ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 11/09/2017

חוק הריכוזיות – הצגת תמונת מצב של הישגי וכשלי החוק, הצעתם של חברי הכנסת זהבה גלאון, מנואל טרכטנברג, אראל מרגלית, מיקי לוי, רועי פולקמן, מיקי רוזנטל, אחמד טיבי

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שלישי

פרוטוקול מס' 809

מישיבת ועדת הכספים

יום שני, כ' באלול התשע"ז (11 בספטמבר 2017), שעה 10:20
סדר היום
חוק הריכוזיות – הצגת תמונת מצב של הישגי וכשלי החוק, הצעתם של חברי הכנסת זהבה גלאון, מנואל טרכטנברג, אראל מרגלית, מיקי לוי, רועי פולקמן, מיקי רוזנטל, אחמד טיבי
נכחו
חברי הוועדה: משה גפני – היו"ר

מיכל בירן

איתן ברושי

זהבה גלאון

מכלוף מיקי זוהר

אחמד טיבי

רחל עזריה

רועי פולקמן

מיקי רוזנטל
חברי הכנסת
דב חנין

אכרם חסון

איילת נחמיאס-ורבין
מוזמנים
רפרנט מאקרו באג"ת, משרד האוצר - איציק יצחק דניאל

עו"ד, מחלקת יעוץ וחקיקה, משרד המשפטים - צליל סלמון

משפטנית במחלקת ייעוץ וחקיקה, משרד המשפטים - רוני טלמור

מתמחה, מח' יעוץ וחקיקה, משרד המשפטים - יראת דומנוביץ'

מרכז ועדת הריכוזיות, רשות ההגבלים העסקיים - עמנואל ברכפלד

יו"ר הרשות לניירות ערך, משרד האוצר - שמואל האוזר

כלכלנית ראשית, רשות לניירות ערך - גיתית גור-גרשגורן

מנהל מחלקת תאגידים, רשות לניירות ערך - מוטי ימין

משנה למנהל המחלקה ויועץ משפטי, רשות לניירות ערך - אמיר הלמר

יועמ"ש, איגוד החברות הציבוריות - ענת פילצר סומך

מחקר, בנק ישראל - קונסטנטין קונסקו

סמנכ"ל כספים, אי.די.בי. אחזקות - גיל קוטלר

יועמ"ש, אי.די.בי. אחזקות - אהרון קאופמן

נציגה, לה"ב - לשכת ארגוני העצמאים והעסקים בישראל - פז אגמון

נציג, לה"ב - לשכת ארגוני העצמאים והעסקים בישראל - מיכאל שאינסקי

מנהלת מחלקה, התנועה לאיכות השלטון - נילי אבן חן

רכזת כלכלה ומחקר, התנועה למען איכות השלטון בישראל - גל קויתי

רכז כלכלה ומחקר, התנועה למען איכות השלטון בישראל - יוסף גדליהו

נציג ההסתדרות, ההסתדרות החדשה - אלי יריב

נציגת ארגון לובי 99 - לינור דויטש

נציג ארגון לובי 99 - אברהם לב

מוזמן/ת - דן מיכאל קדרון

שדלן/ית (ברדוגו יועצים), מייצג/ת את גמא ניהול וסליקה בע"מ - גל גולן

שדלן/ית (עו"ד גויסקי-קשרי ממשל, ייעוץ ושירותי חקיקה ), מייצג/ת את להב-לשכת ארגוני העצמאים והעסקים בישראל - ענת אלון

שדלן/ית (ח.ב הקבינט ישראל בע"מ), מייצג/ת את איגוד חברות הביטוח בישראל - צח בורוביץ

שדלן/ית (קונטקטי בע''מ) מייצג/ת את OPC Rotem - קרן ברק

שדלן/ית - יעל גויסקי אבס
ייעוץ משפטי
שגית אפיק

אייל לב ארי
מנהל/ת הוועדה
טמיר כהן
רישום פרלמנטרי
אסתר מימון

חוק הריכוזיות – הצגת תמונת מצב של הישגי וכשלי החוק

הצעתם של חברי הכנסת זהבה גלאון, מנואל טרכטנברג, אראל מרגלית, מיקי לוי, רועי פולקמן, מיקי רוזנטל, אחמד טיבי
היו"ר משה גפני
בוקר טוב, אני מתכבד לפתוח את ישיבת ועדת הכספים. יש לנו סדר-יום ארוך. אנחנו כמובן מתחילים כפי שהופיע בסדר-היום – אנחנו מתחילים בחוק הריכוזיות, הצגת תמונת מצב של הישגי וכשלי החוק, הצעתם של חברת הכנסת זהבה גלאון ואחרים. זהבה ביקשה ממני כמה פעמים, לכן אני עושה את זה בפגרה. האמת היא שכבר לפני הרבה זמן היא ביקשה ממני את הדיון הזה, אבל דחינו את זה והגיע הזמן לדון בעניין.

אני רוצה להגיד למען הגילוי הנאות שכאשר החוק הזה עבר הייתי יחד עם זהבה גלאון באופוזיציה. שינינו כמה דברים בהצעת החוק הממשלתית. האמת היא שלא התעמקתי בעניין הזה.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
הוספנו פרק שלם על תקשורת.
היו"ר משה גפני
אנחנו עכשיו באים לבחון מה קרה עם החוק הזה, האם יש הישגים, האם יש כשלים וכו' וכו'. זהבה גלאון, הבמה לרשותך. בבקשה.
זהבה גלאון (מרצ)
תודה רבה, אדוני היושב-ראש, תודה רבה לחבריי שהצטרפו אליי לדיון. זמן הדיון המקורי לגבי חוק הריכוזיות היה בעקבות הפרשות של אלשטיין, של פישמן. ראינו שיש פרצות גדולות מאוד ואנחנו חושבים שחוק הריכוזיות מחייב דיון נפרד ותיקוני חקיקה. הזכיר חברי מיקי רוזנטל עכשיו את כל סוגיית הבעלות הצולבת, התקשורת וכו'. בדברים שלי עכשיו אני לא מתכוונת להתייחס לסוגיות האלה, בדברים שלי עכשיו אני מתכוונת להתייחס לנקודה ספציפית מאוד-מאוד, וזה לדרישה של IDB שלא לקפל שיכבה, דרישה שנענתה על-ידי שרת המשפטים, ואני חייבת לומר שזאת החלטה תמוהה בעיני. אני צריכה לציין שיש פרצה בחוק שמאפשרת ל- IDBלדרוש את הדרישה הזאת.

אדוני, מן הראוי שהוועדה בראשותך – זה יכול להיות בתחילת המושב – תתכנס לדון בשאלה הגדולה של חוק הריכוזיות במבחן הזמן, איפה הכשלים, איפה ההישגים ואיפה הפרצות.

אני רק רוצה להזכיר לחברים שלי בוועדה, מי שלא היה שותף לחקיקת החוק, שהחוק קבע שיפרקו שכבות בפירמידות, בחברות שיש להן מבנה פירמידאלי, ועד דצמבר 2017 יגיעו - - -
היו"ר משה גפני
עד 2018.
זהבה גלאון (מרצ)
עד סוף דצמבר 2017.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
יש שני סוגים, ב-2017 וב-2019.
זהבה גלאון (מרצ)
עד סוף 2017 יגיעו לשלוש שכבות - - -
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אתה רוצה שאני אעשה הרצאה על החוק?
זהבה גלאון (מרצ)
לא. אני אומרת את זה רק כי זה קשור לסוגיה הנדונה. הגבלנו את זה עד 2017 לשלוש קומות, אדוני, ועד 2019 לשתי קומות. אני חוזרת ואומרת שכל הפירמידות התקפלו יפה חוץ מ-IDB.
היו"ר משה גפני
כל האחרים התקפלו.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
הם בהליכים.
זהבה גלאון (מרצ)
יושב פה אדוני פרופ' האוזר, ראש הרשות לניירות ערך.
היו"ר משה גפני
מבנה הבורסה בבג"ץ היה בסדר?
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
עבר אתמול.
שמואל האוזר
עבר לפני כמה ימים. עבר, נסגר.
היו"ר משה גפני
מבנה הבורסה שבנו פה. חוץ ממיסוי לדירה שלישית אנחנו עומדים פה בבג"צים.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
הנומרטור.
היו"ר משה גפני
הנומרטור חכה, יגיע.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
עוד לא הגישו בג"ץ עליו. אם היו מגישים, הוא גם היה מגיע.
זהבה גלאון (מרצ)
אני מודה לכם רבותי, אני ממשיכה.
היו"ר משה גפני
סליחה. בבקשה.
זהבה גלאון (מרצ)
אדוני, אמרנו בדיון בוועדת הכספים בזמנו שהסיבה לזה שאנחנו מפרקים את הפירמידות, כי זה מתכון לחליבת כספי ציבור על-ידי טייקונים ממונפים. דיברנו על זה בלי סוף, ברברנו את עצמנו לדעת, אבל בסופו של דבר הכנסת קיבלה החלטה מאוד-מאוד משמעותית ודרמטית, שלא מאפשרת יותר לקומץ טייקונים לנצל את כספי הציבור וקובעת שצריך להגביל אותו.

למה אני אומרת את זה? אם הבקשה של אלטשיין תתקבל, אנחנו הופכים את חוק הריכוזיות לחסר שיניים, מעקרים את כל התוכן שביקשנו לצקת בחוק הזה. זה יהפוך את חוק הריכוזיות לחוק כנוע, חסר שיניים, וכל העבודה שנעשתה כאן, ואנחנו היינו שותפים לה, אדוני, תרד לטמיון.

עד כאן היתה פתיחה קצרה. אני רוצה לסבר את האוזן, במה דברים אמורים. IDB פיתוח פנתה לשרת המשפטים וביקשה לא לקפל את אותה שכבה בפירמידת ההחזקות שלה, והיא אמרה שהיא תפתור את הבעיה – וזה התרגיל החדש, אדוני, שאנחנו צריכים להידרש לו. תמיד יש מי שממציא לנו פטנטים – אמרה IDB אנחנו נקפל שכבה בפירמידת ההחזקות באמצעות זה שאנחנו נמכור חברת בת לחברת אחות. אבל מי זו אותה חברת אחרות? נניח נקרא "בננות" לחברה אחות הזאת. החברת אחות הזאת היא בבעלות של אלטשיין.

זה מאוד מעניין, אדוני. זו שיטה מאוד-מאוד מעניינת. אני חייבת לומר שפניתי לשרת המשפטים בעניין הזה, התכתבתי אתה כמה פעמים. שרת המשפטים נתנה אור ירוק ל- IDBלאפשר את המהלך הזה. אומנם יושבים כאן נציגי המשרד, אבל היא אמרה – אני רוצה להיות מדויקת – אני מצטטת מתוך המכתב שהיא כתבה לי, שהיא מאשרת ל- IDBלבצע את המהלך הזה. אומנם התלבטה, התייעצה וכו' וכו'. בהתחלה היא סברה שצריך לסגור את הפרצה, אבל בסוף היא אמרה שאם חברות נוספות יבחרו לטפל בקיפול שכבות בדרך ש- IDBפועלת, אז היא תשקול לבטל את הפרצה.

אני חושבת שזאת שערורייה שאין כדוגמתה, הקומבינה הזאת ש-IDB רוצה לעשות. היום יש בקבוצת IDB ארבע קומות, בראש הפירמידה יש את IDB, שרק איגרות החוב שלה נסחרות בבורסה, אחר-כך מתחתיה יש שתי חברות אחיות: כלל ביטוח ודסק"ש ששולטת בנכסים, בבניין, בגב-ים, בישפרו ומהדרין.

IDB הודיעה לרשות לניירות ערך – יושב כאן ראש הרשות – שהדרך היחידה שהיא תוכל לעמוד בדרישה הזאת של קיפול שכבה בפירמידה זה לעשות את העסקה הזאת שאלשטיין מציע. IDB פיתוח תצא מהקומה הראשונה בפירמידה ואת המקום שלה בראש השכבות תתפוס דסק"ש.

זה לא מתקבל על הדעת, ואני רוצה להגיד כמה דברים, אדוני. לפני שחוק הריכוזיות נחקק היו בבורסה בתל-אביב 67 חברות בקומות 5-3 בפירמידות שליטה, 37 חברות בשכבה שלישית, 20 חברות שכבה רביעית ו-10 חברות שכבה חמישית. זה הרי דבר לא נורמלי.
אמרנו
לא. אם עכשיו אנחנו מאפשרים את ההצעה הזאת ל-IDB, מה המשמעות של זה, אדוני? – אני יודעת שאיילת שקד אמרה שזאת פעם אחת ויש פרצה בחוק – אני אומרת שזה תמריץ. פעם אחת כזאת זה תמריץ לכל השאר. למה, כל שאר החברות פראייריות? למה הן קיפלו? למה הן עמדו בדרישות החוק?

אם היא מאשרת את זה ל-IDB ואנחנו לא עוצרים את זה, היא נותנת תמריץ לחברות אחרות, אדוני, להתחיל ולהתפרס לגובה ולהגדיל את מספר השכבות שלהן והן יעשו את אותו טריק שעשה אלשטיין – חברת "בננות", היא תקנה את זה בכסף ציבורי, יעבירו לחברה ההיא.

מה אמרה לי איילת שקד? אני מצטטת. במכתב היא אמרה שהיציבות הרגלטורית – אני לא יכולה לשמוע יותר את המשפט הזה, אני חייבת להודות. בשם היציבות הרגולטורית מכשירים כל שרץ לאחרונה – מונעת ממנה – אני מצטטת – מלחוקק תקנות או חוקים שיסגרו את הפרצה.

אני אומרת הפוך, אדוני היושב-ראש, אני חושבת שצריך לסתום את הפרצה הזאת בדיוק כדי להבטיח יציבות רגולטורית. אם ייתנו את האישור הזה ל-IDB, אני חושבת שזו אפליה פסולה. הם נותנים כאן עדיפות פסולה לחברה שפוגעת ביציבות הרגולטורית בדרך הזאת.

אנחנו רצינו לחוקק חוק שימנע שימוש בכסף ציבורי בידי בעל שליטה יחיד כדי להשיג שליטה על הפירמידה, ועכשיו אומרים: לא. אתה מוצלח, אלשטיין, אתה עושה אקרובטיקה פיננסית, אתה יודע איך לעשות את הדבר הזה. כולם קיפלו, אתה חיכית, באת, אישרו לך.

אני חושבת, אדוני, שאנחנו, דהיינו ועדת הכספים, צריכה לפעול באופן נחוש נגד מי שרוצה לעשות את האקרובטיקה הזאת ולעשות צחוק מהחקיקה שלנו.
היו"ר משה גפני
אוקיי.
זהבה גלאון (מרצ)
לא סיימתי. אדוני, תרשה לי.
היו"ר משה גפני
בסדר, אני מרשה לך.
זהבה גלאון (מרצ)
אדוני, אני חותרת לסיום. מה אנחנו מציעים? קודם כול, אנחנו מציעים לסגור את הפרצה הזאת, שמאפשרת לאלשטיין את האקרובטיקה הזאת. יש פרצה, חייבים לומר את זה. דבר שני, אני חושבת שחייבים למנוע את הדבר הזה שכספי ציבור מממנים השטחת פירמידה באופן מלאכותי. הרי זה מלאכותי, כי הוא משתמש בכסף הציבורי לחברת "בננות". אני אומרת סתם "חברת בננות", אני לא יודעת למה קראתי לה ככה.

המודל הזה שהלוואה לחברת פרטית, שמוקמת כדי לעקוף את החוק – הוא מקים עכשיו את חברת "בננות", הוא עוקף את החוק – מה זה צריך להיות? זה עוקף את חוק הריכוזיות.

לכן, אני מציעה, אדוני, להתייחס לעוד סוגיה שהיא נגזרת של מה שקורה עכשיו. מה יעשו? במקום לעשות פירמידות לגובה, יעשו עכשיו פירמידות לרוחב.

אני רוצה לסבר את האוזן בעניין הפירמידות לרוחב. חוק הריכוזיות בסוף-בסוף יאפשר פירמידות של שתי שכבות. מה מראה לנו המקרה הזה? למה נזעקנו וחשבנו שזו סוגיה שצריך להתדיין עליה כבר בפגרה גם בגלל לוחות הזמנים?
היו"ר משה גפני
את נזעקת לעניין הזה לפני IDB.
זהבה גלאון (מרצ)
אני נזעקתי על הסוגיה העקרונית.
היו"ר משה גפני
כן. לפני IDB.
זהבה גלאון (מרצ)
נכון. מה מראה לנו המקרה הזה של אלשטיין? שפירמידות יכולות להשתטח באופן מלאכותי, להיפרס לרוחב, אבל הן ימשיכו להיות פירמידות שחולבות את הציבור.

אני רוצה לתת תיאור היפותטי. תאר לך שיש בעל שליטה, שהוא מחזיק בפירמידה חוקית של שני זוגות של חברות ציבוריות, בהתאם לחוק הריכוזיות – זה לגיטימי, הכול בסדר. אבל איפה מתחילה הבעיה? אם חברת מיזוג אחד מלווה כסף לחברת מיזוג אחר של אותו בעל שליטה מכספי הציבור. זה נראה לכם סביר? זה פשוט לעשות צחוק מהחוק. נוצרת כאן פירמידה אנכית שמאפשרת חליבה של כספי הציבור ומיטיבה עם אותם בעלי שליטה.

נכון שהמקרה של אלשטיין הוא מקרה קיצון של מה שתיארתי כאן. יש כאן מימון צולב של חברות אחיות וגם המימון הזה נועד לאפשר מכירה עצמית, זה חמור כפליים.

אני רוצה להציע, אדוני, שהוועדה תחוקק הצעת חוק שקובעת שתאגיד ציבורי או חברת אג"ח לא תיתן אשראי לחברת אחות. המשמעות היא שחברות לא יוכלו לקבל הלוואות מחברות אחיות ציבוריות. אני חושבת שאם לא נעשה את זה, נראה כאן התפרסות לרוחב של חברות, אנחנו נראה עסקאות מימוניות בינן לבין עצמן, בדיוק כמו שראינו בפירמידה האנכית. תודה רבה, אדוני.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. אני מקשיב לך ואני לא גיבשתי עמדה, אבל אני מבקש לומר שהמציאות היא שהחוק הועיל לכל החברות האחרות, להוציא את IDB, שאני אבקש גם מהם שיגידו את דברם. כל האחרים התקפלו.
רחל עזריה (כולנו)
הצליחו לעשות את ההליך ולא קרה שום דבר בדרך.
היו"ר משה גפני
אני לא מביע עמדה חד-משמעית, אני רק אומר שצריך גם לראות את חצי הכוס המלאה, החוק הועיל לעובדה שכל האחרים כן התקפלו. צריך גם לדעת את דעתה של שרת המשפטים. אני לא יודע מה היא אמרה, אני יודע מה היא כתבה לך.
זהבה גלאון (מרצ)
אבל, אדוני - - -
היו"ר משה גפני
לא הבעתי עמדה.
זהבה גלאון (מרצ)
אני יודעת, אני רק רוצה לענות - - -
היו"ר משה גפני
אי-אפשר להתעלם מכל הדברים האחרים כאן.
זהבה גלאון (מרצ)
אי-אפשר להתעלם שכולם עשו את זה, אבל יותר כולם לא יעשו את זה, כי נוצרת אפשרות של התפרסות לרוחב ולעשות את הקומבינה ש- IDB עשו. תודה.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. חבר הכנסת מיקי רוזנטל, בבקשה. אחד המציעים.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אדוני צודק במובן זה שנכון שחלק מהחברות התקפלו, אבל יצירת תקדים מהסוג שעלול להיווצר כתוצאה מהמלך של IDB, ייצר ארביטראז' רגולטורי, שדרכו יחזרו כולן ויגידו: רגע, אם נתנו להם אישור, גם אנחנו רוצות, והן ילכו לבית משפט ועלולות לקבל - - -
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
מה עדיף? קריסה טוטלית של המשק?
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
שנייה אחת.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
מה האלטרנטיבה?
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אני רוצה להסביר - - -
היו"ר משה גפני
מיקי. מיקי.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אני רוצה להסביר מה נוצר פה. אני לא אחזור כמעט על שום מילה שאמרה זהבה. הלקונה המרכזית בחוק, או אחת המרכזיות, היא העובדה שהשכבות בחו"ל לא נספרות. אתם אולי לא יודעים את זה, אבל היום IDB הפכה להיות חברת בת של חברה ציבורית שנסחרת בארגנטינה. זאת המשמעות.
רועי פולקמן (כולנו)
שם יש פירמידות.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
שם יש פירמידות. השכבות בחו"ל לא נספרות, וזאת לקונה בלתי אפשרית בחוק. אנחנו לא יכולים לאפשר את זה.

הרי כל ההיגיון של החוק היה – לא ניכנס למונחים יותר מדי מקצועיים – שלא יממנו שכבות נוספות באמצעות כסף ציבורי, שבכסף קטן אתה קונה חברות גדולות. זה היה כל הרעיון. ועכשיו נוצר מצב ששרת המשפטים מאפשרת להחזיר את הכלכלה הפיאודלית שהיתה מקובלת פה עד לפני החוק.
היו"ר משה גפני
היא עוד לא עשתה כלום.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
היא נתנה אישור.
זהבה גלאון (מרצ)
היא נתנה להם אישור לעשות את זה.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
אולי תשמע צד מאזן?
היו"ר משה גפני
אני אתן לך. מה חשבת? פה בוועדה לא יהיה צד מאזן?
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
חבל.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
היסוד - - -
היו"ר משה גפני
חבל שהם אומרים את זה? זאת העמדה שלהם, הם הגישו את ההצעות.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
- - - הוא השקיע מיליארד שקל, הציל חברה - - -
היו"ר משה גפני
מיקי, תיכף אני אתן לך. בבקשה.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אין שום בעיה, אלא שככה לא מפרקים פירמידות. אלשטיין מוכר בסוף לעצמו והוא הופך את החוק הזה לחוכא ואיטלולא ולבדיחה לכוונת המחוקק. המחוקק התכוון שלא יהיו שכבות שממומנות על-ידי הציבור, המחוקק התכוון לזה שבכסף ציבורי לא נוכל לממן קנייה של חברה שווה מיליארדים בכמה מאות מיליונים, המחוקק טעה בעובדה שהוא לא ספר את השכבות בחו"ל, ואנחנו צריכים מיד-מיד לתקן את זה, אחרת התוצאה תהיה שלושה דברים: ראשית, החזרת הריכוזיות. המשמעות לציבור הישראלי זה קודם כול העלאת מחירים. הרי במה שולטות דסק"ש ו- IDB? בשופרסל, בסלקום, בנכסים - - -
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
יש לה תחרות - - -
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
מיקי. אתה יכול לעבוד בשביל הטייקונים כמה שאתה רוצה. אל תתערב לי. אל תפריע לי.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
אני לא פוגש - - -
היו"ר משה גפני
מיקי זוהר, אני לא מסכים.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
נהיה אמיתיים - - -
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אתה עובד אצל טייקונים, תתבייש לך.
היו"ר משה גפני
מיקי, אני לא אתן לך.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
אני עושה בית ספר לטייקונים, הם לא יכולים לראות אותי, הם חולמים עלי בלילה מרוב שאני עושה להם בית ספר.
היו"ר משה גפני
מיקי, אף אחד לא דן פה על החלומות של אף אחד. אתה תקבל רשות דיבור כשיגיע תורך.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
IDB שולטת בשוק?
היו"ר משה גפני
מיקי, זה לא בסדר. אתה פשוט מתעלם ממני.
זהבה גלאון (מרצ)
יש להם ועדי עובדים, שאתה בא עכשיו - - -
היו"ר משה גפני
זהבה, את רוצה לחמם אותו עכשיו?
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
אני גם בצד של ועדי העובדים, זה נכון.
היו"ר משה גפני
מיקי זוהר, זה לא בסדר ההתייחסות שלך כלפיי. זה שאתה רב עם האופוזיציה, בסדר - - -
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
אתה בקואליציה, גפני?
היו"ר משה גפני
לא. מיקי, תתאפק.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אם חלילה נאפשר את המשך המהלך הזה, הנזק ייגרם כאמור בשלושה מישורים: האחד, ברמת המחירים שהציבור הישראלי ישלם. השני, בביטול דה-פקטו של חוק הריכוזיות. יבואו מחר חברות אחרות, יקימו חברות אג"ח בחו"ל, ייצרו שני סוגי מניות בפועל ויאפשרו שליטה דרך חברות בחו"ל על שכבות נוספות בארץ, והדבר הזה בפועל הוא חוכא ואיטלולא, וזו לא היתה כוונת המחוקק. זה הנזק השני שעלול להיגרם אם אנחנו חלילה נאשר את זה. והדבר השלישי, וזה הדבר הכי חומר – הרי כל החברות בת האלה שלא נספרות בשכבות הן מוקמות במדינות, איך נגדיר את זה בשביל לא לפגוע ביחסי החוץ של מדינת ישראל? שהחוק הוא לא הדבר הכי חשוב להן, באוקראינה, בארגנטינה ובכל מיני מקומות כאלה. זה מבוא לרמאות, נוכלות ושירקעס. אסור לנו לאפשר את הדבר הזה, כי אחרת זה יחלחל לכל הפירמידות הישראליות.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. רועי פולקמן. אחרי זה – מיקי זוהר.
רועי פולקמן (כולנו)
תודה, אדוני היושב-ראש. קצר. אני לא רוצה לחזור על מה שאמרו קודמיי, אבל אני רוצה לנסות למקד את הדיון. בעיני מה שעושה הבעלים של IDB, מר אלשטיין, הוא לא הסוגיה, הוא לא הבעיה, כיוון שהוא מצא שתי פרצות בחקיקה, שתי פרצות שתוארו כאן קודם. אחת מהן היא באמת הסיפור של חברות זרות. עוד פעם, אני אשמח במידת האפשר לדעת מאיפה הגיעו אותם 2 מיליארד שקלים שהוזרמו ל-IDB ממקורות עלומים כאלה ואחרים, אני שומע כל מיני דברים על מבנה החברות בארגנטינה ודברים אחרים, והשאלה מאיפה מגיע הכסף הזה.

הוא איש עסקים, הם מצאו את הפרצות המסוימות בחוק, אבל אני כן רוצה לדייק ולשאול את הוועדה. כשהתנהלו פה דיונים על חוק הריכוזיות יש שני דברים: האחד זה השימוש בכסף ציבורי, אבל יש בעיני נושא אחר, שאנחנו מתעסקים בו הרבה מאוד בוועדת הכלכלה ובוועדת הכספים, וזה הצורך בהחזקות ריאליות בחברות ושיטוח פירמידה לא מטעמי מינוף הון, ולצורך העניין קניית דסק"ש מהלוואת בעלים וכל מיני תרגילים חשבונאים כאלה. אלא שבסוף אתה אומר: ככל שהפירמידה גדולה יותר – ולא משנה כרגע אם היא רוחבית, או אם התרגיל הזה שחלק ששייך ל-IDB הופך להיות חברה פרטית כי הוא קנה את המניות, לא חשוב מה – מי דואג בסוף לסלקום ומי דואג בסוף לשופרסל שעושים עבודה טובה בתקופה האחרונה בכל מיני דברים? הם הוציאו קוקה קולה חדשה, הכול בסדר, ואנחנו מברכים על זה, אבל בסוף השאלה, מי דואג לחברות האלה? כי כשאתה מנהל ארבע וחמש שכבות, בין אם זה לרוחב וכו', יש לך אינטרסים אחרים. ראינו את זה לאחרונה דרך אגב עם בזק. זה אינטרסים שלא רק טובת החברה הספציפית עומדת לנגד עיניך, אלא כל מיני אינטרסים בתוך הפירמידה, איפה רושמים הפסדים ואיפה לא. ולכן בעיני חלק ממטרת חוק הריכוזיות זה לא הדיון שמצאו פה פרצה.

פה אני חייב לומר שאני מבין גם משהו מהאמירות של שרת המשפטים. מצאו פרצה, היתה חקיקה עם טעויות, ואז נשאלת השאלה באיזה כלים וכמה אנחנו יכולים אחרי X שנים לנחות על הראש.

אני זוכר את הדיונים האלה בתחום התכנון והבנייה, כשישבתי במועצה הארצית לתכנון ובנייה. היינו עושים לפעמים טעויות, והיה בא יזם ואומר: שלוש שנים אני מתנהל לפי חקיקה תכנונית שהוצאתם, ואז גיליתם את הטעות. צריך לעשות תיקונים. אני רוצה להפריד את הדיון המערכתי, שאנחנו צריכים להתייחס אליו.

יושב כאן האוזר, אני לא תוקף חברות, אנחנו רוצים השקעות בבורסה, אנחנו רוצים השקעות זרות בישראל, אנחנו רוצים את כל הדברים האלה - - -
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
האם בסוף תישאר פה כלכלה ישראלית?
רועי פולקמן (כולנו)
אנחנו רוצים משק פתוח, אבל אי-אפשר להתעלם - - -
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
אני לא מבין את רדיפת הטייקונים.
רועי פולקמן (כולנו)
לא. אין רדיפה.
היו"ר משה גפני
דווקא הוא אמר את זה מתון. אי-אפשר להתעלם מהעובדה הסופית שבסוף אין כאן מכירה, יש כאן תרגיל לשיטוח פירמידה.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
רועי, מה אזרחי ישראל - - -
רועי פולקמן (כולנו)
זו טעות במובן הזה, ואת זה צריך לתקן. צריך לתקן ברמה של המדיניות, לא ברמה של - - -
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
רועי, איך זה פוגע באזרחי ישראל?
היו"ר משה גפני
רועי, אתה לא עונה לו.
זהבה גלאון (מרצ)
רועי, על-פי ההיגיון הזה אף אחד לא יקבל שתי שכבות, עד 2019 צריך שתי שכבות.
רועי פולקמן (כולנו)
אני מסכים.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
איך זה פוגע באזרחי ישראל?
היו"ר משה גפני
חבר הכנסת מיקי זוהר, לפני שאתה מתחיל. אני מבקש לומר לך שזה דיון שביקשו כמה חברי כנסת לגבי הנושא. במקורו הדיון זה היה סקירה ודיון על חוק הריכוזיות.
רועי פולקמן (כולנו)
נכון, זה הדיון המרכזי.
היו"ר משה גפני
חוק הריכוזיות נחקק כאן.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
אבל - - -
היו"ר משה גפני
תקשיב לי רגע. אתה לא מקשיב, נהיית יותר גרוע מגפני... החוק הזה היה חוק גדול, שהיו בו גם טעויות. אפילו לא טעויות, לא נתנו את הדעת על מספר דברים, ואתה לא יכול לבוא היום בטענות לאנשים.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
אני לא מדבר על החקיקה עכשיו.
היו"ר משה גפני
רגע. הם באים ואומרים שהם רוצים סקירה על העניין. מה שמתברר בתחילת הדיון, מתברר שהחברות כולן קיפלו את כל השכבות חוץ מ-IDB. ל- IDBיש הטיעונים שלהם, אני לא יודע מהם. נמצאים פה הנציגים שלהם, אני אבקש שגם הם יגידו. אני מסכים לחלוטין עם העיקרון שאת חוק הריכוזיות צריך לשמור ושהוא לא ייפול כתוצאה מאיזה מקרה, כשהמקרה הזה יכול להיות משמעותי, וצריך למצוא את הדרך. זה לא נוגע לטייקונים.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
לי זה נראה כך.
היו"ר משה גפני
אני נותן לך לדבר, תגיד מה שאתה רוצה.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
אני לא חשוד כמו שמיקי רוזנטל כינה אותי "עובד בשביל הטייקונים".
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אתה חשוד.
זהבה גלאון (מרצ)
האמת שאתה חשוד.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אתה חשוד מאוד, לא סתם. ברוב הטיעונים אתה מייצג את עמדת הטייקונים, מה לעשות.
זהבה גלאון (מרצ)
מה שאמרת עכשיו מעלה חשד שאתה לא מייצג את האינטרסים של הציבור.
היו"ר משה גפני
זה לא בסדר. תנו לו.
היו"ר משה גפני
עם כל הכבוד, יש לו עמדה.
זהבה גלאון (מרצ)
הערות ביניים מותר גם לנו.
היו"ר משה גפני
מיקי, בבקשה.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
נתתי לכם להעיר את הערות הביניים.
זהבה גלאון (מרצ)
בבקשה.
היו"ר משה גפני
אני לא חושד בך בשום דבר, תגיד את עמדתך.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
הוכחתי בעבר, לאורך כל זמן כהונתי פה בוועדת הכספים כמרכז הקואליציה שהטייקונים הם לא ה- cup of teaשלי, ואני איש חברתי ששומר על אינטרסים, ויש כאלה שיגדירו אותי אפילו סוציאל דמוקרט, בטח לא קפיטליסט, רחוק משם. אני נלחם על זכויות עובדים ונלחמתי בהרבה מאוד נושאים נגד הטייקונים.

דבר אחד אסור לנו לשכוח, אנחנו לא יכולים לשפוך את התינוק עם המים. אם טייקון נופל, מי שמשלם זה אזרחי ישראל. ואנחנו לעתים, גם בכנסת הזאת, רואים התנהלות של חלק מחברי הכנסת, ואיזה מדיניות שאם טייקון נופל, עושים פה חגיגות.
זהבה גלאון (מרצ)
יאללה, מאיפה הבאת את זה?
היו"ר משה גפני
עזבי, זהבה.
זהבה גלאון (מרצ)
נו, יאללה.
היו"ר משה גפני
הוא לא התכוון אלייך.
זהבה גלאון (מרצ)
נו, באמת.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
חברים, אנחנו רוצים שהם ירוויחו.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
ביושר, לא ברמאויות, לא בנוכלויות.
זהבה גלאון (מרצ)
מיקי, מה דעתך על הסוגיה - - -
היו"ר משה גפני
זהבה, את עושה לו עכשיו חידון תנ"ך?
זהבה גלאון (מרצ)
כן, שהוא לא יבוא להגיד אמירות כלליות.
היו"ר משה גפני
הוא רוצה לדבר כללית, הוא יכול לדבר כללית.
זהבה גלאון (מרצ)
יש כאן סוגיה ספציפית של חברה שרוצה לקחת כסף ציבורי ולקנות חברה פרטית.
היו"ר משה גפני
בבקשה.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
אני אענה גם על השאלה הספציפית.
זהבה גלאון (מרצ)
מי משלם את המחיר הזה, לא הציבור?
היו"ר משה גפני
זהבה, אי-אפשר להתקדם לשום מקום. כן.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
כשאנחנו עושים את הסימפוזיונים האלה – עכשיו פישמן נפל, ועדות, בלגן, ובואו נרחיק בכלל כל בן-אדם שיעז לחשוב שהוא רוצה להשקיע כסף במדינת ישראל, שלא יבוא לפה. פה במדינת ישראל זו ארץ אוכלת יושביה. אתם יודעים מה, אני אתקן את זה – ארץ אוכלת טייקוניה. כל אדם שמרוויח פה 100 שקל - -
דב חנין (הרשימה המשותפת)
רחמנות. רחמנות.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
- - אנחנו צריכים להרוס אותו. אל תבוא לישראל, פה לא כדאי לך להרוויח כסף. פה מי שמרוויח כסף, יש לו מחיר.
זהבה גלאון (מרצ)
הלו, מיקי. הלו, מיקי.
היו"ר משה גפני
זהבה.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
זו הגישה של חלק מחברי הכנסת במדינת ישראל, ובעיקר מהאופוזיציה, מהאופוזיציה הקיצונית. אנחנו בימין, בקואליציה, מעודדים - - -
דב חנין (הרשימה המשותפת)
בימין המתון...
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
לא, בימין הקיצוני. בסדר?
זהבה גלאון (מרצ)
בימין הקיצוני והמושחת, כן.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
לא, אנחנו רחוקים מלהיות מושחתים.
זהבה גלאון (מרצ)
ראינו איך אתם עושים שכפ"ץ לראש הממשלה.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
רחוקים מלהיות מושחתים. יש לנו מה שנקרא "ניקיון כפיים" ועבודה אמיתית שאומרת: בואו להשקיע בישראל, אנחנו נאמץ אתכם, אנחנו נחבק אתכם, אנחנו ניתן לכם את כל הכלים להצליח, אנחנו נפחית את הרגולציה, תעשו את זה במסגרת החוק. יש חוק ישראלי, תכבדו אותו.

לגבי חברת IDB, שטוענים שהיא פעלה בניגוד לחוק - - -
היו"ר משה גפני
לא, לא. אף אחד לא טען את זה.
זהבה גלאון (מרצ)
אף אחד לא טען את זה.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
ניסתה לכופף את החוק.
היו"ר משה גפני
לא טענו את זה.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
ניסתה למצוא פרצות בחוק.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אמרו שיש לקונה בחוק.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
יש חברי כנסת במדינת ישראל שיתקנו את החקיקה. כל עוד הם עובדים לפי החקיקה, אין מה לבוא אליהם בטענות. זה דבר אחד. דבר שני, מדברים אתי על מצב שהאזרחים ישלמו יותר כסף. ישבתי עם חברת IDB וביקשתי ממנה לפני הדיון הזה לקבל אינפורמציה מה הטענות כלפיהם – אני רוצה לדעת למה מעלים כלפיכם טענות. זה לגיטימי. הרי אני כפרלמנטר, שרואה את עצמו כמישהו רציני, בודק, עושה שיעורי בית. בואו נבין על מה הטענות, בואו נבחן על מה הטענות.
זהבה גלאון (מרצ)
חברה ציבורית מלווה לחברה פרטית בבעלות אותו בעל שליטה לצרכים אישיים.
ענת פילצר סומך
תמורת ערבויות אישיות.
היו"ר משה גפני
לא מתערבים.
זהבה גלאון (מרצ)
מה את אומרת?
היו"ר משה גפני
לא מתערבים. גם אורחים יתחילו לקרוא קריאות ביניים? נהפוך את כל הדיון הזה לסימפוזיון, הייד פארק?
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אז אפשר לדבר על רמי לוי בהזדמנות הזאת?
היו"ר משה גפני
אפשר לדבר על כל מה שרוצים, אבל חברי הכנסת ידברו בתורם ואורחים לא יתפרצו באמצע. כן.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
יש אדם שהביא לקופת החברה מיליארדי שקלים, כדי לנסות להציל את החברה - - -
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
מאות מיליארדי.
קריאות
- - -
היו"ר משה גפני
בסדר, הוא הביא הרבה כסף התכוונת.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
פעם אחת בטח ראית, ציינת אותי כאחד מאלה שיש להם IQ - -
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
זה נכון.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
- - אז לעשות חשבון בכסף אני יודע.
זהבה גלאון (מרצ)
הבעיה אתך זה לא עם ה-IQ שלך, מיקי.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
מה הבעיה?
זהבה גלאון (מרצ)
זאת לא הבעיה שלך.
היו"ר משה גפני
עכשיו נתחיל לדון על מיקי זוהר – "חיים שכאלה". איפה התחנכת?
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
ברגע שקיבלתי מחמאה מזהבה ומיקי, קברתי את הפריימריז. גמרתם לי את הפריימריז.
היו"ר משה גפני
מיקי, מיקי, בוא נתקדם.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
אני רוצה לומר. IDB משקיע פה מאות מיליוני שקלים, מיליארדי שקלים, מאינטרס כלכלי, הוא בא לפה להרוויח כסף, הוא לא בא לפה לעשות טובה לאף אחד, ואנחנו מוצאים את עצמנו במצב שכל מה שמעניין אותנו עכשיו זה מאיפה הוא הביא את הכסף. אנחנו רוצים שהכסף הזה יהיה כסף חוקי. אם הכסף הזה הוא לא חוקי, אנחנו לא רוצים את הכסף הזה פה בישראל. אם הכסף הזה הושג באמצעות עסקים כאלה ואחרים, חבר'ה, זה כסף שנכנס ארצה, זה כסף שמניע את הכלכלה הישראלית, שלא נטעה. הכלכלה הישראלית קיבלה לתוכה עוד מיליארדי שקלים שמניעים את הכלכלה הישראלית, אנשים אוכלים מהכסף הזה, מתפרנסים ממנו. אני רוצה שהחברה הזאת תצליח. החברה הזאת מחזיקה בכל ענף עסק מסוים. יש תחרות מטורפת במדינת ישראל, וטוב שכך. רשות ההגבלים העסקיים עושה עבודתה נאמנה, וטוב שכך. למה לחפש אנשים שבאים לעשות פה ביזנס? לא, אני רוצה שהם יעשו את זה במסגרת החוק, אני רוצה שהם יעשו את זה בהתאם לחקיקה הישראלית, אני רוצה שהם יעשו את זה בהוגנות וביושר, ואני רוצה לגבות מהם כמה שיותר מיסים. תביאו לי חקיקה להגדיל את המיסים, אני אתמוך בה. תגידו לי למסות את IDB בעוד 10%, אני אמסה את IDB בעוד 10%, אבל אני אתן לו חופש.
זהבה גלאון (מרצ)
למה?
רחל עזריה (כולנו)
להפך.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
אני אתן לו חופש לנהל את החברה שלו, אני אתן לו חופש להצליח בעסקים שהוא עושה, אבל אני אקח ממנו את הכסף במיסים כדי לפרנס את המדינה הזאת, כי זה התפקיד שלי כמחוקק. התפקיד שלי כמחוקק זה לא למרמר לאנשי עסקים את החיים. אין לי שום תפקיד כזה. אני לא ממורמר. מי שממורמר, שינסה למרמר אחרים. אני רוצה שכל אחד שרוצה לקיים פה ביזנס שיעשה את זה על הצד הטוב ביותר, אני רוצה כמה שיותר מיסים וכמה שיותר במזומן.
היו"ר משה גפני
הובנת לגמרי. תודה רבה. רחל עזריה, בבקשה.
רחל עזריה (כולנו)
תודה. קודם כול, אני חושבת שחוק הריכוזיות היה חוק חשוב מאוד-מאוד, כשאחד המהלכים המרכזיים שהוא עשה הוא העניין של קיפול השכבות. הבנו שאנחנו חיים בכלכלה כלואה, במשק כלוא. אנשים צעירים שמנסים להתחיל את חייהם, לראות איך הם פותחים עסק ומתקדמים, הם מבינים מהר מאוד, שבגלל שיש כאלה פירמידות עם כל-כך הרבה שכבות, הכול כלוא, יושבים עליהם.

יושב פה רועי כהן, מהארגון של העסקים הקטנים והבינוניים. כשאנחנו מדברים על חוק הריכוזיות ומדברים על מה שקרה פה ב-IDB, אנחנו צריכים לחשוב על העסקים הקטנים, על איך אנחנו מגדלים – מיקי, זה גם מופנה אליך – את הדור הבא של אנשי העסקים המצליחים. כרגע איך שהמשק מתנהל, אין לנו סיכוי לגדל את הדור הבא. העניין של קיפול של השכבות הוא קריטי כדי לייצר את ההזדמנויות גם לדור הבא.
הדור הקודם יושב ואומר
מאוד נוח לי, יש לי הרבה מאוד שכבות, שום חברה לא יכולה ליפול, אני נמצא פה, אני תמיד יכול להעביר את הכסף מפה לשם. וזה אחד הדברים שפעלו בו בנושא של חוק הריכוזיות.

בתהליך שקרה עכשיו, ברגע שכל פירמידה תלמד שאפשר לעשות תרגיל ולא לקפל שכבות, יותר מאשר מטריד אותי מה שקרה פה, אני יודעת איך זה קורה – זה יקרה פה, ואחר-כך זה יקרה בעוד ועוד חברות. יש פה תהליך שרק התחלנו, ואם כבר בסיבוב הראשון אנחנו מבהירים שלא צריך לסיים את התהליך עד הסוף, יושבות חברות ואומרות: היינו פראיירים. למה עשינו את זה? למה לא נשארנו בדיוק עם אותה רמה של עושר ואותה רמה של הזדמנויות? למה נענינו לחקיקה בכנסת? היינו צריכים בעצמנו לייצר את התהליך הזה שאפשר מאחורי הקלעים למצוא את הדרך.

בסופו של דבר אני חושבת שאנחנו צריכים לקחת מאוד-מאוד ברצינות את האירוע שמתרחש פה, כבוד היושב-ראש. יש פה שני צעדים קדימה שצריך לחשוב עליהם: האחד, מה יקרה בשאר החברות, והשני, איך אנחנו מייצרים כלכלה ישראלית שמאפשרת גם לדור הבא לגדול. כרגע מה שאנחנו עושים, אנחנו מונעים תחרות - - -
היו"ר משה גפני
אנחנו עוד לא עושים כלום.
רחל עזריה (כולנו)
מה שקורה פה, מה שמתרחש פה עלול - - -
היו"ר משה גפני
לא שאנחנו עושים את זה.
רחל עזריה (כולנו)
אתה צודק. סליחה. מה שמתרחש פה, עלול לגרום לכך שבסופו של דבר הריכוזיות לא תקטן.

בואו נבהיר דבר אחד אחרון. חבר הכנסת מיקי זוהר, אתה אמרת: אין בעיה, שיעשה, אני אגדיל את המיסים. אני אגיד לך מה שאני חושבת שהכי חשוב, זה לא הסיפור של המיסים, זה הסיפור של התחרות. ואתה נמצא במפלגה ליברלית שאמורה לעודד תחרות - -
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
איפה יש פגיעה בתחרות?
רחל עזריה (כולנו)
- - ואנחנו עושים בדיוק הפוך. ריכוזיות זה הפוך מתחרות.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
בסוגיה הזאת.
היו"ר משה גפני
עוד לא ביררנו את זה.
רחל עזריה (כולנו)
ריכוזיות זה הפוך מתחרות. ככל שאנחנו מגדילים את הסיכוי לריכוזיות, אנחנו מקטינים את הסיכוי לתחרות ומקטינים את הסיכוי שעסקים קטנים והדור הבא יוכלו לצמוח פה, להתעשר ולחיות טוב. אנחנו רוצים שלכל אחד תהיה הזדמנות במדינה הזאת, והיום זה לא המצב, בין היתר בגלל הריכוזיות.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. חבר הכנסת איתן ברושי. חברי הכנסת כבר חוזרים על עצמם פחות או יותר, חוץ ממיקי זוהר.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אני אנסה לחדש משהו. אדוני היושב-ראש, חברי הכנסת, אתמול היינו עדים לשני דברים כפי שהשתקפו בתקשורת - -
היו"ר משה גפני
מה היה אתמול?
איתן ברושי (המחנה הציוני)
- - האחד, מעצרו של רמי לוי. והשני, כתבה ב"ערוץ 2" על מצבה של החקלאות בישראל. כתבה אחת מתוך ארבע.
היו"ר משה גפני
אני כל הזמן חשבתי כשאני מביא את הריכוזיות, את הדיון שזהבה ביקשה, איך נגיע לחקלאות. בבקשה.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
הבעיה היא שמשהו גדול השתבש פה. אני לא מאלה שמתנגדים, וכשפעלתי בתפקידים שונים, כולל ראש מועצה, עודדתי את ההשקעות, ואינני נמנה על אלה שרואים איום בבעלי ההון, אלה כהזדמנות. אני חושב שלא צריך לערבב את הדברים. אצלנו לא פעם אמרו, זהבה, שמי שרוצה לחיות כמו סוציאליסט, צריך להרוויח כמו קפיטליסט.

בסופו של דבר אני לא מאלה ששוללים, אבל אני חושב שמה שבא לידי ביטוי – ויושב פה נציג בכיר – שהמדינה מספרת עכשיו שהצמיחה הכי גדולה שקרתה פה זה מהמיסים של מכירת מכוניות ומכרטיסי טיסה לחוץ-לארץ. כשאומרים פירמידה, למדתי על פירמידה אחרת, לא הפירמידה של הטייקונים, אלא הפירמידה שלמדנו. פה הופכים את הפירמידה פעם שנייה, ואז פתאום הסוחרים הופכים להיות הפרונט של החברה הישראלית, לא החקלאים ולא התעשיינים.

אתה יודע שלא ייצא כלום מהוועדה לקידום התעשייה, אתה יודע שהחקלאות נשחקת, שום דבר לא קרה, למרות - - -
רועי פולקמן (כולנו)
העולם עובר לשירותים, אתה יודע.
היו"ר משה גפני
רועי, אני רוצה להתקדם, יש לנו המון סעיפים.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אין עצמאות כלכלית ממכירת מכוניות.

מה החיבור הזה?
היו"ר משה גפני
תגיע לגופו של עניין.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
כשרמי לוי מדליק משואה, והוא הופך להיות יקיר האומה, ממשלה מאבדת את דרכה, זו מציאות ששוחטים את כל הפרות הקדושות, נשארים רק עם עגל הזהב.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
שנשחט גם את רמי לוי? למה לא הבאתם בלונים?
איתן ברושי (המחנה הציוני)
לכן אני חושב - -
היו"ר משה גפני
לכן אתה חושב, מה?
איתן ברושי (המחנה הציוני)
- - שהדיון הזה - - -
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
עוד טייקון נופל, זה טוב... מה קרה?
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אני לא נגד טייקונים, אני רק נגד אובדן הדרך של הממשלה.
היו"ר משה גפני
זה דיון בפני עצמו.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
מדינה שהוקמה על בסיס עבודה ויצירה הופכת להיות מדינה של מכירות, ואולי עוד לא נגמרה פרשת השחיטות. ולכן דווקא הדיון הזה, עם ההקלטה, עם כל מי שיושב פה – עוד מעט נדבר על חיפה כימיקליים – מראה שיש כאן עיוות בסדר-היום, יש כאן בעיה של אובדן דרך. אדוני, יש לכם תפקיד, יש באיזה מקום צורך לפזר סימני דרך. לאן אנחנו רוצים להגיע? לאן מובילים את המדינה? לכן החיבור הזה - - -
היו"ר משה גפני
תישאר עם סימן השאלה, בגלל שזאת שאלה קשה שצריך לדבר עליה.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
בשביל זה יש ממשלה, ובשביל זה לקראת ראש הממשלה - - -
היו"ר משה גפני
יש לי כמה רעיונות בשביל מה צריך ממשלה.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אולי גם תביאו איזה בשורה.
רועי פולקמן (כולנו)
האבטלה בשפל היסטורי שלא היה כדוגמתו, צמיחה טובה, ירידה ביוקר המחייה. אפשר לדבר על החקלאות.
רחל עזריה (כולנו)
המקום היחיד שבו אין ריכוזיות ובאמת לצעירים יש סיכוי זה ההייטק, שימו לב. זו בדיוק הכלכלה הכלואה שלנו.
היו"ר משה גפני
פרופ' שמואל האוזר.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
כולם יעבדו בהייטק. תביאו הייטק לחיפה כימיקליים, תביאו הייטק לשם. 50% שלא בהייטק - - -
רחל עזריה (כולנו)
זה מה שאני אומרת לך, שלכן לא צריך ריכוזיות.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
זה מה שמצאת להגיד עכשיו? תשלחי אותם להייטק.
רחל עזריה (כולנו)
בסדר.
היו"ר משה גפני
תודה רבה.
רחל עזריה (כולנו)
זה המקום היחיד שאין בו ריכוזיות, לכן יש לצעירים סיכוי.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
תביאי פתרון.
היו"ר משה גפני
די, מספיק. אמרת את דבריך, עכשיו אני רוצה לשמוע את שמוליק האוזר. בבקשה. יושב-ראש הרשות לניירות ערך. לא להפריע. אני מבקש לשמוע את כולם.
שמואל האוזר
תודה רבה, אני רק אספר לכם כמה עובדות. אני מודה על התואר נציג המדינה, אבל אני רק יושב-ראש הרשות לניירות ערך.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
מה זה רק? כמה כאלה יש?
היו"ר משה גפני
כל אחד מייצג את המדינה בתפקידו. בתפקיד שלך אתה מייצג את המדינה.
שמואל האוזר
בעיית הריכוזיות בישראל בכלכלה הישראלית ובשוק ההון היא באמת אחת הבעיות היותר קשות. כשאנחנו מסתכלים בעולם, הרבה פעמים אנחנו מסתכלים על ארצות-הברית ואנגליה, והן שונות, אבל כל שאר המדינות, כולל באירופה, כל המדינות באירופה, המזרח הרחוק, דרום אמריקה, יש שם בעיית ריכוזיות כמו אצלנו, זה לא שונה, אנחנו לא שונים מהעולם.

במדינת ישראל עשו כמה מהלכים חשובים מאוד כדי להתמודד עם בעיית הריכוזיות. אחת הבעיות שזיהו מלכתחילה זה באמת העובדה שיכול להיות מישהו שהוא בעל שליטה, שבמעט הון הוא שולט על גופים גדולים מאוד. הבעיה הזאת קיימת גם בעולם. ואז בשנות ה-90 באה מדינת ישראל, הרשות לניירות ערך גם יזמה את זה, את החוק להשוואת זכויות הצבעה, והשוו את זכויות ההצבעה, כי באמת היה פער. אחרי כמה שנים, בשנת ,2013 אמרו "לא די", אנחנו צריכים לעשות עוד. דרך אגב, להשוואת זכויות הצבעה היה ערך מאוד גבוה, אין היום חברות ציבוריות עם זכויות הצבעה שונות. בזמנו היו 60% מהחברות.

באו בשנת 2013, אמרו "ועדת הריכוזיות", אמרו "אנחנו צריכים לפתור את הבעיה. הלכנו למהלך שלא עשו בשום מקום בעולם ואמרנו: נקפל. דרך אגב, ועדת הריכוזיות הגיעה לוועדה כאן, הוועדה לקחה חלק מהדברים שהמליצה עליהם ועדת הריכוזיות ואף החמירה יותר מאשר הוועדה המליצה. זאת נקודה ראשונה.

נקודה שנייה. חלק מהנתונים חברת הכנסת זהבה גלאון הציגה - - -
היו"ר משה גפני
אל תדבר אל חברי הכנסת, אחרת ייפתח דיאלוג, בגלל שזה נושא מאוד עמוק ומאוד בעייתי. תדבר על עמדתך.
שמואל האוזר
היא הציגה את זה. היו 67 חברות בכל השכבות. מתוך 67 החברות, בשכבה השלישית ומעלה – חוק הריכוזיות אומר עד שכבה שנייה, ונאמר פה שעד סוף 2017 מחסלים עד שכבה רביעית ואחר-כך נשאר עד 2019 שכבה שלישית – נשארו היום 13 חברות. זה נכון שרוב החברות היו ב-IDB, ל-IDB היו 27 חברות מהשכבה השלישית, ואני רוצה לומר לכם שנשארו שבע חברות היום ל-IDB.
היו"ר משה גפני
כמה?
שמואל האוזר
מתוך ה-27.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
את דסק"ש אתה סופר כשתיים?
שמואל האוזר
כן. כמו שסופרים. דסק"ש היא השנייה, ומתחת לדסק"ש אלרון.
רועי פולקמן (כולנו)
IDB, דסק"ש, ואז יש לך את - - -
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
דסק"ש, אלרון - - -
שמואל האוזר
לא פעמיים, פעם אחת אני סופר.
רועי פולקמן (כולנו)
לא. באיזה שכבה?
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
באיזה שכבה דסק"ש עכשיו?
רועי פולקמן (כולנו)
השנייה.
שמואל האוזר
שנייה, ודאי.
היו"ר משה גפני
מתוך 27 חברות של IDB כמה נשארו?
שמואל האוזר
נשארו שבע חברות. 20 חברות קופלו. נשארו רק 13 בסך-הכול. בשכבה הרביעית נשארו שלוש חברות, כולן של IDB. מתוך השבע - - -
היו"ר משה גפני
כל האחרים התקפלו?
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
אמרת שיש 13 בסך-הכול, אבל זה בכל המשק.
שמואל האוזר
בשכבה שלישית ורביעית.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
בכול המשק 13, 7 זה ב- IDB.
שמואל האוזר
בכל המשק.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
7 זה ב-IDB מתוך ה-13.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
השלוש שנמצאות בשכבה הרביעית של IDB זה שופרסל, סלקום ונכסים ובניין?
שמואל האוזר
הם יכולים גם לקפל למעלה, ואז כולם עולים עוד שכבה.
היו"ר משה גפני
הבנו. העיקרון ברור.
שמואל האוזר
כרגע שכבה רביעית, צריכים לקפל אותן, או לקפל שכבה, או להתמזג או משהו.
היו"ר משה גפני
מה אתה מציע?
שמואל האוזר
רק שנייה. החוק השיג את מטרתו במידה גדולה. דרך אגב, מבחינת שווי שוק אנחנו מדברים על סדר גודל של כמעט 100 מיליארד, 90 מיליארד, שהיו כל החברות האלה, 50 מיליארד פחות או יותר כבר נעלמו דרך הקיפולים האלה וצפויים לנו עוד 40 מיליארד שקל נוספים שיימחקו, או יתמזגו ברגע שנקפל. זה הרבה כסף.
אתם בוועדה כל הזמן אומרים
איך אפשר לעודד את הבורסה, את שוק ההון? חברה ציבורית שנעלמת ממשיכה לקחת הלוואות, אבל אתם מפסיקים לראות אותה - -
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
- - -
היו"ר משה גפני
שנייה. תן לי לשמוע, אני לא מכיר את זה כמוך.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
שאלה טכנית.
היו"ר משה גפני
רגע. תן לו לסיים.
שמואל האוזר
- - ברגע שהיא נמחקת מבחינה ציבורית אתם כבר לא יודעים עליה שום דבר.
היו"ר משה גפני
מה זה "לא יודעים"? איפה היא?
שמואל האוזר
היא הופכת להיות חברה פרטית שהיא לא מדווחת לציבור.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
או חברה ציבורית, אבל לא בארץ. הרי זה מה שקרה ב-IDB, אדוני.
שמואל האוזר
רק להסביר את הנקודה. אני אשיב לך.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אני רוצה לשאול אותך, זה חשוב. זו נקודה חשובה טכנית.
שמואל האוזר
אם היא נותנת הלוואות פרטיות, אתם לא רואים אותה.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אל תענה על זה, כי - - -
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
תמות נפשי עם פלישתים, זה העניין – לא משנה מה ההשלכות. בואו נהרוס את השוק, אבל נראה שפגענו בטייקונים, זה חשוב.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
האוזר, אני מבקש לשאול אותך.
היו"ר משה גפני
בבקשה, תשאל. בקצרה.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אני רוצה לדעת אם אתה יודע את זה או מתעלם מזה. ל-IDB נוספו שכבות מלמעלה בחו"ל. יש להם עוד שכבות.
שמואל האוזר
אני אגיע לזה.
היו"ר משה גפני
שאלת, מיקי. בבקשה.
שמואל האוזר
אני אתן לך תשובה.
ענת פילצר סומך
- - -
היו"ר משה גפני
מה זה הדבר הזה? אם את מתערבת עוד פעם בלי רשות, אני מוציא אותך.
שמואל האוזר
היא הכלכלנית הראשית של רשות ניירות ערך והיא גם היתה חברת ועדת הריכוזיות.
היו"ר משה גפני
אני מאוד תומך בה. מה זה משנה בכלל?
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
לא היא דיברה. זו היתה ענת שדיברה בשביל גיתית, זו בעיה.
היו"ר משה גפני
שמוליק, זה דיון בעייתי, קשה. הוא לא דיון קל. יש הרבה אנשים. אנחנו ביום ארוך מבחינת הסעיפים שעל סדר-היום, אנחנו לא גומרים בעניין הריכוזיות בדיון קצר כזה.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אני רוצה שתענה על זה.
היו"ר משה גפני
הוא עונה. הוא עונה עכשיו.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
כמה שכבות יש מעל אלשטיין, פרטיות?
היו"ר משה גפני
בבקשה.
שמואל האוזר
ברשותך, אני רוצה לתת את כל העובדות. אתם מחליטים, אבל לפחות העובדות יעמדו מול עיניכם. היו כמה שאלות שעמדו, ואחת השאלות שעמדו, אני אציין שתיים מהן עכשיו, זה היה מה עושים לגבי זה. זה נדון בוועדה, זה לא נעלם מעיני הוועדה. הוועדה החליטה במכוון שהיא לא נוגעת בחברות זרות. אנחנו מגנים על המשקיעים שלנו, אנחנו לא מגנים עכשיו על המשקיעים בארגנטינה, לכן הוועדה במכוון אמרה שהיא לא מתייחסת לחברות זרות, לא לה לעשות את זה.

דרך אגב, הוועדה אמרה עוד דבר על חברת אג"ח, ואני מגיע כאן לענייננו. היו שאלות, האם שכבת אג"ח צריכה להיות חלק מהשכבות שנסחרות. אני אסביר את זה בצורה מאוד פלסטית, אבל ברגע שנכנסת שכבת אג"ח, היא לא משפיעה על הפער בין הון והצבעה, היא לא עושה שום דבר. הפער בין הון והצבעה, בין אם חברת אג"ח נספרת או לא נספרת, לא משפיע לעניין השליטה. זו יכולה להיות גם חברה - - -
היו"ר משה גפני
אנחנו העברנו את זה בוועדה בניגוד לדעתך.
שמואל האוזר
אמרתי אז חברה שלישית. לא התנגדתי לזה.
היו"ר משה גפני
דיברנו על חברות אג"ח.
שמואל האוזר
אני בהחלט חושב ששכבת האג"ח לא מוסיפה ולא מורידה. זה התקבל ואנחנו כרגע מדברים על יישום של חוק הריכוזיות.

עכשיו אני מדבר על IDB. IDB – הרעיון שעלה להם משפטית זה סוג של פרצה. הוא באמת עוקף את ועדת הריכוזיות - - -
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
את חוק הריכוזיות.
שמואל האוזר
עוקף את ועדת הריכוזיות מהבחינה הזאת - - -
היו"ר משה גפני
את חוק הריכוזיות.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
גם את הוועדה.
שמואל האוזר
- - - מהבחינה הזאת שחברת אג"ח נחשבת כשכבה. זה לא משנה מה הדעה של מי או של אחרים, היא נחשבת כשכבה. היא עוקפת. עם זאת, זו פרצה שקיימת בחוק.

אתם באים אליי הרבה פעמים ואומרים לי: צריך להפחית את הרגולציה. אני אומר יותר מפעם אחת שנכון, צריך להפחית, אבל לא פחות חשוב זה לטפל באי-ודאות רגולטורית. אנחנו קמים, יש חוק, ואנחנו אומרים: בואו נשנה אותו עכשיו בגלל שגילינו. הם גילו, יש פרצה, הם לא נדרשים לאישור לא שלנו וגם לא של שרת המשפטים. דרך אגב, אני תומך בדעה של שרת המשפטים - -
זהבה גלאון (מרצ)
למה?
שמואל האוזר
- - משום שזה משדר ודאות רגולטורית. אנחנו לא יכולים לקום בבוקר ולהגיד: וואו, טעינו. כל חוק שיש, תמיד יש פרצות וצריך לתקן אותן, השאלה היא - - -
זהבה גלאון (מרצ)
מה עם ההשלכות לגבי השאר?
שמואל האוזר
אני אשלים.
היו"ר משה גפני
ההשלכות לגבי האחרים, זה הנושא המרכזי.
שמואל האוזר
כל מה שיש לנו על הפרק זה שיש לנו שכבה רביעית, שלוש חברות, כולן מקרה אחד, זה הכול. האם לעשות חקיקה אחרת?
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
אין שום חברה נוספת - - -
שמואל האוזר
אם תבוא חברה נוספת - - -
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
רגע. אין שום חברה נוספת במשק שאילו היתה מנצלת את הפרצה הזאת היתה יכולה להתנהג באותה צורה?
שמואל האוזר
זאת שאלה טובה.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
יש גם אי-ודאות רגולטורית - -
היו"ר משה גפני
השאלה ברורה.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
- - גם הגינות רגולטורית.
היו"ר משה גפני
איילת, השאלה ברורה. בבקשה.
שמואל האוזר
השאלה שלך באמת נכונה.
היו"ר משה גפני
מה התשובה, שמוליק?
זהבה גלאון (מרצ)
עד 2019 - - -
שמואל האוזר
גם פה אני תומך במה שאמרה שרת המשפטים. ככל שיבואו מקרים כאלה, נצטרך לטפל בהם ואז נצטרך לעשות אולי איזה שינוי חוק.

אני חושב שבמצב הנוכחי זה לא המקום עכשיו כרגע לשנות את החוק, כשיש לנו מקרה אחד. זו פרצה בחוק, אבל אין מה לעשות. אני חוזר ואומר: חוק הריכוזיות השיג את מטרתו, הוא הלך רחוק מאוד.

אני רק אציין נקודה אחת אחרונה - - -
קריאות
- - -
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
תעשו ודאות רגולטורית לעסקים קטנים, לא למי שעושק את הציבור.
רחל עזריה (כולנו)
זה רק השלב הראשון. מי אמר שהשלב השני - - -
קריאות
- - -
זהבה גלאון (מרצ)
שמוליק, מה היתה תכלית חוק הריכוזיות? יציבות רגולטורית זה גם תכלית חוק הריכוזיות, ואתה מאפשר עכשיו לעקוף את תכלית חוק הריכוזיות, לפי מה שאתה אומר.
שמואל האוזר
לא. ממש לא.
היו"ר משה גפני
הוא לא אמר את זה.
שמואל האוזר
לא אמרתי את זה.
זהבה גלאון (מרצ)
המושג הזה "יציבות רגולטורית" הוא ממש בעייתי. אלטשיין עשה בזה אקרובטיקה פיננסית, ואתם נותנים לו יד.
היו"ר משה גפני
כבר אמרת את זה, זהבה. שמואל, תשלים.
זהבה גלאון (מרצ)
הוא ידע טוב מאוד, אלשטיין, שהוא יעקוף את חוק הריכוזיות.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
כמה שכבות יש ב- IDBהיום?
שמואל האוזר
היום נשארו ארבע שכבות.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
כמה שכבות יש להם מעל עד שזה מגיע לאלשטיין?
שמואל האוזר
אין.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
מה לא? היום IDB היא חברת בת - - -
שמואל האוזר
אתה מדבר על הזרות?
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
כן.
שמואל האוזר
הזרות לא בחוק.
היו"ר משה גפני
מיקי, מה אתה רוצה מחו"ל?
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
מה זאת אומרת?
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
הן לא במשחק, מיקי.
היו"ר משה גפני
הן לא במשחק.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אתה מבין שאתה מרוקן - - -
היו"ר משה גפני
אני לא מבין. זה בבקשה, צריך לחוקק, כי זה המצב.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
אני לא מסכימה שזה מרוקן.
היו"ר משה גפני
חבר'ה, הבנו. הבנו גם מי עומד מאחורי חו"ל. בבקשה.
שמואל האוזר
אני השלמתי.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. רוני טלמור, אני מבקש לדעת את עמדת משרד המשפטים.
רוני טלמור
תודה, אדוני. אני מבקשת קודם כול להבהיר כמה נקודות בעקבות הדברים שנאמרו כאן. קודם כול, חשוב לומר ופרופ' האוזר אמר את זה שחוק הריכוזיות, פרק הפירמידות, לא כולל מנגנון לבחינה מראש של עסקאות, לא על-ידי משרד המשפטים ולא על-ידי גורם אחר, החברות צריכות ליישם את הוראות החוק. אם הן לא מיושמות, יש אכיפה, אבל אין מנגנון של אישור מראש. לכן הטענה ששרת המשפטים אישרה או לא אישרה משהו היא פשוט לא נכונה, פשוט משום שזה לא מסמכותה.
היו"ר משה גפני
אין בחוק רגולטור שמאשר או לא מאשר, רק בדיעבד?
רוני טלמור
כן.

עוד חשוב לי לציין שהבהרנו לנציגים של IDB שאנחנו לא נותנים להם אור ירוק או הסכמה כלשהי להסכמה למהלך שלהם. להפך, הבהרנו להם שהעסקה מנוגדת לתכלית חוק הריכוזיות כפי שאנחנו מבינים אותו.

אני אולי אוסיף כמה מילים לגבי העסקה עצמה, כי הדברים לא נאמרו מפורשות וזה אולי יעזור להפוך את הדיון לקצת יותר ברור. כמו שנאמר, יש לנו פירמידה של IDB, ארבע שכבות. היא צריכה בתוך חודשים ספורים, עד דצמבר, לצמצם את הפירמידה לשלוש שכבות. מגוון הדרכים שבהן ניתן לצמצם שכבות בפירמידה הוא רב, זה נאמר במאמר מוסגר, שלמרבה הצער רוב המקרים של הטיפול נעשו בדרך של מחיקה מהבורסה, שזה לא היתה התוצאה בהכרח, אבל זה מה שקרה.
היו"ר משה גפני
את מדברת על חברות אחרות, בכלל.
רוני טלמור
כן.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
רק למען הסדר הטוב אני אומר לך שיש ל- IDBשבע שכבות בחו"ל מעל ארבע השכבות הישראליות.
היו"ר משה גפני
מה זה קשור?
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
זה נתון שצריך להיות לעיני מי שמחליט. זו הדרך הכי טובה להלבנת כספים, אין דרך טובה יותר.
היו"ר משה גפני
מיקי, אתה שם לב, אני לא - - -
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
זה נתון שאי-אפשר להתעלם ממנו. שבע שכבות.
היו"ר משה גפני
מיקי, אני לא מביע עמדה, אני עוד לא יודע, צריך ללמוד את העניין הזה עוד.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אני למדתי - - -
היו"ר משה גפני
אבל. אבל - - -
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אתה לא יכול להתעלם מזה.
היו"ר משה גפני
זה מה שאמר שמוליק האוזר - - -
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
יש לקונה בחוק.
היו"ר משה גפני
עם כל הכבוד, מה אתה רוצה מהאנשים? אתה לא עשית את החוק, הכוונה היא אנחנו. בבקשה.
רוני טלמור
חברת IDB היא השכבה הראשונה לפי החוק, היא חברת אגרות חוב היום, זה אומר שכל המניות של החברה - - -
היו"ר משה גפני
למה אין חוות-דעת שלכם בעניין הזה?
רוני טלמור
למה צריכה להיות חוות-דעת בעניין הזה?

חברת IDB לפני כמה חודשים פרסמה לציבור מתווה של עסקה שהם מתכוונים ליישם. אנחנו מדברים כרגע על מתווה. למיטב ידיעתנו אין עדיין עסקה שנערכה בכיוון מתווה. ניתנו לו קווים כלליים, לפי המתווה IDB תמכור את המניות שלה בדסק"ש לחברה פרטית אחרת, חברה אחות שהיא זאת שמחזיקה - - -
היו"ר משה גפני
מאיפה הכסף? בעצם את לא צריכה לענות. נמצאים פה - - -
רוני טלמור
אדוני, תן לי - - -
היו"ר משה גפני
אני נותן לך. אני ביקשתי שתדברי.
זהבה גלאון (מרצ)
מאיפה הכסף?
היו"ר משה גפני
לא. נמצאים פה מ-IDB, אני אבקש שהם יגידו.
רוני טלמור
לפי מה שפורסם החברה הפרטית לא תגייס כספים מהציבור - -
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
מהציבור הישראלי.
רוני טלמור
- - כדי לא להיחשב חברה - - -. מקור המימון שלה הוא IDB עצמה. כלומר, IDB תיתן לאותה חברה פרטית הלוואת מוכר, לפי מה שפורסם על-ידי החברה, שזה משהו שדומה למכירה בהקפה – כך פעם היינו אומרים – וכנגד זה המניות של דסק"ש ישועבדו לטובת IDB והנושים שלה.

כמו שראינו את זה, הכספים של IDB ממשיכים להיות מקור המימון המרכזי לשליטה של אלשטיין בדסק"ש.

כיוון שהחברה הפרטית לא תבצע בעצמה גיוס לציבור, היא לא תיחשב פורמלית כחברת שכבה, והתוצאה היא שהחברה שגייסה חוב מהציבור, IDB, מעבירה את החוב לחברה אחרת, כדי שהיא תוכל לקנות את השליטה בדסק"ש.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אני מבין את זה, אני צועק את זו. זו מכבסת כספים שלא תיאמן.
רוני טלמור
חשוב לנו לומר שהמבנה של העסקה, כמו שהוצגה לנו, לא ראינו לה תכלית אחרת מלבד התכלית של התחמקות מתחולת הוראות חוק הריכוזיות.
זהבה גלאון (מרצ)
את יכולה לחזור על זה עוד פעם? - -
רוני טלמור
אני אחזור על זה בשמחה.
זהבה גלאון (מרצ)
- - כי גפני לא היה מרוכז.
רוני טלמור
המבנה של העסקה למיטב הבנתנו נועד להתחמק מתחולת חוק הריכוזיות ולא מצאנו לזה תכלית עסקית אחרת מבחינת מבנה העסקה.

גם אנחנו ראינו את החשש הרוחבי שמדובר עליו, כי אותו מתווה יוכל לשמש גם במקרים אחרים. אגב, גם לגבי יצירת שכבות חדשות, לא רק לגבי קיפול שכבות קיימות.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
בוודאי, זה מרוקן את החוק מהתכלית שלו.
רוני טלמור
קיימנו התייעצויות בעניין הזה. שרת המשפטים, שנדרשה לכך, החליטה משיקולי המדיניות שלה שהיא לא רוצה בעת הזאת לקדם חקיקה, אבל כפי שנאמר פה וכפי שגם פרופ' האוזר אמר, בהחלט ייתכן שנגיע לזה בהמשך הדרך.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
מה עם שר משפטים אחר? נחליף את שר המשפטים, ואז - - -
רוני טלמור
תיקון חקיקה כאמור, ככל שיבוצע, מן הסתם יחול גם על מבנים הקיימים, כמו שחוק הריכוזיות חל גם על מבנים קיימים, ואני חושבת שהדברים ברורים.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
הם יביאו את החקיקה מיד כשיתחלף שר המשפטים?
רוני טלמור
לא נתנו לעסקה הזאת אור ירוק כלשהו, כי העסקה הזאת לא טעונה אישור שרת המשפטים.
היו"ר משה גפני
אמרת את זה. בדיעבד את יכולה לפסול את העסקה הזאת? יש לך אפשרות אם זה לא בניגוד לחוק?
רוני טלמור
לא.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
יש רגולטור, אתם או מישהו אחר - - -
היו"ר משה גפני
רגע, שאלתי.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אתה שואל רק על משרד המשפטים, אני מרחיב. האם יש רגולטור אחר?
היו"ר משה גפני
היא אמרה שאין.
זהבה גלאון (מרצ)
יש ממונה על חוק הריכוזיות. את מי מינו?
רוני טלמור
לא, זה לא קשור.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
הממונה על ההגבלים העסקיים.
רוני טלמור
האכיפה של פרק הפירמידות נתונה בידי הכנ"ר, בהתייעצות עם הרשות לניירות ערך וכמובן במעורבות שלנו.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. בבקשה, שאלה. אפשרתי לרועי פולקמן שאלה.
רועי פולקמן (כולנו)
פרופ' האוזר, היא בעיקר אליך. אמרת שהחוק בחר להתעלם - - -
היו"ר משה גפני
רגע, רועי.
שגית אפיק
מה היה המשפט האחרון?
רוני טלמור
צריך קודם לזהות הפרה ואז אוכפים, ולא אוכפים ואז מזהים הפרה.
היו"ר משה גפני
נדמה לי שזאת לא עבירה על החוק.
קריאות
- - -
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
גברתי, יש הליך בחוק של חוות-דעת - -
היו"ר משה גפני
שנייה, לא הבנתי.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
- - של ועדת הריכוזיות. יש הליך כזה בתוך החוק. אפשר לכנס את הוועדה.
רוני טלמור
זה מהפרק השני.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
נכון שזה לעניין הפרק השני. האם זה לא מקרה שבו אפשר להגיד שהוועדה תתכנס בגלל מכלול השיקולים שהזכרת?
רוני טלמור
אדוני, אני אחדד את הדברים, כי השאלה עולה. בוודאי אנחנו רואים שהעסקה אינה עולה בקנה אחד עם רוח החוק והכוונה.
היו"ר משה גפני
אמרת.
רוני טלמור
אמרנו את זה. לגבי השאלה אם זה עולה בקנה אחד עם הלשון. אנחנו רואים בפנינו מתווה של עסקה, אין בפנינו עסקה מושלמת. כדי לגבש חוות-דעת משפטית האם עסקה מסוימת עולה בקנה אחד עם החוק ברמה המשפטית, צריך לראות עסקה שלמה. למשל שאלה של שליטה, זו שאלה שצריך לראות את הפרטים כדי להבין אם היא מתקיימת או לא. יכול להיות שלא, אבל זה לא הזמן עדיין.
היו"ר משה גפני
אנחנו נטפל כנראה בחוק הריכוזיות - -
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
לא יהיה מנוס מזה.
היו"ר משה גפני
- - לא יהיה מנוס מזה. זה אחד הנושאים המרכזיים, את אמרת שהעסקה, כפי שאת מכירה, היא לא על-פי רוח החוק. יש פרצה בחוק, זה לא על-פי רוח החוק, אין רגולטור שיכול לעצור עסקה לפני שהיא מתקיימת, ולכן העסקה יכולה להתקיים, ובדיעבד, אחרי שהיא מתקיימת אתם בוחנים אותה. נכון? אם לא אמרתי נכון, אז תגידי.
זהבה גלאון (מרצ)
אם זה יבוא לפתחה.
היו"ר משה גפני
יבוא לפתחכם, ואז - - -
דב חנין (הרשימה המשותפת)
גפני, חוץ מהביטוי "פרצה" בחוק זה לא נאמר על-ידי נציגת משרד המשפטים.
היו"ר משה גפני
נאמר.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
לא. היא אמרה שיש לקונה.
היו"ר משה גפני
יש לקונה, בוודאי. על זה כולם מסכימים.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
- - - חוקקנו פה את החוק, אנחנו יודעים למה התכוונו, התכוונו למנוע את הדברים האלה.
קריאות
- - -
זהבה גלאון (מרצ)
אדוני היושב-ראש, דב חנין הוא ד"ר למשפטים והוא יודע להבחין בדקויות.
היו"ר משה גפני
בסדר. יהי רצון כאילו אמרתי מה שצריך להגיד מבחינה משפטית... בסדר?
דב חנין (הרשימה המשותפת)
אני הבנתי מעו"ד טלמור שבהחלט ייתכן שהעסקה כמו שהיא, בדיעבד, כאשר היא תושלם, תיחשב כעבירה על החוק.
היו"ר משה גפני
זה מה שאני הולך לשאול.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אם זה נכון, תמנע אותה עכשיו.
היו"ר משה גפני
בדיעבד, אני אבוא אלייך ואני אגיד לך: IDB עשתה עסקה, ועל-פי מה שאמרת – לא חשוב איך דב חנין מנתח את העניין הזה – היא עשתה את העסקה הזאת בלא לעבור על החוק. היא עשתה נגד רוח החוק, היא עשתה נגד מה שאנשים חושבים שצריך להיות - -
שמואל האוזר
היא עוד לא עשתה
היו"ר משה גפני
- - מה את עושה? זאת השאלה.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
גפני, כתוב לא לשים מכשול בפני עיוור. אז אל תשים מכשול.
היו"ר משה גפני
אני לא שם מכשול, אני שואל.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אל תגידו שנעשה עסקה ואחר-כך נגיד שהיא לא - - -
היו"ר משה גפני
לא אמרתי לאף אחד לעשות כלום.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
יש פה רוח כזאת.
היו"ר משה גפני
אין רוח כזאת.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אז תמחק את זה.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
היושב-ראש גפני, אני אשאל את השאלה. אם הם מראש לא היו שמים את הכסף, והוא הגיע על-ידי זה שהם ידעו על העסקה, אם זה היה מדיווח פנימי - - -
היו"ר משה גפני
היא אומרת, היא יודעת על העסקה, היא יודעת על רוח הדברים. עו"ד טלמור, משרד המשפטים, מה יקרה כשהם עושים עסקה והעסקה לא מנוגדת לחוק? היא נגד רוח החוק וזה מגיע אליכם. באתי בתלונה שהם עשו עסקה שהיא בניגוד לרוח החוק – מה את עושה עם העסקה הזאת?
רוני טלמור
אני לא נביאה, אני עורכת-דין - - -
היו"ר משה גפני
עורכת-דין – תלוי באיזה צד את, יש כאלה שהן נביאות...
רוני טלמור
גם לא עורכי-דין יודעים. לשון החוק לא עוזרת לנו כאן, אבל לשון החוק היא גם לא סוף פסוק במהלך של פרשנות. יותר מזה כרגע אני לא יכולה לומר.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
תכלית החוק, רוח החוק ולמה התכוון המחוקק, אלה דברים שצריך לשקול.
היו"ר משה גפני
שאלה. רועי פולקמן. רועי, בבקשה. שאלה קצרה.
רועי פולקמן (כולנו)
המטרה היתה לפרק את הפירמידות.
היו"ר משה גפני
מה אתה רוצה ממנה? אתה המחוקק. לא היית פה, אבל - - -
רועי פולקמן (כולנו)
למה המבנה, הבעלות, גם בחו"ל, הוא לא רלוונטי? הרי כל הדיון של חוק הריכוזיות אמר שזה לא רק איך קונים את החברות, אלא שאם יש לי עכשיו שבע קומות בחו"ל, אני אמור לשרת חוב, אז כל האינטרסים של ההחזקה בישראל יהיו משועבדים לכל מיני אינטרסים זרים. הרי בסוף המטרה היא לא רק להצמיח - - -
היו"ר משה גפני
מה אתה רוצה ממנה?
רועי פולקמן (כולנו)
אני רוצה להבין מה הרציונל - - -
היו"ר משה גפני
תבוא לעצמך, תחוקק חוק.
רועי פולקמן (כולנו)
לא. אני שואל שאלת מדיניות.
היו"ר משה גפני
בבקשה.
רועי פולקמן (כולנו)
למה זה לא רלוונטי? אם הם שיטחו, אבל בסוף נשאר אותו מבנה גם לרוחב וגם אחר-כך בחו"ל – זה הפרצות, חו"ל והמנגנון הפרטי – בסוף אותן חברות, שיש להן אינטרס גדול לציבור הישראלי, כי הוא גם מחזיק בהן בפנסיה שלו וגם חברות שיש להן השפעה מהותית על הכלכלה הישראלית משועבדות לכל מיני מבנים עלומים שאמורים לשרת אותם. למה זה לא רלוונטי בדיון על ריכוזיות?
זהבה גלאון (מרצ)
שאלה טובה.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
מצוינת.
שמואל האוזר
יש כמה רבדים לתשובה. הדבר הראשון הוא, מה שאנחנו עושים כרשות, אנחנו מגנים על הציבור הישראלי. כשדובר בוועדת הריכוזיות, תמיד יש שאלה עד איפה אנחנו הולכים. היה למשל ויכוח האם שלוש שכבות, שתי שכבות, היו קיצונים שגם אמרו שכבה אחת. אמרו "שתי שכבות". בין השאר דובר גם על עניין החברות הזרות ואמרו: אנחנו לא מגנים שם - - -
רועי פולקמן (כולנו)
חברה ריאלית היא פה בקצה ומעליה חברות מימון זרות.
שמואל האוזר
לא שייך לחברה ריאלית. אתה שואל מה השיקולים, אני מסביר לך מה השיקולים.
רועי פולקמן (כולנו)
זה מהצד הטכני של ההשקעות בגוף?
שמואל האוזר
לא, זה לא טכני. יש פה עניין של מהות. אין בשום מקום חוק קיצוני כזה כמו חוק הפירמידות בישראל, תבינו את זה. אנחנו היחידים שעשינו את זה בנוסף להשוואת זכויות הצבעה. אנחנו מאוד קיצוניים שם. זאת היתה ההחלטה.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
אם משעבדים מניות של סלקום כדי לקחת חוב בחו"ל, זה משמעותי או לא משמעותי?
היו"ר משה גפני
איילת, אני נותן לך לדבר. תודה רבה. איילת.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
אני מודה שלא הצלחתי לגמרי להבין אם זה משמעותי או לא. אני מניחה ששיקול המדיניות ולא להכניס את החברות מחו"ל היה שיקול - - -
שמואל האוזר
ניתן גילוי לציבור.
היו"ר משה גפני
אני רוצה שתדעי, את לא צריכה להישבר מהעניין שאת לא מבינה הכול.
זהבה גלאון (מרצ)
גדול. ממתי בממשלה מבינים - - -
היו"ר משה גפני
אני אגיד לך למה. התברר בדיעבד שחוק הריכוזיות הוא חוק גדול, הוא חוק משמעותי מאוד, הוא נעשה בקדנציה לא טובה.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
הוא גם תקדימי.
רחל עזריה (כולנו)
הוא נעשה בקדנציה שגפני כנראה לה היה יושב-ראש הוועדה.
היו"ר משה גפני
לא הייתי, הייתי באופוזיציה.

יש בחוק הזה בעיות שמתבררות היום, מה שזהבה והחברים האחרים העלו לדיון. מתברר שצריך לקיים על זה דיון אחר אם לתקן, יכול להיות שלא, יכול להיות שחלק כן וחלק לא, יכול להיות שצריך עוד דברים שלא נאמרו כאן. החוק הזה לא מושלם, נקודה.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
לעולם לא יהיה, גם בקדנציה הזאת, חוק מושלם. אין דבר כזה חוק מושלם.
רחל עזריה (כולנו)
מסתבר שרשות החברות גילו שלחוק הזה יש בעיות.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
גפני, אתה צודק, אתה מוציא רק חוקים מושלמים... וגם אני מבינה הכול. אני רוצה להגיד שני דברים ולנסות לא לחזור על דברי חבריי.
היו"ר משה גפני
כן. אם אפשר לא לחזור, תעשי דבר חשוב.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
גפני, באת מהאופוזיציה, איך לא נלחמת נגד החוק הזה?
היו"ר משה גפני
היינו בעד. הוספנו עוד דברים.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אנחנו תיקנו אותו. אנחנו לא מושלמים כמוכם...
היו"ר משה גפני
אנחנו לא קיבלנו את העמדה של שמוליק האוזר, עשינו את זה על חברות אג"ח.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אנשים כמוך באו אז לוועדה ואמרו: אם פישמן יתמוטט, דנקנר יתמוטט, המשק יתמוטט. בינתיים יש פחות אבטלה.
קריאות
- - -
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
6% אבטלה. איזה אבטלה?
היו"ר משה גפני
זה לא היה המצב בוועדה. מיקי רוזנטל טועה.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
איך הפחדתם אותנו? הטייקונים יתמוטטו.
היו"ר משה גפני
מיקי רוזנטל טועה בעניין הזה. אנחנו באופוזיציה - - -
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
- - -
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
אני לא מרגישה טוב, באתי לוועדת הכספים כדי - - -
היו"ר משה גפני
מיקי זוהר, אתה נגד איילת עכשיו. בבקשה. בקצרה ולא לחזור על הדברים.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
שני דברים מרכזיים. האחד, גם אם הקדנציה היתה קדנציה מורכבת ולא דנו בכול, אני מניחה שהשיקולים אז היו לא ללכת את כל המיילים שצריכים בהקשר של הריכוזיות, לנסות לנהל את הרגולציה.

הפנייה של חברת הכנסת גלאון היתה פנייה במקום, בעיקר בהיבט של - - -
קריאות
- - -
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
בסך-הכול רציתי לומר שאני חושבת שההשלכות הרוחביות כאן יותר גדולות מכפי שהוצג. הן נכונות אחורה והן גם נכונות קדימה. השאלה האם בטכניקה אנחנו פותרים את זה עכשיו או שבעוד שנה תבוא אלינו, פרופ' האוזר, ותגיד לנו שאז נפתור את זה בחקיקה, היא שאלה מהותית בעיניי. יש פה הנדסה פיננסית, אין פה בכלל שאלה. אני מודה מאוד לעו"ד רוני טלמור שבמידה רבה לקחה את תפוחי האדמה החמים, הלוהטים האלה, והוציאה אותם ואמרה: חברים, לא מצאנו כאן תכלית עסקית, - - - מדובר בתכלית של עקיפת החוק. ועל כן מבלי להתייחס כרגע לחברות בחו"ל ב-IDB, אני חושבת שאנחנו צריכים להבין יותר.

אגב, אני רוצה להגיד לך משהו, היושב-ראש גפני, סוגיית התחרותיות פה בעיניי היא לא הסוגיה המרכזית. פה הסוגיה המרכזית היא באמת סוגיית הרגולציה. יושב כאן רועי כהן, אני נורא-נורא מבקשת, בואו נטפל בהיעדר רגולציה בעסקים קטנים וגדולים, עם כל הכבוד, לפני שאנחנו רוצים לטפל בהם.
היו"ר משה גפני
טוב.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
סליחה, עוד דבר אחד. תשים לב, היושב-ראש גפני, איך הכול בסוף מתחבר לסוגיית המימון ולסוגיית ההנדסה הפיננסית שנצטרך לדון בה בוועדת החקיקה הפרלמנטרית.
היו"ר משה גפני
תודה רבה.
זהבה גלאון (מרצ)
אם זאת עמדת משרד המשפטים, למה שרת המשפטים מאשרת להם את זה?
דב חנין (הרשימה המשותפת)
היא לא מאשרת.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
היא לא מאשרת, והיא לא-לא מאשרת.
היו"ר משה גפני
זה מה שהיא הסבירה, היא לא יכולה לאשר.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
היא אמרה שאין לה סמכות. לצערנו אין רגולטור שיכול לעשות את זה, אם אני מבין נכון.
רוני טלמור
לא מראש.
היו"ר משה גפני
רבותי, מה יש פה עכשיו?
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אין רגולטור שיכול לתת חוות-דעת מראש, אלא רק בדיעבד.

אתה, בפגישה שלך עם שרת המשפטים, תשאל אותה - -
היו"ר משה גפני
אנחנו הזמנו - - -
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
- - מי ישלם את החובות שבנו הפירמידות האלה מול IDB, שבע השכבות? הקונים בשופרסל. למרות שהחוק לא עוסק בקרנות בחו"ל, הקונים של שופרסל ישלמו את זה.
היו"ר משה גפני
אנחנו לא יכולים להתחמק מזה, הנושא הזה יידון והוא לא ירד מסדר-היום לפני שנגיע לפתרונו. אני רוצה להגיע לפתרונות שיהיו מוסכמים, גם על הממשלה וגם על הרשות לניירות ערך, אבל נראה בהמשך. אני עוד לא יודע.

גיל קוטלר, תקשיב לי רגע לפני שאתה מתחיל לדבר. אתה סמנכ"ל הכספים של IDB. אתם הוזמנתם. אני מודה לכם שהגעתם. אתם נענים להזמנה, וזה בסדר, וכך צריך להיות. אני מציע לך שתשקול האם אתה רוצה עכשיו להתייחס לזה או שאתה רוצה לחכות לדיון הבא. ההחלטה היא בידך, אני לא מכריח אותך. אם אתה רוצה להתייחס כללית, או להיכנס לפרטים, הזמנו אותך, תגיד. אם לא, אתה גם רשאי.
גיל קוטלר
מכיוון שאני כבר יושב פה, אני חושב שאני רוצה להגיד לפחות מספר דברים, שחלקם גם קצת עובדות. קודם כול, IDB הוא קונצרן גדול מאוד, ובזמן שהחוק חוקק, בשנים 2013-2012, החוב הכולל של הקבוצה היה 33 מיליארד שקל. נכון להיום החוב בסדר גודל, אני מדבר על החוב נטו - - -
היו"ר משה גפני
החוב של הקבוצה?
גיל קוטלר
של הקבוצה, של כל חברות - - -
היו"ר משה גפני
היה 33 מיליארד.
גיל קוטלר
היום החוב הוא בערך 18 מיליארד שקל. כלומר, הקבוצה פועלת ברוח החוק ומצמצמת משמעותית את החוב. גם ברמת חברות ההחזקה החוב היה בסדר גודל של 17 מיליארד, אני מדבר על כל חברות ההחזקה, לשוק הישראלי, ונכון להיום אנחנו מדברים על חוב נטו של כ-5.7 מיליארד שקל. כלומר, אנחנו פועלים במשך הרבה שנים, ובעיקר בשנים האחרונות, מאז שמר אלשטיין והקבוצה של אלשטיין לקחה את השליטה, ברוח החוק ומצמצמים בצורה משמעותית את החוב הכולל של הקבוצה. גם ברמת הקבוצה בכל החברות, כולל החברות החיצוניות, וגם ברמת חברות ההחזקה.

לפחות חלק מהותי מהורדת החוב ברמת חברות ההחזקה, שזה IDB פיתוח ודסק"ש, נעשה במפרט הזרמה חסר תקדים לדעתי, של כ-2.5 מיליארד שקל, שהביאה קבוצת אלשטיין מארצות-הברית ומארגנטינה. דרך אגב, קבוצת אלשטיין היא חברה ציבורית, גם בארגנטינה, אבל גם בארצות-הברית, הדוחות שלה הן גם בספרדית אבל גם באנגלית, לכן אני לא חושב שיכול מישהו לטעון שיש תעלומה לגבי המקורות. הכול מצוין בדוחות ב-pre-filing ורגולציה אמריקנית, ואפשר בדיוק לראות את המקורות. הכול הגיע ממקורות כשרים לחלוטין. קבוצת אלשטיין הזרימה 2.5 מיליארד שקל, שבעזרתם שילמנו אז ואנחנו ממשיכים ומשלמים את החובות שלנו לציבור החוסכים בישראל.

בנוסף לזה, IDB פיתוח תחת ההסדר הפכה להיות חברה שכירה, גם הפכה להיות חברה ציבורית. פעם היא היתה חברת מדף, ובעקבות ההסדר היא הפכה גם להיות חברה שכירה ברמת המניות. לפני שנה וחצי, ושוב ברוח החוק, קבוצת אלשטיין קנתה את כל בעלי מניות המיעוט בהזרמה הכוללת שהיתה אז, של 650 מיליון שקל, והפכה את IDB להיות חברה פרטית. זה נכון מה שדיברנו שגם חברת אג"ח היא שכבה, אבל בהיבט השליטה באותו פער שבו מדובר, הפער לגבי IDB נסגר וברמת המניות אנחנו היום נמצאים ברמה של שלוש שכבות, ברמת החוב אנחנו ארבע שכבות, וכמו שאמרתי אנחנו עובדים ומורידים גם פה את החוב.

ציינתם שהפתרון שלנו ימומן על-ידי חוב ציבורי. אני רוצה שתדעו שב-IDB אחרי העסקה הזאת יישארו הרבה מאוד נכסים, ובכללם גם מניות כלל ונכסים אחרים, כך שהשווי הכלכלי של אותם נכסים שייוותרו בידי IDB שווים ואף עולים קצת על החוב נטו שנשאר ב-IDB. ומכיוון שלכסף אין ריח, הרי אי-אפשר לדעת האם אותו חוב ציבורי שנותר היום הוא דווקא זה שמממן את ההלוואה שנותנים לאותה חברה פרטית או הנכסים האחרים שעדיין ייוותרו בידי IDB לאחר העסקה הזאת.

בסך-הכול בקבוצת IDB אנחנו מנהלים כבר מעל שנה, אולי קצת יותר מזה, בחינה איך ליישם את החוק. כמו שאמרתי, זו קבוצה גדולה, עם הרבה מאוד חוב, גם עם הרבה מאוד החזקות של בעלי מניות מיעוט, ואנחנו בוחנים בכל הקומות, בין ברמת הקומה השלישית, בין ברמת הקומה השנייה ובין ברמת הקומה הראשונה, בחינה איך הדרך היעילה ביותר לקפל את השכבות. חושבים גם לעמוד לקראת סוף 2017 בדרך של שלוש קומות ובסוף 2019 בדרך של שתי קומות.

אין פתרון זול. דיברנו פה קודם על רציונל כלכלי. החוק, לפחות לשיטתי, יש לו הרבה רציונליים אולי חברתיים, הרציונל הכלכלי לקחת מבנה קיים ולהגיד "עכשיו תתפרקו", ברור הוא שאין בו רציונל כלכלי, כי ככה הקבוצה החליטה, לפחות בעבר, שהיא רוצה לעבוד.
היו"ר משה גפני
לוועדה יש בעיה. אני לא בא בטענות לחברה, אני לא נכנס לעניין הזה, זה בסדר. לנו יש בעיה כי בחוק הריכוזיות, אתם היחידים עכשיו שנמצאים בעניין הזה.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
כמעט.
היו"ר משה גפני
אין עוד. לאף אחד אין טענות לעניין הזה, יש חוק שנקבע איך שנקבע, יכול להיות שצריך לשנות אותו, אני הולך לדבר עם שרת המשפטים, נראה איך אנחנו יוצאים מהעניין הזה ונורמלי. אם היה מצב שבו כולנו היינו מגיעים למסקנה שאתם לא יכולים להיות בנים חורגים ולתת לכם היתר מיוחד, בגלל שאז חוק הריכוזיות יכול ליפול, נניח שנבקש דחייה ביישום של זה – אני לא אומר שאני מציע את זה – האם זה היה מבחינתכם פתרון? יש בעיה בלתת לכם אישור. גם שרת המשפטים מתלבטת בשאלה הזאת, אפילו שאין לה סמכות לתת לכם אישור. מה אתה אומר או שאתה לא רוצה לענות עכשיו?
גיל קוטלר
קודם כול, כמובן שנצטרך לבחון את זה.

עוד דבר אחד קטן שרציתי להוסיף על ההסכמה - -
היו"ר משה גפני
תסיים.
גיל קוטלר
- - שגם בפתרון הנוכחי מתחייב בעל השליטה להביא עשרות או מאות מיליוני שקלים נוספים בשביל לייצר את הפתרון הנוכחי.
היו"ר משה גפני
מאיפה?
גיל קוטלר
מהבית שלו. הוא מביא כספים נוספים. שוב, הוא לוקח כספים ונכסים שלא נמצאים היום.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אני אומר לכם ואני מזהיר אתכם - - -
היו"ר משה גפני
רגע. תן לו לסיים.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
מדובר בפירמידת חובות, ואנחנו נגיע בעוד שנתיים, שלוש וארבע לאותו מצב שהיינו עם IDB קודם.
היו"ר משה גפני
בסדר. לא נגיע לשם.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אנחנו נגיע אם נאפשר את הדבר הזה.
היו"ר משה גפני
לא מאפשרים שום דבר.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
מיקי, כן צריך לראות אם מאפשרים את זה או לא.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
פירמידת חובות ושום דבר אחר נוסף.
זהבה גלאון (מרצ)
שאלת הבהרה. אמרת עכשיו בסיפה של דבריך שהוא יביא הרבה כסף מהבית. למה מלכתחילה שלא יביא את הכסף מהבית? הוא בעל השליטה, למה הוא משתמש בכסף של החברה הציבורית כדי להזרים אותה לחברה הפרטית שהוא רוצה להקים? שיביא מראש את הכסף מהבית.
היו"ר משה גפני
מר קוטלר - - -
זהבה גלאון (מרצ)
רגע. לא סיימתי. אתה מסביר לנו אקרובטיקה פיננסית שעומדת בניגוד לתכלית החוק כפי שהציגה עכשיו היועצת המשפטית של משרד המשפטים. אני לא מבינה.
גיל קוטלר
אז אני אגיד לך.
היו"ר משה גפני
כאן בוועדה, כדי לענות, צריך אישור מהיושב-ראש, אני לא יודע איך זה אצלכם ב-IDB. אנחנו כבר חרגנו הרבה מעבר לזמן.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
חייבים תשובה על זה.
היו"ר משה גפני
אני מבקש תשובה, אם אפשר בקצרה. אני מסיים את הדיון בזה. אני הולך לדבר עם שרת המשפטים, אני אספר לה את רוח הדברים כאן. אני אבקש לדעת ממנה באופן פורמלי לקראת הדיון הבא מה תהיה עמדתה, עם כל המגבלות שאמרה רוני טלמור. אני ארצה שאנחנו נפתור את הבעיה ואין לי עניין להזיק ל-IDB. יש לי עניין, מה שאמרו כל החברים, שלא תהיה מכאן התמוטטות, שכל חוק הריכוזיות יהפוך להיות - - -
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
פלסתר.
היו"ר משה גפני
יגידו: אתם כן והם לא.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
המטרה היא לפרק בסוף את הפירמידות. מה אכפת לנו מ-IDB? - -
היו"ר משה גפני
תשובה לחברת הכנסת גלאון.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
- - זאת היתה הכוונה ולא לבנות אותן מחדש על כרעי תרנגולת.
היו"ר משה גפני
התשובה לחברת הכנסת גלאון בקצרה, ובזה אני מסיים.
גיל קוטלר
כפי שכבר אמרתי, מכיוון שקבוצת אלשטיין היא היום הבעלים מאה אחוז של IDB וגם ציינתי שזה נעשה בסכומים של השקעות של מאות מיליוני שקלים, אז מכיוון שהיא כבר היום הבעלים של אותו נכס, שנקרא "70% מדסק"ש", בכל מקרה ההחזקה הזאת כבר היום היא שלה, ולמרות שההחזקה הזאת היום היא שלה, עדיין מוכן מר אלשטיין להזרים עוד עשרות ומאות מיליוני שקלים לטובת פתרון, לטובת הגנה על ציבור הנושים של IDB בשביל לייצר פתרון. הפתרון הזה לוקח מבנה אנכי והופך אותו למבנה אופקי. הוא פתרון חלקי כמובן - - -
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
אין לו ברירה, יש חובות לחברה.
היו"ר משה גפני
לא, לא, לא, איילת. את רוצה ביום אחד לפתור את הבעיה של חוק הריכוזיות עם IDB?
גיל קוטלר
יש עוד הרבה נכסים מעבר לכך.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
בסדר, אבל היא עדיין לא נמצאת במצב שגובה הנכסים שלה - - -
גיל קוטלר
מר אלשטיין בגדול עושה עסקה עם עצמו. הוא הבעלים 100% - - -
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
זה בדיוק מה שמפריע לנו.
גיל קוטלר
אין לו בעלי מניות מיעוט, ולמרות זאת הוא עדיין מוכן להביא עוד הרבה כספים בשביל עוד ביטחון.
היו"ר משה גפני
מר קוטלר, אני לא יודע אם מה שאמרת זה בסדר, אבל אתה מדבר יפה. הגמרא במסכת בבא מציעא אומרת: "הכישה נתחייב בה". יש לפעמים שאת עוברת ברחוב ויש איזה מציאה, מישהו איבד משהו, אבל לא שמת לב, את ממשיכה הלאה, אבל אם את מרימה את זה, את כבר לא יכולה להיפטר מהעניין, את צריכה למצוא אותו. אם לא הייתם מעלים את זה, כמה חברים יחד אתך – אם לא היינו מעלים את העניין של חוק הריכוזיות, היינו יכולים להמשיך רגיל, לא חייבים, ומכיוון שהנושא עלה, אנחנו לא יכולים לחמוק מהדיון בנושא הזה.
רועי כהן
לא רק על IDB, גם על עוד דברים.
זהבה גלאון (מרצ)
ראיתי שנכנסת מאוחר ולא - - -
קריאות
- - -
רועי כהן
עסקים נסגרים ואנחנו מדברים רק על IDB? בזה צריך להתעסק. האם חוק הריכוזיות פתר את העניין שעסקים קטנים ובינוניים כרגע נאנקים מול הפירמידות האלה? זה לא פתר את העניין. יש ריכוזיות בענף הרכב - - -
קריאות
- - -
רועי כהן
- - - במזון, בתרופות.
רחל עזריה (כולנו)
נכון. זה מה שמחסל את בתי הקפה הקטנים, שיש ריכוזיות במזון, אז הם לא יכולים למכור - - -
רועי כהן
מה העניין שלנו עם IDB? העניין שלנו עם מה שקורה במשק.
היו"ר משה גפני
רועי, אמרת מה שאמרת, אני מסכים אתך. הבקשה לדיון בעניין הזה היתה בקשה כללית, לא דווקא IDB. אני מדבר כללית, ובדיון הבא בעזרת השם אני אתן לך בהרחבה לדבר. צריך לקיים דיון, לא באופן כזה ערטילאי, כשאנחנו לא יודעים את הפרטים, אנחנו לא יודעים בדיוק מה העמדה של הממשלה. כל הנושא הזה יידון. אני מודה לכם, רבותי. אנחנו עוברים לסעיף הבא.

הישיבה ננעלה בשעה 11:45.

קוד המקור של הנתונים