ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 24/10/2017

תקנות המתווכים במקרקעין (תיקון מס' 2), התשע״ח-2018

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

פרוטוקול של ישיבת ועדה

×?ומניטק

2017-10-30OMNITECH



הכנסת העשרים

מושב רביעי

פרוטוקול מס' 586

מישיבת ועדת הכלכלה

יום שלישי, ד' בחשון התשע"ח (24 באוקטובר 2017), שעה 9:30
סדר היום
תקנות המתווכים במקרקעין (תיקון מס' 2), התשע"ז–2017, בדבר הפחתה באגרות.
נכחו
חברי הוועדה: איתן כבל – היו"ר

ג'מעה אזברגה

יעקב פרי
מוזמנים
סמנכ"לית אגף השירות, משרד המשפטים - קרן רבי

רשמת המתווכים, משרד המשפטים - אתי מויאל

עו"ד בלשכה המשפטית, משרד המשפטים - אסף נועם

ר עתכ"מ, משרד הביטחון - איל יוסיפסקו

יועצת קמל"ר לענייני ממשל, צה"ל - יונת ריין ספיר

יועמ"ש המועצה הישראלית לצרכנות, משרד התמ"ת - זאב פרידמן

יו"ר לשכת המתווכים הארצית במקרקעין - יצחק לוי

חבר הנהלה ארצית, לשכת המתווכים הארצית במקרקעין - אסף אפשטיין

יו"ר איגוד המתווכים, התאגדות העסקים הקטנים - מאיר גלעדי
ייעוץ משפטי
מרב תורג'מן
מנהל/ת הוועדה
לאה ורון
רישום פרלמנטרי
ירון קוונשטוק

תקנות המתווכים במקרקעין (תיקון מס' 2), התשע"ז–2017, בדבר הפחתה באגרות
היו"ר איתן כבל
בוקר טוב לכם, היום יום שלישי פעמיים כי טוב. מה אקרא לעצמי – מלפפון חמוץ, זית דפוק? אבל בסדר, יש גם חלק מהעם הזה, וצריך להמשיך ולהתנהל.

ברשותכם, נחזור ונעלה מדי שבוע על סדר יומנו את נושא המאבק בקטל בדרכים. לא שכחנו אותו. ובעזרת השם הוא גם ישתלב בתוך התהליך של כל הנושא של השימוע שנעשה על התחבורה הציבורית, שזה באמת חלק בלתי נפרד מהעניין.

יחד עם זאת, אני רוצה לומר לכם כך, שלצערי חצינו את גבול 300 ההרוגים שקיווינו שלא נגיע אליו. נכון שנכון להיום, אם אינני טועה, מספר ההרוגים עומד על מינוס שישה אל מול שנה שעברה, שזה לכשעצמו, אתה יכול להגיד: וואו, אבל עדיין יש לנו חודשיים ימים, ואני מקווה מאוד שהמצב לא יהיה גרוע אף יותר משנה קודמת.

אני רוצה לומר לכם שיש שלוש נקודות מרכזיות שאי אפשר להתעלם מהן. ואני אומר לך, חבר הכנסת פרי, שמלווה אותי, יחד עם צוות הוועדה, בתהליך הזה: אי אפשר להתעלם מהעובדה שמצד אחד יש שיפור דרמטי בחלק מן העניינים, כמו תאונות בכבישים בין-עירוניים. אבל מצד שני, אי אפשר להתעלם מהעובדה שיש עלייה מאוד מאוד מדאיגה בתאונות של רוכבי אופנוע, ובחלקן הלא קטן תאונות עצמיות. אי אפשר להתעלם מהעובדה שיש עלייה מאוד משמעותית בקטל בדרכים בתוך הערים, ובעיקר במקומות שאמורים להיות הבטוחים להולכי הרגל – במעברי חציה. וזה דבר שפשוט לא מתקבל על הדעת. וכמובן, המגזר הערבי ממשיך וממשיך וממשיך.
לאה ורון
והחרדי.
היו"ר איתן כבל
אבל עדיין פחות. זה בעיקר המגזר הערבי.

יחד עם זאת, אני גם אומר שהקטל בדרכים במגזר הערבי הוא כבר לא פועל יוצא, כמו שפעם היינו אומרים, של תשתיות רעועות, כבישים לא טובים. אבל החלק הארי של ההרוגים בקטל בדרכים, מסתבר, הוא בכלל בבין עירוני גם במגזר הערבי. כך שזו כבר איננה רק בעיה שנוגעת לתשתיות, אלא יש משהו הרבה יותר עמוק שצריך לתת עליו את הדעת.

ברשותכם, אפתח את היום. היום יום שלישי, כמו שאמרתי, פעמיים כי טוב. מי שלא יודע, בשבת נקרא את פרשת לך לך. וברשותכם, אקריא לכם היום שיר של יעקב שבתאי. אגלה לכם סוד, אחד השירים הכי אהובים עלי ever. גם כן ביום שישי הייתה תוכנית – היא עדיין, היא עברה לרשת ג', אבל אני מלווה אותה כבר הרבה שנים – יום שישי ברשת ב' של כניסת שבת. והמוזיקה של התוכנית הייתה של שיר "לפנות ערב", שמוכר יותר כ"בין ברושים".
יעקב פרי (יש עתיד)
- - -
היו"ר איתן כבל
נכון, נכון. נכון, קול תימני, אבל אל תבנו על זה שעם קול מדהים. זה היה שיר של בין ברושים – כך ידעתי ששבת הגיעה, ולא משנה, גם במלחמת לבנון הראשונה, כשהאזנתי לתוכנית והגיעה השעה של התוכנית, והפכתי עולם כדי לשמוע, גם כשישבתי בג'ב ג'נין, ידעתי ששבת הגיעה גם אי שם בתוך לבנון.

אז ברשותכם, מילים – יעקב שבתאי, הלחן הוא של שסה ארגוב, מי שמכיר את השיר: בין ברושים יורד הערב/ הסתכלי, הצל קרב אלינו/ יחפים נלך בשדות השלף/ כי היום, יפתי, עובר.// על כתפך ידי תנוח/ וצלי על יד צלך פוסע,/ מן הים עכשיו נושב הרוח/ כי היום, יפתי, עובר.// בואי נשב, הכול רוגע/ בין עצי הפרדס היום שוקע/ בעלי גפנים הצל נוגע/ בחורשת האקליפטוס כבר החושך מתחבא.// אך אור שקיעה מאיר פנייך/ צמתך בתוך ידי מוטלת/ ושחורות שחורות הן שתי עינייך,/ והיום, יפתי, עובר.// שימי ראשך אצלי על ברך/ בצמה השחורה אקלע לך פרח/ ציפורים שרות את שיר הערב/ על חורשת האקליפטוס כבר הלילה מכסה.// אך בין ברושים עולה ירח/ הסתכלי, כל כך שקוף הלילה/ במרחב שדות ינשוף צורח/ ואחריו יללת התן.

איך אפשר אחרי מילים כאלה, שאני אומר לעצמי: וואו? זה באמת וואו, היכולת לכתוב בשפה כל כך - - -
לאה ורון
ואהבה כזו גדולה.
היו"ר איתן כבל
ואהבה כזו גדולה. זה פשוט בלתי ייאמן. אני תמיד אומר: אני לא אדם שמקנא, בהגדרה, אבל אם יש, אז זה באותם סופרים גדולים ומשוררים גדולים, שאתה עם פה פעור, איזו יכולת לראות את הדברים ולחבר אותם.

אז בואו נתחיל את היום. ברשותכם, חברותי וחברי, תקנות המתווכים במקרקעין (תיקון מס' 2), התשע"ז-2017. בהזדמנות הזו, שבה אנחנו מעלים את הבקשה של משרד המשפטים בכל הנוגע להטבות לחיילי מילואים, במסגרת החובה של ועדת השרים שמתכנסת פעם ב - - - להציג כל מיני הטבות - - -
יעקב פרי (יש עתיד)
אני מכיר את זה.
היו"ר איתן כבל
כן, אני יודע שאתה מכיר, רק אני אומר את זה, אז יש לנו הטבות. כבר הזהרתי את משרד המשפטים, שתמיד אתם מביאים לנו בעיקר אגרות וכל מיני דברים מן הסוג הזה, שלא יקרה כמו שקרה עם משרד הפנים, שנתנו לנו הטבות לאגרות ליורדים מן הארץ.
יעקב פרי (יש עתיד)
- - - גורף מה שנקרא.
היו"ר איתן כבל
כן. לפעמים צריך גם להסתכל במה דברים אמורים.
לאה ורון
זה הנחה באגרות - - -
היו"ר איתן כבל
כן, כן.

אני פה, ברשותכם, רוצה לנצל את ההזדמנות, ולומר כמה מילים על "בהצדעה", מכיוון שהנושא הזה נמצא על סדר-היום והוא מתכתב לגמרי עם העניין גם שאנחנו נוגעים בו היום. מי שלא יודע או כן יודע, כרטיס "בהצדעה" לחיילי המילואים, הייתה לי זכות גדולה להיות בין הוגיו ויוזמיו, מיוזמי הרעיון של תעודת החייל שחיילי מילואים מקבלים.

ורציתי בהתחלה שחיילי המילואים ייכנסו ל"חבר", אבל כמובן ש"חבר" עמדו לא רק על שתי הרגליים האחוריות, הן התקינו עוד רגליים כדי שרק לא נהיה חלק מ"חבר", פרי. אז אמרנו: אוקיי, אתם לא רוצים? בוא לא נילחם בכם, בוא נבנה לנו מסלול נפרד. הוא באמת הולך ומתפתח ועולה כפורח. ונכון, הוא לא "חבר", אבל הוא באמת מקבל מקום אחר לגמרי לאט לאט.

יחד עם זאת, קיבלנו הודעה לאחרונה, וחברי ואני לא מתכוונים לעבור על זה לסדר-היום, ש"בהצדעה" – החיילים יהיו חייבים להיות חברים או להנפיק כרטיס של, אם אינני טועה, "לאומי קארד", שזה פשוט לא מתקבל על הדעת, שדבר שאמור להיות הטבה לחיילים, אתה מייצר תנאי שהוא רק ילך עם כרטיס. אני כבר לא מדבר על העניין הזה של בכלל למה, אני מדבר על העניין הזה שברור, כשיש לך עוד כרטיס, זאת עוד הוצאה, אתה לא יכול לעצור את זה. כל הדיבור הזה שאתה יכול כאילו לבוא ולהגיד – זה לא. ככל שיש לך יותר כרטיסים, אתה מעלה את ההוצאה האישית. זו עובדה.
לאה ורון
יותר עמלות.
היו"ר איתן כבל
אני כבר לא מדבר על העמלות, אני לא מדבר על כלום. אני מדבר אתך רק, את יודעת - - -
לאה ורון
על דמי החזקה.
היו"ר איתן כבל
לא, לא. על האופציה. ברגע שהאופציה הזו עומדת בפניך ואומרים לך: יש לך הנחה פה – אין, זה מוציא אותך, ולא יעזור בית דין. וזה חלק מהעניין. הרי יש היום כ-200,000 איש חברים ב"בהצדעה", זה כבר לא מספר מבוטל.

עכשיו, אני יודע שכל התהליך הזה הוא בגלל חוסר של כ-4 מיליון שקלים בלבד, פער בין משרד הביטחון לבין ההחזקה השוטפת של הכרטיס. משרד הביטחון השיב בשלילה, זה בכלל לא מעניין אותו. אנחנו לא מתכוונים לוותר על זה. עד כדי שאפילו אקרא למרד של חיילים לא להשתמש בכרטיס הזה, כי פשוט זה בלתי אפשרי. זה בלתי אפשרי, שמה שהייתה אמורה להיות הטבה לקבוצה כל כך קטנה – תבינו, זה לא כל ה-200,000 עושים מילואים, זה מי שעושה בשלוש שנים 20 ימי מילואים.
לאה ורון
שירות מילואים פעיל.
היו"ר איתן כבל
כן. זה לא עכשיו – ולא כזה - - -

אוקיי, אז אנחנו כאן עומדים בפני ההטבה של משרד המשפטים. ובכל מקרה, את יודעת, גם על זה – נכון, אמות הסיפים לא רועדות מההטבה המדהימה הזו, אבל איך אומרים גם זו לטובה. אז גם זו לטובה. אז בואו תציגו בפנינו את העניין, נשמע אם יש התייחסויות מגורמים שונים. ואין שום סיבה בעולם שלא נסיים את זה כמה שיותר מהר. בבקשה, שם ומשפחה ותפקיד.
קרן רבי
קרן רבי, אני סמנכ"לית השירות במשרד המשפטים.
היו"ר איתן כבל
בבקשה.
קרן רבי
אגיד שחוץ ממקצוע המתווכים, אנחנו בתהליכי אישור – חלק כבר אושר, חלק בתהליכי אישור – להפחתה באגרות לחיילי מילואים, גם פעילים, גם במקצועות האחרים - - -
היו"ר איתן כבל
בעזרת השם, שזה יהיה בתקופתנו.
קרן רבי
לא, אבל זה כבר קורה. גם בשמאים, גם ברואי חשבון, נוטריונים. אז רק שככה תראו את תהמונה הרחבה.
היו"ר איתן כבל
אוקיי.
קרן רבי
אנחנו מדברים בעצם על הפחתה של 50% באגרות המתווכים, שזה אגרת רישוי שוטף, אגרת בחינה ואגרת הענקת רישיון. מדובר על 900 משרתי מילואים בממוצע, שמשלמים אגרות לרשם המתווכים בסכום של 555,000 שקל, אז הפחתה של 50% זו המשמעות בהיבט - - -
היו"ר איתן כבל
כמה עולה היום? כמה האגרה היום?
קרן רבי
אז אגיד ככה: אגרת בחינה – 494 שקלים; אגרת רישוי שנתי, חידוש רישיון מדי שנה – 482.
יעקב פרי (יש עתיד)
זה את מדברת על המתווכים?
קרן רבי
כן, זה על המתווכים. ואגרה חד-פעמית להענקת רישיון ראשון זה 963 שקלים.
היו"ר איתן כבל
זה מה שגובים?
קרן רבי
זה מה שגובים היום.
היו"ר איתן כבל
בכמה זה ירד?
קרן רבי
אז אנחנו מדברים על הפחתה של 50%. אז אפשר לחשב.
קריאה
סך הכול זה 277,000 שקל.
היו"ר איתן כבל
מה שמך?
קריאה
דרור, אני עוזר של המנכ"לית.
היו"ר איתן כבל
אוקיי.
יעקב פרי (יש עתיד)
זה משמעותי.
היו"ר איתן כבל
כן, כן, 50% זה תמיד משמעותי. גם אם זה משקל, זה 50% עדיין.

אוקיי, התייחסויות. ברשותכם, רק לומר כל אחד את תפקידו ואת מי הוא מייצג. בבקשה.
אסף אפשטיין
בוקר טוב, אסף אפשטיין, אני סגן יושב-ראש לשכת המתווכים. חלק מהתפקידים שלי זה להיות אחראי על כל נושא ההדרכות וההכשרות. אני מברך את היוזמה, מבחינתנו מבורכת. הייתי מצרף גם פנסיונרים, יש הרבה קהל של אנשים בגיל פנסיה, או שסיימו מוקדם תפקידים, אפילו תפקידים צבאיים ולא רק, והם בהחלט נכנסים לתחום והם עובדים בתחום. ואני חושב שצריך לחבק אותם. אני מדבר בעיקר על הגיל השלישי.

עוד דבר מאוד חשוב לדעתנו, ואנסה לקרוא לכם להרים את הכפפה, כל נושא של הורדת האגרות בכלל, אני יודע שמטפלים בזה במרץ במשרד המשפטים, אנחנו צריכים הרבה מאוד תקציבים, ונשמח לשיתוף פעולה, כדי להמשיך ולהכשיר את המתווכים המקצועיים בכל התחומים: תחומים מקצועיים, תחומים ליד המקצועיים. חשוב לנו מאוד כן להקטין את האגרות בכלל, וכן לנסות ולקבל תקציבים שהם תקציבים די רבים, אנחנו מדברים על מיליונים של שקלים שנגבים בשנה כאגרות, ושזה יחזור לתחום התיווך. בהמשך לכל מיני דיונים כאלה ואחרים להעלאת רמת המתווך, להעלאת הרמה המקצועית, בסוף לתת שירות יותר טוב לצרכנים.
היו"ר איתן כבל
תודה. אתה רוצה לומר משהו? רק לומר לפני כן, אני מבקש לשאול שאלה. אני אומר לעצמי: מכל חיילי המילואים, כמה מתווכים יש?
קרן רבי
נתתי את המספר.
יעקב פרי (יש עתיד)
כמה מתווכים יש בארץ בכלל?
היו"ר איתן כבל
לא, לא. כמה חיילי מילואים הם מתווכים?
קרן רבי
אמרתי 900.
היו"ר איתן כבל
אה, אמרת? אז לא תורידו לאפס? אני רוצה להגיד: כאילו אתה בא - - -
יצחק לוי
פחות מ-5%. יש 20,000 מתווכים.
היו"ר איתן כבל
זאת אומרת, גם אפילו כשאתה עושה באצבע בתה, אתה לא שם לב איפה – קודם כול, שיהיה ברור, אנחנו כמובן מעריכים, זה לא שאנחנו לא מעריכים. פתאום, את יודעת, אמרתי לכם: וואלה, כמה כולה - - -
יעקב פרי (יש עתיד)
אם תוריד לאפס, במקום 900 יהיו 9,000 מתווכים.
מאיר גלעדי
אם יורשה, סליחה, לי להעיר הערה. מאיר גלעדי, אני מאיגוד המתווכים תחת העסקים הקטנים. יש מצב שהרבה מאוד צעירים שמצטרפים למקצוע, יש נשירה של כ-80% בשנה הראשונה. ואותם שמשלמים את האגרה הראשונה, שהיא מאוד גדולה, אז צריך באמת להתחשב אם יש מקום לבטל לגמרי לאותם - - -
היו"ר איתן כבל
אני רוצה לענות לך, ברשותך. אני לא מכיר מישהו שיגיד: עכשיו אלך למילואים, אטחן את עצמי בשמירות, כדי לקבל פטור מהאגרה. עזוב, נו, בחייאת רבאק, אל תעמידו את זה עכשיו בצורה מביכה. בסוף, אתה יודע, מה העניין, כיוון שאתם עדיין לא גוף מוסדר, שזה דיון אחר, וכל אחד אומר: וואלה, החבר שלי שאל אותי אם יש לי דירה בשבילו, אז הלכתי ושאלתי. אני לא רוצה להיכנס עכשיו לתוך התהליך הזה, זה דיון נפרד שאולי הגיע הזמן לעשות אותו. אבל אני לא פותח את הדיון הזה.

אבל להגיד שבגלל זה עכשיו, כי יחסית באינסטינקט, כשאתה משתחרר ממילואים ומחפש מה לעשות, עכשיו ככה: להיות נהג אוטובוס – צריך לעשות רישיון; להיות זה – צריך זה; פה צריך זה. פה אתה לא צריך כלום ברמת העיקרון.

כן, בבקשה, שם ותפקיד.
איל יוסיפסקו
יוסיפסקו איל, ראש עתכ"א מילואים בצה"ל. בהמשך לדברים של הסמנכ"לית, אני חושב שיש פה חבילת הטבות משמעותית שמשרד המשפטים שם, זה אחד המקצועות.
היו"ר איתן כבל
לא, לא, שנייה. חבילה?
איל יוסיפסקו
חבילה של מקצועות, סליחה.
יעקב פרי (יש עתיד)
הוא עוד מתייחס, אני חושב, להערה שלך, שבדרך נמצאות - - -
קרן רבי
נכון. חלק כבר - - -
היו"ר איתן כבל
אה, לזה אתה מתכוון? כי בינתיים, אתה יודע, יש לי עוד הרבה מקום בכיס לחבילה שהם הביאו. עזוב.
איל יוסיפסקו
לא בחבילה הזאת.
היו"ר איתן כבל
כן. בוא נגיד ככה: יש חבילת כוונות טובה.
יעקב פרי (יש עתיד)
או, בדיוק.
איל יוסיפסקו
נכון. ולא אגע בגובה המימון או בגובה הסכום, זה כבר הוצג לאדוני. אבל אני חושב שההטבה עם 900 משרתי מילואים היא דבר משמעותי. ואנחנו כמובן בעד, ומבקשים להצטרף לבקשה.
היו"ר איתן כבל
כן, זה בסדר. לבקשה שלי, להוריד את זה לאפס?
איל יוסיפסקו
לא אתנגד לה, אדוני.
היו"ר איתן כבל
לא, ברור לי. בסדר. רצית, פרי?
יעקב פרי (יש עתיד)
רציתי שלושה דברים.
היו"ר איתן כבל
בבקשה.
יעקב פרי (יש עתיד)
הייתה לי הזכות להיות יושב-ראש הוועדה הציבורית למען המילואים, שהוקמה אחרי הייתי קורא לזה המשבר שהיה בנושא הזה אחרי מלחמת לבנון השנייה. ההתבטאויות בארץ – רק פריירים עושים מילואים – לא צריך להסביר ובטח לא צריך לספר.
היו"ר איתן כבל
מוכר, כן.
יעקב פרי (יש עתיד)
והתולדה של הכרטיס, ואחר כך שהוא נהפך ל"בהצדעה", עם המעורבות של כולם, כולל מעורבותך המבורכת, חבר הכנסת כבל, אני זוכר שחווינו כל עוד אני הייתי מעורב בנושא, בקשיים רציניים מאוד של משרדי הממשלה לתת הנחות, לתת עדיפות.
היו"ר איתן כבל
עוד לא השתנה, לצערי.
יעקב פרי (יש עתיד)
עד כדי כך, שאני זוכר שבזמנו אפילו עלתה ההצעה לשנות את חוק המילואים. היו על זה מה שנקרא בלי סוף.
היו"ר איתן כבל
נכון.
יעקב פרי (יש עתיד)
אז קודם כול, אני לא יודע אם זה התחלה, אמצע, ציפור שמנבאת את האביב או את הקיץ, אז אני רואה את זה קודם כול בחיוב כמובן. גם אני הייתי שמח אם זה היה יותר, אבל אני יודע שלא סמכותכם פה להחליט שזה ירד מ-50 לאפס או מ-50 ל-25. אז קודם כול אני חושב שזה צריך להיות מקובל בברכה.

דבר שני, אני חושב שהכי משמעותי, לפחות מה שאני שמעתי בדיון, זה מה שהולך להיות הלאה, כי בהחלט נשאלת שאלה, עם כל הכבוד למתווכים, למה לא עורכי דין ולמה לא מבחני הסמכה למורים במשרד החינוך, ולמה לא אישורים לעבוד ברפואה או בסיעוד – המדינה מלאה בנושאים האלה. ובמקצועות האלה יש הרבה מאוד אנשי מילואים – אנשי מילואים טובים, נאמנים, נועזים, אמיצים ומוטיבטיביים, אז כדאי שהעסק יתפוס באמת תנופה. אני חושב שלא תהיה שום בעיה, בוודאי לא בוועדה הזאת, בוודאי לא בכנסת, גם לעודד וגם למחוא כפיים, ובאמת להוקיר את מי שמגיע להם הוקרה.
היו"ר איתן כבל
כן, בבקשה, שם ותפקיד.
יצחק לוי
איציק לוי, יושב-ראש לשכת המתווכים הארצית. אני קודם כול רוצה להודות לאתי מויאל, רשמת המתווכים, על עבודה נון סטופ. פנינו אליה לפני כשנה, למשרד המשפטים, בעניין הזה, ובאמת נעשתה עבודה. אני מקווה מאוד שנדע גם לאן שאר הכסף הולך, כי מדובר פה על סדר גודל של 15 מיליון שקל תקציב שנתי עבור אגרות ואותן רישיונות שאנחנו מדברים עליהן, שלפחות כרגע - - -
היו"ר איתן כבל
מה זה לאן הכסף הולך? הכסף הולך לאוצר.
יצחק לוי
הולך לאוצר, וממנו הוא לא חוזר בשום דרך כמעט - - -
היו"ר איתן כבל
איציק, בוא אעצור אותך, אל תפתח את זה, כי זה גם לא המקום פה, זה מקום לוועדת הכספים, אם בכלל, כי אתה פותח מה שנקרא נושא שהוא בתפיסה של האוצר כפירה בעיקר. אגרות מיועדות מה שנקרא, אתה משלם אגרה - - -
לאה ורון
ייעודיות.
היו"ר איתן כבל
ייעודיות. זאת אומרת, זה סוג של מס, זה כל הסיפור. הוא אומר לך: אתה רוצה כסף? תבוא תנהל אתי משא ומתן, אם תשכנע אותי שאתה צודק, תקבל כמה שאתה רוצה. אתה יודע, בתחבורה למשל אתה משלם אגרה זו, אגרה זו, זה נכנס לתוך הפיילה. הוא אומר לך: אתה רוצה כבישים? אני נותן לך מיליארדים לכבישים, אני נותן לך מיליארדים לרכבת, וכן הלאה וכן הלאה. לכן עזוב את זה. אתה רוצה, תנהל קרב, זה סתם, אני כבר אומר לך. משיח צדקנו כנראה יגיע לפני. זה הדבר השני שמלמדים את נערי האוצר כשהם מגיעים. יש מה שנקרא למי הסובסידיה, לנצרך או למצרך, והדבר השני - - -
לאה ורון
שאין אגרות ייעודיות.
היו"ר איתן כבל
ככה זה עובד, כן. אנחנו פה גם כוועדה, יעקב אשר מנסה עכשיו לנהל קרב על אחת האגרות, שתחזור לטיפול בקטל בדרכים וכל מיני דברים האלה.
יעקב פרי (יש עתיד)
אה, בשם תת הוועדה?
היו"ר איתן כבל
כן. אמרתי לו בהצלחה.
יצחק לוי
אי אפשר לצבוע את הכספים האלו? להגיד: חלק מהכסף הזה מיועד לזה או לזה?
יעקב פרי (יש עתיד)
אתה נכנס פה - - -
לאה ורון
אם תנצח במלחמה.
היו"ר איתן כבל
אני מאחל לך בהצלחה.
יעקב פרי (יש עתיד)
קרקע רגישה.
היו"ר איתן כבל
לא, כי זה משנה. עזוב, זה לא הדיון.

אוקי, אפשר לעבור להקראה? אני רק רוצה לומר לכם את הדבר הבא: אני כמובן שלא יכול, בוודאי ובוודאי שאאפשר להצביע עבור התקנות, רק אני כבר אומר לכם שאני פונה אליכם בבקשה לבחון את האפשרות, שאם מדובר בכ-900 עד 1,000 מתווכים רשומים חיילי מילואים - -
יצחק לוי
מתוך 20,000.
היו"ר איתן כבל
- - מתוך 20,000, לבחון את האפשרות לפטור אותם לגמרי. זאת אומרת, אם אתה כבר עושה משהו, תעשה אותו - -
יעקב פרי (יש עתיד)
מכל הלב.
היו"ר איתן כבל
- - מכל הלב, באה מאהבה.
אסף נועם
אם יורשה לי, אסף נועם ממשרד המשפטים, אוסיף ואבשר לוועדה, שגם ועדת האגרות הבין משרדית אישרה השבוע הפחתה של 25% באגרה השנתית לכלל המתווכים במקרקעין. זה אמור לעבור לאישור השר האוצר, לאחר מכן לחזור להגיע לוועדה הזו. המטרה היא שעד ינואר 2018 זה ייכנס לתוקף, ותהיה הפחתה של 25% באגרה השנתית לכולם. אז זה בנוסף להפחתה כאן למשרתי המילואים. היה לי חשוב להגיד את זה.

גם עוד הערה לגבי ה-50%. צריך להגיד שזה לא שרירותי. זאת אומרת, 50%, חוץ מהעניין התקציבי, גם זו הנחה שקיימת באגרות אחרות של משרדים אחרים, למשל במשרד הפנים: תקנות הדרכונים, רישום כלי נשק ועוד. זה השיעור - - -
היו"ר איתן כבל
אבל אגיד לך מה העניין. קח בחשבון שאני מכיר את העניין, כראש שדולת המילואים ומי שיושב לממשלה על הראש בעניין הזה. זו לא הנקודה. זה לא דומה מספר נושאי למשל נשק, רישיון לנשק, כי מספרי אלה שמבקשים רישיון לנשק או מחזיקים נשק הוא כבר בכמות של אלפים, זה כבר לא בכמות שהיא – ניסיתי, דווקא לאור העובדה שמדובר בכמות שהיא לא דרמטית, יחסית קטנה. אז אתה יודע, לפעמים אם אתה עושה את הצעד - - -
קרן רבי
רק חשוב לי באמת לציין שוב, אמרתי בתחילת דברי, שהמהלך הוא מהלך רוחב במשרד המשפטים ונוגע בעוד בעלי מקצוע. רואי חשבון לדוגמה, אנחנו מדברים בכמעט 2,000 רואי חשבון שהם חיילי מילואים פעילים, שיזכו מההנחה הזו. אז כשאנחנו מסתכלים על ההפחתה, אנחנו מסתכלים כמכלול ולא רק בנישה של המתווכים.
היו"ר איתן כבל
אז קודם כול, תודה בכל מקרה. אנחנו לא ממקום עכשיו של להתריס. אני רק אומר שבכל זאת אני מבקש שתבחנו את העניין, כיוון שמדובר במספר לא גדול. מי מקריא?
אסף נועם
אקריא. תקנות המתווכים במקרקעין (תיקון מס' 2), התשע"ז-2017.

בתוקף סמכותי לפי סעיפים 18 ו-19 לחוק המתווכים במקרקעין, התשנ"ו-1996, באישור שר האוצר לפי סעיף 39ב לחוק יסודות התקציב, התשמ"ה-1985, ובאישור ועדת הכלכלה של הכנסת, אני מתקינה תקנות אלה:

תיקון תקנה 12

1.

בתקנה 12 לתקנות המתווכים במקרקעין, התשנ"ז-1997 (להלן – התקנות העיקריות), אחרי תקנת משנה (א) יבוא:
"(א1) חייל מילואים פעיל ישלם מחצית מסכומי האגרות הקבועות בתקנת משנה (א); סכום של 50 אגורות יעוגל כלפי מטה;
בתקנת משנה זו, "חייל מילואים פעיל" – חייל מילואים כהגדרתו בחוק שירות המילואים, התשס"ח-2008, המחזיק בתעודת משרת מילואים פעיל תקפה שניתנה לו בידי צבא הגנה לישראל ושפרטיו הועברו למשרד המשפטים באופן ממוחשב על ידי משרד הביטחון.".

תחילה

2.

תחילתן של תקנות אלה ביום י"ד בטבת התשע"ח (1 בינואר 2018).
מרב תורג'מן
אכן יש ממשק קיים להעברת הנתונים ממשרד הביטחון למשרד המשפטים?
יונת רין ספיר
זה בעבודה.
מרב תורג'מן
זה קיים כבר או שזה בתהליך? זה יהיה מוכן עד ינואר 2018?
קריאה
כן, כן, כן.
לאה ורון
האמת היא שזו כמות שהיא לא כל כך גדולה, אפשר פשוט להעביר רשימות. לא צריך ממשקים.
מרב תורג'מן
לא, פשוט מכיוון שהתקנות מדברות על אופן ממוחשב, אז באמת לוודא שיש היתכנות לעניין הזה.
איל יוסיפסקו
יש יכולת טכנית, אני מתאם עם משרד הפנים היום. אנחנו יודעים לעשות את ההעברה הטכנית.
היו"ר איתן כבל
לפני שאני מעלה להצבעה, אני שוב פונה לנציגי משרד הביטחון, צה"ל. אני גם מבקש, האמת זה לא בדיוק התחום שלנו, צריך לפנות לוועדת החוץ והביטחון, כי זה תפקידה. החוק קובע את הפעמים שוועדת השרים צריכה להתכנס.
יעקב פרי (יש עתיד)
ועדת השרים לענייני מילואים?
היו"ר איתן כבל
כן, ועדת השרים לענייני מילואים, כשבעקבותיה כל התהליכים האלה מונחים בפניה, בין היתר גם התיקונים האלה. זה פעם ב - - -
יונת רין ספיר
פעם בשנה. והיא תתכנס שוב בפברואר הבא.
היו"ר איתן כבל
לא, היא צריכה להתכנס לפחות פעם בשנה. את זה אני יודע. אבל את יודעת את זה, כמי שמלווה את העניין הזה מהמקום של קמל"ר, שזה לא קורה בפועל. זאת אומרת, אם את בודקת את השנים לאחור מאז 2008.
יונת רין ספיר
אז היא - - - שנה שעברה ולפני שנתיים - - - לקראת פברואר הקרוב.
היו"ר איתן כבל
כן. ומה יצא בוועדת השרים לפני שנה בתקופה בוגי, עם כל הכבוד?
יונת רין ספיר
בוגי זה היה לפני שנתיים.
היו"ר איתן כבל
שנתיים, נכון. דרך אגב, ייאמר לזכותו של השר הנוכחי, אגרה בינתיים מקבלים אגרה של 200 שקל חיסכון. אני לא מזלזל, זה 900 איש, יכול להיות שהם רוקדים ברגע זה על הגגות, כשנצביע על העניין הזה. יכול להיות שהם יתמידו כתוצאה מכך במקצוע. אבל בסוף בסוף - - -
יעקב פרי (יש עתיד)
אפשר היה להגיע ליותר.
היו"ר איתן כבל
כן. זה מסוג הדברים, כשאתה בא לפעמים לקבצן ונותן לו, והוא מחזיר לך את זה – עם כל הכבוד, אני קבצן אבל אל תבייש אותי.
יעקב פרי (יש עתיד)
לא, אבל בוא לא נעשה מזה שמחת עניים, כי זו התקדמות.
היו"ר איתן כבל
לא, אני לא מסכים אתך. סליחה שאני אומר את זה לך. כי הפער בין מה שהיה נדרש לבין המצב הוא פער כבר לא ברמה של מאות אחוזים, הוא אלפי אחוזים.

אוקיי. מי בעד? ירים את ידו. תודה. אני מבין שעבדת קשה להיות בכנסת. בסדר גמור.

הצבעה

בעד אישור התקנות – רוב

נגד – מיעוט

תקנות המתווכים במקרקעין (תיקון מס' 2), התשע"ז-2017, בדבר הפחתה באגרות אושרו.
לאה ורון
התקנות אושרו.
היו"ר איתן כבל
התקנות אושרו.

הישבה נעולה. אני מודה לכם מכל הלב. בהצלחה.

הישיבה ננעלה בשעה 10:04.

קוד המקור של הנתונים