ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 03/08/2017

מיועדות לשירות ביטחון יוחתמו בבתי הספר, במקום בבית הדין הרבני, על "הצהרת דתיות" לפטור מצה"ל , מיועדות לשירות ביטחון יוחתמו בבתי הספר, במקום בבית הדין הרבני, על "הצהרת דתיות" לפטור מצה"ל , מיועדות לשירות ביטחון יוחתמו בבתי הספר, במקום בבית הדין הרבני, על "הצהרת דתיות" לפטור מצה"ל , מיועדות לשירות ביטחון יוחתמו בבתי הספר, במקום בבית הדין הרבני, על "הצהרת דתיות" לפטור מצה"ל , מיועדות לשירות ביטחון יוחתמו בבתי הספר, במקום בבית הדין הרבני, על "הצהרת דתיות" לפטור מצה"ל

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שלישי

פרוטוקול מס' 195

מישיבת ועדת החוץ והביטחון

יום חמישי, י"א באב התשע"ז (03 באוגוסט 2017), שעה 13:00
סדר-היום
מיועדות לשירות ביטחון יוחתמו בבתי-הספר, במקום בבית-הדין הרבני, על "הצהרת דתיות" לפטור מצה"ל.
נכחו
חברי הוועדה: אברהם דיכטר – היו"ר

רוברט אילטוב

אלי אלאלוף

עמר בר-לב

ענת ברקו

מרדכי יוגב

עליזה לביא

מנחם אליעזר מוזס

מרב מיכאלי

רחל עזריה

מיכל רוזין

אלעזר שטרן
חברי הכנסת
מיקי לוי

אורי מקלב
מוזמנים
שר החקלאות ופיתוח הכפר אורי אריאל

יהונתן בלום - יועץ שר החקלאות, משרד החקלאות ופיתוח הכפר

תא"ל ערן שני - אכ"א, רח"ט תומכ"א, צה"ל, משרד הביטחון

רותם שלו - ע', דוברת אכ"א, דובר צה"ל, משרד הביטחון

אודי שגיא - יועמ"ש אגף כוח-האדם, צה"ל, משרד הביטחון

דרור גרנית - ייעוץ וחקיקה, משרד המשפטים

נעם עוזרד - ייעוץ וחקיקה, משרד המשפטים

רם זהבי - מנהל תחום חינוך על-יסודי, ממ"ד, משרד החינוך

שר-שלום ג'רבי - מנכ"ל, רשות השירות הלאומי-אזרחי

שראל שפייר - יועץ מנכ"ל, רשות השירות הלאומי-אזרחי

דני יעקובי - חבר ועד מנהל, ארגון "יהדות חילונית", בית מדרש "תמורה"

יואב ארבל - יועמ"ש, הרשות לשירות לאומי

הרב סיון מס - יו"ר, ארגון "יהדות חילונית", בית מדרש "תמורה"

מיכל חורין - לשכה משפטית, משרד החינוך

קרן חדד-טאוב - רכזת, מרכז "קולך" למנהיגות נשים

שרון בריק-דשן - מנהלת תוכנית משרתות באמונה, עמותת "אלומה"

יפעת סלע - מנכ"לית, עמותת "אלומה"

שגיא אגמון - סמנכ"ל ויועמ"ש, חדו"ש לחופש דת ושוויון

ארנה קוטלר - מנכ"לים, עמותת "שלומית"

שגיא אהרון - נציג, התנועה המסורתית

אבנר פורת - ארגון "חותם"

ד"ר נעמי אבנשפנגר - מומחית ליחסי צבא וחברה ויועצת ארגונית
ייעוץ משפטי
הדר בר-שלום
מנהל הוועדה
שמואל לטקו
רישום פרלמנטרי
רונית יצחק

מיועדות לשירות ביטחון יוחתמו בבתי-הספר, במקום בבית-הדין הרבני, על "הצהרת דתיות" לפטור מצה"ל
היו"ר אברהם דיכטר
שלום לכולם, נא לתפוס מושבים, אנחנו מבקשים להתחיל. ובכן, אנחנו מקיימים דיון מהיר בנושא: מלש"ביות יוחתמו על "הצהרות דת" לפטור מצה"ל בבתי-הספר במקום בבתי-הדין הרבניים. זו הכותרת שניתנה. הדיון המהיר הוא לבקשת כמה חברי כנסת, חלקם נמצאים כאן אתנו היום. אני רואה את ענת ברקו כאן, חברת הכנסת רחל עזריה כאן, חבר הכנסת מיקי לוי, וגם חברת הכנסת מיכל רוזין.

הדיון פתוח לפי סעיף 120(ב)(2) לתקנון הכנסת. אני מבקש בקצרה מחברי הכנסת שהגישו את הבקשה, ממש בשתיים-שלוש דקות, לומר את הפתיח שלהם. ואנחנו מתחילים לפי הסדר: מיכל רוזין, ענת ברקו, מיקי לוי, רחל עזריה, מרב מיכאלי שהגיעה, היא תהיה האחרונה בנושא הזה.
מיכל רוזין (מרצ)
צהריים טובים לכולם. יזמתי את הדיון הזה אחרי פרסומו של נוהל חדש שעומד להיכנס לתוקף, אם הבנתי, למלש"ביות במערכת החינוך הדתית משנה הבאה, שיכולות לקבל פטור מגיוס לצה"ל. בנוהל, במקום לשלוח את אותן נערות צעירות לבתי-דין על מנת להצהיר על דתיותן ולשלם אגרת הצהרת דתיות בסך של 55 שקלים, בעצם יגיעו דייני בתי-הדין הרבניים בעצמם לבתי-הספר אל מוסדות הלימוד, יגבו מהצעירות את הצהרת הדתיות הנדרשת עבור פטור מגיוס, וזה כמובן מול עיניהם המפקחות של המחנכים והמחנכות.

אני מבינה ששר החקלאות, שאחראי על הנושא, מתכוון גם לבקש פטור מהאגרה הזאת, ולא שאני מקדשת אגרות בעניין. אני חושבת שהיוזמה הזאת לא הגיע יש מאין. אני חייבת להגיד משפט מקדים, אבי, כי זה חשוב, ואני יודעת שזמנך קצר, אבל בכל זאת. זה חשוב.
היו"ר אברהם דיכטר
לא, זמני ארוך. זמנך קצר.
מיכל רוזין (מרצ)
אני מבקשת להדגיש, אני לא בודקת אזרחות רק על-פי שירות בצבא, כך חשבתי גם בנושא של השוויון בנטל ונושא החרדים. ולכן, אני מאמינה שמי שלא נכון לו לשרת בצבא, בין אם הוא דתי ובין אם הוא חילוני, הצבא שלנו מספיק חזק, המדינה, הדמוקרטיה שלנו מספיק חזקה להכיל זאת. אבל כאשר אנחנו מדברים על תופעה שבה יותר ויותר בנות דתיות – ויש לי את המספרים, אין לי זמן, אבל אני אוכל בהמשך לפרט, ובטח הצבא יפרט – יותר ויותר בנות דתיות בוחרות כן לשרת בצבא בשירות לאומי, באמת יש עלייה גדולה בגיוס. 26% מבנות החינוך הממלכתי-דתי שהתגייסו בשנת 2015, כלומר אחת מכל ארבע בנות דתיות כן משרתת בצבא, יש עלייה.

אני חושבת שהנתונים האלה מלחיצים אותם. אנחנו רואים את הקמפיינים של ארגון "חותם", אנחנו רואים את הקמפיינים של ארגון "אחים לנשק" נגד שילוב נשים כלוחמות בצבא, והכול שייך, אי-אפשר להפריד, ונגד גיוס בנות דתיות לצבא. הנה, אתן תתגייסו לצבא ותסתכלו איך המפקד יתייחס אליכן, ותראו איך יטרידו אתכם, וכל הקמפיינים האלה באים ממקום של לחץ, של פניקה, של היסטריה, של מערכת החינוך הדתית לאומית כשהבנות מתחילות להתגייס לצבא.

ולכן, חלק מהעניין הזה, הנוהל החדש הזה, אני חוששת שבא מצד אחד – ואין לי ספק ואני לא רוצה להקשות על אותן בנות, להקל עליהן ושלא ישבו עם כל מיני זוגות מתגרשים בבתי-דין רבנים, הכול טוב ויפה – אני חוששת, חבר הכנסת דיכטר, וזה חשוב, שאותן בנות, כאשר הן יכולות לבחור ללכת לצבא, וכמו שאנחנו רואים, רבע מהן בוחרות, הן יצטרכו לחתום על הצהרת דתיות באולפנות, בבתי-הספר שלהן תחת עיניהן המקפידות, מפקחות ורואות של המחנכים והמחנכות, שאנחנו יודעים את העמדות שלהם, הם מפיצים והם מוסרים לנו את העמדה שלהם. פה יהיה לחץ לא תקין, לא סביר על אותן בנות שלא להתגייס לצבא. בסופו של דבר זו הדאגה העיקרית. תודה.
היו"ר אברהם דיכטר
תודה רבה, מיכל. חברת הכנסת ענת ברקו; ולאחר מכן – חבר הכנסת מיקי לוי.
ענת ברקו (הליכוד)
תודה, אדוני יושב-הראש. כאחת שהייתה יושבת-ראש ועדת פרט, ואחד התפקידים, זה היה בנוסף על תפקידי, זה דת ומצפון, עמדו בפני חיילות שלא ידעו מהי פרשת השבוע אבל רצו להשתחרר מטעמי דת. זאת אומרת שיש היום מנגנון שמאפשר השתמטות מהצבא לנשים, ויש מצד שני מהלך מבורך שיותר ויותר בנות דתיות רוצות לממש גם את עצמן, גם לעמוד באתגרים, וגם לתרום לביטחון המדינה.

אז פה נמצאה שיטה דורסנית לעידוד השתמטות, ולהפעלת לחץ חברתי. זאת אומרת שאנחנו לא ראינו שבאים לבתי-ספר ממלכתיים ומחתימים בנות שם בנוכחות כל החברים שלהם על זה שהן לא תשרתנה בצבא. למה לעכב את התהליך, אולי הגיע הזמן להשוות את התהליך של שחרור נשים, שחרור בנות משירות לתהליך של שחרור גברים, שיצטרכו להתייצב, שיצטרכו לעשות את כל התהליך, ולהוכיח את הדתיות, ולא לעשות ככה שגר ושכח וגמרנו.

אני רוצה להקריא לכם כמה התבטאויות: נכנסת יהודייה ויוצאת לא יהודייה, מתאמנת לקראת החתונה להתאפר, לא יודע מי יתחתן אתה. ההסתה הזאת היא לא שונה מההסתה של ארגוני BDS שקוראים לחרמות נגד מדינת ישראל או מארגונים שיוצאים נגד צה"ל כמו "שוברים שתיקה" וארגונים כאלה.

צה"ל מעריך כי רבע מהמצהירות הן מתחזות, ולאחר שעולים על ההתחזות לא ניתן לצאת בהליכים. זאת אומרת שאם רואים שאין כאן באמת ממש, אבל מישהו נותן לזה יד – ואני מדברת גם בדרך שמנסים לעשות כעת, ואני מבינה שמערכת החינוך לא תומכת בעניין הזה – אז צריך לראות איך אנחנו בודקים.

יש פרצה בחוק שמאפשרת השתמטות של נשים משירות, והפרצה הזאת צריכה להיסגר בכל המובנים, גם לבנות דתיות וגם לבנות חילוניות, ולאפשר לכל מי שרוצה ויכולה ומחויבת על-פי חוק, מבלי לרמות ומבלי שיפעילו עליה לחץ, לשרת בצה"ל ולתרום למדינת ישראל.
היו"ר אברהם דיכטר
תודה רבה. חבר הכנסת מיקי לוי, בבקשה; לאחר מכן – חברת הכנסת רחל עזריה.
מיקי לוי (יש עתיד)
תודה רבה, אדוני היושב-ראש. זה עוד מהלך של שר-שלום ג'רבי, מהלך לא ראוי, מהלך של הדרג הפוליטי שדוחף את היד שלו לכל מקום אפשרי ומקלקל אותו. מגיעים לאולפנות, לחץ חברתי בלתי רגיל על אותן בנות לבוא ולחתום כבר באולפנה, במקום ללכת במהלך הרגיל והראוי. הנה עוד מהלך, בואו לשירות הלאומי. התהפכו סדרי עולם. קודם כול הרי צריך ללכת לצה"ל, ורק כאשר צה"ל אומר מי לא ראוי, ילך לשירות הלאומי-אזרחי מי שלא נמצא כשר. ופה מנסים לשנות לנו סדרי עולם, הופכים את המהלך.

אני חושב שזה מהלך לא ראוי, אסור לתת לו יד, צריך לעצור אותו. ואם לא נעצור אותו עכשיו - - -
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
ממתי, חבר הכנסת מיקי לוי, אתה מכיר את המציאות באולפנות, או מיכל רוזין חברתי, ממתי אתם מכירים את המציאות?
מיקי לוי (יש עתיד)
אני לא רוצה להכיר - - -
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
או שמא כל כך אכפת לכם - - -
היו"ר אברהם דיכטר
מוטי, מוטי.
מיכל רוזין (מרצ)
אני מכירה את המציאות בהרבה מקומות שאתה מדבר עליהם.
ענת ברקו (הליכוד)
- - - גם אתה רוצה להפריד את הבנות בפגייה?
היו"ר אברהם דיכטר
חברת הכנסת ענת ברקו וחבר הכנסת מוטי יוגב, נא – תודה רבה.
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
לא אמרתי את דעתי עדיין, אבל הדיון הזה - - - בדרך כלל אני לא פופוליסטי.
היו"ר אברהם דיכטר
מוטי, יש זמן, תאמר את דעתך בתורך.
מיקי לוי (יש עתיד)
חבר הכנסת יוגב, לא תשנה את דעתי שהמהלך ללכת לאולפנות ולהחתים את הבנות שם על הליכה לשירות הלאומי-אזרחי במקום למי שרוצה ללכת לצה"ל – אתה שהיית אלוף משנה בצה"ל צריך להגיד: חברים, זו דרך לא נכונה, לא נבונה, ולא לתת גושפנקה חוקית ללכת ולהחתים אותן באולפנות.
מיכל רוזין (מרצ)
הוא לא רוצה את הבנות בצבא, הוא חושב כמו לוינשטיין, ששיגעו את הבנות, שמקלקלים אותן.
היו"ר אברהם דיכטר
מיקי, בבקשה.
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
חברתי מיכל רוזין, מה שאני חושב אני אומר כשיגיע תורי.
מיכל רוזין (מרצ)
התפרצת, אז אפשר גם להתפרץ לדבריך.
היו"ר אברהם דיכטר
סליחה.
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
התפרצתי בשאלה, לא בקביעה.
היו"ר אברהם דיכטר
חבר'ה, את הדיאלוג תעשו בחוץ.
מיכל רוזין (מרצ)
שאלה מתנשאת, יהירה, ומיותרת.
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
חבל שבגללך לא נהיה במצעד התועבה היום.
היו"ר אברהם דיכטר
כן, בבקשה.
מיכל רוזין (מרצ)
הנה, בבקשה. אל תדאג, יש לך מספיק זמן, תבוא אתי באוטו, אני אקח אותך למצעד הגאווה.
היו"ר אברהם דיכטר
נא את הסידורים האישיים לא לעשות על חשבון הוועדה. בבקשה.
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
יש לנו את מצעד המשפחות היהודיות.
רוברט אילטוב (ישראל ביתנו)
היא רוצה לדאוג לו למקום כבוד.
מיקי לוי (יש עתיד)
ולכן, אדוני, יחד עם חברותי נחרדתי מעצם הידיעה הזו.
מיכל רוזין (מרצ)
אם ישיבה פופוליסטית אז עד הסוף.
מיקי לוי (יש עתיד)
זה מהלך לא ראוי, זה מהלך שפוגע בחברה הישראלית, מהלך שפוגע בצה"ל, שינו פה סדרי עולם. אני מבקש להחזיר את הסדר הקודם שהיה נהוג עד היום, ולבטל את כל ההליכה לאולפנות.
היו"ר אברהם דיכטר
תודה רבה. חברת הכנסת רחל עזריה; ואחרונה מחברות הכנסת, מחברי הכנסת שהגישו את הבקשה – מרב מיכאלי. בבקשה, רחל.
רחל עזריה (כולנו)
תודה, כבוד היושב-ראש, אני דתייה, אז לשאלה אם אני מכירה או לא מכירה את מה שקורה באולפנות, אני מכירה היטב. החלטתי להתגייס לצה"ל אחרי שהיית במסע לפולין ואיש העדות אמר: תשימו לב לצה"ל, בסופו של דבר זה מה שהיה מונע או זה מה שהיה יכול למנוע את הקטסטרופה, ולכן היה לי מאוד חשוב להתגייס. זה לא היה פשוט ולא היה ברור מאליו. אני חושבת על אם היה קורה מצב שהיו באים אלינו לכיתה ומחתימים את כולן, כוח הרצון שצריך כדי להתמודד ולהחליט, למרות שיש התנגדות מסביב, להתגייס לצה"ל, למרות הכול, אם היו עושים מהלך כזה זה היה מאוד מאוד מקשה.

שימו לב, הגיעו הבנות הדתיות, הן הבינו שצה"ל צריך, כל הבנות הדתיות, אנחנו מבינות שצה"ל צריך אותנו, והנערות בכלל מבינות את זה, ויש גידול עצום בשיעור המתגייסות הדתיות. ב-2005 יש 26% מהבנות הדתיות, וב-2010 היו רק 930 לעומת 2,000. זה גידול דרמטי בעשרות אחוזים, והבנות מבינות. ופתאום יש כמה מובילים, אני לא יודעת מה הסיפור, אולי בשירות הלאומי מפחדים שהמספרים יורדים, רבנים שמפחדים לאבד את העוגן ואת הכוח ואת העוצמה להחזיק את הבנות, והם נלחצים. ואז מתחילים בקמפיין נגד, והדבר הבא שעושים עכשיו זה נכנסים לתוך בתי-הספר להחתים בבית-ספר עם דיינים.

עכשיו רק תחשבו על נערה צעירה בת 17-16 שמגיעים דיינים אל בית-הספר להחתים, היכולת שלך להתנגד היא כמעט אפסית, היכולת לומר מה את רוצה היא כמעט אפסית. אם אומרים שזה שירות לבנות, אז איך "צהלי" לא נכנסים? ואיך "אלומה" לא? ואיך כל המקומות שבדיוק יעזרו לבנות להתגייס, להישאר דתיות, לעבור את התהליך הזה בצורה הכי טובה? הן לא יכולות להיכנס לאולפנה, הן לא יכולות, אבל לבוא עם דיינים – אני פשוט מנסה לחשוב על עצמי בגיל 17 עם דיינים שמגיעים אלי לכיתה ומחתימים את כל הבנות, עזבו, זה לא יקרה.

עכשיו צה"ל צריך את הבנות. ואני רוצה להזכיר שזה חינוך ממלכתי-דתי, אז הדתי אנחנו יודעים, אבל איפה הממלכתי? ואיך אפשר לדבר נגד צה"ל? מה שמחזיק אותנו פה בסופו של דבר זה צה"ל. והבנות האלה רוצות לשרת לטובת העם והארץ. ואומרים: נקשה על אותן בנות לשרת, ונדחף אותן לנתיב של שירות לאומי, שאני מבינה למה הוא נוח לאנשים מסוימים, אבל זה לא מה שהמדינה צריכה, זה לא מה שהעם צריך, זה לא מה שצה"ל צריך, וזה לא מה שנערות רוצות.

ותסמכו על הנערות האלה, הן מספיק בוגרות, מספיק חכמות, ומספיק חזקות להבין בדיוק מה צריך לעשות, ולכן אני מתנגדת לזה בכל תוקף, ואני מאוד מקווה שפשוט תחזרו בכם. תבינו שזאת הייתה איזו סטייה מהמסלול, ניסיון ללכת באיזו דרך עקלקלה מיותרת לגמרי. ותגידו: אנחנו סומכים על הבנות שלנו, הן בוגרות של החינוך שלנו. אנחנו צריכים לסמוך על החינוך שלנו. ואם הבנות יודעות מה נכון ויודעות מה טוב, תיתנו להן לקבל את ההחלטה שלהן. אני בטוחה שזה יהיה מעולה, ורק ככה צ'ופר לציוניות הדתית כדי שנרגיש טוב ברגע כזה.

תדעו לכם ששיעור הקצינות הדתיות הוא 12% מהדתיות שיוצאות לקצונה לעומת 8% בשאר צה"ל. אז תנו לצה"ל לקבל את הבנות האיכותיות שגדלות במערכת החינוך שלך, שלך, שלך, שלי, שלך, של כולנו. תנו לצה"ל ליהנות מזה, ואל תמנעו מהן להתגייס לצה"ל. תודה רבה.
שר החקלאות ופיתוח הכפר אורי אריאל
תנו לצה"ל לנצח.
ענת ברקו (הליכוד)
האיכות מאוד משמעותית.
היו"ר אברהם דיכטר
תודה רבה, רחל.
רחל עזריה (כולנו)
תנו לצה"ל לנצח, אבל בעזרת הבנות המדהימות האלה. תודה.
מיקי לוי (יש עתיד)
כל הכבוד, רחל.
היו"ר אברהם דיכטר
חברת הכנסת מרב מיכאלי, בבקשה.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
תודה, אדוני. מה שאנחנו דנות ודנים פה זה פשוט מהלך ממוסד של המדינה לעודד השתמטות מצה"ל. אין שום דרך אחרת שאפשר לקרוא לזה או לנסות להציג את זה. זה פשוט הפעלת לחץ ממוסד, וזה מדהים אותי איך המדינה כאילו בפינתנו "לא הבנתי", אז יש גיוס חובה או אין גיוס חובה, או שיש גיוס חובה לחילוניות, אבל יש איסור כמעט על גיוס לדתיות. באמת יש פה אם לא צביעות אז חוסר עקביות, ואם לא חוסר אחריות ממדרגה ראשונה אז באמת אפליה שמעוררת השתאות.

כמו שאמרה מיכל רוזין כששמעה את חברת הכנסת רחל עזריה מתארת איך היא החליטה בכל זאת עם כוח רצון מאוד גדול להתגייס, מיכל רוזין אמרה פה: לי לא הייתה ברירה, אף אחד לא שאל אותי. אצלנו אין אופציה כזאת לא להתגייס, סליחה, עם כל הכבוד. כל הדיון הזה של אל תפריעו לבנות לממש את רצונן, סליחה, יש בנות שלא שואלים אותן בכלל. רצונן יכול להיות – ואם הן רוצות, חלילה, מאיזושהי סיבה לא לשרת ולא רוצות לשקר ולא לחתום על הצהרה כוזבת - -
מיכל רוזין (מרצ)
אז הן בכלא.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
- - אז הן עוברות מדורי גיהינום, והן יושבות בכלא ומשלמות את המחיר, וזה בסדר גמור, כי יש גיוס חובה. אבל מה? יש גיוס חובה למי? אין מהלך יותר מפלה בצורה מפורשת, אולי חוץ מבאמת מה שקורה עם בנים חרדיים שמותר להם ללכת לשבת להיות רשומים בישיבה, לומדים או לא לומדים, ואז יש פטור גורף. אמרה חברת הכנסת ברקו שאולי הגיע הזמן להשוות את - - -
שר החקלאות ופיתוח הכפר אורי אריאל
חרדים, דרוזים, בדואים.
מיכל רוזין (מרצ)
זה כי אתה לא רוצה, לא כי הם לא רוצים.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
אולי הגיע הזמן להשוות את דרכי השחרור או את היכולת לא להתגייס של נשים וגברים, אז האמת היא שזה לא באמת שונה, תלוי רק לאיזה מגזר. יש מגזרים שיש להם אופציות, יש מגזרים שאין להם אופציות.

כאן, אדוני, מדובר בהפעלת לחץ. באמת, זה הדבר הכי ישיר מפורש, זה לא עקיף וזה לא מרומז, זה באופן מפורש לבוא עם ברי סמכה מתחום הדת שמצטרפים לברי סמכה מתחום ההוראה אל בנות צעירות שכפופות גם ככה ללחץ חברתי מאוד ברור, ואומרים להן: בבקשה, תחתמו שאתן לא הולכות לצבא. לא טוב למדינת ישראל, לא טוב לחברה הישראלית, לא טוב לביטחון שלנו, רע מאוד מאוד מאוד לנשים האלו, ובעיקר, בואו, אז נפרק את כל הסיפור.

כאילו מה הסיפור? אם בעצם אנחנו אומרות שאין גיוס חובה, זה לא שוויוני לכולם, יש פה כאלה שיעשו את העבודה השחורה של הביטחון, ויש פה כאלה שיהיו במעמד VIP ליהנות מהמסים של אלה שאחר כך גם ימשיכו את זה לאזרחות, אז בסדר, אז אנחנו כבר מדברות על אי-שוויון בין יהודיות ליהודים, לא בין מגזרים אחרים. אז בואו תגידו את זה, השר אריאל, תגידו את זה על השולחן, נראה איך אנחנו מתמודדות.
שר החקלאות ופיתוח הכפר אורי אריאל
כשאני אקבל רשות דיבור אני אגיד.
היו"ר אברהם דיכטר
תודה רבה, חברת הכנסת מיכאלי. לפני שאני מעביר את רשות הדיבור לשר אריאל, נזרק פה נתון שאני לא יכול להשאיר אותו באוויר ככה מרחף. נאמר כאן נתון ש-25% מהבנות המצהירות - -
עליזה לביא (יש עתיד)
הן לא דתיות, אדוני.
היו"ר אברהם דיכטר
- - הן מצהירות הצהרה כוזבת.
עליזה לביא (יש עתיד)
נכון, הן לא דתיות.
היו"ר אברהם דיכטר
האם הנתון הזה נכון?
עליזה לביא (יש עתיד)
הן לא דתיות. זה לא עניין של דתי, לא דתי.
היו"ר אברהם דיכטר
שנייה, עליזה, נזרק פה נתון, זה נכון שאי-אפשר להשאיר אותו ככה בחלל האוויר.
עליזה לביא (יש עתיד)
נכון.
היו"ר אברהם דיכטר
אני מבקש מצה"ל לשמוע התייחסות לנושא הזה.
ענת ברקו (הליכוד)
כולל זה שאתם לא יכולים לחזור אליהן לאחר שמתברר לכן שהן לא דתיות.
עליזה לביא (יש עתיד)
שהן לא דתיות, וגם כמה בנות לא עושות, לא שירות לאומי ולא צבא, ואנחנו יודעים שהן לא דתיות.
ענת ברקו (הליכוד)
השחרור באמצעות הפקס, מה שנקרא, שגר ושכח, וקבלי פטור מהצבא.
עליזה לביא (יש עתיד)
בדיוק, הן תופסות פה טרמפ.
היו"ר אברהם דיכטר
הוא הבין את השאלה, הרי הוא תת-אלוף.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
צריך להגיד שהרבה שנים זה היה נוח לצה"ל.
היו"ר אברהם דיכטר
ערן, בבקשה.
ערן שני
אני אתייחס לכל מה שנאמר פה בקצרה?
היו"ר אברהם דיכטר
כן. אבל לנתון הזה.
ערן שני
בוא נתחיל עם הנתון ששאלת, כבוד היושב-ראש. לגבי הנתון ששאלת, אחד, אין לנו את הנתון המדויק, מכיוון שאנחנו לא תמיד יכולים לדעת מיהי דתייה ומי איננה דתייה.
מיכל רוזין (מרצ)
לא עושים אכיפה.
ערן שני
שנייה, אני אפרט מה אנחנו עושים, בסדר? אנחנו יודעים להגיד מי למדה במוסד דתי, בין אם זה במוסד של החמ"ד או במוסד חרדי. לא כל מי שלמדה במוסד של החמ"ד מחליטה שהיא דתייה, יש בנות שלמדו במוסד חמ"ד, או שהן חזרו בשאלה או שהן דתיות ובחרו לשרת בצבא. ויש גם בנות שלמדו במוסדות חילוניים שהן דתיות. ולכן, זה לא בדיוק אחד על אחד.
אלי אלאלוף (כולנו)
אין מוסד חילוני, יש מוסד ממלכתי.
ערן שני
מוסד ממלכתי. כשאני מסתכל על היקף הבנות שלומדות במוסדות דתיים או חרדיים אל מול היקף הצהרות הדת אני לא רואה דלתא גדולה מדי. זאת אומרת, להגיד שיש x אחוזים של מצהירות דת שקריות וכל מיני דברים מהסוג הזה, אני לא יודע לחתום על המספר. אני יודע להגיד: כן, יש בנות בוודאות בהיקף מסוים שעושות שימוש ציני בחוק שמאפשר להן להגיש תצהיר דת, הגם שהקשר בינן לבין דת איננו קיים בכלל. אנחנו רואים את זה בלשכת הגיוס.

ואני רק רוצה לחדד שנייה את הנוהל, כדי להזכיר לכולם, אמרתי את זה בדיונים קודמים פה בוועדה זאת, אני רק אחדד. ילדה שלמדה במוסד ממלכתי ולא במוסד דתי, לא במוסד של החמ"ד ולא במוסד חרדי, שמגישה תצהיר דת נקראת ללשכת גיוס, ואנחנו מתשאלים אותה על העניין הזה. אנחנו שואלים אותה שאלות, בסיסיות אגב, כדי להבין רגע האם יש ממש בתצהיר עצמו. ויש לנו את כל הלגיטימציה לא לאפשר לה להגיש את התצהיר או לא להכיר בתצהיר שלה בהנחה שהשתכנענו שאין קשר בינה לבין דת. הדבר הזה אפילו נדון בבג"ץ בשני מקרים, בג"ץ מאי כליפה ובג"ץ מעין קול, אלו שתי בנות שלקחו אותנו עד בג"ץ עם הצהרת דת שקרית, והן הפסידו. בג"ץ גם חיזק את הצבא בכך שהוא עושה פעולות כדי למנוע את הצהרות הדת השקריות. עד כאן לעניין הזה.
ענת ברקו (הליכוד)
כמה בנות מתגייסות לצה"ל?
עמר בר-לב (המחנה הציוני)
מה לגבי נוהל של בנות שהן כן לומדות במוסדות חרדיים או דתיים, מה הנוהל שם?
ערן שני
הנוהל של מי שלמדה במוסד דתי, מה שקורה זה שהיא יכולה להעביר לנו הצהרה היום.
ענת ברקו (הליכוד)
פקס.
ערן שני
או באופן עצמאי באמצעים השונים, זה יכול להיות בפקס, זה יכול להיות במייל.
ענת ברקו (הליכוד)
שחרור בפקס.
ערן שני
רגע, אני אגיד. ואנחנו גם מקבלים את ההצהרה במרוכז מהאולפנה. למה אנחנו מקבלים את ההצהרה במרוכז? צריך להגיד. אנחנו מקבלים את ההצהרה במרוכז מכיוון שבשנים האחרונות הטכנולוגיה לא עובדת טוב, הפקסים האלה מקשים ומלאים את הציבור. חלק מהפקסים לא הגיעו בזמן, ואז החוק שקובע שילדה צריכה להגיש תצהיר עד 90 יום לפני גיוסה, התצהיר לא הגיע בזמן, ואז חייבנו אותה להתגייס, זה יצר המון בעיות. ולכן אמרנו מתוך רצון להקל - - -
מיקי לוי (יש עתיד)
כמה זמן זה כבר?
ערן שני
זה כבר כמה שנים ככה.
מיקי לוי (יש עתיד)
ואתה חושב שזה יוצר לחץ חברתי?
ערן שני
רגע, אני אסביר מה אנחנו עושים.
עליזה לביא (יש עתיד)
עד שמישהו לא זיהה את זה זה לא יצר לחץ, אבל מישהו פה זיהה ועובד בזה 24/7.
היו"ר אברהם דיכטר
תודה. ערן, בבקשה.
ערן שני
אני גם אסביר מה עושים. אחד, חשוב לי להגיד, כבוד היושב-ראש, שהצבא סבור – זאת עמדת הצבא – הצבא היא דרך המלך, זאת ברירת המחדל, ולכן אנחנו סבורים שכל מי שרוצה לשרת בצה"ל - - -
ענת ברקו (הליכוד)
מה זה? מחויבת על-פי חוק.
היו"ר אברהם דיכטר
ענת, שנייה.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
זה בדיוק.
ערן שני
מה זה רוצה?
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
אבל היא צודקת, ואלוהים יודעת שהיא צודקת.
קריאות
- - -
היו"ר אברהם דיכטר
תנו לו לדבר. חבר'ה, הוא מדבר עכשיו. סליחה, מרב. בבקשה.
ערן שני
בבקשה, החוק מאפשר לילדה להגיש תצהיר דת ולקבל פטור מטעמים של הוואי משפחתי דתי וכו'.
עליזה לביא (יש עתיד)
מה זה הוואי משפחתי?
ערן שני
אנחנו חושבים שברירת המחדל צריכה להיות צה"ל, זה פעם אחת. פעם שנייה צריך להגיד שצה"ל מעודד את הבנות הדתיות להתגייס לצבא. וצה"ל עושה פעולות ומאפשר לבנות הדתיות להשתלב בצבא כמו שצריך, מבלי שהן תלכנה הביתה בסוף השירות הצבאי ותשננה את אורח חייהן. ולראיה, אנחנו רואים את הגידול בהיקף הבנות הדתיות בצה"ל, הן פשוט באות הביתה ומספרות מה היה בשירות הצבאי, וראה איזה פלא, בנות באות להתגייס. יותר ויותר אנחנו רואים את מגמת הגידול.
עליזה לביא (יש עתיד)
כולל הסקר האחרון של "אלומה" שמעיד ש-90% מהבנות הדתיות – סקר חשוב מאוד שהתפרסם.
ערן שני
נכון. ומגמת הגידול בעיני צה"ל היא מגמה מבורכת. צריך להגיד שהבנות האלה לוקחות חלק כמעט בכל המערכים שיש בצבא, התרומה שלהן לכשירותו המבצעית של צה"ל איננה מוטלת בספק. יש בנות דתיות במערכי הלחימה, במערכי הטכנולוגיה, בסייבר, בחיל האוויר – טייסות, נווטות. יש בנות דתיות כמעט בכל המערכים של הצבא.

אני אענה רגע לחבר הכנסת מיקי לוי. בשנים האחרונות אפשרנו להגיש את ההצעות במרוכז, היו לנו המון בעיות טכנולוגיות, זה יצר המון מצבים מביכים. אנחנו במהפכה טכנולוגית שאת חלקה הצגתי בוועדה הזו כחלק מהמהפכה של השירות למלש"ב. השקנו עכשיו אתר מתקדם עם אפליקציה מתקדמת. היום מלש"ב יוכל לקחת את האייפון שלו לצלם מסמכים ולעשות upload לאתר, לא צריך יותר פקסים. אנחנו נבצע את הדבר הזה, זה יקרה בחודשים הקרובים. ומרגע שזה ממובצע ונראה שאין פה תקלות נחזור לשיטה שבה הפרט מחויב באופן אישי להגיש את המסמכים השונים. זה יכול להיות תצהיר דת, זה יכול להיות מסמך רפואי, זה יכול להיות אבחון דידקטי, זה יכול להיות כל דבר שהוא. נטיל את האחריות על הפרט, והפרט יהיה מחויב להעביר לנו את זה. ברגע שנראה שהטכנולוגיה עובדת נפסיק עם השיטה של ההצהרות המרוכזות, מכיוון שאין שום סיבה שזה יקרה.
ענת ברקו (הליכוד)
ערן, מה אחוז הבנות שלא מתגייסות? בכלל.
עליזה לביא (יש עתיד)
50%.
ערן שני
42% מהשנתון לא מתגייס, מתוכן 35% על הצהרות דת, והיתר מסיבות אחרות.
עליזה לביא (יש עתיד)
מה-35%, כמה מגיעות מבתי-ספר דתיים?
מיקי לוי (יש עתיד)
אם אפשר, אדוני, שהוא יוכל לדווח לוועדה מתי זה יכנס, כי הנושא של שידור בצורה מרוכזת הוא טעם לפגם.
עליזה לביא (יש עתיד)
אבל, מיקי, ברשותך, כמה אחוז מה-35% מגיעות מבתי-הספר הדתיים ומהאולפנות? אפשר לקבל את הנתון, אדוני?
היו"ר אברהם דיכטר
אם ערן יכול, הוא ייתן אותו.
מיכל רוזין (מרצ)
כמה מתוך המוסדות?
ערן שני
מהמוסדות הרוב המוחלט, מה זאת אומרת?
עליזה לביא (יש עתיד)
מה הרוב המוחלט? הרי אמרנו כרגע, שמענו כרגע שיש בנות שאינן מגיעות מהמגזר הזה של הדתיות.
ערן שני
נכון, אבל הן המיעוט. הרוב המוחלט של ה-35% מצהירות דת מהמגזר הדתי, בהחלט, חד-משמעית.
עליזה לביא (יש עתיד)
והשאר הן מהמגזר החילוני, מה שאמרת, 15%?
ערן שני
השאר כן. ולא כולן, אגב, משקרות. חלקן באמת דתיות שמסיבות אחרות בחרו ללמוד במוסד ממלכתי ולא במוסד דתי. חלקן באמת דתיות.
עליזה לביא (יש עתיד)
הבנתי.
היו"ר אברהם דיכטר
זהו, ערן?
ערן שני
כן, תודה.
היו"ר אברהם דיכטר
תודה רבה. אני מבקש מהשר אורי אריאל.
שר החקלאות ופיתוח הכפר אורי אריאל
תודה רבה ליוזמי הדיון, תודה ליושב-ראש הוועדה. אני מבקש להתחיל בחוק שאושר לאחרונה.
מיקי לוי (יש עתיד)
אדוני השר, אם אתה יכול לדבר למיקרופון שנוכל לשמוע, יש לנו בעיות שמיעה מהצבא.
שר החקלאות ופיתוח הכפר אורי אריאל
אני מבקש להודות קודם כול לחברי הכנסת היוזמים וליושב-ראש הוועדה, ולהתחיל בחוק שאישרנו לאחרונה, שהבאנו, והריץ אותו חבר הכנסת אלאלוף שנמצא פה אתנו. ואני מקריא מסעיף 23, סעיף קטן (5): "ליזום פעולות הנדרשות לצורך העמקת הידע בקרב הציבור לגבי השירות האזרחי, ועידוד ההצטרפות לשירות האזרחי". זה בחוק.
מיקי לוי (יש עתיד)
לא לזה התכוונו.
שר החקלאות ופיתוח הכפר אורי אריאל
רק שנייה, מיקי, אני מודיע מראש, אני לא מתכוון לקטוע אף אחד, לא מתכוון לריב עם אף אחד. אם אפשר אני אסיים, ואני גם מוכן לענות לשאלות ככל שיאפשר את זה היושב-ראש, בסדר? אני אקשיב לכולם בכל אופן, עד שאני אצטרך לצאת, זה יקרה עוד מעט.

בכל אופן, זה הסעיף, הקראתי אותו כלשונו, לא שיניתי שום דבר. הוא תחת הכותרת של "תפקידי הרשות". עכשיו אני אומר בצורה הכי ברורה שאני יכול להגיד, אנוכי כשר הממונה, שר שלום ג'רבי כמנהל הרשות, והעובדים שלנו - -
מיכל רוזין (מרצ)
איך זה קשור למשרד החקלאות?
מיקי לוי (יש עתיד)
הן מגדלות חסה בשטחים.
שר החקלאות ופיתוח הכפר אורי אריאל
- - הן בשום פנים לא תומכים בשום השתמטות - -
מסיכל רוזין (מרצ)
יש שירות לאומי בחקלאות.
שר החקלאות ופיתוח הכפר אורי אריאל
- - באיזושהי צורה מאף אחד, לא בנים, לא בנות, ולא אף אחד אחר.
ענת ברקו (הליכוד)
אז למה דווקא שירות אזרחי עדיף על שירות צבאי? למה?
שר החקלאות ופיתוח הכפר אורי אריאל
הדבר הזה שיהיה ברור, ואנחנו בעד צה"ל, שירתנו בצה"ל. אני לא אומר מה כל אחד עשה ומה תפקידו, זה לא מעניין, ילידנו שירתו בצה"ל, וכנראה גם נכדינו, כנראה, כי זה ה-DNA, זה החינוך, זו השליחות. אנחנו רואים בצבא דבר קדוש. זו לא הגזמה.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
מדברים פה על בנות.
שר החקלאות ופיתוח הכפר אורי אריאל
מי שמכיר את הביטויים בציונות הדתית, זה הדבר. עכשיו, כן, יש אנשים בציבור הזה ובציבור החרדי ואחרים שחושבים שבנות לא צריכות להיות במערך הלוחם, אבל הן נותנות שירות למדינה, המדינה הכירה בו בחוק, שאת ואני וכולנו תמכנו בו לפני זמן קצר והבאנו אותו אחרי עשר שנים, שהוא החל עוד בזמנו של פרופ' השר הרשקוביץ לשעבר. הדברים האלה מחייבים, ואנחנו לא מאפשרים לאף בת להשתמט, ולא מחפשים דרכים ללחץ. אני רוצה - - -
מיקי לוי (יש עתיד)
- - -
היו"ר אברהם דיכטר
מיקי, ביחידה שלך היו בעיות דיבור או שמיעה? לא הבנתי?
מיקי לוי (יש עתיד)
גם וגם.
היו"ר אברהם דיכטר
גם וגם.
עליזה לביא (יש עתיד)
מיקי, השמיעה זה מהנכדים?
שר החקלאות ופיתוח הכפר אורי אריאל
אני רוצה ישר לעבור לסוף, להתייחסות למה שפה חברי הכנסת, נדמה לי כולם, ציינו כלחץ שאיננו במקומו. היה אתמול דיון שהשתתפו בו גורמים שונים, כולל משרד המשפטים, ועלתה שם הצעה שאני כבר אומר, אנחנו תומכים בה, ושהדברים, הרצון להקל על הבנות, כמו שצה"ל עושה בצורות טכניות כאלה ואחרות, לא יהיה בתוך בתי-הספר, אלא יהיה בעיר.
מיכל רוזין (מרצ)
איפה זה יהיה?
שר החקלאות ופיתוח הכפר אורי אריאל
כל אחד בעירו במקום שייקבע. חשבנו נניח שדיינים מקומם יקיר, מכובד, וכו', נניח במועצה הדתית.
מיכל רוזין (מרצ)
למה לא קצין העיר?
שר החקלאות ופיתוח הכפר אורי אריאל
בת שתרצה במטולה, ביבנה, לא משנה באיזשהו מקום, להגיע ולהצהיר, תוכל להגיע למקום שהוא לא בתוך בית-הדין הרבני, אלא בצורה שהיא גם יותר נגישה וגם יותר אפשרית מבחינת המציאות - -
ענת ברקו (הליכוד)
מה עם לשכת הגיוס?
שר החקלאות ופיתוח הכפר אורי אריאל
- - ההוצאות וכל הדברים הקשורים בכך.
ענת ברקו (הליכוד)
לשכת גיוס אזורית. זה מה שעושים בלשכת גיוס. למה?
שר החקלאות ופיתוח הכפר אורי אריאל
ענת, לא תצליחי להפריע לי גם אם תזמזמי לי - -
ענת ברקו (הליכוד)
אבל למה לא בלשכת גיוס?
שר החקלאות ופיתוח הכפר אורי אריאל
- - באוזן, כי באוזן שמאל אני לא שומע, רק בימין.
ענת ברקו (הליכוד)
לא שומע? אני שמעתי - - -
היו"ר אברהם דיכטר
ענת, אנחנו מבקשים - - -
ענת ברקו (הליכוד)
- - -
שר החקלאות ופיתוח הכפר אורי אריאל
את יכולה להמשיך, זה בסדר.
מיקי לוי (יש עתיד)
אדוני השר, אתה מצטרף לחרשים.
היו"ר אברהם דיכטר
אתם יכולים לתת לשר אריאל. אורי, בבקשה.
שר החקלאות ופיתוח הכפר אורי אריאל
באתי כדי לשמוע אתכם, ובאתי לדבר אתכם, ובאתי גם לענות לכם.
היו"ר אברהם דיכטר
בבקשה, אורי.
ענת ברקו (הליכוד)
שואלים אותך שאלה.
שר החקלאות ופיתוח הכפר אורי אריאל
אם את לא רוצה אז או שאת תצאי או שאת תצאי, אני לא אצא. תודה. בכל אופן, תשאלי אותי בסוף, בבקשה, בסדר? אם לא אכפת לך.
ענת ברקו (הליכוד)
בסדר.
שר החקלאות ופיתוח הכפר אורי אריאל
אם את רוצה להפריע, תפריעי, אין בעיה.
היו"ר אברהם דיכטר
ענת, תזמיני אותו לוועדת הסייבר, וזה בסדר גמור.
ענת ברקו (הליכוד)
אני אשאל אותו בסוף.
שר החקלאות ופיתוח הכפר אורי אריאל
לסיכום הדברים, כי אינני רוצה להאריך, אנחנו רואים שליחות בהחלט בשירות האזרחי, אלו"ט, שירות לאומי-אזרחי, ודרך אגב, יש התפתחויות יפות מאוד שם במגזרים שונים, זה לא הזמן ולא המקום, אני לא רוצה לגעת בזה.
מיכל רוזין (מרצ)
האם אתה בעד לפתוח את זה לכל הבנות? לכל שירות הבנות? אני חושבת שזו שאלה לגיטימית.
היו"ר אברהם דיכטר
כן, אבל אחר כך יהיה זמן לשאלות. בבקשה, אורי.
שר החקלאות ופיתוח הכפר אורי אריאל
ואנחנו מנסים לשפר - - -
מיכל רוזין (מרצ)
מעולה, הוא מודיע שהוא מדבר והולך.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
מה תרוויחי? הוא יגיד לך - - -
שר החקלאות ופיתוח הכפר אורי אריאל
אני לא הולך, מיכל.
היו"ר אברהם דיכטר
הוא נשאר - - -
שר החקלאות ופיתוח הכפר אורי אריאל
אני לא הולך, והניסיון שלכם להפריע כל הזמן הוא בסדר, מקובל פה.
מיכל רוזין (מרצ)
זאת הייתה שאלה.
שר החקלאות ופיתוח הכפר אורי אריאל
רק שאלה, בסדר. תודה.
מיכל רוזין (מרצ)
יכולת להגיד כן או לא.
היו"ר אברהם דיכטר
אורי, דבר, אתה ברשות דיבור.
עמר בר-לב (המחנה הציוני)
אפשר גם לרשום את השאלות ולשאול אחר כך, הוא עוד לא בורח.
שר החקלאות ופיתוח הכפר אורי אריאל
סיימת? אני יכול להמשיך.
מיכל רוזין (מרצ)
תודה.
עמר בר-לב (המחנה הציוני)
גם אני רוצה לשמוע אותו.
מיכל רוזין (מרצ)
סבבה.
היו"ר אברהם דיכטר
כן, אורי, בבקשה.
שר החקלאות ופיתוח הכפר אורי אריאל
אנחנו רואים בשירות הלאומי-אזרחי דבר חשוב שמאפשר לאנשים, שככה לא יגיעו לשירות לאומי באיזושהי צורה, דרך נכונה וטובה. אנחנו מעודדים מאוד, ונעודד יותר את הבנות שלא עושות רק שנה אלא עושות שנתיים. הנה, נתתי לכם עוד נתון, לא כולן עושות שנתיים, זה לא בסדר בעינינו כי זה צריך להיות מקביל לצבא באורך. צה"ל עושה את שלו, והשירות הלאומי עושה את שלו.

אני מסיים באמירת תודה ויישר כוח לכל העוסקים במלאכה הזאת בשירות הלאומי מהמנכ"ל דרומה, אנשים עושים עבודה נאמנה וטובה. יש מקום לשיפורים, בעיקר לבנים שבאים לשירות הלאומי האזרחי, ובזה אנחנו עוסקים כל הזמן, גם בהורדת האגרה, גם בשיפור השירות, גם בימים מרוכזים, ולא צריך לרוץ כל הזמן, וכן הלאה. אבל לעצם העניין, בסוף אנחנו מוכנים למצוא דבר שייתן את השירות הזה ולא בתוך בתי-הספר מתוך ההערות שנשמעו. תודה.
היו"ר אברהם דיכטר
תודה רבה, השר אריאל. נציג משרד החינוך, בבקשה. אני מבקש את התייחסותכם, ואם אפשר גם לגעת בדברים שאמר השר, האם מוכר לכם הסיכום הזה או ההבנה הזו?
שר החקלאות ופיתוח הכפר אורי אריאל
זה לא סיכום.
היו"ר אברהם דיכטר
סליחה, ההבנה שהתגבשה בפורום כלשהו.
עליזה לביא (יש עתיד)
אדוני, רק להבהרה, זה לא משרד החינוך, זה החמ"ד שאף אחד לא שולט עליהם.
אלי אלאלוף (כולנו)
מה זה לא משרד החינוך?
עליזה לביא (יש עתיד)
זה חמ"ד.
שר החקלאות ופיתוח הכפר אורי אריאל
אואה, אואה, אואה - - -
מיכל רוזין (מרצ)
משרד המשפטים, החקלאות, וחינוך ישבו ביחד והחליטו.
קריאות
- - -
היו"ר אברהם דיכטר
רם זהבי, אתה בשליטת משרד החינוך?
מיכל רוזין (מרצ)
ברור שלא.
עליזה לביא (יש עתיד)
השר יכול להורות לחמ"ד.
רם זהבי
חד-משמעית.
מנחם אליעזר מוזס (יהדות התורה)
הוא מקבל משכורת ממשרד החינוך.
היו"ר אברהם דיכטר
חבר'ה, אבל הוא מדבר עברית, שנייה.
עליזה לביא (יש עתיד)
טוב לדעת, טוב להתעדכן.
היו"ר אברהם דיכטר
בבקשה, רם, אנחנו אתך.
רם זהבי
שמענו על הפרסום הזה השבוע, כפי שפורסם באחד העיתונים, לא התקיים דיון במשרד החינוך על היוזמה הזאת, והמשרד לא מכיר אותה, לא בחן אותה. ולכן, מה שנידון כאן, אני אומר, לכשתוגש למשרד החינוך איזושהי הצעה לעסוק בסוגיה של הקלה למלש"ביות במפגש עם דיינים כזה או אחר, המשרד ילמד את הנושא ויגיב בהתאם. כל זמן שזה לא מתקיים בתוך מוסדות החינוך, אני חושב שעל אחת כמה וכמה למשרד החינוך יש פחות עניין להגביל או לעסוק או להגדיר את זה.
מיכל רוזין (מרצ)
זו עמדת השר?
עליזה לביא (יש עתיד)
האם ההוראה של משרד החינוך, ההוראה הכפופה של הרבנות הראשית – אתה אמרת את זה בדיון קודם שקיימתי בוועדה לקידום מעמד האישה – שההוראה של הרבנות הראשית היא לא לאפשר כניסה לצה"ל ולארגונים אל תוך בתי-ספר דתיים. זאת הוראה שלכם, של החמ"ד.
רם זהבי
ההוראה של מועצת הרבנות הראשית, שהיא פסק הלכה שעוסק במדיניות ההלכתית המחייבת את מי שאמונתו היא אמונה דתית יהודית, אומרת שבת לא תתגייס לצה"ל. זו אמונה דתית. אנחנו איננו מגדירים אמונה דתית. אנחנו כמשרד חינוך ומינהל לחינוך דתי מושתתים על ההלכה היהודית הנקבעת במוסדות המדינה, קרי; הרבנות הראשית.
עליזה לביא (יש עתיד)
כלומר, וגם כשהרבנות הראשית מדברת על שמיטה - - -
היו"ר אברהם דיכטר
רם, תשיב, תשיב עד הסוף. ניתן לך להשיב עד הסוף.
רם זהבי
החינוך שלנו מבוסס על הלכה פסוקה, ובתוך מסגרת החינוך לומדים את ההלכה הפסוקה, ובשאלה של ההלכה הפסוקה, בשאלה של גיוס בנות לצה"ל החינוך מדבר על זה שמבחינה הלכתית מועצת הרבנות הראשית פסקה לבנות לא להתגייס לצה"ל.
יפעת סלע
גם לא לשירות לאומי, אגב.
עליזה לביא (יש עתיד)
אדוני, הדברים ברורים.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
אבל הרב יוסף אמר גם נגד שירות לאומי.
יפעת סלע
גם לא לשירות לאומי, אגב.
עליזה לביא (יש עתיד)
כן, גם נגד שירות לאומי.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
נכון שהרב יוסף אומר ככה?
עליזה לביא (יש עתיד)
ונגד שמיטה.
קריאות
- - -
עליזה לביא (יש עתיד)
איזה ירקות נכנסים בשנת שמיטה למערכת החינוך הדתית.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
הרב הראשי לישראל אמר נגד שירות לאומי.
עליזה לביא (יש עתיד)
עזוב, איזה ירקות נכנסים, הרי יש גם פסיקה נגד שמיטה.
היו"ר אברהם דיכטר
הדיון הזה לא עוסק בירקות ופירות, עליזה.
עליזה לביא (יש עתיד)
את מבינה, איזה ירקות, איזה מלפפונים ועגבניות נכנסים למערכת החינוך.
היו"ר אברהם דיכטר
עליזה, עליזה.
מנחם אליעזר מוזס (יהדות התורה)
מה עניין שמיטה לוועדת החוץ והביטחון?
קריאה
מה קשור עכשיו ירקות?
עליזה לביא (יש עתיד)
מה עניין שמיטה, אדוני? בואו נתעורר.
קריאות
- - -
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
אני מציע שנצא לפרסומות.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
עליזה, זה פשוט מה שנוח.
היו"ר אברהם דיכטר
רם זהבי, בבקשה תשלים.
עליזה לביא (יש עתיד)
הכול בסוף זה עגבניות.
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
חברת הכנסת מרב מיכאלי, שאני אספר לך מה נוח היה לך?
היו"ר אברהם דיכטר
מוטי, מוטי. עוד רגע.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
אני לא יכולה לחכות.
היו"ר אברהם דיכטר
בבקשה, רם.
רם זהבי
אדוני היושב-ראש, כפי שציינה חברת הכנסת עליזה לביא, לפני כחודשיים נפגשנו גם בוועדה לשוויון מעמד האישה, וכפי שאמרתי שם אני גם אומר כאן, אנחנו לא עוסקים בעמדות שלרבים, לא משנה מה תהיה עמדתם ומה משרתם, אנחנו עוסקים בפסק הלכה שניתן על-ידי מועצת הרבנות הראשית שנדרשה לעניין. מינהל החינוך הדתי מחויב באופן רשמי לפסק הלכה רשמי של גוף ציבורי ממלכתי, הוא מועצת הרבנות הראשית. מועצת הרבנות הראשית עסקה בסוגיית גיוס נשים לצבא במדינת ישראל כמה פעמים. הפסק שלהם לא השתנה, אנחנו לא מונעים מבנות שבוחרות, אנחנו לא יוצאים נגד בנות שבוחרות לשרת בצה"ל.
מיקי לוי (יש עתיד)
רגע, מה גובר? החוק או ההלכה?
אלעזר שטרן (יש עתיד)
שיגיד לנו איך זה עובד מול החוק.
רם זהבי
אין לנו כניסה ואין לנו התנגדות לבחירה אישית, אנחנו דווקא בעד הבחירה האישית.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
בדיוק, מה גובר? החוק או פסק ההלכה?
אלעזר שטרן (יש עתיד)
אמר הרבנות.
עליזה לביא (יש עתיד)
הרבנות, ברור. הוא אמר את זה בוועדה.
מיכל רוזין (מרצ)
למה יש חוק?
רם זהבי
חוק שירות הביטחון - - -
היו"ר אברהם דיכטר
שנייה אחת, אבל אתם שואלים אותו ומשיבים.
רם זהבי
חוק שירות הביטחון, ככל הידוע לנו – ואני אינני איש שירות הביטחון, אני איש משרד החינוך – ככל הידוע, חוק שירות הביטחון מתיר לבנות פטור משירות צבאי על בסיס - -
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
הכרה דתית.
רם זהבי
- - הכרה דתית.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
אישית. לא של פסק הלכה. זה שונה לגמרי.
מיכל רוזין (מרצ)
נכון.
מיקי לוי (יש עתיד)
מאיפה הפסק הזה הגיע?
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
אין שום קשר בין הכרה דתית אישית לבין פסק הלכה גורף שאומר שבנות לא יכולות לשרת.
מיכל רוזין (מרצ)
אחרת, למה צריך הצהרות דתיות?
ענת ברקו (הליכוד)
לכן הפטור חייב להיות אישי.
היו"ר אברהם דיכטר
גברותי ורבותי.
מנחם אליעזר מוזס (יהדות התורה)
- - - את הפלפול הזה שנבין מה את אומרת.
היו"ר אברהם דיכטר
רב מוזס.
עליזה לביא (יש עתיד)
זה הרבה יותר חמור.
קריאות
- - -
אלעזר שטרן (יש עתיד)
היושב-ראש, ממה שנאמר פה משתמע שמערכת החינוך הדתית נגד שירות בנות בצה"ל, זה מה שהוא אומר.
עליזה לביא (יש עתיד)
ברור, זה מה שהוא אמר.
מיכל רוזין (מרצ)
שפסק הלכה גובר על החוק.
קריאות
- - -
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
אני מבקש לומר שבשנת 2000 - - -
היו"ר אברהם דיכטר
מוטי, שנייה אחת.
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
למה?
היו"ר אברהם דיכטר
מפני שרשות הדיבור של רם, ואני רוצה לשמוע את זה בצורה הכי ברורה ממך כדי שלא תהיה פרשנות של חברי כנסת מימין ומשמאל.
רם זהבי
מערכת החינוך הדתית מחנכת להלימה בין התנהגות לבין תפיסה דתית לבין פסיקת הלכה.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
והחוק לא. בלי קשר לחוק.
מיקי לוי (יש עתיד)
לא הבנתי כלום, תסביר.
היו"ר אברהם דיכטר
שנייה, אנחנו רוצים לשמוע אותו.
רם זהבי
זה לא נוגד אחד את השני.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
אבל, אבי, תשאל אותו את השאלה המפורשת.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
הנה, נוגד, נוגד.
היו"ר אברהם דיכטר
בבקשה, רם.
מיקי לוי (יש עתיד)
הוא גם מתפלפל.
עליזה לביא (יש עתיד)
ברור.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
הוא סתם מורח, תשאל אותו את השאלה המפורשת.
שר החקלאות ופיתוח הכפר אורי אריאל
הוא איש מילים, הוא לא מתפלפל.
מנחם אליעזר מוזס (יהדות התורה)
כמו המערכת החרדית, אותו דבר.
עליזה לביא (יש עתיד)
מוזס, מה קרה לך היום?
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
חברתי חברת הכנסת מרב מיכאלי, בשנת 2010 את - -
היו"ר אברהם דיכטר
סליחה, מוטי.
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
- - קראת בגלי צה"ל שאימהות לא תשלחנה את ילדיהן לצבא.
היו"ר אברהם דיכטר
מוטי, אתה לא ברשות דיבור.
קריאות
- - -
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
האם קראת את זה על-פי החוק או חרגת מהחוק?
היו"ר אברהם דיכטר
חבר הכנסת מוטי יוגב, אני קורא לך לסדר בפעם הראשונה.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
סחורה משומשת.
היו"ר אברהם דיכטר
בבקשה, רם.
רם זהבי
החינוך הממלכתי-דתי מחנך לשמירת מצוות ולהכרה דתית ולהתנהגות דתית על-פי פסקי הלכה. פסק ההלכה בסוגיית גיוס בנות לצה"ל של מועצת הרבנות הראשית במדינת ישראל קובע שגיוס בנות הוא לא לפי ההלכה. אנחנו מלמדים את פסק ההלכה הזה כפי שאנחנו מלמדים את כל פסקי ההלכה האחרים. יחד עם זאת, התהליכים החינוכיים שלנו מתירים או מאפשרים או מכוונים כל תלמיד וכל תלמידה לבחירה אישית. יש לנו תלמידים שלא שומרים - - -
עמר בר-לב (המחנה הציוני)
אז הבחירה האישית יותר חשובה מההלכה?
ענת ברקו (הליכוד)
- - -
רם זהבי
רק דקה.
עמר בר-לב (המחנה הציוני)
על-פי ראות עיניכם – הבחירה האישית יותר חשובה מאשר פסק הלכה?
רם זהבי
הבחירה האישית זה דבר חשוב.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
אתה מחנך להתפלל בבוקר כמו לא לשרת בצה"ל?
קריאות
- - -
עמר בר-לב (המחנה הציוני)
אני שואל אם זה יותר חשוב מפסק הלכה?
מיכל רוזין (מרצ)
כן.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
זה אותו דבר? לאכול כשר ולא לשרת בצה"ל, זה מה שאתה מלמד בגלל שככה אומרת הרבנות?
רם זהבי
היא הלכה למעשה. הבחירה החופשית בסופו של דבר – אנחנו מלמדים את פסקי ההלכה ואנחנו מודעים - - -
אלעזר שטרן (יש עתיד)
אז אתה מלמד לא לשרת בצה"ל?
עליזה לביא (יש עתיד)
האם אתה מודע להשלכות החמורות בזה שאתם מונעים ידע מהבנות? אתם מונעים ידע על מסלולים ייחודים לבנות דתיות. האם אתם מודעים להשלכות החמורות האלה?
קריאות
- - -
מיקי לוי (יש עתיד)
זה לא יאומן, אתם מחנכים לא להתגייס לצה"ל.
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
חברים, זו לא ועדת החינוך ולא ועדת אמונות ודעות, ואתם נכנסים פה לדיון שלא עניינו של - - -
עליזה לביא (יש עתיד)
בדיוק - - -
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
זה לא עניינכם כי אתם לא מבינים - - -
היו"ר אברהם דיכטר
תודה רבה. תודה רבה - - -
קריאות
- - -
עמר בר-לב (המחנה הציוני)
זה דיון על שירות בצה"ל וזה המקום שלו, וזה לא דיון על פסיקות רבנים.
מיכל רוזין (מרצ)
יש חוק, מה זה זה לא עניינכם? אתה אומר זה לא עניינכם - - -
מיקי לוי (יש עתיד)
זה עניינו של הבית הזה.
קריאות
- - -
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
זה דיון על איך מצהירות בנות שלא רוצות לשרת, ואני בעד שירות בנות בצה"ל, בסדר?
עליזה לביא (יש עתיד)
ולמה? ולמה? משום שמונעים מהן ידע.
ענת ברקו (הליכוד)
אז מה? אז מה הסיפור?
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
דעתי שיש מקום לבנות לשרת בצה"ל.
עליזה לביא (יש עתיד)
מחבלים בעתיד שלהן. מונעים מהבנות האלה ידע, ואתה יודע את זה.
עמר בר-לב (המחנה הציוני)
תודה, מוטי, יש מקום לבנות לשרת בצה"ל. תודה רבה.
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
לא עניינכם להתעסק עם אמונות ודעות של בנות כשם שלא עניינכם להתעסק עם מרב מיכאלי - -
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
תלוי באיזה תפקיד, מוטי, נכון? רק בתפקידים - - -
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
- - שקראה שלא להתגייס לצה"ל.
ענת ברקו (הליכוד)
אני לא רוצה להגיד לך מה זה מזכיר לי.
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
מרב מיכאלי קראה לא להתגייס לצה"ל, ומעולם לא קראנו לא להתגייס לצה"ל.
מיכל רוזין (מרצ)
סליחה? הרגע - - - לא להתגייס לצה"ל. זה בדיוק מה שהם אומרים.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
כמו הרבנות הראשית.
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
הרבנות הראשית כבודה במקומה מונח.
מיכל רוזין (מרצ)
ואתה אומר לא להתגייס לצה"ל.
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
אולי היית רוצה להיות רב ראשי לישראל?
מיכל רוזין (מרצ)
זה מה שמערכת החינוך עושה?
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
אני לא, אני לא מבין בזה.
מנחם אליעזר מוזס (יהדות התורה)
תוציאו קיטור, עוד, עוד, עוד.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
מרב, את בחברה טובה עם הרבנות.
מיכל רוזין (מרצ)
לא להתגייס לצה"ל על-פי פסק הלכה.
עליזה לביא (יש עתיד)
מוטי, משרד החינוך - - -
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
זו ועדת החוץ והביטחון, זו לא ועדת - - - פוליטי.
קריאות
- - -
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
הוועדה הזאת דנה בדברים על בסיס עובדות, לא על בסיס אמונות ודעות.
מיכל רוזין (מרצ)
משרד החינוך קורא לא לגייס לצה"ל.
עמר בר-לב (המחנה הציוני)
אז מה העובדות? העובדות זה החוק במדינת ישראל או שהעובדות הן הבחירה החופשית או הרבנות הראשית?
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
הוועדה הזאת ניסתה לכפות על החרדים להתגייס והיא גרמה נזק. כל ועדה שתנסה לכפות על אמונות ודעות תגרום נזק.
מיכל רוזין (מרצ)
אתה היית בממשלה שהובילה את זה. אתה חצוף, אתה הצבעת בעד.
מיקי לוי (יש עתיד)
- - - בתור נציג שרד החינוך לא להתגייס לצה"ל.
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
- - - הן הטובות בצה"ל.
קריאות
- - -
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
והשר נתן פה פתרון מצוין ואת לא הקשבת לו.
היו"ר אברהם דיכטר
תודה רבה. מיקי לוי, מיכל רוזין, מוטי יוגב, בבקשה. חבר'ה, שתי דקות נתתי להוציא קיטור, האמינו לי, יצא מספיק קיטור.
שר החקלאות ופיתוח הכפר אורי אריאל
משפט אחד רק.
היו"ר אברהם דיכטר
משפט אחד לשר אריאל, בבקשה.
שר החקלאות ופיתוח הכפר אורי אריאל
ההצהרה היא לפי החוק, אין פה ניגוד, תסלחו לי.
מיכל רוזין (מרצ)
יש פה.
שר החקלאות ופיתוח הכפר אורי אריאל
לא. זה החוק, החוק מאפשר.
מיכל רוזין (מרצ)
איזו אופציה יש לה לבחור?
היו"ר אברהם דיכטר
סליחה, מיכל, אבל נתתי רשות דיבור לשר.
שר החקלאות ופיתוח הכפר אורי אריאל
בת יכולה להצהיר לפי מצפונה ולפי דתה לפי החוק, זה החוק. את יכולה לשנות אותו. החוק מאפשר לה את זה, וזה מה שהיא עושה בדיוק.
ענת ברקו (הליכוד)
ולא צריך לעודד אותה להצהיר.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
אבל זה לא הדיון. הדיון הוא למה מחנכים.
מיכל רוזין (מרצ)
אתם משנים את החוק - - -
שר החקלאות ופיתוח הכפר אורי אריאל
מה פתאום, זה לא מנוגד לחוק.
ענת ברקו (הליכוד)
אתם מעודדים אותן להצהיר.
מיכל רוזין (מרצ)
אתם עושים מהחוק בדיחה ואות מתה מכיוון שאתם בעצם אומרים להן: לא מעניין החוק, יש פסק הלכה.
קריאות
- - -
היו"ר אברהם דיכטר
חבר'ה, תודה רבה, תודה רבה. הערה, מרב.
עליזה לביא (יש עתיד)
אדוני, אנחנו רוצים רשות דיבור.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
בסוף צריך להגיד לפרוטוקול, אני מעולם לא קראתי לא לשרת בצה"ל, אני בעצמי כמו כל המשפחה שלי שירתתי בצה"ל, הגיע הזמן שהבית היהודי יפסיק עם קמפיין ההסתה וההכפשה הזה.
היו"ר אברהם דיכטר
תודה רבה. אני מבקש משר, לא השר, שר-שלום ג'רבי.
שר-שלום ג'רבי
צהריים טובים, אני רק אומר שאני שיררתי בגולני, רב-סרן במילואים, ועדיין עושה מילואים, והצבא זה דבר קדוש.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
אוקיי, נו.
שר-שלום ג'רבי
כל הסיפור של הסידור הזה שעשינו בנושא של הדיינים נובע מדבר אחד, כמי שגדל בכרמיאל, ברוך השם גדלתי בבית טוב, יש לנו אלפי בנות, רק להבין, יש היום 18,000 מתנדבים בשירות הלאומי-אזרחי, לפני שבע שנים היו כ-10,000 משרתים.
ענת ברקו (הליכוד)
זה במקום צבא?
שר-שלום ג'רבי
אנחנו גאים בכל אחד שבא לשרת.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
בסדר, זה לא הדיון.
ענת ברקו (הליכוד)
זה במקום צבא?
שר החקלאות ופיתוח הכפר אורי אריאל
לא, זה במקום ללכת לאוניברסיטה.
שר-שלום ג'רבי
זה לא במקום צבא.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
זה לא הדיון.
שר החקלאות ופיתוח הכפר אורי אריאל
זה לא במקום צבא. היא יכולה ללכת הביתה.
שר-שלום ג'רבי
- - - או לא נקרא לגיוס, צריך לעשות משהו במדינת ישראל, או שירות צבאי או שירות לאומי.
שר החקלאות ופיתוח הכפר אורי אריאל
לפי החוק היא יכולה ללכת הביתה.
שר-שלום ג'רבי
יחד עם זאת, יש אלפי בנות שמתנדבות בשירות הלאומי שכדי להצהיר – ואני גדלתי בכרמיאל, וגדלתי עם עשרות, כשאני הלכתי לגולני רוב החברים שלי לא הלכו לצבא, כי הם היו נוער בסיכון, והצבא לא רצה לגייס אותם, והם הלכו לעבוד בזבל.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
אבל מה זה קשור? זה לא הדיון, נו. כל הכבוד, כל הכבוד.
ענת ברקו (הליכוד)
באמת, מה הקשר?
שר-שלום ג'רבי
הבנות האלה צריכות לנסוע לחיפה כדי להצהיר.
ענת ברקו (הליכוד)
יש לשכת גיוס בטבריה.
שר-שלום ג'רבי
הן מבזבזות - - -
ענת ברקו (הליכוד)
מבזבזות - - -
מיקי לוי (יש עתיד)
הלחץ החברתי - - -
מיכל רוזין (מרצ)
- - -
היו"ר אברהם דיכטר
שר-שלום ג'רבי, שנייה.
קריאות
- - -
מיקי לוי (יש עתיד)
אתה חיפשת לעשות כאן איזושהי חתימה קולקטיבית.
מיכל רוזין (מרצ)
מבזבזות את הזמן שלהן?
שר-שלום ג'רבי
כן.
מיכל רוזין (מרצ)
הבן שלי שהוא צריך להגיע עכשיו לצו ראשון לא - - -
ענת ברקו (הליכוד)
זה מהלך מספיק חשוב, שילכו ללשכת גיוס.
קריאות
- - -
מיכל רוזין (מרצ)
מה זה מבזבזות? - - -
היו"ר אברהם דיכטר
שר-שלום ג'רבי, שר-שלום ג'רבי.
ענת ברקו (הליכוד)
זו הנסיעה היחידה שיצטרכו לעשות.
עליזה לביא (יש עתיד)
זה לא הבנות האלה, אלו הבנות שלנו.
היו"ר אברהם דיכטר
תודה רבה, עליזה לביא.
שר-שלום ג'רבי
אל תלמדי אותי מה זה בנות.
עליזה לביא (יש עתיד)
אבל אלו גם הבנות שלי.
קריאות
- - -
שר-שלום ג'רבי
אני עושה את זה בגאווה גדולה - - -
היו"ר אברהם דיכטר
שר-שלום ג'רבי.
עליזה לביא (יש עתיד)
ואתה הלכת - - -
שר-שלום ג'רבי
מתנדב 40 שנה שירות לאומי.
עליזה לביא (יש עתיד)
אני יודעת, בגלל זה הבאתם לכל השנאה הזאת.
שר-שלום ג'רבי
- - -
היו"ר אברהם דיכטר
ג'רבי, אתה לא חייב - - -
עליזה לביא (יש עתיד)
אתה מעורר שנאת חינם.
שר-שלום ג'רבי
- - -
היו"ר אברהם דיכטר
ג'רבי, המתן רגע.
שר-שלום ג'רבי
מי את בכלל? - - -
עליזה לביא (יש עתיד)
כן, שנאת חינם, זה מה שהבאת עלינו.
היו"ר אברהם דיכטר
סליחה, סליחה. ג'רבי, המתן רגע.
אלי אלאלוף (כולנו)
איך חברי כנסת משתלחים בפקידים.
עליזה לביא (יש עתיד)
כי הוא התחיל את הכול. הוא התחיל את הכול.
היו"ר אברהם דיכטר
שנייה, אתה לא חייב לענות, אתה מדבר ברשות דיבור. מה שמותר לחבר כנסת, לצערי או לשמחתי, לא מותר לכל אחד שמגיע לוועדה. על חבר כנסת אנחנו מנסים להשתלט, לא תמיד מצליחים. על אורחים יש לנו פרוצדורה, אין לנו שלוש קריאות לאורחים. בבקשה.
שר-שלום ג'רבי
אז אני אדבר ברוגע, אשתדל.
היו"ר אברהם דיכטר
עצת ידיד, הייתי מתנצל על איזו מילה שנפלטה לך.
שר-שלום ג'רבי
אני מתנצל.
היו"ר אברהם דיכטר
תודה רבה.
עליזה לביא (יש עתיד)
בסדר, תתנצל, אחרי זה תבקש עזרה.
מנחם אליעזר מוזס (יהדות התורה)
מה הייתה המילה?
היו"ר אברהם דיכטר
לא חשוב.
שר-שלום ג'רבי
אני גם מבטיח לא לקבל עזרה.
עליזה לביא (יש עתיד)
בטח. את ההטרדות המיניות בשירות הלאומי, לך תבטל את זה קודם.
היו"ר אברהם דיכטר
עליזה, עליזה.
עליזה לביא (יש עתיד)
לך תבטל את זה קודם, את ההטרדות המיניות בשירות הלאומי, הפקרת את הבנות שלנו.
שר-שלום ג'רבי
- - -
היו"ר אברהם דיכטר
לא, אתה לא עונה. עליזה, תודה.
עליזה לביא (יש עתיד)
הפקרת אותן. ואחרי זה תגיד לי "מי את?". תתנצל. כדאי לך שתתנצל.
היו"ר אברהם דיכטר
עליזה, קריאה ראשונה. אני קורא לך.
עליזה לביא (יש עתיד)
קודם כול שיתנצל, אדוני.
היו"ר אברהם דיכטר
הוא התנצל, את פשוט לא היית קשובה לשמוע את ההתנצלות אפילו.
עליזה לביא (יש עתיד)
איך אפשר? חצוף.
היו"ר אברהם דיכטר
בבקשה. כן, שר-שלום.
שר-שלום ג'רבי
אסור לי לענות אז אני לא אענה. אני לא עונה בגלל שאסור לי לענות.
היו"ר אברהם דיכטר
נכון, זה המינוס, אני אומר לך, תרוץ, תעשה קמפיין, תיכנס לכנסת, ואז תתפרץ.
שר-שלום ג'רבי
יכול להיות שזה יהיה בקרוב. אבל אני אומר בצורה הברורה ביותר, כמי שגדל בכרמיאל, והבנות האלה צריכות לנסוע - -
אלעזר שטרן (יש עתיד)
כבר שמענו.
שר-שלום ג'רבי
- - לבית-הדין הרבני כדי להצהיר - -
ענת ברקו (הליכוד)
נו, אז מה?
שר-שלום ג'רבי
- - להפסיד יום לימודים - -
ענת ברקו (הליכוד)
אוי אוי אוי.
שר-שלום ג'רבי
- - להפסיד כסף שאין להן.
ענת ברקו (הליכוד)
אוי אוי אוי.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
אוי, נו, נרחם עליהן.
שר-שלום ג'רבי
בנושא הזה באנו - - -
היו"ר אברהם דיכטר
כן, דבר.
ענת ברקו (הליכוד)
זה לא מסע אלונקות בגולני, זה בסך הכול ללכת להצהיר.
שר-שלום ג'רבי
הבנות, לכל מקום שירות - - -
מיכל רוזין (מרצ)
הוא יכול לעשות צו הראשון בפקס? ערן, יש מצב שהבן שלי יכול לעשות את הצו הראשון בפקס?
היו"ר אברהם דיכטר
ענת, מיכל. בבקשה.
שר-שלום ג'רבי
הבנות, לכל מקום שירות לאומי שהן הולכות לחפש - - -
מיכל רוזין (מרצ)
הן מבזבזות יום.
ענת ברקו (הליכוד)
מבזבזות יום לימודים.
היו"ר אברהם דיכטר
כן.
שר-שלום ג'רבי
הבנות, לכל מקום שירות שהן הולכות הן מבזבזות יום לימודים ומבזבזות - - -
מיכל רוזין (מרצ)
הוא מתעקש על המילה הזאת.
ענת ברקו (הליכוד)
וזהו? חוצפן כזה, מבזבזות יום לימודים לנסוע עד חיפה, אוי אוי אוי.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
מרוויחות שנתיים על יום אחד.
מיכל רוזין (מרצ)
כן, יפה.
היו"ר אברהם דיכטר
כן.
שר-שלום ג'רבי
קודם כול, חבר הכנסת אלעזר שטרן, אתה יודע את דעתי, ואני רק רוצה - - -
אלעזר שטרן (יש עתיד)
לא יודע את דעתך. אני חשבתי - - -
היו"ר אברהם דיכטר
ג'רבי, תהיה על המסלול שלך. סליחה.
עמר בר-לב (המחנה הציוני)
אבל גם הבת שלי בזבזה יום לימודים כשהיא הלכה לקליטה.
מיכל רוזין (מרצ)
שלושה, לא רק אחד, שלושה.
ענת ברקו (הליכוד)
- - - לשכת גיוס בזבזה הרבה יותר.
עמר בר-לב (המחנה הציוני)
אה, הבעיה זה הכסף, לא הבזבוז.
שר-שלום ג'רבי
ודאי.
עמר בר-לב (המחנה הציוני)
אמרת גם בזבוז יום לימודים, בזבוז יום מחיה והכסף.
היו"ר אברהם דיכטר
אבל אם תקשיב, תשמע את כל הטיעון. בבקשה.
ענת ברקו (הליכוד)
מבזבזים יום לימודים, וואי, כדי לקבל פטור.
היו"ר אברהם דיכטר
ענת. כן, בבקשה, ג'רבי.
שר-שלום ג'רבי
אני אגיד את זה בדקה רצוף, מי שרוצה ישמע, אלו שני דברים שונים. עמר, כשאנחנו הלכנו לצבא קיבלנו שובר. בת השירות הלאומי נוסעת ככה.
ענת ברקו (הליכוד)
אז צריך לתת לה שובר.
שר-שלום ג'רבי
כדי לנסוע ללשכת גיוס היא מבזבזת כסף.
ענת ברקו (הליכוד)
ניתן לה שובר.
היו"ר אברהם דיכטר
ענת.
שר-שלום ג'רבי
כדי לחפש את מקום השירות היא נוסעת כמה פעמים, הכול מכספה הפרטי, ויש לנו על זה ימי לימודים.
קריאות
- - -
ענת ברקו (הליכוד)
נותנים לה שובר. בבקשה, אדוני, יש לה שובר, הנה, צה"ל אומר שיש לה שובר.
היו"ר אברהם דיכטר
ענת, בבקשה לשמור - - -
ענת ברקו (הליכוד)
היא לא מבזבזת כסף.
היו"ר אברהם דיכטר
חברת הכנסת ברקו, אני קורא לך לסדר בפעם הראשונה.
ענת ברקו (הליכוד)
יופי, נהדר.
היו"ר אברהם דיכטר
בבקשה.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
את מי אתה משרת? מאמא מיה.
שר-שלום ג'רבי
יזמנו עשרות דברים כדי להקל על מתנדבי השירות הלאומי שרוצה לבוא לשירות הלאומי, כמו שדאגנו לעשות ירידים, כדי שהבנות מאותה סיבה לא ייסעו כל פעם למקום אחר למקום שירות.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
עשו לו גיור במשרד החקלאות.
שר-שלום ג'רבי
כמו שדאגנו שבאתר אחד יהיו כל התקנים, אני אתן לך עוד הרבה דוגמאות.
ענת ברקו (הליכוד)
עשית יריד לעידוד שירות בצה"ל?
מיכל רוזין (מרצ)
לא, יש פסק הלכה.
היו"ר אברהם דיכטר
השר ג'רבי, הנושא שהועלה לדיון על-ידי חברי הכנסת היה כניסה של הדיינים לבתי-הספר. אומר משרד החינוך שאין החלטה כזו במשרד החינוך, וכשהיא תובא לפתחו הוא ילמד אותה; אומר השר אריאל - -
מיכל רוזין (מרצ)
יש הבנות.
היו"ר אברהם דיכטר
- - שיש הבנה על פתרון אחר. השאלה שלי אליך, איך אתה רואה את הדברים בין נסיעה כמו שתיארת לבין הגעת דיינים למוסד חינוכי.
שר-שלום ג'רבי
אדוני היושב-ראש, להגיע למשרד החינוך לבית-הספר זה לא קדוש, ואני חייב גם לומר ביושר, הדבר הזה של לחץ זה לא דבר גס, וגם לא חשבתי עליו, יש בו משהו. קודם כול, אני אומר כאן ביושר, באתי רק מהכיוון שהבנות האלה במצב סוציו-אקונומי נמוך. כל סידור שאפשר שיהיה מחוץ לבית-הספר, כמו מועצה דתית, כל מקום אחר, אני מברך על כך.
היו"ר אברהם דיכטר
תודה רבה.
מנחם אליעזר מוזס (יהדות התורה)
מתי הוא מדבר, אלעזר?
מיכל רוזין (מרצ)
איך מוזס דואג לך, אלעזר.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
אבי, מוזס שואל מתי אני מדבר.
היו"ר אברהם דיכטר
כמו תיבת נוח פה, הולכים שניים שניים.
מיכל רוזין (מרצ)
זו אהבת חינם, אתה רואה.
היו"ר אברהם דיכטר
בבקשה, סיון.
סיון מס
אני אדם מאמין, אני אדם יהודי ומאמין. אני מאמינה בשוויון, אני מאמינה בשוויון הזדמנויות ובשוויון חובות. לא ייתכן שאני, בנותיי – יש לי בת עכשיו שמשרתת בצבא – חייבות לשרת בצבא ואין להן שום אפשרות אחרת להצהיר על אמונה שמונעת ממנה לשרת בצבא. זה לא ייתכן שחלק כן וחלק לא. אנחנו צריכים לאפשר לבנות דתיות להתגייס לצבא, זאת חובתנו לאפשר להן.

זה לא ייתכן שעכשיו אנחנו שומעים ממשרד החינוך שמשרד החינוך שלנו מחנך בנות לא לשרת בצבא, שהרבנות הראשית מוציאה פסק כזה ואנחנו מרשים שזה יהיה חלק מתוכנית הלימודים. האם היא לומדת גם בתוכנית הלימודים את החוק האזרחי שמחייב אותה ומאפשר לה להתגייס לצבא? התפיסה שלנו, של "יהדות חילונית" ציונית שמאמינה בלשמור על המדינה הזאת, חבר'ה, אי-אפשר לשמור על המדינה הזאת בלי צבא. אי-אפשר לשמור על המדינה הזאת בלי חיילות וחיילים. זה לא ייתכן. אפשר גם להביא את זה ממקום אחר לגמרי של שוויון, הצבא גם תומך בבנות, וגם בנשים דתיות. הצבא הוא מקפצה לאזרחות יצרנית מקדמת מדינה יהודית ודמוקרטית. אנחנו מונעים מהבנות האלה את הזכות שלהן לקדם את המדינה שלנו.
מנחם אליעזר מוזס (יהדות התורה)
אלעזר, היא גנבה לך את כל הנאום.
היו"ר אברהם דיכטר
תודה רבה.
רחל עזריה (כולנו)
יפה מאוד.
היו"ר אברהם דיכטר
יפעת מ"אלומה", בבקשה, שתי דקות.
מנחם אליעזר מוזס (יהדות התורה)
חכה, תשמע.
יפעת סלע
עמותת "אלומה" הוקמה לפני 30 שנה על-ידי תנועת הקיבוץ הדתי, זה אומר שאני ציונית ודתית, ובעצם רוצה לראות בצמתי ההשפעה של מדינת ישראל את כל הצעירים של מדינת ישראל, את מי שנמצא שם בייצוג חסר וגם לא נמצא פה בחדר, והוא נמצא פה בייצוג מועט מדי ממה שהייתי רוצה לראות. אני חושבת שלא עלה פה נושא התכלית, למה בעצם רצו לשנות את הנוהל הזה. ואגב, זה עלה לתקשורת עכשיו, וזה כבר עלה לפני שנה, למה זה קורה.

אני חושבת שזה קורה בגלל שיש אנשים בתוך הציוניות הדתית שאולי חושבים שלשרת בשירות הצבאי, בניגוד לשירות הלאומי, זה פחות טוב, זה יקלקל את הבנות. נראה לי שזאת המוטיבציה, אחרת למה לשנות את הדבר הזה? ולמול באמת המספרים שדיברו עליהם קודם, אני חושבת שהציונות הדתית, והיה פה יושב-ראש הבית הזה בעבר, הרב ד"ר יוסף בורג שאמר שהתורה והעבודה, שזאת משנת הציונות הדתית, זה ו"ו החיבור. שירות בצה"ל לנשים דתיות בעיני זה ו"ו החיבור. זה להיות גם דתית וגם בצבא.
מנחם אליעזר מוזס (יהדות התורה)
וגם חרדי.
יפעת סלע
שנייה, לא הפרעתי. אני חושבת שהחובה של הצבא לאפשר לכל אדם לשרת לפי ערכיו ואמונתו, וזה משהו שאנחנו הולכים לקדם מול הצבא. ויחד עם זאת, לא יעלה על הדעת בשנת 2017 שתישלל מצעירה דתית האפשרות לבחור. עצם המהלך של הנוהל הזה בעצם מצמצם את זכות הבחירה.

אני אספר רגע על עצמי. למדתי בשנות ה-80 באחד ממוסדות הפאר של הציונות הדתית, באולפנית בתל-אביב, היינו 89 בנות במחזור, עלינו הופעל הנוהל, אותו נוהל חל עלינו. והדבר היחיד שהשתנה מאז שנות ה-80 זה העלות של האגרה, היא עלתה אז 40 שקל, היום היא עולה 55 שקלים. ואני באמת הצהרתי, כי זה היה מאוד קשה לא לעשות את זה, ואחר כך הלכתי לבטל את ההצהרה. אבל לשבת שם בסיטואציה הזאת ולא להצהיר, זה באמת מאוד מאוד קשה.
היו"ר אברהם דיכטר
מה הסיטואציה? לא הבנתי בדיוק.
יפעת סלע
את יושבת בכיתה ועוברת המזכירה או הרבנית או מישהו ואומר - -
עליזה לביא (יש עתיד)
או הדיין.
ענת ברקו (הליכוד)
לחץ חברתי.
יפעת סלע
- - נו, הצהרת? מחר יש מתכונת במתמטיקה. זאת אומרת, את נמצאת שם בתוך סד של לימודים, לחץ חברתי, מה יגידו. אני אומרת, תקשיבו, השירות הלאומי, בשביל להרגיע אותך, שר-שלום - - -
קריאות
- - -
מיכל רוזין (מרצ)
חברים, תנו לה לדבר.
היו"ר אברהם דיכטר
יפעת, דברי אלינו.
יפעת סלע
השירות הלאומי ברוך יהיה, מבורך וטוב. אגב, שאלה שלא נשאלה פה בחדר, נתון שלא נזרק, השר אריאל זרק אותו, אמר פחות – 70% מבנות בשירות הלאומי של הציונות הדתית - -
עליזה לביא (יש עתיד)
עושות שנה.
יפעת סלע
- - עושות שנה אחת.
עליזה לביא (יש עתיד)
עשרה חודשים.
יפעת סלע
שנה.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
עשרה.
מיכל רוזין (מרצ)
כמו שאמרתי, הוא דיבר והלך.
יפעת סלע
אז, א', אני אומרת, אם השירות הלאומי הוא חלופת שירות צבאי, אז שתצא קריאה לשירות משמעותי, שירות למשך שנתיים בתור התחלה. וכבודו של השירות הלאומי במקומו מונח, אבל מי שעושה שירות צבאי והיא בת דתית היא עושה גם שירות לאומי במקביל, וההפך לא נכון. בת דתית שעושה שירות צבאי עושה שירות לאומי ושירות צבאי. בת דתית שעושה שירות לאומי עושה רק שירות לאומי.

אני חושבת שאני מצפה ורוצה מעצמי יותר, ואני רוצה גם לבנות את הציונות הדתית יותר, ולכן הן צריכות לעשות שירות צבאי בעיני, אם הן יכולות. וברבים מהמוסדות הציונות הדתית יש היום מוסדות רבניים שבוגריהם תומכים בבנות דתיות שמשרתות בצה"ל. כל שנה נפתחים עוד ועוד ועוד מוסדות, מדרשות, מכינות, שמלמדים בהם מיטב הרבנים הדתיים, שבעצם מלווים את הבנות הדתיות לצבא.

אני רוצה להוסיף עוד שני נתונים. יש סדר גודל של 180-150 בתי-ספר לבנות דתיות, מה שנקרא סימון מוסד חמ"ד, רם יודע יותר טוב ממני, אלו פחות או יותר המספרים. "אלומה" מצליחה להיכנס, להנגיש את המידע ב-30% מבתי-הספר. זאת אומרת, ב-70% מבתי-הספר הרגל שלנו לא יכולה להיכנס.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
למה?
יפעת סלע
למרות זאת, בכמעט 100% מבתי-הספר יש בנות שמתגייסות. זאת אומרת, הדלת סגורה, יש בתי-ספר עם 70%-64% שלמרות זאת לא ייתנו שום מידע לבת הדתית. התופעה קורית בבית-ספר זה 70%. אני מדברת אתכם על העיר מודיעין, לא תגידו באיזה מקום יישוב - - -
היו"ר אברהם דיכטר
יפעת, את חייבת להתכנס לסיום. משפט אחרון.
יפעת סלע
משפט אחרון על ההורים, בסדר? אני חושבת שהמהלך הזה נוגד את הרוח הכוללת של הציונות הדתית של היום. למה? ואני רוצה להוכיח את זה במספרים. היה סקר של "אלומה", ורק בשביל לציין לפרוטוקול, אני לא עושה להם פרסומת, גם "בשבע" פרסמו סקר שלהם, והסקרים, הפלא ופלא, תואמים זה לזה. ובסקרים האלה אנחנו רואים שקרוב ל-90% מההורים תומכים בבנות שלהם שילכו לצבא. זה אחד.

סקרנו בוגרות שירות לאומי ושירות צבאי בגילאי 27-24 בשנת 2012, וחזרנו על הסקר הזה בשנת 2017, ובדקנו את שאלת מיליון הדולר, האם הבנות שהולכות לשירות הצבאי אכן אמונתן הדתית נחלשת ביחס לבנות שבחרו בשירות הלאומי.
רוברט אילטוב (ישראל ביתנו)
אפשר לקבל את הסקרים האלו לוועדה?
יפעת סלע
כן. הם הוצגו ויוצגו.
עליזה לביא (יש עתיד)
הם הוצגו גם אצלנו.
יפעת סלע
ולכן, לדעתי, המוטיבציה לשינוי של הנוהל אין לה תכלית, אני לא מבינה בכלל מה התכלית של הדבר הזה.
מיכל רוזין (מרצ)
מה המסקנה של הסקר?
יפעת סלע
אמרתי, 86% מההורים תומכים. ואם את רוצה את הנתון של 2017 - - -
מיכל רוזין (מרצ)
של הסקר השני.
יפעת סלע
זו שאלה אחרת בסקר. 11% מהבנות הדתיות ששירתו בצבא בגילאי 27-24 בהסתכלות אחורה אומרות שהשירות הצבאי לא חיזק את אמונתן הדתי. כאמור, מעל 87% בעצמם אומרת שהשירות הצבאי או חיזק או לא החליש את אמונתן הדתית. בהשוואה לשירות הלאומי הנתון הוא 8%, זאת אומרת, סטיית תקן שולית. אין הבדל. אין הבדל בין בוגרות שירות צבאי לשירות לאומי ביחס לשמירה על הדת.
היו"ר אברהם דיכטר
אבל, יפעת, לעניינו של הדיון הזה - - -
יפעת סלע
זה על הצהרה.
היו"ר אברהם דיכטר
בין התיאור שתיארת אפילו מהתנסות אישית לבין המצב מה שנקרא הגעה של דיינים או תואם דיינים – אני לא יודע בדיוק מי זה היה אלו שהחתימו אז בכיתה – לבין הגעה לבית-הדין כמו שאמר כאן ג'רבי, נסיעה לבית-הדין הקרוב, שלפעמים הוא רחוק, לבין ההבנה שנזרקה כאן לחלל האוויר על-ידי השר, הבנה שהיא לא מגובשת על שום דבר, את יכולה לומר איפה בתפיסה שלך נמצא המהלך הנכון?
יפעת סלע
אני אגיד איפה לא ואיפה יכול להיות כן. לא בשטח בית-הספר. לא יכול להיות שזה יהיה. זה לא יכול ללכת בד בבד, זה שניים שהם לא נועדו ביחד. לא יכול להיות בשטח בית-הספר. אתם רוצים שזה יהיה במתנ"ס השכונתי.
קריאות
- - -
יפעת סלע
מחוץ לבית-הספר. מדינת ישראל תקבע איפה.
ענת ברקו (הליכוד)
למה לא בלשכת גיוס?
יפעת סלע
בבית-הספר זה לא. לא אמרתי איפה כן. אמרתי שבשטח בית-הספר זה לא יכול להיות. אני חושבת ששני הדברים שכתובים בחוק בסעיף 40 שמדברים, א', על להגיש את זה בפני בית-דין, צריך להיות מחוץ לבית-הספר.

והדבר השני, כל ילדה צריכה להגיש את זה באופן נפרד. לא יכול להיות שיאגמו, וגם לא יכול להיות שיהיה בחוץ, ואז יגידו: מי שהצהירה שתביא לי את הטפסים. ואם אני לא אביא את הטפסים? אז מה? אז עכשיו המתכונת שלי תיראה אחרת? לא יעלה על הדעת.
היו"ר אברהם דיכטר
תודה רבה. אני מבקש לעבור עכשיו לשלושה חברי כנסת. חברת הכנסת עליזה לביא; לאחר מכן – מוטי יוגב, ואלעזר שטרן. בבקשה. שלוש דקות לכל אחד.
קריאות
- - -
היו"ר אברהם דיכטר
חבר'ה, כולם רשומים, אבל יש רשומים לפניכם.
עליזה לביא (יש עתיד)
תודה, אדוני. גם אני שירתתי בצבא ולא ידעתי כלום ויצאתי לקורס קצינות. אני אימא לארבעה ילדים, יש לי בת ששירתה בצבא, יש לי בת ששירתה בשירות הלאומי על-פי בחירה. בשירות הלאומי הבנות עושות עבודה נהדרת, הבת שלי שירתה שנתיים. ויש לי הרבה מאוד, הרבה מאוד ברכות לשירות הלאומי, ואתה יודע, שר-שלום, שעזרתי ושאני עוזרת בכל מה שאפשר.

יחד עם זאת, לצערי הרב, בתקופה האחרונה יש פה יותר ויותר שימושים ציניים בכל הכלים הקיימים כדי להניע את הבנות הדתיות שלא לשרת בצבא. שמענו באופן רהוט וגלוי את רם ממשרד החינוך, הוא חזר על הדברים שהוא אמר פה בוועדה שהייתה ביום מיוחד שעשה כאן חבר הכנסת שטרן לכבודה של הבת הדתייה המשרתת בצבא. ובדיון שקיימנו שמענו שהחמ"ד כפוף לרבנות הראשית. אמר השר: אני לא יכול לשנות, ולכן כאן צריך לומר, שר החינוך נתן בפעם הראשונה מימון ל"אלומה".

יש פה אבסורד, אדוני היושב-ראש, שבעצם ארגון חיצוני, שמענו שיכול להיכנס רק, לצערי הרב, ל-30% מבתי-הספר, וכך נוצרת מציאות קשה ביותר שמהבנות שלנו נעלם הידע. יש פה חבלה של משרד החינוך בהנגשת הידע. הצבא מפתח מסלולים שיש בהם רגישות, הבנה, לצרכים המיוחדים של בנות דתיות, וכך יוצא שבנות דתיות לא מודעות לכך. לא לכולן יש אחיות גדולות, לא כולן נולדו בארץ, יש הרבה עולות חדשות, ואנחנו פוגשים אותן בהמשך, שאומרות: התגייסנו ולא ידענו. הרי איך יכול להיות שבנות אחרות בגילנו מכירות את האפשרות, למה מנעו מאתנו את הידע הזה? זה דבר ראשון, אדוני.

הדבר השני, ודיברתי על כך עוד קודם הדיון הזה עם שר-שלום, יש פה באמת ניצול ציני של מציאות, ואנחנו מכירים את המועקה והמצוקה בבתי-הספר. הבנות שלי לומדות בבתי-הספר הדתיים, וכשמורים מגויסים להניע לכיוון אחד, כולל שימוש בציונים של המגנים, כולל בהכוונות כאלה ואחרות חברתיות. לכן, הנחתי חוק ששותפים לו חברים גם בחדר הזה, ובחוק הזה שהנחנו אנחנו מבקשים שהבנות תיתנה את ההצהרות בבית-המשפט או בבית-הדין הרבני לפי העניין. וכן, לקבוע שהבת שמיועדת לשירות הביטחון תעביר את התצהיר באופן ישיר לצה"ל, ולא באמצעות צד שלישי.

המציאות שלכאורה היום קיימת, שבאה לסייע לבנות, מנוצלת בקמפיין אגרסיבי על-ידי ארגונים שנבהלו מהעובדה שיותר ויותר בנות דתיות רוצות, מתגייסות לצבא, משרתות בתפקידים איכותיים. הצבא מייחל לבנות הללו שבאות ובאמת עושות עבודה מצוינת.

שוב אני רוצה לומר, בשירות הלאומי יש בנות נהדרות והשירות הוא מצוין. צריך לתקן הרבה דברים, ואתה יודע את זה, וגם לומר איך אפשר להגדיל תקנים כדי שתוכלנה לשרת את השנתיים. אנחנו לא נגד, אנחנו בעד. אז בואו נראה איך עושים את זה, ולא לבוא באמת בשימושים לא ראויים, לא אחראיים, שרק מגדילים את הפערים שאנחנו מבקשים לתקן.
היו"ר אברהם דיכטר
תודה רבה, עליזה.
עליזה לביא (יש עתיד)
ואני קוראת, אדוני, החוק הזה הונח, ואני קוראת לקדם אותו ולחוקק את זה, ולהשתמש בכל האפשרויות הטכנולוגיות הקיימות היום. שמעתי את הדברים שאמרת, ואני מקווה מאוד שבאמת זה יתאפשר, אם בחוק ואם בשימושים הטכנולוגיים, שלא תנוצל התמימות של הבנות, והפחד שלהן.

אדוני היושב-ראש, יש פחד בקרב התלמידות הדתיות ממוסדות חינוך מסוימים, תתגייסי - נוריד לך במגן, תתגייסי - לא נאפשר לך את זה ואת זה. ואת כל זה מי שמביא אלו ארגונים, וזאת הפעילות המאוד מאוד לא מבורכת, בלשון המעטה, של שר-שלום ג'רבי.
היו"ר אברהם דיכטר
תודה רבה. חבר הכנסת מוטי יוגב.
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
יש זמן. אני מקשיב. אני רוצה להקשיב.
היו"ר אברהם דיכטר
חבר הכנסת אלעזר שטרן.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
עכשיו? תודה. אני שמח.
רוברט אילטוב (ישראל ביתנו)
רגע, תקראו למוזס.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
אה, אתם רוצים לקרוא למוזס? אוקיי.
היו"ר אברהם דיכטר
להקת החימום שלך?
אלעזר שטרן (יש עתיד)
תראו, קודם כול אני רוצה לומר שהייתי מצפה ממנכ"ל השירות הלאומי שיטפל קודם בקלוקלת הכי גדולה, וזה שרוב הבנות עושות רק שנה אחת. את כל האנרגיות שיש לשירות הלאומי, למי שעומד בראשו, שיטפל בזה. ובזה אני לא רואה שום התקדמות, ואני חושב שזה כישלון של הארגון, זה כישלון אישי.
שר-שלום ג'רבי
מ-16% ל-30%, זה גדל.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
30%, הבנתם? זאת אומרת ש-70% - - -
עליזה לביא (יש עתיד)
תשקיע את האנרגיה במקום הנכון.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
סליחה, 70%. ואני אומר עוד פעם, יש לי בבית שלוש בנות, שתיים קצינות בצה"ל, אחת עשתה שירות לאומי שנתיים. לא היה חלום או אפשרות בכלל שמישהו יחלום לעשות פחות משנתיים שירות. כשאנחנו מדברים על 70% - זאת אומרת שאתה הולך לבתי-הספר, אתה אומר לבנות, רק ל-70% מהן: בואו תעשו רק שנה אחת. אני חושב שמדינה שפויה לא יכולה להסתדר עם האמירה הזאת.

אני רוצה לומר עוד דבר אחד. אמר פה נציג משרד החינוך במישרין כמעט שבחמ"ד מחנכים לאי שירות בצה"ל כיוון שזאת פסיקת הרבנות הראשית לישראל. אני אומר את האמת, קשה לי מאוד לשמוע את הזה, בגלל שבמקביל הרי מחנכים ללכת לישיבות, ואז מי ימלא את השורות?

אדוני היושב-ראש, היה פה הרמטכ"ל ושר הביטחון, הציגו לנו איך מחפים על קיצור השירות ואיך מחפים על האתגרים הקרובים שצה"ל ניצב בפניהם באמצעות שירות נשים. ואז מה אנחנו שומעים עכשיו? שמשרד החינוך של מדינת ישראל מחנך עשרות אחוזים מהבוגרות שלו שאסור לשרת בצה"ל. אני אומר את זה כאדם דתי, קשה לי מאוד לשמוע את זה. אבל מה שאני מבין עכשיו, שמנכ"ל השירות הלאומי שחורג מתפקידו, כיוון שאני רוצה לומר, לפי החלטת הממשלה, ואני יכול להעביר אתכם אליה, הוא צריך לטפל במי שקיבלה פטור. לא במי שטרם קיבלה פטור. ומה שהוא עושה בכניסה לבתי-הספר לבנות שטרם קיבלו פטור זה אומר להם: בואו תקבלו פטור כדי שאני אטפל בכם. זאת לא סמכותו, לא לפי החלטת הממשלה וגם לא לפי מה שהוא מפרסם באתר שלו. אני יכול להראות את זה: במסגרת השירות הלאומי-אזרחי מתנדבים צעירים וצעירות שקיבלו פטור מצה"ל, לא לפני זה.

ואם אדוני היושב-ראש רוצה לראות גם את החלטת הממשלה, אז גם בהחלטת הממשלה נאמרו שני דברים על השירות הלאומי. והחלטת הממשלה מדברת על זה, אני מקריא: "בשירות הביטחון תישמר העדיפות והבכורה של שירות החובה הצבאי". זאת אומרת, נכנסת מערכת החינוך, מישהו שפועל בניגוד לשמירת הבכורה. הקראתי את זה עכשיו מתוך ההחלטה ב-2007 שמדברת על תפקיד השירות האזרחי. הוא לא נכנס לבית-הספר ואומר לדיינים: תגידו שקודם כול חשוב לשרת בצה"ל כיוון שזה מה שכתוב בהקמת המינהלת שלו, שתישמר הבכורה לשירות בצה"ל.
שר-שלום ג'רבי
תסתכל בחוק החדש.
מיקי לוי (יש עתיד)
עזוב, החוק החדש לא התכוון לזה, אני הייתי שם.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
ומה שהוא עושה עכשיו - - -
מיקי לוי (יש עתיד)
החוק החדש לא אמר, יושב פה אלי, זו לא הכוונה שלנו.
שר-שלום ג'רבי
לא נעזור לבנות החלשות? לא לעזור?
מיקי לוי (יש עתיד)
לא, זה לא זה. למי שלא הלכה לצה"ל - - -
עליזה לביא (יש עתיד)
זאת הדרך לעזור לבנות החלשות? זאת הדרך? איך אתה מונע ידע?
מיקי לוי (יש עתיד)
והנה, עכשיו אני מבין למה אני צריך לתקן את החוק הזה.
היו"ר אברהם דיכטר
תודה רבה.
מיקי לוי (יש עתיד)
נתקן את החוק. אתם מפרשים אותו לא נכון.
היו"ר אברהם דיכטר
תודה רבה, מיקי.
קריאות
- - -
היו"ר אברהם דיכטר
לא, ג'רבי, תודה.
מיקי לוי (יש עתיד)
אתם משקרים.
היו"ר אברהם דיכטר
תודה רבה, מיקי.
רחל עזריה (כולנו)
דווקא לבנות החלשות?
היו"ר אברהם דיכטר
בבקשה, שטרן, יש לך עוד דקה.
רחל עזריה (כולנו)
זו זריית חול.
מיקי לוי (יש עתיד)
אני מביא לך תיקון לחוק החדש.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
- - -
היו"ר אברהם דיכטר
מרב, את מפריעה לשטרן. בבקשה.
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
חברת הכנסת מרב מיכאלי, לתת לך ציונים, מרב מיכאלי?
שר-שלום ג'רבי
בואי תראי את המהפכות שעשיתי.
היו"ר אברהם דיכטר
ג'רבי. בבקשה, שטרן.
עליזה לביא (יש עתיד)
אתה עושה עבודה חשובה, תתעמק בה, אל תעשה - - -
רחל עזריה (כולנו)
רק שיעשו שנתיים.
קריאות
- - -
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
מרב מיכאלי מדברת על דברים שהיא לא מבינה בהם כלום.
רחל עזריה (כולנו)
אל תמנע מבנות להתגייס לצה"ל, מה הקשר?
עליזה לביא (יש עתיד)
- - - אתה הורס.
היו"ר אברהם דיכטר
עליזה, חברת הכנסת עליזה לביא.
רחל עזריה (כולנו)
מה האמת? לא, אנחנו - - -
היו"ר אברהם דיכטר
רשות הדיבור לחבר הכנסת שטרן בלבד.
שר-שלום ג'רבי
אני יכול להתייחס?
היו"ר אברהם דיכטר
אתה תתייחס כשתקבל רשות דיבור.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
בחוק נאמר שההצהרה צריכה להיות בפני שופט או דיין בבית-דין רבני. מה שעושה פה המנכ"ל, לצערי הרב, נותן פרשנות של דיין בבית-דין רבני בכל מקום שהוא ישב. זאת אומרת, הוא יכניס אותו לחדר המורים.
ענת ברקו (הליכוד)
לגינה או למגרש כדורסל. יעמדו בתור כדי שיחתמו להם.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
אני שואל את אדוני היושב-ראש, האם אנחנו יכולים לדמיין ששופט יבוא לשטח, כיוון שזה באותו משפט. ולכן, מה שאני מבקש לטעון זה שלשון החוק אומרת שההצהרה תהיה בבית-דין רבני, בגלל שזאת הפרשנות הנכונה. פעם שהוזכר דיין עם שופט – אני אראה לך את החוק אחר כך, ציפיתי שתראה את זה לפני שאתה מגיע לפה.
היו"ר אברהם דיכטר
משפט אחרון, בבקשה.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
בבקשה, עוד שני משפטים. אדוני, אנחנו הכנסנו, ואני דחפתי להכניס את חסידי חב"ד 100 ימים בשנה לתוך השירות הלאומי-אזרחי. דאגנו שיהיה כתוב בחוק שזה לא יהיה בצפון אמריקה ובמערב אירופה, זאת אומרת, רק במקומות הקשים.

יכול לבוא המנכ"ל של השירות הלאומי ולשדל בנות: בואו לאמריקה לשנתיים או – אתה יודע מה, אני לא רוצה להגיד שנה – האם אנחנו רוצים שלזה ישדלו בנות, השירות הלאומי חשוב שם, אבל גם שם הייתי מחריג.

ושורה תחתונה באמת. צר לי עליך, שר-שלום ג'רבי, אני מבין שזה במסגרת התשלום למשרד החקלאות.
שר-שלום ג'רבי
- - -
אלעזר שטרן (יש עתיד)
אני רוצה להגיד רק לאדוני היושב-ראש שמשרד החקלאות, שהרוח שקוראת נגד שירות בנות בצה"ל זה חלק מהאנשים שתומכים – הרוח הזאת שולטת בקרב יותר מדי אנשים שם. מה שאני חושב, שההימצאות של השירות הלאומי-אזרחי בתוך משרד החקלאות, עכשיו יש קשר ישיר בינה לבין צמצום שירות הנשים בצה"ל, זאת המגמה שהם מנסים ליצור. תודה.
היו"ר אברהם דיכטר
תודה רבה. חבר הכנסת עמר בר-לב, בבקשה.
עמר בר-לב (המחנה הציוני)
תודה. אין שוויון זכויות וחובות בשירות בצה"ל, לא לגברים ולא לנשים. אז אם אנחנו מדברים על גברים, אז הבן המבוגר שלי היה צריך להתגייס ל-36 חודשים, הבן הצעיר שלי שהתגייס לפני שבוע ל-32 חודשים, יש כאלה שלא צריכים בכלל להתגייס, יש כאלה - -
מיכל רוזין (מרצ)
17.
עמר בר-לב (המחנה הציוני)
- - ל-17 חודשים, וכן הלאה. אותו דבר לגבי נשים, אין כאן שוויון, אף אחד לא שאל את הבת שלי אם היא רוצה או לא רוצה או אם יש לה אפשרות כזאת או אחרת, זה על השולחן.

המטרה שלנו היא להקטין את אי-השוויון, וזה תהליך שלוקח זמן. וכאן אנחנו מדברים על תופעה שבעצם מגדילה ומעודדת את אי-השוויון וגורמת בעקבות לחץ חברתי על יותר נשים – תסלחו לי שאני לא קורא להם בנות וילדות, נשים וגברים, לא החיל של כולנו ולא בנות, נשים וגברים – לחץ חברתי שלא להתגייס.

אני לא מבין בכלל מה למשרד החינוך בעניין הזה. זה עוד לפני ששמעתי כאן מה שאמר נציג משרד החינוך. אחרי שאני שומע מה שהוא אומר, אני אומר שזה עניין של צה"ל, של מערכת הביטחון, ושל האזרחים.
מיכל רוזין (מרצ)
מלש"בים.
עמר בר-לב (המחנה הציוני)
זה בכלל לא צריך להיות קשור לאם משרד החינוך מסכים או לא מסכים, עוד לפני ששמעתי את הדברים האלה. ברגע ששמעתי את הדברים, שבעצם הם מחויבים ל – איך אמרת את זה? שהרבנות הראשית אומרת שאסור לנשים לשרת בצה"ל וזה צו החינוך שלכם, אז על אחת כמה וכמה. אין בכלל מה להכניס את זה למשרד החינוך ולא במוסדות ולא לשיקולים, לא של שר החינוך ולא של אף אחד אחר.

שר החקלאות אמר כאן שהוא בעד שירות של נשים בצה"ל, אבל יש שחושבים שבנות לא צריכות לשרת שירות משותף עם לוחמים. אז עם כל הכבוד לדברי שר החקלאות, מי שמחליט על זה זה צה"ל ולא שר החקלאות ולא אף אחד אחר. אם נשים יכולות לשרת בתפקידי לחימה, כן או לא, ואני סומך על צה"ל בעניין הזה, כמו שאגב, בנושאים אחרים אני סומך על בית-המשפט, ואני לא מצפה שחברי כנסת או שרים יגידו שהם בעד חנינה או נגד חנינה, אני סומך על נשיא מדינה שיש לו זכויות לחנון או לא לחנון, ועל הרמטכ"ל בנושאים אחרים. אז הפוליטיקאים, חברי הכנסת והשרים כבר איבדו את השליטה העצמית שלהם ועל מה הם אחראים ועל מה הם לא אחראים. אז יש את צה"ל, יש את מערכת הביטחון, זה לא קשור במשרד החינוך, ואני סומך עליהם בעניין הזה.

לגבי עצם התצהיר. זה אפילו לא התצהיר, עצם התהליך, הגיוס או האי גיוס לצה"ל. אני חושב שכל אישה שמגיעה לגיל 17 או 16.5 צריכה להתייצב בלשכת גיוס. זה דבר שנקבע גם לגבי החרדים עד כמה שאני יודע.
עליזה לביא (יש עתיד)
אבל הצבא צריך לשנות את זה.
ענת ברקו (הליכוד)
להשוות את התהליך. גם היום היא מקבלת שובר.
עמר בר-לב (המחנה הציוני)
לא, אני אומר, אין, לא בפקס. ואז היא גם תקבל את השובר, שר-שלום ג'רבי, היא תקבל גם את השובר.
מיכל רוזין (מרצ)
איך היא תקבל?
עמר בר-לב (המחנה הציוני)
וכל אחת צריכה להגיע ללשכת גיוס. וכמו שבן-אדם שיש לו מגבלות או תנאים או דברים אחרים צריך להביא מסמכולוגיה כזאת או אחרת ללשכת הגיוס, היא תביא את המסמכולוגיה שלה ללשכת הגיוס. ולכן, אין מקום, בוודאי לא לעשות את זה באולפנות, והיום הן לא צריכות, לא משנה אם זה דרך פקס או מחר בבוקר, ערן, אם מחר בבוקר זה יהיה במשלוח אישי. דרך אגב, אז יגידו: לא לכל אחת יש סמארטפון ולא יכולות לשלוח וכן יכולות.
ערן שני
אז יש מייל, ואם אין מייל יש פקס.
עמר בר-לב (המחנה הציוני)
להתייצב בלשכת גיוס כמו שהבת שלי התייצבה בלשכת גיוס, ומשם יתחיל התהליך. תודה.
היו"ר אברהם דיכטר
תודה רבה. אני מבקש מאיש משרד המשפטים, דרור, בבקשה.
דרור גרנית
שלום, אני רוצה רגע לעשות איזושהי הפרדה של הדבקים, כי נדמה לי שחוברו פה יחדיו כמה שאלות נפרדות שראוי להפריד ביניהן. יש פה שאלה שצפה ועלתה מסביב לשולחן מצד חברי הכנסת השונים לגבי התהליך השונה שמתרחש, וזכות הבחירה שיש לבנות הדתיות אל מול היעדר הבחירה שיש לבנות שאינן דתיות וכדומה. זה בעצם דיון או סוג טענות שנוגע לסעיף 40 בחוק שירות ביטחון. הסעיף שמקים את הזכות בכלל לפנות ולהגיש הצהרת דת, והסעיף הזה שחוקק בשנת 1978, אגב, תוך – אתמול במקרה קראתי את הפרוטוקולים של הכנסת מאז על אותו סעיף, דיונים מאוד מרתקים, אני מציע לכולם לקרוא סתם בשביל העניין. אבל בכל מקרה, סעיף 40 בעינו עומד, אלא אם כן תחליט הוועדה פה לשנות אותו. זו הזכות הבסיסית הקנויה לנשים, ולנשים בלבד אגב, זאת שאלה שעלתה באותו שיח. הזכות הקנויה לנשים להצהיר על דתיותן ועל הכרתן הדתית שמונעת מהן לשרת בצבא מוקנית מכוח סעיף 40, ואנחנו לא מתחילים את הדיון בערעור מחדש על זה, כי זה לא בכוחנו כרשויות מינהל. את זה ניתקנו.
מיכל רוזין (מרצ)
המציאות מערערת על החוק.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
אבל מדובר כאן על הכרה דתית אישית פרטית.
רחל עזריה (כולנו)
לבנות הדתיות אין באמת בחירה, זה העניין.
דרור גרנית
דקה, ברשותכן.
עליזה לביא (יש עתיד)
הניצול של המציאות יביא אותנו בסוף לשנות את החוק הזה.
מיכל רוזין (מרצ)
החוק ברור, זו הצהרה אישית. זה לא משהו - - -
עליזה לביא (יש עתיד)
אני מדברת על - - - המגדרית שמתייחסת לבנות בלבד.
רחל עזריה (כולנו)
לבנות דתיות אין - - - ההתייחסות כאל בחירה.
קריאות
- - -
היו"ר אברהם דיכטר
דרור, תבהיר את זה.
דרור גרנית
הנקודה היא, חוק שירות ביטחון מכיל חובת שירות על כלל מי שחייב בשירות, אבל הוא מקים את האפשרות לבנות בלבד, לא לבנים, להצהיר הצהרה על הכרתן הדתית המונעת מהן לשרת. ולכן, במובן הזה יש להן בפועל את הזכות לנקוט בהליך הזה, ליזום את ההליך הזה, ולפנות בו. והזכות הזאת שקנויה בחוק היא לא בכוחם של הפקידים הממונים, אלא אם מישהו רוצה לגעת בה, אני לא מחווה דעה בעניין, היא בצד הזה של השולחן.
עליזה לביא (יש עתיד)
צריך להבדיל בין הצהרה לבין דחיית שירות. בנים דוחים שירות, בנות מצהירות. כלומר, מה שאתה אומר לנו הרגע - - -
דרור גרנית
לא, דחיית שירות, גברתי, זה סיפור אחר לגמרי.
עליזה לביא (יש עתיד)
אבל מה שאתה אומר זה שהיכולת להצהיר היא רק של בנות.
דרור גרנית
נכון, חד-משמעית.
מיכל רוזין (מרצ)
אבל גם מה שאתה אומר - - -
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
אישי, אישי.
רחל עזריה (כולנו)
אישי.
היו"ר אברהם דיכטר
גם החוק עצמו כתוב בלשון נקבה, הוא לא כתוב בלשון זכר.
דרור גרנית
הוא במפורש מתייחס לנשים.
מיכל רוזין (מרצ)
אבל גם הפרשנות לחוק, כמו שאתה אומר, שזו הצהרה אישית של כל מלש"בית. ופה מה שאנחנו רואים זה שעשו בעצם חוכא ואטלולא מהחוק הכתוב, ופשוט הפכו את היוצרות, אמרו: קודם לכולן יש פטור, אלא אם כן היא מבקשת להתגייס. זאת המשמעות.
עליזה לביא (יש עתיד)
מיכל, וזה מתוך רצון לעזור.
מיכל רוזין (מרצ)
רגע, עליזה. זו המשמעות, בעצם אתה מנסה להגיד שזה מוצדק על-פי החוק, ואם אתם רוצים תשנו את זה בחקיקה.
דרור גרנית
לא, לא.
מיכל רוזין (מרצ)
אני מנסה לומר שהחוק נובע קודם מהצהרה אישית ולא - - -
היו"ר אברהם דיכטר
כן, דרור, תגיד – הוא פה, מיכל, הוא יגיד בדיוק מה הוא רוצה.
מיכל רוזין (מרצ)
אז אני מנסה להבין, כי זה לא מה שהחוק אומר.
היו"ר אברהם דיכטר
אז בואי ניתן לו הזדמנות להגיד. בבקשה.
דרור גרנית
כל מה שניסיתי להגיד עד כה זה שיש איזשהו רובד של הדיון, והתחלתי באמירה שצריך אולי להפריד את הדבקים. יש רובד של הדיון שעולה פה מסביב לשולחן ושב ומוצף על עצם קיומה של הזכות, והזכות העודפת והבחירה שגלומה בו וכדומה. כל מה שאני אומר, מה שמקים סעיף 40 הוא מקים, הצד הממונה של השולחן להבדיל מהצד הנבחר של השולחן לא נוגע בו.

עכשיו, בהינתן שהזכות מוקנית, אנחנו בשאלה של איך התהליך קורה.
מיכל רוזין (מרצ)
מהי ברירת המחדל.
דרור גרנית
ברירת המחדל - - -
מיכל רוזין (מרצ)
זה צה"ל.
רחל עזריה (כולנו)
רגע, שנייה, בואי נשמע.
דרור גרנית
ברירת המחדל למי שרוצה להפעיל את סעיף 40 – אני עכשיו רגע בתוך סעיף 40, נכנס לתוך סעיף 40 – ברירת המחדל הפשוטה והנקייה היא באמת פנייה אל בית-הדין או אל בית-המשפט. אגב, אנחנו מרחיבים פה על בית-הדין, אבל האפשרות קיימת גם מול בית-משפט.
ענת ברקו (הליכוד)
והן פונות לבית-משפט?
דרור גרנית
אין לי נתונים סטטיסטיים על זה.
ענת ברקו (הליכוד)
מישהו יודע אם הן פונות לבית-משפט, הצבא?
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
מה, להצהיר?
ענת ברקו (הליכוד)
יש פנייה לבית-משפט?
רחל עזריה (כולנו)
מישהו מכיר אם יש פנייה?
ענת ברקו (הליכוד)
מישהו מכיר את זה?
רחל עזריה (כולנו)
מישהי פונה לבית-משפט?
ענת ברקו (הליכוד)
הנה, יש בחוק את האפשרות לפנות לבית-משפט, הן לא פונות.
רחל עזריה (כולנו)
הנה, אז זה יותר קל, לא צריך לסייע לכן, שפשוט ייגשו לבית-משפט.
ענת ברקו (הליכוד)
הנגישות תהיה אבסולוטית, בית-משפט יש בכל מקום.
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
ענת, יש לך פה רעיונות טובים, אבל את לא לפי היכרות עם - - -
רחל עזריה (כולנו)
אז לא צריך - - -
היו"ר אברהם דיכטר
כן, דרור.
דרור גרנית
עלתה פה איזושהי הצעה מצדו של שר-שלום, באמת להגדיל את הנגישות באמצעות ההגעה לבתי-הספר. קיימנו אתמול דיון אצל המשנה ליועץ המשפטי לממשלה דינה זילבר, ובדיון הזה נכחו חברי ממשרד המשפטים, חברי מהצבא, וגם נציג של בתי-הדין הרבניים, והצפנו הרבה שאלות, הרבה סוגיות, סברנו שהפרוצדורה הזאת שהוצעה - - -
שר-שלום ג'רבי
גם נציג של הרשות.
היו"ר אברהם דיכטר
רגע, אנחנו רוצים לשמוע מה היה, מה העמדה. דרור, בבקשה.
רחל עזריה (כולנו)
- - - נו, הפרוצדורה היא לא חוקית?
דרור גרנית
בדיון לא הוכרעו הכרעות. הוצפו בו שאלות - - -
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
זה לא שמחפשים בו דם, מחפשים בו עניין ענייני.
היו"ר אברהם דיכטר
כן, דרור.
רחל עזריה (כולנו)
זה עניין - - -
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
סליחה, רחל עזריה, את מחפשת דם.
רחל עזריה (כולנו)
מה, זה לגמרי ענייני. אני רוצה לוודא שלא עושים את זה התהליך הזה.
היו"ר אברהם דיכטר
אבל אנחנו מפריעים לדרור ולשמוע מה - - -
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
- - -
רחל עזריה (כולנו)
אנחנו רוצים לוודא.
היו"ר אברהם דיכטר
דרור, ודרור בלבד, בבקשה.
דרור גרנית
הוצפו בדיון שאלות משפטיות שונות לגבי כל השלבים של התהליך ואיך הוא מתרחש, וסברנו שהשאלות לכל הפחות מעוררות קשיים רציניים לגבי עצם ההגעה של הדיינים לבתי-הספר.
עליזה לביא (יש עתיד)
או, תודה לאל.
רחל עזריה (כולנו)
תודה.
דרור גרנית
ולכן, עלתה בדיון איזושהי מחשבה, הצעה, רעיון, והוא עוד לא נבחן בשום רמה יותר מעמיקה מלבד הצפתו אתמול במהלך הדיון, שההנגשה הזאת של שירותיהם של הדיינים תיעשה במקום אחר שאינו בתי-הספר.
ענת ברקו (הליכוד)
בבתי-הדין הרבניים.
דרור גרנית
זה עוד לא נפרט לפרוטות - -
עליזה לביא (יש עתיד)
אולי איפה שאתן עושות את ההדרכות.
דרור גרנית
- - לפרטים יותר מדויקים מהרעיון הזה.
ענת ברקו (הליכוד)
אולי בחצר, בגן הציבורי.
דרור גרנית
שוב, הדיון הזה התקיים אתמול, רק ראיתי לנכון לעדכן את חברי הוועדה על השיח הזה שהתקיים אתמול.
רחל עזריה (כולנו)
אז אני מציעה שזה יתקיים ביום המאה. שיבואו ביום המאה, ומי שרוצה להצהיר יכולה להצהיר. קודם כול להתחיל את התהליך.
עליזה לביא (יש עתיד)
או אחרי ש"אלומה" עושה בכל מיני מתנ"סים - - -
היו"ר אברהם דיכטר
סיימת, דרור?
אלעזר שטרן (יש עתיד)
אבי, שאלה פשוטה.
דרור גרנית
רציתי רק לומר עוד משפט אחד קצר.
היו"ר אברהם דיכטר
עוד משפט אחד, בבקשה.
דרור גרנית
העלתה פה חברת הכנסת לביא, הזכירה איזושהי הצעת חוק שהיא מקדמת. לא ראיתי את הצעת החוק, אז אני לא יכול להתייחס ממש לפרטיה, אבל ממה שאמרת אני רק רוצה לציין שכבר בדין הקיים בעצם מאותם הדברים שאמרת, יכול להיות שיש בהצעה שלך רכיבים נוספים, אבל בדין הקיים האפשרות להצהיר קיימת בפני בית-משפט או בית-דין רבני. ובאופן עקרוני, תקנות שירות ביטחון שעוסקות בתנאי ההכרה בפטור לבנות דתיות משנת 1978, שהותקנו מאוד בסמוך לאחר יצירתו של סעיף 40 בחוק, בעצם נקבע שהמסירה צריכה להיות או בדואר רשום או במסירה אישית.
עליזה לביא (יש עתיד)
הם רק עוזרים, הם אוספים את זה.
דרור גרנית
אני אומר שמבחינה משפטית זה מצב הדברים כבר היום.
מיכל רוזין (מרצ)
חלשות.
היו"ר אברהם דיכטר
דרור, תודה רבה.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
שאלתי רק, אבי, שאלה קצרה באמת. דרור, השאלה האם מותר למינהלת להתעסק עם חייבי גיוס לפני קבלת פטור?
שר-שלום ג'רבי
לרשות.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
לרשות.
דרור גרנית
השאלה הזאת שאדוני מעלה היא שאלה מורכבת, אני אסביר באיזה מובן.
מיכל רוזין (מרצ)
מיקי, זה חשוב, תקשיב.
דרור גרנית
חוק שירות אזרחי, שאכן נחקק פה בחודש אפריל בוועדה בראשותו של חבר הכנסת אלאלוף שיושב עמנו פה, מדבר על זה ששער הכניסה, תנאי הכניסה לתוך עולם התוכן של השירות האזרחי הוא קיומו של פטור.
מיקי לוי (יש עתיד)
הוא מה?
קריאות
קיומו של פטור.
מיקי לוי (יש עתיד)
אבל תסתכל, אבי, הם מנצלים את סעיף 23(5) בצורה לא נכונה.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
מיקי, רגע, לפני זה. ואז?
קריאות
- - -
אלעזר שטרן (יש עתיד)
הוא לא מנצל, תן לו להשיב.
מיקי לוי (יש עתיד)
לא הוא, דרור היה בצד שלי.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
דרור, דבר. תקשיבו.
דרור גרנית
אני לא בשום צד של אף אחד.
היו"ר אברהם דיכטר
כן, דרור.
דרור גרנית
סעיף 3 לחוק שירות אזרחי בעצם אומר שאוכלוסיית היעד של השירות האזרחי הוא מי שקיבל פטור.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
זה מה שאמרתי.
דרור גרנית
זאת אומרת, הפרטים כפרטים יכולים להיכנס לתוך עולם התוכן, ולהתנדב רק לאחר קבלת הפטור.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
בדיוק.
מיקי לוי (יש עתיד)
חבל שהשר אריאל לא שמע את זה.
היו"ר אברהם דיכטר
תודה רבה. חבר הכנסת אלי אלאלוף, בבקשה.
רוברט אילטוב (ישראל ביתנו)
אבל הוא לא השלים את המשפט.
מיכל רוזין (מרצ)
כן.
קריאות
כן.
מיקי לוי (יש עתיד)
תן לו להשלים, אני מתנצל, הפרעתי.
רוברט אילטוב (ישראל ביתנו)
הוא לא השלים.
עליזה לביא (יש עתיד)
עוד הפעם, תחזור על זה, בבקשה.
אלי אלאלוף (כולנו)
לא שמענו את התשובה.
דרור גרנית
אני אשלים רגע את הנקודה. זה שהפרט יכול להיכנס לתוך עולם התוכן של ההתנדבות רק לאחר קבלת הפטור זה מצב דברים אחד. השאלה, האם הרשות יכולה, למשל, לספק מידע כאשר – שוב, יש אוכלוסיות, למשל, בקרב הבנות הדתיות שיש בהן אחוז גבוה של בנות שיוציאו את הפטור של הכרה דתית כשבעצם יפעילו את סעיף 40 לחוק שירות ביטחון. ואז השאלה היא, אם לא יובא בפניהן שום מידע בשלבים מוקדמים – ופה הייתה איזושהי אמירה על ההפרדה לכאורה בין עולם החינוך לעולם הצבאי, זו הפרדה שמשפטית היא כמובן נכונה, אבל סוציולוגית גלום בתוך התהליך החינוכי איזושהי הכשרה או הכוונה בין לשירות צבאי בין לשירות לאומי או בכלל לא.

אז עכשיו השאלה היא אם לא תהיה שום עבודת הכשרה או הכנה או חינוכית לקראת שירות, יכולה בת דתית באופן עקרוני להפעיל את סעיף 40, ואז לא ללכת לא לשירות צבאי ולא לשירות אזרחי בכלל.
קריאה
זו הסכנה.
דרור גרנית
אז יש שאלה מורכבת האם וכיצד ובאיזה אופן נכון וראוי להכניס רכיבים חינוכיים לתוך מערכת החינוך כדי לעודד בנות שיפעילו את סעיף 40 בכל זאת, לפחות ללכת לשירות האזרחי.
היו"ר אברהם דיכטר
תודה רבה. חבר הכנסת אלאלוף, שלוש דקות לרשותך, בבקשה.
אלי אלאלוף (כולנו)
תודה.
יפעת סלע
שהצבא ייתן להם את המידע.
רחל עזריה (כולנו)
אז אתה אומר שזה מורכב הסיפור הזה - - -
קריאות
- - -
רחל עזריה (כולנו)
רק להבין מה הוא אומר.
היו"ר אברהם דיכטר
אז הוא יסביר עוד מעט, אבל עכשיו חבר הכנסת אלי אלאלוף ברשות דיבור.
רחל עזריה (כולנו)
- - - נשמח להבהרה.
היו"ר אברהם דיכטר
בבקשה.
אלי אלאלוף (כולנו)
פעם ראשונה לבוא לוועדה כממלא-מקום, חבר בוועדת החוץ והביטחון ולשתוק, לצערי, לא אוכל. לא אוכל מפני שאני מרגיש שהדיון הזה, שזומן למטרה מסוימת, גלש לעקרונות שמנחים את המדינה שלנו, שלא כולם, כל אחד מהם, תראו, אני מזדהה אתם. זה ברור שהחינוך הממלכתי-דתי – אני אגיד את המשפט הקשה – שבוי במפלגה מסוימת, ולכן, הוא לא ממלכתי, הוא קודם כול מפלגתי. ואם רוצים לשנות את זה, זה דיון מהותי שכדאי שנקיים אותו במקום אחר או בהזדמנות אחרת. ניסינו למנוע בדיונים בוועדה בחוק של השירות האזרחי את המצב הזה. השאלה שנראית טכנית היא מאוד מהותית, מה הקשר בין שירות לאומי למשרד החקלאות.
עליזה לביא (יש עתיד)
בבקשה.
אלי אלאלוף (כולנו)
זו טכניקה פשוטה. אבל הסכמנו שיש במדינה הזאת הסכמי קואליציה, ולצורך הקמת קואליציה כותבים כל מה שכול אחד מאתנו לא היה רוצה לראות, וזה שם, וזה חלק אינטגרלי. אז אל תחפשו עכשיו באמצעות השליח, להרוג את השליח כי הוא מביא מה שהוטל עליו לעשות.

ולכן, אני רוצה להגיד לכם, זה לא תמיד נעים לדבר עם שר-שלום ג'רבי, אבל הוא אמין בצורה מוחלטת להנחיות שניתנו לו, ומקבל את ההנחיות המקצועיות שלו בהתאם להסכמים האלה, ולמסורת המתקיימת במדינה שלנו בנושא החינוך הממלכתי-דתי והחינוך הממלכתי. אכן תיקנתי אותך, אדוני.
ערן שני
קיבלתי את התיקון.
אלי אלאלוף (כולנו)
הוא אמור להיות קודם כול ממלכתי. שניהם ממלכתיים, אחד יש לו תוספת. הייתי רוצה לראות בתי-ספר יהודיים, לא ממלכתי-דתי ולא ממלכתי חילוני, כי אתה צודק, בתודעה זה כאילו חילוני. הבן שלי הוא לא חילוני, אין לו כיפה לא בראש ולא בכיס. אבל הוא לא יוותר על יהדותו. ואף אחד לא יכול לשנות, גם לא הרבנות הראשית, אם הוא כן או לא יהודי. הוא יהודי.
עליזה לביא (יש עתיד)
אלי, סליחה, זה מה שבהסכם הקואליציוני?
אלי אלאלוף (כולנו)
לא, לא, אל תפריעי לי.
עליזה לביא (יש עתיד)
רק לשאול.
אלי אלאלוף (כולנו)
אל תפריעי. אני לא אוהב את הסגנון הזה.
עליזה לביא (יש עתיד)
אפשר לשאול?
אלי אלאלוף (כולנו)
לא, אל תפריעי. אני שתקתי. תאמיני לי, היו לי הרבה הערות גם לך. וההתקפה האישית הזאת על עובד מדינה שממלא תפקידו, ואני אומר לכם, כראוי – עבדנו הרבה שעות, הא, מיקי, כמה שעות?
מיקי לוי (יש עתיד)
400.
אלי אלאלוף (כולנו)
400 שעות עבדנו. והאיש היה אמור להביא, ונדרש והביא לכולם את התשובות שהוא מאמין בהן מבחינה מקצועית, לא מבחינה אישית. כשהיו לנו גם דיונים לא פורמליים, הדיונים האישיים שלו, השיחות האישיות בינינו, תאמינו לי, היו יותר קרובות אלי.

לכן, אני חושב שיש פה דיון, סליחה, אדוני היושב-ראש, שאפשרת לו לגלוש לאופקים שלא היו צריכים להיות פה. מה הקשר? מה הוא יכול לעשות בהשפעה של הרבנות הראשית בהסכם שלה מול משרד החינוך? מה הקשר שלו? מה אתם רוצים עכשיו? לפתור את הבעיות שאין לו שום קשר? בואו נעזור לו.

אז אני אומר לכם, חברים, כאחד שבא מהעוני, התמחה בעוני, עשה מזה קריירה, חברים, אני הייתי רוצה מנהל לשירות הלאומי פתוח יותר ומחפש יותר את האוכלוסיות הכלכליות החלשות והחברתיות. מי שלא יודע את זה, אז שיחיה ברמת-אביב ג'. והחשיבה של שר-שלום זה איך להקל על האוכלוסיות החלשות להשתלב בזה, כולל ערביות. כולל ערביות, חבר'ה, אף אחד לא דיבר פה על זה.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
נכון, זה לא הדיון.
אלי אלאלוף (כולנו)
אה, זה לא הדיון?
מיכל רוזין (מרצ)
לא.
אלי אלאלוף (כולנו)
הדיון קשור לכל - - -
אלעזר שטרן (יש עתיד)
לבתי-הספר.
אלי אלאלוף (כולנו)
אתה כן היית בדיון. אני לא רוצה לשפוט אף אחד ברצח. אז אני רוצה להגיד לכם, אני נגד. כמו שלא מביאים כל יום איזה שופט שיבוא לבית-ספר – דיין בעיני זה כמו שופט – אז כמו שלא מביאים שופט, לא נביא דיין. אולי אפילו זה כבד מאוד להביא ילדה בת 18 לשופט.
מיקי לוי (יש עתיד)
מצוין.
אלי אלאלוף (כולנו)
תארו לכם, זה גם נראה לי מוזר, אם הבת שלכם תלך לשופט או דיין אתם בטוח תלוו אותה, אבל במשפחה ש-100 שקל זה כבד לשלם לשניהם לנסוע, אז היה לו שיקול דעת טכני לא מוצלח.
ענת ברקו (הליכוד)
אבל תגיד שיש לך שוברים.
אלי אלאלוף (כולנו)
אני יכול להגיד את זה. למה כשאתה הולך, ואמרתי לך את זה - - -
ענת ברקו (הליכוד)
אבל יש שוברים.
אלי אלאלוף (כולנו)
כשאתה הולך ללשכת הגיוס שלוש או 20 פעם, כל פעם אתה מקבל שובר נסיעה, ובצדק, שלא יהיה תירוץ. פה לא, על חשבונך, אתה דפוק בלאו הכי. לכן אני חוזר ואומר, אני נגד ההחלטה שלך, שר-שלום, היא לא נכונה.

מצד שני, צריך למצוא פתרון כלכלי לבעיות הטכניות הכלכליות שנבעו מהצורך לנסוע לבתי-דין או לכל החלטה או לשופט. אני ממליץ, אדוני היושב-ראש, וזה מסמכותך, להזמין דיון שמשלב גם את ועדת החינוך, את ועדת הרווחה שהיא אחראית על החוק של השירות הלאומי, וכמובן עם מערכת הביטחון, כדי שנדע לעשות את זה בצורה אופטימלית. כי כרגע כל אחד מאתנו תופס זווית, ורק פוגע בשירות האדיר הזה. היום זה 18,000 שמתוכם – ואני גאה להגיד את זה כיהודי ציוני - -
מיכל רוזין (מרצ)
אבל, אלי, זה ממש לא נכון.
אלי אלאלוף (כולנו)
- - עם 4,000 ערבים.
מיכל רוזין (מרצ)
אני יזמתי את הדיון, ויוזמת הדיון עלתה על איך נותנים פטור לאותן בנות דתיות מצבא, לא לשירות הלאומי, סליחה.
עליזה לביא (יש עתיד)
נכון, אנחנו לא דיברנו על - - -
מיכל רוזין (מרצ)
זה לא היה נושא הדיון.
ענת ברקו (הליכוד)
זה לא הנושא של הדיון.
מיכל רוזין (מרצ)
בדיון הזה אנחנו לא פוגעות בשירות הלאומי, ואנחנו חושבות שהוא חשוב.
עליזה לביא (יש עתיד)
אני ברכתי, נכון. אלו הילדים שלנו.
היו"ר אברהם דיכטר
תודה.
מיכל רוזין (מרצ)
אני יזמתי אותו ואלי הצטרפו.
רחל עזריה (כולנו)
אנחנו לא נותנים לבנות - - -
מיכל רוזין (מרצ)
השאלה הייתה איך ניתן הפטור, והאם עושים פה ברירת מחדל. יש פה היפוך של כוונת המחוקק.
רחל עזריה (כולנו)
נכון.
מיכל רוזין (מרצ)
כוונת המחוקק – אבי, עוד שני משפטים, ובזה סיימתי להיום – כוונת המחוקק של החוק הייתה לתת פטור אישי פרסונלי - -
אלעזר שטרן (יש עתיד)
ולא קולקטיבי.
מיכל רוזין (מרצ)
- - עם הכרה מצפונית אישית. ונעזוב את השוויון ואי-השוויון בין נשים ובין גברים ובין נשים לנשים כאלה ואחרות. מדובר על הצהרה פרטית. מה שהם עשו בעצם כמערכת מאוד משוכללת, הם הפכו את ברירת המחדל. קודם כול ברירת המחדל היא לא להתגייס.
רחל עזריה (כולנו)
נכון, בדיוק.
מיכל רוזין (מרצ)
כל מי שרוצה צריכה עכשיו לבקש להתגייס.
רחל עזריה (כולנו)
את צריכה להיאבק על הזכות שלך להתגייס.
היו"ר אברהם דיכטר
תודה רבה.
קריאות
- - -
רחל עזריה (כולנו)
אני רוצה לשמוע את משרד - - -
עליזה לביא (יש עתיד)
מיכל, זה בגלל הכפיפות לרבנות הראשית.
רחל עזריה (כולנו)
נכון, אי-אפשר, הפכו את היוצרות.
היו"ר אברהם דיכטר
סליחה. אני מבקש לשמוע את קרן.
רחל עזריה (כולנו)
איפה שמענו מצב שאנשים צריכים להיאבק על הזכות להתגייס? על החובה שלנו להתגייס.
היו"ר אברהם דיכטר
רחל.
עליזה לביא (יש עתיד)
כי הכפיפות היא לרבנות הראשית.
היו"ר אברהם דיכטר
אני מבקש לשמוע את קרן חדד מ"קולך".
עליזה לביא (יש עתיד)
מיכל, אבל הכפיפות היא לרבנות הראשית, מכאן זה מתחיל.
מיכל רוזין (מרצ)
אני לא חושבת. אני חושבת שיש פה החלטה לפי חוק מדינה איך הפרשנות.
היו"ר אברהם דיכטר
תודה רבה, מיכל.
רחל עזריה (כולנו)
יש פה פרשנות מוטעית.
היו"ר אברהם דיכטר
בבקשה, שתי דקות לרשותך.
קרן חדד-טאוב
אני רוצה לדבר גם מהחוויה האישית. קודם כול, זה לא חדש שמביאים דיינים, גם בתקופתי הביאו דיינים לבתי-הספר. מה שחדש פה זו היוזמה הגלויה. אבל אני רוצה לדבר על אלמנט נוסף. יש פה אלמנט שבו אנחנו לוקחים את הבנות הצעירות האלה, שמצד אחד אנחנו אומרים שהן יכולות לעשות דברים מאוד מאוד קשים בשנת שירות, להיות חשופות לפגיעות מיניות ולטפל בבנות שעוברות פגיעות מיניות. הבת שלי שמסיימת שנה ראשונה ומחפשת מקום לשירות כי זו שנה שנייה, התראיינה למקום שמדריכה אמרה: כן, השנה היה בסדר גמור, במחזור שלי רק שלוש ניסו להתאבד ושתיים הן בולמיות.

אז אנחנו חושפים אותן. הן יכולות לקבל החלטות ולהיות חשופות לתכנים כאלה. אנחנו גם מחנכים אותן במוסדות החינוך שלנו, חבר הכנסת יוגב, אני בוגרת המערכת, להתחתן בגיל זה. זאת אומרת, הן מסוגלות לקבל החלטה על בן הזוג שהן יחיו אתו, ואנחנו מקווים שהם יחיו אתו כל החיים, אבל הן לא יכולות להיות חשופות לתכנים של גיוס. אנחנו לא נותנים להן מידע. הבת השנייה שלי הגיעה לי"ב, ורק בי"ב, לאחר התחננות, כאשר רבע מהבנות כבר עברו צו ראשון, המחנכות הביאו להן את "אלומה", והם עברו כבר, הם עכשיו - - -
עליזה לביא (יש עתיד)
וזה היה בבית-ספר או מחוץ לבית-ספר?
קרן חדד-טאוב
בתוך בית-הספר כי הן התחננו.
עליזה לביא (יש עתיד)
אה, יפה.
קרן חדד-טאוב
כי הן הבינו שהבנות מבקשות. זאת אומרת, זאת צריכה להיות יוזמה של הבנות עצמן.
עליזה לביא (יש עתיד)
איפה הן לומדות?
קרן חדד-טאוב
הבת השנייה לומדת ב"טליה".
עליזה לביא (יש עתיד)
זה אחד מה-30%.
רחל עזריה (כולנו)
לא יאומן.
קרן חדד-טאוב
הן לא מקבלות כלים. חמ"ד לא נותן להן כלים, לא סומך. אנחנו מחנכים בנות ואנחנו לא סומכים על שיקול הדעת שלהן.
עליזה לביא (יש עתיד)
נכון.
קרן חדד-טאוב
אנחנו לא חושפים אותן למורכבויות, אז איזה מין חינוך אנחנו נותנים להן אם אנחנו - - -
רחל עזריה (כולנו)
אנחנו לא סומכים על החינוך של עצמנו, זה מביך.
קרן חדד-טאוב
ולכן, הקריאה שלנו אל החמ"ד, בואו תנו להן כלים, תסמכו עליהן, הן מספיק חכמות, הן מספיק יודעות. תודה.
היו"ר אברהם דיכטר
תודה רבה. אנחנו עוברים לחבר הכנסת אורי מקלב; לאחר מכן – מוטי יוגב. בבקשה.
אורי מקלב (יהדות התורה)
תודה רבה, אדוני היושב-ראש, אני באמת גם לא אספיק, אבל אני לא מבקש אפילו להתייחס לכל מה שנאמר בדיון שהוא מחוץ לכותרת או לבקשת הדיון המהיר. אבל אני כן אגיד בקשר לפסיקה. ניסו לדבר פה על חובה לשרת, על מצווה לשרת, על תכני הלימוד בבית-ספר, על המתחזים, על אחוזי המתחזות, גם ניסו להכתיב לרבנים ולרבנות הראשית את הפסיקה שלהם, שהיא פסיקה שקיימת מקום המדינה. היא פסיקה ברורה והחלטית, ושהיא אולי אחת הפסיקות שנמצאות בקונצנזוס הכי רחב בתוך עולם ומוסד הרבנות על האיסור לשרת בצה"ל לבת מישראל. ואני לא חושב שמישהו מתיימר למשהו - -
רחל עזריה (כולנו)
אני לא מאמינה שאתה אומר את זה.
אורי מקלב (יהדות התורה)
- - למה שהוא מתיימר פה. והם בפסיקה שלהם גם כיום זה לא נוגד את החוק, אז ככה בניסיון של משטר פסיקות לא יעזור, והם לא צריכים גם את ההגנה שלי, אבל אני אומר שהדברים האלה ברורים.

אבל אני בכל אופן ארצה, ברשותך, אדוני היושב-ראש, להתייחס למה שנאמר פה.
אלי אלאלוף (כולנו)
אדוני, אתה מכיר בפסיקה של הרבנות הראשית?
אורי מקלב (יהדות התורה)
בפסיקה של הרבנות הראשית, זו גם הרבנות הראשית, אבל המדינה מחויבת לרבנות הראשית.
רחל עזריה (כולנו)
אז 26% מהבנות הדתיות כנראה לא מכירות את הפסיקה של הרבנות הדתית.
אורי מקלב (יהדות התורה)
במקרה הזה אני לא צריך - - -
רחל עזריה (כולנו)
הלכה זה מה שהולכים בו, אם רבע לא הולכים בו, זה כבר לא יכול להיות ההלכה.
קריאות
- - -
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
אדוני היושב-ראש, אם יש הגנה מחברות הכנסת - - -
רחל עזריה (כולנו)
רבע מהבנות, רבע מהבנות מתגייסות, אז מה אתם מנופפים בפסיקה מקום המדינה?
אורי מקלב (יהדות התורה)
- - -
היו"ר אברהם דיכטר
רשות הדיבור לאורי, בבקשה. כן, אורי.
אורי מקלב (יהדות התורה)
ואלה חוקים, ההלכה של הרבנות הראשית, ולא רק של הרבנות הראשית, גם של הרבנים הראשיים לדורותיהם מקום המדינה. אבל אני רוצה רק להתייחס, אדוני היושב-ראש, לעצם התהליך. בסופו של דבר הנושא לדיון היה על תהליך הצהרתי, איך הוא צריך להיעשות. והשאלה האמיתית בנושא הזה, האם ההצהרה הזאת צריכה להיעשות באיזה ארבעה כתלים, האם דווקא בין כתלי בתי-הדין או שאפשר להקל או גם למנוע מאותן בנות צעירות בנות 16.5 את המראות שהן נחשפות אליהם שם בתוך בתי-הדין, ולעשות את זה בתוך מסגרת בתי-הספר בתהליך הצהרתי בלבד. אין מסדר של הצהרה דתית, מדובר בתהליך שמגיע הדיין לחדר שהוא ביום מסוים בדקות מסוימות. תאר לך שבת צריכה לבוא ולהתחיל לחכות עד שהדיין יגמור, אין דיין עכשיו שהוא מקבל הצהרות, עד שהוא יגמור דיון ארוך, ומה שקורה מסביב לבית-הדין, מסביב לחדר הדיונים.
מיכל רוזין (מרצ)
קורה שדיינים לא מאשרים? זו שאלה מאוד חשובה.
אורי מקלב (יו"ר ועדת המדע והטכנולוגיה)
אני גם למיכל - - -
רחל עזריה (כולנו)
ברור שמאשרים. זה לא קורה. דיינים מאשרים.
אורי מקלב (יהדות התורה)
איזו שאלה, מה זה קשור שוב פעם? אלו עוד שאלות שלא קשורות לעצם הדיון.
רחל עזריה (כולנו)
אני לא מבינה. הרבנות היא לא רשות בפני עצמה, יש שלוש רשויות.
אורי מקלב (יהדות התורה)
אפשר לקיים דיון על כשרות ועל הירקות ועל עוד שאר הדברים, אבל לא על עצם הדיון. אז בסופו של דבר אני לא חושב שגם מיכל רוזין תרצה כטיול ודבר שהיא מאוד מאוד תרצה אותו שהבת שלה בת 16.5, בת 17, שהיא תבוא לבית-הדין, זה לא מקום הבילוי, נראה לי גם שלה הרצוי. אבל אני כן תמה עליכן, המציעות, על השינוי בתפיסה, על העמדות הנוגדות. מצד אחד, בכל נושא חופש בחירה, חופש האזרח, זכויות האזרח - -
מיכל רוזין (מרצ)
מי סותר את זה?
אורי מקלב (יהדות התורה)
- - הן מספיק בוגרות להיות בבתי-הדין, הן לא מספיק בוגרות לבוא לבתי-הדין בלחץ שיש מסביב להן כשהן באות לדיין להצהיר. אני רק בטוח, ואת זה גם תגידו אחרת, אם זה היה בדיוק הפוך, אם היה אפשר לקבל - - -
מיכל רוזין (מרצ)
לא שמעת את העדויות פה? איך עושים את זה, ואיך הלחץ מופעל?
אורי מקלב (יהדות התורה)
אז אני אגיד לך, ותעני לי באופן אמיתי גם אם לא תעני לי, תעני לי הפוך.
מיכל רוזין (מרצ)
עדויות מהשטח.
אורי מקלב (יהדות התורה)
אמרת שאת לא מפריעה, נכון?
מיכל רוזין (מרצ)
סליחה.
עליזה לביא (יש עתיד)
מורידים להם ציונים בבגרות, במגנים.
רחל עזריה (כולנו)
איך אמרת, יוגב? אתה בוגר של הציונות הדתית, של האולפנות הדתיות שאתה יודע איך זה עובד.
אורי מקלב (יהדות התורה)
ואני יושב לידך, ואת לא מבינה איך אני, איך לא הגבתי - -
רחל עזריה (כולנו)
מוטי, איך אתה לא אומר למקלב מה שאמרת לנו - -
היו"ר אברהם דיכטר
למיכל יש הרבה מאוד יכולות, אין לה את היכולת הזו.
רחל עזריה (כולנו)
- - האם אנחנו בוגרות של החינוך הדתי. ואני כן בוגרת של החינוך הדתי.
אורי מקלב (יהדות התורה)
- - לא לרחל עזריה, ולא למה שאת אמרת. והיו הרבה דברים שקוממו אותי. ואני לא הערתי בתוך הדברים. ואני רוצה להגיד לך, אבל אני לא רוצה מכם את התשובה, אבל אם הייתה איזו דחייה או פטור מטעמי - - -
אלי אלאלוף (כולנו)
את היית בבית-הדין הרבני?
רחל עזריה (כולנו)
לא, אני עשיתי צבא, אני בוגרת החינוך הדתי והלכתי לשרת בצה"ל כנגד כל - - -
עליזה לביא (יש עתיד)
היינו בצבא.
מיכל רוזין (מרצ)
מופקדת.
אורי מקלב (יהדות התורה)
אם הייתה דחייה, ואת אומרת את התשובה לעצמי - - -
מיכל רוזין (מרצ)
- - -
אורי מקלב (יהדות התורה)
חבל שמרב גם הלכה – אם הייתה דחייה או פטור מטעמי מצפון, והתהליך היה בפני הצהרת עורך-דין והיה מגיע לבתי-ספר עורך-דין, נוטריון, שבפניו היו יכולים להצהיר, ובתי-ספר היו מונעים את זה - - -
מיכל רוזין (מרצ)
לא, השיטה בבית-ספר לא נכונה.
מיקי לוי (יש עתיד)
אסור להגיע לבית-הספר, אורי.
אורי מקלב (יהדות התורה)
מה היה?
קריאות
- - -
מיכל רוזין (מרצ)
אורי, זה לא הדיין - - -
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
אדוני היושב-ראש, מה זו האלימות הזאת מצד חברי הכנסת?
מיכל רוזין (מרצ)
אורי, זו לא הכוונה, זו לא הבעיה. הדיינים זו לא הבעיה.
אורי מקלב (יהדות התורה)
אני מוכן לקבל את ההצעה של - - -
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
מזה זו האלימות הזאת?
מיכל רוזין (מרצ)
הבעיה זו השיטה בבתי-הספר.
היו"ר אברהם דיכטר
רגע, מוטי, שנייה. בבקשה.
אורי מקלב (יהדות התורה)
אני מוכן לקבל את מה שאמרת.
מיכל רוזין (מרצ)
שלא יהפכו אותנו לאנטי הרבנים בגלל זה. היו סיבות אחרות.
אורי מקלב (יהדות התורה)
אני מוכן לקבל את זה. אם לא רוצים לראות דיין מול הפנים, לא רוצים לצלם איש חרד - -
מיכל רוזין (מרצ)
אתה רואה איך אתה הופך את זה. מה שאתה אומר עכשיו זו גזענות וזו הסתה נגדנו, ממש.
אורי מקלב (יהדות התורה)
- - עורך-דין, נוטריון, שיעשה את זה ויפתור את כל הבעיה.
מיכל רוזין (מרצ)
לא, אסור לעשות את זה בבית-ספר.
רחל עזריה (כולנו)
לא בבית-הספר.
אורי מקלב (יהדות התורה)
בסופו של דבר, אין בעיה, ניקח מקרה כזה, אדוני היושב-ראש - - -
מיכל רוזין (מרצ)
פספסת את כל הדיון.
אורי מקלב (יהדות התורה)
משפט אחד. במקרה הזה באמת לא יצטרך להביא לבית-הספר, אם יהיה בפני עורך-דין או בפני נוטריון. משפט אחד, דווקא לרעה.
היו"ר אברהם דיכטר
תודה רבה.
רחל עזריה (כולנו)
אפשר בבית-משפט. שלא יבואו לבית-ספר.
עליזה לביא (יש עתיד)
אל תכניסו לבתי-הספר, זה מפחיד מאוד את הבנות.
אורי מקלב (יהדות התורה)
אני אומר את זה לערן. אני לא יכול לא להתייחס לאופי שאתה אומר את הדברים בצורה באמת מתונה וסבירה, ובסופו של דבר, הבאת שתי דוגמאות של בג"ץ. ואני רוצה להגיד, כמו שהממסד, או בכל אופן הייתה בת אחת בשם כליפה שהצהירה כדתית, העורך-דין הדתי שלה חזר בו, ולא היה מוכן לייצג אותה יותר אחרי שהתברר שהיא רימתה את הצבא ורימתה אותו. והשופטים ניסו בכל אופן להגיד לו שייצג אותה, והוא אמר: אני לא מייצג מתחזות. וטעינו והודינו על האמת.

ואותו דבר אתה גם יכול להגיד על מעין קול, טעינו, מעין קול היא אברכית, היא נשואה היום, הולכת עם כיסוי ראש, לא פחות מהבנות שלי, היא נשואה לאחד שנדמה לי שגמר צבא והיום לומד תורה. גם בזה טעינו. הבאת דוגמאות, דוגמה אחת זו הדוגמה הנכונה. לכן, במתחזות צריך לבדוק טוב, לא כל מי שנראה ברגע הראשון מתחזה זה גם זה, זה תהליכים מסוימים, וגם אפשר לטעות, וצריך לקבל כל דבר. ואני מעריך מאוד את הפעילות שאתה עושה.
היו"ר אברהם דיכטר
תודה רבה, חבר הכנסת מקלב. חבר הכנסת מוטי יוגב, שלוש דקות לרשותך.
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
דבר ראשון, אדוני היושב-ראש - - -
מיכל רוזין (מרצ)
האשמת אותי בזה שאני לא רוצה שיהיו פה דיינים.
אורי מקלב (יהדות התורה)
- - - אני אמרתי על אלה שלא רוצים לראות דיינים.
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
אני רק מבקש הגנה ושקט של שלוש דקות, אדוני היושב-ראש.
מיכל רוזין (מרצ)
אמרת. לא, לא היה שום טיעון כזה. הטיעון הזה לא היה קיים.
היו"ר אברהם דיכטר
מיכל רוזין, אנחנו מבקשים לתת לחבר הכנסת יוגב.
מיכל רוזין (מרצ)
הייתה פה האשמה, אבי, ממש קשה שאנחנו לא רוצים - - -
אורי מקלב (יהדות התורה)
את לא אמרת, אחרים אמרו.
מיכל רוזין (מרצ)
אף אחד לא אמר, זה לא העניין של או דיינים או עורכי-דין או מישהו אחר, זה העניין של הקולקטיב - - -
אורי מקלב (יהדות התורה)
את יכולה לדבר על עצמך, אל תדברי על אחרים. את לוקחת את האחריות על עצמך - - -
היו"ר אברהם דיכטר
תודה רבה לשני חברי הכנסת. רשות הדיבור לחבר הכנסת מוטי יוגב, בבקשה.
רחל עזריה (כולנו)
כבוד היו"ר, אתה יודע, אני מרגישה שאנשים אומרים פה דברים מאוד חריפים וכאילו שזה לגיטימי. גם הטענה שאנחנו לא מכירים את הציונות הדתית, גם הטענה עכשיו כלפי עמיתתי מיכל רוזין - - -
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
אני מבקש את זכות הדיבור, אדוני היושב-ראש.
רחל עזריה (כולנו)
לא, אבל צריכים להיות - - -
היו"ר אברהם דיכטר
בבקשה.
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
להגן עלינו, ואם צריך, אז להוציא את האנשים שמפריעים פה.
היו"ר אברהם דיכטר
סליחה, חבר הכנסת מוטי יוגב בלבד, בבקשה.
רחל עזריה (כולנו)
אולי שחבר הכנסת מוטי יוגב יחזור בו מהדברים שלו על זה שאני מחפשת דם לפני שהוא מתחיל לדבר.
היו"ר אברהם דיכטר
בבקשה, חבר הכנסת מוטי יוגב, בבקשה.
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
ראשית, אני אפתח בזה שאני מסכים, מסכים עם הרבה מהדברים שנאמרו פה. מסכים כמעט עם כל מילה של חברי, חבר הכנסת אלי אלאלוף, ואני מבקש גם לחזק את ידיו של מנכ"ל השירות הלאומי, שאני חושב שהוא עובד באופן מקצועי.

ואני מסכים גם עם דברייך, גב' טאוב, אני חושב שיש צורך - - -
ענת ברקו (הליכוד)
רק עם הגברים אתה מסכים?
רחל עזריה (כולנו)
רק עם ח"כים גברים.
אלי אלאלוף (כולנו)
אה, מסכן.
מיקי לוי (יש עתיד)
למה? הוא אמר גב' טאוב הרגע.
עליזה לביא (יש עתיד)
הוא אמר גב' טאוב, בואי ניתן - - -
מיקי לוי (יש עתיד)
אה, היא לא ח"כים, נכון, מרב אמרה.
רחל עזריה (כולנו)
רק ח"כים גברים.
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
אדוני היושב-ראש, אתה מוכן להגן עלי בפני כל - - -
היו"ר אברהם דיכטר
הם לא מפריעים לך, בבקשה.
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
אני מסכים גם עם דברייך, גב' טאוב, שיש צורך אכן לחשוף את האפשרויות השונות ולתת לבת להחליט. אני חושב שהייתה פה איזושהי התנפלות לא עניינית, והיה פה בירור, לצערי, גם מלווה בהרבה, איך לקרוא להם? דברים לא לעניין. אבל אני חושב שיש פה גם תשובה לא רעה, וגם בבתי-הספר, דרך אגב, ברעיון הראשוני, ככל שאני שמעתי אותו, ורק אתמול נחשפתי לסיפור, דובר על הצהרה פרטית, ובשום פנים ואופן לא משהו כיתתי או משהו בלחץ.

יחד עם זאת, בעולם האמונות והדעות יש דעות שונות, כולל פסיקות של הרבנות הראשית, כולל בציונות הדתית יש חילוקי דעות לגבי דברים רבים. קחו את סוגיית הר-הבית, ויש כאלה שעולים, ואני אישית לא עולה, ומקבל את עמדת הרבנות. יש דברים שונים. דרך אגב, במשך כל שנותיה, הרב גורן גם קשור בזה, שפסק נגד גיוס, והבת שלו התגייסה, והוא עודד. בנות שהלכו לצה"ל הוא עודד וחיזק, ונשאר בפסיקת הרבנות הראשית לאורך כל השנים.

אני חושב שהדיון הזה, אדוני היושב-ראש, הוא לא דיון פה לוועדת החוץ והביטחון, הוא דיון לאמונות ודעות, שלדעתי צריך להיות לא בכפייה של הכנסת, כפי שסברתי בחוק השוויון בנטל. כשבאנו לחוקק אותו בצורה כפייתית הזקנו כפי שאמרנו, לגיוס לצה"ל, וכשלקחו אותו אחורה, אז גם ברוך השם, בציבור החרדי יש יותר מתגייסים. זה לגבי האמונות והדעות.

ועם ישראל זקוק לכל בניו ובנותיו בשירות כזה, בשירות אחר, והמציאות הזאת זורמת. ותת-אלוף ערן יודע, האיש שהכי יודע טוב להעיד על כך שככל שהדבר נעשה פחות בכפייה כך הדברים זורמים יותר לאן שהם צריכים, בין לצה"ל, בין לשירות הלאומי, למשימות מאוד חשובות בכלל לחברה בישראל, בין למי שמקים בית בישראל ובכך גם בזה עושה, בין למי שלומד תורה בישיבות, והדבר הזה מוסכם כבר מקדמת דנא.

כמו שאמרתי, בציבור הציוני דתי יש חילוקי דעות, ואני אדלג על הדברים הללו, ודעתי האישית שיש צורך גם בגיוסן של בנות לצה"ל, ויש גם תפקידים רבים שחשובים לביטחון ישראל, ויש בנות שבשירות הלאומי מוציאות את עצמן לטוב ביותר. ואני מסכים פה עם חברי חבר הכנסת אלעזר שטרן, והנה לכם, עשו הכפלה של הבנות שמשרתות שנתיים. כמזכ"ל בני-עקיבא, ביקשתי, דרשתי, לא חייבתי, השתדלתי שבנות תעשנה שנתיים. ויש לשירות הלאומי תפקיד מאוד חשוב.

אל תנסו להיכנס בכפייה לאמונות ודעות, בפעם האחרונה, כפי שאמרתי, זה לא יצא טוב. הגעת דיין לאולפנה או לבית-הספר, נאמרה פה כבר על-ידי השר, כדבר שרצה המנכ"ל אולי להביא אותו לפריפריה, להביא אותו להנגשה. הסתבר שהוא לא פשוט, הסתבר פה משפטית שאולי הוא לא פשוט, וזו הייתה אפשרות שנועדה לסייע, ולא נועדה בהכרח ליצור לחץ כזה או אחר, גם אם מישהו כך ראה אותה.

ולכן, אני חושב, אדוני היושב-ראש, השר הממונה, לא ידעתי את מה שהוא הולך לומר, אני חושב שיש בזה, וגם חבר הכנסת מקלב הציע, ההגעה לבית-הדין, כפי שאתמול בטלפונים לשלוש בנות, כל אחת מהן הצביעה על בעיות שונות ואחרות. חלקן הגיעו שלוש וארבע פעמים, ההרכבים לא היו פנויים להן, חוו צעקות של גרושים וגרושות, של מצבים קשים, נדרשו לבוא עוד פעם.

לכן, יש פה את המחשבה של ההנגשה במועצות הדתיות כאשר הדבר הוא אישי, הוא לא בכיתה, הוא לא בבית-הספר, ובמועצות הדתיות או בכל מקום אחר, הוא לא מעניינה של ועדת החוץ והביטחון, הוא במחשבה של הנגשה.
אלי אלאלוף (כולנו)
במועצה דתית למי, בבקשה?
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
שם יושב דיין שצריך, ואמר פה דרור, גם אז הוא לא עושה צעד של שיפוט.
ענת ברקו (הליכוד)
אבל צריך אנשים ייעודיים, אנשים שמבינים בזה, לא סתם.
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
הוא עושה צעד בעצם כמו של נוטריון, כי הוא רושם הצהרה, ובעצם בקולמוסו מקבל את ההצהרה מהגב'.
רחל עזריה (כולנו)
אבל, מוטי, זה היה הרעיון הבסיסי.
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
ואם היא רוצה ללכת לבית-המשפט היא יכולה ללכת לבית-המשפט, אלו האפשרויות שבידיה, בית-הדין במקומו, דיין בהגיעו לערים שבהן אין בית-דין, אחת לשנה או פעמיים בשנה, הוא מגיע שם למועצות הדתיות. לפי דעתי זה רעיון טוב מאוד, ראוי לו שייבחן, ראוי לו - - -
אלעזר שטרן (יש עתיד)
מוטי, אולי נאמץ את זה לגיור, יבוא דיין לבית-הספר, יגיד: מגוירת, מגוירת, מגוירת.
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
דרך אגב, אתה יודע מצוין, חבר הכנסת שטרן, וידעתי שתעלה את העניין, אתה יודע מצוין שדעתנו גם שיש מקום לחשוב על הדברים הללו יחד עם היררכיה אחת - -
אלעזר שטרן (יש עתיד)
אוקיי, נו, באמת
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
- - של הרבנות הראשית לישראל.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
הלוואי שזה יחול בשירות האזרחי.
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
תן לי, בבקשה, להביע את דעתי.
שר-שלום ג'רבי
עשינו. אני מחדש לך, עשינו גיור לאומי.
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
תן לי בבקשה.
עליזה לביא (יש עתיד)
מה זה עשיתם? איפה עשיתם את זה?
שר-שלום ג'רבי
יש גיור, עשינו גיור.
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
גם בדבר הזה השירות הלאומי המשיך את דרכו של - - -
עליזה לביא (יש עתיד)
בשירות הלאומי?
שר-שלום ג'רבי
כן, יש גיור.
עליזה לביא (יש עתיד)
כמה? על כמה מדברים?
שר-שלום ג'רבי
- - -
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
גם בדבר הזה השירות הלאומי המשיך את דרכו של חברי חבר הכנסת אלעזר שטרן, שפתח את הדברים הטובים האלה בצה"ל, ואפשר בדרך הזאת יותר הנגשה.
עליזה לביא (יש עתיד)
זה מה שהוא אומר.
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
אדוני היושב-ראש, אנשים עושים דברים טובים. גם חברי חבר הכנסת שטרן עשה, וגם בשירות הלאומי, צריך לראות את הכול באור חיובי. גם עמותת "אלומה", אני חושב שעושה דברים חשובים מאוד, ויש לי הערכה גדולה אליה. ומתוך כך, לא לנסות לכפות.
עליזה לביא (יש עתיד)
תברך את השר שלך, שפעם ראשונה מממן את זה.
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
יודעת את זה יפעת מצוין מהיום הראשון ועד היום.
היו"ר אברהם דיכטר
תודה רבה.
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
כשנפגשנו. לא לנסות לכפות על אמונות ודעות. בתי-הספר אולי לא היה הרעיון הכי טוב. איך זה ייעשה בדיוק, לא עניינה של ועדת החוץ והביטחון אם תהיה הנגשה במועצות דתיות - - -
מיכל רוזין (מרצ)
סליחה?
עליזה לביא (יש עתיד)
זה העניין שלה.
מיכל רוזין (מרצ)
אבל זה עניין של החוץ והביטחון.
עליזה לביא (יש עתיד)
בוודאי שזה עניין שלה, וזה הילדים שלנו.
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
זה צריך להיעשות בפני דיין, וזה צריך להיעשות באופן אישי ולא באופן כיתתי.
מיכל רוזין (מרצ)
כי זה פטור משירות. זה לא השירות הלאומי, זה לא הדיון.
ענת ברקו (הליכוד)
אה, באופן אישי.
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
באופן אישי ולא באופן כיתתי.
קריאות
- - -
היו"ר אברהם דיכטר
נא לא להפריע למוטי. סליחה, מיכל.
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
אני אומר את הדברים באופן מאוד מדויק.
מיכל רוזין (מרצ)
לא, אני לא מבינה מה זה לא קשור לחוץ וביטחון.
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
אני אומר את הדברים באופן מאוד מדויק.
מיכל רוזין (מרצ)
צה"ל לא קשור לחוץ וביטחון?
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
חברתי חברת הכנסת מיכל, הטענה שלך הייתה שזה נעשה באופן כיתתי ובלחץ, אז אני אומר: לא, לא באופן כיתתי ולא בלחץ, וגם כנראה לא בבית-הספר. אני מסביר על האפשרות שהציב בפנינו פה השר הממונה, והוא הצביע על אפשרות טובה ששמעתי אותה גם היום פה פעם ראשונה. ואני חושב שבשיקול דעת נבון – ולא עלינו כרגע לקבל את ההחלטה של איך, אלא לאפשר להם לחשוב על האיך הזה מתוך כל מה ששמעו פה – מתוך כל הדברים שנשמעו פה, הן דברי הביקורת, הן הדברים של מיקי ושל האחרים, ולהביא את הנקודה הזאת לנקודת איזון נכונה. ועד כאן דברי, ובא לציון גואל, כך אני מקווה.
היו"ר אברהם דיכטר
תודה רבה. העברנו הצעות נוסח שעליו אנחנו מבקשים להצביע, כי בכל אופן זו הצעה לדיון מהיר או בקשה לדיון מהיר, ואנחנו מחויבים גם למליאת הכנסת להגיע עם סיכום מסוים.
אורי מקלב (יהדות התורה)
מה המשמעות של ההחלטה? זו הצעה למשרד החינוך?
עליזה לביא (יש עתיד)
למי זה? לחינוך? לצה"ל?
אורי מקלב (יהדות התורה)
מה המשמעות של ההחלטה, של ההצהרה הזאת? אני רוצה להתייחס לפי זה.
מיכל רוזין (מרצ)
קודם כול כל - - -
היו"ר אברהם דיכטר
מיכל. ישנם משרדי ממשלה, יותר ממשרד אחד יש פה, יש את משרד החינוך, יש את משרד החקלאות המופקד על השירות הלאומי, יש את משרד הביטחון בנושא הזה, משרד המשפטים כמובן. את רוצה להתייחס לזה?
הדר בר-שלום
לפי תקנון הכנסת בתום דיון מהיר הוועדה מחויבת להניח על שולחן הכנסת את מסקנותיה. אחר כך יושב-ראש הכנסת מעביר את המסקנות לשרים הנוגעים בדבר.
אורי מקלב (יהדות התורה)
זו המלצה בסופו של דבר.
היו"ר אברהם דיכטר
רצית להעיר?
אורי מקלב (יהדות התורה)
אני רוצה להעיר שני דברים. ראשית, אני כן חושב שבהמלצה להכניס לבדוק בשינוי החוק שההצהרה תוכל להיעשות לפני עורך-דין נוטריון במידה זאת.
היו"ר אברהם דיכטר
אבל אנחנו לא עוסקים בחקיקה עכשיו.
אורי מקלב (יהדות התורה)
בסדר, אבל זאת ההמלצה. אם אתה ממליץ גם לראות, לבדוק, ואז כל הדיון הזה מתייתר, ואז אפשר גם לאסור בתי-ספר - - -
רחל עזריה (כולנו)
למה? יביאו עורך-דין נוטריון לבית-הספר.
אורי מקלב (יהדות התורה)
לא, לא. ואז אפשר לאסור מכיוון שכל מה שראינו בבית-ספר זה בגלל החוק - - -
ענת ברקו (הליכוד)
ייתן המלצה לא להתגייס, אף אחד לא יעשה צבא.
רחל עזריה (כולנו)
- - - זה יהיה הכי קל בעולם.
אורי מקלב (יהדות התורה)
ואז אפשר לאסור בגלל שאז הדבר נהיה יותר נגיש, ואז הוא לא מסובך כמו בפני שופט, בפני דיין שהנגישות היא הרבה יותר קשה, גם רחוקה כפי שאמרו פה.
קריאות
- - -
יפעת סלע
לא יעלה על הדעת. תשלמו לעורך-דין, זה יהיה פר - - -
אורי מקלב (יהדות התורה)
ברשותך, אדוני היושב-ראש, הדיון שנעשה כאן נעשה על בתי-הספר של ממ"ד, של ממלכתי-דתי, ששם יש באמת בנות שמתגייסות, בנות שלא מתגייסות, בנות שהולכות לשירות לאומי. בבתי-הספר החרדיים אין את הדבר הזה, ולכן הצהרה נעשית אחת אחת. אבל כפי שאמרתי, במהלך הצהרתי שנמנע בפני בתי-הדין. לא קיימתם דיון בעניין הזה, וגם לא אנשים, לכן, אני מבקש להחריג מההחלטה הזאת את בתי-הספר החרדיים ששם כל נושא הדיון לא רלוונטי בכלל.
רחל עזריה (כולנו)
מה? למה? למה לא רלוונטי?
אלעזר שטרן (יש עתיד)
למה?
ענת ברקו (הליכוד)
מה?
אורי מקלב (יהדות התורה)
בגלל שאין שם בנות בלחץ, ואין שם מגוון, ולכן ההצהרה בבתי-ספר - - -
רחל עזריה (כולנו)
איך אתה יודע?
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
אדוני היושב-ראש, ניסיונם של חברי כנסת מסוימים - -
מיכל רוזין (מרצ)
אין לחץ אצל החרדים, אין כפייה אצל החרדים.
קריאות
- - -
אורי מקלב (יהדות התורה)
ואני מבקש ממך, אדוני היושב-ראש, לא קיימת דיון - - -
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
- - לכפות על אמונות ודעות לא יצלח.
רחל עזריה (כולנו)
מה פתאום.
קריאות
- - -
אורי מקלב (יהדות התורה)
יש כאן פגיעה לא מדתית בעניין הזה, מכיוון שהיום זה נעשה בדבר הזה, אין שום תלונה בעניין הזה, אף אחד לא מתלונן שנעשה מתוך לחץ, הדברים נעשים במהלך הצהרתי.
מיקי לוי (יש עתיד)
גם פה לא התלוננו, זה התגלה לנו.
אורי מקלב (יהדות התורה)
אין מסדר. מגיע דיין בזמן שקובעים לו, ואז מתכנסים מי שרוצה להצהיר.
רחל עזריה (כולנו)
לא, אני מצטערת.
אורי מקלב (יהדות התורה)
ואחד אחד מצהיר.
מיכל רוזין (מרצ)
ערן, אני אומרת שהצבא יבוא לצו גיוס ראשון לבתי-ספר, יעשו את הראיונות שם. לא יהיה הוא בא, הוא לא בא, קם בבוקר, לא קם בבוקר.
רחל עזריה (כולנו)
עם ישראל מאוחד בעניין הזה.
אורי מקלב (יהדות התורה)
או דיין או בפני שופט, זה לא קשור לראיונות.
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
חבר הכנסת מקלב, אני מציע לצטט את חבר הכנסת מוזס שיחול גם על בתי-הספר של - - -
היו"ר אברהם דיכטר
מוטי.
אורי מקלב (יהדות התורה)
זה לא קשור לצבא. אני מבקש ממך לא - - -
מיכל רוזין (מרצ)
להסיע אותם בבוקר.
היו"ר אברהם דיכטר
אני לא מתכוון לעשות פרצלציה של ההמלצה לפי בתי-ספר.
אורי מקלב (יהדות התורה)
תקיים דיון.
היו"ר אברהם דיכטר
מה שאני מבקש בשינוי הבא, להעלות את זה להצבעה.

הוועדה מבקשת לקבל עד סוף אוקטובר 2017 את עמדת משרדי הממשלה הרלוונטיים, במידה ומבקשים לשנות למקום אחר, מלבד בית-המשפט ובתי-הדין הרבניים להשלמת התהליך של הצהרה פרטנית מטעמי דת למתן פטור לגיוס לצה"ל. זה הנוסח, ואני מבקש להצביע.

מי שבעד הנוסח הזה - - -
רחל עזריה (כולנו)
רגע, וברור מכך שאי-אפשר בבתי-הספר.
היו"ר אברהם דיכטר
פעם נוספת.
מיכל רוזין (מרצ)
אבל אי-אפשר בבתי-ספר.
רחל עזריה (כולנו)
ברור מכך שאי-אפשר בבתי-הספר.
עליזה לביא (יש עתיד)
שאי-אפשר.
מיקי לוי (יש עתיד)
אסור בבתי-ספר.
רחל עזריה (כולנו)
אסור בבתי-ספר.
היו"ר אברהם דיכטר
תקשיבו, היום הסעיף הרי לא עוסק במיקום. הוא עוסק רק במי רשאי, שופט או דיין. אגב, בניגוד לאחת הפרשנויות שהייתה כאן, הבנתי מהיועצת המשפטית שהפרשנות היא לא בבית-דין, אלא זה שופט או דיין בבית-דין שרשאי לשפוט בבית-דין.
הדר בר-שלום
לא בהכרח
היו"ר אברהם דיכטר
לכן אני אומר, כדי לא להיכנס עכשיו לנישות מיותרות מבחינתנו.
אורי מקלב (יהדות התורה)
אבל זה לא לשנות. יש מקומות שלא משנים.
רחל עזריה (כולנו)
אבל אי-אפשר בבית-ספר.
אורי מקלב (יהדות התורה)
איפה שמבקשים לשנות. איפה שהנוהג קיים עשרות שנים - - -
רחל עזריה (כולנו)
לא, לא.
מיכל רוזין (מרצ)
לא.
רחל עזריה (כולנו)
לא, כי יגידו אולפנות. יגידו אולפנות, אנחנו תמיד אספנו את הטפסים - - -
קריאות
- - -
היו"ר אברהם דיכטר
תקשיבו, אני קורא את הנוסח להצבעה.
רחל עזריה (כולנו)
אבל בהתחלת הנוסח היה - - -
היו"ר אברהם דיכטר
אני קורא את הנוסח להצבעה. מה שאני לא קורא לא קיים בנוסח.
מיכל רוזין (מרצ)
אז זה לא הנוסח שהעברת לנו.
היו"ר אברהם דיכטר
עשינו כמה תיקונים לאור כמה שינויים.

ועדת החוץ והביטחון מבקשת לקבל עד סוף אוקטובר 2017 את עמדת משרדי הממשלה הרלוונטיים, במידה ומבקשים לשנות למקום אחר, מלבד בית-המשפט ובתי-הדין הרבניים, להשלמת התהליך של הצהרה פרטנית מטעמי דת למתן פטור לגיוס לצה"ל.

זה הנוסח. מי בעד? ירים את ידו.
עליזה לביא (יש עתיד)
רק שנייה.
מיכל רוזין (מרצ)
אבל מה זה אומר?
קריאות
מה זה אומר? מה זה אומר?
היו"ר אברהם דיכטר
אבל אני קראתי.
מיכל רוזין (מרצ)
אבל, אבי, אנחנו מקשיבים לך, ואנחנו מבינים הבנת הנשמע. מה שאתה אומר בעצם: אני לא רוצה עכשיו להגיד שמה שהם מתכננים מקובל או לא מקובל, כשלא - - -
היו"ר אברהם דיכטר
לא, אנחנו בעוד ארבעה חודשים - - -
מיכל רוזין (מרצ)
ארבעה חודשים זה כבר אחרי ספטמבר, זה כבר אחרי צווי גיוס.
קריאות
- - -
רחל עזריה (כולנו)
למה להוריד את החלק על בתי-הספר?
עליזה לביא (יש עתיד)
בדיוק. בואו נעשה את זה כמו בנוסח המקורי.
רחל עזריה (כולנו)
בואו נעשה את זה כמו שצריך, למה להוריד את החלק על בתי-הספר?
מיכל רוזין (מרצ)
העברת לנו נוסח, אמרנו כן, מה השתנה?
היו"ר אברהם דיכטר
חבר'ה, הבנתי. אני אומר לכם, הנוסח הזה, תראו, הרי הוועדה יכולה גם לסיים בלי הצבעה. היא יכולה לסיים, ואני יכול לומר, בעוד ארבעה חודשים, שלושה חודשים או x זמן.
רחל עזריה (כולנו)
אבל הם יכולים בבתי-הספר.
ענת ברקו (הליכוד)
הקטע הפרטני, כדאי ללכת על זה.
היו"ר אברהם דיכטר
אני חושב שמפאת כובדו של הנושא אנחנו בעוד ארבעה חודשים נקבל את העמדה, נדע לנכון על מה אנחנו הולכים.
עליזה לביא (יש עתיד)
מה המשמעות? שהדיינים לא יוכלו להיכנס לבית-הספר? זאת המשמעות?
היו"ר אברהם דיכטר
זה לא המצב היום.
ענת ברקו (הליכוד)
זה יותר טוב מכלום. הקטע הפרטני יותר חשוב.
מיכל רוזין (מרצ)
זה כלום.
רחל עזריה (כולנו)
זה כלום. למה?
היו"ר אברהם דיכטר
כדי לשנות את זה מישהו צריך לעשות משהו.
רחל עזריה (כולנו)
אבל יש מקומות שבהם הולכים לבתי-הספר.
היו"ר אברהם דיכטר
חבר'ה.
מיכל רוזין (מרצ)
אין מציאות כזאת. עלילות הדם שממשיכות להישפך פה, ואני נותן לך לדבר, על כך - - -
רחל עזריה (כולנו)
די, באמת?
מיכל רוזין (מרצ)
חברת הכנסת רחל עזריה מעלילה עלילות דם.
רחל עזריה (כולנו)
די. יומיים אחרי תשעה באב, עלילות הדם? באמת, קמצא ובר קמצא.
היו"ר אברהם דיכטר
מוטי. תודה רבה.
קריאות
- - -
היו"ר אברהם דיכטר
מוטי יוגב.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
אם אני הייתי אומר את זה - - -
רחל עזריה (כולנו)
- - - עלילות הדם?
מיכל רוזין (מרצ)
אין מציאות כזאת, דיינים לא מגיעים לבתי-הספר.
רחל עזריה (כולנו)
- - -
היו"ר אברהם דיכטר
הבנתי. תודה רבה. אני מבקש לסכם. רחל, אני מבקש לקבל רשות דיבור.
רחל עזריה (כולנו)
אני מאשרת.
היו"ר אברהם דיכטר
אה, הנדיבות שלך הרגה אותי.

בסוף אוקטובר יתקיים דיון בוועדה, שאליו יגיעו משרדי הממשלה הרלוונטיים והגופים לומר את עמדתם לגבי הסוגיה שעלתה כאן היום. תודה רבה. הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 15:05.

קוד המקור של הנתונים