ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 05/12/2017

מדד שקיפות משרדי הממשלה - המשרד לשירותי דת

פרוטוקול

 
ôøåèå÷åì ùì éùéáú åòãä

ôøåèå÷åì ùì éùéáú åòãä

àåîðéè÷

2017-12-10OMNITECH



הכנסת העשרים

מושב רביעי

פרוטוקול מס' 110

מישיבת הוועדה המיוחדת ליישום הנגשת המידע הממשלתי ועקרונות שקיפותו לציבור

יום שלישי, י"ז בכסלו התשע"ח (05 בדצמבר 2017), שעה 9:33
סדר היום
מדד שקיפות משרדי הממשלה - המשרד לשירותי דת
נכחו
חברי הוועדה: סתיו שפיר – היו"ר

מיכאל מלכיאלי

אורי מקלב
חברי הכנסת
יעל כהן פארן

עליזה לביא

אלעזר שטרן
מוזמנים
עודד פלוס - מנכ"ל המשרד לשירותי דת

מוריה פורת גרזי - סמנכ"לית בכירה למינהל ומשאבי אנוש, המשרד לשירותי דת

ליאור אשכנזי - מנהל אגף מערכות מידע וסייבר, המשרד לשירותי דת

קרן שירוני - ממונה על חוק חופש המידע, המשרד לשירותי דת

שלמה בילבסקי - עו"ד, סגן ראש היחידה הממשלתית לחופש המידע, משרד המשפטים

הדר ירדני - מנהלת המחלקה להתפתחות הילד, משרד הבריאות

יעל ירמיהו - ממונה על חוק חופש המידע, בתי הדין הרבניים

קרן הורוביץ - עו"ד, מנהלת תחום חקיקה ומדיניות, מרכז רקמן, אוניברסיטת בר אילן

תני פרנק - ראש תחום דת ומדינה, נאמני תורה ועבודה

אלעד קפלן - עו"ד, עמותת עתים

יעל יחיאלי - מנהלת תחום חופש דת, שתי"ל

טיגיסט יאלו - שתי"ל

טאקל אלמו - שתי"ל

אנדרו בנימין פיקו - שתי"ל

קרן חדד טאוב - רכזת מרכז מנהיגות נשים, קולך - פורום נשים דתיות

מאור אלבק - מנהלת פרויקטים, מבוי סתום

אורי קידר - ישראל חופשית

שגיא אהרון - על משמר הכנסת

אורי קידר - מוזמן/ת

לילך בר - מוזמן/ת

רועי ווקנין - מוזמן/ת

יואב קריים - מוזמן/ת

ולרי זילכה - מוזמן/ת

תמר שמיר - מוזמן/ת

ליזה רובין - מוזמן/ת

חגי פורגס - מוזמן/ת
ייעוץ משפטי
איתי עצמון
מנהל/ת הוועדה
לאה גופר
רישום פרלמנטרי
אהובה שרון, חבר תרגומים

מדד שקיפות משרדי הממשלה - המשרד לשירותי דת
היו"ר סתיו שפיר
בוקר טוב. אני פותחת את ישיבת הוועדה המיוחדת ליישום הנגשת המידע הממשלתי ועקרונות שקיפותו לציבור. אני שמחה לפתוח את דיוני ועדת השקיפות ולקבל היום את נציגי המשרד לשירותי דת בראשותו של המנכ"ל עודד פלוס שגם היה אתנו כבר בדיון קודם בנושא שקיפות המועצות הדתיות ואנחנו גם נבקש פרטים לגבי ההתקדמות מאז הדיון. יחד עם המנכ"ל נמצאים כאן כמו תמיד נציגים מארגוני החברה האזרחית, מארגוני השקיפות ומארגונים שעוסקים בנושא בו אנחנו דנים היום.

שירותי הדת מהווים נדבך משמעותי מאוד בחייהם של אזרחי ישראל שנדרשים לשירותים האלו ביום יום בהיבטים אינטימיים מאוד של החיים, ברגעי אבל ושמחה, ומשכך, קיימת חשיבות רבה ביותר לאמון הציבור במערכת שירותי הדת ולהנגשתה לציבור באופן שוטף. לכן אנחנו מתכנסים כאן היום.

הדיון הזה נעשה כחלק מסדרת דיונים במסגרתה אנחנו פוגשים את כל מנכ"לי משרדי הממשלה לשאול אותם מה הם עושים כדי לקדם שקיפות במשרד. שקיפות במובן הרחב של המילה, משקיפות תקציבית, שקיפות במכרזים, שקיפות בהתקשרויות ועד לשקיפות במובן של הנגשת המידע והעיסוקים של המשרד ביום יום. הנגשת האזרחים לשירותים ולזכויות שלהם. אנחנו יודעים היום שהיכולת של האזרחים, בעיקר של אזרחים מהשכבות המוחלשות יותר בחברה, להגיע ולקבל את הזכויות שמגיעות להם, היא נמוכה ביותר ומשרדי הממשלה עושים מאמצים גדולים כדי ללכת ולהנגיש אותם, וזה אחד מהדברים שאנחנו נבחן כאן היום.

המבנה של המשרד שכולל גורם של השלטון המרכזי שמעביר גם כסף לשורה של מועצות דתיות מגביר את הצורך בשקיפות כדי לוודא שגם ברמה המקומית נשמרים העקרונות של שוויון, של תקינות עבודה ומינהל תקין והדבר הזה מחייב שהרגולטור, המשרד לשירותי דת, יקפיד לפקח על ההתנהלות של המועצות הדתיות והשקיפות בהתנהלות שלהן.

מאחר ויש לנו היום הרבה משתתפים וגורמים שונים, אני אבקש ראשית ממנכ"ל המשרד להציג לנו את המצגת שכוללת את הקריטריונים שהעברנו אליכם מראש לגבי שקיפות המשרד. לאחר מכן אנחנו נפתח את הדיון לחברי וחברות הכנסת וגם לנציגי החברה האזרחית שמוזמנים לשאול שאלות. מי שעוד לא נרשם ורוצה לדבר, בבקשה תעבירו אלי פתק עם השם שלכם כדי שניתן לכם רשות דיבור.
עודד פלוס
בוקר טוב. אני אתחיל בדברי פתיחה ואחר כך אני אעביר את רשות הדיבור לסמנכ"לית מוריה פורת שתציג את המצגת. נמצא אתנו כאן ליאור אשכנזי שהוא מנהל אגף מערכות מידע וסייבר. נמצאת אתנו קרן שירוני שהיא אחראית על חופש המידע, על פניות הציבור וכולי. ראיתי שנמצאים כאן גם אנשים מהרבנות הראשית, דובר הרבנות הראשית ודובר הנהלת בתי הדין ואנשים מבתי הדין, כך שאם יהיו שאלות קונקרטיות לגביהם, אני אתן להם את האפשרות לענות כי הם בקיאים הרבה יותר בפרטים.

חלק מהדברים שאני אדבר עליהם, אתם תראו אותם אחר כך במצגת אבל אני חושב שכדאי שאנחנו נמקד את הנקודות ואז תוכלו להתכונן למצגת.

אני נמצא בתפקיד שנתיים וחצי, בעוד כ-14 ימים, ואני חייב לומר שלפחות לפי ההבנה שלי המשרד לשירותי דת עשה קפיצת מדרגה משמעותית מאוד. אני חושב שברגע שבאים לבדוק נושא שקיפות וכל נושא, חשוב לראות מה נקודת ההתחלה, מה נקודת המוצא אליה נכנסנו ולפעמים קשה למדוד ולשים על סרגל אחד את כל משרדי הממשלה בלי לדעת מה נקודת הפתיחה.

נקודת הפתיחה שלנו הייתה כמו שגם הציבור מכיר אותנו, מקום סגור וחשוך ואת זה אנחנו רוצים לשבור. זאת אומרת, מבחינתי, אני נתתי הנחיה שאנחנו חשופים לגמרי. זאת אומרת, אין מבחינתי שום דבר בהתנהלות של המשרד שאפשר לכסות אותו למעט דברים שחוק חופש המידע מגן עליהם כמו פרטיות ודברים מהסוג הזה, אבל גם שם ההנחיה שלי היא לדבר על המשמעות הכי מצמצמת של ההוראות המגבילות כדי שהכול יהיה פתוח.

יהיו כאן אנשים שידברו וברור שיש תקלות. כמו בכל מערכת, יש תקלות. התקלות לפעמים נובעות מחוסר שיתוף פעולה של הגופים שאנחנו פונים אליהם ומבקשים מהם את המידע, או לפעמים גם אצלנו. אנחנו לא חסינים מטעויות. אבל מבחינתי היעד הוא אפס תקלות. זאת אומרת, אם יש לנו מקרה שהתגלגל ובסופו של יום לא עמדנו בלוחות זמנים לפי חוק חופש המידע או משהו אחר, מבחינתי זו תקלה שצריך לטפל בה ולראות שהיא לא נשנית.

אני באופן אישי, גם כלפי ארגונים, ויש לא מעט ארגונים שמסתכלים ומבקרים את שירותי הדת במדינת ישראל ואני חושב שהם יוכלו להעיד על כך שאני מקיים אתם שיח מתמיד. אני קורא להם ואני יושב אתם. אני יכול לספר על דיון שהיה לנו עם עתים לפני שבועיים בסוגיה מאוד מאוד עדינה של קבורת עוברים ונפלים. קראתי להם. ישבתי עם אנשי עתים, כולל עם ראש עתים, עם הרב פרבר אצלי במשרד, ואמרתי שמבחינתנו הם מייצגי הציבור והם קובעים את הנורמות. אמרתי להם שאם הם חושבים שאנחנו יכולים לשפר משהו, אנחנו אתם, שיציגו לנו, כי לא תמיד אנחנו ערים בדיוק לכל הרגישויות של הציבור למרות שאנחנו מנסים. כנ"ל עם אמונה, כנ"ל עם נאמני תורה ועבודה, מבחינתי צהר והמכון הישראלי לדמוקרטיה. מבחינתי כולם הם ברי שיח. אני לא מחרים אף אחד. אני אמרתי בכל מיני הזדמנויות שגם הארגונים שבעבר הסתכלו עליהם כעל אויבים, מבחינתי הם גורם מאתגר ואף אחד הוא לא אויב אלא כולם שותפים.

כחלק מהעניין, אתם תראו את המצגת אבל ביקשתי להוציא מהמצגת נקודה ראשונה וזה מה שאתם רואים כרגע על המסך. המשרד שלנו, לפני שלושה שבועות זכה בפעם השנייה – זו השנה השנייה שלי, זאת אומרת, זו הפעם השנייה שאני משתתף, פעם ראשונה ב-2015 ופעם שנייה ב-2016, אני התחלתי לכהן ביוני 2015 – במקום הראשון, כמו שאתם יכולים לראות, בקטגוריית שביעות רצון כללית מהיחידה הממשלתית שערך אגף התקשוב במשרד ראש הממשלה. הוא זה שקיבל על עצמו את המשימה. אנחנו מדברים על בדיקה פרטנית במועצות הדתיות ששולחים צוותים, מראיינים אנשים, בודקים כמה זמן בן אדם מחכה בתור, איך המערכת מונגשת אליו גם ברמה של טלפון, גם ברמה של אינטרנט, גם ברמה של השירות הפרונטלי, כמה פעמים הוא צריך לחזור עד שהוא מקבל שירות. זאת אומרת, אנחנו יודעים שלפעמים אנחנו באים למשרד ממשלתי פעם אחת ואומרים ללכת להביא ניירות ותחזרו. גם את זה בדקו.

בפעם הראשונה שקיבלנו את הפרס, אני לא הייתי נוכח באירוע עצמו אבל הפעם הקפדתי להיות. אני הייתי המנכ"ל היחידי שהיה באירוע. לא ידעתי שאני זוכה למרות שידעתי מה הציון שלנו. אני ראיתי מול מי אנחנו מתמודדים. כשאני אומר שאנחנו צריכים לבדוק את קפיצת המדרגה שעשינו ביחס לעבר, אני ראיתי מול מי אני מתמודד. אני מתמודד מול הטאבו שהם עתירי משאבים. כל מי שפתח את הרדיו בימים האחרונים ראה שהטאבו ורשם החברות עושה כל מיני תשדירי פרסומת.
יעל כהן–פארן (המחנה הציוני)
הטאבו עושה מיתוג חדש.
היו"ר סתיו שפיר
גם לכם יש הרבה משאבים.
עודד פלוס
לנו יש מעט משאבים יחסית אליהם. אני רוצה לתת כדוגמה את משטרת ישראל שגם היא הייתה שם. נדמה לי שהיה שם הסמפכ"ל שבא לקבל את הפרס. אנחנו ניצחנו אותם.

אחרי האירוע של חטיפת הנערים, משטרת ישראל לקחה את הנושא הזה של מוקד 100, אנחנו מדברים על הנגשה לציבור, כיעד מרכזי. הם שמו שם שוטרים, קצינים, והשקיעו מאות מיליוני שקלים, אם לא יותר.
היו"ר סתיו שפיר
מטרה חשובה ביותר שעדיין רחוקה מלהתממש.
עודד פלוס
כן. אנחנו הצלחנו לנצח אותם בפעם השנייה ואני חושב שזה מעיד על משהו. לא עשו לנו הנחות וזאת לא בדיקה שאנחנו עושים בעצמנו.

גולת הכותרת של העשייה במשרד, וגם לשם כך ליאור נמצא כאן, היא מערכת שירת הים. המערכת שלנו היא המערכת המתקדמת ביותר במשרדי הממשלה. שמענו לא מזמן – ואני לא רוצה לקחת מאנשים אחרים ולהתגאות בזה – שהביטוח הלאומי השקיע 600 מיליון שקלים. כולנו שמענו על מערכת שניסו להרים, מערכת מחשוב חדשה אבל המערכת הזאת לא הצליחה ועכשיו צריך לעשות הכול מחדש. התקציב שהועמד לרשותנו, 45 מיליון שקלים ואנחנו הרמנו מערכת שאין כמוה במשרדי הממשלה. זאת אומרת, כל המערכות שלנו הן גם יעילות ברמת הנגשת השירות וגם שקופות לגמרי. זאת אומרת, אם אני אקח עכשיו שני מודלים שאנחנו עובדים עליהם - - -
יעל כהן–פארן (המחנה הציוני)
אולי תתנו להם את המערכת.
עודד פלוס
כן.
יעל כהן–פארן (המחנה הציוני)
השאלה היא לכמה אנשים היא נותנת שירות במשך השנה. זה מספר פחות.
עודד פלוס
בסדר. למשל, שני מודלים שאנחנו עובדים עליהם עכשיו, מודל משאבי אנוש ומועצות דתיות ומודל פיננסי. למעשה באמצעות המודלים האלה, הכול יהיה חשוף. כל מערכת העבודה שלהם שבטיפולנו תהיה חשופה, כל כוח האדם שלהם יהיה חשוף, כל מה שקורה בתוך המערכת וכנ"ל הפיננסים, כנ"ל כל הדוחות הכספיים. גם היום למשל – אם אתם תראו, יש לי כאן אפליקציה שכל אחד יכול להיכנס אליה – יש לנו מערכת שהשקנו שאנחנו קוראים לה מערכת אורי. לי יש אפליקציה כזאת ואם תרצו, אחר כך אני אעביר לכם את הסמרטפון שלי. אני יכול להיכנס, וכל אחד מהציבור יכול להיכנס, ולראות כל מה שקורה במערכת הכספית של המועצות הדתיות. דוחות כספיים, מינויים, חשבים מלווים.
היו"ר סתיו שפיר
מתי פרסמתם לאחרונה דוח כספי?
עודד פלוס
אנחנו מעלים עכשיו את הדוחות של 2016.
היו"ר סתיו שפיר
את 2016 לא מצאנו שם.
עודד פלוס
אנחנו מעלים עכשיו. אני חייב לומר שבאיזשהו מקום היינו קצת סובלניים מול המועצות הדתיות. אנחנו הרי מעבירים להן כסף ואנחנו עשינו מה שאנחנו קוראים בקרה עוצרת. זאת אומרת, ברגע שאנחנו ראינו שיש מועצה דתית שלא משתפת פעולה, פשוט עצרנו לה את ההזרמה הכספית. אני עושה את זה מאוד מאוד בזהירות כי אני לא רוצה לגרום לקריסה שלהן ושאנשים לא יקבלו משכורות, אבל אנחנו עוצרים להן לכמה ימים ואם הן יגישו לנו את הדוחות, אנחנו נשחרר, ואם לא תגישו את הדוחות, נעצור.
היו"ר סתיו שפיר
את 2016 הן הגישו רק עכשיו?
עודד פלוס
לא. על מנת שאני אוכל להעלות את כולן, אנחנו עובדים עם משרד ברייטמן-אלמגור, משרד רואי חשבון, אחד הגדולים בארץ, והוא אמור למפות לנו את הכול. עד שאין לי את כל המערכת, אני לא יכול להעלות.
היו"ר סתיו שפיר
אין לכם רואה חשבון במשרד?
עודד פלוס
אין לנו רואה חשבון במשרד.
היו"ר סתיו שפיר
אין לכם מישהו שיכול לעשות את זה?
עודד פלוס
אנחנו לא עושים את הדוח במקומם. בסופו של דבר אנחנו מצפים שרואה החשבון שלהם, במקומות שיש חשב מלווה, יעשה זאת. אנחנו למעשה מקבלים מהם את הנתונים ואנחנו עושים עליהם בקרות. אנחנו עושים עליהם בקרות, גם דוחות חציוניים, דוחות חצי שנתיים, וגם דוחות שנתיים וגם תקציב אנחנו מאשרים להם. זאת אומרת, אנחנו מסתכלים כמעט על כל תנועה שהם מבצעים.
היו"ר סתיו שפיר
גם ברמת תקציב?
עודד פלוס
גם ברמת התקציב. אנחנו מאשרים להם תקציב. ברזולוציה שמאשרים תקציב, זה לא כאילו רק לעשות וי.
היו"ר סתיו שפיר
תמיכות והתקשרויות?
עודד פלוס
שלהם?
היו"ר סתיו שפיר
כן.
עודד פלוס
כל מה שמקבל ביטוי בדוחות הכספיים שלהם.
היו"ר סתיו שפיר
דוחות כספיים לא כוללים תמיכות והתקשרויות.
עודד פלוס
נכון. לא את הכול.
היו"ר סתיו שפיר
לכן אני שואלת לגבי תמיכות והתקשרויות. דוחות כספיים, צריך לומר שזה מסמך שאין לו באמת שום יכולת להסביר לנו מה קורה בתקציב.
עודד פלוס
מי שיודע לקרוא דוח כספי יודע הכול.
היו"ר סתיו שפיר
לא. ממש לא.
יעל כהן–פארן (המחנה הציוני)
הוא יודע שאפשר להסתיר בו הכול.
היו"ר סתיו שפיר
בדיוק. תקציב, התקשרויות, מכרזים, תמיכות – היכן זה מתפרסם?
עודד פלוס
בגדול, תמיכות, כמעט ולא נותנים תמיכות. המסגרת הכספית שלהם היא מאוד מאוד מצומצמת.
היו"ר סתיו שפיר
מהי בסך הכול? מהי המסגרת הכספית של כל המועצות הדתיות?
עודד פלוס
ביחד, 500 מיליון שקלים תקציב מוסדי ועוד אני מעריך סדר גודל של מאתיים מיליון שקלים הכנסות עצמיות שיש להן. אני לא יודע את הנתון המדויק אבל נראה לי סדר גודל של 150-200 מיליון שקלים במצטבר של הכנסות עצמיות.
היו"ר סתיו שפיר
כלומר, 750 מיליון שקלים.
עודד פלוס
אני לא יודע את המספר המדויק.
היו"ר סתיו שפיר
כמה לתמיכות ולהתקשרויות?
עודד פלוס
רוב הכסף הולך לשכר. אני לא רוצה להגדיר באחוזים, אבל אם אני אומר תשעים אחוזים, אני לא אפספס בהרבה. תמיכות כמעט ואין. בעיקרון, תמיכות אתה יכול לחלק רק אם יש לך רזרבה כספית.
היו"ר סתיו שפיר
כמה יש?
עודד פלוס
אני לא יודע. אם אתם רוצים, אנחנו יכולים לבדוק.
היו"ר סתיו שפיר
אתה רואה למה דוחות כספיים זה לא מספיק?

למה אלה דברים שלא מתפרסמים באופן אוטומטי? הממשלה יודעת לפרסם התקשרויות בסכומים של עשרות מיליארדי שקלים. למה אתם לא יכולים?
עודד פלוס
קודם כל, שוב, אנחנו את ההתקשרויות שלנו כמשרד מפרסמים.
היו"ר סתיו שפיר
לא. של המועצות. אתם הרגולטור.
עודד פלוס
אנחנו מדברים על תהליך. אמרתי, בזמן שעמד לרשותי, אנחנו עושים מהלכים. אנחנו צריכים להבין שהמהלכים האלה צריכים להיעשות בזהירות. אתם יודעים שגופים כאלה, גוף שהיה כל הזמן בחושך, קשה לו,, הוא ממצמץ כשהוא יוצא לאור.
היו"ר סתיו שפיר
למה צריך בזהירות? הרי אין בעיה, נכון?
עודד פלוס
לא.
היו"ר סתיו שפיר
אין שם תמיכות או התקשרויות בעייתיות.
עודד פלוס
למיטב ידיעתנו, לא. אנחנו בודקים כל דבר ותכף אני אראה איזו רגולציה אנחנו עושים עליהן כדי לחשוף אותן. למשל, אחד הדברים שאני ביקשתי הוא שעד היום התקציב שלהן, של המועצות הדתיות, היה מורכב מ-15 שורות בערך ואני ביקשתי להכין מתכונת חדשה, וזה ייכנס במודל הפיננסי, של תקציב מפורט. אני בא מהתחום של השלטון המקומי ואני יודע מה זה תקציב שאפשר לבנות אותו ב-15 שורות ובאמת הוא מסתיר המון מול תקציב מפורט שיורד לרזולוציה. זה גם כלי ניהולי בידיו של ראש המועצה הדתית שהוא יודע מה יש לו והוא יכול לשלוט על העניין הזה, וגם לנו הוא נותן יתר שקיפות. שוב, אנחנו בעבודה. לא אמרתי שהשלמנו את הכול.

אני רוצה עכשיו לדבר על משהו שעשינו.
היו"ר סתיו שפיר
רגע. אני רוצה שכן נחתום את הנושא הזה. אני רוצה תאריך יעד לדבר הזה. הפעילות שאתם עושים היא מבורכת ואני מאוד מאוד שמחה שהתקדמנו מהמקום בו היינו לפני שנתיים, ובאמת כל הכבוד על זה, אבל אי אפשר להסביר למה התקשרויות שעושות מועצות או תמיכות זה לא משהו שבאופן אוטומטי מתפרסם. אני לא מצליחה להבין את התהליך בעניין הזה. הם הוציאו את הכסף, בדיוק כמו שהוציאו את הכסף, פשוט יעלו את הטבלה הזאת לאינטרנט.
עודד פלוס
אני לא חולק על זה.
היו"ר סתיו שפיר
מתי זה יקרה?
עודד פלוס
אני אתן לכם תשובה. אני לא רוצה לתת תשובה מהשרוול. אני רוצה לבדוק במה זה כרוך.
היו"ר סתיו שפיר
מסגרת של חודשיים מספיקה?
עודד פלוס
אני לא יודע.
היו"ר סתיו שפיר
חודשיים זה הרבה זמן.
עודד פלוס
חברת הכנסת שפיר, אני רוצה לבדוק. אני לא רוצה לומר סתם בשלוף ומחר אני אומר שלא הצלחתי לעמוד ביעד. אני רוצה לבדוק מה המשמעות של זה. יש מועצות שזה בשוליים, שכמעט אין להן כסף למעט זה.
היו"ר סתיו שפיר
בסדר, אלה כספי ציבור. מה זאת אומרת בשוליים? גם אם אלה חמישה שקלים.
עודד פלוס
לא אמרתי שלא.

אני רוצה להתקדם. יש לנו מערכת שהשקנו, אנחנו משיקים אותה עכשיו, ממש בימים האלה, ואנחנו קוראים לה כר ו-120, כוכבית 0120. אנחנו עשינו את זה אגב איזשהו שינוי מאוד מאוד גדול שאני חייב בעניין הזה להודות לחברת הכנסת מרב מיכאלי שהייתה אתנו בסיפור הזה, של פינוי נפטרים אחרי שעות העבודה. תאריך היעד היה 1 בדצמבר, יום ששי האחרון. המערכת הזאת, בנתב הזה שבנינו, אם מישהו מתקשר לכוכבית 0120, יש לו שתי אופציות. אופציה אחת היא לקבל מידע ואופציה שנייה היא להגיע לנתב לפינוי נפטרים. זה עובר לחברות קדישא ולכל מיני גופים שמעבירים נפטרים. במוקד המידע הזה, מה שלא היה עד היום, היה סוג של חושך בהתנהלות של חברות הקדישא וזה מכל מיני סיבות, מסחריות וכולי. אני יכול עכשיו לשבת כאן שעה שלמה ולמנות את הסיבות. למעשה באמצעות המוקד הזה, כל המטרה מבחינתנו של המוקד היא שהציבור יהיה חשוף למקסימום המידע. ברגע שהוא חשוף למקסימום המידע, קשה – נקרא לזה בלשון לא דיפלומטית – לסבן אותו. הוא יודע כמה עולה, הוא יודע איפה יש, הוא יודע איך פונים. המערכת הזאת מתחילה עכשיו ואני מעריך שב-10 בדצמבר, כך לפחות המידע שיש לי, היא תעבוד. עובדים על זה עכשיו, מכשירים מוקדניות. זה בנוסף, כרגע, מי שמתקשר, כי המערכת הזאת עדיין לא עובדת, זה מופנה למוקד מידע שלנו שאנחנו מפעילים עם חברת מגר בבית שמש.
יעל כהן–פארן (המחנה הציוני)
יש שם גם פניות ציבור ותלונות?
עודד פלוס
הכול יהיה שם. הם יקבלו הכול. אני לא רוצה להוציא את זה כרגע לאור. אני מדבר על זה אבל אני לא רוצה להתחיל בפרסום כי אני רוצה שהמערכת תהיה סגורה. ברגע שפרסמתי, אני הגברתי את המחויבות שלי שהמערכת תקינה.
יעל כהן–פארן (המחנה הציוני)
היא עדיין לא זמינה.
עודד פלוס
לא. היא זמינה. אפשר להתקשר אבל המערכת של המידע כרגע מפנה את הפניות למוקד שלנו, של המשרד, ואני מעריך שזה סדר גודל של עשרה ימים – בהמשך היום יש לי ישיבה עם פורום חברות הקדישא שהן שותפות שלנו למהלך הזה ואחת הסיבות שלקחנו אותן כשותפות היא כי הן יותר חשופות למידע כי הם מייצגים את חברות הקדישא ואז הם יותר פתוחים לקבל מידע.
אורי מקלב (יהדות התורה)
אתה אומר שחברות הקדישא התנהלו בחושך? יש חברות קדישא גדולות ומרכזיות במדינת ישראל שלא התנהלו בחושך.
קריאה
בעיקר המאכערים. לא חברה קדישא, שהובילו את הנפטרים. המצבות.
אורי מקלב (יהדות התורה)
ירושלים, תל אביב, חיפה, חברות קדישא שמסרו את נפשם למען לתת את השירות לאזרחים ועמדו בלחצים גדולים מאוד. להגיד על חברות קדישא שהן מתנהלות בחושך, בירושלים, בחיפה ובתל אביב, ואני מציין שלוש ערים מרכזיות וגדולות.
עודד פלוס
לא התכוונתי. כמו שתראו בהמשך, כל מערך כוח האדם במועצות הדתיות - - -
אורי מקלב (יהדות התורה)
את מנכ"ל חברה קדישא בחיפה רצחו אחרי שהוא עבר התנכלויות פיזיות עד עיוורון וזאת כי הוא עמד מול גורמים אחרים אינטרסנטיים.
עודד פלוס
חבר הכנסת מקלב, מי כמוני מעריך את העבודה שלהם.
אורי מקלב (יהדות התורה)
הוא עמד בלחצים.
עודד פלוס
אמרתי ברמת הנתונים ולא ברמת העשייה. מי כמוני מכיר ומוקיר את העבודה שלהם.

אנחנו הכנסנו ממש בזמן האחרון – וזה התפרסם בחוזר מנכ"ל – הסדרה של כוח האדם במועצות הדתיות, סרגלי תקינה, הגדרות תפקיד, חוקת שכר שמטפלים בה, חוזרים ונהלים.

החיבור שלנו לציבור. אנחנו השקנו בזמן האחרון סקר טובלות. טובלת שמגיעה למקווה ויש לה עניין להעביר אלינו אינפורמציה, ראתה איזה ליקוי אם זה במקווה ואם היה לה איזשהו משהו עם הבלנית, אם זה בסביבה, היא יכולה לפנות אלינו. יש לנו מערכת והמערכת שלנו קולטת את זה. היא ממוחשבת ואנחנו יודעים לטפל בזה. כנ"ל לגבי בתי העלמין.
היו"ר סתיו שפיר
תוך כמה זמן?
עודד פלוס
מיידית. ברגע שקיבלנו, המערכת יודעת גם לקבל תלונות ואנחנו מטפלים בזה.

כנ"ל לגבי בתי עלמין. בדקנו כל מיני אפשרויות והגענו למסקנה שאנחנו צריכים לעשות את זה בצורה של שאלונים ואנחנו פונים לציבור ומבקשים ממנו להעביר אלינו מידע.

מערך הביקורת. למעשה אנחנו יושבים מאוד מאוד חזק על כל הגופים, המועצות הדתיות וחברות הקדישא, עם ביקורות בשטח ואינפורמציה שאנחנו מקבלים.

לגבי האתר. כמו כל הממשלה האתר שלנו עבר שדרוג. אנחנו נמצאים ממש באיזשהו תהליך של הכנסה של מידע לעניין. אני רק רוצה לתת לכם איזושהי דוגמה למשהו שהיה לי בוועדה לביקורת המדינה, להראות כמה שמבחינתי הכול נגיש. הגעתי לוועדה לביקורת המדינה וחברת הכנסת יחימוביץ שלפה איזו תגובה שהכנו לדוח מבקר המדינה ברמת טיוטה. בסופו של דבר העברנו תגובה אחרת. במסגרת הדיבורים שלי מול דובר המשרד, גיבשנו כל מיני טיוטות. היא אמרה לי: סליחה, מה זה הדבר הזה? אמרתי לה שזאת טיוטה. היא שאלה איך זה עלה לאתר. אמרתי לה שאנחנו שדרגנו את האתר שלנו כמו כולם ואני נתתי הנחיה להעלות באופן חופשי, בלי בקרה שלי, ובאמת עלה המסמך שלא היה צריך לעלות. לא היה כתוב שזאת טיוטה אבל אני יודע שזאת הייתה טיוטה כי בסופו של דבר אני יודע גם מה יצא לתקשורת. באמת היה שם משהו שרק מעיד על חופש הפעולה מבחינתי. אני לא איזושהי מסננת ואני לא אומר שאת זה תעלו ואת זה לא תעלו.

אנחנו חשופים גם מבחינת היומן, גם מבחינת נתונים, גם מכרזים והתקשרויות.

לגבי המועצות הדתיות. נקודה אחרונה לפני שאני מעביר את רשות הדיבור למוריה. אנחנו רואים את התפקיד שלנו, כמו שאת אמרת, לחשוף גם את המועצות הדתיות, גם ברמת חופש המידע, דברים שלא היו קודם. אם בעיריות הדברים הם הרבה יותר מובנים ומסודרים, אנחנו עושים אתן עבודה. בנקודה הזאת שאמרת, אנחנו עכשיו ביקשנו ואנחנו מעבירים נתונים כל הזמן ובכל מועצה דתית יהיה ממונה על חוק חופש המידע שאפשר יהיה לפנות אליו והוא ייתן את האינפורמציה הישירה. מה שקרה עד היום זה שהיו פונים אלינו כשהם לא היו עונים ואז אני הייתי מבזבז זמן על פינג פונג כזה, תנו לי, לא תתנו לי וכל הדברים האלה.

מבחינתי זו הייתה הקדמה ואני רוצה להעביר את רשות הדיבור למוריה.
היו"ר סתיו שפיר
רגע. היה עוד נושא בהקשר של המועצות הדתיות. בדיון הקודם שקיימנו בנושא הזה, לדעתי זה היה דיון שזימן חבר הכנסת שטרן. אתם אמרתם שתקבעו תנאי סף לתפקיד של חבר מועצה, בפרט לתפקיד הגזבר של המועצה. מה התקדם בעניין הזה?
עודד פלוס
קשה מאוד להיות חבר מועצה. אני לא זוכר דבר כזה כי הדרישות הן מאוד מאוד מחמירות. יש חוזר מנכ"ל מתשע"ד ושם כתוב מי יכול להיות חבר מועצה, איזה כשירויות צריכות להיות.
היו"ר סתיו שפיר
ומה לגבי גזבר המועצה?
יעל כהן–פארן (המחנה הציוני)
גזבר מועצה מקבל שכר?
עודד פלוס
לא. גזבר מועצה הוא חבר מועצה. אין פונקציה כזאת של גזבר כמו שיש בעירייה.
היו"ר סתיו שפיר
זה בן אדם שאמור להבין דבר או שניים בחשבות.
עודד פלוס
אני חייב לומר שכדי להיות חבר מועצה דתית – אני בדיוק התכתבתי עכשיו עם ראש עיריית אור עקיבא, יש לנו איזשהו דיון לגבי מישהו שהוא מועמד להיות חבר מועצה דתית והוא שאל אותי האם שר נדרש לדברים האלה שאתם דורשים, האם ראש עיר נדרש לדברים האלה שאתם מבקשים. הדרישות שלנו הן מאוד מאוד מחמירות.
אורי מקלב (יהדות התורה)
יש הבדל בין נבחר ציבור לעובד ציבור.
עודד פלוס
נכון. זאת התשובה שאני נתתי לו. ראש מועצה דתית הוא סוג של נבחר.
יעל כהן–פארן (המחנה הציוני)
מי בוחר את חברי המועצה ואת ראש המועצה?
עודד פלוס
אני אסביר. הבחירה של הרכב מועצה דתית, יבחר 45 אחוזים השר, ותכף אני אסביר איך, 45 אחוזים הרשות המקומית ועשרה אחוזים הרב המקומי.
יעל כהן–פארן (המחנה הציוני)
ראש העיר או המועצה מאשרת?
עודד פלוס
המועצה מאשרת.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
גם בתוך זה יש לשר חמישים אחוזים.
היו"ר סתיו שפיר
הגדרה מאוד מרחיבה של נבחר ציבור. בן אדם אחד שבוחר אינו ציבור.
עודד פלוס
חשוב להגיד שאנחנו מחויבים להרכב הסיעתי של הרשות המקומית.
אורי מקלב (יהדות התורה)
כמה אנשים בוחרים שופטים לבית המשפט העליון? את השופט בבית המשפט העליון, כמה אנשים בוחרים?
יעל כהן–פארן (המחנה הציוני)
יש ועדה.
היו"ר סתיו שפיר
עדיין יותר אנשים מזה שהשר לבדו בוחר.
אורי מקלב (יהדות התורה)
אבל מי שבוחר, אלה חלק שבחרו אותו.
היו"ר סתיו שפיר
מה היית חושב אם השרה לבדה הייתה בוחרת את השופטים?
אורי מקלב (יהדות התורה)
בכל עיר מועצת העיר בוחרת.
עודד פלוס
כמה שזה בטוח - - -
אלעזר שטרן (יש עתיד)
אנחנו רואים כמה זה בטוח.
אורי מקלב (יהדות התורה)
אתה רוצה להגיד שבתל אביב ובירושלים אין גזבר למועצות הדתיות?
עודד פלוס
לא. שוב, יש פונקציה כספית. במועצות הגדולות יש גורם כספי שהוא עובד.
היו"ר סתיו שפיר
עובד מדינה.
עודד פלוס
הפונקציה של הגזבר, מורשה חתימה מספר שתיים במועצה דתית, הוא חבר מועצה. או שאם זו מועצה ממונה, יש שניים, יש מורשה חתימה בעל זכות הכרעה ויש מורשה חתימה מספר שתיים.
היו"ר סתיו שפיר
בכל המועצות יש פונקציה גזברית שהיא עובד מדינה?
עודד פלוס
אמרתי. במועצות דתיות קטנות, אין. אבל מה, לכולם יש רואה חשבון ואת רואה החשבון הם ממנים ואנחנו מאשרים. זאת אומרת, השר מאשר. למשל מועצות דתיות בתכנית הבראה, יש להן חשב מלווה ואנחנו, גם אחרי שהמועצה יוצאת מתכנית ההבראה – וזה אחד היעדים שהצבתי לעצמי – שמנו להם עוד שניים.
היו"ר סתיו שפיר
היה עוד דבר שהתחייבתם וזה פרסום פרוטוקולים של ישיבות המועצות. אני מדברת על הישיבה הקודמת, אני חושבת לפני שנה.
עודד פלוס
בעיקרון, אחד הדברים שאנחנו מנסים זה לדחוף את המועצות הדתיות, את כולן. יש כאלה, הרבה, שיש להן. כשיהיה להן אתר אינטרנט שלהן. אני לא רוצה להיות איזשהו מאגר. המאגר שלי הוא סוג של ברירת מחדל. זאת אומרת, אם מועצה דתית עוד לא הספיקה להקים את אתר האינטרנט שלה ולהעלות את הפרוטוקולים, אין לי בעיה לשמש אכסניה לדבר הזה אבל אני הייתי רוצה – וזאת השאיפה שלי – שיהיה לה. אני לא רוצה לפטור אותם מאחריות כי ברגע שאני אהיה מעורב בכל דבר, הם יאמרו שאני אעשה את העבודה ולא הם. לכן המטרה שלנו היא לדחוף אותם.
היו"ר סתיו שפיר
כמה מועצות מפרסמות היום פרוטוקולים?
עודד פלוס
האנשים שלי ידברו. הם מכירים קצת יותר את הפרטים.

אני מעביר את רשות הדיבור ואם יהיו אחר כך שאלות, אני אענה.
היו"ר סתיו שפיר
בסדר. תתחילו מהשאלה הזאת. כמה מועצות מפרסמות היום את הפרוטוקולים שלהן בהתאם להתחייבות שלכם בוועדה הזאת לפני שנה?
מוריה פורת גרזי
אני אקדים. אנחנו התחלנו בתהליך של מינוי ממוני חוק חופש המידע במועצות הדתיות. זה תהליך שהתחיל בשנה שעברה. כל ממונה חוק חופש המידע אמור להיות בקשר מול אחראית חוק חופש המידע אצלנו במשרד, קרן שיושבת לשמאלי, וזה תהליך שהוא בהתחלתו, כפי שאמר המנכ"ל. כיום לפחות באתר של המשרד לא מפורסמים הפרוטוקולים של מליאות המועצה אבל זאת כן דרישה מהן. עדיין לא ביצענו איזשהו הליך של בדיקה כי אנחנו בתהליך של גיוס הממונים אבל זה יהיה בשלב הבא.
היו"ר סתיו שפיר
כלומר, אין פרוטוקול.
ליאור אשכנזי
מתוך ישיבות המועצה.
היו"ר סתיו שפיר
למה זה קשור לממונה על חוק חופש המידע? כאן בוועדה אין ממונה על חוק חופש המידע והפרוטוקול מתפרסם אוטומטית.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
יכול להיות שבגלל זה הם עכשיו מבקשים גם נתונים מעולים חדשים על הסבתא שלהם, כדי שיהיה חופש מידע.
מוריה פורת גרזי
דרך ממונה חוק חופש המידע אנחנו בעצם מנחילים את הנושא של שקיפות.
היו"ר סתיו שפיר
אני חוזרת על השאלה. למה צריך ממונה על חוק חופש המידע? מסתיימת ישיבת מועצה, מישהו כתב פרוטוקול, מעלים את הפרוטוקול לאינטרנט. גם לא צריך אתר בשביל זה. יש לכם אתר של משרד הדתות. אם אתם ממש צריכים עוד מקום לפרסם בו, מבחינתי אפשר גם לפרסם באתר של הוועדה הזאת. מה הבעיה?
מוריה פורת גרזי
לא אמרתי שיש בעיה. אני רק אומרת שהדרך שלנו לעשות את זה במועצות הדתיות יכולה להיות בהורדת נחיה וכדי לוודא שזה אכן קורה, באמת למנות אנשים שיהיו אחראים.
היו"ר סתיו שפיר
מתי ירדה ההנחיה?
מוריה פורת גרזי
לדעתי לא ירדה הנחיה. נכון?
קרן שירוני
עדיין לא ירדה. אנחנו בשלבים שלה. אנחנו מכינים.
היו"ר סתיו שפיר
הישיבה שקיימנו כאן בה התחייבתם לעשות את זה התקיימה ביולי 2016.
קרן שירוני
נכון. עד אז פשוט מונו ממונים של חופש מידע כמו שאמרה מוריה ואחד השלבים שאנחנו עושים הוא מדריכים אותם מה התפקיד שלהם.
היו"ר סתיו שפיר
שנה וחצי לוקח ללמד מועצות לפרסם פרוטוקולים של הישיבות שלהן? אתם רציניים?
קרן שירוני
לא. לקח זמן למנות אותם.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
מה זה ממונה חופש מידע?
היו"ר סתיו שפיר
היועץ המשפטי של הוועדה מבקש להעיר משהו.
איתי עצמון
הערת ביניים. בשני נושאים שונים, והדבר הזה עובר כחוט השני בדיוני הוועדה בכלל, חופש מידע, חוק חופש המידע נועד לאפשר לאזרחים לפנות בבקשה למידע מהמשרדים הממשלתיים. הסוגיה שעתה כאן היא סוגיה אחרת, היא סוגיה של פרסום יזום - ולא במסגרת חופש מידע - של פרוטוקולים כדי להגביר את השקיפות של פעילות המועצות לציבור. להבנתי אלה שני נושאים שונים. אני לא כל כך רואה את הקשר בין מינוי מממונים לבין פרסום פרוטוקולים.
מוריה פורת גרזי
אני משיבה. נכון שלכאורה אין קשר. אתה אומר שאין חובה שאותו אדם שאחראי על חוק חופש המידע הוא יהיה אחראי על השקיפות במועצה הדתית. אנחנו רואים שנכון שאותו אדם יהיה אחראי גם על הנושא הזה. אין סתירה ובעינינו דווקא זה דבר חשוב.
יעל כהן–פארן (המחנה הציוני)
אין סתירה חוץ מהעיכוב. זה כמו שיש הטרדות מיניות ולא ממנים ממונה למניעת הטרדות מיניות ולוקח שנתיים להכשיר אותו, להביא ולמצוא אנשים מתאימים ולכן לא מטפלים בהטרדות המיניות.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
אני מציע לתת לסגנית של הסגנית של הסגנית, שהיא אולי תסביר כי בינתיים זה מתגלגל.
היו"ר סתיו שפיר
רגע. דיברה כאן חברת כנסת והיא רוצה לסיים את הדברים שלה.
יעל כהן–פארן (המחנה הציוני)
כמו שיש חוק למניעת הטרדות מיניות וממנים ממונה למניעת הטרדות מיניות, לא מחכים שנתיים עד שימונה ממונה כדי לטפל בהטרדות מיניות. זה אותו הדבר ואפילו יותר גרוע, כי להעלות את המידע הזה, לא צריך למנות ממונה על חוק חופש המידע.
היו"ר סתיו שפיר
תודה. עודד, אני רוצה לשאול. אתם התחייבתם כאן, אתה התחייבת לפני שנה וחצי, לפרסום הזה. מה גרם להורדת ההוראה הזאת לשטח להתמהמה כל כך הרבה זמן?
עודד פלוס
קודם כל, בואו נראה את מקומנו. אני לא יושב כאן עכשיו, ראש מועצה דתית בירושלים ואתם שואלים אותי למה לא העליתי את הפרוטוקולים.
היו"ר סתיו שפיר
אתה אחראי עליהם. מה זאת אומרת?
אורי מקלב (יהדות התורה)
לכולן יש אתרים?
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
יש להם כוח אדם מיותר להתעסק בזה?
היו"ר סתיו שפיר
750 מיליון שקלים.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
היא אמרה להפך. אל תמנו אנשים אלא תעשו את זה לבד.
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
מי? אין להם כוח אדם.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
מי שכותב פרוטוקול.
היו"ר סתיו שפיר
רגע, שלא נגיד כאן דברים מבולבלים. דבר ראשון, כדי לפרסם פרוטוקול כמעט ולא נדרש כוח אדם. שנית, להערתך לגבי התקציב שלהם, לו היה מפורסם תקציב כולל התקשרויות ותמיכות, יכול להיות שהייתי יודעת אם באמת יש גירעונות ויש סיבה לגירעונות אבל מאחר ואין תקציב כזה, אני לא יכולה לדעת.
עודד פלוס
את התקציב אני יכול להראות לך עכשיו.
היו"ר סתיו שפיר
דוחות כספיים זה לא תקציב.
עודד פלוס
גם תקציב מפורסם. את רוצה לראות?
היו"ר סתיו שפיר
לא של המשרד. של המועצות. מערכת אורי אלה המועצות.
עודד פלוס
של המועצות.
היו"ר סתיו שפיר
התקשרויות ותמיכות לא מפורסמות.
עודד פלוס
תקציב מפורסם? בבקשה. כל מה שאת רוצה לראות, יש כאן.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
תמשיכו למרוח אותה.
אורי מקלב (יהדות התורה)
אל תעשה כאן דרמה.
עודד פלוס
אני רוצה להסביר.
היו"ר סתיו שפיר
שיא השקיפות. המנכ"ל העביר לרשותי את הסמרטפון שלו. כזה דבר עוד לא היה לנו.
עודד פלוס
מנהל אבטחת מידע בדרך אלינו, אבל אנחנו נפתור את זה.
היו"ר סתיו שפיר
אבל זאת הצעת תקציב.
עודד פלוס
יש כאן תקציב, יש כאן דוחות כספיים.
היו"ר סתיו שפיר
אנחנו כל פעם חוזרים לדיון הזה. תקציב זה שם כולל. זה אומר כמה דברים. כדי להבין תקציב בצורה מפורטת, אני צריכה לראות את כל החלקים שלו. כלומר, התקשרויות הן חלק אינטגרלי מתקציב. תמיכות הן חלק אינטגרלי מתקציב. תקציב כזה שהוא רק הצעת תקציב, מה שיש כאן אלה הצעות תקציב ודוחות כספיים. תקציב שלא מראה לי ביצועים של השנה הקודמת אל מול השנה הנוכחית, ועכשיו הייתם יכולים גם להראות את שנת 2016.
עודד פלוס
את ראית את התקציב שלנו?
היו"ר סתיו שפיר
בוודאי שהסתכלתי. כן.
עודד פלוס
את ראית לאיזו רזולוציה אנחנו יורדים?
היו"ר סתיו שפיר
כלום. זאת לא רזולוציה. לכן אני מסבירה את זה פעם אחר פעם. בלי לראות התקשרויות, תמיכות, מכרזים, מה היה במכרז, מה עם הפטור ממכרז כמו שקורה בכל משרד ממשלתי – בעיני זה לא נחשב תקציב. זאת ההגדרה של הוועדה הזאת.
עודד פלוס
קודם כל, זאת הגדרה חוקית לתקציב וזאת הגדרה חוקית לדוח כספי. אנחנו כל הזמן משדרגים את זה, כל הזמן דורשים יותר אינפורמציה. הדוחות הכספיים שלנו מפורטים. למשל כמה עסקים מקבלי כשרות יש, כמה כסף גבו, כמה אנשים נרשמים לנישואין. יש פירוט מלא. הדוחות הכספיים שלנו, זה לא רק כמה שורות. אני אוכל להראות לכם ותראו איך נראה דוח כספי.

אני רוצה לענות לנקודה הזאת. מה הקשר. אני יודע, אני קצת מכיר, אני שלושים שנים עורך דין ואני יודע מה זה חוק חופש המידע. אנחנו חשבנו לייצר פלטפורמה, איש קשר במועצה הדתית שאתו אנחנו נוכל להידבר.
היו"ר סתיו שפיר
עם מי אתם מדברים היום?
עודד פלוס
היום אנחנו מדברים עם ראש מועצה דתית. ההחלטה שלנו היא לייצר גורם שהוא יהיה גורם שאתו קרן תוכל להיות בקשר צמוד. אמרנו שאנחנו לוקחים אדם שהכותרת שלו היא ממונה חוק חופש המידע אבל מבחינתנו זה איזשהו גורם שאתו אנחנו נוכל להידבר ולומר לו או לענות על שאלות או לעמוד מולנו ולהעביר את כל השקיפות הזו ואת כל ההנגשה דרך המסלול הזה. זאת הייתה החלטה שלנו.

חשוב להזכיר שאנחנו רגולטור. אנחנו לא המועצה הדתית והתפקיד שלנו הוא לדחוף אותם וזאת משימה. חשבנו שזאת הדרך וזו הדרך כרגע כשאנחנו נמצאים בישורת האחרונה למנות את האנשים האלה ולדעת מי איש הקשר בכל מקום ומקום ואז נעבור לשלב הבא.
היו"ר סתיו שפיר
איפה מאוכסנים הפרוטוקולים של הישיבות שהם כבר עשו?
עודד פלוס
אצלם.
היו"ר סתיו שפיר
מה הבעיה להעלות אותם?
עודד פלוס
אין שום בעיה. את מדברת אתי עכשיו בתור רגולטור.
היו"ר סתיו שפיר
כן.
יעל כהן–פארן (המחנה הציוני)
הנחית אותם?
עודד פלוס
אנחנו הנחינו אותם.
יעל כהן–פארן (המחנה הציוני)
אומרים שעדיין לא יצאה הנחיה.
עודד פלוס
אנחנו מקיימים את השיח כל הזמן.
יעל כהן–פארן (המחנה הציוני)
אבל הנחיה יכולה לצאת ואז אם הם לא עומדים בה, זה לא בסדר, אבל למה ההנחיה לא יוצאת?
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
כי מנכ"ל אחראי לא הולך לישון. הוא צריך לבנות את זה, הוא צריך להנחות איך עושים את זה.
יעל כהן–פארן (המחנה הציוני)
אבל כמה זמן?
עודד פלוס
כמה שלוקח.
יעל כהן–פארן (המחנה הציוני)
שנה וחצי?
עודד פלוס
הדברים שאמרתי לפני שנתיים וחצי, כולם יושמו?, כנראה שלא.
היו"ר סתיו שפיר
שנה וחצי?
עודד פלוס
אני רוצה לומר משהו. אני לא אמרתי שאני בסוף הישיבה הזאת מחזיר את המפתחות, שם אותם על השולחן כי סיימתי את תפקידי. אני מדבר על מגמה. המצב משתפר.
היו"ר סתיו שפיר
אני מאוד שמחה. אני גם רואה את זה אבל אני מבקשת שהדבר הזה יזורז ולא תחכו לסיום קצב המינויים של ממונה חוק חופש המידע.
עודד פלוס
אם הייתי עושה הכול, מה היית עושה?
היו"ר סתיו שפיר
אל תדאג. ככל שאתם יותר עושים, הציפיות שלנו עולות.

חבר הכנסת מלכיאלי, אני מאוד נרגשת מההגנה שלך על המשרד. האינטרס של כולנו הוא שהמשרד הזה יהיה שקוף ושהשירותים יהיו שקופים. כמו שישיבות ועדת הכנסת מפרסמות פרוטוקולים ואלה ישיבות מורכבות ומגיעים אליהן הרבה מוזמנים, בוודאי שבישיבות של מועצות דתיות אפשר לפרסם פרוטוקולים. אני מבקשת מכם שתטפלו בנושא הזה בחודש הקרוב מאחר וההבטחה ניתנה כבר לפני כמעט שנה וחצי.
מוריה פורת גרזי
אני ארוץ על חלק מהדברים כי הזמן שלנו יחסית בטח קצר. אנחנו רוצים לדבר על שלושה דברים. מבחינתנו שקיפות, כמו שהמנכ"ל אמר, זו שקיפות שהיא לא רק שקיפות מידע אלא גם שקיפות תהליכית והנגשת תהליכי שירות.

בבקשות חופש המידע, לפי הנתונים שאתם ביקשתם, ניתן לראות שבאמת הרוב המוחלט של בקשות חופש המידע נענה באופן מלא. לא רואים בשקף ברור, אבל גםם בכתבה שפורסמה ב"ס המרקר" ב-2017 אנחנו מצוינים לטובה יחד עם עוד שני משרדים.
היו"ר סתיו שפיר
מה המספרים? לכמה בקשות חופש מידע עניתם ולכמה לא? 93 אחוזים מתוך?
מוריה פורת גרזי
53 בקשות בסך הכול בשנת 2017. כל המידע נמסר ל-93 אחוזים. נמסר באופן חלקי מסיבות כאלה ואחרות, שני אחוזים. הבקשה נדחתה, שני אחוזים.
היו"ר סתיו שפיר
אני עוצרת אותך לרגע. נאמני תורה ועבודה שלחו לנו פנייה על שורה של בקשות חופש מידע שדלא נענתה. אתם רוצים להגיד על זה מילה?
תני פרנק
כן. תודות לדיון קיבלנו אתמול תשובה על אחת מהבקשות. תודה רבה על הדיון. כנראה שצריך לעשות דיוניים כדי לקבל מענה. לצערי לרוב הבקשות קיבלנו מענה חלקי. גם שלחנו טבלה עם העתק למנכ"ל המשרד שאנחנו יודעים שהשקיפות חשובה לו אבל לצערי לא קיבלנו תשובה גם למיילים חוזרים. עכשיו קרן אמרה לי שאם נבקש עוד מידע על הבקשות החלקיות שהם ענו לנו, נקבל.
היו"ר סתיו שפיר
יש משהו ספציפי שעליו לא קיבלתם תשובה שאנחנו יכולים לשאול כאן?
תני פרנק
למשל, ביקשנו עזרה בעבודה מול מועצה דתית אור עקיבא, שאגב, היה להם נכון לשנה שעברה ממונה על חוק חופש המידע. בדצמבר 2016 קיבלנו רשימה של ממונים מקרן. היו 110 ממונים. מאז עברה שנה ואני לא יודע מה קרה אתם.
עודד פלוס
אותם האנשים פחות או יותר.
היו"ר סתיו שפיר
היו כבר 110 ממונים?
תני פרנק
מתוך 132 היו בדצמבר 2016.
היו"ר סתיו שפיר
ועדיין אי אפשר היה להוריד את ההוראה על הפרסום?
תני פרנק
לפחות לפי המשרד, נתונים שקיבלנו מהמשרד, בדצמבר 2016 היו 110 ממונים. אני לא יודע מה הם עושים אבל ניסינו לקבל מידע לגבי אור עקיבא כי הם גם אחראים על הרבנות לכשרות ארצית, שזאת מערכת ארצית של כשרויות. ניסינו לקבל נתונים מה קורה עם המערכת הזאת אבל לצערנו לא קיבלנו לא מהמועצה, כולל כמה פניות בפקסים, במיילים ובטלפונים.
יעל כהן–פארן (המחנה הציוני)
הפניות נגעו לכשרויות?
תני פרנק
יש משהו שנקרא הרבנות לכשרות ארצית. זה איזשהו גוף שאחראי לתת כשרויות בכל מקום שאין מועצה דתית בארץ. הוא נמצא תחת הסמכות של הרבנות הראשית אבל הרב של אור עקיבא קיבל את הסמכות הזאת בהחלטה של מועצת הרבנות הראשית. ניסינו להבין איך הוא בדיוק עובד בצורה הזאת. הרי אין לו תקנים נוספים, אין לו תקציב לזה, איך הוא נותן כשרויות בשלושים ומשהו רשויות מקומיות בהן אין מועצה דתית. לא קיבלנו תשובה בנושא הזה.
יעל כהן–פארן (המחנה הציוני)
אני מסתכלת על סך כל השאילתות שהוגשו, 53.
עודד פלוס
לחופש המידע.
יעל כהן–פארן (המחנה הציוני)
כן. חופש המידע. זה נראה לי תמוה שמוגשות כל כך מעט בקשות. יש שלכם איזה הסבר לכך? אולי הציבור לא יודע.
היו"ר סתיו שפיר
זה כולל בקשות מידע מבתי דין רבניים?
קריאה
לא.
היו"ר סתיו שפיר
רק למשרד.
ליאור אשכנזי
רק למשרד לשירותי דת.
היו"ר סתיו שפיר
אתם יודעים מה קורה ביחידות הסמך שלכם?
קרן שירוני
אין לי כרגע נתונים.
יעל כהן–פארן (המחנה הציוני)
מועצות דתיות מקומיות.
תני פרנק
גם נתונים שאנחנו ביקשנו, קיבלנו רק מענה חלקי.
עודד פלוס
הייתם פונים ישירות למועצות הדתיות.
היו"ר סתיו שפיר
באיזה דברים לא קיבלתם תשובות?
תני פרנק
ביקשנו נתונים לגבי מגורי רבנים. קיבלנו היכן הם מכהנים ולא היכן הם גרים. יש חוק שאומר שרב צריך לגור במקום כהונתו.
היו"ר סתיו שפיר
הגיוני.
תני פרנק
לא קיבלנו נתונים על כתובות המגורים שלהם למרות שבבקשות קודמות שראינו מגופים אחרים, כן קיבלו. לא קיבלנו למשל שכר רבנים בפועל. כלומר, מענה חלקי. שני האחוזים האלה, זה נראה לי מאוד תמוה. ביקשנו כמובן את המידע שוב.
היו"ר סתיו שפיר
מה הסיבה לכך שהם לא קיבלו מענה מלא?
מוריה פורת גרזי
אנחנו מאוד משתדלים לתת את כל המענים. אנחנו מקבלים את הנתונים שלנו מהיחידות המקצועיות ואנחנו מעבירים אותם.
היו"ר סתיו שפיר
הנה, למשל בשאלה הזאת.
מוריה פורת גרזי
אנחנו מעבירים את הנתונים לפונה שמבקש אותם. אם חסר והם פונים אלינו, כמו שאמרתי לתני לפני הדיון, אנחנו תמיד משלימים.
תני פרנק
אבל פנינו. גם שלחנו בקשה עם טבלה מסודרת כולל להעתק למנכ"ל המשרד. באיזשהו שלב המיילים גם לא נענו. יש חוק שאת צריכה לעבוד על פיו ואני לא צריך לבקש את זה. יש שלושים ימים, ואם לא, הארכה של שישים ימים.
מוריה פורת גרזי
אנחנו דואגים להאריך. יש את הבקשה של חדרה שהארכנו.
תני פרנק
נכון. בקשה אחת הארכת. כל השאר, לא.
היו"ר סתיו שפיר
אני שואלת ספציפית לגבי מה שהוא אמר על הכתובות.
תני פרנק
כתובות מגורים של רבנים מקומיים.
מוריה פורת גרזי
אני לא יודעת. אנחנו העברנו את החומר. אני לא יודעת למה לא הוסיף שם הנושא של המגורים. אנחנו נבדוק את זה ואם יש משהו שצריך להשלים, אנחנו נשלים. אין שום בעיה.
תני פרנק
טוב שיש דיון בכנסת.
עודד פלוס
אנחנו לא מסתירים. אנחנו אפילו פועלים לגבי רבנים שלא גרים במקום כהונתם.
תני פרנק
מצוין. יופי. גם תעדכנו אותנו.
עודד פלוס
אנחנו עושים את זה.
מוריה פורת גרזי
את נושא השכר, אנחנו מפרסמים לבד.
היו"ר סתיו שפיר
זאת סיבה לחשוף לציבור.
עודד פלוס
כל מידע שלא התקבל, יימסר. אנחנו לא מסתירים שום דבר.
תני פרנק
מצוין. אנחנו בעד.
היו"ר סתיו שפיר
אם כן, אנחנו מבקשים מענה לשאילתות האלה לבקשת חופש מידע. תעבירו את זה גם לוועדה. העברתם לוועדה את הטבלה?
תני פרנק
העברנו הרבה יותר מוקדם למשרד. אני אעביר שוב.
היו"ר סתיו שפיר
שזה בבקשה יתבצע תוך שבועיים מהיום. השלושים והשישים והתשעים ימים כבר היו.
עודד פלוס
אין שום בעיה. יתבצע.
היו"ר סתיו שפיר
תודה.
מוריה פורת גרזי
שאילתות ישירות לחברי הכנסת. לשאלתך. אולי המספר נראה לך קצת נמוך אבל בסוף אפשר לראות שאנחנו עומדים על 95 אחוזים של מענה עד 45 ימים. זה דבר שמתבצע אצלנו ישירות על ידי לשכת השר.

פרסום דוח התקשרויות רבעוני. אנחנו מקפידים לפרסם את דוח ההתקשרות שלנו בכל רבעון באתר המשרד ובאתר של משרד המשפטים.

כמו שהמנכ"ל אמר, היה מאוד מאוד חשוב לנו לעשות את ההעברה לפלטפורמה של Gov.Il מתוך הבנה שבאמת בגלל שחלק מהשירותים שלנו הם שירותים נישתיים וצורכים אותם בצורה נקודתית, כדי שמישהו ייכנס לקבל שירותים באתר אחר ויהיה לו איזשהו רצון להסתכל במשרד לשירותי דת, אנחנו נהיה הרבה יותר נגישים. כמובן אני אציין שהאתר של Gov.Il הוא נגיש ועומד בכללי ההנגשה, דבר שהיה מאוד חשוב לנו.

יעדי המשרד בתחום הנגשת מאגרי מידע. גולת הכותרת שלנו היא מחשוב ושדרוג של מערכות המידע בתוך המועצות הדתיות, תהליך מאוד מאוד מורכב. הוצג גם בפני חבר הכנסת מקלב בוועדה שלו. לגייס 132 מועצות דתיות כאשר בשלטון המקומי אין חיה כזאת, למחשב, להסדיר ולאחד את כל תהליכי העבודה שלהם, עבודה שנעשית בצורה מאוד מאוד יסודית ובשיתוף פעולה אתם כי אנחנו רוצים בסוף מערכת שעובדת. אנחנו רוצים מערכת, לא מערכת ממוחשבת ששמים אותה במגירה אלא מערכת שעובדת כמו שהמנכ"ל אומר בתקינת כוח האדם.
היו"ר סתיו שפיר
בזה עסקנו.
מוריה פורת גרזי
מדדים שפורסמו לציבור. שוב, סליחה על הקוטן, אנחנו משתמשים בפלטפורמה של משרד ראש הממשלה. אנחנו מדברים על הכשרת עובדי המועצות הדתיות, תחום שנכנסנו אליו בצורה מאוד מאוד מסיבית. בהכשרות האלה אנחנו נותנים, חוץ מכלים, גם המון ידע לעובדי המועצות הדתיות. עד היום הוכשרו אצלנו כמעט 500 עובדים, עובדי שירותי קבורה, בלניות ומזכירי מועצות דתיות.
יעל כהן–פארן (המחנה הציוני)
אפשר להעיר על משהו? אני יכולה להסתכל על זה בהגדלה. בתוצאה, מה שמופיע בצד ימין למטה, אתם נותנים לעצמכם ציונים גם ל-2018 ול-2019.
ליאור אשכנזי
אלה לא אנחנו.
מוריה פורת גרזי
אני אסביר איך זה. כשאנחנו בונים תכנית עבודה וקובעים מדדים, אנחנו קובעים את היעדים. בזה אנחנו מאוד מאוד שקופים. אנחנו אומרים שאנחנו רוצים את זה.
היו"ר סתיו שפיר
חשבנו שאולי בגלל שאתם המשרד לשירותי דת, יש לכם גישה.
מוריה פורת גרזי
כמו שכתוב, את יכולה לראות שאנחנו אומרים מה היעד שלנו להסדרה, מה היעד שלנו להכשרה, מה היעד שלנו ליציאה מתכניות הבראה. ברוב היעדים עמדנו אני חושבת בהצלחה מרובה ובחלקם אנחנו עדיין בתהליך של עבודה.

מאגרי מידע. יש לנו מספר מאגרי מידע בתוך האתר שחלקם מתעדכנים בצורה כזו או אחרת. אני כן יכולה להגיד למי שכאן משתמש במאגרי המידע שלנו, למשל מאגר מקוואות עודכן לאחרונה לפני שלושה שבועות-חודש. זה תהליך איסוף נתונים מאוד סיזיפי מהמועצות הדתיות, לדעת האם מקוואות, המיקום שלהם השתנה. עבור הקהל שלנו, לפחות של המשרד לשירותי דת, הדבר הוא קריטי לדעת היכן נמצאים המקוואות והאם הם נגישים.
יעל כהן–פארן (המחנה הציוני)
כתוב שם גם מה הזכויות של המשתמשים מבחינת תשלום או אי תשלום?
מוריה פורת גרזי
כן. אני אעבור על השקף מאוד מהר. מה שמעניין אתכם, כמובן אתם יכולים לומר. אני נותנת כמה דוגמאות לדברים שאנחנו הצהרנו על מנת להציף מידע חשוב כלפי מעלה.

מחשבון רכישת חלקת קבר בחיים, דבר שהוא מאוד מאוד חשוב ומאוד שימושי, כמו מחשבון פנסיוני. יש אנשים שבנקודה כזו או אחרת בחייהם רוצים לדעת כמה זה עולה ואנחנו כאן מאפשרים את המידע. אגרות המועצות הדתיות, מפורסם לציבור, כלל האגרות, גם בטבילה וגם בכשרות. מאגר מקוואות נגישים. שימו לב, בעיני תהליך שאנחנו מתגאים בו בתוך האתר החדש, שולחן עבודה למועצות הדתיות. המשמעות היא שכל הנהלים וההנחיות שלנו שיורדים למועצות הדתיות לא מוחבאים באיזשהו חוזר מנכ"ל בתוך ארון כזה או אחר אלא מפורסמים. אתם רוצים לדעת כמה שכר הרבנים, עדכון שכר רבנים שמעודכן אחת לשנה על ידי המנכ"ל, מפורסם. אתם רוצים לדעת איך מגייסים כוח אדם ומה התקינה, מפורסם.

דוחות תקצוב נורמטיבי. דוגמא למשל לתקצוב בלניות שאנחנו מתקצבים. דוחות על שימוש על ידי המועצות האזוריות המתוקצבות, מפורסמים אחת לחצי שנה באתר המשרד. מערכת אורי עליה דיבר המנכ"ל. פרסום קריטריונים לכספי תמיכות שלנו, כפי שהמנכ"ל אמר גם הגופים שמקבלים תקציבים מאתנו, תקציבי מדינה, יפורסמו בקרוב באתר.

עשינו תהליך של מקווה נאה שהמטרה שלו היא להגביר תחרות בין המקוואות.
היו"ר סתיו שפיר
זה באמת יפה. איפה זה?
ליאור אשכנזי
אני חושב שבנווה צדק. בירוחם. יש בגליל העליון. זה הכיוון. זה הקונספט. זה לגמרי הקונספט.
מוריה פורת גרזי
יש לא מעט מקוואות יפים מאוד והתחרות הזאת מגבירה את התחרות בין המועצות הדתיות וזה תהליך יפה.

קריטריונים לחלוקת פרס השר. אלה עדיין דברים שהיו לנו ממש לפני שבועיים באתר הישן והם בתהליכי עלייה לאתר החדש.

אותו דבר, פרסום לו"ז שר ומנכ"ל. אם תסתכלו כרגע באתר, זה לא נמצא אבל זה בתהליכי עלייה. זה היה באתר הישן.
היו"ר סתיו שפיר
אגב פרסומי לו"ז. הנחיות לגבי מפגשים של עובדי המשרד עם בעלי אינטרס למיניהם, בדרך כלל אנחנו מדברים על לוביסטים אבל בכלל.
עודד פלוס
איזה לוביסטים? אין אצלנו דברים כאלה.
היו"ר סתיו שפיר
לוביסטים, זה בהגדרה רחבה של המילה. לא רק הלוביסטים הרשומים אלא אנשים שהם בעלי אינטרס ואינם, נקרא לזה, הציבור הנורמטיבי.
ליאור אשכנזי
מהו אינטרס בעיניך?
עודד פלוס
להיפגש עם תני למשל?
היו"ר סתיו שפיר
כל פגישה. מייצגים של חברות עם לוביסטים, נציגים. אנחנו מתייחסים כאן לבעלי אינטרסים מסחריים ולא לחברה האזרחית.
תני פרנק
אפשר לפרסם פגישות אתי, אם זאת השאלה. אני מסכים.
היו"ר סתיו שפיר
בעלי אינטרסים מסחריים.
מוריה פורת גרזי
כל הלו"ז של השאר והמנכ"ל מפורסם.
היו"ר סתיו שפיר
אני לא מדברת על לו"ז שר ולא על לו"ז מנכ"ל. אני מדברת על עובדי המשרד.
מוריה פורת גרזי
על עובדים?
היו"ר סתיו שפיר
כן. תקנות.
עודד פלוס
העובדים שלנו עובדים. לא נפגשים.
היו"ר סתיו שפיר
יש נוהל של נציבות המדינה.
מוריה פורת גרזי
אני לא מכירה.
היו"ר סתיו שפיר
משרד האוצר בתקופות מסוימות – עכשיו לא – פרסם נהלים פנימיים כאלה.
מוריה פורת גרזי
אני לא מכירה איזה שהן פגישות של עובדי משרד עם לוביסטים. אם זה קורה, זה קורה בצורה מסודרת על ידי לשכת המנכ"ל.
היו"ר סתיו שפיר
שלומי, יש לכם הערות בנושאים שהם כבר העלון?
שלמה בילבסקי
יש לנו הערה בנושא של תשובות חופש מידע שצריכות לעלות לאתר המרכזי לחופש המידע. יש נוהל שקובע שאם משרד ענה לפונה אחד, במקום להטריח את כולם הרבה פעמים – הוא צריך להעלות באופן יזום את התשובה הזאת כדי שכולם יוכלו ליהנות מהמידע.
מוריה פורת גרזי
זה אצלנו באתר. את התשובות אנחנו מעלים באתר שלנו. כרגע באתר החדש זה טרם עלה. זה עלה באתר הישן.
שלמה בילבסקי
אני מזכיר. זה עלה גם בדוחות התקשרות. החובה היא להעלות את זה במקום מרוכז כדי שהציבור ידע, שזה אתר מרכזי לחופש המידע.
מוריה פורת גרזי
אנחנו נעשה את זה.

על המערכת שירת הים לא נעבור. שמעתם עליה בהרחבה.

אותו דבר, תהליך רישום לנישואין, קבלן רישיון קבורה.
היו"ר סתיו שפיר
אפשר להתקדם.
מוריה פורת גרזי
כמו שהמנכ"ל אמר, כוכבית 120.
היו"ר סתיו שפיר
גם על זה דיברנו.
מוריה פורת גרזי
סקר של טובלות גם היה. בדיקת בית עלמין. שקיפות בתהליכי עבודה, דבר שבעיני מאוד מאוד חשוב כי כשאתה שקוף גם בתהליכי העבודה, זה מעודד שקיפות.
היו"ר סתיו שפיר
דיבר על זה המנכ"ל.
מוריה פורת גרזי
המון שולחנות עגולים וצוותי חשיבה יחד עם הגופים.
היו"ר סתיו שפיר
עלו כאן כמה שאלות בעניין ההתקשרויות שלכם. יעל וחבר הכנסת מקלב, אתם רוצים להעיר הערה?
יעל כהן–פארן (המחנה הציוני)
יש לי כמה שאלות ואני צריכה לצאת לדיון אחר. אמרתם עכשיו שיש סקר של טובלות ומשוב על בתי עלמין.
עודד פלוס
כן.
יעל כהן–פארן (המחנה הציוני)
זה פורסם?
עודד פלוס
ודאי.
יעל כהן–פארן (המחנה הציוני)
כמה תלונות התקבלו על התנהגויות של בלניות?
עודד פלוס
עוד לא ניתחנו את זה. בבתי העלמין יש לנו יותר מיפוי ואם תרצו, נוכל להעביר לכם. בטובלות זה משהו שהתחלנו בזה לא מזמן. אני עוד לא ראיתי מיפוי אבל אם יש משהו, אנחנו מטפלים בזה נקודתית. זאת אומרת, לא עשינו שעל הבלנית הזאת יש מספר תלונות, למרות שההנחיה שלי למי שמרכזת את העניין היא לנסות ולראות אם יש תלונות חוזרות. ישבתי השבוע לגבי תכניות עבודה וזה אחד היעדים שנתתי לה, לנסות ולזהות מספר תלונות ולא לטפל תלונה-תלונה אלא לנסות לייצר מתווה שנדע אם יש תלונות חוזרותץ.
יעל כהן–פארן (המחנה הציוני)
ואם יש תלונות חוזרות על מקווה מסוים, זה מפורסם במקום כלשהו? כמו שיש תחרות המקווה היפה, יש גם תחרות המקווה הלא נחמד? תחרות שלילית.
עודד פלוס
אנשים מצביעים ברגליים.
יעל כהן–פארן (המחנה הציוני)
אבל היא לא יודעת. מישהי עברה לעיר חדשה, אין לה מושג וכולם יודעים ששם לא כל כך נחמד אבל היא לא יודעת על כך. יש איזה פרסום של הדבר הזה?
עודד פלוס
לא פרסמנו את זה.
אלעד קפלן
אם אישה מתלוננת, לא מספיקה תלונה אחת כדי לטפל?
עודד פלוס
לא. לא אמרתי. אנחנו צריכים לטפל בכל תלונה. רק אמרתי שמבחינת הסידור של התלונות, שזה יהיה ברמה כזאת שאם יש תלונה שחוזרת, אנחנו נדע שהיא חוזרת.
ליאור אשכנזי
מעל כמה תלונות זה שיימינג. תלונה אחת מטופלת, ברור.
יעל כהן–פארן (המחנה הציוני)
אני חוזרת למקרה שהציבור לא יודע. מישהי חדשה, עולה חדשה, עוד לא התחברה לקהילה והיא לא יודעת.

שאלה נוספת. ראיתי שיש כאן את הפרסום של מחירון לרכישת קבר בחיים. היה דיון שאני יזמתי בוועדה לשוויון חברתי בנושא של קבורה לאחר מות ולא קניית קבר בעודך בחיים. יש שם בלגן, יש שם עניינים של סחיטה הייתי אומרת של המשפחות שנמצאות במצב הכי קשה שלהן והמחירים בשמיים. השאלה אם כאן אין מקום למחירון שקוף באתר ויצירת סטנדרט אחיד.
עודד פלוס
למעשה אין מחירון.
יעל כהן–פארן (המחנה הציוני)
נכון. זאת הבעיה.
עודד פלוס
יש מחירון פנימי אבל אין הנחיה ממשלתית. זאת אומרת, יש שתי רובריקות בהן הם יכולים לקבל מחיר יותר גבוה, זה בית עלמין סגור או חלקות חריגות. עשרה אחוזים מבית עלמין או חלקות חריגות. אנחנו מנסים, אני מקווה מאוד שבזמן הקרוב אנחנו הולכים להניח על שולחן הכנסת חוק קבורה חדש ובחוק הקבורה החדש אנחנו הולכים להיכנס גם לנושא הזה. זאת אומרת, את המקום הזה שלכאורה אין בו מגבלה, שכל חברות הקדישא מגבילות את עצמן. אם תגיעו לחברה קדישא תל אביב, אתם תוכלו לדעת מה המחירון. זאת אומרת, גם במקומות שהם פתוחים, גם בחלקות החריגות שהוא יכול לגבות איזה סכום שהוא רוצה או בבתי עלמין סגורים - - -
יעל כהן–פארן (המחנה הציוני)
זה שהוא יכול לגבות איזה סכום שהוא רוצה, זה לא בעייתי?
עודד פלוס
זה בחוק. אני יכול לטפל בזה רק בחוק.
עליזה לביא (יש עתיד)
אני רוצה לקרוא לך תלונת ציבור שקיבלתי:

"עליזה שלום, אני מנחמת כרגע בבית אבלים – היא גרה בהר אדר – ומדברים על הקלת הבלתי נסבלת בחברות הקדישא לנצל את הרגע הכי קשה, נוקבים במחירים אסטרונומיים לקבורה. האם אפשר לחוקק חוק?"

כל אחד קובע מה שהוא רוצה?
יעל כהן–פארן (המחנה הציוני)
כן.
עודד פלוס
אני אסביר. בביטוח הלאומי יש הגדרה של שתי קבוצות שמשוחררות מהתעריפים. תעריף בחיים, יש הגדרה שלנו שמפורסמת בתקנות שירותי הדת היהודיים, מספרים ברורים ואי אפשר לחרוג מהם. מה שקורה, יש דבר שקוראים לו בית עלמין סגור שהביטוח הלאומי הכריז עליו כבית עלמין סגור והצליחו לאתר עוד איזושהי חלקה.
אורי מקלב (יהדות התורה)
המנכ"ל, אני אסביר את מה שחברת הכנסת יעל כהן פארן שאלה. אני לא חושב שיש תלונות על הפקעת מחירים בנושא קבורה. זה הולך דרך ביטוח לאומי.
יעל כהן–פארן (המחנה הציוני)
בטח שיש תלונות.
אורי מקלב (יהדות התורה)
אם מדברים על חלקות סגורות, זה משהו אחר.
יעל כהן–פארן (המחנה הציוני)
קבורת שדה. קבורת שדה היא כל כך נדירה שהיא שמונים אלף שקלים?
אורי מקלב (יהדות התורה)
היא לא קבורת שדה סטנדרטית. אין שום מחויבות לחברה קדישא לתת חלקה. זאת בעיה. זאת בעיה שאנחנו צריכים להתמודד אתה.
עודד פלוס
אגב, יש לנו ישיבה על זה.
אורי מקלב (יהדות התורה)
אנחנו מדברים על מה שהיום החיוב של חברות קדישא ואין להן חיוב לתת חלקות לקבורת שדה. זאת בעיה, אבל אין להן מחויבות. ברגע שאין להן מחויבות, הן צריכות לתת מקום. מדברים על מקומות בערים מרכזיות. במקומות אחרים בארץ קבורת השדה היא קבורה סטנדרטית ואם שם יש הפקעת מחירים, התלונה צריכה להגיע. אני לא שמעתי שיש תלונה כזאת.
יעל כהן–פארן (המחנה הציוני)
בטח שיש תלונה כזאת. היה דיון שלם על כך.
אורי מקלב (יהדות התורה)
יש לכם תלונה שחברה קדישא הפקיעה מחירים בקבורה?
יעל כהן–פארן (המחנה הציוני)
בטח.
היו"ר סתיו שפיר
למה לא לפרסם את המחירון?
עודד פלוס
זה מפורסם. זה בדיוק העניין. אני רוצה להסביר. בגדול כל אדם במדינת ישראל זכאי או לקנות קבר בחיים ואז המחיר מפוקח והוא גם לא גבוה ואם הוא לא קנה חלקה, הוא זכאי לקבורה בחינם. יש אנשים שבאים ואומרים שהקבורה בחינם שנתת לי, זה כוך ובזה הוא לא מעוניין והוא רוצה משהו אחר. על המשהו האחר הזה חברות הקדישא יכולות או בחלקה חריגה שהביטוח הלאומי הגדיר לה או בבית עלמין סגור שביטוח לאומי הגדיר לה, שם הן יכולות לגבות מחיר אחר. בקו 120 שאנחנו מדברים, אחת האינפורמציות שאדם יוכל לקבל, אלה אותם תעריפים שחברה קדישא יכולה לגבות.
אורי מקלב (יהדות התורה)
אתה עונה על שאלות שלא נשאלת. אתה נשאלת האם יש הפקעת מחירים, כן או לא.
עודד פלוס
כמו שאמרתי, בחוק שאנחנו הולכים להניח, אנחנו הולכים לטפל גם בזה.
יעל כהן–פארן (המחנה הציוני)
גם בהפקעות מחירים?
עודד פלוס
לא בהפקעות מחירים. גם להכניס סדר. היום הם יכולים לגבות, יש להם סמכות חוקית לגבות את הסכום שהם רוצים. אנחנו באים ואומרים שבגלל שאנחנו רוצים להגביל את זה ולא לאפשר להם חופש פעולה מלא, עדיין הם יוכלו לגבות סכום יותר גבוה אבל נגביל אותם. להגביל אנחנו יכולים רק בחקיקה.
יעל כהן–פארן (המחנה הציוני)
שאלה נוספת שקשורה לקייסים. לפני כשנה היה דיון על המשכורות לקייסים, המנהיגים הרוחניים של יהדות אתיופיה שהם לא מוכרים כרבנים ולכן הם לא מתוקצבים. הייתה אמירה של צחי חמדני, יועץ מקצועי לשר הדתות – אני לא יודעת אם הוא עדיין בתפקידו - - -
עודד פלוס
עדיין בתפקידו.
יעל כהן–פארן (המחנה הציוני)
שאמר שהשר רוצה שיהיה כסף כדי להגדיל את המשרה ולתת להם מאה אחוזי משרה. אני רוצה לדעת היכן זה עומד.
עודד פלוס
אני אסביר. אנחנו נמצאים כרגע בגיבוש של הצעת מחליטים יחד עם משרד ראש הממשלה. זה ממש על השולחן. יש לנו 15 קייסים. יש לנו בסך הכול חמישים קייסים. 15 מתוכם משתכרים בחצי משרה. הדבר שהולך להיות על השולחן, וזה דבר שיש עליו הסכמה, זה להעלות את שיעור המשרה שלהם מחמישים אחוזים למאה אחוזים.
יעל כהן–פארן (המחנה הציוני)
אבל זה עדיין לא קרה. יש בדרך הצעת מחליטים.
עודד פלוס
יש הצעת מחליטים שנמצאת כרגע. זה עניין אוצרי, לקבל תקנים. אנחנו נמצאים ממש בשלבים סופיים של גיבוש. אגב, במקביל, אנחנו בודקים. היו הליכים משפטיים ואנחנו בודקים את תנאי העבודה של הקייסים. אנחנו יורדים מקום-מקום ומוודאים שהם מקבלים.
יעל כהן–פארן (המחנה הציוני)
והם יושוו לשכר רבנים?
עודד פלוס
הם שווים. יש להם יתרון שהם פחות כבולים מבחינת העבודה שלהם. אני לא רוצה לפתוח את זה כאן, אבל יש להם יותר חופש פעולה. אנחנו פחות מקפידים אבל אנחנו רוצים לדאוג שיהיו להם תנאים. זאת אומרת, קייס שמעוניין שיהיה לו שולחן, יהיה לו שולחן. הם מצד אחד רוצים חופש פעולה, הם לא רוצים שניכנס להם יותר מדי, אבל אם אתם רוצים, אני מוכן לפתוח את זה בהזדמנות אחרת.
יעל כהן–פארן (המחנה הציוני)
תודה.
אורי מקלב (יהדות התורה)
אני רוצה להמשיך בשאלה שחברת הכנסת כהן פארן העלתה כאן. אני חושב שחשוב לקבל את התשובה בעניין הזה. היא דיברה על הפקעת מחירים. הפקעת מחירים יכולה להיות בשני פרמטרים. זה יכול להיות בחלקת הקבר, ואתה אמרת שיש גבייה במקרים מיוחדים. התשובה שצריך לתת היא האם במקרה סטנדרטי, כאשר אדם לא מבקש חלקה מסוימת או לא רוצה דווקא בחלקה סגורה - - -
עודד פלוס
הוא לא משלם שקל.
אורי מקלב (יהדות התורה)
צריך להגיד את זה. האם קיבלתם תלונה על כך? אם יש תלונה, אני מניח שאתה פונה כדי שיעבירו אליכם תלונות על הפקעת מחירים. הפקעת מחירים נוספת יכולה להיות, או גביית מחירים, במקרה של שירותי קבורה הנלווים לקבר הראשון.
היו"ר סתיו שפיר
אנחנו רוצים להתמקד בשקיפות.
אורי מקלב (יהדות התורה)
האם יש שקיפות בכך שאין שום גביית תעריפים ושום גבייה, לא על חלקת הקבר ולא על שירותי קבורה, ואם יש תעריפים, האם הם מפורסמים. יש מועצות דתיות שיש להן תעריפים או לא? זאת בעצם ועדת השקיפות.

הדבר השני שאני רוצה לשאול שהוא החלק החשוב, החלק של התעריפים ומחירי המקוואות. האם במחירי המקוואות – אני מדבר על הגברים כרגע ואני מניח שבמקוואות של הנשים התעריפים אולי מסובסדים ויכול להיות ששם המחירים אחרים – אם יש הנחיה, האם בכל מקום זה מתבצע? בעיקר התלונות שהגיעו אלינו הן לגבי הכניסה למקוואות של הגברים שם התעריפים הם אחרים והם מאוד גבוהים. הראיה לכך, איך בן אדם יודע אם המחיר גבוה או לא ומה האינדיקציה שלו? הרי לא כל אחד הוא רואה חשבון. המקוואות הפרטיים. יש מערכת אולי יותר גדולה מהמערכות הציבוריות שהן מערכות פרטיות ומערכת פרטית לא מחויבת בשום דבר. היא צריכה להיות כלכלית והיא גובה מחירים הרבה יותר גבוהים. האם עשיתם חלוקה?
עליזה לביא (יש עתיד)
אני רוצה להבין מה אתה אומר. מקוואות פרטיים?
אורי מקלב (יהדות התורה)
פרטיים. המקוואות הפרטיים, אלה מערכות יותר גדולות מהמערכות הציבוריות.
עליזה לביא (יש עתיד)
אתה מדבר על בני ברק.
אורי מקלב (יהדות התורה)
לא. גם בירושלים וגם בבני ברק. גם בערים מעורבות.
עליזה לביא (יש עתיד)
המחירים יותר זולים?
אורי מקלב (יהדות התורה)
הרבה יותר זולים.
מוריה פורת גרזי
יכול להיות שהם ממומנים על ידי תרומות.
אורי מקלב (יהדות התורה)
כניסה בערב שבת לחמש דקות עולה עשרים שקלים.
עליזה לביא (יש עתיד)
אני רוצה להגיד לך שהפניתי שאילתה הדתות וגיליתי לצערי הרב שלמשל בעיריית בני ברק מחירי המקוואות לנשים הם מאוד מאוד מאוד גבוהים ולגברים היו מאוד זולים. כשהפניתי שאילתה, מה ענה לי משרד הדתות? אנחנו לא אחראים על זה.
אורי מקלב (יהדות התורה)
אם הם לא אחראים, הם לא אחראים. זאת תשובה.
עליזה לביא (יש עתיד)
עיריית בני ברק מחליטה לעצמה. יש תשובה. הנה התשובה. לא על הכול הוא אחראי.
אורי מקלב (יהדות התורה)
אני שואל על מקומות בהם הם אחראיים. אני הרי יודע שהתעריפים זה לא אתם קובעים אלא משרד האוצר קובע לכם, אבל כאן אני מצפה לפעילות שלכם בעניין. האם אתם יכולים לעשות ניתוח – וזה מתאים לוועדת השקיפות – לקחת את העלות של מחירי המקוואות של הגברים מול התעריפים שגובים או מול הגבייה שיש.
היו"ר סתיו שפיר
נכון. בקשה הגיונית.
אורי מקלב (יהדות התורה)
כדי להוכיח גם למשרד האוצר.
עליזה לביא (יש עתיד)
הפרטיים הם רק לגברים?
אורי מקלב (יהדות התורה)
יש גם כאלה. אני מדבר על גברים. אני לא מדבר על נשים.
עליזה לביא (יש עתיד)
הייתי שמחה ללמוד. הפרטיים שאתה מדבר ומבקש הנחה, הם רק לגברים? אני רוצה להכיר. אני לא מכירה.
אורי מקלב (יהדות התורה)
כן. שם המחירים גבוהים.
עודד פלוס
אני אסביר. יש לנו את מקוואות הנשים ורוב מקוואות הנשים הם מקוואות ציבוריים שהמועצות הדתיות מפעילות. יש מיעוט שהוא פרטי, בעיקר בערים החרדיות בהן יש ציבור דתי יותר גדול. נתניה למשל.
היו"ר סתיו שפיר
המקווה שהראיתם בתמונה בנווה צדק הוא פרטי או ציבורי?
עודד פלוס
ציבורי.
עליזה לביא (יש עתיד)
אל תתבלבלי, אלה תרומות של אנשים. ללכת למקווה עם כלה או למקווה בכפר הרואה או למקוואות האלה, או למקווה בנתניה, אלה תרומות שהגיעו ויש כאן אדם יקר שעושה כאן עבודה מדהימה ותורם כסף. בואו נגיד את האמת. זה ציבורי, בסדר, אבל אלה תרומות.
עודד פלוס
חלק תרומות וחלק כל הכסף מגיע מאתנו.
אורי מקלב (יהדות התורה)
אני יכול לקבל תשובה?
עודד פלוס
כן. לגבי מקוואות גברים. אכן החלק הפרטי בסך הכול הוא גדול. הרבה יותר גדול מאשר במקוואות נשים. אנחנו נמצאים בשיח מול משרד האוצר. הסכומים שהרב חבר הכנסת מקלב דיבר עליהם, עשרה שקלים ליום, עשרים שקלים ביום שישי. יש מנגנון הנחה למי שקונה כרטיסייה.
אורי מקלב (יהדות התורה)
מנוי.
היו"ר סתיו שפיר
חבר הכנסת מקלב שאל משהו מאוד ספציפי. אפשר לפרסם את זה?
עודד פלוס
כמה עולה?
היו"ר סתיו שפיר
כן.
אורי מקלב (יהדות התורה)
לא כמה עולה אלא עלויות.
עודד פלוס
אנחנו נעשה את זה.
אורי מקלב (יהדות התורה)
אני חושב שזה כלי עבודה שלכם.
עודד פלוס
נכון. אנחנו צריכים את זה.
אורי מקלב (יהדות התורה)
אני יודע שיש לכם כוונות ואתם הייתם מעוניינים להוריד את התעריף כפי שאמר השר וכפי שאמר המנכ"ל אבל צריך לעשות פעולה. אנחנו מדברים כבר כמה שנים. אנחנו מקבלים תלונות בעניין.
היו"ר סתיו שפיר
הוא מבקש לפרסם את העלויות. אפשר לפרסם את זה?
עודד פלוס
נבדוק את זה. אנחנו צריכים לבדוק את זה.
היו"ר סתיו שפיר
בסדר. נרשום את זה במסקנות הדיון.
אורי מקלב (יהדות התורה)
אפשר להגיד מילה טובה על ההצגה שלהם.
היו"ר סתיו שפיר
אתה עוד נשאר אתנו.
עליזה לביא (יש עתיד)
יש לי דיון בוועדת הפנים.
היו"ר סתיו שפיר
חבל, יש עוד הרבה שאלות מעניינות.
עודד פלוס
חבר הכנסת מקלב, תגיד מילה טובה.
עליזה לביא (יש עתיד)
האמת, מגיעה מילה טובה. אתם עושים עבודה מרשימה, יפה וטובה בכל מה שקשור לנראות ולהנגשה. יש עוד הרבה מה לשפר אבל אין ספק שבשנה-שנה וחצי האחרונות נעשית כאן עבודה מרשימה, יפה וטובה.

נפגשתי אתך גם באופן נפרד. אני מאוד מוטרדת, גברתי יושבת הראש, ממאגרי המידע ומהבדיקות הגנטיות להוכחת יהדות. אנחנו שומעים שהמשרד עובד על מאגר של בתי דין רבניים ומאגר של יהודים מכל העולם, משהו שמאוד מאוד מטריד אותנו כי מה פתאום, למה, למה צריך את זה, באיזה כספים זה עתיד להיות מוקם. זה הולך להיות כלי מפלצתי ומפחיד ומאיים. הייתי שמחה לדעת קודם כל מאיפה התקציב הזה, מי החליט או מחליט את ההחלטה הזאת.
היו"ר סתיו שפיר
מה התקציב בנושא הזה?
עליזה לביא (יש עתיד)
הבעיה המרכזית עם המאגרים הללו היא שהם יהפכו גם את הבירוקרטיה לכלי מאוד מאוד קשה על מיהו יהודי, מי יהיה רשאי להשתמש במאגר הזה, להזרים מידע למאגר הזה.
היו"ר סתיו שפיר
מי נחשף למאגר הזה. ודאי. שאלה מצוינת.
עודד פלוס
יש רעיון ואנחנו נמצאים ברמת הרעיון וזה אפילו לא עלה על הכתוב. אני כחלק מהעניין, כיד לבדוק אם יש רגישויות, ישבתי עם חברת הכנסת לביא ואמרתי לה בפגישה ואני יכול לחזור על הדברים לפרוטוקול שאם למאגר הזה יהיה יותר נזק מתועלת, אנחנו לא נעלה אותו. אין לנו כרגע את המידע, אין לנו תקציב.
היו"ר סתיו שפיר
אבל מה זה?
עודד פלוס
בא רעיון. אמרתי שאני מעלה את זה כסוג של רעיון ואני רוצה לראות איך זה מתקבל. חלק מהעניין, ישבתי עם חברת הכנסת לביא והבאתי את האיש במשרד שבא עם הרעיון הזה והצגנו לה את זה. ראינו את ההיסוסים. גם לי יש היסוסים.
היו"ר סתיו שפיר
המטרה היא לבחון את מי? לבדוק את מי?
עליזה לביא (יש עתיד)
מיהו יהודי. פסולי חיתון, ממזרים. בעניין של ההלכה היהודית, תמיד לאורך הדורות העלמת עין הייתה כלי מאוד משמעותי. ברגע שאוספים נתונים, נתונים שהם מסמנים מי כן ומי לא, מי ראוי ומי לא ראוי, מה המקורות, אנחנו בברוך רציני.
היו"ר סתיו שפיר
זה נשמע מאוד מטריד.
עליזה לביא (יש עתיד)
לפני הדיון הערכי, אני הייתי מבקשת לדעת איפה מחליטים החלטות כאלה ומי החליט החלטות כאלה.
היו"ר סתיו שפיר
טוב שלא בדיקות עצמות הגולגולת כפי שהיה נהוג אתם יודעים היכן.
עודד פלוס
שקיפות, לא? יש שקיפות.
היו"ר סתיו שפיר
זה נשמע פשוט הזוי.
עודד פלוס
אני מסכים וגם גברתי תסכים שבאמת יש דברים שלא צריכים להיות שקופים. אנחנו רוצים לתת את המידע לציבור כדי שכולם ידעו.
היו"ר סתיו שפיר
זה לא עניין של שקיפות.
עודד פלוס
כמו שאמרתי, אתם רואים שהרעיון הזה עלה. פרסמו אותו בתקשורת לפני כחצי שנה.
עליזה לביא (יש עתיד)
מאז אנחנו עם כאבי בטן.
היו"ר סתיו שפיר
הוא ירד מעל הפרק?
עודד פלוס
הוא לא התקדם בשום שלב. כרגע אני בכלל בוחן אותו. בשבילי זה עוד רעיון שאפילו עוד לא עלה על שולחן השרטוט. לכן הפגישה שקיימתי, ואם רוצים, אני מוכן לעשות עוד. אני עוד לא יודע מה זה. בפגישה שעשינו עם חברת הכנסת לביא, אני גם שמעתי את הרעיון. הוא אמר לי שהוא ישב, אותו עובד, עם הרב שרלו ועם הרב סתיו כדי לשמוע אנשים שהם לא מתוך המערכת. זה נורא ראשוני וחבל לדבר על זה. הסיכוי שזה יעלה הוא מאוד מאוד קטן.
היו"ר סתיו שפיר
זה נשמע כאילו נעלתם את זה. למה לא להוריד שהורדתם את זה מעל הפרק?
עודד פלוס
זה אפילו לא עלה ברמה של קיום דיון מסודר. זה משהו באוויר.
קרן הורוביץ
הייתה הודעה לתקשורת. לכן אנחנו יודעים.
קריאה
מדובר ביהודים מכל העולם?
עודד פלוס
הדבר הזה עלה. אני לא יודע אם יצאה הודעה. אני לא חושב שיצאה הודעה מסודרת לתקשורת ואם היא יצאה, יש מישהו שבא עם רעיון ואמר שהוא רוצה לבדוק את זה. לפעמים כשאתה רוצה לבדוק איזשהו רעיון, תן לו איזה משהו מסוים ותראה איזה ריקושטים הוא מקבל. דיברנו עם חברת הכנסת לביא על עוד איזשהו רעיון שגם לי מתהפכת הבטן. שוב, ברגע שיהיה משהו קונקרטי, אני לא יודע, אני לא יכול אפילו לתת איזושהי הערכה לגבי סיכויי ההיתכנות שלו. מהתשובות שלי אתם יכולים להבין שזה משהו, אני לא רוצה להגיד שאני לא רואה את זה עולה לאוויר אבל אם זה יעלה לאוויר, יהיו לזה כל כך הרבה מגבלות. אני לא רואה את זה עולה. אני סתם משחית מלים.
היו"ר סתיו שפיר
אז בואו כבר נגיד שהרעיון ירד מהפרק.
עודד פלוס
אני לא רוצה להגיד.
היו"ר סתיו שפיר
זה נשמע כרעיון ששייך למשטרים אפלים שאנחנו לא רוצים להכיר כאן שבחנו מיהו יהודי לפי כל מיני בחינות.
עליזה לביא (יש עתיד)
הם הקלו מאוד, עד שבעה דורות אחורה.
עודד פלוס
אני לא מציע לקיים על זה דיון. זה משהו מאוד מאוד ראשוני.
אלעד קפלן
אבל מאגר כזה כבר קיים לפרטי ישראל. אמנם המאגר העולמי אולי עוד נמצא בחיתוליו, אבל מאגר שכולל מידע אישי רגיש על אזרחי ישראל לרבים כבר הקמתם אותו בעלות של עשרות מיליוני שקלים והוא נמצא בתוך המערכת של שירת הים ואנחנו יודעים מדברים שקרו לאחרונה שיש כאן גם שימושים אחרים.
עודד פלוס
המאגר הזה נועד לתת מענה.
אלעד קפלן
המערכת של שירת הים, שהוצגה כמערכת, היא לא רק ממשק. בתוך הממשק הזה יש מאגרי מידע שקונים המון מידע אישי רגיש על אזרחי ישראל. שמענו שבמועצה הדתית בכרמיאל כבר השתמשו במאגר הזה כדי לבדוק את יהדותם של עובדי מטבח שעובדים במסעדות כדי לראות אם הם יהודים או לא יהודים. אנחנו לא יודעים מה מטרות המאגר. שלחנו בקשה לפני מספר שבועות כדי לקבל את המידע הזה, מאיזו סמכות המשרד לשירותי דת עורך מעין מרשם אוכלוסין חלופי.
עודד פלוס
לא היה ולא נברא. אנחנו מחוברים מאגר המידע של מרשם האוכלוסין. המידע הזה נדרש לצורך רישום נישואין. כשבא זוג להתחתן.
היו"ר סתיו שפיר
ובדיקת עובדי המטבח?
קריאה
למי יש גישה למאגר? מה האבטחה שלו?
אורי קידר
זה אירוע מזעזע.
עודד פלוס
יש אבטחה על המידע. זה לא אירוע מזעזע.
אורי קידר
האירוע שהיה, הוא לא מזעזע?
עודד פלוס
לא. לא מזעזע.
אורי קידר
אתם בדקתם ילדה שנולדה בישראל בגלל שהשם שלה כנראה לא נשמע למישהו ברבנות המקומית בכרמיאל. הלכתם למאגר מידע, בדקתם אם היא יהודייה, לא קיבלו אותה לעבודה במטבח כי המועצה המקומית בכרמיאל אמרה, סליחה, לא יודעים אם היא יהודייה ולא ייתנו לה לעבוד במטבח.
עודד פלוס
איזו ילדה? ילדה עובדת במטבח.
אורי קידר
הייתה פנייה של עורך הדין קפלן ליועץ המשפטי לממשלה, מישהי בת 17 שבדקו במאגר הזה אם היא יהודייה כדי לאפשר לה או לא לאפשר לה לעבוד במטבח במסעדה שיש לה כשרות. היא לא התקבלה לעבודה. על דבר כזה במקום אחר בעולם היו אומרים שזאת אנטישמיות גרידה. אנטישמיות ביי דפנישן. אתם לא מתביישים. במקום להגיד סליחה, טעינו, פשענו, לחתוך את המאגר מכל מקום שיכול להיות לו שימוש כזה, אתה עוד מסביר לנו שהמאגר הזה הוא חשוב. זה פשוט דבר לא הגיוני. איך יש גישה לאנשים לדבר כזה? איך האצבעות לא רועדות לאנשים שמקלידים את הבקשות האלה? זה דבר מטורף.
היו"ר סתיו שפיר
אודה על תשובות.
עודד פלוס
כן. אני יודע לתת תשובה על זה. קודם כל, כל האזהרות האלה, אני לא נבהל מהן. כל ה-במקום אחר בעולם. לנו יש מאגר מידע שנועד לשרת את שירותי הדת. המאגר הזה הוא מאגר מאובטח. יש אליו גישה רק לאנשים שיש להם הרשאה.
היו"ר סתיו שפיר
מי אלה?
עודד פלוס
בכל מועצה דתית יש אדם שיש לו הרשאה כמו רשם נישואין. אנחנו צריכים את המידע הזה.
היו"ר סתיו שפיר
גם המנהל של המטבח?
עודד פלוס
רגע. עכשיו אני אסביר.
היו"ר סתיו שפיר
איך זה הגיע לשם?
עודד פלוס
רק רגע. בנושא של כשרות יש עניין של בישולי נוכרים. אתם רוצים לשנות את ההלכה? לא זה השולחן כאן. יש מגבלה על בישולי נוכרים וכדי לדעת, כן, צריך לדעת. ברגע שהולכים לתת הכשר למסעדה, צריך לדעת איזה פעולות. יש דרישות הלכתיות כאלה. האדון הזה לא ילך למסעדה הזאת.
היו"ר סתיו שפיר
הדרך לבדוק היא באמצעות כניסה למאגר הזה? לא במפגש ושאלה מול הבן אדם?
עודד פלוס
אפשר.
היו"ר סתיו שפיר
כניסה ובדיקת רקע?
עודד פלוס
אפשר לשאול. כשבן אדם בא לביקורת הגבולות, מקיימים אתו שיח או שנכנסים לתוך המחשב ורואים אם יש לו צו עיכוב יציאה מהארץ או לא.
היו"ר סתיו שפיר
אתה משווה את זה לצו עיכוב יציאה מהארץ.
עודד פלוס
יש כאן דרישה הלכתית. אם יש מגבלה על בישולי נוכרים, צריך לדעת. משגיח כשרות או המפקח צריך לדעת על כך.
אלעד קפלן
עם ישראל שרד אלפי שנים בלי מאגרי מידע שיבדקו את היהדות.
עודד פלוס
עם ישראל שרד אלפי שנים בלי ועדות שקיפות ובלי הרבה דברים. אז מה?
אורי קידר
אתה מאשר כאן באופן רשמי את זה שאתם בודקים יהדות של עובדים במטבח. זה אומר שמחר כל רבנות מקומית מבחינתך יכולה ללכת למאגר המידע שהוקם לצורך רישום נישואין ולבדוק. עזוב את זה שגם לצורך רישום נישואין לדעתי פסול אבל נשים את זה בצד. אתה מאשר כאן. אתה מנכ"ל משרד ממשלתי.
עודד פלוס
מה הבעיה עם זה.
אורי קידר
מה הבעיה עם זה?
עודד פלוס
כן, מה הבעיה שאדם שהוא מורשה יהיה חשוף למאגרי מידע?
קריאה
מדברים על הקמת המאגר.
עודד פלוס
חבר'ה, אנחנו לא הקמנו. אנחנו הקמנו מאגר מידע?
היו"ר סתיו שפיר
קיבלתם את רשות הדיבור, שאלתם שאלה מאוד מאוד חשובה אבל בבקשה בלי התפרצויות יותר. מה הנוהל שיש לכם ואיפה הוא מפורסם לגבי מי יכול לגשת למאגר הזה, באיזה תנאים.
עודד פלוס
ליאור אחראי על זה. ליאור, בבקשה, תתייחס לזה.
ליאור אשכנזי
קודם כל, המשרד לשירותי דת, אין לו מאגרי מידע. צאו מנקודת הנחה שאנחנו משתמשים במאגרי מידע, אנחנו פונים לקבלת מידע ממרשם האוכלוסין על פי טופס א(3), חוק חופש המידע. יש לנו בקשות מסודרות לקבלת חוק חופש המידע.
היו"ר סתיו שפיר
שאלתי שאלה ספציפית.
ליאור אשכנזי
אין לנו מאגרי מידע. אנחנו לא שומרים נתונים על שום אזרח במדינת ישראל.
היו"ר סתיו שפיר
למי יש גישה למאגר המידע?
ליאור אשכנזי
רשמי הנישואין על פי חוק הנישואין, מותר להם לגשת למאגרי מידע. מותר להם לגשת גם למאגרי מידע נוספים שאין אותם כמו לדעת לצורך העניין אם בן אדם מאומץ. מותר לו לגשת פיזית לצורך העניין לבית הדין הרבני ולבדוק את אותו אימוץ של אותו אדם. המשרד לשירותי דת פונה למאגרי המידע - - -
היו"ר סתיו שפיר
שאלתי שאלה מאוד ספציפית.
ליאור אשכנזי
לרשמי הנישואין. לרב העיר.
היו"ר סתיו שפיר
מה לגבי המטבח?
ליאור אשכנזי
לרב העיר. לרב העיר יש הרשאה למאגר המידע על פי היותו רשם נישואין.
קרן הורוביץ
למי הוא שייך?
ליאור אשכנזי
לצורך העניין, בבדיקת היהדות במאגר הכשרות נקרא לזה או בדיקת הכשרות - - -
קרן הורוביץ
למי שייך המאגר?
ליאור אשכנזי
המאגר שייך למרשם האוכלוסין. אנחנו פונים אליו.
קרן הורוביץ
הרשימות השחורות נמצאות במרשם האוכלוסין?
עודד פלוס
מה זה רשימות שחורות. מה זה הדבר הזה?
ליאור אשכנזי
בתי הדין הרבניים הם יחידת סמך שלנו אבל הם לא במגרש שלנו. אנחנו לא מנהלים אותם. יש להם מנכ"ל משלהם ויש להם יחידת מחשוב משלהם. אני אשמח אם תזמיני אותם.
היו"ר סתיו שפיר
עכשיו כולם עונים לשאלה שלי וכולם שותקים. שאלה מאוד מאוד פשוטה. איפה מופיע הנוהל למי יש גישה לקבל מידע על יהדותם של העובדים?
ליאור אשכנזי
רשם הנישואין על פי החוק. יש לנו הרשאה על פי חוק לבדוק במאגרי המידע את היותו של אותו אדם. יש לנו חוק שירותי הדת היהודיים, אני לא משפטן אבל אני יכול להראות לכם את החוק עצמו.
היו"ר סתיו שפיר
הנישואין. אבל אני שואלת על נושאים אחרים.
ליאור אשכנזי
זה אותו הדבר. על פי בישול נוכרי. אני אתן לכם קצת הלכה. אני גם לא בקיא לצורך העניין גם בנושא הספציפי הזה. עלתה פנייה למשרד הפנים לבקשת מידע לגבי הפעלת הגז בלבד באותם מקומות שדורשים כשרות. כמו שרב מקומי שאל את אותו אדם מי הטבח, האם הוא יהודי או לא יהודי, הוא נשאל על ידו לצורך העניין. אינדיקציה בלבד. אנחנו לא שומרים מידע אצלנו. המאגר לא מתנהל אצלנו ואנחנו לא חלק מהמאגרים האלה. מבחינתנו אנחנו דוגמים את המידע.
היו"ר סתיו שפיר
הדרך בה הוא מקבל מידע כזה, זה להגיש בקשה למרשם האוכלוסין כל פעם שמתבקש מידע כזה?
ליאור אשכנזי
על פי מהלך ההרשאות. לרב העיר יש הרשאה לבחינה.
היו"ר סתיו שפיר
יש לו הרשאה חופשית?
ליאור אשכנזי
יש לו הרשאה.
היו"ר סתיו שפיר
בלי להגיש בקשה.
ליאור אשכנזי
יש לו הרשאה לטפל במרשם אוכלוסין על פי חוק.
היו"ר סתיו שפיר
אם כן, לכל הרבנים בערים.
עודד פלוס
לכל פקיד במשרד הפנים יש אפשרות. אני שומע כאן כל מיני דברים.
היו"ר סתיו שפיר
אבל למה אתה מתעצבן?
עודד פלוס
כי זה מעצבן אותי.
ליאור אשכנזי
אל תיקח את זה למקום של מיהו יהודי. זה ממש לא כך.
היו"ר סתיו שפיר
הם אנשים מהציבור ששואלים שאלות. בוועדה הזאת מדבר גם הציבור.
עודד פלוס
ודאי. אין לי בעיה עם זה.
היו"ר סתיו שפיר
זאת המטרה. שאלתי שאלה מאוד מאוד פשוטה. יש הרשאה חופשית למאגר הזה לכל רבני הערים. מלבדם יש הרשאה נוספת? מה מותר להם לבדוק במאגר ומה אסור? איפה מופיע הנוהל הזה? נותנים בו מידע עצום לאנשים.
ליאור אשכנזי
הגישה היא לא למאגר. היא ממש לא. הגישה היא, ברגע שבן אדם בא לפתוח תיק לנישואין, בבדיקת הנישואין מקלידים את מספר תעודת הזהות של אותו אדם שמבקש להינשא במדינת ישראל והמערכת באופן אוטומטי בודקת את אותם נתונים שהקלידו ידנית. היא בודקת אם אותם נתונים נכונים באמת על פי משרד הפנים, אם הוא קיים, אם הוא תושב המקום, התהליכים שקרו, מי אבא שלו, קיים או לא קיים, נפטרים, אחים, תהליכים שקרו, אם קיימים נתונים בבתי הדין הרבניים שזה מאגר נוסף שנבדק באופן אוטומטי. המערכת מתריעה בפניו אם הנתונים נכונים או לא נכונים.
היו"ר סתיו שפיר
ומה מחוץ לעולם הנישואין?
ליאור אשכנזי
אין לו שום כניסה לתוך המערכת. דרך אגב, אנחנו יודעים בכל רגע נתון מי פנה לקבלת מידע. אנחנו יכולים בכל רגע נתון לדעת אם המידע נבחר סתם ולצורך העניין אנחנו כל הזמן עוקבים אחרי הנתונים האלה ומקבלים כל הזמן התראות. אם בן אדם סתם בא ובדק תעודת זהות, אנחנו יודעים.

לגבי מערכת הכשרות של שירת הים. מערכת הכשרות דוגמת רק את הסטטוס של יהודי על פי תעודת הזהות של משרד הפנים, לעשות אינדיקציה. אותו רב שמבקש כשרות מגיע ושואל את בעל המסעדה האם מנהל המטבח שלו הוא יהודי והאם אפשר לראות תעודת זהות כדי להדליק את האש. כאן תמו שידורינו. אנחנו לא שומרים את המאגר, אנחנו לא שומרים את הנתונים, הנתונים לא נשמרים בשירת הים, אין לנו צורך באבטחה בשירת הים לנושא הזה. מבחינתנו זו דגימה.
היו"ר סתיו שפיר
למי מותר להעביר את המידע הזה לפי הנוהל שלכם?
ליאור אשכנזי
לאף אחד. המידע הוא לעיניו של הרב בלבד.
היו"ר סתיו שפיר
בעל המקום, בעל המסעדה, חדר האוכל.
ליאור אשכנזי
המידע הוא לעיניו של הרב בלבד. אנחנו לא מעבירים את המידע הזה לאף מקום, לא בתוך הבית ולא מחוץ לבית.
היו"ר סתיו שפיר
אז איך נוצרה סיטואציה כפי שתוארה כאן?
ליאור אשכנזי
אני לא מכיר את הסיטואציה.
היו"ר סתיו שפיר
לא שמעתם על זה?
ליאור אשכנזי
אני לא מכיר. אני לא דובר המשרד. אני מנהל אגף מערכות מידע ואני אשמח להכיר אותו מקרוב.
עודד פלוס
ליאור נתן את ההסבר. לרב העיר יש אפשרות, הוא נותן הכשרות. בכרמיאל רב העיר נותן את הכשרות כמו בכל מקום ויש לו גישה למאגר המידע.
ליאור אשכנזי
לקבלת אינדיקציה בלבד.
עודד פלוס
לעשות סתם מאגר שלאף אחד לא תהיה אליו גישה?
היו"ר סתיו שפיר
אני רוצה בבקשה לראות את הנוהל שמצורף לדבר הזה, על מה מותר לו להסתכל, על מה אסור לו להסתכל, מי מפקח עליו, למי מותר לו להעביר את המידע.
ליאור אשכנזי
הוא לא מסתכל. הוא מקבל אינדיקציות. הוא לא מסתכל על המאגר.
היו"ר סתיו שפיר
יש לו הרשאה. הוא רואה את הנתונים.
ליאור אשכנזי
לא. הוא מקבל אינדיקציה. הוא לא רואה את המאגר. הוא מקבל אינדיקציה. הוא רושם את תעודת הזהות ואם תעודת הזהות נכונה, הוא רושם את השם.
היו"ר סתיו שפיר
יש לו גישה למאגר. מה זה אומר אינדיקציה?
ליאור אשכנזי
הוא מקבל אינדיקציה אם הנתונים במאגר תואמים לנתונים שמול עיניו.
היו"ר סתיו שפיר
אני רוצה לדעת מה הנוהל כדי להגן על פרטיותם של אנשים וזכויותיהם.
ליאור אשכנזי
אין לו שום דבר שהוא יכול להיכנס למאגר.
היו"ר סתיו שפיר
יש לי שתי שאלות שאני חייבת לשאול אתכם. התקשרויות עם יועצים. אתם העברתם כמעט חצי מיליון שקלים בשנתיים האחרונות למשרד של אייל חייט, זלוטי ושות' לשם ייעוץ משפטי. התקשרויות נוספות, שישה מיליון שקלים. רישיונות של שירת הים. 400 אלף שקלים למשרד עורכי דין על ייעוץ משפטי למשך שנתיים. מסקרן אותי על מה זה.
עודד פלוס
המשרד היחידי שנותן לנו שירותים שהוא לא שלנו, משרד עורך דין. אני מכיר את עורכי הדין. משרד נייגר שמכין לנו את חוק הקבורה.
היו"ר סתיו שפיר
אבל יש כאן התקשרות עם המשרד הזה.
עודד פלוס
זה שם הפירמה. אני לא יודע. אני מכיר את עורך דין נייגר.
היו"ר סתיו שפיר
400 אלף שקלים.
עודד פלוס
אני מכיר את המספרים האלה.
היו"ר סתיו שפיר
למה אתם צריכים עורכי דין חיצוניים? לשם מה יש לכם יועצים משפטיים?
עודד פלוס
חוק הקבורה הוא דבר מורכב ומשרד זכאי בדברים מורכבים, יש לנו אישור והכול עובד לפי כללים של הממשלה מתי אפשר לקחת יועץ חיצוני.
היו"ר סתיו שפיר
זה שיש אישור, כן, אבל יש לכם יועצים משפטיים.
עודד פלוס
אני אומר לך. המדיניות שלי והיא מדיניות ברורה, להיעזר. השלכה המשפטית שלנו היא לא גדולה ואם אני רוצה לפתוח צווארי בקבוק, אני מבקש מהם בכל הזדמנות. אנחנו עושים בקרות באמצעות משרדי רואי חשבון, אנחנו בודקים תמיכות באמצעות משרדי רואי חשבון, אנחנו יוצאים לשטח בגלל שהמערכת שלנו היא קטנה.

אני למשל ביקשתי מהם, כל דבר שאפשר, נגיד להכין מבחנים לתמיכות, אם אנחנו יכולים להסתייע בשירותים של עורכי דין חיצוניים.
היו"ר סתיו שפיר
הרבה כסף לרואי חשבון. שלושה מיליון שקלים.
עודד פלוס
הם עושים לנו את הבקרות, הם עושים לנו את הניתוח של הדוחות הכספיים. מה רע בזה?
היו"ר סתיו שפיר
זה הרבה כסף.
עודד פלוס
הרבה כסף?
היו"ר סתיו שפיר
כן.
עודד פלוס
יחסית לתועלת זה מעט כסף.
היו"ר סתיו שפיר
שלושה מיליון שקלים לשנה.
עודד פלוס
זה הרבה?
היו"ר סתיו שפיר
כן. יש לכם את הפונקציות האלה במשרד.
עודד פלוס
דיברנו קודם על כך שאנחנו מקבלים דוחות כספיים וכדאי שמישהו ינתח אותם ולא נקבל אותם כזה ראה וקדש. לשם כך לוקחים רואה חשבון שהוא מקצועי, מקציבים לו שעות. זה מקובל בכל משרדי הממשלה. במקום להגדיל את המאגר הממשלתי ולגייס עובדים, ויש לנו מגבלה, עובדים בתקן עם כל המשמעויות שיש לזה, עושים מיקור חוץ.
היו"ר סתיו שפיר
אבל במשרד יש עובדים.
עודד פלוס
כן, אבל אין מספיק.
היו"ר סתיו שפיר
אתה מציע את זה כאילו המיקור חוץ הוא דבר טוב.
עודד פלוס
זה דבר מעולה.
היו"ר סתיו שפיר
שלושה מיליון שקלים להוציא?
עודד פלוס
זה לא דבר טוב, זה דבר מעולה.
היו"ר סתיו שפיר
זה לא רואה חשבון של כל המועצות הדתיות אלא רק שלכם.
עודד פלוס
לא. אלה רואי חשבון שנותנים לנו ניתוח של הדוחות הכספיים שמגיעים. יושבים אתנו על תקציבים. האגף הזה שמפקח מונה שלושה עובדים ועם שלושה עובדים אי אפשר לעשות את הפעולות האלה.
היו"ר סתיו שפיר
אתם צריכים עוד תקנים. כמה עולה תקן לעומת הסכום הזה?
מוריה פורת גרזי
זאת מדיניות הממשלה.
היו"ר סתיו שפיר
אני שואלת כמה זה עולה.
עודד פלוס
המדיניות של הממשלה היא לא להגדיל את התקנים.
היו"ר סתיו שפיר
את זה הבנתי אבל עדיף להוציא הרבה כסף מהצד במקום להגדיל תקן?
עודד פלוס
ברגע שאתה לוקח משרד רואי חשבון, אתה מקבל גוף מקצועי. אני בא מהשוק הזה, אני בא מהשוק הפרטי ואני יודע מה זה ברמת יעילות, ברמת מקצועיות, ברמת אבחון, ברמת עזרים.
היו"ר סתיו שפיר
אתה אומר שעובדי מדינה לא יכולים להיות יעילים ומעודכנים ומהירים?
עודד פלוס
יכולים אבל לא כולם יעילים. כשאתה עובד בחוזה, זה הרבה יותר פשוט. אם יש לך בעיה, אתה מנתק. קשה יותר לפטר עובד שהוא לא יעיל.
היו"ר סתיו שפיר
כמה שנים עובד אתכם המשרד הזה?
עודד פלוס
עשינו מכרז והוא זכה במכרז.
היו"ר סתיו שפיר
אלחנטי במיליון וחצי שקלים, בריטמן אלמגור ב-800 אלף שקלים, גנור לוי ב-840 אלף שקלים.
עודד פלוס
אלה משרדים שנותנים לנו שירותים. משרד ברייטמן אלמגור כמו שאמרתי נותן לנו את השירות, של בדיקת הדוחות הכספיים וההכנה של הדוח המרוכז. אין משרד שלא עובד כך.
היו"ר סתיו שפיר
פשוט תקן של בן אדם היה עולה לכם סכום שנתי פחות.
עודד פלוס
אני לא בטוח. הממשלה מדברת על הקטנת המגזר הציבורי ולא להגדיל אותו. את בעד להגדיל את המגזר הציבורי?
היו"ר סתיו שפיר
אני בעד לייעל אותו.
עודד פלוס
אנחנו מייעלים.
היו"ר סתיו שפיר
זה לא נשמע ייעול.
עודד פלוס
חלק מהייעול צריך להסתייע בחוץ.
היו"ר סתיו שפיר
זאת לא הקטנת המגזר הציבורי. צריך להבהיר. ברגע שהמגזר הציבורי הולך ומשתמש בשירותים חיצוניים, במיקור חוץ, בעלויות שהן הרבה יותר גדולות מהעלויות שהיו באמצעות התקנים, קשה לקרוא לזה הקטנת המגזר הציבורי. זאת דמגוגיה.
עודד פלוס
לא. זאת לא דמגוגיה. זה מאפשר גמישות. מה לעשות, זאת המציאות.
ליאור אשכנזי
גם בתפקידי ההיי-טק וגם בתפקידי הליבה לצורך העניין של מקצועות ההיי-טק בתוך הממשלה, מתנהלות כמעט במאה אחוזים על ידי עובדים חיצוניים.
היו"ר סתיו שפיר
סליחה, אומר לי כאן היועץ המשפטי של הוועדה, שהוא יועץ משפטי בוועדות נוספות בכנסת, לכתוב הצעת חוק ממשלתית במיקור חוץ, זה ממש קיצוני.
עודד פלוס
למה קיצוני?
היו"ר סתיו שפיר
ממש קיצוני. אולי נעסיק גוף אחר שיהיה הממשלה ונשלם לו? אגב, לאור הממשלה הזאת, זה אמור להישמע טוב לאנשים מסוימים.
עודד פלוס
מה זה המגזר השלישי? מהי כל הפעילות של המגזר השלישי שמחליף את משרד הרווחה או מצמצמת את פעילותו?
היו"ר סתיו שפיר
אתה רואה בזה דבר טוב?
עודד פלוס
אני חושב שזה דבר טוב.
היו"ר סתיו שפיר
אני רואה את מה שהם עושים ואני לא קוראת לזה דבר טוב אבל נשאיר את הוויכוח הזה בצד. גם אם זה קורה, צריך להיות שם פיקוח מאוד הדוק של המשרד. נשים את זה רגע בצד. לכתוב הצעות חוק, זה חלק מעבודתה של הממשלה.
עודד פלוס
להכין הצעת חוק כזאת, זה הרבה מאוד עבודה. אני מוכן שתבואי אתי למשרד ותראי כמה אני מחכה לתוצרים מהלשכה המשפטית שלי. אם אני רוצה להגיע לתוצאות, אני צריך לפעמים – וכשאני מנהל משא ומתן תקציבי ועוד מעט אני מקווה שאני אתחיל אותו, על מה מדברים אתי? המשרד לשירותי דת, אני מנהל מאבק סיזיפי ומקבל שני תקנים בשנה שצריכים לתת לי מענה לכל מיני דברים. תוספת תקנים.
היו"ר סתיו שפיר
נעזור לך. אתה מבין בזה, הגעת מהשוק הזה, שלח לי את העלויות שהיו נדרשות כדי שיהיו לך את התקנים הנדרשים ולהפסיק את הילולת היועצים החיצוניים.
עודד פלוס
זאת לא הילולה. הכול במכרזים.
היו"ר סתיו שפיר
הנושא הבא שלנו הוא הילולה. באמת, שלח לי את רשימת העלויות, כמה זה היה עולה אם זה היה בתוך המשרד ואנחנו ונבחן את זה מול רשימת ההתקשרויות שלכם.
עודד פלוס
אם את רוצה לקיים דיון על זה, לא אנחנו הכתובת. צריך להביא לכאן את אגף התקציבים.
היו"ר סתיו שפיר
מצוין. לשם כך אני צריכה מכם את הפרטים. אני אביא אותם לכאן. אני רוצה לקבל מכם את רשימת העלויות שהיו נדרשות לו היה מדובר בתקן. כמה תקנים נדרשים.

אם דיברנו על הילולות.
עודד פלוס
אני בא מהעיריות. פעם העיריות היו מפנות אשפה והיום הכול הוא מיקור חוץ.
היו"ר סתיו שפיר
פינוי אשפה, זה חוק ממשלתי. אתה לא בדיוק באותה קטגוריה, עם כל הכבוד.
עודד פלוס
למה לא? זה שירות.
היו"ר סתיו שפיר
מקבלת את דבריך. יש חקיקה ממשלתית מסוימת שהיא שוות ערך לאשפה אבל אנחנו מקווים שזה לא המקרה בחוק הנדון. לכן ראוי שהייעוץ המשפטי אצלכם במשרד יעשה את החקיקה.
עודד פלוס
זאת החלטה שלנו ואנחנו חושבים שההחלטה נכונה.
היו"ר סתיו שפיר
אתה אומר מצד אחד חסרים תקנים ומצד שני החלטה נכונה.
עודד פלוס
בגלל שחסרים לי תקנים לטפל בשוטף, אם יש לי משימה מורכבת, אני לוקח משרד שמבין בזה, שיודע להעביר חוק.
היו"ר סתיו שפיר
כמה כסף הוא קיבל על זה?
עודד פלוס
בסך הכול העלות תהיה 700 אלף שקלים. עבודה של משהו כמו שש שנים.
היו"ר סתיו שפיר
זאת אומרת, הציבור שילם 700 אלף שקלים בשביל לנסח הצעת חוק ממשלתית.
עודד פלוס
מורכבת.
היו"ר סתיו שפיר
אתה מבין את זה?
עודד פלוס
כן. אני מסתכל על עלות תועלת. אם הדברים האלה שדיברנו עליהם קודם לגבי כל מיני מגבלות - - -
היו"ר סתיו שפיר
אתה אומר שזה לשש שנים וזה לא נשמע ל כמו דבר טוב שזה גם לוקח כל כך הרבה זמן.
עודד פלוס
גם אני לא אוהב את זה.
היו"ר סתיו שפיר
גם לא נשמע כל כך יעיל.
עודד פלוס
אבל זה דבר מורכב. צריך לתאם את זה עם המון גופים.
היו"ר סתיו שפיר
700 אלף שקלים? זה כסף שיכול להציל חיים של אנשים.
עודד פלוס
גם מאה שקלים יכולים להציל חיים של אנשים.
היו"ר סתיו שפיר
כנראה פחות, אבל 700 אלף שקלים – כן. זה כמעט מיליון שקלים כדי לנסח הצעת חוק ממשלתית.
עודד פלוס
את ראית את הצעת החוק? לא ראית אותה.
היו"ר סתיו שפיר
מה זה קשור בכלל?
עודד פלוס
אני מסביר.
היו"ר סתיו שפיר
אתה אומר שזה קיצר תהליכים אבל שש שנים זה לקח.
עודד פלוס
אני לא רוצה לפתוח כאן עכשיו. את רוצה שאני אפתח כאן כמה זמן לוקח לי להכין מכרז במשרד?
היו"ר סתיו שפיר
אתה נותן כאן חוסר יעילות כתירוץ לחוסר יעילות.
עודד פלוס
לא, לא, לא.
היו"ר סתיו שפיר
שש שנים ו-700 אלף שקלים זה עלה לציבור כדי לנסח הצעת חוק שזה התפקיד שלכם לעשות במשרד.
עודד פלוס
את מודעת למורכבות של הצעת החוק הזאת?
היו"ר סתיו שפיר
אבל זאת עבודת הממשלה. המורכבות של חוק הטרור, אתה מודע למורכבות של החוק הזה? אז מה, נפריט את זה? נעשה גם את זה משהו שעושה גוף חיצוני?
עודד פלוס
אני לא מכיר את חוק הטרור אבל אני אומר לך שמדינת ישראל, נראה לי שכל ילד ברחוב יודע את זה, מסתייעת לא מעט בשוק הפרטי.
היו"ר סתיו שפיר
טוב לדעת. פעם הבאה שאני רואה הצעת חוק ממשלתית, אני אבקש לקבל את המחיר של כל הצעת חוק שאנחנו צריכים להצביע עליה. הצעות חוק של האופוזיציה פוסלים – הצעות חוק חברתיות – על עלות תקציבית ואי אפשר בכלל להגיש אותן.
עודד פלוס
זה משהו אחר. זאת לא עלות של הכנת החוק.
היו"ר סתיו שפיר
מדהים. באמת מדהים.

אם כבר אנחנו בעלויות, אחד הגופים שאתם אחראיים עליהם, המרכז הארצי לפיתוח מקומות קדושים. עמותה ממשלתית. הייתה בעבר חברה ממשלתית וקרה שם משהו לא לגמרי ברור והיא הפכה להיות עמותה. זה היה לפני תקופתך. העמותה הזאת מתוקצבת ב-28 מיליון שקלים על ידי המשרד ובין היתר היא אחראית על הילולת קבר הרשב"י. על זה היא מוציאה, לפי הדיווחים שלה, אתה יודע כמה?
עודד פלוס
כן. בשנה האחרונה היא הוציאה 15.5 מיליון שקלים.
היו"ר סתיו שפיר
ידעתי שאני צריכה לשאול אותך קודם כי בפרסומים של התקציב מופיע מספר קצת יותר נמוך של 12 מיליון שקלים. של השנה הקודמת.
עודד פלוס
היה 12.8 וזה עלה ל-15.5. אני מכיר את המספרים כי אני מביא את הכסף.
היו"ר סתיו שפיר
איך מצליחים להוציא בשבוע 15 מיליון שקלים?
עודד פלוס
לא מוציאים בשבוע.
היו"ר סתיו שפיר
תסביר לי מה קורה שם.
עודד פלוס
אנחנו מדברים על האירוע הכי גדול במדינת ישראל, אירוע אליו באים סדר גודל של 400 אלף אנשים ב-36 שעות. כדי שהאנשים האלה יוכלו להגיע לאירוע, את רוב הדברים שאנחנו עושים אנחנו עושים עם משטרת ישראל, כדי לאבטח אירוע כזה, כדי לתת למשטרת התנועה כלים כדי לווסת את התנועה. נכנסים אלפי אוטובוסים לאתר, מקימים חניונים לטובת האוטובוסים שמגיעים. יש הכנות בשטח עצמו. אנחנו מנסים, הממשלה עובדת על זה, לנסות ולייצר תשתיות קבועות כיד לא לחזור על המספר הזה כל שנה. חלק מחוסר היכולת לייצר תשתיות קבועות זה בגלל שאנחנו מקבלים בזמן נתון אפשרות להיכנס לשמורות טבע ולא רוצים שנייצר שם תשתיות קבע, נתחיל לסלול שם כבישים, נכשיר שם חניונים, נייצר שם תאורה קבועה, נציג שם מערכות מים. כל הדברים האלה עולים כסף. אנחנו מדברים על אירוע, אין לי בסיס להשוואה כמה עולה טקס הדלקת המשואות כל שנה או דברים מקבילים.
היו"ר סתיו שפיר
אני דווקא יכולה לומר לך כמה עולים דברים מקבילים ל-400-500 אלף אנשים שמגיעים. אתה מדבר על 400-500 אלף אנשים שמגיעים.
ליאור אשכנזי
ביומיים.
עודד פלוס
ב-36 שעות למקום שיכולת ההכלה שלו היא קטנה.
היו"ר סתיו שפיר
יצא לי לארגן כמה אירועים אליהם הגיעו 400 אלף אנשים. הרבה פחות מ-15 מיליון שקלים.
עודד פלוס
אני אמרתי את זה בבדיחות הדעת, שאם היו נותנים לי אישור להעביר את קבר הרשב"י לגני יהושע, זה היה עולה הרבה יותר זול. זה אולי לא היה עולה.
היו"ר סתיו שפיר
אני מסתכלת על הדוח הכספי. יש כאן תשתיות ותחבורה – 7.8 מיליון שקלים. זה סכום עצום. מה עולה כאן?
עודד פלוס
אני מסביר.
היו"ר סתיו שפיר
אני הבנתי את הרשימה. כמה עולים אוטובוסים? כמה עולה להרכיב תשתיות? איזה תשתיות הורכבו? מול איזה חברות אתם עובדים?
עודד פלוס
יש לנו פירוט מלא, על השקל. אנחנו יודעים. תאמיני לי שמשרד האוצר לא נותן לנו את הכסף בלי שאנחנו מנהלים אלף ואחד מאבקים ונותנים להם אסמכתא לכל שקל שאנחנו מוציאים.
היו"ר סתיו שפיר
איפה זה מופיע?
עודד פלוס
קיבלנו איזושהי בקשה לפני יום.
היו"ר סתיו שפיר
אני שואלת איפה זה מופיע.
עודד פלוס
יש לנו נתונים על הכול.
היו"ר סתיו שפיר
פרסמו אותם.
עודד פלוס
הכול שקוף.
היו"ר סתיו שפיר
אבטחה, 700 אלף שקלים.
עודד פלוס
מה לעשות, צריך לאבטח 400 אלף אנשים.
היו"ר סתיו שפיר
חוץ מזה יש תקציב שוטף של שבעה מיליון שקלים. על מה זה?
עודד פלוס
יש תקציב. אנחנו מדברים על ההילולה שמתרחשת בל"ג בעומר. יש תקציב. המקום הזה הוא מקום שמגיעים אליו כל שבת אלפי אנשים. יש פיקים שמגיעים עשרות אלפי אנשים. אנחנו מדברים על מקום מספר שתיים בכמות האנשים שמגיעה אליו בארץ אחרי הכותל המערבי.
היו"ר סתיו שפיר
מי מנהל את העמותה הזאת?
עודד פלוס
יש מנהל.
היו"ר סתיו שפיר
מי?
עודד פלוס
יוסף שווילי.
היו"ר סתיו שפיר
באיזו עלות שכר?
עודד פלוס
נמוכה.
היו"ר סתיו שפיר
איפה זה מפורסם?
עודד פלוס
השכר שלו נקבע על ידי רשות החברות. הוא מקבל אפילו פחות ממה שמגיע לו. אנחנו עכשיו עובדים על זה.
היו"ר סתיו שפיר
רשות החברות קובעת?
עודד פלוס
כן. היא מפקחת גם על עמותות.
היו"ר סתיו שפיר
כל הגופים שעובדים מול הדבר הזה עובדים במכרזים?
עודד פלוס
כן.
היו"ר סתיו שפיר
איפה זה מופיע?
עודד פלוס
יש מכרז שאנחנו מפרסמים ואם יש פטור ממכרז, יש פטור ממכרז.
היו"ר סתיו שפיר
איפה מופיעה הרשימה של הפטורים של המכרזים? כל ההתקשרויות.
עודד פלוס
אנחנו יכולים להראות את זה. שוב, הם מנהלים את זה.
היו"ר סתיו שפיר
בפרסום התקשרויות, אגב, הנוהל כולל גם פרסום התקשרויות של כל יחידות הסמך.
עודד פלוס
אני לא בטוח.
היו"ר סתיו שפיר
בוודאי. בטוח.
עודד פלוס
אני צריך לפרסם של בתי הדין הרבניים?
היו"ר סתיו שפיר
כל יחידות הסמך חייבות בנוהל התקשרויות ואתה אחראי. יש לך כאן אחריות.
עודד פלוס
בסדר. לגביהם, אנחנו נפרסם אצלנו.
היו"ר סתיו שפיר
בסדר.
קרן הורוביץ
אנחנו נגיע גם לבתי הדין?
היו"ר סתיו שפיר
בוודאי. את יכולה להתחיל. תציגי את עצמך בבקשה.
קרן הורוביץ
אני ממרכז רקמן לקידום מעמד האישה, אוניברסיטת בר אילן. אנחנו עובדים באופן די צמוד עם בתי הדין. אחת לשנתיים אנחנו מוציאים שנתון סטטיסטי, נשים ומשפחה. במסגרת השנתון הזה אנחנו מבקשים בקשות נרחבות לחופש המידע כדי להציג מידע על ההליכים המשפטיים שמתנהלים בבתי הדין.

אני קודם כל חייבת להתחיל בזה שאומר שיש התקדמות עצומה. בשנתון האחרון באמת זכינו למידע שהוא איכותי בהרבה מאשר בשנים קודמות וניתן לי קשר ישיר עם מנהל מערכות המידע בבתי הדין, אבל יחד עם זאת אני רוצה להצביע עדיין על כמה בעיות אקוטיות שקיימות. אני לא מצפה פה יותר ממה שאני מצפה ממערכת בתי המשפט.

זמן ניהול ההליך הוא מידע אקוטי במערכת שיפוטית. אם אתה לא מפרסם – ובתי המשפט כן מפרסמים – התפלגות על כמה תיקים לוקח להם להתנהל שנה וכמה לוקח להם להתנהל שנתיים, שלוש וארבע שנים, אז אתה בעצם לא נותן את איכות השירות שלך. זה משהו שלא מתפרסם היום בדוחות של בתי הדין הרבניים.

אנחנו הצלחנו, אחרי הרבה ניסיונות, להוציא איזשהו חיתוך עבור השנתון שלנו אבל זה היה אחרי הרבה מאמצים וזה עדיין לא מידע מלא. אני לא רואה איך מערכת יכולה לתת דוח שנתי בלי לכלול את הנתון המינימלי הזה של כמה זמן לוקח לנהל הליך. זה משהו מאוד מהותי. מדובר בהליכי גירושין. אלה הליכים שהתמשכות שלהם גורמת סבל רב לצדדים ולילדיהם ולכן זה נראה לי אקוטי שזה מידע שיופיע בדוחות השנתיים.

עוד נושא שעדיין לא מטופל, נושא של סגירת תיקים. בתי הדין מפרסמים בדוחות השנתיים שלהם כמות מאוד מאוד גדולה של תיקים אבל אין להם שום מידע סטטיסטי למה תיקים נסגרים, האם הם נסגרים כי היה גט, האם הם נסגרים כי לא היה גט, האם הם נסגרים סגירה מינהלית. לסגירת תיקים יש משמעות ואין על זה שום מידע.

אני רוצה לעבור לנושא אחר כי הזמן קצר. פרסום פסיקה. פסיקת בתי הדין וגם פסיקת בתי המשפט למשפחה לא מפורסמת. היא לא מפורסמת מסיבות של דלתיים סבורות. אפשר לפרסם אותה על ידי מחיקת נתונים אישיים. זה דורש תקציב. אני יודעת שיש כאן עניין של תקציב אבל בשורה התחתונה, אין היום פרסום של פסקי דין של בתי הדין הרבניים מלבד מה שמנכ"ל בתי הדין והדוברות של בתי הדין – אני לא יודעת בדיוק מי – בוחרים להוציא. זה מאוד מאוד בעייתי. דברים שנעשים במחשכים, בלי שקיפות, כאשר הפסיקה טובה – אי אפשר להסתמך עליה, וכאשר הפסיקה היא רעה – מאוד קשה לבקר אותה. העובדה שהפרסום המצומצם כיום נשלט בצורה מלאה על ידי המערכת ולא שקוף לכל הציבור, זה אומר שהמערכת עצמה בוחרת אילו פסקי דין לפרסם.

אני אתן לכם דוגמה. בית הדין בפתח תקווה נחווה על ידינו כבית דין מאוד בעייתי עם פסיקות מאוד בעייתיות. אין כמעט פרסום פסיקות רשמי של בית הדין הזה ובשעה שבית דין כמו נתניה שמתעסק באותו סדר גודל של אוכלוסייה, עם אותו מספר הרכבים, כמות הפסיקות שיוצאת ממנו ומפורסמת היא הרבה יותר רבה. זה אומר דרשני. אם יש בית דין שלא מפרסמים את פסקי הדין ואנחנו חווים שההתנהלות שם היא מאוד קשה, אי אפשר לבקר ולטייב את הדברים.
היו"ר סתיו שפיר
תודה. תשובתכם.
עודד פלוס
נמצאים כאן אנשי בתי הדין הרבניים. לפני שאני מעביר את רשות הדיבור אליהם, אני רוצה להעיר הערה. אני יושב בוועדה, שלצערי מתקשה להגיע להמלצות סופיות בגלל משרד האוצר, לבחינת השוואת התנאים בין בתי הדין הרבניים לבתי המשפט למשפחה. אין ספק שהתנאים שם הם יותר טובים. אני אספר איזו אנקדוטה כדי שזה יהיה ברור. במסגרת דיוני הוועדה זימנו את נציגי לשכת עורכי הדין שמטפלים בדיני משפחה. האינטרס של מנכ"ל בתי הדין שיושב אתי בצוות היה שהם ידברו על כשלי המערכת כדי שהוא יוכל לבוא אחר כך ולבקש תקציב. הם דיברו. עורכת דין רות צפת ועוד עורכת דין ששכחתי את שמה. הם אמרו שהמערכת מעולה. פרק הזמן עד דיון ראשון הוא יותר קצר מאשר בבית משפט למשפחה. הדיונים הם הרבה יותר מהירים ומקבלים פסקי דין הרבה יותר מהר. הבן אדם תולש את השערות ואומר, סליחה, לא לשם כך הזמנתי אתכם אלא אני רציתי שתגידו שזה לא טוב.
קרן הורוביץ
תרשה לי לחלוק.
עודד פלוס
בסדר. אני אומר לך דברים שאני שמעתי ואפשר להביא אותן ואני גם מדבר עם עורכי דין למשפחה ואני שומע את הדברים האלה. מערכת בתי הדין היא מערכת סופר טובה. הייתה תקופה שאנחנו נכנסנו והיו בה פחות 22 דיינים. היה גל מינויים. אמרו שאם הצלחתם להסתדר עם 75 דיינים, למה יש לכם בעיה להסתדר עכשיו כשיש לכם 99? זה באופן כללי, אבל אם הנהלת בתי הדין הרבניים רוצה לתת תשובות פרטניות לשאלות שעלו, בבקשה.
יעל ירמיהו
אני ממונה על חוק חופש המידע ומנהלת פניות ותלונות הציבור בהנהלת בתי הדין הרבניים. אני עובדת בשיתוף עם מכון רקמן.
קרן הורוביץ
אני לא חולקת על שיתוף הפעולה. יש שיתוף פעולה אבל לא כל המידע ניתן.
יעל ירמיהו
לגבי הנושאים שהעלית. מבחינת התפלגות תיקים, רצית לראות מה משך הזמן, אורך חיי תיק. אני יודעת שמבחינת מערכות מידע אצלנו, עשינו שדרוג עצום מבחינת מערכות המידע. זאת אומרת, אנחנו גם מפתחים דוחות לא רק כדי לענות על פניות שמגיעות אלינו אלא עבורנו כדי לבדוק בדיוק איך אנחנו עומדים בזה. אני מדברת על מערכת שנבנתה לאחרונה, משהו כמו בשנתיים האחרונות, שכן מאפשרת לנו להוציא את הנתונים ואנחנו גם מפרסמים אותם.
קרן הורוביץ
נתונים לגבי הזמן לא מתפרסמים בדוח השנתי שלכם. הדוח האחרון לא הכיל נתונים שקשורים לזמני התנהלות תיקים.
יעל ירמיהו
לדוח שנתי יש איזשהו פורמט קבוע. אנחנו כן עובדים על שדרוג שלו ולשנות.
היו"ר סתיו שפיר
כולל נתוני הזמנים?
יעל ירמיהו
כן. אם יש בקשה קונקרטית לגבי נתוני זמנים - - -
היו"ר סתיו שפיר
לא. בקשה כללית על כל הנתונים. לא בקשה ספציפית. שזה יהיה אוטומטי.
יעל ירמיהו
רשמתי את זה. יש לנו איזשהו פורמט שהוא קבוע וזה מה שאנחנו עושים במשך השנים.
קרן הורוביץ
נכון אבל הוא לא מכיל.
יעל ירמיהו
אפשר לראות איזשהו שינוי שם כמו שראית. כמובן שאם יש בקשות לדברים שאנחנו לא שיקפנו, בוודאי נבחן את זה ונוציא החוצה.
היו"ר סתיו שפיר
רק להבהיר. הנתונים המבוקשים הם לכל דיון ולכל דיין.
קרן הורוביץ
לכל תיק.
היו"ר סתיו שפיר
כן. דיון בכל תיק.
קרן הורוביץ
שמתנהל תקופה מסוימת.
היו"ר סתיו שפיר
את זה אתם מתכוונים לפרסם?
יעל ירמיהו
משך הזמן שהתיק מתנהל?
היו"ר סתיו שפיר
כן.
קרן הורוביץ
רוב התיקים מסתיימים אחרי שנה.
היו"ר סתיו שפיר
לכל תיק ולכל שופט, כפי שקורה בבתי המשפט.
עודד פלוס
היא אומרת שלא.
היו"ר סתיו שפיר
היא אומרת לא. אני שואלת אם הם מתכוונים לפרסם.
יעל ירמיהו
אני אומרת שזה לא עלה אבל אני לא רואה איזושהי בעיה לשקף את זה לציבור, את משך הזמן שהתיק מתנהל. אנחנו גם מחויבים על פי תקנות לעמוד בזמנים מסוימים ואין בעיה לשקף את זה החוצה. שוב, אנחנו נבחן את זה. נבדוק את זה. אני אעביר את זה הלאה.

מבחינת סגירת תיקים. נשאלה שאלה למה התיקים נסגרים ומה הסיבות לכך. יש לנו כרגע, לפי המערכת החדשה, סטטוסים לגבי תיקים. זאת אומרת, האם זה מתאים לדיון, האם לא התקבלו מסמכים מהצדדים, כל מיני סטטוסים כאלה ואחרים. גם המספרים הללו, אין בעיה לפרסם אותם. אם יש דברים מעבר לזה, משהו חסוי, הוא חסוי, אבל אם יש דברים מעבר לסטטוסים האלה, תעלו ואנחנו נפעל בהתאם.
עודד פלוס
פרסום פסקי דין.
יעל ירמיהו
כמו שאמרה עורכת הדין הורוביץ, היא אמרה שמה שהמנכ"ל מתיר לפרסום, זה מה שיוצא החוצה. הדיונים מתנהלים בדלתיים סגורות. גם פסקי הדין שיוצאים החוצה, יוצאים כשהפרטים של הצדדים מושחרים. יש להבין שמדובר כאן בנושאים מאוד רגישים. זאת אומרת, לא כל דבר אפשר להוציא.
קרן הורוביץ
לא. כל פסק דין אפשר להוציא במחיקת הפרטים.
עודד פלוס
אבל לפעמים אפשר לזהות מתוך התיק.
קריאה
יש המון פרטים מזהים. אנחנו לא רוצים להגיע למצב שבו אנשים יכולים לזהות.
קרן הורוביץ
תסכים אתי, ויש כאן יועץ משפטי, שמערכת משפטית צריכה לפרסם את פסקי הדין שלה.
קריאה
את רוצה שפרטים של אדם פרטי יסתובבו בחוץ?
היו"ר סתיו שפיר
אבל מה קורה במערכת המשפטית הרגילה?
קריאה
אלה לא דיני משפחה, סכומים של מזונות וחלוקת רכוש.
קרן הורוביץ
גם למנכ"ל בתי הדין שהתבטא בעבר אין התנגדות לפרסם ברמה העקרונית פסקי דין לדיני משפחה. זאת העמדה הרשמית של מנכ"ל בתי הדין. יחד עם זאת, בסופו של יום זה לא קורה. אני יודעת שזה דורש תקציב אבל אי אפשר להמשיך מצב בו הוא מפרסם סלקטיבית מה שמתאים לו. זה לא הגיוני.
יעל ירמיהו
עורכת הדין הורוביץ, נודע לי אתמול – הייתי בישיבת הנהלה – שעלינו במספר פרסום פסקי הדין. בשנת 2016 היה סדר גודל של מאתיים תיקים לשנה, פסקי דין שפורסמו, ואנחנו מסיימים את השנה הזאת בסביבות 300 תיקים. כן יש התייעלות, כן יש שיח עם הדיינים לעודד אותם שכל פסק דין שהוא רלוונטי יפורסם. אנחנו במגמת עלייה.
היו"ר סתיו שפיר
כן, אבל לעשות את זה סלקטיבית, זה מאוד מוזר.
עודד פלוס
תחשבו שגם אם משחירים את השם, כל מי שיודע - - -
היו"ר סתיו שפיר
איך עושים את זה במערכת המשפט?
עודד פלוס
אנחנו נבדוק את זה. אנחנו נבדוק מה קורה בבתי המשפט לגבי תיקים שהם בדלתיים סגורות.
קרן הורוביץ
גם בבתי המשפט זה עולה כסף ולא כל השופטים מפרסמים אבל שופט שמתאים לו ורוצה להתקדם, דואג שפסקי הדין שלו יהיו עליהם אנונימיזציה והם יפורסמו. אין איזושהי מערכת אחת ריכוזית כמו שיש בבתי הדין ששולטת ומחליטה מה מתפרסם ומה לא.
היו"ר סתיו שפיר
נבקש את הבדיקה הזאת.
עודד פלוס
אנחנו נבדוק את זה.
היו"ר סתיו שפיר
מבוי סתום.
מאור אלבק
אני מחזקת את הדברים של מרכז רקמן. דוגמה מאוד חזקה היא חוק הסנקציות עליו אתם אמורים לתת דוחות לוועדת החוקה בחמש השנים האחרונות ואפילו על זה, שזה על פי חוק צריך לתת ולהעביר מידע על העמידה בחוק הזה, הועברו דוחות מאוד קשים להבנה וחלקיים בארבע השנים האחרונות ועל 2016 כלל לא הועבר דוח.

אף על פי שיש שיתוף פעולה מאוד מרשים של יחידת המחשוב שממש ישבה אתנו כמה פעמים עת ניסינו לבקש את הנתונים בעצמנו, בפועל אנחנו לא מצליחים לקבל אותם. התשובה היא תמיד שאי אפשר להוציא את זה כמו שצריך ממערכות המחשוב בגלל בעיות נקודתיות או עקרוניות. יוצא שאחרי חמש שנים, אף על פי שפעם בשנה לכאורה מוגש דוח לוועדת החוקה, אין נתונים שמתייחסים לחוק הזה.
יעל ירמיהו
לגבי הדוח שהוגש לוועדת החוקה. דרך אגב, קיבלתי את המכתב וניסינו לבחון את הנתונים במעט הימים שהיו לנו לפני הדיון היום.
מאור אלבק
הטבלאות האלה הועברו לפני חודש.
יעל ירמיהו
אני ממונה על חופש המידע. אני קיבלתי את זה פעם ראשונה לפני שלושה ימים. זה לא עבר דרכי, לא דרך חוק חופש המידע. אני כן יכולה לומר שברגע שזה עובר בצורה מסודרת, אני לא מפעילה רק את אגף מערכות מידע אלא עוד. אפשר כן לקדם ולהגיע.
מאור אלבק
ההתכתבות לא עבדה ובסוף יצרנו פגישה ואמרתם סבבה. מאז אנחנו מתנהלים בפגישות.
יעל ירמיהו
זה לא משהו שעבר דרכי.
היו"ר סתיו שפיר
אנחנו מבקשים על זה תשובה. נעקוב אחרי זה גם בוועדה כדי לראות שאתם מקבלים את התשובה.
יעל ירמיהו
אני יכולה לומר שכן הופצו נתונים של 2016, גם דוח סיכום שהתפרסם באפריל 2017.
מאור אלבק
אין שם נתונים. אין התייחסות לכמה דיונים נעשים בכל תיק.
יעל ירמיהו
קיבלתי את הדברים הפרטניים. אני אקבל פנייה מסודרת ואטפל.
היו"ר סתיו שפיר
תודה. אם אין שאלות נוספות, אני רוצה לסכם. תודה.

יש לנו כאן הרבה מאוד דברים לסיכום הדיון הזה. אני רואה שאתם גם עוסקים בצילומים שם.
ליאור אשכנזי
כן. אנחנו מעבירים רשמים.
היו"ר סתיו שפיר
תביאו יועץ חיצוני.
ליאור אשכנזי
לא. אנחנו מסתדרים.
היו"ר סתיו שפיר
קודם כל, אני מבקשת להודות למר עודד פלוס.
עודד פלוס
אמרו לי שאני המנכ"ל היחידי שמגיע לכאן.
היו"ר סתיו שפיר
לא. כל מנכ"לי משרדי הממשלה מגיעים בחודשים הללו לדיונים. אתה השישי-שביעי בסדרה ואתה מוזמן להסתכל בלו"ז הדיונים ולהצטרף גם לדיונים נוספים כאוות נפשך ולראות איך אנחנו בוחנים באותו האופן את כולם.
עודד פלוס
אין לי טענות. גם אם אף אחד לא בא, אני הייתי בא.
היו"ר סתיו שפיר
אתה כל הזמן מחפש עוד פרסים.
עודד פלוס
נכון.
היו"ר סתיו שפיר
אני מודה גם לעובדי ועובדות המשרד על העבודה שעשיתם לקראת הדיון. זה מאוד מאוד חשוב וזה גם כמובן יפורסם באתר הוועדה.

יש לי כאן רשימה ארוכה של דברים שאנחנו צריכים לקבל מכם והפעם אני מבקשת שלא תעבור שנה וחצי אלא נקבל את התשובות בחודש הקרוב.

קודם כל, תאריך יעד לפרסום כלל ההתקשרויות והתמיכות של המועצות הדתיות באופן אוטומטי. שוב, כל הדברים האלה כבר קיימים והם כבר הוציאו את הכסף, אז שפשוט יעלו ויפרסמו את כל מה שהיה עד עכשיו גם אם זה לא בצורה מסודרת עדיין אבל מעתה והלאה זה יהיה גם בצורה מסודרת בדיוק כמו שמשרדי ממשלה ויחידות סמך יכולים לפרסם התקשרויות.

אתם גם דיברתם על כך שאתם משנים את המבנה של ספרי התקציב שלהם, כך שתהיה רמת פירוט גבוהה יותר. גם את זה אנחנו מבקשים.
עודד פלוס
זה יהיה ב-2019 אבל ניתן לכם את הפורמט.
היו"ר סתיו שפיר
ב-2019?
עודד פלוס
מה לעשות, הכינו כבר תקציב ל-2018. אנחנו ניתן לכם את הפירוט אליו אנחנו רוצים להגיע.
היו"ר סתיו שפיר
בסדר. אבל למה אי אפשר להחיל את זה על 2018?
עודד פלוס
כי יש כבר תקציב.
קריאה
אולי תיתן להם את הפירוט.
היו"ר סתיו שפיר
בסדר. הוועדה מבקשת לדעת כמה כבר עוברות לדפוס החדש.

אנחנו מבקשים לדעת את כמות הפניות שהתקבלו במערכת לשירותי מקוואות ובתי עלמין, משך וזמן הטיפול הממוצע בכל פנייה וניתוח של התלונות לפי נושאים. הוועדה גם סבורה שהדברים האלה צריכים להתפרסם באתר המשרד באופן קבוע ושוטף.

בנוסף, מספר המועצות הדתיות שמפרסמות פרוטוקולים. הבנו שזה אפס.
עודד פלוס
אני לא בטוח. אנחנו נבדוק וניתן לכם תשובה.
היו"ר סתיו שפיר
אפס. שנה וחצי אחרי שהתחייבתם שהן יפרסמו פרוטוקולים. תוציאו להן הנחיות.
קריאה
גם לחברי המועצה הן לא מפרסמות.
היו"ר סתיו שפיר
תוציאו להן בבקשה את ההנחיות בנושא הזה באופן מיידי.

תוך שבועיים עדכון על המענה לבקשת חופש מידע שביקשו נאמני תורה ועבודה ביחס למקום מגורי רבני ערים וטרם נענו. יש עוד שורה של בקשות שביקשתם ואמרתם שקיבלתם מידע חלקי. אם כן, בבקשה, תעבירו גם אליהם את הטבלה הזאת וגם לנו יש את זה כאן בוועדה.

תעריפי הטבילה במקוואות השונים. פרסום באתר המשרד.
עודד פלוס
התעריפים מפורסמים. גם לגבי הגברים וגם לגבי הנשים.
היו"ר סתיו שפיר
בסדר. מרכיבי העלויות.
עודד פלוס
זה כל מקרה לגופו, אבל נעשה.
היו"ר סתיו שפיר
המידע על נוהל שימוש במאגרי מידע לצורך בדיקת יהדות לכלל הצרכים שנבדקים. בבקשה, היכן נמצא הנוהל הזה, מה נמצא בו ומה הנהלים של שמירת חיסיון על הפרטים של הנבדקים. מתי מותר לגשת אליו. כל הדברים שהעלינו כאן. גם הנוהל הזה צריך להתפרסם בשקיפות.

ביקשנו גם את המידע על כל התקנים הרצויים במשרד, התקנים שאתם צריכים כדי לעשות את עבודתכם כמו למשל עבודת החקיקה. הנושא הזה של החוק, זה היה חוק הקבורה שהתייחסת אליו?
עודד פלוס
כן.
היו"ר סתיו שפיר
חוק שלוקח שש-שבע שנים לחוקק אותו ועולה 700 אלף שקלים.
עודד פלוס
רק להכין אותו. לא לחוקק.
היו"ר סתיו שפיר
לא לחוקק. להכין אותו. טוב שאתם לא רוצים להפריט גם את עבודת החקיקה. זה עולה 700 אלף שקלים למשלם המסים. זה נשמע לי פשוט הזוי.
עודד פלוס
אתם תקבלו הסבר על כך.
היו"ר סתיו שפיר
יש עוד חוקים שנכתבים בצורה כזאת?
עודד פלוס
לא.
היו"ר סתיו שפיר
ממש תמוה. זה חלק מעבודת המשרד. זה לא נושא להפרטה.

אנחנו רוצים לדעת כמה תקנים אתם באמת צריכים כדי שהדברים האלה לא יופרטו ולא נוציא מיליוני שקלים על יועצים משפטיים ועל רואי חשבון, כל מיני דברים שאמורים להיות בתוך המשרד.

כמובן כלל ההתקשרויות כולל מידע על הפטורים ועל המכרזים של המרכז הארצי לפיתוח המקומות הקדושים והילולת קבר הרשב"י. גם את זה אנחנו מבקשים, לקבל פירוט מלא של כל רשימת הספקים וכל הדברים שנדרשים. שוב, לא באופן חד פעמי אלא זה צריך להתפרסם תמיד. אגב, זה כסף שתמיד עובר בהעברה תקציבית על אף שהוא כסף קבוע. כל שנה אתם מקבלים את הסכומים האלה וזה תמיד מועבר בהעברות תקציביות בוועדת הכספים. אני חושבת שזה אפילו נכלל בעתירה שהגשתי נגד משרד האוצר לפני כמה שנים, שזאת העברה קבועה. זאת אומרת, היא צפויה ומתוכננת ומשום מה המדינה לא מחשיבה אותה בבסיס התקציב.
עודד פלוס
למדינת ישראל יש סכום מסוים בבסיס שהוא מאוד נמוך.
היו"ר סתיו שפיר
שני מיליון. משהו כזה.
עודד פלוס
נכון. כל שנה מנהלים ויכוח.
היו"ר סתיו שפיר
אותה העברה תקציבית כל שנה.
עודד פלוס
לא. המספרים משתנים. 12.7 מיליון היו בשנה אחת, 15,5 מיליון בשנה אחרת, 8,5 מיליון שקלים בשנה אחרת. בגלל שאנחנו מצליחים, באים הרבה אנשים. באים הרבה אנשים, עולה יותר כסף.
היו"ר סתיו שפיר
מאחר וזה תקציב צפוי ומתוכנן, הוא צריך להיכלל בבסיס התקציב.
עודד פלוס
הלוואי.
היו"ר סתיו שפיר
אגב, אתם מממנים את האוטובוסים?
עודד פלוס
לא.
היו"ר סתיו שפיר
האוטובוסים באים לבד?
עודד פלוס
משרד התחבורה.
היו"ר סתיו שפיר
לשם מה הכסף על תחבורה?
עודד פלוס
אנחנו מכשירים את החניונים.
היו"ר סתיו שפיר
הכול זה על גישה? על חניונים?
עודד פלוס
כן. אלה חניונים עצומים. באים אלפי אוטובוסים.
היו"ר סתיו שפיר
מיליוני שקלים לחניון?
קריאה
מי מממן את ההסעות?
עודד פלוס
אנשים משלמים.
קריאה
זה לא עולה כמו נסיעה לצפת. זה עולה רק עשרה שקלים.
עודד פלוס
את זה צריך לשאול את משרד התחבורה.
היו"ר סתיו שפיר
מי מסבסד את ההסעות?
עודד פלוס
לא אנחנו. צריך לשאול את משרד התחבורה.
היו"ר סתיו שפיר
נוסף על הכסף הזה יש עוד כסף שעובר להילולה דרך משרד התחבורה?
עודד פלוס
אני לא מכיר את המספרים של משרד התחבורה. עובר הרבה כסף למשל למשטרת ישראל. יש 6,000 שוטרים שמאבטחים את האירוע ומשלמים להם. זאת אופרציה יקרה.
היו"ר סתיו שפיר
אבל זה אתם מעבירים אליהם. זה מתוך ה-15 מיליון שקלים.
עודד פלוס
לא.
היו"ר סתיו שפיר
כתוב לי כאן בתקציב שחלק מהתקציב הוא הוצאות על המשטרה. זה היה 700 אלף שקלים. משהו כזה.
עודד פלוס
לא. יש לנו אבטחה שלנו. אלה סדרנים שאנחנו מפעילים.
היו"ר סתיו שפיר
זה 700 אלף שקלים?
עודד פלוס
לא מכיר את המספר אבל זה מספר הגיוני.
היו"ר סתיו שפיר
זה המספר שמופיע בתקציב.
עודד פלוס
נשמע לי הגיוני. משטרת ישראל מממנת בעצמה את השוטרים, גם השוטרים שאחראים על האבטחה ועל הביטחון ועל הסדר וגם את שוטרי משטרת התנועה. יש חסימות כבר במגידו. בצומת מגידו יש כבר חסימות.
היו"ר סתיו שפיר
זה התפקיד של המשטרה.
עודד פלוס
בסדר. אני אומר. את העלות הזאת אנחנו לא משלמים. מה אנחנו משלמים? אם מצומת חנניה, מצומת העלייה לצפת, יש שם מיני גרדינג כדי לנתב את התנועה, כדי להפוך אותה למסלול אחד, זאת עבודה שאנחנו עושים. כנ"ל לכיוון צפת, כנ"ל לכיוון חצור.
היו"ר סתיו שפיר
וזה עולה 700 אלף שקלים. זה הסכום. 714 אלף שקלים.
עודד פלוס
לאיזה סעיף?
היו"ר סתיו שפיר
אבטחה ובטיחות.
עודד פלוס
זה משהו אחר.
היו"ר סתיו שפיר
תשתיות ותחבורה, אלה שמונה מיליון שקלים. זה הסכום?
עודד פלוס
אם זה כתוב, כן. אלה החניונים. לקחת מקום.
היו"ר סתיו שפיר
לשים חניון ליומיים עולה שמונה מיליון שקלים?
עודד פלוס
לא. הזמן לא חשוב. לקחת מקום שהוא ריק לגמרי. אם אתם מכירים – אם תרצי, נעשה סיור – לקחת חניון בעין זיתים ליד צפת ולהכשיר את המקום הזה כדי שתחבורה ציבורית תוכל להגיע לשם.
היו"ר סתיו שפיר
זה עולה שמונה מיליון שקלים?
עודד פלוס
אני מסביר. כן. אוטובוס מגיע מהמרכז, פורק את האנשים ויש שאטלים שמובילים את האנשים מהמקום הזה לפתח של מירון. כדי שלא יהיה ערבוב בין האנשים, כדי שאוטובוס לא יעלה על בן אדם, יש מערכת כזאת של יציאות שמכוונת, יש תאורה, יש מים, יש שם שירותים. אנשים מגיעים לשם. עשרות אלפי אנשים מגיעים למקום וצריך לדאוג להם.
היו"ר סתיו שפיר
בסדר, אתה יודע, יש המון אירועים אליהם מגיעים מאות אלפי אנשים.
עודד פלוס
אני אשמח מאוד אם תבואי. אם את רוצה להתלוות אלי, אני אשמח.
היו"ר סתיו שפיר
לא. אני רוצה לראות את רשימת הספקים. להתלוות, זה לא העניין.
עודד פלוס
לראות מה המורכבות של זה.
היו"ר סתיו שפיר
אבל אני יודעת איך נראה האירוע. אני שואלת אותך על רשימת האנשים שמקבלים, החברות שמטפלות בנושא הזה וכמה כסף הן מקבלות כדי לטפל בזה.
עודד פלוס
הכול אנחנו יכולים להראות.
היו"ר סתיו שפיר
והשאלה הזאת האם יש סבסוד של משרד התחבורה, זאת עוד שאלה מעניינת. זה אומר שהעלויות עוד יותר גבוהות.
עודד פלוס
אני לא יודע. אני לא מכיר את הנתונים של משרד התחבורה.
היו"ר סתיו שפיר
אגב, בתחילת השנה למצוא סבסוד לילדים עם מוגבלות להגיע לבית הספר שלהם, היה כאן מאבק נורא רציני כדי למצוא את הכסף הזה.
עודד פלוס
אני לא יודע. זה לא אני.
היו"ר סתיו שפיר
זה חלק מהתקציב. זה חלק מהאירוע שאתה מטפל בו.
עודד פלוס
אמרתי על מה אני אחראי. אני לא אחראי על התחבורה הציבורית עצמה. כשבן אדם עולה בירושלים, כמה כסף הוא צריך משלם – אני לא יודע. אין לי מושג.
היו"ר סתיו שפיר
אנחנו נעביר אליהם שאילתה על זה.

פרסום תשובות לבקשות חופש מידע ופרסום פסקי הדין של בתי הדין הרבניים. אלה היו שתי הסוגיות הנוספות שעלו כאן.

אנחנו נבקש מכם את התשובות האלה בתוך שלושים ימים מהיום. הפרוטוקולים וסיכום הישיבה מפורסמים באתר.

תודה רבה לכם.

הישיבה ננעלה בשעה 11:42.

קוד המקור של הנתונים