ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 04/09/2017

היערכות חברות התחבורה הציבורית לקראת חגי תשרי: א. תחבורה ציבורית לכותל המערבי ב. תחבורה ציבורית בינעירונית

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שלישי

פרוטוקול מס' 111

מישיבת הוועדה לפניות הציבור

יום שני, י"ג באלול התשע"ז (04 בספטמבר 2017), שעה 12:00
סדר היום
היערכות חברות התחבורה הציבורית לקראת חגי תשרי: א. תחבורה ציבורית לכותל המערבי;

ב. תחבורה ציבורית בין-עירונית
נכחו
חברי הוועדה: ישראל אייכלר – היו"ר
מוזמנים
מנהלת תחום תח"צ ירושלים, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים - מורן יונה

משטרת ישראל, המשרד לביטחון פנים - יובל אשרוב

קצין אג"ם מרחב דן, משטרת ישראל, המשרד לביטחון פנים - הוד לוי

מפקד ימ"'ק, משטרת ישראל, המשרד לביטחון פנים - יובל ראובן

מפקד מתנ"א מרכז, משטרת ישראל, המשרד לביטחון פנים - אבירם רז

סגן מנהל מחלקת תפעול, לשכת רב הכותל והמקומות הקדושים - עדן שמעון

מתאם מגזר חרדי, חברת אגד - יצחק רודיך

מנהל תיאום תנועה, חברת דן - שרון אייל

סמנכ"ל תכנון, חברת אפיקים - חגי שוויצר

מנהל חדר בקרה ארצי, חברת אפיקים - שי סעדו זדה

פונה, מוזמנים נוספים - יוסף דב וייס

פונה, מוזמנים נוספים - אהרן מנס

פונה, מוזמנים נוספים - שמואל קובשקה

שדלן/ית (גורן עמיר יועצים בע"מ), מייצג/ת את אגד - יהושע שלמה זוהר
ייעוץ משפטי
ורד קירו-זילברמן
מנהל/ת הוועדה
שלומית אבינוח-קואולמן
רישום פרלמנטרי
אור שושני
היערכות חברות התחבורה הציבורית לקראת חגי תשרי
א. תחבורה ציבורית לכותל המערבי;

ב. תחבורה ציבורית בין-עירונית
היו"ר ישראל אייכלר
שלום וברוכים הבאים לדיון של הוועדה לפניות הציבור בעניין ההיערכות של חברות התחבורה הציבורית לקראת חגי תשרי. בעצם זאת ישיבת מעקב, לאחר הרבה דיונים שהיו לנו מדי שנה בשנה. זה כמעט הפך למסורת שלקראת חגי תשרי אנחנו באים להביע את הזעקה של האנשים בחודש תשרי, בעיקר במוקדים שאליהם כל עם ישראל מגיע, כמו הכותל המערבי, אבל לא רק.

יש הרבה יהודים שאין להם מכוניות פרטיות והם יוצאים בחגים ויוצאים בחול המועד, ואנחנו מתחננים כבר שנים לפני שר התחבורה שלפחות בחודשי אלול ותשרי יעשו קווי לילה בכותל המערבי לפחות. פעם בשעה אוטובוס. אפילו זה לא יספיק.

אני חייב לציין שהם נענו לבקשתנו וכבר קיבלתי מכתב שהם יאריכו את זה עד שתיים או שלוש בלילה, אני עוד לא יודע. אפשר להודיע על שלוש בלילה? תכף יהיו פה הנציגים של משרד התחבורה ונשמע מהם האם אפשר להודיע לציבור על עד שלוש בלילה. אבל גם מבחינה בטיחותית וביטחונית כדאי שבעיר העתיק, כשאנשים מסתובבים בלילה, תהיה להם תחבורה.

הבעיה הנוספת היא האנשים שלא יודעים אם האוטובוס עולה או לא עולה לכותל. הצענו בישיבה הקודמת שאם אי אפשר להעלות אוטובוסים דו-מפרקיים לכיכר גורן, עד הכותל בפנים, אז אפשר לשמור להם איזשהו חניון או שניים – גם את זה משרד התחבורה, העירייה, כבר השיגו לנו – לאוטובוס אחד או שניים שיעמדו בשאר האשפות ושיהיה מיניבוסים קטנים לאנשים נכים או קשישים או נשים בהיריון שיכניסו אותם לתוך הכיכר. שיהיה רכב קטן שעושה את הסיבוב הקטן הלוך וחזור, וכך פתרנו את הבעיה של אלה שלא יכולים ללכת, ופתרנו את הפקקים שנוצרים, כי כל אוטובוס שצריך להיכנס לכיכר גורן עושה פקק לכל האורך עד שער ציון וחניון גבעתי.

יש לנו פה שורה של דברים שביקשנו בשנים עברו ואני רוצה לבקש אותם שוב. בראש ובראשונה, המשטרה ומשרד התחבורה – אם אפשר, להפסיק את העבודות בכביש 1 ו-38 בלילות האלה שאנשים נוסעים לחגי תשרי. זה יוצא כמה לילות בחול המועד וכמה לילות של עשרת ימי תשובה עם הסליחות. זה לא הרבה ימים ואפשר לתאם את זה בין המשטרה למשרד התחבורה. אלה ימים שיש עומס גדול, ולכן יש להפסיק לשעה/שעתיים את העבודה ולתת לתנועה לזרום. כי הסבל של הנוסעים הוא בלתי אפשרי.

גם ביקשנו להעביר מכביש 1 לכביש 443 במקרה של עומס. שתהיה למשטרה סמכות להגיד לאוטובוסים לנסוע דרך 443, למרות שרק לקו 422 יש רשות לנסוע דרך 443, בעוד כל שאר הקווים חייבים לנסוע דרך כביש 1. כי כאשר הכביש חסום ואלפי אנשים עומדים בתוך הקופסאות האלה, כאשר לפעמים גם אין מזגן באוטובוס, אפשר וצריך להעביר את התנועה ל-443. קיבלנו תשובה ממשרד התחבורה שהם לא מוכנים שכל נהג יחליט מתי הוא נוסע מפה ומתי משם; שאולי יהיה לו נוח לעקוף כמה תחנות אז הוא יעלה ל-443. אבל לא זאת כוונתי, ברור לי שלא הנהג מחליט על זה. צריך להיות פקח וקצין משטרה שיהיו בתיאום, כאשר אם יש עומס אז כל אלה שעולים לירושלים יכולים לעלות גם מ-443, שהוא הרבה יותר פנוי.

גם העניין של מעבר לעשרה נוסעים בעמידה – היו לנו דיונים על זה. פעם זה היה אסור באיסור מוחלט והשאירו אנשים בתחנות. אבל ביקשנו שבתחנות באמצע הדרך, כשאדם או שניים עומדים לבד, יהיה מותר להעלות אותם מעבר לעשרה נוסעים. יש איזשהו שיפור בעניין הזה, אבל... אני לא מדבר על תחנות יציאה; בתחנות יציאה צריך להקפיד על כך, כדי שחברות האוטובוסים או המפעילים יוסיפו עוד אוטובוסים אם צריך.

המנהלת, לגבי האוטובוסים בעמידה, יש כבר איזשהו אישור לעמידה של יותר מעשרה, נכון?
שלומית אבינוח-קואולמן
תכף מורן תיכנס.
היו"ר ישראל אייכלר
אבל את זוכרת אם יש אישור לדבר הזה?
שלומית אבינוח-קואולמן
פנינו לשרת המשפטים ועדיין לא קיבלו תשובה.
היו"ר ישראל אייכלר
עדיין לא קיבלנו התייחסות. אז אנחנו עומדים על זה שאם אדם עומד באיזשהו מושב באמצע הדרך, אז גם אם יש עשרה נוסעים מותר להעלות אותו.

יש עוד בקשה שביקשנו, וחשוב לעשות את זה בחגים: לאפשר לאוטובוסים מלאים בעיר לצאת החוצה מן העיר – באישור הפקח ובאישור המפעיל. לא לבצע את כל המסלול. כי לפעמים כולם תקועים במסלולים שהם חייבים לעשות בזמן שהאוטובוס כבר מלא וממילא לא מעלה נוסעים בתחנות. אז שיוכל לצאת החוצה בדרך אחרת ולשחרר את העיר. זה בולט בבני-ברק יום-יום, בעיקר בתקופת החגים, אבל גם בירושלים זה קורה. גם בירושלים לפעמים קורה שהאוטובוסים מלאים והם עושים את כל המסלול. מי שמכיר את העיר יודע שלפעמים לעבור את כל המסלול זה חצי שעה. וסתם. כי זה אוטובוס שלא מעלה נוסעים.

גם ביקשנו להוסיף נקודות יציאה נוספות מהערים המרכזיות שקיים בהן ביקוש לתחבורה ציבורית. את זה עושים כל שנה ואני מקווה שגם השנה – שיהיו תחנות מרכזיות שבהן אנשים עולים ויוצאים החוצה. לא כל אוטובוס צריך לעשות את כל הסיבוב.

לגבי קבלני משנה, היה לנו בל"ג בעומר בשנה שעבר מקרה מאוד קשה שבו חברות תחבורה פרטיות הבריזו. אנחנו רוצים שהפיקוח על קבלני המשנה יהיה באחריות המפעילים עצמם, לוודא שהאוטובוסים, לפחות האחרונים, יהיו אוטובוסים של החברה עצמה ולא קבלנים שאני לא יודע בכלל אם הם עומדים במשימה.
ביקשנו ואנחנו מבקשים שוב
חובת הצבת פקחים בכל שעות העומס בקרב כל החברות המפעילות. לא ייתכן מצב שמאות אנשים עומדים בתחנות ואין עם מי לדבר. אנחנו רוצים שיפרסמו טלפונים לפנייה און-ליין, לשאול מה עם האוטובוסים, האם מוסיפים אוטובוסים, מתי מוסיפים אוטובוסים. כי בסוף זה קורה, אבל אחרי שעתיים של המתנה בשמש ובחום.

לגבי תחנות יציאה, הוספנו בבני-ברק, ברחוב בן דוד, תחנת יציאה. הובטחה הסדרת הפתיחה באופן קבוע. אני רוצה לציין שהיום כבר יוצאים משם, אבל נראה לי שאולי יש מישהו שמעוניין שאולי רק שלוש-ארבע מכוניות יוכלו לעבור שם – ושוב נוצר פקק.

אנחנו גם רוצים שיוסיפו קווי לילה לא רק בעשרת ימי תשובה ולא רק בכותל המערבי, אלא גם בחול המועד, בלילות שמחת בית השואבה, בין ירושלים לפריפריה ולערים במרכז, עד לפנות בוקר. הציבור צריך את זה, וכפי שציינתי, זה לא פחות חשוב מקווי לילה ריקים במקומות שאין בהם כל כך הרבה נוסעים.

בדיון הקודם דיברנו הרבה על העניין של הכותל המערבי. בעניין המיניבוסים, כפי שציינתי, עוד לא קיבלתי תשובה. אני חושב שזה הדבר הכי חשוב – לא רק בחגי תשרי אבל בעיקר – כי רוב האוטובוסים באותם ימים לא עולים בתוך שער האשפות בגלל העומס, ולכן שלפחות יהיה איזה מיניבוס קטן לקשישים, חולים ומי שקשה לו לעלות.

אנחנו ביקשנו מעיריית ירושלים – שאני מקווה שיש לנו פה נציגות שלהם - - -
שלומית אבינוח-קואולמן
לא באו.
היו"ר ישראל אייכלר
עוד לא הגיעו. אני מבקש שיפעילו פקח, שזה הדבר הכי פשוט. איפה שאפשר לעשות ביזנס עם החניונים, שם כל הזמן נמצאים פקחים. אבל בכותל המערבי, לשמור שהמקום של האוטובוסים יישאר פנוי ליד שער האשפות... אנחנו רוצים שיהיה שם – ויהיה שם – פקח עד שבע בערב. בשבע בערב רק מתחילים החיים בכותל המערבי במשך חגי תשרי. פקחים שיאכפו את האיסור של חניית רכבים פרטיים במפרץ של האוטובוסים.

צריך גם פקח קבוע של "אגד" בשער האשפות, שיהיה בתיאום עם השוטר בכיכר גורן. המשטרה כבר אמרה הרבה פעמים, בצדק, שהמשטרה לא יכולה להיות פקח של משרד התחבורה או של "אגד". צריך להיות פקח לצורך הכוונת האוטובוסים ושהנוסעים יהיו מעודכנים אם האוטובוס עולה או לא עולה. אני מקבל יום-יום תלונות מאנשים... נערים צעירים בורחים פה, רצים שם. אבל אדם מבוגר, עומד לי הכותל המערבי, אומרים לו שעוד מעט עולה האוטובוס, בסוף האוטובוס לא עולה, אז הוא יורד למטה, וכשהוא יורד למטה האוטובוס כבר עלה. זה פינג-פונג ממש בלתי אפשרי. וכבר עשינו שילוט וכבר נלחמנו שנה שלמה שיהיה שילוט, אבל עדיין אין מספיק תיאום.

חברת "סיטיפס" הודיעה לנו שבליל התרת נדרים לפני כיפור הם יעשו הארכת קו השירות עד שתיים בלילה. אני מציע שכמו שביקשתי קווי לילה באוטובוסים, אז שבעשרת ימי תשובה וחול המועד, שזה סך הכול חמישה ימים פה וחמישה ימים שם, "סיטיפס" תפעיל כל הלילה את הקו הזה, לפחות מפסגת זאב ועד הר הרצל. וגם כדאי שתצא רכבת לפחות פעם בשעה כל הלילה. יהיו להם נוסעים די והותר.

זהו. יש עוד בעיות מקומיות. חברת "אפיקים" – יש בעיה עם תושבי אשדוד והם רוצים איסוף ממספר מוקדים בעיר. גם שם האוטובוס נסחב חצי שעה בתוך העיר.

לגבי עבודות הרכבת קלה בתל אביב, אני לא יודע מה אני יכול להגיד להם - - -
חגי שוויצר
יש כמה מוקדים שמהם אנחנו מוציאים את האוטובוסים מאשדוד.
היו"ר ישראל אייכלר
בחול המועד?
חגי שוויצר
כבר שנה שלמה אנחנו מוציאים מכמה מוקדים.
היו"ר ישראל אייכלר
אז טוב שציינתי את זה. המשרד לביטחון פנים, המשטרה – יש בעיה כל השנה, אבל בעיקר בחגים: אנשים מחנים רכבים וחוסמים צירים שלמים, כי הוא רוצה רק רגע לקנות משהו בקיוסק. זה קורה בצומת שמואל הנביא בירושלים כל יום, זה קורה בעיקר בחגים וערבי חגים בכל מיני מקומות בכל הארץ. אתם צריכים למצוא דרך, יחד עם העיריות, שיטור עירוני או משהו כזה, לפנות רכבים שחוסמים צירים. זו חוצפה שאין כדוגמתה. הוא לא מזיק לאחד, הוא מזיק לאלפי אנשים. והוא רק רצה לעצור לחמש דקות. אלא שבחמש הדקות האלה עשרות אוטובוסים עם נוסעים עומדים תקועים.

יש לנו בקשה של פונים להפסיק את עבודות הרכבת הקלה למינימום שיבושים למשתמשי התחבורה הציבורית בחגים. אני לא יודע איך הם יעשו את זה; נשמע ממשרד התחבורה.

המנהג של הוועדה לפניות הציבור הוא שדבר ראשון אנחנו נותנים לפונים את זכות הדיבור, ואחרי זה לאנשים שמפעילים את התחבורה ואת התנועה. יש לנו פה שני מוזמנים, אני מבקש לדבר בקצרה. הרב יוסף דב וייס, בבקשה. אני מבין שאתה פונה לגבי אירוע ספציפי.
יוסף דב וייס
האמת היא שיש לי הרבה מה להגיד, אבל אני מבין שיש עוד הרבה אנשים שרוצים לדבר. אני לא יודע במה בדיוק להתמקד.
היו"ר ישראל אייכלר
תבחר את הדבר שהכי כואב לך.
יוסף דב וייס
אני נוסע, ברוך השם, הרבה. אני גר בבני-ברק, הילדים שלי גרים באשדוד, הרב שלי בירושלים. ככה שבשני הצירים האלה אני נוסע הרבה. וכל ערב שבת, כל ערב חג, כל פעם שיש איזו טיפת עומס, זה הופך להיות סיוט, סיוט ממש.
הוד לוי
איפה הבעיה?
יוסף דב וייס
ברחוב השומר למשל. שם כל הניקוז, מאות רבות של אוטובוסים עוברים שם. יש שם מקום בדיוק לשניים או שלושה אוטובוסים לחנות, כך שאם אוטובוס רוצה להיכנס לתחנה הוא עומד מאחורי המפרץ ואז גם כל הרחוב עומד. לעבור ברגל מרחוב עזרא עד היציאה מהעיר זה בדיוק חמש דקות, אולי שבע דקות. באוטובוס זה לפחות רבע שעה-עשרים דקות, יום-יום, כל יום בשעות הלחץ. ואני כבר לא מדבר על אנשים שרוצים לצאת מתחנת הדלק או מהרחובות הצדדיים, שממש צריכים להידחף ולסכן את החיים שלהם. התחנה הזאת לא בנויה למאות אוטובוסים, בפרט אוטובוסים בין-עירוניים. מילא אוטובוסים עירוניים, שעוצרים לכמה שניות, אנשים עולים וממשיכים. אבל באוטובוסים האלה אנשים עולים עם עגלות, עם מזוודות, ופשוט מאוד אוטובוס אחד שעומד אחרי המפרץ – גמרנו, כולם עומדים, כל הרחוב עומד.
היו"ר ישראל אייכלר
אתה מדבר על התחנה מול קוקה-קולה?
יוסף דב וייס
התחנה מול קוקה-קולה. זה ממש איום ונורא.
קריאה
כי הנתיב השמאלי הוא רק שמאלה, ותמיד הוא עומד ואי אפשר לעקוף.
יוסף דב וייס
זה איום ונורא.
היו"ר ישראל אייכלר
היה לך איזה סיפור ששלחת לנו, תספר לנו.
יוסף דב וייס
נסעתי לחתונה של נכדתי. לא בשעה שבע בערב, כשיש את הלחץ הגדול. אשתי יצאה מהבית בשלוש וחצי אחר הצהריים. אחרי יותר מחצי שעה, 35 דקות, היא מתקשרת אליי ואומרת "אל תבוא לפה", לתחנה שלנו ברחוב השומר. זאת אומרת, אני צריך להתרחק מהבית - - -
הוד לוי
יש לך תאריך מדויק?
יוסף דב וייס
זה היה ט"ז ב - - -
הוד לוי
חבר הכנסת אייכלר, אני רק אגיד משהו. א', לא צריך לחכות לוועדה לפניות הציבור כדי - - -
היו"ר ישראל אייכלר
תגיד את השם שלך ואת התפקיד.
הוד לוי
אני סגן ניצב הוד לוי. ראשית, אני שמח שיש פנייה כזאת, אבל היה חשוב שעוד קודם להגיענו לכאן יהיה התאריך. א', זה אמור להיות באמת שמחה שאנשים באים, המון אנשים, גם תושבי חוץ, לבני-ברק. לגבי התאריך והמועד הספציפי, א', יכול להיות שיש הפגנה, כמו שברגעים אלה יש הפגנה של הנכים ולכן הצירים נחסמים. או יכול להיות, כמו שקרה באחרונה, שהפלג הירושלמי ביצע לא מעט הפגנות. ולכן, ברגע שאתה מעלה בעיה, תן לי - - -
יוסף דב וייס
לא - - -
היו"ר ישראל אייכלר
רגע, איך הוא אמור להגיע אליך? כי אני יודע שאם הוא שולח למשרד התחבורה אז חצי שנה הוא לא מקבל תשובה.
הוד לוי
חבר הכנסת אייכלר, אתה מכיר אותי טוב, אנחנו בקשר ישיר עם כלל תושבי העיר בני ברק והמשרד שלי פתוח בפני כלל הקהילות בעיר, וכל אזרח שפונה למטה מרחב דן יודע שהוא מקבל התייחסות בצורה הטובה ביותר.
שלומית אבינוח-קואולמן
הוד, אנחנו משודרים, אז אולי תגיד לאן לפנות בצורה מסודרת.
הוד לוי
לפנות למטה מרחב דן, ז'בוטינסקי 122, רמת גן.
שלומית אבינוח-קואולמן
איך פונים?
הוד לוי
פשוט להגיע. משמאלי יושב קצין אגף התנועה של המרחב, ואני גם נמצא - - -
שלומית אבינוח-קואולמן
להגיע אי אפשר, זה לא יעיל. אולי תיתן מייל, פקס, טלפון.
הוד לוי
בתום הדיון אני אתן לו את כל הפרטים.
שלומית אבינוח-קואולמן
אבל אנחנו משודרים.
היו"ר ישראל אייכלר
אולי כדאי שהצופים ישמעו את הכתובת הזאת.
הוד לוי
ז'בוטינסקי 122, רמת גן.
היו"ר ישראל אייכלר
אם אני מרים טלפון ל-100 ברמת גן ואומר שיש פקק תנועה - - -
הוד לוי
אם תפנה ל-100 ותרצה ייתנו לך את מספר הטלפון ואת כל האפשרויות - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אני חשבתי שהפקידה תגיד לי, אדוני, זה לא אירוע פלילי, מה אתה רוצה ממני, מה, אני סדרנית תנועה?
הוד לוי
אז לאחר מכן אני אשאיר לכם כתובת מדויקת - - -
היו"ר ישראל אייכלר
כן, צריך למצוא איזושהי כתובת ש... הרי אף אחד לא בא בטענה בעניין הזה למשטרה, חוץ מפינוי הצירים שם.
הוד לוי
לי כגורם משטרתי שאמור לבוא ולהתייחס - - -
שלומית אבינוח-קואולמן
לא העברנו את הפנייה הפרטנית הזאת לפני הדיון.
היו"ר ישראל אייכלר
אז אנחנו נעביר את זה. אבל בואו ניתן לו להשלים את הסיפור, כי לדעתי זה סיפור של הרבה אנשים כל יום. הרב וייס, בבקשה. זה היה בט"ז באב?
יוסף דב וייס
ט"ז באב.
היו"ר ישראל אייכלר
אחר צהריים רגיל, בלי שום הפגנה?
יוסף דב וייס
שום הפגנה ושום אירועים מיוחדים. פשוט היו אנשים שנסעו לים באשדוד. אז במקום שיעשו אוטובוסים מיוחדים לים... קו 292, שנוסע מבני-ברק לקריית בעל שם טוב – אני לא יכול לעלות עליו. אם אני רוצה להגיע לבלינסון אני לא יכול לעלות על האוטובוס הזה, כי הוא לוקח רק לקריית בעל שם טוב.
היו"ר ישראל אייכלר
תמשיך את הסיפור, אחר כך נדבר על המסקנות.
יוסף דב וייס
אז אשתי מתקשרת אליי. אז קודם כול אני צריך להתרחק מהבית, ללכת עשר דקות ברגל, בחום הלוהט. אחר כך לשבת על אוטובוס, במקרה הטוב; לעבור את כל רחוב עזרא, את כל רחוב השומר, שזה סיפור של עוד איזה 20 או 25 דקות לפחות, אם לא יותר. זאת אומרת שכבר בזבזתי פה איזה חצי שעה עד שלושת-רבעי שעה. רק לידיעתכם, אני גר ליד התחנה האחרונה של בני ברק, והייתי צריך להגיע לאולם בכניסה לאשדוד. ברכב פרטי זה בערך 25 דקות, כאשר בארבע בצהריים זה לוקח עוד איזה רבע שעה, עשרים דקות, כך שזה יוצא מקסימום שלושת-רבעי שעה ברכב פרטי.
היו"ר ישראל אייכלר
ומה קרה?
יוסף דב וייס
יצאתי ב-16:13 מהבית, הגעתי לחתונה ב-18:45. זאת אומרת, שעתיים וחצי הייתי בדרך. הגעתי אחרי קבלת הפנים, שהיא דבר מאוד מרגש.
היו"ר ישראל אייכלר
אבל אני מקווה שחיכו לך עם החופה.
יוסף דב וייס
כמעט פספסתי את החופה.
היו"ר ישראל אייכלר
מארבע ורבע היית על האוטובוס?
יוסף דב וייס
מארבע ורבע עד רבע לשבע. עכשיו, תקשיבו בבקשה טוב לסיפור. הלכתי מהבית שלי עד - - -
היו"ר ישראל אייכלר
עד רחוב עזרא.
יוסף דב וייס
עוד יותר מזה, כי עזרא היה מפוצץ, אז הלכתי עד - - -
היו"ר ישראל אייכלר
מה הסיבה שהנסיעה עצמה ארכה שעתיים וחצי?
יוסף דב וייס
שנייה. אני מחכה 20 דקות, עובר אוטובוס מלא... אני לא יודע אם זה היה מלא או שזה כמו באוטובוסים הפרטיים למירון שאמרתם... באוטובוס שלי היו לפחות שבעה-שמונה מקומות ריקים.
היו"ר ישראל אייכלר
וכבר לא אסף בתחנות?
יוסף דב וייס
שכבר לא אסף.
היו"ר ישראל אייכלר
אבל תספר לי למה שעתיים וחצי מבני-ברק ועד אשדוד.
יוסף דב וייס
אחרי שלושת-רבעי שעה מגיע אוטובוס, שוב פעם נוסע בנתיב השמאלי. ריבונו של עולם, אני סבא. עמדתי באמצע הכביש ועצרתי אותו. הוא מתחיל "מה אתה עושה לי?". לידיעתכם, היה מקום גם בשבילי וגם בשביל הנכדים שלי – והוא נסע בצד שמאל של הכביש. הוא אומר "אני רציתי לעצור לך, אני מכבד אותך, מה זה ההתנהגות שלך? בגללך כולם יסבלו", והוא כיבה את המזגן. אחרי שאני התקשרתי לטלפון שלכם, רבי יצחק הרים את הטלפון, ודיברתי בכוונה בעברית כדי שהוא יבין, וכשהוא הבין עם מי אני מדבר אז הוא שיחק עוד איזה דקה-שתיים ואחר כך המשיך בנסיעה. בסוף הנסיעה אני ניגש אליו – תסלח לי, אתה יכול אולי להסביר לי מה היה הפשר של ההתנהגות שלך? הוא אמר לי, תבין, אני הייתי עצבני, גם אתה היית עצבני וכו' וכו' וכו'. בקיצור, נכנסתי לאולם ברבע לשבע.

חכו, פה עוד לא נגמר הסיפור. למחרת אני נוסע - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אני מבקש שתסיים את הדברים, תגיע לסוף.
יוסף דב וייס
- - - שיש בכמה נקודות. הילדים שלי גרים ברובע ז', שזה החצי הראשון של הזה. חיכיתי שלושת-רבעי שעה, מישהו אחר חיכה שם שעה ורבע לאוטובוס, כאשר כל הזמן זה מראה "עוד חמש דקות", "עוד שלוש דקות", עוד דקה"... "עוד עשרים דקות".
היו"ר ישראל אייכלר
שעה שלמה לא היה אוטובוס מאשדוד לאן?
יוסף דב וייס
אני חיכיתי קרוב לשלושת-רבעי שעה, והיה שם מישהו שחיכה שעה ורבע. קו 350, מאשדוד לבני-ברק. בשעה שתים-עשרה בלילה. ואחר כך הוא עצר, עם מקום לבן אדם אחד. לקחתי את אשתי, בואי תעלי למעלה, והוא שוב פעם שיחק את המשחק "אני לא נוסע", אבל הוא היה יותר סבלני ואחרי חצי דקה המשיך בנסיעה, יצא מהעיר, והיה מקום לכל מי שעמד בתחנה.

הסיפור הכי מכעיס זה היה חברת "אגד". נסעתי לשבע ברכות, בשלוש וחצי או ארבע בצהריים. זה היה אוטובוס פרטי והיה כרטיסן של "אגד". הוא נסע בצד השמאלי של הכביש. אני מראה לו שאני רוצה לעמוד, אני חייב להגיע לשבע ברכות. אני אומר לאשתי, תבואי. אז עלו עוד זוג. "חבל שפתחתי לך". אמרתי, אני סומך על "אגד", יש פה נציג של "אגד". הוא התחיל להסביר לי שגם ילדים שיושבים על הברכיים נחשבים לאנשים והוא לא יכול - - -
היו"ר ישראל אייכלר
טוב, אנחנו שמענו - - -
יוסף דב וייס
אני מסיים. תשעה מקומות ריקים היו באוטובוס. ספרתי. תשעה מקומות ריקים ושלושה ילדים על הברכיים.
היו"ר ישראל אייכלר
והוא לא עצר.

אני רוצה להודות לך. הסיפור שלך מאוד חשוב, כי הוא לא סיפור יחידני. אני חייב לומר שאנחנו מקבלים טלפונים יום-יום כמעט, כמעט באותו סיפור. היה סיפור באשדוד של מישהו שאמר לי שהוא חיכה לבד, הגיע נהג מחברת משנה, אמר שהוא לא יודע את הדרך, אז הוא היה צריך להראות לו מה הדרך. יש תוהו ובוהו בעניין הזה, יש מחסור בנהגים, ואני חושב ששר התחבורה צריך להיכנס לעניין, אולי להעלות את השכר של הנהגים. בירושלים אומרים לי שחסרים להם מאות נהגים. זאת לא תשובה.

אנחנו נערכים עכשיו לחגי תשרי, ואני מודיע והצופים שומעים: אם משרד התחבורה וחברות המפעילים לא ישיגו נהגים, אני מבקש לאפשר לנהגים פרטיים לאסוף נוסעים בתחנות. אני יודע שיש מונופול, אני יודע שיש חוק, אבל אם משרד התחבורה מפר את החוק והמפעילים מפרים את החוק ולא מעמידים שירות כי אין להם נהגים, אז יש מספיק נהגים שישמחו לאסוף נוסעים בכסף. אם יש הפרת חוק, אם זו אנרכיה, אם אנחנו בהודו, אז ננהג כמו בהודו ובאפריקה. עכשיו הזמן לגייס נהגים. אם נהגים לא רוצים, תוסיפו להם עוד עשרה שקלים לשעה, מה זה אכפת לי, המדינה משקיעה מספיק מיליארדים לסבסוד התחבורה הציבורית. אנשים פרטיים מוכנים לנסוע במחירים הרבה יותר זולים אם ייתנו להם רשות לאסוף נוסעים. אז או שמאפשרים לאנשים לאסוף נוסעים, או שמדינת ישראל ומשרד התחבורה וחברות המפעילים מעמידים נהגים ואוטובוסים ושירות כמו שצריך וכמו שיש במדינות הנורמליות ביותר. מדברים איתנו על ה-OECD, אבל אני אפילו לא מדבר על מדינות כאלה מפותחות. מה זה נקרא שאין נהגים? אני לא מקבל את התשובה הזאת. ועוד מביאים נהגים מחברות שהם לא יודעים את הדרך.

אז ביטאנו את הזעקה הזאת של האנשים. אהרון מנס, בבקשה. בקצרה.
אהרון מנס
אני רציתי להצטרף למה שאתם עכשיו אמרתם ולהעלות נקודה. כידוע, בחג סוכות באים לכותל מאות ואלפים, ומשום מה התחבורה נגמרת בשעה שתים-עשרה, אולי שתים-עשרה וחצי. מדוע לא לנצל בשעות הלילה אוטובוסים שמתפנים ממקומות אחרים? מדוע לא להפעיל תחבורה ציבורית במשך כל הלילה לאורך חול המועד לכל השכונות, של אותם קווים שנוסעים לכותל?
היו"ר ישראל אייכלר
עכשיו נכנסת לדיון? כי כבר אמרנו את זה.
אהרון מנס
בנוסף, בחול המועד סוכות, בנוגע לשמחות בית השואבה – משרד התחבורה פשוט לא נערך לזה. שמחות בית השואבה נגמרות באחת, שתיים, שלוש בלילה, ואלפי אנשים נמצאים בתחנות, ללא כל פתרון. לכן, בלילות שיש שמחת בית השואבה, שהשנה זה שלושה לילות, אפשר פשוט לבקש תחבורה כל הלילה.
היו"ר ישראל אייכלר
עד שלוש הם כבר הודיעו לנו, ותכף נשמע על זה יותר בפירוט. אבל אנחנו רוצים כל הלילה. בהושענא רבה ממילא עושים כל הלילה.
אהרון מנס
אבל שלא יהיה רק פעם בשעה. כי ברגע שזה פעם בשעה, כל התיאורים ששמענו פה יחזרו על עצמם. שיהיו אוטובוסים רציפים כל עשר דקות, ואז ירד הלחץ על הכותל.
היו"ר ישראל אייכלר
אני מבקש עכשיו מהמשטרה להתייחס, למרות שאני יודע וכבר שומע את התשובה מראש – שהמשטרה איננה אחראית על הפעלת תחבורה ציבורית. אני יודע את זה. אבל כשזה מגיע לנושא כמו הכותל המערבי, שהמשטרה כן נושאת באיזושהי אחריות ביטחונית ובטיחותית באזור, וגם בעניין של בני-ברק, שיש פשוט הפרעה לתנועה... מי מכם ידבר ראשון?
יובל ראובן
אני אדבר על ירושלים.
היו"ר ישראל אייכלר
יובל ראובן, בבקשה.
יובל ראובן
בפתח הדברים, אני רק רוצה לתקן משהו. בישיבה הקודמת אני לא דיברתי על אבטחה ואני לא דיברתי על הסדרים. דיברתי על כך שבמידה שאתם רוצים שנתקדם, צריכה להיות עבודה משותפת של סדרנים, אחד בכיכר גורן ואחד בשער האשפות. זה ייתן את המענה, זה ייתן את הפתרון.
היו"ר ישראל אייכלר
זה בוצע?
יובל ראובן
לא.
היו"ר ישראל אייכלר
אפילו לא עד שבע בערב?
יובל ראובן
אני מדבר כרגע רק על הפרוטוקול, לא על מה שקורה בשטח. פשוט מה שנכתב בפרוטוקול הוא לא נכון, ולכן אני מתקן את הפרוטוקול.
היו"ר ישראל אייכלר
מה? שהם לא נמצאים?
יובל ראובן
לא, אני רק מתקן את הפרוטוקול. בפרוטוקול נכתב שמדובר על אבטחה ועל להסדיר את התנועה, "ועם זאת, הוא מוכן...". לא, זה לא מה שאמרתי. אמרתי שאנחנו לא מסדירים את התנועה מול "אגד", זה לא התפקיד שלנו, זה תפקיד של משרד התחבורה ושל "אגד".
היו"ר ישראל אייכלר
אתה אומר שתפקיד המשטרה הוא לאבטח ולא להסדיר את התנועה, זה כתוב בפרוטוקול.
יובל ראובן
כן, אבל "להסדיר" יכול להיות כך וכך. להסדיר שאוטובוס יגיע, באיזה שעה וכל הדברים האלה – זה לא ה - - -
היו"ר ישראל אייכלר
לא, אף אחד לא אומר שזה - - -
שלומית אבינוח-קואולמן
זה גם לא כתוב.
היו"ר ישראל אייכלר
מספיק שתעשו מה שאתם צריכים, אף אחד לא רוצה שתסדירו את התנועה.
יובל ראובן
אני יכול לומר שכבר היו לנו ישיבות בנוגע לחגי תשרי, ואנחנו ניתן תעדוף לאורך כל החג לחברות, ו"אגד" בראשן, כי היא המפעילה המרכזית. בעיר העתיקה מעטים האזרחים שייכנסו עם רכב פרטי, כולל מסביב לעיר העתיקה, כאשר כל התעדוף יהיה של "אגד".

לגבי השעות, אני מברך על כך שיהיו אוטובוסים גם 24 שעות ביממה. אנחנו ערוכים לזה, גם בשער האשפות וגם להעלות אותם למעלה לכיכר גורן. אין עם זה שום בעיה.

עכשיו, דבר אחרון, מה שנגענו בו גם בפעם הקודמת: אם רוצים להתקדם אז אנחנו צריכים שיהיו... אני לא יכול לדאוג לדברים האלה. אני דואג שם להסדרי התנועה, אני דואג לאבטחה של הכותל, אבל אני לא יכול לדאוג לזה שעכשיו יעלה אוטובוס, יעשה את הסיבוב, ייקח זקנים. אני רוצה, אבל לא יכול. וזה גם לא התפקיד שלי. אם אנחנו רוצים להתקדם, צריכים להיות שני סדרנים – אחד בכיכר גורן, אחד בשער האשפות – שעובדים מול השוטר. לי יש שוטר שם 24 שעות, למעט בשבת.
היו"ר ישראל אייכלר
אתה מתכוון לסדרן של "אגד"?
יובל ראובן
"אגד", משרד התחבורה, משרד התיירות, עיריית ירושלים – לי זה לא משנה. אבל שיהיו שני סדרנים שיוכלו לדבר עם השוטר.
היו"ר ישראל אייכלר
לפחות בחגי תשרי, באלול, בוודאי צריך להיות.
יובל ראובן
בוודאי. אני סבור שזה הפתרון. אני מכיר את המקום, אני מכיר את הבעיות, ואני סבור שזה הפתרון.
היו"ר ישראל אייכלר
אז אנחנו נפנה מפה לשר התחבורה ולעיריית ירושלים, ולא שאחד יזרוק על השני, אלא ששניהם ביחד, כמו העיוור והחיגר, יישאו באחריות.
אהרון מנס
אני חזרתי עכשיו מצרפת. כשעובדים בכביש יש שלט אלקטרוני שאומר שעוד ארבע דקות תוכל לנסוע בנתיב ההוא, עוד שלוש דקות הנתיב ייפתח. מה צריך סדרנים וסיפורים? שני דברים אלקטרוניים - - -
היו"ר ישראל אייכלר
איפה זה היה?
אהרון מנס
בצרפת. ככה נהגי "אגד" ידעו מתי יורד אוטובוס, מתי עולה אוטובוס - - -
יובל ראובן
יש כזה שלט בכותל, אבל אין מי שיפעיל אותו בצורה מסודרת.
אהרון מנס
זה מה שצריך לעשות. סדרנים זה דבר בלגניסטי.
היו"ר ישראל אייכלר
אני רוצה להגיד לך שבמדינות הרבה פחות מפותחות מצרפת, למשל בהונגריה, בכל רמזור כתוב בצהוב כמה שניות יש עד שיתחלף האור. אבל פה בארץ עוד לא המציאו את הגאונות הזאת. זה היה עוזר לכל הנהגים וגם למשטרה אם באור הצהוב השניות היו רצות. נקווה שזה יבוצע פעם.

את הכותל סיימנו? אז לגבי המפרקיות - - -
יובל ראובן
נכנסות. גם ברגע זה שאנחנו מדברים המפרקיות נכנסות פנימה לכיכר גורן ואוספות אנשים.
היו"ר ישראל אייכלר
ותהיה לך אפשרות גם בזמן העומס, בעשרת ימי תשובה וסוכות, להכניס מפרקיות?
יובל ראובן
כשיש עומס, למשל מהתרת נדרים ליום כיפור, שאז יש עומס מאוד חריג בכותל ובאזור הקרוב, אז אי אפשר. אבל ברגע שמתפנה, אחרי שמחליטים שזה לא מסכן את הולכי הרגל, אנחנו מעלים. לא סוגרים סתם.
היו"ר ישראל אייכלר
לא, אני לא מדבר על שער האשפות, אני מדבר על המפרקיות והאוטובוסים הקצרים. אם אתה זוכר, דיברנו על כך שכשלא שולחים מפרקיות אלא אוטובוס קטן אז חצי מהציבור לא יכול להגיע ואז צריך לשלוח כפול אוטובוסים. לא ראינו שזה נעשה.
יובל ראובן
מפרקיות עולות למעלה.
היו"ר ישראל אייכלר
אז כל עשרת ימי תשובה וחול המועד מפרקיות יוכלו לעלות?
יובל ראובן
למעט מקרים בודדים שהאזור עמוס בעולי רגל ואנחנו לא רוצים לסכן את ביטחונם.
היו"ר ישראל אייכלר
אנחנו נעבור לסגן ניצב הוד לוי, קצין אג"ם מרחב דן.
הוד לוי
כמו שאמר חברי, אנחנו אחרי עבודת מטה סדורה וארוכה, שהיו שותפים לה גם ראש העיר בני-ברק חנוך זייברט וראש אגף התנועה שלו, חנוך זיידמן. אני חושב שהמעורבות של חברות התחבורה הציבורית ושל הוועדה בראשותך, שסייעה וקידמה איתנו את הפתיחה של בן דוד – אני בטוח שאנחנו נראה את התוצאות בחגים האלה, כפי שראינו את זה גם בפסח.

אני גם חושב שיש מעורבות של משרד התחבורה, שזה גם כן חשוב מאוד. התחבורה הציבורית בחגים ולקראת החגים – אנחנו מאוד מתואמים. רק השבוע ישבנו עם שרון גם לגבי נושאים נוספים ואנחנו יודעים איך לתכלל את הכול.

במהלך החגים יש לנו תכנית סדורה לגבי פריסה בצירים המרכזיים, ברבי עקיבא, בחזון איש, וגם רחוב השומר מקבל התייחסות בצורה מסודרת, בשלושה מוקדים שאנחנו יודעים שיכולים להשליך על היציאה מכיוון בני-ברק החוצה לכביש 4.

שאלת לגבי עבודות הרכבת הקלה. אז גם הרכבת הקלה, היחידה עצמה, היחידה המשטרתית, היא גם כן חלק מהמערך שלנו. אנחנו פרוסים גם על ציר ז'בוטינסקי וגם על היציאות מהעיר. זה יקל על כלל התושבים של העיר – אם זה ביציאה לכיוון אשדוד, לכיוון ירושלים - - -
היו"ר ישראל אייכלר
מה עושים עם התחנה הזאת? הוא הציג פה מצב בלתי אפשרי. גם הנהגים אמרו את זה. שאוטובוס שהולך לאסוף נוסעים שם חוסם לפחות ציר אחד - - -
הוד לוי
במהלך החגים, מאחר שאנחנו יודעים שזו נקודה קריטית, ישנם שם שלושה שוטרים שעומדים ויוצרים זרימה, גם מהיציאה מבן דוד וגם על השומר. לכאורה זה נראה שרק נותנים לשני כלי רכב לצאת מבן דוד, אבל יובל, שנמצא מפה משמאלי, שהוא קצין התנועה, מציב שם שוטר דרך קבע בזמני החגים, מתוך כוונה ל - - -
היו"ר ישראל אייכלר
להזרים.
הוד לוי
להזרים ולהכווין.
היו"ר ישראל אייכלר
זאת אומרת, לא להיות צמודים דווקא לשעון אלא לראות מה המצב בשטח.
הוד לוי
לא לתת למחשב לתפעל אותנו, אלא אנחנו מתפעלים את המחשב עצמו, מתוך כוונה להזרים ולעשות איזונים בין כלל התושבים. אני חושב שעצם העובדה שאנחנו במהלך החגים לא מאפשרים לקבלנים לבצע עבודות בכביש זה גם כן דבר שמקל על החיים, מקל על היציאה - - -
היו"ר ישראל אייכלר
רגע, זו בשורה מה שאתה אומר. בתקופת החגים לא יחסמו את הכבישים?
הוד לוי
אני יכול לומר לך שגם בתוך הערים אנחנו לא מאפשרים עבודות, ואני יודע שאגף התנועה לא מאפשר גם בכבישים הבין-עירוניים, כך שזה מאפשר לאותם תושבים שרוצים לצאת לבקר במקומות מסוימים לא להיפגע.

חשוב לציין שאנחנו גם יודעים להשתמש באמצעים הטכנולוגיים כמו waze וגורמים אחרים, התקשורת. הם שותפים איתנו כתף אל כתף וכך אנחנו באמת נותנים שירות טוב לציבור. היום המשטרה עושה באמת כל מה שניתן על מנת לתת שירות מצוין לתושבים. והיום יש המון מודעות בקרב הציבור הדתי, החרדי, והם משתפים איתנו פעולה. ולכן אני קצת התפלאתי שאדוני המכובד לא הביא את זה לידיעתנו בזמן אמת. אני חושב שכל מי שנמצא פה סביב השולחן יכול היה לסייע לך בזמן אמת על ידי דיווח. חבר הכנסת אייכלר, אני חושב שהיום הציבור החרדי מאוד מנוסה. בעיר בני-ברק באים ומדווחים בזמן אמת. יש את הדרכים, יש את הפתרונות, והרבנים קוראים לציבור לבוא ולשתף פעולה. אני חושב שזה שינוי מדהים שאפשר לזקוף לזכות הציבור החרדי.

המשטרה, ביחד עם הרשות המקומית בעיר בני-ברק – אני יכול לומר על השולחן פה שאנחנו עשינו הכול ביחד עם כלל השותפים שלנו כדי שהציבור יקבל את השירות הטוב ביותר בחגי תשרי.
היו"ר ישראל אייכלר
אני מאוד מקווה שגם בתחנות ירגישו את זה. אני שומע את זה טוב ואני גם יודע את הפעילות שלך. אתה מסתכל על חצי הכוס המלאה, על מה שכן זורם, אבל אני, כוועדה לפניות הציבור, נתקל במה שלא זורם, באנשים שכן נשארים בתחנה, בנהג שלא מילא את האוטובוס או הנהג שלא הגיע.

אבירם, מה אתה יכול לספר לנו לגבי - - -
אבירם רז
אני אדבר על התנועה הבין-עירונית. אני אמשיך את מה שאמרו שני חבריי לפניי. אנחנו נערכנו בצורה מסודרת, כמו בכל החגים, לתנועה הבין-עירונית, בדגש על כביש 1 וכביש 443.
היו"ר ישראל אייכלר
מה יהיה?
אבירם רז
יש כאן שני היבטים. קודם כול, אנחנו נמצאים שם בכוח מוגבר בכל הימים המוכרים, כדי לאפשר זרימה טובה יותר של התנועה ולטפל בכל מה שמפריע. צריך גם לזכור שחשוב שתהיה הקשבה ומודעות. כי יש מקומות שבהם לא נוכל לפתור את רוחב הכביש או את תכולת התנועה, ולכן צריך הקשבה ומשמעת. למשל, כאשר אנחנו מדווחים שמקום סגור – לא לנסות אותו, לעבור לצירים החלופיים.

דבר שני, לגבי העבודות הכביש. לפני כל ערב חג, בהקדמה של יממה, אנחנו מפסיקים את עבודות הכביש בכבישים הבין-עירוניים, עד מוצאי אותו חג. כנ"ל בימי חול המועד. מערב לפני ערב סוכות ועד מוצאי שמחת תורה לא תהיינה עבודות כביש – לא בכביש 38 ולא בכביש 1, כדי שהתנועה תזרום.

אני מזכיר שהשנה, בשונה משנים קודמות, יש לנו כמעט לאורך כל הדרך משער הגיא ועד הכניסה לירושלים שלושה נתיבים ואנחנו מקווים שזה יעשה את העבודה כמו שצריך ויאפשר את הזרימה.
היו"ר ישראל אייכלר
גם ב-38, ברוך השם, יש כבר - - -
אבירם רז
יש לנו כביש רחב כמעט עד הכניסה לבית שמש.
היו"ר ישראל אייכלר
זה תענוג. אני לא האמנתי למשמע גלגליי כשנסעתי לבית שמש והתכוננתי לשבת לפחות שלושת-רבעי שעה בכביש – ופתאום אני כבר שם.
אבירם רז
לגבי הסוגיה של הנסיעה בכביש 443 – זה לפתחן של חברות התחבורה הציבורית ותיאום מול משרד התחבורה. אנחנו לא יכולים להעמיד שוטרים שיכוונו את הנהגים מאיזה כביש לנסוע - - -
היו"ר ישראל אייכלר
לא, אבל כשאתם מדווחים למשרד התחבורה שיש עומס על הכביש – הם אלה שיעשו את ההפניה. זאת אומרת, אתם אלה שמוסמכים להגיד, רבותיי, פה יש עומס, אי אפשר.
אבירם רז
אנחנו מתואמים עם משרד התחבורה בעומסים, בשגרה, בכל דבר. אבל את ההחלטה איזה קו ייסע באיזה נתיב היא לא של המשטרה ואנחנו ממילא לא מסוגלים לתקשר בצורה גורפת עם הנהגים והחברות.
היו"ר ישראל אייכלר
זה אחריות המפעילים ומשרד התחבורה, אני יודע. אבל הגורם שמוסמך להגיד... יש פה שאלה שהם הציבו: מה יהיה אם כל נהג או כל חברה ירצו לחסוך וייסעו בדרך אחרת? את זה אי אפשר לאפשר. אבל כשהמשטרה אומרת שיש עומס, אז יש לה הסמכה להעביר את התנועה לכמה שעות.
אבירם רז
צריך לזכור ש"עומס" זה מושג גדול. עומס מתחלק - - -
היו"ר ישראל אייכלר
כן, יש הבדל בין פקק לעומס. לפי ההגדרות של waze.
אבירם רז
מה שחשוב בכל המערכת הזאת בסופו של דבר זה להיות ממושמעים וקשובים, וברגע שיש עומס שמחייב הסטת תנועה לכבישים אחרים אנחנו עושים את זה באופן יזום ומעדכנים את משרד התחבורה ואת כל מי שצריך. אבל שוב, ההחלטה על הסטה של קווים ספציפיים לא שייכת למשטרת ישראל.
היו"ר ישראל אייכלר
תודה רבה, סגן ניצב אבירם רז, מפקדת מתנ"א מרכז.
שלומית אבינוח-קואולמן
אדוני, מה שמך?
יובל אשרוב
אני רב-פקד יובל אשרוב. אני קצין התנועה של מרחב דן. חברי פה כבר אמר הכול ואין לי מה להוסיף.
היו"ר ישראל אייכלר
רק לגבי העבודות, האם העבודות על הרכבת הקלה יופסקו בחול המועד כדי שלא יהיה עומס בז'בוטינסקי?
יובל אשרוב
אין לי את המידע הזה איתי כרגע.
היו"ר ישראל אייכלר
אם רואים שז'בוטינסקי עמוס אז אולי באמת תתכננו מראש להפסיק את העבודה באותן שעות.
יובל אשרוב
אני בהחלט אעביר את זה הלאה.
היו"ר ישראל אייכלר
תודה רבה.

חברת "דן", בבקשה.
שרון אייל
שמי שרון אייל, אני נציג של חברת "דן". חבל שלא הזמנתם לפה את עיריית בני-ברק - - -
שלומית אבינוח-קואולמן
הזמנו אותם אבל הם אמרו שהם לא קשורים לדיון. גם את עיריית ירושלים הזמנו.
היו"ר ישראל אייכלר
מי אמר שהוא לא קשור?
שלומית אבינוח-קואולמן
עיריית בני-ברק אמרו שהם לא מספיקים להיערך לדיון מבחינת הזמן ושזה לא קשור אליהם באופן ישיר, וגם עיריית ירושלים ענו את אותה תשובה.
היו"ר ישראל אייכלר
הם אומרים סליחות בחודש אלול - - -
שלומית אבינוח-קואולמן
כולם קיבלו את הזימונים, כולל עיריית ירושלים ועיריית בני-ברק.
היו"ר ישראל אייכלר
כנראה שאין להם מה להוסיף.
יוסף דב וייס
הבעיה בבני-ברק היא בעיה יסודית.
היו"ר ישראל אייכלר
כן, אבל עיריית בני-ברק לא יכולה לעשות כלום, כי הכבישים שם צרים ואין לה שום - - -
יוסף דב וייס
שיעשו בתחנה המרכזית - - -
שלומית אבינוח-קואולמן
עכשיו נציג "דן" בזכות דיבור.
אהרון מנס
עיריית ירושלים מפעילים "חנה וסע" בחול המועד הזה? מישהו יודע?
שלומית אבינוח-קואולמן
משרד התחבורה יתייחס לזה.
מורן יונה
כן. ויהיו קווים שיקשרו בין החניונים האלה לכותל.
אהרון מנס
אז צריך פרסום לזה. בשנים עברו לא היה לזה פרסום בירושלים.
מורן יונה
יש פרסום ואני גם יכולה להראות לך את הפרסום משנה שעבר.
אהרון מנס
אז אולי שיהיה פרסום מוגבר.
היו"ר ישראל אייכלר
בסדר, אתה יכול לבקש את הגברת הפרסום, אין בעיה. "דן", איך אתם נערכים?
שרון אייל
עם כל הכבוד למשטרה, שמתאמצים ועושים עבודה טובה, לכל ציר נסיעה, לכל כביש, לכל מסלול יש קיבולת מסוימת. כדי לסבר את האוזן, ברבי עקיבא עוברים 5,000 אוטובוסים ביממה. זה מטורף. מה שצריך לעשות בבני-ברק – ועד שלא יעשו את זה יהיו עוד הרבה תושבים כמו דב – זה להפריד את התחבורה העירונית מהבין-עירונית. צריך להשקיע עוד קצת כסף בתשתיות, שהמדינה תעזור לעירייה אם חסר לה, ולעשות מיני תחנה מרכזית.
היו"ר ישראל אייכלר
איפה?
שרון אייל
יש לחנוך מקום ויש כמה - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אם לחנוך היה מקום הוא היה מגיע לזה. זה שהוא לא בא לפה – כי באמת זאת הדרישה שלנו, שתהיה תחנה מרכזית, אבל אין איפה לעשות את זה.
שרון אייל
כבודו, אני מתעסק בתחבורה ציבורית, אני לא מתעסק בנדל"ן. מה שצריך לעשות בתוך העיר בני-ברק זה לקחת את האנשים, להוציא אותם מהעיר ולתת אפשרות שבתוך העיר ייסעו רק אוטובוסים עירוניים, שהם אוטובוסים רבי-קיבולת, כמו שיש בחיפה. אלה אוטובוסים שעולים עליהם מארבע-חמש דלתות, ואותם אני אוציא החוצה, לאוטובוס בין-עירוני.
היו"ר ישראל אייכלר
איפה?
שרון אייל
או אלוף שדה או צומת גהה.
היו"ר ישראל אייכלר
אפשר לעשות את זה כבר היום, לא?
שרון אייל
היום לא, זה לא מתוכנן נכון. יש בעתיד איזה עבודות שצריך לעשות שם, צריך לתכנן, וזורקים את זה אחד על השני. אני לא יודע איפה זה עומד. אבל יש אפשרות כזאת.
היו"ר ישראל אייכלר
יכול להיות שצריך לדבר על זה פעם בנפרד, לא בזמן החגים.
שרון אייל
עם כל הכבוד למשטרה, לכביש יש קיבולת. כמה אתה יכול לדחוס בו עוד ועוד? העירייה רוצה קווים ומשרד התחבורה מאשר. בסדר, בין בעיה, אבל כמה אוטובוסים אתה יכול להכניס לתוך כביש אחד? הכול מתנקז לקלמן.

עכשיו, אני מרגיש את זה יופי, כי האוטובוסים שלי נוסעים בפנים והם לא מגיעים. יש לי המון שעות בבני-ברק ואני יודע שלעבור את חזון איש, עזרא, קלמן – כל הסיבוב הזה יכול לקחת שלושת-רבעי שעה, חמישים דקות. והאדון וייס היה צנוע כשהוא אמר עשרים דקות, הוא ממש היה צנוע, הוא לא רצה להגזים. יש לנו מערכות שרואות את האוטובוסים שעומדים שם, ולמשל במוצאי שבת בקיץ, כשהשבת יוצאת מאוחר, זה ממש עומסים. לא צריך בכלל חגים, מספיק שהשבת יוצאת בשמונה וחצי-תשע וזה קטסטרופה. בני-ברק עומדת. זה דבר ידוע.
שי סעדו זדה
אני לפעמים נוהג בקו 400 בסופי שבוע - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אתה מ"אפיקים"?
שי סעדו זדה
כן.
היו"ר ישראל אייכלר
אז אני רוצה קודם להודות לשרון מ"דן". אתה תמצת בכמה משפטים את כל הבעיה. יש בעיה כזאת בכל עיר מטרופוליטנית. גם אתה וגם עיריית בני-ברק הייתם מאוד רוצים את כל הירושלמים ואת כל האוטובוסים מבחוץ להוציא החוצה ושאתם תישארו בעיירה הנחמדה שלכם לבד – עיריית בני-ברק ו"דן" שבאזור. אבל מה לעשות שבני-ברק היא עיר ש-60% או יותר מנוסעי האוטובוסים שם הם לא מבני-ברק?
חגי שוויצר
אני רוצה להגיד לך משהו בנושא הזה.
היו"ר ישראל אייכלר
מי אתה?
חגי שוויצר
חגי שוויצר, מ"אפיקים". אני יכול להגיד לך שיש נוסעים שכבר נמאס להם לעמוד ולחכות שעות ולנסוע שעות בתוך בני-ברק והם כבר מבקשים את הקווים העוקפים לבני-ברק. אנחנו בחגים מפעילים קווים עוקפי בני-ברק; אנחנו מוציאים קווים ישירים מאשדוד לכיוון בני-ברק, דרך כביש 4 וז'בוטינסקי, בכלל בלי להיכנס לבני-ברק. אנחנו מפעילים חלופות קצרות מחזון איש ישר החוצה, בכלל דרך רמת גן ולא דרך בני-ברק, והם בכלל לא נכנסים לתוך כל הרחובות האלה – לא לתוך רבי עקיבא, לא קלמן ולא שום דבר. ישר החוצה. ואנשים אוהבים את זה ואנחנו נותנים להם עשרות אוטובוסים בצורה הזאת.
היו"ר ישראל אייכלר
אתם הוליכם להפעיל מערך כזה בחגים?
חגי שוויצר
אני אומר לך שהאדון צודק לא במאה אחוז אלא באלף אחוז. המשטרה יכולה לעשות מה שהיא רוצה, אבל בסוף הם ירימו ידיים, כי הם לא יכולים לעשות מה שהם לא יכולים לעשות. הם פשוט חסרי יכולת לעשות את זה. העיר לא יכולה להכיל את הקיבולת של האוטובוסים, אין מצב, אין מצב. כולנו רוצים, כולנו מעוניינים, אבל אף אחד לא יכול.
היו"ר ישראל אייכלר
אז איפה תעשו את מוקד היציאה שלכם?
חגי שוויצר
אנחנו עושים מוקד יציאה מחזון איש, ליד דסלר או מגדל המים. גם בקבוע, גם בחיים הקבועים אנחנו... אנחנו נותנים שירות גם לעמנואל, וגם שם החלפנו כבר פעמיים, שלוש או ארבע את המסלולים – כי אי אפשר לנסוע בתוך בני ברק. היום כבר הגענו לאיזו נירוונה שאנחנו יוצאים מנדבורנה ועושים איזה מין קיצור מסלול הפוך, כלומר, יוצאים הפוך כדי לא להיכנס לכל הפקקים. זה בנורמלי, בחיים הרגילים. הבעיה פה היא - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אתם תעשו את זה גם בחגים, כן?
חגי שוויצר
ודאי. הבעיה פה היא לא כל כך של המשטרה, הבעיה פה היא שהעיר לא מסוגלת להכיל את הכמויות של האוטובוסים שיוצאים מבני-ברק. וצודק ידידי מ"דן" שאומר – וזו לא בדיחה ולא צחוק – לעשות מסופי תחבורה ציבורית בין-עירונית מחוץ לעיר ולעשות שירותים פנימיים של "דן" ולהוציא את כל התושבים החוצה. ושהנוסעים לא יצטרכו לשלם פעמיים, תהיה להם המשכיות.
היו"ר ישראל אייכלר
הדברים שלך מאוד נכונים. בוא נעבור לאשדוד. יש הרבה תלונות על "אפיקים" באשדוד. זוהי עיר מאוד רחבה, כבישים רחבים, ובכל זאת יש הרבה בעיות עם "אפיקים" באשדוד.
חגי שוויצר
קודם כול, היום באשדוד הכבישים ממש לא נוחים ולא טובים, כי הופכים את העיר והופכים אותה לעיר בת-קיימא, עם תחבורה ציבורית עתידית - - -
שלומית אבינוח-קואולמן
קצת השתפר שם לאחרונה.
חגי שוויצר
נכון, השתפר, אבל העבודות זזות מנקודה לנקודה. אפילו אותנו מפתיעים לפעמים וסוגרים צמתים. בשבוע הבא הולכים לסגור את כל ה"סיטי", את כל התחנה המרכזית מסביב, כי הולכים לעשות עבודות. אז בואו נחכה שיעברו השנתיים האלה וייגמרו העבודות.

אבל עם כל זה, אנחנו משתדלים לתת תחבורה ציבורית בין-עירונית - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אולי אני לא מעודכן, אבל אני באתי לאשדוד לפני כ-40 שנה מירושלים הצפופה וראיתי מרחבים עצומים. מה, הצטופף שם העניין?
חגי שוויצר
מה שהיה לפני 40 שנה זה לא מה שיש היום.
היו"ר ישראל אייכלר
אבל האוטובוס שלכם מרובע ח' למשל עובר את כל העיר בחצי שעה נדמה לי.
חגי שוויצר
בימים רגילים. אבל במוצאי שבת, בחגים, בערבי חג, בחול המועד וכולי אנחנו מוציאים משלושה מוקדים והאוטובוסים לא נוסעים את כל העיר. יש חלופה אחת שכן נוסעת את כל העיר, כי בכל זאת צריך, ויש חלופות מאמצע הדרך בשני מוקדים נוספים.
היו"ר ישראל אייכלר
מתי? במוצאי שבת?
חגי שוויצר
גם במוצאי שבת, גם בערבי חגים, גם בחגים ובכל המועדים האלה.
היו"ר ישראל אייכלר
איפה המוקדים?
חגי שוויצר
יש שני מוקדים, אני לא זוכר את שמות הרחובות. אבל הם יודעים את זה וזה כבר ב-דנ"א שלהם.
שי סעדו זדה
אני אישית נוהג בסופי שבוע בשירות מאשדוד לבני-ברק וחזרה. זה שירות מעולה, כמעט לא מחכים בתחנות.
יוסף דב וייס
רוב השנה אתה צודק, אבל לא תמיד.
חגי שוויצר
אין מאה אחוז - - -
יוסף דב וייס
אני חיכיתי למעלה מחצי שעה ברובע ז', שזה החצי הראשון של אשדוד.
חגי שוויצר
כבודו, אני בתחבורה הציבורית בערך כבר 40 שנה, ואני רוצה להגיד לך שאנחנו יודעים יפה מאוד את ההתנהגות של הציבור החרדי ואנחנו כולנו יודעים שיכולים לצאת עשרות אוטובוסים אבל עד החצי שעה האחרונה אף אחד לא יעלה עליהם, ואז מגיעה החצי שעה האחרונה וכולם יוצאים לאוטובוסים האלה. אז בחצי שעה/שעה האחרונה הזאת אנחנו נותנים אוטובוס כל דקה, שיוצא משלושה מוקדים, ואנחנו יודעים בדיוק מה קורה בשטח. אני רוצה להגיד לך שאוטובוסים נוסעים לבני-ברק גם חצי ריקים, אבל אנחנו לא חוסכים, העיקר שכולם יצאו - - -
היו"ר ישראל אייכלר
למה חצי ריקים?
חגי שוויצר
כי אנחנו נותנים אפילו עודף אוטובוסים.
היו"ר ישראל אייכלר
יש בזה בעיה אובייקטיבית אמתית שלא שייכת לדיון שלנו: אם אתה מתארח אצל מישהו לא יפה שתבוא אליו ארבע שעות לפני שבת, ולכן באים כמה שיותר מאוחר, ולכן כולם באים באותה השעה. זו בעיה ידועה. אנחנו קוראים לציבור כל הזמן לפזר ולבזר את שעות הנסיעה. אני, כנהג, בכלל אומר שבשעות שבין ארבע אחר הצהריים לשבע אל תצאו לכבישים בין-עירוניים, תשבו בבית. או שתצאו בשמונה בערב או שתצאו עד ארבע. הבעיה היא שמארבע עד שבע בערב כל העובדים יוצאים לכבישים. אני רוצה להגיד לכם שאני משלוש עד שמונה לא רוצה פגישות מחוץ לעיר. את הפגישות החשובות ביותר אפשר לעשות משמונה בערב עד שתים-עשרה, או לפני הצהריים, מתשע בבוקר עד שלוש או ארבע. גם נתיבי איילון – מי שיוצא לנתיבי איילון בין שלוש לשבע, או שאין לו מה לעשות או שהוא משועמם.
שי סעדו זדה
דרך אגב, השירות לבני-ברק, מכל הערים, לקראת השעות האחרונות הוא שירות מאסיבי, ובכניסה לבני-ברק מכיוון כביש 4, מכיוון דרום, הכול עומד. הכניסה עד התחנה בצד השני היא חצי שעה, אני עומד חצי שעה מכביש 4 עד הכניסה לבני-ברק.
חגי שוויצר
לעלות על גשר "קוקה קולה" ביום שישי זה שיירה של אוטובוסים של שני קילומטר.
היו"ר ישראל אייכלר
אנחנו נעבור למשרד התחבורה, לשאול מה הפתרון לזה. זו שערורייה לא רגילה בכל ימות השנה, שלא לדבר על החגים. פעם צלצל אליי חבר כנסת שהוא תקוע בציר שאמרת ומאות אנשים לא יכולים להיכנס העירה.

לפני שנעבור למשרד התחבורה, החברה הכי חשובה וגדול, "אגד", עוד לא דיברה. הרב יצחק רודיך, איש "אגד", איך אתם נערכים לחגים?
יצחק רודיך
צהריים טובים. אני רוצה לנגוע בכמה נקודות, גם על בני-ברק, גם על העירוני בכותל המערבי וגם על הבין-עירוני באופן כללי.

קודם כול, אני חושב שמה שנעשה השנה והוא מאוד מבורך זה התיאומים. אני חושב שעלו כמה דרגות בנושא של התיאום. גם משרד התחבורה, גם משטרת ישראל, גם בירושלים, גם מפקד הכותל וגם קצין האת"ן, גם עיריית ירושלים ו"תכנית אב לתחבורה ציבורית" יושבים על הנושא של התיאום של הנסיעות, גם העירוניות וגם הבין-עירוניות. מדובר בלא מעט ישיבות; רק בשבוע שעבר היו שתי ישיבות במשטרה בנושא הזה, וגם אצל רב הכותל, ועוד יהיו ישיבות במשטרת התנועה ובעיריית בני-ברק. התיאומים הם לב הפתרון של הבעיה בנגישות של התחבורה הציבורית לנוסעים.

אני רוצה לומר משהו לגבי הכניסה לבני-ברק. אני ירושלמי ואני בדרך כלל מגיע בחגים לבני-ברק, כי אני חסיד ויז'ניץ והאדמו"ר שלי גר בבני-ברק. הכניסה לבני-ברק כל ערב חג – ואני לא מדבר על חגים – שני קילומטר זה קצת. זה פשוט לעמוד שלושת-רבעי שעה. וגם, אנשים הרי הם חסרי סבלנות והם עוקפים, וזאת סכנה בטיחותית - - -
היו"ר ישראל אייכלר
מה אתה מציע בעניין הזה?
יצחק רודיך
אני מציע שוטר שיעמוד בכניסה ברחוב השומר ויזרים את התנועה מעבר למה שהרמזור מזרים. הוד עושה עבודה מאוד יפה בנושא הזה, והוא גם דיבר על זה. המחשב של הרמזור לא קורא את מה שקורה בכביש 4 בכניסה, ולכן צריך שוטר שיאפשר כניסה מאסיבית כדי שזה יזרום לתוך בני-ברק.
היו"ר ישראל אייכלר
בעצם כמו שאמר הוד לגבי בן דוד, היציאה, אתה רוצה שגם בכניסה יעמוד שוטר ויזרים את התנועה.
יצחק רודיך
הרי, גם בזכות הוועדה, פתחו עוד יציאה מבני-ברק. אבל הכניסה היא אחת, וכולם מתנקזים אליה.
היו"ר ישראל אייכלר
יש אפשרות לעוד כניסה?
יצחק רודיך
יש אפשרות דרך אלוף שדה, אבל התחבורה הציבורית לא נכנסת דרך שם - - -
היו"ר ישראל אייכלר
לא, אני דווקא שמעתי על אפשרות לעשות כניסה נוספת לבני-ברק ליד רמת אלחנן.
יצחק רודיך
זה לא יפתור את הבעיה. יש בעיה שהיא נקודתית, כי איך שנכנסים ימינה מהגשר ופונים ימינה לכהנמן, יש תחנה, ובתחנה הזאת נעמדים אוטובוסים כך שגם אם הרמזור ירוק אי אפשר לקחת ימינה, כי האוטובוסים - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אז מה אתה רוצה? לבטל את התחנה שם?
יובל אשרוב
זה על הנתיב שפונה ימינה לגבעת שמואל, זה לא קשור ל - - -
יצחק רודיך
לא, אני מדבר על הכניסה.
יובל אשרוב
הרב אייכלר, בוא נתקן ונעמיד דברים על דיוקם. כשקצין האג"ם דיבר על יציאה, זה המקום האחרון לפני היציאה לכביש 4.
יצחק רודיך
נכון, אבל אני מדבר על הכניסה.
יובל אשרוב
ולכן, פה הגורם האנושי יכול לסייע ולעזור. מכיוון ש - - - על צומת אחד ואז לרווח אותו לקראת הכביש הראשי, שזה כביש 4. חברי פה מדבר על הכניסה. גם אם אני אשים שוטר, גם אם אני אשים חמישה שוטרים, גם אם אני אשים עשרה שוטרים – בסוף, איפשהו הפקק יתנקז לתוך מרכז בני-ברק. ואז מה שאדוני רוצה שאני אסייע לו - -
היו"ר ישראל אייכלר
ברמזור.
יובל אשרוב
- - יהיה במרכז העיר. פה לא יעזרו שוטרים, אני חוזר על מה שאומר מר שרון.
היו"ר ישראל אייכלר
אבל יש אלפי אנשים שנוסעים לוויז'ניץ בערבי חג והם לוקחים שמאלה אחרי הגשר. אז אם הם יזרמו שמאלה אז הם לא - - -
יובל אשרוב
אז אני צריך להזרים אותם ימינה לרחוב השומר.
היו"ר ישראל אייכלר
לא, שיזרמו שמאלה ואז הדרך ימינה לרחוב השומר לא תיחסם.
יצחק רודיך
אנחנו לא נמצא פה את הפתרון, אבל הנושא הזה שווה חשיבה. כדאי לשבת בפגישה משותפת, ונעשה את זה, בעזרת השם, עוד לפני החגים. כי ראש השנה ושמחות בית השואבה ושמחת תורה הם חגים... אני שמח שיש לנו אוזן קשבת במשטרה, וברוך השם, יש שוטרים טובים בישראל.

לגבי ירושלים, אני אחלק את זה בין הכותל לתחבורה - - -
היו"ר ישראל אייכלר
מה עם ההצעה של המיניבוסים לכותל? אני חושב שזה יפתור לכם הרבה בעיות.
יצחק רודיך
אנחנו ישבנו שבוע שעבר ביום חמישי לפגישה משותפת אצל רב הכותל, שכללה את הקרן למורשת הכותל, את ידידנו מפקד הכותל, מפקד יחידת מקומות קדושים, משרד התחבורה וגם קצין האג"ם של מרחב דוד. הוקם צוות שאמור לתת את הפתרונות, צוות היגוי שכולל את כולם – עיריית ירושלים, משרד התחבורה, המשטרה ו"אגד", בשביל למצוא פתרון לדרכי הגישה לכותל. הצוות הזה הוקם אחרי הישיבה שהייתה פה בפעם שעברה בוועדה לפניות הציבור, ואני חושב שזה צוות נכון, כי כשכולם מדברים עם כולם יש פה איזשהו סנכרון.
היו"ר ישראל אייכלר
אתה חושב שהשנה יהיה שיפור בכותל?
יצחק רודיך
השנה יהיה שיפור, כי כבר נעשו הישיבות לגבי הכותל ויובל מוביל פה את הנושא של פתרון בכותל. כל הכותל ייסגר לרכב פרטי בשעות העומס. אני יכול לומר שאנחנו נמצאים ביום הראשון של חול המועד ב-1,254 נסיעות מהכותל ואליו של אוטובוסים, של מפרקיות – שזה דבר שלא היה אף פעם. 1,254 נסיעות ביום.
אהרון מנס
עד איזה שעה?
יצחק רודיך
עד אחת בלילה, אבל השנה אנחנו מאריכים את זה, גם בעקבות הפגישות שהיו, ובעזרת השם זה יהיה עד שתיים וחצי-שלוש לפנות בוקר, שזה דבר שלא היה אף פעם. זה כבר יתחיל מסליחות; בסליחות אנחנו מתחילים להאריך את השירות לטובת הציבור שמגיע לכותל, עד יום כיפור, ואחרי זה כמובן גם בסוכות.

אנחנו תלויים בכל הגורמים. כמו שאנחנו מכירים, אגן העיר העתיקה יהיה עם פקקים, אבל המשטרה עושה את עבודתה נאמנה, ואנחנו מקווים שבתוך המרחב הזה שעולה לכותל בין סילוואן לחומות העיר העתיקה הכול יעבור בשלום.
היו"ר ישראל אייכלר
ומה עם פקחים שלכם שיעבדו בתיאום עם המשטרה?
יצחק רודיך
כבר היום בלילה קיימים שם פקחים. לצערי האכיפה – מה שביקשנו, שתהיה אכיפה במעלה השלום – לא קיימת. אני העליתי הצעה שקיימת בעיריית חיפה, הצעה מאוד מעניינת: בשכונת הדר ושכונות אחרות בחיפה לא מביאים פקחים בכלל; הם מציבים מצלמות ויושבים במרכז השליטה והבקרה. פשוט יושב בן אדם אחד ומזיז את המצלמה ונותן דוח, ו-48 שעות אחרי זה בן אדם מקבל הביתה דוח. אם יעשו במעלה השלום את המצלמות האלה, אם ישימו כמה עמודים גלמים שיעשו את זה - - -
היו"ר ישראל אייכלר
תהיה עוד הכנסה למשרד האוצר.
יצחק רודיך
כן, אבל תהיה תחבורה נורמלית.
היו"ר ישראל אייכלר
פקח מונע מפגע, הוא לא נותן דוחות. לכותל באים לא תושבים קבועים, אז מה, אז מיליון אזרחי ישראל יקבלו דוח במשך שנים?
יצחק רודיך
עם שילוט מתאים, כמו בכל מקום.
היו"ר ישראל אייכלר
אה, שכתוב שהמקום מצולם ואתה תקבל דוח?
יצחק רודיך
גם היום קיים שילוט שאסור לחנות שם.

לגבי הבין-עירוני, כמו שאמר חגי, אנחנו מתבססים על מוקדי יציאה. משרד התחבורה וגם עיריית ירושלים, בגיבוי מאוד מבורך של המשטרה, מקימים ממוצאי ראש השנה מוקדי יציאה. במקום להכניס את כולם לתוך הכבישים ולעמוד, אנחנו מתבססים על מוקדי יציאה, שיפורסמו על ידי משרד התחבורה לכל הציבור, בכל העיתונות. גם מוצאי יום כיפור, גם מוצאי שמחת תורה. אנחנו נפעיל את זה - - -
שלומית אבינוח-קואולמן
כדאי גם באתר החברה, לא רק במשרד התחבורה.
יצחק רודיך
משרד התחבורה זה לא רק "אגד". זה דבר שמתואם בין החברות - - -
שלומית אבינוח-קואולמן
אבל כל חברה גם צריכה לפרסם באתר שלה.
יצחק רודיך
ברור, ברור, זה מפורסם.

השנה חג סוכות הוא חג קצר; יש לנו יומיים מרכזיים של חול המועד, שזה יום ראשון ויום שני. יום ראשון זה ברכת כוהנים ויום שני זה יום שהוא לא פחות מברכת כוהנים. אני מעריך שכביש 1 וכביש 443 ביומיים האלה, במיוחד בשעות אחר הצהריים והערב, יהיו במצב over מבחינת תחבורה. אנחנו נתמרן בין כולם - - -
היו"ר ישראל אייכלר
מה לגבי מחסור בנהגים?
יצחק רודיך
עברנו את "בין הזמנים" ולא שמעו כל כך על בעיות שהיו ב"בין הזמנים", וזאת בגלל שיתוף הפעולה ש"אגד" מקיימת היום עם חברות אחרות. אנחנו לקחנו לקווי בית שמש את חברת "פסגות", אנחנו רואים היום הרבה אוטובוסים, גם בקווי בית שמש, של "אגד היסעים", ואנחנו הכנסנו עוד חברות שעוזרות לנו לתת פתרון לבעיה של חוסר נהגים. הבעיה של חוסר נהגים בעצם נפתרה על ידי זה שאנחנו הכנסנו עוד חברות לתוך התפעול של הקווים.
היו"ר ישראל אייכלר
אבל תדאגו שהנהגים של החברות הנוספות ידעו את המסלול.
יצחק רודיך
נכון, קורה שבן אדם אולי שואל איפה נוסעים ואיך נוסעים, אנחנו מכירים את זה גם מנהגי "אגד" שנוסעים לפעמים למירון ולא בדיוק מכירים את הכבישים כי הם עובדים באזורים אחרים. אבל אני חושב שבסך הכול - - -
היו"ר ישראל אייכלר
זה רעיון טוב, כי אנחנו לא מוכנים לקבל את התירוץ שאין נהגים.
יצחק רודיך
אני רק אומר לסיום שבעקבות ההכנסה של עוד חברות שמפעילות יחד איתנו, אנחנו תגברנו מאוד את קווי השירות. 402 שולש בכמות הנסיעות שלו בחול המועד, ואנחנו מאוד מקווים שכולנו, בעזרת השם, נעבור בשלום את החג הזה.
היו"ר ישראל אייכלר
אני ממש מודה לך על האופטימיות. עכשיו רשות הדיבור למשרד התחבורה, שעובדים קשה כל השנה ונושאים באחריות וחוטפים את כל התלונות. מורן, את לא היית פה בהתחלה - - -
מורן יונה
חלק מהנקודות כבר קיבלו התייחסות מהמפעילים. אני אתייחס לנושא של הפרסום. אחד הפונים דיבר על הפרסום של מוקדי היציאה בירושלים. אנחנו מוציאים מידע מאוד מסודר שמראה את מוקד היציאה של כל קו - - -
אהרון מנס
איפה זה מפורסם?
מורן יונה
גם בעיתונות, הכללית והחרדית, גם בתחנות עצמן וגם באתרי המפעילים. בנוסף, במוקד המידע הארצי של משרד התחבורה אפשר להתקשר ולקבל את כל המידע שצריך, גם בזמן אמת.

בנוגע לכותל אין יותר מדי מה להרחיב על הדברים של יצחק רודיך. הנושא הזה נמצא בטיפול של הוועדה ואנחנו נבחן את כל מה שאפשר לעשות שם. הבעיה העיקרית שם זה תשתית. לא משנה כמה שירות אנחנו - - -
היו"ר ישראל אייכלר
נתתי הצעה לתשתית והתעלמתם ממנה: שהאוטובוסים לא יצטרכו להיכנס לשער האשפות; תחסכו המון שעות והמון עמוס על ידי טנדר קטן אחד שעושה סיבובים קלים משער האשפות ועד שער הגורן וחזרה.
מורן יונה
ההחלטה על כניסה לשער האשפות זו החלטה שהתקבלה לפני שלוש או ארבע שנים, ואם אני לא טועה זה היה בגלל עניין ביטחוני, מאגף התנועה או משהו כזה. לי אין בעיה להוציא את האוטובוסים האלה החוצה.
היו"ר ישראל אייכלר
בחגי תשרי ממילא רוב הנסיעות לא נכנסות.
מורן יונה
אני לא רוצה להיות תלויה במחסום של שער האשפות, זה ברור.
היו"ר ישראל אייכלר
לא, אבל אני פותר לכם בעיה לוגיסטית של תשתית. אם יהיה חלילה מצב ביטחוני שמצריך להיכנס בפנים, אני מבין. אבל היום, בפרט באלול-תשרי, שממילא לרוב האוטובוסים אתם לא נותנים להיכנס, אני מציע לצוות... "מורשת הכותל" בוודאי תוכל להשיג איזה טנדר בהשכרה לחודש ימים שפשוט יעלה את הנוסעים הזקוקים לזה, ואז הכול יזרום בחוץ, כמו ברכבת.
מורן יונה
ההצעה להוריד את 1 ו-3 לשער האשפות - - -
היו"ר ישראל אייכלר
כן. להוריד ליד השער ולהעלות אחרי השער, אחד אחרי השני, כמו שיירה, ולא שיעמדו ויחכו שיתמלא כמו סרדינים, אלא להזרים ולהזרים. שהאוטובוסים ייסעו ממש כמו רכבת.
יצחק רודיך
אפשר לשלב: שהאוטובוס יעלה אבל לא יעצור בגורן, אלא יוריד את האנשים ויאסוף נוסעים מחוץ לשער האשפות. בכזה מצב אנחנו מרוויחים שבעצם תמיד האוטובוסים יוכלו לעלות, כי לא תהיה בעיה של כניסה לכיוון הגורן. הם יעלו את האנשים את העלייה - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אבל כולנו יודעים מה קורה כשאוטובוס מפרקים צריך להיכנס לשער האשפות: צריך לחסום את כל התנועה - - -
יצחק רודיך
אנחנו עושים את זה בצורה מאוד יפה. הבעיה המרכזית היא - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אני הצעתי הצעה מאוד פשוטה, אולי נעשה משאל עם על זה...
יצחק רודיך
אני אומר שבנוסף על ההצעה הזאת - - -
היו"ר ישראל אייכלר
בסדר, על זה נדבר אחרי החגים. הנציג של הרב רבינוביץ', תביא לנו בבקשה תשובה ממנו האם הוא מוכן לשכור טנדר או שניים שייסעו כל חגי תשרי משער האשפות עד שער הגורן וחזרה, כדי להוציא ולהכניס את האנשים שלא מסוגלים ללכת משער האשפות עד הכותל. כי הפקק שנוצר בכניסה או ביציאה חוסם את כל העיר. שם צוואר הבקבוק של העיר העתיק, של אזור אגן הכותל. זאת הצעה כל כך פשוטה, של אדם כל כך פשוט, שאין לו שום מושג בהנדסה ותחבורה. אני מציע לכם את זה כבר כמה ישיבות – ושום דבר. אז אנא מכם.

לגבי לאפשר הסעת נוסעים בעמידה מעבר לעשרה נוסעים – מה משרד התחבורה עושה לגבי זה?
מורן יונה
ההגבלה הזאת עדיין קיימת מבחינת משרד התחבורה. אפשר להעלות עד עשרה נוסעים בעמידה, וככל שיש נוסעים שמחכים בתחנה צריך להוציא עוד שירות.
היו"ר ישראל אייכלר
ואם נמצא באיזה מושב מישהו שמחכה בחוץ בלילה?
מורן יונה
בדרך כלל האוטובוסים במרחב הכפרי פחות מתמלאים ואנחנו לא מגיעים למצבים של יותר מעשרה נוסעים בעמידה. ובמידה שיש בעיות כאלה המפעיל יודע שהוא צריך לתגבר את השירות.
היו"ר ישראל אייכלר
הוועדה שוב מבקשת לאפשר את זה. ביקשנו את זה כבר כמה פעמים, ואם צריך חקיקה אז גם נעשה חוק. שר התחבורה בא מאוד לקראתנו בכל הנושאים, כולל עבודות בשבת – אז גם בזה הוא יבוא לקראתנו ויאפשר להעלות לפחות עד 15 נוסעים במקרה הצורך.

לגבי סעיף 4, לא לבצע את כל המסלול אלא לתת לאוטובוסים מלאים לצאת מהעיר – את זה אתם עושים?
מורן יונה
את זה אנחנו עושים במוקדי יציאה. אנחנו מפעילים מוקד יציאה ובדרך כלל חלופות הנסיעה שלו הן הרבה יותר קצרות.
היו"ר ישראל אייכלר
מצוין. לגבי פקחים – יש בעיה של חוסר פקחים בשעות העומס בכל החברות המפעילות בתחנות העמוסות ואין טלפון לפנות למישהו. אפשר להגביר את ה - - - ?
מורן יונה
זה נושא שנמצא באחריות המפעילים. באירועים גדולים, אירועים שנדרש בהם תגבור של שירות, אני לא מכירה בעיה של מחסור בכוח אדם מצד המפעילים. אני רואה, לדוגמה, את "אגד" פה בירושלים – כל החברה נמצאת ברחובות. אותו דבר במוקדים ש"אפיקים" או "קווים" או "סופרבוס" משתתפים בהם - - -
היו"ר ישראל אייכלר
התלונות שאנחנו מקבלים הן שאין עם מי לדבר ואין פקחים.
מורן יונה
שוב, אנחנו לא יכולים להציב תחת כל - - -
היו"ר ישראל אייכלר
את ציינת את "אגד", וזה נכון – ל"אגד" באמת יש במוקדי היציאה הרבה פקחים. אבל ב"אפיקים" שמענו הרבה - - -
מורן יונה
גם ב"אפיקים" וגם ב"קווים" הם נמצאים בתחנות העיקריות ואני לא מכירה את זה שיש בעיה כזאת.
חגי שוויצר
אנחנו מפעילים פקחים בבני-ברק בכל מוקדי היציאה - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אני מדבר על אשדוד, רוב התלונות על "אפיקים" מגיעות מאשדוד, לא מבני-ברק.
חגי שוויצר
באשדוד עד האוטובוס האחרון עובדים פקחים שלנו, מסיירים בשטח, לראות שלא נשאר אף אחד.
היו"ר ישראל אייכלר
מצוין.
יצחק רודיך
אני רוצה להוסיף שאנחנו לראשונה בבית שמש עושים בערבי חגים מוקדי יציאה. תמיד היינו מתחילים את 418 מרמה א', ועכשיו, באישור של מורן, אנחנו יכולים להתחיל אותו ברחוב נהר הירדן למעלה. זה עובד כמוקדים, וזה עובד מאוד טוב. וגם באשדוד אנחנו מפעילים, במשך 15 שנה, מוקדי יציאה כל ערב שבת. בשעה הלחוצה אנחנו עובדים על שלושה - - -
היו"ר ישראל אייכלר
ויש שם פקחים?
יצחק רודיך
יש שם פקחים – גם בבית שמש וגם בירושלים.
היו"ר ישראל אייכלר
ודבר אחרון והכי חשוב – קווי לילה בלילות שמחת בית השואבה בחול המועד שיפעלו עד לפנות בוקר. שמענו פה שבעשרת ימי תשובה זה יהיה - - -
יצחק רודיך
גם בסוכות.
היו"ר ישראל אייכלר
גם בסוכות בכותל המערבי עד שלוש, שזו בשורה טובה מאוד. מה קורה בשאר הארץ?
מורן יונה
בעיקרון קווי הלילה - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אני לא מדבר על קווי הלילה הרגילים, שזה תקציב נפרד. אני מדבר על להמשיך את הפעילות איפה שיש עומס ויש אנשים שרוצים לנסוע בימי שמחות בית השואבה, שרוצים להמשיך אל תוך הלילה עד לפנות בוקר.
מורן יונה
שירות מתוגבר. כל שנה אנחנו עושים הפקת לקחים על מה שקרה, על מה שצריך להוסיף, ואנחנו מוסיפים. כמו שאמר קודם יצחק, רק השנה היו לכותל ביום אחד יותר מ-1,200 נסיעות. וגם במקומות אחרים שצריך - - -
היו"ר ישראל אייכלר
בחול המועד?
מורן יונה
או מאריכים את הפעילות.
היו"ר ישראל אייכלר
אז אנחנו נעדכן אתכם במוקדי יציאה שאנחנו יודעים שיהיו בהם המון עומסים.
אהרון מנס
אז בירושלים יהיו קווי לילה?
היו"ר ישראל אייכלר
אל תקרא לזה "קווי לילה", כי אז שר התחבורה נכנס למגננה. נקרא לזה תגבור השירות עד שתיים-שלוש לפנות בוקר.
מורן יונה
אבל כמובן שהכול לפי היכולות של המפעיל. הרי למחרת אותו מפעיל צריך להפעיל את השירות בבוקר - - -
היו"ר ישראל אייכלר
שישכור נהגים מהחברות - - -
יצחק רודיך
זה לא למחרת. אם בשלוש בבוקר אנחנו מסיימים את השירות לכותל אז האוטובוס מגיע בסביבות ארבע לסניף ובארבע וחצי האוטובוס הראשון כבר יוצא לכיוון הכותל. כך שזה בעצם מסביב לשעון, חוץ מליל הושענא רבה, שזה - - -
היו"ר ישראל אייכלר
ולכן אפשר להוסיף חברות נוספות. בכל אופן, הוועדה מבקשת - - -
יוסף דב וייס
אני מבקש להוסיף משהו - - -
היו"ר ישראל אייכלר
לא, אני סיימתי, אני מצטער, אני חייב לסיים את השידור.
יוסף דב וייס
עוד משהו קטן - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אני אדבר איתך אחר כך כמה שעות שאתה רוצה. אני מסכם.

אנחנו מבקשים להמשיך לתגבר את הקווים בלילות שמחת בית השואבה ועשרת ימי תשובה במקומות ובמוקדים שיש הרבה נוסעים – גם של האוטובוסים וגם של חברת "סיטיפס". אנחנו מבקשים להפעיל את הקו בלילה בתקופת חול המועד ועשרת ימי תשובה, ימי הסליחות, עד לשעה שלוש. הוועדה רשמה בסיפוק את הודעת משרד התחבורה וחברות המפעילים שבכותל המערבי יהיו בלילות האלה קווי אוטובוסים עד שעה שתיים וחצי-שלוש.

הוועדה מבקשת לגייס נהגים בדחיפות ובמהירות למלא את כל החסרים, שלא יהיה מצב שאזרחים לא מקבלים שירות בגלל מחסור בנהגים.

אנחנו פונים לשר התחבורה ולעיריית ירושלים לדאוג להצבת שני פקחים להסדרת התנועה בכותל המערבי בחגי תשרי, גם בשער האשפות וגם בכיכר גורן.

הוועדה מברכת על הודעת המשטרה שלא מאפשרים עבודות תשתית בכבישים הבין-עירוניים והעירוניים בימי החג וחול המועד.

הוועדה מברכת על התיאומים בין משרד התחבורה, המפעילים והעיריות לקראת החגים, להזרמת התחבורה הציבורית בירושלים ושאר חלקי הארץ. אנחנו מבקשים משר התחבורה, וגם מהפקחים והמפעילים, להקפיד על נהגים שלא אוספים נוסעים כאשר יש להם עדיין מקום באוטובוסים.

דבר אחרון, הוועדה רושמת את העובדה שמשרד התחבורה יפרסם בכל המקומות את העובדה שיש מוקדי יציאה, כדי לאפשר את הזרימה. אנחנו מברכים במיוחד על הקמת הצוות הייעודי לתחבורה הציבורית בכותל המערבי. הוועדה חוזרת ומציעה את ההצעה הפשוטה לעשות מיניבוס קטן שיעלה את הנוסעים הזקוקים לכך משער האשפות לשער גורן, כדי לאפשר את הזרימה של התנועה מחוץ לשער האשפות. הוועדה גם מברכת על ההודעה של חברת "אגד", של הרב יצחק רודיך, שהשירות יימשך עד שתיים וחצי-שלוש בלילה בעשרת ימי תשובה וחול המועד.

יש עוד נקודה שאני רוצה להעלות. למרות הודעת משרד התחבורה שחברות התחבורה הציבורית לא יקנסו בקנס מישהו שבא עם רב-קו שדומה במחיר אבל של מישהו אחר, קיבלנו תלונות ש"סיטיפס" כן קנסה משפחות על זה שהן באו עם כרטיס אחד. זה היה לפני שבועיים-שלושה. אנחנו מבקשים מחברת "סיטיפס" ומכולם לא לקנוס, לפי הוראת משרד התחבורה, אנשים שבאים עם כרטיס שלא רשום על שמם, כי הם שילמו על הכרטיס, הם משלמים על הנסיעה, ולא משנה איך קוראים למשלם.
והדבר הכי חשוב
הייתה הוראה של משרד התחבורה לא לעכב אוטובוסים בשביל גביית כספים מחוץ לעיר, אבל אתם שוב עושים את זה. אני לא יודע מי עשה את זה, אבל בבית מאיר עצרו אוטובוסים ובמשך יותר מרבע שעה גבו כסף מאנשים. אנשים לא יכולים להיות כלואים באוטובוס בגלל שלא גובים. שהגובה יואיל בטובו לנסוע עם האוטובוס, כמו שהפקחים בזמני היו נוסעים עד התחנה הבאה.

מורן, את מכירה את התופעה?
אהרון מנס
משרד התחבורה אמור לקנוס אותם.
מורן יונה
בדרך כלל כשיש שירות מתוגבר אז מתגברים גם עם אוטובוסים של קבלני משנה.
היו"ר ישראל אייכלר
בסדר גמור, אבל שהפקח ייסע עם האוטובוס, יגבה בדרך וירד בבני-ברק.
מורן יונה
הפיקוח והבקרה על התשלום או איסופו נעשה בעצירה מאוד-מאוד קצרה - - -
היו"ר ישראל אייכלר
זה רבע שעה.
מורן יונה
אני מכירה את זה, זה הרבה פחות מרבע שעה.
היו"ר ישראל אייכלר
50 אנשים שמשלמים לכרטיסן זה יותר מרבע שעה. אני חושב שזו כליאת בני אדם.
מורן יונה
אנחנו ממליצים לכולם להגיע עם כרטיסי רב-קו טעונים ואז כל התהליך הזה יהיה הרבה יותר מהיר.
היו"ר ישראל אייכלר
לא, אנחנו נוציא מכתב לשר התחבורה שירענן את ההוראה הזאת. אי אפשר לכלוא אנשים באוטובוס, גם אם הם חטאו ונסעו בתחבורה ציבורית. תודה רבה ושנה טובה וכתיבה וחתימה טובה.

הישיבה ננעלה בשעה 13:30.

קוד המקור של הנתונים