ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 06/11/2017

הצעת חוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות (תיקון מס' 19) (שינוי חזקת הגיל הרך), התשע"ח-2018

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

פרוטוקול של ישיבת ועדה

×?ומניטק

2017-11-15OMNITECH



הכנסת העשרים

מושב רביעי

פרוטוקול מס' 2

מישיבת הוועדה המשותפת לוועדת החינוך, התרבות והספורט ולוועדה המיוחדת לזכויות הילד לדיון בהצעת חוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות

יום שני, י"ז בחשון התשע"ח (06 בנובמבר 2017), שעה 9:00
סדר היום
הצעת חוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות (תיקון - שינוי חזקת הגיל הרך), התשע"ז-2017
נכחו
חברי הוועדה: יעקב מרגי – היו"ר

יפעת שאשא-ביטון – מ"מ היו"ר

מאיר כהן

עליזה לביא

שולי מועלם-רפאלי

אורי מקלב

איילת נחמיאס-ורבין

רחל עזריה

יעקב פרי

מיכל רוזין
מוזמנים
מנהלת מחלקה, משרד המשפטים - מוריה כהן-בקשי

מח' ייעוץ וחקיקה, משרד המשפטים - ליאת יעקובוביץ

ממונה ארצית על עוה"ד ביחידות הסיוע, משרד העבודה הרווחה והשירותים החברתיים - הילה יפה

עובדת סוציאלית ראשית לעניין סדרי-דין, משרד העבודה הרווחה והשירותים החברתיים - רקפת עצמון

מפקחת ארצית יחידות הסיוע, משרד העבודה הרווחה והשירותים החברתיים

פנינה ברנס

יועצת משפטית, משרד העבודה הרווחה והשירותים החברתיים - אילת ששון

עו"ד, המועצה לשלום הילד - עו"ד לירון אשל

יועמ"ש, בתי הדין השרעיים

ניבאל חסנין

יועמ"ש, בתי הדין השרעיים

אדם אבזק

שופט בדימוס - פיליפ מרכוס

יועצת משפטית, ארגון נעמ"ת - מאירה בסוק

עו"ד, המועצה לשלום הילד - לירון אשל

ועדה משפטית קואליציית עיקר, יד לאשה - מוריה דיין

מזכירת הלשכה, לשכת הטוענים הרבניים - יסכה מזרחי

מת"ל, הוועדה למעמד האישה - קרן יעל הורוביץ

דוברת, מ. שלטון מקומי, יו"ר תנועת שווים שונים - הילה שי וזאן

יו"ר, הורות משותפת – טובת הילד - מר גיא רוה

מנכ"ל, התנועה למען עתיד ילדינו, ועד האבות – זכות אבות - יעקב בן יששכר

עו"ד, ועדה משפטית קואליציית עיקר - מוריה דיין

מתאם, ילדים לא מתגרשים מאבא - משה נלקן

עו"ד, מרכז רקמן באונ' בר-אילן - עו"ד קרן הורוביץ

מקדמת מדיניות וחקיקה, שדולת הנשים בישראל - מרים זלקינד

ממונת חקיקה, לשכת עו"ד - אוריין לביא

יו"ר ועדת משפחה, לשכת עורכי הדין - אודליה חן

יו"ר ועדת משפחה, לשכת עורכי הדין - עו"ד אורי צפת

מנהלת מרכז נשים עירוני, רשויות מקומיות ערביות - דנה אייזנר לביא

שופטת בדימוס, ראש צוות ממשל - סביונה רוטלוי

ד"ר, האגודה לטיפול קבוצתי אנליטי - שלי אלקיים

פעיל חברתי - רן חורי

ד"ר, יו"ר הארגון - עודד סושרד

פעיל - עמוס עסיס

ועד מנהל - יונדב שטרן

מייסדת הקול הנשי - בובה לוי

עו"ד - פרץ בכר

עו"ד - מירית ענתבי

יועמ"ש, דובר - ירון מידן

מוזמן/ת - נס מי-פז

מוזמן/ת - אמנון צור

מוזמן/ת - אבי קסב

מוזמן/ת - אהובה תמר רבינוביץ כץ

מוזמן/ת - דב אריה גרינוולד

מוזמן/ת - אורה חכם

מוזמן/ת - גיא טל
ייעוץ משפטי
נועה ברודסקי-לוי
מנהל/ת הוועדה
רבקה וידר
רישום פרלמנטרי
אסתר מימון

הצעת חוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות (תיקון - שינוי חזקת הגיל הרך), התשע"ז-2017, פ/4212/20, הצעת ח"כ יואב קיש
היו"ר יעקב מרגי
בוקר טוב. אני מתכבד לפתוח את ישיבת הוועדה המשותפת לוועדת החינוך, התרבות והספורט והוועדה המיוחדת לזכויות הילד לדיון בהצעת חוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות. 6 בנובמבר 2017, י"ז בחשוון התשע"ח.
הנושא על סדר-היום
הצעת חוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות (תיקון - שינוי חזקת הגיל הרך), התשע"ז-2017, של חברי הכנסת יואב קיש, דוד ביטן, יואב בן צור, רועי פולקמן, מנחם אליעזר מוזס, רוברט אילטוב, בצלאל סמוטריץ, יוליה מלינובסקי.

יואב, מניתי את כל חברי הכנסת, לא כדי לתת להם קרדיט – בדרך כלל אומרים חבר הכנסת יואב קיש וקבוצת חברי הכנסת – רק להדגיש שהם נעדרים.
יואב קיש (הליכוד)
יפעת שאשא-ביטון בדרך, היא אמרה לי.
היו"ר יעקב מרגי
ברוכים הבאים, חברי הכנסת, שנמצאים אתנו.
מאיר כהן (יש עתיד)
ברוך הנמצא.
היו"ר יעקב מרגי
בדיון הקודם קראנו את הצעת החוק, עברנו על הצעת החוק, ואמרנו, גם המציעים אמרו, שאנחנו מתכוונים לבצע חקיקה איכותית מעבר לקביעת תקופה של גיל שנתיים, אלא לתת לזה את המעטפת המתאימה, שתהיה רפורמה אמיתית, לא סתם חקיקה. לא בגלל שבעת האחרונה מישהו היפנה ביקורת על הליך חקיקה כזה או אחר, מדורג, אלא אנחנו פה בוועדת החינוך מקפידים שהליך החקיקה יהיה הליך חקיקה ראוי, ואנחנו נאפשר זאת.

בדיון הקודם נתנו לחלק גדול מהדוברים להתבטא. היתה קבוצה שלא הספקנו לתת לה להתבטא, והם אפילו לא נתנו לנו את ההזדמנות לומר שיהיה המשך והם יוכלו לדבר, וכל אחד, מסיבותיו הוא, עשו את הפרופגנדה שלהם. אנחנו לא עוסקים בחשבונות, וניתן היום גם למי שלא דיבר ויבקש בפתק ממנהל הוועדה. הוא יירשם כרגע וניתן התייחסויות.

נמצאת אתנו השופטת, הגב' סביונה רוטלוי, שיש לה קילומטרז'ים "בודדים" בסוגיית הגיל הרך וזכויות הילד. ניתן לה גם כן לומר את "האני מאמין" שלה.

יואב, נתחיל בגב' סביונה רוטלוי ולאחר מכן ניתן רשות דיבור כהשלמה למי שלא דיבר.

כפי שאתם יודעים הונחה בפניכם הצעת החוק שבה אנחנו דנים, של חבר הכנסת יואב קיש וקבוצת חברי הכנסת, וגם הצעת החוק הממשלתית שהוגשה בזמנו כמצע לאותו שינוי איכותי שהמחוקקים רוצים לבטא בחקיקה.
מאיר כהן (יש עתיד)
בהצעת החוק הממשלתית יש סעיף אחריות הורית.
היו"ר יעקב מרגי
כן. מה שרלוונטי. הגב' סביונה רוטלוי. בבקשה, גברתי.
סביונה רוטלוי
תודה, אדוני היושב-ראש, כפי שאדוני ציין באמת יש לי קילומטרז' גדול בנושא הזה – 31 שנות שיפוט בבית משפט לנוער, אחר-כך בבית המשפט המחוזי בתל אביב בענייני משפחה, לפני שהוקם בית המשפט לענייני משפחה, לאחר מכן כערכאת ערעור על בית המשפט למשפחה, וכמובן הוועדה לזכויות הילד שבראשה עמדתי, שהמליצה על שינוי בחוק הכשרות המשפטית במובן של הצורך בהחלפת מושגים בסיסיים של אפוטרופסות ומשמורת במושגים של אחריות הורית. אני שמחה שבהצעה הממשלתית יש ביטוי לנושא הזה.

אנחנו גם המלצנו שבכל חוק שנוגע לילדים, כולל בחוק הכשרות המשפטית, יוטמע המודל של המושג "טובת הילד". המושג "טובת הילד" עד היום הוא מושג שבתי המשפט מפרשים אותו בהתאם למערכת הערכים שלהם, בהתאם למחשבות שלהם, אין סוג של הבניה שיפוטית, שחשבנו שהיא מאוד מאוד חשובה כאשר באים לשקול טובת ילדים.

אם בפרוטוקול של הישיבה הקודמת קראתי את היועצת המשפטית של הוועדה מציינת שבגיל הרך כל הנושא של שקילת טובת הילד הוא עוד יותר בעייתי, אני באמת ממליצה שבכל הצעה של רפורמה, הנושא הזה של הבניית שיקול הדעת השיפוטי, הקשור בטובת ילדים, ייכנס.

כרגע ההצעה שעומדת לדיון על ביטול חזקת הגיל הרך והורדתה לגיל שנתיים היא בבחינת הבה נתחכמה, כי במשך שנים אני מופיעה פה, נוהלו פה אין-ספור דיונים, לא רק פה, אלא בכל מיני ועדות, היו ניסיונות לייצר הסכמות, אבל ללא הצלחה בינתיים. אני מאוד מקווה שאדוני יצליח לעשות זאת בוועדה, בעזרת השם, מה שוועדות אחרות לא הצליחו לעשות.

מה שמנסה הצעת החוק לעשות זה כביכול תיקון קוסמטי, שינוי הגיל משש לשנתיים, אבל למעשה מבקשים לחוקק את הרפורמה הכי חשובה בדיני משפחה שהיתה בישראל.

צר לי, היושב-ראש, כך לא מחוקקים רפורמה. רפורמה בדיני משפחה חייבת להתחשב בכל המרכיבים של המשפחה ולראות אותה כמו פאזל גדול, שאנחנו צריכים שיהיה מתאים ותואם. ברגע שמוציאים חלק אחד מתוך הפאזל, הוא כבר לא שלם. וכאשר דנים רק בגיל, או רק בחזקת הגיל הרך, ללא כל הנושאים הקשורים בשינוי זה, נעשה עוול, עוול גם להורים, אבל עוול גדול לילדים.

חזקת הגיל הרך זה לא מושג שהוא נטול הקשר לכל הסדרי הגישורים, אם בכל מה שקשור לילדים, חינוך, בריאות, קשר עם הורים, ואם בכל הקשור להסדרים הממוניים. אי-אפשר להפריד בין הדברים.

כבר בדיון ב-7 בדצמבר 2012, שהייתי פה, ואחר-כך בדצמבר 2015 – כבר אז טענתי כאן בכנסת שעל משרדי הממשלה הנוגעים בדבר, ובמיוחד משרד המשפטים ומשרד הרווחה, לאסוף נתונים שישמשו גם מסד למחקר ולהשוואה בין המצב שלפני חקיקת החוק ובין המצב שלאחריו. כך נוהגות כל המדינות המתוקנות בעולם. אין לנו שום מסד נתונים. אני חושבת שגם משרד המשפטים וגם משרד הרווחה נרדמו בשמירה. אין לנו נתונים על כמות התיקים, על משך ההתדיינות, על סוגי ההחלטות הקשורות בילדים, על מעורבות יחידות הסיוע, על כמות התזכירים, על ההשלכות שיש למשמורת משותפת על מצבם הכלכלי של ילדים וגם של הורים. אני חושבת שזה משגה גדול מאוד מאוד של משרדים להתעלם ולנהוג מנהג בת יענה.

יש לזה חשיבות אדירה מבחינה תקציבית. לא יכול להיות שהצעת חוק כזאת תבוא ללא הצעה תקציבית כלשהי, כאילו אין שום השפעה על משרדי הממשלה ועל הצדדים המתדיינים. עם הורדת חזקת הגיל הרך לגיל שנתיים ללא קביעת חזקה חלופית כלשהי, שפירושה העברת כל תיק לבית המשפט בהיעדר הסכמה – אני לא מבינה איך בתי המשפט והשירותים החברתיים נערכים לכך מבחינת הצורך בהגדלת כמות השופטים, העוזרים המשפטיים, יחידות הסיוע, יחידות הסעד, עורכי הדין של הסיוע המשפטי ועוד ועוד. לכל אלה יש ערך תקציבי. אי-אפשר שמשרדים יפטרו את עצמם בטענה – כך שמעתי – שההערכה היא שלא תעלה כמות ההתדיינויות. זאת מדיניות של בת יענה.
מאיר כהן (יש עתיד)
גברתי השופטת, אין הערכה כזאת. לפחות במשרד הרווחה יודעים ששינוי כזה מצריך היערכות חדשה לגמרי שבאמת עולה הרבה מאוד כסף.
סביונה רוטלוי
זה מה שאני טוענת.
היו"ר יעקב מרגי
בשולחן הזה עולה מדי יום הסוגיה הזאת בשאלת הסעות ילדים למוסדות חינוך במשמורת משותפת שבית משפט קובע, כשאף אחד לא נתן את הדעת על כך.
סביונה רוטלוי
אתה רק מחזק את דבריי שאין הערכה.
היו"ר יעקב מרגי
לא בכל משרדי הממשלה.
מאיר כהן (יש עתיד)
משרד הרווחה - - -
היו"ר יעקב מרגי
יודע.
סביונה רוטלוי
אין הערכה תקציבית.
קריאה
ברור להם שיש שינוי.
סביונה רוטלוי
איך אפשר להגיש חוק, שיש לו היבטים - - -
מאיר כהן (יש עתיד)
נשמע אותם, הם נמצאים כאן.
סביונה רוטלוי
- - - שיש לו היבטים כאלה, ללא הערכה תקציבית? יש לזה חשיבות, כי זה לא רק תקציבים שקשורים במשרדי ממשלה, זה גם תקציבים של אנשים שמתדיינים. אם עכשיו תגבר ההתדיינות, יצטרכו להגיע לבית משפט, יוטל עול כבד מאוד על הצדדים המתדיינים, וגם זאת צריך להביא בחשבון.

אני מוכרחה לומר שיש לי דוגמה מהזמן האחרון שתסבר את האוזן, וזה החוק שעבר ב-2014, החוק להסדר התדיינות, שהיה מיועד לחסוך בהתדיינויות. החוק לא תוקצב כהלכה והתוצאה היא שעובדות יחידות הסיוע נאלצו לתעדף את הנושא הזה על פני נושאים דחופים אחרים בדיני משפחה, כולל שמיעת ילדים, דיונים נדחו, ולמיטב ידיעתי בסופו של דבר העניינים חזרו לבתי המשפט וכל ההוצאות שהוצאו, שאף אחד גם לא העריך אותן, לא גרמו לקיצור משך ההתדיינות.
מוריה כהן-בקשי
זה לא הדיון, אבל הנתונים - - -
היו"ר יעקב מרגי
תודה. ניתן לך את רשות הדיבור בזמן - - -
סביונה רוטלוי
זו פנייה שלי למשרדי ממשלה. חכמים אמרו שסוף מעשה במחשבה תחילה, ואני קוראת לחברי הכנסת לחשוב על כל התוצאות שיכולות לנבוע מקבלת הצעת החוק הזאת באשר להטלת עומס על בתי המשפט ומערכת הרווחה.

אני לא יודעת אם מישהו חשב בהצעת החוק הזאת מה יקרה אם יש שלושה ילדים, האחד מתחת לגיל שנתיים ואחרים מעל הגיל הזה. אז מה? אז יפרידו ביניהם? זה לא דבר שמקובל.
יואב קיש (הליכוד)
גם היום זה קיים.
סביונה רוטלוי
ידונו בנפרד באלה שמעל גיל שנתיים? והאם פירושו של דבר שכאשר הילד יגיע לגיל שנתיים יתחיל דיון מחדש, כי הוא בן שנתיים? אני חושבת שהתוצאה היא עומס רב יותר על בתי המשפט, נזק גדול מאוד מאוד גם להורים וגם לילדים. אני חושבת שאני לא צריכה להגיד איזה נזק קורה כאשר ההתדיינות מתמשכת, גם לילדים וגם להורים, שלא לדבר גם על החלק הכספי שכרוך בזה.

אני חוששת מאוד שאם החוק הזה יתקבל כפי שהוא, ואני יודעת שיש לזה כבר ביטוי בשטח, יתחילו לפתוח תיקים שהסתיימו בעבר. מאחר שמדובר בשינוי נסיבות אפשר לפתוח את כל התיקים שקשורים במשמורת ובהסדרים לילדים ובמזונות. אני חושבת שהתוצאה הזאת היא הרת אסון גם למשפחות עצמן וגם לילדים.

נקודה אחרונה שאני רוצה להעלות כאן. מה שחשוב למערכת המשפטית ואני חושבת שלכל אזרח במדינה זו הוודאות של המערכת המשפטית. כאשר אין כלל חלופי לביטול חזקת הגיל הרך, למעשה אין ודאות, וכל מקרה יידון לגופו, והתוצאה יכולה להיות כאוס משפטי, כל שופט ידון לפי ראות עיניו. אני חושבת שזה מצב שאיננו רצוי.

לכן אני תומכת ברעיונות שהועלו כאן בישיבה הקודמת, של חלופות שונות, אם תבוטל חזקת הגיל הרך, כמו הרעיון של שיקוף המציאות בשנתיים שלפני הגירושים, אני חושבת שגם מבחינה משפטית - - -
מאיר כהן (יש עתיד)
זה מה שקורה היום.
סביונה רוטלוי
לא. זה לא קורה בפועל.
מאיר כהן (יש עתיד)
היום בהחלטות בית משפט לא מובא בחשבון שיקוף המציאות.
יואב קיש (הליכוד)
זה לא בהכרח הגורם היחיד הרלוונטי.
היו"ר יעקב מרגי
זה אחד הפרמטרים.
סביונה רוטלוי
אני אגיד לך מה החשיבות של הרעיון הזה. עד עכשיו, כשרצו לקבוע, מה שאנחנו קוראים לו "מסוגלות הורית", היו מזמינים חוות-דעת ותזכירים. אני בהחלט מבינה את הקושי, בעיקר של אבות, אבל גם של אימהות, לקבל את הרעיון הזה שהמערכת הפסיכולוגית דנה אותם לכף חובה, כי הם לא הורים טובים מספיק. שיקוף המציאות יכול להיות הקלה גדולה בעניין הזה, כיוון שלא יהיה צורך להגדיר אם הורה טוב יותר או טוב פחות, אלא תהיה מערכת של ראיות שניתן להביא, וזו מערכת שקל להביא, של מה היה בשנתיים שקדמו לפירוד. אני חושבת שמהבחינה הזאת צריך לחשוב על הרעיון הזה.

לא ציינתי כאן כמובן שאני מתנגדת לגיל שנתיים, ואני חושבת שזה עוד לא עלה. ואם זה יעלה, אני מוכנה.
היו"ר יעקב מרגי
זו היתה השאלה שלי ולא שמעת. בעיקרון מה שחשוב לך שאם עושים שינוי, שיהיה במסגרת רפורמה כוללת. טוב לתת את הדעת על הכול. תודה רבה.
סביונה רוטלוי
תודה.
היו"ר יעקב מרגי
בבקשה, חבר כנסת ואורח לסירוגין. חבר הכנסת מאיר כהן, בבקשה.
מאיר כהן (יש עתיד)
אדוני היושב-ראש, גברתי השופטת, אני רק רוצה להיות משוכנע שהבנתי את דברייך. אין לך התנגדות לשינוי המצב הקיים? אני חוזר על שאלתו של היושב-ראש, כי היא חשובה מאוד מאוד. עד עכשיו שמענו טענות למכביר על הטעות הגדולה בשינוי הגיל הרך, הטעות הגדולה מבחינת ההשלכות הנפשיות על הילדים, על המשפחות וכהנא וכהנא.

מעיקר דברייך אני מבין, כמו שאמר היושב-ראש, שאם זה יתוקצב, אם יהיו שופטים, אם יהיו יותר פקידות סעד לסדרי דין ואם יתאפשרו יותר דיונים, אזי השינוי הזה הוא לגיטימי.
סביונה רוטלוי
אם אתה שואל אותי, זה לא מה שהתכוונתי. מה שאמרתי שכל שינוי טעון עבודה יותר יסודית. באשר לשינוי עצמו, אני בהחלט מתנגדת להצעה הזאת. עם זאת, היום אני מבינה שאנחנו צריכים לבוא לידי הסכמות, ודאי שלא על גיל שנתיים.
היו"ר יעקב מרגי
תודה.
סביונה רוטלוי
הדבר הכי בסיסי, שאי-אפשר לבטל בלי לקבוע הסדר חלופי, אחרת יהיה כאוס בין הורים - - -
מאיר כהן (יש עתיד)
בהצעת החוק הזאת את לא רואה הסדר חלופי, בהצעת החוק שאומרת להוריד את זה לשנתיים?
היו"ר יעקב מרגי
אין. לא מוצע.
סביונה רוטלוי
לא. אין הסדר.
מאיר כהן (יש עתיד)
"לאור הפסיקה המתחדשת בעניין זה, מוצע לשנות את הגיל הקבוע בחזקה לגיל שנתיים." מה זה לא כתוב? זה כתוב.
יואב קיש (הליכוד)
נכון. היום אחרי גיל שש אנחנו בדיוק באותה שאלה.
מאיר כהן (יש עתיד)
בוודאי.
היו"ר יעקב מרגי
מה שקיים בגיל שש, אומר חבר הכנסת יואב קיש, ישונה לשנתיים, המנגנונים ושיקול הדעת. כל מי שמתעסק בתחום הזה יודע שבנושא הזה שנים רבות מחכים לרפורמה כוללת, שתתייחס לכול. תודה רבה. משרד הרווחה, בבקשה.
איילת ששון
קודם כול, אני רוצה להתחבר לדברים שאמרה כבוד השופטת רוטלוי ורק להגיד שמאחר שהצעת החוק הזאת לא עברה ועדת שרים, אז לא הונחו ולא הוצגו הערכות תקציביות של ההשלכה של ההצעה. אני כמובן מדברת רק מההיבט של משרד הרווחה, כשבוודאי נדרשת - - -
מאיר כהן (יש עתיד)
זה עבר במליאה.
יואב קיש (הליכוד)
זה עבר ועדת שרים לפני שנה וחצי.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
מה שעבר במליאה היה ביטול חזקת הגיל הרך. מה שפה מובא זה גיל שנתיים.
קריאות
- - -
עליזה לביא (יש עתיד)
אדוני, לפרוטוקול – זה לא עבר ועדת שרים.
יואב קיש (הליכוד)
אני לא בטוח שאתם צודקים.
היו"ר יעקב מרגי
מאחר שפה אנחנו עוסקים בחקיקה ויש עקרון הפרדת הרשויות, כל בר בי רב דחד יומא לומד זאת, בסדר.
מאיר כהן (יש עתיד)
אז לא עבר.
קריאות
- - -
עליזה לביא (יש עתיד)
אדוני, לא מדובר פה באותו חוק.
היו"ר יעקב מרגי
גברתי, את מיתממת. את יודעת בדיוק מה הסיבות שהביאו לדיון בהצעת החוק הזאת. אז למה להיתמם עכשיו?
איילת ששון
לא התכוונתי, אלא לעורר - - -
היו"ר יעקב מרגי
מותר לך לומר את עמדת המשרד. תאמרי. אף אחד לא יפריע לך.
איילת ששון
רציתי לומר שההערכה התקציבית של משרד הרווחה לא הוצגה ולא נאמרה עד הרגע, כשהמשרד באמת אומר שעל מנת לקיים את הצעת החוק ככתבה וכלשונה או הצעת חוק אחרת שתשלים אותה, או תצטרף אליה, או תשונה, המשרד יצטרך תוספת תקציב.
היו"ר יעקב מרגי
מאחר שאני ידוע כאדם אפקטיבי, לא מכלה זמני לריק, אני אשאל אותך שאלה. האם משרד הרווחה, שהוא אמון על השירותים החברתיים, איך שתקראו לו - - -
איילת ששון
העבודה, הרווחה - - -
היו"ר יעקב מרגי
כל מה שאת רוצה. הרי הבעיה הזאת לא חדשה, היא לא נולדה היום עם הצעת החוק של חבר הכנסת יואב קיש. האם יש לך נייר עמדה שלכם איך צריך להיראות כל הנושא הזה? האם הכנתם משהו? לו יצויר שמחר אני מאתגר אתכם ואומר לך: אני נחוש בדעתי להביא את זה, אני נותן לך 30 יום, תביאי את העמדה המקצועית שלך, איך זה צריך להיות? האם את מוכנה לכך?
איילת ששון
כן. אבל זה משהו אחר. אנחנו שותפים של משרד המשפטים להצעת חוק הורים וילדיהם - - -
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
הורים וילדים. היא לא על השולחן עכשיו. היא לא חלק מהדיון.
היו"ר יעקב מרגי
לא. היא לא חלק מהדיון.
יואב קיש (הליכוד)
היא גם דיברה על גיל שנתיים.
איילת ששון
כבוד היושב-ראש שאל מה עמדתנו המקצועית. עמדתנו המקצועית תואמת את העמדה של משרד המשפטים בהקשר הרחב של המעטפת שצריך לבנות בכלל בהבניה של הנושא. מבחינה גילאית עמדת משרד הרווחה היא שגיל שנתיים הוא נמוך ביותר. אנחנו סברנו - - -
מאיר כהן (יש עתיד)
ארבע.
איילת ששון
לא. דווקא שלוש. התפיסה המקצועית גורסת שבגיל שלוש ניתן להסביר לילד שינויים, יש לו כבר התקשרות יותר בטוחה ואפשר להסביר לו את השינויים, להסביר לו שאתה הולך אבל אתה גם חוזר, אתה בא ואתה גם הולך. זאת אומרת, את כל הדברים האלה יותר ניתן להעביר לילד בן שלוש מאשר לילד בן שנתיים. לצד זה יש העלות התקציבית, כשאני חושבת שאין מחלוקת כאן שהורדת הגיל בכל מקרה תביא לריבוי התדיינויות, בוודאי אם היא תהיה בלי המעטפת הזאת.
היו"ר יעקב מרגי
אנחנו בערבו של תקציב 2019. נודע לנו שבמרץ-אפריל יש כוונה להעביר אותו. תכינו לכם - -
איילת ששון
אנחנו בוודאי נכין, אבל אני רוצה שהדברים ייאמרו.
היו"ר יעקב מרגי
- - שלא נמצא את עצמנו לא מוכנים.
איילת ששון
חשוב לי שהדברים ייאמרו.
היו"ר יעקב מרגי
חשוב גם לי לומר לפרוטוקול.
יואב קיש (הליכוד)
לא צריך רק להגיד, צריך גם לעשות.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. יש חיסרון למי שהיה פה והיה שם. את מבינה?
איילת ששון
חלילה לא אמרתי שאנחנו רק באים לבכות כאן, אנחנו בוודאי עושים את המקסימום.
היו"ר יעקב מרגי
אז הנה, אמרתי לכם, אנא תעבירי את המסר הזה. חברת הכנסת שולי מועלם, בבקשה.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
תודה, אדוני. אני רוצה לחזור לנקודות שעולות שוב ושוב בדיון הזה. נקודה ראשונה, שהיא בעיניי מהותית בכל הדיונים שננהל כאן, והם יהיו רבים ומשמעותיים, ובזה אני מתחברת לשופטת בדימוס רוטלוי, ששינוי בחזקת הגיל הרך יהיה רק חלק מרפורמה גדולה יותר בכל המערך של פרידה של הורים. בעיניי זה ברור לחלוטין, ואני חושבת שעל זה היתה הסכמה בין חברי הכנסת, התומכים והמתנגדים לשינויים ולביטולים, שאם אנחנו נעשה רק שינוי משש לשנתיים נגרום הרבה הרבה יותר נזק מתועלת לכולם, להורים, לילדים, לחברה.

דבר שני שאני חושבת, שהוא מתבקש, זה שאנחנו לא יכולים רק לעשות את השינוי בלי להציע מנגנון חלופי של איך תיקבע החזקה. אני פחות מודאגת לכסף, אולי אני צריכה להיות מאוד מודאגת לכסף. אני פחות מודאגת לכסף, אני מודאגת מהידיעה הברורה מדיונים אחרים שבהם כל חברי הכנסת מסכימים שריבוי ההתדיינויות גורם נזקים בלתי נסבלים להורים ולילדים שלהם. על זה יש פה הסכמה מקיר לקיר.

הדבר השלישי, זה שאלת הגיל. אני לא אכחד ואומר שזאת הסכמה שהובאה בתוך הקואליציה. אני מתנגדת לה. לא הבאתי אותה כהצעה. בהצעה שלי דיברתי על גיל ארבע. אני שומעת את אנשי המקצוע של משרד הרווחה, לא נראה לי שיהיה פה עכשיו סוג של מקח וממכר.

שני דברים אני אגיד על זה: האחד, ברור לחלוטין שאם מישהו פה דרך ההורדה לגיל שנתיים שואף, מתכנן, מדמיין, או כל מילה אחרת, שהשלב הבא הוא ביטול חזקת הגיל הרך, אז אני מבקשת להגיד פה לפרוטוקול, שהוא ימשיך להיתקל בהתנגדות גורפת של חברי כנסת בבית הזה. דבר שני, אני חושבת שבמסגרת הדיונים בוועדה, למרות ההסכמה שהובעה בקואליציה, בניגוד לעמדתי, על גיל שנתיים, אני חושבת שגם זה נושא שראוי לנו לפתוח אותו, בעיקר משום שיש פה אנשי מקצוע שאוחזים בנושא הזה באופן הרבה יותר משמעותי מכל אחד מחברי הכנסת שבא לזה, מהמקומות שהוא בא לזה, מקצועיים, אישיים, מחקריים וכו' וכו'.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. הילה שי, בבקשה.
הילה שי וזאן
שלום. בוקר טוב. אני יושבת-ראש "שווים שונים". קודם כול, אני רוצה לברך את חבר הכנסת יואב קיש וחברת הכנסת יפעת שאשא-ביטון על היוזמה בכלל להעלות את הדבר הזה ולהבין את הבעייתיות שיש כאן. אנחנו רואים בזה צעד ראשוני, הורדת החזקה לגיל שנתיים, אבל זה צעד שמבחינתנו הוא לא אופטימלי. היום כמעט אין שום מדינה בעולם המתוקן שיש בכלל דבר כזה שנקרא "חזקת הגיל הרך". במדינות מתוקנות, או שהורים מגיעים לידי הסכמה בינם לבין עצמם, או שהדבר מגיע לפתחו של בית המשפט, שהוא מכריע מה טובת הילד. לדעתנו חזקת הגיל הרך צריכה להתבטל לחלוטין. אם יש סחטנות הדדית, ולצערי אנחנו יודעים שיש סחטנות הדדית, אז צריך לטפל בזה, והטיפול הוא רק על-ידי שוויון. אנחנו גם יודעים שצריך לטפל גם בנוהג בבית הדין הרבני, אבל אנחנו מאמינים שלעולם לא תתוקן אפליה אחת ביצירת אפליה נוספת.

אנחנו חושבים שמדינת ישראל בחזקת הגיל הרך ובחוקים נוספים מקבעת את התפקיד של נשים שתפקידם בבית, לגדל את הילדים באופן אוטומטי, ותפקיד הגברים כמפרנסים. אנחנו חושבים שהמדינה צריכה לעזור גם לנשים וגם לגברים דווקא לצאת מאזורי הנוחות שלהם. גם אם אלה אזורי הנוחות, צריך לבוא ובחוקים של המדינה לאפשר תזוזה באזורים. אם אנחנו קובעים את החזקה הזאת, שהיא מעין טייס אוטומטי, היא פוגעת בדבר החשוב ביותר, וזה טובת הילד.

נציגת משרד הרווחה פה דיברה על ריבוי דיונים, גם חברת הכנסת מועלם. אני מצפה ממשרד הרווחה לשמוע מה טובת הילד. לדעתנו טיעון של ריבוי דיונים לא צריך להיות מכריע, ודאי לא כשהוא בא מרשות שאני רוצה שהיא כגורם מקצועי תכתיב מה היא טובת הילד. כמו שאמרתי, זה צעד ראשון, זה צעד מבורך, אבל החתירה צריכה להיות אכן לביטול חזקת הגיל הרך לחלוטין ולהעברה של העניין להחלטתו של בית משפט בכל עניין לגופו.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. חברת הכנסת עליזה לביא.
עליזה לביא (יש עתיד)
תודה, אדוני היושב-ראש. אני מקשיבה פה - -
היו"ר יעקב מרגי
עוד לא התחלת. זו רק ההתחלה.
עליזה לביא (יש עתיד)
- - ואני תוהה אם אנחנו נמצאים בכנסת ישראל או בדיון - - -
היו"ר יעקב מרגי
רק כנסת ישראל.
עליזה לביא (יש עתיד)
- - - או בדיון אוטופי על מדינה שיש בה באמת שוויון והרבה מאוד נחת רוח וסיימנו לתקן את הכול.
רחל עזריה (כולנו)
רק זה נשאר...
עליזה לביא (יש עתיד)
ורק זה נשאר, כן. ממש ללכת לסוף הדרך. בסוף בסוף בסוף לעשות איזה תיקון ולשים פפיון. כל הדרך, אדוני, מדממת.
היו"ר יעקב מרגי
אפשר משהו בהומור? כולם יודעים שאותי לא שואלים, מה נשמע? שואלים אותי, מה שלומך? כי אם שואלים אותי, מה נשמע? אני אומר: תלוי איפה אתה שם את האוזן.
עליזה לביא (יש עתיד)
מזל שאתה שומע.
היו"ר יעקב מרגי
אני אומר: תלוי איפה אתה שם את האוזן.
עליזה לביא (יש עתיד)
אנחנו נמצאים במקום שאולי יש אוזניים, אבל אין שמיעה. באמת מדובר כאן בהצעה שעוסקת בילדים, ולא רק בילדים, אלא בילדים שההורים שלהם, שהיו אמורים לדאוג לטובתם, מכל מיני סיבות אישיות, אני לא שופטת, לא מסוגלים. רוב הזוגות, ברוך השם, מגיעים להבנות. טובת הילד במרכז, הם מבינים שבמקום שהיתה אהבה גדולה - - -
היו"ר יעקב מרגי
כשהייתי קטן, עדיין בחזקת הגיל הרך, אמרו לי: אין לא מסוגלים, יש לא רוצים.
עליזה לביא (יש עתיד)
כולנו חיים במקום הזה – רק ביום שישי האחרון, שעה לפני שבת נולדה לי נכדה - -
קריאות
מזל טוב.
עליזה לביא (יש עתיד)
תודה רבה.
עליזה לביא (יש עתיד)
- - התרגשות גדולה, וראיתי - - -
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
לא מערבבים שמחה בשמחה, אבל בעזרת השם השבוע ביום חמישי היא מחתנת בן.
קריאות
מזל טוב.
היו"ר יעקב מרגי
ובשבוע שעבר סיים קורס קצינים. בן פורת יוסף.
עליזה לביא (יש עתיד)
- - - ראיתי באהבה הגדולה הזאת בין בני הזוג, שמרגשת, וקבלת התינוקת החדשה – לא לעולם חוסן. אנחנו נמצאים במקום ובמדינה שיש לא מעט זוגות, הרבה פעמים גם כשלים של המערכת, שהביאה אותם לכל מיני מקומות לא פשוטים. אנחנו חיים במדינה שאי-אפשר להשוות אותה. תסלח לי הילה, הסטודנטית היקרה שלי לשעבר, אי-אפשר להשוות את מדינת ישראל למדינות אחרות. אי-אפשר, את זה למדנו בשיעור ראשון באוניברסיטה.
קריאה
למה?
קריאה
כי אנחנו יהודים והם לא.
קריאה
מכל מלמדיי – השכלתי.
היו"ר יעקב מרגי
אני מבקש בלי קריאות ביניים.
עליזה לביא (יש עתיד)
אין מה לעשות, כשאנחנו מדברים על מדינת ישראל, אין לנו בסיס להשוות – בהרבה מובנים תודה לאל, אבל במקרה של הדין הדתי, ובמקרה שהדין הדתי הוא דין העיקר כאן, והוא זה הקובע מהרגע הראשון ועד הרגע האחרון, ולא תיקנו הרבה דברים שרצינו לתקן – אנחנו מדברים כאן על מדינה יחידה בעולם שיש בה גם את בית הדין הדתי וגם את בית המשפט לענייני משפחה. יש כאן אפשרות ללכת לשניהם, והמרתון האכזרי הזה שנוצר, האכזרי הזה שפוצע בשלב הנוראי הזה, לא בשלב של האהבה הגדולה שהיתה, שחיבקנו, נישקנו ובנינו בית, רצינו, התכוונו, ייחלנו והתפללנו, אלא במקום של השבר. במקום הזה שבכל מדינה בעולם – את צודקת, זה כאב גדול – גם השרה הבלגית, ששמעתי אותה מדברת על הנושא הזה, ושם יש נישואים אזרחיים, דיברה בכאב גדול על המקום הזה, על הפער בין נשים לבין גברים בלי הדין הדתי, כל שכן במדינת ישראל.

מדינת ישראל שבה אנחנו רוצים לבוא ולתקן לשוויון – אומרת חברתי היקרה, חברת הכנסת שאשא-ביטון, יותר נשים יוכלו לצאת לעבודה, אבל כשאנחנו חיים במציאות שלמרות החקיקה, אנחנו עדיין המדינה שבה הפערים בין גברים לבין נשים בשכר, אותו תפקיד, אותו ותק, אותה השכלה - - -
קריאה
נשים תמיד מרוויחות - - -
היו"ר יעקב מרגי
אדוני. אדוני, התחלת לא טוב. זו ועדת החינוך.
עליזה לביא (יש עתיד)
קודם כול, כשאנחנו באים לדבר על מדינת ישראל, בואו נבין איפה אנחנו חיים, איפה אנחנו דנים ובאיזה מחטף פוליטי מכוער החוק הזה מגיע לדיון כאן בוועדה. אם הרצון היה באמת להיטיב, לתקן, לשנות, היינו רואים פה הרבה יותר חמלה, הרבה יותר רגישות בעניין והרבה יותר מיקוד לטובת הילד, לשים אותו במרכז ברגעים של השבר, של הדימום של ההורים שלו. יהיו יותר התדיינויות.

אתה שולח, אדוני, עם כל הכבוד וההערכה שיש לי אליך, אתה שולח את הנציגה של משרד הרווחה: לכי תכיני תקציב. אלוהים אדירים, זה התפקיד שלה?
יואב קיש (הליכוד)
של מי? שלך?
עליזה לביא (יש עתיד)
לא. אבל אנחנו מדברים על רפורמה.
יואב קיש (הליכוד)
של מי התפקיד להכין תקציב?
עליזה לביא (יש עתיד)
היא לא צריכה לעשות את זה. כשעושים תיקון - - -
קריאות
- - -
עליזה לביא (יש עתיד)
אדוני, משפט סיום. הפרעת לי פעמיים. כשעושים תיקון במקום כל-כך רגיש, צריכה להיות רפורמה כוללת - -
היו"ר יעקב מרגי
תודה. צודקת.
עליזה לביא (יש עתיד)
- - לא יכול להיות שנציגת משרד הרווחה היא זו שצריכה עכשיו - - -
היו"ר יעקב מרגי
גברתי עליזה לביא, תקשיבי.
עליזה לביא (יש עתיד)
אנחנו צריכים רפורמה.
היו"ר יעקב מרגי
כיושבת הגברת הנכבדה הזאת, מבחינתי היא לא יושבת פה, המשרד שלה יושב. ביקשתי ממנה בצורה הכי מכובדת, א', שתודיע לנו שיש תוכנית, ו-ב', שתעביר את המסר. נקודה.
עליזה לביא (יש עתיד)
אני מודה לך. עם זאת - - -
היו"ר יעקב מרגי
בפתוס שלך זה נשמע אחרת.
עליזה לביא (יש עתיד)
משפט סיום.
היו"ר יעקב מרגי
לסיכום.
עליזה לביא (יש עתיד)
משפט סיום, אדוני. זאת לא עבודת טלאים. החוק הזה, אסור לו שיהיה טלאי על טלאי.
היו"ר יעקב מרגי
אמרנו.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
זה לא יהיה.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. יונדב שטרן.
יונדב שטרן
שלום.
היו"ר יעקב מרגי
אתה דיברת בפעם שעברה.
יונדב שטרן
אפשר לומר? קצר.
היו"ר יעקב מרגי
חכה.
יונדב שטרן
הייתי קצר גם אז.
היו"ר יעקב מרגי
חכה. אתה תקבל, אבל בהמשך. אודליה חן דיברה בפעם שעברה?
אודליה חן
לא. לא דיברתי.
היו"ר יעקב מרגי
בבקשה.
אודליה חן
בוקר טוב, אדוני היושב-ראש, חברי הכנסת, אורחים נכבדים, אני אציג את עצמי. למי שעדיין לא מכיר, יושבת-ראש פורום משפחה ובתי דין רבניים בלשכת עורכי הדין. הגשנו נייר עמדה, אני מקווה שהוא מונח לפניכם.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
הוא לא. הוא לא הונח לחברי הכנסת.
אודליה חן
שלחתי לשתי הוועדות.

בגדול, לשכת עורכי הדין מקבלת את הצעת החוק, אבל כמובן בתוספות מסוימות, ואני אומר מהן.
היו"ר יעקב מרגי
אני אמשיך בקו ההומור שהתחלתי עם עליזה לביא. מה ההגדרה של עורך-דין? הוא מתפרנס מצרות של אחרים. ככל שימצאו - - - בטח שתתמכו.
אודליה חן
בטח בתחום דיני המשפחה.
היו"ר יעקב מרגי
אל תיקחי את זה אישית.
קריאה
אגב, זה כל לשכת עורכי-הדין?
היו"ר יעקב מרגי
תנו לה. היא מביעה את עמדתה, אני מקווה.
אודליה חן
עמדת פורום משפחה ובתי הדין הרבניים. בלשכת עורכי הדין, למי שרוצה שנעשה סדר, יש פורום שנקרא "פורום משפחה ובתי הדין הרבניים". זה פורום מאוגד, ולכן אני מדברת בשם הפורום כיושבת-ראש, יחד עם חברי, עו"ד צפת.

בנייר העמדה ציינו שאנחנו מקבלים את הצעת החוק, אבל - - -
מאיר כהן (יש עתיד)
יכול להיות שיהיה מצב שהלשכה מתנגדת - - -
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
ברור.
היו"ר יעקב מרגי
תנו לה לענות. אני לא מבין מה זו המקהלה הזאת.
מאיר כהן (יש עתיד)
שאלתי אם יכול להיות מצב שיגיע נציג השלכה ויתנגד לדעתך.
אודליה חן
יכול מאוד להיות, אבל הפורום עצמו - - -
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
אני לא זוכרת ששאלו - - -
היו"ר יעקב מרגי
היא אמרה בכנות, בהוגנות. היא מביעה עמדה בשם הפורום, נקודה. היא לא באה בשם לשכת עורכי הדין.
אודליה חן
הפורום הוא חלק בלתי נפרד מלשכת עורכי הדין. אנחנו מופיעים בדיון כנציגי לשכת עורכי הדין, על דעת ראש לשכת עורכי הדין.
מאיר כהן (יש עתיד)
סליחה. הדיוק הזה חשוב לוועדה. האם לשכת עורכי הדין שלחה אתכם לייצג את דעתה?
אודליה חן
אכן כן.
מאיר כהן (יש עתיד)
זה אחרת ממה שאמרתם.
אודליה חן
פורום משפחה ובתי הדין הוא חלק בלתי נפרד מלשכת עורכי הדין.
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
אני לא זוכרת ששאלו פה אנשים אחרים.
יואב קיש (הליכוד)
לא משנה. טוב שעשו את ההבהרה הזאת.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. תודה, חברי הכנסת.
קריאות
- - -
היו"ר יעקב מרגי
גברתי הסדרנית, תני לה להתאוורר עשר דקות בחוץ.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
השאלה היתה במקום.
יואב קיש (הליכוד)
הוא שאל שאלה, היא ענתה תשובה, והכול בסדר. בוקר טוב, איילת.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
בוקר טוב, קיש.
היו"ר יעקב מרגי
איילת, הגברת ברשות דיבור.
אודליה חן
אדוני, ראשית חשוב להבין, כמי שמגיעה מהשטח, שהצעת החוק מגיעה מהמציאות בפועל בשטח בבתי המשפט. חשוב להבין קודם כול שכבר היום בפועל מתנהל מצב של משמורת משותפת כאשר יש לנו מספר ילדים והקטן ביניהם הוא בן שנתיים, עקב אי-הפרדת אחים. בפועל מתנהלת החזקה במשמורת משותפת, כך שאנחנו רואים גם ילדים בגיל שנתיים כשיש מספר אחים במשמורת משותפת עם ההורים. נוכח עיקרון אי-ההפרדה, בפועל, בשטח, זה כבר מתקיים.

ולכן ההצעה הזאת לא הגיעה על קרקע לא פורייה. היא הגיעה עקב דיונים רבים ותביעות שהגיעו מאבות בבתי המשפט בערכאות הדיונים. ולכן אנחנו סבורים שיחד עם הצעת החוק צריך גם לתקן בתקנות, מאחר שאנחנו מדברים על ילדים בגיל שנתיים, שיהיה מעקב. חשוב מאוד שברגע שהחזקה הזאת מתקיימת או יוצאת לפועל שיהיה מעקב של שירותי הרווחה על זמני השהות, שהם מתקיימים בפועל, וכמובן עם דיווח לערכאת השיפוט שהחליטה. הרי חשוב להבין שחזקה נועדה על מנת לצמצם דיונים. זו הסיבה שיש לנו חזקה משפטית. תודה רבה.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. חבר הכנסת יואב קיש.
יואב קיש (הליכוד)
תודה ובוקר טוב לוועדה וליושב-ראש. קודם כול, אני מודה לשופטת לשעבר רוטלוי שהגיעה ואמרה את משנתה. אני מבקש מהוועדה להזמין גם את פרופ' שניט, שאני חושב שגם לו יש לא מעט קילומטרז' בעניין.
היו"ר יעקב מרגי
הוא הוזמן.
קריאה
הוא מוזמן בכל פעם.
יואב קיש (הליכוד)
למה הוא לא הגיע?
מאיר כהן (יש עתיד)
תשאל אותו.
יואב קיש (הליכוד)
אני חושב שהיינו שומעים – אולי תחלוק עליי השופטת רוטלוי – היינו שומעים עמדה שונה לחלוטין ממה שאמרה השופטת. זה בסדר, טוב שיש דעות שונות, וטוב לשמוע את כל הדעות.

אני רוצה להתייחס לשאלה הבסיסית שעלתה פה, האם אנחנו נכנסים לרפורמה גדולה ומשמעותית, אולי כמו שהיתה הצעת החוק הממשלתית שניסו להעביר. אני אגיד שני דברים: האחד, ספציפית להצעה הממשלתית – היא לא עברה מכמה סיבות. לא היו בה הסכמות, יש בה בעיות במגזר הדתי ובחרדי, שלא יכלו לקבל אותה. לא סתם היא לא עברה. כרגע אפשר אולי לגזור ממנה פה או שם משהו, אבל היא בטח לא זו שעל השולחן ולא צריך להתייחס אליה. זה דבר אחד.

דבר שני, מה עשינו בהצעת החוק הזאת? כל מה שאמרנו שזה מגיל שש לשנתיים. למעשה כל מה שקורה היום אחרי גיל שש יכול להמשיך ולקרות היום אחרי גיל שנתיים. לצורך העניין כל מי ששאל שאלות על אי-הפרדת אחים, גם היום יש סיטואציות שאחים מתחת לגיל שש ולא מפרידים, אז זה ירד משש לשנתיים. זאת אומרת, אפשר להסתפק גם בשינוי הזה, ולהחליט שמה שהיה הוא שיהיה. רוצים להיכנס פה למהלך גדול ומשמעותי, אז אני יכול להגיד מה אני מאמין. אני מאמין שצריך לבטל את החזקה. זה מה שהאמנתי מההתחלה וזה מה שדחפתי בכל כוחי. בקואליציה הנוכחית הגענו לפשרה פוליטית - - -
עליזה לביא (יש עתיד)
זה בדיוק המינוח, דחפת בכל כוחך.
יואב קיש (הליכוד)
נכון. כחבר כנסת אקטיבי פעלתי בכל כוחי לטובת הילדים - -
היו"ר יעקב מרגי
עליזה, תודה. בבקשה, יואב.
יואב קיש (הליכוד)
- - וזה הדבר הכי טוב לילדים.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
לדעתך.
היו"ר יעקב מרגי
הוא אומר את דעתו. הוא אמר בשם כולם?
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
זה היה נשמע כאילו הוא מדבר בשם הקואליציה.
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
לא טוב לילדים אימא ואבא. אני לא מבינה.
היו"ר יעקב מרגי
גבירותיי.
קריאה
זה לא הטיעון. זה פופוליזם.
קריאות
- - -
היו"ר יעקב מרגי
יפעת. יפעת, תודה.
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
נאמר - - -
מיכל רוזין (מרצ)
- - -
היו"ר יעקב מרגי
מיכל.
מיכל רוזין (מרצ)
אני לא מוכנה להאשמות האלה.
עליזה לביא (יש עתיד)
- - -
היו"ר יעקב מרגי
עליזה, את מפריעה לי פעם שנייה. תקשיבו טוב טוב. לא ייתכן שהסובלנות - -
מיכל רוזין (מרצ)
לוקחים את האבות מהילדים? נו, באמת - -
היו"ר יעקב מרגי
- - והרגישות של האוזן היא רק כשהיא באה מצד - - -
מיכל רוזין (מרצ)
- - זה מה שאת אומרת.
היו"ר יעקב מרגי
מיכל, את מפריעה לי.
מיכל רוזין (מרצ)
"ילדים צריכים אבא ואימא". לא - - -
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
נכון, ילדים צריכים אבא ואימא.
היו"ר יעקב מרגי
מיכל, את מפריעה לי.
מיכל רוזין (מרצ)
לא כולנו מסכימות לזה.
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
אוקיי. בסדר, על זה הדיון.
מיכל רוזין (מרצ)
דיון? זה פופוליזם.
היו"ר יעקב מרגי
רבותיי, לא ייתכן שהסבלנות לשמוע דעות באה רק מצד אחד. תאפשרו. בן אדם ישב, לא הסתיר את דעתו, נאבק עליה מעומק הלב, דחף בכל הכוח ואמר זאת ביושר, אז קצת סבלנות. מה קרה?
עליזה לביא (יש עתיד)
בסדר. רק - - -
היו"ר יעקב מרגי
עליזה, לא. עליזה, תתאפקי. היית יושבת-ראש ועדה פעם, נכון? אז תתאפקי לא לקרוא הערות על כל דבר. אנחנו לא מכריעים עכשיו, אז למה לקפוץ על כל דבר? בבקשה.
יואב קיש (הליכוד)
אני חייב להגיד שישבתי פה והקשבתי ולא הפרעתי כששמעתי דברים קשים מאוד, גם מחברת הכנסת עליזה, גם משולי וגם מהשופטת רוטלוי. הקשבתי. אולי עשינו טעות שהצד שלנו מקשיב, אני לא יודע. אני מבקש לכבד גם אותי.
היו"ר יעקב מרגי
לא, לא. זה הדבר הכי טוב להקשיב.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
אני רוצה שנפסיק להגיד צדדים. כולנו בעד הילדים, בעד משפחות - - -
יואב קיש (הליכוד)
אם לא שמת לב, לא עשיתי פה קואליציה-אופוזיציה, דיברתי על גישות שונות. יש פה גישות שונות לתפיסה.
היו"ר יעקב מרגי
יואב, תתייחס למהות.
יואב קיש (הליכוד)
אני מתייחס למהות ואני חוזר ואומר, אני מאמין שההורים שווים, וביטול חזקת הגיל הרך זה הדבר הנכון לעשות, נקודה. אני מאמין בזאת. לצערי הלכתי לפשרה בעניין הזה לגיל שנתיים. זה הגיל שנקבע וזו ההסכמה הפוליטית שהגענו אליה. נכון, זה לא מקצועי אחד לאחד, אבל לשם הגענו.

אפשר לפתוח את זה ולהתחיל פה דיונים מפה ומשם. בעיניי, מי שמחפש את הדבר הזה, מטרתו רק לסכל את ההתקדמות של הוועדה.

בסופו של דבר צריך להבין מה קורה. כולכם מכירים את זה. הרי אני יכול להגיד לכם שאליי באו אנשים ואמרו: אתה עושה טעות, תשאיר את המצב הנוכחי בבתי המשפט – אלה שמאמינים בביטול החזקה – ממילא המצב משחק לטובתנו. בזה שאתה מקבע עכשיו גיל שנתיים אתה עושה נזק. זו היתה הדילמה שהתמודדתי איתה.

למה החלטתי כן ללכת למקום הזה? כי בעיניי כשכל שופט מחוקק מה שהוא רוצה בבתי המשפט וכשזוג מגיע לשופט צריך להבין מי זה השופט הזה, מה הרקע שלו ואיך הוא פוסק בעניין הזה, בעיניי זה לא מצב לא קביל. בעיניי המערכת המשפטית, משרד המשפטים והאחריות שלנו, כחברי כנסת, להוביל למהלך שלפחות ייצר בהירות וייצר אחידות, ולא ייצר מצב שכל מספר זוכה, והכול בטוטו. זה המצב היום בבתי המשפט, מי שלא מבין. אולי עם נטייה לשנתיים ומטה.

אני רוצה לסכם, כי אני לא רוצה להאריך, אני אומר את הדברים שאני מאמין בהם. קודם כול, בהצעת החוק, אם אנחנו הולכים להרחיב אותה, צריך להיפטר מהמושג "משמורן". ההורים הם שווים, נקודה. זה הדבר הכי בסיסי. מבחינתי השאיפה היא גם להורות משותפת. לא רוצים לעשות הורות משותפת, זמני שהייה זה בסדר, זה לגיטימי, אבל להתחיל לדבר בשפה של הורים ולא אבא ואימא. אני חושב שזה אולי המסר העיקרי שאפשר להוציא מהדיון הזה. תודה.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. משרד המשפטים.
מוריה כהן-בקשי
גם בישיבה הקודמת וגם בישיבה הזאת נשאלה השאלה איפה משרד המשפטים בנושא הזה. חשוב לי לומר – ואני אחלק אולי את הדברים לעבודה המקצועית שלנו כמשרד המשפטים ולחלק של שרת המשפטים – חשוב לי לומר וזה לא סוד שחוק הורים וילדים נכתב במשרד המשפטים, גם בכנסת הזאת נעשתה עבודה רצינית מאוד סביב הצעת החוק מתוך הבנה שזאת אחת ההצעות החשובות ביותר שמשפיעות על אלפי או מאות אלפי, או המוני ילדים ומשפחות, וישבנו בהקשר הזה עם כל הגורמים, עם גורמים שעוסקים בטובת הילד, ממוקדי הילד, עם ארגוני נשים, ארגוני גברים, כשבאמת אני חושבת שההסתכלות של כולם בהקשר הזה היא להגיע לטובת הילד.

בתוך הדבר הזה אפשר אולי לחלק בין החלק שמתייחס לנוסחת ההכרעה, שהוא היה הנושא החם שבמחלוקת, שבו היו גישות שונות, ועדיין יש גישות שונות, וזה לגיטימי – ביטול חזקת הגיל הרך, הורדתה, שיקוף, השארת המצב – גישות שונות בהקשר הזה, והקואליציה הגיעה בסופו של דבר להסכמה עם פשרות כאלה ואחרות לגבי גיל שנתיים.

אבל במסגרת העבודה שלנו, כשישבנו עם הגורמים השונים, יש לנו בחוק הורים וילדים מעטפת שלמה שהיא תומכת בדבר. כשמבטלים ומפחיתים את חזקת הגיל הרך גם משאירים כר יותר נרחב – אני לא אומרת את זה בשלילה, זה עובדתי – לשיקול דעת. המקום הזה יש בו חשיבות שהוא יתמלא, ואני לא מדברת על משרד הרווחה, אני מדברת על פרמטרים שונים כשבמהלך הפגישות שלנו עם כל הגורמים, אני חייבת לומר שאחדות הדעים בנקודה הזאת היתה גבוהה מאוד. ושוב, יש ניואנסים, אבל בגדול אתם יכולים אפילו לקחת את ההצעות האחרות של חברי הכנסת ולראות הרבה מכנה משותף ביניהן. לכן אני סבורה שבמסגרת הצעת החוק כאן נכון לנו לקחת חלקים נרחבים מחוק הורים וילדים כמעטפת לכל הסדר והסדר שנקבע קואליציונית או הסדר שיוביל פה.

בדבר הזה יש נושא של החלפת מונחים, ונושא של קווים מנחים, ונושאים פרוצדוראליים, שלפעמים הם עושים את השינוי, נושא של הסדר הורות והסכם הורות. בהקשר הזה אנחנו כמובן נתמוך וננסה לסייע, לרבות אפילו הניסוח של גיל שנתיים שאפשר לנסח אותו בצורה שתהיה יותר מתאימה לימינו.

בהקשר של שרת המשפטים – למרות העבודה שנעשתה, בסופו של דבר הוחלט ללכת בקואליציה על תמיכה במתווה הזה ולא בהצעה הממשלתית. עם זאת, שרת המשפטים מוכנה, ככל שתהיה הסכמה קואליציונית לדבר הזה, להניח את נוסח המעטפת ולהביא הצעת חוק במסגרת הזאת שנקבעה, אבל עם מעטפת רחבה יותר כהצעה ממשלתית שתובא כאן לדיון.
היו"ר יעקב מרגי
חוץ מהנכונות. בתוך כמה זמן?
מוריה כהן-בקשי
יש לנו. המעטפת - - -
היו"ר יעקב מרגי
לא, מבחינת שרת המשפטים.
מוריה כהן-בקשי
ככל שתהיה הסכמה קואליציונית לדבר הזה. אנחנו מדברים על המעטפת של הדבר הזה.
יואב קיש (הליכוד)
לא. מה פתאום. שתעשה מה שהיא רוצה. יש כנסת ויש ממשלה. היא מוזמנת לעשות מה שהיא רוצה. היא תגיש הצעת חוק ממשלתית, בבקשה.
היו"ר יעקב מרגי
אני מבחינתי רואה את משרד המשפטים כאן כשרת המשפטים. היא אמרה שככל שיידרש הם יהיו מוכנים.
מוריה כהן-בקשי
בכל מקרה אנחנו סבורים שבמסגרת הדיונים כאן זה נכון, ויש הרבה מכנה משותף בהקשר הזה.
היו"ר יעקב מרגי
תודה.
יואב קיש (הליכוד)
שיעשו מה שהם רוצים. אנחנו עובדים, אתם רוצים לעבוד - - -
היו"ר יעקב מרגי
חברת הכנסת יפעת שאשא-ביטון, בבקשה.
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
תודה רבה, כבוד היושב-ראש, אני לא אחזור על דברים שאמרתי בדיונים קודמים, אני רק רוצה להוסיף התייחסויות למה שעלה כאן בדיון. ראשית, אני לא חושבת שהסיפור הוא בכלל תקציבי, הסיפור הוא קודם כול תפיסתי. אנחנו צריכים לדבר על המהות של העניין הזה של ביטול חזקת הגיל הרך במציאות החברתית המשתנה במדינת ישראל.

קיימנו לפני שבוע דיון בוועדה לזכויות הילד והיתה תמימות דעים סביב השולחן, גם מצד משרדי הממשלה, שהמציאות החברתית השתנתה, ואנחנו צריכים לשנות גם את הדיסקט של התפיסות החברתיות שעל-פיהן אנחנו מקבלים היום החלטות, ויכול להיות שאנחנו חוטאים, כי אלו תפיסות שמתאימות לעבר, ועלו מספר דוגמאות במסגרת הדיון.

הסוגיה שהעלו כאן, משרד הרווחה, שילד בגיל שלוש, אפשר להסביר לו שהוא הולך וחוזר – חברים, אם יש פה פסיכולוגים, אני אשמח לשמוע.
מאיר כהן (יש עתיד)
זה הטיעון הכי אמיתי. אל תזלזלי.
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
מאה אחוז, אני רוצה להתייחס אליו.
מאיר כהן (יש עתיד)
אם אתם חושבים על טובת הילד, אל תזלזלי. יש הבדל גדול מאוד בין שנתיים לשלוש.
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
חבר הכנסת מאיר כהן, אני לא הפרעתי לך.
מאיר כהן (יש עתיד)
את אומרת "חברים" כאילו זה מנותק - - -
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
הטיעון חשוב אבל אני רוצה לומר את דעתי, וגם להפריך אותו, ואני אומר לך גם למה. בסופו של דבר הילד גדל לתוך הרגלים ולתוך מסגרת. ילד שמורגל – אנחנו יודעים, וגם צוין כאן על-ידי חברות הכנסת שברוב המשפחות כן מגיעים להסכמות וכן יש הורות משותפת גם מגיל צעיר מאוד מאוד – הילד מתרגל לזה שיש לו שני הורים, וזה לא פופוליזם, זאת אמת. הוא נולד לשני הורים, לאימא ואבא, והוא מתרגל לחיות במציאות משותפת, ואם הוא יתרגל גם בגילאים צעירים שהוא הולך עם אחד ההורים וחוזר חזרה לבית האחר, או שיש חלוקה מסוימת, אז אין בעיה שזה יקרה גם בגיל שנתיים, ואת יודעת מה, אפילו גם לפני כן.

לגבי הנושא של הרפורמה. אני מסכימה לגמרי שצריך לעשות רפורמה מקיפה וגדולה לגבי כל הסוגיה הזאת של הורות משותפת, או איך שתרצו לקרוא לזה, בתקופת הגירושים. אני לא זוכרת בשום דיון בכנסת האחרונה, בשנתיים האחרונות, שהסוגיה הזאת הועלתה כשהעברנו חוקים בבודדת, כשדובר בחיי הנישואים, כל הנושא של חופשת לידה גם לגברים, למרות שהגוף שלהם לא נפצע והם לא ילדו, אבל אנחנו מבינים שהנוכחות שלהם בשלב הזה היא חשובה, אז שם זה כן, ושעת הנקה שהפכה לשעת הורות, למרות שהם לא יכולים להיניק, אבל אנחנו יודעים שהיום יש גם אמצעי - - -
מיכל רוזין (מרצ)
לא הבנתי, הכול - - -
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
שנייה רגע. אני מדברת בכלל.
רחל עזריה (כולנו)
זה מימי מחלת ילד.
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
חברת הכנסת רחל עזריה, תקשיבי רגע. כשדיברנו על הורות משותפת בתקופת הנישואים אף אחד לא העלה את זה שאין שוויון בשכר, שאנחנו לוקים בחוסר שוויון בעוד תחומים אחרים. אני מסכימה לגמרי שצריך לעשות שינוי כולל, אבל גם בתקופת הגירושים אנחנו צריכים לחלץ את העגלה הזאת מהבוץ וליצור מציאות של הורות משותפת. ואם אנחנו לא מצליחים לעשות את זה בבת אחת, ברפורמה כוללת, נתחיל לעשות את זה כמו בתקופת הנישואים - - -
עליזה לביא (יש עתיד)
- - -
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
גם עם זה אנחנו מתמודדים.
עליזה לביא (יש עתיד)
אתם לא מתמודדים עם זה.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
לא. אתם לא מתמודדים.
עליזה לביא (יש עתיד)
אדוני, רק הבהרה.
היו"ר יעקב מרגי
יפעת, סיימת?
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
לא. ממש לא.

שימו לב מה יוצא, וצדק חבר הכנסת קיש, ישבנו והקשבנו לכל - - -
יואב קיש (הליכוד)
כל הזמן מפריעים לה, תנו לה להגיד מה היא חושבת.
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
הנאורות, הליברליות והכול. לא מסוגלים רגע להקשיב באופן מלא ורציף למה שמציפים פה מהעבר השני.
עליזה לביא (יש עתיד)
החוקים האלה לא מתכתבים עם הדין הדתי, יפעת. יש הבדל.
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
גם החוקים האחרים שהבאנו בתקופת הנישואים לא מתכתבים עם החוק הדתי.
היו"ר יעקב מרגי
עליזה. עליזה.
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
אין סתירה. אני מסכימה לגמרי שצריכה להיות כאן רפורמה מקיפה. אני רוצה לומר את המשפט המסכם שלי. כמו שעשינו את זה צעד-צעד בתקופת הנישואים, אני לא חושבת שיש סיבה שלא נתחיל לעשות את זה צעד-צעד איפה שאנחנו יכולים גם בתקופת הגירושים ונטפל גם בסוגיית הדין הדתי - -
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
- - -
היו"ר יעקב מרגי
איילת. איילת.
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
- - כדי שנוכל להשיג את המטרה.
קריאות
- - -
היו"ר יעקב מרגי
איילת, למה?
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
אני יושבת ושותקת.

(היו"ר יפעת שאשא ביטון, 10:00)
היו"ר יפעת שאשא ביטון
סיכמתי את דבריי כדוברת. עכשיו כיושבת-ראש, כמובן גם לפני כן, אבל גם עכשיו כמובן שהבמה היא לכולם.

אני אמשיך כפי שהיושב-ראש התחיל, חבר כנסת ודובר לסירוגין. ירון מידן, בבקשה. ירון מידן, דיברת בדיון הקודם?
ירון מידן
לא. לא דיברתי.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
בבקשה.
ירון מידן
הייתי רוצה, אם אפשר, לעזוב את עולם האמונה. הרבה חברי כנסת כאן דיברו על אמונה. אני מאמין שצדיק באמונתו יחיה ולעבור לעולם העובדות.

אני אתקוף שלוש נקודות: נקודה ראשונה היא נקודה משפטית, הכי קל לומר אותה. מהכרזת העצמאות, דרך חוק יסוד שיווי זכויות האישה, דרך אמנת זכויות הילד, דרך כל הפסיקות של בית המשפט העליון, ברור שהחזקה הזאת דרך סעיף 6 לחוק-יסוד: השפיטה, שמחייב שופטים לפעול ללא הטיה, ללא הכרת פנים, באופן נטול פניות, בהתחייבות אישית – ברור שהחזקה הזאת עומדת בסתירה מוחלטת, בעימות חזיתי להתנהלות בבתי המשפט. החזקה הזאת מפלה, אין מחלוקת על כך. בהיבט המשפטי החזקה הזאת, כשמגיעה לשולחנו של שופט, הוא נאלץ למעשה לפסוח על כל הסעיפים ולפעול בניגוד לעיקרון היסוד של שוויון שבכל שיטת משפט בעולם המערבי. זה בהיבט הזה. ניחא, אין מה לעשות, אנחנו צריכים לבחון באמת את טובת הילד.

גם פה אני רוצה ללכת שוב לעולם העובדות. בעולם העובדות יש דבר שנקרא "מחקרים". החזקה הזאת, שמתייחסים אליה היום כאל דבר טבעי ורגיל, היא חזקה שהתקיימה רק בעולם המערבי, והיא התקיימה בסך-הכול בין השנים 1870 ל-1970. באנגליה והגרורות שלה, אנחנו אחת הגרורות לצורך העניין, כקולוניה לשעבר של הבריטים, אחזנו בחזקה הזאת. 100 השנים האלה סיפקו אין-ספור מחקרים. המחקר האחרון שנקרא "מאמר הקונצנזוס" של ד"ר Warshak מסכם 111 חוקרים מכל העולם, ועברתי גם חוקר חוקר, בדקתי גם את המאמר לגופו, גם את הרציו של כל מאמר. כל חוקר כזה נסמך על מקרים של מאות ילדים ואלפי ילדים, 111 חוקרים. מדובר על מאות אלפי מקרים, כולם פה אחד אומרים במאמר שאומץ על-ידי הסתדרות הפסיכולוגים בישראל, את המובן מאליו, ילד זקוק לשני ההורים מגיל אפס, כולל לינה.

עכשיו אני מגיע לנקודה השלישית. למה בעצם אנחנו מתכנסים פה? למה כולנו אומרים שנדרשת רפורמה? למה אנחנו בכלל מדברים על הנושא הזה? כי אנחנו יודעים שמשהו לא בסדר. אנחנו יודעים שהזקנו, אנחנו יודעים שמערכת החוק יחד עם הרווחה, משך כל השנים שבמדינת ישראל התקיימה החזקה הזאת – נגרמו נזקים אדירים ואין-סופיים לילדים ולאבות. אנחנו יודעים את זה ואנחנו רוצים לתקן.

איך אנחנו רוצים לתקן? מה ההצעה? אני שומע פה את המילה שוויון ואני שומע שני הורים, אבל בפועל, מה רוצים לעשות? במקום לעבור משש לעבור לשנתיים.

פה אני אומר את הדבר האחרון. יש משהו זדוני מאוד בלהגיד "שלוש שנים מתאים", כי אני כן מכיר את האוגדנים של משרד הרווחה. מה לעשות, אני אוהב לקרוא. אני אדם שיכול לגמור ספריות שלמות וקראתי את כל האוגדן. התיאוריה הרווחת, שאני מקבל אותה אגב, איזה חבר כנסת אמר שלא לזלזל בזה. התיאוריה אומרת שעד גיל שנה וחצי הילד אדיש, אני גם יכול לומר את זה כמי שגידל ילדים. עד גיל שנה וחצי, עמדה לי פה הגב' - - -, אם אני לא טועה, ואמרה לי: ילד בכלל לא יודע, והוא באמת לא יודע, הוא אדיש איזה הורה מטפל בו, דואג לו וכן הלאה.
קריאה
ממש לא נכון.
ירון מידן
מגיל שנה וחצי עד שלוש שנים מתחיל להתקבע בו הקשר לאותו הורה. מה יקרה אם תשאירו את החזקה עד גיל שלוש או עד גיל שנתיים? למה ההתעקשות? כיוון שבין שנה וחצי לשלוש התקבע בו ההורה המשמורן, האימא, ואז את הנזקים כבר יהיה בלתי אפשרי - - -
מיכל רוזין (מרצ)
נזקים?
ירון מידן
אתה לא מסביר לילד בן שלוש. אחרי גיל שנה וחצי הרגלת אותו. אם אתה רוצה שלילד יהיה - - -
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
נגרם לילד נזק מזה שאימא שלו גידלה אותו? רק תסביר לי.
קריאות
- - -

(היו"ר יעקב מרגי 10:02)
היו"ר יעקב מרגי
אני אעזור לך.
קריאות
- - -
היו"ר יעקב מרגי
הוא לא הצליח לשמוע את השאלה שלך כי כולם קפצו.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
לא הוצאתי הגה בכל דברי החוכמה האלה.
היו"ר יעקב מרגי
תודה.
ירון מידן
אימא ואבא זה דבר נפלא לילד. חס וחלילה חס ושלום האימא נפגעה, נפטרה, האבא מגדל לבד. היה עדיף אבא ואימא. אותו דבר להיפך, האבא נפטר, היה עדיף אבא ואימא.

ילד זקוק לשני הורים. כל המומחים בעולם אומרים את זה, כל חוקי מדינת ישראל אומרים את זה. כל-כך פשוט. שש מילים בסעיף 25 לחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות – לבטל אותן. תחסכו כל-כך הרבה נזק לילדי ישראל.
היו"ר יעקב מרגי
סיימת?
ירון מידן
כן. תודה רבה לך. אני מעריך.
היו"ר יעקב מרגי
זה תפקידי. אני מקבל משכורת. רחל עזריה.
רחל עזריה (כולנו)
תודה רבה. שמעתי פה לא מעט דברים ואני רוצה לפתוח ולומר שאין לאנשים זכות להורות. זו לא אחת מהזכויות שלנו כאנשים מבוגרים. יש זכות לילדים לחיים בטוחים ומוגנים. ואנחנו, עם כל הכבוד לרצונות שלנו, אנחנו צריכים קודם כול לחשוב על הילדים, ולצערי אני כל הזמן שומעת את הזכות להורות, שלוקחים למישהו זכות להורות. זה לא זכות. כפרות, זו חובה. יש לנו חובה לדאוג לילדים שלנו.

האמירה פה שנאמרת, שצריך לבטל את חזקת הגיל הרך ולייצר מצב שבו תינוק בן יומו, אישה אחרי לידה, תינוק שהוא אפילו רק לומד לינוק, אנחנו נחלק את הזמן בין האבא לבין האימא בגלל הזכות של ההורים? אנחנו פשוט התבלבלנו. אין לנו זכויות כהורים. אני אימא לארבעה. אין לנו זכויות כהורים, לילדים שלנו יש זכות. והשיח הזה כאילו סביב הזכויות של ההורים, בעיניי הוא אם כל חטאת, וזה מה שקצת מבלבל אנשים.

אין היום שום תשתית תומכת. אנחנו מבטלים את חזקת הגיל הרך ואנחנו על גיל שנתיים, וכמובן כולם יבואו לבית משפט ויגידו: אנחנו רוצים לגדל ביחד ילדים. ואני רוצה לספר על מקרה שהגיע אליי.

אימא לילד אוטיסט – אחת הסיבות שההורים התגרשו שהאבא לא היה מסוגל להתמודד עם זה שנולד לו ילד אוטיסט - -
היו"ר יעקב מרגי
זה לא מקרה אחד.
רחל עזריה (כולנו)
- - מגיעים לבית המשפט, פתאום אבא רואה את האור. הוא אומר: אני רוצה משמורת משותפת. האימא כולה נצנצים, אומרת: בטח, סוף סוף הוא מבין שזה הילד שלו וזה חלק מהחיים שלו. איזה יופי הילד יגדל עם שני הורים. היא מסכימה. פעם אחת האבא לא בא לאסוף את הילד. האימא צריכה בשביל זה לחזור לבית משפט, היא צריכה בשביל זה הרבה מאוד כסף, כי היא צריכה לבוא ולשנות את המשמורת ולשנות את שעות השהייה. אין לה את הכסף הזה. אין לנו פה בחוק שום בן-אדם שנותן מענה לשום מקרה, גם אם זה לא מקרה קצה, גם אם זה מקרה פשוט, שאחד ההורים לא מגיע, וזה לא משנה מי מההורים. אין לנו סנקציה כלכלית על ההורה שלא מגיע.

עכשיו זה עובר לשני הפילים הגדולים שעומדים פה באמצע החדר, ואני אתייחס אליהם. האחד, זה הכעס הגדול שיש בין שני הורים שמתגרשים, זוג שמתגרש, בטח זוג שמגיע למצב של דיון על חזקת הגיל הרך. הרוב המוחלט של ההורים, וצריך לומר את זה, לא מגיע בכלל לדיון הזה. הם יודעים לנשום עמוק, להגיע להסכמות, לחשוב על הילד ולא על עצמם, לחשוב באמת על טובת הילד ולהגיע להסכמות. אנחנו מדברים פה על האחוזים הקטנים שלא מסוגלים לחשוב על טובת הילד ברגע האמת, ולא משנה אם זה בגלל האימא או בגלל האבא, מגיעים לבית משפט. וכשהם מגיעים הם מאוד מאוד כועסים ורוצים לנקום, ואנחנו יודעים שהאהבה הרבה פעמים הופכת לשנאה, ואנחנו צריכים להביא בחשבון שהילד או הילדה לא יכולים להפוך להיות קלף מיקוח בשנאה שיש בין ההורים, וזה מה שקורה פה. והדיונים יהיו אינסופיים, כי כל אחד מההורים ירצה להוכיח שהוא מקבל יותר זמן, הוא מקבל יותר משמורת, היא האימא היותר טובה. אני נכנסת בין ההורים, אבל זה מה שיקרה.

ואחד הדברים הכי חשובים, ומישהו פה ניסה לטאטא את זה. אחד הדברים הכי חשובים בגירושים עבור הילדים, לא עבור ההורים – ההורים הרבה פעמים רוצים לשנוא לנצח, שיהיה להם לבריאות. לנו יש אחריות רק לילדים – ואחד הדברים הכי חשובים בגירושים זה זמן קצר של ויכוחים בין ההורים, ושההורים ימשיכו בחיים שלהם, גם אם ההורים אובססיביים. הילדים צריכים שהורים יסגרו את זה, ישימו את זה בצד וימשיכו הלאה. זה מה שהילדים צריכים. ואנחנו עושים פה בדיוק ההפך, אנחנו מאפשרים דיונים אינסופיים.

ועכשיו לפיל השני שנמצא פה בחדר. הפיל השני הוא הכסף. המשמורת הזאת עולה כסף, המגדל העיקרי שאוסף את הילדים.

יפעת, את עשית את הרפורמה של הצוהרונים, אותה רפורמה שעשיתי בירושלים. למה עשינו את הרפורמה הזאת? כי גידול ילדים עולה כסף. ללכת לעבודה כדי להרוויח כסף - - -
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
כשיש משמורת משותפת - - -
רחל עזריה (כולנו)
סליחה, אני מדברת עכשיו. אני הולכת לעבודה להרוויח כסף בשביל זה - - -
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
שאלת. אני עונה.
רחל עזריה (כולנו)
שאלתי שאלה רטורית. ללכת לעבודה בשביל להרוויח כסף אומר שאתה ואת צריכים לשים את הילדים במסגרת. המסגרת הזאת עולה כסף. גידול ילדים, יש לזה עלות.
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
בהורות משותפת הם חולקים חצי-חצי.
רחל עזריה (כולנו)
יפעת, אני כיבדתי אותך.
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
בואי נסביר.
רחל עזריה (כולנו)
לכן יש פה מאבק על כסף, ויש פה אנשים שלא רוצים לשלם את הכסף הזה, וגם אין לנו שום סנקציה על מי שלא אוסף. לכן זה אומר שאנחנו הולכים לגרור ילדים לעוני עמוק ואינסופי, בגלל שאנחנו נמצאים פה בהסכמות קואליציונית, שייקנו את הילדים שבע פעמים כדי להגיע לאי-הסכמות.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
לא הסכמנו להן.
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
- - - שילד הוא לא משאב כלכלי. לא מחזיקים ילד כדי לקבל יותר כסף על זה - - -
רחל עזריה (כולנו)
אני רוצה לומר משפט לסיום - - -
קריאות
- - -
היו"ר יעקב מרגי
שולי, תודה. יפעת, תודה. יפעת, חבל. בשביל מה? בבקשה.
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
התחלת את הדיון.
היו"ר יעקב מרגי
בבקשה, תתחילי לסכם.
רחל עזריה (כולנו)
אני מסכמת. הגירושים בישראל, הדבר האחרון שאפשר לומר עליהם שהם שוויוניים. החזקה הזאת היא בכלל דין דתי, שמבוססת על אותו דין דתי שהגבר נותן את הגט מרצונו. אני רוצה לומר יותר מזה, בבית הדין הרבני לקחו את "מרצונו" לתפיסות רדיקליות, שמבוססות על פוסק אחד שקוראים לו "מהרשד"ם". אף אחד לא הולך לפי התפיסות האלה אף פעם, מעולם. לאורך אלפי שנות גלות אף אחד לא הלך לפי הפסיקה הזאת.
היו"ר יעקב מרגי
חזקת הגיל הרך.
רחל עזריה (כולנו)
אבל פה פתאום אנחנו רואים - - -
קריאות
- - -
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
זה בדיוק זה. ההשוואה הזאת שאנחנו מדינה ככל המדינות היא מקועקעת מן היסוד. אנחנו לא ככל המדינות. ברוך השם, אנחנו מדינה יהודית.
היו"ר יעקב מרגי
שולי, תקשיבו לי. מהמקום המרכזי הזה, גם פיזית, של האולם, שאני חוצה אותו, זה גם בדעות, ק"נ טעמים אני יכול להביא לדעה הזאת וק"נ אני יכול להביא לדעה הזאת. האמת לא נמצאת בשום צד, אבל אני יושב ושומע, כי הפרוטוקול יודע להכיל הכול וצריך שיכיל הכול, רק תנו לה לסיים בבקשה.
רחל עזריה (כולנו)
תודה. לא יכול להיות שבנושא של בית הדין הרבני הולכים על התפיסות הכי רדיקליות, שהן לרעת הנשים, כי גט מעושה וביטול גט וכו' וכו' – אם היושב-ראש ירצה, אני אשמח לשבת ולדון בזה באריכות - - -
היו"ר יעקב מרגי
אם הייתי רוצה, הייתי הולך לתחום הזה להתמחות. לא רוצה.
רחל עזריה (כולנו)
בדיוק. אני מבינה למה אתה לא רוצה. לא יכול להיות שזה מה שיש מהצד, ואנחנו מדברים פה על סיטואציה מגדרית, ו"שולחן ערוך", הרי זו פסיקה דתית שאמרה: החזקה היא זו שמתמודדת עם האתגר הזה, ואנחנו הולכים לבטל את החזקה ואנחנו לא עושים שום דבר לגבי בית הדין הרבני.

אני מבינה את המגבלות. אני חושבת שיש פה כמה דברים חשובים מאוד: האחד זה המעטפת. המעטפת הזאת היא קריטית. אני לא חושבת שהיושב-ראש ירצה לדעת שהוא הוציא מתחת ידיו בסופו של דבר חוק, שאומנם היתה הסכמה קואליציונית לגביו, אבל יותר מדי ילדים ייפגעו. אני חושבת שזה אחד הדברים הכי חשובים שאנחנו צריכים לקחת, כי אני מבינה את ההורים - - -

יש מחקר גדול מאוד לגבי ילדים להורים גרושים, ואחד המוטיבים שחוזר במחקר נרטיבי כששואלים ילדים להורים גרושים, זה מה החוויה שלך. אחד הדברים שחוזרים על עצמם זה אני עם שקית ניילון באוטובוס, או אני עם תיק באוטובוס, נודד בין ההורים. אנחנו צריכים לקצר את השנים שבהן הילד עם שקית ניילון באוטובוס, בטח במקרים שבהם אין הסכמות. אני מזכירה שאנחנו לא מדברים על כלל מקרי הגירושים, אלא רק על מקרים שבהם ההורים לא יודעים לנשום עמוק ולקבל החלטות לטובת הילד. תודה.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. ד"ר עודד - - -
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
כבוד היושב-ראש רק הערה קטנה. אנחנו ועדה משותפת, אני מרשה לעצמי לפחות בהזדמנות הזאת לנצל את זה.
היו"ר יעקב מרגי
הערה.
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
אני מסכימה לגבי הנושא שאין אכיפה לגבי הפרה של הסדרי הורות. בשבוע שעבר, בדיון שקיימנו, דרשנו ממשרד המשפטים לקדם את סעיף 12 שמדבר על הפרת הסכם הורות או אי-הסדר הורות, במסגרת חוק הורים וילדים. גזרנו את זה. גם אם לא ייקחו את המעטפת, לפחות הסעיף הזה, אני חושבת שזה יכול - - -
היו"ר יעקב מרגי
תודה. אמרת. ד"ר עודד סושרד. בבקשה.
עודד סושרד
שלום לכולם. אני מארגון "הכול מתחיל בחינוך" - - -
היו"ר יעקב מרגי
תסביר לי מה זה.
עודד סושרד
זה לא ארגון גברים, זה לא ארגון נשים. אותנו מעניין רק דבר אחד, וזה טובת הילד. במובן הרחב יותר מעניין אותנו הצד שהוא יותר חלש, הצד שצריך עזרה, הצד שמקופח בחוק, ולכן אנחנו באים לוועדות שצריך לבוא ותומכים ומחזקים את אותו צד החלש יותר.
היו"ר יעקב מרגי
איפה החינוך פה? לא הבנתי.
קריאה
מי זה הצד החלש?
היו"ר יעקב מרגי
לא משנה. תנו לו. אין להם סבלנות להקשיב. לא הסברת לי מה זה "הכול מתחיל בחינוך".
עודד סושרד
חינוך זה לא רק בתי ספר וגנים, זה גם חינוך לערכים, ובנושא הזה של תמיכה בחלש - - -
היו"ר יעקב מרגי
עכשיו לענייננו.
עודד סושרד
אני אגיב למה שאמרה הגברת מהרווחה. זה הגורם המקצועי, והעלית טיעון שעובדתית הוא נכון מאוד, אמרת שההתקשרות נעשית בגיל צעיר, אפילו מתחת לגיל שלוש. את הגורם המקצועי, אין לי אלא לסמוך על מה שאת אומרת, אני רק חלוק על המסקנה מהעובדה הזאת, כי המסקנה לדעתי החד-משמעית מהעובדה הזאת היא להוריד את חזקת הגיל הרך כמה שיותר, ואם אפשר, לבטל אותה לגמרי, כדי שההתקשרות תהיה לשני הורים, כמו שאותו ילד צריך, אחרת עלול להיגרם נזק בלתי הפיך, קודם כול לילד, שזה הכי חשוב מבחינתנו, גם לאבא וגם לאימא שתהיה איכשהו מקובעת בתור ההורה שמטפל וקשור לילדים.

וזה מתקשר להערה השנייה שרציתי לומר לגבי מה שאמרה כאן חברת הכנסת עליזה לביא, באמת מגיע לה מזל טוב ובאמת לא מערבבים שמחה בשמחה - - -
היו"ר יעקב מרגי
לענייננו. הלאה, לענייננו.
עודד סושרד
גם לא מתקנים עוול בעוול.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
זה מה שהצעת החוק הזאת עושה.
היו"ר יעקב מרגי
שולי, למה את צועקת עליו?
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
הרי אתם טוענים שנעשה עוול לאבות, אז אתם באים לתקן את העוול לאבות בעוול לילדים, לאימהות ולאבות.
היו"ר יעקב מרגי
תודה, שולי. תודה.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
תחליטו. אי-אפשר גם ללכת עם הדבר הזה וגם להרגיש בלעדיו.
היו"ר יעקב מרגי
אני אענה לו.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
לפחות אל תדברו גבוהה גבוהה ואל תגידו לטובת מי אתם ומטעם מי אתם באים. אתם באים מטעמים מסוימים, שהם לגיטימיים, אבל אל תסתירו אותם בתוך מחקרים ומילים גבוהות.
היו"ר יעקב מרגי
שולי, תודה. שולי. למה לצד שמנגד מותר לעטוף את זה בצלופן?
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
לא. חס וחלילה, אבל אל תגיד לי שלך אכפת ממי שמקופח. מי מקופח? בואו נגיד. אם מקופחים הילדים, בואו נדבר על הילדים, אבל אם אתה חושב שהאבות מקופחים, אז בואו נדבר על האבות ועל המחויבויות שלהם ועל זה שהם לא באים לקחת את הילדים גם בשעות שהם צריכים.
היו"ר יעקב מרגי
שולי, אנא להירגע.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
- - -
מיכל רוזין (מרצ)
- - -
היו"ר יעקב מרגי
חברות הכנסת. שולי, זה לא הוגן.
עודד סושרד
אשמח להשלים את הטיעון.
היו"ר יעקב מרגי
סיימת?
עודד סושרד
עוד משפט אחד כדי להשלים את הטיעון. אין לי אינטרס אישי בעניין. אני אבא לארבעה ילדים, הילדה הקטנה שלי היא בת עשר.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
ברוך השם.
עודד סושרד
בכל מקרה חזקת הגיל הרך לא נוגעת אליי. כמו שאמרתי, אותי מעניין הילדים. כשאני מדבר על העוול שצריך לתקן פה, זה עוול שנגרם קודם כול לילדים, כשגם האבות והאימהות נפגעים מזה.

דובר כאן על פערי שכר. לא בדקתי את הסטטיסטיקה של פערי שכר - - -
היו"ר יעקב מרגי
אדוני המכובד - -
עודד סושרד
משפט אחרון.
היו"ר יעקב מרגי
- - בוא תקשיב. הפריבילגיה של חברי הכנסת אין לך. באת לדיון כרגע בסוגיה הזאת של חזקת הגיל הרך. אמרת את דעתך. אתה רוצה להתייחס עוד למהות, אני אתן לך. עכשיו אל תתחיל להתייחס לי למה שאמר חבר כנסת זה או אחר. עכשיו למהות, לסיכום.
עודד סושרד
אני מודה לך. למהות ולסיכום, ככל שיש בעיה של פערי שכר, אדרבה, נבטל את חזקת הגיל הרך, או נוריד אותה כמה שאפשר, אותן אימהות שבמקום להיות משמורת בלעדית, הן יהיו עכשיו עם משמורת משותפת ועם זמני שהייה שווים, יוכלו לעבוד יותר שעות, יוכלו להרוויח יותר, וככה גם לצמצם את בעיית פערי השכר.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
מאוד נוגע ללב הדאגה לאימהות...
עליזה לביא (יש עתיד)
ממש.
קריאה
- - -
היו"ר יעקב מרגי
מי זאת שלא שמענו? אני אגיד לך משהו: משם, מהיציע, לא קוראים קריאות. אם את רוצה לדבר שבי בשולחן, תבקשי רשות דיבור. פעם אחרונה שהפרעת, תודה. הדברים שלך גם לא נרשמו, וחבל.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
בואי לשולחן, היושב-ראש מזמין אותך לשולחן.
קריאה
אני אשמח לבוא לשולחן.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
בואי, יש פה כיסא - - -
היו"ר יעקב מרגי
שולי, את לא עוזרת לי. סליחה, זה לא הוגן. את לא עוזרת לי. אנא. מיכל רוזין, בבקשה.
מיכל רוזין (מרצ)
אני רוצה להגיד אקסיומות שנאמרו פה משני הצדדים - - -
היו"ר יעקב מרגי
אני מבטיח לך שאני אתאפק, אני לא אפריע לך. בבקשה.
עליזה לביא (יש עתיד)
איתי זה היה אחרת.
היו"ר יעקב מרגי
עליזה זה משהו אחר.
מיכל רוזין (מרצ)
אני אתחיל קודם כול בזה שאני לא מסכימה איתך, רחל. הזכות להיות הורה היא זכות יסוד. הזכות להיות הורה, וגם זה לא נאמר פה בשולחן, זה לא רק לאימא ואבא, לא רק לגבר ואישה, בעיניי גם לשתי נשים ולשני גברים, וגם שם יש גירושים וגם שם יש מחלוקות. ככל שהעולם מתקדם והמודרנה נכנסת, נראה כל מיני סיטואציות עוד יותר מורכבות ממה שראינו עד היום ובכל מיני הרכבים משפחתיים כאלה ואחרים, ונידרש להרבה יותר יצירתיות וחשיבה מחוץ לקופסה.

אני רוצה להגיד עוד דבר שנאמר פה, ואני לא הסכמתי איתו. ילדים מתחברים להורים שלהם מהיום הראשון, מהרגע שהם נולדים, מהרגע שמי שמחזיק אותם - - -
היו"ר יעקב מרגי
אני חולק עלייך, לפני שהם נולדים.
עליזה לביא (יש עתיד)
צודק.
מיכל רוזין (מרצ)
צודק. אבל בוודאי מרגע שהם יוצאים לעולם, למי שמחזיק אותם, מי שמאכיל אותם, מי שנמצא אתם ומי שמטפל בהם, הם מתחברים אליו. אני מעולם לא עזבתי ילד לפני גיל שנתיים, כי בוודאי דווקא בשנתיים האלה ילד הוא הכי רגיש לנטישה.

בואו נפריד הורים שמתגרשים באווירה טובה והם קובעים ביניהם משמורת משותפת או חזקה כזאת או אחרת והכול טוב ויפה. אנחנו נדרשים להיכנס לסיפור של החזקה כאשר יש דם רע, כאשר הדברים רעים. לבוא ולהגיד שעושים עוול לגברים, קורעים ילדים מאבותיהם, להפוך את הכול לשחור לבן - - -
היו"ר יעקב מרגי
זה לא קיים? זה קיים.
מיכל רוזין (מרצ)
בדיוק כמו שיש עוול שנעשה לנשים שנשארות בחוסר כל, כשהבעל מעלים את הדירה והעסק. יש רעים, טובים - - -
עליזה לביא (יש עתיד)
כמה - - -
היו"ר יעקב מרגי
לא משנה כמה. אין מסד נתונים.
מיכל רוזין (מרצ)
תני לי, בבקשה. יש רעים וטובים בקרב נשים וגברים. העולם לא מתחלק לרעים וטובים לפי נשים וגברים. אני אומרת את זה פה חד-משמעית. בסופו של דבר לא הייתי בסיטואציה הזאת, אני מקווה שאני לא אהיה בסיטואציה הזאת, אבל אני מאמינה ויודעת מקרוב שכאשר נמצאים במאבק של גירושים יוצאים ממך גם הרבה מאוד דברים שלא התכוונת שיצאו ממך, ובסופו של דבר, כמו שאנחנו אומרים, כולנו מסכימים שהמחיר הוא של הילדים.
לכן כל האמירות האלה
אתם נגד הגברים, אתם רוצים שהאבות לא יהיו שותפים. כולנו לא יכולנו להיות חברות כנסת אם הגברים אצלנו בבית לא היו לוקחים חלק שוויוני לחלוטין בגידול הילדים, זה ברור. נאמרו פה אמירות שאני אפילו לא רוצה לחזור עליהן. לעשות כאילו שאנחנו רוצות שרק אימהות יגדלו ילדים? נקים אי רק לנשים עם ילדים. באמת, זה לא העולם שאנחנו חיים בו.
היו"ר יעקב מרגי
יש איזה חברת כנסת שאם תציעי לה, היא לא תסרב.
מיכל רוזין (מרצ)
יכול להיות.
היו"ר יעקב מרגי
לא משנה. בלי שמות.
מיכל רוזין (מרצ)
גם היא לא. ממש לא.

יש שלושה דברים שאתם מתעלמים מהם לחלוטין. דבר ראשון והחשוב ביותר זה שמדינת ישראל, שלא בדומה למדינות המערב שכל יום אתם מפזרים את המאמרים והמחקרים, הדין האישי, הנישואים והגירושים הם רק דרך הדין הדתי, ושם האישה מופלית לחלוטין, אין מה לעשות. יש יתרון לגברים על הנשים בכל ההליך - - -
היו"ר יעקב מרגי
לו יצויר שלא היה הדין הדתי, היית תומכת בביטול חזקת הגיל הרך?
מיכל רוזין (מרצ)
רגע. תן לי להשלים הכול.
היו"ר יעקב מרגי
בבקשה.
אורי מקלב (יהדות התורה)
דווקא בדיוק הפוך. דווקא הדין הדתי - - -
מיכל רוזין (מרצ)
אורי, אנחנו לא נסכים - - -
היו"ר יעקב מרגי
אורי, אני לא מרשה לך להפריע למיכל רוזין. היא בדקה - - -
מיכל רוזין (מרצ)
אני עכשיו מדברת ואני באמצע הרעיון.
היו"ר יעקב מרגי
נא לא להפריע.
מיכל רוזין (מרצ)
הדין הדתי גורם לזה. הוא יכול להיות נפלא וטוב, מקלב, עד שיש סכסוך, עד שהגבר לא רוצה לתת גט. זה שונה כאשר האישה לא רוצה לתת גט - -
אורי מקלב (יהדות התורה)
תתייחסי לחזקת הגיל הרך. תדברי על זה.
מיכל רוזין (מרצ)
- - ואני לא נכנסת לזה. כבר היינו בעניין הזה. זה קשור, כי רבות הנשים שכדי לקבל את הגט עושות ויתורים גדולים מאוד בתחום מזונות, בתחום ילדים, בהרבה מאוד תחומים כדי לקבל את הגט, מכיוון שאין שוויון התחלתי, מכיוון שהיא לא יכולה להתגרש אזרחית כמו במדינות המערב, ששם אתם אומרים שביטלו את החזקה וכדומה, מכיוון שהיא לכודה בידי הגברים. הגברים ככלל בעניין הזה, כי פה מדובר על רבנים, על הדין הדתי, והגבר אפילו גובר על הרבנים כי הוא מחליט אם הוא נותן את הגט או לא, ואתם יודעים את זה היטב, ומה שעושים, כולל להכניס לכלא וכדומה, ולכן בעניין הזה אין שוויון.
אורי מקלב (יהדות התורה)
חזקת הגיל הרך.
מיכל רוזין (מרצ)
זה קשור, מקלב. אל תתקן אותי.
אורי מקלב (יהדות התורה)
אני שואל.
מיכל רוזין (מרצ)
אני אומרת לך, כי כאשר את רוצה לקבל גט, את צריכה לוותר.
היו"ר יעקב מרגי
בגללך אני שומע את זה בפעם השביעית.
מיכל רוזין (מרצ)
לכן הצעת החוק, לא רק שהיא צריכה לכלול את הצעת החוק הממשלתית, שמדברת באופן כללי על הורים וילדים, והצעת חוק בעיניי נכונה וטובה ואחריות הורים, וראוי שסוף סוף נקבע את זה בחוק – הצעת החוק הזאת גם צריכה לכלול במידה רבה את כל נושא המזונות, את כל הנושא של הכסף.
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
מצוין. נקדם את חוק שיפמן - - -
מיכל רוזין (מרצ)
אי-אפשר לעשות טלאי על טלאי על טלאי - -
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
מסכימה. נעביר ביחד.
מיכל רוזין (מרצ)
- - חייבים לדבר על הכול. ויכול להיות שחלק מהבעיות הרבות בנושא חזקת ילדים ומשמורת ייפתרו דרך העניין של הכסף, כי אם אבא רוצה להיות שותף, הוא יכול להיות שותף יומיום, גם אם אין משמורת משותפת.
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
העיקר שישלם את המזונות?
מיכל רוזין (מרצ)
כל משפט - - -
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
אני שואלת.
מיכל רוזין (מרצ)
אי-אפשר שכל משפט - - -
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
אני שואלת שאלת תם, אני רוצה להבין.
היו"ר יעקב מרגי
היא לא חייבת לענות.
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
אני רוצה להבין את הבעיה של בית הדין או שלא.
היו"ר יעקב מרגי
אחר-כך תבקשי רשות דיבור. בבקשה, מיכל.
מיכל רוזין (מרצ)
הדבר האחרון שצריך להגיד פה בשולחן - - -
אורי מקלב (יהדות התורה)
היא לא יושבת-ראש? זו ועדה משותפת, לא?
מיכל רוזין (מרצ)
כן, אבל זה לא הערות של יושב-ראש, זה ויכוח - - -
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
בכלל לא, אני שואלת באמת.
מיכל רוזין (מרצ)
אני אומרת שצריך לפתוח את נושא המזונות. כן, יש נשים היום שמרוויחות, ולכן המזונות צריכים להיות שוויוניים, וגם כלפי עניין המשמורת. אני מכירה הרבה שגם אומרים: אני לא חייב משמורת משותפת אם אני משלם פחות, או הפוך, האישה אומרת שהיא לא מתעקשת על חזקה אם אכן הכול משותף ושווה. לכן הנושא של הכסף והמזונות הוא קריטי, וזה שאנחנו מפרידים אותו מחזקת הגיל הרך הוא אסון.

הדבר האחרון שחייבים להגיד. אי-אפשר כל הזמן להיתמם ולהגיד לנו: הכול צריך להיות שוויוני. נכון, הכול צריך להיות שוויוני, אבל עדיין נשים, סליחה, מה לעשות, מרוויחות פחות מגברים, ועדיין נשים – ואני מדברת עכשיו על הסך-הכול, לכן אמרתי שאם אישה מרוויחה, היא צריכה לשלם מזונות בדיוק כמו שגבר – ככלל, בשוק התעסוקה היום, מרוויחות פחות, מפוטרות יותר והן פחות יכולות להחזיק את עצמן ובטח גם משפחה.

כמובן בנוסף לזה נשים עובדות בשישית משרה, חצי משרה, שמינית משרה וכדומה, כי הן אלה שבסופו של דבר - -
היו"ר יעקב מרגי
תודה.
מיכל רוזין (מרצ)
- - נושאות – את זה כל המחקרים מראים, ובישראל לא צריך מחקרים, פשוט הולכים ללשכה לסטטיסטיקה – נושאות בעול הבית, גידול הילדים, ובשלב מסוים, מגיל 40, גם בגידול ההורים המזדקנים. לכן אי-אפשר שהחברה כחברה – שוב אמרתי, ברור שיש מקרים מאוד קשים – אי-אפשר שכחברה אנחנו נסתכל רק על נקודה צרה אחת ולא נראה את מעמד הנשים ככלל, לא נראה איפה הן נמצאות בשוק התעסוקה, לא נראה איך הן נושאות בנטל של הסיעוד שלא קיים במדינת ישראל, חוק סיעוד ממלכתי – כל הדברים האלה, מקלב, הם קשורים, אי-אפשר לראות את זה רק מחור המנעול. תודה.
היו"ר יעקב מרגי
מיכל רוזין, תודה.
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
אני דווקא מסכימה איתך בעניין הזה.
עליזה לביא (יש עתיד)
זו קואליציה שלא נוגעים בדת ומדינה. אתם לא נותנים לנו לעשות שום דבר - -
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
אני מסכימה איתך.
עליזה לביא (יש עתיד)
- - אז איך אפשר לבוא לפה וכל מה - - -
היו"ר יעקב מרגי
תודה. עליזה, תודה. תודה, יפעת.
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
אני מסכימה שצריך להסדיר את המזונות ואני מסכימה - - -
היו"ר יעקב מרגי
אחר-כך אומרים בדיון שהגברים קשים.
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
רגע - - -
היו"ר יעקב מרגי
תעזרו לנו.
עליזה לביא (יש עתיד)
אדוני, איך אפשר לנתק? הקואליציה הפילה את כל מה שקשור לדת ומדינה.
היו"ר יעקב מרגי
אני אענה לך איך אפשר.
עליזה לביא (יש עתיד)
איך?
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
חוק מזונות - - -
היו"ר יעקב מרגי
אני אסביר לך איך אפשר. את יודעת איך אפשר? לאפשר גם לאחרים לדבר, נקודה. אנחנו לא מכריעים עכשיו בשום דבר. נגיע להכרעות, להסתייגויות. אנחנו בהבעת דעות, רבותיי. אנחנו בשלב הבעת דעות, מה האקטיביות הזאת? זה כמעט גובל בבריונות לא לתת לומר דעה אחרת. נס מי-פז, יש לך שתי דקות.
נס מי-פז
שלום. אני מדבר מטעם עמותת "הקשבה". למעשה - - -
היו"ר יעקב מרגי
אמרתי לכם, שמות מאוד יצירתיים.
נס מי-פז
סליחה. אנחנו פועלים למעשה - - -
קריאות
- - -
נס מי-פז
העמותה נועדה לקידום שוויון בהורות, ודלתותינו פתוחות בפני אבות ואימהות. אני רוצה להציג את עצמי, אני חושב שזה חשוב לאור מה ששמעתי פה. אני אימא לארבעה ילדים – בדיוק כמו שזה נשמע – מגיל אפס, מההתחלה.
היו"ר יעקב מרגי
מגיל לידה.
נס מי-פז
ממש, מגיל לידה.
היו"ר יעקב מרגי
אף פעם לא אפס.
נס מי-פז
נכון להגיד גם לפני, אבל יהיה קשה אולי לחלק מהאנשים לקבל את זה, אבל מגיל לידה – תודה – אני ממש מגדל כל אחד ואחד מארבעת הילדים שלי, שהם 21, 18, 14 ו-9. אני אוהב מאוד את התפקיד הזה. אם מישהו היה רוצה לקחת אותו ממני, הייתי נלחם על זה בעור שיניי, כי אני ממש אוהב אותו.
היו"ר יעקב מרגי
אז איפה הבעיה?
נס מי-פז
רק הצגתי את עצמי, כדי שנדע מי אני.

אנחנו נתקלים בלא מעט מקרים בגירושים – אמרו פה כל מיני דעות, אני לא אחזור על מה שאמר מכובדי, עו"ד מידן, שאהבתי מאוד לשמוע את דבריו – למעשה אנחנו נתקלים פה בלא מעט סיטואציות שבהן המלחמות נוצרות כתוצאה מזה שאין ערכים של שוויון. ברגע שמגיעים לנקודת מחלוקת, וזה לא קשור אך ורק לנושא של הורות, בכל נושא בחיים – ברגע שמגיעים מנקודות די דומות מבחינת כוח, מבחינת יכולות, מה לעשות, הדברים מגיעים לידי משא-ומתן ומתקדמים, ונוצר משא-ומתן ויש גם הסכמים. ברגע שהמצב, כפי שהוא היום, המשקולת נוטה לצד אחד בלבד, והצד השני נמצא במצב שאין לו יכולת להתמודד איתו, נוצרים מצבים קשים ואפילו לפעמים איומים. אנחנו נתקלים בלא מעט מקרים שבהם הורים פשוט לא מסוגלים להתמודד עם המצב הזה. אני שומע את זה גם מאימהות וגם מאבות שאומרים: הלוואי והיה מתחלק הנושא הזה מראש שווה בשווה.

אני רוצה להגיד משהו עובדתי. כפי שגם ציינו בלשכת עורכי-הדין המצב היום בפועל פיזית הוא שברוב המקרים יש מצב של חלוקת זמנים כמעט שווה. מה שכן, ואני אעלה פה את הנקודה שאמרה פה גם חברת הכנסת עזריה וגם חברת הכנסת רוזין, הכסף לא בא לידי ביטוי. אם היינו מביאים את המצב שבו אין מחלוקת בכסף, אני חושב ש-90%, אם לא 98%, מהמקרים היו מתכנסים לידי הסכמים כבר בראשית התהליך.
מיכל רוזין (מרצ)
אתה מסכים עם מה שאמרתי.
נס מי-פז
אם אפשר, לא להפריע לי. ברגע שיש משקולת שכוח יושב רק בצד אחד, אז יש בעיה - - -
מיכל רוזין (מרצ)
נכון. איך אפשר להתחתן ולהתגרש במדינת ישראל.
נס מי-פז
- - - ולא הפרעתי.
מיכל רוזין (מרצ)
נכון, משקולת אחת – איך אפשר להתחתן ולהתגרש במדינת ישראל.
היו"ר יעקב מרגי
משפט סיכום.
נס מי-פז
משפט סיכום. אני רוצה להוסיף פה פן מקצועי נוסף, אולי הוא גם יעזור לחברת הכנסת רוזין. למעשה אני בא מהפן המקצועי של כסף, אני גם כלכלן וגם רואה חשבון, ואני לא רואה שום דרך שבה "הנוסחה", כפי שהיא מתקיימת היום, באמת מביעה, אפילו את מה שאת אומרת. אני אומר בפירוש: הנוסחה היום בלתי הגיונית לחלוטין, ואני מוכן לתת לוגיקה פשוטה, למרות שאני רוצה להגיד לכם משהו פשוט. הבן שלי כשהוא היה כבר בן חמש, אפילו בן ארבע, הוא יכול היה להגיד את הנוסחה.
היו"ר יעקב מרגי
תודה.
מיכל רוזין (מרצ)
מה הוא אמר, שחברי הכנסת לא מספיק אינטליגנטיים להבין את הנוסחה?
היו"ר יעקב מרגי
לא מעניין אותי מה הוא אמר. הפרוטוקול הבין אותו ורשם אותו. מזרחי יסכה, בבקשה.
יסכה מזרחי
שלום. אני טוענת רבנית ומגשרת בלשכת הטוענים הרבניים. אני רוצה להשמיע קולות מהשטח, גם בעניין בתי הדין הרבניים וגם בעניין לקוחות שאני מטפלת בהם.

בתי הדין הרבניים – כשיש מחלוקות בענייני משמורת, באופן אוטומטי זה הולך ללשכת הרווחה, ואז לשכת הרווחה בודקת מה טובתם של הילדים ומה של ההורים, ובאמת הגישה בעיניי היא טובתם של הילדים, לא טובתם של ההורים. מה שקורה בשטח, קודם כול, שמאמינים לטענות של הנשים יותר מאשר לטענות של הגברים. אני רואה באופן עקבי אפליה נוראה נגד גברים, וזה נורא. גם בגישור, כשאני פוגשת זוגות ואני עושה המון גישורים לאימהות, קשה לשחרר ילדים, וזה הדבר המהותי. קשה לאימהות לשחרר ילדים. אנחנו מדברים על טובתם של הילדים.
היו"ר יעקב מרגי
וטוב שכך. רק חבל שמתגרשים.
יסכה מזרחי
נכון. חבל שמתגרשים, אבל המציאות היא שאנשים נלחמים והם לא שמים את טובת הילדים בפרונט, ובאופן אוטומטי. יש לי עכשיו מקרים ממש בוערים, שמאמינים לנשים ולא מאמינים לגברים.
היו"ר יעקב מרגי
אמרת את זה פעם שלישית. תודה.
יסכה מזרחי
כן, פעם שלישית אני אומרת את זה, כי זה דבר נוראי. ילדים נפגעים. ילדים נפגעים מהמציאות הזאת. העניין הוא טובת הילדים, ובאופן אוטומטי מגישים תלונות שווא שהולכות ונערמות - - -
היו"ר יעקב מרגי
גברתי, כל אחד מאתנו כאן יכול היה לספר סיפורים מן המזרח ומן המערב ומן המקום הרחוק והקרוב על איך מתנהלים תהליכי גירושים והסדרי הורים. תאמיני לי, עם כל הסבלנות שלי, יכולתי לבוא ולומר לכם תרגילים של גברים, תרגילים של נשים. הכול אני יכול לומר לכם. לא הייתי שם ואני לא מתכונן להיות שם, אבל מה לעשות, החיים מלמדים את כולם הכול.

אנחנו פה ועדה שבאה לחוקק. את טוענת רבנית, הבאת מהניסיון שלך. אנא תתייחסי לחוק – טוב, לא טוב.
יסכה מזרחי
בעיניי החוק מצוין והשוויוניות היא לב העניין.
היו"ר יעקב מרגי
אני אשאל אותך שאלה. האם את חושבת שאם אני מעביר את התיקון איך שהוא, רק שנתיים, מיצינו את הבעיה ופתרנו אותה?
יסכה מזרחי
אני חושבת שלא. אם טובת הילדים היא העניין, זה לא משנה אם זה מגיל שנתיים או מגיל אפס.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. עו"ד לירון מהמועצה לשלום הילד.
לירון אשל
תודה, אדוני. אני עורכת דין ועובדת סוציאלית מהמועצה לשלום הילד. כפי שכבוד היושב-ראש רוצה אני אסכם ואדבר בקיצור. אני רוצה להתחבר לדברים שאמרה כבוד השופטת. הצעת החוק, כפי שהיא מונחת כעת, בעינינו היא לא מספקת. דיבר חבר הכנסת קיש על ועדת שניט. ועדת שניט מדברת על רפורמה כללית, על מערך מיטבי וכולל עבור הילדים, שיביא בחשבון את טובת הילדים.

אנחנו כן חושבים שצריכים להחיל בהצעת החוק הנוכחית כל מיני מנגנונים שקיימים בהצעת החוק הממשלתית, כמו הבניית שיקול הדעת המשפטי, סד זמני שהוא רלוונטי וקריטי, כדי שלא תהיה התמשכות הליכים.

כמובן אנחנו חושבים שצריך איזה צורך במחקר ובמעקב - - -
היו"ר יעקב מרגי
תתקן אותי השופטת, ברשותך. אני חושב שזה המקום היחיד שאנחנו חיים בשלום עם הבניית שיקול הדעת המשפטי. בדרך כלל ועדות שרים זורקות אותנו מן המדרגות כשיש הצעות חוק שבאות להבנות את שיקול הדעת המשפטי. בבקשה.
לירון אשל
אני חושבת שצריך לזכור שבדיון כולו אנחנו מדברים על ילדים במשבר, על ילדים שמתמודדים עם התפרקות המשפחה שלהם, ילדים שכל שינוי, ולו הקטן ביותר, מטלטל את עולמם, וצריכים לעשות חשיבה לעומק ושינוי מערכתי כולל.

דופקים פה על השולחן ואומרים פה פעם אחר פעם מה שקורה עכשיו בשטח לא עובד, וזה מקובל וזה מובן, אבל זה רק מחדד את הצורך בשינוי עומק. לא ייתכן שדופקים על שולחן ואומרים שזה לא עובד בלי לתת איזה חלופה, בלי לתת פתרונות, בלי לתת את הדעת לחשיבת עומק.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. עו"ד דנה אייזנר. בבקשה.
דנה אייזנר לביא
אני מנהלת מרכז עירוני שמעניק ייעוץ משפטי לנשים, ומקבלת הרבה מאוד פניות לגבי מה שקורה היום בפרקטיקה. אם מדברים על מה עובד ומה לא עובד, אני רוצה להגיד שאני שומעת על הרבה סיפורים דווקא ממקומות של הסכם, כשמסכימים על משמורת משותפת. נלך רגע למקרה האופטימי יותר, בפועל אני מקבלת דיווחים מהאימהות שההסדרים האלה לא עובדים, הם לא מחזיקים מים.

במה זה בא לידי ביטוי? רק אתמול שמעתי מאישה בהסדר של משמורת משותפת - - -
היו"ר יעקב מרגי
יכול להיות שאני קונה מה שאמרה לך רחל עזריה, אם רוצים תיקון, שתהיה סנקציה.
דנה אייזנר לביא
אני אפילו לא מדברת על אי-הגעה. תן לי רגע ברשותך להשלים. אני אפילו לא מדברת על אי-הגעה.
היו"ר יעקב מרגי
תקשיבי, אני מכיר הרבה הורים שלא היו מוכנים למצות את הזכות הזאת שלהם על-פי פסיקת בית המשפט לבוא בשוטף כדי לראות את הילד, אישה או גבר, לא משנה מי.
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
אני מטפלת בהרבה מקרים כאלה שהם נלחמים כדי לראות אותם.
היו"ר יעקב מרגי
לכן צריך לעשות את האיזונים הנדרשים. בבקשה.
דנה אייזנר לביא
זאת בעיה אחת, ואתה צודק מאוד שיש בעיה של אכיפה. מלבד בעיה של אכיפה, גם כשמתבצעת המשמורת המשותפת, אם אין תקשורת טובה בין ההורים, מה שקורה שאני שומעת על ילדים שלא מקבלים את הטיפול התרופתי שהם צריכים כשהם אצל אחד ההורים, לא מכינים שיעורים כשהם אצל אחד ההורים, מפסידים פעילויות חברתיות. יש פה עניין מרכזי מאוד בהתנהלות היומיומית.

אם ההתנהלות היומיומית של התא המשפחתי הזה הגיעה ממקום שבו היתה הורות שוויונית ושני ההורים היו מעורבים ושניהם מכירים את ההתנהלות של אותו ילד או אותה ילדה, והם מגיעים להסכמים, בדרך כלל זה מחזיק וזה עובד יותר טוב. אבל כשאלה דברים שלא באים מהמקום הזה של היכרות, אלא מתוך – מישהי אמרה קודם "לראות את האור" – אז אי-אפשר לראות את האור על גבם של ילדים, כי אי-אפשר לתת לילדים לשלם את המחיר בסופו של יום.

צריך לעשות פעולות הדרגתיות, וזה בסדר גמור, וחשוב מאוד לשמור על קשר עם שני ההורים - - -
היו"ר יעקב מרגי
מקובל. תודה.
דנה אייזנר לביא
רק עוד משפט אחד ברשותך.
היו"ר יעקב מרגי
בבקשה.
דנה אייזנר לביא
מעבר לעניין הזה, הדרך שבה הרשויות מסתכלות על כל העניין של משמורת משותפת היא דרך בעייתית מאוד. הרשויות למשל לא נותנות סיוע בשכר דירה במשמורת משותפת, שני ההורים מפסידים מהדבר הזה. כשהרשויות לא נותנות הנחה בארנונה כשיש משמורת משותפת, שני ההורים מפסידים מהדבר הזה. ולכן כל פעולה שמבצעים צריכה להביא בחשבון את ההתאמות שצריך לעשות גם בשטח בשביל לאפשר משמורת משותפת.

דבר אחרון שצריך לזכור, ששאלת המשמורת היא איזה כותרת, אבל מה שמשמעותי - - -
היו"ר יעקב מרגי
- - -
דנה אייזנר לביא
בסדר, אפשר להחליף אותה. מה שחשוב לבדוק באמת זה איך המשפחה הזאת התנהלה - - -
היו"ר יעקב מרגי
גם בבתי סוהר יש משמורת.
דנה אייזנר לביא
אדוני, איך המשפחה הזאת התנהלה כאשר היתה הסכמה בין ההורים, זה מה שמשמר את היציבות ואת הרציפות שצריכים הילדים לאחר מכן. ככל שאחר-כך, בחלוף הזמן, אחרי שעוברים את המשבר הגדול ואת הטלטלה הגדולה, עושים שינויים ומרחיבים הסדרי ראייה, אפשר לעשות הרבה מאוד דברים שיתאימו תוך כדי תנועה, כשרואים באמת שיש הסכמות לדבר הזה.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. הגב' לוי.
בובה לוי
אני אחת ממייסדות הארגון "הקול הנשי". אני רוצה לשים כאן משהו אחר. כולם אמרו כאן הרבה דברים, חבל לי שרוב גברי כאן נשמע ואימהות לא יכולות להגיע היום. אני לא רואה כאן רוב של אימהות בפועל חוץ מבעלות מקצוע.
היו"ר יעקב מרגי
תקשיבי - - -
קריאה
את יכולה לספור אותן.
היו"ר יעקב מרגי
סליחה, אדוני. יש פה במה מכובדת, יושב פה פורום מכובד שנותן לכולם להתבטא פעם ראשונה ופעם שנייה ושומעים, אז אל תתחילי ב"חבל". ניתנה הרשות והזכות לכולם.
בובה לוי
אני אגיד לך למה, כי הייתי מאוד שמחה לבוא ולראות כאן אימהות היום שלא יכולות להגיע.
קריאה
יש פה אימהות.
היו"ר יעקב מרגי
משתמע כאילו מישהו פה לקח את זה לכיוון אחר.
בובה לוי
לא. זה משתמע מהמקום - - -
היו"ר יעקב מרגי
לכי לארגון שלך ותנזפי בארגוני הנשים שלא באו.
בובה לוי
כבוד היושב-ראש, האימהות האלה היום בבוקר, כדי להגיע לפה בתשע בבוקר, זה אומר שהן היו צריכות להוציא את הילדים בשעה שש לגנים ולבתי הספר -* -
היו"ר יעקב מרגי
לכן יש ארגונים שמדברים בשמן.
בובה לוי
- - זה מה שזה אומר.
היו"ר יעקב מרגי
תודה.
בובה לוי
אני כאן בשמן ובשם אלפי אימהות חד-הוריות. אני רוצה לשים את הדברים כאן על השולחן. לפני כמה זמן התעוררה חזקת הגיל הרך. מה קורה עד עכשיו? כולם מדברים כאן על כסף, אז אני רוצה להעיר אתכם ולהגיד לכם שאותם אבות היום שמתמודדים על חזקת הגיל הרך, באים לבתי משפט ורבים על חזקת הגיל הרך, לא משלמים מזונות, לא באים לראות את הילדים שלהם בהסדרי ראייה ומצאו פרצה בחוק שאומרת: תבקשו משמורת משותפת, נבטל לכם את המזונות.

העליון בפסק הדין האחרון כותב את זה מפורשות. הוא כותב: אנחנו מאוד מקווים שזה לא יהיה שוט לילדים. אני אומרת וזועקת מתוך קולם של הילדים, ואני לא באה לייצג כאן את האימהות ואני לא באה לייצג כאן את האבות, אני באה לייצג כאן את הילדים, כי הילדים האלה הם פשוט ילדים שהולכים להיקרע - - -
ירון מידן
- - -
היו"ר יעקב מרגי
אדוני, מאחר שראיתי שנהנית מהבדיחה, אני מבקש ממך לצאת. בבקשה.
ירון מידן
בינתיים היא אמרה בריאיון לטלוויזיה שאני צודק.
היו"ר יעקב מרגי
אני לא רוצה לשמוע אותך.
ירון מידן
בריאיון לטלוויזיה היא אמרה שאני צודק.
היו"ר יעקב מרגי
תכבד את הפורום.
ירון מידן
בריאיון לטלוויזיה אמרת, הגברת, שאני צודק.
היו"ר יעקב מרגי
אף אחד לא גיחך על הדברים שאמרת.
ירון מידן
היא אמרה שאני צודק.
בובה לוי
לא אמרתי שאתה צודק, אל תוציא דברים מהקשרם.
היו"ר יעקב מרגי
תודה.
בובה לוי
לוועדה הזאת יש הרבה כוח, הייתי מציעה שתבואו ותעשו מחקר ותראו שתיקים שמוגשים היום לבתי משפט בבקשה למשמורת משותפת, כשבמקביל אגב מוגשות גם בקשות לביטול או הפחתת מזונות, לבדוק מה קרה לפני כן. תעשו איזה מחקר סטטיסטי. אני רואה פה פרצופים ואני מכירה את המשפחות. אני יודעת מה קורה ואני רואה מי נמצא כאן היום, זה ילדים שהאימהות התחננו שהאבות יהיו חלק פעיל מהחיים של הילדים שלהם, והם לא באו לקחת חלק, זה אימהות שמפרנסות לבד את הילדים. וכשאני אומרת "חד-הורית", אני מתכוונת בכל מובן המילה, כי הן מפרנסות לבד. אני יודעת על מקרים, ואני יכולה להגיד לך גם מהניסיון האישי שלי שאנחנו מוותרות על המזונות, רק בואו תיקחו חלק פעיל בחיי הילדים, לפחות פעמיים בשבוע.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. אדם אבזק, בבקשה. אולי אצלכם זה אוטופיה. תציג את עצמך, בוא נשמע, אולי נעתיק מכם משהו.
אדם אבזק
אני עורך דין, יועץ משפטי של בתי הדין השרעיים.
מיכל רוזין (מרצ)
שם זה עוד יותר קטסטרופה.
היו"ר יעקב מרגי
מיכל. בבקשה, אדוני.
אדם אבזק
אני בדעה שתומכת בהשארת חזקת הגיל הרך במתכונתה הנוכחית, אולי אפילו להעלות את הגיל בעוד שנה. לא מדובר כאן כמו שנאמר פה בעניין של זכויות של הורים.
היו"ר יעקב מרגי
לא שומעים אותך.
אדם אבזק
לא מדובר כאן בעניין של זכויות של ההורים וחלוקה, אלא חלוקת אחריות. בגיל הרך ביותר האימא היא מסוגלת יותר מאשר האב, זה הוכח, כפי שנאמר באחד מפסקי הדין וגם במחקרים וזה נקבע בדין הדתי.
היו"ר יעקב מרגי
אתה אדם מאמין שאומר את הדעה הזאת איפה שישבת, אבל לא משנה, אנחנו מקשיבים.
מיכל רוזין (מרצ)
ומצחקקים.
היו"ר יעקב מרגי
בבקשה, אדוני.
אדם אבזק
משום כך אני חושב שבמקום לדון בזכויות של ההורים – אומנם אני חושב שזה חובה ואחריות, אני תומך שחובה זו גם זכות של ההורה לתת לו חינוך טוב, ואז הוא גם יעזור לו.
היו"ר יעקב מרגי
החובה של ההורה להיות מחונך ולא לריב על הגב של הילד, אבל לא משנה.
אדם אבזק
לא. זו גם זכות של ההורה, לא רק החובה, לתת את הערכים שלו, הערכים הטובים. אם יהיה ילד טוב, ייטב גם לאבא, גם לאחר מותו לפי ההשקפה שלנו.

גיל שנתיים זה גיל נמוך מאוד שכבר מההתחלה יחלקו את הבעיה. החזקות נועדו כדי להפחית את ההתדיינויות. זה התפקיד העיקרי של החזקות. אם מבטלים, מגיעים להתדיינויות משפטיות אחרי הגירושים כבר עם היוולדו של הילד, כל אחד רוצה להוכיח שהוא הטוב ביותר, ואז במקום - - -
היו"ר יעקב מרגי
לא בהכרח. יש כאלה שתוציא לי עין, כדי שלהוא ייצאו שתיים. אתה מכיר את זה? לא כולם. כשבאים לחוקק צריך להסתכל על הכול. טובת הילד במרכז, וצריך להסתכל על כל האפשרויות, איך ינצלו ויפגעו בטובת הילד.
אדם אבזק
אני חושב שאם נשאיר את החזקה, לפחות ההתדיינויות יהיו - - -
היו"ר יעקב מרגי
תודה. העמדה ברורה. משכנעת מבחינתך. תודה. גיא טל, בבקשה. נכון שאמרו כולם הכול ואין טעם?
גיא טל
האמת שלא התייחסו לדבר אחד. כולם העבירו את המילה הזאת מיד ליד ולא התייחסו אליה, וזאת המילה "אמת". האמת היא מאוד פשוטה, אם הבורא שברא את כל זה, לפני שידענו בכלל להמציא גלגל, קבע עובדה שצריך אבא ואימא על מנת להביא נשמה חדשה לעולם הזה, מי אנחנו? לא משנה איזה בעל מקצוע נמצא פה ואיזה אג'נדה הוא מקדם ואיזה פרנסה הוא רוצה להביא הביתה, הילד הזה בשביל להגיע לעולם הזה היה צריך אבא ואימא. אין לנו שום זכות שבעולם, אין לנו, לא משנה מה התפקיד שלנו, מה המעמד שלנו – אין לנו שום זכות בעולם לחבל בדבר הזה שנקרא "בריאה". זו בריאה, זה בא מהמילה "בריאות". ברגע שיש מאבק על הבריאה עצמה נכנס החולי, ופה יש את המחלות האלה שאנחנו רואים, כמו הבדלים, מעמדות ומגדר. זה לא באמת קיים. מה שבאמת קיים זה ילד, זה מה שקיים.
היו"ר יעקב מרגי
מה אתה רוצה שיהיה?
גיא טל
זה לא שהילד במשמורת של ההורים, אלא ההורים הם במשמורת של הילד, הם אלה שמפרנסים אותו, הם אלה שדואגים לו, הם אלה שנותנים לו - - -
היו"ר יעקב מרגי
יש לי ילד שמנהל אותי...
גיא טל
גם כשאנחנו ביחד בזוגיות יש את המשפחתיות ויש פה נקודה חשובה מאוד שכולנו מפספסים פה, כל בעלי המקצוע. אני לא בעל מקצוע, אני בא מתחום המוזיקה בכלל, אבל יש משהו שאנחנו מפספסים ואני שמתי לב אליו. כל המאבק הזה וכל הדיון הזה אנחנו שוברים לילדים את מעגל האמונות שלהם על משפחתיות וערך המשפחה. זה שזוגיות נשברת, הכול טוב ויפה, כל אחד יפנה לדרכו, אנחנו חייבים לשמר פה, אנחנו לא מנתקים אותו מהאבא, אנחנו מנתקים אותו ממשפחה שלמה מצד האבא. זאת אומרת, יש פה שבירה של מעגל אמונות של הילד, ואנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו כאנשים בוגרים לאפשר דבר כזה, זה לא משנה מה המקצוע פה.
היו"ר יעקב מרגי
אתה לא מרצה. עמדה. תן עמדה.
גיא טל
העמדה היא פשוטה מאוד. טובת הילד זה שיגדל במשפחתיות, ואין לנו שום זכות לשבור את זה, לא מגיל אפס ולא עד גיל 18.
היו"ר יעקב מרגי
אתה רוצה נישואים קתוליים?
גיא טל
לא. המשפחה שייכת לילד.
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
ההורים נשארים הורים של הילד.
היו"ר יעקב מרגי
הבנתי אותו.
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
אני יושבת-ראש משותפת - - -
היו"ר יעקב מרגי
הבנתי אותו. לא אמרתי לך.
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
אני רק מחדדת. אני לא מגיבה, רק מחדדת. הרעיון הוא שהורים נשארים הורים של הילד. הם מתגרשים אחד מהשני, לא מהילדים. אגב, החוק של הורים וילדים, שצריך לקיים עליו שיח, בא ומדבר בדיוק על זה, על המחויבות של ההורים כלפי הילדים.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. אבי.
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
אני רק עוזרת לך.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. עזרת לי.
אבי קסב
אני מארגון "חבל הצלה". ארגון חבל הצלה הוא ארגון שמסייע בקונפליקטים מאוד קשים וקיצוניים של גירושים. אנחנו לא אוחזים את החבל מקצה אחד, אלא יש לנו טיפול גם בגברים וגם בנשים שפונים אלינו.

אני מרשה לעצמי לדבר ולהוסיף פה עוד נקודה. במקרי קיצון קשים, וזה לא רוב המקרים, זה מגיע אפילו לעניין של דיני נפשות, ואני אסביר. אני נתקל לא אחת במקרים של ניסיונות אובדניים, במקרים של התאבדויות סביב הנושא הזה של נתק מילדים, של ריבים על חזקת הגיל הרך, של ריבים על מזונות של מרכזי קשר - - -
היו"ר יעקב מרגי
ולכן.
אבי קסב
ולכן אני חושב שכאשר אנחנו באים לדיון בנושא הזה של חזקת הגיל הרך ועולות פה טענות נוספות שלא קשורות בהכרח לטענה הזאת, אני מסתכל על זה בתור אדם שנכנס אחרי תאונת דרכים לחדר טראומה בבית חולים והוא בפגיעה רב מערכתית ועכשיו מתחילים להגיד: בואו נטפל לו בציפורן – לא, בריאות. לא, בעין.
היו"ר יעקב מרגי
אתה יכול להבין את הדרישה הזאת שאם כבר משנים פה שנשנה משהו - - -
אבי קסב
כן, אני מכניס את זה לתוך הקונספט. אני אומר משהו ברור מאוד. לא צריך לקשור דבר אחד בשני, בשלישי וברביעי, גט, ירושה ודברים כאלה. חזקת הגיל הרך בגיל אפס, לא בגיל שנתיים לא בגיל שלוש ולא בגיל שש.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. רן חורי.
רן חורי
אני אב לבת מנישואים ראשונים, בת מנישואים שניים, שהשבוע חוגגים לה מסיבת לידה, ועוד שני ילדים ואני אב חורג לשני ילדים. אני כאן בכל דיון מ-2013 בנושא הזה. אני אדם עובד, אני פעיל חברתי בנושאים האלה.

אני רוצה להעלות כאן טענה, יש מי שטוען כאן, היועץ המשפטי לבתי הדין השרעיים - - -
היו"ר יעקב מרגי
אתה מסוגל בדקה לעשות את זה?
רן חורי
דקה וחצי שתיים.
היו"ר יעקב מרגי
לא. דקה, דקה וחצי. בבקשה.
רן חורי
אני אנסה. היועץ המשפטי לבתי הדין השרעיים טוען בתוקף שהאימא טובה יותר בגידול ילדים. זו טענה לגיטימית, אני חולק עליה, המחקר חולק עליה, והוא אומר שלכן צריך להשאיר את חזקת הגיל הרך. בסדר גמור. כל מי שטוען ששני הורים שהמחויבות שלהם לילדים צריכה להיות שוות ערך, שהילדים זקוקים לזה ואומר שבינתיים לא נבטל את חזקת הגיל הרך – מה הוא עושה? אני מאמין שיש ערך של טובת הילד שהוא שני הורים מעורבים לאחר גירושין. אני הורה מעורב לבת שלי, ואני נשאר כאן עד שאני לוקח אותה מבית הספר היום.

אם זו טובת הילד, ואתם מאמינים בה, אתם חוסמים אותה, אתם אומרים "קודם שכר". ילדים הם עוד מגירה בשוויון. אני לא מדבר על שוויון, אני מדבר על מה האינטרס הטוב ביותר לילד.

דיברו כאן על מחקרים. בובה לוי דיברה כאן על אבות. דנה אייזנר לביא, עובדת עיריית ראשון לציון, דיברה כאן שזה לא עובד עם אבות. יש כאן פריזמה מאוד צרה.
דנה אייזנר לביא
- - -
רן חורי
אני עכשיו מדבר, אל תתפרצי.
דנה אייזנר לביא
הוא משבש את הדברים שאמרתי.
רן חורי
אני אחזור על דבריי על מנת לא לשבש את דבריה, למרות שאני כתבתי אותם.
היו"ר יעקב מרגי
אל תזכיר שמות. אתה יכול לומר "נאמר כאן".
רן חורי
אם מישהי טוענת כאן שגברים באופן מהותי הם אלה שסוחטים, הם אלה שמשבשים, זה בסדר, אבל אנחנו צריכים לזכור שזה סקסיזם, כי יש גם אימהות כאלה. אני נשוי לאישה שהיתה גורשה בעברה ויש לי המון חברות גרושות שאני מייעץ להן ומייסע להן לא פחות מאחרות שעושות את זה, ואני מכיר את האתגרים ומכיר את הבעיות מכל הצדדים. אבל אם כולנו מסכימים, ואני מאמין שכולנו מסכימים בחדר הזה, שמחויבות שוות ערך של אבא ואימא לאחר גירושים – אני התגרשתי ואני יודע את זה – זה הדבר הכי טוב לילד, ואני רואה גם ילדים שאבות מנותקים מהם ואני רואה גם ילדים שהאימהות מתנכרות אליהם – אם אנחנו מסכימים, אז בואו נעשה את זה. אני כאן מ-2013 וקראתי פרוטוקולים של דיונים מ-2005, 2008, 2013, 2014, 2015, שוב ושוב ושוב. בואו כבר נריץ את זה.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. רבותיי, אדם שלא מסוגל לשמוע דעות שונות משלו הוא אדם מסכן, ככה אני חושב. אני חושב שהוא אדם מסכן. צריך לשמוע גם דברים שהופכים לך את המעיים על הקרביים ומשנים לך הכול. זו החוכמה, זה הדיון, זה הפרלמנט. זה מבחינתי לכל אלה שירדו בציניות או העירו הערות.

זה דיון שני. בסך הכול זו דוגמה של דמוקרטיה חזקה, זו דוגמה איך הליך חקיקה צריך להיעשות. זו הפעם השנייה שאנחנו מאפשרים התייחסות כוללת, זה לא קיים בוועדות אחרות. היה סבב ראשון, קדימה, יורדים לחוק ומחוקקים. יש פה רצון.

אני אומר לפרוטוקול, זה יעבור ודאי גם לחברי הכנסת האחרים. את "האני מאמין", התיאוריות והאג'נדות גמרנו. בדיון הבא, חברי כנסת שחפצים לקדם את החוק הזה, יצטרכו להביא את ההצעות שלהם במקביל, כל אחד את ההצעות שלו, במה הם מעבים את זה. להביא במשך שנתיים, אני אומר לכם: ידי לא תהיה במעל, אני מחזיר את המנדט להנהלת הקואליציה.

אם רוצים לחוקק חוק, שיהיה חוק משמעותי שבא לשנות. משרדי הממשלה, גם אתם חלק מהמשחק, אנא תביאו את הצעותיכם. כמובן אם מישהו יבוא ויגיד: יש לנו הצעת חוק הורים וילדים והצעת חוק ממשלתית, לא כפי שהיא, זה יצטרך להיות מכוון יותר להצעת החוק שנידונה כאן. כמובן הוא לא יקבל את כל תאוותו בידו, ננסה להוציא את הדבר הכי טוב, וזה יהיה בסיס הדיון בדיונים הבאים. תודה רבה. אני מודה לכולם.

הישיבה ננעלה בשעה 11:03.

קוד המקור של הנתונים