ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 02/10/2017

צו בית הדין לעבודה (סוגי החלטות שלא תינתן בהן רשות ערעור), התשע"ו-2015

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

פרוטוקול של ישיבת ועדה

×?ומניטק

2017-10-25OMNITECH



הכנסת העשרים

מושב שלישי

פרוטוקול מס' 461

מישיבת ועדת החוקה, חוק ומשפט

יום שני, י"ב בתשרי התשע"ח (02 באוקטובר 2017), שעה 13:00
סדר היום
צו בית הדין לעבודה (סוגי החלטות שלא תינתן בהן רשות ערעור), התשע"ו-2015
נכחו
חברי הוועדה: ניסן סלומינסקי – היו"ר

אורי מקלב

נורית קורן
חברי הכנסת
מיכל בירן
מוזמנים
עו"ד, מחלקת יעוץ וחקיקה, משרד המשפטים - אורי שלומאי

ממונה על יחסי עבודה, משרד הכלכלה - אבראהים כילאני

יעוץ משפטי, משרד הרווחה - נטע ברנר נאור

עו"ד, הנהלת בתי המשפט - שירי לנג

עו"ד, הנהלת בתי המשפט - מיכל דניאלי

חבר כנסת לשעבר - אוסאמה סעדי

עו"ד, פורום דיני עבודה, לשכת עורכי הדין - ענבל תמם

עו"ד, ממונה חקיקה, לשכת עורכי הדין - פנחס מיכאלי

עו"ד, הסתדרות החדשה - ורד וייץ

שדלן/ית (עו"ד גויסקי-קשרי ממשל, ייעוץ ושירותי חקיקה ), מייצג/ת את לשכת עורכי הדין בישראל - יעל גויסקי אבס

שדלן/ית (עו"ד גויסקי-קשרי ממשל, ייעוץ ושירותי חקיקה ), אינו/ה מייצג/ת לקוחות בדיון זה (לקוחות קבועים נוספים שנושא הישיבה נוגע אליהם באופן ישיר: לשכת עורכי הדין בישראל) - מיכאל שאינסקי
ייעוץ משפטי
אפרת חקאק
מנהל הוועדה
אסף פרידמן
קצרנית פרלמנטרית
אושרה עצידה

צו בית הדין לעבודה (סוגי החלטות שלא תינתן בהן רשות ערעור), התשע"ו-2015
היו"ר ניסן סלומינסקי
צהרים טובים לכולם, גמר חתימה טובה וכו' וכו'. אין חבריי פה, רק אנשי הממלכה והגופים המצטרפים: הסתדרות ולשכת עורכי הדין.

מי יציג?
אורי שלומאי
שלום, צהריים טובים. כייף לחזור לפה לאחר תקופה ארוכה שלא היינו.

אנחנו מביאים היום לוועדה את צו בית הדין לעבודה (סוגי החלטות שלא תינתן בהן רשות ערעור). הצו שאנחנו מביאים היום לוועדה הוא השלמה לצו דומה שחוקק בשנת 2009 לגבי החלטות ביניים בבתי משפט. למעשה, אנחנו מקיימים את מצוות המחוקק בסעיף 26(א1) לחוק בית דין לעבודה שהטיל על שר המשפטים בהתייעצות עם שר העבודה לקבוע בצו את סוגי ההחלטות שבהן לא תינתן רשות ערעור.

צו הבר"עות נועד ליצור איזון בין שני ערכים חשובים: האחד הוא זכות הגישה לערכאות, והערך השני הוא יעילות הדיון, כאשר הצו הזה עוזר מאוד לנושא יעילות הדיון בשני היבטים: ההיבט האחד הוא מניעת עיכוב הדיון בערכאה ראשונה, והשני הוא ההצפה בערכאת הערעור שזה בית דין הארצי לעבודה. בכלל, המחוקק הצר את האפשרות למעשה להגיש ערעור על בקשות ביניים כאשר ההצדקות לאי-מתן רשות ערעור על החלטות ביניים הן מגוונות. חלק מהן הן בגלל שמתן רשות ערעור יביא לפיצול בלתי נסבל של ההליך ולהכבדה, להתמשכות ההליך. עצם ההתעסקות של ערכאת הערעור על החלטות ביניים מעוררת קושי בעצמה כי ערכאת הערעור לא מבינה בתיק עצמו, היא לא צוללת בתיק עצמו, כמו ערכאה דיונית. וגם יכול להיות שלמעשה המשמעות של החלטת ביניים הזו לא תהיה דרמטית לתוצאה הסופית של ההליך. ולבסוף, גם הכלי הזה של הערעור על החלטת ביניים יכול להביא לניצול לרעה של הליכי משפט, בעיקר, אגב, של צד חזק לתיק. מי שיש לו הרבה כסף יכול להתיש את הצד השני על-ידי הגשת הרבה הרבה ערעורים על החלטות ביניים, הרבה ערעורי סרק.

אני רוצה לעבור כבר לצו, ולכן אקצר. רק אגיד שהצו הוא מאוד דומה באופי שלו לצו מ-2009. העקרונות זהים. אנחנו מדברים על סוגי החלטות, אותם סוגי החלטות. בצו הנוכחי הכנסנו הרבה יותר חריגים בגלל שאנחנו יודעים שאנחנו עוסקים פה במטריה של בית דין לעבודה. יש אופי מיוחד וייחודי להליך בבית דין לעבודה, יש רגישות בהליכים בבית דין לעבודה: זכויות העובדים מול זכויות המעסיקים, ואנחנו הכנסנו חריגים כדי לאזן בין שני הצדדים.

לסיום, אני רק רוצה להבהיר שהמודל הזה של צו הבר"עות משנת 2009 עובד, והוא עובד טוב מאוד. הוא עבר כמה פעמים תחת עינו של בית המשפט העליון, ובית המשפט העליון עמד על היעילות של הצו וההצדקות לצו הזה. לכן, אנחנו חושבים שזה מודל שעובד טוב. הליך החקיקה הזה ארך הרבה שנים. קיבלתי את זה בירושה מקודמתי, והיו דיונים רבים מול ההסתדרות וגם מול לשכת עורכי הדין.
ורד וייץ
לא רבים, היו.
אורי שלומאי
היו בינינו הידיינויות ואנחנו באמת גם עשינו שינויים בעקבות ההידיינויות. אני חושב שאפשר לגשת אליו.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אתם רוצים לעשות איזשהו הבדל בין בתי משפט או בתי דין או שאתם רוצים להשוות את כולם?
אורי שלומאי
העקרונות יהיו זהים, אבל אנחנו הכנסנו הרבה יותר חריגים בצו הזה של בתי הדין לעבודה כי אנחנו מכירים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
חריגים לטובה – הכוונה שכן אפשר יהיה?
אורי שלומאי
כן, שכן אפשר יהיה ל - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
למה עשיתם את השינוי?
אורי שלומאי
בגלל שאנחנו מכירים את הרגישות של ההליך המיוחד. ראשית, ההליכים בבית הדין לעבודה הם שונים. בצורת ההליך שלהם הם שונים מבתי המשפט באופנים מסוימים. שנית, אנחנו באמת מדברים פה על בית דין שהוא סוציאלי ביסודו. יש פה זכויות עובדים, ורצינו להקל כמה שיותר וכדי שעובדים וגם מעבידים לא יפספסו תביעות בגלל שהם לא הגישו בקשות רשות ערעור.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אם מישהו רוצה לערער על בית הדין לעבודה, מה הפרוצדורה שלו?
אורי שלומאי
הפרוצדורה היא פרוצדורה כמו בבתי משפט. אבל בניגוד לבתי משפט שיש שלוש ערכאות, פה אנחנו מדברים על שתי ערכאות: על בית הדין האזורי – על פסק דין אתה מערער בזכות לבית הדין הארצי, ועל החלטה אחרת אתה מערער ברשות. הערעור על החלטת בית הדין הארצי היא לבג"צ. זה לא ערעור בעצם, זה - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
נדמה לי שהיום יש מצב שהמדינה על בית הדין לעבודה לבג"צ, לא?
אורי שלומאי
כן, זה קורה כל הזמן.
היו"ר ניסן סלומינסקי
במאמר מוסגר, פעם מישהו חשב למה זה קורה? אולי היה צריך לעשות איזה שינוי בבית הדין לעבודה? זאת אומרת, שהם יפסיקו להיות בתי משפט, יתחילו להיות משהו אחר אולי?
שירי לנג
קודם כל, זה לא קורה הרבה שיש פנייה לבג"צ.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא קורה הרבה שיש פנייה, אבל שחורקים שיניים על ההחלטות של בתי הדין לעבודה זה קורה הרבה, ולאחרונה הרבה מאוד אפילו. כשהמדינה כבר מגישה לבג"צ זה באמת כבר באמת שיא שצריך להיות.
אורי שלומאי
זה קרה לאחרונה באמת.
היו"ר ניסן סלומינסקי
זה קרה לאחרונה, וחריקת השיניים קורית הרבה, לצערי.
אורי שלומאי
זה לא אוטוריטה שלנו.
היו"ר ניסן סלומינסקי
גברתי, אשת ההסתדרות, בבקשה.
ורד וייץ
עו"ד ורד וייץ, ההסתדרות החדשה. ראשית, אני רוצה לומר שני דברים בעקבות מה שעלה פה כרגע. אתה יודע, אדוני, כמו בערכאה משפטית פעם צד זה חורק שיניים ופעם צד זה חורק שיניים. זה מטיבה של המערכת, מטיבה של הידיינות משפטית, שפעם צד זה יוצא מרוצה וחברו לא, ולהיפך – זה דבר אחד.

דבר שני, כן, היו בדיקות של מערכת בתי הדין לעבודה. האחרונה שבהן היתה ועדת זמיר ב-2006 והיא הביאה את מסקנותיה.

אני רוצה לומר מספר דברים לגבי הצו הזה בכללותו. לפני כן אני רוצה לדבר על שלוש נקודות מוצא לדבריי: האחת, כמובן הנושא הזה של הזכות להגיש בר"ע, או צמצום הזכות להגיש בר"ע (בקשת רשות ערעור) יכולה לעבוד לשני הצדדים. זאת אומרת, אני באופן טבעי מבקשת להגן על התובעים, על העובדים, אבל זה יכול לעבוד פעם לצד זה ופעם לצד זה. אנחנו מודעים לזה, כך שניתן לראות את דברינו די בצורה אובייקטיבית.

אנחנו חושבים שזכות הגישה לערכאות היא חשובה מספיק, ושאדם, תובע, מידיין כלשהו ירגיש שניתן לו יומו בבית הדין. הוא עושה את השיקול שלו אם להגיש את בקשת הערעור או לא להגיש את בקשת הערעור כשהוא יודע מן הסתם שאם הוא יגיש זה יעכב את הדיון – לטוב או לרע. יכול להיות, ואני מניחה שיש מצבים, שמנצלים את זה גם לרעה. אבל בסדר, אנחנו רוצים להאמין שאלו דברים בשוליים. אנחנו על סמך דברים קיצוניים לא מחוקקים את החוקים שלנו. החוקים אמורים לשקף איזשהם ערכים לגבי הרוב ולא על-פי משהו שהוא בשוליים, וככה אנחנו רוצים להאמין – שכל גורם, כל מידיין, שמגיש בקשת רשות עושה את זה לאחר שיקול דעת ובשיקול דעת, תוך שהוא יודע מה המחיר שצריך לשלם על זה שאולי הוא יכול להיות עיכוב מסוים בדיון. אבל זה מספיק חשוב לו, הוא חושב שזה מספיק חשוב לו, והוא יכול להשפיע על התוצאה הסופית, ולכן הוא מחליט לעשות או לא לעשות את זה.

אני רוצה להעיר עוד נקודת מוצא אחת והיא שעל-פי החוק ניתנת סמכות רחבה לבית הדין הארצי לעבודה להחליט האם ליתן את רשות הערעור או לא ליתן את רשות הערעור. מתקבל הרושם שהצו הזה, יש בו איזושהי הטלת ספק בבית הדין לעבודה הארצי. אני חושבת שבין הדין עושה את מלאכתו נאמנה ויודע לעשות את הסיווג ואת הברירה ואת הבחירה ואת ההחלטות הנכונות מתי לתת את רשות הערעור ומתי לא לתת את רשות הערעור, וזו בהחלט מסננת - אלה נקודות מוצא.

עכשיו אני רוצה להגיב במספר מילים על דברי ההסבר וגם על עמדת הנהלת בתי המשפט כפי שהיא משתקפת בדברי ההסבר וגם בדברים שקיבלנו במהלך מגעים שאכן התנהלו בינינו. נדמה לי שזה היה בשנת 2013.

דברי ההסבר נשענים על שני טיעונים מרכזיים: אחד – ייעול הדיון. שניים, הפחתת העומס. על יעילות הדיון דיברנו. באשר לעניין הפחתת העומס – צריך לזכור שהצו הזה מוצע ודברי ההסבר ניתנים ללא שום נתונים אמפיריים. אנחנו לא יודעים האם הצו של 2009 עזר. שמענו כאן עכשיו אמירה שהצו של 2009 פועל נפלא, וככה נפסק בעליון. איפה הנתונים שהעומס פחת, שדיונים נמשכים פחות זמן? איפה הנתונים האלה כדי להראות שיש בכלל מקום לזה? אני עוד מעט אראה נתונים מהדוח של הנהלת בתי המשפט ל-2015 שמראה שבכלל זה לא נכון. אין שום ירידה במלאי התיקים שזה מה שמצביע על הפער בין תיקים שנפתחו, תיקים שנסגרו, ומה עדיין נשאר פתוח. זה מדד של העומס ושל יעילות מערכת בתי המשפט. אני מיד אגיע לזה.

הצו הזה על אף שנאמר בדברי ההסבר שהוא מותאם למערכת בתי הדין לעבודה, הוא מלכתחילה לא היה מותאם. הוא היה זהה במדויק לצו הכללי. הסיבה היחידה שנעשו שינויים כאלה ואחרים, ונעשו – לא מספקים לטעמנו – היה משום שאנחנו דרשנו את זה. אנחנו – ההסתדרות ולשכת עורכי הדין. הגבנו והגשנו דרישות, ובאמת מספר דרישות שלנו התקבלו. אני מניחה שאדוני קיבל את נייר העמדה שלנו. אכן, מספר דרישות שלנו התקבלו. את כל זה אני אומרת מתחת לזה שאנחנו סבורים שאין צורך בצו הזה בכלל, בטח לא לפני שנבדקו הנתונים האמפיריים.

דבר נוסף, נאמר בדברי ההסבר שהצו הזה מתבסס על ממצאים של ועדת אור שצריך לזכור שזו ועדת מ-97'. זו ועדה שפעלה לפני 20 שנה. מה הקשר בין מצבה של מערכת בתי המשפט ב-1997 למצבה של מערכת בתי המשפט ב-2017? צריך לראות נתונים. שוב, אני חוזרת לעניין הנתונים. אגב, גם הייעוץ המשפטי לוועדה מציע לקבל נתונים.

ביקשנו, בראש ובראשונה, להחריג מהצו הזה הליכים קיבוציים משום שהליכים קיבוציים יש להם מאפיינים ייחודים, יש להם השלכה והשפעה על ציבור גדול של עובדים, ולפעמים על כל ציבור העובדים. יש סדרי דין שונים ומיוחדים להליכים קיבוציים בתוך מערכת בתי הדין לעבודה. יש את חוק יישוב סכסוכי עבודה שהוא ייחודי למערכת בתי הדין לעבודה. בנוסף לכך, אדוני, לפי אותו דוח של מערכת בתי המשפט בשנת 2015 ההליכים הקיבוציים תפסו 0.5% מנפח התיקים בבית הדין לעבודה. על זה מתווכחים איתנו? זה מה שישנה את העומס וזה יעמוד מול זכות הגישה לערכאות בלי הגבלות וצמצומים?

דבר נוסף, עוד בוועדת זמיר שהיתה ב-2006 נקבע כמימצא שהטענה שמערכת בתי הדין לעבודה יעילה פחות ממערכת המשפט הכללית היא טענה שהיא איננה נכונה, ואני מפנה לעמודים 177 - 179 לדוח שהוא מינואר 2006. עוד נאמר באותו דוח שאכן מבקר המדינה עשה ביקורת על מערכת בתי הדין לעבודה וגילה ומצא שיש מקום לשיפורים ולתיקונים בניהול, במישור הניהולי לא במישור הדיוני.

לאותו דוח הגישה לשכת עורכי הדין שורה של המלצות, והוועדה מציינת שכדאי שההמלצות האלה לייעול העבודה בבתי הדין לעבודה אכן תיבחן בפורום המתאים. לא יודעת מה הפורום המתאים, גם הוועדה לא אמרה. אבל אלו דברים שראוי לחשוב עליהם. ישנם פתרונות אחרים שלא יבואו ויפגעו בזכויות המידיינים.

עכשיו אני רוצה להגיע לעניין הנתונים, ובזה אסיים ברשות אדוני. אני סבורה שבכלל אין מקום להשוות בין שתי המערכות, גם בגלל דברים שכבר דיברתי עליהם: האופי המיוחד, ההליכים המיוחדים, ולו ההליכים הקיבוצים המיוחדים, הליכים של בתי הדין לעבודה, וכן הלאה, אבל גם הנתונים האמפיריים מראים שהמצב מאוד שונה בשתי הערכאות האלה. למשל, נכון לשנת 2015 נפתחו בבתי הדין לעבודה 54,402 תיקים. אני משווה את זה וחושבת שנכון להשוות את זה לבתי המשפט המחוזיים שבהם באותה שנה נפתחו 64,442 תיקים שזה מספר דומה, כאשר במלאי של בתי הדין לעבודה נשארו מספר תיקים שמהווים 7.1% ממלאי התיקים בכל מערכת בתי המשפט בשנת 2015, בעוד שבמחוזי נשאר מלאי של 8.6%. זאת אומרת, שבבתי הדין נסגרו יותר תיקים, נשארו פחות תיקים במלאי. נעשתה עבודה יותר יעילה. וזה כאשר במערכת בתי המשפט המחוזיים מכהנים כמה? יש תקנים, אני לא זוכרת כמה מכהנים, אבל יש תקנים, נדמה לי, ל-169 שופטים בבתי הדין לעבודה, כולל בית הדין הארצי לעבודה יש 63 תקנים. תנו לנו באופן יחסי למספר התיקים הדומה את אותו מספר שופטים, לא יהיה אף תיק אחד במלאי במערכת בתי הדין לעבודה. אז איך אפשר להשוות בכלל? איך אפשר לבוא ולהגיד שהצורך בייעול לכאורה בכלל דומה ושבגלל שהיה צורך במערכת בתי המשפט המחוזיים בייעול - כן או לא, אז צריך אותו דבר להחיל על מערכת בתי הדין לעבודה? זה נתון אחד.

יש בדוח הזה עוד נתונים, לא אלאה אתכם, אלא אם כן אדוני מעוניין. אפשר לקרוא את זה, אני יכולה להפנות לעמודים הספציפיים בדוח הזה שמהם ניתן לראות שמערכת בתי הדין לעבודה יעילה. אחוז הערעורים בבתי הדין לעבודה בשנת 2015 היה 2% מנפח התיקים, בעוד שבמערכת בתי המשפט המחוזיים הוא היה 21% מנפח התיקים. אז על מה אנחנו מדברים בכלל? זה לא דומה בסדרי הגודל כדי לדבר ולתקף ולהצדיק את הנימוק של ההתייעלות.

אגב, עוד שני נתונים חשובים. באותו דוח מ-2015 נאמר, אם כי בהערת שוליים, זה בעמוד 16: בחמש השנים האחרונות – דהיינו, מ-2010 עד 2015 – אנו עדים לגידול עצום בתיקי פשיטות הרגל המוגשים לבתי המשפט המחוזיים. נכון לשנת 2010 מלאי תיקי פשיטת הרגל עמד על כ-9,500 תיקים, ונכון לשנת 2015 – לא תנחשו לעולם – המלאי עמד על 33,421 תיקים. זה לא קיים בכלל במערכת בתי הדין לעבודה - הנושא של פשיטות רגל. גם את זה צריך לקחת בחשבון.

נתון אחרון – טבלת סיכום פעילות ערכאות בתי המשפט לאורך השנים מראה שלא רק שלא חלה ירידה דרמטית בהיקף התיקים במלאי בבתי המשפט מאז 2009, שזה השנה שבה הוחל על מערכת בתי המשפט הצו, אלא שבשנים 2010 - 2013 חלה עלייה בתיקים שבמלאי במערכת בתי המשפט המחוזיים. ירידה החלה רק ב-2014. הסיבה לא ניתנת, ואני לא חושבת שאפשר לייחס את זה לצו שניתן חמש שנים קודם לכן – זה בעמוד 40 לדוח. בבתי המשפט לשלום חלה באופן כללי עלייה במספר התיקים שבמלאי, אני מפנה לעמוד 41 בדוח. לעומת זאת, הנתונים לגבי מערכת בתי הדין לעבודה מצביעים על מגמה כללית של ירידה, אבל לא ברורה. יש תנודות שנתיות לכאן ולכאן. נדמה לי שזה בעמוד 33 - 34 לדוח.

אשר על כן, אני מזמינה את הוועדה לא לאשר את הצו הזה, לא לדון בו. לדרוש, בראש ובראשונה, נתונים שיראו שיש איזשהו הצדק ראשוני ובסיסי כאשר מנגד עומדת זכות הגישה לערכאות. אנחנו מדברים, כמו שאמרתי בתחילת דבריי, במערכת דין ייחודית. תודה רבה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
תודה.

ענבל מלשכת עורכי הדין, בבקשה.
ענבל תמם
שלום לכולם. שמי עו"ד ענבל תמם. אני ממשיכה את דבריה של חברתי, אנחנו מתנגדים לאישור הצו הזה מכמה טעמים, ואתחיל מהטעם הראשון. מאפייני מערכת בתי הדין לעבודה שונים במהותם ממערכת בתי המשפט הרגילים כמו שהיא אמרה קודם. הטעם המרכזי בדברי ההסבר לחקיקת הצו הוא ייעול מערכת בתי הדין לעבודה על דרך הפחתת העומס על בית הדין ומניעת עיכוב דיונים. בדברי ההסבר מובאים נתונים שנבחרו על-ידי הנהלת בתי המשפט והנתונים מראים שמדובר במספרים בודדים בלבד של בקשות כאלה – 80 בלבד בשנה. אנחנו סבורים, אני סבורה, שמספר כל כך נמוך, לא זה מה שיגרום לעומס, ולא זה מה שאמור לגרוע או לפגוע בזכות ההגשה לערכאות, במיוחד כשמדובר בזכויות עובדים, במיוחד כשמדובר בזכויות של אנשים שעובדים ולא מקבלים את השכר שלהם ולא מקבלים את מה שמגיע להם ונגררים על-ידי מעסיקים, וזה יפגע בהם מאוד.

אגב, דבר נוסף וחשוב, לא זה מה שמטיל את העומס על בתי המשפט. לדעתי, אנחנו צריכים לטפל בנושא המרכזי, מה שגורם לעומס, ולא דווקא בנושא השולי הזה של הבקשות.
היו"ר ניסן סלומינסקי
מהו הנושא המרכזי שלדעתך גורם?
ענבל תמם
הסיבות שבעטיין מוגשות התביעות, וזה יחסי מעסיקים והפרות חוזרות ונשנות של מעסיקים - בהחלט.
היו"ר ניסן סלומינסקי
שירי תיכף אתן לך לענות.

כן, אוסאמה.
אוסמה סעדי
אני אדבר על הנושא הזה מכיוון שאני התעסקתי שנים בבית דין לעבודה. הייתי עו"ד שהופיע כמעט יום יום בבית דין לעבודה, ואני מכיר את הסוגיות האלה. אני מדבר עכשיו באמת מקצועית. כל הזמן מאז יסוד בית הדין לעבודה אמרו: בתי דין לעבודה זה משהו מיוחד, ולכן הקימו את בית הדין לעבודה, ואמרו בענייני עובדים, סכסוכי עובדים. גם רוב התביעות זה לא סכסוכי עובדים, אלא ביטוח לאומי. חלק גדול מהתביעות שיש בבית דין לעבודה זה בעניין של מיצוי זכויות מול ביטוח לאומי, וזה נתח ואחוז גדול מהעומס על בתי הדין לעבודה.

לכן, מה שכתוב בדברי ההסבר של הייעוץ משפטי שכביכול מדובר באותה מערכת, גם בתי משפט אזרחיים, להחיל דין דומה על בתי דין לעבודה, זה יחטיא את המטרה. כמו שעכשיו היינו בדיון הקודם של חדלות פירעון ואמרנו שיש נושאים מסוימים בפשיטת רגל שאמרנו שהחלטות ביניים בכל זאת ניתן ערעור בזכות ולא נחכה לבר"ע כי העניינים האלה באמת חשובים, וגם אם זה החלטת ביניים אנחנו רוצים לראות את זה כאילו פסק דין סופי וניתן ערעור בזכות, אז אני חושב שכאן ביתר שאת בעניין של בתי דין לעבודה כשמדובר בעניין פיטורים, בעניין של התפטרות, בעניין של סכסוכי עבודה, הסכמים קיבוצים, אני לא חושב. וכל הזמן אומרים את זה, ואני מזכיר לכם שמהיום הראשון מאז 69' עד היום אמרו: אפילו בסדרי הדין ובדיני הראיות יש לבתי הדין לעבודה סמכות לסטות מדיני הראיות ומסדרי דין על מנת לעשות - - -
ורד וייץ
דיני הראיות לא חלים בו.
אוסמה סעדי
בדיוק, דיני הראיות לא חלים. כל העניין של, למשל, שאלונים ומשלוח שאלונים ופרטים נוספים ודברים כאלה, שם שמים יותר דגש על יותר צדק מאשר על סדרי דין, ואומרים שהמטרה היא לעשות צדק בבית דין לעבודה. לכן, אני חושב שהיום לבוא ולהגיד שאנחנו בעניינים האלה לא רוצים לתת בר"ע, אפילו את האפשרות להגיש בר"ע, ולשלול את הסמכות הזו לפנות לבית הדין הארצי ולבקש בקשת ערעור. ואני אומר לכם, אני אפילו בלי לבדוק את הסטטיסטיקה, ואני מזמין אותך, אדוני היושב ראש, לבקש את הסטטיסטיקה מבית הדין הארצי לעבודה ולראות שבאמת העניינים האלה לא מטילים עומס על בית הדין הארצי, אין עומס בעניינים האלה. נכון, יש עומס מבחינת כמות תיקים מול מספר שופטים. אבל לא תפתרו את זה על ידי צו כזה שימנע ממתדיינים, ואני אומר גם עובדים וגם מעבידים. לא צריך למנוע מהם את האפשרות לפנות בבר"ע.

לכן, אדוני היושב-ראש, אם נסתכל על המספרים ועל הסטטיסטיקה אתה תראה שזה לא הסיבה. הסיבה היא באמת שיש יותר מדי תביעות כי לא משלמים זכויות לעובדים. למה כל פעם צריך לפנות לבית דין לעבודה נגד ועדות רפואיות בקצבאות נכות על מנת למצות את הזכויות שלהם? לכן, אני חושב שקודם שמאשרים את זה תבקשו נתונים ותראו שבאמת זו לא הסיבה. אני חושב שלא צריך ללכת לכיוון הזה בבתי הדין לעבודה, ואני מדגיש את זה, שנועדו אך ורק על מנת לא - - -, והיועצת המשפטית יכולה לאשר. אומרים כל הזמן: לא רוצים סדרי דין, לא דיני ראיות. המטרה היא לעשות צדק עם העובדים ועם הזכאים לקצבאות.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אז למה להערכתך הם כן מגישים את הצעת החוק הזו?
מיכל בירן (המחנה הציוני)
יש לי תיאוריה ואציג אותה כשיגיע תורי
היו"ר ניסן סלומינסקי
רגע, נגיע אלייך.
אוסמה סעדי
ראינו עכשיו שגם בפשיטת רגל כל הזמן מכניסים את העניין הזה שבעניינים כאלה וכאלה לא נותנים אפשרות להגיש בר"ע כי רצו להכיר מה שיש באזרחי. נכון, באזרחי אתה יכול להגיש אלפי סוגים של בר"ע. בבית הדין לעבודה מה אתה יכול להגיש בר"ע? תגידו לי. אם סדרי הדין לא חלים, פקודת הראיות לא חלה, אז מה יש לי להגיש בר"ע? כמה בר"ע יש? תבדוק, תבקש נתונים.
מיכל בירן (המחנה הציוני)
אם לא הייתי מתעסקת בתחום אחר, בהתעללות של הנהלת בתי המשפט בעוזרים המשפטים של השופטים כשהשופטים אומרים שהם רוצים להמשיך עם העוזרים שלהם, כשמדברים על העומס וביד אחת אין שום בעיה לנסות להיפטר בבת אחת מכל העוזרים של השופטים, להכריח את כולם למצוא אנשים חדשים, להתרגל אליהם, להתרגל לסביבה שלהם, שזה יאט את המערכת, יוסיף עומס גם על השופטים וגם על הסדר, כאילו זה לעומת ה-80 תיקים האלה בשנה כמו שהציגה עו"ד ענבל מלשכת עורכי הדין, זה לא פשוט ממגוחך.

אתה אומר תיאוריות? אפשר רק לנחש. שרת המשפטים הודיעה בצורה כתובה, רהוטה ויסודית שהיא תאצ'ריסטית, היא לא בעד זכויות עובדים. היא חושבת שהאיזונים פה הם מזמן - - -, יש יותר מדי זכויות עובדים. אני יכולה רק לנחש, אי-אפשר לדעת. לאף אחד אין פה כדור בדולח. אבל מה שבטוח, בטח כשהסטטיסטיקה לא מובאת בפנינו, לקבל צו כזה בצורה לא מידתית, זה פשוט לא הגיוני. יכול להיות שאת החלק הזה פספסתי, אבל מה דחוף בפגרה לעשות את זה? מה דחוף בפגרה?
שירי לנג
אנחנו מנסים לקדם את הצו הזה כבר חמש-שש שנים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
זה לא קשור אליהם, זה קשור אלינו. זה לא דחוף. מה ההבדל אם זה יהיה היום או בעוד שבועיים?
מיכל בירן (המחנה הציוני)
יש סדרי דיון בכנסת. את הדיונים בפגרה שומרים לדברים שהם דחופים ושיש בהם דחיפות, צווים שפוקעים. עם כל השאר מחכים למושב.
אפרת חקאק
אצלנו ההיפך.
היו"ר ניסן סלומינסקי
בדיוק הפוך. בפגרה אנחנו לוקחים דווקא דברים יותר פשוטים. דברים מסובכים או נתונים במחלוקת, אני משתדל לא לעשות בפגרה.
מיכל בירן (המחנה הציוני)
זה גם במחלוקת.
היו"ר ניסן סלומינסקי
עכשיו נדע שזה במחלוקת, עד עכשיו לא ידענו.
אוסאמה סעדי
גם מהצד הקואליציוני.
היו"ר ניסן סלומינסקי
שירי, בבקשה.
שירי לנג
שירי לנג מהנהלת בתי המשפט. ברשותכם אתייחס. נשמעו כאן טענות לא פשוטות ואני באמת רוצה להתייחס כאן לכל הטענות. אשתדל לעבור לטענה טענה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
בתי הדין לעבודה הם תחתיכם?
שירי לנג
הנהלת בתי המשפט מנהלת גם את בתי הדין לעבודה. זה שייך גם אלינו.
אוסאמה סעדי
זה בגלל ששפיצר, מנהל בתי המשפט, הולך להיות בארצי?
שירי לנג
קודם כל, אנחנו לא יודעים אם הוא יהיה שם – כן או לא. הוא מועמד כרגע בשלב הזה לכהונה בבית הדין לארצי.
אוסאמה סעדי
מגיע לו, ובצדק.
שירי לנג
קודם כל, אם כבר התחלת בזה אפתח ואומר שאת הצו הזה אנחנו מנסים לקדם כבר משהו כמו חמש-שש שנים. הסיבה היחידה שבגללה הוא לא קודם זה מכיוון שהחוק מחייב היוועצות עם שר העבודה. במשך חמש שנים הוחלפו חמישה שרים. פנינו לבנט, לדרעי, לראש הממשלה, לכחלון, ועכשיו השגנו את ההסכמה של - - -. כל פעם שהצלחנו להשיג את ההיוועצות עם שר והוא התחלף היינו צריכים לפעול מחדש להשגת ההיוועצות. אבל זה צו שמדברים עליו כבר כמה וכמה שנים טובות.
היו"ר ניסן סלומינסקי
בגלל זה אני מבין שיש דחיפות? אתם חוששים ממשהו?
שירי לנג
האמת, היינו מאוד שמחים כבר באמת לא לפנות שוב לשר העבודה הבא שיהיה בנושא הזה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
שאלתי בתמימות, לא התכוונתי.
שירי לנג
אני רוצה להזכיר שהשאלה אם יהיה צו או לא יהיה צו הוכרעה כבר כאן על-ידי הכנסת הזו כאשר נחקק הסעיף בחוק בית הדין לעבודה שמסמיך את שר המשפטים לקבוע את סוגי ההחלטות שעליהן לא תינתן רשות ערעור. זאת אומרת, הכנסת הזו מצאה לנכון להחיל את אותו הסדר שחל בהליכים האזרחיים גם במערכת בתי הדין לעבודה.
מיכל בירן (המחנה הציוני)
הכנסת גם החילה שהחרדים התגייסו, ואז ביטלה את זה ב-delete. זה לא טיעון מאוד משמעותי.
שירי לנג
אנחנו פה בחקיקת משנה, אנחנו לא בחקיקה ראשית. בסופו של דבר , אנחנו מקיימים כאן את מצוות המחוקק הראשי.

הזמן השיפוטי הוא זמן יקר ומוגבל, ואנחנו כמערכת חושבים שצריך לפעול לייעול בכלל המערכות. אני שומעת פה מההסתדרות שמערכת בתי הדין לעבודה היא מערכת מאוד יעילה. אני שמחה על הדברים, אבל לדעתנו איפה שעוד ניתן להמשיך ולייעל אז צריך לעשות עוד, וחובה עלינו לעשות עוד. אם אתם חושבים שאנחנו תולים את כל תקוותנו בצו הזה, שזה מה שיביא לייעול המשמעותי במערכת, אז לא. אנחנו לא תולים את תקוותנו בצו הזה. תיכף אתן לכם את הנתונים ואתם תראו שבאמת מדובר כאן במספר הליכים מאוד מאוד קטן. אבל יחד עם זאת, בכל פעם שאנחנו רוצים לבוא ולעשות איזשהו שינוי של ייעול אין איזשהו פתרון קסם, אלא אם כן האוצר פתאום יכפיל לנו את מספר התקנים של השופטים. השינוי יבוא מצירוף של שינויים קטנים. עוד ייעול קטן ועוד ייעול קטן ועוד ייעול קטן, ואנחנו חוסכים בזמן שיפוטי מאוד מאוד יקר.

להסתדרות אני רוצה לומר שאנחנו דווקא נמצאים כאן בשם זכות הגישה לערכאות. אנחנו נמצאים בשם אותם תובעים שכשמוגשת בר"ע על-ידי המעסיק שלהם לבית הדין הארצי במטרה לטרטר אותם או במטרה לעכב את ההליך ולהתיש אותם, אז זה לא יקרה. אנחנו נמצאים בשם הדברים האלה.
ורד וייץ
יש דרכים אחרות.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אני מבקש. זה לא דו-שיח עכשיו.
שירי לנג
הרי צריך לזכור שההכרעה בבר"עות האלה מחייבת הכרעה מהירה. בית הדין הארצי לא רוצה לעכב את ההליך בערכאה הדיונית. הוא נדרש להכריע בערעורים האלה מהר. אבל אנחנו רוצים שהשופטים לא יידרשו לעזוב את התיקים המשמעותיים עם השאלות הבאמת משמעותיות של מהות כדי להכריע בשאלה האם כן לדחות את הדיון או לא לדחות את הדיון, או בשאלות שהן דיוניות, של ניהול ההליך. הצו הזה שמונח כאן לפניכם, ואני מציעה לכם - - -
אוסאמה סעדי
כמה בר"עים הוצאו על העניין הזה - - -?
היו"ר ניסן סלומינסקי
אוסאמה, לא. תן לה להתבטא. אחרי שהיא תגמור אם יהיו לך שאלות, בשמחה.
שירי לנג
אני אפרט תיכף את הנתונים.

מי שקורא את הצו הזה לא יכול להגיד שזה לא צו מאוזן שעושה את האיזון הנכון בין פגיעה בזכויות מהותיות שלזה אנחנו לא רוצים להגיע, לבין יעילות ופינוי של זמן שיפוטי כדי שהשופטים יוכלו להגיע ולהכריע בדברים החשובים באמת. אתן פה אפילו דוגמה. לדוגמה, סעיף קטן (3): לא ניתן להגיש בר"ע על החלטה בעניין שלבי דיון בהליך. זאת אומרת, אם מישהו רוצה להגיש בר"ע על השאלה איזה פלוגתא תידון קודם, פלוגתא א' או ב', אז על זה הוא לא יכול להגיש בר"ע כי זו סוג החלטה של השופט, החלטה דיונית, החלטה של זכויות דיוניות ושל ניהול הדיון. אבל לעומת זאת, אם השופט החליט לפצל את הדיון בתביעה או שכן יתקיים דיון נפרד בתביעה שכנגד או לא שזה כבר יותר מהותי, החרגנו את זה. עשינו פה איזון, באמת חתכנו רק בשוליים של השוליים של השוליים כדי להבטיח שלא נפגעות כאן זכויות. המטרה באמת לבוא ולייעל ושלא נשמע יותר תובעים שאומרים: אני מסכים לבר"ע כי אין לי כסף למממן את שכר הטרחה כדי להתגונן בהליך של בית הדין הארצי לעבודה, ואנחנו שומעים גם על כאלה מקרים.

אסיים בנושא של הנתונים. התבקשו כאן נתונים. אנחנו העברנו לוועדה. הם לא פורסמו באתר, אבל אנחנו העברנו נתונים. סך הכול, בבית הדין הארצי לעבודה מוגשים מדי שנה כ-300 בר"עות על החלטות ביניים. מתוכם הצו הזה נוגע ל- 80 בלבד, כאשר במרבית המקרים - אין לנו נתונים מפולחים על הדבר הזה כי לא הצלחנו להפיק אותם, אבל דיברנו עם שופטים - ברוב רובם של המקרים ממילא הבר"עות האלה נדחות. הדבר היחידי שנחסוך כאן זה את העיכוב של ההליך ואת הבזבוז של הזמן השיפוטי ברגע שאנחנו לא מאפשרים להם.
אוסאמה סעדי
300 בשנה?
שירי לנג
300 בלבד בשנה, כאשר הצו רלוונטי רק ל-80. אנחנו מדברים על 80.
מיכל בירן (המחנה הציוני)
את משתמשת בזה כטיעון לטובתך, אבל זה נגדך.
היו"ר ניסן סלומינסקי
רבותי, שקט בבקשה.
שירי לנג
כאשר אנחנו עושים הצעת חוק שבאמת פוגעת בזכויות של כל כך הרבה אנשים באים ואומרים לנו בדיוק להיפך. הטיעון הזה יכול לפעול לשני הכיוונים.
אוסאמה סעדי
אבל את מדברת על 25 בקשות בחודש - - -
שירי לנג
לא, בשנה. 300 בקשות בר"עות בשנה מוגשות לבית הדין הארצי לעבודה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אוסאמה, לא. תן לה לסיים. די, אני מבקש.
שירי לנג
צריך לזכור גם את הדבר שנאמר כאן בצו. בסופו של דבר, יש אפשרות - - - לערער בסוף ההליך. אף אחד לא מונע מהם את האפשרות הזו. זה גם עושה את האיזון.
אורי שלומאי
צריכים לזכור שאנחנו מדברים על סוגי בר"עות שממילא את רוב הבר"עות האלה בית הדין לא מקבל כי הן בר"עות שלא עוברות את הרף של החלטות שבהן בית הדין יתערב. ממילא אנחנו פה את ההליך ואנחנו אומרים שגם כך בית הדין לא מקבל את אותן בר"עות. אנחנו קובעים קטגורית שבית הדין לא יקבל את אותן בר"עות שממילא גם ככה הוא לא מקבל.
אוסאמה סעדי
כמה שופטים יש - - -?
שירי לנג
שמונה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
מישהו מהממלכה עוד רוצה להגיד משהו?
אוסאמה סעדי
גם מהמספרים שנציגת הנהלת בתי המשפט נותנת - 300 בקשות בשנה, בחודש זה 25.
שירי לנג
לא, זה 80. הצו מתייחס רק ל-80.
היו"ר ניסן סלומינסקי
שירי, שמרתי עלי זכותך ועכשיו אני שומר על זכותו לדבר.
אוסאמה סעדי
אני מדבר אפילו בלי הצו. בלי הצו את מדברת על 300. לחלק ל- 12 זה 25 בקשות בחודש. לחלק לשמונה שופטים זה שלוש בקשות בחודש לשופט. זה עומס על בר"ע כשהרוב נדחה? על זה בקושי מסתכל השופט וזהו. שלוש בקשות לחודש – נו, באמת על מה אנחנו מדברים? לפי המספרים שלכם. על ה- 80 זה כלום. אבל אני אומר גם על ה- 300, איזה עומס? אני הייתי מציע להחזיר את זה עם המספרים האלה לשרת המשפטים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
ורד, קצר עכשיו.
ורד וייץ
הנתונים שנזרקים כאן, נתונים במירכאות, זה אמירות. אנחנו לא יודעים אם באמת רוב הבר"עות נדחות, אנחנו לא יודעים באיזה נושאים הבר"עות, האם הרוב הוא באמת בנושאים דיוניים - אותם 80 שחברתי מדברת עליהם. אנחנו לא יודעים כלום. אי-אפשר לקבל החלטה מושכלת על סמך דיון בלי בסיס נתונים. תודה.
שירי לנג
לעניין הנתונים - כיוון שלא היה ניתן להפיק את הנתונים באופן ממוחשב הושבנו בן אדם שישב בר"ע, בר"ע, עבר בר"ע, בר"ע מתוך 300 הבקשות כדי לפלח ולראות לאיזה אחוז מהבר"עות הצו הזה נוגע, והתוצאה היתה 80 מתוך 300. זה הנתונים.
קריאות
- - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
רבותיי, אי-אפשר שכל אחד יתערב עכשיו. די, כל אחד קיבל זכות דיבור ולא מנענו. עכשיו היא מדברת, נגמר.
אורי שלומאי
אני רוצה לחדד עוד משהו. אנחנו מדברים על יעילות דיוניות, אנחנו לא מדברים בהכרח על עומס.
אוסאמה סעדי
שבע בקשות לחודש זה היעילות? מה אתה מדבר?
אורי שלומאי
יעילות, זה יעיל. כן, בגלל שממילא בית הדין במקום להידרש עכשיו להחלטה הזו, לבקשה הזו, ולדון לגופה ולהוציא החלטה, אנחנו אומרים: זה סוגי החלטות שממילא לא עוברות את הרף של מסד בר"ע, ולכן אנחנו קובעים קטגורית שלא יינתן בהם בר"ע. כאמור, אנחנו שמנו פה המון המון חריגים שביחס לצו מ-2009 זה שינוי דרמטי.
היו"ר ניסן סלומינסקי
נקריא עכשיו את הצו.
אפרת חקאק
אם הוועדה משתכנעת שיש הצדקה לאשר את הצו אז הייתי ממליצה לוועדה כמה שיותר להשאיר את ההקבלה לצו הכללי מ-2009, אלא אם כן יש משהו מיוחד בתחום הזה שהוא ייחודי לבית הדין לעבודה.

אני אתחיל להקריא ואבקש מגורמי הממשלה להסביר למה בדיוק מתייחס כל סעיף בדיוק.
ורד וייץ
אדוני, אני רוצה להבין את דרך הפעולה. האם אנחנו יכולים להעיר על כל סעיף?
היו"ר ניסן סלומינסקי
את רוצה בר"ע עכשיו? מספיק, חכי. כל פעם שיהיה הסבר, תמיד תוכלו לשאול, ובתנאי שזה יהיה באמת שאלות לעניין ולא שאלות לעכב.
אפרת חקאק
"צו בית הדין לעבודה (סוגי החלטות שלא תינתן בהן רשות ערעור)

בתוקף סמכותי לפי סעיף 26(א1) לחוק בית הדין לעבודה, לאחר התייעצות עם שר הכלכלה ובאישור ועדת החוקה, חוק ומשפט של הכנסת, אני מצווה לאמור: ..."
אסף פרידמן
זה כבר שר העבודה.
אפרת חקאק
כן, וזה גם לא 2015.

"סוגי החלטות 1. לא תינתן רשות ערעור על החלטה מן הסוגים המפורטים להלן:

(1) החלטה בעניין קביעה ושינוי של מועדי דיון ומועדים להגשת בקשות, תגובות, כתבי טענות, מסמכים, סיכומים ותצהירים, זולת אם ניתנה באחד מן ההליכים האלה: ..."

בנוסח שהפצתי, בצד ימין באדום יש לכם את הנוסח שקיים בצו הכללי.
קריאה
לא חולק לנו.
אפרת חקאק
סליחה, מחלקים לחברי הכנסת, ולגורמים יש את זה באתר. יש לכם את זה.

אז הרישא זהה למה שיש בצו הכללי. עכשיו הם מבקשים כן להחריג כמה סוגים של החלטות שבהן תהיה אפשרות להגיש בקשת רשות ערעור.
היו"ר ניסן סלומינסקי
זאת אומרת, שזה יהיה יותר טוב מבתי המשפט.
אפרת חקאק
יותר טוב מבחינת הזכות - - -, כן. אני רוצה שהם יסבירו בדיוק מה הם סוגי ההחלטות. אני אקריא אותם ואז תסבירו בגדול.

"(א) לפי סעיפים 24(א)(1ב), (1ג), (1ד) ו-(2) לחוק".

יש לכם פה הסבר בכחול. בגדול, מדובר בהליכים בסכסוכים קיבוציים.

"(ב) מתן סעד זמני לפי סעיף 29(א) לחוק, ובכלל זה בקשה לסעד זמני שנדונה עם תובענה כאמור בתקנה 369 לתקנות סדר הדין האזרחי".

שוב, יש לכם את כל הסעיפים מול העיניים אם אתם רוצים לראות בדיוק על מה מדובר.
מיכל בירן (המחנה הציוני)
מה זה 33יא?
שירי לנג
זה הפרת הוראות במקרה של - - - פגיעה בחברי ועד. זה הוחרג.
אפרת חקאק
"(ג) לפי סעיף 33יא לחוק הסכמים קיבוציים" – זה בעמוד 4 לנוסח שהופץ. שוב, אני כן רוצה להדגיש שזה חל על שני הצדדים. לפעמים זה יכול להיות לטובת העובד, לפעמים זה יכול להיות לטובת המעסיק. זה תלוי במי שמנסה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
זה תלוי מה לבנו נוטה פה. לפעמים אנחנו מסתכלים על המעסיק ולפעמים אנחנו מסתכלים על העובד? בכל תיק זה יכול ליפול לכיוון מישהו אחר שרוצה להגיש.
אפרת חקאק
מי שמגיש כדי למשוך את ההליכים לא חושב על הצד השני. הוא רוצה למשוך את ההליכים כי זה לטובתו. זה יכול להיות לפעמים העובד, לפעמים המעסיק. אנחנו לא יודעים. אולי תיתנו לנו כמה דוגמאות על מה מדובר, למה חשבתם שדווקא בנושאים האלה כן צריך להחריג את הקטגוריות שהחרגתם
אורי שלומאי
לגבי (א) – סעיפים 24(א)(1ב) - זה מקרים שבהם, לדוגמה, יש הסגת גבול שבהם עובדים מסתתרים או גרמא הפרת חוזה, הפרת חובה חקוקה או הסכם קיבוצי מיוחד שבו דן בית הדין האזורי. זה אותם מקרים שהעיתוי הוא מאוד מאוד חשוב בעניין הזה גם מצד העובדים. לדוגמה, אם מפרים הסכם קיבוצי מיוחד אז בית הדין צריך לטפל בו כמה שיותר מהר. הסכם קיבוצי מיוחד זה תחת סמכות בית הדין האזורי, ולכן יש מאוד חשיבות לאפשרות לערער על ההחלטות של בית הדין האזורי. וגם מצד המעבידים יש בהרבה מקרים כמו התבצרות עובדים או מקרים כאלה, שצריך לפעול במהירות בבית הדין, ולכן יש חשיבות לערעור.

מתן סעד זמני - אנחנו החרגנו בכל הדברים האלה. וגם לפי סעיף 33יא כמו שאמרנו קודם, זה במקרה שפה הפרו הוראות בגלל חברות בוועד שזה דבר מאוד מאוד מהותי שאי-אפשר לעבור עליו לסדר היום, ולכן אנחנו צריכים לתת רשות ערעור על הדבר הזה.
שירי לנג
כמו שאורי אמר, בכל אותם מקרים שהוא תיאר יש חשיבות בקיום דיון מהיר. ולכן, יש משמעות מאוד גדולה למועד הדיון, ורצינו כן לאפשר הגשת בר"ע במקרים האלה שפתאום אם בית הדין האזורי לפתע מתמהמה וקובע דיון לעוד חודש, שתהיה כן אפשרות להגיש בר"ע.
היו"ר ניסן סלומינסקי
היום אפשר להגיש על הכול, בבתי המשפט אי-אפשר על חלק מהדברים. אנחנו רוצים להחיל מה שיש בבתי המשפט, אבל להחריג את אלו שעליהם כן אפשר יהיה.
אורי שלומאי
כן, בכל הקשור לקביעת מועדים וכו'.
שירי לנג
אציין שהתוספת פה של החריגים הוכנסה בעקבות הערה של ההסתדרות שכמובן קיבלנו אותה.
אורי שלומאי
משום מה הם העירו עוד פעם עליה, אבל הכנסנו אותה.
ורד וייץ
לא, לא הערנו עוד פעם. הערנו לגבי סעיפים נוספים שאנחנו סבורים שצריך להחריג אותם. אבל על זה אדבר אם אקבל רשות דיבור. בהקשר לפריט הזה אני חושבת שמהפריט הזה צריך להחריג הליכים נוספים שהם גם הליכים קיבוציים במהותם ובעיקרם. לא רק סעיף 33יא, אלא גם סעיף 33ח שזה הגנה על הזכות לפעול להתארגנות עובדים בוועד עובדים, וכן הלאה. אני סבורה שעל אותו רציונל גם הסעיף הזה צריך להיות מוחרג.
שירי לנג
להבנתנו, זה כבר כלול כי זה נכנס תחת 33יא.
ורד וייץ
סליחה, סעיף 33יא מדבר על סעיפים 33ט ו-33י. יכול להיות שסתם לא שמתם לב, אבל אם רוצים להחריג גם את סעיף 33ח אז צריך לעשות את זה במפורש כי סעיף 33יא לא חולש עליו.
שירי לנג
להבנתנו, הליכים בקשר להפרת המעסיק את זכותו של העובד לפי 33ח כבר כלולים בתהליך לפי 33יא.
ורד וייץ
הם לא כי סעיף 33יא מדבר על הליכים לפי סעיף 33ט ו-33י.
שירי לנג
אנחנו נבדוק את זה, ואם באמת כמו שאת אומרת זה לא נכלל אפשר להוסיף את זה. אין לנו התנגדות מהותית, רק אם יש צורך.
היו"ר ניסן סלומינסקי
מה זה "נבדוק את זה"? את צריכה לבדוק את זה עכשיו.
אפרת חקאק
אנחנו גם יכולים להגיד שהוועדה מחליטה כן ל - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא, רק שהיא תסתכל לשנייה ותגיד. זה דקה להסתכל.
שירי לנג
אני חושבת שזה כלול כבר.
היו"ר ניסן סלומינסקי
בכל מקרה, אין לך התנגדות לזה.
שירי לנג
לא. מבחינה מהותית, לא. לא מתנגדים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אוקי, הלאה.
ורד וייץ
סעיף 33יד(ב) מדבר על אי-תשלום שכר מינימום שהוסכם עליו וניתן עליו צו הרחבה. אני מבקשת. בדרך כלל, לא בדרך כלל ולא רק, אבל יכול ויתקיימו לגביו הליכים קיבוציים. אני מדברת על סעיף 33יד(ב) לחוק הסכמים קיבוציים.
אורי שלומאי
כתבתם את זה במסמך שלכם?
ורד וייץ
כן, כתבנו את זה.

אדוני, לא היה יותר טוב אם נשב עוד פעם ונראה? אדוני, יש לא מעט סעיפים שאני - - -
אורי שלומאי
אם אנחנו חוזרים על "לשבת עוד פעם", אז ישבנו כבר. ישבתם והערתם את ההערות שלכם. הכנסנו את ההערות שלכם. אי-אפשר כל פעם מחדש להמציא עוד סעיפים להחריג.
ורד וייץ
אני חושבת שזה נכון משום שישנם סעיפים נוספים שאנחנו רוצים לדבר עליהם, ואני חושבת שזה יהיה נכון לשבת ולדבר עם הגורמים הרלוונטיים. מה רע בזה?
היו"ר ניסן סלומינסקי
אני לא מבין. לא עשיתם את זה עד עכשיו?
אורי שלומאי
עשינו את זה.
ורד וייץ
עשינו את זה בזמנו.
מיכל בירן (המחנה הציוני)
היא מעלה נקודות שאתם בכל זאת לא מתייחסים אליהם עקרונית. הן לא הוטמעו.
ורד וייץ
גם היו שינויי חקיקה מאז.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אין סופיות הדיון מבחינה הזו?
ורד וייץ
לא, אין סופיות דיון. זה לא דיון בבית משפט. יש כדאיות לנסות ולהביא צו עם כמה שיותר הסכמות. אני חושבת שיש יתרון. עשינו את זה ב-2013, אנחנו ב-2017 עכשיו. היו גם שינויי חקיקה, יש סעיפים שלא דיברנו עליהם בכלל. אני לא רואה מה רע בזה.
שירי לנג
לגבי הנושא האחרון - יש לנו מחלוקת מהותית. אנחנו לא חושבים שנכון להחריג. אנחנו לא חושבים שהעיתוי פה הוא כזה קריטי באופן שמחייב להגיש בר"ע לבית הדין הארצי לעבודה. כבר לאט לאט המטרה היא לרוקן את הצו מתוכן ולהחריג כמה שיותר הליכים, באופן שאני לא רואה מה יהיה - - -
ורד וייץ
אין כוונה לרוקן את הצו מתוכן, אלא יש כוונה שיוחרגו סעיפים שיש להם השלכה על הרבה מאוד - - -
אורי שלומאי
לגבי 33ח - זה מקובל. זה בסדר.
ורד וייץ
מה לגבי סעיפים 24(א)(3) ו-(4) לחוק בית הדין לעבודה?
שירי לנג
תביעות בעניין ביטוח פנסיוני ותביעת ארגון עובדים בקשר לחברות לא חשבנו שיש מקום להחריג את הנושאים האלה. שוב, אנחנו לא חושבים ש- - -
ורד וייץ
אני יודעת שלא חשבתם, אבל אלה הם גם הליכים שנוגעים לעניין הארגוני. זה הליכים בעלי אופי קיבוצי במהותם.
שירי לנג
אבל הבר"ע פה היא רק על קביעת מועד דיון או קביעת מועד להגשת מסמך. על זה אנחנו מדברים, רק על זה אתה לא יכול להגיש בר"ע. אם בית משפט קובע לך שאתה צריך להגיש - - -
ורד וייץ
כן, אבל גם כשאת פועלת מול ארגון כמו קופת גמל יכול להיות שאם את לא תוכלי להגיש בר"ע על עניין של תאריך להגשת מסמך את עלולה להפסיד את התיק. כן, זה יכול להיות מהותי.
שירי לנג
אם זה מ- - - לסיום ההליך, אתה ממילא יכול לערער במסגרת הערעור על פסק הדין. בחנו את זה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא ויכוח, די.
ורד וייץ
כאשר מידיינים מול גופים כמו כאן, למשל, קופות גמל, קופות ביטוח, וכן הלאה, כאשר אתה נדרש להגיש מסמך במועד מסוים והקופה היא זו שלא מאפשרת את זה, אז אתה רוצה להגיש כדי לקבל אורכה. אתה לא קיבלת, אתה רוצה להגיש בקשת רשות ערעור. אם לא תוכל לעשות את זה יכול להיות שאין לך מה להמשיך בתיק. הפסדת את זה.
אפרת חקאק
מבחינתך יש הבדל בין המקרה הזה לבין מקרים אחרים בבתי משפט אזרחיים?
ורד וייץ
אני לא יודעת, אני לא מכירה בתי משפט אזרחיים. אני מכירה את בית הדין לעבודה.

זה בנקודה הזו, ואני סבורה שסעיפים 24א(3) ו-(4) צריכים להיות גם מוחרגים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
את ח' אתם הכנסתם, כן? אוקי.
אורי שלומאי
אנחנו קיבלנו את ההערות האלה, ואנחנו דנו בהן בינינו, ואנחנו לא הסכמנו.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא הסכמתם - בסדר, מותר.
ענבל תמם
בקשות לשינוי מועדי דיונים שמוגשות זמן רב בטרם ההליך ובעלי הדין מודעים אליו, יש הבדל עצום בין בקשות שמוגשות להארכת מועד להגשת כתב הגנה, כמו שדיברה חברתי קודם על הגשת מסמך, במידה ולא תאושר הבקשה להגשת מועד להגשת כתב הגנה, לדחיית הגשת כתב הגנה, כמובן שיש פה נזק בלתי הפיך ויכול להתקבל פסק דין בהיעדר הגנה. מה שיש פה - בהחלט פגיעה מוחשית וממשית בהיעדר הגנה. זה לאו דווקא המועד עצמו של הדיון אלא - - - הגשת מסמך מרכזי וקריטי.
שירי לנג
התשובה לזה היא שכאשר ניתן פסק דין בהיעדר הגנה אז אתה אוטומטית יכול להגיש ערעור כבר על פסק דין, ואז גם במסגרת הזו תידון הבר"ע שלך. זה שלא אפשרו לך לדחות את המועד להגשת כתב ההגנה, ממילא - - -. אגב, אני רוצה להזכיר שאותו סעיף בנוסח זהה קיים במערכת בתי המשפט הכלליים, וגם שם יש לנו מקרים של אנשים ש - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
הלאה, תמשיכי.
אפרת חקאק
"(2) החלטה בבקשה להארכת מועד הקבוע בחיקוק, למעט החלטה הניתנת לפי סעיף 24(א)(2) לחוק, ולמעט החלטה כאמור שמשמעותה שלילת האפשרות לפתוח בהליך."

בעמוד 5 תראו שזה בעיקרו דומה לצו הכללי, חוץ מזה שהם מבקשים להחריג גם את התובענות שקשורות להסכם קיבוצי מיוחד.
ורד וייץ
רגע, לא סיימתי עם פריט (1), אדוני. אני לא סיימתי, מצטערת. יש לי עוד סעיף שאני מבקשת ועוד כמה דברים שאני רוצה לדבר עליהם. סעיף 27 לחוק בית הדין לעבודה מדבר על סמכויות רשם. בין היתר, הרשמים גם של בית הדין הארצי לעבודה מקבלים גם החלטות שנוגעות להליכים קיבוציים. לדוגמה, הנושא של האם ימי הפגרה באים כן או לא במניין הימים להגשת ערעור על פסק דין בהליך קיבוצי. זה נושא בעל משמעות כבדה. אנחנו רוצים שתהיה רשות ערעור על נושא כזה, על החלטות של רשם בית הדין שנוגעות להליכים קיבוציים, אותם הליכים שהחורגו גם בצו הקודם.

דבר נוסף, אנחנו ביקשנו להחריג מכל הצו הליכים זמניים. בפריט הזה אני מבינה שהליכים זמניים מוחרגים. יש לי שאלה עכשיו. האם הנוסח שבו הצעתם את הנושא של איחוד תובענה עיקרית ותובענה זמנית עונה באמת לכך שתיק שנפתח כתיק זמני ואוחד עם התיק העיקרי ייחשב כתיק זמני? זה עונה על זה?
שירי לנג
כן. זה הוכנס בדיוק בגלל הבקשה שלכם.
ורד וייץ
כן? אוקי. ביקשנו כאן, נדמה לי, גם החלטות שנוגעות לביטול פיטורים. אתם הכנסתם את זה: החלטות שנוגעות לביטול פיטורים שלא על-פי הסכם קיבוצי. למה? אנחנו דיברנו על ביטול פיטורים בכלל, לא רק על-פי הסכם קיבוצי. בקשה לביטול פיטורים יכולה להיות לאו דווקא מכוח שעילתה בהסכם קיבוצי, אלא היא יכולה בהרבה דברים אחרים. היא יכולה להיות בהיעדר שימוע, היא יכולה להיות מכל מיני סיבות.
שירי לנג
אבל הצו לא חל על החלטה כזו - - -
ורד וייץ
לא, ההחלטות הדיוניות שכן מוחרגות. אבל זה בדיוק אותו רציונל. אם אתם הסכמתם לקבל ביטול פיטורים אז ביטול פיטורים. למה רק לפי הסכם קיבוצי?
שירי לנג
הסכמנו לקבל ביטול פיטורים בהקשר של קביעת מועד דיון. אבל הצו לא חל בכלל, ממילא מלכתחילה הוא לא חל.
ורד וייץ
כן חל.
היו"ר ניסן סלומינסקי
יש עוד הערות?
ורד וייץ
אלה ההערות לסעיף הזה.
אורי שלומאי
רק לגבי סעיף 27 שהיא רצתה להחריג - אנחנו לא מדברים פה על מי נותן את ההחלטות, אנחנו מדברים על סוגי ההחלטה. הצו בכלל לא מדבר על מי נותן את ההחלטה, הוא מדבר על הסוגים. כל הסוגים האלה, לא משנה מי נותן אותם, - - -
ורד וייץ
אוקי, בסדר.

רגע, יש לי לסעיף (2) - סליחה.
אורי שלומאי
אנחנו גם ראינו את כל ההערות.
היו"ר ניסן סלומינסקי
בסדר, לא חשוב.

מה יש לך על (2)?
ורד וייץ
אותן הערות כמו קודם. אותם סעיפים אני מבקשת לה- - - גם מההחלטות על-פי הסעיף הזה. אני מבינה שכאן הסכמתם להחריג את הסכסוכים הקיבוציים. זה אותם סעיפים שהוחרגו מסעיף (1) וצריך להוסיף גם את סעיף ח' או בכלל.
שירי לנג
לא, לא. הסכמנו רק הסכם קיבוצי מיוחד.
ורד וייץ
אז אני לא יודעת איזה נוסח את קוראת.
שירי לנג
מה שהקריאה קודם היועצת המשפטית: החלטה בבקשה להארכת המועד הקבוע בחיקוק, למעט החלטה הניתנת לפי סעיף 24(א)(2) לחוק, ולמעט החלטה כאמור שמשמעותה שלילת האפשרות לפתוח בהליך.
ורד וייץ
אבל עמדתכם כפי שנמסרה לנו גם בכתב כעמדת בית הדין לעבודה היתה להחריג סכסוכים קיבוציים בכללם, לא רק זה.
שירי לנג
נכון, זה החורג ב-24(א)(2).
ורד וייץ
למה רק 24(א)(2)? אני לא מבינה. בעניין סעיף קטן (1) יש את מה שיש, למה כאן רק 24(א)(2)? למה? מה ההבדל? כל הנחת העבודה שלכם שאתם יודעים מראש האם החלטה כן או לא תשפיע על תוצאת ההליך היא הנחת עבודה לא נכונה.
שירי לנג
לא הבנו את ההערה שלך.
ורד וייץ
בואי, אני אסביר.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא, בואו נתקדם. הם לא הבינו לא בגלל שלא הבינו.
אורי שלומאי
24(א)(2) מדבר על סכסוך שעילתו בהסכם קיבוצי מיוחד. כל מה שקשור להסכם קיבוצי מיוחד - - -
ורד וייץ
למה רק? זו בדיוק השאלה שלי. למה רק הסכם קיבוצי מיוחד ולמה לא - - -?
אורי שלומאי
כי בית הדין האזורי הוא זה שדן בהסכם קיבוצי מיוחד.
ורד וייץ
אבל הוא דן גם ב - - - 24(א)(1) - - -, למה לא את 33 - - -?
היו"ר ניסן סלומינסקי
זה לא הולך כך, ורד.
ורד וייץ
אני לא מצליחה להבין - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
את לא מצליחה – זכותך.
מיכל בירן (המחנה הציוני)
היא מעלה ממש סעיפים עניינים. זה הכול סעיפים ענייניים, ניסן.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אני לא מבין. היא העלתה את זה כבר, קיבלו חלק מזה. מסבירים לה. אי-אפשר לעשות את זה.
שירי לנג
התקיימה פגישה בבית הדין הארצי - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
מה שקורה זה שאנחנו לא רוצים שימשכו את הדיון בבית הדין לעבודה, ואני גם לא רוצה למשוך את זה פה. הרי זה מה שקורה עכשיו. כל מה שהסכימו - בסדר. מה שלא - מתחילים כאילו מהתחלה. זה לא הלך כך בדרך כלל, יש איזה גבול. בגלל זה יושבים לפני כן, וישבו וקיבלו חלק.
מיכל בירן (המחנה הציוני)
ניסן, אנחנו אפילו לא יודעים את 80 התיקים המדוברים האלה, אנחנו לא יודעים בכלל אפילו בהגדרות שלכם מה ייכנס, מה לא ייכנס. אין לנו את המינימום של הנתונים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אבל זה הרי הולך לשני הצדדים. פעם יכול למשוך את זה העובד, ופעם יכול למשוך את זה המעסיק.
מיכל בירן (המחנה הציוני)
בדרך כלל לצד אחד יש יותר יכולות - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
מבחינה זו, פעם זה יכול ופעם זה יכול. אנחנו לא הולכים כאן רק לטובת העובדים. לפעמים אנחנו פוגעים בהם. לפעמים אנחנו לא הולכים רק לטובת המעסיק כי לפעמים אנחנו פוגעים פה בזה, כך שזה שני הצדדים.
ורד וייץ
אמרנו מראש שזה שני הצדדים. גם לנו זה ברור שזה שני הצדדים. אני לא אחזור על הדברים עוד פעם.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אם את הולכת לכיוון אחד את הרי הולכת נגד הכיוון השני.

הלאה, תקראי עכשיו את (3).
אפרת חקאק
אני כן אולי אוסיף שפריט (1) מדבר על מועדים, החלטות לגבי מועדים שהן החלטות שיפוטיות כאשר פריט (2) מדבר על קביעת מועדים בהחלטות לפי חיקוק. יכול להיות שיש פה אי-הבנה ושזה לא רלוונטי.
ורד וייץ
ברשות אדוני אני רוצה להסביר משהו. למשל, הליך של סכסוך קיבוצי. הליך של סכסוך קיבוצי יש 21 ימים להגיש תשובה. זה מועד שקבוע בחיקוק. הרבה פעמים קורה שמוגשת בקשה, בעיקר בתיקי התארגנות, לקצר את התקופה.
אורי שלומאי
זה מוחרג. החרגנו 24(2).
היו"ר ניסן סלומינסקי
רבותי, די. בואו נמשיך הלאה.
ורד וייץ
לא, זה צריך להיות מוחרג - סכסוכים קיבוציים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
ורד, בבקשה.

בואי, תמשיך הלאה.
אפרת חקאק
"(3) החלטה בעניין שלבי דיון בהליך, למעט החלטה שדיון יישמע במפוצל או שיתקיים דיון נפרד בתביעה שכנגד ובהודעה לצד שלישי;" זה זהה לצו - - -
שירי לנג
כמו שציינתי קודם, אנחנו מדברים רק על החלטה. צווי דיון בהליך – לדוגמה, הכוונה להחלטה אם לדון קודם בפלוגתא הזו או קודם בפלוגתא אחרת. כאשר ההחלטה כבר יותר מהותית כמו שהדיון יישמע מפוצל, אז זה החרגנו ואפשר להגיש בר"ע. לדעתי, זה סעיף שממחיש את האיזון שניסינו ליצוק כאן.
ורד וייץ
יש עוד דוגמה מה זה שלבי דיון בהליך?
אורי שלומאי
זה כל דבר שהוא לא מהותי. כל שלב דיון שהוא לא מהותי. זה קומונסנס בסיסי.
שירי לנג
שלב הדיון – במה דנים קודם, באיזה פלוגתא, באיזה מחלוקת. דברים באמת שקשורים בניהול.
אפרת חקאק
ואם יש בעיות בפרשנות של המונחים שקיימים בצו הכללי אז עדיף לעשות תיקון כללי בשניהם ביחד ולא לעשות שני מונחים שונים.
אורי שלומאי
אני גם לא מכיר החלטה של בית המשפט שדנה בפרשנות של הדבר זה. זה כנראה זה משהו שברור לכולם.
אפרת חקאק
כן, בדקנו אם יש בעיות.

"(4) החלטה בעניין הזמנת עדים, סדר שמיעת עדים, ושאלות המוצגות לעדים לרבות קבלה או דחייה של התנגדות בעניין זה, למעט החלטה על דחיית בקשה לזמן עד או להגיש ראיה, או החלטה בעניין בקשה לעדות מוקדמת; אולם הוראה זו לא תחול על החלטות בעניין מומחה רפואי מטעם בית הדין לעבודה; "

הסיפא זה כמובן החריג לכלל הרגיל בצו הכללי. אולי תגידו כמה מילים על רופא מומחה.
אורי שלומאי
בבית דין לעבודה, בניגוד לבתי משפט, כמעט ואין מומחים מטעם הצדדים אלא מטעם בית הדין, וההידיינות היא בדרך כלל באמצעות שאלות הבהרה למומחה. לכן, אי-מתן אפשרות לשאול שאלה את המומחה יכולה פשוט להפיל את העדות הזו של המומחה. לכן, יש חשיבות מאוד גדולה ל - - -
אפרת חקאק
אני כן אבקש פה שתתייעצו עם נוסח חקיקת משנה כדי שיהיה ברור ה"אולם" בסוף. כי גם אנחנו לא הבנו את זה כשקראנו את זה מלכתחילה שה"אולם" הזה מחריג את כל מה שקשור במומחה רפואי מכל האחרים. אנחנו לא הבנו את זה, אם אתם זוכרים, כשקראנו את זה. כי יש "למעט" ואז "אולם". תבדקו.
אורי שלומאי
זו הכוונה - בסדר.
אפרת חקאק
זו הכוונה, רק תבדקו עם חקיקת משנה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אוקי, רק תבדקו את הנוסח שלא יהיה מיעוט אחר מיעוט, לרבות.
ורד וייץ
אני רוצה להבין למה אי-אפשר לא להחריג מכאן גם הליכים קיבוציים. כשאתם קובעים שאי-אפשר להגיש בר"ע על סדר הבאת עדים, לסדר הבאת עדים לפעמים יש משמעות מהותית. כמו למשל, נטלי ההוכחה. אני יודעת שאתם באים ואומרים: לא, מדובר בסדר הבאת העדים של אותו צד. זאת אומרת, מי יעיד קודם. אבל זה לא נכון משום שבסעיף הזה, בסעיף (4) כתוב: סדר שמיעת עדים, ובסעיף (5) כתוב: בעניין סדר הבאת עדויות ואופן הגשת עדויות של אחד מבעלי הדין. זאת אומרת שבסעיף (5) זה של בעל דין מסוים ובסעיף (4) זה של כולם. כאן עלולה להיות פגיעה.
אורי שלומאי
לא, אין כבר. הורדנו את: אחד מבעלי הדין, זה ירד.
ורד וייץ
אצלי בנוסח זה מופיע. אני מתבססת על הנוסח האחרון. זה לא ירד. זאת אומרת שאם כאן נאמר על אחד מבעלי הדין, כאן אנחנו מדברים על כולם.
אורי שלומאי
את ב-(5)? היא לא קראה עוד את (5).
ורד וייץ
שניה, שניה. בסעיף (4) כתוב: סדר שמיעת עדים. סדר שמיעת עדים יכול להיות עניין מהותי שקשור לנטלי ההוכחה - מי מביא את עדיו ראשון. יש סיטואציות של היפוך נטלי ההוכחה. זה עניין מאוד מאוד מהותי, ובחקיקת העבודה יש לא מעט הוראות חוק שקובעות את היפוך נטל הראייה. או אם תרצי, בתיקי התארגנות על-פי פסיקת בתי הדין ברגע שנטען שהפיטורין או ההתנכלות, או כל מה שנעשה לעובד נעשה בגלל הפעילות שלו, ההתארגנות, הנטל עובר אל המעסיק להוכיח שזה לא כך. יש לזה היבט מאוד מהותי.

התשובה שלכם לטענה הזו היתה שמדובר בסדר הבאת עדים של אותו צד, אבל כאשר סעיף אחרי זה מדובר על סדר הבאת עדים של אותו צד הרי שבסעיף הזה - (4) - מדובר על סדר הבאת העדים של כולם, ואז אנחנו נכנסים למקום המהותי. אז פעם אחת – בגלל שזה בכלל מהותי, לדעתי, צריך בכלל להוריד את זה מהצו, ופעם שנייה - בטח בהליכים קיבוציים. בטוח שבהליכים קיבוציים חייבים להוריד את זה. יש כאן פגיעה מהותית בזכויות. זה ישנה את התוצאה של פסק הדין.
שירי לנג
לא, אנחנו חשבנו שדווקא להיפך. דווקא בגלל שמדובר בסכסוך קיבוצי מיוחד ויש חשיבות לכך שהדיון הזה יתנהל כמה שיותר ביעילות ולא יעוכב, אז דווקא במקומות האלה חשבנו שיש מקום למנוע - - -
ורד וייץ
אבל נוטלים מן הצדדים לדיון את כל אוטונומיה האם שווה להם שיקוים איזשהו עיכוב בדיון כדי שהנושא המהותי יבוא לידי ביטוי.
שירי לנג
אנחנו חשבנו שהנושא הזה פחות מהותי.
ורד וייץ
זה לא נכון. אבל אתם מונעים את האוטונומיה של הצדדים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
ורד, תשמעי גם את הצד השני לרגע.
ורד וייץ
אבל אני מכירה את זה. שמעתי את זה הרגע.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אם את מכירה את זה, אבל הם גם שמעו אותך. האם גם הם יגידו שהם לא רוצים לשמוע אותך? אני לא מבין.
ורד וייץ
לא, הם לא שמעו.
מיכל בירן (המחנה הציוני)
הנה, זה דבר שהם לא חשבו על זה. הם לא חשבו על זה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
בסדר, אז אמרתי שתשמע אותם לרגע. תעשי פסק זמן.
ורד וייץ
אני פשוט עונה לתשובה של - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא, לא. אל תעני לתשובה של -.
שירי לנג
אנחנו חשבנו שזכות מהותית זה, למשל, לדחות בקשה להזמין עד, בכלל להביא אותו להליך הזה. זה מהותי ועל זה כן החרגנו, ואמרנו שעל זה כן אפשר להגיש בר"ע. או החלטה בעניין בקשה לעדות מוקדמת. הדברים האלה הם מהותיים

סדר שמיעת העדויות – נכון, בסוף באמת אני מסכימה איתך שכל זכות דיונית יש לה השפעה על המהות. אני לא חולקת על זה. אנחנו חושבים שבמונחים של עלות-תועלת הנזק שעלול להיגרם מעיכוב הליך של סכסוך קיבוצי עולה על התועלת שתושג אם יאפשרו לו להגיש על הדבר הזה של סדר שמיעת העדים. במונחי עלות-תועלת חשבנו שזה האיזון הנכון.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אחרי ששמעת אותם, עדיין את נשארת בעמדתך?
שירי לנג
כן, כן.
היו"ר ניסן סלומינסקי
בסדר.
ורד וייץ
אדוני, צריך לראות בצורה ברורה מה מונח על כפות המאזניים. מונחת זכות דיונית, גישה לערכאות, ערכאת דין שיכולה להשתנות. אדוני, אם זה נשאר, אני אומרת לאדוני באחריות, זה פשוט יפגע בצורה מהותית ובצורה קשה עד כדי כך שאפשר יהיה לאבד תיק, להפסיד תיק, על עניין מהותי שלא נותנים עליו רשות ערעור, וזה נטל הראייה. צריך להוריד את הנושא של סדר שמיעת העדים מהסעיף הזה, הוא חייב לרדת. חברתי מדברת על עלות-תועלת, על 80 תיקים מול זכות גישה לערכאות? צריך להבין על מה אנחנו מדברים כאן.
אורי שלומאי
בוא נדבר על זה ספציפית כי יכול להיות שאם נבהיר שזה יהיה של אותו - - -
ורד וייץ
אני מבקשת שתוריד. אבל זה כתוב בסעיף (5).
אורי שלומאי
אפשר לטייב את הנוסח ולהגיד: של אותו בעל דין.
ורד וייץ
בשביל מה צריך את זה? תסביר לי למה צריך את זה גם בסעיף (4) וגם בסעיף (5).
אורי שלומאי
כי זה לא עניין מהותי.
ורד וייץ
למה צריך את זה גם בסעיף (4) וגם בסעיף (5)? כדי שיבואו תלי תילים של פרשנויות למה כן?
אורי שלומאי
אבל עובדה שזה קיים היום בצו.
ורד וייץ
אז מה? זה תורה למשה מסיני? מה זה "זה קיים"?
היו"ר ניסן סלומינסקי
ורד, די – מספיק. אני מבקש, ורד. כך אני לא מקיים את הדיון. את אמרת את הדברים שלך. ישמעו - טוב. לא ישמעו – גם טוב. זכותך לא להסכים.
ורד וייץ
גם זכות הוועדה ל - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
בסדר גמור, אבל לא להשתולל כך. באמת – נו, די.
מיכל בירן (המחנה הציוני)
זה הכול ענייני.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אמרתי - זה הכול ענייני, תאמיני לי. את באה לערער על שופט או דיין שאמר, זה לא מישהו מהרחוב. יש תפיסות עולם שונות מה יותר חשוב - לעכב את זה מבחינת הזמן או לעכב מבחינה כזו, בסדר. לכן אני אומר, אחרי שהם שמעו פעם נוספת, אם הם נשארים בעמדתם, אז זו עמדתם.
ורד וייץ
אני מבקשת מהוועדה שתתמוך בדעתי.
היו"ר ניסן סלומינסקי
בסדר גמור – מאה אחוז, זכותך.
מיכל בירן (המחנה הציוני)
אני תומכת - - -
שירי לנג
אני רק אוסיף שהנוסח הזה הוא נוסח שהועתק מהצו הכללי ולא שמענו שיש עם הנוסח הזה קטסטרופות. אז אני באמת לא מבינה על מה - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
מאה אחוז.

הלאה, בבקשה.
אפרת חקאק
"(5) החלטה בעניין סדר הבאת עדויות ואופן הגשת עדויות של אחד מבעלי הדין...".

פה באמת הוספתם את זה, זה לא מופיע בצו הכללי. הייתי כן מציעה לכם, אם זה נכון גם לפריט (4) צריך להוסיף את זה גם לפריט (4), אלא אם כן התיקון הזה לא - - -
שירי לנג
נבדוק את זה, אין בעיה.
אורי שלומאי
לא, אז אולי נוריד ב-(5): "של אחד מבעלי הדין". נהיה קוהרנטיים לצו מ-2009.
ורד וייץ
לא, אדוני. יופי, באמת.
שירי לנג
לא, אנחנו נבדוק את האפשרות להוסיף את המילים "של אחד מבעלי הדין" גם בסעיף (4).
ורד וייץ
אתם הולכים ורוצים בשני הסעיפים עכשיו - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
ורד, את לא מדברת אישור בלי לקבל אישור. סליחה, נגמר.
אפרת חקאק
הוא הציע את זה כדי שהוא יידבק למונחים של הצו הכללי כי שם מפרשים את זה ל - - -
אורי שלומאי
לא, אבל זה גם לא יהיה הסדר שלילי.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אז מה אתם מציעים?
אורי שלומאי
אנחנו נבדוק או להוריד מ-(5) את: "של אחד מבעלי הדין".
היו"ר ניסן סלומינסקי
מתי תבדוק?
אורי שלומאי
עכשיו, ברגע זה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אוקי, בסדר.
ורד וייץ
אדוני, אני מתנגדת לזה. הקוהרנטיות עם הצו הכללי היא לא חזות הכול. היא לא יכולה לעבוד בשני - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
את מתנגדת – זכותך. שמענו שהתנגדת. לפני דקה אמרת שאת מבינה שאת לא יכולה לדבר בלי אישור ועכשיו תוך דקה את מתחילה לדבר עוד פעם.
ורד וייץ
חשבתי שקיבלתי רשות, סליחה. לא יקרה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
איך קיבלת? אני אומר לך במפורש לא.
אפרת חקאק
אני אמשיך לקרוא.

"...למעט החלטה בעניין מתן עדות מחוץ לכותלי בית הדין, ובכלל זה בהיוועדות חזותית;"
היו"ר ניסן סלומינסקי
תעשו חושבים מהר.
אורי שלומאי
ניתן תשובה בסוף, אנחנו צריכים להתייעץ.
היו"ר ניסן סלומינסקי
טוב.
אפרת חקאק
"(6) החלטה שהיא קבלת בקשה לביטול פסק דין או לביטול החלטה;"

יש לכם הערות כאן?
ענבל תמם
כן. החלטת ביניים בנושא כזה יכולה להוות השלכה על כל ההליך ולסכל בעצם - - - של - - - משפטית ובעצם להכריע את תוצאות פסק הדין אם לא תינתן אפשרות לערער על ההחלטה הזו. אנחנו חוזרים ונוגעים כל הזמן באותו נושא.
שירי לנג
דווקא ב-(6) חשבנו שהפגיעה היא להיפך. כאשר בית הדין במקרה הזה מקבל בקשה לביטול פסק הדין אז אין חשש לפגיעה בזכות גישה לערכאות כי להיפך. הוא אומר לו: אני מוכן לבטל את פסק הדין ולדון מחדש בעניין שלך. לא נפגעת פה הזכות, ולכן אין הצדקה להגיש בר"ע. זה להבדיל ממצב שבו הוא דוחה לך את הבקשה ואז יש לך זכות להגיש בר"ע.
ענבל תמם
אבל הזכות של הצד השני נפגעת.
שירי לנג
כן, אבל עדיין באיזון - - -
אפרת חקאק
זה לא זכות לגישה לערכאות.
שירי לנג
בדיוק, זה לא פגיעה בזכות לגישה לערכאות אלא להיפך. הוא יכול לערער בסוף ההליך.
היו"ר ניסן סלומינסקי
טוב, הלאה.
אפרת חקאק
"(7) החלטה בעניין הטלת הוצאות משפט ושכר טרחת עור דין ושיעורם, למעט אם ניתנה לאחר מתן פסק הדין ואינה נבלעת בו";

האם יש למישהו הערות על (7)?
ורד וייץ
לא. אני רוצה להבין את הרציונל בסעיף הקודם. למה אתם מציעים לתת רשות ערעור על קבלת בקשה לביטול פסק דין או לביטול החלטה ולא על דחייה?
אורי שלומאי
לא. על קבלה לא.
שירי לנג
אם השופט קיבל את הבקשה שלך לבטל את פסק הדין ולדון מחדש בתיק אז לא נפגעת זכות הגישה שלך לערכאות. לכן, אין הצדקה להגיש בר"ע. לעומת זאת, אם הוא דוחה לך את הבקשה בעצם נפגעת הזכות שלך.
אורי שלומאי
יש לך פסק דין.
היו"ר ניסן סלומינסקי
טוב, הלאה.

תמשיכי – (8).
אפרת חקאק
"(8) החלטה לפי סימן ט' לפרק ב' לתקנות בית הדין לעבודה (סדרי דין), 1991, למעט החלטה בעניין גילוי מסמך פלוני, עיון במסמכים ובעניין טענת חיסיון;"

שוב, זה תמונת הראי של הצו הכללי.
ורד וייץ
שוב, אני רוצה להבין את הרציונל למה מסמך פלוני ולא בעניין גילוי מסמכים בכלל שזה עניין מאוד מהותי בהליך השיפוטי, עניין מאוד מהותי. למה לא על גילוי מסמכים כללי? כי אין את זה בצו הכללי?
שירי לנג
קודם כל, הפרקטיקה היא כזו שצו גילוי מסמכים כללי ניתן כדבר שבשגרה, אז אין לי את החשש שאני מונעת הגשת בר"ע על זה שלא נתנו לי את הצו כי כדבר שבשגרה כן נותנים את הצו. אנחנו רוצים למנוע רק הגשת בר"ע על זה למה נתת את הצו שזו בר"ע ממש מיותרת ואנחנו לא רוצים עכשיו לפתוח פתח להגשת בר"עות כאלה. אבל כאשר מדובר בגילוי מסמך פלוני שאז באמת יש איזושהי הצדקה לחשוף או לא לחשוף מסמך ספציפי שעלול באמת להכריע את התיק לכאן או לכאן חשבנו שנכון להחריג את זה וכן לאפשר הגשת בר"ע במקרה הזה.
ורד וייץ
אבל אתם לא מדברים על עניין של קבלת החלטה או אי-קבלת החלטה. אתם מדברים על החלטה בעניין גילוי מסמכים. גילוי מסמכים זה עניין מאוד מאוד מהותי.
שירי לנג
כן, אבל גילוי מסמכים תמיד נותנים. את מכירה מקרה שלא נתנו גילוי מסמכים?
ורד וייץ
לא, אבל במסגרת גילוי המסמכים מתנהלים כל מיני הליכים אם כן גולה, אם לא גולה, אם גולה כדין, וכן הלאה, ויש לזה חשיבות עליונה בניהול ההליך. זה לא רק העניין של עצם מתן הצו. תביני, זה לא נגמר בזה. אחר כך זה ממשיך ואת הרי יודעת את זה – כן גולה, לא גולה. הצדדים מביאים ראיות שבהכרח יש יותר מסמכים ממה שגולו, ומבקשים עוד החלטות. אם את אומרת את זה באורח גורף אז אולי תצמצמי את זה לעניין של מתן הצו, אם את לא חוששת מזה. אבל לא לכל עניין שקשור בגילוי מסמכים - - -
שירי לנג
אבל שימי לב שהחרגנו כאן עיון במסמכים. עיון מסמכים וגילוי מסמך פלוני הוחרג. ואז כן גולה, לא גולה, זה כבר נכנס לחריג הזה.
ורד וייץ
כן, אבל לפניו בא הגילוי.
שירי לנג
שוב, זה סעיף שהועתק מהנוסח הכללי ולא שמענו שם טענות.
ורד וייץ
אני יודעת, אבל בנוסח הכללי אנחנו לא היינו כדי להאיר את עינכם. אני מציעה שתחשבו בכל זאת לצמצם את זה לנושא - - -
אורי שלומאי
האמת שחשבנו על זה וגם ראינו את הפרוטוקולים של הדיונים שהיו ב-2009. גם על זה דנו, אבל אנחנו חשבנו שהאיזון הנכון זה בדיוק להחריג רק את הגילוי המסמך הספציפי, העיון במסמכים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
בסדר, מאה אחוז.

ורד, די.
ורד וייץ
אדוני, רק עוד משפט. אבל תחשבו בכל זאת למה לא - ותירגעו לרגע מהנושא הזה שאין את זה בצו הכללי. אפשר אחר כך לתקן את הצו הכללי מקסימום, לא קרה כלום - למה לא לצמצם את העניין של גילוי המסמכים הכללי להחלטה, לא להגיש בר"ע להחלטה של מתן גילוי מסמכים, ותאפשרו לצדדים להגיש בקשת רשות ערעור אם ההליך עצמו - יש להם איתו בעיה. אני לא חושבת שזה יוסיף כזה נטל, מצד שני, זה כן ייתן זכות גישה לערכאות בנושא מאוד מאוד מהותי בניהול ההליך. אני בכל זאת מבקשת שתחשבו על זה.
שירי לנג
אנחנו חשבנו שזה פחות מהותי ואפשר לחיות עם זה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אוקי, בסדר.
אפרת חקאק
"שמירת דינים 2. אין באמור בצו זה כדי לגרוע מזכותו על-פי דין של בעל דין לערער על החלטות מן הסוגים המפורטים בו במסגרת ערעור על פסק דין.

תחילה ותחולה 3. תחילתו של צו זה 30 ימים מיום פרסומו, והוא יחול, כאמור בסעיף 26(א1) לחוק, על החלטה שהתקבלה לאחר תחילתו."
היו"ר ניסן סלומינסקי
סיימנו. אתם רק צריכים לתת לנו תשובה לגבי הנושא של סעיף (4) ו-(5).
אפרת חקאק
פריט (4) ו-(5) – "של אחד מבעלי הדין".
שירי לנג
אפשר להוסיף אולי את המילים: "של אחד מבעלי הדין" בסעיף (4) גם - החלטה בעניין סדר שמיעת עדים של אחד מבעלי הדין.
היו"ר ניסן סלומינסקי
מה החלטתם?
שירי לנג
להוסיף את המילים האלה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
להוסיף ב-(4).
אפרת חקאק
ב-(4), כן.
היו"ר ניסן סלומינסקי
הבנתי, אוקי.
אפרת חקאק
וב-(1ג) אתם רוצים להוסיף את 33ח?
שירי לנג
אני לא בטוחה שיש צורך. לדעתי, זה כבר כלול כי הסתכלתי עכשיו על הסעיף. אני לא בטוחה. אולי אפשר להתייעץ עם נוסח אם צריך או לא.
קריאה
זה לא כלול.
אפרת חקאק
ההחלטה של הוועדה יכולה להיות שזה נכנס.
היו"ר ניסן סלומינסקי
ההחלטה היא שזה יהיה. תעשו את הנוסח כדי לראות.

ריכזתם את כל הדברים שישנם שינויים? את גם ריכזת?
אפרת חקאק
ריכזתי.
היו"ר ניסן סלומינסקי
גם כן הנוסח שגם צריך לבדוק את שני ה"מיעוטים".
אפרת חקאק
למעט ואולם, כן.
אורי שלומאי
כן.
ענבל תמם
אנחנו מבקשים להיפגש עם הנהלת בתי המשפט על מנת לדון בהערת שלנו לגבי כל הצו. אנחנו לא נפגשנו איתם, מלבד לפני כמעט עשור. אנחנו מבקשים להיפגש עם הנהלת בתי המשפט.
מיכל בירן (המחנה הציוני)
נשמע לי מידתי לגמרי וסביר. לא לדבר על זה עם לשכת עורכי הדין? ניסן, זה לא רציני.
שירי לנג
עם כל הכבוד, נעשה מפגש.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לשכת עורכי הדין הם לא ילדים, והם יודעים שאם הם רוצים הדלתות פתוחות והם יכולים לקיים דיונים. ואם הם לא קיימנו דיונים, זה הבעיה שלהם, מה שנקרא. אם הייתם באים ואומרים שרציתם לקיים דיון ושירי או אורי לא רצו לדבר איתכם, זרקו אתכם, אז זה סיפור נפרד.
אורי שלומאי
אין דבר כזה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
זה מה שאני אומר. אני יודע שאין ואנחנו מאוד מקפידים שכן יתנהלו דיונים לפני כן כדי לחסוך זמן מהוועדה. כל מה שנעשה פה היה יכול להיעשות לפני כן ולהגיע. הבנתי ששמעתם, קיבלתם חלק מהדברים שורד רצתה והכנסתם כבר בדיונים הקודמים.
שירי לנג
גם עם הלשכה נפגשו לפני כמה שנים. זה היה הדיון האחרון.
מיכל בירן (המחנה הציוני)
עשור זה לא נחשב.
שירי לנג
היה איתם מפגש. נפגשנו, כבר היה כבר מפגש.
היו"ר ניסן סלומינסקי
האחריות מוטלת עליהם לבקש. ואם הם לא ביקשו, אתם לא צריכים לצלצל.
אורי שלומאי
אין לנו חובת היוועצות.
מיכל בירן (המחנה הציוני)
כן, אבל יש קומונסנס.
אורי שלומאי
אבל התייעצו איתם. לפני כמה שנים כן דיברו איתם.
מיכל בירן (המחנה הציוני)
התייעצו איתם לפני עשור, זה נשמע מופרך.
אורי שלומאי
לא לפני עשור, שלוש-ארבע שנים.
אפרת חקאק
יש פה גם בוועדה דיון ציבורי ואם יש לכם מה להגיד - - - אתם פה עכשיו, הם פה עכשיו, חברי הכנסת כאן. הדיון הציבורי הוא כאן, לא ב - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
בסדר, מה שדנים לפני כן. להיפך, אני מבקש שתגיעו להבנות לפני כן. תשמעו האחד את השני בניחותא. אנחנו לא מכורים בהכרח למה שהממשלה רוצה, אנחנו גם הרבה פעמים עושים שינויים משלנו. אבל תמיד זה טוב שיש את הדיונים לפני כן. בסופו של דבר, מה שייקבע פה זה מה שיהיה.

רציתם לקיים עוד דיון על משהו?
אורי שלומאי
לא, לא – סליחה.
אפרת חקאק
האמת היא שבגלל שלשכת עורכי הדין כאן - אתם נמצאים בשטח. אם יש לכם באופן כללי תובענות מהיישום של הצו הכללי של 2009, שווה שאנחנו נדע מזה באופן כללי.
ענבל תמם
לכן, ביקשנו את הפגישה.
אפרת חקאק
דבר כזה אתם יכולים לבוא ולהגיד בוועדה. זה לא עניין של פגישה עם הנהלת בתי המשפט.
היו"ר ניסן סלומינסקי
רבותי, אני רוצה להצביע על צו בית הדין לעבודה (סוגי החלטות שלא תינתן בהן רשות ערעור), התשע"ז-2017, עם כל השינויים וההערות שנעשו והתקבלו.

מי בעד לאשר את זה? ירים את ידו. מי נגד?

הצבעה

בעד – 2

נגד – 1

נמנעים – אין

צו בית הדין לעבודה (סוגי החלטות שלא תינתן בהן רשות ערעור), התשע"ז-2017, בכפוף לשינויים, נתקבל.
מיכל בירן (המחנה הציוני)
אני נגד.
היו"ר ניסן סלומינסקי
זה אושר. נעשו כאן שינויים.

ורד, אל תהיי עצובה כי הרבה מאוד מהשינויים שלך קיבלו לפני כן. גם עכשיו קיבלו. לשכת עורכי הדין, ראשית, כן שינו. בפעם הבאה, קחו את זה. כולם כאן בנפש חפצה.

תודה רבה, הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 14:33.

קוד המקור של הנתונים