ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 21/11/2017

מדד שקיפות משרדי ממשלה - משרד הבריאות

פרוטוקול

 
ôøåèå÷åì ùì éùéáú åòãä

ôøåèå÷åì ùì éùéáú åòãä

àåîðéè÷

2017-12-06OMNITECH



הכנסת העשרים

מושב רביעי

פרוטוקול מס' 108

מישיבת הוועדה המיוחדת ליישום הנגשת המידע הממשלתי ועקרונות שקיפותו לציבור

יום שלישי, ג' בכסלו התשע"ח (21 בנובמבר 2017), שעה 12:30
סדר היום
מדד שקיפות משרדי ממשלה - משרד הבריאות
נכחו
חברי הוועדה: סתיו שפיר – היו"ר

יעל גרמן
מוזמנים
מנכ"ל משרד הבריאות
מנהלת תחום בכיר שירותי הצלה וע"ר, משרד הבריאות
מנהלת אגף מדע ומחשוב, משרד הבריאות
מנהלת מחלקה בכיר חופש ומידע, משרד הבריאות
אגף מחשוב, משרד הבריאות
ראשת היחידה, משרד המשפטים
ראש תחום מדיניות ציבורית, ההסתדרות הרפואית בישראל
האגף לקידום זכויות, אלו"ט
האגף לקידום זכויות, אלו"ט
מנהלת האגף לקידום זכויות, אלו"ט
מנכ"ל העמותה לדמוקרטיה מתקדמת
מנהל מחלקה, שירותי בריאות כללית
מנהל תחום מדיניות וחקיקה, התנועה לאיכות השלטון
רכזת פרויקטים דרום, רופאים לזכויות אדם
פורום ארגונים חברתיים
היגוי פורום בריאות דרום, אוניברסיטאות
פעילה בתחום הבריאות, ארגון מעברים לקהילה הטרנסית
מנהלת מדיניות ואסטרטגיה, אדם טבע ודין
עו"ד, אדם טבע ודין
מנכ"לית התנועה לחופש המידע
מקדם מדיניות, שתי"ל
פורום ארצי למשפחות נפגעי נפש
מנכ"ל מועצת הנגב
שדלן/ית (גלעד יחסי ממשל ולובינג), מייצג/ת את ההסתדרות הרפואית בישראל
שדלן/ית, אינו מייצג לקוחות בדיון זה (שמות לקוחות קבועים נוספים שנושא הישיבה נוגע להם באופן ישיר: אהבה ארגון הנכים בישראל המיוחד, מטב),
שדלן/ית (גורן עמיר יועצים בע"מ), מייצג/ת את שירותי בריאות כללית
שדלן/ית (אימפקט (ל.א.ב) בע"מ), מייצג/ת את התנועה לחופש המידע
























–––


משה בר סימן טוב
מירי כהן
שירה לב עמי
ענת אילוז
אופיר אביב
רבקי דבש
אלעד גודינגר
הדס ארנון שרעבי
איילת דיין
עדי עזוז
שבי גטניו
ישי נאמן
דניאל דושניצקי
גלית כהן
מיכל ברמי
גדי בנשלום
אלה אמיר
תמר גנות רוזנשטרייך
טל גרנות
נירית בלייר
חובב ינאי
אליהו שמיר
יוהן אטלן
אבישג שחם חדדיובל יפתיהושע שלמה זוהר
אירדה קריימר
ייעוץ משפטי
איתי עצמון
מנהל/ת הוועדה
לאה גופר
רישום פרלמנטרי
א.א, חבר המתרגמים

מדד שקיפות משרדי ממשלה - משרד הבריאות
היו"ר סתיו שפיר
צהריים טובים לכולם, אנחנו נפתח את דיון וועדת השקיפות. אני שמחה שהיום יש לנו את מנכ"ל משרד הבריאות, משה בן סימן טוב, ונציגי המשרד שמצטרפים אלינו למדד השקיפות במשרדי הממשלה.

הקונספט של המדד הזה שאנחנו מקיימים כאן בוועדה מידי שבוע, וזה עוד ימשיך לעוד מספר חודשים, הוא קונספט שניסחנו יחד עם ארגוני החברה האזרחית, בשיתוף עם היחידה הממשלתית לחופש המידע במשרד המשפטים, ועם כל העוסקים בתחום הזה.
המטרה שלו היא אחת
לבדוק, לברר ולוודא כיצד משרדי הממשלה משקיעים בתחום השקיפות שבמשרד. זה נוגע גם לשקיפות של תקציבים, שקיפות של הוצאות, שקיפות של מדדים, מאגרי מידע ועוד תחומים שגם קיבלתם מראש כחלק מהמדד שלנו.

אנחנו בודקים מענה לשאילתות, מענה לפניות ציבור, איך עובד חוק חופש המידע כשהוא מגיע למשרד. כאן, בנושא של משרד הבריאות, יש באמת ערמה גדולה מאוד של נושאים. קראתי הבוקר ראיון מוקדם איתך, מהזמן שהצטרפת למשרד כמנכ"ל, ואתה גם אמרת שם שאחת הבעיות הקשות בעבודה היום של משרד הבריאות – אני חושבת שאפילו אמרת משהו כמו: זה נס רפואי שבתי החולים שלנו עדיין מצליחים לתפקד.

נתת לעניין הזה של שקיפות, ובפרט שקיפות תקציבית, חלק ניכר מהבעיה שיש כאן. אנחנו נראה גם איך הדברים האלה השתפרו ומה היעדים שאתם מציבים לעצמכם.

כשאנחנו יוצאים למסע הזה, אנחנו יוצאים מנקודת מוצא מאוד ברורה. קודם כל, שקיפות מחייבת את עובדי הציבור, גם אם נבחרי הציבור וגם את פקידי הממשלה, לעבוד יותר טוב ולשרת את הציבור יותר טוב. היא מייצרת יעילות יותר גדולה, גם בתקציבים וגם כמובן בעיקר בשירותים לאזרח. היא מאפשרת לאזרחים להבין מה הזכויות שלהם, ולקחת ולהילחם עליהם. היא מאפשרת לנו בכנסת לפקח ולדחוף את המטרה המשותפת של כולנו, שהשירותים שיינתנו יהיו שירותים יותר טובים.

אז הדרך שבה יתנהל הדיון הזה, אני אבקש ממך בהתחלה להציג את הממצאים שלכם והעמידה שלכם ביעדים של השקיפות ששלחנו לכם. יש פה המון אנשים ונציגים של החברה האזרחית שיש להם גם שאלות, אז אנחנו מיד אחר כך נפתח ונעשה מן זיג-זג כזה של שאלות ותשובות. תודה רבה.
משה בר סימן טוב
תודה רבה. אנחנו נציג פה מצגת דיי מפורטת על הפעילות שלנו בתחום השקיפות. מעבר לחשיבות הציבורית שאנחנו מחויבים אליה כמשרתי ציבור בשקיפות, אנחנו גם מאמינים שככל שאנחנו נהיה יותר שקופים, השיח הציבורי סביב הבריאות יתעצם. בסוף, זאת הדרך להתמודד עם בעיות.

אנחנו באמת מפרסמים הרבה מאוד מידע לציבור. האתגר שלנו עכשיו הוא לא רק לפרסם הרבה מידע לציבור, אלא לראות איך אנחנו מנגישים את המידע הזה לציבור באופן שמאפשר לו ללמוד, לשאול, לדעת ולפתח את השיח. לפעמים כשאנחנו מנסים להיות שקופים, אנחנו בדיוק עושים את ההפך, כי אנחנו מציפים את הציבור במידע. לכן, הדברים שאנחנו עושים עכשיו, זה לראות איך אנחנו יוצרים למאגרי המידע שלנו גם ממשק BI, כלומר שהציבור יוכל לחפור קצת בנתונים ולשחק איתם, ולא רק לקבל אותם בטבלאות אקסל או בקבצי PDF או דברים אחרים.

מבחינתנו זו בהחלט מטרה מרכזית, מעבר לזה שכל המידע הזה הוא גם מנוע שיפור אדיר למערכת. אחד הכוחות שמניעים את המערכת זה הרצון להשתפר והתחרות בתוך המערכת. אנחנו מפרסמים אינדיקטורים על חווית המטופל, מדדי איכות ודברים אחרים, בתי החולים, קופות החולים, הגורמים השונים מסתכלים אחד על השני ורוצים לשפר את המצב שלהם. לכן אנחנו מנגישים את זה בצורה כמה שיותר מלאה.

השלב הנוסף, הוא שבסוף כולם מדברים על מידע באופן כללי, מידע בבריאות ו-BIG DATA בבריאות, הוא מנוע אדיר גם לשיפור וחדשנות, אספקת שירותים יותר טובה וניהול טוב יותר של המערכת.

אז באמת, לפי מה שאתם ביקשתם, אתם כולם מכירים את השר. אנחנו המשרד היחיד, לדעתי, שיש לו ממונה על חופש המידע, היא מסורה ונמרצת במשרה מלאה. זה מספר עובדי המשרד, זה כמובן לוקח את זה בחסר כי אנחנו כממשלה מפעילים גם 50% ממערכת האשפוז הכללית, 80 ומשהו אחוזים ממערכת האשפוז הפסיכיאטרית וממערכת האשפוז הגריאטרית, גם חלקים ניכרים. זה כן כולל את לשכות הבריאות.

חשבנו שנכון כן לתת איזשהו קונטקסט לעבודה שאנחנו עושים. זה חזון משרד הבריאות, זה המצפן שלנו שלפיו אנחנו עובדים. קצת נדבר על תפיסת השקיפות של מערכת הבריאות: אנחנו במשרד – אגב, זה גם אחד הדברים שאנחנו שקופים לגביהם. אנחנו עובדים עם תכניות עבודה, שגם הן מפורסמות לציבור. יש לנו עמודי אש, אנחנו נתנו אותם – יש לנו שישה עמודי אש, אנחנו לא נעבור על כל אחד מהם אחד אחד, אבל אתם כן יכולים לקרוא ולהתרשם. מתחת לכל עמוד יעדים, מתחת לכל יעדים יש מטרות, מתחת לכל מטרות יש תכניות עבודה, מתחת לכל תכנית עבודה יש גם יעדים ואבני דרך.
היו"ר סתיו שפיר
ועמידה ביעדים?
משה בר סימן טוב
ואנחנו פרסמנו, או מפרסמים עכשיו את דו"ח החציון של שנת 2017, ובתחילת ינואר נפרסם דו"ח מלא ושלם לציבור, על העמידה שלנו בתכניות העבודה, איפה עמדנו, איפה לא עמדנו, מה היו החסמים, איפה השתפרנו ודברים אחרים.

זה, כשיטה, אנחנו עובדים ככה בצורה מסודרת. אז שוב, חיזוק מערכת הבריאות הציבורית זה באמת הלב של העניין. יש פה הרבה מאוד דברים כמו תופסת מיטות, MRI, זמני המתנה במלר"דים, פול טיימרים, תכנית הזיהומים, תקנות הרצף בין הקהילה ובתי חולים ודברים אחרים.

אורח חיים בריא, דבר ראשון המהלך שאנחנו עושים בסימון מזון, אבל גם העבודה המשותפת עם משרד החינוך, גם צמצום העישון והתכניות המשותפות עם המשרד להגנת הסביבה וקידום טיפות החלב ודברים נוספים.

איתנות מערכת הבריאות, זה נוגע גם בפן הכלכלי, גם בפן התשתיתי וגם בפן של כוח אדם. אחד הדברים, לדוגמה, שקשורים לזה והם גם שקיפות: אנחנו מפרסמים באופן מלא את הדו"חות הכספיים של בתי החולים. זה לא רק פרסום אינפורמטיבי, זה גם פרסום שבו אנחנו רואים את התמיכה הממשלתית בכל בית חולים, ואת העיוותים שיש בזה. זה יוצר עוד איזשהו מנוע לתיקון.

אנחנו הקמנו חטיבת בתי חולים שאחראית על ניהול בתי חולים – זה להחלטתך.
היו"ר סתיו שפיר
אנחנו נסיים לשמוע ואז.
משה בר סימן טוב
אוקי. העמוד הבא זה אתגרי העתיד. הדבר המרכזי ששמנו לעצמנו ואתמול גם זכינו להתחיל להגשים אותו, זה הסיעוד. הזדקנות האוכלוסייה בדגש על סיעוד. הדבר השני זה באמת התחלואה הכרונית, והדבר השלישי זה ההזדמנויות שמייצרת החדשנות במערכת הבריאות. זה עמוד שנועד בעצם להזכיר לכולנו שהמערכת הזאת קיימת בשביל המטופלים. גם פה יש הרבה מאוד דברים שאנחנו עושים, מטופס 17 ממוחשב למבוטח, שלא יצטרך להגיע איתו לבית חולים ולגלות שמה שיש לו זה לא נכון. זימון תורים מכוון, מדדי איכות שבוחנים את התוצאות מראי המטופל, תכניות מוגדלות להקלת הנטל הבירוקרטי בסיעוד ובהרבה מאוד דברים אחרים.

כל עניין הפחתת ההגבלות בבתי החולים הפסיכיאטריים, הקשירות נמצא גם הוא כן. ושוב, עוד הרבה- - -
היו"ר סתיו שפיר
נמצא במה?
משה בר סימן טוב
באוכלוסיית – אני אראה לך את זה פה. זה נמצא, הנה, בעמוד תאריכים ומיקודים באוכלוסיות יעד, זה הצעד השלישי. אחרי זה יש לכם את צמצום ההגבלות, הבידודים ושילוב פרקטיקות מיטביות של מטופל במרכז לבריאות הנפש- - -
היו"ר סתיו שפיר
כן, אני מתכוונת איפה נמצא, איפה זה עומד?
משה בר סימן טוב
הפחתנו בלמעלה מ-50% את הקשירות במהלך של שנה. עכשיו קיבלנו המלצות של צוות להעלאת האוטונומיה של המטופלים, ושיתוף המטופלים בתהליך הטיפול. גם את זה נתחיל לעשות. אגב, גם פה קבענו מדדים, גם מדדי ניהול וגם מדדים כלפי חוץ של הגבלות. זה יחד עם מדדי האיכות של בית החולים - - -
היו"ר סתיו שפיר
כשהיעד הוא 0 קשירות?
משה בר סימן טוב
היעד הוא לגעת ב-0 תוך 3 שנים.
היו"ר סתיו שפיר
וזה נוגע להגדלת כוח האדם שנמצא מסביב?
משה בר סימן טוב
זה גם נוגע להגדלת כוח האדם, אבל גם שיטות טיפול, גם תפיסת טיפול, גם תכניות הכשרה, תכניות ופעילויות אחר הצהריים שאנחנו עכשיו מיישמים, להוציא מבתי החולים אנשים שיכולים להיות בקהילה. סביב בריאות הנפש יש לנו עולמות שלמים- - -
היו"ר סתיו שפיר
סליחה שאני עוצרת אותך פה, אבל איפה בן אדם שעכשיו צריך לדאוג לבן משפחתו ואנשים שאין להם בני משפחה שידאגו להם, זה כמובן הנושא החמור ביותר בכל הנוגע לעבודה מול השירותים הללו. איפה הוא יכול לראות את כל האפשרויות? איפה הוא רואה את המצב במוסד הטיפולי שמכווינים אותו אליו? איפה הוא רואה את אותם מדדים של הכשרות? מי קיבל הכשרה? איפה קיבלו יותר הכשרה?
משה בר סימן טוב
יש מדדי איכות שאנחנו מפרסמים לכל בתי החולים, גם לבתי החולים לבריאות הנפש, ועכשיו אנחנו מוסיפים לזה גם את ההגבלות לצורך העניין. יש סקרי חווית מטופל שאנחנו עושים גם בשלושת המשקים של בתי החולים. יש דו"חות בקרה שאנחנו מפרסמים על המערכת, וגם הם מפורסמים לציבור.

בגריאטריה, תכף נגיע לזה, אנחנו משתפים את זה בצורה הרבה מלאה וידידותית לציבור. יש- - -
היו"ר סתיו שפיר
שלום לשרת הבריאות.
משה בר סימן טוב
דבר נוסף, אגב, שיש פה והוא מאוד חשוב וצריך לדבר עליו, זה פרויקט מיצוי זכויות. אנחנו מקימים מרכזים למיצוי זכויות בבתי החולים, שיהיו לא רק בריאות אלא גם רווחה, ביטוח לאומי ובהמשך אני מקווה שגם שיכון ודברים אחרים. בינואר אנחנו נחנוך את המרכז הראשון, ואנחנו מקווים שבמחצית הראשונה של שנת 2018 אנחנו נחנוך בין 2-3 מרכזים נוספים.

עשינו תהליך מאוד ארוך ומורכב, של שיפור הזכאות לקוד אשפוז סיעודי. היה שם תהליך עם בירוקרטיה אדירה, לא ידידותי, הרבה מאוד דברים מיותרים כמו ערבויות, תשלומים ודברים אחרים. עשינו תהליך שהמטרה שלו, אפרופו אפס, היא גם לגעת באפס אינטראקציה פיזית של המשפחה והמטופל אתנו, הכל יהיה תהליך מקוון.

פישטנו בצורה דרמטית את התהליכים ומה אנחנו דורשים. אנחנו משתדלים לעבור דבר דבר כדי לראות איך אנחנו נוגעים בכל דבר. שוב, יש פה דברים להתרשם מהם. אני כן דווקא אגיד מילה, בכל זאת, על מדדי ה-Proms. המדדים הללו הם patient reported outcomes measurements. עד היום אנחנו מודדים בתי חולים דרך מדדי איכות קליניים, תוך כמה זמן בוצע ניתוח שבר ירך, האם היה זיהום בניתוח החלפת ברך, כמה קיבלו אנטיביוטיקה ותוך כמה זמן עשו MRI בחשד לשבץ.

אנחנו עכשיו רוצים להכניס לשיח מדדים שבודקים מה הרצונות של המטופלים בטיפול. אם אנחנו עושים ניתוח החלפת ברך, מבחינת המערכת, היום, המדד לבדוק את ההצלחה של הניתוח זה יש או אין זיהום. אנחנו רוצים שהמדד יהיה האם המטופל חזר לתפקוד ברמה שהוא רצה לתפקד? אנחנו עושים את זה בעוד כל מיני סקטורים.

כמו שאמרתי, מבחינתנו אחד הדברים המרכזיים זה להכניס את המדדים האלה לפסיכיאטריה, לראות איך משתפים את המטופל בתהליך קבלת ההחלטות הקליניות, ואיך אנחנו בונים את התהליך לפי הצרכים שלו, ואנחנו מאמינים שלהתחיל מהאוכלוסייה הקשה ביותר, לכאורה, או זו שנתפסת כקשה ביותר ליישום, יהיה משהו משמעותי.

באמת יש פה הרבה דברים. אם את רוצה להתעכב על משהו מסוים שאני ארחיב עליו- - -
היו"ר סתיו שפיר
אני רוצה להתעכב על שני מקומות שבהם הייתי רוצה לראות יותר מידע והוא חסר לנו היום. אחד, זה בנושא של תקצוב קופות חולים, ובפרט תקצוב בפריפריה והעברות של קופות חולים ושירותי בריאות בפריפריה, ואיפה רואים את השקיפות בעניין הזה.

השני זה מדדים, כמו למשל זה שמככב גם יותר ויותר בכותרות, ובצדק, הסיפור של זיהומים בבתי חולים והמדד של אותם זיהומים לפי בית החולים.
משה בר סימן טוב
פרסמנו מדדי זיהומים לפי בתי חולים ראשוניים, פרסמנו שני מדדים. אנחנו מפרסמים גם בפגיות ואנחנו מרחיבים גם את זה. זה תהליך מאוד מורכב עם בתי החולים ועם הקהילה המקצועית. החלטנו שאנחנו עושים את זה ומפצחים את המתודולוגיה. אנחנו מפרסמים שניים ובתכנית יש לנו לפרסם יותר.
היו"ר סתיו שפיר
מה זה שניים?
משה בר סימן טוב
שני זיהומים, שני סוגי זיהומים שפשוט זאת מתודולוגיה שבסוף אתה קובע – נפרסם את זה, ואנחנו מרחיבים את זה לאט לאט.
היו"ר סתיו שפיר
איך היום בן אדם יכול לדעת באיזה בתי חולים יש הכי הרבה זיהומים?
משה בר סימן טוב
אנחנו מפרסמים לציבור בנוגע לשני סוגי זיהומים. זה מפורסם לציבור, שני סוגי זיהומים שהם רציניים, משמעותיים. אחד זה אלח דם - בטיפול נמרץ, והשני – תזכירו לי את שמו. אנחנו מפרסמים את זה ברמת – פרסמנו דו"ח מסודר, אגב, לא רק מדד, אלא ממש היה ספר, חוברת שנלוותה לזה.
היו"ר סתיו שפיר
אני רק שנייה עוצרת אותך. נירית בלייר מהתנועה לחופש המידע, אתם פניתם לבקש את הדו"חות האלה.
נירית בלייר
המצב לגבי הדו"חות כפי שאתה בוודאי ידוע, זה שהם חוסים מזה 10 שנים תחת חיסיון מלא ומוחלט של – באופן פרדוקסלי, חוק זכויות החולה. בפגישה שהייתה לפני כשבוע בוועדת ביקורת המדינה, אני חושבת שדווקא לא ראיתי אותך. היה פרופסור איתמר גרוטו, והוא דיבר באמת על הפרסום ההתחלתי של נושא הפגיות, ופרסום מלא של כל הזיהומים.

כמה זיהומים אתם אוספים מבתי החולים היום?
משה בר סימן טוב
אני לא יודע להגיד לך את המספר – לא, שניים אנחנו מפרסמים לציבור- - -
נירית בלייר
שניים אתם מפרסמים, אבל מתוך כמה?
משה בר סימן טוב
אני לא יודע להגיד לך. אנחנו מתכננים לפרסם את כל המידע.
היו"ר סתיו שפיר
מתי?
נירית בלייר
מה שקרה- - -
משה בר סימן טוב
המידע קיים לא בצורה שהיא לצורך פרסום.
נירית בלייר
גם על זה דובר. דובר על הנושא הזה שהמידע נאסף מבתי החולים במהלך העשור האחרון, ועם זאת לא הצליחו לגבש מערכת ממוחשבת שיכולה לאסוף את הנתונים, להוציא מהם מידע שהוא מועיל לציבור ולפרסם אותם לציבור.

דובר גם על העובדה שהמערכת הממוחשבת שעבדו עליה במהלך שלוש שנים, לפני כחצי שנה החליטו שהיא לא מספיק טובה והתחילו את התהליך מההתחלה. השאלה שלי, בהתחשב בעובדות האלה, ההתחייבות לפרסם ב2018 נראתה כהתחייבות לא אמתית. השאלה היא מה מידת ההתחייבות? מה יפורסם? מתי? האם יש סדר לדברים ואיזושהי תכנית עבודה, שאומרת מה הם אבני הדרך שבהם יפורסמו הנתונים?
משה בר סימן טוב
אז בואו אני אגיד לכם. אני אומר את זה כך: הקושי המרכזי היה להגיע לפרסום. במשך הרבה מאוד שנים הסבירו לנו, אגב גם בצדק, למה לא נכון לפרסם, מבחינות סטטיסטיות וגם מבחינות לא סטטיסטיות, ואכן זה חנה תחת חוק זכויות החולה. יש סעיף שמאפשר לאסוף נתונים ולא לפרסם אותם, לצורך וועדת בקרה ואיכות מקומי או לאומי.

אכן הנתונים נאספו תחת זה, ואנחנו החלטנו שאנחנו מתחילים את התנועה החוצה. אני מיניתי וועדה שעומד בראשה פרופסור רוני גמזו, מנכ"ל משרד הבריאות לשעבר, לקבוע איך יפורסמו הנתונים. אני לא אלאה אתכם, אבל- - -
היו"ר סתיו שפיר
מתי זה הולך לקרות?
משה בר סימן טוב
הנתונים פורסמו.
היו"ר סתיו שפיר
לא, הנתונים המלאים עם כל סוגי הזיהומים.
משה בר סימן טוב
התחלנו לפרסם נתונים, לא נתונים שוליים. אגב, גם על הפגיות אנחנו מפרסמים, גם את זה פרסמנו השבוע. אנחנו אפילו מתמרצים בתי חולים בכסף כשהם מורידים את זה, וגם בזיהומים אנחנו מתמרצים בתי חולים. חלק מהעניין גם שאפשר את זה הוא שאנחנו נותנים תמריצים.

אני לא באתי לפה עם תשובה לתכנית העבודה לפרסום זיהומים. אנחנו יכולים לבדוק ולהשיב לכם. אנחנו מחויבים לזה, אנחנו יודעים שבסוף כשאנחנו מפרסמים את הנתונים האלה לציבור, גם אם הם לא טובים, הם יוצרים מנוע אדיר לשינוי או הבנה שיש פה בעיה לאומית שצריך להתמודד איתה, עם תוספת משאבים או דברים אחרים.
היו"ר סתיו שפיר
המשאבים שהשקעתם בזה בתקציב הקודם זה היה 50 מיליון שקלים, נכון?
משה בר סימן טוב
השקענו 50 מיליון שקלים.
היו"ר סתיו שפיר
יש פירוט של מה קרה עם התקצוב הזה והאם הוא שיפר את המצב?
משה בר סימן טוב
חלק מהכסף הולך ל – אלף, שוב, יש את המדדים שאכן הראו על שיפור. הכסף הולך ברובו לתקצוב, כתמריץ לבתי חולים לפי עמידה במדדי תהליך ותוצאה. אנחנו יכולים – לא באתי מוכן לשאלה הזאת, אבל אנחנו יכולים להביא לכם פירוט יותר על הדבר הזה.
היו"ר סתיו שפיר
אנחנו נשמח לראות אותו. חברת הכנסת גרמן, רצית לשאול שאלה?
יעל גרמן (יש עתיד)
בהחלט. קודם כל, תודה רבה שאת נותנת לי את זכות הדיבור. כמו שאת יודעת, יש לנו את החוק המונומנטלי, חוק ההמלצות שהתחיל זה עתה.
היו"ר סתיו שפיר
עצוב שצריך להתעסק גם בדברים כאלה כאן, במקום שנעבוד כולנו לשיפור מצב הבריאות.
יעל גרמן (יש עתיד)
אני חושבת שהראייה ש –אני לא שמעתי את ההתחלה, וחלק אני גם מכירה, שבאמת מנכ"ל משרד הבריאות בא בכבודו ובעצמו ומציג כאן נתונים. אני חייבת לומר שמשרד הבריאות, במשך שנים, פועל לשקיפות בתחומים רבים ובאופן מאוד עקבי, קונסיסטנטי. הוא באמת הולך ומעמיק את אותם מדדים, הוא בודק בבקרה ובאיכות, ועל כך יש לי לומר רק כל הכבוד.

אז זה אני רוצה להתחיל, וחייבים לומר את האמת. אני רוצה כן להעיר את תשומת ליבה של הוועדה לשני תחומים שאני הייתי רוצה לקבל עליהם מידע יותר מפורט. אני מעירה על כך עוד מלפני שלוש שנים.

זאת אומרת, לא רק לפני שנתיים, אלא כבר לפני שלוש שנים אני ביקשתי לקבל את המידע שאומר מה קורה עם תקציב הסל, סל התרופות, כאשר הוא מגיע לקופות החולים? כמה באמת קופות החולים מנצלות את סל התרופות ישירות לחולים, וכמה נותר בתוך קופות החולים לצרכים אחרים?

אנחנו יודעים שלפני כחמש או שש שנים, בפעם האחרונה שזה נבדק, נמצא שקרוב ל-150 מיליון לא הועבר, ואז היה איזשהו הסכם עם קופות החולים, שהן מורידות את ההשתתפות העצמית. אני יודעת גם שכבר בזמני, אמרו לי שנעשה מחקר. אז כבר עברו 3 וחצי שנים, ולהערכתי צריך כאן, בפני הוועדה הזו, אני חושבת שזו הוועדה המתאימה. צריך להציג את הממצאים וצריך גם לשים לזה איזשהו "דד אנד". צריך לדעת מתי סוף סוף אנחנו נשמע על המידע הזה, שנראה לי שכבר כל כך הרבה שנים חוקרים אותו ועד היום אין לנו את הממצאים. זה נושא אחד.

הנושא השני, שאני ביקשתי דרך אגב ממשרד הבריאות נתונים עליו ולא קיבלתי, זה בכמה מתקצבים את בתי החולים בכלל, ובכמה מתקצבים מעבר לתקציב בתי חולים נוספים? עכשיו אני אומרת את זה בכנות - - -
משה בר סימן טוב
אני לא בטוח שהבנתי את השאלה.
יעל גרמן (יש עתיד)
מיד כשאני אתן את הפירוט אז אתה תבין. לאחרונה אנחנו שמענו שהועברו, אמנם במספר שנים, 360 מיליון ללניאדו. לניאדו הוא בית חולים ציבורי, הוא לא בית חולים לא ממשלתי ולא של קופת חולים. לעומת זאת, יש לנו בתי חולים ממשלתיים, כמו למשל בית חולים בצפון שנקרא נהריה, שהוא במצוקה כספית.

ישנם, דרך אגב, עוד בתי חולים ציבוריים שגם הם מצוקה כספית. אני ביקשתי לדעת מה היו הקריטריונים של פיהם הוחלט להעביר דווקא ללניאדו? כדי שנבין את הקריטריונים, ביקשתי גם לדעת בכמה תקצבו בתי חולים אחרים? למשל את הנצרתיים, אתם יודעים מה, אפילו את מעייני הישועה, את שערי צדק. את הדסה אני יודעת בכמה מתקצבים, זה בהרבה מאוד כסף.
משה בר סימן טוב
חברת הכנסת גרמן, המידע הוא זמין ונגיש לחלוטין.
יעל גרמן (יש עתיד)
אני אוהבת שאומרים לי נגיש וזמין, אז בוא - - -
משה בר סימן טוב
אני אסביר מה יש.
יעל גרמן (יש עתיד)
תביאו לנו את זה.
משה בר סימן טוב
יש דו"ח שאנחנו מפרסמים באופן שוטף, ואני עשיתי לו עוד עדכון, בו אנחנו מפרסמים את הדו"ח הכספי בנוגע לכל בית חולים ובית חולים ממשלתי. העדכון שאנחנו עשינו, הוא שגם הכנסנו לשם את התמיכות לא רק הישירות מהמשרד, אלא גם פנסיה תקציבית ודברים אחרים, כדי לקבל תמונה מלאה על המשק הממשלתי ביחס למשקים האחרים.

אני אומר לך שבית החולים בנהריה, הוא בית החולים שמסובסד בתחום הכי גבוה, לא יחסית להיקף שלו אלא אבסולוטית, זה מעל 260-270 מיליון. סבסוד רק מהממשלה, בלי לספור את הפנסיה התקציבית.
יעל גרמן (יש עתיד)
אתה אומר את זה, אבל זה לא- - -
משה בר סימן טוב
זה כתוב, זה דו"חות מבוקרים- - -
יעל גרמן (יש עתיד)
אתם קצת ערבבתם, כשדיברתם על התמיכות, בין התמיכות שאתם מעבירים לבין תמיכות שמעבירים גם גורמים זרים.
משה בר סימן טוב
חברת הכנסת גרמן, אני אדאג שיישלח לך הדו"ח- - -
יעל גרמן (יש עתיד)
אבל לפי השאלות שאני ביקשתי.
משה בר סימן טוב
אני יודע מה השאלות ששאלת פה, אני יכול לענות עליהן. יש לנו דו"ח מפורט על כל בתי החולים- - -
יעל גרמן (יש עתיד)
וגם את הקריטריונים.
משה בר סימן טוב
יש לנו דו"ח מפורט על כל בתי החולים. כמו שאת יודעת, אין קריטריונים לסובסידיה שניתנת לבתי החולים הממשלתיים- - -
יעל גרמן (יש עתיד)
אז על סמך מה הוחלט דווקא לתת ללניאדו?
משה בר סימן טוב
סליחה, עוד לא דיברתי על לניאדו. דיברתי על הממשלתיים, בתי החולים הממשלתיים הם יחידות סמך ממשלתיות. אנחנו אומרים שצריך לעשות שינוי כולל במערך התקצוב של מערכת האשפוז. אנחנו לא הראשונים שמדברים על זה.

אנחנו רואים שיש ערב רב של תמיכות, יש תמיכה שניתנת לממשלתיים, ויש תמיכה שניתנת לכללית דרך זה שהיא קופת חולים. יש תמיכה שניתנת להדסה כי היא בהסכם ייצוב, ויש תמיכה שניתנת לדברים אחרים.

אנחנו עשינו מהלך, בראייה שלי אני לא נותן לנו הרבה סופרלטיבים פה, אבל עשינו מהלך כן חשוב ופורץ דרך בתקצוב בתי חולים. המהלך הוא שאנחנו מתקצבים ישירות בתי חולים לא ממשלתיים באופן שוטף. אם עד שת 2015 אנחנו תקצבנו בתי חולים לא ממשלתיים רק כי הם היו במשבר או לתכניות פיתוח, אנחנו – יש 200 מיליון שקלים, זה לא מספיק אבל עדיין זה בבסיס וזה קבוע, שאנחנו נותנים לבתי החולים הלא ממשלתיים. יש גם על זה פירוט עם קריטריונים, וזה פירוט ל- - -
יעל גרמן (יש עתיד)
עם קריטריונים?
משה בר סימן טוב
עם קריטריונים.
יעל גרמן (יש עתיד)
גם את זה אני מבקשת.
משה בר סימן טוב
תקבלי, יש, זה הכל כחלק מהתמיכה. זה לא פורסם לציבור.

ללניאדו הייתה – כמו שהייתה להדסה תכנית הבראה שהייתה על ידי האוצר מזמני ומשרד הבריאות מזמנך, הייתה – יש תכנית הבראה מפורטת, שנבנתה על אותם אבני יסוד בהתאמה ללניאדו.
יעל גרמן (יש עתיד)
למה דווקא לניאדו נבחר ולא בית חולים אחר שנמצא במצוקה כספית וישנם עוד כמה?
משה בר סימן טוב
כי לניאדו – כל בית חולים במצוקה מגיע לממשלה ועושים לו תכנית הבראה. יש בתי חולים שאומרים שהם מעדיפים להסתדר לבד, אני לא אתן פה את שמותיהם. יש בתי חולים שאני מעריך שבאיזשהו טווח זמן יגיעו אלינו- - -
יעל גרמן (יש עתיד)
זאת אומרת, הקריטריון הוא תכנית הבראה, זה מה שאתה אומר?
משה בר סימן טוב
תכנית הבראה עם צעדים – את יודעת את זה. בתקופתך היה את בית החולים הדסה, והיו צעדים משמעותיים שנעשו על ידי בית החולים הדסה. בתכנית הזאת יש צעדים משמעותיים שנעשים על ידי בית החולים לניאדו.
היו"ר סתיו שפיר
מה לגבי סל התרופות?
משה בר סימן טוב
מה זה?
היו"ר סתיו שפיר
השאלה על סל התרופות.
משה בר סימן טוב
רשמתי לי, אני עכשיו אתייחס לזה.
יעל גרמן (יש עתיד)
ואני אשמח לקבל את זה.
משה בר סימן טוב
כל חומר שיש, אנחנו נעביר לכם.

העניין שהתייחסה אליו חברת הכנסת גרמן, הוא מה שנקרא דו"ח בקרת השימושים. דו"ח בקרת השימושים הוא דו"ח שנעשה על ידי המשרד, ובא ובדק – אנחנו מתקצבים את קופות החולים על תוספת לסל הבריאות, ועכשיו באנו לבדוק מה היה השימוש בפועל.

זה נבדק בשנה אחת, עכשיו אנחנו מסיימים את הדו"חות על תקופה שנייה. התחלנו לעשות דו"חות לתקופה נוספת, אני מעריך שתוך פחות מחודש אנחנו נפרסם את הדו"ח שדיברה עליו חברת הכנסת גרמן. זה דו"ח מורכב לבצע, וצריך גם לקבל – אנחנו עושים עכשיו אינטגרציה אחרונה, אני מקווה, של ההערות של קופות החולים לממצאים החשבונאים, והדו"ח הזה גם הוא יפורסם.
היו"ר סתיו שפיר
אוקי, תודה. אני מחזירה אותך לשאלה על הקפיטציה והתקצוב של קופות החולים, בדגש על תמיכה בפריפריה.
משה בר סימן טוב
אז אני אגיע לזה. אנחנו מתקצבים את קופות החולים לפי נוסחת הקפיטציה. נוסחת הקפיטציה באמת ואומרת שנפש – שאנחנו לא מקצבים אותם רק לפי ראש, כלומר, אם סבא שלי מבוטח בקופה אחת ואני בקופה אחרת, הקופה לא תקבל את אותו תקציב בגינו ובגיני. היא תקבל תקציב יותר גבוה עבור סבא שלי, כי הוא יותר מבוגר, מאשר עבורי.

לכן יש את נוסחת הקפיטציה. היסודות של נוסחת הקפיטציה זה גיל, זה בסוף המקדם המשמעותי ביותר שמנבא את ההוצאות על בריאות. נוסחת הקפיטציה נועדה לנבא את תוצאות הבריאות, היא נועדה לנטרל את הרצון של קופת החולים לסנן מבוטחים, כי אם היא תקבל את אותו הדבר על קשיש ועל - - -
היו"ר סתיו שפיר
כן, אבל מה עם גאוגרפיה?
משה בר סימן טוב
חוק ביטוח בריאות ממלכתי אומר: גיל, מגדר וריחוק מקום מגוריו ממרכז אוכלוסין, כלומר גם פריפריה. אני אומר לכם באנקדוטה, שבהולנד שגם בה יש נוסחת קפיטציה, פריפריה זה מקדם שלילי. כלומר, הקופה מקבלת פחות כסף. בישראל, הקופה מקבלת יותר כסף בגין מבוטח בפריפריה. לצערנו, בנוסחת הקפיטציה לא קבוע פרמטר שאומר שהם צריכים להשקיע את הכסף הזה דווקא בפריפריה.

זה נושא שאנחנו חושבים שצריך לתקן ברמה הלאומית, הוא לא רק במגרש שלנו.
היו"ר סתיו שפיר
לפי מה אתם מודדים אותם? איך אתם מפקחים עליהם היום?
משה בר סימן טוב
אנחנו מפקחים – חוק ביטוח בריאות ממלכתי אומר שהשירותים צריכים להינתן באיכות סבירה, בזמן סביר ובמרחק סביר. אלה בעצם הכלים שהמחוקק נתן לנו, לבדוק האם הקופה פועלת בצורה סבירה או לא פועלת בצורה סבירה.

אנחנו בודקים את הסדרי הבחירה שלהם עם ספקים, אנחנו – בשורה נוספת, אנחנו בתחילת דצמבר נפרסם לראשונה אחרי הרבה זמן שאנחנו עובדים על זה, זה לא היה אף פעם אבל אנחנו עכשיו נפרסם את זה, מדד של שעות טיפול של רופאים לפי מספר מטופלים, ב-60 אזורים גאוגרפיים שונים בארץ, ובסגמנטים שונים: רפואת נשים, רפואת ילדים, רפואת משפחה ודברים אחרים. זה עניין באמת - - -
היו"ר סתיו שפיר
מעולה, אבל בכל זאת אני מנסה להבין. אתם נותנים תקצוב שהוא יותר גבוה אם התושב מגיע מהפריפריה. איך אתם מוודאים שהתקצוב הזה אכן משמש כדי לתמוך באנשים בפריפריה?
משה בר סימן טוב
המחוקק – התפיסה של חוק ביטוח בריאות ממלכתי אומרת – יש לה כמה יסודות. היא אומרת: אנחנו מעבירים כסף לקופת חולים לפי נוסחת קפיטציה, וקופת החולים צריכה לדאוג שהיא נותנת שירות ברמה סבירה. אין לנו, לא המחוקק, ביודעין – אולי במשגה, אבל ביודעין לא נתן לנו את הכלים לבדוק כמה הם מוציאים לכל דבר.

אנחנו עכשיו מקימים לעצמנו את היכולת לעשות את זה, דרך מדדי תפוקה. דרך כמה שעות טיפול יש שם, כמה רופאים יש שם, איזה מגוון של רופאים- - -
היו"ר סתיו שפיר
כשאתה אומר: לא נותן לכם את הכלים, אתה מתכוון שאתם לא יכולים להסתכל על התקציב של קופת החולים?
משה בר סימן טוב
תקציב של קופת חולים זה תקציב שהוא סל. היכולת שלהם – תחשבי רק על קופת חולים כמו כללית, שהיא הקופה הכי גדולה והכי גדולה בפריפריה. מעבר למטה, לשטח ולמחוזות, יש לה בתי חולים ויש לה קהילה. חלק מהקהילה שלה היא בתוך בתי חולים, היא בתוך מרפאות. זה נורא קשה לעשות את ההבחנה בין המשקים השונים.

יש לנו דו"חות כספיים מאוד מפורטים, יש תקינה חשבונאית מפורטת לקופות חולים שאנחנו מפרסמים, אבל זה נושא שאנחנו צריכים עדיין ללכת בו דרך ארוכה. אנחנו מודעים לזה שאנחנו צריכים לעשות את זה, התחלנו, אנחנו עושים, דבר ראשון את הנתון הזה שפירטתי.

יש צוות שאני אגיע אליו, אני תכף אספר עליו, של מדידת זמני המתנה. זה נושא מאוד מסובך מתודולוגית, נורא קשה, אבל אנחנו – מה זה זמן המתנה זו בכלל שאלה פילוסופית שאפשר לדון בה שעות רבות, אבל אנחנו מפצחים את זה ואנחנו נפרסם גם את הדבר הזה.

גם מדדי איכות, כשאנחנו בודקים מדדי איכות סופיים, אנחנו בודקים גם בקהילה, גם מפורסמים בציבור וגם בבתי חולים, ואז יש את הפירוט המלא. אגב, לפחות ברמת בתי חולים, השירות שניתן בפריפריה הוא שירות טוב מאוד. בהרבה מאוד מקרים אנחנו רואים אותם מובילים ביחס למרכז. יש בעיה קשה של תורים ושל זמינות, אבל רמת איכות הרפואה שניתנת בבית חולים כמו סורוקה, זיו, נהריה- - -
היו"ר סתיו שפיר
אנחנו לא מדברים על איכות, אנחנו מדברים על זה שחולי סרטן שחיים בגליל העליון וצריכים לקבל טיפול, צריכים לחכות בתור חצי שנה והם לא מקבלים את הטיפול שלהם.
משה בר סימן טוב
לחולי סרטן פתחנו מרכז חדש לרדיותרפיה בזיו. זו פעולה, אגב, מאוד לא פשוטה, היכולת ליצור את המומחיות עם מסה נמוכה של מטופלים היא מאוד קשה.
היו"ר סתיו שפיר
מה עם ילדים?
משה בר סימן טוב
ילדים? יש לנו בישראל 6 מרכזים המטואונקולוגיים, ולא צריך להיות לנו יותר. יש מדינות שאפילו עושות פחות, אני אסביר למה. בבריאות, היכולת ליצור מומחיות היא רק באמצעות מסה של מטופלים, ומגוון רחב של מטופלים. יש לנו בעיה – אתגר, לא בעיה, אנחנו מתמודדים עם זה. אתגר לא פשוט להצליח עם מרכז הרדיותרפיה שפתחנו בזיו. הוא רואה מעט מטופלים, ואנחנו רוצים שכל מטופל – אנחנו לא רוצים שיהיה שם רק שירות, אנחנו רוצים שהשירות שיהיה שם יהיה שירות טוב כמו בתל השומר. זה מאוד קשה כשיש מסה קטנה של מטופלים, אז אנחנו יצרנו מנגנונים שהם סוג של שלוחה של תל השומר, והרופאים בתל השומר עוברים על כל תיק שהם רואים.

מבחינת איכות רפואית, נקי מכל דבר אחר, הייתי שולח את כל תושבי מדינת ישראל ל-4 מרכזי רדיותרפיה בארץ, שיהיה מספיק גדולים וזמינים. אנחנו לא מסתפקים בזה, כי אנחנו יודעים שבסוף אנחנו צריכים לדאוג גם לתושבים עם קשיי תחבורה, וגם לתושבים עם קשיי נגישות אחרים. לכן, יש לנו 8 מרכזי רדיותרפיה. זה המרכז התשיעי לצורך העניין, ואני גם מקווה שיהיו עוד.

צריך להבין שיש פה צורך לאזן בין דברים מאוד מורכבים. אין לנו מספיק אונקולוגים, אין לנו מספיק טכנאים- - -
היו"ר סתיו שפיר
אבל אם מבחינת כמות המרכזים זאת כמות מספקת, למה לוקח כל כך הרבה זמן לקבל תור?
משה בר סימן טוב
אני לא – שוב, רמת התורים – אנחנו כרגע הולכים לקבל תמונה הרבה יותר מלאה של מצב התורים. אין לנו היום תמונה מלאה ומספיק טובה ומהימנה של התורים בקהילה ובבתי חולים, אנחנו מנתרים את זה כדי לקבל תמונה יותר טובה ודרך זה להקצות משאבים.

עכשיו, פריפריה במדינת ישראל- - -
היו"ר סתיו שפיר
אתם יודעים למשל – שאלה, אתם יודעים למשל כמה היום בבלינסון, כמה מהחולים שמגיעים עם מחלות קשות, כמה מהם מגיעים מהסביבה וכמה מהם מגיעים מהפריפריה?
משה בר סימן טוב
זה נתון שאנחנו יכולים לגלות בכל נקודת זמן.
היו"ר סתיו שפיר
יכולים, אז יש לכם אותו. כלומר, אתם יכולים לעשות לוח שאומר- - -
משה בר סימן טוב
ברור, אנחנו עושים דברים, שוב, לפי דרישה ולפי צורך.
היו"ר סתיו שפיר
אז מה הנתון הזה?
משה בר סימן טוב
את הנתון הספציפי הזה אני לא יודע לומר לך. תשאלי שאילתה ספציפית, ואנחנו ניתן.
היו"ר סתיו שפיר
לא, אני אומרת כי מפה אנחנו יכולים לקבל תחושה על כמה באמת אנחנו צריכים – מה החוסר שיש בפריפריה.
משה בר סימן טוב
לא, אנחנו יודעים. שוב, התחלתי לומר משהו אחר שצריך גם אותו להבין. בישראל יש בעיית פריפריה ומרכז, ויש בעיית אי שוויון במדינת ישראל. זה לא דבר חדש לאף אחד. מערכת הבריאות היא חלק מהעניין הזה, יש בעיית אי שוויון בין המרכז לפריפריה, אי שוויון בין אוכלוסיות חלשות לאוכלוסיות חזקות, הכי מורכבת במדינה.

מערכת הבריאות לא המציאה אותה, היא המערכת – לא רוצה להגיד היחידה או הכמעט יחידה, שבאמת מתמודדת עם זה. לצורך העניין, כדי לתת שירות בפריפריה צריך שיהיו רופאים בפריפריה. בשנת 2011 נחתם ההסכם עם הרופאים, שנתן תוספות גדולות לרופאי הפריפריה. רופאי המרכז יצאו במחאה אדירה וכמעט הפכו את המדינה, אבל בכל זאת התוספת נשארה ועלה מספר הרופאים בפריפריה בצפון ב-90% ובדרום ב-50%. האם זה מספיק? לא. האם זה משנה מציאות? בוודאי שכן. הוקמה גם פקולטה לרפואה והרבה דברים אחרים.

כדי להתמודד עם בעיית אי השוויון, אנחנו לא יכולים להתמודד איתה לבד למרות שאנחנו עושים כל מה שאנחנו יכולים. בסוף אם רופא לא רוצה לעבוד בפריפריה, אני צריך שיהיו לי כלים לנתב אותו לשם.
היו"ר סתיו שפיר
כן, אבל אם קופת חולים לא רוצה לספק שירות בפריפריה כמו שהיא מספקת במרכז, שלא תקבל את הכסף.
משה בר סימן טוב
אז לכן אנחנו הולכים לפרסם מדדים שמשווים את התשומות הרפואיות שיש באזורים שונים בארץ, פריפריה-מרכז, ברזולוציה הרבה יותר גבוהה ב-60 אזורים גאוגרפיים.
היו"ר סתיו שפיר
מתי זה קורה?
משה בר סימן טוב
בתחילת דצמבר. אנחנו עובדים על זה שזה יקרה בתחילת דצמבר. יש לנו כנס גדול כל שנה, אנחנו משרד שגם יש לו ממונה על אי שוויון במשרה מלאה, וגם יש לנו יחידה לצמצום פערים בבריאות. יש לנו כנס שנתי, הוא יקרה בתחילת דצמבר. אנחנו שואפים לזה שבמסגרת הכנס גם נציג את העניין הזה.
היו"ר סתיו שפיר
אוקי. שנייה, גלית כהן מרופאים לזכויות אדם רצתה להעיר פה הערה, וגם היה לי פה עוד מישהו.
משה בר סימן טוב
אבל עוד לא הגעתי לשקף, אני בשקף העשירי מתוך 64.
היו"ר סתיו שפיר
מתוך 64? הכל יפורסם גם באתר, אנחנו לא נספיק להגיע להכל. אנחנו נגיע לדברים המרכזיים. אני רגע רק רוצה שנסגור את העניין הזה שהוא מאוד חשוב לכולנו פה, של שירותי הבריאות בפריפריה, מאחר ועדיין במדינת ישראל תושבים בפריפריה מתים יותר.
משה בר סימן טוב
זה מאוד חשוב גם לנו. אגב, גם תוחלת חיים, צריך לומר שמעבר לזה שהפער מצטמצם, תוחלת – צריך לדעת ש-80% לפחות ממצב הבריאות לא מוכרע על ידי מערכת הבריאות. אנחנו מנסים להרחיב את הזרועות שלנו גם ל-80% הזה, כי זה אורח חיים ודברים אחרים, ולכן אנחנו מנסים להשפיע גם על זה, אבל ההשפעה של בריאות על תוחלת החיים היא השפעה מאוד מוגבלת, גם של תמותת תינוקות, גם של דפוסי תחלואה והרבה מאוד דברים. אנחנו שוב, אני לא אומר את זה כי זה מה יש, אלא כי צריך להבין את המציאות המורכבת- - -
היו"ר סתיו שפיר
כמה שנים בן אדם ממוצע שנאלץ להתמודד עם הבירוקרטיה בלקבל שירותים רפואיים, מאבד מרוב עצבים על זה שהוא צריך להמתין?
משה בר סימן טוב
עדיין אני אומר לך, חברת הכנסת שפיר, במדינת ישראל יש מערכת בריאות, אפשר לומר כמעט הכי טובה בעולם בהתמודדות עם אוכלוסיות הטרוגניות, עם אוכלוסיות מורכבות, בזמני המתנה, בסל שירותים מהמתקדמים ביותר בעולם. יש תרופות שיש פה ואין במדינות הכי- - -
היו"ר סתיו שפיר
יש לנו כוח אדם מדהים, ועדיין אנשים שמוצאים את עצמם- - -
משה בר סימן טוב
יש לנו כוח אדם מדהים ומערכת מדהימה. גם בקנדה יש כוח אדם מדהים, ואין להם מערכת טובה משלנו.
היו"ר סתיו שפיר
ועדיין יש אנשים שמוצאים את עצמם - - -
קריאה
בארצות הברית יש כוח אדם מצוין - - -
היו"ר סתיו שפיר
טוב, אנחנו לא רוצים להשוות את עצמנו למדיניות הבריאות של ארצות הברית.
משה בר סימן טוב
גם בגרמניה יש מערכת עם אנשים מדהימים, גם בבריטניה. הם לא מתקרבים לתוצאות שלנו.
היו"ר סתיו שפיר
ועדיין, בן אדם שמגיע לבית חולים עם – לא רק שמחכה יותר מידיי, בן אדם שמגיע לבית חולים בלי קרובי משפחה ששומרים עליו שיקבל את הטיפול הנאות, המצב שלו חרפה, באמת. הסיכוי שלו להצליח לשרוד במערכת הזו ולקבל שירות טוב הוא מאוד נמוך.

משה, אני יודעת שאתם מאוד מתאמצים, אתם מתעסקים עם מערכת מאוד מורכבת, מהמורכבות ביותר שיש במשרדי הממשלה, ולא מהמקומות שאנשים רודפים אחריהם כדי לתת ציונים טובים ולפרגן. ברור שזה נורא קשה, אבל בסופו של דבר – ואני מניחה שגם הרבה אנשים שיושבים פה, בוודאי כולל אתם, חוויתם את זה מתישהו בחיים. להגיע לבית חולים עם מישהו שאכפת לכם ממנו מאוד, ולהבין שאם אתם לא נמצאים שם ויושבים שם 24 שעות, הוא פשוט לא יקבל את הטיפול שמגיע לו.
משה בר סימן טוב
הנתון שאנחנו לא מציגים פה, ואותו צריך לדעת, הוא היסוד של הכל. זה בסוף כמה מדינת ישראל מוציאה על בריאות, וכמה מתוך זה היא מוציאה באופן ציבורי.
היו"ר סתיו שפיר
אז ראינו את הדו"ח של ה-OECD שבוע שעבר.
משה בר סימן טוב
נכון, אז באמת ה-OECD פרסם דו"ח מאוד מקיף על כל המדינות החברות בו. אנחנו מוציאים 7.4%, זה מהשיעורים הנמוכים ביותר. אנחנו מוציאים רק 60%-62% ציבורי, זה השיעור הכי נמוך והשילוב של שניהם באמת מביא אותנו להוצאה ציבורית מהנמוכות ביותר שיש במדינות המפותחות. אין מה לעשות- - -
היו"ר סתיו שפיר
אתה היית באגף תקציבים, מה צריך לעשות כדי שיהיה פה יותר תקציב?
משה בר סימן טוב
מה צריך לעשות? להחליט שמוציאים יותר ברמה הלאומית, שמוציאים 39% מהתקציב ומזה הולך 6%-7% ביטחון, אז מה שנשאר- - -
היו"ר סתיו שפיר
זו לא הבעיה. 20 מיליארד שקלים בעודפי תקציב רק בשנה זו, בשנה שעבר 28 מיליארד שקלים בעודפי תקציב. הכסף הוא לא הבעיה, זו שאלה של החלטה פוליטית.
משה בר סימן טוב
זה קרה אחרי שעזבתי.
היו"ר סתיו שפיר
מה?
משה בר סימן טוב
זה קרה אחרי שעזבתי את אגף תקציבים.
היו"ר סתיו שפיר
אני גם חייבת להגיד שאני חשה פה באיזשהו שינוי בטון כלפי – שינוי חיובי, מאוד חיובי בטון לגבי הוצאה תקציבית.
משה בר סימן טוב
הוא היה דומה גם אז, אבל - - -
היו"ר סתיו שפיר
מה ששנתיים במשרד הבריאות עושים לבן אדם. רגע, רק שתי שאלות קצרות בבקשה, כן.
גלית כהן
קודם כל, אני באמת מברכת על הוועדה הזאת. אני חושבת שהיא וועדה סופר חשובה ואני גם מעריכה מאוד את העבודה של משרד הבריאות. אנחנו בקשר כל הזמן עם היחידה שעובדת על הנושא של צמצום פערים.

שמי גלית, אני עובדת ברופאים לזכויות אדם. אני מרכזת את פורום בריאות דרום, שיש לנו כמה נציגים כאן. זה פורום של תושבים שלא צריכים לקרוא את הגרפים, אלא מרגישים באמת את הקושי על הבשר שלהם ושל היקרים שלהם מידי יום.

אנחנו בונים תכנית עבודה לשת 2018, ואנחנו מרגישים שכל אבן שאנחנו הופכים בדרום היא אבן כואבת. אנחנו מוצאים דברים כואבים מתחת. לאחרונה גילינו לדוגמה, שבחודשים האחרונים לא היה מאיץ של הקרנות בבית חולים סורוקה. זאת אומרת שאנשים, באזור שגרים בו כמעט מיליון אנשים, חולים בסרטן, הם ממעמד סוציו אקונומי נמוך, והם צריכים לנסוע אולי בתחבורה ציבורית לקבל הקרנות במרכז הארץ.

אנחנו מבינים שאנשים מחכים בדרום הרבה יותר לתורים. אנחנו יודעים את כל הדברים האלה, אני לא צריכה לחזור על הנתונים. במקום – אנחנו יכולים להרים כל אבן ואבן ולנסות להתמקד בה, אבל אנחנו מרגישים שאנחנו פועלים בערפל כל עוד אנחנו לא נדע איפה הכספים שמגיעים בכלל ממשרד הבריאות לקופות החולים, ורכיב הקפיטציה. רכיב הקפיטציה הפריפריאלי הוא חלק מה – אם אני רוצה לדבר על שקיפות, אני רוצה בכלל לדעת כמה קופות החולים מקבלות, כמה כל מחוז מקבל. בתוך זה, כמובן, גם רכיב הקפיטציה הפריפריאלי בנוסחה הוא מאוד משמעותי לנו.

אנחנו פנינו אליכם בסוף חודש אוגוסט בבקשה לקבל את הנתונים: כמה כסף מגיע לכל מחוז? בתוך מחוז דרום, כמה מגיע לבית חולים סורוקה? כמה מגיע לרפואת קהילה? התשובה שקיבלנו היא תשובה שלמשרד הבריאות אין את הנתונים האלה, בדיוק כמו שאתה אומר כאן עכשיו.

אני מבינה את הרציונל של מדדי האיכות ובחינה של תפוקות, ויחד עם זה אני רוצה לשאול איך אנחנו כן יכולים לקדם שקיפות שהיא תקציבית? כי בעיני היא קריטית. אנחנו משלמים את אותו מס כמו שמשלמים במרכז הארץ, אנחנו מקבלים הרבה פחות. אנחנו מוציאים גם הרבה יותר, כי אם אני צריכה לנסוע לתל השומר, אני מוציאה על זה יותר כסף. אם אני צריכה לנסוע לבדיקה בתל אביב אני מוציאה על זה יותר כסף. אין פה היגיון.

בדרום, 80% מהיישובים בכל הארץ שבמעמד סוציו אקונומי אחד הם מהדרום. אתה אומר שזה רב מערכתי וזה לא רק הבריאות, על אחת כמה וכמה היינו רוצים לראות יותר כסף בדרום, בגלל מצבים אלה. ולא רק בדרום, גם בצפון. קיבלתם גם נייר עמדה שמדבר גם על החלק הצפוני.

אני רק, סליחה, אגיד את הדבר האחרון. נקטע לי חוט המחשבה, אבל אני חושבת שהכספים פה הם קריטיים.
היו"ר סתיו שפיר
אנחנו עוד פה, אם יש עוד שאלות תעבירי אליי.
חובב ינאי
חובב ינאי משתי"ל, אני חלק מהפורום הצפוני שעובד בשיתוף פעולה עם הפורום הדרומי. נוסף על השאלה של גלית, היינו שמחים לעזור לכם לקבל את אותם כלים שהמחוקק לא נתן לכם כדי לבצע את השקיפות התקציבית. אז ראינו במצגת שלך את תכנית העבודה המרשימה של המשרד, ויש שם התאמת מדדי תוצאה בנוסחת הקפיטציה.

השאלה היא איך מביאים את זה מהמקום של: אוקי אנחנו עכשיו נפרסם לפי 60 מחוזות וזה יהיה פרסום פנטסטי ומחכים לראות את זה, למקום שבו השירות אשכרה משתפר. יש פער בין פרסום המדדים לבין שיפור השירות. אם לא נקבל כאן איזושהי רגל מסיימת שתוכל להביא אותנו למקום הזה, אז נישאר בידיים דיי ריקות. אז השאלה היא איפה אתה רואה את זה שזה מגיע לשם?
היו"ר סתיו שפיר
תודה.
משה בר סימן טוב
אני חושב שהיסוד, ולכן אני מניח שהוועדה הזאת עוסקת בשקיפות, הוא באמת פרסום נתונים. אני יכול – דיברנו קצת על ההיסטוריה באוצר. כשהתחילו להתפרסם הנתונים במערכת החינוך על הפערים בתקצוב בין המרכז לפריפריה, זה הניע בסוף תהליך של תקצוב דיפרנציאלי. כשאנחנו עכשיו נפרסם את המדדים על שעות רופא באזורים גאוגרפיים שונים מצד אחד, ואחר כך על אורכי תורים, ואחר כך על מדדים נוספים, אני מניח שזה גם יניע לשינוי.

השינוי הזה שאנחנו רוצים לעשות בנוגע לנוסחת הקפיטציה, הוא מורכב מאוד מאוד. צריך הרבה יותר מאשר הרצון שלנו כדי לעשות אותו.
היו"ר סתיו שפיר
כן, אבל השאלה היא שאלה יותר עקרונית. למה לא לפרסם את התקציב? קופות חולים הן לא גוף פרטי הרי. הן גוף שמספק שירות- - -
משה בר סימן טוב
לא, אבל הם כפופים לחוק חופש המידע בדיוק כמו המשרד- - -
היו"ר סתיו שפיר
כן, אבל זאת לא השאלה. למה לא פשוט לפרסם את התקציב שלהן? הן מקבלות את הכסף שלהן מכספי המיסים- - -
משה בר סימן טוב
זה מפורסם, הדו"חות הכספיים- - -
היו"ר סתיו שפיר
לא דו"חות כספיים, התקציב.
משה בר סימן טוב
מה זה תקציב?
היו"ר סתיו שפיר
לא דו"ח כספי, תקציב ממש של כמה הן מוציאות? איפה הן מוציאות? כמה הן משלמות? תקציב אמתי.
משה בר סימן טוב
הדו"חות הכספיים מפרטים כמה- - -
היו"ר סתיו שפיר
לא ברזולוציה הנדרשת. כפי שלא היית מצפה שהממשלה תוציא דו"ח כספי, והגיוני שהממשלה מוציאה תקציב, היא מפרסמת תקציב.
משה בר סימן טוב
בסדר, היא עושה גם וגם.
היו"ר סתיו שפיר
רק תקציב מפורט יאפשר לנו לדעת ברזולוציה הנדרשת כדי לפקח, וגם לכם. אמרת בעצמך שאין לכם מספיק כלים.
משה בר סימן טוב
נכון, בסדר. אנחנו מקימים לעצמנו- - -
היו"ר סתיו שפיר
אתם צריכים שיועבר חוק? אתם הממשלה, תעבירו חוק.
משה בר סימן טוב
נכון, אבל שוב, הדברים הם לא תמיד מאוד פשוטים. אני כן אומר, מהראייה שלנו אנחנו בתהליך – אנחנו כן נמצאים בתהליך שבו הכלים שלנו הולכים ומשתפרים. היסוד בעיני, לדעתי הוא באמת פרסום של מדדים. ברגע שאנחנו נפרסם, ויש לנו סט רחב של מדדים שאנחנו עובדים כדי לפרסם וכדי להנגיש לציבור ברזולוציות שונות, גם של מרכז-פריפריה ודברים אחרים.
היו"ר סתיו שפיר
אין ספק שזה עוזר, זה חשוב מאוד ואנחנו מברכים על זה. תקציב מפורט.
משה בר סימן טוב
זה יביא את הכלים.
היו"ר סתיו שפיר
אתם הייתם בעד לפרסם תקציב מפורט?
משה בר סימן טוב
אני לא רואה התנגדות שקופה תפרסם את התקציב שלה, זה לא נראה לי קשור ל- - -
היו"ר סתיו שפיר
האם אפשר להביא לכך שמשרד הבריאות יוציא הוראה כזאת?
משה בר סימן טוב
אני אבדוק, כי אני לא רוצה לטעות בדברים שאני אומר ומה אפשר ואי אפשר. זה לא אמור להיות איזשהו סוד.
היו"ר סתיו שפיר
תודה. אני רגע, אלא אם זה - - -
משה בר סימן טוב
רציתי עוד להמשיך, אבל- - -
היו"ר סתיו שפיר
אז בואו ניתן לו להמשיך, ואחר כך יהיה לנו- - -
משה בר סימן טוב
רק רציתי להראות- - -
היו"ר סתיו שפיר
זה בנושא הזה?
יוהן אטלן
זה בנושא הזה, כן. אני לא רוצה שיעברו הלאה.
היו"ר סתיו שפיר
אז בקצרה, בבקשה.
יוהן אטלן
יוהן אטלן ממועצת הנגב. אני רוצה כן להתעכב על הנקודה הזאת, אני לא אחזור על הדברים שנאמרו כאן. ברור שהצמיחה קצרה, אבל טיפול שוויוני, מערכת בריאות שוויונית, זה נראה לי משהו שמשרד הבריאות מחויב אליו.
משה בר סימן טוב
הבאנו את החזון שלנו.
יוהן אטלן
גם היעדים וגם החזון. אני שואל שאלה פשוטה: האם יש משהו שמונע מחר בבוקר להוציא חוזר מנכ"ל לקופות החולים, שמבקש שיגידו מה הפריסה התקציבית שלהן לפי אזורים גאוגרפיים? האם יש איזו מניעה בחוק שמונעת את הדבר הזה? או האם החסם הוא אחר?
משה בר סימן טוב
אנחנו הולכים בגישה שלפרסם תוצאות, שלפרסם אורכי תורים, לפרסם - - -
יוהן אטלן
וזה חיובי ורצוי.
משה בר סימן טוב
אגב, חלק גדול – כשנעשה את זה, אם היינו עושים את זה, אתה תראה שבאמת הרבה מאוד מההוצאות הן הרבה יותר גבוהות בפריפריה. זאת מכיוון ששכר הרופאים הוא יותר גבוה בפריפריה, בהסכמים הוא הועלה.

אני בגישתי מאמין שבסוף אנחנו צריכים למדוד את איכות וזמינות השירותים היחסית, ופחות את ההוצאות שלהם. אם נמדוד את זה ונפרסם את זה, זה יהיה המנוע היותר משמעותי.
היו"ר סתיו שפיר
אני רוצה שאנחנו נתקדם כאן, כי יש לנו המון דברים על הפרק.
יוהן אטלן
אבל לא קיבלתי תשובה לשאלה שלי. אני מפרש את מה שנאמר כאן- - -
היו"ר סתיו שפיר
זאת אותה שאלה שנשאלת.
משה בר סימן טוב
עניתי כבר ליושבת הראש שזה משהו שאנחנו צריכים- - -
היו"ר סתיו שפיר
בדיוק אותה שאלה ששאלתי, והוא אמר שהוא יבדוק את זה ומבחינתו הוא חושב שלא צריכה להיות מניעה. אנחנו שמחים על התשובה הזאת.
מיכל ברמי
הערה קטנה, אתמול פורסם: המדינה נתנה לקופות מיליון שקלים לטובת הפריפריה- - -
משה בר סימן טוב
זו אותה שאלה כל הזמן.
מיכל ברמי
ולא יודעת לאן הלך הכסף.
היו"ר סתיו שפיר
זו בדיוק אותה שאלה. אנחנו רוצים לחתור – עמדת וועדת השקיפות היא שצריך לפרסם תקציבי מלאים. דיברנו על זה כבר כמה פעמים. זאת המטרה שלנו, אני מתחייבת בפניכם שאני גם אעבוד על כך שזה יקרה, ואני חושבת שיש פה הסכמה ושיתוף פעולה של המשרד. אנחנו נמצאים ב- - -
גלית כהן
אני רוצה להוסיף עוד מילה לגבי מדדי האיכות. מדדי האיכות הם מאוד מורכבים, אנחנו ראינו שסורוקה היא כמעט במקום הראשון במדדי האיכות בשנה האחרונה, שזה בין השאר כי הם כנראה קוסמים. אבל יש נושאים שאנחנו בכלל לא בודקים אותם, שהם לא נמצאים בתוך זה. לדוגמה, אנחנו יודעים שקיצור תורים באף אוזן גרון אין בסורוקה, יש במרכז הארץ.

להתחיל לפרט את כל המדדים ולעקוב אחריהם זה מאוד קשה.
היו"ר סתיו שפיר
אני אגיד לכם מה אנחנו הולכים לעשות. אנחנו עכשיו הולכים לעבור לשני נושאים אחרים שמאוד חשובים לנו, ועוד כמה דברים שאנחנו רוצים מתוך מצגת, יש 64 עמודים ואנחנו לא נראה את כולם. אבל אנחנו – הנושא של התקצוב והקפיטציה הוא מאוד חשוב, גם לנו כאן באופן אישי בוועדה.

אנחנו נראה את פרסום המדדים שלהם, היעד הוא מאוד קרוב, זה כבר בתחילת דצמבר. נראה מה קורה, נקיים פה ישיבת מעקב בדיוק על הנושא הזה, ספציפית על הנושא הזה עם דגש על פרסום תקציבים ולפריפריה. נראה אם צריך לעשות פה שינוי חקיקה. אנחנו יכולים להיות שותפים לו, הממשלה יכולה, מן הסתם, לקדם אותו, ונעקוב אחרי זה.
משה בר סימן טוב
מכיוון שהנושא הזה עולה שוב ושוב, בכל תכנית שאנחנו עושים אנחנו נותנים פקטור לפריפריה, אם זה התכנית לקיצור תורים, אם זה תכנית הMRI. עכשיו, אל תקלו בזה ראש, כשלנו יש 200 מיטות לחלק בשנה, גם בתל אביב, בחולון ובאור יהודה מזדקנים אנשים וצריכים מיטות אשפוז. הגידול הטבעי במדינות ישראל מחייב אותנו לתוספת של 400 מיטות, ולנו יש רק 200 מיטות.
היו"ר סתיו שפיר
לנו יש רק 200 בגלל החלטה ממשלתית.
משה בר סימן טוב
בסדר, אבל זו המציאות שבה אנחנו חיים.
היו"ר סתיו שפיר
אפשר היה לתקצב יותר.
משה בר סימן טוב
אפשר הכל. אבל אני אומר שבסוף - - -
היו"ר סתיו שפיר
מה התקציב שנדרש לעוד 200 מיטות בשנה?
משה בר סימן טוב
מיטה זה סדר גודל של בין חצי מיליון למיליון, צריך בסוג המיטה. לצורך העניין, יש מיטות ש- - -
היו"ר סתיו שפיר
כ-150 מיליון שקלים בשנה.
משה בר סימן טוב
זה הרבה מאוד כסף, וזה יותר מורכב מזה. בסוף המערכת שלנו היא מערכת שבה לא הרופאים ולא האחיות הם מובטלים. כשאנחנו מוסיפים מיטות, אז אנחנו בעצם- - -
היו"ר סתיו שפיר
צריכים עוד אנשים.
משה בר סימן טוב
צריכים עוד אנשים, אבל אין – כל האנשים עובדים. זה אומר שאנחנו מסיתים מהקהילה לבתי חולים. יש פה שאלות מורכבות. אני אומר מעבר לסך הכל, גם אם יהיו לנו 400 מיטות, היכולת לתעדף מתוך ה-400 האלה את האוכלוסייה של הפריפריה, שזה משהו שאנחנו עושים, היא מאוד קשה. אנחנו הולכים להוריד את מספר המיטות המתוקננות ל-1000 נפש במרכז, כדי לתת יותר בצפון. כולם יקבלו תוספת, אבל בפקטורים של גידול האוכלוסייה זה יותר.

גם בתכנית קיצור התורים יש פקטור לפריפריה. מה שרציתי להראות פה זה שאיכות ושקיפות זה חלק מעמודי האש שלנו. זה גם חלק מאמנת השירות שלנו ב- - -
היו"ר סתיו שפיר
בוא נלך רק לאזור של המדדים, מענה לפניות ציבור ושאילתות. גם רבקי דבש, רוצה להעיר משהו בהקשר הזה?
רבקי דבש
אני פה, אין לי הרבה מה להוסיף. אנחנו רואים ש – במשרה מלאה, איזה שינוי משמעותי זה עשה. אנחנו רואים את זה כיחידה. המשרד הוא עם היקף הבקשות הכי גדול, אז כמובן שיש גם מקרים שיש תלונות, אבל סך הכל אנחנו מרוצים גם אם לא כולם מסכימים אתנו.
שבי גטניו
אנחנו פה על תקן הלא מסכימים.
עדי עזוז
יש פרסום לגבי הקצאות מיטות האשפוז? כי לדוגמה, אצלי יש את הקצאת התקציב של שנת 2015-2016, ששם הייתה הסכמה בין האוצר לבין המשרד- - -
משה בר סימן טוב
המיטות חולקו ואפשר לפרסם את זה.
עדי עזוז
כי אצל ה – יש פה תעדוף למיטות לאנשים עם אוטיזם, וזה נגיד עדיין לא הוקצה.
משה בר סימן טוב
לגבי בריאות הנפש, כן, זה עדיין לא הוקצה. לבריאות הנפש עדיין לא הוקצה, אבל יהיה תעדוף לאנשים עם אוטיזם.
עדי עזוז
השאלה, וסלח לי שאני לוחצת, בכל זאת מתי תהיה שקיפות לפרסום המיטות? כי אנחנו יודעים על- - -
משה בר סימן טוב
עוד לא הוחלט על חלוקת המיטות. אחרי שהמיטות הספציפיות האלה – אחר כך- - -
קריאה
אני לא מתפרץ אז אני לא מקבל רשות דיבור.
היו"ר סתיו שפיר
תעביר לי פתק ואני אתן לך רשות דיבור, הכל בסדר.
קריאה
כתוב שאני רשום.
היו"ר סתיו שפיר
לא צריך להתפרץ.
קריאה
אני רוצה להעלות את נושא בריאות הנפש.
היו"ר סתיו שפיר
אנחנו מיד נגיע. תירשם וניתן לך לדבר, אל תדאג.
קריאה
אנחנו רשומים.
היו"ר סתיו שפיר
חכו שנייה.
עדי עזוז
מה שאני כן מתכוונת להגיד, זה שבעצם המיטות האלה היו אמורות להיות מוקצות בשנת 2013 ל-2016- - -
משה בר סימן טוב
2013-2016 יש את - - -
עדי עזוז
רק רגע. המצוקה היא שבעצם המיטות האלה לא מוקצות, ויש חודשים על חודשים של המתנה במחלקות. אנחנו יודעים שיש רק שתי מחלקות, אחת באברבנאל ואחת באיתנים. יש את המחלקה של פרופסור לב כהן, שהוא באמת מנהל מחלקה מדהים, שהוא מחכה ל-10 מיטות כדי לפתוח מחלקת ילדים. מקודם, סתיו, את אמרת ואני קצת התכווצתי, לגבי – אנחנו יודעים כמה מזל יש לאנשים שהולכים עם המשפחות ואז מקבלים שירות יותר טוב בבתי החולים.
היו"ר סתיו שפיר
מה זה מזל? באופן יחסי, כן?
עדי עזוז
יש אנשים שזה אפילו לא מזל, זה אנשים שפשוט בתי החולים אומרים להם שאם הם לא יביאו איתם מישהו הם לא יוכלו להתאשפז. עלות – מכיסם מממנת הרבה פעמים מדריכים שילכו ויהיו עם האנשים באשפוז, לפחות בהתחלה, כדי שהמחלקה תקבל אותם. יש לנו אמא ששילמה 7,000 ₪ בחודש על ילד בן 9, כדי שיכניסו אותו לאשפוז. זה לא תקין.

לכן, השקיפות שאני מבקשת, היא לגבי הקצאת מיטות האשפוז. אנחנו שומעים את זה שנים על גבי שנים.
היו"ר סתיו שפיר
תודה, הובהר. יש על זה תשובה?
משה בר סימן טוב
נביא לה את התשובה. היא ביקשה שאלה ספציפית על מיטות שחולקו- - -
היו"ר סתיו שפיר
כן, איפה חולקו המיטות אשפוז?
משה בר סימן טוב
אני לא זוכר את כל מיטות האשפוז במדינת ישראל.
היו"ר סתיו שפיר
אוקי, אז נשמח לתשובה לגבי זה. אני רוצה רגע לעבור לעוד נושא שמאוד חשוב לנו. יש גם הצעת חוק שלי ושל יעל גרמן וחברי כנסת נוספים בהובלת יעל גרמן. ההצעה נתקעה איפשהו בעבודת הממשלה. ההצעה נוגעת לעבודה של לוביסטים, ובפרט חברות לובי שנותנות שירות גם לארגוני בריאות, לרופאים, וגם לחברות טבק.

הצעה שאנחנו הבנו בתחילת הדרך שיש הסכמה ורצון לקדם אותה מצד הממשלה, ואז היא פתאום נתקעה.
משה בר סימן טוב
אני לא יושב ראש וועדת סמים וחקיקה.
היו"ר סתיו שפיר
עמדת המשרד בנושא הזה?
משה בר סימן טוב
אני צריך לבדוק מה הייתה עמדת המשרד.
היו"ר סתיו שפיר
מדובר בהפרדה של ניגודי – איסור ניגודי עניינים של חברות לובי. אתה בוודאי מכיר את הנושא.
משה בר סימן טוב
אני לא מכיר את זה.
היו"ר סתיו שפיר
אוקי. עניין נוסף שעלה בעניין הזה, יצאה הוראה במסגרת כללי האתיקה של עובדי מדינה, שחייבים לדווח על פגישות עם לוביסטים וכללי אתיקה בתחום הזה. איפה אתם עומדים?
משה בר סימן טוב
יש לנו צוות שעובד – מכיוון שהמערכת שלנו מאוד מורכבת ומגע שלה לא עם לוביסטים, בכלל עם הסקטור העסקי על גווניו השונים. יש לנו תמרוקים, תרופות, ציוד רפואי, מזון ועוד הרבה מאוד דברים.
שבי טגניו
אתה משווה את המפגש עם - - -
היו"ר סתיו שפיר
רגע, שנייה, אני אתן לך שבי, שנייה.
משה בר סימן טוב
אנחנו מנסחים כללי עבודה של איך עובדים עם הסקטור העסקי. יש לנו כמה סמנכ"לים בהתייעצות עם כמה גורמים מן החוץ, שעובדים על הדבר הזה. הם צריכים במהלך ינואר לתת לנו תשובות. מעבר לזה, היומן שלי יפורסם ממש ברמה של הימים הקרובים. הוא יהיה חשוף כולו לציבור, כל השנתיים וחצי שלי יפורסמו באופן מלא לציבור, עם השחרות שנוגעות רק לשמות של אנשים ספציפיים, ומעט מאוד.
היו"ר סתיו שפיר
זה נהדר, אבל יש פה משהו מעבר ליומן. בסוף, אנחנו יודעים שבפרסום יומן פגישות אין באמת תיעוד אפשרי לשיחות, ואני חלילה לא חושדת בך, אבל שיחות טלפון, פגישות שנעשות מחוץ לשעות העבודה בכל מיני אירועים ולדברים אחרים. היומן לא באמת משקף את הנושאים האלה.
משה בר סימן טוב
אלף, לכן מעבר לזה יש כללים ולכן דיברתי על זה שאנחנו עובדים על זה. אנחנו מבינים את הצורך ליצור הסדרה אתית מלאה של הדבר הזה. כשיהיה, אנחנו נוציא אותה גם פה.
היו"ר סתיו שפיר
מתי זה קורה?
משה בר סימן טוב
מי שעומדת בראש הצוות הזה היא גם מי שמרכזת את עבודת וועדת הסל, אני מקווה שבמהלך הרבעון הראשון של 2018 היא תוכל להשלים את העבודה.
היו"ר סתיו שפיר
שבי מהעמותה לדמוקרטיה מתקדמת.
שבי גטניו
זה לנושא הזה – קודם כל, אני מברך אותך על ההגעה לפה. באמת כל הכבוד. אני יכול לומר שגברת אילוז עושה עבודה מאוד מאומצת, עם לקוח לא קל במקרה שלי. אני אתן לך כמה דוגמאות מההיכרות שלנו בנושא של הלוביסטים, טבק, דרך קבלת ההחלטות והתיעוד שלה בנושא של טבק. זה מה שעסקנו, אנחנו הגשנו את העתירה בנושא.

אתה יודע מה? אני אוותר על המצגת, אני רק אתן לך 3 דוגמאות. קודם כל, יש את הדוגמה של – קודם כל נברך את התנועה ואתכם על פרסום היומנים של השר. ביומנים הופיע ב-14 ליולי 2015 מפגש עם טבק BTA, בריטי, של אמריקן טבקו. מושחר שם חלק שככל הנראה זה שמה של לוביסטית בשם דפנה כהן איווניר. אינני מבין למה יש שם השחרה- - -
משה בר סימן טוב
אני לא הולך להתייחס ליומן של השר.
שבי גטניו
תן לי בבקשה לסיים.
משה בר סימן טוב
יכול להיות שאני לא אתן לך לסיים, זו לא הסיבה- - -
היו"ר סתיו שפיר
לא, לסיים הוא יסיים, אבל לוביסטים זה כן חלק מהשקיפות של עבודת המשרד, זה הנושא של הוועדה.
שבי גטניו
אותו מפגש, אתה מכיר את אמנת המסגרת לפיקוח על טבק שאנחנו חלוקים אם מותר להיפגש עם טבק או שלא מותר להיפגש איתם. אנחנו לא חלוקים, לפי דעתי, על חובת השקיפות. אותו מפגש, למעשה, הוסתר במפגיע ונחשף על ידי חיים ריבלין, באופן לפי דעתי דיי פושע. כאשר כבר ניסו גורמים אצלכם לפרסם את המפגש, שקיפות, מישהו בתוך המפגש נתן הוראה שלא לעשות כן, בניגוד לאמנת המסגרת שאנחנו חתומים עליה כמדינה. זה אחד.

חבל שאי אפשר לראות כאן בקשת חופש מידע שביקשתי לקבל, מי נכח במפגש שלכם עם פיליפ מוריס? ואז אומרים לי: בהתחלה שר הבריאות ונציג חברת פיליפ מוריס. התעקשתי, אמרתי שזה לא ייתכן, אני רוצה פירוט יותר עמוק משר הבריאות. לא קיימנו סיכום דיון ופרוטוקול, אין לנו נתונים. אמרתי להם שזה לא מקובל עליי, אני בטוח שאתם אולי לא מקצועיים, חלילה לא אגף חופש המידע, הדרג שלכם לא מקצועי ולא מקיים ב2017 סיכומי דיון ועיקרי דברים, כלום. אז תיגשו לפיליפ מוריס ואז תתנו לי תשובה.

אתה יודע מה? מצאנו שגם מוטי פפצ'יק היה גם כן בזה, אבל אין לנו נתונים לגבי מי היה מפיליפ מוריס.
היו"ר סתיו שפיר
אפשר – אנחנו צריכים בקצרה.
שבי גטניו
רק שנייה, התעקשתי. תשובה שלישית, התגלה ששבעה אנשים נוספים היו בפגישה הזו.
היו"ר סתיו שפיר
תחדד.
שבי גטניו
על שאלה אחת של חופש המידע, שאם לא הייתי מתעקש לא היינו מגלים מי למעשה נמצא בפגישות. אין תיעוד- - -
היו"ר סתיו שפיר
אז אני אחדד את השאלה, ותודה רבה על העבודה שאתם עושים, אתם עושים עבודה מאוד חשובה בעמותה לדמוקרטיה מתקדמת.

סיכומי פגישות, פרוטוקולים מפגישות מהסוג הזה. בעיקר פרוטוקולים הם בעלי אינטרס שמגיעים לפגישה. לא לכל הציבור, שנפגע בסוף מהאינטרסים שלהם, יש הזדמנות לפגישות כאלה עם השר או עם העוזרים שלו.
משה בר סימן טוב
אלף, יש. השר מקבל – גם בלשכה שלי, אבל בהיקפים אחרים לגמרי. הוא מקבל, אני לא יודע אם להגיד מאוד ביום, אבל- - -
היו"ר סתיו שפיר
יודע מה? אני אתקן. מדובר בשר שבאמת עונה לפניות ציבור- - -
משה בר סימן טוב
פניות של אנשים מהשורה ומהיישוב, ומכל הגוונים של האוכלוסייה- - -
היו"ר סתיו שפיר
מסכימה איתך לחלוטין, הוא עונה לציבור וגם מבקר ונמצא בבתי חולים ורואה, נכון. סיכומי פגישות ופרוטוקולים מדיונים, בעיקר בפגישות עם חברות פרטיות.
משה בר סימן טוב
אני יודע על מה שיש אצלי ואני יודע שגם מה שיש אצל השר מתועד. אני יודע שהרבה מאוד פעמים- - -
שבי גטניו
איך מתועד?
היו"ר סתיו שפיר
איפה זה מפורסם?
משה בר סימן טוב
אני יודע שיש הרבה פעמים שאילתות, ושולחים את זה.
היו"ר סתיו שפיר
אבל איפה זה מפורסם? בלי לחכות לשאילתה, איפה זה מפורסם?
שבי גטניו
אף פעם לא קיבלתי, מעולם.
משה בר סימן טוב
אין פרסום שוטף של פרוטוקולים של כל הישיבות.
היו"ר סתיו שפיר
למה?
משה בר סימן טוב
כי לא עושים את זה. יש עשרות פגישות - - -
שבי גטניו
אתם לא מקיימים סיכומי דיונים, אתה פשוט משקר. בטבק אתה לא מקיים.
היו"ר סתיו שפיר
רגע, סליחה, אבל אני עכשיו- - -
משה בר סימן טוב
יכול להיות שזו וועדה חשובה, אם זה לא ייפסק אני קם והולך, אני אומר את זה ברצינות.
היו"ר סתיו שפיר
סליחה?
משה בר סימן טוב
כן.
היו"ר סתיו שפיר
משה, אלה שאלות שמגיעות מהציבור ומארגונים שעוסקים- - -
משה בר סימן טוב
זו לא שאלה, זה להפוך דיון מקצועי לדיון פוליטי ופופוליסטי- - -
היו"ר סתיו שפיר
רגע, סליחה, אני מבקשת עכשיו רגע להעיר על זה הערה. חלק מעבודת הוועדה קשורה בשקיפות של פרוטוקולים, של דיונים, של אינטרסים זרים שעלולים לחדור לעבודת המערכת. זה באינטרס המשותף של כולנו כאן. השאלה ששואל שבי היא שאלה מאוד לגיטימית. מה קורה בפגישה ואיפה אני רואה סיכומי דיון? הוא לא הצליח לראות את הסיכומים האלה, הוא לא הצליח לראות פרוטוקולים. אנחנו יודעים שפגישות כאלה התקיימו. זו שאלה לגיטימית לחלוטין בתחום השקיפות.
משה בר סימן טוב
אז שיפנה ויקבל- - -
היו"ר סתיו שפיר
אבל הוא פנה.
משה בר סימן טוב
יש מנגנונים בחוק. אם לא קיבלת תשובה, תפנה - - -
היו"ר סתיו שפיר
אז יותר מזה, אז עכשיו אני פונה בשם וועדת השקיפות לקבל את כל הפרוטוקולים שהתקבלו מהדיונים האלה.
משה בר סימן טוב
תפנו, בסדר.
היו"ר סתיו שפיר
זו הפניה.
שבי גטניו
סתיו, רגע, יש משהו אחד שאני חייב- - -
היו"ר סתיו שפיר
לקבל פרוטוקולים ופירוט – זה חייב להיות מאוד בקצרה, כי יש לנו עוד כמה דברים.
שבי גטניו
היה דיון בנושא של – שאנחנו עתרנו, דיון על העתירה. אני ביקשתי לקבל את מה שהיה בדיון הזה. לא רשמו פרוטוקול. עכשיו מה קרה גם אחרי זה? הם עשו שימוש של הרצחת וגם ירשת. בגלל שבחוק חופש המידע, מה שלא כתוב הם לא צריכים להביא לי, הם מסרבים לפרט מה הייתה עמדת השר ועמדתו שלו, שהוא מוזמן לפרט את שתי העמדות האלה כאן, בנושא הזה, כיוון שאין משהו רשום.
היו"ר סתיו שפיר
מובן לחלוטין. השאלה שלי היא כזאת: קודם כל, אני מבקשת, כוועדת השקיפות אנחנו מבקשים את הפרוטוקולים של כל הפגישות הללו.
משה בר סימן טוב
את כל החומר שיש תקבלו.
היו"ר סתיו שפיר
השאלה השנייה היא, מדוע לא לפרסם פרוטוקולים כאלה באופן שוטף? הרי זה יעזור לכם. אתם לא רוצים שתהיה התערבות של אינטרסים זרים, אז יעזור לכם שגם החברות הללו ידעו שמה שהן אומרות בתוך הפגישה מתועד.
משה בר סימן טוב
אין אף כוח אדם שתומך ביכולת לרשום פרוטוקול בצורה שהיא סבירה לפרסום לציבור.
היו"ר סתיו שפיר
תפרסמו הקלטה.
משה בר סימן טוב
נו באמת. יש לי עשרות פגישות ביום, רמת התיעוד האפשרית- - -
שבי גטניו
הוא מכריע מיליונים, אני לא יודע איך ולמה. מיליארדים.
היו"ר סתיו שפיר
אתה יכול להמשיך לענות.
משה בר סימן טוב
שבי, יש לך מזל גדול שגם השר וגם אני יושבים בתפקיד שלנו ומשפרים את מערכת הבריאות על בסיס יומי. מה שקרה פה בשנתיים וחצי האחרונות לא קרה בשום דבר- - -
שבי גטניו
בנושא של הטבק?
משה בר סימן טוב
גם בנושא של הטבק.
שבי גטניו
תילחם שם ויהיו לך יותר תקציבים.
משה בר סימן טוב
לא ראיתי אף שר- - -
שבי גטניו
לא תצטרך להשקיע בכל כך הרבה תרופות לסרטן, תילחם.
היו"ר סתיו שפיר
לא לא, אבל סליחה, שבי, הדיון פה עכשיו – אני לא מצליחה להבין את ההתעוררות פה, גם של כל היצרים סביב הדבר הזה. זו שאלה מאוד טכנית.
משה בר סימן טוב
את מנתבת את הדיון למקומות לא רלוונטיים.
היו"ר סתיו שפיר
סליחה?
משה בר סימן טוב
כן.
היו"ר סתיו שפיר
פרסום פרוטוקולים? מפגש עם לוביסטים?
משה בר סימן טוב
השיח הזה הוא לא רלוונטי.
היו"ר סתיו שפיר
אני מבינה שיש לכם מניעה- - -
שבי גטניו
מאבק בטבק הוא לא רלוונטי אצל השר הזה.
משה בר סימן טוב
אני לא רואה שום מניעה בשום דבר, אני עונה בכנות מלאה. אני עונה לך בכנות מלאה.
שבי גטניו
8,000 אנשים בשנה.
היו"ר סתיו שפיר
בבקשה, אבל הוא עונה וזה לא הגיוני להפריע לו עכשיו.
משה בר סימן טוב
אני עונה בכנות מלאה. אנחנו מפרסמים את היומן, אני מוכן לפרסם את כל הפגישות שלי עם כולם. שום דבר לא עלום, אני לא מסתיר שום דבר. פרוטוקולים לפעמים נכתבים ולפעמים לא נכתבים, זה טבע הדברים. אני עורך עשרות פגישות ביום, היומן שלי הוא לפעמים במקטעים של רבע שעה. לא בכל פגישה, בשום מקום וגם לא אצלך, יש תיעוד לכל פגישה שאת עושה בפרוטוקול. אפילו שאת פוגשת בן אדם, את יושבת איתו, אם אין אמון בסיסי במשרתי הציבור וחוסר אמון- - -
שבי גטניו
אבל זה לא סתם פגישה- - -
היו"ר סתיו שפיר
שבי סליחה, עכשיו אני שואלת את השאלות, מספיק. אתה לא ברשות דיבור. תן לי לפתור את זה, בבקשה קצת כבוד גם לדיון. אני רוצה לחדד פה משהו. שאלתי פה שאלה מאוד ספציפית, אני מבינה שיש לכם איזשהו מתח, אני לא יודעת מה ולהגיד- - -
שבי גטניו
אתה עובד אצלי, לא אני אצלך.
היו"ר סתיו שפיר
מספיק.
שבי גטניו
אתה לא משיב לי?
היו"ר סתיו שפיר
אתה לא מאפשר לי לסיים את הנושא, וחבל. נשאלת פה שאלה מאוד פשוטה, וזה לא צריך להגיע בטח לא לטונים כאלה כשמדובר בארגונים אזרחיים שעושים את עבודתם ומנסים לפתור פה בעיות בתחום השקיפות ובתחום יותר משמעותי, שבשבילו אנחנו צריכים שקיפות.

מדובר בכניסה של אינטרסים זרים לתוך עבודה הממשלה. אנחנו כבר יודעים שהכנסת היא גוף שקוף, הישיבות האלה מתועדות. הממשלה היא גוף הרבה פחות שקוף, ולפעמים יש הרבה יותר כוח, לך כמנכ"ל משרד יש הרבה יותר כוח ממה שיש לרוב חברי הכנסת, ואתה יודע את זה היטב. אני שמחה שהכוח הזה נמצא בידיים טובות כמו שלך.

אני שאלתי פה שאלה מאוד פשוטה: פגישות עם חברות פרטיות, לא כל פגישה שלך, לא פגישה עם העובדים שלך. פגישות עם חברות פרטיות, האם ניתן לתעד אותן ולפרסם את זה לציבור? לייצר גורם התרעה וגורם מאזן.
משה בר סימן טוב
אז אני אומר לך יותר מזה. אנחנו עשינו את וועדת סימון המזון, זה פחות או יותר הוועדה, אני חושב היחידה, שבמסגרתה נפגשתי עם חברות. יכול להיות שיש עוד, לכל דבר יש תיעוד, אני לא מסתיר שום דבר.

מעבר לזה, יש לנו את הוועדה שלנו, שהיו בה גם גורמים מסחריים. לא רק שפתחנו אותה לתקשורת, היא גם צולמה והיא נמצאת באתר. על כל פגישה שהייתה לי בעניין דיברתי בוועדה. אז אני אומר, אין לי שום – כל הפגישות שלי, כולן שקופות לציבור. אם הן עם גורם מסחרי, אני לעולם לא נפגש לבד, אני דואג שיהיה איתי עוד גורם, אני דואג יהיה סיכום דיון.
היו"ר סתיו שפיר
סיכומי הדיון האלה, היכן הם נמצאים?
משה בר סימן טוב
יש סיכומי דיון שלי עם גורמים מסחריים.
היו"ר סתיו שפיר
איפה אפשר לראות אותם?
משה בר סימן טוב
תבקשו ותקבלו.
היו"ר סתיו שפיר
אם אפשר לקבל אותם בבקשה, למה לא להפוך את זה לאוטומטי?
משה בר סימן טוב
כי יש הבדל בין סיכום דיון שנכתב, לצורך העניין תרשומת של עוזר שיש בדיון, ואומר עלה הנושא הזה והזה, לבין סיכום דיון שיוצא לציבור. אנחנו ממשלה, אנחנו רשות מבצעת. רמת הדיונים שלנו היא מאוד אינטנסיבית ומאוד מורכבת. אבל שוב, אני אומר, אנחנו לא מחפשים להסתיר. שזה לא יישמע כאילו אני מחפש להסתיר. כשיהיו דרישות, אנחנו נפרסם הכל. אני לא נפגש עם אף גורם עלום, משום מקום, ואם לא יהיה - - -
היו"ר סתיו שפיר
שוב, הדרישה שלנו היא לפרסם באופן אוטומטי.
משה בר סימן טוב
אני כן רוצה לומר משהו אחד. חוסר האמון הזה שמשתקף פה בפרצוף הלגלגני הזה שמסתכל עליי עכשיו, ומשרתי הציבור - - -
שבי גטניו
אל תדבר אליי ככה בבקשה.
משה בר סימן טוב
הוא הסיבה לזה שאנשים לא באים לשירות הציבורי. אני מקדיש כבר למעלה מ-14 שנים לשירות הציבורי.
שבי גטניו
אני 20 שנים לחברה האזרחית.
היו"ר סתיו שפיר
דיי, מספיק, זה לא דיון עכשיו.
משה בר סימן טוב
מעולם לא הטילו דופי במניעים של אף אחד מהאנשים שאני עובד איתם, ולא יעשו את זה עכשיו. אנחנו משרתי ציבור, אנחנו קמים בבוקר עם מטרה לעשות את מערכת הבריאות יותר טובה.
היו"ר סתיו שפיר
לאף אחד אין ספק בעניין הזה.
משה בר סימן טוב
לא, יש ספק. הם מטילים ספק עכשיו, לא רק בי אלא במערכת שלמה.
היו"ר סתיו שפיר
אבל לא יכול להיות במצב - - -
שבי גטניו
חד וחלק, בנושא הטבק- - -
היו"ר סתיו שפיר
לא, שבי, אין לך יותר רשות דיבור כרגע, מספיק. קיבלת פה כל כך הרבה מחמאות, חבל. במצב הנוכחי, ופה אני במחאה קשה כנגד מה שאמרת. במצב הנוכחי של שחיתות במערכת הציבורית, של שחיתות גם במשרדי הממשלה, גם של פוליטיקאים, גם של פקידים, חלילה לא אתה. אבל אנחנו רואים מה המצב במערכת, להטיל ספק בזה שיש לציבור – או לכעוס על כך שיש לציבור חוסר אמון במערכת, ברור שיש לו חוסר אמון במערכת. יש לאנשים חוסר אמון והמערכת עודדה את חוסר האמון הזה.
משה בר סימן טוב
אני כועס על הסגנון- - -
היו"ר סתיו שפיר
אתם צריכים להבין את חוסר האמון, ויותר – סליחה, אף אחד כרגע לא ברשות דיבור חוץ ממני. אף אחד כרגע לא ברשות דיבור. לכעוס על זה שהרשות מבקש תשובות, אין לו לך ולא לי זכות לכעוס על זה. לכעוס על זה שהציבור מטיל ספק באמינות המערכת, אנחנו לא יכולים לכעוס. יש לזה סיבות מוצדקות.

אחרי שאנחנו נעשה את עבודתנו ונייצר הרבה יותר שקיפות, ועכשיו צריך להיענות למצב הנוכחי במשק בכלל, בעבודת המנהל הציבורי, של שחיתות שממש מושרשת עמוק במערכת. אנחנו צריכים לענות ולייצר יותר שקיפות.

הלוואי שבעוד 10 שנים אחרי שנסיים עם המהפכה הזאת, כבר אף אחד לא יתעניין בשקיפות, כי כולם ייתנו אמון מלא במערכת. הלוואי.
משה בר סימן טוב
אין משרד, ואני אומר את זה באחריות, שהוא יותר שקוף. הגענו לציבור ממשרד הבריאות, השקף הזה נועד להראות שגם בסוגיות המרכזיות אנחנו לא רק שקופים, אנחנו גם משתפים את הציבור. אנחנו משתפים את הציבור בהרבה מאוד כלים, ובהרבה מאוד נושאים.

דיברתי קודם על וועדת המזון ועל הרבה מאוד דברים אחרים, אנחנו יוצאים לציבור ושואלים אותו בפלטפורמות שונות, אנחנו עושים מכרזי אתגר שנועדו גם הם לאפשר לחשוב על פתרונות חדשניים.
היו"ר סתיו שפיר
אנחנו מכירים. אני רגע רוצה, יש פה שאלה נוספת בתחום אחר לחלוטין. שנתון סטטיסטי של בריאות הנפש, אני קוראת מתוך הנייר שלך. אתה רוצה להגיד את זה בחצי דקה? אבל רק בנושא של השקיפות.
אליהו שמיר
אני מצטער, אני לא אוכל בחצי דקה. נושא בריאות הנפש- - -
היו"ר סתיו שפיר
אדוני, הנושא הוא מאוד חשוב. אנחנו פה בוועדה, אנחנו לא וועדת רווחה ובריאות, ולכן אני לא יכולה לעסוק במהות של סוגיות בריאות הנפש, אלא רק בסוגיות של שקיפות. אז שאלה על שקיפות, בבקשה.
אליהו שמיר
אני אדבר רק בסוגיות השקיפות, אבל אני מוכרח לומר שאני מצטרף לשבחים הכלליים על מערכת הבריאות בארץ לעומת ארצות אחרות, אבל בנוגע לבריאות הנפש, כולם יודעים שבמשך שנים רבות היא קופחה בצורה קשה מאוד, גם בעיוותי וגם בתקציבי.
היו"ר סתיו שפיר
נכון, בבקשה לשאלה.
אליהו שמיר
אני אתן דוגמה מהעבר. השנתון הזה – במשרד הבריאות, תחום בריאות הנפש הוא היחיד המקצועי שיש לו אגף במשרד הבריאות. כל שנתיים, ובשנים שעברו, הוא היה מפרסם שנתון שבו מופיעים כל מיני פילוחים על אשפוז, על מרפאות, על שיקום, וככה על ה –

מאז 2012 לא פורסם אף שנתון. עכשיו, אנחנו לא יודעים את המצב.
היו"ר סתיו שפיר
למה זה?
אליהו שמיר
עכשיו, 2015 זו השנה האחרונה - - -
משה בר סימן טוב
אני שומע את זה בפעם הראשונה.
אליהו שמיר
זו השנה האחרונה שזה שבה נאספו נתונים, ואני כבר כמה פעמים שאלתי את אגף בריאות הנפש, ואמרו לי שזה מתעכב. השנתון שמתייחס ל-2015 טרם פורסם. זה 3 שנים אחורה. בשלושת השנים האלה קרתה הרפורמה בבריאות הנפש, שזה צעד מהפכני מאוד חשוב ששינה את התנאים. אבל אין לנו נתונים, אנחנו לא יודעים מה קורה. זה דבר אחד.

עכשיו, אני נשאר בנושא של הרפורמה בבריאות הנפש. היא נכנסה ב-2015 אחרי שנות הכנה. חתמו הסכמים עם קופות החולים. דרך אגב, אני לא יודע למה לא הזמינו נציגי קופות חולים, כי היו כל מיני טענות נגדם, ואני צריך לשמוע אותם ולא דרך המנכ"ל. הם היו צריכים לענות באופן ישיר.
היו"ר סתיו שפיר
כולם הוזמנו.
אליהו שמיר
אבל הם לא באו. עכשיו, עד כמה ש- - -
היו"ר סתיו שפיר
אני מצטרפת לבקשתך לתת לנו את הכוח לחייב אנשים להגיע לוועדה.
אליהו שמיר
ראשית כל, לגבי נוסחת הקפיטציה, הערה קטנה. יש פה קיפוח של מחלות כרוניות של צעירים, ובעיקר בתחום בריאות הנפש, אם זה לא נכנס לנוסחת הקפיטציה. יש הבדל בין קופות החולים, יש כאלה שיש להן הרבה יותר חולי נפש ויש כאלה שהרבה פחות, וזה צריך להיכנס לנוסחת הקפיטציה.

עכשיו, לגבי עתיד הרפורמה. עד כמה שאני יודע, ההסכמים שנחתמו לפני 3 שנים, צריכים להתחדש ב-2018. ההסכמים עם קופות החולים. מה שאנחנו דורשים, שההסכמים האלה, הטיוטה שלהם, יפורסמו ככה שחברי כנסת, וועדות כנסת, מנהלת הרפורמה וכל הגופים שנמצאים שם- - -
היו"ר סתיו שפיר
תודה רבה. אני רוצה שיהיה לו זמן לענות על שתי השאלות שלך, הן נורא חשובות.
אליהו שמיר
אני באמצע משפט, את לא נותנת לי לגמור את המשפט. המשפט אומר שכדי שההסכמים האלה שצריכים להתחדש ב-2018, כולל גם התקציבים שהם יקבלו אם יהיו צבועים או לא, וכך הלאה, ההסכמים האלה צריכים להיות מפורסמים לפני שיחתמו. שיבואו לידיעתך ולידיעתנו במנהלת הרפורמה.
היו"ר סתיו שפיר
הובן מאוד, תודה רבה פרופסור שמיר. תשובה לשתי השאלות האלה, סליחה משה.
משה בר סימן טוב
בנוגע לשנתון, אני לא מכיר את העניין.
היו"ר סתיו שפיר
מאז 2012?
משה בר סימן טוב
אני מנכ"ל קצת פחות זמן מאז 2012, אבל פרופסור שמיר, אני אבדוק את העניין עם המשרד, ואני אשיב לך - - -
היו"ר סתיו שפיר
זו הפעם הראשונה שקיבלתם על זה פניה?
משה בר סימן טוב
אני אשיב לך על העניין הזה. בנוגע לשאלה השנייה על בריאות הנפש, אני בכלל לא בטוח שאנחנו הולכים לחתום על הסכמים עם קופות החולים בנוגע לבריאות הנפש ב-2018. אני לא מתחייב לשום דבר, לפחות זה לא נמצא בתכניות שלנו.
היו"ר סתיו שפיר
ואז זה פשוט ממשיך באותה מתכונת?
משה בר סימן טוב
כן, גם על זה יש בקרת שימושים כמו שאנחנו עושים על דברים אחרים.
אליהו שמיר
אבל התקציבים שהם מקבלים לא צבועים.
משה בר סימן טוב
התקציבים בסל הבריאות לא צבועים, כך קבע המחוקק.
היו"ר סתיו שפיר
אתה חושב שצריך לשנות את זה?
משה בר סימן טוב
אני לא חושב שצריך לשנות את זה. אני חושב שצריך – המערכת עובדת, יש ברגים שצריך לחזוק. אנחנו בודקים, שוב, הכי שניתן, המחוקק בחר לתת לנו כלי אחר. הוא אמר: אל תבדקו כמה הוא מוציא על כל דבר, אלא תבדקו מה האיכות שהוא נותן בזמינות, באיכות ובמרחב. כך קבע המחוקק. תבדקו את הסדרי הבחירה שלו, תבדקו את ההתקשרויות שלו. אני חושב שזה מצב מצוין, אני חושב שזו אחת הסיבות שיש לישראל מערכת בריאות כל כך טובה.

אתם לא עדים, כולנו בסוף חווים את המערכת וכולנו חווים את האתגרים שלה, אנחנו גם חווים את הרכבת של שרי בריאות מכל העולם שבאים לישראל ורוצים ללמוד מאתנו ולשתף אתנו פעולה. אנחנו רואים את הדו"חות של ה-OECD. בריאות הנפש הוא תחום שהיה בחצר האחורית במשך הרבה מאוד שנים. אנחנו עושים מאמצים אדירים, אני משקיע בזה הרבה מאוד מזמני כדי שמערכת בריאות הנפש תיראה אחרת, הלוואי שנצליח.
אליהו שמיר
המדדים צריכים- - -
היו"ר סתיו שפיר
אנחנו נבדוק, ואנחנו נעקוב אחרי זה שיפורסם. שאלה נוספת?

אני פשוט חייבת לעבור לעוד תחום, ואנחנו ננסה שיהיה עוד כמה דקות בסוף. אנחנו שומעים עוד ועוד, גם היום בבוקר בכתבה בידיעות וגם כל הזמן, על העומסים בחדרי המיון בכל רחבי הארץ, ובפרט בפריפריה. יש לכם תכניות עבודה מסודרות כדי להתמודד עם זה? כדי שלא נחזור לאותן חדשות מידי חורף.
משה בר סימן טוב
בוודאי.
אליהו שמיר
משפחות מתות בפריפריה יותר מאשר במרכז הארץ.
היו"ר סתיו שפיר
כן, דיברנו על זה.
משה בר סימן טוב
גם דיברנו על זה שאנחנו מוסיפים מיטות בדגש על הפריפריה. שוב אני אומר, במערכת שבה יש 7.5 הוצאה לאומית לבריאות, 60% מתוך זה ציבורי, 1.85 מיטות לאלף נפש, אנחנו צריכים לעשות קסמים כדי שהדבר הזה יעבוד. זה מה שאנחנו עושים, זאת המסגרת שיש לנו.

למלר"דים, יש לנו תכנית לאומית למלר"דים, שנתנה גם תוספת כוח אדם, גם שיפור תהליכי עבודה, גם התמחויות במקצועות שאין, כמו רפואה דחופה שאין לנו מספיק, או עוזרי רופא שהוספנו בחדרי המיון, ובעלי תפקידים שונים. זה ישפר את המצב.

לבוא ולומר לכם שאנחנו נגיע לרווחה בחדרי המיון? אנחנו לא נגיע לרווחה בחדרי המיון. האתגרים שיש לנו הולכים ונהיים הרבה יותר מורכבים.
היו"ר סתיו שפיר
ומה המטרות? איפה יש יעדים שאומרים לנו: בשנת ככה זה הולך להיראות ככה?
משה בר סימן טוב
יש יעדים, גם ברמה של חווית המטופל, גם ברמה של מדדי עומס, גם ברמה של – דיברנו על שקיפות, יש לנו מערכת אצלנו במשרד, ואנחנו עכשיו מפתחים גם את האפליקציה שלה לציבור, שמשווה את העומסים בין חדרי מיון שונים, וגם תסייע למטופל להבין את התהליך שבו הוא אמור להיות.

התוספת של המיטות והתוספת של השירותים בקהילה אמורה לווסת את הדברים האלה, וזה מה שאנחנו עושים. אנחנו מפרסמים מדדים, לצורך העניין מדד שאנחנו מפרסמים זה שיעור הפניות למיון לפי קופות חולים, לפי אזורים. אנחנו רואים שיש קופות מסוימות באזורים מסוימים שיש בהן הרבה יותר הפניות למיון. אנחנו יודעים שאם נפתח שם שירותים בקהילה, נצליח להוריד את העומסים.

אנחנו עובדים כל הזמן על הדברים האלה. בסוף חדר המיון הוא הלב של המערכת, כי הוא גם תוצאה של מה שקורה בקהילה, וגם תוצאה של מה שקורה אחר כך בבית החולים. אנחנו צריכים לשחרר את זה למחלקות האשפוז בהמשך. זה אולי האתגר הכי גדול שלנו.
היו"ר סתיו שפיר
אבל אלה דברים שאנחנו כבר יודעים שקיימים. הרי אתה גם אומר את זה, אנחנו יודעים שאנחנו לא מתקצבים מספיק מיטות בשנה כדי שזה יספיק, אנחנו יודעים שאנחנו לא מתקצבים מספיק אחיות. אנחנו כבר יודעים שזה קורה, כלומר, אנחנו אומרים- - -
משה בר סימן טוב
דווקא אחיות ורופאים, אנחנו כן עושים מהלך גדול של תוספת, גם של רופאים וגם של אחיות ברמה הלאומית. אגב, אין מערכת בריאות בעולם, שמישהו יבוא ויאמר לך, שמתוקצבת מספיק. הבחירה של מדינת ישראל - - -
היו"ר סתיו שפיר
אבל אנחנו הרבה מתחת לממוצע. אין מה להשוות את עצמנו למצב- - -
משה בר סימן טוב
אני אמרתי את זה בעצמי. אני לא הסתרתי את הנתון- - -
היו"ר סתיו שפיר
אבל אם אנחנו יודעים מראש שזה לא מספיק- - -
משה בר סימן טוב
אני לא הסתרתי את הנתון, אני פתחתי בזה. צריך להבין שאחוז תוצר – אם אנחנו בפער של 2 נקודות אחוז תוצר לעומת העולם, אחוז תוצר היום זה 12-13-14 מיליארד. מדינת ישראל נמצאת בפערים גדולים- - -
היו"ר סתיו שפיר
השר שלך השבוע כמעט הפיל את הממשלה על זה שאנשים עובדים ברכבת בשבת. בוא נפיל את הממשלה, אני מצטרפת לבקשה להפיל את הממשלה בכל מקרה, אבל בוא נפיל את הממשלה על הנושא שמשרד הבריאות לא מתוקצב מספיק כדי לספק שירות.
משה בר סימן טוב
אנחנו עדיין נמצאים בתקופה שבה התוספות לבריאות הן התוספות הגדולות ביותר שהיו אי פעם בשנים האחרונות. רק אתמול סיכמנו על תוספת שקרובה ל-2 מיליארד שקלים לטובת הסיעוד. זו מהפכה, כי לראשונה אנחנו גם מסתכלים באמת לטווח ארוך, בצורה אינטגרטיבית, על המערכות השונות ומסנכרנים ביניהם. זו בשורה גדולה מאוד.

אם את שואלת אותי, המערכת צריכה יותר משאבים. האם מדינת ישראל באמת שמה את הבריאות במקום מרכזי מאוד בסדרי העדיפויות שלה בהקצאת התקציב שלה? בוודאי ובוודאי, יותר מאשר היה אי פעם. בסוף יש לנו מערכת בריאות - - -
היו"ר סתיו שפיר
אבל עדיין לא.
משה בר סימן טוב
לעולם זה לא יספיק.
היו"ר סתיו שפיר
מה היה התקציב שהיית צריך? אם היינו היום מדמיינים, אתה היום כותב תכנית עבודה. אני מניחה שאתה לא כותב אותה לפי כמה שקלים אתה מקבל מהמדינה, אלא לפי מה אתה צריך קודם כל. אחר כך עושים את הפשרות. לפי מה שאתה צריך, כדי להשוות את מדינת ישראל לעולם המערבי- - -
משה בר סימן טוב
קודם כל, כדי להשוות את מדינת ישראל חסרים לנו כמה מיליארדים במערכת.
היו"ר סתיו שפיר
כמה?
משה בר סימן טוב
בין 5-7 מיליארד, יעשו את המערכת שלנו הרבה יותר טובה.
היו"ר סתיו שפיר
יש היום 20 מיליארד שקלים בעודפים.
משה בר סימן טוב
אז קיבלנו 2 מיליארד לבסיס אתמול. אל תקלי בזה ראש, אנשים לא האמינו, התוספת היא חד פעמית, אבל אנחנו אתמול קיבלנו 2 מיליארד בקירוב, בין 2 מיליארד ל2.5 מיליארד שקלים, אני לא רוצה להטעות פה אף אחד, של תוספת לבסיס- - -
היו"ר סתיו שפיר
אנחנו עדיין רחוקים מלהצמיד את הפער, זה עוד לא באמת.
משה בר סימן טוב
קיבלנו קודם מיליארד שקלים לקיצור תורים, שאנחנו גם אותו מקצים. קיבלנו קודם עוד 2 מיליארדים שקלים לתכניות לאומיות במיון ובזיהומים, ובהרבה מאוד מקומות. אם את שואלת אותי באופן אמתי, המערכת, התפיסה הציבורית, ולכן אני חושב שזה נגזר מהשיח הציבורי. התפיסה של המקום של בריאות היום בשיח הציבורי ובסדרי עדיפויות של הממשלה, הוא במקום אחר.
אליהו שמיר
זה עם העלאת מס בריאות, או בלי העלאת מס בריאות?
היו"ר סתיו שפיר
רק אם זה שאלה בנושא שקיפות, כי יש לנו ממש 5 דקות.
משה בר סימן טוב
גם מי שיאמר לך שהוא רוצה יותר לבריאות לא יסכים שיעלו מיסים.
עדי עזוז
לאחרונה, הייתה וועדה במשרד הבריאות- - -
היו"ר סתיו שפיר
רגע, לא צריך להעלות מיסים.
משה בר סימן טוב
צריך להעלות מיסים.
היו"ר סתיו שפיר
לא צריך להעלות מיסים. יש היום בקופה מספיק כדי לעשות את זה.
קריאה
אין דרך אחרת.
עדי עזוז
אני רוצה לשאול שאלה בנוגע לגמרי לשקיפות. לאחרונה הייתה וועדה במשרד הבריאות שבחנה את סטנדרט הטיפול באשפוז לאנשים עם אוטיזם, גם לגבי התקינה וגם לגבי הטיפול שהם צריכים לקבל. לצערי, פניות כאלה ואחרות לקבל כסטנדרט לא נענו, ואנחנו חייבים לראות את הסטנדרט כדי לראות את הטיפול- - -
משה בר סימן טוב
אני לא מכיר את הוועדה הזאת.
עדי עזוז
יש סטנדרט לטיפול באנשים עם אוטיזם לגבי התקינה. אני יודעת שהתקינה שאתם עושים- - -
היו"ר סתיו שפיר
אז אנחנו מבקשים לקבל על זה את התשובות לוועדה. מר בר?
משה בר
אני רוצה להעלות שני נושאים בקצרה. דבר ראשון, בקופת חולים אנחנו הנכים על כיסאות גלגלים שואלים את המוקד אם זה מונגש, אם זה זה והכל, כן אנחנו מחכים חודשיים-שלושה לרופא, אנחנו מגיעים ואין נגישות לחדר. החדר מלא עם דברים, הרופא כועס עלינו כאילו שאנחנו אשמים בזה, ולפעמים הוא גם לא מקבל אותנו לבדיקה.

הנה, אני הייתי צריך לעשות אקו לב, ולא קיבלו אותי. למה? קופות החולים לא רוצים לשלוח אותך לבית חולים מונגש. זה דבר ראשון.

דבר שני, בבתי החולים, אני מגיע למיון, אני נשאר על הכיסא שלי, לא מוכנים להעביר אותי למיטה. אני מאושפז על הכיסא שלי, לא מעבירים אותי, למה יש להם מנוף אבל אין להם מנוף לקשור אותי ולהעביר אותי. אני רוצה לדעת אם נכים הם שקופים לגמרי במדינה? אני פניתי אליך עשרות מכתבים, לך ולשר. תשובה אחת לא קיבלתי. מהיום שהתמנית ניסיתי להיפגש איתך ועוד לא נפגשתי איתך. אני מייצג את כל הנכים במדינת ישראל, וזה חבל מאוד שרק עם משרד הבריאות אני לא מצליח להיפגש.
היו"ר סתיו שפיר
תודה. אני אבקש רק בנושא של הנגשת מידע, כי לצערי הדבר המאוד חשוב שאמרת זה נוגע לוועדת רווחה. זה מאוד חשוב, עצוב מאוד לגלות שזה המצב. אבל באמת לגבי מידע לציבור הנכים על הנגישות של קופות החולים, על הנגישות ומה שקורה בתוך בתי החולים, איפה אפשר למצוא את זה ואיך אפשר לייעל את זה?
מיכל ברמי
מספר המיטות בבית חולים, למשל.
משה בר סימן טוב
יש את זה ברישיון, אנחנו מפרסמים את זה לציבור.
מיכל ברמי
חיפשנו. אנחנו גם לא מקבלים את זה מקופות החולים, שתדע לך.
משה בר סימן טוב
אנחנו מפרסמים את מספר המיטות בבית החולים, זה מפורסם. כל הרישיונות של בתי החולים מפורסמים.
היו"ר סתיו שפיר
והתשובה לשאלה של מר בר?
משה בר סימן טוב
על הנגישות אני צריך לבדוק. אני חושב שיש נתונים על נגישות, אנחנו נבדוק.
משה בר
יש נתונים, זה היה צריך להיות מזמן. אני אומר לך, אני נמצא ובודק. ברוב המקומות זה רק על הניירת.
היו"ר סתיו שפיר
יש לכם משהו נוסף?
משה בר סימן טוב
יש לנו הרבה דברים להראות לכם.
היו"ר סתיו שפיר
עברתי על כל המצגת שלכם תוך כדי, משהו שנוגע, שחשוב לכם להגיד? המצגת כמובן גם תתפרסם באתר של הוועדה.
משה בר סימן טוב
אני לא יודע לתעדף מתוך 48 השקפים שנשארו לי, במה אני אבחר.
היו"ר סתיו שפיר
לפחות אתה סופר.

טוב, אז אני רוצה לסכם את הדיון הזה. אני שוב רוצה להודות מאוד לנציגי משרד הבריאות ולמנכ"ל שהגיעו לוועדה, שהכינו ועיבדו הרבה מידע בתחום השקיפות, וענו גם לשאלות של נציגי החברה אזרחית שנמצאים כאן.

לא הספקנו לעבור על כל 64 השקופיות, אבל הן כמובן יפורסמו באתר שלנו. אנחנו נמשיך לעקוב אחריהן וגם לבדוק לפי היעדים שאתם הצבתם לעצמכם.

אני כמובן חייבת לחזק אתכם על זה שיש לכם ממונה חופש מידע במשרה מלאה, זה נדיר וחשוב ואנחנו מקווים שכמה שיותר משרדי ממשלה יפעלו בצורה הזאת.

חשוב לי לומר, עשיתם עבודה מאוד רצינית. אני הסתכלתי על המדדים שהצגתם, אתם נמצאים במגמת שיפור מדהימה ואנחנו מאוד מעריכים את זה.

אני באופן אישי הפניתי לשר לא מעט פניות ציבור אישיות על מקרים אישיים שהגיעו ללשכתי, והטיפול שלו היה מאוד מהיר. זה לא קורה ככה עם רוב שרי הממשלה, וזה מראה על נכונות ועל רגישות חברתית, ורצון אמתי לעזור, וזה מאוד חשוב.

האחריות שמוטלת על כתפיכם היא כמובן עצומה. התקציב שאתם מקבלים הוא נמוך מאוד. כשאנחנו מדברים על משפט כזה כמו: יש לנו 200 מיטות שאנחנו צריכים לחלק ואנחנו יודעים שזה פחות מחצי ממה שצריך, ואני מיד מתחילה לגלגל את המספרים בראש. 150 מיליון שקלים זה הכסף שקיבלו חברי הכנסת ביטן, קיש, חזן, אמסלם ומיקי זוהר, בהצבעה אחת בוועדת כספים, ככסף פוליטי שעד היום אנחנו לא יודעים לאן הוא התגלגל. זה סכום. אז להגיד אחר כך שאין כספים? לממשלה יש כספים, זו שאלה של איך מחלקים אותם. בדיוק אותו סכום היה יכול להספיק ל-200 מיטות שהיו יכולות להיות מושקעות ולסייע לאזרחי ישראל. ממש, זה המספרים בסוף, זה מה שנמצא על השולחן.

אני מחזקת אתכם ומעודדת אתכם ללכת וגם לחשוף את המספרים האמתיים, כי ככה זה מאפשר לנו להילחם על זה שאתם תקבלו את התקציב שיכול לאפשר לאזרחי ישראל שירות יותר טוב. רק באמצעות חשיפה של המידע האמתי אנחנו יכולים להגיע למטרה הזאת, וכשהחברה האזרחית תוכל להשתתף ולטפל בסוגיה הקשה הזאת.

בסוף, כל אחד מאתנו כשהוא מגיע לקבל טיפול, הוא רואה את כל המכאובים והכשלים של המערכת. הוא רואה איך בסופי שבוע כמעט ואין מטפלים וצוות בבתי החולים, הוא רואה את הצפיפות בפנים, הוא רואה איך מעבירים מהר מאוד חולים מטיפול נמרץ כי אין שם מספיק מיטות. כולם רואים את זה, ואנשים מתים מזה. פשוט מתים מזה, וזה עוד לפני שהזכרנו את 5000 האנשים שמתים מזיהומים שהם חוטפים בתוך בית החולים בכל שנה, ועוד נושאים שנמצאים, שוב, על שולחנכם.

אתם מטפלים בהם, צריך בשבילם גם עוד משאבים, ויכול להיות שגם לשנות לחלוטין את שיטת התקצוב גם של קופות החולים, יכול להיות שזאת לא שיטה מספיק טובה. צריך לעשות שם שינוי.

אנחנו מבקשים מכם להעביר לנו בשבועיים הקרובים התייחסויות לדברים שעלו פה בדיון. קודם כל, לבחון את ההוראה שתדרוש מקופות החולים לפרסם תקציב מפורט, כולל חלוקה מגזרית, גאוגרפית, תוך התייחסות למענקי הפריפריה שניתנים להם. פרסום יזום מראש, אוטומטי לציבור, לא רק לפי בקשה של חופש מידע.

כפי שגם ציינת אתה, אדוני המנכ"ל, חוק ביטוח בריאות ממלכתי מחייב מתן מענה רפואי נאות לכל תושבי המדינה, פריפריה ומרכז. במצב הנוכחי, המדינה נותנת כסף מצד אחד למען הפריפריה, אבל לא בוחנת את איכות השירות והמצב הזה הוא מן הסתם לא מקובל. נבקש את התייחסותכם. אנחנו גם רתומים לחלוטין לניסיון לעשות את זה, לשנות את זה מבחינת חקיקה.

בתחום הזיהומים אמנם חל שיפור, ומידע מסוים מפורסם, אך כפי ששמענו פה יש לא מעט מידע שחסר, כך שלא באמת ניתן למצוא תמונה מלאה. נבקש מכם להעביר לנו מידע עם התכנית, כולל זמנים להגברת השקיפות בתחום הזיהומים.

אנחנו מבקשים את כל סיכומי הפגישות של בכירי המשרד עם גורמים מסחריים, לא רק בתחומים שצוינו כאן אלא בכלל. נבקש גם את התשובות בנושא של בריאות הנפש, התשובות בנושא של האוטיסטים, התשובות בנושא של הנגשה לציבור הנכים בקופות חולים ובבתי חולים, כמובן.

אנחנו נעקוב אחרי כל הדברים האלה כאן בוועדה. אני שוב מודה לכם ומחזקת אתכם, יש לכם עבודה כל כך קשה בידיים, ותאמינו לי, כל אזרחי ישראל מצפים ומקווים שאתם תצליחו בה.

המון המון תודה. הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 14:10.

קוד המקור של הנתונים