמה שלי - - -
לאה ורון
זאת אומרת, אתה לא יכול להתחייב - - -
היו"ר איתן כבל
האם אדוני גם יודע לקרוא את אשר אמר? מה אתה אומר? שאני אקבל את עבודתך כארט בלנש, אבל אלה שאתה מבקש לעקוף אותם ולבוא אלי, הם עוד יעשו עליך סיבוב?

בואו נתקדם. בבקשה, גברתי.
נאוה אושר
אני מהלשכה המשפטית במשרד הפנים.
לאה ורון
אנחנו מבקשים בהזדמנות זאת לומר שוב: הנציגים של משרד הפנים, כמו שאר הנציגים שמוזמנים לוועדת הכלכלה, וכפי שכתוב על סדר היום שלנו, חייבים להירשם לדיונים מבעוד מועד. תודה רבה.
נאוה אושר
בסדר גמור, נשתדל שזה לא יקרה בפעם הבאה.

לעניין הכותרת של סעיף 4: "עבירות על פי חוק עזר של עירייה, מועצה מקומית או איגוד ערים".
היו"ר איתן כבל
תיכף ניכנס לצו.
נאוה אושר
אז ההערה תיעשה אחר כך.
היו"ר איתן כבל
חד-משמעית, כשנגיע לסעיף הספציפי הזה. בבקשה, אדוני.
שוקי שדה
אני מנכ"ל ארגון חברות ההסעה בישראל. היום יש במערך ההיסעים בחברות הפרטיות למעלה מ-20,000 כלי רכב מסוגים שונים, שנמצאים מדן ועד אילת. הפעילות בנושא של מערכת האוויר – ניקוי האוויר, זיהום אוויר - מקובל עלינו ואנחנו עושים הכול ובמרבית האוטובוסים והכלים גם יהיו - - -
היו"ר איתן כבל
בוא תגיע ל-אלא ש.
שוקי שדה
הנתון הוא שברגע לא תהיה אפשרות להכניס אוטובוסים לתוך ערים – ואני מדבר על אוטובוסים פרטיים ולא אוטובוסים לתחבורה ציבורית, כמו הסעות ילדים, בתי-ספר, נכים וכיוצא בזה – המשמעות תהיה חמורה מאוד. יש שתי בעיות: א. לגבי הקנסות. היום יש קנסות במיליונים. יש חברות שקיבלו קנסות בגובה של למעלה מ-2.7 מיליון שקל, דבר בלתי יאומן. מצד שני, אין מקומות חניה מחוץ לעיר, אי אפשר לחנות מחוץ לעיר. אני מבקש שהוועדה הזאת תיקח את זה לתשומת לב, שבפתרון לזיהום העיר יהיה, כחלק בלתי נפרד, עם מקומות חניה וכניסה של אוטובוסים מסוג כזה. תודה.
היו"ר איתן כבל
תודה, שוקי. בבקשה, אדוני.
יואב דנציגר
אני נציג עיריית חיפה, מנהל אגף דרכים. רציתי לברך. אנחנו עמלים על הנושא הזה כבר כמה שנים, בשיתוף עם המשרד להגנת הסביבה ומשרד התחבורה. דרך אגב, הדרך מחיפה באמת ארוכה.

חיפה בנויה כמטרופולין; ירושלים היא עיר בודדה. אני בכל זאת רוצה לבקש או להציע לאשר את כל המטרופולין, כי יש לנו המון ערים קטנות מסביב והן גם יצטרפו ויהיו חלק. בסופו של דבר, אני בטוח שהחוק יכלול את כל המטרופולין.
היו"ר איתן כבל
זאת אומרת, המצאת לנו את הניסוח החדש של מטרופולין, בשונה מירושלים שהיא עיר מבודדת. תקשיב, אנחנו מכירים את קריות. אתה מבין שמה שדב דיבר לפני עשור מובא אלינו רק היום. חבר'ה, בואו תתחילו. מה העניין, יואב? אתם מדברים עלינו פה, הרשויות המקומיות, כאילו איתן כבל עומד בדלת, מחזיק ומונע מכם לעשות את עבודתכם נאמנה. חברים יקרים, התחייבתי, ואני אומר את זה פה. אם הקריה הראשונה - מקרית חיים ועד קרית טבעון, שנכליל אותה כחלק מחיפה למרות שהיא לא משתגעת על זה - כל מי שתביאו, אני אומר ללאה: הגיעו, חייבים לאשר. בסדר? בואו נראה. אתם פשוט רוצים לעשות לעצמכם חיים קלים, וזה בסדר, זה ניסיון לא רע. לכן אני אומר, כשתבואו לפה נעשה את הדברים. אני מתחייב. אם זה כל כך מהר, אם הממשלה הזו תהיה לפחות שנה, כנראה - אז בואו, שנספיק להעביר לכם במהירות האפשרית.
לאה ורון
איפה הנציג של מרכז השלטון המקומי?
יוסי אוחנה
פה.
לאה ורון
אתה ער לכך שהוועדה עדיין מחכה להצעת הנוסח לחוק הגנת הצרכן בעניין איסור הצמדת פרסומת לרכב. היתה פגישה אצל איתן, חלפו כמה חודשים מאז שהוועדה ביקשה מכם להחזיר אליה הצעת חוק.
היו"ר איתן כבל
אפילו מצאנו נוסח מוסכם. נגמר הדיו?
יוסי אוחנה
לא, היתה פגרה. בהחלט אתם צודקים. יש עומס על השולחן של המרכז לשלטון המקומי במגוון רחב של הצעות.
היו"ר איתן כבל
אתה מבין? אצלכם אין עומס, אתם מנקים הכול. ככה זה.
יוסי אוחנה
אבל חזקה עלי דברי יושב-ראש הוועדה ואצא כשליח בהול לדרבן אותם.
היו"ר איתן כבל
תודה, יקירי.
לאה ורון
תודה רבה.
היו"ר איתן כבל
בבקשה, אדוני.
אורי קריב
אני מ-Safer Place, אנחנו ספק הטכנולוגיה שמספק, בין היתר, את מצלמות האכיפה לחנייה בנת"צ. שתי נקודות, אחת עקרונית ואחת פרקטית. ברמה העקרונית, דיברת על מקרים של החלטות שהתקבלו ולא מומשו. אני רוצה להשוות שני תחומים, שאת שניהם אתה מכיר היטב, אדוני היושב-ראש: אכיפת עבירות תנועה קשות; 2. אכיפת נסיעה בנתיב תחבורה ציבורית.

אכיפת עבירות תנועה קשות על-ידי המשטרה – פלונטר. משרד התחבורה, משרד האוצר, המשרד לביטחון - אתה בדיוק איפה זה נמצא. לפני שנה נתתם כאן לעיריות את הסמכות לאכוף אכיפה בנתיבי תחבורה ציבורית; תוך שנה נאכפות בנתיבי תחבורה ציבורית יותר מכלל האכיפה המשטרתית בארץ.

מה אני רוצה לומר? לעיריות יש יכולת ביצוע עדיפה לאין שיעור - - -
היו"ר איתן כבל
זה לא יכולת ביצוע, זה פשוט נעשה מקור הכנסה לגיטימי.
אורי קריב
לא נכון. אני יכול לומר - - -
היו"ר איתן כבל
עזוב, אני אתך. המוקד, על דברים שצריך לטפל בהם – מג'עג'ע. הרי גם אני אזרח, לפני שאני נושא תפקיד. אגרות וכל מיני קנסות הפכו לאחד ממוקדי ההכנסה היותר משמעותיים ברשויות המקומיות. אני לא מנהל את הדיון אם זה נכון או לא נכון, זו עובדה.
אורי קריב
אז אני יכול לומר לך שבתל-אביב ההכנסות מדוחות הן פחות מ-2% מתקציב העירייה. אבל היום, בשעת עומס, ב-25% - - -
היו"ר איתן כבל
ותגיד כמה זה בכסף.
אורי קריב
שהעירייה תדבר על ההכנסות שלה, לא אני.
היו"ר איתן כבל
זה מאות.
אורי קריב
אבל פחות מ-2% מתקציב העירייה.
היו"ר איתן כבל
בסדר, מה זה משנה.
אורי קריב
אבל מבחינה תחבורתית, היום אתה יכול לעבור את תל-אביב מצפון לדרום בפחות מ-20 דקות בתחבורה ציבורית, וזה הישג בזכות תיקון החקיקה שעשינו כאן.
היו"ר איתן כבל
נכון, בגלל זה עשינו אותו.
אורי קריב
רוצה לומר: תנו לרשויות המקומיות את הכלים, שהן יוכלו לרוץ בפנים, אני מבטיח לך שזה יקרה הרבה יותר מהר ממשרד התחבורה, איכות הסביבה - - -
היו"ר איתן כבל
קודם כול, אני מסכים אתך. היה פה דיון נוקב, כי יש קבוצה גם בכנסת שחושבת שהעובדה שהמשטרה שהיתה אמורה לעשות את עבודתה לא עושה זאת. יש כאן תפיסה אידיאולוגית שאומרת: סליחה, מה זה אתה מפריט את עבודת המשטרה? אבל למרות זאת, מהסיבות שמנית, מהעומס שמונח לפתחה של משטרת ישראל שרוב זמנה, לצערי, במקום לתפוס גנבים עסוקה בפעילות יותר ביטחונית – אבל זה לא הדיון כאן - תבדוק לי כמה יישובים הצטרפו למהלך הזה.
אורי קריב
מבין הרשויות שאני עובד אתן לפחות ארבע הצטרפו.
היו"ר איתן כבל
מדהים, ארבע.
אורי קריב
מבין אלה שאני עובד אתן. אני עובד בשבע.
היו"ר איתן כבל
אני מודיע לך שגם אלה שאתה לא עובד בהן והגופים האחרים עובדים בהן – אין לי מושג מי הם - זה לא הרבה. זה מהפריסה שיש, שהיא אפילו לא על כל הארץ.
אורי קריב
ירושלים וחיפה פה, אני משוכנע שתל-אביב תצטרף באופן מיידי, גם בני ברק וראשון. הנושא הזה בוער להן בדיוק כמו שהוא בוער לך.

הנקודה השניה היא פרקטית - האכיפה הזאת תיעשה בסופו של דבר דיגיטלית, כי צריך לפענח לוחית רישוי, להשוות לבסיס נתונים. אני מצטרף לחלוטין למה שאמר עמיתי מירושלים – להחיל את תקנות הנת"צ בדיוק לכאן ושלא נצטרך ללכת שוב לסרט של משרד המשפטים, של לכתוב תקנות חדשות, שנה וחצי של פינג-פונג על גרסאות.
היו"ר איתן כבל
חבר'ה, אתם מקשיבים למה שאני אומר או שאתם חיים לכם בשפה אחרת? אם הכול בסדר, לא כותבים להם תוכנית חדשה, רק מוודאים שזה מתאים לאותו מתחם ובאי לפה. ממה נפשך? אם אין בעיה, המסלול אמור להיות מסלול ירוק; אם יש בעיה והחשש שלך מתקיים, אז קל וחומר שאני לא צריך לאשר את הדברים עכשיו. הרי אם אתה חושש שיכול להיות שמשרד התחבורה יפתח את התהליך יחד עם משרד המשפטים, אז אני אומר שקל וחומר שצריך לא לאשר את התהליך הזה עכשיו. אבל אני אומר: חברות וחברים, תעבירו את זה ואם הכול בסדר זה יגיע אלינו, ואני מתחייב להעביר את זה בטיק טק.

בבקשה, אדוני, ונעבור להקראה.
איתי עצמון
בהמשך לדברים שאמר יושב-ראש-הוועדה, אני רוצה לומר שההצעה, כפי שהונחה על-ידי הממשלה, מעלה מעבר לקשיים שהעלית כאן גם קשיים משפטיים, ואמרתי את הדברים לנציגי הממשלה בשיחות הכנה שהיו לנו לפני הדיון.

נקודת המוצא שלי היא הסעיף המסמיך. והסעיף המסמיך, סעיף 30 לפקודת התעבורה, מסמיך את שר התחבורה, בהסכמת שר המשפטים ובאישור ועדת הכלכלה של הכנסת, להכריז בצו על עבירת תעבורה מסוימת כעל עבירת קנס. לא בכדי הסמכות שניתנת כאן לשר להכריז על עבירה מסוימת כעל עבירת קנס, כשמשמעה כפי ששמענו מנציג עיריית ירושלים, שזאת תהיה האכיפה – כלומר, רשויות מקומיות כמעט לא אוכפות הפרות של חוקי עזר באמצעות הגשת כתבי אישום. דהיינו, במצב שבו עבירה הופכת להיות עבירת קנס, המשמעות היא אכיפה יותר רחבה, ואת זה צריך להבין.

לא בכדי הדבר טעון אישור ועדה מוועדות הכנסת. אני מזכיר שוועדת החוקה, חוק ומשפט מוסמכת לאשר הפיכה של הפרות אחרות של חוקי עזר כעבירות קנס. בדקתי עם הייעוץ המשפטי של ועדת החוקה, הוועדה בודקת בכל פעם את התאמת מדרג הענישה, השיקולים, גדר האיסור שמוטל באותו חוק עזר ספציפי של רשות מקומית מסוימת. כלומר בפירוש לא ניתן אף פעם, כמו שאמר היושב-ראש, כרטיס פתוח לקביעת עבירות כעבירות קנס.

אני רוצה להגיד עוד משהו: הסמכות הסטטוטורית של ועדה לאשר את הצו הזה היא לא סמכות טכנית, זו סמכות מהותית. הוועדה צריכה לבדוק ולדעת האם באמת יש התאמה בין גובה הקנס לעבירה, זהות הגורם שחלה עליו העבירה, שיקולי ההרתעה ועוד ועוד.

מה שמוצע כאן, ואני קורא מהסעיף המסמיך בפקודה שמסמיך את הרשות המקומית להתקין את חוקי העזר: "מדובר על חוקי עזר לעניין הסדרת התנועה של כלי רכב בתחומה, כולו או חלקו, על-ידי איסור או הגבלה של תנועת כלי רכב מנועי או סוגים של רכב מנועי באזור שתקבע".

אנחנו לא יודעים מה האזור, אנחנו לא יודעים מה ההגבלה או האיסור, אנחנו לא יודעים מה הסוגים. המצב העובדתי שמונח בפני הוועדה כרגע הוא אך ורק חוק העזר לחיפה, שאנחנו יודעים ומכירים. הוועדה קיבלה את החומרים, והם מונחים לפניה, מה היא התוכנית התחבורתית שממנה נובע חוק העזר ומה האיסורים שמוטלים בחוק העזר.

אני מזכיר עוד משהו בתוספת למה שאמרתי כאן לעניין אישור הוועדה. להבדיל מהמקרה הכללי של קביעת חוקי עזר, חוקי העזר הספציפיים האלה נתונים כמעט לשיקול דעתה הבלעדי של הרשות המקומית. אין סמכות סטטוטורית לשרים לפסול, לעכב או לתקן את חוקי העזר האלה. זה מה שנקבע בפקודת התעבורה, ואני חושב שמכל השיקולים האלה, בנוסף למה שאמר היושב-ראש, לאשר את ההצעה כפי שהיא מוצעת כאן כרגע, באופן רחב בלי לדון בכל עבירה ועבירה – כפי שהוועדה, אגב, עושה כשהיא דנה בתיקון צו עבירות קנס. הוועדה אישרה בינואר האחרון תיקון לצו עבירות קנס, הוועדה דנה ועברה עבירה-עבירה על פקודת התעבורה ועל תקנות התעבורה ובדקה האם נכון לקבוע את העבירות שם כעבירות קנס. ברור, להבנתי, שאותו תהליך צריך לקרות גם כאן, בהפיכה של עבירות על חוקי כעבירות קנס.
היו"ר איתן כבל
נעבור להקראה. בבקשה.
עופר לוי
"1. בתוספת לצו התעבורה (עבירות קנס), התשס"ב-2002, אחרי פרט 3 יבוא:

"4. עבירות על פי חוק עזר של עירייה, מועצה מקומית או איגוד ערים בדבר הסדרת התנועה של כלי רכב בתחומה לשם צמצום זיהום האוויר הנובע מתחבורה, לפי סעיף 77ב לפקודה –

(1) לגבי נסיעה או חניה של רכב מנועי באזור שנקבעו לגביו בחוק עזר איסור או הגבלה של תנועת כלי רכב מנועי או כלי רכב מנועי מסוגו בהתאם לתכנית מאושרת כמשמעותה בסעיף 77א(יא) לפקודה – דרגה ג'.

(2) לגבי עבירה כאמור בפסקה (1) שנעברה על ידי רכב הרשום על שם תאגיד – דרגה ה'."
איתי עצמון
הסבר, בבקשה.
עופר לוי
את ההסבר נתתי.
איתי עצמון
הסבר על דרגות הקנס.
היו"ר איתן כבל
קודם זה היה הסבר של המסגרת, עכשיו אתה צריך להסביר לנו מה הסעיף הספציפי אומר.
שוקי שדה
ומה הקנסות, שנדע מה הקנסות האלה. מיליונים, מממנים את המדינה.
עופר לוי
לא, הקנסות לא אמורים להגיע - - -
גבי בן הרוש
אפשר להתייחס?
היו"ר איתן כבל
אנחנו כבר בהקראה. אבל מכיוון שאתה אורח קבע פה, אאפשר לך. בבקשה.
גבי בן הרוש
אני יושב-ראש מועצת המובילים. אני רוצה להזכיר לאדוני היושב-ראש ולחברי הכנסת את הדיון האחרון שהיה פה בנוכחות השר. העלינו טענות כבדות משקל. אנחנו בעד צמצום זיהום האוויר, בעד טכנולוגיות, ומשלמים על זה הון עתק באוטובוסים והמשאיות. אבל לא קיים צוות מקצועי, כמו שסוכם פה בישיבה, שיבוא לוועדה עם אותן מסקנות ואותן נתונים.

למה אני מתכוון, אדוני? יש לי פה מדגם של 107 אוטובוסים שהתלוננו שהם מזהמים אוויר. הם הלכו למכונים, כולם קיבלו אישורים שהם תקינים. הודעתי למשרד להגנת הסביבה שיש פה שתי אפשרויות: או שסתם אזרחים מתקשרים או שהמכונים לא ערוכים מחשובית לבדיקה. כמו שאני מבין, המכונים בארץ לא ערוכים לבדיקה. זה קנסות, עוול והפסד שעות עבודה.

דבר שני, איסור הכניסה לערים. בואו ניקח את תל-אביב, כביש איילון - יש תמרור שמוצב מ-2011, של איסור כניסה לרכב מ-12 טון בגלל זיהום אוויר. מה עושים נהגי המשאיות? נכנסים לתל-אביב מיגאל אלון, עוקפים את איילון. אז מה הרווחנו באיסורים האלה? יש דוח של משרד התחבורה, של ועדת התכנון והכלכלה, שהמליץ בתוכנית אב למטענים בשנת 2014 להפסיק את האיסורים האלה כי הם לא תורמים כלום, בדיוק ההיפך.

דבר שלישי, כשאנחנו חונים על שולי הדרך עם מנועים עובדים בשעות האיסור אנחנו מסכנים את הציבור. החוק אומר, בתמרור 406 אם אני לא טועה, שהתקנה מחייבת לדאוג למקומות חנייה.

כל הדברים האלה לא מתקיימים, אדוני. בפעם שעברה, אדוני, אמרת שאתה משבח את המשרד לאיכות הסביבה, ואמרתי: חכה, אדוני. הוחלט שנבוא לפה עם עבודת מטה מסודרת עם אותן הבעיות. אנחנו בעד, אנחנו לא נגד, אבל כשמטילים קנסות ואיסורים – שהציבור יוכל לעמוד בהם. בשנים האחרונות השקענו מיליונים ליורו 5 ו-6 - הרכב הכי מודרני בעולם, שהבנזין יותר מזהם ממנו – באוטובוסים ובמשאיות. כל אוטובוס כזה הוא 15,000 יורו. אז מה אנחנו באים פה, להטיל שוב קנסות? שוב להשתמש במחוקק?
היו"ר איתן כבל
תודה, גבי. מישהו במשרד להגנת הסביבה יודע להתייחס?
אמיר זלצברג
לגבי הנושא הראשון שהעלה מר בן הרוש, הוא לא קשור לנושא הרלוונטי פה, זה קשור לצווים שאנחנו עוסקים בהם ולא לקנסות האלה. שם מדובר בציי רכב שקיבלו הוראות ספציפיות להפחתת זיהום אוויר. חלק מציי הרכב האלה מפרים את ההוראות ונמצאים בהליכי אכיפה מול המשרד. אני לא רוצה לפרט יותר מדי כי הם נמצאים בהליכי אכיפה, אני לא רוצה להזכיר שמות וכדומה. אבל חלק מפעילים כלי רכב שהם מזהמים מעבר למותר, חלק לא מדווחים כנדרש וכך הלאה.

לגבי העלויות – אני רוצה לציין, שבוודאי בחיפה, יש מוסכים שבהם ניתן להתקין מסנן שהמשרד יסבסד לפחות 50% מעלות ההתקנה שלו. המסנן הזה, מרגע שמתקינים אותו הוא פחית 97% מהזיהום, וכך מקובל לעשות גם במערב. בכל הערים הגדולות באירופה אין כזה דבר אוטובוס, תחבורה ציבורית או משאית שנוסעת במרכז העיר ללא מסנן כבר שנים רבות, ואנחנו רק עכשיו מתלכדים אליהם.

לגבי איסורי השעות – זה כבר לא רלוונטי להסדר הזה. גבי מתייחס לאיזשהו הסדר ישן שהיה, שיוחלף ברגע שההסדר הזה ייכנס. אין צורך שמשאית תחכה עד שאיזושהי שעה תיכנה והאיסור יפקע, ההסדר שמדובר פה יחול בכל שעות היום.

הדבר האחרון שהוא התייחס אליו - הנושא שאם איילון חסום אז נוסעים מסביב - במקרה של העיר חיפה זה חל על כל שטחי המגורים של העיר חיפה, למעט צירים מרכזיים, כגון מנהרות הכרמל או הגישה לנמל ולאזור התעשייה. לכן לא יהיה את המצב שהוא מתאר שם.
היו"ר איתן כבל
תודה. אנא סיים את ההסבר.
עופר לוי
מה שאומר דבר החקיקה הזה, שבאזור גיאוגרפי מסוים שנקבע בעיר חיפה, זה מרכז העיר חיפה שמפורסם בתוכנית של עיריית חיפה שהעברתי לחברי הוועדה הנכבדים, תיאסר כניסה של רכב מנועי מיורו 4 ומעלה, למעט חריגים של רכבי ביטחון, משטרה, מגן דוד, רכבי תחבורה ציבורית עד סוף שנה זו ורכבים שהותקנו בהם מסננים. הכניסה שלהם תיאסר. מקום שהרכב יעבור על האיסור: ככל שזה רכב פרטי – ישולם קנס בסדר גודל של 500 שקלים; ככל שזה רכב שרשום על שם תאגיד – ישולם קנס בסדר גודל של 1,000 שקלים.
איתי עצמון
תוכל לחזור בבקשה על סוגי הרכב לפי חוק העזר לחיפה שעליהם יחול חוק העזר?
אמיר זלצברג
מדובר על הסדר דו-שלבי. בשלב הראשון מדובר על כלי רכב מעל 3.5טון - אך ורק כלי רכב שמונעים בדיזל. הכוונה היא לאוטובוסים, מיניבוסים גדולים, משאיות קלות ומשאיות כבדות. בשלב השני ייכנסו לתחולת חוק העזר גם רכבי משא דיזל מתחת ל-3.5 טון ומוניות דיזל מתחת ל-3.5 טון. כל ההסדר כולו חל אך ורק על דיזל ואינו חל על כלי רכב פרטיים, במובן שהרכב הוא פרטי. הוא בוודאי חל, כפי שעופר הסביר, על כלי רכב בבעלות פרטית, ושם זה הקנס של 500 השקלים.
איתי עצמון
האזור שחל לגביו האיסור מסומן בתמרורים לידיעת הציבור.
אמיר זלצברג
אמת.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
מסומן בתמרור 439 בשלב ראשון.
גבי בן הרוש
אדוני, ברשותך, יפה מובילה את נושא התחבורה בארץ. אם אני נכנס עם משאית למנהרה אני משלם כמעט 80 שקל על מעבר של שבעה ק"מ, מה שאני לא משלם בנסיעה בכל כביש 6. אז במקום לעודד אותנו לא לחצות את העיר - - -
היו"ר איתן כבל
כנראה נקיים פה דיון על העניין של מנהרות הכרמל, הגיע הזמן. כבר נמאס, שפעם אחת כל הגורמים שכל הזמן מתכתבים אתנו יבואו לפה וישימו את הדברים - - -
שוקי שדה
כדאי לעשות את זה גם על כביש 6, כי גם עם כביש 6 יש בעיות מבחינת המחיר.
היו"ר איתן כבל
שם פחות, אבל בואו נסיים קודם.
איתי עצמון
בעקבות הדברים שנשמעו כאן וההחלטה של היושב-ראש, אני מציע שנתקן בצו, ברישא של סעיף 4: "עבירות על פי חוק עזר של עירייה, מועצה מקומית או איגוד ערים, כמפורט להלן". נתייעץ עם מחלקת חקיקת משנה במשרד המשפטים, ונוסיף כאן את שמו של חוק העזר שבו מדובר, שאותו הצגתם לוועדה, חוק עזר לחיפה, אזור מופחת פליטות מזהמות מתחבורה (אוויר נקי) (הוראת שעה), התשע"ח-2017, וזה יהיה חוק העזר שאליו יתייחס לצו התחבורה עבירות קנס, וסכומי הקנסות שהסברתם כאן.
היו"ר איתן כבל
תודה.
נאוה אושר
בשים לב להגדרה של רשות מקומית בפקודת התעבורה, אנחנו, במשרד הפנים, מבקשים לבדוק האם נכון יותר שבמקום שיהיה כתוב "עירייה, מועצה מקומית או איגוד ערים" יהיה כתוב "רשות מקומית".
איתי עצמון
בגלל שיש הגדרה ב-77א?
נאוה אושר
בדיוק, גם כדי שזה יהיה תואם - - -
איתי עצמון
נכון, כי אני רואה שההגדרה רלוונטית לסעיפים 77ב רבא עד 77ה.
נאוה אושר
כן, וזו הגדרה ספציפית.
היו"ר איתן כבל
היא גם יודעת להחיל בתוכה יותר – מועצות אזוריות וכו'.
נאוה אושר
מועצה אזורית זה גם מועצה מקומית, אבל יש שם איזושהי שאלה לגבי איגוד ערים, וזה נראה לי נכון.
איתי עצמון
אז ההצעה שלך היא שנכתוב: " עבירות על-פי חוק עזר של רשות מקומית או איגוד ערים"?
נאוה אושר
לא. "של רשות מקומית", כי זו ההגדרה - - -
איתי עצמון
זו הרשות המקומית שעליה חל הסעיף הזה.
נאוה אושר
ככה אני מבינה, כן.
אמיר זלצברג
לפי הפקודה הזו כתוב במפורש שיש לאיגוד ערים סמכויות.
עופר לוי
איגוד ערים, יכולים לראות בו כרשות מקומית לעניין זה.
נאוה אושר
אז אני צריכה לבדוק את זה.
עיסאווי פריג' (מרצ)
אני רוצה לשאול את משרד התחבורה: על-פי סעיף 77, כמה רשויות בסך הכול הכינו הצעה לתוכנית רב-שנתית לעניין הסדרת התחבורה?
עופר לוי
בשלב זה יש את חיפה, שהתהליך אצלה הוסדר. מעבר לכך, ככל הידוע לי, יש את עיריית ירושלים שהיא הראשונה שהתחילה לעסוק בכך, יש גם את עיריית תל-אביב שמבקשת להצטרף.
עיסאווי פריג' (מרצ)
נכון לעכשיו רק חיפה.
עופר לוי
חיפה השלימה את התהליך. ראשית התהליך כבר בשנת 2014 או אפילו קודם לכן, התחיל בעיריית ירושלים. אני יודע שגם איגוד ערים שסמוך לחיפה - ערי הלוויין של חיפה – גם מבקש להצטרף לתהליך, ואני יודע גם על תל-אביב.
עיסאווי פריג' (מרצ)
אחדד את השאלה, אחלק אותה לשני חלקים. הרי יש הסדרה של תחבורה ציבורית ויש זיהום.
היו"ר איתן כבל
לא מדובר רק על תחבורה ציבורית, מדובר על רכב מזהם.
עיסאווי פריג' (מרצ)
ההסדרה היא רק הזיהום? 77 נוגע רק לזיהום.
עופר לוי
כן, נוגע לזיהום.
איתי עצמון
השאלה היא עקרונית: האם ההוראה הזו תחול גם על איגוד ערים. אם כן, אפשר לבדוק בנוסח אחר כך אם יש צורך לנקוב בזה במפורש.
עופר לוי
כן, הנוסח בסדר.
איתי עצמון
נבדוק את הנוסח לאחר מכן, אבל אם ההחלטה העקרונית היא שההוראה הזאת כן חלה על איגוד ערים - - -
נאוה אושר
זה נשמע לי בסדר רק, אם אפשר, לבדוק.
איתי עצמון
לא נקבתם במועד התחילה.
אמיר זלצברג
לדעתי אפשר עם הפרסום.
איתי עצמון
אני יודע שבדרך כלל קובעים 30 ימים.
עופר לוי
בסדר.
היו"ר איתן כבל
תודה. אז מה סיכמתם שיהיה כתוב, רשות מקומית או - - - ?
איתי עצמון
מה שהצעתי, מכיוון שמהותית ההוראה הזאת אמורה לחול על איגוד ערים, נבדוק בשלב הנוסח אם צריך לנקוב בזאת במפורש.
היו"ר איתן כבל
אין שום בעיה.
איתי עצמון
אז ההחלטה כרגע היא שבסעיף 1 ננקוב במפורש בשמו של חוק העזר לחיפה, והתחילה של הצו תהיה בתוך 30 ימים מיום פרסומו.
היו"ר איתן כבל
אוקיי. מי בעד הצו, עם התוספות והשינויים? מי נגד?

הצבעה

בעד הצו – פה אחד

נגד – אין

צו התעבורה (עבירות קנס) (תיקון), התשע"ז-2017, בדבר צמצום זיהום האוויר הנובע מתחבורה,

נתקבל.
היו"ר איתן כבל
תודה, הצו אושר.

אדוני, נציג עיריית ירושלים, איך שאתה יוצא מפה אפעיל את שעון העצר. אני באמת אומר לך שאנחנו בעד, אשמח לתת לכם את כל העזרה. עכשיו זה מונח לפתחך.
שמואל שפט
אדוני יכול לעזור לי בסיפור של המצלמות.
היו"ר איתן כבל
תביאו את זה מסודר. כל פעם שאני מאשר מצלמה אני עושה את זה עם כאבי בטן עצומים, כי כבר אי אפשר ללכת, כולנו נעשינו פוטו אחד גדול. אבל מצד שני, הדילמה. גם אחרי שהשתכנעתי כואבת לי הבטן. תביאו את הדברים, אנחנו לא נהיה הבעיה.

תודה רבה לכם, אני נועל את הישיבה.

הישיבה ננעלה בשעה 10:41.

קוד המקור של הנתונים